Partyflock

Forumonderwerp · 636315

Waarschuw beheerder
donateur
Wat verwachten jullie van deze film?? Ikzelf vind The Matrix echt helemaal super en kan niet wachten tot het 5 november is!!

Bij het eerste deel ging het voornamelijk om het verhaal, bij het tweede is de actie de toegevoegde waarde, wat zal het bij de derde zijn...???

Waarschuw beheerder
donateur
reloaded was echt fuck!!!!
dus hopelijk deel 3 helemaal te gek... hopelijk dan he....
Waarschuw beheerder
Nou dan zou ik als ik jou was geen moeite doen om 3 nog te kijken omdat het 1 grote film is.....

Waarschuw beheerder
donateur
Oh is het 1 grote film

duh dat begreep dit meisje ook wel, maar vergeleken met 1 was deel 2 gewoon crap naar mijn mening!!!
klaar...nogmaals MIJN MENING!!!!!!!!!
Waarschuw beheerder
het was ook wel moeilijk het eerste deel te overtreffen

net zoals bij 2 fast 2 furious vond ik het eerste deel ook beter

Waarschuw beheerder
donateur
Het eerste deel van The Matrix valt gewoon niet te overtreffen!! Ik zie delen 2 en 3 eerder als een soort van aanvulling op het eerste deel!! Wel dure aanvullingen, maar zeker het bekijken waard!!

En daarbij vond ik het tweede deel beter van The Fast and The Furious!!!
Waarschuw beheerder
eh tracid, de matrix is gewoon als een trilogie geschreven, dus je moet et zien als 1 verhaal waarbij 2&3 in stukken zijn geknipt. dus je kunt pas echt oordelen als je 2+3 hebt gezien want deel 2 laat je met veel vragen zitten waar je pas in deel 3 antwoord op krijgt.
Waarschuw beheerder
de beste matrix tot nu toe was nog de MTV-movie awards parodie..;D

Waarschuw beheerder
donateur
Ik dacht dat deel 1 apart van deel 2 en drie was geschreven!!

Aangezien het eerste deel zo'n succes was, dat de gebroeders daarom hebben besloten er maar een trilogie van te maken!!
Waarschuw beheerder
Het idee was 3 films, maar dan moet je je eerst bewijzen in Hollywood. En dat is ze aardig gelukt.
Artiest {SHOWLIST artist 48347, 59806, 91185}
Waarschuw beheerder
1 was top, daarna is het in mijn ogen een beetje uit de hand gelopen ---> niet ten goede van t verhaal. :(

Waarschuw beheerder
donateur
Ik heb ook niet het gevoel dat de laatste twee delen om het verhaal draaien, het zijn meer uitbreidingen op het eerste deel!!

Waarschuw beheerder
donateur
In deel 1 werd een compleet nieuwe techniek aan special effects getoond. Die technieken zijn nu inmiddels in veel meer films gebruikt, en dus zijn ze in deel 2 niet meer speciaal.

Ondanks dat heb ik deel 2 nog niet gezien. Ik wacht tot ik 3 heb, en dan kijk ik alles aan één stuk. Veel leuker :)

Waarschuw beheerder
Bij deel 2 en 3 zijn ze veel verder met hun techniek.. 3 word supers
Waarschuw beheerder
yo yari+tracid zijn jullie blind?¿ et is geschreven als 1 verhaal PUNT !! en meestal zijn vervolgen toch ook uitbreidingen. ze hadden 1-3 aan wb laten lezen, maar die vond et een te grote stap om gelijk groen licht te geven voor 3 films, dus hebben ze eerst et 1ste deel laten maken en omdat die zo goed liep mochten ze 2-3 ook maken.

Waarschuw beheerder
donateur
Ik ben niet blind, dat krijg je alleen als er 20.000 verschillende verhalen over bestaan!! Welke moet je dan geloven!?
Waarschuw beheerder
donateur
niemand...

film kijken en eigen mening geven

Waarschuw beheerder
donateur
Maar daar ging het effe niet over!! De film vind ikzelf super, de trilogie nog veel beter!! Het ging effe over de verschillende verhalen hoe The Matrix is geschreven!! In een keer, of eerst deel een en daarna deel twee en drie tegelijk!! Daar bestaan dus zoveel verschillende verhalen over!!

Waarschuw beheerder
donateur
Volgens mij is het zo:

Het script is in 1 x geschreven.

Deel 1 is eerst gefilmd, en daarna deel 2 & 3 tegelijk.

Volgens mij heb ik het complete script zelfs nog ergens op de computer :)
Waarschuw beheerder
Dan is mijn vraag aan de mensen die denken dat de film in 1 keer is geschreven. Waarom zijn de eerste en de tweede film zo enorm verschillend in opzet van elkaar?
Deel 1 is veel meer down to earth waar deel twee een echte science fiction film is geworden.

Waarschuw beheerder
donateur
Deel 1 "down to earth" ?

Jezelf laten up-/downloaden d.m.v. een mobieltje ? Kogels ontwijken, sprongen van weet-ik-veel hoever, noem jij dat "down to earth" ?

Och verrek ja, nu je het zegt, ik moet gaan !
"Beam me up, Scotty!"

:vaag:
Waarschuw beheerder
3 word SUPAH.. en ik ga um zien in Hawaii..
Waarschuw beheerder
Kan wel zijn dat t 1 verhaal is.
Ik vind alleen 1 t beste, daarna wordt het allemaal een beetje teveel van hetzelfde --->overdreven allemaal...
Waarschuw beheerder
mock=====> zie et als dit:

matrix: the "one" word "geboren"
reloaded: leven van the "one"
revolutions: einde van the "one"

of iets in die geest.

want zoals je bij matrix 1 ziet, word neo pas op et einde van de film the "one". dan nog ff een vraagje aan je, wat dacht je wat the "one" was dan in matrix 1 ?¿

Waarschuw beheerder
donateur
Ik zie deel 1 als uitleg, puur als intro, waar de main van het verhaal in zit!! de volgende twee delen meer als aanvulling op het verhaal van het "origineel"!!
Waarschuw beheerder
Deel 1 "down to earth" ?

Jezelf laten up-/downloaden d.m.v. een mobieltje ? Kogels ontwijken, sprongen van weet-ik-veel hoever, noem jij dat "down to earth" ?

Anders voel jij je ff aangevallen mien jong. :S
Uploaden/download kon trouwens alleen via een hard line ;)

Maar waar ik op doelde dat het hele zion in deel 1 nauwelijks aan bod kwam. Deel 1 speelde zich ook veel af op de wereld of in een ruimteschip waar je niet vaak de buitenkant van ziet.
Deel twee draait veel meer om zion en om de aanval de aanval hardwarematig gezien.

Daarom ga ik ook met Tracid Underground mee , deel 1 is een film op zichzelf staand en je zou het einde van deel 1 ook als einde van de film kunnen zien. Deel 2 en 3 zijn leuke maar wat meer fantastische aanvullingen.
Waarschuw beheerder
donateur
ik zelf vind het verhaal in deel twee beter, deel een is weliswaar verrassender maar alle logica ontbreekt daar. in deel twee word (gedeeltelijk) uitgelegd hoe de matrix is ontstaan, waarom "the one" bestaat en wat het doel is van de machines.

ik heb al vele avonden met een vriend hierover zitten speculeren, en kan dan ook niet wachten tot 5 november.

Ps. de special effects in twee vond ik wel iets over the edge

Waarschuw beheerder
donateur
2 Mock : Ik voel mezelf niet aangevallen hoor, ik weet niet waarom je dat denkt ? Kwam mijn opmerking dan boos over ofzo ? :S

Ik vroeg me alleen af waar die gedachtengang vandaan kwam..

Waarschuw beheerder
donateur
Ja, in deel 2 kon je op sommige momenten echt te duidelijk zien welke actiescenes geanimeerd waren, wel jammer!! Maar wat is die film een technisch hoogstandje!! Ik kan dus ook niet wachten op 5 november!!
Waarschuw beheerder
ik ben helemaal fan geworden, maar wat ik wel merk van mensen die de films niet zo leuk vonden is dat ze een hoop van het verhaal hebben gemist. zo weten een hele hoop mensen niet wie Bane is, terwijl ie wel meedeed, en ik denk dat ie erg belangrijk word in de derde film.
Waarschuw beheerder
donateur
Nou heb zeer goed opgelet maar de naam bane zegt me zo gauw niks...

was hij degene die uitlegde over oorzaak-gevolg, actie-reactie, of was hij de ontwerper van de matrix?
Waarschuw beheerder
Bane is de enige overlevende van de mislukte counter attack tegen de machines, deze aanval was mislukt omdat een van de schepen van de mensen te vroeg de EMP activeerde waardoor alle schepen kapot gingen. (dit word alleen verteld)

Aan het begin van reloaded zie je iets heel merkwaardigs, namelijk dat een agent de telefoon oppakt en daarmee dus uit de matrix gaat. dit kan niet omdat die agent een programma is. ik denk dat deze agent zichzelf in het hoofd van bane heeft geladen. en dat deze in de gedaante van bane de EMP te vroeg heeft geactiveerd. zo konden de machines dus de schepen van de mensen vernietigen. Bane is hiervan de enige overlevende, omdat de agent in hem zit. in een van de laatste scenes als Neo zijn krachten heeft gebruikt (buiten de matrix!?!?) om de sentinels tegen te houden, dan ligt hij bewusteloos naast Bane.
nog een argument waarom ik denk dat een agent zich in Bane heeft geladen is dat Bane Neo wil vermoorden. dan loopt ie zo achter Neo aan met een mes in zijn hand, maar dan op het laatste moment kijkt neo om omdat ie geroepen wordt.

ik denk dus dat Bane een hele grote rol gaat spelen in revolutions, omdat er een agent in bane's kop zit.
Waarschuw beheerder
die oorzaak-gevolg gast met franse accent is de "Merovingian", een programma in de matrix.
Bane is dus gewoon een mens
Waarschuw beheerder
"agent"smith zit in bane, en aangezien dat smith "unplugged"is doordat neo em in deel 1 heeft gekilled en tijdens die sprong in smith in deel 1 een stuk van neo's code is gekopieerd in smith waardoor die gedeeltelijk "human" is geworden. de oracle zegt als een programma deleted word moet ie naar the "source" waar et programma als et ware beeindigt word, maar door et stukje human wat in smith zit doet smith dat niet dus nu "swerft" ie als et ware voor eeuwig rond in de matrix en neo is de enige welke em nog in de weg staat met et overnemen van de matrix. :D.

Waarschuw beheerder
donateur
Bane zal in het derde deel zeker een rol spelen!! Een agent in zijn lichaam die zijn krachten ook in Zion kan gebruiken!! Terwijl Neo net achter hetzelfde is gekomen, als hij een groepje Sentinels uitschakelt!!

5 NOVEMBER!!!!
Waarschuw beheerder
donateur
thank you!

ben nooit zo goed geweest in het onthouden van namen.

het was inderdaat vrij vreemd om te zien hoe agent smith in "the real world" komt en dat neo zijn krachten ook daar schijnen te werken.

een suggestie is dat "the real world" ook een progamma is, wat door de machines in leven word gehouden om zichzelf een doel te verschaffen, nl. het tegen houden van de mensen.

nog maar twee weekjes en dan weten we het zeker!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
bij de matrix is gewoon, et vehaal gaat dieeeeep en veel mensen nemen niet eens de tijd om er goed over na te denken waardoor die film gelijk een stuk minder interresant word.

tyler====>wat denk jij dan dat et doel van de machines is??¿¿ dat kom je pas te weten als je deel 3 krijgt te zien.

en ik denk ook niet eens dat de machines et slechtste met de mens voor hebben want zoals de architect ook zegt: de 1ste matrix was een perfecte wereld en waarom zou je een perfecte wereld creeren voor je tegenstanders?¿ volgens mij word de ECHTE bedoeling van de matrix pas in deel 3 uitgelegt.

Waarschuw beheerder
donateur
Maar als Zion ook al niet een "echte" wereld is; waar blijven we dan??

Dan zou het een film als Xistenz worden!!
Waarschuw beheerder
en dan nog iets,
wat denken jullie van een "major cross-over" tussen de terminator trilogie en de matrix trilogie. als je de 3e terminator hebt gezien zou je kunnen bedenken dat het einde van het terminator verhaal (rise of the machines) het begin is van het matrix verhaal!!!
Waarschuw beheerder
smith zal niet zijn krachten kunnen gebruiken in zion!!
Waarschuw beheerder
matrix in matrix theory is wel et makkelijkste wat je zou kunnen bedenken, dus ik denk niet dat dat et geval zal zijn. zou wel een grote teleurstelling zijn als et wel zo zou zijn, maar ben er toch 100% van overtuigd dat et niet zo is :D

Waarschuw beheerder
donateur
Waarom zal Smith zijn krachten daar dan niet kunnen gebruiken?? Als Neo het wel kan, wat volgens de theorie van de film al niet mogelijk is!! Zou Smith het theorethisch ook niet kunnen, maar je weet maar nooit!!
Waarschuw beheerder
5 november weten we allemaal hoe en wat :D kga zekers naar de 1ste voorstelling om 15.00 uur :D nu maar hopen dat ik vrij krijg.

Waarschuw beheerder
donateur
De kaarten mag je in ieder geval wel vroeg reserveren!!:D
Waarschuw beheerder
gaat ie over de hele wereld tegelijkertijd in premiere?
Waarschuw beheerder
voor zover ik weet wel, amerika 06.00-09.00 uur engeland 14.00 uur ned. 15.00 uur en azie snachts >< volgens mij,
Waarschuw beheerder
donateur
stel, de machines hebben de totale macht over de wereld, wat is dan nog hun doel? robots hebben geen behoefte aan ontspanning. dus creeren ze zelf een vijand, zion met haar populatie. dat geeft ze een doel; het tegenhouden van de mensen om de machines te vernietigen dat verklaart dan ook waarom er al 6 matrix' zijn geweest.

is misschien vergezocht maar is altijd leuk om hier over te discuseren!

Waarschuw beheerder
donateur
Ja, goed standpunt!! Maar een maar; in hoeverre kunnen die "robots" dat dan echt bevatten, in hoeverre zij hun acties kunnen uitvoeren is afhankelijk van grenzen!! Maar wat zal er dan gebeuren als de mens de oorlog op een gegeven moment wel wint?? Wat de "robots" zelf dus niet hadden kunnen bedenken, omdat ze geen twijfel hebben in hun eigen genialiteit!!
Waarschuw beheerder
donateur
Ik denk dat ze dat risco wel degelijk beseffen, en dat is juist de motivatie om te blijven vechten... ik bedoel wat moet je anders als robot zijnde?

Vergelijk het met memento, hij wist de waarheid maar wist ook dat hij nu geen doel meer had in zijn leven, dus besluit hij die waarheid niet te accepteren en zijn strijd te vervolgen.
Waarschuw beheerder
donateur
in the end, it was al a dream, nothing more then a dream from Neo, the one

Waarschuw beheerder
donateur
Maar een droom die hem werd opgedrongen door Morpheus, dus dat klop ook al weer nier!!

Waarschuw beheerder
donateur
En Memento heb ik nooit gezien, een aanrader??
Waarschuw beheerder
donateur
hoezo niet? je weet niet wat echt is in de matrix, wie weet heeft Neo alles meegemaakt in een droom, en is de realiteit er misschien nog wel erger aan toe, of onderdeel van een nog schrikwekkender geheel... ooit een keer een hele leuke discussie over geweest op een Matrix forum...
Waarschuw beheerder
donateur
tja een droom is natuurlijk ook een optie, alleen zal dat me wel tegenvallen als dat zo is.

memento is echt een aanrader! trinity en die verader uit matrix 1 spelen er ook in mee

Waarschuw beheerder
donateur
Zo zou je het wel kunnen zien, maar dan zou "Neo" aan het einde van het derde deel wakker moeten worden achter zijn PC!!
Waarschuw beheerder
donateur
Memento is (Y)
Waarschuw beheerder
donateur
en het zou idd een erg zwak einde zijn als Neo ineens wakker zou worden achter zijn pctje...

