Partyflock

Forumonderwerp · 746110

Waarschuw beheerder
je doet mee met een spelprogramma:
-De presentator zet je neer voor 3 deuren, achter 1 van de 3 deuren zit een mooie auto die jij kan/wil hebben. Achter de andere 2 zit een schaap (die wil je dus niet).

-Je loopt naar 1 van de deuren (je weet natuurlijk niet wat er achter de deuren zit). En doet de deur nog niet open
- de presentator doet 1 van de andere 2 deuren open, er loopt een schaap naar buiten.
-je MAG van de presentator nog 1 keer van deur wisselen. daarna is hetgene wat achter de deur zit die je hebt gekozen voor jou!!!.

Vraag: Is het dan verstandig om van deur te wisselen?
1: ja
2: nee
3: maakt geen schapekut uit!!

(er is maar 1 antwoord mogelijk, en degene die hem als eerst goed heeft+uitleg krijgt een cadeautje van mij)

PS: antwoord is bewezen door wetenschappers, en ik wist hem na een klein kwartiertje. (f) suc6

ff een kleine kanttekening van de redactie :P ... er is niet één antwoord mogelijk, maar er zijn er twee, afhankelijk van of de presentator WEL of NIET met voorkennis handelt De kansen zijn dus afhankelijk van of hij WIST dat er achter de door hem geopende deur een schaap zat, of dat hij het NIET wist - DSW
laatste aanpassing door een beheerder
Waarschuw beheerder
donateur
4 (Y) :jaja:
Waarschuw beheerder
donateur
zit hier nog serieus over na te denken ook :/
die slimste ben ik in ieder geval niet dus..
Waarschuw beheerder
Jij weet het.. dus vertel het maar
Waarschuw beheerder
donateur
Ik zou dezelfde deur houden want die presentator weet waar die auto zit en hij wil je in twijfeling brengen?

Kan er niks anders van maken:P
Waarschuw beheerder
2: nee waarom weet ik niet
Waarschuw beheerder
De presentator heeft je achter 1 deur gezet!

en doet daarna een andere deur open...
jij zal nu de keuze krijge om te verandere van deur...
met t opene van die andere deur net, ben je gaan twijfele en zal je voor de andere deur willen kiezen

maar eigelijk heeft hij je stiekem al voor de goeie deur gezet (Y) :9
ofzoiets!

dus 2! niet verwissele

OF

Je luistert of je achter de deur waar je staat een schaap hoort!
hoor je die niet dan moet je niet wisselen, hoor je die wel dan moet je wel wisselen :D

B)

Waarschuw beheerder
euhhh ... begint alleen wat te kraken in mn hoofd :vaag:
Waarschuw beheerder
Ik kies voor 2. Meestal is de 1e keus de beste ;)
Waarschuw beheerder
Ja, omdat hij niet voor niets zegt dat je nog mag wisselen ?

Waarschuw beheerder
Het maakt geen schapekut uit!
50% kans ;)

Waarschuw beheerder
Ik ga voor antwoord 1.

Het is handig om van deur te wisselen. Dit heeft te maken met kansberekeningen. De kans dat die auto achter die andere deur zit is 66,67% als het goed is.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
je loopt naar de de deur waar de schaap net uitliep (soort van illusie) :vaag:

Waarschuw beheerder
verander van deur zou ik zeggen.... die presentator doet niet voor niets die andere deur NIET open???

Waarschuw beheerder
De kans dat je eerste keuze voor een deur goed was, is 1/3. Dus de kans dat je eerste keuze fout was is 2/3. En dus is de kans dat één van de overgebleven twee deuren correct is ook 2/3.
hij heeft laten zien achter welke de prijs iniedergeval niet zat dus nu weet je ook achter welke van de overgebleven deuren de prijs nog wel kan zitten, met een kans van 2/3!

Conclusie: Je moet van deur wisselen, want daarmee verdubbel je je kansen
Waarschuw beheerder
Joehoe! Nou het antwoord graag!

Waarschuw beheerder
daarna is hetgene wat achter de deur zit die je hebt gekozen voor jou!!!.

een auto kan niet zitten, dus ik zou van deur wisselen :P

maar volgens mij maakt t geen schapekut uit :no:

Waarschuw beheerder
Wanneer komt de oplossing?

Waarschuw beheerder
1 schaap weg...2 deuren over... 50 % kans op nog een schaap... je weet niet achter welke deur schaap zit.. dus maakt geen schapekut uit????

Waarschuw beheerder
Ja maar de presentator doet toch ook niet de deur waar jij voor staat open, dus dat klopt niet DEBJUHH.. :no:

Waarschuw beheerder
Neehee, het maak nie uit..
50% kans en nie meer over nadenken ;)

Ik ben de slimste O:)
laatste aanpassing
Artiest Kian
Waarschuw beheerder
donateur
De kans dat die auto achter die andere deur zit is 66,67% als het goed is.laatste aanpassing 8 februari 2005 18:10

Whahaha, tuurlijk niet, want r is al 1 deur open dus r zijn r nog maar 2 over. 50% dus;P

maar kzou t niet gelijk zo wten, ik kiez voor 3:S

Kg ondertussen nog ff nadenken:P

Waarschuw beheerder
ja wil nu wel weten

Waarschuw beheerder
en HotgirlH heeft gewonnen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!­!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!­!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ik wist wel dat er slimme PF'ers waren. En nog wel een meisje. Je bent een topper.

en dus krijg je van mijn..................... (f).
Waarschuw beheerder
donateur
hoor je die niet dan moet je niet wisselen, hoor je die wel dan moet je wel wisselen

Ja he he nog al logisch
Waarschuw beheerder
Tss..! Stom topic :P
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
correctie 2 Babsz: het is een fantastische toppic. Heb de hele werkdag gewacht tot ik hem kon neerzetten. Jammer dat er zo snel een goed antwoord is gekomen. had ik niet verwacht bij PF. had nog een paar hintjes in gedachten.

Waarschuw beheerder
ik wist wel dat er slimme PF'ers waren. En nog wel een meisje. Je bent een topper.

thanx... :lief:
Waarschuw beheerder
Ja he he nog al logisch

ben ik slim he! :jaja: :9

win ik ook wat?

Waarschuw beheerder
En ik dan? :p
Waarschuw beheerder
sta je wel voor lul met je theorie, als ie tog achter die eerste deur zou zitte :D
Waarschuw beheerder
donateur
De kans dat je eerste keuze voor een deur goed was, is 1/3. Dus de kans dat je eerste keuze fout was is 2/3. En dus is de kans dat één van de overgebleven twee deuren correct is ook 2/3.
hij heeft laten zien achter welke de prijs iniedergeval niet zat dus nu weet je ook achter welke van de overgebleven deuren de prijs nog wel kan zitten, met een kans van 2/3!

:vaag:

Ok maar wil 1 van jullie dat dan toch nog ff nader verklaren;P HotgirlH of KoersKnabbelaar,

Want bij deze uitleg word uitgegaan van n kans x/3, en r is 1 deur al bekend, dus die kans veranderd dan toch naar 1/2, want r zijn r nog maar 2 over. Dan ga je toch niet meer uit van 'hoeveel kans van de drie deuren' zeg maar:P

Excuses als ik n gruwelijke fout maak, maar ik haatte kansberekenen, was meer voor het exacte werk, Wiskunde B dus
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
sta je wel voor lul met je theorie, als ie tog achter die eerste deur zou zitte

jah dan sta je best hard voor lul ja

Waarschuw beheerder
Je moet als het ware doorrekenen met de begin kans.
Was een vraagstuk bij mijn broer op school. (studeert bouwkunde)

er waren een paar Amerikaanse weteschappers die tot deze conclusie waren gekomen. (toch wel betrouwbaar)
Waarschuw beheerder
ik denk dat de mensen die dit goed hadden,
het verhaaltje al in de krant hebben gelezen O:)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Ok, zal wel dan, maar blijf t :vaag: vinden.

Ik zou toch gewoon zeggen dat t 50/50 is:P

Waarschuw beheerder
welke krant...........????

Waarschuw beheerder
hoor je die niet dan moet je niet wisselen, hoor je die wel dan moet je wel wisselen

Ghehe het eerste waar ik ook aan dacht :P

Daarna dacht ik "kansberekenen" en dat heb ik nooit hoeven leren :)
Waarschuw beheerder
donateur
dan heb ik er nog eentje :
er zitten 3 jongens aan een bar in een kroeg. ze gaan weg en moeten 15 euro afrekenen, dus 5 euro p.p. terwijl ze weglopen komt de barman erachter dat ze 5 euro teveel betaald hebben. hij zegt tegen een vaste klant aan de bar dat hij die jongens ff die 5 euro terug moet geven. terwijl die vaste klant naar de jongen toeloopt stopt ie 2 van de 5 euro in zijn binnenzak. hij geeft de jongens iedereen een euro terug, dus in plaats van 5 euro hebben ze allemaal 4 euro per persoon betaald... maar, 3x4=12 + die 2 euro in de binnenzak van die man is 14! Waar is de 15e euro ??
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Le temps klopt al niet;) want de jongens hebben 17 euro betaald;)us de 15de heeft de barman
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
ze hebben 15 euro betaald, das 5 p.p. ze krijgen allemaal 1 euro terug, dus hebben ze allemaal 4 euro betaald. 4x3=12 + de 2 euro in de binnenzak van de man is 14 euro, waar is doe 15e euro dan gebleven ??
:P
nee, want de barman heeft 10 euro, hij heeft 5 van de 15 terug gegeven...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
nee niet ze moeten 15 betalen 5 teveel maakt 20 min die 2 euro die die man jat hebben de jongens dus 17 betaald want ze hebben er 3 gehad.
Of je schrijft het verkeerd op
Waarschuw beheerder
dan moet je opschrijven dat ze eigenlijk 10 moesten betalen;) dus daarom 5 te veel hebben betaald:P
Waarschuw beheerder
maar ze hebben ook 13 terug gehad ;):yes: die is niet eens moeilijk 10 was al betaal 5 komt dus 3 voor die jongens kom je op 13 moeten ze dus even verdelen eerlijk:D die andere 2 heeft die man
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
dan moet je opschrijven dat ze eigenlijk 10 moesten betalen dus daarom 5 te veel hebben betaald
Dan verraad je de clue toch, slimbo;P
Waarschuw beheerder
hoe kan je je kans nou verdubbelen als je toch niet weet waar het zit??

al heb je 1% kans dat ie er achter zit, dan kan die er ook gewoon achter zitten....

je hebt 0,000001 procent kans om de lotto te winnen en toch zijn er mensen die em winnen. zoveel % kans maakt helemaal niks uit. tiz eenk westie van een goeie of een verkeerde keuze maken.
Waarschuw beheerder
ja maar zoals het er nu staat betalen ze 20:d
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
ze hebben toch geen 13 euro terug gehad ??
ze hebben maar 3 terug gehad :vaag: ze moesten 5 terug krijgen. die andere vent heeft 2 van de 5 in zijn eiegn zak gestoken. dus die jongens moesten eerst 5 euro p.p. betalen en nu hebben ze allemaal een euro terug gehad dus hebben ze 4 p.p. moeten betalen. maar 3x4 (3 jongens, allemaal 4 euro) = 12 + die 2 van die vent is 14 ! waar is die 15e ?
Waarschuw beheerder
donateur
Ja, dat is nou net de bedoeling (neem ik aan;P), om je in de war te brengen....:P
Waarschuw beheerder
donateur
irritant he...
heb er zelf ook aardig lang over gedaan :P ( was ook wel erg dronken toen het me vertelt werd haha)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
het is allang opgelost le temps:yes: ze hebben nu 13 euro:yes: want 15 betaalde ze;) 5 gaf de barman terug aan die man:yes: die jat er 2 geeft er 3 terug aan de jongens dus ze hebben nooit 4 euro de man betaald
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
ik verander naar ja bij de eerste vraag:d ga naar de open deur daar kan namelijk geen schaap meer in zitten:d die andere 2 wel

Waarschuw beheerder
De kans dat je de schaap heb is 50 procent.

Het is bullshit om de kansrekening van de 1e deur mee te nemen. zodra die 1e deur is geopend valt het compleet weg. Dan is er geen kans meer want er is al gekozen:)
DUS het begint dan opnieuw. dus is het 50/50. Het maakt dus geen 'stapelkut' uit:)

Heb vandaag nog statistiek gehad.:)
En het is wel vaker voorgekomen dat AMERIKAANSE:S:S wetenschappers er naast zaten:)
Waarschuw beheerder
donateur
De optie stapelkut zit er niet tussen :)
Waarschuw beheerder
mare snap niet waaarom je nou persee die auto wil schaap is toch ook cool?
Waarschuw beheerder
kan iemand t nog eens normaal uitleggen van die schaapies en auto... want volgens mij klopt er geen hol van....
heb zelf WI B1,2 gehaald op VWO dus dan zou je zeggen dat ik wel iets ervan snap :vaag:

dit is toch gewoon een normale kansberekening.
Stel je hebt een zak met 3 knikkers, 2 zwarte en 1 witte. Je haalt 1 zwarte eruit. Wat is dan de kans dat je daarna een witte eruit haalt? 50%....
dit probleemgeval met de auto en schapen wordt volledig op t zelfde principe gebaseerd, dus als er 1 van de 2 schapen weg is, wordt de kans op een auto 50% en maakt het dus niks uit welke van de 2 deuren je neemt, veronderstellend dat de presentator niet weet achter welke deur de auto staat.

