Partyflock

Forumonderwerp · 1053054

Waarschuw beheerder
Hoge Raad Tik voor Hirsch Ballin, mogelijk hulp voor Wilders

Beledigend over islam praten mag

Volgens een uitspraak van de Hoge Raad, het hoogste rechtsorgaan, blijft het mogelijk om krenkende uitlatingen te doen over godsdienst, zonder dat daar straf op staat.

Het gaat om de zaak van M.B., die in 2004 – kort na de moord op Van Gogh – een poster voor zijn raam hing met de tekst ‘Stop het gezwel dat Islam heet’. Hij werd eerder veroordeeld, onder andere omdat hij artikel 137c zou hebben overtreden, dat onder meer belediging van een groep mensen op grond van hun godsdienst strafbaar stelt. De Hoge Raad vernietigt de veroordeling en spreekt hem vrij.

Het is volgens de Hoge Raad niet strafbaar om je beledigend uit te laten over een godsdienst, ook niet wanneer de aanhangers van die godsdienst daardoor in hun religieuze gevoelens worden gekrenkt. De uitlating moet onmiskenbaar over een groep mensen gaan.

De uitspraak is een gevoelige tik voor minister Hirsch Ballin van Justitie. Hij is van plan om artikel 137 uit te breiden met ‘indirecte belediging’. Dat houdt in dat een groep mensen al op een strafbare manier beledigd kan zijn door een uitlating over hun geloof. Hirsch Ballin stelt steeds dat hij daarmee niets anders doet dan de bestaande wetsgeschiedenis ‘verduidelijken’. De Hoge raad gaat hier recht tegenin. ‘Deze wetsbepaling moet volgens de wetsgeschiedenis beperkt worden uitgelegd’, zeggen de hoogste rechters van het land.

De uitspraak kan gunstig uitpakken voor Geert Wilders. Hij wordt op bevel van het Amsterdams Gerechtshof vervolgd, onder andere op artikel 137c. De rechter in zijn zaak moet onderzoeken of hij zich ‘onmiskenbaar heeft uitgesproken over een groep mensen die zich door hun godsdienst onderscheiden van anderen’, stelt de Hoge Raad. Wilders verdedigt zich vaak met het argument dat hij niet moslims aanvalt, maar de islam. Hier staat tegenover dat wel degelijk uitspraken van Wilders te vinden zijn waarin hij moslims als groep noemt. Daarnaast meent het Hof dat hij zich niet alleen mogelijk schuldig heeft gemaakt aan belediging, maar ook aan aanzetten tot discriminatie en aanzetten tot haat. Voor die vergrijpen stond M.B. niet terecht.

[img width=425 height=311 cacheid=0010679a002d4ee1009d7c9a1a02748ae0]http://www.depers.nl/UserFiles/Image/2009/200903/20090310/hirsch%20bulldog%20ballin%20ANP%20ROBERT%20VOS%20425.jpg[/img]
Auw!

bron
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
jeej

Waarschuw beheerder
donateur
Wat een zure rotkop heeft die vent...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 14:49:
mag het dan hier ook? :respect:

doe jij eerst eens :D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 14:50:
Wat een zure rotkop heeft die vent...

Ik mag 'm totaal niet... echt zo'n ventje die ik ook aan zie voor smerige praktijken buiten werktijd om op de een of andere manier :dood:

Maareh, toejuichen mensen! Laat zien hoe anti-islam je bent :/

Waarschuw beheerder
Uitspraak van ~ Sissy ~ :sadrose: op dinsdag 10 maart 2009 om 14:50:
doe jij eerst eens

ik durf niet :$

Waarschuw beheerder
een regelrechte schande!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 15:01:
ik durf niet :$

ik ook niet :bloos:
nog 1 punkt te gaan zie je :lol:

ik vertrouw die admings voor geen dubbeltje :[

Waarschuw beheerder
Uitspraak van ~ Sissy ~ :sadrose: op dinsdag 10 maart 2009 om 15:02:
ik ook niet
nog 1 punkt te gaan zie je

ik vertrouw die admings voor geen dubbeltje

ik ook 8)

dus moeten we ff iemand anders ervoor strikken
wie biedt zich aan?
Waarschuw beheerder
IPV te beledigen kunnen we iedereen ook gewoon respecteren

dan zou de wereld er een stuk beter uitzien (Y)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van #81 -[D.K]- op dinsdag 10 maart 2009 om 15:37:

dan zou de wereld er een stuk beter uitzien

[img width=453 height=311]http://diok.snt.utwente.nl/drupal/files/images/hippie.jpg[/img]

Waarschuw beheerder

Heb je het stuk wel gelezen? Als we een 'godsdienst' beledigen, hoeven we niet impliciet ook een gelovige te beledigen.

Waarschuw beheerder

dan zou de wereld er een stuk beter uitzien (Y)

amen!
al ben ik bang dat een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking hiervoor al iets te ver afgegleden is.

Waarschuw beheerder
iedereen ook gewoon respecteren

Ik heb geen respect voor een haat-geloof! :/

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 15:39:
Heb je het stuk wel gelezen? Als we een 'godsdienst' beledigen, hoeven we niet impliciet ook een gelovige te beledigen.

heb je nou zelf niet door hoe krom deze zin is..?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 15:44:
heb je nou zelf niet door hoe krom deze zin is..?

Voetbal - voetballer.. (Y)

Als ik zeg dat jou stad de meest gore, smerige en misselijkste stad ter wereld is, voel jij je dan beledigd?

Nee/Ja? Sommige mensen wel, sommige mensen niet. Jij stelt religie gewoon hoger in aanzien dan elk ander verbindingsmiddel die er tussen mensen is. Dat heeft totaal geen grond en daarmee heb jij het bij voorbaat al fout. (Y)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder

hoe kun je overigens een godsdienst beledigen?

gan je hier dan niet er van uit dat een godsdienst een bewustzijn heeft? Dit terwijl het een benaming is voor een gedeelde gedachte/geloof van een groep mensen?

je kan toch ook niet een argument beledigen?

vind dat altijd maar vreemd, mensen die een geloof personificeren. Vanuit die basis kan ik me overal wel over beledigt voelen.

wel vreemd dat als we het bij joden doen, je meteen gekruisigd wordt, want dan kan het opeens niet. :|

gezeik op de cm2

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 15:52:
vind dat altijd maar vreemd, mensen die een geloof personificeren. Vanuit die basis kan ik me overal wel over beledigt voelen.

Volgens mij ben jij het niet helemaal met mij eens, maar hiermee heb jij het belangrijkste punt te pakken. (Y)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 15:56:
Volgens mij ben jij het niet helemaal met mij eens, maar hiermee heb jij het belangrijkste punt te pakken.

ik vind het gewoon allemaal een beetje kleinzerig. iedereen is zo druk te letten op elkaar, dat we niet meer zien wat we zelf doen.

de vruchten van het individualisme plukken wij nu!
Waarschuw beheerder
Ik heb geen respect voor een haat-geloof!

+1

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 15:57:
ik vind het gewoon allemaal een beetje kleinzerig. iedereen is zo druk te letten op elkaar, dat we niet meer zien wat we zelf doen.

Eindeloze discussie :\

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 15:57:
de vruchten van het individualisme plukken wij nu!

Hmmm, dat zie ik totaal anders. Een van de bijproducten van individualisme is namelijk onverschilligheid. Hoe kleinzerig dit ook allemaal is, het is alles behalve kleinzerig. En toont juist dat mensen nog wél waarde hechten aan hun groep of volk.

Het is meer de kloof tussen bevolkingsgroepen die groeit dan het persoonlijk individualisme.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 15:50:
Als ik zeg dat jou stad de meest gore, smerige en misselijkste stad ter wereld is, voel jij je dan beledigd?

Nee/Ja? Sommige mensen wel, sommige mensen niet. Jij stelt religie gewoon hoger in aanzien dan elk ander verbindingsmiddel die er tussen mensen is. Dat heeft totaal geen grond en daarmee heb jij het bij voorbaat al fout. (Y)

Je moet niet vergeten dat voor Moslims vaak het leven in het teken stellen van leven volgens de leer van Allah belangrijker is danhun eigen identiteit. Of nee, laat ik het anders zeggen: Moslim is hun identiteit. Ze voelen zich in de eerste plaats volgeling van... een grotere belediging is er dus eigenlijk niet...
Kun jij met je westerse hoofd wel je meninkje over hebben, maar zo is 't nou eenmaal binnen hun perceptie :P

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 16:05:
Je moet niet vergeten dat voor Moslims vaak het leven in het teken stellen van leven volgens de leer van Allah belangrijker is danhun eigen identiteit. Of nee, laat ik het anders zeggen: Moslim is hun identiteit. Ze voelen zich in de eerste plaats volgeling van... een grotere belediging is er dus eigenlijk niet...
Kun jij met je westerse hoofd wel je meninkje over hebben, maar zo is 't nou eenmaal binnen hun perceptie

Ja dat is prima, maar dat werkt niet als je in een omgeving woont waar de dominante cultuur er nét even anders over denkt. ;)

Ik voel mij een Vrij mens, dat is mijn identiteit. Wanneer er homo's worden opgehangen in Iran of vrouwen gestenigd worden omdat zijn verkracht én dus overspel hebben gepleegd, voel ik mij ook beledigd als Vrij mens zijnde.

Geen haan die er voor mij opkomt, waarom zou iemand anders dan moeten indimmen wanneer hij juist daar weer wat over zegt.

Een nogal kort-door-de-bocht argument, maar het punt is, moeten wij onze Westerse vrijheid inleveren ten behoeve van de tere zieltjes van nieuwkomers?

In de jaren 60/70 is het Christelijk geloof, en de daarbij horende gevestigde orde, hier in Nederland tot de grond toe afgebrand door voorvechters van vrijheid, vrije liefde, provo's, hippies, cabaratiers enz. enz.

Toen hoefde niemand zich nadrukkelijk in te tomen, waarom nu dan wel? Waarom heeft de Islam een voorrecht?

Zijn we bang voor de Islam? Voor aanslagen? Of is het een WOII-syndroom waarbij alles wat maar een beetje lijkt op discriminatie, gelijk alle alarmbellen aangaan?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 16:16:
In de jaren 60/70 is het Christelijk geloof, en de daarbij horende gevestigde orde, hier in Nederland tot de grond toe afgebrand door voorvechters van vrijheid, vrije liefde, provo's, hippies, cabaratiers enz. enz.

:cheer: lang leve de vrijheid

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
laat de islam met rust!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 10 maart 2009 om 16:27:
laat de islam met rust!

Pas op want anders word allah boos :\
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
laat de islam met rust!

je foto-album zegt zat.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van #81 -[D.K]- op dinsdag 10 maart 2009 om 16:31:
Pas op want anders word allah boos

Wie is dat? :o

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
van de wet mag het wel, maar de moslims houden zich niet zo aan de wetten
zie theo :x

Waarschuw beheerder
Ja dat is prima, maar dat werkt niet als je in een omgeving woont waar de dominante cultuur er nét even anders over denkt. ;)

er is toch ook alle vrijheid om te discussieren en dat moet ook zeker zo blijven.
Ik voel mij een Vrij mens, dat is mijn identiteit. Wanneer er homo's worden opgehangen in Iran of vrouwen gestenigd worden omdat zijn verkracht én dus overspel hebben gepleegd, voel ik mij ook beledigd als Vrij mens zijnde.

nogal een ver van je bed show vind je niet, overigens worden dat soort dingen toch ook met grote regelmaat bekritiseert..?
Een nogal kort-door-de-bocht argument, maar het punt is, moeten wij onze Westerse vrijheid inleveren ten behoeve van de tere zieltjes van nieuwkomers?

wat is vreiheid volgens jou..?
het bewust beledigen dan wel discrimineren van iemand(direct of indirect) vind ik op z'n zachtst gezegd onnodig en daarin mag de vrijheid best beperkt worden wat mij betreft.
ik zie ook steeds vaker dat de 'vreiheid van meningsuiting' misbruikt woord om maar te kunnen beledigen en discrimineren daar is vrijheid van meningsuiting volgens mij helemaal niet voor bedoelt.
Waarschuw beheerder
Ik had niets anders verwacht van de hoge raad. Waarom zou je vervolgd kunnen worden voor het beledigen van iets dat eigenlijk een sprookje is? Zou belachelijk zijn.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van 0297 op dinsdag 10 maart 2009 om 16:32:
je foto-album zegt zat.

maar een comment achterlaten doettie niet

je heb toch wel maniere geleerd

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verre neef op dinsdag 10 maart 2009 om 16:38:
sprookje

Ja ja in de fabeltjeskrant uhh boek :dood:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 10 maart 2009 om 16:35:
zie theo

:rot:

Nederlanders houden zich wel aan de wet?

zie Holleeder :x

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 10 maart 2009 om 16:35:
zie theo :x

toppunt van alles over 1 kam scheren!:rot:
Uitspraak van 0297 op dinsdag 10 maart 2009 om 16:32:
je foto-album zegt zat.

wat zegt dat dan..?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Toen hoefde niemand zich nadrukkelijk in te tomen, waarom nu dan wel? Waarom heeft de Islam een voorrecht?

Komt tegelijkertijd door de imperialistische instelling van de islam ('baby steps' is volgens mij het motto), en door meegaande reli-politici zoals bijvoorbeeld de gekke meneer op de foto in de openingspost en die gereformeerde aap van een Balkenende.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 16:41:
Nederlanders houden zich wel aan de wet?

zie Holleeder :x

werd pim vermoord omdat hij iemands godsdienst had beledigd dan? :no:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
toppunt van alles over 1 kam scheren!:rot:

:cry: als 9 van de 10 niet uit te houden zijn is het lastig om jezelf eraan te herinneren dat er wel een paar goeie tussen zitten
elk cultuur heeft wel een paar rotte appels
maar dit is een compleet verrotte fruitmand
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 14:45:

Ik ben van mening dat elke religie een achterlijke ideologie is.

Disclaimer:
- valt onder vrijheid van meningsuiting: check
- toegestaan volgens artikel 137c: check

:cheer:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 16:38:
nogal een ver van je bed show vind je niet, overigens worden dat soort dingen toch ook met grote regelmaat bekritiseert..?

Dus Geert Wilders zou ook mogen zeggen wat hij wil over uitspattingen van de Islam wereldwijd?
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 16:38:
wat is vreiheid volgens jou..?
het bewust beledigen dan wel discrimineren van iemand(direct of indirect) vind ik op z'n zachtst gezegd onnodig en daarin mag de vrijheid best beperkt worden wat mij betreft.
ik zie ook steeds vaker dat de 'vreiheid van meningsuiting' misbruikt woord om maar te kunnen beledigen en discrimineren daar is vrijheid van meningsuiting volgens mij helemaal niet voor bedoelt.

Dat is jouw opvatting, ik vind dat je mag zeggen wat je denkt, een belediging is immers pas een belediging als iemand het als een belediging opvat.

De vrijheid tot vinden van iets en die publiekelijk uiten is het hoogste goed in een vrije samenleving, ik snap niet dat je daar met je hoofd niet bijkan. Anders is een enkele vlucht China of Noord-Korea een betere oplossing voor jou. (Y)
Waarschuw beheerder
wat zegt dat dan..?

Dat je van boy bands houdt?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Florence op dinsdag 10 maart 2009 om 16:46:

:rot:

de westerse ideologie is geld/kapitalisme

daar hoor je dan weer niemand over

gejank altijd

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 16:54:

Beste systeem wat er is.. (Y)

Wat wil je dan? Communisme, iedereen gelijk en iedereen hetzelfde. Een grote machine van grijze middelmaat leven?

Nee, doe mij dan maar kapitalisme en individuele vrijheid, alsof je het slecht heb ofzo.. :rot:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verre neef op dinsdag 10 maart 2009 om 16:47:
Dat je van boy bands houdt?

Houdt de islam van boy bands dan?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 16:54:

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 16:58:
Beste systeem wat er is.. (Y)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van THE TERRORIST AKA POKER_SLET op dinsdag 10 maart 2009 om 17:09:
wat een miselijke mietjes met die balkjes

dan zal je mijn opmerking vast begrijpen :)
dit versterkt mijn idee, dat ik dat 'volk' over 1 kam zal blijven scheren
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van 0297 op dinsdag 10 maart 2009 om 17:15:
dan zal je mijn opmerking vast begrijpen

haha dat zekker maar ff voor de duidelijk heid ik heb niks tegen MERCEDES
ben namelijk een groot mercedes fanaat

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 10 maart 2009 om 16:44:
:cry: als 9 van de 10 niet uit te houden zijn is het lastig om jezelf eraan te herinneren dat er wel een paar goeie tussen zitten
elk cultuur heeft wel een paar rotte appels
maar dit is een compleet verrotte fruitmand

jah want van Gogh is door die hele fruitmand het zwijgen opgelegd..?:rot:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 16:47:
Dat is jouw opvatting, ik vind dat je mag zeggen wat je denkt

waar is dat voor nodig..?
als iedereen zegt wat ie denkt en beledigt bij de vleet word het 1 grote respectloze wereld.
een belediging is immers pas een belediging als iemand het als een belediging opvat.

een belediging is een belediging hoe iemand dat opvat staat daar los van.

De vrijheid tot vinden van iets en die publiekelijk uiten is het hoogste goed in een vrije samenleving, ik snap niet dat je daar met je hoofd niet bijkan. Anders is een enkele vlucht China of Noord-Korea een betere oplossing voor jou. (Y)

nogmaals er zit verschil tussen kritiek en/of je mening geven of iemand bewust discrimineren of beledigen.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van THE TERRORIST AKA POKER_SLET op dinsdag 10 maart 2009 om 17:09:
wat een miselijke mietjes met die balkjes

heeft te maken met de kit
niks mietjes aan

Uitspraak van 0297 op dinsdag 10 maart 2009 om 17:15:
dan zal je mijn opmerking vast begrijpen :)
dit versterkt mijn idee, dat ik dat 'volk' over 1 kam zal blijven scheren

jij snapt ook niks man

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Florence op dinsdag 10 maart 2009 om 17:13:
Uitspraak van sucata minimal op dinsdag 10 maart 2009 om 16:54:

Uitspraak van Oxygen op dinsdag 10 maart 2009 om 16:58:
Beste systeem wat er is..

dat denken die islamieten nu ook van hun ideologie (y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 10 maart 2009 om 17:39:
heeft te maken met de kit
niks mietjes aan

ze zien echt wel wie het zijn hoor de AIVD leest vrolijk mee

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van THE TERRORIST AKA POKER_SLET op dinsdag 10 maart 2009 om 17:44:
ze zien echt wel wie het zijn hoor de AIVD leest vrolijk mee

jij heb het gelijk over aivd
weer zo bekrompe opmerking

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 10 maart 2009 om 17:47:
weer zo bekrompe opmerking

Ach ja, geluk ben jij de slimste van allemaal. :dood:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 17:28:
waar is dat voor nodig..?
als iedereen zegt wat ie denkt en beledigt bij de vleet word het 1 grote respectloze wereld.