Waarschuw beheerder
donateur
Laten we daar dus maar niet aan denken!!;)
Waarschuw beheerder
donateur
onderdeel van een nog schrikwekkender geheel,
heb je hier een voorbeeld van?
Waarschuw beheerder
donateur
altijd wel leuk om over te speculeren :)
Waarschuw beheerder
donateur
believe the unbelievable ;)

[img cacheid=0004ec10000c84f72865b3571a0029824a]http://www.matrixfansite.com/news/comiccover2.jpg[/img]
Waarschuw beheerder
donateur
euh, is dit een stripboek?
das nieuw voor mij

Waarschuw beheerder
donateur
Een comic over The Matrix!? Zijn dit weer substories als The Animatrix??
Waarschuw beheerder
donateur
nee, is gewoon een cover van een comic van de Matrix die gaat uitkomen...
Waarschuw beheerder
donateur
$ 21,95!

ze proberen het steeds meer uittebuiten

zag laatst ook al een cdtje liggen, the matrix rock... word hier wel een beetje moe van
Waarschuw beheerder
donateur
check deze site even: http://www.matrixfansite.com/... (Y) site duidelijke info, leuke weetjes etc... site is op dit moment minder als eerst (imo) maar wel altijd lekker up-to-date en duidelijk

Waarschuw beheerder
donateur
Het aanschaffen van The Animatrix was het geld wel waard!! Vooral de delen van The Second Rennesaince!!
Waarschuw beheerder
donateur
The Animatrix is wel wat aparts hoor, ik d8 eerst: dat is helemaal niets, tot ik een paar deeltjes had gedownload, heb hem meteen gekocht toen hij uit kwam

Waarschuw beheerder
donateur
Me two, ik zag het eerste kleine deel voor de film Dreamcatcher(wat een baggerfilm)!! Ik dacht meteen, dat moet ik ook hebben!! Sommige delen van The Animatrix zijn mij niet even duidelijk!! Maar ik snap het grote geheel tenminste!!
Waarschuw beheerder
donateur
idd, maar alleen the second rennesaince's bieden informatie, de andere delen zijn totaal overbodig vind ik, alhoewel the final flight er wel schitterend uit zag

Waarschuw beheerder
donateur
Of het filmpje over die atleet, dat zag er juist weer niet uit, terwijl het verhaal voor mijn gevoel niet veel had toe te voegen!! Behalve hoe sommige andere mensen in "contact" zijn gekomen met The Matrix!
Waarschuw beheerder
donateur
ik vraag me af of dat joch met ze skatebord nog iets van betekenis gaat spelen in deel 3, okee hij is dood, maar waarom er een aparte tekenfilm over maken?

Waarschuw beheerder
donateur
Dat kun je dan op meer delen toepassen binnen dze serie!! Zoals die aflevering die ik al eerder noemde!!

Waarschuw beheerder
donateur
En dan die aflevering over die woning met zijn mystieke krachten?? Moet ik dat zien als een kapot programma binnen de Matrix??
Waarschuw beheerder
donateur
ik denk het wel ja, een progamma wat gereboot moet worden of aan vervanging toe is

Waarschuw beheerder
donateur
Soms gaat het wel ver, het hele verhaal!! Daarom is het juist zo wreed!!
Waarschuw beheerder
donateur
idd er word een complete wereld gecreeerd net zoals tolkien deed bij in de ban van de ring.

Aleen vind ik dat ze nu niet te ver moeten gaan met die merchandice (want al deze subverhalen, animatrix, die comix de cd's is gewoon een verkapte vorm van merchandice)

Waarschuw beheerder
donateur
Ze ruiken geld!!

Ik kan het ze niet kwalijk nemen, aangezien onze wereld daarop voortdraait!! Ze hebben een een melkkoe, en proberen die ten volste te benutten!!
Tot de laatste druppel, voor sommige fans komt dat een beetje "crue" over!! Maar er wordt alleen maar gekeken naar de grote menigte!!
Waarschuw beheerder
ik vind ze allebij super VET :D dus k ken ook nie eg w88 tot et 3de deel uit is :D
Waarschuw beheerder
donateur
Je kunt mensen het idd niet kwalijk nemen als ze proberen geld te verdienen, maar op deze manier verdrinken ze in hun eigen succes en krijgt the matrix als film een slechte naam door al die troep die er na komt

Waarschuw beheerder
donateur
en krijgt the matrix als film een slechte naam door al die troep die er na komt

Tuurlijk niet, het is ook bedoelt voor de mensen die zich er niet aan ergeren!!! Je hoeft het niet te kopen! Daar krijgt de matrix echt geen slechte naam van. Trouwens, de animatrix was best geinig en niet bedoelt als merchandising!!!

Dus waar je die onzin van jou vandaan haalt weet ik ook niet, maar het enige waar ze in verdrinken is het geld. En dat zullen ze vast niet erg vinden.

Waarschuw beheerder
donateur
ik vind ze allebij super VET dus k ken ook nie eg w88 tot et 3de deel uit is

Zal wel moeten..

Waarschuw beheerder
donateur
OK, allemaal heel leuk en aardig!! Maar ik wil nu wel eens weten hoe het kan dat "Neo" zijn krachten ook buiten de Matrix kan gebruiken??

Antwoorden??
Waarschuw beheerder
tyler=====> die jongen op die skateboard is karl popper aka "kid" die telkens als neo naar zion terugkeert precies weet dat ie er is (die jongen welke link's tassen draagt) en zoals je op de animatrix hoort is die gast de enige welke zonder hulp zijn ontwaking uit de matrix heeft overleeft waarbij neo maandenlang in die ziekenboeg van de nebucanezzer heeft gelegen.

de reden dat neo in de echte wereld denk ik die sentinels kon tegenhouden is omdat neo ook een deel van smith in zich heeft zoals smith in reloaded zegt. niet alleen smith iets van neo maar neo ook iets van smith, en aangezien smith in de matrix de sentinels in de echte wereld op hun hovercraft kan sturen( check matrix 1) heeft neo ook die gave in zijn brain gekopieert zodat ie de sentinels kan tegenhouden. dat denk ik althans. smith heeft een stukje menselijkheid meegekregen van neo en neo een stukje A.I. van smith.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Maar zoals ik ook al eerder had opgemerkt, over de beide heren!! Dat zij beide hun "gedeelde" krachten niet buiten the Matrix kunnen gebruiken!! Dat agent "Smith" dat zeker weten niet kon, en wordt het beweerd dat hij dat wel kan, of gaat het hier over een deel van zijn krachten, bijv; het sturen van de machines??

Waarschuw beheerder
Jammer dat het zo'n film is waar je bij alles wat er gezegd word diep moet nadenken en een betekenis heeft.
Vondt het wel een coole film ofzo
Waarschuw beheerder
Zat zo ff die trailer te bekijken, de lucht wordt in iedergeval weer blauw denk ik.

[img]http://www.ictadmiraal.nl/temp/sky.jpg[/img]

Waarschuw beheerder
donateur
Dat is in ieder geval een mooi vooruitzicht!!

Ik heb effe op die jongen(Kid) gelet, en dat is de "tassendrager" inderdaad!! The Matrix Reloaded vanavond maar weer eens bekeken!! Blijft strak!!
Waarschuw beheerder
als je goed op de trailer let merk je dat het de lucht boven de zwarte rook is, 2 seconden later duikt ie er weer onder.

Waarschuw beheerder
donateur
Ja, verpest het maar weer!!;p

Waarschuw beheerder
donateur
Als ik het goed heb begrepen komt "The Matrix Revolutions" op woensdag uit!! Weer betrekking op een wereldwijde premiere??
Waarschuw beheerder
Dacht dat dat in Nederland niet mocht, premiere's altijd op Donderdag.
Waarschuw beheerder
ik ben lekkah in Hawaii en ga Matrix revolutions hiero kijken :P

Waarschuw beheerder
donateur
Dat zal dan wel niet gelden als de premiere wereldwijd is!!
Waarschuw beheerder
k heb kaartjes voor woensdag avond... 18.30 :D
k wou eerst om 3uur maar toen kon bijna niemand :|

Waarschuw beheerder
Ik ga er volgende week ook heen...ben heeeeel benieuwd :D

Waarschuw beheerder
donateur
k heb vandaag ff 4 kaarten gereserveerd op woensdag 21.00 :)

Waarschuw beheerder
donateur
Ik kan woensdag dus niet heen, FUCK!!:S Overdag zit ik in Amsterdam en 's avonds een extra college!! Moet dan maar gewoon wachten!!(n)

Ik las vandaag in de Telegraaf, dat de actiescene tussen "Smith" en "Neo", 6 weken heeft gekost om te filmen!! Zal mij benieuwen!!
Waarschuw beheerder
donateur
er zitten een paar actiescenes in waar je gewoon een erectie van krijgt...

Waarschuw beheerder
donateur
Hmmmm............dat wil al heel veel zeggen!!!
Waarschuw beheerder
donateur
pfff, ik moet het 2e deel nog zien.

Waarschuw beheerder
donateur
Cultuurbarbaar!!;p
Waarschuw beheerder
donateur
een beetje zonde als je 2 nog moet zien,
bijna alles is hier al verraden

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ik heb hem net gedownload via bittorrent ++
Waarschuw beheerder
revolutions is niet te verkijgen op bittorrent .. nergens btw

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ja ik heb hem net op cd van me buurjongen gehad van suprnova.tk
Waarschuw beheerder
gelul gzr, hij staat niet op suprnova. (wel de trailers en de soundtrack maar niet de gehele film)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Wees blij dat hij nog niet valt te downloaden, moet je gewoon in de bioscoop zien!!:yes: Morgen komt ie!!!:D
Waarschuw beheerder
donateur
kheb The Matrix reloaded nog niet eens gezien, misschien van het weekend ff dvdtje huren :D

Waarschuw beheerder
donateur
Is zekers een aanrader!!:yes: Als je van vage science-fiction houdt tenminste!!
Waarschuw beheerder
donateur
The Matrix heb ik in de bios gezien, vond heb best goed. Maar van de 1 hoor ik dat reloaded goed is en de ander vind hem niks...

Waarschuw beheerder
donateur
morgen de premiere weer :D

JEUJ
Waarschuw beheerder
donateur
haha!

vandaag kaartjes gereserveerd voor revolutions, morgen 19:00 in een van de weinige bioscopen waar je nog mag roken :D

Morgenavond hier de film ff uigebreid recenceren?

Waarschuw beheerder
donateur
doen we :D
Waarschuw beheerder
donateur
spreek jullie morgen dan.

nog maar een nachtje slapen!! :D
Waarschuw beheerder
net terug, en revolutions is gruwlijk!!!!!!! alles perfect, plot anders dan verwacht maar zeker wel dat de matrix trilogie de beste films zijn die ik ooit heb gezien.
Waarschuw beheerder
Ik hoop dat je gelijk hebt, vond deel2 matig........maar over 2 uurtjes zit ik in de bios ben zeer benieuwt
Waarschuw beheerder
donateur
Op IMDB en in verschillende reviews wordt de film echt helemaal AF-GE-KRAAKT....

Check deze review maar eens
"It isn't just bad moviemaking--it's a bizarrely self-destructive film."

http://www.weeklystandard.com/Content/Public/Articles/000/000/003/338luveg.asp
Waarschuw beheerder
Hmmm jah hoefd nog niet veel te zeggen, mijn ervaring is dat de zogenaamde "film kenners" vaak films die veel mensen extreem goed vinden helemaal afkraken.

Dat soort lui willen liever dvd's van Frans Bauer
Waarschuw beheerder
donateur
Tsja je gaat er zo heen dus laat maar ff weten dan ...

Waarschuw beheerder
donateur
k ben net trug

ik kan slechts 1 ding zeggen

deel 1 was super....deel 2 was ok....deel 3 is onbeschrijvelijk super bruut....

1 woord WOW...ik ben helemaal in trance :wub:
Waarschuw beheerder
donateur
Als er een film is, waar je nog over 10 jaar zou kunnen praten.... dat is dit het wel.

De jaren 70' had Encounters of a third Kind
De jaren 80' had Star Wars en The Godfather
De jaren 90' had Saving Private Ryan, Independence Day, Titanic

Het begin van dit millenium is The Matrix trilogie:kwijl:

De enige kandidaat die hieraan kan tippen is LOTR...

Wat een film, tijd geleden dat ik sprakeloos de bioscoop uitliep... het gaat nog wel even duren voordat dat weer gebeurt... [img cacheid=00008fa2000971e0d28944ce1a002b2e72]http://smile.smilies.nl/520.gif[/img]

Vergeet alle idiote recensies wat hierover is geschreven, ze zijn gek ;) ID4 hadden ze ook al afgekraakt en kijk wat daar vanuit is gekomen :)

Veel plezier voor degenen die nog gaan, ik hoop dat jullie er net zoveel plezier aan beleven als ik :D
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Flyduck 5 november 2003 20:13
Tsja je gaat er zo heen dus laat maar ff weten dan ...

Nou Flyduck die gozer die die revieuw heeft geschreven heeft of de film niet gezien of hij is een jantje smit fan.......oo correctie Jan Smit;)

Naja iedereen zn eigen mening maar ik denk dat de meeste mensen hier het ook gruwelijk vinden.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
k vinnem gelijk aan 1 dan al niet beter...kippevel..ki­ppevel en meer kippevel :$
Waarschuw beheerder
donateur
dat lijkt mij dus ook ;)

Degene die dat recensie heeft geschreven is echt niet goed bij zijn hoofd :S

Hij vergeleek Revolutions met Attack of the Clones... qua diepgang in het verhaal en/of special effects kan geen film hieraan tippen :)

Zelden heeft een trilogie zo'n impact gehad op andere films... dat ze elementen uit die film gaan gebruiken :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
zelden heb ik t derde deel van de trilogie zo goed gevonden als matrix 3....

dikke shit heb nog steeds rillingen :$
Waarschuw beheerder
donateur
jij ook al?

zeg me aub. niet dat je naar de City bent geweest voor deze film :S

;p;)

Waarschuw beheerder
donateur
jawel bij de voorstelling van 9 uur...4e rij van voren :D
Waarschuw beheerder
donateur
trouwe IJmuidenaar ben je ook hè?

verlaat ook nooit zijn eigen stad ;p

Waarschuw beheerder
donateur
was jij er ook dan?

:$
Waarschuw beheerder
donateur
nee, ik zat in een goede bioscoop aan de verkeerde kant van het kanaal ;p

Waarschuw beheerder
donateur
beverwijk die nieuwe cineworld :D
Waarschuw beheerder
donateur
:yes: blijft een goede bioscoop hoor! lekker dichtbij en qua bioscoop veel beter dan de Palace in Haarlem ;) (of de city;p)

Waarschuw beheerder
zonet gezien en mijn mening is van een vernietigende aard

Vond dit deel super slecht. Tot de pauze gebeurt er maar 1 aktiescene en na de pauze komt er een afscheidsscene die veeeeeelste lang duurt (wow, wat is er hier fout gegaan bij de screenings?!?!?) en dan volgt erna een terminator 3 achtige aanval (cliche dus) met daarop volgend een zielig en treurenswaardig 'last fight'

Deel 2 vind ik de beste.......Dit deel is een totale afbreuk aan de trilogie en had niet zo uitgebracht mogen worden!!
Waarschuw beheerder
revolutions is niet te verkijgen op bittorrent .. nergens btw

onzin, kep 'm dinsdagavond gekeken en vond 'm braaf bagger... alleen maar special effects, verhaal op de tweede plaats is zeker niet goed (net als in reloaded btw) :(
Ik blijf erbij dat ze het bij deel 1 hadden moeten laten :)
Waarschuw beheerder
donateur
Baz 6 november 2003 02:07
verhaal op de tweede plaats is zeker niet goed

qua verhaallijn klopt het juist helemaal :) alles wat er in de Animatrix is uitgelegd + de andere delen worden hier eindelijk compleet uitgebeeld;)

Waarschuw beheerder
donateur
jaja flappeke nu weet ik t wel :P

Waarschuw beheerder
ik weet het ook :-)
Waarschuw beheerder
donateur
sorry, maar ik vind het niet veel... fanta all around
Waarschuw beheerder
et verhaal was perfect geeindigt vind ik, maar 1 minpuntje in de actie: geen BULLIT-TIME !!!!!!!!!!
Waarschuw beheerder
Vond hem persoonlijk ook zeer matig, kwam erg ontevreden de bioscoop uit.

Waarschuw beheerder
kicke film, vooral dat stukje dat die gekke gast in APU zwaar los gaat... "FOR ZION!!!!!!!!!"

en die klap die Neo geeft aan Smith, als je t beeld ala Matrix-Style ziet... dat ie zo die druppels raakt hehe
Waarschuw beheerder
The Matrix (origineel) vond ik supervet, maar die heb ik al een hele tijd niet meer gezien. Ik miste hem dinsdag ook nog's op TV. Reloaded vond ik persoonlijk wat tegenvallen (beetje overdreven film, maar wel zeer puike actie en een grappige keymaker :P). Ik ga Revolutions zeker wel in de bios kijken, maar ik weet niet goed wat ik er van moe verwachten eigenlijk.

Halfje -- zit jij in Hawaii? Da's niet verkeerd he! ;)
Waarschuw beheerder
donateur
Zwaar kut!!!!!!!!!!!

viel me echt zwaar tegen, geen een van de vragen waar je na het zien van deel twee mee blijft zitten worden beantwoord, zoals: waar komt "the one" vandaan, wat is het doel van de machines en waarom creeerden de machines zion elke keer zelf?

Nee vond het echt niks... :@:
Waarschuw beheerder
donateur
Leuek film, dat zeker, maar het orginele uitgangspunt v/d Matrix is verkr8 :| Daar baal ik erg van, ik had toch echt net eventjes iets orginelers in ged8en, ook al had niemand dit einde kunnen bedenken... bovendien, dat kleine meisje (S.. nog wat) daar was wat mee maar ik weet niet meer wat.. iemand? :P gisteren kon ik erop komen, lolz
Waarschuw beheerder
Zit nog te twijfelen of ik nog ga.
Deel 1 vind ik echt goed.
Deel 2 was de grootste tegenvaller die ik ooit in de bios heb gezien.
En over deel 3 zijn er een hoop mensen negatief. Weet nu al bijna zeker dat ik hem kut ga vinden.
Waarschuw beheerder
donateur
Zwaar kut!!!!!!!!!!!

viel me echt zwaar tegen, geen een van de vragen waar je na het zien van deel twee mee blijft zitten worden beantwoord, zoals: waar komt "the one" vandaan, wat is het doel van de machines en waarom creeerden de machines zion elke keer zelf?