Waarschuw beheerder
Boeiend schaap of auto je kan er allebei mee rije :S

Waarschuw beheerder
Ik zou van deur veranderen.
Dit berust niet op kansbereking maar op psychologie.
Waarom heeft de presentator die andere deur niet geopend?
Hierbij ga ik er natuurlijk vanuit dat hij weet achter welke deur de auto zit.
Waarschuw beheerder
het maakt toch niks uit, want als je 3 deuren heb en deur 1 is open en er staat een schaap in, dan is het toch 50% kans dat je de goeie heb dus wat maakt het nou uit of je wisselt, de kans is evenveel dat ie achter deur twee staat als dat ie achter deur 3 staat

dus dat maakt toch geen zak uit !! mja, misschien goed luisteren of het geluid maakt haha

Waarschuw beheerder
Volgens mij is er dan ook nog maar een kans van 50%

Als 2 deuren overblijven is het toch 1 op de 2 en volgens mij kan zelfs een kind dat soort kansberekeningen maken...

Mocht dit niet het geval zijn: Graag een duidelijkere uitleg!

En met die 15 euro ook best :vaag: maar zie ik iets meer duidelijkheid in, maar ook nog niet helemaal :bloos:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Sorry maar hier ga ik me op dit uur niet mee bezig houden (F)

leuk bedacht;)

deur wisselen;) (zo ook weer geantwoord:D)
Waarschuw beheerder
met die van die 15 euro dat is gewoon een rekensom die je omdraait waardoor die niet meer klopt
Waarschuw beheerder
mare snap niet waaarom je nou persee die auto wil schaap is toch ook cool?

hahaha

t is maar een kut vraag die van die euro's snap ik wel maar die van die schapen slaat werkelijk nergens op

Waarschuw beheerder
maakt geen klap/schapekut uit volgens mij :)
Waarschuw beheerder
geef dan het antwoord !! koersknabbelaar
Waarschuw beheerder
jah, want die heb ik volgens mij al gegeven inderdaad... klotp geen drol van dat 2/3
Stel je hebt een zak met 3 knikkers, 2 zwarte en 1 witte. Je haalt 1 zwarte eruit. Wat is dan de kans dat je daarna een witte eruit haalt? 50%....
dit probleemgeval met de auto en schapen wordt volledig op t zelfde principe gebaseerd, dus als er 1 van de 2 schapen weg is, wordt de kans op een auto 50% en maakt het dus niks uit welke van de 2 deuren je neemt, veronderstellend dat de presentator niet weet achter welke deur de auto staat.

Waarschuw beheerder
ja idd
Waarschuw beheerder
Het bekende 'drie-deuren-probleem'.
Wijzigen vergroot de kans naar 2/3 terwijl de eerste keus 1/3 was.

Altijd veranderen dus :)
Waarschuw beheerder
leg dan uit.... vertel maar, dan wil ik wel eens zien hoe daar nou aan wordt gekomen... kan wel zeggen dat t 2/3 wordt, maar vertel..... ik zal morgen wel zien wat jullie ervan gebakken hebben....
Waarschuw beheerder
jah en geen shoarma of kebab.... moet een btje serieus blijven
Waarschuw beheerder
je blijft bij je deur staan en doet het geluid van een frisse grasweide na. als er geen schapekwijl onder de deur vandaan loopt sta je aan de deur met de auto :P

Waarschuw beheerder
donateur
Dat met die auto en die schapen was nog een keer een eindexamenvraag statistiek... niet zozeer of je van deur moest wisselen, maar wat de denkfout in het o-zo-slimme "ja je moet wisselen" antwoord was ;)

Er wordt hier namelijk een kansverdeling MET teruglegging gebruikt voor een situatie ZONDER teruglegging. Zodra 1 deur is geopend is de situatie veranderd en mogen niet meer dezelfde kansvelden worden gebruikt :P

Waarschuw beheerder
Ik ga toch voor antwoord 3 want zodra die ene deur is buitengesloten dan heb je nog 50% kans:yes:
Waarschuw beheerder
donateur
ik ben het er niet mee eens. die wetenschappers kunnen me wat....

Waarschuw beheerder
donateur
t zijn waarsch van t soort "wetenschappers" die je na een rondleiding door hun laboratorium vertellen dat Ariël écht het beste wasmiddel voor je machine is ;)

situatie 1 is 3 deuren, 1 auto en 2 schapen, maar omdat t een "trekking zonder teruglegging" is telt die NIET mee

situatie 2 is 2 deuren, 1 auto en 1 schaap & heeft niets te maken met de vorige situatie, dus mag je daar ook niet de kansvelden voor gebruiken

Waarschuw beheerder
Ik ben altijd voor het "niet meer twijfelen" principe. Dus gewoon de deur opendoen die je de eerste keer gekozen had.

Waarschuw beheerder
het antwoord is 1 ja..

tering daar hebben we toch een kut onderzoek naar moeten doen bij wiskunde op de HAVO

weet niet meer waarom maar volgens mij had je dan de grootste kans om te winnen 66,6 % ofzo
Waarschuw beheerder
Ik snap er ook nog steeds niets van, want zoals DSW het vertelt klopt het in mijn ogen. Het is schematisch een trekking zonder terugleggen...

Het enige wat daar wat aan zou kennen veranderen (dus niet zoals in de uitleg van Koersknabbelaar) is die quizmaster die al wel weet waar welke in ieder geval mis is en nog wel in situatie één denkt. Maar ik weet niet precies wat het voor invloed dat heeft op de berekening voor jou als kandidaat. Ben wel heel benieuwd naar de volledige uitleg...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
dit is toch gewoon een normale kansberekening.

Die vergelijking gaat niet op; het zit hem er in dat de presentator nooit de deur opent waar de prijs achter zit; hij neemt er een foute keus af.

Als er 10 deuren waren, en je kiest er een, en de presentator opent 8 deuren waar hij niet in zit, zou je dan ook niet veranderen?
Er zijn dan ook maar 2 deuren over maar de kans is niet 1/2.
Dat zou het alleen zijn als er 2 deuren zijn en er is niks aan vooraf gegaan.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Hoezo is de kans dan nog steeds geen 1/2?
Geef daar eens een berekening voor.

Ik snap dat het in je gedachten/ emotionele redenering iets aan de kans verandert, als hij precies die deur overlaat. Maar wat is daar het theoretische bewijs voor?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
ik zou voor het schaap gaan want heb al een auto

Waarschuw beheerder
antwoord 1

Als de deelnemer niet wisselt, verandert zijn winstkans natuurlijk ook niet. Het wordt dus zeer aantrekkelijk om te wisselen: de kans dat de prijs achter één van de deuren B of C zit was gelijk aan 2/3, maar nu één van die twee deuren opengezet is, zeg B, weet je dat de kans dat de prijs achter deur C zit nu gelijk is aan 2/3.
Waarschuw beheerder
De eerste gok is 1 uit 10, en als hij dan 8 deuren opent en er 2 over laat, is die eerste deur nog steeds 1/10.
Die andere deur is 9/10.

Stel je heb 10000 deuren.
Je kiest er een.
De presentator opent 99998 deuren waar de prijs niet acher zit.

Je heb dan nog 2 deuren over; je oorspronkelijke keus, en de overgebleven deur en achter een van deze deuren bevind zich de prijs.
Je oorspronkelijke kans was super klein: 1 uit 10000.
Maar aangezien de quizmaster 99998 foute deuren heeft open gemaakt heb je op de andere deur een kans van 99999 uit 10000.

Het zit hem erin dat de presentator de foute keuzes wegneemt. Hij zal niet voor de spanning de deur openen met de hoofdprijs en jou de keuze geven uit wat deuren waar niks achter zit :-)
Waarschuw beheerder
DJJoriS 9 februari 2005 13:17
antwoord 1

Als de deelnemer niet wisselt, verandert zijn winstkans natuurlijk ook niet. Het wordt dus zeer aantrekkelijk om te wisselen: de kans dat de prijs achter één van de deuren B of C zit was gelijk aan 2/3, maar nu één van die twee deuren opengezet is, zeg B, weet je dat de kans dat de prijs achter deur C zit nu gelijk is aan 2/3

Het klinkt inderdaad bijna logisch als iedereen het maar vaak genoeg herhaalt :S

Maar volgensmij verandert het voor beide overige deuren (degene waar je voorstaat en de andere) iets aan de kans, als je één deur uitsluit.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Ik denk dat het verhaal van kapitein ortega... Best eens waar kan zijn.
Waarschuw beheerder
dan moet je er dus bijzetten dat er voorkennis in t spel is van de presentator... als de presentator het ook niet weet, wordt de kans 50%... en als de presentator nou 2 deuren in zn gedachten heeft, 1 goed en 1 fout en die andere maakt niet uit... dan zal ie sowieso die andere openen en weet je bv nog steeds niet achter welke deur de auto zit...

Je heb dan nog 2 deuren over; je oorspronkelijke keus, en de overgebleven deur en achter een van deze deuren bevind zich de prijs.
Je oorspronkelijke kans was super klein: 1 uit 10000.
Maar aangezien de quizmaster 99998 foute deuren heeft open gemaakt heb je op de andere deur een kans van 99999 uit 10000.

Het zit hem erin dat de presentator de foute keuzes wegneemt. Hij zal niet voor de spanning de deur openen met de hoofdprijs en jou de keuze geven uit wat deuren waar niks achter zit

is onzin... zoals ik hierboven uitleg.... er is nog steeds een kans van 50% dat je de goede deur opent
Waarschuw beheerder
Op eSDee z'n post dus hetzelfde commentaar. Snap nu eindelijk wel de redenering, maar geloof nog steeds niet dat het klopt. Ben verder niet eigenwijs ofzo ;)

Loopt op school een flink aantal wiskundigen rond, zal er vast wel één zijn die verstand heeft van kansrekening en me ken overtuigen, dus ga 't daar maar eens vragen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
De presentator heeft sowieso voorkennis; hij opent die deur om het spannender te maken. Of mag de quizmaster zelf ook een gokje wagen en met de auto naar huis als hij de goede deur kiest? :)
Waarschuw beheerder
Je hebt 3 deuren, en je staat voor 1 deur, laten we hem A noemen

De presentator doet een deur open waar de auto niet achter zit, laten we deze deur C noemen.

nu zijn er 2 mogelijkheden:
A = auto, B = schaap
of
A = schaap, B = auto

allebei deze mogelijkheden zijn even waarschijnlijk.

Zoals iemand hierboven al zei, nadat de presentator een deur opendoet veranderd de situatie. Je kunt niet meer uitgaan van een kans op basis van 3 deuren.
Waarschuw beheerder
Discussieophetwetenschapsforum

Nog steeds geen duidelijkheid, maar wel duidelijkere bewijzen en leuk om te lezen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Eén beredenering vind ik heel logisch.
Als je geen deur gekozen had en daarna pas een deur kiest. dat is hetzelfde als achteraf wisselen of niet wisselen.
Er wordt één deur uitgesloten waarachter toch niets zit.
Je hebt dus nog twe deuren, één met de prijs en één met niets. Dan heb je 50% kans voor de goede deur te kiezen.

Heel simpel, maar waarom zou het anders zijn in het geval je eerst al koos en alsnog mag wisselen?

Maar ja, lees het nog wel, komen er vast nooit uit, moet maar 's offline, anders word ik nooit de slimste PF'er :9
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
De presentator heeft sowieso voorkennis; hij opent die deur om het spannender te maken. Of mag de quizmaster zelf ook een gokje wagen en met de auto naar huis als hij de goede deur kiest?

ik ben trouwens tot op zekere hoogte overtuigd moet ik bekennen.... de presentator opent natuurlijk een verkeerde deur...
maar toch heb ik nog een gevoel dat er helemaal niks van klopt...
Waarschuw beheerder
Laat maar, ik ben overtuigd :D

we stellen 3 deuren met volgorde
X
$
X

speler kan kiezen...
1) keuze deur 1
->X
$
X

2) keuze deur 2
X
->$
X

3) keuze deur 3
X
$
->X

nu opend de quizmaster een FOUTE deur en zijn er verschillende senario's
1.1) Verandert niet van keuze
->X
$
O
1.2) Verandert wel van keuze
X
->$
O

2.1) Verandert wel van keuze
->X
$
O
2.2) Verandert niet van keuze
X
->$
O

3.1) Verandert wel van keuze
O
->$
X
3.2) Verandert niet van keuze
O
$
->X

Nu heeft de speler bij 1.2 ; 2.2 ; 3.1 DE JACKPOT
en heeft hij NIX bij 1.1 ; 2.1 ; 3.2

Dus is de kans om in het totaal de prijs te hebben 3/6 = 50%
DUS fifty-fifty!
Er valt dus een deur weg als de quizmaster een open doet en heeft het geen enkele waarde welke deur je in het begin kiest!

ALS je nu kijkt naar wanneer hij verandert of hij prijs heeft dan is dit senario 1.2 ; 3.2 en niet in 2.1
DUS 3 senario's waarbij hij van keuze verandert en 2 ervan zijn goed.
DUS kans 2/3

MAAR dit komt omdat je in het begin meer kans hebt om de verkeerde deur te kiezen nl., 2/3 kansen zit je fout !!!

dus 2/3 kansen zit je eerst fout en dan 2/3 kansen zit je juist!

