Partyflock

Forumonderwerp · 942141
2 volgers · 10642x bekeken
Ik ben nog even bezig geweest met de simulatie in multisim, en ik denk dat ik inmiddels een goed alternatief voor de sparkgap heb!

[img width=491 height=385 cacheid=000dcfdc00278c53b5855dda1a01d8345a]http://jnaudin.free.fr/images/easyov01.gif[/img]
­
Het werkt als volgt:
De spanning over de condensator gaat de 2 comparatoren in. De bovenste comparator schakelt als de spanning hoger wordt dan 9.5kV, de onderste als de spanning hoger is dan -9.5kV ;). Als de onderste comparator uitgang geinverteerd wordt, dan heb je de juiste signalen voor het aansturen van de schakelaar. Simpel met een OR-poortje aanelkaar knuppen en klaar :).

De spoel (de primaire van de TC) is hier nog op 0H gelaten, voor de duidelijkheid van het laden en ontladen van de condensator. Als ik wel een inductie toevoeg, dan krijg ik een boel pieken te zien op het moment van doorslag. Nu lijkt me dit wel enigzins logisch, omdat er voor korte tijd resonantie tussen de primaire en condensator is. Jammer genoeg kan ik er nog niet precies de resonantiefrequentie mee bepalen :).

deze formules ken je erbij gebruiken :

C=Farad
ER=gebruikte dielectrum
S=oppervlakte in m2 Van de platen.
e=meter tussen de platen

Hier zijn nog een paar waarden:
mica 6-8
glas 4-7
polystyreen 2,3-2,4
steatiet 4,4
lucht 1

Ik heb inmiddels een systeem ingebouwd dat de schakelaar voor 0,1 milliseconde open blijft staan :d. Ik weet niet zeker of dit een realistische waarde is, maar dat maakt ook niet zo heel veel uit. Ik zie nu in ieder geval wel de goede resonantie tussen primaire en condensator

Ik heb alleen mijn vraagtekens bij de manier waarop deze resonantie te werk gaat. In de simultatie lijkt het namelijk helemaal niet af te zwakken. Laat ik het even verduidelijken met een plaatje

[img width=632 height=486 cacheid=000077520000d8a24fb2e5661a01d8345a]http://www.stevehv.4hv.org/Staccato/staccatosch.gif[/img]
­
Hierboven zie je dus weer het opladen en ontladen van de condensator, maar nu dus met een primaire spoel erbij.
Hierboven is sterk ingezoomd op het moment van doorslag. Je ziet de resonantie tussen de primaire en de condensator duidelijk. Maar ik had eigenlijk verwacht dat het snel uitgedempt zou zijn, wat dus kennelijk niet het geval is. Zou dit kunnen kloppen met de realiteit?

Oh ja, ik maak nu inderdaad geen gebruik van resonantie van de NST. Ik weet namelijk niet of dit zo veilig is. Misschien dat het wel beter is voor een lagere BPS, want nu zit ik rond de 350BPS, wat tamelijk veel is. wat zou jij aanraden om toch voor NST resonantie te gaan?? :)
Waarschuw beheerder
er is verder bar weinig bekend over Nst, ik weet wel dat ze toen voor de eerste keer kwamen met ridge racer hahaha, heel verder denkend universum in rep en roper
Waarschuw beheerder
Wordt een gelijkspanning aangelegd over een condensator, dan komt voor korte tijd een stroom tot stand, die echter ophoudt zodra de condensator opgeladen is. Op lange termijn is de effectieve weerstand theoretisch gezien oneindig. In de praktijk blijft er echter nog een kleine lekstroom.

Wordt een gelijkspanning aangelegd over een spoel, dan gebeurt er aanvankelijk vrijwel niets. De stroom komt maar langzaam op gang doordat er in de spoel eerst een magnetisch veld opgebouwd moet worden. Op lange termijn is de effectieve weerstand van de spoel nul. In de praktijk heeft een spoel ook enige 'gewone' weerstand.

Zorg dus in ieder geval niet dat je een gelijkspanning legt over de spoel don, de stroom komt dan te langzaam op gang waardoor je experiment vertraging op zal lopen
Uitspraak van wil-lems op vrijdag 13 april 2007 om 10:18:
Wordt... ...lopen.

Aha maar kijk dan willems,

Een ding he, je hebt als pimary inner radius 20 cm, gekozen.
Een diameter van 40 cm dus. Dat is nogal veel.
Ik denk dat je radius voor diameter hebt aangezien ?
Je zou deze kunnen nemen :
Gradient angle [degrees] 0
Primary tap factor [%/100] 0.900
Primary inner radius [cm] 10.00
Primary number of turns 8.50
Primary copper diameter [mm] 8.00
Primary winding distance [cm] 2.00
Primary resonance frequency [kHz] 289.86

Je hebt daar dan 7.5 meter leiding voor nodig.

Voor zover ik weet, is een primary onder een hoek alleen beter voor kleine coils. En dan een hoek van 15-25 graden. Voor grotere coils is plat beter.
Bij een te grote hoek raakt de coil overcoupled, met als resultaat dat de secondary coil gaat overslaan.
Energie gaat dan te snel van de primary naar de seconday, en kan je je secondary kosten.
Waarschuw beheerder
ey meneer de wandelaar... waar ik een beetje mee zit is het gebruik van welke condensator?
Bij bepaalde condensatoren wordt de capaciteit namelijk expliciet op de behuizing vermeld, inclusief de eenheid, bijvoorbeeld 470 ìF, bij andere zonder de eenheid en dan is de impliciet aangenomen eenheid de picofarad. Indien er gebruik wordt gemaakt van een elektronische kleurcode is het systeem bij de eerste drie banden (geteld vanaf de bovenkant/buitenkant van de condensator) analoog aan dat van de weerstand, dus de eerste band geeft de eenheden, de tweede band de tientallen en de derde band de vermenigvuldigingsfactor (macht van 10) weer, dit alles in picofarad. Een vierde band kan de tolerantie weergeven zoals bij weerstanden, en de vijfde band de maximaal toegelaten spanning. Bij een opdruk met drie getallen zonder expliciet aangegeven eenheid is ook het derde getal de vermenigvuldigingsfactor (macht van 10). Een keramische condensator met bijvoorbeeld opdruk 104 heeft een capaciteit van 10 * 104 = 100000 pF = 100 nF = 0.1 ìF..

Verder kan de capaciteit van condensatoren met speciale capaciteitsmeters, die vaak ook onderdeel zijn van multimeters, gemeten worden.

zoals je dus kan lezen, kan het fatale gevolgen hebben wil je de verkeerde condensator gebruiken...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 13 april 2007 om 10:22:
Aha maar kijk dan willems,

Een ding he, je hebt als pimary inner radius 20 cm, gekozen.

Voor zover ik weet, is een primary onder een hoek alleen beter voor kleine coils. En dan een hoek van 15-25 graden. Voor grotere coils is plat beter.
Bij een te grote hoek raakt de coil overcoupled, met als resultaat dat de secondary coil gaat overslaan.
Energie gaat dan te snel van de primary naar de seconday, en kan je je secondary kosten.

Godverdomme dat meen je niet! :| :| :| :|
Dus inner radius is geen diameter? Weet je dat zeker? Ik ging er van uit dat dat diamter was en dat ik dus aan beide kanten van mijn secundaire nu zo'n 5cm over zou houden.
Mijn tesla coil is een kleintje hoor. Ik heb secundair maar 41cm gewikkeld hoewel ik wel op 500W uit kom dus das dan wel weer behoorlijk. Ik ga toch liever voor een inverse conical maar ik vind 30 graden toch een beetje aan de steile kant maar het kan wel. 25 lijkt me nog beter maar dan kwam ik dus niet goed uit maar dat ga ik nu dus nog eens ff opnieuw proberen met een inner radius van 10cm.
En die koperbuis is idd veels te duur! Ik ga informeren bij zo'n koelings bedrijf! Misschien kunnen we elkaar een beetje helpen!

zou top zijn ouwe (y)
Uitspraak van ~ Sissy ~ :sadrose: op vrijdag 13 april 2007 om 10:24:
zoals je dus kan lezen, kan het fatale gevolgen hebben wil je de verkeerde condensator gebruiken...

Pas je wel een beetje op met wat je doet?
Als je aan je NST komt te hangen hebben we waarschijnlijk weer een lid minder!

Het smelten van een draad heeft totaal niks met het voltage te maken, maar met de sterkte van de stroom die door het draad heen loopt. We weten nogsteeds niet wat je NST secundair trekt... maar zal sowieso wel niet boven de 50 mA uitkomen. Dus instalatie draad kun je makkelijk gebruiken zonder dat de weerstand te groot wordt en de boel opsmelt.

Ik denk trouwens niet dat het er iets mee te maken heeft dat niemand het meer leuk vind.
Voor mij is het zo dat ik gewoon mezelf niet meer tot het werk toe kan zetten. Ik ben het afgelopen jaar echt zo "druk" gaan habben. Veel meer bezig met school, werk, vriendin en andere dingen.
Ik vind het toch wel jammer want heb wel zin om nou eindelijk eens aan die SSTC te gaan beginnen! :woep:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 13 april 2007 om 10:26:
Ik denk trouwens niet dat het er iets mee te maken heeft dat niemand het meer leuk vind.
Voor mij is het zo dat ik gewoon mezelf niet meer tot het werk toe kan zetten. Ik ben het afgelopen jaar echt zo "druk" gaan habben. Veel meer bezig met school, werk, vriendin en andere dingen.

vanwaar ineens deze depressieve inslag? :/
Waarschuw beheerder
Het glaspunt Tg van polystyreen is 95 °C. Boven die temperatuur wordt het materiaal slap en vervormbaar. Dat is te merken wanneer er zeer warme dranken (warmer dan 95 °C) uit een polystyreen wegwerpbekertje gedronken worden: het bekertje lijkt dan te smelten.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ~ Sissy ~ :sadrose: op vrijdag 13 april 2007 om 10:28:
vanwaar ineens deze depressieve inslag?

had ik t laatst ook al met m over :s

het lijkt wel of het allemaal niet meer interesseert. Maar denk dat het project gewoon goed moet lopen en dat hij dan weer zin krijgt
Waarschuw beheerder
don reageer ns op msn :@
Waarschuw beheerder
Deze dingen had je ook bij Red Alert :D zijn wel handig, we hebben er één op de uitbouw staan, kleintje hoor, voor zwerfkatten die je tuin onder scheiten.... staat alleen 's nachts aan

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 13 april 2007 om 10:07:

C=Farad
ER=gebruikte dielectrum
e=meter tussen de platen

mica 6-8
glas 4-7
polystyreen 2,3-2,4
steatiet 4,4
lucht 1

stel nu dat je kunt afstemmen op wit licht of zelfs nog veel hoger op bijv. gamma rays ..... alleen gaat de spanning natuurlijk nooit sneller oscilleren als de snelheid van het licht .. ;)
maar goed stel je stemt af op 10 tot de 18e macht Hz en je gaat die stroom en spanning via een soort tesla coil schema naar steeds grotere condensatoren brengen dus naar andere tank circuits die steeds langzamer oscilleren ...:D
laatste aanpassing
Uitspraak van wil-lems op vrijdag 13 april 2007 om 10:30:
had ik t laatst ook al met m over

het lijkt wel of het allemaal niet meer interesseert. Maar denk dat het project gewoon goed moet lopen en dat hij dan weer zin krijgt

gaat alweer de goede kant op, heb zojuist met gerben overlegt over hoe en wat betreft de tesla van onze groep.

Uitspraak van Topboy Bram op vrijdag 13 april 2007 om 10:28:
Het glaspunt Tg van polystyreen is 95 °C. Boven die temperatuur wordt het materiaal slap en vervormbaar. Dat is te merken wanneer er zeer warme dranken (warmer dan 95 °C) uit een polystyreen wegwerpbekertje gedronken worden: het bekertje lijkt dan te smelten.

eey man we preten hier over de tesla coil jwt
Uitspraak van ~ Sissy ~ :sadrose: op vrijdag 13 april 2007 om 10:28:
vanwaar ineens deze depressieve inslag?

ben alweer bij positieve jwt ;)
Uitspraak van actief op vrijdag 13 april 2007 om 10:55:
stel nu dat je kunt afstemmen op wit licht of zelfs nog veel hoger op bijv. gamma rays ..... alleen gaat de spanning natuurlijk nooit sneller oscilleren als de snelheid van het licht ..
maar goed stel je stemt af op 10 tot de 18e macht Hz en je gaat die stroom en spanning via een soort tesla coil schema naar steeds grotere condensatoren brengen dus naar andere tank circuits die steeds langzamer oscilleren ...