Nee vond het echt niks...

de film was leuk

ik ben misschien niet de allerslimste, maar volgens mij spreek je jezelf tegen :p

Waarschuw beheerder
dat meisje is iig een programma dat is gecreeerd door 2 programma's die "liefde" kenden ofzo hahaha :D

en idd

waar komt "the one" vandaan, wat is het doel van de machines en waarom creeerden de machines zion elke keer zelf?

:S?! daar wil ik ook wel wat antwoorden op, misschien zaten die wel in de film... maar dan heb k toch wat gemist ofzo :/
Waarschuw beheerder
Wil ffies kwijt dat ik de films best goed vind, maar dat het jammer is dat er zoveel van de film besteed wordt aan vechtscenes en special effects
Ze hadden beter het verhaal iets spectaculairder kunnen maken (hoe spectaculairder hoe beter ;) )
Waarschuw beheerder
De openbaring van deel 2 was juist dat Zion eigenlijk bij de matrix hoorde ! Zion was een back up programma om mensen op te vangen die uit de matrix waren "ontsnapt". Ik vond het jammer dat ze hiermee helemaal niks hebben gedaan in deel 3. Zion wordt gered en iedereen is happy. Maar ze zitten eigenlijk gewoon nog steeds gevangen in de matrix ! :S
Waarschuw beheerder
klubbhoofd...LOLz waar heb je et over ?¿
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
:respect: matrix
matrix reloaded :bah:
matrix revolutions?? denk nog slechter dan 2
Waarschuw beheerder
donateur
Eén grote teleurstelling...ik betrapte mezelf erop dat ik zat te w88 op 'de volgende actiescène', iets wat ik bij de voorgaande delen niet had....zonde hoor...had zo mooi kunnen zijn :'(

Waarschuw beheerder
donateur
Je moet de 3 delen ook niet met elkaar gaan vergelijken, vind ik... Dan trek je ze helemaal uit hun verband. Wat is er nou leuk aan constante herhalingen? Je moet ze gewoon bekijken als delen van een trilogy die elkaar aanvullen... I = birth, II = life, III = death.

Daarnaast loopt alles gelijk aan elkaar, het spel Enter the Matrix en the AniMatrix bevatten ook informatie die je niet uit de 3 films krijgt, maar eigenlijk wel nodig hebt om alles beter te begrijpen.

Nee, ik vond Revolutions een zeer goeie film... En bovendien een goede afsluiter van de trilogy. In alle 3 delen zitten ook veel details in verwerkt die niet iedereen altijd even goed oppikt, daarom ga je ook steeds meer dingen beter begrijpen als je de films vaker dan 1 keer kijkt.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Ik vond het een top film en vond het echt zwaar relaxt dat ik in australie de wereldpremiere mee mocht maken wat was dat vet zeg :D
Waarschuw beheerder
The matrix was (y):respect:
Reloaded Ging wel.
Maar het derde deel lijk me echt (Y). Me broer gaat er vanavond heen dus ik hoor het wel van hem.

The matrix :respect:
Waarschuw beheerder
Matrix 1 :respect:
Matrix Reloaded ging wel.
Matrix Revolutions vond ik eigenlijk beetje tegenvallen maar aan de andere kant best wel de ultieme afsluiting.

bovendien, dat kleine meisje (S.. nog wat)

Sati.. (K)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
mijn laatste bericht graag negeren, maatje van me typte iets in onder mijn account.

vond de film dus echt niks, heb nachten zitten speculeren over het verhaal en de antwoorden op de vragen die de vorige delen opriepen... maar die blijven dus onbeantwoord,
of is dit een slimme marketing-strategie zodat ik ook nog eens het spel moet gaan spelen?

ere wie ere toekomt, de aanval op zion zag er wel fantastisch uit!
Waarschuw beheerder
donateur
tja als je naar de bios gaat om een goeie film te zien moet je niet naar de matrix III idd

Maaruh zit wel erg vette actiescenes in hoor
Vooral in die tempel van Zion waar die "oorlog" begint zeg maar, heb toen echt genoten
Waarschuw beheerder
Ik zou zeggen kijk d film nog maar eens een keer goed. De antwoorden worden wel gegeven.

Het mooie is niet alleen de trilogie maar ook de Animatrix en het computerspel Enter the matrix horen allemaal bij het verhaal. Over The Matrix.

Eén ding heb ik ff problemen mee. Smith nam Neo over. Neo vocht niet tegen en liet het gebeuren, dit was nadat smith iets zei wat het orakel eigenlijk zei. Nou was Neo eigenlijk ook een programma gemaakt om de martix te debuggen. Was Neo na de overname te nog aanwezig en te sterk en kon hij het programma Smith stoppen ,zo ja waar is hij nu?
Of waren het de machines die Smith omlegde?

Waarschuw beheerder
donateur
Ik zou zegge; check http://www.bullettime.nl, nederlands grootste Matrix-forum...
Staat bol van de theorieen & besprekingen over de trilogy.
Waarschuw beheerder
gewoon een brute film tuurlijk zijn er nog vraag stukken maar dat is tegen wordig een trend in films dus doe je niks aan maar het is en blijft een geweldige film
Waarschuw beheerder
donateur
nou heb ik vanavond reloaded nog een keer gekeken, en eerst dacht ik dat toen de architect zij dat als hij de "vader" van de matrix was zij de "moeder" moest zijn, hij hiermee the orakal bedoelde. nu denk ik echter dat het persophone (de vrouw van de merivingion) moet zijn.

heeft iemand hier nog een mening over?
Waarschuw beheerder
geef me 1 logische reden waarom et persiphone zou moeten zijn?

Waarschuw beheerder
Ik heb hem ook gezien en vond hem wel oke!

wat is het doel van de machines en waarom creeerden de machines zion elke keer zelf?

Ze creeeren Zion steeds zelf omdat ze zo een doel blijven hebben. Want welk doel hebben ze inderdaad als er geen Zion is? En zonder doel functioneren machines niet.

Ik snap alleen de rol van het meisje Sati niet helemaal. Vooral op het einde laat zij de zon opkomen in de Matrix. Wie weet dit?

Waarschuw beheerder
donateur
ik de film gisteravon gezien!!(y) Wat een brute actiefilm, geweldige actiescenes!!:yes: Maar ja, in mijn ogen een open einde!! De machines kunnen een dag later alsnog aanvallen, The Wachowsky Brothers zijn volgensmij op meer geld uit!! Want dit was zeker niet het einde!!

Waarschuw beheerder
donateur
Sati had in het begin nog geen purpose, geen doel... Rama-Kandra en z'n vrouw (ook beide programma's) hadden daarom een deal gemaakt met the Merovingian, zodat Sati toch de Matrix in kon worden gesmokkeld (aangezien programma's zonder doel normaal worden gedelete). De machines hebben Sati een doel gegeven, namelijk de zonsopgang in de matrix (Sati zegt ook: "I made this one especially for Neo").
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
tracid====>zoals je in de animatrix hebt kunnen zien hebben de machine's altijd al vrede willen hebben, slaat nergens op dat ze de volgende dag zouden aanvallen. als er weer oorlog zou komen zou de mens die ongetwijfelt beginnen.
Waarschuw beheerder
Ik heb op MFN een zeer interessante thread gevonden...over de uitleg van de trilogie...maar zoals de organisator van die thread al zei; " know that I am not 100% correct in what I've said here (perhaps only 50%), but it's a nice starting point. Maybe others can build on it to make it even more correct and useful"

Maar omdat de trilogie voor zichzelf spreekt volgens de WB'ers, komen we er dus nooit achter hoe het echt helemaal in elkaar zit, maar dat is natuurlijke het mooie /irritante aan de trilogie.

En dan hier de uitleg ,het staat wel in het engels en is niet echt kort, maar wel ZEKER de moeite waard om te lezen:

Neo is a machine, kinda. He is a human with enhanced genetics, enhanced implants, and a machine programmed mind (probably based on a "The One" template program). That's why, at the end of Revolutions, when his body is being taken away, he is shown as an orange glow. The orange glow is how the machines see each other, and therefore how they see Neo. It is also how Neo sees Smith inside Bane... he is seeing the machine program of Smith inside Bane's mind, and therefore it is an orange glow in the shape of the Smith.

But the orange glow isn't the only reason to believe Neo is a machine. Throughout the trilogy other hints are given, such as: "His neural kinetics are way above normal.", "He's a machine.", "Your five predecessors were by design based on a similar predication...", etc.

So if Neo is a machine, why was he created (as all machines must have a purpose)? He was created by the Oracle and the Architect to be The One. As the Architect explains to him: "Your life is the sum of a remainder of an unbalanced equation inherent to the programming of the Matrix... Your five predecessors were by design based on a similar predication, a contingent affirmation that was meant to create a profound attachment to the rest of your species, facilitating the function of The One... The function of The One is now to return to the Source, allowing a temporary dissemination of the code you carry, reinserting the prime program."

Translated, the Architect is explaining that Neo was designed to be a religious figure to the freed humans, thus causing them to put their faith (hope) in Neo and to rally around him ("...sum of a remainder..."). This helps to ensure that the freed humans are focused on Neo instead of war, and to keep them all together in one place, Zion (which was built by the machines for this purpose also). Neo is a form of control in the real world.

And just to make sure that Neo carries out his part of their plan, the machines programmed him with "... a contingent affirmation that was meant to create a profound attachment to the [humans]." This, along with his enhanced abilities and the "guidance" of the Oracle, keeps him on the intended course.

The Architect also states that "The function of The One is now to return to the Source, allowing a temporary dissemination of the code you carry, reinserting the prime program." This simply means that The One program in Neo's mind is the most important (prime) program in the Matrix, and that now that his mission (purpose) is complete, he must return to the source for deletion (all machines must have a purpose). The phrase "... temporary dissemination..." means that the The One program will be used again in the next version of the Matrix. This is also why Neo's choice of the left door will destroy the Matrix, as there can be only one The One in the Matrix at any time. By staying in the Matrix Neo is preventing it from being reloaded, as a reload will do nothing without another The One for the next version. (In programming terms he is the highest priority task, and he will not release the Matrix program's main semaphore.)

OK, so The One is a human with enhanced genetics, enhanced implants, and a machine programmed mind, and was created by the Oracle and the Architect to carry out a specific purpose (form of control in and out of the Matrix) in each iteration of the Matrix. Now let's see how The One fits in with the entire story of the trilogy.

As is explained, the Matrix was created by the Architect, at the end of the war with the humans, as a way to control the humans and use them as a power source (I know, hard to believe...). The first Matrix was "... quite naturally perfect, it was a work of art, flawless, sublime.", while the second Matrix was redesigned "... to more accurately reflect the varying grotesqueries of your nature." Basically Heaven and then Hell. In both cases, however, no conscious choice was given to the humans as to whether or not they wanted to believe in the reality of the Matrix. This caused the majority of humans to reject the Matrix and die ("... whole crops were lost.").

To solve this problem the Oracle was created, and realized correctly that the humans needed to be given a choice: "Thus, the answer was stumbled upon by another, an intuitive program, initially created to investigate certain aspects of the human psyche... she stumbled upon a solution whereby nearly 99.9% of all test subjects accepted the program, as long as they were given a choice, even if they were only aware of the choice at a near unconscious level." So by giving humans a choice, even at an unconscious level that only 0.1% are ever aware of, they accepted the Matrix.

Unfortunately for the machines, however, a majority of the 0.1% who were aware of the choice usually chose the real world over the Matrix. "While this answer functioned, it was obviously fundamentally flawed, thus creating the otherwise contradictory systemic anomaly, that if left unchecked might threaten the system itself. Ergo, those that refused the program, while a minority, if unchecked, would constitute an escalating probability of disaster." The machines therefore also needed a way to control the 0.1% of the humans who chose the real world over the Matrix, thus Zion and The One were created.

As was explained earlier, Zion was built by the machines to ensure that the freed humans would all gather in one place, and The One was created to be their religious figure, helping to distract them from renewed war with the machines. Both forms of control.

But even with Zion and The One, the unpredictability of choice ("systemic anomoly") still forced the machines to occasionally "reload" the Matrix. This always occurs when The One reaches the Source, which he can only do after attaining the level of power necessary for him to defeat the Merovingian, obtain the Keymaker, etc. The One program is then temporarily reinserted into the Source (machine mainframe), in preparation for the next iteration of the Matrix. In the process the machines gain the knowledge and experiences of The One, allowing them to better predict the future behavior of the humans, and thus reduce the systemic anomolies.

So that is the situation at the start of the sixth iteration of the choice-Matrix. Luckily for the humans, however, the Oracle does not want them to be enslaved in the Matrix any longer, or for the freed humans to be killed. She therefore decides to take a risk and use Neo to bring about a "revolution".

In M1 (The Matrix) she meets with The One, Neo, as she has done in the five previous iterations of the Matrix. Normally she simply helps guide The One to his meeting with the Architect. Except this time the Oracle gives Neo a special cookie, which he eats. The cookie isn't actually a cookie, though, it's an upgrade to Neo's program. Since the Oracle created the The One program, she can predict exactly what Neo will do in the future, specifically how he will destroy Smith (from the inside, with some copying from Neo to Smith occuring). She therefore includes in the program upgrade code that will give Smith the ability to replicate himself, and for Neo and Smith to see the future as she does.

In M2 (The Matrix Reloaded) Neo plays out his role as The One, meeting with the Architect. However, due to his love for Trinity he chooses the left door, preventing the Matrix from reloading. This was seen in advance by the Oracle, as she has the ability to predict Neo's behavior (as explained above) as well as human behavior in general (due to the nature of her program). She therefore told Trinity that she would fall in love with Neo (in M1), all the while knowing it would eventually cause Neo to choose the left door.

In M3 (The Matrix Revolutions) the Oracle's plan comes to fruition. While the machines begin their assualt on Zion (for the sixth time), Smith continues to replicate himself throughout the Matrix. Neo, on the otherhand, is stuck in the train station. Apparently, fulfilling his mission to meet with the Architect unlocks some section of his program that allows Neo to use his enhanced implants to once again become part of the machine collective (perhaps because of the Oracle's upgrade?). He is therefore able to sense and control other machines wirelessly. The first example of this is when he stops the sentinels at the end of M2. Since he is not quite ready to use his new abilities, however, his program gets stuck at the security checkpoint of the Matrix, the train station.

In the train station Neo meets with Rama Kandra, his wife, and their daughter Sati. Rama and his wife are both machines from the real world who can jack into the Matrix, like all other machines, and live human lives. Sati is a program created by these two machines out of love, which Rama explains to Neo is not out of the grasp of the machines. They are on their way back into the Matrix to leave Sati with the Oracle for safe keeping, as any program without a purpose is deleted.

After being rescued from the train station by Trinity, Morpheus, and Seraph, Neo is helped out of the Matrix using the standard jack. While aboard the Hammer he has another vision of the future, this time of the three power lines leading from the Matrix power station to 01, the machine city (he is able to see the power lines due to his newfound connection to the machine collective). He therefore takes the Logos, along with Trinity, and leaves for 01. Along the way he confronts the stowaway Bane (who has the Smith program inside of him), and is blinded by him. Although blind, Neo is still able to see other machines (orange glow), including the Smith program inside Bane, which he uses to defeat Bane. He also uses his power to control other machines to detonate the bombs fired at the Logos by the 01 defenses.

Meanwhile Smith is replicating out of control in the Matrix, and eventually confronts the Oracle after taking over Seraph and Sati. They have a brief conversation in which he calls her "Mom", referring to the fact that she helped to create him (along with the Architect) as well as Neo (part of his program now). The Oracle then tells Smith to "Do what you came here to do.", so he takes over her as well. The newly formed Smith then stands up and laughs hysterically, foreshadowing the events at the end of the movie.

Eventually the Logos crashes in 01, but not before Neo gets a top-down view of the orange glowing city with his newfound machine-vision (notice the fractal patterns). Unfortunately Trinity is killed in the crash, and explains to Neo that both of them have been living on borrowed time. Neo since he was ressurected by Trinity, and Trinity since she was ressurected by Neo. Both are meant to die and Trinity is simply happy for the oportunity this time to tell Neo how she feels about him. (But shame on the brothers for killing off Trinity in such a lame way. Couldn't she have at least died trying to save the ship, not just letting it crash!)

Neo then leaves the Logos and enters the machine building into which it crashed (the building is seen in the same orange glowing machine-vision). He is then confronted by the Deus Ex Machina, who knows that Neo is the only one who can stop Smith from destroying the Matrix, but still shows hatred toward Neo (due to the fact that he is mostly human). After a show of force, the Deus Ex Machina agrees to peace with the humans in exchange for Neo's promise to destroy Smith. This causes the sentinels to halt their attack on the Zion temple, the last holdout of the remaining humans (the dock and city have already been destroyed).