Ja, maar iedereen is daar wel vrij in, ik vind een wereld erger waarbij de ene groep bepaald wat de andere mag zeggen, denken of vinden. Dat vind ik véééél enger.

een belediging is een belediging hoe iemand dat opvat staat daar los van.

Gozer dit is het stomste wat je kan zeggen, een belediging is toch pas een belediging als iemand anders zich beledigd voelt?! :S

Als niemand zich beledigd voelt is het toch ook geen belediging. Wat snap je daar niet aan. :lol:

nogmaals er zit verschil tussen kritiek en/of je mening geven of iemand bewust discrimineren of beledigen.

Ja, en wie ben jij om dat onderscheid te maken? Wilders is kritisch op de Islam, wie zegt dat hij bewust beledigt? Kan jij zijn gedachte lezen?

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 17:42:

Vandaar dan 90% van de Islamitische landen ook doet aan vrije handel, effectenbeurzen, economieën etc.

De islamitische wereld leeft in net zo'n kapitalistisch systeem als de rest van de wereld. 8)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 17:21:
jah want van Gogh is door die hele fruitmand het zwijgen opgelegd..?

zeg i kdat :no:
zeg alleen dat er weinig van dat volk anders is

Waarschuw beheerder
Uitspraak van *Charmz..O:) op dinsdag 10 maart 2009 om 19:43:
zoveel tekst?

zo weinig inhoud?
Waarschuw beheerder
klaarblijkelijk 8)

Waarschuw beheerder
Uitspraak Hoge Uitspraak Hoge Raad in zaak over groepsbelediging en Islam
Bron: Hoge Raad der Nederlanden
Datum actualiteit: 10 maart 2009

Den Haag, 10 maart 2009 - De verdachte M. B. heeft op 7 november 2004 een poster voor het raam van zijn woning opgehangen met onder meer de tekst “Stop het gezwel dat Islam heet”.

De rechtbank ‘s-Hertogenbosch heeft de verdachte op 19 juli 2005 veroordeeld wegens het zich in het openbaar beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun godsdienst (artikel 137c Wetboek van Strafrecht). Zie rechtspraak.nl, LJN AT9494.
Het hof ‘s-Hertogenbosch heeft de verdachte op 10 november 2006 eveneens wegens het zich in het openbaar beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun godsdienst veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee weken met een proeftijd van twee jaar (LJN BH3383).
Het hof heeft onder meer overwogen dat de verdachte door de Islam aan te duiden als een gezwel zich onnodig grievend heeft uitgelaten over de Islam en, gezien de verbondenheid tussen de Islam en haar gelovigen, ook ten aanzien van die groep mensen die de Islam belijden.

Het cassatieberoep bij de Hoge Raad
De verdachte heeft cassatieberoep ingesteld tegen de uitspraak van het hof ‘s-Hertogenbosch.
Volgens de advocaat van de verdachte in cassatie (mr. A.A. Franken in Amsterdam) heeft het hof ten onrechte beslist dat deze poster onder artikel 137c Sr valt.
Op 9 september 2008 heeft advocaat-generaal mr. A.J.M. Machielse in zijn conclusie de Hoge Raad geadviseerd de uitspraak van het hof te vernietigen.

De uitspraak van de Hoge Raad houdt het volgende in:Artikel 137c Wetboek van Strafrecht stelt strafbaar het zich beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun godsdienst (zgn. groepsbelediging). Dit artikel stelt niet strafbaar het zich beledigend uitlaten over een godsdienst, ook niet als dat gebeurt op zo’n manier dat de aanhangers van die godsdienst daardoor in hun godsdienstige gevoelens worden gekrenkt. Deze wetsbepaling moet volgens de wetsgeschiedenis beperkt worden uitgelegd. De uitlating moet onmiskenbaar betrekking hebben op een bepaalde groep mensen die zich door hun godsdienst onderscheiden van anderen. De enkele omstandigheid dat grievende uitlatingen over een godsdienst ook de aanhangers krenken is niet voldoende om van beleding van een groep mensen wegens hun godsdienst te spreken.
Het hof heeft geoordeeld dat de verdachte zich met zijn poster met daarop de tekst “Stop het gezwel dat Islam heet” onnodig grievend heeft uitgelaten over de Islam. Het hof heeft daaraan de gevolgtrekking verbonden dat “gezien de verbondenheid tussen de Islam en haar gelovigen” deze uitlating reeds daardoor ook beledigend is voor “die groep mensen die de Islam belijden”. Het hof heeft daarmee een te ruime uitleg gegeven aan de in art. 137c, eerste lid, Sr voorkomende uitdrukking “een groep mensen wegens hun godsdienst”
Daarom heeft de Hoge Raad de uitspraak van het hof vernietigd en de verdachte van het hem tenlastegelegde vrijgesproken.

Gevolg van de uitspraak
De verdachte is definitief vrijgesproken.

Dit is een samenvatting van de uitspraak van de Hoge Raad van 10 maart 2009. Bij verschil tussen deze samenvatting en de volledige uitspraak is laatstgenoemde bindend.

Nadere informatie in verband met deze zaak
Artikel 137c Wetboek van Strafrecht (zgn. groepsbelediging) luidt:
“Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.”
Het gaat in deze zaak alleen om een strafvervolging ter zake van het doen van een beledigende uitlating over een groep mensen wegens hun godsdienst (art. 137c Sr). Het gaat dus niet om een vervolging wegens - kort gezegd - het aanzetten tot haat, discriminatie of geweld tegen persoon of goed van mensen wegens hun godsdienst (art. 137d Sr) en evenmin om een vervolging wegens het zich door smalende godslastering op voor godsdienstige gevoelens krenkende wijze uitlaten (art. 147 Sr).
Voorts gaat het hier om de specifieke betekenis van de in art. 137c Sr opgenomen uitdrukking ‘belediging van een groep mensen wegens hun godsdienst of levensovertuiging’. Het gaat hier niet om andere in dit artikel genoemde gevallen van belediging van een groep mensen en dus niet om belediging van een groep mensen wegens hun ras, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap.
Indien, zoals in deze zaak, uitlatingen niet kunnen worden aangemerkt als ‘belediging van een groep mensen wegens hun godsdienst’ en dus in dit opzicht buiten het bereik van art. 137c Sr vallen, komt de vraag of daarbij de grenzen van de - onder meer door art. 10 EVRM gewaarborgde - vrijheid van meningsuiting zijn overschreden niet in beeld. Dus is in deze zaak ook niet aan de orde geweest of de bij de wet voorziene beperking die art. 137c Sr aan het recht op vrijheid van meningsuiting stelt in concreto gerechtvaardigd is.

Verband met Wilders-beschikking
In de zogenaamde Wilders-beschikking van het hof Amsterdam (LJN BH0496) heeft dat hof de vervolging van Wilders bevolen. In die beschikking gaat het op enige punten ook over art. 137c Sr. In paragraaf 12.1.3 heeft het hof voorlopig geoordeeld dat er voldoende aanwijzingen zijn om de vervolging in gang te zetten voor uitspraken van Wilders die beledigend zijn voor een groep mensen als bedoeld in art. 137c Sr die tot de moslimgemeenschap behoren. Daarbij heeft het hof onder meer betekenis toegekend aan de omstandigheid dat uit de samenhang van de door Wilders gepresenteerde uitlatingen duidelijk zou blijken dat hij de groep moslimgelovigen op het oog heeft. De uitspraak van de Hoge Raad in de zaak van de verdachte M.B. betekent dat de rechter die eventueel over een tenlastelegging op dit punt in de zaak tegen Wilders moet gaan oordelen, zal moeten onderzoeken of - zoals de Hoge Raad hier heeft overwogen - een uitlating onmiskenbaar betrekking heeft op een bepaalde groep mensen die zich door hun godsdienst onderscheiden van anderen. Het hangt van dat onderzoek af wat de uitkomst zal zijn.

Den Haag, 10 maart 2009
mw. mr. E. Hartogs, griffier
tel 070-3611236

LJ Nummer
BF0655

Bron: Hoge Raad der Nederlanden
Datum actualiteit: 10 maart 2009

http://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten/Uitspraak+Hoge+Raad+in+zaak+over+groepsbelediging+en+Islam.htm
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 17:42:

Alleen in hun geval IS hun religie achterlijk.

Mohammed was een vieze oom en islam heeft geen enkel respect voor vrouwen, homo's en andersdenkenden. Daarnaast lijkt het meer op een ideologie dan een religie.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van *Charmz..O:) op dinsdag 10 maart 2009 om 19:51:
klaarblijkelijk 8)

Zelfkennis is een goede eigenschap..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Florence op dinsdag 10 maart 2009 om 21:31:
Alleen in hun geval IS hun religie achterlijk.

Is elke vorm van religie dat niet?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van janlul op woensdag 11 maart 2009 om 01:00:
Is elke vorm van religie dat niet?

Uitspraak van Florence op dinsdag 10 maart 2009 om 16:46:

Disclaimer:
- valt onder vrijheid van meningsuiting: check
- toegestaan volgens artikel 137c: check

;-)

Waarschuw beheerder

behalve van partyflock (n)
Waarschuw beheerder
Klopt inderdaad zo. Islam is geen groep, als ie het over alle Nederlandse moslims had gezegd had het weer niet gemogen.
Maakt precies het verschil tussen een persoonlijke en algemene belediging.

Maar is inderdaad raar dat groepsvorming wettelijk extra benadrukt moet worden door religie.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 21:15:
De uitspraak van de Hoge Raad houdt het volgende in:Artikel 137c Wetboek van Strafrecht stelt strafbaar het zich beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun godsdienst (zgn. groepsbelediging). Dit artikel stelt niet strafbaar het zich beledigend uitlaten over een godsdienst, ook niet als dat gebeurt op zo’n manier dat de aanhangers van die godsdienst daardoor in hun godsdienstige gevoelens worden gekrenkt. Deze wetsbepaling moet volgens de wetsgeschiedenis beperkt worden uitgelegd. De uitlating moet onmiskenbaar betrekking hebben op een bepaalde groep mensen die zich door hun godsdienst onderscheiden van anderen. De enkele omstandigheid dat grievende uitlatingen over een godsdienst ook de aanhangers krenken is niet voldoende om van beleding van een groep mensen wegens hun godsdienst te spreken.

(y)
Waarschuw beheerder
Waarom zou je beledigend willen praten over een godsdienst?
Wat bereik je daar nou mee :S

Je kan ook gewoon zeggen het is niks voor mij.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Tha_RaveBeast op woensdag 11 maart 2009 om 08:50:

Mijn idee :jaja:

Leven en laten leven...
Waarschuw beheerder
boehoe vlopje drukken florence :cry:

Waarschuw beheerder
Wat bereik je daar nou mee

zolang er bepaalde domme groepen christenen zijn die misbruik van hun religie maken om mensen te indoctrineren, te hersenspoelen en bepaalde misdaden te rechtvaardigen, vind ik dat er idd door columnisten, cartoonisten en cabaretiers belachelijk over gedaan mag worden.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van lindaaatje op woensdag 11 maart 2009 om 08:54:
Leven en laten leven...

Nou niet allemaal 8)

Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 maart 2009 om 08:59:
olang er bepaalde domme groepen christenen zijn die misbruik van hun religie maken om mensen te indoctrineren, te hersenspoelen

Ook al ben je geen gelovige ook jij en ik worden geleefd.

vind ik dat er idd door columnisten, cartoonisten en cabaretiers belachelijk over gedaan mag worden

Maar wat bereik je ermee?
Ze gaan zich heus niet bekeren of nadenken over de gevolgen.
Waarschuw beheerder
Een hoera voor vrijheids van meningsuiting:-)

Of het nu Islam, Christendom of het Boedhisme is. Wat je ook vind, vrijheid van meningsuiting staat voorop:-)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Tha_RaveBeast op woensdag 11 maart 2009 om 09:08:
Ook al ben je geen gelovige ook jij en ik worden geleefd.

wat bedoel je daarmee? worden geleefd?

Maar wat bereik je ermee?

enig vermaak.

Ze gaan zich heus niet bekeren of nadenken over de gevolgen.

nee maar misschien weerhoudt je anderen wel ervan zich niet bij bepaalde groeperingen aan te sluiten.
Voorkomen is beter dan genezen.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 maart 2009 om 09:52:
enig vermaak.

:d

en trouwens, de islam praat ook niet echt positief over niet gelovige
als je ziet wat er in de koran staat wat er met niet gelovige moet gebeuren o:)
Waarschuw beheerder
wat bedoel je daarmee? worden geleefd?

Wij worden geleefd door de maatschapij, omdat er een bepaald verwachtings patroon is.
"Goeie" Baan, je moet je belasting papieren invullen alle regels die wij in NL hebben waar we ons aan moeten houden.
Logisch voor de NL cultuur, omdat we niet beter weten doen we dat.

Sommige mensen die wel beter weten die emigreren bv.

enig vermaak.

Altijd goed.

nee maar misschien weerhoudt je anderen wel ervan zich niet bij bepaalde groeperingen aan te sluiten.
Voorkomen is beter dan genezen

Het zijn meestal degene die ze overhalen die zwak in het leven staan op een bepaald moment.
En als je in een bepaalde kring opgroeit dan weet je niet beter.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Tha_RaveBeast op woensdag 11 maart 2009 om 10:07:
Logisch voor de NL cultuur, omdat we niet beter weten doen we dat.

maar doen we het met plezier? nee! zijn we ervan bewust wat we doen? denk het wel ;)

Uitspraak van Tha_RaveBeast op woensdag 11 maart 2009 om 10:07:
Het zijn meestal degene die ze overhalen die zwak in het leven staan op een bepaald moment.

Lijkt net een besmettelijke ziekte :)
Nou als mensen er steun uit putten hou ik ze niet tegen, maar ga aub niet lopen janken als er eens een grapje over wordt gemaakt. Over subculturen en dingen die mij boeien worden ook vaak grappen en grollen over gemaakt, who cares ik niet, lach hartelijk mee als de grappen origineel zijn.
Waarschuw beheerder
Wat bereik je daar nou mee :S

(Y)

Volgens mij doen mensen dat omdat ze denken dat je als mens of groep beter overkomt als je anderen (die het liefst zo min mogelijk op jouw groep lijken) zo ver mogelijk omlaag haalt.

Eigenlijk een soort groepsminderwaardigheidscomplexje dus. :)
Waarschuw beheerder
donateur

Kijk als dat dan nog zou kunnen.

Maar als je dat zegt dan komt de vraag waarom, vervolgens de discussie. En uiteindelijk haal je dan toch weer een godsdienst omlaag in de ogen van gelovigen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Thijs-BK op woensdag 11 maart 2009 om 11:50:
Maar als je dat zegt dan komt de vraag waarom, vervolgens de discussie. En uiteindelijk haal je dan toch weer een godsdienst omlaag in de ogen van gelovigen.

Hoeft niet ik wil best in discussie gaan zonder een geloof omlaag te halen.

Ik zeg ik geloof in de wetenschap en er is nog nooit wetenschappelijk bewezen dat er een entiteit bestaat die de aarde heeft gecreeert en leven heeft gesticht op de aarde.

Wel vreemd, want als we ff vanuit gaan dat ze vanaf het jaar 0 ( geboorte van Jezus toch?? ) tot nu toe nog nooit bewijs is geweest.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 maart 2009 om 14:51:
mag 'm totaal niet... echt zo'n ventje die ik ook aan zie voor smerige praktijken buiten werktijd om op de een of andere manier

Dat zijn toch altijd degene waarvan je het het minst verwacht? ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mike..- op woensdag 11 maart 2009 om 08:56:
boehoe vlopje drukken florence :cry:

Hey, dat was ik niet :no:

Als iemand er geen probleem heeft met dergelijke opmerkingen ben ik het wel O:) En wat moslims betreft denk ik er misschien wel net zo over ;-)
Ik ben voor vrijheid van meningsuiting :D
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Er zit een groot verschil tussen vrijheid van meningsuiting en beledigen.

Waarschuw beheerder
IK VIND:

alles geoorloofd

Waarschuw beheerder
:x
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 maart 2009 om 08:29:
Uitspraak van Oxygen op dinsdag 10 maart 2009 om 14:45:

behalve van partyflock

PF fascistisch beleidt!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Tha_RaveBeast op woensdag 11 maart 2009 om 14:22:

Een mening kan beledigend zijn.

Als je eens kijkt naar de koran, waarin staat dat homo's en ongelovigen vermoord moeten worden, dan is het geen mening meer, maar aanzet tot geweld.

Daartegenover staat, wanneer ik zeg: Ik vind vrouwen met een snor lelijk, dan is het mijn mening. Dit zou gezien kunnen worden als een belediging maar mijn mening is nou eenmaal mijn mening.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Florence op woensdag 11 maart 2009 om 14:47:
Als je eens kijkt naar de koran, waarin staat dat homo's en ongelovigen vermoord moeten worden,

Kan me niet voorstellen dat dat in de originele koran staat.

Uitspraak van Florence op woensdag 11 maart 2009 om 14:47:
Een mening kan beledigend zijn.

Je kan ook iets zeggen met andere woorden en toch hetzelfde bedoelen.

je kan ook zeggen :" vrouwen met een snor vind ik minder mooi " B)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Waarom zou je????????????

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Whaha nee gabby ik bedoel de islam beledergen !
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Tha_RaveBeast op woensdag 11 maart 2009 om 15:02:

Helaas is dat wel zo. De koran zet aan tot haat en geweld.

Je kan ook iets zeggen met andere woorden en toch hetzelfde bedoelen.

je kan ook zeggen :" vrouwen met een snor vind ik minder mooi " B)

Nee, waarom zou ik mijn mening moeten aanpassen omdat anderen het misschien als belediging kunnen zien?

Hans Teeuwen legt het hier goed uit:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Als de koran als fitna is waarom is er dan nooit steniging en alles hier :roflol:

Waarschuw beheerder
Zet God op de pot, stop de profeet maar in je reet en dans voor het vrije woord.
En als je dan wordt doodgeschoten heb je van dit lied genoten.
De een die wordt verdreven, de ander wordt vermoord;
hiep hiep hoera het vrije woord!

Christenhonden, geitenneukers, iedereen doet mee.
Jezus en Mohammed op een openbare plee.
Nee ik mag niet kwetsen, mijn excuses en ik zal,
voor straf me laten pijpen door de Meiden van Halal.

Het vrije woord gaat nooit verloren, al vliegen de kogels om je oren.
Maar als zo'n baard me dood wil schieten, hoop ik dat-ie mist.
Want ik ben een bon-vivant, ik ben geen zelfmoordterrorist.
Je bent moeilijker te raken als je bereid bent af te slanken,
in die zin had van Gogh het allemaal aan zichzelf te danken.