Het gaat niet om de kans op prijs, die is inderdaad 50%.
Maar om in hoeveel van de gevallen je prijs hebt als je wisselt en die is op deze manier aangetoond 2/3!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Bedankt voor deze heldere uitleg, werkt bij mij altijd iets beter als ik het voor me zie.. :)

Waarschuw beheerder
Om zijn opvolger te kiezen laat Koning Mohammed 2 jonge prinsen met hun kameel naar zijn paleis komen.

De koning zegt: wie er het langst over doet om van het paleis naar de rivier te gaan op hun kameel word de nieuwe koning. De rivier is een kilometer van het paleis.

Uren, dagen en weken zitten de 2 prinsen naast hun kameel.

Dan komt er een oude wijze man voorbij en die zegt 3 woorden en de prinsen beginnen te racen om als 1e bij de rivier te komen.

Welke 3 woorden heeft oude mannetje gezegd??
Waarschuw beheerder
donateur
Koning zijn sucks!

:p
Waarschuw beheerder
donateur
Logisch dat HotgirlH de eerste goed had.
Ze is 16, dus als het goed is heeft ze nu kansberekenen bij wiskunde ;)

Slim he van mij O:)

Waarschuw beheerder
leuk geprobeer hupka ;-) Maar nee, ze willen allebei koning worden, maar je zit op de geode weg.
Waarschuw beheerder
donateur
Koning zijn sucks!

(Y)
Waarschuw beheerder
donateur
Koningin is lelijk!

Waarschuw beheerder
ghehehe jullie zijn echt origineel. Antwoordje dan maar??

(als ik het zeg denk je: ja jonge daar had ik ook op kunnen komen)

Waarschuw beheerder
antwoord..:

Neem elkaars kameel
Waarschuw beheerder
rare jongen, die koning Mohammed.

Waarschuw beheerder
donateur
En om nog even op die schapen en die auto terug te komen... neem nou eens mee in de berekening hoe groot de kans is dat de presentator de deur opent waar je BIJ staat?

Waarschuw beheerder
donateur
door iets te herhalen maak je t nog niet wáár hoor :P

Kijk, de basiskansen zijn sowieso al niet 1/3 + 2/3

WANT de presentator heeft voorkennis EN hij opent niet de deur waar je bij staat. En hoeveel mensen zullen tóch de deur kiezen waar zojuist t schaap uitgekomen is?

+ + OPEN ENDED EQUATION

+ + NOT ENOUGH DATA

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
De kans dat je de schaap heb is 50 procent.

Het is bullshit om de kansrekening van de 1e deur mee te nemen. zodra die 1e deur is geopend valt het compleet weg. Dan is er geen kans meer want er is al gekozen
DUS het begint dan opnieuw. dus is het 50/50. Het maakt dus geen 'stapelkut' uit{/cite]

[cite]dit is toch gewoon een normale kansberekening.

Zie je nou, ik had toch gelijk, begon al te twijfelen:P Maar kwist wel dat je niet door moet gaan met die derde deur erbij te rekenen, dat slaat nl nergens op!!

Waarschuw beheerder
donateur
Volgens mijn ouwe wiskundeleraar doet de hele eerste helft van het verhaal niet ter zake omdat:

1. een aantal permutaties zijn weggelaten waardoor de 1/3 + 2/3 verdeling niet meer geldig is (de inhoud van 1 box is volgens de vraagstelling bekend, de presentator opent niet de deur waar je bij staat en niemand gaat bij de deur staan waar net een schaap uit gekomen is)

2. de uitslag van het eerste experiment is al bekend (achter 1 deur staat een schaap) dus is er geen sprake meer van een KANSverdeling :P
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
door iets te herhalen maak je t nog niet wáár hoor tongue

WANT de presentator heeft voorkennis EN hij opent niet de deur waar je bij staat.

Van het wetenschapsforum:

Maar dat is het punt juist. De keuze van de quizmaster is niet willekeurig maar bepaald door de keuze van de kandidaat (in tegenstelling tot het andere geval). Als de prijs niet achter de deur van de eerste keuze ligt heeft de quizmaster helemaal geen keuze welke deur hij opentrekt.

In feite geeft de quizmaster de kandidaat de keuze tussen zijn oorspronkelijke keuze en de beide andere tesamen. Hij vergroot daarbij de kans door de kandidaat te behoeden voor een foute keuze maar, zoals ik boven al zei, de kans is in dit geval precies hetzelfde als wanneer de quizmaster had gezegd dat de kandidaat de prijzen achter beide deuren mocht houden.

En hoeveel mensen zullen tóch de deur kiezen waar zojuist t schaap uitgekomen is?

Dat hele schaap is geen onderdeel van 'het drie deuren probleem'. Dat schaap is waarschijnlijk door de topic-opener er zelf bij bedacht :-)
De quiz master opent een deur waar de prijs NIET achter zit.

Waarschuw beheerder
donateur
en dan nu dus terug naar de vraagstelling... deze is namelijk niet hoe groot IN TOTAAL je kans op een prijs is, maar of t verstandig is om NADAT bekend is dat een deur (die in t hele verhaal niet ter zake doet) een schaap behelst, alsnog te wisselen :P

op DAT moment maakt t dus geen schapekut meer uit! (en dat was toch écht de vraag...)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Als je wijzigd dan vergroot je je kans naar 2/3 terwijl de eerste keus 1/3 was! :)

Waarschuw beheerder
donateur
Dat was de vraag niet... de vraag was of het verstandig was te wijzigen NADAT er nog maar twee deuren gesloten zijn! (dat staat dus los van de totale kans op een prijs :[ )

het 1/3 + 2/3 antwoord is op zich dus wel goed, maar t hoort bij een andere vraag! :P
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Dat klopt niet.
Als het niet uit zou maken zou de kans 1/2 zijn en dat is niet het geval. Het is juist wel verstandig om te wijzigen gezien dit je kansen vergroot.

Die deur die de presentator opent doet namelijk wel ter zake; dit is een foute keuze die door de presentator weggehaald word.

Denk je ook dat in het geval van 10000 deuren, waarbij de quizmaster er 99998 foute wegstreept het geen schapekut uit maakt om te wisselen? :)

Als jouw oude wiskunde leraar claimt dat het een 1/2 gok is, vraag ik me af hoe hij wiskunde leraar geworden is :-)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Die foute zijn toch al WEGGESTREEPT. Die zijn BEKEND, en doen dus NIET MEER TER ZAKE!!

De kans is dan nog steeds 50/50. maakt geen SCHAPEKUT uit;p!!
Waarschuw beheerder
donateur
je gaat toch niet de 'KANS' berekenen over dingen die je al WEET! Dat is geen kansberekenen meer....
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Bij de vraag "hoe groot is je kans op een prijs als je na t openen van de eerste deur waar een schaap achter zit van deur wisselt" hoort t antwoord "2/3" (maar die kans is NET ZO GROOT als je NIET wisselt)

De vraag die hier staat ("is het verstandig om NA het openen van de eerste deur van deur te wisselen" ) is een hele andere en daar maakt t geen schapekut uit.

Sterker nog, het feit dat t geen schapekut uitmaakt is een deel van de berekening van die 2/3 die t antwoord van de eerste vraag is (die hier dus NIET is gesteld)

Twee verschillende vragen met twee verschillende antwoorden.

Als jouw oude wiskunde leraar claimt dat het een 1/2 gok is, vraag ik me af hoe hij wiskunde leraar geworden is

Die is dat geworden (denk ik) door de vragen goed te lezen :[
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
In het geval van die 10000 deuren, waarbij 99998 foute worden wegstreept, en waar je dus op gegeven moment voor de keuze staat uit 2 deuren (waarvan eentje de prijs bevat):

1. jouw oorspronkelijke keuze
2. de overgebleven deur van de 99998

En je mag nog wisselen.
Denk jij dat die keuze dan 1/2 is?

Je zou zelfs behoorlijk stom zijn als je niet wisselt, de kans dat hij achter de overgebleven deur zit is dan 99999/10000 en de kans dat hij achter de oorspronkelijke deur zit is 1/10000.

En dit geldt dus ook voor 3 deuren, 5 deuren of 1 miljoen deuren.

In feite geeft de quizmaster de kandidaat de keuze tussen zijn oorspronkelijke keuze en de beide andere tesamen.

Waarschuw beheerder
donateur
Als er 99998 deuren worden weggestreept zijn er 2 over, één met een schaap en één met een auto

en aangezien je niet bij een weegestreepte deur gaat staan...

In feite geeft de quizmaster de kandidaat de keuze tussen zijn oorspronkelijke keuze en de beide andere tesamen.

Nee, want de kandidaat mag maar één deur kiezen.

De vraag is hier: Is het verstandig NA het openen van de weggestreepte deuren (onafhankelijk van hoeveel het er zijn) alsnog van deur te wisselen en NIET wat je totale kans op een prijs is als je na t wegstrepen van 1 deur (waardoor je kans op een prijs al vergroot is, dus die 1/3 + 2/3 telt dan al niet meer) van deur wisselt.

t is een leuk statistisch rekentruukje, maar er hoort écht een andere vraag bij
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
In het geval van die 10000 deuren, waarbij 99998 foute worden wegstreept, en waar je dus op gegeven moment voor de keuze staat uit 2 deuren (waarvan eentje de prijs bevat):

En je mag nog wisselen.

Ja, want 8er 1 deur zit n schaap, en 8er de andere de auto. De kans is dus 1/2 dat je de auto hebt, want die andere deuren zijn toch BEKEND. die zijn fout. Dus de keuze uit 1 goede en 1 foute. 50%/50% dus

Waarschuw beheerder
donateur
psies, want t is hier een trekking ZONDER teruglegging ;) (eigenlijk dus t verhaal van de kat van Schrödinger voor degenen die dat verhaal kennen)

die 2/3 kans is namelijk al BEREIKT op het moment dat de deur opengaat en welke deur je daarná kiest is op het resultaat niet meer van invloed, of je nu bij je eerste keus blijft staan of niet... bij allebei is je kans op een prijs 2/3 geworden door het openen van de eerste deur en NIET door of je eventueel gaat wisselen!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
de situatie na t openen van 1 deur (of desnoods 99998 van de 100000, maar ik ga geen 99998 schapen tekenen)

-----------

| bèèh! bèèh!

| @@@@@=

| || ||

|

-----------

-----------

| |

| ? |

| 50% | ???

| | O

----------- -+-

|

----------- A

| |

| ? |

| 50% |

| |

-----------

Welke van de 2 deuren je kiest kan je kans NU niet meer vergroten of verkleinen, die kans lag al vast zodra de eerste deur openging (en dat was de vraag he?)

Zet dat dus maar op t Wetenschapsforum... t antwoord is prachtig beredeneerd, maar t is niet het antwoord op wat er gevráágd wordt.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ik ken de kat van Schrödinger, maar ik snap niet hoe dat hier op van toepassing is.

1/2 is de kans als er niks aan vooraf is gegaan en je kan uit 2 deuren kiezen.

De 2 deuren die overblijven zijn namelijk niet willekeurige gekozen:

- Jouw keuze uit 1/[aantal deuren]
- De juiste deur van de rest of een lege deur als jij het de eerste keer goed had.

De kans dat jij het de eerste keer goed had, is zeker in de situatie van 10000 deuren praktisch onmogelijk.

De kans dat jij het de eerste keer goed had is bij 10000 deuren 1/10000, de kans dat de andere deur het is is 99999/10000. Als jij dus aan je eerste keuze vast houdt: verkies je 1/10000 boven 99999/10000 en dat zou een erg domme zet zijn.

Waarschuw beheerder
donateur
hallooooo... de vraag is niet hoe groot je kans op een prijs is maar of het zin heeft om te wijzigen nadat alle deuren op twee na geopend zijn

je MAG van de presentator nog 1 keer van deur wisselen. daarna is hetgene wat achter de deur zit die je hebt gekozen voor jou!!!.

Dit is nadat de eerste deur geopend is, dus de kansen liggen op dat moment al vast.

Dit heeft dus niks met statistiek te maken, dit is logica (andere vorm van wiskunde). Het misleidende gedeelte is dat jouw keuze als alle deuren op 2 na geopend zijn geen enkele invloed meer heeft op jouw kans op een prijs, DUS maakt het ook niet meer uit of je wisselt of niet.

De kans op een prijs is heus wel 2/3 als je wisselt, maar ook als je niet wisselt. Het is dus een soort stelling à la (en daar komt de logica erbij) "als het regent, is twee plus twee vier". Dat is absoluut waar, maar twee plus twee is óók vier als het NIET regent.

"Als je wisselt van deur is je kans op een prijs 2/3" << klopt!

"Als je niet wisselt van deur is je kans op een prijs ook 2/3" << klopt óók, alleen gaat t verhaal dan opeens alleen nog maar verder over wat er gebeurt als je wisselt, alsof dát de bepalende factor is (wat het dus niet is... dáár zit dus de onjuiste conclusie in het verhaal).

De simulatie met 3 deuren is hier dus helemaal niet van toepassing, het resultaat van de simulatie gaat namelijk over jouw TOTALE kans op een prijs over het hele experiment en NIET of jij door in de laatste fase te wisselen die kans nog kunt beïnvloeden.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
halllllo.. het is natuurlijk verstandiger om te wijzigen van keus als de kans groter is als hij achter de andere zit, en dat is dan ook de vraag :)

Wijzigen vergroot toch echt je kans in het geval met 3, 10, 1000 of een miljoen deuren.

De kans op een prijs is nl 2/3 als je wisselt... maar ook als je niet wisselt!