The machines then jack Neo into the Matrix, since he has not yet masterred the ability to do so wirelessly (this theme of Neo having to learn to use his new abilities runs throughout the trilogy). Neo then confronts Smith, who says he has seen the future, and that he (the one particular Smith) is the one that defeats Neo. The other Smiths (all of the other people in the Matrix have now been taken over by him) therefore only watch as the fight begins.

After a brutal battle Neo is near defeat, but continues to fight. When asked why he does so, Neo responds "Because I choose to.", echoing the theme in M2 that "Everything begins with choice." (the only way humans achieve true freedom). But even though he delivers a stunning punch to Smith which sends him through the ground, Neo is eventually defeated. Before Smith takes him over he pauses, however, realizing that he has seen this very moment in his visions, and he already knows what he is going to say. "Everything that has a beginning has an end..." he mutters confusedly. This causes Neo to realize that the Oracle still exists somewhere inside of Smith, and that she is partially able to control his thoughts. Taking his cue from the Oracle, Neo freely gives himself to Smith.

Thus Neo is defeated, and Smith's original purpose, to defeat The One (which he is never really expected to achieve, which leads to his bad temperment) is accomplished. Smith therefore no longer has a purpose and must be deleted. But since programs marked for deletion must return to the source, how is Smith to be deleted? Simple, the machines send the command through Neo, into Smith, using a burst of energy. This causes all of the Smith clones, and the original Smith, to be deleted, leaving the original inhabitants of the bodies he has taken over (this is a basic function of the agent programs, that they leave their hosts as they found them, with death being the only exception).

This then completes another revolution in the Matrix cycle, as The One has reached the Source and has reinserted the prime program (Neo's program, his knowledge and experiences). The Matrix is then reloaded back to it's initial state, the late 20th century.

The Oracle then meets with Sati, Seraph, and the Architect in a park outside the city as the sun rises over it. The Architect tells her that she was playing a "very risky game", and she asks him if he will honor the promise of peace. He says that he will, since he is not human (meaning humans do not keep their promises, an insult). This means that those people who unconsciously become aware of the Matrix and choose to leave will be freed, and those living in Zion will not be killed. The war between man and machine is over, or at least suspended.

Looking upon the sunrise the Oracle asks Sati if that was her doing, and the girl responds that she did it for Neo (made the sun rise). Apparently Neo's experience with love, which was uploaded from him to the Source, caused the machines to show pity on Sati and give her a purpose instead of deleting her. She is now in control of the sun. Sati also asks the Oracle if they will ever see Neo again, and the Oracle replies that they might, indicating that the The One program will be used again in the future, as it had been for the previous six iterations of the Matrix. M3 therefore ends where M1 began, except that now the humans who become aware of the Matrix will be freed (a decent compromise if you ask me).

Whew, done! Hopefully this helped those of you who were confused like me after seeing M3 for the first time. I know that I am not 100% correct in what I've said here (perhaps only 50%), but it's a nice starting point. Maybe others can build on it to make it even more correct and useful. Thanks for reading!

Waarschuw beheerder
donateur
Klopt, deze theorie is laatst ook op het forum van www.bullettime.nl gezet, en ik ben het wel met een groot deel ervan eens. (niet alles overigens)

Waarschuw beheerder
donateur
Tank's quote uit deel 1 "He's a machine!" is namelijk een behoorlijk vergezocht argument. Zo kun je wel achter ELKE willekeurige uitspraak wat gaan zoeken.
Waarschuw beheerder
ik wou er vanmiddag heen maar hij draait vanavond pas en dan ken ik nie:(:( Maar hij lijkt me (y) :smoke:
Waarschuw beheerder
ben woensdag avond 5 november samen met me vriend naar de film geweest.

ik vond het wel een geweldige film
Waarschuw beheerder
donateur
2 ·)»MªT®1X«(·,

Reden dat ik dit denk is dat wanneer de architect uitlegd dat als hij de vader van de matrix is, zij de moeder is, neo antwoord met the orakel, hij ontkenend "please" zegt.
Verder zei hij dat de moeder iemand is die veel onderzoek heeft gedaan naar de menselijke emotie; liefde. Persephone wou dat neo haar kusde om liefde te ervaren.

Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar zo dacht ik erover.
Waarschuw beheerder
De site van de matrix heeft was extra's. Je kan zo bij de zion archives komen en nog veel meer.

Hoe werkt het:
1. Ga naar http://www.thematrix.com
2. Selecteer High Bandwidth
3. Helemaal recht zit een gele knop, klik daarop.
4. Een klein venster zal naar voren komen, klik recht op de box om het groen te maken. Klik daarna op de groene knop om de Binary acces panel te openen.
5. Vul de volgende binary code in: 01101111
6. Je kan daarna een Hexadecimaal nummer omzetten naar binair.
7. Voorbeeld: A3B1A428 Binair - 1010 0011 1011 0001 1010 0100 0010 1000
De volgende codes hieronder laten allemaal wa anders zien op de site ...

CC883300
098CA701
EC306071
F03350B1
0081CF5E
D487A317
98765432
A3B1A428
D53D49F9
A8C3F9AD
43E17AC9
C1B49F13
8D966F2A
64CF29E3
19A642BF
8E217AC9
7F4DF451
F446A392
38CA2FB1
25DB928F
1DDF2556
23631BE6
0034AFFF
1DDF2556
FFF0020A
FFFFFFF1
4516DF45
69E5D9E4
FF00001A
D5C55D1E
BB013FFF
7867F443
13D2C77E
35D67173
B25F33A6

Die theorie over dat Persephone de moeder is heb ik vaker over gelezen. Ik weet nog niet zeker.
Waarschuw beheerder
2 ·)»MªT®1X«(·

Wat een VET verhaal jah, ff uitprinten en lezen maar dus..

Kheb 'm gister ff gezien, en hij is echt SUPER VET!! maar snap het een en ander nog niet 100%:s misschien dat ik hier wijzer van word.

dank U :respect:
Waarschuw beheerder
donateur
nou tis ff een lap om te lezen, maar inderdaat de moeite waard.

Er staan dingen in waar ik zelf echt nooit op was gekomen, zoals dat koekje waar kennelijk een upgrade in zat. dat roept alleen weer de vraag op wat dat snoepje uit reloaded betekend.

Wat mij ook niet duidelijk is waarom the orakel in revolutions door iemand anders word gespeeld.
heeft dit weer met het vehaal te maken (zo ja wat?), of is dit simpelweg omdat de actrice er geen zin meer in had?
Waarschuw beheerder
die actrice is overleden
Waarschuw beheerder
donateur
Okee nieuwe theorie (je moet wat he als je niet kunt slapen),

Alles in de matrix moet in balance zijn, de reden dat dit de zesde versie is dat er in alle versies een fout optrad, iets wat uit balance is.
Dit is dus the one. De matrix zal net zo lang worden ge-update tot de balans compleet is.
Dit is nu gebeurd, Smith is de tegenpool van Neo, hij is plus smith is min. Dit merk je ook in revolutions aan het feit dat neo steeds emotielozer word, smith daarentegen krijgt steeds meer menselijke trekjes (denk maar aan de scene bij het orakel waar hij luidkeels lacht).
Het mainframe heeft nu dus de oplossing en in de zevende versie zal dus geen “the one” meer voorkomen, dit moet de definitieve matrix worden.

Bijkomende hint is misschien zijn naam, in een heet hij neo later komt hij er achter dat hij de one is. One is een anagram van neo.
Van ieder drie-letterig woord kun je maximaal 6 combinaties maken nl;

Neo
Noe
Eon
Eno
Oen
One

Waarschuw beheerder
donateur
Dikke schijtfilm, het heeft de orginele matrix helemaal verneukt!!! De 1e was vet! De 2e was minder! Deze sloeg nergens meer op! Jammer, had er toen ik hoorde dat het een trilogie was veel meer van verwacht! Maar ja, dan het maar bij alleen deel 1 houden!
Waarschuw beheerder
teknix====> typish iemand welke geen ruk van et verhaal snapt :D

Waarschuw beheerder
donateur
Indeed... Als je de hele trilogy snapt (en AniMatrix en het verhaal + extra filmmateriaal van Enter the Matrix), dan zul je idd weten dat de films wel degelijk ergens op slaan, en dat het verhaal wel degelijk goed in elkaar zit... Er zit veel meer achter dan veel mensen oppikken.
;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Nou moet ik zeggen dat toen ik woensdag de bios uitliep ff flink heb staan vloeken, ik ging er nl van uit dat het verhaal in revolutions volledig werd uitgelegd.

Achteraf ben ik van mening dat het zo eigelijk veel leuker is, iedereen loopt over zijn eigen meest vergezochten theorieen met elkaar te discusieeren.

Alleen hoop ik toch wel dat in de toekomst de broers met het echte verhaal naar buiten komen

Waarschuw beheerder
donateur
·)»MªT®1X«(· ==> Typisch iemand die geen smaak heeft! Ik heb de film wel begrijpen, ik ben heus niet dom! ;) Maar sommige mensen hebben wel smaak! De 1e film was gewoon geweldig. De 2e verdiepte het verhaal nog meer maar was gewoon slecht gemaakt! De 3e gaf op veel vragen geen antwoord en die kop van de machines was wel heel sneu bedacht!!! Er zal ongetwijfeld wat achter hebben gezeten maar het is gewoon dom bedacht. De machines zijn namelijk de volgende stap in de evolutie en die zijn zo efficient mogelijk. Zo'n grote kop heeft geen nut want machines herkennen geen echte vormen zoals wij ;)
Waarschuw beheerder
De machines waren ooit gemaakt naar het evenbeeld van de mens.

Waarschuw beheerder
Heb de film vorige week gezien, vond hem erg goed. Was na deel 2 ook erg benieuwd hoe dit deel zou zijn :D Vind het erg goed in elkaar gezet en bedacht. Hoewel ik het grootste gedeelte van de film snap....heb ik nu het idee dat toch sommige dingetjes me af en toe ontgaan waren :bloos:

De puzzelstukjes vielen langzaam maar zeker in elkaar :D

Waarschuw beheerder
Tjah... Ik heb hem maandag gezien...
Valt enorm tegen!! Ik had er echt meer van verwacht... heel jammer!
Waarschuw beheerder
Wat had je verwacht dan, dat de machines verslagen zouden worden of de mens mischien. Of meer Matrix style vechtscenes.?? Of??

Waarschuw beheerder
donateur
Typisch mensen met een eigen mening!! Of je vindt het geweldig of juist helemaal niet!! Ik vind persoonlijk het eerste deel ook het allerbeste, daarin is alles nieuw en vreemd, als je dan te hoge verwachtingen hebt voor de delen 2 en 3, valt het natuurlijk altijd tegen!! Deel 3 vind ik persoonlijk beter dan deel 2, maar deel 3 laat te veel vraagstukken achter, waardoor het op mij overkomt als........juist!! Op naar deel 4, want die komt vast en zeker!!
Waarschuw beheerder
donateur
eigenlijk is het dus wel een happy end ook al zou de kijker graag Neo levend zien
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Waaruit heb jij kunnen afleiden dat Neo dood is dan??
Waarschuw beheerder
donateur
Echt vette film maar was egt te dronken om er een ene hol van te begrijpen maar zag er wel allemaal leuk uit !!! :yes:

Waarschuw beheerder
donateur
Dat is ook een manier om de film mooi te vinden!!

Waarschuw beheerder
donateur
Ik vind het echt doodzonde (en overigens zwaar belachelijk) dat deel 3 zo slecht ontvangen is... Mijn god, wat een hoop domme mensen lopen er toch rond. Niet eens eventjes zichzelf een beetje willen verdiepen in het verhaal, niet eens een beetje goed opletten... Nee, men wil alleen puur actie en bullettime zien en het verhaal maakt geen kut uit. Sja, 'bullettime' komt alleen in de matrix voor, en niet in de echte wereld, en aangezien het grootste deel van deel 3 zich afspeelt in de echte wereld... Maar nee, de mensen zijn weer te onbenullig om alles door te hebben, te moeilijk voor het grote gros... en daarom schuiven ze het er maar op af dat het een kutfilm is, en het verhaal nergens op slaat...

Voortaan moeten ze bij kijkwijzer nog een extra catagorie erbij maken: "Niet geschikt voor mensen met een IQ beneden de 70".

Maar oke, ik geef toe... De makers hebben deel 1 ook veel toegankelijker voor alle doelgroepen gemaakt dan deel 2 en 3.

Waarschuw beheerder
donateur
Voortaan moeten ze bij kijkwijzer nog een extra catagorie erbij maken: "Niet geschikt voor mensen met een IQ beneden de 70".

Tja, ik denk dat ze op partyflock ook een extra categorie moeten aanmaken. Voor de nog dommere mensen. Genaamd Mental Wreckage. Deze is namelijk nog dommer dan de mensen waar hij het over heeft. Als hij niet snapt dat het een kwestie van smaak is en verwachtingen.

Kijk, dat jij zo weinig inlevingsvermogen hebt om een voorstelling van deel 3 te kunnen maken, hoef je dat niet op ons af te geven ;) Deel 3 is en blijft IN MIJN OGEN slecht!!!! Ik had namelijk wel een verwachting van die film. En ik kan verder nadenken ;)

Ik denk dat jij juist de domme bent want jij dacht blijkbaar zo oppervlakkig dat hij alleen maar mee kon vallen :s

Beetje jammer kerel, maar no hard feelings :lief:

Waarschuw beheerder
donateur
Zo zeg, goeie argumenten heb je daar...

Ik erger me er gewoon aan dat er wel degelijk een hoop mensen zijn die niks van het verhaal snappen, en het er maar op afschuiven dat het verhaal niet klopt, en de films nergens op slaan (enne "wij willen bullettime"). Jij geeft een beargumenteerde mening, omdat jij zegt dat je verwachtingen hoger waren. Dat is naar mijn mening een goed onderbouwd argument, en daarom snap ik ook niet waarom jij je aangevallen voelt, aangezien je niet tot de mensen behoort die ik afzeik...

En waaruit maak jij op dat ik niet genoeg inlevingsvermogen heb om een voorstelling van deel 3 te maken? Ik vergelijk de 3 films niet met elkaar, omdat ze deel uitmaken van 1 trilogy/1 geheel, en ze elkaar aanvullen.

En oh ja, ook geen hard feelings hoor... :P
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
:bloos:

Je moet mensen wel in hun waarde laten en niet zeggen dat ze er niets van snappen!!!

Hoe weet jij nou of ze er niets van snappen??!!!
Waarschuw beheerder
donateur
Jammer dat ik die film nog niet gezien heb anders had ik mij ermee kunnen bemoeien:/

Waarschuw beheerder
donateur
Teknix 13 november 2003 15:23
Hoe weet jij nou of ze er niets van snappen??!!!

Als mensen zeggen dat het een baggerfilm is, mede omdat er volgens hun niks van het verhaal klopt en omdat er weinig bullettime in zit, dan trek ik die conclusie... Ze gaan uit van een ideale film, omdat steeds meer films overladen worden met een shitload aan dure special effects. Mensen worden steeds meer verwend omdat ze uitgaan van een ideale standaard, vind ik. Dat zie je niet alleen bij films, dat komt ook bij bv. muziek terug. Nooit is iets eens goed, alles is kut enz... Wat je ook maakt, altijd zijn er wel weer mensen die er wat op te zeiken hebben.

Een goed voorbeeld op een ander forum:

Tkomt er dus op neer dat deel 3 meer een sprookje is in mijn ogen, met tovenaars en bullshit, niet onderbouwd en waar neo een soort God wordt, en daar geloof ik uiteraard niet in.

Maar goed, allereerst is het geen trilogie die mooi aan de bezoeker voorgeschoteld wordt op een bord. Nee, je moet even verder denken dan de gemiddelde bioscoopbezoeker, en daar ben ik wel blij om.

Het probleem dat je dan echter krijgt is dat heel veel mensen afhaken en dus per definitie de film afkraken. Erg jammer, maar helaas mede verantwoordelijk door het enorme gehype eromheen. Maar is dat ook meteen de schuld van WB? Gedeeltelijk wel, maar gedeeltelijk ook weer niet. De eerste film was 'a work of art; flawless, sublime' voor het grote publiek. Wellicht hebben de Wachowski's hier stiekem een wat meer toegankelijke film van gemaakt, zodat ze deel 2 en 3 zo konden maken naar eigen wens. Films die je niet zomaar ff kunt bekijken en vergeten...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Maar goed, ik moet je idd gelijk geven wat mijn eerder generaliseren betreft. Ik word er alleen op den duur geirriteerd door, dat mensen vaak zo'n achterlijk commentaar op de laatste 2 Matrix-films hebben, terwijl er heel veel werk in is gestoken.
Waarschuw beheerder
donateur
ik denk ook dat veel mensen 2 en 3 minder vinden omdat ze domweg het verhaal niet meer volgen

Waarschuw beheerder
donateur
Ik denk dat de meeste mensen na het eerste deel veel te hoge verwachtingen hadden voor de "laatste" twee delen!! Het eerste deel bood iets totaal nieuws voor de filmjunky, in allerlei aspecten, waardoor het niet meer als logisch is dat voor het grootste deel van het publiek de "laatste" twee delen zullen tegenvallen!! Je hebt een "kleine" groep mensen die zich echt helemaal in het verhaal verdiepen, waardoor de delen steeds beter tot hun recht komen!! En wie dat niet heeft en/of doet................­..tegenvaller!!!!