Zet God op de pot, stop de profeet maar in je reet en dans voor het vrije woord.
En als je dan wordt doodgeschoten heb je van dit lied genoten.
De een die wordt verdreven, de ander wordt vermoord;
hiep hiep hoera het vrije woord!
hiep hiep hoera het vrije woord
hiep hiep hoera het vrije woord
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Florence op woensdag 11 maart 2009 om 14:13:
Als iemand er geen probleem heeft met dergelijke opmerkingen ben ik het wel En wat moslims betreft denk ik er misschien wel net zo over
Ik ben voor vrijheid van meningsuiting

oke sorry dan (Y)

was het een ander 8)

en ik ben ook voor vrijheid van meningsuiting! en als mijn mening iemand kwetst is dat zijn/haar probleem :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 11 maart 2009 om 15:09:
Whaha nee gabby ik bedoel de islam beledergen

owww ok :p

Uitspraak van Florence op woensdag 11 maart 2009 om 15:17:
Nee, waarom zou ik mijn mening moeten aanpassen omdat anderen het misschien als belediging kunnen zien?

Omdat die persoon misschien een vriend of collega is die je niet onnodig wilt beledigen.

Uitspraak van Florence op woensdag 11 maart 2009 om 15:17:
Teeuwen legt het hier goed uit:

_O_

Waarschuw beheerder

"Vrouwen worden gestenigd onder Islamtische wetgeving? Hmmm, nee, niks voor mij.."

Het is kritiek uiten op de grillen die de religie brengt, niet het expres afzieken van de religie ter vermaak.

Hoewel dat ook gewoon moet kunnen. (Y)

:S

Staat in alle heilige boeken.. 8)

Uitspraak van Demente Taart op woensdag 11 maart 2009 om 11:40:
Volgens mij doen mensen dat omdat ze denken dat je als mens of groep beter overkomt als je anderen (die het liefst zo min mogelijk op jouw groep lijken) zo ver mogelijk omlaag haalt.

Ja, want er is gewoon géén argument te verzinnen waarom je kritiek zou kunnen hebben op de Islam.

Ouwe struisvogel.. (Y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Tha_RaveBeast op woensdag 11 maart 2009 om 15:51:
Omdat die persoon misschien een vriend of collega is die je niet onnodig wilt beledigen.

Nee dank je.. Als ik ergens een mening over hem dan moeten mensen dat maar accepteren. Vraag dan niet om mijn mening.

Waarschuw beheerder
aat de islam met rust!

Maar ze maakt mij en miljoenen Nederlanders ongerust ! :kots:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van WouterTerrorKabouter op dinsdag 10 maart 2009 om 18:08:
woehoe!

Deed ik toch al

Alleen niet op straat!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Florence op woensdag 11 maart 2009 om 16:39:
Als ik ergens een mening over hem dan moeten mensen dat maar accepteren. Vraag dan niet om mijn mening.

En dankzij de Hoge Raad mag je die ook uiten: :D
http://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten/Uitspraak+Hoge+Raad+in+zaak+over+groepsbelediging+en+Islam.htm
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Florence op woensdag 11 maart 2009 om 19:58:
Daarnaast zie ik niet veel goed komen vanuit de islamitische hoek waardoor ik er voor pleit de islam binnen de westerse samenleving te verbieden.

maar dan ik geen shoarma meer eten:(
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Asbakkie jwt op woensdag 11 maart 2009 om 20:55:
maar dan ik geen shoarma meer eten:(

Heb je gisteren de smaakpolitie gezien? Voor mij al jaren een van de redenen om nooit bij een turk eten te kopen.
Waarschuw beheerder
ik kijk niet naar die kamperzender.

Uitspraak van Florence op woensdag 11 maart 2009 om 21:18:
Voor mij al jaren een van de redenen om nooit bij een turk eten te kopen.

dat is discriminatie :jaja:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Asbakkie jwt op woensdag 11 maart 2009 om 21:40:

:no: Je leest over het woordje: "mij"

Ik heb vroeger voedselvergiftiging opgelopen na het eten van een broodje shoarma bij een turk. Dus, voor MIJ een reden om nooit meer bij een turk eten te kopen. Valt dat onder racisme? Neen..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Florence op woensdag 11 maart 2009 om 21:56:
Dus, voor MIJ een reden om nooit meer bij een turk eten te kopen. Valt dat onder racisme? Neen..

Ja dat valt onder racisme, je dicht immers een bepaalde bevolkingsgroep bepaalde eigenschappen of kwaliteiten toe. Is het op deze manier strafbaar, neen.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Asbakkie jwt op woensdag 11 maart 2009 om 21:40:

ja je moet een allochtoonse tent een eerlijke kans geven om je eten te kopen, na 3 keer naar het frietkot te zij geweest moet je minimaal 1 keer bij de swarmaboer langs anders wordt je opgepakt voor discriminatie
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Florence op woensdag 11 maart 2009 om 21:56:
Ik heb vroeger voedselvergiftiging opgelopen na het eten van een broodje shoarma bij een turk

was dat het begin van je islamofobie?:)

Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 maart 2009 om 22:26:
ja je moet een allochtoonse tent een eerlijke kans geven om je eten te kopen, na 3 keer naar het frietkot te zij geweest moet je minimaal 1 keer bij de swarmaboer langs anders wordt je opgepakt voor discriminatie

jawaited
Waarschuw beheerder
god,allah en al die onzin ik veeg me reet er me af
Waarschuw beheerder

en vervolgens krijg 10 kogels door je flikker

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Lifeofanouk89 op donderdag 12 maart 2009 om 12:08:

waar jij woont heb je niet eens moslims dus niet zo zeuren popje

Waarschuw beheerder
Uitspraak van lindaaatje op woensdag 11 maart 2009 om 08:54:
Leven en laten leven...

Als die christenen en jehova's mij dan ook nie proberen te bekeren :gaap:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Lifeofanouk89 op donderdag 12 maart 2009 om 12:08:

Angst voor terrorisme :no:

Waarschuw beheerder
zolang er bepaalde domme groepen christenen zijn die misbruik van hun religie maken om mensen te indoctrineren, te hersenspoelen en bepaalde misdaden te rechtvaardigen, vind ik dat er idd door columnisten, cartoonisten en cabaretiers belachelijk over gedaan mag worden.

:respect: I fucking hate religious people.

‘Stop het gezwel dat Islam heet’.

Waarschuw beheerder
donateur
Hier nog een.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 maart 2009 om 17:20:
I fucking hate religious people.

Waarschuw beheerder
In Nederland zijn de volgende artikelen in het Wetboek van Strafrecht gericht zijn tegen smaad (art. 261), laster (art. 443-453), belediging, aanzetten tot haat en smalende godslastering:

Art. 137c: Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid...
Art. 137d: Hij die in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid...
Art. 147-147a: Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, door smalende godslasteringen op voor godsdienstige gevoelens krenkende wijze uitlaat... (147.1)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Demente Taart op woensdag 11 maart 2009 om 11:40:

Eigenlijk een soort groepsminderwaardigheidscomplexje dus.

Yeap, dat zal het zijn. Jouw analyses doen mijn mond elke keer weer openvallen van ongeloof.

[img width=15 height=15]http://episteme.arstechnica.com/groupee_common/emoticons/icon_rolleyes.gif[/img]

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 11 maart 2009 om 10:03:
en trouwens, de islam praat ook niet echt positief over niet gelovige
als je ziet wat er in de koran staat wat er met niet gelovige moet gebeuren

dan leef ik nu niet meer :O WTF

En ook word je als westerse (en elk ander geloof , behalve de islam dan) niet geaccepteerd in hun cultuur.

Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 maart 2009 om 17:20:
Uitspraak van Oxygen op dinsdag 10 maart 2009 om 14:45:
‘Stop het gezwel dat Islam heet’.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 maart 2009 om 16:39:
Ja, want er is gewoon géén argument te verzinnen waarom je kritiek zou kunnen hebben op de Islam.

Ouwe struisvogel..

Volgens mij haddeb RaveBeast en ik het over waarom je überhaupt op godsdiensten zou willen schelden en jij komt met "JA MAAR DE ISLAM..."

Dus omdat het mogelijk moet zijn om kritiek te hebben op de Islam, volgt daaruit dat je op alle godsdiensten moet kunnen schelden? :vaag:

Uitspraak van Tha_RaveBeast op woensdag 11 maart 2009 om 14:22:

:yes:

Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 maart 2009 om 14:24:
IK VIND:

alles geoorloofd

Het is een misverstand dat je alles mag zeggen zolang je er maar "ik vind" bij zet. Het gaat namelijk niet om hoe je iets formuleert, maar of het je bedoeling is om de reputatie van iemand (of van een groep iemanden) te beschadigen. Er is in feite dus wettelijk geen verschil tussen "Kees slaat zijn vrouw", "Ik heb gehoord dat Kees zijn vrouw slaat" of "Ik vind dat Kees zijn vrouw niet zou moeten slaan". In alle gevallen suggereer je namelijk dat Kees zijn vrouw slaat en als het jouw bedoeling is om Kees daarmee slecht af te schilderen, zit je fout. :P

Uitspraak van Florence op woensdag 11 maart 2009 om 19:58:
Toegestaan volgens artikel 137c: check

Nee dus. Dat zinnetje over Mohammed is wel degelijk bedoeld om iemands reputatie te beschadigen. ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Demente Taart op vrijdag 13 maart 2009 om 00:46:
Dus omdat het mogelijk moet zijn om kritiek te hebben op de Islam, volgt daaruit dat je op alle godsdiensten moet kunnen schelden? :vaag:

Het moet mogelijk zijn om ongezout, cynisch, tendentieus en compromisloos kritiek te uiten op welk heilig huisje, levensbeheersende filosofie of wat dan ook. Het is geen mens, het kent geen gevoelens.

Dus waarom niet? Zolang je geen mensen persoonlijk beledigt, mag van mij de streep heel ver gaan.

Ik mag toch ook het merk Audi kapot schelden, onnodig kwetsend zijn tegenover de Scientology Church, de socialistische overtuiging geheel kapot schoppen? Dan mag ik het ook zeggen over een religie. Dat is mijn vrijheid, als vrij mens. (Y)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
kzie nog niks in me gastenboek
Waarschuw beheerder

ja hé dan is er niks meer aan :/
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 maart 2009 om 01:26:
Ik mag toch ook het merk Audi kapot schelden, onnodig kwetsend zijn tegenover de Scientology Church, de socialistische overtuiging geheel kapot schoppen? Dan mag ik het ook zeggen over een religie. Dat is mijn vrijheid, als vrij mens.

Sluit ik mij bij aan.

als gelovigen ervoor kiezen om beledigd te zijn dan is dat hun probleem.
Hetzelfde geld ook voor een audi-liefhebber als je zijn merk afbrand.
Ik zou niet zien waarom mensen met een "erkende" religie meer recht hebben op bescherming dan iemand die geen geloof of een ander geloof heeft.
Waarschuw beheerder

he kut, nu is het niet leuk meer om te doen...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Charles du Fap op vrijdag 13 maart 2009 om 15:37:
he kut, nu is het niet leuk meer om te doen...

:lol:
Uitspraak van Thijs-BK op vrijdag 13 maart 2009 om 15:32:
als gelovigen ervoor kiezen om beledigd te zijn dan is dat hun probleem.
Hetzelfde geld ook voor een audi-liefhebber als je zijn merk afbrand.
Ik zou niet zien waarom mensen met een "erkende" religie meer recht hebben op bescherming dan iemand die geen geloof of een ander geloof heeft.

:yes:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 13 maart 2009 om 01:26:
Het moet mogelijk zijn om ongezout, cynisch, tendentieus en compromisloos kritiek te uiten op welk heilig huisje, levensbeheersende filosofie of wat dan ook.

Absoluut mee eens, maar zelfs de meest compromisloze kritiek is nog steeds iets heel anders dan schelden. ;)

Waarschuw beheerder
donateur
Ik vind dat wel een zekere ironie bevatten, aangezien jouw nickname "demente taart" ook een scheldwoord is. 8)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder

maar de holocaust ontkennen mag nos steeds niet. lekker krom!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 maart 2009 om 10:59:
Ik vind dat wel een zekere ironie bevatten, aangezien jouw nickname "demente taart" ook een scheldwoord is. 8)

Ja, goed he? :lol:

Je kunt nu dus zeggen dat je op een forum met een of andere demente taart hebt zitten discussiëren zonder dat je kunt worden opgepakt wegens belediging. :D

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 maart 2009 om 13:11:
maar de holocaust ontkennen mag nog steeds niet. lekker krom!!

Omdat dat geen godsdienst is misschien? ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Demente Taart op vrijdag 13 maart 2009 om 00:46:
Dus omdat het mogelijk moet zijn om kritiek te hebben op de Islam, volgt daaruit dat je op alle godsdiensten moet kunnen schelden?

Natuurlijk moet dat kunnen. Het zijn maar woorden...waarom elke keer weer die aandacht voor die zielige individuutjes dies zich aangesproken voelen omdat er een opmerking wordt gemaakt over hun godsdienst. Het is maar godsdienst, dat dit soort mensen denken dat het boven de wet verheven moet worden is hun probleem :/

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Demente Taart op zaterdag 14 maart 2009 om 01:26:
Absoluut mee eens, maar zelfs de meest compromisloze kritiek is nog steeds iets heel anders dan schelden. ;)

Maar in welk geval is er dan gescholden? Wie heeft er gescholden? En schelden is definitieloos, dat ligt nog altijd aan de ontvanger. 8)

Waarschuw beheerder
leuk sprookjesboek die koran!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 maart 2009 om 18:18:
leuk sprookjesboek die koran!

Maar ethisch gezien zou je dat boek geen kind voor mogen leggen :lol:

Waarschuw beheerder
Respect hiervoor :D
Als je 1 Godsdienst met modder mag besmeuren mag je ze allemaal met modder besmeuren.
Peace out
Waarschuw beheerder
Triest dat er weer gevlopt moest worden
Waarschuw beheerder
Deze uitspraak lijkt mij geschikt om in alle moskeeën voorgelezen te worden. De meeste gelovige moslims vatten scherpe kritiek immers nog steeds als belediging op. De Hoge Raad, het hoogste rechtscollege van ons land, ziet het anders:

'De enkele omstandigheid dat grievende uitlatingen over een godsdienst ook de aanhangers van die godsdienst krenken, is niet voldoende om die uitlatingen te kunnen gelijkstellen met uitlatingen over die aanhangers, dus over een groep mensen wegens hun godsdienst in de zin van art. 137c Sr.'

Volgens de Hoge Raad blijft zelfs felle kritiek op opvattingen die in die groep leven of op het gedrag van hen, die tot de groep behoren, buiten het bereik van art. 137c Sr. Je mag dus ook het gedrag van moslims, gefundeerd in hun religie, bekritiseren.

Je mag dus generaliseren. Stop het gezwel dat islam heet, is dus niet strafbaar. Ook is de uitdrukking 'wij buigen niet voor Allah' niet strafbaar.

:)
Waarschuw beheerder
donateur
Geen enkele godsdienst is nuttig, allemaal 1 pot nat
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Bloemsel op zaterdag 21 maart 2009 om 09:42:

Nou ja zeg. Die hadden we nog niet gehoord.:)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Bloemsel op zaterdag 21 maart 2009 om 09:42:

Dat zijn nog eens wijze woorden!
Waarschuw beheerder
donateur
Ok dan B)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van *Richard op donderdag 12 maart 2009 om 11:52:
god,allah en al die onzin ik veeg me reet er mee af

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Zoals iedereen weet, bestaat ‘de moslim’ niet. Er zijn immers moslims als, bijvoorbeeld, Mohammed B. die u lachend over de kling jagen, en er zijn moslims als, bijvoorbeeld, Tofik Dibi die een potje maken van de heilige voorschriften en hun haar laten doen door homoseksuele kappers.

Conclusie: moslims zijn er zelf nog niet helemaal uit. Afwachten dus wie de lakens gaat uitdelen in de islamitische gemeenschap (oemma). En in de tussentijd natuurlijk types als Els Lucas, Gerard Spong & Jörgen Raymann recht in hun gezicht uitlachen. Genoemde sujetten menen - gek genoeg - precies te weten wanneer je moslims beledigt.

8)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Mike E op zaterdag 4 april 2009 om 10:54:
Zoals iedereen weet is het eigenlijk belachelijk dat ik een oud k*ttopic weer open

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 4 april 2009 om 11:24:
Zoals iedereen weet is het eigenlijk belachelijk dat ik een oud k*ttopic weer open

Ruud, wat is jou probleem toch?
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Mike E op zaterdag 21 maart 2009 om 09:41:
De meeste gelovige moslims vatten scherpe kritiek immers nog steeds als belediging op

Lange-tenen volk (N)

Klinkt hard maar dan hadden de goudzoekers maar niet in het westen moeten komen wonen. Ze hadden kunnen weten dat hun religie hier niet op een voetstuk zou staan.
Maarja blijkbaar maakt de zoektocht naar een beter bestaan mensen blind voor eventuele negatieve dingen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Thijs-BK op zondag 5 april 2009 om 10:40:
Klinkt hard maar dan hadden de goudzoekers maar niet in het westen moeten komen wonen.

Als je denkt dat de bijstand en vergelijkbare uitkeringen een soort pot met goud zijn, probeer er dan maar eens een jaartje van te leven. :P

En degenen die hier kwamen om met hard werken een beter bestaan op te bouwen, zijn in de regel juist *niet* degenen die altijd meteen gepikeerd zijn als er iets over de islam wordt gezegd. ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 4 april 2009 om 15:50:
Ruud, wat is jou probleem toch?

Dat maak ik zelf wel uit
Waarschuw beheerder
8)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Ik vind ook dat je best met geloof mag spotten, kom op he laat die moslims eens wat minder gevoelig zijn het zijn maar woorden hoor, zelf mogen ze ook de spot drijven met andere gebruiken maar owee als je aan hun islam komt!

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Citaat Hans Teeuwen:

"Gelovigen hebben een neiging om een monopolie op de waarheid te hebben..."