4/3 ? :)

Je gaat naar een situatie toe waar er nog maar 2 deuren overblijven en waar achter een deur de prijs zit.

De 2 deuren die overblijven, zijn niet willekeurig gekozen;
achter een moet de prijs zitten.

Je eerste keuze: 1/10000; de kans dat je het fout heb is 99999/10000, de kans dus dat de prijs achter de andere deur zit is 99999/10000 en is dus niet 1/2 omdat deze situatie er aan vooraf gegaan is.

En de vraag is dus of het dan verstandig is om te wisselen.
Ja dus.

Waarschuw beheerder
donateur
niet 4/3 :no:

de kans op een prijs is 2/3 NA t openen van de eerste deur en is voor allebei de overgebleven deuren gelijk (als TOTAAL van het hele experiment)

de kans dat je dan de JUISTE deur kiest is 50%, maar dat heeft niets te maken met je TOTALE kans op een prijs, die is immers al 2/3

ik ga trwns flauw doen... ik ga eens wat geld inzetten

Ik stel: NADAT de eerste deur geopend is, kun je met je keuze de kans op een prijs NIET meer verbeteren.

50 euro doen?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
je moet altijd switchen, speel het spel maar eens met je sus moeder of vriendin
om het snel te laten verlopen pak je een a4 met allemaal vakjes
speel het spel 300 keer op de volgende manier. zet willekeurig 100 kruisjes op 1, 100 kruisjes op 2 en 100 kruisjes op 3. samen dus 300 keer spelen. laat vervolgens je sus of moeder elke keer een vakje kiezen(ze mag nie op je a4 kijken natuurlijk), open in gedachte het vakje waar geen kruisje in staat, en wissel de keuze van je sus of moeder naar het vakje dat niet gekozen is, en niet open gemaakt is.

na 100 keer kwam ik erachter dat de prijs alleen misgelopen werd als me vriendin het vakje zei waar de prijs WEL in zat, en die kans was 1 op 3
alle andere keren was de prijs voor haar:D

moeilijke manier van leren, maar is me wel duidelijk geworden :D
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Okee, en dan doen we het zo:
(gezien jij er van overtuigt ben dat het een 1/2 gok is, ook in de 10000 deuren situatie)

1. Ik maak een keuze uit 10000 deuren.
2. Jij neemt 99998 deuren weg, waar de prijs niet achter zit, zodat er 2 deuren overblijven.
3. Ik wissel van deur.

Deal? :)
Waarschuw beheerder
donateur
ik ga trwns flauw doen... ik ga eens wat geld inzetten

Ik zet in op DarkSkywise;P

Waarschuw beheerder
donateur
Okee, en dan doen we het zo:

laten we t anders doen... ff één voor één en er niet zo veel deuren bijhalen.

1. wat er achter deur 1 (of deur 1 t/m 99998 ) zit is niet meer van belang, t waren allemaal schapen en je stond er tóch niet bij. Klopt he? (dat zal wel moeten want t is een GEGEVEN, zie de vraagstelling)

2. er blijven dus 2 dichte deuren over, 1 met een schaap, 1 met een auto. Je staat bij een van die 2 overgebleven deuren (ook dit is een GEGEVEN). Je weet niet wat waar zit en je hebt de keus tussen bij jouw deur te blijven staan of naar de andere deur te gaan. Klopt ook he? (We noemen ze ff deur 2 en deur 3 want ik heb geen zin in al die negens.)

3. deur 2 is schaap en deur 3 is auto OF deur 2 is auto en deur 3 is schaap (Duhhhh!)

4. je staat bij deur 2 en blijft staan OF je staat bij deur 2 en wisselt OF je staat bij deur 3 en blijft staan OF je staat bij deur 3 en wisselt (Geen speld tussen te krijgen tot nu toe)

5. dit zijn de mogelijkheden met allemaal gelijke kansen:

2=schaap 3=auto, je staat bij 2 en blijft
2=schaap 3=auto, je staat bij 2 en wisselt
2=schaap 3=auto, je staat bij 3 en blijft
2=schaap 3=auto, je staat bij 3 en wisselt
3=schaap 2=auto, je staat bij 2 en blijft
3=schaap 2=auto, je staat bij 2 en wisselt
3=schaap 2=auto, je staat bij 3 en blijft
3=schaap 2=auto, je staat bij 3 en wisselt

6. hier is de uitslag:

2=schaap 3=auto, je staat bij 2 en blijft - YOU LOSE
2=schaap 3=auto, je staat bij 2 en wisselt - YOU WIN
2=schaap 3=auto, je staat bij 3 en blijft - YOU WIN
2=schaap 3=auto, je staat bij 3 en wisselt - YOU LOSE
3=schaap 2=auto, je staat bij 2 en blijft - YOU WIN
3=schaap 2=auto, je staat bij 2 en wisselt - YOU LOSE
3=schaap 2=auto, je staat bij 3 en blijft - YOU LOSE
3=schaap 2=auto, je staat bij 3 en wisselt - YOU WIN

7. ff husselen:

2=schaap 3=auto, je staat bij 3 en blijft - YOU WIN
3=schaap 2=auto, je staat bij 2 en blijft - YOU WIN
3=schaap 2=auto, je staat bij 3 en blijft - YOU LOSE
2=schaap 3=auto, je staat bij 2 en blijft - YOU LOSE
2=schaap 3=auto, je staat bij 2 en wisselt - YOU WIN
3=schaap 2=auto, je staat bij 3 en wisselt - YOU WIN
3=schaap 2=auto, je staat bij 2 en wisselt - YOU LOSE
2=schaap 3=auto, je staat bij 3 en wisselt - YOU LOSE

Nou, zeg maar met welk gedeelte je t niet eens bent he?

Zodra er nog maar 2 deuren over zijn, maakt t dus geen schapenkut meer uit hoeveel deuren met schapen door de presentator zijn opengegooid en evenmin maakt t wat uit of je bij je gekozen (dichte) deur blijft staan of naar de andere (dichte) deur gaat.

De kans van 2/3 op een prijs is al vast komen te staan bij het openen van de eerste deur. Jouw keuze om te blijven staan of de andere deur te kiezen maakt geen enkel verschil meer.

Het is dus wáár dat je een kans van 2/3 op een prijs hebt als je wisselt, maar OOK als je blijft staan (reken allebei maar uit). Dat t eerste waar is betekent nog niet dat het andere onwaar is.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
deze toppic slaat beter aan dan ik dacht!!!!!! (f).

begin nu zelf ook te twijfenlen, maar ga toch nog steeds voor, Wisselen!!!!!!!!!
Waarschuw beheerder
donateur
ik heb het anders geleerd.....

je hebt 3 knikkers, 2 zwarte en 1 witte en je wilt die witte hebben.
de kans op een foute is 66 % en de kans op een goeie is 33 %.
na het weg vallen van 1 foute, veranderen je kansen.
ga er van uit dat de foute in jouw bezit is dan heb je dus al 1 bal en je mag er nog 1 kiezen dat betekend dat je 2 van de 3 mag pakken en dan verhogen je kansen dus naar 66 %

Waarschuw beheerder
donateur
Ja maar Lautje (schat, lieverd, moppie van me ;) )... we hebben het niet over je KANS op een goede knikker (die is 2/3), maar of het ZIN heeft om van de twee overgebleven knikkers in de zak (nadat de eerste er al UIT is) niet degene te nemen die je wilde pakken, maar de andere te nemen ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Mijn geld blijft nog steeds ingezet op Darkskywise.:P

Jij neemt er wel de tijd voor hoor, om t ECHT duidelijk te maken.

Je moet Wiskundeleraar worden;P

Waarschuw beheerder
donateur
euh... is dit een verkeerd moment om te zeggen dat ik een graad heb in de "wiskunde & natuurwetenschappen"... en idd een onderwijsbevoegdheid? :[
Waarschuw beheerder
donateur
ja godver he :9

ik vond het al heel wat dat ik in redelijke begrijpbare taal uit kon leggen dat de kans dat je de goeie pakte naar 66 % stijgt :P
maareuhm, ik zou blijven staan denk ik

DSW, dat is netjes dat je dat hebt (Y)
kan je mij geen bijles geven voor mn examen?
ik wil graag slagen nml 8)

Waarschuw beheerder
donateur
in dit geval heb je nu al een btje bijles gehad, namelijk "zorg dat je de vraag goed leest en kijk wat er GEGEVEN is" ;)

Blijven staan of wisselen maakt gewoon niks meer uit zodra op twee na alle andere deuren open zijn.

Puur filosofisch/psychologisch zou ik overigens aanraden om te blijven staan... als je t fout hebt kun je tenminste nog zeggen dat je bij je eigen keus bent gebleven, maar o wee als je je hebt laten ompraten om te wisselen en DAN gaat t fout... :S:S:S

ik vond het al heel wat dat ik in redelijke begrijpbare taal uit kon leggen dat de kans dat je de goeie pakte naar 66 % stijgt

en dat heb je ook heel goed gedaan, maar nogmaals: dat was de vraag niet :P
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
ja hahahaha maar normaal schrijf ik ook alles meteen op aan gegevens en dan ga ik pas richting de vraag :P

nee t zal vast niet uitmaken. zover komt mn redenatie momenteel niet ...

*leest ff terug*

ja t klinkt heel logisch zoals jij het zegt.

k zet ook mn geld in op jou:p

Waarschuw beheerder
donateur
wat in de oorspronkelijke berekening wordt gebruikt om je te misleiden is dat er alleen wordt ingegaan op dat de kans als je wisselt 2/3 is, maar ff voorbij wordt gegaan aan t feit dat als je NIET wisselt, de kans niet verandert

t is dus t idee van "als t regent is twee plus twee vier"... da's absoluut waar, maar het omgekeerde geldt NIET en daar zit dus de denkfout in t originele antwoord ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
ja idd, daar heb je best wel kans van.
maar dat is altijd met spelletjes
Waarschuw beheerder
Jij neemt in je testje even niet mee dat de quizmaster foute opties voor je weghaald en daar zit het hem nou juist in.

Als je zo gaat kijken is de kans inderdaad 1/2 maar er is wat aan vooraf gegaan wat de kans beinvloed.

Maar ik weet het goed gemaakt.
Zal ik een simulatoortje schrijven en dan runnen we die een stuk of 10000 keer?

Waarschuw beheerder
donateur
ja, probeer er maar onderuit te komen... het was een GEGEVEN dat de quizmaster 1 foute keus voor je doorstreepte hoor :/
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
àaah darkskywise.... volg eff me spel, dan zie je gelijk hoe het in elkaar zit, serieus, het is binne 10 minuten gepiept, hoef je al die dingen er niet bij de halen
hier nogmaals de uitleg

je moet altijd switchen, speel het spel maar eens met je sus moeder of vriendin
om het snel te laten verlopen pak je een a4 met allemaal vakjes
speel het spel 300 keer op de volgende manier. zet willekeurig 100 kruisjes op 1, 100 kruisjes op 2 en 100 kruisjes op 3. samen dus 300 keer spelen. laat vervolgens je sus of moeder elke keer een vakje kiezen(ze mag nie op je a4 kijken natuurlijk), open in gedachte het vakje waar geen kruisje in staat, en wissel de keuze van je sus of moeder naar het vakje dat niet gekozen is, en niet open gemaakt is.

na 100 keer kwam ik erachter dat de prijs alleen misgelopen werd als me vriendin het vakje zei waar de prijs WEL in zat, en die kans was 1 op 3
alle andere keren was de prijs voor haar

moeilijke manier van leren, maar is me wel duidelijk geworden laatste aanpassing 9 februari 2005 21:29

Waarschuw beheerder
donateur
t gaat alleen niet over de KANS op een prijs maar of het zin heeft tussen de laatste 2 deuren te switchen als de eerste deur al open is en een schaap bevat

de keus is dan niet meer tussen drie deuren, maar tussen twee

dat de totale kans op een prijs 2/3 is weet ik ook wel ;) ...nadat de eerste deur open is heeft t nl niks meer met statistiek te maken, maar alleen maar met logica
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ik probeer er helemaal niet onderuit te komen; ik wil de
weddenschap aangaan. Ik wil hier best een simulator voor schrijven, en als jij me code niet vertrouwd laat je het door iemand anders checken. Deal?
Waarschuw beheerder
je lult er weer mooi omheen, het heeft weldegelijk zin om te wisselen, je zat er gewoon naast, ik ook in eerste instantie, ik dacht dat nie uit zou maken te wisselen.....na het spel te spelen zag ik ineeens dat het wel zin had,

geef gewoon toe dat je der net als vele gewoon naast zat ;) veel sportiever
Waarschuw beheerder
Dit is trouwens een bekend raadseltje waarvan het antwoord al lang bekend is, maargoed :-)

Waarschuw beheerder
donateur
ja hoor, laat maar een simulator schrijven:

- 1 deur met 1 schaap waar niemand bij staat (deze heeft dus NUL procent kans)
- 2 deuren waarvan 1 schaap en 1 auto (elk 50 procent kans)
- blijven staan of wisselen

(zoals het in de vraag GEGEVEN is, dus daar niet meer aan tornen he?)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
t gaat alleen niet over de KANS op een prijs maar of het zin heeft tussen de laatste 2 deuren te switchen als de eerste deur al open is en een schaap bevat

prcies, hoe vaak moet dat nog uitgelegd worden;P
Waarschuw beheerder
De vraag is anders, de vraag is:

Er zijn 3 deuren, je maakt een keuze, de presentator opent een deur waar hij niet achter zit. Is het verstandig om te wisselen van deur?