Waarschuw beheerder
donateur
Klopt, zo ervaar ik dat zelf ook...
Ik zit er zelf helemaal in verdiept, en ik vind 2 & 3 juist wel zwaar goeie films, alsmede de hele trilogy.

Maar idd, om de boel te sussen zal ik maar "smaken verschillen" zeggen... :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Sommige vinden The Lord of The Rings trilogie veel beter dan die van The Matrix!!

Inderdaad smaken verschillen!!
Waarschuw beheerder
donateur
Het verschil tussen 1 en 2+3 is dat het verhaal in 1 volledig word uitgelegd wat dus geen ruimte overhoud voor eigen inbreng/interpretati­e. in de volgende delen is de uitleg zo minimaal of verborgen dat je er wel over moet nadenken en discuseren. dit maakt voor mij een film veel beter (okee ik heb 3 eerst staan afzeiken maar dat kwam door een verkeerd verwachtingspatroon)­.

en ach smaken verschillen ja, maar in mijn ogen is smaak nog altijd evenredig aan intelligentie ;)

Waarschuw beheerder
donateur
Het scheelt dat dit geen forum is wat betrekking heeft op smaak en/of intelligentie!!;p
Waarschuw beheerder
mental wreckage:

(y)
Waarschuw beheerder
donateur
niet?!

Jeetje dan ga ik me maar eens gauw aanmelden bij een ander forum waar dat wel zo is. die van TMF ofzo ;p

Waarschuw beheerder
donateur
Ik wist niet dat die bestond, gelijk effe aanmelden!!;p
Waarschuw beheerder
donateur
TMF-ID

Naam: TrAcId UnDeRgRoUd
Favo muziekstyle: TiEsTo!!!!!!!
Favo drankje: bReeZaH Je wEet toG!?
Laatste CD: Bounzzzzzzzz 3

Iets in deze zin? :)

Waarschuw beheerder
donateur
Begint er op te lijken, ik heb liever Smirnoff!!!
Laat ik maar niet aan die van jou beginnen!!;p
Waarschuw beheerder
donateur
Naam: TrAcId UnDeRgRoUd
Favo muziekstyle: TiEsTo!!!!!!!
Favo drankje: bReeZaH Je wEet toG!?
Laatste CD: Bounzzzzzzzz 3

jij hebt een mensenkennis(y)

Waarschuw beheerder
donateur
...ken je beter DaNa ipv TiEsTo invullen...
dan maak je het helemaal compleet...
;)
Waarschuw beheerder
donateur
dit ga je niet geloven! :D

tmf heeft dus ook een forum, en ook een topic matrix revolutions.

Wel een mooie film maar komen zeer langdraadige stukken in voor.

jah, dat heet verhaal... :S

deze staat representatief voor alle posts daarzo :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Hoezo? DaNa roeleerd tog ook? ;p

Waarschuw beheerder
donateur
Ga je daar ook nog echt naar kijken ook!!:S

Waarschuw beheerder
donateur
Mag het trouwens ook Dave Clarke zijn?? Dana en Tiesto zijn zo achterhaald, iets meer ritme graag!!
Waarschuw beheerder
donateur
je moet wat he, memento is net afgelopen.

maar gelijk heb je, ik heb daar idd niks te zoeken, ik zal het nooit meer doen :bloos:

Waarschuw beheerder
donateur
Daar hou ik je aan!! Anders zal ik je moeten zien als een defect programma, die gewist zal moeten worden!!
Waarschuw beheerder
donateur
tsja als je de tmf-website bezoekt heb je idd nou niet echt een "purpopse" in je leven ;)

Waarschuw beheerder
donateur
Dan bestaan er al veel te veel defecte programma's!!:)
Waarschuw beheerder
donateur
Word weer eens hoog tijd voor een reset

Waarschuw beheerder
donateur
Kunnen we niet iemand vinden die daar een intern virus op kan loslaten??;p
Waarschuw beheerder
donateur
Op die site of op de breezer-generatie?

beide mag van mij :)

Waarschuw beheerder
donateur
Doe maar de laatste en de eerste!!
Waarschuw beheerder
donateur
is niet nodig denk ik, gezien hun gedrag storten ze zichzelf op een dag in een ravijn als lemmingen

Waarschuw beheerder
donateur
Of misschien kunnen we nog een paar van hen laten geloven en bevrijden uit hun benarde positie!!!;)
Waarschuw beheerder
donateur
Okee maar dan alleen de 16-jarige BrEEzaH-sletjes, om ze vervolgens weer in een andere benarde positie te brengen :kwijl:

Waarschuw beheerder
donateur
En dat om bevrijdt te worden, ze mogen ons wel dankbaar zijn!!:)
Waarschuw beheerder
donateur
Wij zij te goed voor deze wereld O:)

Waarschuw beheerder
donateur
The liberators!!
Waarschuw beheerder
donateur
Topic gaat weer lekker nergens over :)

Zullen we maar weer on-topic blijven?

Waarschuw beheerder
donateur
Had indirect met The Matrix te maken!! Wat denk jij?? Zal er nog een deel komen?? Want hoe meer je over antwoorden gaat nadenken, hoe meer vragen je krijgt!!
Waarschuw beheerder
Gisteren zijn we naar de bios gegeaan om M3 te kijken.

Behalve dan die (y) actiescene in Zion met de AKU's en de Sentinels vind ik hem echt zooooo lauw!!!:bah:

Het "verhaal" zit barstens vol groffe fouten en rammelt al die tijd maar een beetje door en door en door en GAAAAP!!!

Nou ja..aan de positieve kant hoef ik tenminste deel 3 niet op DVD te kopen.
Scheelt weer wat poen.

Waarschuw beheerder
donateur
Over welke fouten heb je hat dan??
Waarschuw beheerder
donateur
Ik heb vanmiddag met m'n oom en m'n moeder over de matrix wat zitten discuseren (zij hebben alleen deel 1 gezien, de rest heb ik geprobeerd uit te leggen), en zij zijn van mening dat het verhaal van de matrix symbool staat voor het leven allerdag. Je kunt je hele leven op zoek gaan naar antwoorden op wat voor vragen dan ook maar je zult ze nooit vinden. er is geen uitleg/logica in het leven, en in de wereld van de matrix (de films dus) ook niet.
je kunt alleen maar gissen.

Hoewel ik dit wel een sterk argument vind, ben ik het hier niet mee eens, of wil ik het hier niet mee eens zijn.

Ik ben van mening dat er in de films een logica zit die alles moet verklaren.
Waarschuw beheerder
Gisteren zijn we naar de bios gegeaan om M3 te kijken.

Het "verhaal" zit barstens vol groffe fouten en rammelt al die tijd maar een beetje door en door en door en GAAAAP!!!

Noem eens wat.
Waarschuw beheerder
Kga er morgen naar toe, ben benieuwd, hoor verschillende reacties...
Waarschuw beheerder
donateur
Wat een knkerfilm. Ben er gisteren geweest en vond er geen fuck aan. Twee maten lagen de slapen, de ander ging 6 x pissen en de rest vond hem kut!!!!

Waarschuw beheerder
donateur
Kun jij ook niks aan doen... ;)
Waarschuw beheerder
donateur
ik ga hem snel zien!

Waarschuw beheerder
donateur
To Tyler Durden!!

Maar dan zou The Matrix dus gebaseerd moeten zijn op twee dingen, de wereld van de machines kan niet anders dan logisch zijn, die werken op basis van feiten. De mens heeft altijd keuzes, waardoor de logica soms ver te zoeken is(emoties in de film)!!

Waarschuw beheerder
donateur
Die stem van datzelfde hoofd was ook supers!!
Waarschuw beheerder
donateur
Tracid,

Nee de machines zullen wel zeker een logica hebben, maar punt van discussie was dat er in de films geen logica zit. de logica van de machines zal ons nooit duidelijk worden omdat de films net zoals het allerdagelijkse leven vragen oproepen die we niet kunnen beantwoorden omdat er geen logica in zit.

Zin in nog een leuke discussie? wat is logica? :)

Waarschuw beheerder
donateur
Logika zit hem in het feit dat wij bepaalde dingen krijgen opgelegd uit de werelden van de oudheden!! De meest simpele; 1+1=2!! In principe ook een vorm van logika, men weet niet beter, dus waarom zou je daaraan twijfelen?? Waarom worden bepaalde voorwerpen aan bepaalde objecten gekoppeld?? Omdat ze zijn opgelegd!!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
dit is 't em nou juist.
logica word je opgelegd, het is een mening van anderen die jou van kinds af aan als feiten worden verteld.

logica, net als goed of slecht is niet iets universeels. de massa bepaald dit.

logica is dan ook onderhevig aan evolutie

Waarschuw beheerder
donateur
Dat hoofd was juist het meest slechte aan alle films!!!! Daar verloor bij mij de film alle respect!!!!

Waarschuw beheerder
donateur
Heb echt zin om m te zien :D

Waarschuw beheerder
donateur
Wijsheid komt met de tijd, op een of andere manier zit logika hier bijin begrepen!!
Waarschuw beheerder
vond hem erg goed alleen jammer dat je zelf maar moet gaan gissen wat er nu precies gebeurt is op het einde. Je kan er zelf wel wat uithalen maarja door wie wordt dat bevestigd he :(
Waarschuw beheerder
donateur
Klopt, maar dat is dan je eigen logica.
Jouw logica hoeft niet mijn logica te zijn.

1000 jaar geleden vond men het heel logisch dat de aarde plat was.

Wijsheid en logica zijn alleen maar wijs en logisch op dat moment, 5 seconden later kan het opeens niet meer logisch of wijs zijn.

Waarschuw beheerder
donateur
Als logika ons 1000 jaar geleden is opgelegd, dus een soort van gedwongen mening!! Leven wij nu onder het communisme van de oudheid, terwijl ze toen het woord communisme nog helemaal niet kenden!!;)
Waarschuw beheerder
donateur
Heb afgelopen weekend het 2e deel gezien en vond hem best wel goed… Nu nog derde deel bekijken :jaja:

en zij zijn van mening dat het verhaal van de matrix symbool staat voor het leven allerdag. Je kunt je hele leven op zoek gaan naar antwoorden op wat voor vragen dan ook maar je zult ze nooit vinden. er is geen uitleg/logica in het leven, en in de wereld van de matrix (de films dus) ook niet.
je kunt alleen maar gissen.

Ben het daar toch wel een beetje mee eens… Tis natuurlijk zo dat je altijd op zoek bent naar antwoorden maar je nooit echt een antwoord op je vraag zult krijgen. Wel iets wat er een beetje op lijkt maar dat is in werkelijkheid niet echt het antwoord op je vraag…
Waarschuw beheerder
donateur
Misschien hanteren de broers wel het zelfde motto voor de films als Stanley Kubrick: "In all things that are mysterious; never explain"

Leven wij nu onder het communisme van de oudheid

Wat is er mis met het communisme? :)
Waarschuw beheerder
Wat is er mis met het communisme?

Ban wegens foute denkwijze ;P
Waarschuw beheerder
donateur
Ban wegens foute denkwijze

Ban wegens te weinig open staan voor andere ideeen

Waarschuw beheerder
donateur
Ik sta wel open voor andere ideeen, als we onder een communistisch regime hadden moeten leven, hadden we daar helemaal niet open voor mogen staan!!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Dat is in een dictatuur zo, in het communisme is wel degelijk ruimte voor eigen inbreng/ideeen, mits het hele land er profijt van heeft en niet alleen een bepaald clubje.

lees Das kapitaal van Karl Marx maar :)

Waarschuw beheerder
donateur
En hoe vaak zijn ideeen van een normale burger dan doorgevoerd in het rechtsysteem van een communistisch land??
Waarschuw beheerder
donateur
Helaas is er nog nooit een goed voorbeeld geweest van het marxisme. Lenin en Stalin hebben het behoorlijk vern#ukt, maar die hadden ook andere uitgangspunten. in cuba is het welliswaar een zooitje maar gezegt moet worden dat zij daar de beste ziekenzorg hebben, voor iedereen(!) gratis.

Overigens blijkt steeds maar weer dat het kapitalise ook niet overal het meest ideale is

Waarschuw beheerder
donateur
Het communisme is een ideaal systeem voor een ideale wereld! Zolang er mensen bestaan die zich niet aan de regels/wet houden, zal het communisme nooit een succes kunnen werken. Doet men dit wel, is er geen arm en rijk meer. Iedereen heeft alles wat een ander ook heeft.
Waarschuw beheerder
kheb de hele trillogy van the matrix gezien inclusief "enter the matrix" en ik vond het masterlijk :D

Waarschuw beheerder
donateur
Dus dat zal ook nooit een succes kunnen worden, want mensen zullen zich nooit aan de wetgeving of andere regelgevingen kunnen houden!!
Waarschuw beheerder
oplossingen waar iedereen mee tevreden is zullen er nooit komen ben ik bang :D

maarja dit topic ging over the matrix ;)

Waarschuw beheerder
interessant artikel van http://www.nrc.nl/scholieren/artikel/1056948869841.html

De filosofie van (het derde deel van) The Matrix

(...)

Goed: Neo is dus the One en hij moet redden wat er van de wereld resteert. Dat is het uitgangspunt voor het derde en het laatste deel van The Matrix. Dat is ook het uitgangspunt voor Bruce Willis in Armageddon of Kurt Russell in Soldier, en niemand die in die films veel meer zag dan de puike actiestaaltjes die ze waren.

In The Matrix leek veel meer te schuilen. Nu de hele trilogie te overzien valt, kunnen we constateren dat alleen deel 1 de doorsnee ontsteeg. Het filosofisch shoppen van het eerste deel is in de vervolgen gereduceerd tot het format van games, de ideeën ondergeschikt gemaakt aan kilo's kogels en al dan niet virtuele gevechten – die nog altijd imposant zijn, maar waar we sinds deel 1 aan gewend zijn geraakt.

De keuzes die Neo moet maken zijn de keuzes van een kind achter zijn spelcomputer geworden. Neem ik de deur links, dan sterf ik. Neem ik de deur rechts, dan kom ik in een nieuw level. Het een na laatste level is het hart van het vijandelijke rijk: Machine-City, dat verdacht veel lijkt op het boze Mordor in die andere mega-trilogie, The Lord of the Rings.

Maar Peter Jackson is als regisseur duidelijk de meerdere van de broertjes Wachowski. Jacksons adembenemende manier van filmen staat (in de eerste twee delen althans) steeds in dienst van het verhaal. Bij The Matrix is het omgekeerde het geval. De Wachowski's zijn de draad die zo veelbelovend werd gesponnen in 1999 kwijtgeraakt en zijn beland op het niveau van James Cameron: fabuleuze effecten en een componist met het complete werk van Carl Orff in de kast.

Voor interessante publicaties over de Matrix websites: http://www.eur.nl/fw/hyper/home.html
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Heeft auteur van dit artikel ook daadwerkelijk reloaded en revolutions gekeken of gewoon klakkeloos de recensie uit de break out overgenomen?

Laat diegene maar weer gewoon naar armageddon of soldier gaan kijken, misschien dat ie die wel kan bevatten.

en met carl orff (o fortuna) is niks mis...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
volgens mij onderschat jij het NRC een beetje...
maar goed.
dit is een korte recensie van deel 3, door ene Bas Blokker.
als je het interessant vind kan ik hier ook drie essays neerzetten, die geschreven zijn door de filosoof Jos de Mul? deze man bekeek The Matrix namelijk met in zijn achterhoofd de drie kernvragen van de filosofie: "wat kan ik weten? wat moet ik doen? wat mag ik hopen?"
overigens weet ik niet of het NRC het leuk vind als ik dat even copy-paste, maar als het interessant gevonden wordt... (zijn wel drie lappen tekst waar je u tegen zegt)
Waarschuw beheerder
donateur
Ik wil het NRC nergens onderschatten, samen met de volkskrant zijn zij de enige twee serieuze kranten die ons land rijk is.
Maar deze recensie is duidelijk geschreven door iemand die de film niet heeft begrepen maar om dat niet te laten blijken doet hij de film als "kinderachtig" af.

Maar die interpretatie van jos de mul klinkt veel belovender, wat kan ik weten? wat moet ik doen? wat mag ik hopen?" dit is van plato geloof ik?

Anyway, please copy-paste! daar is topic voor lijkt mij.

Waarschuw beheerder
oke, ik zal eens kijken.
ik hoop dat ik geen ruzie krijg met het NRC want deze artikelen zijn dus eigenlijk alleen voor abonnees beschikbaar...

'The Matrix': Wat kan ik weten?

Kant formuleerde de drie kernvragen van de filosofie: Wat kan ik weten? Wat moet ik doen? Wat mag ik hopen? De gebroeders Wachowski lijken door deze drie vragen gebiologeerd te zijn in hun 'Matrix'-filmtrilogie. In het eerste deel van een essay-trilogie gaat het over de vraag: wat kan ik weten?