Zo fucking briljant (y)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Sam en Moosmoppen :respect:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 7 april 2009 om 09:42:
zelf mogen ze ook de spot drijven met andere gebruiken

Doe es een paar voorbeelden dan? :)

PS. please niet van figuren die alleen in naam moslim zijn op momenten dat het ze goed uitkomt (zoals bepaalde groepen kutjochies :[ ), maar van moslims die zo goed mogelijk volgens de Koran proberen te leven.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Demente Taart op dinsdag 7 april 2009 om 15:33:
Doe es een paar voorbeelden dan? :)

Dhimmitude heeft jou ook al flinkt in zijn grip hè? :)
Waarschuw beheerder
wil dat nu dus ook zeggen dat als je de islam beledigd of welke godsdienst dan ook hier op PF dat je dan geen ban krijgt????
O:)
Waarschuw beheerder
Nee. :[

Als iets niet van de wet mag, dan mag dat ook niet op een website of forum, maar als iets wél van de wet mag, betekent dat nog niet automatisch dat de eigenaar van een site of forum dat moet toelaten of niet mag bestraffen. ;)

Dus als de baas van een forum vindt dat jij te veel op een bepaalde godsdienst zit te schelden (of desnoods op allemaal) (of juist op mensen die géén godsdienst hebben), heeft hij nog steeds het recht om jou puntjes of een ban te geven. :P
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van D-T-C op woensdag 8 april 2009 om 11:06:
wil dat nu dus ook zeggen dat als je de islam beledigd of welke godsdienst dan ook hier op PF dat je dan geen ban krijgt????

je mag christenen in ieder geval niet vergelijken met trouwe viervoeters

Waarschuw beheerder

nu het mag, hoeft het van mij niet meer, hoor. al vind ik het nog erg leuk om mijn gereformeerde buurtgenoten tot hun ziel te shockeren met mijn werelds gedrag. echt, ik heb met moslims, katholieken en protestanten geleefd en me soms verbaas om hun "regels", maar de streng gereformeerden slaan werkelijk waar ALLES! wat een stelletje zure, giftige, humorloze schepsels zijn die, zeg :/! TERING!
maar waarom zou ik godsdiensten willen beledigen? het leven is al hard genoeg en ik heb al mn tijd en energie nodig om te overleven, manG. dus: BOEIE!!!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Ik vraag me telkens af, waarom zou je het willen? wat is het nut om moedwillig te willen beledigen?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 11:16:
wat is het nut om moedwillig te willen beledigen?

wat is het nut van ademhalen :dood:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ik vraag me telkens af, waarom zou je het willen? wat is het nut om moedwillig te willen beledigen?

Je kunt je ook afvragen waarom mensen zo snel beledigd zijn...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 10 april 2009 om 11:26:

die vraag is sneller te beantwoorden dan de vraag van koningDERvaagheid.

Waarschuw beheerder
wat is het nut om moedwillig te willen beledigen?

Doen religieuzen al eeuwen tegen mensen die ze anders vinden.
Niets zo rascistisch als een religieuze ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
die boedhistische kutmonniken ook,

die zijn veel te vredelievend met hun rare oranje gewaden. :bloos:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van De prins op het dikke paard op vrijdag 10 april 2009 om 11:43:
die zijn veel te vredelievend met hun rare oranje gewaden.

heb je die films van ze al eens gezien met al dat geweld

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 11:39:
Niets zo rascistisch als een religieuze ;)

:gaap:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 11:39:

Hij doet dit dus ik dat :gaap:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 10 april 2009 om 11:26:

Dat vraag ik me ook af ja, maar dat was niet mijn vraag anders had ik dat wel gevraagd lijkt me.

Waarschuw beheerder
Religie verdient ook geen respect maar alleen medelijden en tegengas.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 12:24:

Met als doel?
Waarschuw beheerder

Maar niet op partyflock!

Waarschuw beheerder
Het kapotmaken van die religie. Religie houdt de mensheid in haar ontwikkeling tegen, leidt af van waar het om gaat in het leven, en maakt mensen wijs dat het leven na de dood mooier is dan dit leven. Vooral dat laatste is een eng idee.

En daarnaast faciliteert religie pedosexualiteit, ongelijkheid tussen man en vrouw, en bizarre onrechtvaardigheden, zoals het feit dat de arts die abortus doet op een 9-jarig verkrachtingsslachtoffertje, zwanger van een tweeling, ge-excommuniceerd kan worden, maar haar verkrachter niet.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 12:24:

jammer, als men wat meer respect voor elkaar had gehad had de wereld er denk ik een stuk beter aan toe geweest..:yes:

Uitspraak van Sonny B. Good op vrijdag 10 april 2009 om 12:33:
Maar niet op partyflock!

(Y)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 12:35:
als men wat meer respect voor elkaar had gehad

Voor elkaar ja. Religie is niet 'elkaar'. Er is wel respectabele religie, zoals het Taoïsme, maar dat is een religie waarin geen goden vereerd worden.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 12:34:
Het kapotmaken van die religie

En jij denkt dat je dat ooit lukt?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 12:34:
Het kapotmaken van die religie.

veel succes..:lol:

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 12:37:
Voor elkaar ja. Religie is niet 'elkaar'. Er is wel respectabele religie, zoals het Taoïsme, maar dat is een religie waarin geen goden vereerd worden.

ik had het in dit geval over jou.
een betere wereld begint bij jezelf..;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 12:41:
En jij denkt dat je dat ooit lukt?

Ja, maar dat is een kwestie van vele honderden jaren.
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 12:43:
k had het in dit geval over jou.
een betere wereld begint bij jezelf..;)

Dus met andere woorden ik moet religieuzen gaan aan pakken? Wil ik wel doen, maar dan moet ik een klein leger om me heen zien te verzamelen.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 12:35:
jammer, als men wat meer respect voor elkaar had gehad had de wereld er denk ik een stuk beter aan toe geweest..:yes:

ja als religieuzen wat meer respect voor elkaar hadden gehad hadden we ook heel wat minder oorlogen gehad ;)

maar ja jouw tegenargument is niet meer dan een :gaap:

en ik vind dat het wel meevalt met beledigen van religies, de enigste minder gelovigen die het publiekelijk doen, zijn een handjevol cartoonisten en cabareties, er zijn meer religieuze kopstukken die elkaars religie en homo's afkraken ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 12:48:
ja als religieuzen wat meer respect voor elkaar hadden gehad hadden we ook heel wat minder oorlogen gehad

Beter was er gewoon geen religie, althans geen godsvererende religie.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 12:51:
Beter was er gewoon geen religie, althans geen godsvererende religie.

een humane religie, waarbij iedereen elkaar in zijn waarde laat ipv je beter te voelen omdat je in de "echte God" geloofd

Waarschuw beheerder
Ja, waarin een goed leven leiden centraal staat ipv de verering van een schepper en de verspreiding van diens goddelijke openbaringen.

Divine revelation = niks meer dan schizofrenie op zijn Bijbels :gaap:

Waarschuw beheerder

Gewoon omdat het moet kunnen. Als mensen zich aangesproken voelen is dat hun probleem. Ik zie ook dagelijks kritiek op zaken waar ik van houd of die een belangrijke rol spelen in mijn leven...als je een beetje volwassen bent sta je daar nou eenmaal boven. Voor niemand is het leuk als iets waar je van houd afgezeken wordt...maar laten we eerlijk zijn... Als het over geloof gaat is het altijd gezeik. Het probleem van geloof is dat er altijd individuen tussen zitten die denken dat geloof boven de wet staat.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 12:45:
Dus met andere woorden ik moet religieuzen gaan aan pakken? Wil ik wel doen, maar dan moet ik een klein leger om me heen zien te verzamelen.

nogmaals, veel succes..:lol:
ja als religieuzen wat meer respect voor elkaar hadden gehad hadden we ook heel wat minder oorlogen gehad ;)

ach vaak komt er nog veel meer bij kijken dan alleen religie.
bovendien is een religieuze oorlog meestal niet direct het gevolg van religie maar van de interpetatie en uiting ervan.
en ik vind dat het wel meevalt met beledigen van religies, de enigste minder gelovigen die het publiekelijk doen, zijn een handjevol cartoonisten en cabareties

religie's worden veel vaker beledigt en niet alleen door cabaretiers enz. kijk bijv. naar een Wilders of eerder een van Gogh.
er zijn meer religieuze kopstukken die elkaars religie en homo's afkraken ;)

betwijfel het.
en dan nog is het allebei even fout.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 12:45:
Ja, maar dat is een kwestie van vele honderden jaren.

Lekkere richtlijn dan, ruim begrip honderden jaren, zo onzeker is de toekomst.

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 12:56:
Ja, waarin een goed leven leiden centraal staat ipv de verering van een schepper en de verspreiding van diens goddelijke openbaringen.

Ben hier zeker wel mee eens, maar in mijn optiek is religie voorlopig/nooit weg te denken, het is er.
En anders iig beter een god die zich richt op hoe je je leven leid ipv hoeveel je hem vereerd.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 12:59:
Het probleem van geloof is dat er altijd individuen tussen zitten die denken dat geloof boven de wet staat.

is dat niet gewoon een probleem binnen de gehele maatschappij..?:/
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 13:06:
is dat niet gewoon een probleem binnen de gehele maatschappij..?

Precies, er zijn ook zat niet gelovige individuen die zichzelf boven alles plaatsen em dus ook boven de wet.

Waarschuw beheerder
is dat niet gewoon een probleem binnen de gehele maatschappij..?

De verhuftering van de maatschappij bedoel je? Ja heb je ook gelijk in. Bijvoorbeeld in het verkeer...de gemiddelde automobilist denkt dat hij king of the road is :lol:
Maarja kritiek op religie is gewoon een gevoelig punt. Ik zeg niet dat ongelovigen niet zeiken, maar bij religie ligt het toch een stuk gevoeliger.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
sorry God

Waarschuw beheerder
sorry zon .. :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 13:00:
betwijfel het.
en dan nog is het allebei even fout.

Bord + Kop = Fail!

Nog niet vaker zo'n naïef persoon meegemaakt, het is bijna schattig als het niet zo eng zou zijn.
Artiest DanM
Waarschuw beheerder
s dat niet gewoon een probleem binnen de gehele maatschappij..?:/

:nee: ik maak ook deel uit van de maatschappij, maar als ik mijn zus haar keel doorsnij omdat ze 'vreemd gegaan' is zal je mij niet horen zeggen dat het in 1 of ander sprookjesboek staat geschreven...:/ terwijl, bijvoorbeeld, een Moslim wél dat argument gebruikt of zou gebruiken....
Waarschuw beheerder
Opzich ben ik niet tégen geloof opzich, maar tegenwoordig wordt het je bijna opgedrongen...:/ dan gaat het voor mij te ver..:/ als individu MOET je je eigen keuzes kunnen maken, je eigen doen en laten kunnen bepalen, geloof laat dat NIET toe in mijn ogen...:/
Waarschuw beheerder
Als ik 'kut' of 'fuck' op mijn werk zeg kijken sommigen mij raar aan...:/'godver' komt er ook wel eens uit en soms ook véél ergere verwensingen en dan is helemaal de beer loesoe...:O niet drinken, geen druks, niet ballen voor het huwelijk, verplicht[ !!:LOL: ] thuis op zondag, klederdracht...het is 2009!!!!
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van DanM op vrijdag 10 april 2009 om 23:56:
ik maak ook deel uit van de maatschappij, maar als ik mijn zus haar keel doorsnij omdat ze 'vreemd gegaan' is zal je mij niet horen zeggen dat het in 1 of ander sprookjesboek staat geschreven

ow ja joh? gelukkig denk het gros van de moslims er ook zo over.
Uitspraak van DanM op vrijdag 10 april 2009 om 23:58:
Opzich ben ik niet tégen geloof opzich, maar tegenwoordig wordt het je bijna opgedrongen..

bullshit, je ergert je gewoon. iets wat we in n ederland heeeel goed kunnen, omdat we zoooo verwend zijn. je had een jaartje of 4tot 500 honderd geleden moeten rondlopen in europa, dan had je anders gepiept..geloof opgedrongen..wat een grap.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van SuburbanKnight op zaterdag 11 april 2009 om 00:01:
geloof opgedrongen..wat een grap.

Bij deze nodig ik je uit om mijn brievenbus te legen, van uitnodigingen van moslimgenootschappen/buurthuizen, tot aan Jehova's en álles ertussenin ligt élke week in mijn brievenbus in de vorm van die a5flyers...wát nou niet opgedrongen....:[ Jehova's die zieltjes komen winnen, élke week weer omdat ze niet intern communiceren ofzo??!
Anyway, ieder doet maar waar ie zin in heeft kwa geloof, maar laat mij erbuiten....ik geloof alleen in tastbare dingen [ en ben niet persé materialistisch want geld boeit me niet:/ ] en iets aanbidden wat alleen maar verdoemenis heeft gebracht is voor de dommen...:/
Waarschuw beheerder
Uitspraak van SuburbanKnight op zaterdag 11 april 2009 om 00:01:
gelukkig denk het gros van de moslims er ook zo over.

De Moslim die dat doet zal het op 'eerwraak' gooien...;/
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van DanM op zaterdag 11 april 2009 om 00:06:
Bij deze nodig ik je uit om mijn brievenbus te legen, van uitnodigingen van moslimgenootschappen/buurthuizen,

ik d8 dat je deel was van de maatschappij?? kennelijk hebben die instanties ook een technologiech opleving doorgemaakt en de drukpers aangezet, so what? dat jij je meteen geintimideerd voelt..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van SuburbanKnight op zaterdag 11 april 2009 om 00:11:
ik d8 dat je deel was van de maatschappij??

Ja dus? ik was even vergeten te zeggen dat ik een NEE/NEE sticker op mijn brievenbus geplakt heb..:/
Waarschuw beheerder
ik geloof alleen in tastbare dingen [ en ben niet persé materialistisch want geld boeit me niet:/ ] en iets aanbidden wat alleen maar verdoemenis heeft gebracht is voor de dommen...:/

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van DanM op zaterdag 11 april 2009 om 00:13:
Ja dus? ik was even vergeten te zeggen dat ik een NEE/NEE sticker op mijn brievenbus geplakt heb

ja dus? je ergert je gewoon , want een zaak van leven en dood is het niet en je kan gewoon die dingen oppakken en weggooien, ben je dr maar meteen vanaf ook.
Uitspraak van DanM op zaterdag 11 april 2009 om 00:13:
ik geloof alleen in tastbare dingen [ en ben niet persé materialistisch want geld boeit me niet:/ ] en iets aanbidden wat alleen maar verdoemenis heeft gebracht is voor de dommen.

Je hoeft niet in een opperwezen te geloven waar je je aan zou moeten onderwerper, dat id is idd al achterhaald...

Materialism, by one of its definitions, is the over preoccupation with things at the material level and neglecting important aspects of ethical and spiritual existence. This often leads to the second definition of materialism: the belief that everything, including thought and emotion, can be explained entirely by movements and changes in physical matter.

materialism ...shame shame shame :lol:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van DanM op zaterdag 11 april 2009 om 00:07:
De Moslim die dat doet zal het op 'eerwraak' gooien...;/

Niet persé moslims.
Gewoonterechtelijke eigenrichting (bloedwraak en eerwraak) is een eeuwenoud fenomeen en kwam al lang voor de jaartelling voor. In de heilige geschriften van het jodendom, het christendom en de islam staan min of meer expliciete verwijzingen. Een oude vermelding van eerwraak is te vinden in het Bijbel-boek Genesis (34:1-31).

Het vermoorden van een andere persoon en daarmee dus ook eerwraak, is expliciet verboden in de sharia, de islamitische wetgeving. Het opleggen van de doodstraf voor overspel mag alleen worden opgelegd door religieuze instanties indien er vier betrouwbare getuigen zijn.

Eerwraak is dus geen typisch islamitisch, maar een regionaal verschijnsel. Eerwraak komt voor in Turkije, Egypte, Jordanië, Irak, Iran, Syrië, Israël, Saoedisch Schiereiland, Pakistan en Afghanistan.

De aan eerwraak gerelateerde crime passionel komt in Europa veelvuldig voor. Tot 1975 kon een man in Frankrijk die zijn vrouw op heterdaad betrapte met een andere man en haar daarom tijdens het plegen van het delict vermoordde, vrijspraak krijgen. Omdat in veel Europese landen het rechtssysteem is gebaseerd op de Franse wet, gold dit ook in veel andere Europese landen. In sommige landen is een crime passionel nog steeds een verzachtende omstandigheid.

In Jordanië, Syrië, Marokko, Haïti, Brazilië (tot 1991) en Colombia (tot 1980) mag een man volgens de wet in koele bloede of in flagrante delicto vrouwelijke familieleden ongestraft vermoorden. In Noord-Afrika wordt de overspelige partij in het algemeen niet gedood.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerwraak

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
De kerk werd al zeer lang beledigd dus zo nieuw ist niet ze meoten niet huilen die moslims
Waarschuw beheerder
ik vint de katholieke nog het ergst me oma is er ok 1
nouw die dwingt je gewoon om katholiek te woorden en zo zijn ze allemaal
het is gewoon kut volk hun hebben geen respect voor andere geloven maar wij moeten het wel voor hun hebben.

die zijn helemaal ;ijp denk
Waarschuw beheerder
Uitspraak van SuburbanKnight op zaterdag 11 april 2009 om 00:17:
materialism ...shame shame shame :lol:

Blijkbaar zie je nog een beetje scheel ofzo want ik zei juist dat ik dat niet persé was...:lol: [ geld zal me roesten ]
Uiteraard is elke nederlander onbewust materialist, ondanks de recessie blijft men namelijk kópen..:lol:
Uitspraak van Demente Taart op zaterdag 11 april 2009 om 01:13:
Niet persé moslims.

I know, ik gaf ook een 'voorbeeld'.....;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Demente Taart op zaterdag 11 april 2009 om 01:13:
Niet persé moslims.

Het concept bij moslims is toch echt anders en gebeurt een stuk vaker van een Crime Passionelle. De eer van de de 'familie' redden, is toch echt wat anders.
Waarschuw beheerder
hehe eindelijk

dark funeral - godhate
laatste aanpassing door een beheerder

Waarschuw beheerder
Ik mag master of puppets wel, achterlijke schapen die het geloof volgen, en dan nog van die zogenaamde sociale denkers die het Vaticaan Jodendom en Christelijk amerika constant aanvallen met hun conspiracys maar met man en macht moslims blijven verdedigen omdat dat een zogenaamde minderheid is (n)
Kortzichtige stumperts

Ik ben van mening dat 80% van de extreem linksen stiekem moslim is.

(overige 20% is blauwbeer)

Waarschuw beheerder
Je zegt wat over een christen en het is whahaha oh huhuhu en je zegt wat over een moslim en je bent een rascist
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 12 april 2009 om 22:25:
overige 20% is te soft

Uitspraak van verwijderd op zondag 12 april 2009 om 22:26:
Je zegt wat over een christen en het is whahaha oh huhuhu en je zegt wat over een moslim en je bent een rascist

Klopt, oprotten met zo'n uitspraken.
Waarschuw beheerder

Niet van links-stemmende Partyflock ( admins ) hoor!

Waarschuw beheerder

Volgens een uitspraak van de Hoge Raad, het hoogste rechtsorgaan, blijft het mogelijk om krenkende uitlatingen te doen over godsdienst, zonder dat daar straf op staat.

HAHAHAHAHA de realiteit is toch anders als je iemand beledigd dan lig je op de grond dat is de straf op straat

maar de meeste van jullie kunen dat alleen op het internet

bang voor een pak slaag ? en terecht

groetjes van onze marokkaanse nederlander uit 020 ajax

Waarschuw beheerder
bal je staat op me lijst

Artiest Synthopia
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 18 april 2009 om 18:45:
bal je staat op me lijst

bedreigingen.. :z:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
O oooooooooooooooo :$

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 18 april 2009 om 18:55:
oooooooooooooooo

de waarheid is hard dt je alleen groots kan praten op het internet want op straat durf je dat niet :looser: bang voor een pak slaag??