Waarschuw beheerder
donateur
- de presentator opent een deur waar je NIET bij staat (= gegeven)
- er zijn DUS 2 deuren over met gelijke kans op auto (= gegeven)

over zijn:
- 1 deur met 1 schaap waar niemand bij staat (deze heeft dus NUL procent kans)
- 2 deuren waarvan 1 schaap en 1 auto (elk 50 procent kans)
- blijven staan of wisselen
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
NZM X: google eens op 'drie deuren probleem'. :)

Waarschuw beheerder
donateur
...en zo ontstaan dus "urban legends" he? ;P
Waarschuw beheerder
donateur
ok best, gaan we doen:)
Waarschuw beheerder
Je doet mee met een spelprogramma:
-De presentator zet je neer voor 3 deuren, achter 1 van de 3 deuren zit een mooie auto die jij kan/wil hebben. Achter de andere 2 zit een schaap (die wil je dus niet).

-Je loopt naar 1 van de deuren (je weet natuurlijk niet wat er achter de deuren zit). En doet de deur nog niet open
- de presentator doet 1 van de andere 2 deuren open, er loopt een schaap naar buiten.
-je MAG van de presentator nog 1 keer van deur wisselen. daarna is hetgene wat achter de deur zit die je hebt gekozen voor jou!!!.

1: ja
2: nee
3: maakt geen schapekut uit!!

Of ik lees over iets heen maar volgens mij is dit toch echt het klassieke 3 deuren probleem.
Waarschuw beheerder
donateur
De simulatie van het Willem Ruis probleem
Hieronder zie je de drie deuren. Je kunt het spel spelen door op 'start' te klikken en de aanwijzingen in het tekstbalkje te volgen. Je kunt een deur kiezen door er met de muis op te klikken.
Je kunt het spel spelen zo vaak je wilt. Onderin worden de uitslagen bijgehouden. Na een paar keer spelen kun je bekijken wat andere mensen gedaan hebben. Kies dan onderin voor 'wereld' in plaats van 'dit spel'.

Daarna zie ik n kruisje, en geen afbeelding ofzo, kan nergens op drukken:/
Waarschuw beheerder
[img cacheid=000841df0016cb79795c24d21a0092a1bf]http://www.henkshoekje.com/images/ruis_2.gif[/img]

http://www.henkshoekje.com/Simulaties.htm

Er zullen er vast wel meer op internet staan.

Waarschuw beheerder
donateur
het vervelende bij "urban legends" is ook altijd dat je zo'n legend 1000 keer terugvindt en de rectificatie soms pas na maanden zoeken

ik ga in dit geval uit van de exacte vraagstelling... da's alles ;)

in dit geval is t cruciale gedeelte

de presentator doet 1 van de andere 2 deuren open

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
De exacte vraagstelling is:

Waarschuw beheerder
donateur
NADAT de presentator heeft laten zien dat achter 1 van de deuren (waar je NIET bij staat) een schaap zit

Waarschuw beheerder
donateur
Geen zin... ben toch bij lange na de slimste niet, maar ook niet de domste. ;d
Waarschuw beheerder
Ik volg jou echt niet.

De simulatie toont aan dat als je wisselt je vaker wint dan als je dat niet doet.

[img cacheid=000841df0016cb79795c24d21a0092a2c7]http://www.henkshoekje.com/images/ruis_2.gif[/img]

Is het dus verstandig om te wisselen? Ja, dat is dus verstandig.
Waarschuw beheerder
.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Ok kheb n aantal sites hierover grondig doorgespit, en r staat idd dat die kans 2/3 is, en ook dat heel veel mensen zullen zeggen dat t gewoon 1/2 is (zoal ik:P), maar toch blijf ik dit vaag vinden. Je gaat er dan nl van uit dat die 3e deur nog meetelt, en zoals als 1000x (bij wijze van:P) is gezegd in dit forum, die deur is vrijgegeven.

Srry maar ik ben HEEL eigewijs en blijf dit heel vreemd vinden.

En Wiskunde (B dan) was samen met Natuurkunde nog wel me favo en beste vak:/ Alhoewel ik n hekel had aan kansberekenen (zoals ik al zei aan t begin van t forum) en dat valt volgens mij onder Wis A.. want wij hadden dat niet echt meer in de bovenbouw
Waarschuw beheerder
donateur
kansberekenen is idd wiskunde A, ik heb het vorig jaar nml gehad (toen 5vwo)

maar ik snap dr echt de ballen niet van, ik kan wel uitleggen dat dekans^66 % word, maar dat wisselen geen hol uitmaakt.
ja dat is logisch maar dat kan ik niet uitleggen

esdee, dat is echt een voorbeeld van te moeilijk denken in een makkelijke situatie, er is al 1 deur vrij gegeven en het is een deur die jij neit hebt gekozen, dus houd je een keuze over tussen 2 deuren en dwe kans dat je goed zit is in principe gelijk.
Waarschuw beheerder
donateur
Tsja, geef mij maar gewoon sinus cosinus en tangens, stelling van pythagoras, machten, meetkunde, variabelen,.....

jadajadajadajadajadajada

DAT vind IK nou leuke wiskunde:P

Waarschuw beheerder
donateur
ik heb inmiddels een paar leuke simulaties gevonden zoals bv hier:
http://www.vierkantvoorwiskunde.nl/puzzels/driedeuren.html

en dan lijkt het idd voordeliger om te wisselen, MAAR deze simulaties gaan allemaal uit van voorkennis van de presentator, hij opent nl ALTIJD een deur waar niks achter zit en die voorkennis zit hier NIET in de vraag verwerkt (ik vond idd al in een voetnoot bij een artikel dat de vloer aanveegt met mensen die zeggen dat het niet uitmaakt of je wisselt of niet dat dat een cruciaal punt is)

een echte goede simulatie zet van te voren namelijk vast achter welke deur de prijs zit en dat gebeurt in geen enkele simulatie die ik gezien heb... je kiest een deur, gaat daarbij staan en pas DAN bepaalt de simulatie waar de prijs zit en gooit vervolgens 1 van de 2 verkeerde deuren open

da's dus gewoon naar t resultaat toerekenen ;) (ook al ligt t programmatisch een stuk makkelijker)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
aaaah je bent echt nie wijs....geef nou maar gewoon toe dat je beter kan wisselen man sjonge jonge, welke stelling hou je nog in stand...hoe eigewijs kan je zijn, je bent er gewoon ingestonken
Waarschuw beheerder
de situatie is heel duidelijk, het spel is simpel.....

dan de vraag: kan je beter wisselen ja of nee

doe nou eens nie zo dom man........geef eens toe....lees eens je eigen posten terug, ook daarin stel je zelf de situatie duidelijk en goed voor....vervolgens zeg je dat je beter niet kan wisselen, en dat kan je beter wel....zonde

Waarschuw beheerder
donateur
welke stelling? dat de simulaties "voor het gemak" allemaal al rekening houden met de deur waar je bij staat? :P
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
vervolgens zeg je dat je beter niet kan wisselen, en dat kan je beter wel....zonde

sorry, maar als ik aan één ding een hekel heb is als mensen mij woorden in de mond leggen en me er daarna op aanvallen :@

ik heb NERGENS gezegd dat je moet blijven staan, alleen dat het niks uitmaakt of je blijft staan of wisselt (hooguit voelt t psychologisch beter als je blijft staan)

laat mij eerst maar eens een simulatie zien die VAN TE VOREN bepaalt waar de prijs zit, want die heb ik nog niet kunnen vinden :[
Waarschuw beheerder
Aangezien ik met griep thuis zit en toch geen fuck te doen heb, heb ik even een simulator in c geschreven:

http://esdee.netric.org/misc/willem_ruis.c

3 Deuren - 1000 keer, niet wisselen:
* Aantal keer gewonnen: 328 uit 1000
3 Deuren - 1000 keer, wel wisselen:
* Aantal keer gewonnen: 673 uit 1000

10000 deuren - 1000 keer, niet wisselen:
* Aantal keer gewonnen: 0 uit 1000
10000 deuren - 1000 keer, wel wisselen:
* Aantal keer gewonnen: 1000 uit 1000

50 deuren - 1000 keer, niet wisselen:
* Aantal keer gewonnen: 24 uit 1000
50 deuren - 1000 keer, wel wisselen:
* Aantal keer gewonnen: 979 uit 1000

Lijkt me vrij duidelijk toch?
Als iemand je dus vraagt of het verstandig is te wisselen; is het antwoord dus: Ja.
Waarschuw beheerder
hij opent nl ALTIJD een deur waar niks achter zit en die voorkennis zit hier NIET in de vraag verwerk

Jij gaat er vanuit dat de quizmaster om het spannend te maken de prijs zelf kiest, en de kandidaat de keuze uit 2 lege deuren geeft?

Waarschuw beheerder
donateur
dus:
- van te voren bepaald waar de pijs zat
- daarna de speler laten kiezen
- vervolgens de presentator een verkeerde deur open laten doen waar de speler niet bij staat (= gaat uit van voorkennis, is GEEN gegeven)
- daarna omstebeurt blijven en wisselen
- totaaltjes maken

op die manier?

doe t nou eens zonder voorkennis?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Jij gaat er vanuit dat de quizmaster om het spannend te maken de prijs zelf kiest, en de kandidaat de keuze uit 2 lege deuren geeft?

ik ga alleen uit van wat er in de vraag als gegeven staat, er staat nergens dat de quizmaster voorkennis heeft

en de simulaties die ik gezien heb (ik blijf stug bij deur 1 staan) kiezen pas NA mijn keus waar de prijs ligt en gooien DAN pas een verkeerde deur open :P

of course, this only works if Monty is guaranteed to show you a bad door every time after you choose a door, something that was not assured in the original game show.

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
De kans van 2/3 op een prijs is al vast komen te staan bij het openen van de eerste deur. Jouw keuze om te blijven staan of de andere deur te kiezen maakt geen enkel verschil meer.

Het is dus wáár dat je een kans van 2/3 op een prijs hebt als je wisselt, maar OOK als je blijft staan (reken allebei maar uit). Dat t eerste waar is betekent nog niet dat het andere onwaar is.laatste aanpassing 9 februari 2005 21:15

hier zeg je het verkeerd....lijkt me nou inmiddels wel duidelijk....speel het spel anders nog zoals ik je eerder wijs probeerde te maken

alleen dat het niks uitmaakt of je blijft staan of wisselt (hooguit voelt t psychologisch beter als je blijft staan)

hier zeg je het weer verkeerd....je weet allang dat je fout zit, je geeft alleen nie toe....en haalt er van alles bij...beetje kinderachtig
Waarschuw beheerder
Je had hem al is uitgelegd Koers, maar ben vergeten hoe het nou pecies zat.. ik wordt echt duizelig van dit soort vraagstukken, pfff wat haat ik wiskunde :frusty:
Waarschuw beheerder
Natuurlijk moet je aannemen dat de quizmaster voorkennis heeft; het is niet bepaald gebruikelijk in een spelshow dat de quizmaster zelf met een prijs naar huis gaat ofwel?

En waar slaat dan het hele wisselen van deur in de vraag op?
Dan wordt het meer dat de quizmaster ook een potje mee mag gokken.

En dat over voorkennis is al een paar keer in de discussie langs geweest, beetje flauw om dat nu aan te gaan halen.

En bovendien spreek ik steeds over het wegstrepen van de FOUTE deuren.

eSDee In het geval van die 10000 deuren, waarbij 99998 foute worden wegstreept, en waar je dus op gegeven moment voor de keuze staat uit 2 deuren (waarvan eentje de prijs bevat):

FOUTE<----

NZM X reageert daarop met:
Ja, want 8er 1 deur zit n schaap, en 8er de andere de auto. De kans is dus 1/2 dat je de auto hebt, want die andere deuren zijn toch BEKEND. die zijn fout. Dus de keuze uit 1 goede en 1 foute. 50%/50% dus

en jij met:

psies, want t is hier een trekking ZONDER teruglegging wink (eigenlijk dus t verhaal van de kat van Schrödinger voor degenen die dat verhaal kennen)

Wat dus gewoon een foute redenatie is...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
ik ging uit van het feit dat de quizmaster geen voorkennis had omdat dat geen gegeven was... dat dat cruciaal is staat op iedere site die wat dieper op t probleem ingaat

This is, at first look, way counter-intuitive, so here's an attempt at an explanation:
Take a look at this matrix of possibilities:

Door

~~~~

case A B C

~~~~

1 bad bad good

2 bad good bad

3 good bad bad

Let's assume you choose door A -- you have a 1/3 chance of a good prize.
But (this is key) Monty knows what is behind each door, and shows a bad one.

In cases 1 and 2, he eliminates doors B and C respectively (which happen to be the only remaining bad door) so a good door is left: SWITCH!

Only in case 3 (you lucked out in your original 1 in 3 chances) does switching hurt you.

So, your probability goes up from 1/3 to 2/3 if you switch after being shown a bad door.

Caveat: of course, this only works if Monty is guaranteed to show you a bad door every time after you choose a door, something that was not assured in the original game show.

http://www.comedia.com/hot/monty-answer.html
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ja, Henny Huisman gaat zelf in de Fiat Panda naar huis.. *Toet* *Toet*...

Het is nogal logisch dat je uit moet gaan van voorkennis van de quizmaster, anders slaat de hele situatie nergens op: je kan dan net zogoed vragen wat de kans uit 2 deuren is.