Door Jos de Mul

Geen enkele Hollywood-film heeft zoveel en zulke fundamentele filosofische discussies opgeroepen als The Matrix (1999). Producent Joel Silver raadde nogal ongebruikelijk in Hollywood in de promotiefilm voor het onlangs in première gegane tweede deel van de trilogie, The Matrix Reloaded, de kijkers aan Baudrillard even te laten rusten en vooral de werken van Kant en Hegel er nog eens op na te slaan. AOL Times Warner plaatste op de aan de film gewijde website (http://whatisthematrix.warnerbros.com/) niet alleen de obligate foto's, trailers, screensavers en koopwaar, maar richtte ook een filosofiesectie in met essays van bekende filosofen als David Chalmers en Hubert Dreyfus. In de afgelopen maanden de uil van Minerva stijgt pas op in de avondschemering zagen serieuze academische studies met titels als The Matrix and Philosophy, Exploring the Matrix en Taking the Red Pill het licht. Maar ook op de vele duizenden pagina's die op internet en in papieren fanzines aan de film zijn gewijd, werden van meet af aan hartstochtelijke discussies gevoerd over zaken als de kenbaarheid van de realiteit, de verhouding tussen noodlot en menselijke vrijheid en de onze toenemende afhankelijkheid van de technologie.

Dat de Matrix-trilogie erin slaagt een breed publiek voor dergelijke filosofische vragen te interesseren is niet alleen te danken aan de spectaculaire vechtscènes en computeranimaties waarmee ze zijn vervlochten, maar komt vooral doordat zij deze vragen verpakt in een bijzonder actueel verhaal. De drie door Kant geformuleerde kernvragen van de filosofie Wat kan ik weten? Wat moet ik doen? Wat mag ik hopen? mogen dan wel eeuwig zijn, de antwoorden zijn dat niet en moeten in ieder tijdvak opnieuw gezocht worden. Dat de Matrix-trilogie zo aanspreekt, komt doordat zij deze vragen op ingenieuze wijze verbindt met de fascinatie, de verwarring en de angsten die ons leven in de informatietechnologische samenleving kenmerken.

De twijfel van hacker Neo, hoofdpersoon van The Matrix, dat de wereld waarin hij leeft niet echt is, dat wil zeggen slechts een droom, kent een lange geschiedenis. We treffen deze scepsis aan in de kunsten, religies en filosofieën van alle culturen. In de westerse cultuur is Plato een van de eersten geweest die dit idee tot uitdrukking heeft gebracht. In de beroemde allegorie in De staat vergelijkt hij het menselijk leven met dat van gevangenen die vastgeketend zijn in een grot. Zij houden de beelden op de wand van de grot, schaduwen van achter hun rug door marionettenspelers omhooggehouden poppen en voorwerpen, voor de ware wereld. Wie zich, zoals Neo, bevrijdt uit de ketenen van zijn onwetendheid, ziet niet alleen de wereld in zijn werkelijke gedaante, maar ook het vuur, en, als hij uit de grot klautert, het licht van de zon dat de dingen en hun projecties mogelijk maakt. Het licht van de zon en het lijkt geen toeval dat ook de Bron(code) waarnaar Neo op zoek is, als een verblindend licht wordt voorgesteld staat bij Plato voor de eeuwige Idee van het goede.

Plato's onderscheid tussen de schijnbare, zintuiglijke wereld en de bovenzinnelijke wereld van de Ideeën markeert de geboorte van de westerse metafysica en blijft daarvan ook het bepalende kenmerk. In het christendom door Nietzsche ooit aangeduid als platonisme voor het volk' komt deze metafysische gedachte tot uitdrukking in het onderscheid tussen het aardse tranendal en de eeuwige wereld van het hiernamaals. De vele Bijbelse namen (Trinity, Zion, de hovercraft Nebuchadnezzar) en scènes (de doop van Neo door de ziener Morpheus na zijn wedergeboorte, het verraad van de judas Cypher, Neo's herrijzenis uit de dood) als ook het feit dat The Matrix in het Paasweekend in première ging, hebben vele kijkers verleid de Matrix-trilogie op te vatten als een hedendaagse versie van het evangelie.

Een dergelijke platoons-christelijke interpretatie loopt echter op cruciale punten spaak. Immers, waar de 'achterwereld' zowel bij Plato als in het christendom een geestelijke wereld is en het lichaam als een kerker van de ziel wordt opgevat, daar blijkt in Reloaded de wereld achter de verschijnselen een volstrekt zinnelijke en lichamelijke aarde te zijn. De sensuele rave in Zion en de daardoorheen gesneden liefdesscène van Neo en zijn Trinity laten daarover geen twijfel bestaan. Het is bovendien op zijn minst ironisch te noemen dat de ontsnapten zich terugtrekken in een stad die zich bevindt in een diep in de aarde verborgen grot. Er lijkt hier eerder sprake te zijn van omgekeerd platonisme of christendom.

Daar komt nog bij dat de echte wereld van de 'Zionisten' niet, zoals bij Plato of in het christendom, het perfecte, tijdloze en vredige voorbeeld is van de schijnwereld, maar een ware nachtmerrie vol geweld, dood en verderf. Wanneer 'doper' Morpheus Neo in The Matrix begroet met de woorden Welcome to de desert of the real', zien we twee jaar voor 9-11! op de achtergrond de smeulende resten van de Twin Towers in een zwartgeblakerd Manhattan. Op dit punt lijkt de Matrix-saga eerder aansluiting te vinden bij de pessimistische grondtonen die de westerse metafysische traditie sinds de negentiende eeuw heeft gekregen. Te denken valt daarbij bijvoorbeeld aan Schopenhauer en de vroege Nietzsche, voor wie achter de wereld van de verschijnselen geen zuivere, geestelijke wereld verscholen ligt, maar een Wil (tot Macht), door hen opgevat als een volstrekt irrationeel, doelloos en gewelddadig streven. Of aan Marx, die achter de ideologische façaden van de kapitalistische samenleving een geschiedenis van louter uitbuiting en klassenstrijd ontwaart.

Maar ook die interpretatie is niet zonder problemen. Bij Schopenhauer, Nietzsche en Marx is er, anders dan in The Matrix, geen sprake van intelligente tegenspelers van de mens, maar van anonieme levenskrachten of een economische wetmatigheid. Op dit punt blijft de metafysica van de Matrix-saga toch eerder trouw aan Plato en het christendom. Plato's tijdgenoten zullen de gevangenen-allegorie ongetwijfeld ook politiek hebben geduid. Zij zullen de poppenspelers hebben opgevat als trawanten van de wrede tirannen die Plato en zijzelf uit ervaring kenden. Ook het christendom kent zo zijn duivel(s). Op dit punt doet The Matrix vooral denken aan de gnostische traditie, waarvan elementen tot op heden voortleven in bijvoorbeeld de theosofie en de new age ideologie. In deze traditie is de aarde een schepping van de duivelse god Yaldaboath, en bevrijding de vernietiging van deze materiële wereld door uiterste ascese. Of juist door een overtreding van alle in deze wereld geldende wetten. De alle Matrix-verboden aan zijn laars lappende Neo lijkt vooral te zijn geïnspireerd door deze tweede, libertijnse variant.

Nu staat het thema van de kwade, misleidende god de genius malignus op verrassende wijze ook aan de wieg van de moderne, seculiere cultuur, het speelt namelijk een cruciale rol in Descartes' Meditaties (1641). Geplaagd door de vele onzekerheden die zijn tijd kenmerkten, tracht Descartes te komen tot onbetwijfelbare kennis en daartoe is het volgens hem noodzakelijk al onze vooroordelen methodisch te betwijfelen. Mijmerend bij het open haardvuur stelt Descartes zich voor dat zijn hele leven een droom is die hem is ingegeven door een almachtige, kwade god. Descartes meende via een opmerkelijke conceptuele salto mortale hij argumenteert dat de idee van een volmaakte, goede god impliceert dat zo'n god ook daadwerkelijk bestaat, hetgeen het bestaan van de misleidende, kwade god uitsluit uiteindelijk toch de begeerde onbetwijfelbare kennis te hebben gevonden. Maar deze oplossing kon in de steeds minder godsdienstig wordende moderne cultuur al snel niet meer overtuigen. In The Matrix toont Morpheus ons de uiterste consequentie van deze ontwikkeling. Bij hem is de methodische twijfel definitief omgeslagen in de ontologische zekerheid dat de zichtbare wereld de schepping is van boosaardige krachten. De twijfel van de neurotische Descartes is verworden tot de zekerheid van de psychotische Morpheus. Is het verwonderlijk dat in Reloaded Morpheus' onwankelbare geloof en profetieën die ook nog eens niet uit blijken te komen op de zenuwen beginnen te werken van een aantal andere Zionisten?

De geruststellende gedachte dat Morpheus' ontologische paranoia niet meer is dan een onschuldige Hollywood-fantasie, is niet terecht. De technologische Matrix-versie van Descartes' gedachte-experiment blijkt de filosofische gelederen in Amerika al een aantal decennia serieus bezig te houden. De situatie van de in de broedcellen' gevangen mensen in The Matrix lijkt namelijk verdacht veel op die van het menselijk brein in de zogenaamde brain in a vat' hypothese. Deze hypothese stelt dat een brein dat in een laboratorium in leven zou worden gehouden en door een boosaardige geleerde prikkels toegediend zou krijgen die subjectieve ervaringen oproepen, er op geen enkele manier achter zou kunnen komen of deze ervaringen echt zijn of kunstmatig. Hilary Putnams versie van dit gedachte-experiment, waarin alle mensen in feite aan elkaar gekoppelde breinen in vaten zijn, is zelfs vrijwel identiek met die van de mensen in The Matrix.

Vanzelfsprekend wordt de 'brain in a vat'-hypothese lang niet door iedereen onderschreven en is op verschillende gronden beargumenteerd waarom de in het experiment belichaamde radicale scepsis onhoudbaar is. Wat fascineert is nog niet zozeer dat geen enkele van die argumentaties tot op heden overtuigend is gebleken, maar het feit dat deze hypothese waarvan onze eerste indruk is dat deze eerder genezing behoeft dan weerlegging zo serieus wordt genomen! De metafysica van de achterwereld' blijkt nog lang niet uitgestorven te zijn in de (post)moderne cultuur. Of beter: juist in deze hoogtechnologische cultuur vindt ze een vruchtbare nieuwe bodem. De Matrix-trilogie weerspiegelt de scepsis en paranoia die het leven in het tijdperk van de informatie- en communicatietechnologie voortdurend bespoken. Ons beeld van, en omgang met, de wereld en onze medemensen wordt in toenemende mate bemiddeld door dergelijke technologieën. Menig weldenkende burger twijfelde aan het realiteitsgehalte van de beelden die we van de Irak-oorlog voorgeschoteld kregen of meende zelfs zeker te weten dat we door een kwade god in Washington systematisch worden misleid.

Wanneer Neo in Reloaded uiteindelijk de Àrchitect' van de Matrix bereikt, flitsen op video wall van deze kwade genius afbeeldingen van Hitler, Saddam Hussein en Bush jr. voorbij. De boodschap lijkt te zijn dat we reeds volkomen in een Matrix zijn ondergedompeld en Reloaded is daar zelf een cynisch voorbeeld van. In de Entertainment Weekly van 28 april j.l. vertelde producer Joel Silver trots dat door de perfecte reclamecampagne op dat moment al 95 procent van de Amerikanen van die film had gehoord. Maar is die alle aandacht vangende reclamecampagne niet medeverantwoordelijk voor het feit dat, volgens een recente opiniepeiling van de New York Times, tweederde van de Amerikaanse bevolking geen enkele van de negen Democratische presidentskandidaten bij naam kan noemen?

Kort voor, tijdens en na de afloop van de eerste Golfoorlog publiceerde de bij uitstek postmoderne filosoof Baudrillard drie artikelen in de krant Libération waarin hij respectievelijk beweerde dat de Golfoorlog niet zou plaatsvinden, niet plaatsvond en niet plaatsgevonden had. Wat we op televisie voorgeschoteld kregen was volgens Baudrillard geen live war', maar een zorgvuldig geënsceneerd simulacrum: een kopie zonder origineel. Volgens Baudrillard zijn de media niet langer verschijnvormen van de werkelijkheid, maar veeleer verdwijnvormen, waarin ook de metafysische twee-wereldentheorie verdampt.

Het lijkt dan ook niet meer dan logisch dat de hacker Neo in The Matrix zijn illegale software verstopt in een uitgehold exemplaar van de Engelse vertaling van Baudrillards Simulations et Simulacra. Maar zelfs hier bedriegt de schijn. Het is een staaltje van superieure ironie dat ook het boek waarin Baudrillard uiteenzet dat de èchte' wereld achter de afbeeldingen is verdwenen, hol blijkt te zijn! Het is bekend dat Baudrillard niet bijzonder gecharmeerd was van deze grap. Niet zozeer omdat, zoals boze tongen beweren, hij graag op de credit- en payroll vermeld had willen worden, maar omdat The Matrix hier duidelijk een andere wending neemt dan Baudrillard. Ook in Reloaded blijft de boodschap dat zich achter de Matrix nog een andere wereld bevindt en daar valt inderdaad wel iets voor te zeggen. Achter de Gulf Wargames I en II gingen de grootste bombardementen sinds de Tweede Wereldoorlog schuil.

De ontnuchterende boodschap van Reloaded is dat er ook in Zion illusies bestaan. De houdbaarheidsdatum van Morpheus' onwankelbare geloof in the One' is verstreken. Zijn voorspelling dat de strijd met de machines in het voordeel van de mensheid zou worden beslecht zodra Neo de Bron(code) zou bereiken, komt niet uit. Na het gesprek met de Architect van de Matrix ziet Neo in dat het Orakel dat hem haar profetieën over the One' influistert slechts ànother system of control' is. Wie zei ook alweer dat de religie opium voor het volk is?

Toch is het te vroeg om met Jane Dark in de Village Voice te concluderen: 'Matrix is just Marxist avant la lettre'. Aan het eind van Reloaded blijven er nog vele vragen onbeantwoord. Hoe kan het dat Neo na zijn ontmoeting met de Architect zijn wonderen ook buiten de Matrix kan verrichten? Zal Neo in Revolutions, het derde deel van het drieluik, inzien dat ook hijzelf slechts een instrument is van de boosaardige machines? Of mag hij hopen dat zijn Messiaanse liefde uiteindelijk mens en machine zal verzoenen? Wie, zoals Neo, uit de grot der onwetendheid klautert, beseft dat hij in feite nog minder weet dan eerst.

Wie neemt het Neo kwalijk dat hij zich, met ons, vertwijfeld afvraagt: wie ben ik en wat moet ik doen?

30 juni 2003

bron: http://www.nrc.nl/scholieren/artikel/1056949291573.html
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
'The Matrix Reloaded': Wat moet ik doen?

Kant formuleerde de drie kernvragen van de filosofie: Wat kan ik weten? Wat moet ik doen? Wat mag ik hopen? De gebroeders Wachowski lijken door deze drie vragen gebiologeerd te zijn in hun Matrix-filmtrilogie. In dit artikel het antwoord op de tweede vraag.

Door Jos de Mul

De hybride vermenging van ervaringsdomeinen herinnert aan klassieke mythen en aan de romantische pogingen, van Hölderlin tot Nietzsche en Wagner, die te doen herleven in de moderne, onttoverde wereld. De namen en functies van een aantal personages, zoals Morpheus, Niobe, Persephone en het Orakel, dragen er toe bij dat de saga over de strijd tussen mensen en machines het karakter krijgt van een eigentijdse mythe.

Ook als kunstwerk is de Matrix-trilogie hybride. Op het eerste gezicht laat de queeste van Neo zich probleemloos ordenen onder wat Northrop Frye het meestergenre van de roman noemt: een speurtocht waarin de held een opdracht heeft te vervullen waarbij hij of zij ook geleidelijk zichzelf en vaak ook nog een lief leert kennen. Bij nader inzien is de Matrix-trilogie een patchwork van genres: van sciencefiction (technologie bedreigt mensheid), vechtfilm (Hongkong-stijl kung fu), actiefilm (snelwegachtervolging), thriller (Neo achtervolgd door software agents), griezelfilm (de machines als body snatchers), mystery (wat is de Matrix?), phantasy (de vliegende en kogels stoppende Neo) en love story (Neo en Trinity, Morpheus en Niobe) tot aan de aloude western toe (het duel tussen Neo en Agent Smith aan het eind van The Matrix). Daarbij wordt rijkelijk geput uit de geschiedenis van de film. De filmliefhebber kan zijn hart ophalen aan de verwijzingen naar klassieke films als Metropolis, The Wizard of Oz, 2001: A Space Odyssey, Blade Runner en Superman.

Er wordt niet alleen naar films verwezen, maar ook naar literatuur, bijvoorbeeld Lewis Carrols Alice in Wonderland (,,Follow the white rabbit!'') en Through the Looking Glass en de sciencefiction van Phillip K. Dick en William Gibson, Amerikaanse stripverhalen, Japanse animatiefilms en computerspelen. Bovendien hebben de Wachowski's in een amalgaam van vernieuwende verteltechniek en uitbundige merchandising ervoor gekozen in de films maar een deel van het verhaal te vertellen.