BAL 22 jaar...en ziet er uit als een nurd en dan ga je nog zo bijhand doen dat is vragen om............
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 19 april 2009 om 11:56:
de waarheid is hard dt je alleen groots kan praten op het internet

Doe jij niet precies hetzelfde?
Waarschuw beheerder

Mee eens
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 18 april 2009 om 18:07:
bang voor een pak slaag ? en terecht

Uitspraak van Corenalyzer op zondag 19 april 2009 om 12:05:
stem daarom op wilders

Juist. Wij ook. B)
Waarschuw beheerder
Beledigend over islam en andere geloofsovertuigingen praten mag

Ik vind van wel, net zoals wij ongelovige worden beledigd door dat gelovige tuig :[

Waarschuw beheerder
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder

hahaha.

Freedom for Wilders

Waarschuw beheerder

jij bent toch diegene die met fakies beledigingen rond pb't
Waarschuw beheerder
donateur
Wat een inhoudsloze discussie! Hebben we niet wat meer diepgang op Partyflock? Wat mij betreft niet!? Of gaan jullie Partyflock leden mij nu het tegendeel bewijzen???

Los van het feit of er nu wel of geen God is in deze wereld, mogen we ons best bezighouden met de term 'Islam', of 'Moslim' en haar gedachtengoed. We mogen ons ook bezighouden met het Christendom (mocht daar interesse in zijn).

Wat mij betreft is er voor een groot deel GEEN INTERESSE in beiden (hier op PF).

Dat is op zich niet erg; maar betrek jezelf dan ook niet in een dergelijke discussie met een onzinnige reactie!

Voor de mensen die dit topic lezen omdat het onderwerp hun aanspreekt:

- Jezus leefde in zijn tijd ZONDELOOS (geen pilletje, geen bierie, geen leugen, niets)

- Mohammed leefte in zijn tijd als MOORDENAAR (praten met geesten, doden van ongelovigen, joden, neuken van minderjarigen, opleggen van middeleeuwse normen en waarden en deze vastleggen in een religie zodat geen enkel Moslimland zich kan ontwikkelen omdat ze vastzitten aan een destructieve Sharia welke alleen maar staat voor DOOD en VERDERF)

Wat ik nu noem zijn GEEN HAATzaaiende woorden, maar feiten.

Dus Wilders kan niets kwalijk worden genomen (buiten het feit dat hij af en toe behoorlijk dom uit de bocht kan komen door het 'net' te bot (of kortzichtig) te omschrijven.

Tegenargumenten?

Zeer welkom!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Supremacy op dinsdag 21 april 2009 om 18:40:
Mohammed leefte in zijn tijd als MOORDENAAR (praten met geesten, doden van ongelovigen, joden, neuken van minderjarigen, opleggen van middeleeuwse normen en waarden en deze vastleggen in een religie zodat geen enkel Moslimland zich kan ontwikkelen omdat ze vastzitten aan een destructieve Sharia welke alleen maar staat voor DOOD en VERDERF)

Dus Wilders kan niets kwalijk worden genomen (buiten het feit dat hij af en toe behoorlijk dom uit de bocht kan komen door het 'net' te bot (of kortzichtig) te omschrijven.

af en toe? en het trieste is dat hij door zijn acties meer stemmen wint ??!!

We mogen ons ook bezighouden met het Christendom (mocht daar interesse in zijn).

dat kan niet met wilders kruistocht tegen het islam

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 19 april 2009 om 17:54:
Doe jij niet precies hetzelfde?

NEE verschil tussen mij en jullie is dat ik NIET op het internet groots hoef te praten over moslims, de hoeveelheid racisten hier op flock is niet normaal !!!

ik zeg alleen als jij iemand beledigt op straat (ik weet niet uit welke dorp jullie komen waar niks gebeurt) dan is de realiteit dat je een groot probleem hebt in ieder geval wel bij mij in de buurt AMSTERDAM in de grote stad !!

theo van gogh, pim fortyun allemaal slachtoffers van de keiharde realiteit jullie leven blijkbaar in een sprookje

veel praatjes hier rechts lullen maar links vullen

Uitspraak van Corenalyzer op zondag 19 april 2009 om 12:05:
stem daarom op wilders

je mag stemmen nu je uit luiers bent wannabe gabber hardcore was voor jou tijd the real deal je bent maar een schaap toen was je net 7/8 jr oud

Waarschuw beheerder
stem op een partij die aanzet tot haat en discriminatie toelaat

overigens kwam op het journaal dat pvv stemmers niet openlijk zeggen dat ze voor de pvv gaan stemmen en terecht het gaat alleen nog slechter met NL met wilders aan de macht en dat is een feit

wilders staat gelijk een haatzaaiende homo hatende imam

denk je van niet zegt dat dan maar tegen England !!

een land met ballen een land die nadenkt (helemaal na die aanslag)
in tegenstelling tot nederland die wilders toelaat om het STAAT in gevaar te brengen voor gekke extremisten

bedankt he wilders TOP !

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 april 2009 om 10:47:
jij bent toch diegene die met fakies beledigingen rond pb't

ja man tuurlijk wil je dr ook 1tje??
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 april 2009 om 19:09:
de hoeveelheid racisten hier op flock is niet normaal !!!

Je vergist je, de helft weet niet eens hoe je rascist schrijft, de andere helft is 'internethooligan'...8)

Waarschuw beheerder
ik zeg alleen als jij iemand beledigt op straat (ik weet niet uit welke dorp jullie komen waar niks gebeurt) dan is de realiteit dat je een groot probleem hebt in ieder geval wel bij mij in de buurt AMSTERDAM in de grote stad !!

theo van gogh, pim fortyun allemaal slachtoffers van de keiharde realiteit jullie leven blijkbaar in een sprookje

Waarschuw beheerder
Voor de mensen die dit topic lezen omdat het onderwerp hun aanspreekt:

- Jezus leefde in zijn tijd ZONDELOOS (geen pilletje, geen bierie, geen leugen, niets)

- Mohammed leefte in zijn tijd als MOORDENAAR (praten met geesten, doden van ongelovigen, joden, neuken van minderjarigen, opleggen van middeleeuwse normen en waarden en deze vastleggen in een religie zodat geen enkel Moslimland zich kan ontwikkelen omdat ze vastzitten aan een destructieve Sharia welke alleen maar staat voor DOOD en VERDERF)

Is de Jezus, zoals die wordt afgeschilderd in de Bijbel, wel de werkelijke Jezus zoals die was? Zijn er denk je niet heel wat van zijn leringen verdraaid?
Ik denk dat er maar weinig van zijn oorspronkelijke woorden overgebleven zijn (tenzij je naar het Evangelie van Thomas kijkt) en een hoop gebeurtenissen omtrent de persoon Jezus niet werkelijk zo gegaan zijn zoals ze verteld worden. Hiermee wil ik niet zeggen dat Jezus dan maar een een persoon was die net zo 'menselijk' was de rest van de massa die tijd, ik geloof absoluut dat hij een verlichte persoon was, maar de bijbel klopt gewoon niet. Dat is puur design; een op maat gemaakte profeet voor de massa.
De Koran daarentegen is stukken compromislozer; er is alles aan gedaan dit geschrift onveranderd het rechtstreekse Woord te blijven houden. Kun je van de bijbel niet zeggen... Niet dat ik daarmee wil zeggen dat De Koran beter is ofzo, absoluut niet, maar het is belangrijk in het achterhoofd te houden dat de werkelijkheid naar zeer hoge waarschijnlijkheid anders was dan hij gepresenteert wordt in de Bijbel.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 april 2009 om 19:20:

Pim Fortuyn is niet vermoord vanwege zn visie op de islam, Theo van Gogh wel maar da's dan ook de enige, Gregorius Nekschot, Hans Teeuwen e.d. maken islam allemaal belachelijk, en leven nog steeds, dus die ''straat''regels van je zijn toch blijkbaar niet zo hardcore als je denkt ;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 april 2009 om 19:43:
Pim Fortuyn is niet vermoord vanwege zn visie op de islam, Theo van Gogh wel maar da's dan ook de enige, Gregorius Nekschot, Hans Teeuwen e.d. maken islam allemaal belachelijk, en leven nog steeds, dus die ''straat''regels van je zijn toch blijkbaar niet zo hardcore als je denkt

hans teeuwen is gruwelijk ik kan daar om lachen maar de realiteit ligt toch anders

Waarschuw beheerder
Uitspraak van DanM op dinsdag 21 april 2009 om 19:17:
vergist je, de helft weet niet eens hoe je rascist schrijft

Jij???

VAL jij daaronder dan als ik jou was zou ik het ff snel aanpassen

enkelvoud: racist
meervoud: racisten
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 april 2009 om 19:54:
VAL jij daaronder dan

:yes: :lol:
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 april 2009 om 19:20:
ik weet niet uit welke dorp jullie komen waar niks gebeurt

:O grote stad anders hoor waarin ik woon...en waarom zou je zomaar iemand beledigen? :/ met reden is alweer een ander verhaal...;p

Waarschuw beheerder
Uitspraak van DanM op dinsdag 21 april 2009 om 20:28:
met reden is alweer een ander verhaal...

is ook veel leuker !!!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 april 2009 om 19:51:
hans teeuwen is gruwelijk ik kan daar om lachen maar de realiteit ligt toch anders

Hans Teeuwen: alive
Geert Wilders: alive
Rita Verdonk: alive
Ayaan Hirschi Ali: alive
Gregorius Nekschot: alive

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 april 2009 om 20:37:
Hans Teeuwen: alive
Geert Wilders: alive
Rita Verdonk: alive
Ayaan Hirschi Ali: alive
Gregorius Nekschot: alive

dat zijn BNN om het zo te noemen jij en ik vallen daar niet onder

wilders brengt onze staat in gevaar door extremisten te provoceren (soms is voorkomen beter dan genezen) dat niemand dat beseft 9/11!!!!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 april 2009 om 22:18:
BNN

Bekende Nedernanders?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 april 2009 om 22:18:
wilders brengt onze staat in gevaar door extremisten te provoceren (soms is voorkomen beter dan genezen) dat niemand dat beseft 9/11!!!!

Hou toch is op man, ouwe langspeelplaat, hoe lang wil je jezelf blijven herhalen? :S

Waarschuw beheerder
Pas maar op hoor, dalijk kom je op zn lijstje.

Waarschuw beheerder

Komt er eentje aanwaaien alsof hij wél inhoud in het topic brengt.. :) Praatte Johannes in zijn evangelie ook niet met 'Geesten'. En als tweede heel apart dat Mohammed vóór de Middeleeuwen ál Middeleeuwse normen op kan leggen, hij was dus eigenlijk zijn tijd vooruit?

Daarnaast slaat het totaal nergens op om levende personen te vergelijken met fictieve personages uit boeken.. :S

Tot zover de inhoud.. 8)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 april 2009 om 23:59:
Pas maar op hoor, dalijk kom je op zn lijstje.

Brrrr.. Onze Mo de B2 heeft grote plannen met alle 'ransisten'.. 8)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 22 april 2009 om 00:11:
Brrrr.. Onze Mo de B2 heeft grote plannen met alle 'ransisten'

??? wtf en nu in het nederlands

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 april 2009 om 19:09:
NEE verschil tussen mij en jullie is dat ik NIET op het internet groots hoef te praten over moslims, de hoeveelheid racisten hier op flock is niet normaal !!!

eh je hebt blanke, donkere etc moslims;)
waarom mag je geen hekel hebben aan een religie?
jij denkt dus nu racistisch :P

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 april 2009 om 19:54:
enkelvoud: racist
meervoud: racisten

B.A.L. : geen racist
Q-MASTERDAMMER: racist

jij zegt die dingen alleen omdat wij blank zijn O:)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
ik beng moslin

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 24 april 2009 om 17:48:
??? wtf en nu in het nederlands

Dat je een eng ventje bent..

Waarschuw beheerder
donateur
De Hoge Raad vernietigt de veroordeling en spreekt hem vrij.

:respect: lang leve nederland.
Waarschuw beheerder
donateur
Stop het gezwel dat Islam heet’

:roflol:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Bijbel en Koraan beledigen zelf ook alles wat maar iets anders denkt of zich niet onderwerpt aan de hoofd(d)rolspelers.
Waarschuw beheerder
Religie is de oorzaak van alle kwaad

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Razorr666 op zaterdag 25 juli 2009 om 13:14:
Religie is de oorzaak van alle kwaad

Religie is gewoon een controlemiddel. Wordt misbruikt voor ordinair landjepik.
Kijk maar naar de Middeleeuwen en naar de dag van vandaag. Zie niet zozeer het verschil.

En btw, waarom zou je in iets geloven wat je niet ziet, voelt of ruikt. Alleen maar omdat je God/Allah/Jahweh jou hoop of antwoorden op jou vragen geeft?
Hoop moet je zelf hebben en niet verkrijgen door wat een religie vertelt.

Waarschuw beheerder
Razor666, ff off-topic
Die kerel in het begin uit je videoclip, lijkt verdomd veel op Kratos
:respect: God of War :respect:

Zo, back to the discussion at hand.
Waarschuw beheerder
eyz keyboardwarrior BAL heb je al klappen gehad
Waarschuw beheerder
Beledigend over alles praten mag

Artiest System
Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op zondag 19 april 2009 om 11:56:
de waarheid is hard dt je alleen groots kan praten op het internet want op straat durf je dat niet bang voor een pak slaag??

Wel je GSM meenemen he?
Waarschuw beheerder
Volgens een uitspraak van de Hoge Raad, het hoogste rechtsorgaan, blijft het mogelijk om krenkende uitlatingen te doen over godsdienst, zonder dat daar straf op staat

is toch gewoon vrijheid van meningsuiting?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van *Richard op donderdag 12 maart 2009 om 11:52:
god,allah en al die onzin ik veeg me reet er me af

(Y) :respect:

De paus loopt te lullen dat men geen condooms mag gebruiken, wat wilt ie dan? Nóg meer doden door ziektes?
In veel geloven staat dat homo's dood moeten enzo, of dat ongelovigen afgemaakt moeten worden.

Heeft er iemand ooit gehoord over de afslachtingen, die de christennen vroeger aanrichte bij bhoedistische monniken?
En over die heksen die verbrand werden, of al die debiele mongolen in verre landen die zichzelf opblazen omdat ze geloven dat ze dan in een paradijs komen met allemaal maagden, pfff.

Als er geen enkele religie meer zou zijn, zouden we meteen 90 procent dichter bij wereldvrede zijn.
Mensen, of het nu moslims of christennen zijn, moeten niet zo lopen zeiken van "ja wij voelen ons beledigd door hun mening dit, dat, bla bla bla" Trek je er dan gewoon niets van aan man. Als iemand op je loopt te zeiken moet je gewoon weg lopen en het negeren. Dat heb ík zelfs geleerd, geloof me, het is beter dan vanuit je heilige gebouw te verkondigen dat de "daders" zullen branden, of zielig lopen doen "beledigd dit, dat"

wat een gezeik altijd als het over kerkgangers of moslims gaat :P
Er is zo veel onduidelijkheid en dingen die elkaar tegen spreken.
-De een zegt dat hun geloof het geloof van vrede is, maar andere takken in hun geloof denken dat het nodig is om jezelf en anderen op te blazen voor je geloof.
-De een zegt dat god iedereen vergeeft, en de ander zegt dat je in de hel komt als je iets doet wat volgens een boekie niet mag.
-Wraak, is een zonde, maar waarom had god dan die tempel met al die mensen er in verwoest, vlak nadat zijn jezus gedood hadden? Dat is toch ook wraak? Ja dan zijn er weer mensen die zeggen dat het een straf was, geen wraak. Maar, god wist van ten voren al dat jezus dood ging, jezus zelf toch ook? Maar ze lieten het toe, en dan achteraf straffen, en die honderden mensen in de tempel doden? Dan hadden ze toch net zo goed jezus kunnen laten vluchten en zodoende jezus, én die tempeliers te laten leven?
-Als god de wereld maakte, waarom kan hij dan niet al die arme mensen water schenken?
-En als god iedereen vergeeft, waarom vonden die mensen in amerika die zo erg in hem geloven, het dan nodig om allemaal aanslagen op abortusklinieken te plegen? En om die doctor dood te schieten in de kerk?

En ja, dan komen ze allemaal weer met moeilijke theoriën die dan weer moeten bewijzen dat het wel helemaal klopt, waar niemand iets van begrijpt. :S en dan springt er weer zo'n pipo tussen die zich beledigd voelt, met daarop volgend weer iemand die de held voor zijn mensen uit wilt hangen en een aanslag pleegt.

Geloven in een groots iemand, die alles ziet en weet, maar die je nooooooit zult zien, is niets voor mij :P
Als ik tegen iemand praat, die er niet is, kijkt iedereen me raar aan. Maar als honderden mensen bidden naar iemand die ze nog nooit gezien, gehoord, of gevoelt hebben, is het doodnormaal, en mag je er niets over zeggen. (Want dan word je of vermoord, of er komt weer de zoveelste rechtzaak.)

Niets voor mij dat geloof enzo :P
Waarschuw beheerder
Wanneer mogen we weer stemmen? ik ga dan keihard net als de rest van al mijn vrienden op willie stemmen!

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van -Inferis- op zondag 26 juli 2009 om 21:45:
Trek je er dan gewoon niets van aan man. Als iemand op je loopt te zeiken moet je gewoon weg lopen en het negeren.

Wat is dat voor een bijbelse mentaliteit joh.
Met die instelling lopen ze over je heen.

Waarschuw beheerder
Ik ben benieuwd of je nu ook joden mag beledigen dan.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 10:38:
Ik ben benieuwd of je nu ook joden mag beledigen dan.

Joden niet.. Jodendom wel.. Wel eerst te tekst lezen voor je dingen post eh..

Daarnaast? Het joodse volk of joods gelovigen?

Waarschuw beheerder

Gelukkig :) Kutgeloof.

Waarschuw beheerder
Wat verwachten jullie precies van een wereld zonder geloof?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 16:38:

Correctie, zonder religie.. (Y)

Geloof is er altijd, geloof in jezelf, je politieke overtuiging, evolutie..

Ik geloof niet in God en religie, maakt dat mij een anarchistische sociopaat die geen idee heeft wat goed en kwaad is en geen antipathie heeft voor de gevoelens van mij medemens..?

En daarnaast nog is voor plezier de nekjes omdraait van jonge Shar-Pei puppy's?

Waarschuw beheerder
Is dat een antwoord op m'n vraag...? 8)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 16:38:

Een wereld waarop mensen hun zin door gaan dringen met andere argumenten dan geloof. Dan draait het ineens om normen en waarden of zo. "ik vind dat het verboden moeten worden, omdat het in strijd is mijn met mijn normen en waarden". Dat soort shit dus.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 17:13:
Is dat een antwoord op m'n vraag...? 8)

Ik beantwoord jou vraag deels met een antwoord, deels met een wedervraag.. ;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 16:12:
Het joodse volk of joods gelovigen?

Allengbei.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 16:47:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 17:36:

Volgens Dozart zijn ongelovigen sociopaten die dát soort zaken doen..