Bovendien ging de hele discussie in dit topic over dat de quizmaster de FOUTE<-- deuren wegneemt, en jij reageert daar meerdere malen op met dat de overgebleven deuren 1/2 kans blijven en dat is niet zo.

Er staan wel meer zaken niet in de vraag vermeld waar je wel van uit gaat; er staat ook niet vermeldt zit dat er niemand in het publiek je seintjes geeft. of wat dan ook..
de vraag zo erg letterlijk nemen is wel erg kinderachtig..
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Ik snap nou wel dat de kans idd 2/3 is als je wisselt dat t goed is, maar

Srry maar ik ben HEEL eigewijs en blijf dit heel vreemd vinden.

en t wil mijn O:)gezondeO:) verstand niet in:P

Ik geef je wel gelijk, maar deels... 50%/50% hahahaha:)

Ok, geen leuk grapje:P

Wel interessant topic btw, en heb weer s wat geleerd:):yes:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
ik ben trwns ff wat verder gaan spitten dan alleen de sites waar staat dat je MOET wisselen (en waarom)... het blijkt dat zelfs professionele wiskundigen er nog steeds niet helemaal uit zijn :P

Israeli Eitan wrote to point out that the discussions above require the assumption that whenever the contestant's initial guess is correct, the host must randomly choose one of the other two doors.
Let's look at an example when that assumption doesn't hold. First let's call the doors "left," "center," and "right". Now let the host's algorithm be as follows: Always scan from "left" to "right". In this algorithm, the host always looks first at "left" (if the contestant chooses "right" or "center" ) or "center" (if the contestant chooses "left" ). If that door is not the winner, the host opens it. Otherwise the host opens the third door.

Now assume that the contestant chooses "left" and the host opens "right". The contestant can be sure that the car is in the "center", since the host would have opened "center" if it were not the winner. On the other hand, if the contestant chooses the left door, and the host opens the center door, then the chances are 50:50 and it doesn't really matter if the contestant changes doors.

The contestant selects door A. Before any of the doors are opened, there is a 2/3 probability the prize is not behind door C. Door B is opened and contains no prize. Since there's a 2/3 probability the prize is not behind door C, there is a 2/3 probability that it is behind door A. So the contestant should not switch. The contestant's chances, it seems, depend on how exactly he or she looks at the problem -- clear nonsense. It's as if the point in space which is the solution to an equation depends on which coordinate system you use! A similar argument holds for the 2/3 probability that the prize is not behind door B (in which case the contestant has not learned any more information about the remaining two doors). In that case, since the two remaining doors are more or less equal in the contestant's eyes, switching does not matter.

http://www.wiskit.com/marilyn.gameshow.html

de eindconclusie die ik na de meeste DISCUSSIES hierover zie is dat er géén eenduidig antwoord is

maar goed, esDee... als je vindt dat ik me niet op de vraag zélf mag beroepen en wat daar expliciet in als gegeven staat... PB me je bank/girorekening maar, dan maak ik t geld meteen over!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Kan je n link geven van die site(s) DarkSkywise, wil dat wel ff lezen:P

Ben dat nl niet tegengekomen...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Doneer het maar aan pf :)

Uitgaande van kennis van de quizmaster, dat hij dus de _foute_ deur open maakt; vergroot je de kans. Ook de simulatie toont dit aan. Het is een ander verhaal als er een kans aanwezig is dat de quizmaster zelf de prijs kiest, maar dat is natuurlijk een scenario waar je niet van uit moet gaan...

Waarschuw beheerder
donateur
linkjes staan erbij :)
Waarschuw beheerder
donateur
Kheb t gezien, en ben aan t lezen, thnx!:kots:

Waarschuw beheerder
donateur
eindconclusie van de meeste professionals:

wisselen vergroot alleen je kans naar 2/3 als je 100% zeker weet dat de quizmaster 100% voorkennis heeft EN 100% eerlijk is EN je 100% zeker weet dat hij een foute deur zal openen (dit was GEEN gegeven he? :[ )

bij een kompleet random systeem blijft de kans gewoon 50/50

t werkelijke antwoord zal dus wel ergens tussen die 2 in liggen want een definitief antwoord is in feite NIET mogelijk (ik stort dus wel de helft, okee? :P )
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
bij een kompleet random systeem blijft de kans gewoon 50/50

dan had ik t uiteindelijk toch goed.... aangezien ik van een random systeem uitging...
wel weer leuk trouwens, ben ik ff te werk zijn er gelijk 100 posts bij die ik weer moet doorspitten:P
Waarschuw beheerder
De theorie dat als er 2 deuren zijn en de kans 1/2 is en als de quizmaster geen voorkennis heeft rammelt ook;

als de quizmaster namelijk de goede deur zou kiezen, is er geen 2e situatie meer want dan is de kans nog 0 dat hij achter een van de deuren zit...

De quizmaster zal altijd een foute deur openen, anders kan je ook niet de vraag stellen of het verstandig is om te wisselen als de prijs er al uit is....

Er staat alleen niet in de vraag of het een gok is van de presentator, maar ik vind eigelijk dat dat niet eens ter discussie staat.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Ik vind van wel :P want je laat dan uit de opgave 1 van de belangrijkste gegevens weg... als zoiets bij een eindexamenvraag gebeurt is ie echt ongeldig

maar goed, we hebben iig ons meningsverschil teruggebracht tot een interpretatieprobleem :)

ik lees "hij doet een deur open en er staat een schaap" (volledig random systeem)... let wel: dit is geen serie steekproeven waar je een kansverdeling uit kunt distilleren, maar een eenmalige gebeurtenis

dwz. dit...

De quizmaster zal altijd een foute deur openen, anders kan je ook niet de vraag stellen of het verstandig is om te wisselen als de prijs er al uit is....

...is een aanname want het gegeven *is* immers al dat er achter de geopende deur een schaap staat ;) en dat hoeft geen gevolg te zijn van voorkennis

en dit...

als de quizmaster namelijk de goede deur zou kiezen, is er geen 2e situatie meer want dan is de kans nog 0 dat hij achter een van de deuren zit...

...is niet van belang want in de opgave staat er wel degelijk een schaap :)

jij leest "hij doet een deur open omdat hij wéét dat daar een schaap staat"

dat laatste zag ik er dus gewoon niet in

:bier: ?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
De simpelste verklaring voor de 2/3 (dus met voorkennis) vond ik overigens deze:

Je kiest een deur, daarmee heb je 1/3 kans dat je goed zit. Als alle deuren dicht zijn is er dus 2/3 kans dat de prijs achter 1 van de 2 andere deuren zit.

Vervolgens opent de quizmaster één van die twee deuren waarvan hij weet dat er geen prijs achter zit. De 2/3 kans die de 2 deuren waar je niet bij staat samen hadden, zijn dus nu helemaal voor de gesloten deur waar je niet bij staat.

In de geschiedenis van de Monty Hall Show (waar dit spelletje vandaan komt, al gebruikten ze daar geiten en geen schapen) schijnt t trwns twee keer te zijn voorgekomen dat Monty de deur met de auto erachter opende. Het is echter nooit bekend geworden of dit een ongelukje was, expres ging, of dat de presentator écht een paar keer moest gokken, maar t was iig wél erg goed voor de kijkcijfers :P
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Je kan het ook anders stellen, er staat in de vraag ook niet expliciet vermeldt dat het een gok van de quiz master was.
Ik vind het aannemelijker dat de quizmaster voorkennis heeft dan dat de quizmaster dit niet heeft.
Je kan natuurlijk gaan zoeken naar fouten in de formulering van de vraag; maar ik denk niet echt dat dat de bedoeling is van dit raadseltje.

1. Het is nogal onzinnig als de quizmaster zelf wint, dit is eigelijk bij een quiz al uitgesloten.

2. komt nog bij dat dit een heel bekend wiskunde raadseltje is (willem ruis/3 deuren probleem), dus toen ik dit las ging ik daar al vannuit. (Ik denk dat de topic opener het ook zo bedoeld heeft.)

3. In de hele discussie roep ik de hele tijd dat de quizmaster voorkennis heeft, maar jij gaat daar niet op in. Waarom zeg je dat pas nadat ik iemand het advies geef om te googlen voor het '3-deuren-probleem" ? :-)

Voorkennis is al meerdere malen in de discussie voorbij geweest:

top bottom 9 februari 2005 13:34[!]
eSDee De presentator heeft sowieso voorkennis; hij opent die deur om het spannender te maken. Of mag de quizmaster zelf ook een gokje wagen en met de auto naar huis als hij de goede deur kiest?

eSDee top bottom 9 februari 2005 17:45[!]
De quiz master opent een deur waar de prijs NIET achter zit.

eSDee top bottom 9 februari 2005 19:25[!]
eSDee Ik ken de kat van Schrödinger, maar ik snap niet hoe dat hier op van toepassing is.

1/2 is de kans als er niks aan vooraf is gegaan en je kan uit 2 deuren kiezen.

De 2 deuren die overblijven zijn namelijk niet willekeurige gekozen:

- Jouw keuze uit 1/[aantal deuren]
- De juiste deur van de rest of een lege deur als jij het de eerste keer goed had.

De kans dat jij het de eerste keer goed had, is zeker in de situatie van 10000 deuren praktisch onmogelijk.

De kans dat jij het de eerste keer goed had is bij 10000 deuren 1/10000, de kans dat de andere deur het is is 99999/10000. Als jij dus aan je eerste keuze vast houdt: verkies je 1/10000 boven 99999/10000 en dat zou een erg domme zet zijn.

Je zegt zelfs nog een keer:

DarkSkywise
donateur! door iets te herhalen maak je t nog niet wáár hoor tongue

WANT de presentator heeft voorkennis EN hij opent niet de deur waar je bij staat. En hoeveel mensen zullen tóch de deur kiezen waar zojuist t schaap uitgekomen is?

Hier ging je stiekem wel van voorkennis uit?

Ik heb een beetje gevoel dat jij aan het einde van het topic erachter kwam dat je het niet goed had, en nu dat 'voorkennis' aangrijpt om toch nog een beetje gelijk te krijgen.
Volgens mij kwam je erachter toen ik zei dat NZM X even moest googlen op het '3 deuren probleem', want nadat ik dat gezegd had post jij een linkje naar dit bekende raadseltje en begin jij over 'voorkennis' wat ik de hele discussie al 100x had aangehaald maar waar je toen niet op in ging. Overigens had je in het begin van de ochtend nog een andere theorie:

situatie 2 is 2 deuren, 1 auto en 1 schaap & heeft niets te maken met de vorige situatie, dus mag je daar ook niet de kansvelden voor gebruiken

Later zeg je:

de kans dat je dan de JUISTE deur kiest is 50%, maar dat heeft niets te maken met je TOTALE kans op een prijs, die is immers al 2/3

Overigens zeg je ook nog ergens:

Als je wisselt van deur is je kans op een prijs 2/3" << klopt!

"Als je niet wisselt van deur is je kans op een prijs ook 2/3"

Dat is onzin, de totale kans kan niet 4/3 zijn. Ik vind het een beetje onsportief.
Maargoed, een beetje zinloos om hier uren over door te discussieren..

Iemand hier de oplossing voor het halting probleem? :-)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Wie discussieert er nou door? :P

Dat is onzin, de totale kans kan niet 4/3 zijn.

Foute conclusie. Als een kans onafhankelijk is van een latere keuze blijft die gelijk. Dat betekent niet dat je die twee kansvelden bij elkaar mag optellen, want dan tel je bij wijze van spreken 1 appel bij dezelfde appel op.

Je kunt nu eenmaal geen logica-berekeningen bij statistiek-berekeningen optellen :P

De uitkomst is afhankelijk van een gegeven dat niet in de vraag staat. Wat mij betreft heeft dus gewoon iedereen gelijk. (En dat ik een btje hardop heb zitten denken in dit topic zonder meteen alles op t Internet op te zoeken... allà! We zitten hier tenslotte niet in de rechtszaal :P )
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
schapen en spelprogramma's gaat toch niet samen...dat snap je toch wel...:|
Waarschuw beheerder
We zitten hier inderdaad niet in een rechtszaal, maar het is wel zo sportief als je er naast zat dat je dat dan ook toegeeft, en niet er om heen blijft draaien.

No flame intended, maar je nam meteen een houding aan van dat je het allemaal wel wist en later bleek dat jouw theorien over dat het 1/2 is of dat je geen kans kan uitrekenen omdat de situatie gewijzigd zou zijn niet helemaal klopten.

euh... is dit een verkeerd moment om te zeggen dat ik een graad heb in de "wiskunde & natuurwetenschappen"... en idd een onderwijsbevoegdheid?

Ouch! Als dan ineens blijkt dat overal op internet staat dat je kans wel degelijk toeneemt als je wisselt, en dat dit eigelijk een klassiek wiskunde raadseltje is (wat vaak in de informatica word gebruikt als voorbeeld om simulators te bouwen) dan kan je eigenlijk moeilijk terug, en dan moet je maar iets aangrijpen als 'het staat verkeerd geformuleerd'.
Jij weet ook heus wel wat er bedoeld word.

Als je dit topic doorleest zie je mij de hele tijd voorbeelden geven met bijv. meedere deuren waarin ik duidelijk stel dat de quizmaster voorkennis heeft en waar jij op reageert met dat de kans 1/2 is.

Dus dat het niet in de oorspronkelijke vraag staat is eigelijk niet eens een argument voor deze discussie; jij hield je vast aan je theorie ook bij mijn voorbeelden waar er wel sprake was van voorkennis.