Ik heb onderzoek gedaan naar de plastics voor de secundairy coil en je hebt 3 soorten plastic die je kunt gebruiken. Je hebt PE en PP, PE valt al af omdat die het gewicht niet aan kan PP is moeilijk te vinden en dan hou je er nog 1 over die zo te krijgen is.... PVC ;). Ik raad aan geen oud PVC te gebruiken omdat PVC de neiging heeft water op te zuigen als het lang licht en dat kan nare gevolgen hebben voor heel veel tijd en werk. Ik denk dat ik een halve meter wil wikkelen met 10cm doorsnee en 0,5mm draad dan kunnen er 1000 wikkelingen op en dat is goed want het aantal wikkelingen op de secundairy moet tussen de 800 en de 1200 liggen. Dan als condensator het liefst een polycap omdat dat lichter is en veel makkelijker als bottle capacitors. En ik wou deze sparkgap maken omdat die simpel, mooi en makkelijk te verstellen is :)
Waarschuw beheerder
1 voordeeltje is er...
als je de coil goed maakt ben je zelf een stuk veiliger omdat er dan "geen circuit" is... net als met een schijdings trafo..

alleen is hier de spanning zoveel hoger dat de lucht en alles het circuit maakt dus voel je er wel wat van maar iig een HEEEEELLLL stuk minder, maar wat je ook doet... blijf met een tesla coil !!!ALTIJD!!! op een veilig afstand met een goed noodstop circuit en al dat soort dingen
en zorg btw dat er geen beesten bij in de buurt kunnen komen

:p
Waarschuw beheerder
uhm moek ff gaan denken..
ik reken btw zonder verliezen
P=vermogen
I= stroom
U=spanning
i=in primair
u=uit secundair

Pi=Pu

Pi=U.I
Pu=U.I

hieruit haal je weer
Ui.Ii=Uu.Iu

dan is er nog een formule waarin je de draadweerstand mee uit kan reken
deze formule pas je zo aan dat je de lengte als uitkomst hebt
ik weet hem helaas zo niet meer uit me kop misschien dat iemand hem hier nog weet of ik me hem herinner..
formule was met draaddikte lengte en soortelijke weerstand

voorbeeld:
ik wil 50KV 2mA
dat is dus een vermogen van: 50k.2m=100w
hiermee kan je dus de prim stroom uitrekenen..
dus Pu=100w=Pi
Pi=Ui.Ii --> Ii=Pi/Ui=100w/230v=0,43A

de wikkel verhouding moet dus worden Np:Ns
die is evenredig met de spanning
dus 230:50k --> 1:217

nu we weten hoeveel stroom er primair moet lopen en hoeveel wikkelingen er zijn kan je uitreken hoelang de draad moet zijn en hoe dik
ditzelfde kunnen we dan doen voor de sec
dan ga je lekker wikkelen en klaar..

owja wat ik gedaan had was slagvaste pvc buis (rioolpijp bijv) pakken daar wikkel je de sec op.. heb je die af dan pak je een kleiner stukje buis met een iets grotere diameter en deze schuif je over de sec heen en daar wikkel je de prim wikkelingen op en dan is het aansluiten en klaar.

Pffff, ik heb wel wat voor je over he :9
Zeg omdat jij zo'n mooie transformer hebt kun je dan niet ff een Jacob's ladder maken? Dan kun je ons vertellen of het de moeite waard is. Je hebt alleen je transformer nodig en 2 grote dikke staven van metaal of koper. En die zet je tegen over elkaar in een beetje sterke kroonsteen en dan buig je die buizen naar achter zodat je een V vorm krijgt alleen mogen ze elkaar beneden niet raken. Dan moet je zorgen dat je staven onderin zo dicht bij elkaar staan dat je een vonk kan laten overspringen met de spanning die je hebt. Dus gewoon een beetje proberen. Je kan eventueel nog zout in water oplossen en dat dan op de staven wrijven het beste is als je het boven in doet. Dat krijg je een mooie gele vonk. Dus dan loopt het van naar benenden naar boven en word hij boven aan blauw. :)
Denk je dat je het ff gaat proberen?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 13 april 2007 om 10:59:
Je hebt PE en PP, PE valt al af omdat die het gewicht niet aan kan PP is moeilijk te vinden en dan hou je er nog 1 over die zo te krijgen is.... PVC

Houdt er wel rekening mee dat je neon trafo 10 kv :yes:

Begin voor de gein eens met een stukje 50mm pvc voor secundaire
dikke aarde draad voor de badkamer in de primaire en een paar flessen als condensator.:O

Ga daar eens mee knutselen en proberen. Eens je dat onder de knie hebt kun je gaan investeren in die 2 meter vonken.

Overigens heeft Gerben gisteravond de eerste proeven gedaan, maar zonder het gewenste positieve reultaat.
Ik ga straks even bij 'm langs in het wetenschappelijk centrum van de VU. Kamer 3.15 zit ie.
Uitspraak van actief op vrijdag 13 april 2007 om 11:11:
Overigens heeft Gerben gisteravond de eerste proeven gedaan, maar zonder het gewenste positieve reultaat.
Ik ga straks even bij 'm langs in het wetenschappelijk centrum van de VU. Kamer 3.15 zit ie.

Ik ga vanmiddag met hem lunchen dus zal het een en ander wel bespreken met hem.

Uitspraak van actief op vrijdag 13 april 2007 om 11:11:
Houdt er wel rekening mee dat je neon trafo 10 kv

Begin voor de gein eens met een stukje 50mm pvc voor secundaire
dikke aarde draad voor de badkamer in de primaire en een paar flessen als condensator.

Ga daar eens mee knutselen en proberen. Eens je dat onder de knie hebt kun je gaan investeren in die 2 meter vonken.

Vet! Maar dat is dus heel erg simpel... Dan ga ik dat eerst proberen met mijn transformer om te kijken of die het doet.
:)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 13 april 2007 om 11:11:
Zeg omdat jij zo'n mooie transformer hebt kun je dan niet ff een Jacob's ladder maken? Dan kun je ons vertellen of het de moeite waard is. Je hebt alleen je transformer nodig en 2 grote dikke staven van metaal of koper. En die zet je tegen over elkaar in een beetje sterke kroonsteen en dan buig je die buizen naar achter zodat je een V vorm krijgt alleen mogen ze elkaar beneden niet raken. Dan moet je zorgen dat je staven onderin zo dicht bij elkaar staan dat je een vonk kan laten overspringen met de spanning die je hebt. Dus gewoon een beetje proberen. Je kan eventueel nog zout in water oplossen en dat dan op de staven wrijven het beste is als je het boven in doet. Dat krijg je een mooie gele vonk. Dus dan loopt het van naar benenden naar boven en word hij boven aan blauw.
Denk je dat je het ff gaat proberen?

uhm ik heb een jacobslader gehad...
en ja dat is de moeite waard als vonken je intresseren..
ennuh grote stukken koper... 2 stukken VD draad ja das goed genoeg...
en dan aan de onderkant gewoon 2-5 cm afstand en bovenaan je spanning gedeeld door 10 ongeveer dan heb je het mooiste effect

ennuh van dat kleuren... doe er maar wat natrium op dan kreeg je of rood of blauw dat weet ik zo niet meer.. gaf iig een leuk effect
en zo zijn er nog veel meer stoffen die je erin op kan lossen
Oke oke :) thnx voorm de info dude

Maar zijn er nog mensen die een schema hebben voor een transformer met een ignition coil uit een auto? Het liefst met 2 Met een input van 230V en een output van zo'n 9000V en 30/60mA.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
[img width=362 height=231]http://www.loneoceans.com/lo_main/labs/ignitioncoil/ignitionschema.gif[/img]

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ja zit beetje te knutselen in de schuur heb wel me carlo uitgedaan die werdt helemaal statisch en me haar in staart alles staat omhoog

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Wist je trouwens dat je Tesla in Rusland Tachna genoemd word, die ironie
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 13 april 2007 om 11:30:
ja zit beetje te knutselen in de schuur heb wel me carlo uitgedaan die werdt helemaal statisch en me haar in staart alles staat omhoog

haha herkenbaar, had laatst wat oranje draad bij de bruine gevoegd waardoor er een weerstand ontstond van een aantal ampér :s gerben zn kuif begon toen te trillen.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
hahah was te verwachten deze

Ik heb nog even verder op internet gestruind en kwam een
topic tegen over het voeden van een Tesla Coil met een Wimshurst
generator.
Dit is mogelijk echter zou de vonk frequentie wat aan de lage kant
zijn in vergelijking met een NST (Neon Sign Transformer) gevoedde TC (tesla coil)

Bij www.pupman.com zoeken in het archief op "Wimhurst powered TC" en je vind het bericht.
De discussie is beantwoord door ,Antonio Carlos M. de Queiroz, hij heeft zelf een hele
mooie pagina met foto's verhalen en formules over electrostatische generatoren.
Deze site is te vinden op : http://www.coe.ufrj.br/~acmq/electrostatic.html
De formules vond ik op:
http://www.coe.ufrj.br/~acmq/efield.html

Met die formules kan je het output vermogen bepalen van zo'n electrostatische generator.
Overigens is het volgens die maken van die website zo dat als je 3 schijven gebruikt bij zo'n wimshurst machine
dat je het vermogen verviervoudigd.. en dat is zeer interessant.

Ik zal overigens dat programmaatje dat ik heb om zo'n wimshurst machine te ontwerpen nog eens
gebruiken om een ontwerp te vinden met een zo hoog mogelijke output stroom en laag mogelijke spanning..
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 13 april 2007 om 11:38:
hahah was te verwachten deze

generator.
zijn in vergelijking met een NST (Neon Sign Transformer) gevoedde TC (tesla coil)

Bij www.pupman.com zoeken in het archief op "Wimhurst powered TC" en je vind het bericht.
De discussie is beantwoord door ,Antonio Carlos M. de Queiroz, hij heeft zelf een hele
De formules vond ik op:

eej man thnx :)

Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 13 april 2007 om 11:38:
Met die formules kan je het output vermogen bepalen van zo'n electrostatische generator.
Overigens is het volgens die maken van die website zo dat als je 3 schijven gebruikt bij zo'n wimshurst machine

Ik zal overigens dat programmaatje dat ik heb om zo'n wimshurst machine te ontwerpen nog eens
gebruiken om een ontwerp te vinden met een zo hoog mogelijke output stroom en laag mogelijke spanning..

haha, maar kijk dan bob, hoe ik mijn hv opwek is door een trafo omgekeerd met 12v te schakelen. De secundaire wikkeling schakel ik met een transistor in. Hierdoor wordt een veld opgewekt die bij het uitschakelen wordt overgebracht naar de primaire wikkeling. De inductiespanning van de secundaire wikkeling over de transistor heb ik met zenerdiodes begrenzd tot 360v. Aan de andere kant krijg ik dus maximaal 230/12=19,17 en 19,17*360=6900v. Hiermee kan ik de tank condensator van de tesla coil makkelijk mee opladen dus. De maximale ruimte tussen de spark-gap is bij mij dan 6900/3000 per mm=2,3mm en dat klopt aardig. Is deze ruimte kleiner bv. 1mm dus 3000v, dan is de maximale spanning over de transistor weer begrenst tot 3000/19,17=156v en word deze ook niet zo warm.
Bij normale tesla coil ligt de voedingspanning rond de 10kv. Ik wil deze wat lager houden in verband met die corona-effecten waar over gesproken wordt en om te voorkomen dat er vonken in de trafo overslaan. Het enige nadeel is dat dan de stroom wat hoger ligt om aan het zelfde vermogen te komen, maar bij zo'n kleine tesla coil maakt dat (hopelijk) volgens mij niks uit. :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
sorry maar ik denk gewoon nie dat zo kleine coil gaat werken man, Het spoeldraad zal dan zo dun moeten worden dat het hoge voltage er niet meer door kan en als het er door kan krijg je uit eindelijk een grote vonk langs de buitenkant van de gehele secundairy coil die ervoor zorgt dat de isolatie helemaal wegbrand.... Einde secundairy... Het werkt echt niet gozer
Ik ben het niet met je eens. Ik denk dat hij dan of de wikkeling niet goed genoeg heeft geisoleerd of de spanning te hoog heeft opgevoerd. Van zo'n kleine kun je niet verwachten dat hij vonken trekt van 40cm of langer. Dan zou je van een grote moeten verwachten dan hij vonken trek van 10m. En werkt het toch niet dan heb ik het alsnog geprobeerd, daar is deze hobby toch voor? Ik denk ook niet dat Tesla zelf voor de eerste keer 1 in elkaar heeft geflanst, die het ook nog perfect doet. Je zou de onderkant van de toroid ook kunnen isoleren met aan de bovenkant een scherpe punt. Zo is de kans groter dat de vonk vanaf daar uitslaat.