Komt omdat ze niet geloven.. Dan worden hun beoordelingsvermogen vertroebeld door de Darkside! *Zware zucht*

Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 17:35:
Allengbei.

Jodendom mag je van mij part de grond intrappen.. Joden (volks of religeus) beledigen is een ander ding..

Zelfde geldt voor Gristenen en Islamieten..

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 17:26:
Een wereld waarop mensen hun zin door gaan dringen met andere argumenten dan geloof. Dan draait het ineens om normen en waarden of zo. "ik vind dat het verboden moeten worden, omdat het in strijd is mijn met mijn normen en waarden". Dat soort shit dus.

Ik snap even iets niet helemaal... Bedoel je nu dat zonder geloof normen en waarden niet meer zo belangrijk zijn, of...?? Dat zal een wat triest gevolg zijn op zich... hoewel, aan de andere kant, toevallig zie je dat al wel onder de (meestal ongelovige) jeugd en zo.

Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 16:47:
Geloof is er altijd, geloof in jezelf, je politieke overtuiging, evolutie..

Ik geloof niet in God en religie, maakt dat mij een anarchistische sociopaat die geen idee heeft wat goed en kwaad is en geen antipathie heeft voor de gevoelens van mij medemens..?

Maar religie zou je denk ik ook altijd wel houden.

Wat ik in deze reply zie (ook in die van manoman) is dat jullie er vooral vanuit lijken te gaan dat religie enkel en alleen een soort leven, volgens een normen- & waardenboekje is. Maar het is natuurlijk veel meer dan dat. Het is het kiezen voor een compleet levenspad dat alomvattend is. Dergelijke dingen krijg je ook niet uit de maatschappij. Er is trouwens ook niets mis mee.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 17:45:

Joden (volks of religeus) beledigen is een ander ding

Beledigend over de islam praten is toch ook religeus geralateerd ?

Waarschuw beheerder
By the way fuck alle religies

Waarschuw beheerder

Komt omdat ze niet geloven.. Dan worden hun beoordelingsvermogen vertroebeld door de Darkside! *Zware zucht*

wtf... :d Hoe kóm je hier bij? %) :lol:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 17:50:
Ik snap even iets niet helemaal... Bedoel je nu dat zonder geloof normen en waarden niet meer zo belangrijk zijn, of...?? Dat zal een wat triest gevolg zijn op zich... hoewel, aan de andere kant, toevallig zie je dat al wel onder de (meestal ongelovige) jeugd en zo.

Jij denkt dat ons normen en waarden besef komt omdat Mozes ze ooit bovenop een berg kreeg aangereikt door baardmans op een wolk?

Terwijl slechts twee van die geboden strafbaar zijn volgens ons wetboek?

Een goede sociale bodem krijg je van huis uit mee door twee goede ouders die zij ook van huis uit hebben meegekregen. Heeft helemaal niks met religie of geloven in een almachtig opperwezen van doen.

Daarnaast is niks mis met persoonlijk geloof, wél is er iets fundamenteels mis met georganiseerde religie.

Gristenhonden die een reclamebord verbieden omdat er een halfnaakte vrouw op ligt of via geloofsgenezing wel even de homo uit de hetero bidt. Bom-moslims die wel even een volle markt met vrouwen, kinderen en ouderen naar het hiernamaals brengt of orthodoxe joden die wel even een hele wijk in de as leggen omdat er een parkeergarage open is tijdens sabbat.

Geloven moet je zelf doen en zolang je mij en mijn ketterse onkuise goddeloze levenstijl niet in de weg zit, heb ik er helemaal niks op tegen. (Y)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 17:54:
Beledigend over de islam praten is toch ook religeus geralateerd ?

Maar als je een religie in de ballen trapt, voelt het geen pijn..

Als je een gelovige in de ballen trapt, ligt hij jankend op de grond.. ;)

Je beledigd voelen ligt altijd aan jezelf, niet aan de diegene die iets roept over je geloof.

Kritisch zijn over de regels of uitvoering van een religie, moet altijd kunnen.

Islamieten/Joden/Christenen beledigen alleen omdat ze gelovig zijn, is in mijn ogen een totaal ander ding.

Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 18:01:
wtf... :d Hoe kóm je hier bij? %) :lol:

;P
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 18:06:
Islamieten/Joden/Christenen beledigen alleen omdat ze gelovig zijn, is in mijn ogen een totaal ander ding

Ok als je het zo stelt snap ik je. ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 17:55:
By the way fuck alle religies

En het heidendom dan? ;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fietsketting op dinsdag 28 juli 2009 om 10:54:
En het heidendom dan? ;)

Is geen religie.. B) Ik ben heiden.. (L)
Waarschuw beheerder
de tyfus voor alle sprookjesgoden en hun aanhangers die de sprookjes perse moeten uitdragen..

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 juli 2009 om 17:50:
Bedoel je nu dat zonder geloof normen en waarden niet meer zo belangrijk zijn

Nee, zonder geloof zou er vrede zijn (y)

Enne, oh ja...

Uitspraak van gekkehuus30 op dinsdag 28 juli 2009 om 12:15:
de tyfus voor alle sprookjesgoden en hun aanhangers die de sprookjes perse moeten uitdragen..

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 11:33:
Is geen religie.. Ik ben heiden..

Er zijn mensen die zich heiden noemen en wel degelijk een (zelfverzonnen) vorm van religie aanhangen.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Hoe kun je iets beledigen dat niet bestaat?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fietsketting op dinsdag 28 juli 2009 om 12:55:
Er zijn mensen die zich heiden noemen en wel degelijk een (zelfverzonnen) vorm van religie aanhangen.

Heiden zijn diegenen die het bestaan van Odin, Thor en Freya ontkennen
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 13:28:
Heiden zijn diegenen die het bestaan van Odin, Thor en Freya ontkennen

Odin, ouwe een-oog!

Waarschuw beheerder
alleen de echte krijgers mogen bier zuipen in het walhalla

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fietsketting op dinsdag 28 juli 2009 om 12:55:

Dat is correct als je in 400 na Christus leeft..

Heiden is gewoon een ongelovige, als je zo nodig wil geloven in voorchristelijke Noors/Germaanse goden, noem het dan correct: Ásatrú..

Waarschuw beheerder
Jij denkt dat ons normen en waarden besef komt omdat Mozes ze ooit bovenop een berg kreeg aangereikt door baardmans op een wolk?

Nee, dat denk ik helemaal niet. Ik denk dat ons normen & waarden-besef gewoon voortkomt uit ons gezonde verstand en het (wellicht wat onbewuste) inzicht dat de ander is zoals wij, en respect naar een ander gewoon voortkomt uit, uuh respect... :jaja:
Maar wat je in de bijbel en andere religieuze boeken leest gaat wel verder dan dat; het zijn alomvattende denksystemen waarin het hele bestaan ondergebracht wordt. Normen en waarden vormen daar slechts een deel binnen (betreft vooral de toepassing voor het dagelijks leven)...

Daarnaast is niks mis met persoonlijk geloof, wél is er iets fundamenteels mis met georganiseerde religie.

Gristenhonden die een reclamebord verbieden omdat er een halfnaakte vrouw op ligt of via geloofsgenezing wel even de homo uit de hetero bidt. Bom-moslims die wel even een volle markt met vrouwen, kinderen en ouderen naar het hiernamaals brengt of orthodoxe joden die wel even een hele wijk in de as leggen omdat er een parkeergarage open is tijdens sabbat.

Hoewel ik zelf ook helemaal niks met georganiseerde religieuze toestanden heb, denk ik toch niet dat de dingen die je hier zegt daar iets mee te maken hebben. Georganiseerde religie is meer iets maatschappelijks.. net zoals een politieke partij dat is. Een soort sociale voorziening eigenlijk, maar dan iets waarbij mensen bij elkaar komen in een ruimte (kerk) of deel uitmaken van een soort organisatie dat hen geestelijk een bepaalde sturing geeft. De uitwassen die hier en daar wel eens uit voortkomen hebben op zichzelf denk ik niet zo veel te maken met de leer, die verkondigt wordt vanuit 'het officiële document' dat ze raadplegen (de bijbel), maar eerder uit de geestelijke gesteldheid van de mensen zelf die zulke dingen doen. Om precies te zijn het hoogstpersoonlijk menselijke ego dat goedkeuring zoekt en vindt in voor de rechtvaardiging voor het volgen van zijn geestelijk zieke impulsen. ;) Of de geschriften daarvan aan de basis staan bij zo'n persoon? Neuh, dat denk ik toch niet. Het zijn eerder persoonlijkheidsstoornissen volgens mij. En als bron van persoonlijkheidsstoornissen verdenk ik eerder onze maatschappij dan religie.

Minachting naar vrouwen, veroordelen van homoseksualiteit, of wat dan ook, zijn denk ik ook eerder impliciete vooronderstellingen binnen ons eigen denksysteem die we op een denkbeeldige God hebben geprojecteerd (net alsof God werkelijk zo zou denken?) dan iets dat werkelijk iets te maken heeft met wat aanbeden wordt. Het mag dan wel ook letterlijk zo in de geschriften staan, maar daar moet je als mens met een gezonde dosis verstand ook aan voorbij zien en weten dat wat daarover gezegd wordt gewoon de menselijke invulling is van wat zogenaamd 'goed' of 'fout' is. Op die punten neem ik de bijbel of de Koran ook absoluut niet serieus. Maar goed..

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 28 juli 2009 om 12:17:
Nee, zonder geloof zou er vrede zijn (y)

Hebben atheïsten onder elkaar nooit ruzie dan? Want ook dát is oorlog namelijk, alleen dan op kleine schaal. Dat kun je dus ook naar het groot doorberekenen en dan kom je al snel tot de conclusie dat wereldwijd ongeloof nooit tot vrede zou leiden.
Vrede kan alleen in een wereld waarin men om te beginnen al met innerlijke vrede leeft. Pas dan kan het ook zo naar buiten vloeien en tot vrede in de wereld leiden. Maar please, give up that dream.. :lol: De eerste 500 jaar zie ik dat echt niet gebeuren.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 15:24:
Hebben atheïsten onder elkaar nooit ruzie dan? Want ook dát is oorlog namelijk, alleen dan op kleine schaal.

Inderdaad....VERDOMD KLEINE SCHAAL, vriend. Wat zou de wereld dan mooi zijn. Als je alleen maar af en toe ruzie had in plaats van OORLOG.
Dat kun je dus ook naar het groot doorberekenen en dan kom je al snel tot de conclusie dat wereldwijd ongeloof nooit tot vrede zou leiden.

DAT zijn jouw (zinloze) woorden; je lult als een wijs mens, maar je bent niet nuchter genoeg om te erkennen dat ELK geloof de grootste BULLSHIT is die tot OORLOG leidt.

AMEN.

Waarschuw beheerder

Geiten neukers :lol:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 28 juli 2009 om 16:10:
nderdaad....VERDOMD KLEINE SCHAAL, vriend. Wat zou de wereld dan mooi zijn. Als je alleen maar af en toe ruzie had in plaats van OORLOG.

Maarrrrrrrr... oorlog is ook gewoon ruzie. Alleen dan op politiek/landelijk//mondiaal/groot niveau. 8) Het verschilt echt niet in de oorlogen die we met elkaar op kleine schaal voeren hoor. Alleen de vorm waarin het tot uiting komt verschilt. Think about it. ;)

En om dan toch nog maar een atheïstisch balletje op te gooien met grootschalig leed: is dat wat in Noord-Korea gebeurt ook niet een atheïstisch gebeuren?
Enne, China vs. Tibet; ook geen atheïstisch gebeuren tegen een ontzettend mooie spirituele cultuur? Tja...

Ik moet weer denken aan zo'n scené uit de film Seven years in Tibet, waarin zo'n brute, meedogenloze Chinees tegen de toen nog jonge Dalai Lama zeer respectloos roept, nadat ze 't land zijn binnengevallen, 'religion is poison'. 8) Yeah right... welke van de twee verspreid hier nou 'poison'; de atheïsten of de religieuzen? :)

Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 28 juli 2009 om 16:10:
DAT zijn jouw (zinloze) woorden; je lult als een wijs mens, maar je bent niet nuchter genoeg om te erkennen dat ELK geloof de grootste BULLSHIT is die tot OORLOG leidt.

AMEN.

Misschien ben jij juist wel niet nuchter genoeg en zit je hoofd vol met dingen die je zicht op de werkelijkheid vertroebelen...

Waarschuw beheerder
Hebben atheïsten onder elkaar nooit ruzie dan?

jawel maar dan gaat het ergens over...
oorlogen om geloof :S , geloof: je weet wel die verhalen die je al onzin vindt als je 5 jaar bent, geloof je na je 5e hier nog echt in, hup in het gesticht ermee.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 16:40:
jawel maar dan gaat het ergens over...
oorlogen om geloof :S , geloof: je weet wel die verhalen die je al onzin vindt als je 5 jaar bent, geloof je na je 5e hier nog echt in, hup in het gesticht ermee.

Wat maakt het onderwerp nou uit? Wederom, dan verschilt het slechts in de vorm waarin het tot uiting komt. Kijk niet naar de verpakking waarin dingen zich voordoen maar naar de inhoud van dingen. Uiteindelijk komt iedere oorlog gewoon tot stand door een conflict, en in wat voor vorm dat maakt verder geen reet uit. Mensen vinden altijd wel iets om hun domheid om te projecteren.

Denk je werkelijk dat een atheïstische wereld voor vrede kan zorgen? Echt, ik kan zo ontzettend veel redenen bedenken waarmee ik dat finaal ga ontkrachten.
Het slaat gewoon echt helemaal nergens op. Zeer beperkte gedachtegang, per definitie.
Om te beginnen maak je door geloof uit te bannen al héél wat mensen ongelukkig.. en daar gaan we al... het idee heeft nu al geen poot meer om op te staan... 8)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 16:34:
En om dan toch nog maar een atheïstisch balletje op te gooien met grootschalig leed: is dat wat in Noord-Korea gebeurt ook niet een atheïstisch gebeuren?
Enne, China vs. Tibet; ook geen atheïstisch gebeuren tegen een ontzettend mooie spirituele cultuur? Tja...

:gaap:

Dat is een drogreden die alleen Bill 'o Reilly kan maken..

De misstanden in Noord-Korea zijn niet de oorzaak van hun atheïsme, maar van hun dictatoriale communisme.

Hitler, Stalin, Pol Pot opereerde ook niet vanuit hun atheïsme, maar van hun racistische socialistische systeem.

Je probeert nu allerlei misstanden in de voeten van het atheïsme te schuiven. Terwijl atheïsme geeneens een stroming, leer of ideologie is. Het is gewoon het niet geloven in een god, meer niet.. Er zijn geen regels, boeken, tradities of overkoepelende organisaties.

Appels met appels vergelijken vriend..

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 16:44:
Denk je werkelijk dat een atheïstische wereld voor vrede kan zorgen? Echt, ik kan zo ontzettend veel redenen bedenken waarmee ik dat finaal ga ontkrachten.

Dus wat je eigenlijk wil zeggen, is dat God ons vrede geeft? 8)

Waarom zou een atheïstische wereld niet werken? Geef is goede argumenten waarom het niet zou werken? Wat zou ons tegenhouden?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 16:47:
Dat is een drogreden die alleen Bill 'o Reilly kan maken..

De misstanden in Noord-Korea zijn niet de oorzaak van hun atheïsme, maar van hun dictatoriale communisme.

Hitler, Stalin, Pol Pot opereerde ook niet vanuit hun atheïsme, maar van hun racistische socialistische systeem.

Je probeert nu allerlei misstanden in de voeten van het atheïsme te schuiven. Terwijl atheïsme geeneens een stroming, leer of ideologie is. Het is gewoon het niet geloven in een god, meer niet.. Er zijn geen regels, boeken, tradities of overkoepelende organisaties.

Appels met appels vergelijken vriend..

Maar het gebeurt vanuit een moraal waarin God in geen velden of wegen te bekennen is, en zie wat er gebeurt... Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat oorlog per definitie iets goddeloos is. Moorden en oorlogen kunnen alleen maar onder leiding van het menselijk ego gebeuren, en nooit uit naam of onder leiding van God.

Maar goed, wil je stellen dat er nog nooit oorlogen gevoerd zijn uit directe naam vanuit het atheïsme.. true.. maar kijk es met hoe veel haat er al soms gesproken wordt over gelovigen. Het zou me niets verbazen als zo'n dwaze maatschappelijke fixatie in de toekomst nog wel eens kan gaan voorkomen hoor. Mensen zijn gek zat, en langzaam groeit wellicht ook dit nog wel tot een ideologie uit waar mensen goedkeuring in vinden om eens lekker wat zondebokken te gaan uitroeien.
Je moet kijken naar hoe dingen liggen in de wereld... van daaruit ontstaat ellende. En kijk dan hoe geloof er op dit moment voor ligt in sommige kringen. Menige krijgen een harde bij het idee geloof massaal uit te roeien. Dus wie weet wat voor een toekomst er nog is voor weggelegd.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 16:50:
Dus wat je eigenlijk wil zeggen, is dat God ons vrede geeft? 8)

Waarom zou een atheïstische wereld niet werken? Geef is goede argumenten waarom het niet zou werken? Wat zou ons tegenhouden?

Nee, dat is niet wat ik er mee wilde zeggen. Vrede kan ons niet opgelegd worden. Dat lijkt me eerder een kwestie van bereidwilligheid hè?

Maar een atheïstische wereld kan niet werken, omdat:

- je de mens ongeloof niet kunt opleggen
- het grootste gedeelte er nog altijd vanuit gaat dat God onze oorsprong is, en ongeloof dus een ontkenning is van je zelf (en dat levert onherroepelijk conflict op, dus onvrede en op den duur dus opstand en oorlog)
- dit de reden van ons bestaan onder ons vandaan schopt, met alle gevolgen van dien in de maatschappij
- dingen als 'de diepere zin van het bestaan' hiermee in de vergetelheid gebracht zullen worden en algemene domheid en oppervlakkigheid nog meer gaan regeren dan al het geval is
- moralen ook nog meer zullen verdwijnen, en het daarmee en nog ergere chaos zal worden

En dit alles is al hard bezig. Krijgen we er een betere wereld door? Nee hoor, echt niet. En dit zijn nog maar een paar argumenten. Er zijn er nog veel meer vast voor te bedenken. Maar het belangrijkste is vooral dat je hiermee aan de essentie van het menselijk bestaan komt. Overal op aarde geloven mensen, hoewel ze het zelf geen geloven maar weten noemen. Haal je dát weg, haal je de identiteit van de mensen weg. Dat kan gewoon niet. Doe jezelf een lol, en laat dat idee voor eens en voor altijd los. Het is bespottelijk, belachelijk en volstrekt onuitvoerbaar. Vergeet het. Het zal nooit maar dan ook nooit geschieden.
Het is haast net zo stom als het aanhangen van extreem rechts en serieus denken dat je met jouw support ooit een betere wereld krijgt. :P
Waarschuw beheerder

Waarschuw beheerder

Pat condell :respect:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 17:14:
Maar het gebeurt vanuit een moraal waarin God in geen velden of wegen te bekennen is, en zie wat er gebeurt... Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat oorlog per definitie iets goddeloos is. Moorden en oorlogen kunnen alleen maar onder leiding van het menselijk ego gebeuren, en nooit uit naam of onder leiding van God.