Behalve dat het al heel vreemd is dat een quizmaster geen voorkennis heeft, is het ook vreemd dat jijzelf in een vrij vroege post zegt dat de 'quizmaster' sowieso voorkennis heeft:

DarkSkywise
....
WANT de presentator heeft voorkennis EN hij opent niet de deur waar je bij staat.

Komt nog bij dat voorkennis al meerdere malen eerder in de discussie langs is geweest en dat je er toen niet op inging.
Het is niet zo dat ik perse mijn gelijk wil hebben ofzo; ik kende dit probleem al en ik kende de uitkomst ook al, het gaat mij er meer om dat jij niet wil toegeven dat je er naast zat.

Wat is nou toch het grote probleem om toe te geven dat je er naast zat in het begin? :)
Volgens mij heeft iedereen dit raadseltje fout aan het begin.

Waarschuw beheerder
donateur
Oeps, sorry, my bad... ik dacht ff dat deze topic er was om na te denken, te onderbouwen en over t probleem te discussiëren en niet om te laten zien hoe goed je kunt Googelen :P

Maar goed, waar ik dus voor kwam... speciaal voor NZM X, Lau'tje, mijn oude wiskundeleraar (die wegens de vraagstelling van een random systeem uitging) en de diverse mensen die mij hierover een PBtje hebben gestuurd, nog even dit:

Hello Jeroen,

Thank you for your email. Well, what can I say except: welcome to the world of Monty Hall lol

Your assumption is basically right. As long as you can't be 100% sure that the host knows where the car is, that he will use this knowledge, that he's completely impartial _and_ that the candidate knows all these things and can rely on them, there's no definite solution to the problem. Simulations are nice, but only show what one might expect, and are _no_ proof.

Also, the simulations available online do _not_ match the statistics of the show, where mr. Hall didn't only (accidentally?) pick the car twice, but nearly a third time, which was quickly re-taken because of the reactions from the studio audience, and nearly a fourth, when one of the technicians had to rush in from behind to hold the door shut.

There have been simulations which included the "human factor" with widely varied results, from a probability of .4 (meaning: you should stay) to .85. Surprisingly, when averaged, these _do_ match the show's statistics, so it would be safe to assume that a human factor is indeed one of the key elements. But apart from that, the only real answer is when the system is completely random, which would give you an even chance.

I'm sure this problem will keep mathematicians busy for at least another few decades.

Sincerely,

De eesrte wet van Murphy zegt het eigenlijk al... niets is zo eenvoudig als het lijkt ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
nogmaals
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Oeps, sorry, my bad... ik dacht ff dat deze topic er was om na te denken, te onderbouwen en over t probleem te discussiëren en niet om te laten zien hoe goed je kunt Googelen

Tuurlijk is dat topic hier voor bedoeld, ik denk ook dat we flink gediscussieerd hebben over dit probleem.
Maar het is natuurlijk wel sportief als je het fout had omdat gewoon toe te geven en er niet om heen te draaien.

Nog even wat quotes van jou:

niet zozeer of je van deur moest wisselen, maar wat de denkfout in het o-zo-slimme "ja je moet wisselen" antwoord was

Zet dat dus maar op t Wetenschapsforum... t antwoord is prachtig beredeneerd, maar t is niet het antwoord op wat er gevráágd wordt.

euh... is dit een verkeerd moment om te zeggen dat ik een graad heb in de "wiskunde & natuurwetenschappen"... en idd een onderwijsbevoegdheid?

Je noemde het 2/3 antwoord ook steeds een 'urban legend'...

Misschien een tip voor een volgend (wiskunde) topic; niet te vroeg in een rol duiken van een alwetende wiskunde leraar; je kan er ook weleens naast zitten. ;)

Om nogmaals aan te tonen dat jij er naast zat, (jij blijft er maar omheen draaien):

Ik schrijf:

(!let goed op: FOUTE <------ wat dus duidelijk voorkennis implicieert, en wat ook al eerder ter sprake is geweest.!)

eSDee In het geval van die 10000 deuren, waarbij 99998 foute worden wegstreept, en waar je dus op gegeven moment voor de keuze staat uit 2 deuren (waarvan eentje de prijs bevat):

En je mag nog wisselen.

Je zou zelfs behoorlijk stom zijn als je niet wisselt, de kans dat hij achter de overgebleven deur zit is dan 99999/10000 en de kans dat hij achter de oorspronkelijke deur zit is 1/10000.

En dit geldt dus ook voor 3 deuren, 5 deuren of 1 miljoen deuren.

Jij reageert:

Als er 99998 deuren worden weggestreept zijn er 2 over, één met een schaap en één met een auto
en aangezien je niet bij een weegestreepte deur gaat staan...

NZM X reageert:

en jij reageert weer met:

psies, want t is hier een trekking ZONDER teruglegging wink (eigenlijk dus t verhaal van de kat van Schrödinger voor degenen die dat verhaal kennen)

Dit is dus gewoon fout, en daar kan je je niet omheen lullen.
Die redenering is gewoon fout, en het is eigelijk het antwoord wat bijna iedereen de eerste keer geeft.

"2 deuren, 50% kans."

Maar zo zit het dus niet, gezien de deuren niet willekeurige gekozen zijn, de 2 deuren zijn zo samengesteld, dat er altijd en prijs acher zit; als je eerste keuze fout was, zit de prijs achter de andere deur.
En gezien de kans groter is dat je het fout had dan de kans dat je het goed had, moet je dus wisselen.

Jij houd het halve topic vol dat het niet uitmaakt, tot aan het einde waar je het erop gooit dat er niet stond dat de quizmaster voorkennis had, terwijl dit al 100x ter discussie heeft gestaan en jezelf een keer zegt dat de quizmaster sowieso voorkennis heeft... (ik vermoed dat je vannaf hier 'drie-deuren-probleem' in google heb ingetikt :)
Dat jij dingetjes aangrijpt als: 'er kunnen seintjes uit het publiek gegeven worden, de quizmaster kan zelf de prijs winnen' laat eigelijk alleen maar zien dat je het niet wil toegeven dat je er naast zat.

Het maakt helemaal niet uit dat je het fout had (ik denk dat iedereen hier intrapt) maar jij vind dit kennelijk nogal vervelend om toe te geven.
(Ik vermoed dat dat komt omdat jij zat op te scheppen over je graad wiskunde :-)

Also, the simulations available online do _not_ match the statistics of the show, where mr. Hall didn't only (accidentally?) pick the car twice, but nearly a third time, which was quickly re-taken because of the reactions from the studio audience, and nearly a fourth, when one of the technicians had to rush in from behind to hold the door shut.

Dit kan je eigelijk toch niet eens serieus nemen? Dit soort vergezochte zaken ga je er toch niet bijhalen voor zo'n simpel raadseltje?
Moet je ook rekening houden dat de wereld kan vergaan of dat er op het moment van kiezen een aardbeving kan plaats vinden die verraad achter welke deur de auto zit?
Of misschien wil je de auto helemaal niet winnen omdat je de kleur niet mooi vind.

Tja, dan kom je inderdaad niet op 2/3 kans als je wisselt...
Zo kan je nooit ergens kans over berekenen...

De eesrte wet van Murphy zegt het eigenlijk al... niets is zo eenvoudig als het lijkt

Er toch is er een antwoord op dit raadseltje en dat is 2/3 kans als je wisselt.
En dan gaan we er vannuit:

- dat je niet ontvoert word door een ufo
- dat er geen seintjes worden gegeven vannuit het publiek
- dat de deuren niet kapot zijn en wel open kunnen
- dat Henny Huisman niet zelf in de Fiat Panda naar huis gaat
- dat er geen aardbeving plaats vind
- dat ze niet vergeten zijn een prijs achter de deuren te plaatsen
- dat er perongeluk een auto achter iedere deur staat
- dat jezelf ook niet weet waar de prijs zit.

etc..

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je dit soort onwaarschijnlijke zaken niet in een kansberekening voor zo'n raadseltje gaat meenemen...

Arme NZM X, die zijn geld op jou had ingezet, want je had het toch echt fout :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
sjiiitttt hele oorlog :|

ik heb nog wel een leuk raadseltje
ff uploaden ff wachtrn
Waarschuw beheerder
donateur
[img width=572 height=480 height=480]http://groups.msn.com/_Secure/0SQAxA9cWNWDlChFZwmG8niBWThLQhyP*EhPYs6Ut6ypm0cShff0kTHVsMpZ9FhZLyDa2A06aaHSQhTqchYtDoav5YS!uWgrFmBkHRX4vZzGXyQJpnige4A/raadseltje.JPG?dc=4675509677004788986[/img]

1 is een kratje bier en een man
2 is de diepe kuil waar hij in zit ( 5 meter)
3 is een rivier, waar hij niet over heen kan, noch kan hij zwemmen.
4 is een ezel, ook die kan niet zwemmen.
5 is een cola automaat, de cola kost .50ct

de man uit de kuil wil graag een blikje cola hoe doet hij dat.

(ohja dr is geen brug)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Ik zie 50 eurocent staan op het plaatje ;)
Waarschuw beheerder
donateur
foutje :$ :D

Waarschuw beheerder
donateur
*vindt dat esDee voor iemand die het er helemaal niet om te doen is om gelijk te krijgen wel érg veel tekst typt* :[

Op een moment dat een mooi wiskundig model niet blijkt overeen te stemmen met de werkelijkheid (tenslotte ging het hier om advies voor een spelletje en niet om het maken van een waterdicht wiskundig model) is het model kennelijk te eenvoudig. Vandaar waarschijnlijk dat wiskundigen over de hele wereld er nog steeds niet helemaal uit zijn als ze nog steeds aankomen met simulaties die uiteenlopen van 40% kans tot 85% kans.

En dan hoef je er geen aardbevingen bij te halen of 100.000 extra deuren of Henny Huisman die een nieuwe auto krijgt... Monty kreeg de auto trwns helemaal niet, de prijs werd gewoon niet uitgereikt ;)

Trwns, waar zei ik iets over seintjes uit t publiek? :/

Als iemand bij mij in de studio een liedje komt inzingen, hoeft t echt niet de eerste keer goed, zolang t eindresultaat maar klopt. En in de wetenschap gaat t gewoon nét zo.

Maar goed, ik zal niet hardop meer denken hoor ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Hoe lang blijven jullie nog doorgaan? :P

Kan 1 van jullie niet zeggen 'O ja je hebt gelijk'.

Dan kunnen we doorgaan met het raadsel van Lau'tje :)
Waarschuw beheerder
donateur
haha nee tis niet gelukt om ze over te laten gaan op een ander onderwerp.

damn he alle 2, het 3 deuren spel is al jaren een queste in de wiskunde die nooit opgelost is en ook nooit opgelost zal worden, wie er gelijk heeft betreffende dit probleem ligt er ook maar net aan vanuit welk opzicht je het bekijkt

Waarschuw beheerder
donateur
@ dRoOgkLoOt079:

ik moet toch wát zeggen op die lappen tekst? :[

@ ~*Lau'tje*~

helemaal mee eens :yes: (volgens mij zeg ik dat al een dag of zo :P )
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Wisselen, als je dan kansberekening toepast kom je erachter dat je moet wisselen

Waarschuw beheerder
ik ben zeldzaam gestoord :)
Waarschuw beheerder
donateur
rickey houd je giechel
we zijn net deze discussie een halt aan het toeroepen. :[

@ DSW,

I know dat heb ik je idd al een x of 2 zien zeggen hier, maar als je dr dan weer op ingaat, snappen ze dat niet :D
word er beetje simpel van, het gaat nu alleen nog maar om gelijk krijgen. niet zozeer van jouw kant maar wel van de andere.
en gelijk is iets dat je hierbij niet zal halen :)

Waarschuw beheerder
donateur
Okee, dan is het nu tijd voor onsportief machtsmisbruik :[

Vanaf hier gaan we t dus alleen nog maar hebben over t blikje cola! (Of, als dat is opgelost, t volgende raadsel.) Mee eens allemaal?

(F)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
ik moet toch wát zeggen op die lappen tekst?

Zeg dan 'Ja je hebt gelijk'. Hoppa discussie afgelopen (Y) ;)
Waarschuw beheerder
donateur
offeuh, ja je hebt gelijk, jij kan er ook niets aan doen dat mijn wiskundelijke graad te hoog gegrepen is voor jou :[

(of nee dat mag nie als admin he ;P)

Okee, dan is het nu tijd voor onsportief machtsmisbruik

hahahaha alstie doorgaat een waarschuwing zeker :P
wat ben jij gemeen :D

Waarschuw beheerder
donateur
Evil to the bone, that's me! :yes:
Waarschuw beheerder
donateur
dat dacht ik al O:)
:9

Waarschuw beheerder
donateur
Iemand een blikje cola? Ze zijn maar 50 cent!
Waarschuw beheerder
donateur
Das idd erg goedkoop. Als het maar Coca Cola is

Waarschuw beheerder
donateur
Is het kratje met volle of lege flesjes? Heeft de man een opener? Kan de ezel eenvoudige commando's begrijpen en uitvoeren?
Waarschuw beheerder
donateur
Hoe diep is de rivier?
Waarschuw beheerder
donateur
Heeft de man al geld op zak?
Waarschuw beheerder
donateur
Is er een supermarkt in de buurt?
Waarschuw beheerder
donateur
Lust de ezel kaas?