En het schema wat ik gebruik is gewoon een flipflop met een tor aan de uitgang in plaats van een led. Bij mij schakelt hij tussen de 40 en 50Hz. Heel simpel maar het werkt. Je moet alleen een tor hebben die minimaal 300v aankan. Ik gebruik de BU500 die kan tot 1500v en 6A.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Yehud, Je zal het voltage toch nog altijd zo hoog moeten hebben dat hij ontladingen geeft in de vorm van licht flitsen. En de vonk slaat niet via de toroid in maar gewoon vanaf de boven kant van de secundairy slaat hij naar beneden en onderweg brand hij alle isolatie weg. Een tesla coil (ook een kleine) kan dacht ik minimaal op zo'n 2,5Kv werken... Dat word dan nog opgekrikt door de condensatoren en door de verhouding tussen secundairy en primairy. Een tesla coil van 10cm zal nooit lukken maar je mag het proberen hoor ga je gang je hebt toen met Gerben gezien wat er gebeurde, ik hou je niet tegen.. Als je het dan klein wil houden probeer het dan minimaal met zo'n 40cm. Dat heeft Gerben toen ook een x gedaan en dat scheen uiteindelijk wel te werken.
Gerben heb trouwens nog mooie grote torren liggen maar weet daar de eigenschappen niet van. Hij heb:
6* SFT 213 Y
1* SM 5
1* BD 124
Kun jij me vertellen hoeveel deze aan kunnen? En of ik daar ook zo'n voeding mee kan maken?
Tuurlijk Bob, check deze formule dan

BD124 = 45v 4a 15W NPN SOT-9
De rest kon ik niet vinden, maar meer heb je niet nodig :p

En 2,5kV waarop sec. of prim.
Als de vonk overslaat van boven naar onder kan het haast niet anders zijn dat de topload niet goed is verbonden met je sec.. Deze moet namelijk eerst worden opgeladen voordat een vonk kan ontstaan. De topload staat direct in verbinding met de omgeving in tegenstelling met je sec.. Daar moet de vonk eerst nog door je isolatie, dus zul de electrische mannetjes liever 5mm doorlopen om niet door de isolatie te hoeven.
De spannig wordt nooit omhoog gekrikt door een condensator, alleen maar opgeslagen. Bij een tesla coil werkt de topload als 1 van de twee platen van een condensator. De aarde de andere. Bij een bepaalde spanning slaat de spanning door de isolatie (lucht) en heeft de condensator een soort van inwendige kortsluiting. Alle energie die dan in de topload zit opgeslagen wordt dan in 1 klap vrij gegeven op het punt waar de spanning het hoogst is. Bij een scherpe punt dus.
De tesla coil zou het dus ook moeten doen zonder topload. Alleen denk ik dat de vonk dan alleen kan overslaan naar een geaarde geleider, maar niet zomaar in de lucht zoals het zou moeten. Ik heb hier foto's van gezien.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Een tesla coil werkt weldegelijk zonder topload Jehud maar heeft dan niet het mooie effect als met een toroid. Je ziet dan gewoon de vonken uit de punt op de secundairy komen. En hij heeft alles wel goed aangesloten op die site. Hij deed het eerst wel staat er in de text en toen na korte tijd is de isolatie dus doorgebrand waardoor een vonk naar de aarde sloeg en die toen alles verbrand heeft. K ben ook geen expert maar k heb wel een hoop gelezen en van Gerben heb ik ook het nodige opgestoken ook al waren we een beetje deraan van die snuifsigretten.
En ik heb ook van die enorme torren liggen maar weet niet hoe ik die aanmoet sluiten en ik zoek toch liever iets in de 15kv. Dan kan ik eerst proberen om een Jacob's ladder te maken en dan daarna beginnen aan mijn tesla coil. Maar kan iemand mij dan vertellen wat een flip flop is? Wor een beetje gek hier

Ik weet wel eindelijk hoe je vonken krijgt. Door de hoge voltages gaan de lucht moleculen trillen als ze tegen elkaar botsen worden ze geioniseerd en dus krijg je geioniseerde lucht die dan zorgt voor plasma kanalen net als bij bliksem waardoor de vonken heen schieten.
Verder heb ik pas zo'n voelermaatje gevonden en ik krijg binnenkort van Gerben een auto bobine. Dan ga ik me eerste vonkjes maken.
Bedankt voor de sites waar ik me torren op kan zoeken.
Verder ben ik nu druk bezig met mijn bottle capacitors en heb ik mijn transformer behoed tegen uitelkaar vallen door er 4 grote bouten door te doen. Zo blijft het weekijzer goed zitten. Trouwens Gerben denkt dat hij misschien geschikt is voor lassen aangezien het draad zo dik is dat het meer gericht is op amperes dan op volts. Hij denkt dat het maar iets van de 12 tot 24V en vooral veel stroom en dat klopt want er stond 2000Watt op. Dus hij zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 13 april 2007 om 13:19:
Maar kan iemand mij dan vertellen wat een flip flop is? Wor een beetje gek hier

Een Astabiele multivibrator. Dit is de meest basisschakeling die je kunt krijgen, deze krijg je opschool als eerst voor geschoteld.

Ik wou als eerst een marx-generator bouwen voordat ik met de tesla-coil begin, maar dan moet ik een hoop condensatoren kopen en daar heb ik geen zin in.

Van die torren kun je de datasheet wel van opzoeken bij google. En als je de behuizing al weet kun je hem bij google zoeken op afbeeldingen. Doe ik ook altijd. Zo'n tor met dikke ijzeren pootjes is volgens mij een TO-3, die staat ook tussen Aansluitingen van onderdelen .

Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 13 april 2007 om 13:19:
Ik weet wel eindelijk hoe je vonken krijgt. Door de hoge voltages gaan de lucht moleculen trillen als ze tegen elkaar botsen worden ze geioniseerd en dus krijg je geioniseerde lucht die dan zorgt voor plasma kanalen net als bij bliksem waardoor de vonken heen schieten.
Verder heb ik pas zo'n voelermaatje gevonden en ik krijg binnenkort van Gerben een auto bobine. Dan ga ik me eerste vonkjes maken.
Bedankt voor de sites waar ik me torren op kan zoeken.
Verder ben ik nu druk bezig met mijn bottle capacitors en heb ik mijn transformer behoed tegen uitelkaar vallen door er 4 grote bouten door te doen. Zo blijft het weekijzer goed zitten. Trouwens Gerben denkt dat hij misschien geschikt is voor lassen aangezien het draad zo dik is dat het meer gericht is op amperes dan op volts. Hij denkt dat het maar iets van de 12 tot 24V en vooral veel stroom en dat klopt want er stond 2000Watt op. Dus hij zou wel eens gelijk kunnen hebben.

hmm als da 12 vlt is zit ge met een factor van 20 ongeveer (effe gemakkelijk rekenen met 240 volt)
dus dat wilt zeggen als ge der 240 volt op zet die trafo maar liefst 20*240 = 4800 volt kan geven dat is tochal wel wat denk ik en 2000 watt effe zien das juist geen 0.5A (geen goesting om rekenmachine te pakken)
stevige transfo moet ik zeggen :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
whwhw jahtowk ga effe wat experimenteren, ben er vanavond weer als ik het overleef, ben nu ook al flink eraan
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 13 april 2007 om 13:47:
whwhw jahtowk ga effe wat experimenteren, ben er vanavond weer als ik het overleef, ben nu ook al flink eraan

oke man doe rustig, en je wet het geen sleutel 13 gebruiken wat die kan de straling makkelijk aan ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
hmmm ben ff bezig geweest maar kwam er niej helemaal uit Yehud,

Ik heb probleem... ik hoop dat je me ken helpen. Goed, het probleem: In een transformator moet altijd wisselspanning, na de transformer komt er dus wisselspanning uit maar je kan de condensatoren niet opladen met wisselspanning dus zal er eerst een gelijkrichter voor moeten. Dan heb je gelijkspanning en worden je condensatoren opgeladen.... heel fijn maar de primary en secundairy zijn samen ook een transformator en hebben dus weer wissel nodig. Ik neem aan dat er door het opladen en ontladen van de condensatoren een pulserende gelijkspanning ontstaat waardoor je een wissel hebt waarmee je dan toch de primary en secundairy kan gebruiken klopt dat?
Vraag: waar vind je in hemelsnaam een gelijkrichter die 9000Volt en 30 to 60mA aan kan? En zit er in een NST al een gelijkrichter?

Heb Gerben al even gevraagd maar die is weer onder invloed

respek
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 13 april 2007 om 16:05:
hmmm ben ff bezig geweest maar kwam er niej helemaal uit Yehud,

Ik heb probleem... ik hoop dat je me ken helpen. Goed, het probleem: In een transformator moet altijd wisselspanning, na de transformer komt er dus wisselspanning uit maar je kan de condensatoren niet opladen met wisselspanning dus zal er eerst een gelijkrichter voor moeten. Dan heb je gelijkspanning en worden je condensatoren opgeladen.... heel fijn maar de primary en secundairy zijn samen ook een transformator en hebben dus weer wissel nodig. Ik neem aan dat er door het opladen en ontladen van de condensatoren een pulserende gelijkspanning ontstaat waardoor je een wissel hebt waarmee je dan toch de primary en secundairy kan gebruiken klopt dat?
Vraag: waar vind je in hemelsnaam een gelijkrichter die 9000Volt en 30 to 60mA aan kan? En zit er in een NST al een gelijkrichter?

Je kunt de sec. kant niet op 240v aansluiten, omdat de zelfinductiecoefficient door de weinige wikkelingen veel lager is. Dan zou de reactantie (gemiddelde weerstand v. spoel bij wisselspanning) te laag zijn en vliegen de stoppen eruit. Heb ik heel vroeger (2-3 jaar geleden ) ook gedaan. Toen vlogen de stoppen er ook uit.

Wil je hem wel op 240V aansluiten dan zou de freq. 20* zo hoog moeten zijn (1kHz). In NTS zit dus al een gelijkrichter ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Dus het is het beste als ik alleen de waarde's van de elco's lager maak als de waardes van de weerstanden en/of het potmetertje? Dat zou niet zo'n probleem zijn want k heb net een 100K? potmeter gehaald en een stukje oefenprint waar ik het op ga maken dus het komt wel goed. Waar ik me meer druk over maak is dat al me Don Diego Poeder op is en dat op vrijdagmiddag ben al aardig aan het trillen nu

Maar goed Gerben had mij verteld geloof ik dat bij een jacob's ladderr de bovenste uiteinden 10 keer breder moeten zijn als aan het begin geloof ik.... Weet jij iets over het precies opstellen voor die 2 dikke draden en de frequentie die ik moet hebben?

En hoe kan ik de waarde van mijn zelfbouw condensatoren doormeten?

En stel ik heb een 1µf/600V condensator hebben maar ik heb alleen 1µf/400V... Ik dacht dat het mogelijk was 2 condensatoren in serie te schakelen om te zorgen dat ze een hoger voltage aan kunnen maar dat de capaciteit dan halveert.... Is het dan mogelijk om inplaats van 1 condensator 1µf/600V 2 condensatoren van 2µf/400V in serie te zetten?

Gerben heefd het hier altijd over maar volgens mij is dat altijd maar spacerij
laatste aanpassing
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 13 april 2007 om 16:28:
Dus het is het beste als ik alleen de waarde's van de elco's lager maak als de waardes van de weerstanden en/of het potmetertje? Dat zou niet zo'n probleem zijn want k heb net een 100K? potmeter gehaald en een stukje oefenprint waar ik het op ga maken dus het komt wel goed. Waar ik me meer druk over maak is dat al me Don Diego Poeder op is en dat op vrijdagmiddag ben al aardig aan het trillen nu

he man, ik stel voor om een nieuwe versnapering in poedervorm te bestellen.

Maar goed Gerben had mij verteld geloof ik dat bij een jacob's ladderr de bovenste uiteinden 10 keer breder moeten zijn als aan het begin geloof ik.... Weet jij iets over het precies opstellen voor die 2 dikke draden en de frequentie die ik moet hebben?

de dikke oranje Q-12 inch bar moet gekoppeld worden aan de weerzijde van de Tesla. Op die manier voorkom je enige negative PM-spanning.

n hoe kan ik de waarde van mijn zelfbouw condensatoren doormeten?

Daar heb je speciale C-processor meters voor. Ik pb wel even een site waar je ze kan bestellen ;)

En stel ik heb een 1µf/600V condensator hebben maar ik heb alleen 1µf/400V... Ik dacht dat het mogelijk was 2 condensatoren in serie te schakelen om te zorgen dat ze een hoger voltage aan kunnen maar dat de capaciteit dan halveert.... Is het dan mogelijk om inplaats van 1 condensator 1µf/600V 2 condensatoren van 2µf/400V in serie te zetten?

Gerben heefd het hier altijd over maar volgens mij is dat altijd maar spacerij

Haha dit is een van de oudere grappen van Teslamannen. Neem zit niet serieus, ger probeerd je om te leiden. Als je goed leest weet je wat niet klopt haha ;)

Maar hoor dan :)

Ik heb al een sec gewonden……1200 windingen om 160 mm.
Een vriend van mij is bezig met een R.S.G.…..nieuw design.
Ik heb in mijn lab het meeste wel voor handen. Ik bezit een voeding waar je spanningen af kan halen tot 20 kilo volt bij 30 Kva AC of DC. Ik kan de spanning ook nog wel verdubbelen als ik wil. De trafo weegt 326 Kg. Ik bouw ook Fm zenders dus weet wel wat van HF.
Ik heb hier een zelfbouw 4cx15000 staan waar 25 kilowatt vanaf komt op 3 meter.
Ik weet het…..het mag niet …….
Ik laat het wel weten wat mijn ervaringen zijn met het Tesla gebeuren. Ik ben zelf ook vreselijk benieuwd maar ik weet niet of de buren het ook kunnen waarderen. ;p

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ben momenteel ook de radius aan het bereken van de knig. Maar het blijft lastig heb het maar een paar keer op school gehad.. we hadden wel proefjes met brarpen en cynankald maar dat is lang nog niet alles. Verheug me wel op volgende week dan gaan we kijken hoe lang het duurt voordat de trafo bij de bolkern komt, schijnt dat het wel dagen kan duren.. maar ja we gaan gewoon zitten en kijken hoe het afloopt ;)

Waalbert komt drechten morgen, ben ook benieuwd hoe dat afloopt, jullie hadden al resultaten toch? Heb nog via de mail gelezen, maar het was echt een langdradig verhaal, heb liever een samenvatting net als bij te cirkelvormige graapberekening, was erg leerzaam toen. Hoor het wel in dit topic, per mail of pb. Succes alvast
Waarschuw beheerder
Omfg Multisim

Daar heb ik echt nog steeds nachtmerries van.. Ik ben er helemaal klaar mee om printplaten te maken.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Tsja het blijft lekker spul.... maar het word een beetje een lul verhaal nu... dussuh... zullen we weer ontopic? Ons Gerben heeft gezegt dat hij zich zorgen maakt....over onze gezondheid...