En de moraal waarin God centraal staat? De kruistochten, de veroveringen van de Arabieren, de Spaanse inquisitie, de Taliban, de Ayatolla's in Iran, Noord-Ierland?

Allemaal direct terug te voeren op de morele superioriteit van het geloof en religie.

Het gaat er daarom ook niet om wáárom er oorlog gevoerd werd, maar met welke morele goedkeuring dat gebeurde. Er wordt/werd in alle gevallen gemoord voor God..

- je de mens ongeloof niet kunt opleggen
- het grootste gedeelte er nog altijd vanuit gaat dat God onze oorsprong is, en ongeloof dus een ontkenning is van je zelf (en dat levert onherroepelijk conflict op, dus onvrede en op den duur dus opstand en oorlog)
- dit de reden van ons bestaan onder ons vandaan schopt, met alle gevolgen van dien in de maatschappij
- dingen als 'de diepere zin van het bestaan' hiermee in de vergetelheid gebracht zullen worden en algemene domheid en oppervlakkigheid nog meer gaan regeren dan al het geval is
- moralen ook nog meer zullen verdwijnen, en het daarmee en nog ergere chaos zal worden

Het grootste probleem waarom een atheïstische wereld dus niet kan werken is omdat het geloof in de weg staat.. 8)

Daar haal je je grootste argument dus mee onderuit.. ;) Het geloof zit weer eens in de weg.

Daarnaast is volgens mij de diepere zin van het bestaan helemaal niet iets wat alleen bij gelovigen of theologen leeft.
In de geschriften van veel oude Griekse filosofen is al een geur van atheïsme te ruiken, in ieder geval betwiste er veel de onderdanigheid die de mens naar God zou moeten hebben.

Stromingen als het Libertinisme en Liberalisme zijn al ontdaan van alle goddelijkheid en daar aan grondslag hebben grote filosofen gestaan, John Locke om niet de minste te noemen.

Ik zie niet zoveel in het ontdekken van de zin van het bestaan, die is namelijk evolutionair duidelijk; zorgen dat je nageslacht krijgt, deze gezond en wijs de wereld in helpt en jou kennis overdraagt.

Meer is er in mijn ogen niet, de tijd die je hier besteedt op deze aarde is eenmalig en onomkeerbaar. Waarom zou je je dan laten tegenhouden door religieuze regels, tradities of taboes?

Het is leven is er voor jou en jij bent diegene die het helemaal zelf mag invullen. Doen wat je wil, wezen wie je wil en voelen wat je wil.. Als het jou maar gelukkig en compleet maakt.

En wat wil je eigenlijk zeggen? Dat het niet geloven in een oppermachtig wezen dat God, Jaweh of Allah heet ons dom maakt?

Volgens mij is het tegenovergestelde waar, als alle religieuze taboes de wetenschap niet in de weg zouden staan, zouden we als mensheid velen stappen verder zijn als dat we nu waren. 80% van alle wetenschappers is atheïst of agnost, dus eigenlijk zit je vooral onzin te verkondigen.

Je laatste punt over de vervagende moralen is natuurlijk uit de lucht gegrepen..
Moraliteit staat los van geloof, dat heb je zelf ook al aangegeven. Daarnaast ligt de oorsprong van de vrijere moraal in de hippietijd. Juist de beweging die jou de vrijheid heeft gegeven om jezelf onder te dompelen in aura-kleermakerszit-new-age crap..

Daarnaast ben ik niet een hardcore atheïst.. Ik betwijfel het bestaan van God, maar ik weet ook dat ik dat nooit zeker zal weten. Ik hang dus eigenlijk dus agnosticisme en atheïsme. Iedereen zou daar tussen moeten hangen, omdat NIEMAND het zeker kan weten, ook jij niet!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Er zijn er nog veel meer vast voor te bedenken. Maar het belangrijkste is vooral dat je hiermee aan de essentie van het menselijk bestaan komt. Overal op aarde geloven mensen, hoewel ze het zelf geen geloven maar weten noemen. Haal je dát weg, haal je de identiteit van de mensen weg. Dat kan gewoon niet. Doe jezelf een lol, en laat dat idee voor eens en voor altijd los. Het is bespottelijk, belachelijk en volstrekt onuitvoerbaar. Vergeet het. Het zal nooit maar dan ook nooit geschieden.

De essentie van het menselijk wezen is nieuwsgierigheid en de behoefte om het onverklaarbare te verklaren..

Daar waar vroeger al het onverklaarbare afgeschoven werd op het bestaan van goddelijke krachten, is nu 99% debunked en gewoon een natuurlijk fenomeen waarvan we nu wél met zekerheid kunnen zeggen dat God er geen fluit mee te maken heeft.

Ik roep ook nergens dat ik mensen hun persoonlijke dekentje van houvast wil afnemen, ik wil gewoon dat religie geen invloed meer heeft op mij of andere die daar niks mee van doen hebben. Religie moet tot de voordeur van een gelovige compleet gesloopt, vernietigt en verwijderd worden.

Religie moet een persoonlijke beleving zijn, die je mag delen met gelijkgestemden. Maar sloop het uit de overheid, het wetboek, de macht die zij hebben in organisaties.

Ik wil het geloof niet slopen, ik wil de macht die religie heeft op anderen compleet vernietigen..

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 17:40:
En de moraal waarin God centraal staat? De kruistochten, de veroveringen van de Arabieren, de Spaanse inquisitie, de Taliban, de Ayatolla's in Iran, Noord-Ierland?

Allemaal direct terug te voeren op de morele superioriteit van het geloof en religie.

Het gaat er daarom ook niet om wáárom er oorlog gevoerd werd, maar met welke morele goedkeuring dat gebeurde. Er wordt/werd in alle gevallen gemoord voor God..

Die ontkende ik ook niet. ;) Het is algemeen bekend dat er vele oorlogen zijn geweest met als dekmantel religie. .

Goedkeuring kun je overal in vinden als je goed je best doet, maar of dat ook dan werkelijk zo bedoeld is?

Het grootste probleem waarom een atheïstische wereld dus niet kan werken is omdat het geloof in de weg staat.. 8)

Daar haal je je grootste argument dus mee onderuit.. ;) Het geloof zit weer eens in de weg.

En geloof zó'n fundamenteel iets vormt binnen het menselijk bestaan dat hiervan niet los te komen is...

Ik zie niet zoveel in het ontdekken van de zin van het bestaan, die is namelijk evolutionair duidelijk; zorgen dat je nageslacht krijgt, deze gezond en wijs de wereld in helpt en jou kennis overdraagt.

Meer is er in mijn ogen niet, de tijd die je hier besteedt op deze aarde is eenmalig en onomkeerbaar. Waarom zou je je dan laten tegenhouden door religieuze regels, tradities of taboes?

Het is leven is er voor jou en jij bent diegene die het helemaal zelf mag invullen. Doen wat je wil, wezen wie je wil en voelen wat je wil.. Als het jou maar gelukkig en compleet maakt.

En wat wil je eigenlijk zeggen? Dat het niet geloven in een oppermachtig wezen dat God, Jaweh of Allah heet ons dom maakt?

Waarom denken 'jullie' atheïsten eigenlijk altijd dat God iets zou behoren te zijn om voor te vrezen dan? Waarom zou je niet mogen zijn wie je wilt zijn als je aanneemt dat God de bron is van je bestaan? Waarom zou je niet mogen doen wat je wilt doen? Waarom zou het niet juist de bedoeling kunnen zijn om dat júist te doen? Lees dit citaat even:

"Het volmaakt vervullen van Gods wil is de enige vreugde en vrede die ten volle kan worden gekend, want het is de enige functie die ten volle kan worden ervaren. Wanneer dit eenmaal is bereikt, is er geen andere ervaring meer. Maar het verlangen naar een andere ervaring zal het bereiken hiervan in de weg staan, want Gods wil kan jou niet opgelegd worden, omdat het een ervaring van totale bereidwilligheid is. De Heilige Geest begrijpt hoe dit kan worden onderwezen, maar jij niet. Om die reden heb jij Hem nodig en heeft God Hem aan jou gegeven. Alleen Zijn onderwijs zal jouw wil vrijmaken voor die van God, deze met Zijn kracht en heerlijkheid verenigen, en beide als de jouwe bevestigen. Jij deelt ze zoals God ze deelt, omdat dit het natuurlijk resultaat is van wat zij zijn"

Hier wordt krachtig verwoord waar het naar mijn idee om gaat bij religie. Het gaat niet om het ontlopen van straf van een boze luchtpapa, maar het gaat juist om het vinden van werkelijke kennis, wijsheid en geluk. Niet uit vrees of angst, maar uit de wetenschap dat dat is wat een ieder toebehoort, omdat het is waar je zelf deel van uitmaakt.
Religie is geen dwang, maar een kans waarbij je zelf mag bepalen wat je ermee doet - gebruik je het voor verlossing of voor kruisiging? ;)

Volgens mij is het tegenovergestelde waar, als alle religieuze taboes de wetenschap niet in de weg zouden staan, zouden we als mensheid velen stappen verder zijn als dat we nu waren. 80% van alle wetenschappers is atheïst of agnost, dus eigenlijk zit je vooral onzin te verkondigen.

Je laatste punt over de vervagende moralen is natuurlijk uit de lucht gegrepen..
Moraliteit staat los van geloof, dat heb je zelf ook al aangegeven. Daarnaast ligt de oorsprong van de vrijere moraal in de hippietijd. Juist de beweging die jou de vrijheid heeft gegeven om jezelf onder te dompelen in aura-kleermakerszit-new-age crap..

Dat 80% van de wetenschappers atheïstisch of agnost zijn (agnost vind ik trouwens een gezond uitgangspunt; zeker voor een wetenschapper) zegt me verder niet zo veel. Het schort 'm zó ontzettend ook aan de manier waarop men er naar kijkt... ik vind 't niet gek hoor, dat men niet gelooft in het concept dat ze zelf hebben van God. In dat concept geloof ik namelijk ook niet.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 17:52:
k roep ook nergens dat ik mensen hun persoonlijke dekentje van houvast wil afnemen, ik wil gewoon dat religie geen invloed meer heeft op mij of andere die daar niks mee van doen hebben. Religie moet tot de voordeur van een gelovige compleet gesloopt, vernietigt en verwijderd worden.

Religie moet een persoonlijke beleving zijn, die je mag delen met gelijkgestemden. Maar sloop het uit de overheid, het wetboek, de macht die zij hebben in organisaties.

Ik wil het geloof niet slopen, ik wil de macht die religie heeft op anderen compleet vernietigen..

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Alleen kun je je pijlen dan misschien beter richten op die mensen die hun geloof op die manier ten toon spreiden dan aan de religie zelf...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Moraliteit staat los van geloof, dat heb je zelf ook al aangegeven. Daarnaast ligt de oorsprong van de vrijere moraal in de hippietijd

Moraliteit staat niet los van geloof. Lees m'n reply nog eens goed:

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 15:16:
Ik denk dat ons normen & waarden-besef gewoon voortkomt uit ons gezonde verstand en het (wellicht wat onbewuste) inzicht dat de ander is zoals wij, en respect naar een ander gewoon voortkomt uit, uuh respect... :jaja:
Maar wat je in de bijbel en andere religieuze boeken leest gaat wel verder dan dat; het zijn alomvattende denksystemen waarin het hele bestaan ondergebracht wordt. Normen en waarden vormen daar slechts een deel binnen (betreft vooral de toepassing voor het dagelijks leven)...

;)

Wat dus zeg is: op de eerste plaats hebben we ons gezonde verstand, maar religie heeft wel degelijk een ondersteunde functie daarin om het allemaal binnen een groter perspectief te plaatsen. Valt het onderwijs van de heilige geschriften compleet weg dan ga je denk ik wel degelijk een vervaging daarvan zien ja, simpelweg omdat het grotere kader voor mensen ontbreekt; dat maakt men oppervlakkiger en vertroebelt wel degelijk de hogere waarden & moralen die deel uitmaken van de denksystemen die de geschriften vormen.
Ik zeg niet dat het niet totaal zonder dat kan, maar het zal een achteruitgang veroorzaken. Dat zie je nu al behoorlijk onder de Westerse jeugd.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 19:00:
atheïstisch

Ik geloof in het universum
dus cker niet in een menselijke Abstracte god , allah , jezus , whatever....
beetje dom als daar in gelooft dat is mijn mening.

Waarschuw beheerder
Een 'menselijk Abstracte God", is geloof ik wat ze een oxymoron noemen; je vermengd een zeer concreet iets (de mens) met het woord 'abstract'. da kennie he ;)
Ik geloof wél in een abstracte God, dus zeker niet in een menselijke.

Waarschuw beheerder
En geloof zó'n fundamenteel iets vormt binnen het menselijk bestaan dat hiervan niet los te komen is...

Waarom kan ik, en met mij meerdere andere, dat wel? :S

Waarom denken 'jullie' atheïsten eigenlijk altijd dat God iets zou behoren te zijn om voor te vrezen dan? Waarom zou je niet mogen zijn wie je wilt zijn als je aanneemt dat God de bron is van je bestaan? Waarom zou je niet mogen doen wat je wilt doen? Waarom zou het niet juist de bedoeling kunnen zijn om dat júist te doen? Lees dit citaat even:

Omdat homoseksualiteit, onkuisheid en een losbandig leven nog steeds door de religie wordt bestempeld als zonde. Jij begrijpt volgens mij nog steeds niet dat ik een onderscheid maak tussen de persoonlijke geloofsbeleving en georganiseerde religie..

Hier wordt krachtig verwoord waar het naar mijn idee om gaat bij religie. Het gaat niet om het ontlopen van straf van een boze luchtpapa, maar het gaat juist om het vinden van werkelijke kennis, wijsheid en geluk. Niet uit vrees of angst, maar uit de wetenschap dat dat is wat een ieder toebehoort, omdat het is waar je zelf deel van uitmaakt.
Religie is geen dwang, maar een kans waarbij je zelf mag bepalen wat je ermee doet - gebruik je het voor verlossing of voor kruisiging? ;)

Welke wil? Welk onderwijs? Van wie? Hoe? Praat God met je? Heb je God voor Dummies thuis liggen? Wie zegt wat Gods onderwijs is, hoe je het moet volgen en aan welke wil je moet voldoen?

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 19:12:
Wat dus zeg is: op de eerste plaats hebben we ons gezonde verstand, maar religie heeft wel degelijk een ondersteunde functie daarin om het allemaal binnen een groter perspectief te plaatsen. Valt het onderwijs van de heilige geschriften compleet weg dan ga je denk ik wel degelijk een vervaging daarvan zien ja, simpelweg omdat het grotere kader voor mensen ontbreekt; dat maakt men oppervlakkiger en vertroebelt wel degelijk de hogere waarden & moralen die deel uitmaken van de denksystemen die de geschriften vormen.
Ik zeg niet dat het niet totaal zonder dat kan, maar het zal een achteruitgang veroorzaken. Dat zie je nu al behoorlijk onder de Westerse jeugd.

Dat is niks meer dan een simpele aanname, dat de Westerse Jeugd demoraliseert door een gebrek aan God in hun leven. Een hele simpele beredenering die je verder niet met bronnen of dergelijke kan onderbouwen.

Hogere waarden en moralen zijn niet verbonden aan het volgen van de menselijke interpretatie van wat Gods leer zou moeten zijn.. :)

Gods leer is mensenwerk, de Bijbel, Koran, Thora, Talmoed.. Allemaal ontsproten uit het menselijk brein. Daarom kunnen hogere waarden en moralen zéker zonder Gods inbreng, onze huidige normen en waarden zijn namelijk als ontstaan zonder inbreng van God, alleen onterecht, uit Gods naam..
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder

Ik moet weer denken aan zo'n scené uit de film Seven years in Tibet, waarin zo'n brute, meedogenloze Chinees tegen de toen nog jonge Dalai Lama zeer respectloos roept, nadat ze 't land zijn binnengevallen, 'religion is poison'. Yeah right... welke van de twee verspreid hier nou 'poison'; de atheïsten of de religieuzen?

vergis je niet in Tibet he, hang je daar een andere vorm van boeddhisme aan dan de Dalai Lama je opdraagt, dan krijg je net zo hard tikken als Chinezen kunnen uitdelen

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Maarrrrrrrr... oorlog is ook gewoon ruzie. Alleen dan op politiek/landelijk//mondiaal/groot niveau.

Jij bent echt iemand die, zoals Hans Teeuwen het zo mooi uitdrukt, "de monopolie op de waarheid neigt te hebben"...GADVERDAMME! Ik vind je eng *kots*!!
Wat maakt het onderwerp nou uit?

Nou, het onderwerp is "geloof"...misschien dat het onderwerp daarom wat uitmaakt?

Ruzie is gewoon geen oorlog, nerd.
Maar een atheïstische wereld kan niet werken, omdat:

Hier, weer zo'n ENGE opmerking...jouw waarheid is DE waarheid, he? Creep.
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 19:12:
op de eerste plaats hebben we ons gezonde verstand

Klopt, nou jij nog :bye:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 19:43:
Waarom kan ik, en met mij meerdere andere, dat wel? :S

Omdat jij opgegroeid bent binnen een seculiere samenleving, en in je omgeving hoogstwaarschijnlijk bent grootgebracht tussen de ongelovigen. Maar wil je werkelijk zo ver gaan om dát op te dringen aan de rest van de wereld? Wil je zo iets mens-eigens als geloof/religie/spiritualiteit de mens afnemen met je arrogante westerse blanke hoofd? ;) Zelfs zo ver daarin gaan dat je inheemse natuurstammen er voor op spoort zich te bekeren tot het atheïsme? Ik weet niet of het al begint te dagen, maar ongeloof is niet bepaald mens-eigen.

Jij begrijpt volgens mij nog steeds niet dat ik een onderscheid maak tussen de persoonlijke geloofsbeleving en georganiseerde religie..

Njah, het is meer dat als het gaat over religie, ik me toch ook wel aangesproken voel, omdat ik mezelf toch ook wel als religieus beschouw en ik 't niet eens ben met het negatieve imago ervan, van tegenwoordig. Alhoewel ik 't wel begrijp. Het is alleen allemaal zo overtrokken en gebaseerd op een hoop onbegrip.
Ben 't er verder mee eens dat al die onzinnige dogmatiek binnen de georganiseerde religie meer het product is van de mens zelf, en zijn oordelende karakter. Maar om religie daarmee compleet massaal van de baan te gooien is een beetje uuh, ja.. deuren sluiten... dingen klakkeloos verwerpen vind ik net zo dom als dingen klakkeloos aannemen, zo niet nog dommer. En ik zie er dat een hoop doen. Vandaar.