Waarschuw beheerder
donateur
Is t een mannetjes-ezel?
Waarschuw beheerder
Ik wil wel een schaap! bbeeeeeeeeehhhhhhhhhhhhh

Waarschuw beheerder
maakt toch geen schapekut uit? Kans van 1 op 2, als je andere deur kiest is het toch nog steeds een kans van 1 op 2?

Of ben ik nu zo dom?:bloos:

Waarschuw beheerder
mijn wiskunde leraar nog ff gevraagd die zei ook 2/3 kans
maar t blijft iets waar je over door kan discuseren natuurlijk

Waarschuw beheerder
donateur
dat doen ze al 30 jaar :P en ze zijn nog steeds niet verder dan:

- bij een volledig random systeem is t 50%
- bij een mits-mits-mits-mits systeem ("100% sure that the host knows where the car is, that he will use this knowledge, that he's completely impartial _and_ that the candidate knows all these things and can rely on them" ) is t 66.66666%
- bij t invullen van de overige variabelen is t 40% - 85%

maar lust de ezel zelf cola of heeft ie liever rivierwater?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Of ben ik nu zo dom?

8)

Het is gewoon een instinker, ik heb deze opdracht staan presenteren voor 23 man, met dus ook jouw antwoord 8)
en dan sta je raar te kijken waarom iedereen lacht :P

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ik ben het slimste :-)
Waarschuw beheerder
simpel voorkennis of niet kans 1 op 2 ja toch
antwoord: moet ie zelf weten
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
het zijn volle flesjes, en zijn open.
rivier is te diep om zo over steken
ze kunnen ook nietr zwemmen.
de man heeft geen geld op zak.
ezel lust geen rivier water

en je moet niet te moeilijk denken
tis een zondag-raadsel :9
Waarschuw beheerder
hoe komen jullie der nou in godsnaam bij dat "wiskundige" er nog steeds niet uit zijn???? daar kan ik gewoon niet bij...nogmaals, als je zelf dit spelletje een paar keer speelt, ontdek je een hele simpele regelmaat in de kans.

als je het zelf speelt, ontdek je dat als je niet wisselt, de speler alleen de prijs wint als ie al gelijk goed gokt: 1 op 3... als je wisselt zie je gelijk dat de speler het spel altijd wint, behalve als ie op de prijs gaat staan. speel het nou maar en geef het gewoon eens toe

Waarschuw beheerder
donateur
Ik denk dat niemand moeite heeft om toe te geven dat bij de vereenvoudigde wiskundige simulatie de uitkomsten 1/2 zijn (zonder voorkennis) en 2/3 (met voorkennis)

Als je iets verder op internet had gezocht dan de bekende vereenvoudigde simulatie, had je kunnen lezen dat deze niet alle mogelijkheden dekt en dat er nog meer faktoren bij betrokken zijn.

Het gaat hier tenslotte niet om t bewijzen dat de simulatie juist is (daar twijfelt niemand aan), maar of deze overeenkomt met datgene wat je wilde simuleren (het spel in de praktijk). En dát blijkt nou NIET precies het geval te zijn (zie de vele discussieforums hierover).

Simulaties zijn een leuke indicatie om te kijken in welke richting je moet denken, maar zijn nu eenmaal nooit bewijs.

En dan zet ik nu écht mijn beheerderspet op... MAN, BIER, KUIL, EZEL, RIVIER, BLIKJE COLA. (En anders moet Lau'tje t maar ff in een nieuw topic zetten, dan doe ik hier wel een slotje op.)

Waarschuw beheerder
het zijn volle flesjes, en zijn open.
rivier is te diep om zo over steken
ze kunnen ook nietr zwemmen.
de man heeft geen geld op zak.
ezel lust geen rivier water

Theorie 1, de man bind de flesjes onder de ezels pote en loopt daar overheen naar de overkant.

Theorie 2, ze steken de rivier niet over

Theorie 3, ze proberen het toch en verzuipe
Waarschuw beheerder
donateur
alle 3 fout johnz :)

hij moet naar de cola-automaat.
dont ask me why, weet k ook nie
niet voor nix een erg flauw zondag-raadsel :P

DSW, word je dr al moe van :P

Waarschuw beheerder
donateur
nee hoor, ik vind deze wel leuk

en natuurlijk is t een flauw zondagsraadsel, maar t is wel melig om er hele theorieën aan vast te knopen... dat hebben we op mijn site ook wel eens gedaan met dat verhaal dat je moet kiezen tussen een oud vrouwtje naar t ziekenhuis brengen, je beste vriend die je al tig jaar niet meer gezien hebt tegenkomen of bij het lekkerste ding van je leven gaan staan... dat werden me toch een verhálen op het laatst! :D

Waarschuw beheerder
donateur
Kun je pinnen bij die cola-automaat? O:)

Waarschuw beheerder
donateur
het is geel en gaat terug in de tijd??:D
Waarschuw beheerder
donateur
Arme NZM X, die zijn geld op jou had ingezet, want je had het toch echt fout

Tsja, zal ik t dan ook maar aan PF doneren?

Of misschien wil je de auto helemaal niet winnen omdat je de kleur niet mooi vind.

Tja, dan kom je inderdaad niet op 2/3 kans als je wisselt...

Alleen die opmerking begrijp ik niet, dat heeft toch geen invloed op de kans die je hebt op de auto?
Waarschuw beheerder
donateur
nee je kan dr niet pinnen :P

haha ja idd, dat vinden wij dus ook eigelijk de humor van zondagraadsels :P
die verhalen die je ervan krijgt :d
Waarschuw beheerder
donateur
De man in de kuil belt iemand op om te vragen of hij een blikje cola wilt langsbrengen.
Waarschuw beheerder
donateur
En voor de moeite krijgt diegene een ezel en een kratje bier
Waarschuw beheerder
donateur
hij heeft geen telefoon
hij komt uit het jaar 600 voor christus

:9
Waarschuw beheerder
donateur
En toen waren er wel cola automaten :P
Waarschuw beheerder
donateur
ja O:)
Waarschuw beheerder
donateur
Ok frappant...

Uhm de man drinkt wat biertjes tot die aardig lam is en daar zoveel kracht uit haalt dat hij een tunnel graaft onder de rivier door. Met behulp van zn handen en het kratje bier. Eenmaal bij de cola automaat lokt hij de ezel door de tunnel heen. Hij zet die ezel met zn kont naar de cola automaat toe. Geeft een klap op de billen en die ezel trapt zo naar achter tegen de cola automaat en zo rolt er een blikje cola uit (misschien zelfs meerdere)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ja die is wel goed dRoOgkLoOt079! Ik denk dat dat de oplossing idd is! :yes:

Waarschuw beheerder
donateur
Laten we beginnen bij het gemakkelijkste en gewoon eerst al dat bier opdrinken. Misschien helpt t niet, maar iig heb je ff wat minder trek in cola.

Vervolgens gooit de man het kratje met de lege flesjes uit de kuil, de ezel brengt t naar AH en koopt voor t statiegeld (minus 50 cent) een rol touw. Daarmee haalt ie de man uit de kuil, de man gooit t touw over de rivier, trekt zichzelf naar de overkant, ontdekt daar dat die ezel die 50 cent nog heeft, gaat weer helemaal terug, pakt de 50 cent, steekt opnieuw middels het touw de rivier over, stopt de 50 cent in de automaat, krijgt zijn blikje cola en wat denk je?

T IS GVD LAUW!!!!

Nou, dan lul je niet meer. :/
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
het is geel en gaat terug in de tijd??

De bus naar katwijk8)
Waarschuw beheerder
donateur
heheheheheh :D
leuk verzonnen, maar het is het niet.
Werkzaam bij Next.gen events
Artiest Mania
Waarschuw beheerder
Deur 1 - Deur 2 - Deur 3
? - (schaap) - ?
Ik - Presentator -

Oplossing 1: Waarom vraagt de presentator of je van deur wil wisselen? Omdat je nu voor de goeie deur staat? Dus het is niet verstandig bij deze oplossing.

Oplossing 2: De presentator doet net alsof je nu voor de goeie deur staat, en zegt, wil je nog wisselen? Jij denkt, 'die gozer lult slap' maar die presentator had ook verwacht dat jij dat zou denken, dus nu kies je voor de verkeerde deur, nu was het verstandig geweest om te wisselen.

Zoeits? 8)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Eerste deur bij blijven staan...Nie zeiken en zeuren..eerste keus..en nie moeilijk doen!Jammer dan als het een schaap is..Shoarma lust ik ook graag!

Waarschuw beheerder
@ ~*Lau'tje*~

Je drinkt die krat bier leeg zodat je ladderzat wordt. Deze ladder zet je tegen de rand van de kuil en je klimt eruit. Je schopt die ezel tegen zijn reet net zolang tot hij begint te balken. Deze balken leg je over het water en loopt naar de overkant. Dan sta je aan de overkant bij die automaat en vraag je jezelf af hoe je aan een blikje komt. Je gaat hier net zolang over nadenken tot het kwartje is gevallen. Dit doe je twee keer. Dan neem je het blikje uit de automaat.? :P :D
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Next:

Voor sommigen al bekend denk ik.. maar hij is goed. ANTWOORD GEVEN MET TEKST EN UITLEG :D

5 mannen wonen in 5 huizen met 5 verschillende kleuren. Ze roken sigaretten van 5 verschillende merken en drinken 5 verschillende dranken. Ze voeden 5 verschillende dieren op. De vraag is : wie heeft een VIS?

Tips:

1. De Noor woont in het eerste huis.
2. De Engelsman woont in het rode huis.
3. Het groene huis staat links van het witte huis.
4. De Deen drinkt thee.
5. De persoon die Rothmans rookt, woont naast de persoon die katten opvoedt.
6. Degene die in het gele huis woont, rookt Dunhill.
7. De Duitser rookt Marlboro.
8. Degene die in het middelste huis woont, drinkt melk.
9. Degene die Rothmans rookt, heeft een buur die water drinkt.
10. De persoon die Pall Mall rookt, bezit vogels.
11. De Zweed traint honden.
12. De Noor woont naast het blauwe huis.
13. Degene die paarden heeft, woont naast het gele huis.
14. Degene die Philip Morris rookt, drinkt bier.
15. In het groene huis, drinkt men koffie

Waarschuw beheerder
kanstechnisch gezien heb je het volgende probleem:

1/3 * 1/3 * 1/3 = 1/27

1/27 * (3 boven 1 = 3) = 1/9 kans dat je in 1 keer goed gokt

1 schaap is al bekend dus volgt:

(3 boven 2 = 6) * 1/9 = 6/9 = 2/3 kans dat je voor de goede deur staat

kan overigens ook de andere kant op

ligt dus aan die voorkennis, en dus is dit hele vraagstuk nutteloos en vrij infantiel. Waarom? Je geeft twee mogelijkheden voor 2 problemen --> 2/2 = 1 ergo: je kan het nooit fout hebben...

pfffff denk is na dan.
Waarschuw beheerder
donateur
@ • G u y •

Had niks te doen dus heb je raadsel maar eens uitgezocht. Tjah uitleg is lastig maar met wat uitproberen kwam ik op deze uitkomst.

Huis 1: Geel, Noor, Dunhill, water, katten
Huis 2: Blauw, Duitser, Rothmans, thee, paarden
Huis 3: Rood, Engelsman, Pall Mall, melk, vogels
Huis 4: Groen, Duitser, Marlboro, koffie, ...
Huis 5: Wit, Zweed, Philip Morris, bier, honden

Bij de Duitser bleef dus de open plek over dus hij heeft de vis. (Y) :)
Waarschuw beheerder
Deze kennen sommige misschien ook al wel...

3 jongens kopen samen een cd. De cd is 30 euro en ze leggen allemaal 10 euro neer. ze lopen net de winkel uit tot de verkoper ze tegenhoudt. de cd was geen 30 maar 25 euro. hij pakt vijf euro uit de kassa waarvan hij er 2 in zijn eigen zak stopt en de jongens iedere 1 euro terug geeft. de 3 jongens hebben nu ieder 9 euro betaald.
3 x 9 = 27 euro + 2 = 29 euro
waar is die ene euro gebleven ?!

Waarschuw beheerder
Je hebt 50% kans op de auto. Wel of niet, is altijd 50%! Net zo als de kans dat het gaat regenen vandaag ook 50% is, wel of niet!

Waarschuw beheerder
die 3x1 1 euro die die jongens trug krijgen moet je bij 27 op tellen en niet die 2 die de verkoper gehouden heeft. :jaja:
Waarschuw beheerder
net andersom :P:P die 2 euro moet je van die 27 af trekken

27 van de jongens aan de ene kant die ze betaalt hebben en 25 uit de kassa en die 2 die hij in zijn zak heeft aan de andere kant !

Ik ben niet zo goed in uitleggen :S:S

Waarschuw beheerder
ja dat is eigenlijk hetzelfde he:)
Waarschuw beheerder
ja maar zo is ie duidelijker :P;):P:P

Waarschuw beheerder
oke dan (Y)
Waarschuw beheerder
Ik heb ook een raadsel:

Er ligt een man in de woestijn, er lopen geen voetsporen naartoe, hij is naakt en er ligt een half luciferstokje naast hem, hoe is hij daar terecht gekomen? Wat is er gebeurt?
Waarschuw beheerder
2km verderop heeft ie een bom aangestoken, die ontplofte te vroeg en toen zijn al zijn kleren verbrand en 2km verder neergekomen met het halve stokje nog in zn handen