Ik heb gelezen dat je het voltage ook nog kan berekenen maar blijft er dan een beetje stroom over? Of alleen een hoog voltage?

Ik wil dus met een bobine een Jacob's Ladder maken... Kan ik niet met de bottle capacitors die ik nu maak en 2 boutjes als sparkgap niet zorgen voor een lagere frequentie zodat ik een hoger ampèrage krijg? Want er komt schijnbaar een hoog voltage uit maar bijna geen stroom.... Kan iemand mij vertellen of ik zeg maar achter de bobine output een zelfde schema kan zetten als bij een tesla coil maar dan inplaats van de sparkgap de 2 pennen van de jacob's ladder te zetten en dan geen primaire maar iets anders dat meer weerstand bied als de geioniseerde lucht tussen die 2 polen van de sparkgap en minder ruimte inneemt als de wikkelingen van de primaire? Want er moet wel een stroom naar de condensatoren lopen om die op te laden en als die vol is moet de weg door de lucht minder weerstand bieden als gewoon door het draad omdat er anders helemaal geen vonk slaat...
Maar dan heb je weer het probleem dat je voor de condensatoren weer geleikspanning nodig hebt maar voor de jacob's ladder zelf weer tussen de 50 en 60 hertz nodig hebt...

Dus weet iemand of dit kan?

Alvast bedankt, ben aan het doorhalen trouwens dus mischien is deze verhaal niet zo duidelijk stuur maar pb dan
laatste aanpassing
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 14 april 2007 om 11:23:

Alvast bedankt, ben aan het doorhalen trouwens dus mischien is deze verhaal niet zo duidelijk stuur maar pb dan

he man, ik heb ook doorgehaald, hele nacht aan mijn tesla gewerkt :)

maar hier ff antwoord op je vraag..
Met een bobine zou je makkelijk 15kV op kunnen wekken op die manier. Zo gebeurt het ook ongeveer in een ontsteking van een auto (heb ik nu op school), daar vragen ze soms om 40kV.

Ik snap de tekening van de reactie hierboven niet maar je kunt zelf een gelijkrichter maken met of diodes die 9kV aankunnen of diodes in serie.

Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag als teslaman.
Je kunt een condensator 1/4 golf van wisselspanning opladen en die energie dan vrijgeven via de sparkgap. Maar je kunt ook de condensator opladen met gelijkspanning en dan die energie vrijgeven als ie vol is. Maar ik weet niet of de vonk bij de sparkgap zal doven, omdat er dan 9kV op de sparkgap blijft staan door de gelijkspanning.

Het schema van hierboven is bijna hetzelfde als die van mij alleen heb ik de maximale spanning over de transistor begrenst tot 360V en hier wordt de blokspanning opgewekt door een 555.

PS. Ik ben niet zo met ic's bezig, daarom doe ik alles nog met torren.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Bedankt voor jullie toevoegingen jongens. Ga nu met de laptop inloggen op het netwerk en wat prognoses downloaden die ik ga analyseren. Zal daarstraks enkele feedback geven

Waarschuw beheerder
[img width=640 height=480 cacheid=000dd259002793628df9c5d71a01d8ffc7]http://screenshots.filesnetwork.com/63/others/screen16.jpg[/img]

Waarschuw beheerder
Echt heel interessant eerlijk:P:)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
hmmmz, topic bloed een beetje dood heb je nog aan die sparkgap kennen werken, eyz kayleigh ik houdt van je kepot veel
eh man, je hebt wel een beetje gelijk, maar ben nog druk bezig met mn tesla.
Maar even voor de duidelijkheid. Ik heb de posts vlug gelezen en zag wat onduidelijkheden. Een Astabiele MultiVibrator is volgens mij hetzelfde als AMV en ook het zelfde als flipflop.

Een bobine is een trafo (transfo of transformator) speciaal ontwikkelt voor hoogspanning (HV). Ik heb het altijd het idee dat de autoontwerpers niet zo veel verstand hebben van electronica dus noemen ze het een bobine ipv transformator.
Aan de bobine zitten 3 aansluitingen: een + (15) vanaf het contactslot, een - (31) aan de massa en een hoogspanningsaansluiting das de grote in het midden.
Aan de - aansluiting zitten de massa van de prim. en sec. aan elkaar.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
k ga mzlf ff lkkr vrwnnn

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ben de hele middag bezig geweest met de contactpunten berekenen van de gurk en de recht uit het middel-ovale drechtgedeelte, bleek toch tegen te vallen. We hadden verwacht er enkele uurtjes mee bezig te zijn maar de condolisister begaf het en toen konden we weer op nieuw beginnen. Gaan straks verder met de toezuinigingen, kijken of dat wel in een keer goed gaat.. ik hou jullie op de hoogte
Uitspraak van permanent verbannen op maandag 16 april 2007 om 18:22:
Ben de hele middag bezig geweest met de contactpunten berekenen van de gurk en de recht uit het middel-ovale drechtgedeelte, bleek toch tegen te vallen. We hadden verwacht er enkele uurtjes mee bezig te zijn maar de condolisister begaf het en toen konden we weer op nieuw beginnen. Gaan straks verder met de toezuinigingen, kijken of dat wel in een keer goed gaat.. ik hou jullie op de hoogte

he man, ben benieuwd dan
Waarschuw beheerder
Zo na maanden van proberen en afstellen is het me gelukt de neurotransmitter parralel te krijgen aan de uitgans - fase van de sparkgap
Let wel:
Ik heb de polen van de condolisister om moeten draaien om geen negatieve controverse te creeeren in de applicator ;)

Hihi verder laat ik jullie nog even in het ongewisse :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Yehud hoever is Gerben met die trafo
Uitspraak van permanent verbannen op maandag 16 april 2007 om 21:19:
Yehud hoever is Gerben met die trafo

Je vroeg op msn hoe Gerben spanning ging opkrikken zonder trafo toch? Hij had al een schema bedacht en kwam er nu net dus achter dat het schema al bestond en dus voltage multiplier heet :x . Maar hij heeft 1 voordeel, hij weet nu exact hoe het werkt. Ger heeft er een bedacht (ik weet niet of die er ook al is) die de spanning zelfs 5 keer kan verhogen. Dus van 230effectief (325max.) naar 1630V :). Eigenlijk nog te laag voor een TC, maar hij gaat het misschien gebruiken voor de voeding van een versterker die hij wil bouwen. Alleen weet ie nog niet hoeveel A als een elco kan hebben en wat de max. freq. op een elco mag zijn.
Uitspraak van Meks! op maandag 16 april 2007 om 21:16:
Zo na maanden van proberen en afstellen is het me gelukt de neurotransmitter parralel te krijgen aan de uitgans - fase van de sparkgap
Let wel:
Ik heb de polen van de condolisister om moeten draaien om geen negatieve controverse te creeeren in de applicator

Klinkt goed Meks :)

Ik wil dus met een bobine een Jacob's Ladder maken... Kan ik niet met de bottle capacitors die ik nu maak en 2 boutjes als sparkgap niet zorgen voor een lagere frequentie zodat ik een hoger ampèrage krijg? Want er komt schijnbaar een hoog voltage uit maar bijna geen stroom.... Kan iemand mij vertellen of ik zeg maar achter de bobine output een zelfde schema kan zetten als bij een tesla coil maar dan inplaats van de sparkgap de 2 pennen van de jacob's ladder te zetten en dan geen primaire maar iets anders dat meer weerstand bied als de geioniseerde lucht tussen die 2 polen van de sparkgap en minder ruimte inneemt als de wikkelingen van de primaire? Want er moet wel een stroom naar de condensatoren lopen om die op te laden en als die vol is moet de weg door de lucht minder weerstand bieden als gewoon door het draad omdat er anders helemaal geen vonk slaat...
Maar dan heb je weer het probleem dat je voor de condensatoren weer geleikspanning nodig hebt maar voor de jacob's ladder zelf weer tussen de 50 en 60 hertz nodig hebt...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op maandag 16 april 2007 om 21:27:

Ja, dat ik heb ik namelijk vaker gezien. Maar dat heb ik het over hoogspanningsweerstanden, de vr37 serie om precies tezijn, goed voor 2500V AC rms. Een gewone weerstand mag meestal 300V hebben, vaak lukt een beetje meer ook wel, maar zeker geen 2100V van een MOT :no:

En 1 Mohm is teweinig, als de vonk tussen de gabriel elektrode en de ladder blijft vonken verstookt de weerstand 4,4 Watt. :O
5 keer 1 Meg kwartwatters gaan wel goed. (y)

Waarschuw beheerder
ja die liggen ver uit mekaar dus dat gaat niet werken xx
Uitspraak van actief op dinsdag 17 april 2007 om 14:50:
Ja, dat ik heb ik namelijk vaker gezien. Maar dat heb ik het over hoogspanningsweerstanden, de vr37 serie om precies tezijn, goed voor 2500V AC rms. Een gewone weerstand mag meestal 300V hebben, vaak lukt een beetje meer ook wel, maar zeker geen 2100V van een MOT

En 1 Mohm is teweinig, als de vonk tussen de gabriel elektrode en de ladder blijft vonken verstookt de weerstand 4,4 Watt.
5 keer 1 Meg kwartwatters gaan wel goed.

oke top man thnx.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 april 2007 om 15:51:

huh wat bedoel je sweetieJ ??

xXx

Waarschuw beheerder
zonne energie?
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 14 april 2007 om 11:23:

VET!!:D:D Ga je er niks mee maken? En kun je hem eens testen misschien :p? Dus je bedoelt nu dat ik hem mag hebben ofzow?....Ik heb wel interresse. Kun je misschien een fotow sturen PB Ik heb intresse..;)

Met mijn transformator gaat het redelijk... k heb het meeste roest ervanaf geschuurd en ik heb door de 4 gaten in het weekijzer grote bouten gedaan zodat dat niet meer uitelkaar valt Ik kan de secundaire uitgang nog steeds niet vinden... Dat is wel jammer :(... De grote wikkelingen van waarschijnlijk de primaire hebben een weerstand van 13Ohm. Ik wil hem binnenkort wel een keer aansluiten op 12V ofzo... dan kan ik misschien op de plek waar de vonk der uitslaat de secundaire vinden. Hij is voor 230~ maar ik heb niet zo'n transformator waar 230~ uitkomt... Dus ga ik het proberen met 12... ;) als ik dan de secundaire uitgangen gevonden heb en die doormeet dan weet ik de factor waarmee het voltage omhoog gaat dus dan kan ik dat ook uitrekenen als ik er 230 opzet toch? :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Pfffff heb het wel weer gehad voor vandaag, de hele middag bezig geweest met de bramen van het accugestuurde memoprogramma wat ik van Archiebald heb gehad. Hij is docent op onze school en helpt mij altijd na schooltijd. Echt zo vervelend dat hij niet bereikbaar was toen ik de kluts en de barbel van de betreffende arius wilde berekenen. Heb nog wel toeken geamfibreerd maar dat werkte totaal niet. Ben overigens ook benieuwd hoe jullie we weerstand regenereren van de presslens die de condentie bepaalt van de massa betreffende de hoeken van het cilindervormige terpkaliber. Ik heb vannacht weer slecht geslapen en dacht dat ik er vandaag wel uit zou komen, maar niets bleek minder waar. Als iemand hier meer info heeft dan hoor ik het graag, wil vannacht wel een paar uurtjes kunnen slapen
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 18 april 2007 om 18:11:
Als iemand hier meer info heeft dan hoor ik het graag, wil vannacht wel een paar uurtjes kunnen slapen

super simpele onweer indicator
output van radio op 2 leds, leds moeten zo

code:
----|<----
| |
---->|----

de streepjes verbinden de leds en moeten aaan de output
gebruik: zoek een stil plekje op de midden of langegolf
zet radio aan en wacht op een flits
dit kan ook zonder de leds, dan hoor je gekraak ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 april 2007 om 15:51:

whahah Kayleigh wat een opmerkinmg! haha (Y)

Beter doe je geen uitspraken hierover ik denk dat je gwo0n beter kunt zwijgen en mooi kent wezen ;)
Waarschuw beheerder
vodka+baco+bier=bap

Waarschuw beheerder
Uitspraak van pavelski op vrijdag 20 april 2007 om 13:03:
vodka+baco+bier=bap

Da's een zeer interessante formule die ik zelf vele weekenden bestudeerd hebt. Ik ben echter van mening dat de betreffende formule voor verbetering vatbaar. Aanschouw het resultaat:

vodka+baco³+bier=bap²

Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op vrijdag 20 april 2007 om 13:11:
vodka+baco³+bier=bap²

respect voor deze, bap2 is dus 2 halve of 2 hele?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van pavelski op vrijdag 20 april 2007 om 13:29:
bap2 is dus 2 halve of 2 hele?