Welke wil? Welk onderwijs? Van wie? Hoe? Praat God met je? Heb je God voor Dummies thuis liggen? Wie zegt wat Gods onderwijs is, hoe je het moet volgen en aan welke wil je moet voldoen?

Nou, het is heel simpel: men neme een koptelefoon, met een antenne eraan. Die antenne richt je naar boven. Dan ga je voor het raam zitten, met je raam open en ga je heel stil zijn en heel goed luisteren. Meestal na ongeveer een kwartier begin je dan engelengezang te horen, en na een tijdje komt dan ineens De Stem. Niet schrikken als dat gebeurt. Hij klinkt enorm zwaar en diep, maar spreekt accentloos Nederlands.
Je moet God dan wel uit laten praten trouwens. Een keer begon ik te vroeg met vragen stellen en toen kreeg ik midden op een zonnige middag ineens een regenbui in m'n gezicht, en die bleef de hele tijd bij me zweven, ook als ik voor het raam wegging, ging die gewoon mee naar binnen. Dus kijk daar een beetje voor uit. Ik weet ook niet of het wel alleen bij regenbuien blijft.
Maar als je 'm gewoon laat uitpraten dan kun je op een gegeven moment vragen gaan stellen en dan geeft ie je werkelijk waar overal antwoord op en begint ie je op een gegeven moment ook echt te onderwijzen en zo. Is heel cool. Gewoon es doen; moet je een keer meegemaakt hebben!

Dat is niks meer dan een simpele aanname, dat de Westerse Jeugd demoraliseert door een gebrek aan God in hun leven. Een hele simpele beredenering die je verder niet met bronnen of dergelijke kan onderbouwen.

Hogere waarden en moralen zijn niet verbonden aan het volgen van de menselijke interpretatie van wat Gods leer zou moeten zijn.. :)

Ik weet niet, maar ik vergelijk dat ook vaak met mensen uit andere culturen. Ik vind het enorm interessant om te bestuderen hoe die mensen zijn, hoe ze denken etc. en dat vergelijk ik dan met de jeugd/volwassenen van de mensen in m'n eigen cultuur. Een belangrijk verschil tussen ons en zij is vooral toch wel de religieuze/spirituele grondslag die je vaak in andere culturen terugzie. Als ik die mensen zo leven en hoor praten bespeur ik vaak toch wel degelijk meer... tja, hoe zal ik 't omschrijven... het gaat naar mijn idee net even wat dieper allemaal en het is net wat echter dan het gemiddelde westerse verwende nestje ;)

Maar idd, ik heb 't hier helemaal niet over dingen die ik met bronnen zou kunnen onderbouwen. Waarom zou ik ook? Zie daar geen enkele noodzaak toe. Alsof ik daar m'n eigen observaties een beetje door laat afhangen zeg.

Gods leer is mensenwerk, de Bijbel, Koran, Thora, Talmoed.. Allemaal ontsproten uit het menselijk brein. Daarom kunnen hogere waarden en moralen zéker zonder Gods inbreng, onze huidige normen en waarden zijn namelijk als ontstaan zonder inbreng van God, alleen onterecht, uit Gods naam

Dat is wat jij gelooft.
Zelf laat ik dat liever een beetje open, omdat ik niet bij het schrijfproces ben geweest, en dat schrijven al helemaal niet zelf ervaren heb. Maar ik neig toch meer te denken dat de mensen die dit schrijven wel degelijk geïnspireerd waren tijdens het schrijven. En dan heb ik het uiteraard niet over de gangbare interpretatie van het woord inspiratie.

En cutierudie, ga jij eens heel gauw je naam veranderen, stoute jongen! Jij bent helemaal geen cutie... vals kreng :P :lol:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 22:54:
Maar ik neig toch meer te denken dat de mensen die dit schrijven wel degelijk geïnspireerd waren tijdens het schrijven.

Die inspiratie haalden ze uit opium en allerhande paddestoelen, er is zelfs een regio die een prominente rol speelde in de Bijbel en die bekend stond om zijn opiaten.

Religie is niks anders dan massaindoctrinatie met de bad trip van een of andere vuile junk uit de oudheid :D

Waarschuw beheerder
Kun je dat ook wetenschappelijk onderbouwen? o:)

Waarschuw beheerder
Maar athe"isten zijn net zo dom als gelovigen... je moet het bestaan van God of goden niet ontkennen en ook niet erin geloven... je moet het gewoon geen rol laten spelen in je bestaan want we KUNNEN het niet weten.

Toe geven aan je onwetendheid is beter dan het krampachtig volhouden van een standpunt waar geen fatsoenlijke onderbouwing voor is.

En zowel het bestaan van, als het niet bestaan van goden kan niet gestaafd worden met feiten.

Veel mensen halen de begrippen 'seculier' en 'athe"istisch' door elkaar (damn waar is die klote Umlaut als je m nodig hebt....)

Het enige waarin je hoeft te geloven is in jouw plek als onderdeel van de mensheid. Individualisme en godsgeloof, maar ook athe:isme, zijn gewoon ontkenningen van de realiteit, en dat is dat wij op elkaar zijn aangewezen voor alles.

Waarschuw beheerder
Omdat jij opgegroeid bent binnen een seculiere samenleving, en in je omgeving hoogstwaarschijnlijk bent grootgebracht tussen de ongelovigen. Maar wil je werkelijk zo ver gaan om dát op te dringen aan de rest van de wereld? Wil je zo iets mens-eigens als geloof/religie/spiritualiteit de mens afnemen met je arrogante westerse blanke hoofd? ;)

Ik ben opgegroeid in een Paaps nest.. Wat naast de kerstdagen niet zo heel veel had met de kerkelijke plicht, op mijn lieve oma'tje na dan, God hebbe haar ziel, dus op zich heb ik redelijk wat meegekregen van het geloof en de kerk. Ik zie dat ook niet als een slecht iets, ik geniet nog steeds van kerken, de Katholieke traditie en vooral de architectuur en geschiedenis.

Zelfs zo ver daarin gaan dat je inheemse natuurstammen er voor op spoort zich te bekeren tot het atheïsme? Ik weet niet of het al begint te dagen, maar ongeloof is niet bepaald mens-eigen.

Ik wil niemand iets afnemen behalve hun macht over anderen.. Iets waar jij je vooral door aangesproken zou voelen.

Njah, het is meer dat als het gaat over religie, ik me toch ook wel aangesproken voel, omdat ik mezelf toch ook wel als religieus beschouw en ik 't niet eens ben met het negatieve imago ervan, van tegenwoordig. Alhoewel ik 't wel begrijp. Het is alleen allemaal zo overtrokken en gebaseerd op een hoop onbegrip.
Ben 't er verder mee eens dat al die onzinnige dogmatiek binnen de georganiseerde religie meer het product is van de mens zelf, en zijn oordelende karakter. Maar om religie daarmee compleet massaal van de baan te gooien is een beetje uuh, ja.. deuren sluiten... dingen klakkeloos verwerpen vind ik net zo dom als dingen klakkeloos aannemen, zo niet nog dommer. En ik zie er dat een hoop doen. Vandaar.

Alweer; niks mis met geloven, maar hou het lekker bij jezelf en dring het en de daarbij behorende regels niet op aan anderen. Meer wil ik niet zeggen..
Nou, het is heel simpel: men neme een koptelefoon, met een antenne eraan. Die antenne richt je naar boven. Dan ga je voor het raam zitten, met je raam open en ga je heel stil zijn en heel goed luisteren. Meestal na ongeveer een kwartier begin je dan engelengezang te horen, en na een tijdje komt dan ineens De Stem. Niet schrikken als dat gebeurt. Hij klinkt enorm zwaar en diep, maar spreekt accentloos Nederlands.
Je moet God dan wel uit laten praten trouwens. Een keer begon ik te vroeg met vragen stellen en toen kreeg ik midden op een zonnige middag ineens een regenbui in m'n gezicht, en die bleef de hele tijd bij me zweven, ook als ik voor het raam wegging, ging die gewoon mee naar binnen. Dus kijk daar een beetje voor uit. Ik weet ook niet of het wel alleen bij regenbuien blijft.
Maar als je 'm gewoon laat uitpraten dan kun je op een gegeven moment vragen gaan stellen en dan geeft ie je werkelijk waar overal antwoord op en begint ie je op een gegeven moment ook echt te onderwijzen en zo. Is heel cool. Gewoon es doen; moet je een keer meegemaakt hebben!

Serieus reageren als ik iets serieus vraag.. (N)
Maar idd, ik heb 't hier helemaal niet over dingen die ik met bronnen zou kunnen onderbouwen. Waarom zou ik ook? Zie daar geen enkele noodzaak toe. Alsof ik daar m'n eigen observaties een beetje door laat afhangen zeg.

Eigen observaties zijn álles, behalve relatief, betrekkelijk of objectief..

Uitspraken doen over een hele gemeenschap vanuit je eigen obervatie is dus leuk, maar alleen voor jezelf.. 8)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 23:12:
Alweer; niks mis met geloven, maar hou het lekker bij jezelf en dring het en de daarbij behorende regels niet op aan anderen. Meer wil ik niet zeggen..

Jaja, nou weet ik 't wel! :[ ;)

Uitspraken doen over een hele gemeenschap vanuit je eigen obervatie is dus leuk, maar alleen voor jezelf.. 8)

Daar doe ik 't ook voor, al is 't ook wel leuk om het met anderen te delen natuurlijk, mits 't mensen zijn waarmee je dat kan delen natuurlijk.

Serieus reageren als ik iets serieus vraag.. (N)

Dat durf ik niet!

Goed, ik ga effies lezen in m'n dikke indoctrinatieboek. :cheer: Ciao!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 23:02:
Maar athe"isten zijn net zo dom als gelovigen... je moet het bestaan van God of goden niet ontkennen en ook niet erin geloven... je moet het gewoon geen rol laten spelen in je bestaan want we KUNNEN het niet weten.

Daarom zeg ik ook.. Ik neig tussen atheïsme en agnost.. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat God niet bestaat, maar ik vul mijn leven wel in zonder zijn bestaan.. Ik ga er vanuit dat hij niet bestaat maar mocht hij me vragen waarom, als ik het mis had en bij de hemelpoorten sta, dan zeg ik:

Omdat ik geschapen ben naar uw beeld, nieuwsgierig, kritisch, koppig en vooral tegendraads..

Dan zegt hij, treedt aan mijn zijde jongen en heers in het paradijs.. B)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Soul Survivor op dinsdag 28 juli 2009 om 19:44:
vergis je niet in Tibet he, hang je daar een andere vorm van boeddhisme aan dan de Dalai Lama je opdraagt, dan krijg je net zo hard tikken als Chinezen kunnen uitdelen

Eindelijk iemand die wél de waarheid kent :)
Tibet en tibetaans boeddhisme worden zo achterlijk veel geromantiseerd...
Puntmuts taliban.

Waarschuw beheerder
En hoe weten jullie precies welke van de twee waar is dan? Waarom krijgen de negatieve verhalen over een land altijd de voorkeur boven de mooie verhalen? Ben je dan iemand met een 'kritische gezonde blik', als je daar meer waarde aan hecht?
Njah, ben benieuwd waar jullie dat exact op baseren.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 juli 2009 om 23:02:
je moet het bestaan van God of goden niet ontkennen en ook niet erin geloven

Zo leef en denk ik...ben ik dan geen atheist? :s
cutierudie, ga jij eens heel gauw je naam veranderen, stoute jongen! Jij bent helemaal geen cutie... vals kreng

Is dat alles wat je nog kunt brallen?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 29 juli 2009 om 11:26:
Is dat alles wat je nog kunt brallen?

Je wilt graag dat ik op jouw aanvallen in ga?

Je wilt een ego vs. ego strijd? Of gewoon een redelijk discussie waar je eventueel nog wat van op zou kunnen steken?

Sorry, maar je reply was van een dermate laag niveau dat ik er alleen op die manier op wilde reageren gisterenavond. Werd er wat lacherig van...
Waarschuw beheerder
jee wat fijn, jezus neukt met allah terwijl die boedha aan het pijpen is..

en geeneens stokslagen?! wow

Waarschuw beheerder
Wat is uw intentie achter die reply?

a. Ik wil een shocking uitspraak doen om relikneusjes op stang te jagen
b. het is stiekem een gayfantasie van me
c. ik ben gewoon een dik, lelijk, vadzig mormel met te weinig IQ voor humor
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 juli 2009 om 16:24:
a. Ik wil een shocking uitspraak doen om relikneusjes op stang te jagen

en klaarblijkelijk werkt het ook nog..niet huilie doen hoor

Waarschuw beheerder
Uitspraak van gekkehuus30 op woensdag 29 juli 2009 om 16:38:
en klaarblijkelijk werkt het ook nog..niet huilie doen hoor

Ow, ik dacht dat het 'd. Alle drie de antwoorden zijn goed" was :$

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 29 juli 2009 om 11:26:
Zo leef en denk ik...ben ik dan geen atheist? :s

Nee, dan ben je een agnost, iemand die toegeeft dat hij het niet weet en niet KAN weten.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 juli 2009 om 11:45:
wilt een ego vs. ego strijd? Of gewoon een redelijk discussie waar je eventueel nog wat van op zou kunnen steken?

Hoe kan ik nou een discussie voeren met iemand die alles aan mij wil opdringen? Ik zei het al: ik vind jou eng en zeker geen discussie waardig, dus de groeten.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 juli 2009 om 18:28:
Nee, dan ben je een agnost, iemand die toegeeft dat hij het niet weet en niet KAN weten

(y)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 29 juli 2009 om 19:14:
Hoe kan ik nou een discussie voeren met iemand die alles aan mij wil opdringen? Ik zei het al: ik vind jou eng en zeker geen discussie waardig, dus de groeten.

Ja dat kun je wel zo leuk zeggen, maar feit is en blijft wel dat ik een monopolie op de waarheid heb, en jij daar strontjaloers op bent. Je mocht willen dat je ook de waarheid in pacht had...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 juli 2009 om 19:29:
Ja dat kun je wel zo leuk zeggen, maar feit is en blijft wel dat ik een monopolie op de waarheid heb, en jij daar strontjaloers op bent. Je mocht willen dat je ook de waarheid in pacht had...

:loser:

Waarschuw beheerder
Zie je nou...
je wordt boos, omdat je onbewust weet ik dat gelijk heb, en de Waarheid jou angst aanjaagt...

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 juli 2009 om 22:44:
Zie je nou...
je wordt boos, omdat je onbewust weet ik dat gelijk heb, en de Waarheid jou angst aanjaagt...

Enge mensen zijn het niet waard om boos op te worden; ik heb eerder medelijden met jou :aai:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 30 juli 2009 om 08:24:
Enge mensen zijn het niet waard om boos op te worden; ik heb eerder medelijden met jou :aai:

Ga je er een gedicht over schrijven?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 juli 2009 om 11:23:
Ga je er een gedicht over schrijven?

Alweer?

Waarschuw beheerder
:lol:

Waarschuw beheerder

maar als je een verkeerde persoon voor je neus hebt of its happens not to be youre DAY dan moet je ook mans genoeg zijn om de gevolgen te overzien!!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 augustus 2009 om 15:25:
maar als je een verkeerde persoon voor je neus hebt of its happens not to be youre DAY dan moet je ook mans genoeg zijn om de gevolgen te overzien!!

hihi..

Nog nooit een lopende Islam gezien met een slechte bui..
Waarschuw beheerder

Je gaat iemand op zijn bek proberen te slaan omdat hij zich beledigend uitlaat over iets onzinnigs als een geloof? Ja, erg geciviliseerd :/
Waarschuw beheerder
donateur
Die heren van de Hoge Raad zijn gelukkig niet achterlijk (y)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)

maar als je een verkeerde persoon voor je neus hebt

Dat is nou het probleem...zo'n "verkeerd persoon".
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verre neef op zondag 2 augustus 2009 om 15:29:
Je gaat iemand op zijn bek proberen te slaan omdat hij zich beledigend uitlaat over iets onzinnigs als een geloof? Ja, erg geciviliseerd

??? en nu is dat erg in het verleden werden mensen vermoord wegen geloof en nu nog steeds

mensen gaan dood om de kleinste zieligste dingen

en dan wil jij mij zwart maken omdat dit de realiteit is
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 3 augustus 2009 om 20:50:
??? en nu is dat erg in het verleden werden mensen vermoord wegen geloof en nu nog steeds

mensen gaan dood om de kleinste zieligste dingen

en dan wil jij mij zwart maken omdat dit de realiteit is

Is niet mijn realiteit ouwe..

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op maandag 3 augustus 2009 om 20:50:
en nu is dat erg in het verleden werden mensen vermoord

Ook dat is het grote probleem...de normen en waarden uit het verleden laten gelden :no:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van UTCA_Rikkie op woensdag 5 augustus 2009 om 14:25:
islam beledigen is prima elk ander geloof idem dito

Vind ik nou ook; ongelovigen worden ook beledigd omdat ze niet geloven...lekker belangrijk.

Waarschuw beheerder
Hey Cutierudie, ben je al bekeerd?
Waarschuw beheerder
Beledigen mag
daar Creëer je een schild voor ,dat doe je in een vrije samenleving .

http://www.youtube.com/watch?v=JcCOktdsz-0

Hans teeuwen zegt precies zo als het is en zo als het moet zijn.
einde discussie :P:P
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 5 augustus 2009 om 15:52:
Hey Cutierudie, ben je al bekeerd?

Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 5 augustus 2009 om 14:58:
lekker belangrijk

Waarschuw beheerder
Uitspraak van BeyondChaos op woensdag 5 augustus 2009 om 17:52:
Hans teeuwen zegt precies zo als het is en zo als het moet zijn.
einde discussie

Ja en Hans Teeuwen heeft natuurlijk altijd gelijk:P

Maarre een godsdienst beledigen mag maar waarom zou je dat doen???

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Decibel op donderdag 6 augustus 2009 om 00:51:
Maarre een godsdienst beledigen mag maar waarom zou je dat doen???

Omdat Hans Teeuwen dat leuk vindt, is toch lachen man (Y)

En volgens mij kun je er nog altijd beter grappen over maken in plaats van oorlog te voeren...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van UTCA_Rikkie op woensdag 5 augustus 2009 om 14:25:
islam beledigen is prima elk ander geloof idem dito

Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 5 augustus 2009 om 14:58:
Vind ik nou ook; ongelovigen worden ook beledigd omdat ze niet geloven...lekker belangrijk.

Beledigen mag

dat doe je in een vrije samenleving

In principe alles al mee gezegd toch?

:banana:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 6 augustus 2009 om 08:45:
In principe alles al mee gezegd toch?

Juist...en als die beledigingen nog echt grappig zijn ook...helemaal goed.

Waarschuw beheerder
Hey Cutierudie, ben je ondertussen nou al bekeerd tot de Islam?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 6 augustus 2009 om 11:34:
Hey Cutierudie, ben je ondertussen nou al bekeerd tot de Islam?

Kijk, jij maakt er ook al grappen over; goed bezig.