Wie zich wil verdiepen in de voorgeschiedenis van het filmverhaal dient de negen, door de Wachowski broers bedachte, maar door voornamelijk Japanse kunstenaars uitgevoerde animaties op de Animatrix DVD aan te schaffen. En om de intriges rondom de bijfiguren Naomi en Ghost te ontrafelen, dient men het, eveneens door de Wachowski's ontworpen, computerspel Enter the Matrix te spelen. Daarin is ruim vijftig minuten extra filmmateriaal verwerkt, waardoor het een merkwaardige hybride is van film en game. Omgekeerd lijkt de Matrix in Reloaded met zijn verschillende levels, geheime doorgangen en sleutels nog het meest op een computerspel en heeft de toeschouwer in de bioscoop bij de gevechtsscènes en de achtervolgingen vaak het gevoel te kijken naar de trailer van een videogame die het verlangen moet aanwakkeren de joystick zelf ter hand te nemen.

De knipoog naar de wereld van het computerspel is niet toevallig. In de afgelopen decennia heeft de computerspelindustrie Hollywood qua jaaromzet overvleugeld. Interactiviteit is uitgegroeid tot het toverwoord van de hedendaagse cultuur. Dat interactieve aspect van de spelcultuur is overigens allerminst postmodern te noemen, maar vloeit veeleer voort uit het moderne wereldbeeld. De moderne mens ziet zich immers voor alles als een autonoom, vrij handelend subject. Het moderne subject is, zoals Kees Vuyk het ooit treffend uitdrukte, een Homo volens. Een willende mens, die zijn of haar eigen leven autonoom gestalte geeft. Het computerspel is één van de populaire derivaten van deze moderne ideologie.

Zowel in het computerspel als in the game of life' moet het moderne subject voortdurend kiezen. Waar in de premoderne cultuur de keuzen partner, beroep, religie meestal voor je gemaakt werden, daar dient de moderne mens voortdurend zelf te kiezen. Of het nu gaat om de simpele keuze tussen de linker of de rechterdeur in een computergame of de keuze voor een bepaalde levensstijl, voortdurend staat het moderne subject voor de vraag: wat moet ik doen?

Eén van de centrale thema's van de Matrix-trilogie is het maken van keuzen. In weerwil of wat de aansluiting bij het computerspel betreft juist: dankzij de postmoderne vorm is de inhoud van de trilogie, wat dit thema betreft, modern. Het verhaal van The Matrix begint met de keuze die Neo moet maken tussen de rode pil, die hem de gruwelijke waarheid over zijn leven belooft te onthullen, of de blauwe pil, die hem in staat zal stellen in zalige onwetendheid voort te leven. Daarna worstelt hij voortdurend met de keuze zijn rol als the One' al of niet te aanvaarden. Aan het eind van de eerste film lijkt Neo voor de keuze gesteld te worden het leven van zijn vriend Morpheus op te offeren of zijn eigen leven. En wanneer hij aan het slot van Reloaded bij de Architect van de Matrix belandt, stelt deze hem twee deuren! voor de onmogelijke keuze zijn geliefde Trinity te laten sterven of de mensheid op te offeren. Wanneer Neo het nog niet had begrepen, dan komt hij hier definitief tot inzicht: ,,Choice. The problem is choice''.

Maar zijn wij eigenlijk wel vrij om te kiezen? De moderne mens mag zich dan wel trots beschouwen als een vrij en autonoom subject, binnen het moderne wereldbeeld is het moeilijk deze vrijheid een plaats te geven. In de premoderne cultuur deed dat probleem zich nog niet zo prangend voor. Zo werden in de Griekse oudheid goden en schikgodinnen verantwoordelijk gehouden voor het lot van de mens. Tragische helden als Sofokles' Oedipus kunnen doen wat ze willen, hun vooraf bepaalde lot ontlopen zij nooit. En ook in het christendom gunt de leer van de voorzienigheids Gods zeker wanneer deze de vorm krijgt van een Calvinistische predestinatieleer weinig ruimte aan de menselijke vrijheid. Bij Plato die in dit opzicht de voorloper is van de moderne cultuur ligt het anders. Bij monde van Socrates stelt hij dat de gevangenen in ,,de grot van onwetendheid'' zelf verantwoordelijk is voor de keuze het steile en doornige pad van de kennis wel of niet te bewandelen.

Hoewel deze visie bepalend is voor de moderne cultuur en ook Neo erdoor geleid lijkt te worden in zijn queeste, bedreigt de mogelijkheid dat ons handelen gedetermineerd is door voorafgaande oorzaken het moderne vrijheidsideaal voortdurend. Daaraan hebben, in het tijdvak van de secularisering, vooral de wetenschappen bijgedragen. Volgens het natuurwetenschappelijk determinisme is het menselijk leven, zoals alles in het universum, onderworpen aan natuurwetten. We menen dan wel vrij te zijn, in werkelijkheid zijn we een speelbal van onze zelfzuchtige genen' (Dawkins). Ook in de sociale wetenschappen wordt keer op keer betoogd dat ons handelen niet vrij is, maar de resultante van, bijvoorbeeld, onze cultuur, ons sociale milieu of onze opvoeding. In het debat over de vraag of nature of nurture de doorslaggevende factor is in het menselijk gedrag, lijken beide partijen het er in ieder geval over eens te zijn dat er duidelijke grenzen zijn gesteld aan de menselijke vrijheid. Achter de rusteloze activiteit van het (inter)actieve moderne subject ligt, zoals de Sloveense filosoof en psychoanalyticus Slavoj en caron;Zizek niet moe wordt te herhalen, een passieve kern. Omdat we die passiviteit niet kunnen aanvaarden, besteden we haar het liefste uit. Een banaal voorbeeld van deze ìnterpassiviteit' is de videorecorder, die passief voor ons geniet, zodat we gewoon kunnen doorwerken en de banden met onbekeken films zich opstapelen. De bewegingloze lichamen in hun kunstmatige baarmoeders in de Matrix-trilogie lijken de ultieme uitdrukking te zijn voor de moderne angst voor passiviteit.

De vraag of en zo ja hoe het determinisme zich laat rijmen met menselijke vrijheid en zo ja, hoe dan? is één van de grote onopgeloste vragen van de moderne filosofie. De hoofdrolspelers in de Matrix-trilogie vertegenwoordigen verschillende antwoorden op die vraag. Het gedrag van de software agents, zoals Smith, het Orakel, de Merovingian, de keymaker en de Architect, lijkt volstrekt te zijn gedetermineerd. Dat is niet zo vreemd, aangezien zij niets anders doen dan op mechanische wijze voorgeprogrammeerde regels uitvoeren. De Merovingian, het kwaadaardige programma dat de keymaker bewaakt, weet dat Neo zelfs welluidend uit te leggen en hij gaat er vanuit dat dit bij de mens niet anders is. Volgens hem is keuzevrijheid een illusie, gecreëerd tussen hen die wel en hen die geen macht hebben. Alles in de wereld loopt volgens de wetten van actie en reactie, oorzaak en gevolg, wat hij demonstreert door in een van de Matrix-bewoonsters in de vorm van een nagerecht een programma te implementeren dat haar seksuele lust aanwakkert dit tot genoegen van de programmeur, die weet welke driften hemzelf drijven. De hoogste vrijheid die we kunnen bereiken en die ons boven de dieren verheft, zo stelt de Merovingian in navolging van Spinoza, alvorens hij de dame in kwestie naar het toilet volgt, is dat we begrijpen wat ons drijft.

Interessant is ook het Orakel dat de Zionisten de komst van the One' voorspelt en steeds lijkt te weten wat Neo gaat doen. In een volstrekt gedetermineerde wereld is dat, in principe, mogelijk. Morpheus gelooft dat het Orakel de toekomst kan voorspellen, maar voor hem en hij sluit daarbij aan bij een bepaalde christelijke interpretatie van de alwetendheid van God staat zo'n profetie de menselijke vrijheid niet in de weg. Volgens Morpheus kan het Orakel voorzien dat Neo uit vrije wil zijn rol als bevrijder op zich zal nemen.

Neo is op dit punt veel moderner dan Morpheus. Hij zegt tegen Morpheus controle over zijn leven te willen hebben, en dat hij daarom de gedachte dat het Orakel zijn toekomstig gedrag kan voorspellen, niet kan verdragen. Zelfs wanneer ons lichaam onderworpen is aan de wetten van de natuur waarvan het deel uitmaakt, dan nog bezit de geest volgens Neo onvoorwaardelijke vrijheid. In dat opzicht is hij een echte Neo-kantiaan. Volgens Kant is de mens een burger van twee werelden. Een bijzonder schizofrene burger zelfs: als lichaam volledig onderworpen aan de wetten van de natuur, als autonome geest volledig vrij zichzelf de (morele) wet voor te schijven. Zoals alle kantianen worstelt Neo met de opgave die twee werelden bij elkaar te brengen en natuur en vrijheid, neiging en plicht, met elkaar te verzoenen. Beter dan wij doorgaans in ons leven slaagt Neo er steeds beter in de wetmatigheden van de Matrix aan zijn vrije geest te onderwerpen.

Als radicale modernist kampt Neo echter ook met een ander probleem. Als we werkelijk onvoorwaardelijk vrij zijn, dan ontvalt ons ieder traditioneel houvast. Wanneer Neo losbreekt uit de comfortabele zekerheden van de Matrix, staat hij er plotsklaps helemaal alleen voor. Ook in dat opzicht is hij the One'. Misschien heeft de tobbende Neo in zijn jeugd wel iets teveel Sartre gelezen, die de menselijke keuzevrijheid nog sterker aanzet dan Kant, wanneer hij stelt dat we eigenlijk ieder moment van ons leven voor de existentiële keuze staan wel of niet door te ademen. Wanneer Neo weer eens voor een onmogelijke keuze staat, zal hij waarschijnlijk met Sartre verzuchten dat de mens gedoemd is om vrij te zijn.

Ook wanneer Neo maar een klein beetje vrijheid zou bezitten of uitoefenen, heeft het Orakel een serieus probleem. Neo's gedrag laat zich dan principieel niet meer voorspellen. Maar misschien is dat, net zoals bij het klassieke orakel van Delphi, ook helemaal niet de bedoeling. Misschien is het wel vooral haar taak, als een moderne Socrates, Neo te stimuleren zijn eigen keuzes te maken en te begrijpen. Zo zegt zij in Reloaded tegen hem: ,,Je komt hier niet om een keuze te maken, maar om de keuze die je al gemaakt hebt, te begrijpen.'' En ook als het Orakel zoals Neo ontdekt in werkelijkheid 'just another level of control' is, impliceert dat niet dat zij zou kunnen voorspellen. In dat geval probeert ze Neo door haar (self-fulfilling) prophecies naar de Bron(code) te manipuleren.

En hoe zit het met de vrijheid van de bewoners van de Matrix? Volgens Morpheus hebben zij geen vrijheid, aangezien zij slaven zijn van de machines en hun wereld een door computers geschapen virtuele wereld is. In de Matrix-literatuur wordt dit standpunt wel verhelderd door te verwijzen naar een gedachte-experiment van Robert Nozick. Hij stelt zich een Experience Machine voor die door prikkeling van de hersenen al onze wensen een fantastische partner, een moordbaan, schitterende reizen op hallucinatoire wijze bevredigt en hij geeft vervolgens verschillende redenen om daar niet voor te kiezen. In het leven willen we echte ervaringen hebben, en niet slechts de illusies. Bovendien zijn die ervaringen pas echt bevredigend wanneer we daar moeite voor hebben moeten doen en er echte keuzes voor hebben moeten maken. Is dat ook niet wat ons afschrikt in het leven in de Matrix?

Hubert Dreyfus heeft onlangs in een lezing in Amsterdam zie http://whatisthematrix.warnerbros.com/ op goede gronden betoogd dat Nozicks gedachte-experiment niet van toepassing is op de Matrix. Anders dan in dat gedachte-experiment ervaren de mensen in de Matrix geen solipsistische hallucinatie, maar ontmoeten zij in hun virtuele wereld daadwerkelijk (de avatars van) andere mensen en ondergaan zij allerlei echte ervaringen. Ze werken, worden verliefd, krijgen ruzie en ondervinden tegenwerking. Ze maken wel degelijk keuzen en hun handelingen hebben bovendien echte consequenties. Wanneer ze iemand doden in de Matrix, zo wordt duidelijk in de film, sterft ook het lichaam in zijn kunstmatige baarmoeder. (In dat licht bezien is het oordeel van Agent Smith dat de dood en verderf zaaiende Neo en zijn bende levensgevaarlijke terroristen zijn, niet geheel ongegrond). Dat ze door de machines worden gebruikt als energiebron of meer waarschijnlijk, maar daarover in de volgende aflevering meer bewustzijnsbron, doet niets aan hun vrijheid in de Matrix af. Net zo min als het feit dat onze lichamen gebruikt worden door 'zelfzuchtige genen' iets afdoet aan de vrijheid die we bezitten om ons niet uitsluitend met de reproductie van onze genen bezig te houden, maar ook te genieten van een goede film of zelfs, af en toe, een altruïstische daad te verrichten.

In dat licht bezien is het niet zo gek dat Cypher, die deel uitmaakt van de bemanning van Morpheus' hovercraft, betreurt dat hij ooit de rode pil heeft genomen en er voor kiest terug te keren naar de wereld van de Matrix. Hij verkiest de zalige onwetendheid, wanneer deze vergezeld gaat van een flinke biefstuk en een goed glas wijn, boven inzicht in de miserabele omstandigheden van het leven in Zion.

Toch is er volgens Dreyfus een goede reden om niet terug te keren naar de Matrix. Hoewel de bewoners ervan een zekere vrijheid kennen binnen deze wereld, missen ze de voor de mens wezenlijke vrijheid om nieuwe werelden te scheppen! Grote politieke leiders, kunstenaars, profeten, filosofen en wetenschappers scheppen nieuwe werelden. In existentialistische termen: door authentiek te leven, dat wil zeggen door fundamentele keuzes te maken, hebben figuren als Socrates, Jezus en Descartes hun wereld op beslissende wijze getransformeerd. En dat nu is volgens Dreyfus niet mogelijk in de wereld van de Matrix. De bewoners van die voorgeprogrammeerde wereld zijn niet in staat de 'spelregels' van hun bestaan werkelijk te veranderen en zijn daarom veroordeeld tot een inauthentiek bestaan.

Bij die opvatting zijn echter wel wat kanttekeningen te maken. Om te beginnen hebben existentialisten als Heidegger en Sartre altijd onderstreept dat inauthenticiteit eigen is aan het menselijk leven, en eerder regel dan uitzondering. Niemand is in staat voortdurend authentiek te leven. Wat dat betreft verschilt het leven in de Matrix niet zoveel van ons alledaagse leven. Anderzijds is Neo er het bewijs van dat zelfs in de Matrix authentiek leven mogelijk is. Neo is voortdurend bezig de regels en wetten van de Matrix te transformeren, zijn hele queeste is erop gericht een nieuwe wereld te scheppen. Bovendien speelt het leerproces van Neo zich vrijwel geheel binnen de Matrix af. Dat verklaart wellicht ook waarom de gevorderde leerling Neo in Reloaded niet gewoon wegvliegt wanneer de agenten hem aanvallen.

Neo blijkt zelfs in staat de software agent Smith te bevrijden uit zijn kluisters. Weliswaar zit Smith nog vast aan enkele nare ingeprogrammeerde gewoonten, zoals Neo naar het leven staan. Maar de reden daarvan is nu, zoals hij Neo tijdens een van hun confrontaties toevertrouwt, dat hij een doel in het leven zoekt. Nu zou men met de Merovingian kunnen tegenwerpen dat dit nooit weggelegd zal zijn voor mechanistisch handelende programma's. Maar zal in Revolutions, het derde deel van de Matrix-trilogie, niet blijken dat het doel van Neo's queeste is de machines leven in te blazen. Mogen wij met de machines hopen dat Neo hun bewustzijn, emoties en vrijheid zal schenken?

To be concluded.

30 juni 2003

bron: http://www.nrc.nl/scholieren/artikel/1056948874788.html

Waarschuw beheerder
The Matrix Revolutions: wat mag ik hopen?

Kants kernvragen van de filosofie: Wat kan ik weten? Wat moet ik doen? Wat mag ik hopen? leken aan de basis te liggen van de Matrixtrilogie. In deel drie, 'The Matrix Revolutions', zijn ze de weg kwijtgeraakt.

Door Jos de Mul

Everything that has a beginning has an end. Menige bezoeker van het slotdeel van de Matrix-trilogie zal waarschijnlijk hopen dat deze, de reclamecampagne van The Matrix Revolutions begeleidende , slogan betekent dat er geen deel 4 zal komen.. Na het briljante eerste deel en het enigszins teleurstellende, maar veel belovende tweede deel, lijken de Wachowski broers met Revolutions een nieuwe standaard te hebben gezet in cinematografische neergang. De recensies waren wereldwijd vernietigend (zie http://www.rottentomatoes.com) en in de aan de Matrix-trilogie gewijde nieuwsgroepen en chatrooms op het internet heerst alom ontreddering.