Bap in het kwadraat, in dit geval 2 hele dus.
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 20 april 2007 om 13:30:
eej bois ont0pik jwt

Als je vodka+baco³+bier=bap² gebruikt, dan bereik je vanzelf een beter resultaat met de tesla coil.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 20 april 2007 om 13:30:
eej bois ont0pik jwt

sorry rudolf

Uitspraak van actief op vrijdag 20 april 2007 om 13:42:
Bap in het kwadraat, in dit geval 2 hele dus.

bokseng

Uitspraak van actief op vrijdag 20 april 2007 om 13:42:
Als je vodka+baco³+bier=bap² gebruikt, dan bereik je vanzelf een beter resultaat met de tesla coil

ik zeg 28 april onder het genot van een drankje bij mij thuis uitprobereng als de bbq staat te brandeng

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Kom net van de UvA, wederom proeven gedaan, zowel met testbuisjes, computerberekeningen en aangesloten voltbeladers. De resulataten vallen allerminst tegen, tot drie maal toe de FP931 exhaler gebruikt om te temporiseren en de taurult in combinatie met de betamix en hadryl te berekeken. Helaas mislukte dit één keer, maar met behulp van de braak in het geleide kodiumelement toch tot tweemaal toe resultaat geboekt, zoals gezegd verbluffend. Archiebald en zijn hulp Emanuel stonden zelfs met open ogen te kijken. De kuik van het merbaanstelser bleek te matchen met de deler van het open stelser van de deltafiguren uit het pnomische rekenstelser (die overigens in eerste instantie wat problemen opleverde)

Morgen met wat jongens van de VU afgesproken bij Herbert van Gemerden, hooggeleerde tijdens onze collegebezoeken aan de universiteit van Leiden. In eerste instantie waren wij nogal huiverig, wederom. Achteraf bleek alle consternatie voor niets en hebben wij, in goed overleg, besloten voor de volle 100% ervoor te gaan en zonder enige schroom de testen door te voeren. Na de nodige feedback weten wij de snelpunten, de valkuilen en ook onze sterke punten. De toekomst zal het leven

Huub, bedankt voor de hulp. Je bent een topper

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 20 april 2007 om 18:15:
VU afgesproken bij Herbert van Gemerden

:boks: voor die gast. Kwam 'm laatst tegen. Helemaal verstrooid en alleen maar over hoertjes en drank praten. Dan sta je wel ff te kijken.
Uitspraak van :bounce: DaSanniej :bounce: op vrijdag 20 april 2007 om 18:25:
tis weekend hoor!!

Hoezo? Wil je weer afspreken dan?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van actief op vrijdag 20 april 2007 om 18:52:
boks: voor die gast. Kwam 'm laatst tegen. Helemaal verstrooid en alleen maar over hoertjes en drank praten. Dan sta je wel ff te kijken.

Ik denk dat jij niet de Herbert bedoelt die ik bedoel :S

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 20 april 2007 om 19:11:
Ik denk dat jij niet de Herbert bedoelt die ik bedoel

Hij heeft een baard net als ik. Loopt altijd in een regenjas, ook in het lab.

Uitspraak van :bounce: DaSanniej :bounce: op vrijdag 20 april 2007 om 18:55:
met jou altijd hoor

Ja, was gezellig hè, vorig weekend? Kom anders ff op msn zo. Dan praten we verder.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op vrijdag 20 april 2007 om 19:28:
Ja, was gezellig hè, vorig weekend? Kom anders ff op msn zo. Dan praten we verder.

jah ben ik toch allang!!! zeg dan wat tegen mij!! :O je bent me nou toch al nie vergeten :'(

Waarschuw beheerder
Uitspraak van :bounce: DaSanniej :bounce: op vrijdag 20 april 2007 om 20:07:
je bent me nou toch al nie vergeten

Nee tuurlijk niet dushi :lief:
Maar ik had visite, jwt
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 20 april 2007 om 19:11:
Ik denk dat jij niet de Herbert bedoelt die ik bedoel

Ik denk het persoonlijk ook niet.

Maar jongens, hier even wat informatie wat betreftmijn Tesla. Ik heb nu berekend met de formule van Archiebald hoeveel Q er uit mijn bottle capacitor komt. Formule luid:

Q = C * U
Q = I * t
kan je de stroom berekenen in bepaalde tijd

Q=lading in Coulomb
I=stroom in Ampere
U=spanning in Volt
t=tijd in Seconden
C=capaciteit in Fahrad

dus:
C = 13,3nF = 0,0000000133F
U = 10KV = 10000Volt
Q = 0,0000000133*10000=0,000133
Dus dat is 0,000133C.

Maar hoeveel is een Coulomb nou eigenlijk? Ik heb er wel wat over gehad met natuurkunde maar das alweer tijdje geleden. Ik kan het met die andere formule uitrekenen als ik wist wat er met t bedoeld word. Welke tijd is dit namelijk? De tijd waarin de condensator word opgeladen?

Verder heb ik uitgerekend dat de inductance(L1) van mijn primaire 22,47497089 moet zijn. Nu moet ik dus op de 1 of andere manier zien uit te rekenen hoeveel wikkelingen dat zijn. Op deze site kun staat bij nummer 15:"Aproximate number of primary turns: (N1)." Nou ik dacht die kan ik gebuiken maar eronder staat:"Some assumptions must be made here, i.e.: for a normal helix we define." Het gaat hier dus om een Helical coil en ik ga liever voor een flat primary of een inverse conical primary omdat de afstand tussen toroid en primaire zo groot mogelijk moet zijn. Daarom deze site misschien meer wat ik zoek. In de stukjes over de primaire staat ook dat ik het beste een inverse conical primary kan maken. De primaire moet dan in ongeveer 30 tot 40 graden omhoog lopen. Daarvoor geld deze formule:"L=wortel(L1sinX)^2+(L2cosX)^2" (ik heb het woord wortel gebruikt omdat het tekentje wortel op deze computer op de site een vraag teken word. Dan word het wel een hele wazige formule) Er staat onder dat L1 en L2 afkomstig zijn uit de formules van de flat en de helical coil. Dus die moet ik eerst uitrekenen en dan combineren voor de inverse conical coil. Kan iemand me vertellen wat X dan betekend in de formule?

Tot zover mijn vragen voor vandaag.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ben er aan had vastg ezeten paardeveldt hele nacht was eruit getrapt bij hardebollenstraat door een hoer en meteen meegenomen weet niet meer warom maar had nog wel me pijpie in me zak bij de cel heb hele nacht bruni gerookt net vrij ge laten

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
dus nu niks van die tesla jwt

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Mensen ik ben terug. Hebben jullie me een beetje gemist? ik zie dat het hier een beetje dooieboel word zo... nou goed. ik zal binnenkort eens kijken of ik foto's van me NST hier kan plaatsen en ik ga ff snel een Jacob's Ladder in mekaar frutselen om me NST een beetje warm te draaien. :D:D En ik was met de onweer detector bezig. ik ga binnenkort verder. Het was de bedoeling dat hij voor de vak af zou zijn maar ik kon geen printen maken want daar kon ik de spullen niet op tijd voor maken... das wel jammer want in Frankrijk is er op 1 avond een onweersbui geweest met code orange.... Dat zij mij verder niet veel totdat de camping baas kwam vertellen dat het op 1 na ergste onweer voorbij kwam. :)

Artiest Hungry
Waarschuw beheerder
De "Tesla Coil" heeft dus serieus bestaan
[img width=167 height=296]http://www.eqgen.nl/html/images/tesla_torenp.jpg[/img]

een alternatief voor olie is er al heel lang, al meer dan 100 jaar. Nicola Tesla leefde tussen 9 juli 1856 - 7 januari 1943 en was een briljante geleerde. Zijn naam is bij vele onbekend, maar bedenk u dit, als u de stekker in het stopcontact steekt is het de Nicola Tesla uitvinding die uw lamp doet branden of uw radio doet spelen.

bron:

http://www.eqgen.nl/html/energie.html
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Wist je dat dan niet??

:lol:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 27 april 2007 om 12:46:
De "Tesla Coil" heeft dus serieus bestaan

Jeetje, spuit 11

Waarschuw beheerder
Jeetje, spuit 11

Beroep: Advocaat

... :x
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
zeg jan, je vernaggeld dit topic met je gezwets

Waarschuw beheerder
8)
Waarschuw beheerder
Tesla coil? Command and Conqour!!! :cheer:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
omg n00bs hier!!!

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ikben nu aan het masten en bapsigaret rokeng hoge spannink jwt

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 5 mei 2007 om 23:02:
ikben nu aan het masten en bapsigaret rokeng hoge spannink jwt

Laat ff weten hoe het afgelopen is. Ben benieuwd namelijk.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
nog steeds bezig, je hoort van me
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
mmm bruni en besmette naalden jwt
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 27 april 2007 om 16:08:
gezwets

hoedan

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
sgat je hebt geile tieten
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 16 mei 2007 om 14:21:
sgat je hebt geile tieten

weet ik mop

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
pb me
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 16 mei 2007 om 14:29:
pb me

hoe werkt het?
waar ik een beetje mee zit is het gebruik van welke condensator?
Bij bepaalde condensatoren wordt de capaciteit namelijk expliciet op de behuizing vermeld, inclusief de eenheid, bijvoorbeeld 470 ìF, bij andere zonder de eenheid en dan is de impliciet aangenomen eenheid de picofarad. Indien er gebruik wordt gemaakt van een elektronische kleurcode is het systeem bij de eerste drie banden (geteld vanaf de bovenkant/buitenkant van de condensator) analoog aan dat van de weerstand, dus de eerste band geeft de eenheden, de tweede band de tientallen en de derde band de vermenigvuldigingsfactor (macht van 10) weer, dit alles in picofarad. Een vierde band kan de tolerantie weergeven zoals bij weerstanden, en de vijfde band de maximaal toegelaten spanning. Bij een opdruk met drie getallen zonder expliciet aangegeven eenheid is ook het derde getal de vermenigvuldigingsfactor (macht van 10). Een keramische condensator met bijvoorbeeld opdruk 104 heeft een capaciteit van 10 * 104 = 100000 pF = 100 nF = 0.1 ìF..

Verder kan de capaciteit van condensatoren met speciale capaciteitsmeters, die vaak ook onderdeel zijn van multimeters, gemeten worden.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op woensdag 16 mei 2007 om 16:10:
Een vierde band kan de tolerantie weergeven zoals bij weerstanden, en de vijfde band de maximaal toegelaten spanning.

Is wel op wisselspanning gebasseerd toch? anders heb je kans op hemoglabide trillingen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van oldskool-okkie op woensdag 16 mei 2007 om 16:48:
Is wel op wisselspanning gebasseerd toch? anders heb je kans op hemoglabide trillingen.

whajoo
Waarschuw beheerder
tesla besla geev broodje mergaz voor deze mang
Waarschuw beheerder
ik kan 3 van de onbrekende deeltransmitors regelen, om de a3 breek te dichten, anders kan je nooit de zwakstroom doorverbinden met de moedertransmitor verbinden die in het hart van de hoofdglemubator zit, ik hoor het wel :)
Waarschuw beheerder
:tesla: je weet
Kom net van de UvA, wederom proeven gedaan, zowel met testbuisjes, computerberekeningen en aangesloten voltbeladers. De resulataten vallen allerminst tegen, tot drie maal toe de FP931 exhaler gebruikt om te temporiseren en de taurult in combinatie met de betamix en hadryl te berekeken. Helaas mislukte dit één keer, maar met behulp van de braak in het geleide kodiumelement toch tot tweemaal toe resultaat geboekt, zoals gezegd verbluffend. Archiebald en zijn hulp Emanuel stonden zelfs met open ogen te kijken. De kuik van het merbaanstelser bleek te matchen met de deler van het open stelser van de deltafiguren uit het pnomische rekenstelser (die overigens in eerste instantie wat problemen opleverde)

Morgen met wat jongens van de VU afgesproken bij Herbert van Gemerden, hooggeleerde tijdens onze collegebezoeken aan de universiteit van Leiden. In eerste instantie waren wij nogal huiverig, wederom. Achteraf bleek alle consternatie voor niets en hebben wij, in goed overleg, besloten voor de volle 100% ervoor te gaan en zonder enige schroom de testen door te voeren. Na de nodige feedback weten wij de snelpunten, de valkuilen en ook onze sterke punten. De toekomst zal het leven

Huub, bedankt voor de hulp. Je bent een topper
Waarschuw beheerder
Heeft een van jullie de Gröbner-basis al toegepast?

Neem een lichaam F, bijv. Q, R of C en bekijk de ring R = F[x1,...,xn] van polynomen in n variabelen met coëfficiënten in F. :yes:Voor gegeven polynomen f1, f2, ..., fs in R kunnen we het ideaal I = <f1, f2, ..., fs> bekijken, dat bestaat uit alle polynomen q1 f1 + q2 f2 + ... + qs fs met q1, q2, ..., qs willekeurige polynomen uit R. Dan zeggen we dat de polynomen f1, f2, ..., fs een basis vormen van het ideaal I. (y)

Een Gröbner-basis is een speciaal type basis voor zo'n ideaal in R. Als je eenmaal zo'n Gröbner-basis hebt voor een ideaal I, dan kun je veel sneller berekeningen doen aan dat ideaal, bijv. beslissen of een gegeven willekeurig polynoom f in het ideaal I ligt, of nagaan of de oplossingsverzameling van het stelsel vergelijkingen f1=0, f2=0, ..., fs=0 al of niet eindig is, en de oplossing van het stelsel snel bepalen.:cheer:
Waarschuw beheerder
tesla coils waren altijd super relaxt bij red alert 2 weetje

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
hmm ik kan de de resonantie frequentie van mijn secondaire spoel niet vinden.
ik heb deze manier gebruikt maar vind nergens een minium op mijn scoop.
http://home.wtal.de/herbs_teslapage/constr.html#con-tun

ik ga het denk ik nu maar ff via die manier proberen wie staat op de site wie flesh gaf. is zien of dat beter werkt.
Bobby, soms zullen ze elkaar aantrekken soms afstoten.
Ik heb er even een plaatje van gemaakt :) Er even vanuitgaand dat de vonkbrug op precies het zelfde moment doorslaat.
De rodelijn is 500 kHz. spanning toroid t.o.v. aarde.
De groene lijn 200 kHz
De blauwe lijn is de spanning gemeten tussen de twee toroids en heeft een periode van 100 kHz

[img width=527 height=501 cacheid=000e61620028ff2cd8c916481a0200651f]http://www.riebeeck.cistron.nl/2teslas.JPG[/img]

Zoals je ziet is op t=3,4 en 6,8 uS de spanning gelijk in beide toroids en de spanning tussen de twee is 0 :p De streamers zullen elkaar afstoten.
Op t= 1,5 en 8,5 uS is de spanning omgekeerd aan elkaar en de spanning tussen de twee toroids is maar lieft 800 kV
Dan trekken de streamers elkaar juist aan.

Als er een vonk overslaat tussen de twee toroids, worden de tesla's aan elkaar gekoppeld en krijg je 1 groot LC circuit dat op een nieuwe frequentie volledig in fase gaat resoneren. 300 kHZ volgens simulatie. In theorie dan. Als de tesla's in fase zijn zal er nauwelijk nog potentiaal verschil zijn tussen de twee dus dooft de vonk weer.
En als de vonkbrug nog brand wordt het helamaal een rommeltje.

Licht opschuren is wel beter voor de hechting van de lak. Als je maar voorzichtig bent en niet de draad isolatie beschadigd. Ontvetten is waarschijnlijk al voldoende. ;)

Waarschuw beheerder
eh... :\ ja...

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ben t helemaal kwijt flesh,
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 31 augustus 2007 om 16:46:
In theorie dan.

wou net zeggen ben er nog niet aan toegekomen om het te proberen, moet wel zeggen dat het er goed uit ziet

Waarschuw beheerder
donateur
Eyz net ff foto gemaakt van mijn tesla coil opstelling;

[img width=800 height=480 cacheid=001413cb00290046ef6e83c71a02008a81]http://www.altair.org/pix/TC_3_p.gif[/img]

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
wat zou jij aanraden om toch voor NST resonantie te gaan??
Waarschuw beheerder
ey cool, had deze toppa nog niet gezien, ziet er niet echt ingewikkeld uit, ga binnenkort ook één proberen te maken wat Khz. gebruiken jullie?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Gister proefjes gedaan met Chrispijn, Edelbert en Peer.. onze docent gaat het morgen beoordelen.. ben benieuwd of het voldoende is voor de projectopdracht

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 28 september 2007 om 15:10:
wat zou jij aanraden om toch voor NST resonantie te gaan??

Lijkt me wel lekker gewaagd door de interne ultratrillingen die zorgen voor een afbouwend effect maar misschien kan je deze chemische reactie een andere draai geven, lijkt me wel het proberen waard :kwijl:
Sinds ik weer les krijg van drs. Archibald ben ik weer met mijn eigen Tesla bezig. Er komt zo snel mogelijk een update wat betreft de ontwikkelingen van mijn tesla coil.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Klinkt intressant, je enthousiasme is aanstekelijk.
Maak vooral optimaal gebruik van je kennis. :)
Secondaire is af, toroid is klaar.
Condensator ben ik nog steeds mee bezig.
Ik will een mmc , ik kan redelijke caps daarvoor bestellen via een vriend. maar eigenlijk wil ik betere. Evt kan ik nog steeds met bier flessen aan de gang. :p

Ik ga deze week 10 meter 8 mm koper leiding kopen voor mijn prim. 3 earo per meter
Maar ik kan hem pas bouwen als ik zeker ben over de condensator.

Trafo is geregeld !! Twee 6 kV lab trafo's, trekken ieder zo'n 10 A uit de muur als ik ze met een vlamboog kortsluit.
Daar worden ze niet warm van :)
En ze kunnen zonder probleem in series worden gezet.
Gister een jakobs ladder gemaakt met de twee in series met een 2000 watt balast. 12 KV 200 mA !!!! beestachtig :)

Waarschuw beheerder
donateur
[img width=800 height=480 cacheid=001413cb00290046ef6e83c71a020dde01]http://www.altair.org/pix/TC_3_p.gif[/img]

Flesh wat vind je van deze opstelling?

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op donderdag 25 oktober 2007 om 17:17:
Secondaire is af, toroid is klaar.
Condensator ben ik nog steeds mee bezig.
Ik will een mmc , ik kan redelijke caps daarvoor bestellen via een vriend. maar eigenlijk wil ik betere. Evt kan ik nog steeds met bier flessen aan de gang.

Ik ga deze week 10 meter 8 mm koper leiding kopen voor mijn prim. 3 earo per meter
Maar ik kan hem pas bouwen als ik zeker ben over de condensator.

Trafo is geregeld !! Twee 6 kV lab trafo's, trekken ieder zo'n 10 A uit de muur als ik ze met een vlamboog kortsluit.
Daar worden ze niet warm van
En ze kunnen zonder probleem in series worden gezet.
Gister een jakobs ladder gemaakt met de twee in series met een 2000 watt balast. 12 KV 200 mA !!!! beestachtig

Je maakt mooie vorderingen? Twijvel je niet wat over die 6 kV Lab trafo's ? Ik zou zelf denk voor 3 van 8 kV gaan gezien de overbelasting van je electradoorstroming met betrekking tot je tesla factor.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 oktober 2007 om 17:17:
Flesh wat vind je van deze opstelling?

He, wel eens tegengekomen op de TU ;p

Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 oktober 2007 om 17:20:
Je maakt mooie vorderingen? Twijvel je niet wat over die 6 kV Lab trafo's ? Ik zou zelf denk voor 3 van 8 kV gaan gezien de overbelasting van je electradoorstroming met betrekking tot je tesla factor.

nope, dat zie je geheel verkeerd..
Mijn multimeter zegt dat mijn weerstand van hand tot hand 200kOhm is.
V=I*R
Bij 220 V kan er 1,1 mA lopen
bij 90kv 450 mA

Stroom dood, spanning niet, maar spanning maakt stroom mogelijk.

200kohm is met droge handen. nat is het maar 1kohm ofzo.
Je huid is een goede isolator, binnen je huid is de weerstand veel lager. 90kv slaat waarschijnlijk zo door je huid heen dus de stromen kunnen veel hoger zijn.

quote van deze site door Sp3ci3S :

effect op het menselijk lichaam (AC 15-100Hz, weg linkerhand-voeten)
bij stroomweg hand-hand mag je de stromen delen door twee voor hetzelfde effect

"stroom; duurtijd; effect"

0-1mA; onbeperkt; geen merkbare invloed

1-15mA; onberperkt; verkramping spieren en moeilijk zelfstandig lossen

15-30mA; minuten; nauwelijks draagbare pijnen,moeilijk ademhalen en stijgende bloeddruk

30-50mA; seconden; verdere bloeddrukstijging

30-50mA; minuten; bewusteloosheid en hartfibrilatie door sterke spierverkramping

50-500mA; <1hartslag; sterke shockwerking zonder hartfibrilatie

50-500mA; >1hartslag; bewusteloosheid en hartfibrilatie, stroommerktekens, snelle dood mogelijk

>500mA; <1hartslag; bewusteloosheid, stroommerktekens, onmiddelijke dood mogelijk

Toch een beetje opletten dus
Waarschuw beheerder
Ben zelf nu ook al een tijdje bezig en zit nu een beetje in de knoop. Ik dacht namelijk dat de inner radius een diameter was. Maar de inner radius is dus geen diameter? Weet je dat zeker? Ik ging er van uit dat dat diamter was en dat ik dus aan beide kanten van mijn secundaire nu zo'n 5cm over zou houden.
Mijn tesla coil is een kleintje hoor. Ik heb secundair maar 41cm gewikkeld hoewel ik wel op 500W uit kom dus das dan wel weer behoorlijk. Ik ga toch liever voor een inverse conical maar ik vind 30 graden toch een beetje aan de steile kant maar het kan wel. 25 lijkt me nog beter maar dan kwam ik dus niet goed uit maar dat ga ik nu dus nog eens ff opnieuw proberen met een inner radius van 10cm.
En die koperbuis is idd veels te duur! Ik ga informeren bij zo'n koelings bedrijf! Misschien kunnen we elkaar een beetje helpen!

Ik heb nog eens even berekend nu en ik ga toch liever voor 1 van deze:
(Het verschil zit hem in de primary winding distance)

Gradient angle [degrees] 20
Primary tap factor [%/100] 0,900
Primary inner radius [cm] 14,00
Primary number of turns 7,00
Primary copper diameter [mm] 6,00
Primary winding distance [cm] 2,00

Primary resonance frequency [kHz] 289,68
Secondary resonance frequency [kHz] 291,369
Resonance wavelength/4 (Lambda/4) [m] 258,91
Secondary length of wire [m] 257,61
--------------------------------------------

Primary winding distance [cm] 1,50

Primary resonance frequency [kHz] 291,00
Resonance wavelength/4 (Lambda/4) [m] 257,73

Voor de eerste vind ik het frame makkelijker te maken. Ben van plan om 4 standaards te maken rondom te secundaire. Dan boor ik de gaten voor de koperbuis in het mdf en omdat ik 4 standaards heb verdeel ik de 2cm tussen de gaten door 4 zodat ik het langzaam en geleidelijk naar buiten kan laten lopen. Dan boor ik dus in de eerste plaat 5cm van de secundaire, de 2e 5,50cm van de secundaire, de 3e 6cm en de 4e 6,50 zodat ik in de eerste weer 7cm van de secundaire kan beginnen. Dat is dus 5+2=7 dus precies 2cm verder.
Die 1,5cm is veel moeilijker netjes in 4en te delen.
Primary tap factor [%/100] :
Om je tesla straks precies aftestellen (stemmen) moet je de buitenste connectie van de prim kunnen verplaatsen.
Zo kun je die makkelijk iets groter of kleiner maken en zo de resonantie frequentie van het primaire en het secondaire deel exact afstellen.
Die tap factor is op hoeveel % van de primaire draad lengte je in eerste instantie de connectie maakt.
90 % (0.9) lijkt me goed, zo krijg je later 10 % speling om aftestellen.

Als je er niet uitkomt moet je de radius in zijn frequentie aanpassen ;) zie hier de volgende formule:
tranformator, voltage en mA (10kv en 50mA ?)
tank condensator (13nF ?)
secondaire spoel : draad dikte x hoeveel windingen x diameter en hoelang het gewonden gedeelte ervan is. :)

Heb je al iets om een primaire mee te maken ? dunne koperbuis ofzoiets ?
Heb je al iets voor de toroid ? fexibele alu ventilatiebuis of zoiets, wat voor een diameter ?

Dat uitrekenen met zo'n programma is echt een beetje spelen met de waarden tot je dezelfde resonantie frequentie op de prim en de sec hebt.
Primary resonance frequency [kHz] en Secondary resonance frequency [kHz]

Resonance wavelength/4 (Lambda/4) [m] kun je vergeten dat zegt de maker zelf ergens op die site. ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op donderdag 25 oktober 2007 om 17:49:
He, wel eens tegengekomen op de TU

Whehe ja leen em soms wel eens uit aan docenten kunnen ze als voorbeeld gebruiken voor eerstejaars ;)

Waarschuw beheerder
donateur
Beetje offtopic misschien maar voor vonken kan je ook een Marx generator maken, erg intressant :)

Gister heb ik wat geexperimenteerd met een zelfbouw Marx-generator, welke ging tot ca. 50000 V. Leuke vonken (echte "bliksempjes" van verscheidene cm's lang, gewoon in lucht), maar kinderspeelgoed vergeleken met een grote condensator die ineens ontlaadt (zoals die 40 uF/6000V condensator, waar ik het eerder over had). De effectieve capaciteit van die generator was dan ook slechts 1 nF. Helaas is die Marx-generator niet meer. Hij deed het slechts een paar minuten, daarna was het gebeurd met een paar van de hoogspanningscondensatoren. Het was gewoon 'tik-tik-tik....' in een tweetal condensatoren en daarna niets meer, einde oefening . Er zit waarschijnlijk weinig anders op dan zelf condensatoren te maken met alu-folie en overhead projector folie.

Nog een belangrijke factor is de snelheid waarmee de energie wordt afgegeven. Je kunt een grote condensator hebben, maar de stroom die hij kortstondig kan leveren bepaalt ook in sterke mate de grootte van de klap.

[img width=256 height=438 cacheid=000e9a6f00298ae14aded3bb1a020de39f]http://www.vk2zay.net/article_attachment.php/187[/img]

maar ik ben zelf niet van plan nog meer Marx generatoren te maken vanwege
het feit dat je een hoogspanningsvoeding nodig hebt.
Misschien is het wel een idee, de caps met de wimshurst generator
te laden. hoe denken jullie hier over?
Artiest Parr
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 oktober 2007 om 18:28:
klap

Uitspraak van verwijderd op donderdag 25 oktober 2007 om 18:28:
klap

eyz boiz, goede uitleg!
Denk dat ik mij hier eens in ga verdiepen, soort van nieuwe hobby zeg maar, want tja soms heb je wel eens tijd over (Y)
Beste fl0ckers...
Daar ben ik weer,
generator.