De teleurstelling betreft niet zozeer het feit de gebroeders Wachowski de vele intrigerende vragen die zij in de eerdere delen opriepen niet hebben beantwoord (iedere goed kunstwerk roept eerder vragen op dan dat het ze beantwoordt), maar dat ze deze vragen simpelweg terzijde hebben geschoven ten gunste van plat spektakel. En voor zoverre er in Revolutions wel antwoorden worden gegeven, waren veel fans verbijsterd vanwege de nieuwtestamentische ontknoping. Waar The Matrix een overwegend moderne thematiek had - Neo ontdekt de ware wereld achter de matrix - en The Matrix Reloaded een postmoderne misschien is ook Zion niets meer dan een computersimulatie - daar lijkt The Matrix Revolutions terug te vallen in een premodern wereldbeeld. Neo, als verlosser hangend aan een kruis van licht. Postmoderne hoop op verzoening ingewisseld voor onwankelbaar geloof.

Zijn die verwijten terecht? Ja en nee. Dat de Wachowski's door creatieve uitputting of onder commerciële druk van de filmmaatschappij er niet in zijn geslaagd de narratieve en filosofische ballen die ze hebben opgegooid in de lucht te houden, is duidelijk. Maar wie meent dat de Wachowski's zich ontpoppen als vrienden van christelijke geloof, zal bij nadere beschouwing moeten erkennen dat zij het type vrienden zijn die vijanden overbodig maakt.

Zoals veel sciencefiction draait de Matrix-trilogie om de angst dat de technologie de mens ooit zal overvleugelen. De relatie tussen mens en techniek is even oud als intiem. Wanneer in de wijsgerige antropologie de vraag wordt gesteld wat de mens van het dier onderscheidt, dan wordt doorgaans naast het taalvermogen het vervaardigen van technische hulpmiddelen beslissend genoemd. De geschiedenis van de mensachtigen (homoïden) begint zo'n zeven miljoen jaar geleden, toen de voorouders van de mens werktuigen begonnen te maken. De mens is 'van nature kunstmatig' (Plessner), steeds aangewezen op zijn technische supplementen. Je zou dus kunnen zeggen dat de mens van meet af aan een cyborg half organisme, half machine - is geweest. Dankzij de techniek heeft de Homo sapiens de heerschappij over de aarde verworven.

Met de opkomst van de moderne natuurwetenschappen en technologie sinds de zestiende eeuw is de technologie steeds meer angst gaan inboezemen. Dat heeft vooral te maken met het feit dat we steeds afhankelijker zijn geworden van de technologie. De moderne mens leeft niet langer in een bio- maar in een technotoop. Onze situatie is vergelijkbaar met de mensen in The Matrix, die gevangen zitten in hun kunstmatige baarmoeders. Daar komt nog bij dat de techniek, hoewel zij door de mens wordt gemaakt, vrijwel altijd een eigen dynamiek krijgt. Eenmaal ontstaan lijkt de technologie haar eigen weg te gaan, niet vanwege een eigen vrije wil maar vanwege allerlei onvoorziene neveneffecten en de nieuwe doelen die ze in het leven roept. Bovendien zijn technologische ontwikkelingen moeilijk te stoppen. Zeker in combinatie met een kapitalistische markteconomie, die gericht is op voortdurende innovatie en ontwikkeling, is er sprake van een 'technologische imperatief'. Wie niet meedoet, valt af. Biologische selectie is bij de mens grotendeels vervangen door een technologische.Wat de Matrix-trilogie op onheilspellende wijze laat zien is dat met de opkomst van moderne informatietechnologie de technologie nog vele malen onbeheersbaarder wordt. Technologieën zijn niet langer uitsluitend hulpmiddelen, maar gaan letterlijk hun 'eigen leven' leiden en zullen mogelijk de mens overvleugelen. De naast de films uitgebrachte Animatrix-DVD verhaalt van de oorlog tussen mens en machine, die aan de Matrix-trilogie vooraf gaat en die uitmondt in de exploitatie van de mens door de technologie.

Tegen deze achtergrond laat zich ook de religieuze dimensie van de Matrix-saga verklaren. Hoewel de technologie een van de belangrijkste drijfveren is van de secularisering van de moderne samenleving - waar ooit God wikte en beschikte daar heeft de moderne mens het lot in eigen hand genomen - heeft zij tevens een sterk religieus aura. Dat komt in de eerste plaats omdat de technologie opgevat kan worden als een voortzetting van de magie met andere middelen.

Hans Achterhuis wees erop dat de moderne techniek door haar onbeheersbaarheid het heilige vertegenwoordigt. Het heilige is van oudsher datgene wat buiten onze macht ligt en ons van buitenaf bepaalt. Enerzijds is het juist datgene wat ons heil kan brengen en waarop we onze hoop vestigen (bij de bestrijding van honger en ziekte). Anderzijds is het angstaanjagend, omdat de ontketende krachten ons ook kunnen vernietigen (atoombom). De technologie fascineert ons en trekt ons, maar tegelijkertijd stoot zij ons af.

In Revolutions zien we deze techno-god belichaamd in de Deus Ex Machina, bij wie aan het eind van de film steun zoekt in zijn strijd tegen de losgeslagen Agent Smith. Echter, ook onze wereld kent dat religieuze aura van de technologie, bijvoorbeeld in discussies over nieuwe technologieën zoals genetische manipulatie of het scheppen van kunstmatig leven, wanneer tegenstanders stellen dat de mens niet 'voor God mag spelen'.

Biotechnologie, kunstmatige intelligentie en kunstmatig leven stellen de mens, als eerste soort in de evolutie van het leven op aarde, mogelijk in staat zijn eigen evolutionaire opvolgers een 'superman' - te creëren. Tegelijkertijd beseffen we dat we daarmee een ontwikkeling inzetten die wel eens geheel out of control zou kunnen geraken. Wanneer Nietzsche de mens een koord noemt, gespannen tussen dier en Übermensch, dan voegt hij daar aan toe dat dit koord gespannen is boven een afgrond. En die afgrond, zo kunnen we aanvullen, is de technologie. Maar omdat die afgrond deel uitmaakt van ons wezen, kunnen we haar niet uit de weg gaan.

Kants derde kernvraag van de filosofie - Wat mogen we hopen? verwijst in onze technologische wereld niet langer naar aan een mogelijk plan Gods, maar richt zich op de ongewisse toekomst van het menselijk leven. Bij de beantwoording van deze vraag legde Kant de verantwoordelijkheid al bij de mens zelf. In de natuur en de menselijke geschiedenis bestaan volgens hem geen objectieve doelen, al kunnen wij niet anders handelen dan alsof dergelijke doelen wel gegeven zijn. Er is geen garantie dat de mens ooit in harmonie met de natuur zal leven, dat er vrede op aarde zal heersen of dat we in staat zullen zijn de technologie in ons leven te integreren zonder daaraan ten onder te gaan.

Dergelijke doelen zijn niet gegeven, ze zijn veeleer opgaven voor de mens. Wij moeten zelf bepalen welke die doelen zijn. Bij een dergelijk oordeel kunnen we ons volgens Kant niet uitsluitend beroepen op ons ken- en wilsvermogen, maar zijn we ook aangewezen op onze gevoelens van lust- en onlust. Zonder emoties geen menselijke rationaliteit.

En daarmee lijkt het fundamentele thema van Neo's odyssee te zijn gegeven. Hij moet er achter zien te komen hoe wij ons tot de techniek moeten verhouden in een door en door technologisch bepaalde wereld, en wat ons doel is in onze verhouding met de techniek. De slogan van Revolutions - 'Everything that has a beginning, has an end' kunnen we daarom ook begrijpen als: 'Alles wat een begin heeft, heeft een doel'. Neo heeft in The Matrix leren inzien dat hij in een door de techniek beheerste wereld leeft, en verwierf in Reloaded het besef dat zijn wil vrij is. In Revolutions kiest hij zijn doel en laat hij zich als een ware Neo-kantiaan leiden door zijn gevoel. Hij kan niet anders dan vertrouwen op de liefde tussen hem en Trinity, op zijn mede-Zionisten en op de mogelijkheid van een verzoening tussen mens en machine. In dit licht vallen veel op het eerste gezicht raadselachtige elementen uit de Matrix-films op hun plaats.

Het verschil tussen de mensen en de machines en hun software-agenten hangt samen met de verhouding van elk van hen tot doelmatigheid. Programma's hebben een ingebouwd doel. Het doel van Agent Smith is het vernietigen van rebellen als Neo. Wanneer Neo zich in The Matrix in Agent Smith upload-t, raakt diens programma ontregeld en heeft het zoals Smith Neo toevertrouwt, niet langer een doel. Weliswaar kreeg hij door de upload beschikking over een krachtige emotie (haat), maar omdat hij nog steeds geen vrije wil heeft, kan hij zich ook geen nieuwe doelen stellen.

Agent Smith is een symbool voor het gevaar van de ongebreidelde, doelloze ontwikkeling van een autonoom geworden technologie. Zo'n technologie vermenigvuldigt zich als een computervirus en Agent Smith dreigt niet alleen de wereld van de mens, maar ook die van de matrix en de machines zelf te vernietigen.

Neo heeft heeft wel een vrije wil, maar hij ontbeert nu juist een doel in zijn leven. Bij het vinden van zijn doel is hij weer aangewezen op de techniek die hij binnen en buiten de matrix aantreft. Zoals de mens niet bestaat zonder de techniek, kan Neo dus niet zonder agent Smith en het is onvermijdelijk dat Neo en agent Smith mens en techniek - uiteindelijk fuseren. Men hoeft geen psychoanalytische training te hebben gevolgd om in te zien dat de immense stroom spermatozoïde sentinels die de tempel van Zion inzwermen eveneens deze versmelting van mens en technologie symboliseert (over de pogingen tot anti-conceptie door de inwoners van Zion en de coïtus interruptus die uiteindelijk plaatsvindt zo dadelijk meer).

De Matrix-trilogie toont de twee belangrijkste actiepunten uit de verborgen to do-lijst van de zich momenteel om ons heen ontwikkelende transhumane technologiën: de technologisering van de mens en de humanisering van de machine. De reële en virtuele personages in de films bieden een staalkaart van mogelijkheden met de daarbij behorende voor- en nadelen. Software agent Smith is een duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet: de technologie zich doelloos laten ontwikkelen. Omgekeerd is de menselijke figuur van Bane, die tot het bestaan van een automaat is veroordeeld doordat in zijn brein de geest van Smith wordt gedownload, ook geen nastrevenswaardig doel.

Het Orakel en het kleine meisje Satie zijn meer geavanceerde voorbeelden van een humanisering van de techniek. Waar de Architect van de Matrix er blijkens de voorlaatste scène in Reloaded naar streeft de mathematische vergelijkingen die de mechanistische matrix beschrijven in balans te houden en Neos de storende vrije keuzen als een anomalie beschouwt, zegt het Orakel er juist op uit te zijn die balans te verstoren. Zij stelt voor technologieën uit te rusten met bewustzijn, gevoelens en vrije wil.

Centraal in de Matrix-trilogie staat Neo, die zich in de loop van de drie films waarschijnlijk als een experiment van de machines - transformeert tot een hybride levensvorm tussen mens en machine (in dit licht is de casting van de mechanisch acterende Keanu Reeves een meesterzet!). Dat hij een cyborg is bleek al in The Matrix, waar hij opstond uit de dood (de kus van Trinity was klaarblijkelijk een harde reset van zijn besturingsprogramma). Ook wordt dat duidelijk uit het feit dat hij zijn bovenmenselijke krachten ook buiten de matrix kan uitoefenen, bijvoorbeeld wanneer hij de de sentinels uitschakelt (waarschijnlijk door met behulp van in zijn lichaam geïmplementeerde technologie draadloos hun besturingssysteem te hacken) en door de lucht vliegt.

Zijn uiteindelijke fusie met Agent Smith maakt een voorlopig einde aan de oorlog tussen mens en machine. Dat religie en technologie daarbij versmelten, is niet zo gek in het licht van de hierboven gesignaleerde religieuze dimensie van de technologie. Het resultaat is een curieus amalgaam van reformatorisch christendom en cyborg-nietzscheanisme. Neo, verlaten door de god van de liefde - zijn Trinity legt immers onderweg het loodje - lijdt voor de mensheid, incorporeert en vernietigt het kwaad (Agent Smith). Zo verzoent hij de mensheid weer met de Deus Ex Machina, om vervolgens als Übercyborg te herrijzen. Hallo, bent u daar nog?

Het blijft evenwel een halfslachtige oplossing omdat sentinels en de Zionisten hun liefdesdaad niet hebben volbracht, waardoor diep onder de grond apparaten vooralsnog apparaten blijven en mensen mensen. Waarschijnlijk ging een ongegeneerde verheerlijking van de cyborg de Wachowski's net als de bewoners van Zion - een afgrond te ver.

17 november 2003

bron: http://www.nrc.nl/scholieren/artikel/1069049207913.html
Waarschuw beheerder
Veel negatieve dinge geschreven over deel 3 van de Matrix, onder andere op forum van Patrick Kicken

www.patrick.fm

Zeker niet juist..

Heb um afgelopen vrijdag gezien moet zeggen mooi einde zat goed in elkaar, veel actie..
Van alle drie de delen was deel 1 toch het beste..

Tot de 3 DVD box.

Waarschuw beheerder
donateur
Lijkt me wel vet!
Waarschuw beheerder
donateur
~ wen ~,

Dankjewel! (y)je hebt niks overdreven met een flinke lap tekst. :)

Ik ga ze uitprinten en vannacht even rustig doornemen.

En gezeik met NRC lijkt me stug, ik zie dit juist als reclame
Waarschuw beheerder
donateur
hehe, uit. wat een allejezus groot essay!

Maar geen letter te veel, alles wat er in staat is zeer interessant.

Zijn invalshoek op de films echt geweldig (heb alleen 1 klein foutje ontdekt, maar die valt te verwaarlosen) zowat alle theorien van grote filosofen weet hij er in te verwerken. En bij bijna alle lijkt het me dat de broers dit er ook mee bedoelde. Dit geeft dan ook hun genialiteit
aan.
Alleen misde ik nog de overkoepelings-theorie van hegel (maar misschien lag die te veel voor de hand)

~ wen ~, nogmaals bedankt!

Waarschuw beheerder
donateur
:D

Waarschuw beheerder
donateur
Inderdaad wat een lap tekst, niet normaal!! Is teveel om gewoon even door te lezen vanaf mijn beeldschermpje!! Maar wat ik heb gelezen daar is echt goed over nagedacht!! En ik maar denken dat ik er al veel over aan het denken was!!
Waarschuw beheerder
wat een kutfilm... zit ik daar in die bioscoop... ik erger helemaal dood... veel te langdradig!
Waarschuw beheerder
donateur
Tracid, gewoon uitprinten die hap!

We gaan toch niet moeilijk doen over auteur-rechten is het wel? ;)

Waarschuw beheerder
donateur
Gaat een beetje moeilijk zonder printer!!:S Net een nieuwe PC aangeschaft, maar nog geen printer!!:)
Waarschuw beheerder
donateur
Die computers van tegenwoordig!

Vroegah kreeg je er tenminste een printer bij. ;p

Waarschuw beheerder
donateur
Nu kun je beter als je het inktpatroon leeg hebt, gelijk een nieuwe printer kopen!!

Waarschuw beheerder
was gewoon een coole film als je ff door denk!!!!
Waarschuw beheerder
donateur
Of je up-load de tekst naar AH-fotoservice.
Heb je ze binnen drie dagen in huis.

Mag je nog kiezen tussen mat en glans ook ;)
Waarschuw beheerder
donateur
Vanavond was op twee vandaag een onderwerp over teh matrix, ook prof. j. de mul (zie lap tekst hier boven) kwam aan het woord.

Word de hele nacht herhaald op ned 2

Waarschuw beheerder
donateur
Jeu, heb ik wat om in slaap te komen als het niet op de normale manier lukt! ;)

Waarschuw beheerder
donateur
Altijd negatief he, die TekniX!!
Waarschuw beheerder
donateur
Is er al iets bekent over de release van de boxset? En wat de extra's zullen zijn?

Waarschuw beheerder
donateur
Er gaan geruchten dat het anderhalf uur extra film-materiaal van Reloaded (die in de game Enter the Matrix zit) in de DVD-boxset zit inbegrepen... Zou erg cool zijn, maar is nog niet 100% zeker bevestigd.

Verder is officieel bekendgemaakt dat de DVD van Matrix Revolutions begin april 2004 zal verschijnen (6 april geloof ik).

Wanneer de complete DVD-boxset uit zal worden gebracht, is nog niet bekend...

Waarschuw beheerder
donateur
Dat kan wel een jaar duren volgensmij!! Tellend vanaf de bioscooppremiere!!
Waarschuw beheerder
donateur
Dat zou wel beter zijn dat het film materiaal van Enter the Matrix er bij zit. Ik heb het spel nooit gespeelt en heb daar ook weinig zin in.
Maar ik had begrepen dat het spel (slechts) drie kwartier aan extra film bevat.

Waarschuw beheerder
donateur
Die scenes uit het spel vind ik ook zeker weten de moeite waard om daarvoor de special edition te kopen!! Wilde het spel ook wel, maar ja!! Je kunt niet alles hebben!!

Waarschuw beheerder
donateur
Ik heb de game ook wel...
Maar ja, echte freaks verzamelen ALLES he...
;)

Waarschuw beheerder
donateur
zo heb ik weer heel veel van Star Wars!!:)

Waarschuw beheerder
beetje ingewikkeld..! maar verder wel goed..:D