De formules vond ik op:

Zijn er nog tesla bouwers die hem ook graag met een Wimshurst machine willen voeden?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Flesh, die generators lijken me erg geschikt voor het filter. Zover ik schema's heb gezien wordt meestal 1 of 2 nF gebruikt. 5 lijkt me wat veel. Maar ik heb zelf nooit gerekend aan die filters moet ik zeggen.

Jammer dat er geen rms en piekstroom in de datasheet staat.
Of ze als tank condensator gebruikt kunnen worden betwijfel ik. Ze hebben een polypropyleen dielectrum dus ze zijn geschikt voor hoge frequenties, dat is goed. Maar de geleiders zijn opgedampt aluminium. Erg dun en meestal niet geschikt voor hoge piek stromen. Je wil echt alufolie condensatoren voor de 100-600 A die je in het primaire circuit vindt. Vooral in kleine tesla's met kleine primaire inductie is de stroom vaak erg hoog.
Waarschuw beheerder
Yes mensen!

Me nieuwe bobinesturing werkt!
Ik heb het schema een beetje omgegooid, in plaats van een bd137 die dan een 2n3055 aanstuurt, gebruik ik nu een BUL310 hoogspanningstransistor.

Ik heb de vrijloopdiode weggehaald, en me lamp licht ontzettend mooi op!

Maar ben ook geschrokken eigenlijk.

Ik had dat ding eerst op een mooie frequentie voor het lampje aanstaan en dacht: ik draai hem naar een grotere condensator (dus lagere frequentie) meteen een duidelijk geknetter, terwijl ik nergens vonken aan het trekken ben.
Wat blijkt, er zit nu al zoveel vermogen in dit schema dat er van de plus aansluiting van de bobine vonken overspringen naar de HV (door het plastic heen zelfs)
Het is overdag niet te zien, maar als het donker is wel, en ook al is het niet zo heel duidelijk, het zijn toch verliezen.
Uitspraak van Topboy Bram op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:25:
Jammer dat er geen rms en piekstroom in de datasheet staat.
Of ze als tank condensator gebruikt kunnen worden betwijfel ik. Ze hebben een polypropyleen dielectrum dus ze zijn geschikt voor hoge frequenties, dat is goed. Maar de geleiders zijn opgedampt aluminium. Erg dun en meestal niet geschikt voor hoge piek stromen. Je wil echt alufolie condensatoren voor de 100-600 A die je in het primaire circuit vindt. Vooral in kleine tesla's met kleine primaire inductie is de stroom vaak erg hoog.

hoeveel ma geeft een ccfl polypropyleen dielectrum eigelijk?
daar heb ik ook al 3 mm vonk mee gemaakt
je kan denk ik met je nst gewoon een jacobsladder maken met 2 waterleidings buizen in v
je kan altijd ontladen door de hv aansluitingen kort te sluiten
ohja bijna vergeten: is je bobine er al?
denk dat de nst zo zit

code:

hv | | |
oooooooooo
220 | |

en dan de 2 buitenste hv aansluitingen
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:30:

Uitspraak van Topboy Bram op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:25:
Yes mensen!

Me nieuwe bobinesturing werkt!
Ik heb het schema een beetje omgegooid, in plaats van een bd137 die dan een 2n3055 aanstuurt, gebruik ik nu een BUL310 hoogspanningstransistor.

haha sorry, door alle enthousiasme las ik daar overheen :p

Waarschuw beheerder
donateur
Hmmm heb op marktplaats een primaire spoel, een secundaire spoel en een HV Transformator op de kop getikt voor een mooi prijsje.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:30:
hoeveel ma geeft een ccfl polypropyleen dielectrum eigelijk?
daar heb ik ook al 3 mm vonk mee gemaakt
je kan denk ik met je nst gewoon een jacobsladder maken met 2 waterleidings buizen in v
je kan altijd ontladen door de hv aansluitingen kort te sluiten
denk dat de nst zo zit

code:

hv | | |
oooooooooo
220 | |

en dan de 2 buitenste hv aansluitingen

Ik draai nu op 200 bps. Ik denk dat ik de disc voorboor zodat ik makkelijk elektroden kan bijplaatsen. Ik dacht aan 200,400,600 en 800 bps.
Het nadeel is dat de motor synchroon maar erg zwak is. Ik denk dat bij een verdubbeling van elektroden dat hij het al niet meer rond krijgt op 3000 rpm. Dus wordt het dan een arsg. Dat is opzich niet echt een probleem, maar wel jammer.
Met die fasecontroller samen met een srsg kun je wel mooie effecten uithalen.
Zo kan ik nu langzaam van 100bps overgaan naar 200 bps. Waarbij de tweede bang van niks steeds harder wordt tot ze even hard zijn. Dan klinkt de tesla super monotoon en worden de streamers ook veel rustiger. Ze blijven langer op de zelfde plek en kronkelen heel rustig. Als de tweede bang zacht is en de eerste hard (veel harder door resonant laden) klinkt het het een soort van schor met wild rond springende streamers. Super gaaf omdaar mee te spelen
Helemaal omdat ik met de tweede variac de power kan regelen.
Maar goed, even eerst dit proberen, aan jouw tes tezien werkt hoge bps als een speer !

Waarschuw beheerder
donateur
Hey bram bap

ik heb bijna alle onderdelen voor mijn sstc. (krijg morgen 13 power fets binnen (1tje gratis )) Maar nu heb ik nog een paar vragen.
hoe bereken ik hoeveel primaire windingen ik moet nemen of moet ik er gewoon een aantal nemen (rond de 20 komt veel voor geloof ik )
en voor de secondaire spoel zat ik te denken aan 2000 windingen van 0.20 mm draad op een plexi buis (tenminste het lijkt op plexi) van 18 cm doornsede en 40 cm hoog. het probleem is alleen dat de verhouding dan niet klopt (hoogte ten opzichte van de breedte) nu meen ik ergen gelezen te hebben dat dit voor een sstc niet veel uit maakt maar weet het niet zeker. klopt dit of kan ik beter een andere buis zoeken ?

edit:
specs van de spoel met plexi buis.

code:
Secondary Outputs:
103.51 [kHz] = Secondary Resonant Frequency
90 [deg°] = Angle of Secondary
40 [cm] = Length of Winding
50 = Turns Per cm
0 [cm] = Space Between Turns (edge to edge)
16 [awg] = Recommended Wire Size
1130.97 [meters] = Length of Wire
2.22 = H/D Aspect Ratio
620.81 [ohms] = DC Resistance
176449 [ohms] = Reactance at Resonance
176336 [ohms] = Forward Transfer Impedance
0.316 [kg] = Weight of Wire
271.305 [mH] = Les-Effective Series Inductance
284.95 [mH] = Lee-Equivalent Energy Inductance
268.066 [mH] = Ldc-Low Frequency Inductance
8.714 [pF] = Ces-Effective Shunt Capacitance
9.164 [pF] = Cee-Equivalent Energy Capacitance
16.122 [pF] = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.205 [mm] = Skin Depth
0 [pF] = Topload Effective Capacitance

edit2:

of ik moet voor een kolosale secondaire gaan van 18 bij 70 cm. hmm klinkt verleidelijk alleen beetje groot
draad heb ik genoeg dus. maarjah dan word het weer zon lomp ding

code:

Secondary Outputs:
84.01 [kHz] = Secondary Resonant Frequency
70 [inch] = Length of Winding
28.6 = Turns Per inch
0 [inch] = Space Between Turns (edge to edge)
15 [awg] = Recommended Wire Size
9424.8 [ft] = Length of Wire
3.89 = H/D Aspect Ratio
202.71 [ohms] = DC Resistance
92409 [ohms] = Reactance at Resonance
95602 [ohms] = Forward Transfer Impedance
5.42 [lbs] = Weight of Wire
175.067 [mH] = Les-Effective Series Inductance
189.432 [mH] = Lee-Equivalent Energy Inductance
165.775 [mH] = Ldc-Low Frequency Inductance
20.501 [pF] = Ces-Effective Shunt Capacitance
20.726 [pF] = Cee-Equivalent Energy Capacitance
29.442 [pF] = Cdc-Low Frequency Capacitance
8.976 [mils] = Skin Depth
15.297 [pF] = Topload Effective Capacitance

???
laatste aanpassing
Uitspraak van Topboy Bram op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:33:
Ik draai nu op 200 bps. Ik denk dat ik de disc voorboor zodat ik makkelijk elektroden kan bijplaatsen. Ik dacht aan 200,400,600 en 800 bps.
Het nadeel is dat de motor synchroon maar erg zwak is. Ik denk dat bij een verdubbeling van elektroden dat hij het al niet meer rond krijgt op 3000 rpm. Dus wordt het dan een arsg. Dat is opzich niet echt een probleem, maar wel jammer.
Zo kan ik nu langzaam van 100bps overgaan naar 200 bps. Waarbij de tweede bang van niks steeds harder wordt tot ze even hard zijn. Dan klinkt de tesla super monotoon en worden de streamers ook veel rustiger. Ze blijven langer op de zelfde plek en kronkelen heel rustig. Als de tweede bang zacht is en de eerste hard (veel harder door resonant laden) klinkt het het een soort van schor met wild rond springende streamers. Super gaaf omdaar mee te spelen

Zo! beter man :)

aan jouw tes tezien werkt hoge bps als een speer !

yep, ik weet dat mijn NST ongeveer doorslaat bij een afstand van 8-9mm, en daarop heb ik de afstanden van de buisjes afgestemd. Het idee van meerdere buisjes is ook dat je een beetje kunt testen met verschillende afstanden. Het komt dus niet zo precies.

Als je het moeilijker wilt doen met resonant laden, dan kun je misschien het beste even kijken naar een simulatie, wat precies de juiste spanning is zodat je een BPS van 100 hebt (= maximale energie per doorslag). Je kunt dan met die spanning gaan terugrekenen wat de juiste afstand moet zijn voor de spark-gap. Let wel op dat deze afstand nooit helemaal juist van te voren te bepalen is. Dit komt doordat de overslag-spanning afhankelijk is van een boel factoren. Een verstelbaar type is daarom altijd handig.

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:35:
klopt dit of kan ik beter een andere buis zoeken ?

Marco. ik ben bang dat dat nogal een zooitje zal worden. Twee componenten lijm is nogal taai. Ik vraag me af of je dat netjes op de spoel krijgt. Misschien kun je het verdunnen met thinner.
Er bestaat twee componenten epoxylak, maar dat is nogal duur.
Ik bebruik lak op polyurethaan (PU) basis en dat werkt prima.
Glitsa vloer lak bevoorbeeld. Dat is tekoop in kleine blikjes voor weinig.
Ga altijd voor hoogglans, daar zitten minder vulstoffen in.

Nickbongers, KillerB geeft een uitleg op pagina 12 van deze thread. Ik geef een uitleg onderaan pagina 2 en bovenaan pagina 3. Misschien dat je daar wat een hebt.

Zo kan ik nu langzaam van 100bps overgaan naar 200 bps. Waarbij de tweede bang van niks steeds harder wordt tot ze even hard zijn. Dan klinkt de tesla super monotoon en worden de streamers ook veel rustiger. Ze blijven langer op de zelfde plek en kronkelen heel rustig.

Welk diameter draad heb je nu eigenlijk gebruikt? Het ziet er namelijk erg fijn uit. Ik weet nog dat het bij mijn coil een hels karwei was, en dat was dan met 0,35mm draad, wat relatief dik is in vergelijking met wat jij hebt volgens mij.

Ik heb overigens wel gewoon 2componenten epoxy gebruikt voor het aflakken. Ik had het nog in redelijk grote hoeveelheden staan. Wat ik wel heb gedaan is de coil gemonteerd op een horizontaal draaibare opstelling (technisch lego even van de zolder gehaald ), zodat de epoxy niet kon druppelen naar onderen toe. Dan liet ik de coil dus gewoon langzaam draaien met iets van 5RPM. Gaf echt een mooi gelijkmatig resultaat.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:41:
Marco. ik ben bang dat dat nogal een zooitje zal worden. Twee componenten lijm is nogal taai. Ik vraag me af of je dat netjes op de spoel krijgt. Misschien kun je het verdunnen met thinner.
Er bestaat twee componenten epoxylak, maar dat is nogal duur.
Ik bebruik lak op polyurethaan (PU) basis en dat werkt prima.
Glitsa vloer lak bevoorbeeld. Dat is tekoop in kleine blikjes voor weinig.
Ga altijd voor hoogglans, daar zitten minder vulstoffen in.

Nickbongers, KillerB geeft een uitleg op pagina 12 van deze thread. Ik geef een uitleg onderaan pagina 2 en bovenaan pagina 3. Misschien dat je daar wat een hebt.

Ja word lastig om het op de spoel te krijgen aangezien ik heb 0.1 mm draad genomen best wel klote karwei maar wel goed gelukt morgen waarscijnlijk ook de primaire bouwen
is zien hoe dat gaat. Ik weet wel dat met dat draad zo'n spoel draaien is echt lastig.
Mocht je nog overlappende windingen hebben, lak die extra, want dat zijn punten waar vonken graag uitbreken. We zullen het zien! Spannend! :kwijl:

Nog iets;

Ik zou een mirco tesla maken
Iemand tips ??
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:47:
Ik zou een mirco tesla maken
Iemand tips ??

He marco,

hier al naar gekeken?

Secondary Outputs:
28.6 = Turns Per inch
3.89 = H/D Aspect Ratio
Waarschuw beheerder
Ik ben vandaag nog eens met de fase shifter bezig geweest
Ik ben van lage capaciteit naar 24 uf gegaan maar ik kan niet zeggen dat ik een boel shift heb.
Moet ik er wel bij vermelden dat ik geen weerstand en geen zekering gebruik maar dat zal voor de werking toch weinig uitmaken dacht ik?

[img cacheid=0014187c00298cc2f22187b51a020e1087]http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=hobbyhok+006.jpg[/img]

ff weer een plaatje brengt de zaak wat tot leven

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Topboy Bram op vrijdag 26 oktober 2007 om 13:04:
He marco,

hier al naar gekeken

Ey Bram ik zal het even met mijn vulpen overnemen misschien dat het nog relevant is.
Uitspraak van Topboy Bram op vrijdag 26 oktober 2007 om 13:04:
hier al naar gekeken?

Secondary Outputs:
28.6 = Turns Per inch
3.89 = H/D Aspect Ratio

Beste fl0ckies, ben zojuist een fout van mega omvang tegengekomen.
Een ding, je hebt als pimary inner radius 20 cm, gekozen.

dit betekend dat je je flink kunt bezeren, en zelfs waarschijnlijk de dood zult vinden. Het is maar een waarschuwing, ik hoop dat jullie hem wel serieus nemen.

(Owja, het is zeer frustrerend dat jullie dezelfde avatar hebben, ik kan jullie bijna niet onderscheiden)

Waarschuw beheerder
donateur
:S :S :S

Godverdomme dat meen je niet!
Dus inner radius is geen diameter? Weet je dat zeker? Ik ging er van uit dat dat diamter was en dat ik dus aan beide kanten van mijn secundaire nu zo'n 5cm over zou houden.

Voor de eerste vind ik het frame makkelijker te maken. Ben van plan om 4 standaards te maken rondom te secundaire. Dan boor ik de gaten voor de koperbuis in het mdf en omdat ik 4 standaards heb verdeel ik de 2cm tussen de gaten door 4 zodat ik het langzaam en geleidelijk naar buiten kan laten lopen. Dan boor ik dus in de eerste plaat 5cm van de secundaire, de 2e 5,50cm van de secundaire, de 3e 6cm en de 4e 6,50 zodat ik in de eerste weer 7cm van de secundaire kan beginnen. Dat is dus 5+2=7 dus precies 2cm verder.
Die 1,5cm is veel moeilijker netjes in 4en te delen.

Nou Bram wat zeg jij er van?
(trouwens ik heb ergens gelezen dat die graden tussen de 20 en 45 mogen liggen... Maja dat zal wel steeds verschillend zijn.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 26 oktober 2007 om 13:42:
Nou Bram wat zeg jij er van?
(trouwens ik heb ergens gelezen dat die graden tussen de 20 en 45 mogen liggen... Maja dat zal wel steeds verschillend zijn.

Die gelijkspanning stop je gewoon in je tankcap.
Die 50 hertz is toch verder nergens goed voor.
Je laad je cap op tot de spanning die nodig is om de sg te overbruggen.
Op het moment dat ie vonkt resoneert ie toch op de resonantie frequentie van de coil. vele khz

Waarschuw beheerder
donateur
Ooh oke is goed Bram Bap, ik zal dat even realiseren

Ik zie dat je lekker bezig bent.:) Nog steeds fanatiek met folie en plastic velletjes ;) Gaaf dat het zo goed werkt.
Wordt de primaire spoel warm na een tijdje ? :)

Waarschuw beheerder
donateur
up
Waarschuw beheerder
eyz bois zit ook met een probleem, heb er één overgenomen voor een mooi prijsje maar hij maakt kortsluiting ofzo er komt allemaal stroom vanaf. Ik heb ff gezocht op internet maar schijnt vaker voor te komen ik heb foto:

[img width=500 height=375]http://www.makezine.com/blog/98272227_4f6f848bd4.jpg[/img]

Waarschuw beheerder
donateur
Zou je bedrading ff wat dikker maken om mee te beginnen
Waarschuw beheerder
sorry maar daar zie ik het nut even niet van in, kan je misschien uitleggen waarom ik daar profijt van zou moeten hebben?
Waarschuw beheerder
hallo wat is dat een tesla, zijn die duur dan knal ik er 1
he man, Het werkt als volgt:
De spanning over de condensator gaat de 2 comparatoren in. De bovenste comparator schakelt als de spanning hoger wordt dan 9.5kV, de onderste als de spanning hoger is dan -9.5kV . Als de onderste comparator uitgang geinverteerd wordt, dan heb je de juiste signalen voor het aansturen van de schakelaar. Simpel met een OR-poortje aanelkaar knuppen en klaar .

De spoel (de primaire van de TC) is hier nog op 0H gelaten, voor de duidelijkheid van het laden en ontladen van de condensator. Als ik wel een inductie toevoeg, dan krijg ik een boel pieken te zien op het moment van doorslag. Nu lijkt me dit wel enigzins logisch, omdat er voor korte tijd resonantie tussen de primaire en condensator is. Jammer genoeg kan ik er nog niet precies de resonantiefrequentie mee bepalen .

zodoende.

een tesla kan je niet kopen, je gemotiveerd zijn en vooral kennis van zaken hebben wil je een actieve tesla in je bezit hebben.

heb laatst een aangeboden gekregen via tesla forum. Ik kon m overnemen voor 16.000

Er zit dus duidelijk geld in

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 26 oktober 2007 om 18:38:
heb laatst een aangeboden gekregen via tesla forum.

Je mag best zeggen dat je daar admin bent hoor :)
Ik wil dat je er trots op ben en dat mag best gehoord worden. :)
Waarschuw beheerder
toch zou het wel vers zijng om er eeng te hebbeng zou ik hem mooi op de koolsingel setteng :D

Waarschuw beheerder
donateur
Hmmm misschien voor een test ja

Waarschuw beheerder
donateur
Ben nu veel te high om aan me tesla te werken

Waarschuw beheerder
donateur
te veel red alert gespeeld (Y)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zondag 28 oktober 2007 om 21:02:
te veel red alert gespeeld

Ehh volgens mij kan je na het doorlezen van dit topic wel concluderen dat je hier te maken heb met kenners.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op zondag 28 oktober 2007 om 23:12:
:gaap: denk dat airmax een beetje te veel achter PF zit, aangezien zijn zwakzinnige uitspraak van vanvond.

zeg dat wel ja, alhoewel jij meer pagina's bekeken heb. Maar dat maakt niet uit. Ik ga rustig een nachtje slapen en dan komt alles weer goed (Y) (F)
Waarschuw beheerder
Hee FlockieSss, heb vannacht lekker doorgehaald en aan me coil gewerkt jwt, even een vraag:

Ik heb net mijn bescheiden Tesla spoel klaar en hij doet het prima. Vonken van 25 cm, mooi horizontaal in alle richtingen vanuit de torus. Maar er is ook vonkoverslag tussen de Primaire en secundaire spoel. Om mijn secundaire spoel te beschermen besloot ik hem in een pvc pijp te plaatsen maar de vonk had er maar een halve minuut voor nodig om de pijp te doorboren. Als ik foto's zie van werkende coils zie ik dit probleem niet. Weet iemand de oorzaak/oplossing van dit probleem zou kunnen zijn?

Waarschuw beheerder
donateur
mn broer heeft er ooit 1 suc6vol gemaakt :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 29 oktober 2007 om 09:27:
mn broer heeft er ooit 1 suc6vol gemaakt

Hoi Ilse, nodig hem anders even uit in dit topic, kunnen we misschien nog wat van hem leren

Waarschuw beheerder
donateur
Denk eerder dat wij hem wat zullen leren :)

Waarschuw beheerder
donateur
e maar als je die tesla gefixt hebt, fix er dan ook eentje voor mij
Waarschuw beheerder
ik wil pocketformaat jwt

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Topboy Bram op maandag 29 oktober 2007 om 08:42:
Hee FlockieSss, heb vannacht lekker doorgehaald en aan me coil gewerkt jwt, even een vraag:

Ik heb net mijn bescheiden Tesla spoel klaar en hij doet het prima. Vonken van 25 cm, mooi horizontaal in alle richtingen vanuit de torus. Maar er is ook vonkoverslag tussen de Primaire en secundaire spoel. Om mijn secundaire spoel te beschermen besloot ik hem in een pvc pijp te plaatsen maar de vonk had er maar een halve minuut voor nodig om de pijp te doorboren. Als ik foto's zie van werkende coils zie ik dit probleem niet. Weet iemand de oorzaak/oplossing van dit probleem zou kunnen zijn?

hmm lastig,
Uitspraak van Topboy Bram op maandag 29 oktober 2007 om 08:42:

heeJ BrammetJ met mii, ik heb de volgende tips even voor je opgeschreven :)

DE VOEDING: De meest gebruikte voeding's zijn neon transformators, veel voorkomende waarden zijn 9000V 60mA - 12000V 100mA.Zo heb ik ook Tesla spoelen gezien die werken met meerdere micro-golf-oven transformators.

PRIMAIR SPOEL: Hou de weerstand in de primair zo laag mogelijk, dit kan gereduceerd worden met dikke koperdraad.Let ook op de afstand tussen de windingen, te dicht kan aanleiding geven tot vonkoverslag en zelfinductie.

SECUNDAIR SPOEL: De sec. spoel moet goed geaard worden, ideaal is een ijzeren staaf in de grond plaatsen en daarmee verbind je je sec. spoel. Sluit geen aarding aan op het netwerk van je netstroom, dit kan aanleiding geven tot beschadiging van elektrische toestellen. Hou de weerstand zo laag mogelijk. Vernis eventueel de complete spoel zelf om vonkoverslag te voorkomen. Bij het opwinden van je sec. spoel kijk je best uit dat je niet dubbel koperdraad opwind op bepaalde plaatsen dit kan zorgen voor een onregelmatige resonantie.

ANDERE: Zeer belangrijk is de resonantie frequentie, die frequentie moet op elkaar afgestemd of gelijk zijn voor beide spoelen. Dit kan ber worden met formules en programma's. (Met zelf te experimenteren in diktes en lengtes van spoelen kom je er ook)Hou alle lengtes van kabels zo kort mogelijk in de primair, denk aan de weerstand en zelfinductie dit komt niet ten goede voor de resonantie. ;)

Ik hoop je hiermee voldoende ingelicht te habben wat betreft jou probleem :)

Waarschuw beheerder
donateur
ik heb ook een vraagje

Waar kan je eigenlijk wikkeldraad in kleine hoeveelheden bestellen, voor men flyback heb ik nog geen meter nodig, dan zou het nogal stom zijn om 5 km te kopen.

Waarschuw beheerder
donateur
(Ik heb denk ik eindelijk 2 trafo's voor mijn filament winding. Het waren oorspronkelijk trafo's wie begrenst waren op 300 watt (er zaten shunts in). Ik heb de shunts er nu uitgezaagd en de kern levert nu een stuk meer. Als ik hem secondair flink belast schiet hij al snel over de kilowatt dus. De kern kan het makkelijk aan want hij was enorm overgedimensioneerd. De kern is namelijk nog groter als die van mijn mot's dus (18 bij 16 bij 5 cm).
Morgen even de 2de trafo verbouwen en dan opnieuw wikkelen met 8 mm lasdraad.)

Waarschuw beheerder
donateur
ff klein schattig tesla'jte gemaakt ;P

[img width=1024 height=908 cacheid=0002e5310006cdcf49f5c7531a020f0ba9]http://cas.umkc.edu/physics/sps/projects/teslacoil/teslacoil.JPG[/img]

Voor op vakantie ofzo hehe ;)

Waarschuw beheerder
he maar ouwe, luister dan de polaire groep van de plasmamembraan is hydrofoob he? of niet? zo ja.. is de resolutie van die tesla natuulek 4.2 Kwv aan waarde groter ten opzichte van de resonantie frequentie van die tesla van werner of heb ik dat mis? :/

en hoeveel Ohm. heb je nodig voor een pocketformaat tesla? wat voor spanning?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
leuk tesla'tje(y)
*even nog een aanvulling:
vergeet niet dat Geladen deeltjes niet door een potentiaalgradiënt kunnen worden voortbewogen. dus is het wel 4 mg? en Dekzie. de polaire groep is trouwens hydrofiel. sorry foutje;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Echt leuk dat we zoveel van elkaar kunnen leren hier. :)

Waarschuw beheerder
ken gebeuren, zal het gelijk ff aanpassen bij mn model hier thuis.. is toch nog niet af :)

Waarschuw beheerder
[img width=640 height=480 cacheid=001418ae002997e07449d5121a020f5b52]http://www.srl.org/shows/austin/new/austesla-greg.jpg[/img]

Waarschuw beheerder
wat voor model is dat?
hoeveel Ohm gebruikt ie?
indrukwekkend hoor.. wat een impulsie, lijkt wel ejaculatie, alleen betekend 't iets anders, toch knap.. ga zo door (Y)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
[img width=200 height=150 cacheid=000e9f12002997e1ffccbbd01a020f5bc5]http://i104.photobucket.com/albums/m162/cbdovydas/HugeS200_1.gif[/img]
Waarschuw beheerder
Zie dat de transcondensator niet paralel loopt met de autobinaire laadmolecules. Zou daar voor de zekerheid even naar kijken, is niet de eerste keer dat het op dat punt misgaat.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 30 oktober 2007 om 17:03:
hoeveel Ohm gebruikt ie

10 meg B)

Waarschuw beheerder
vso!
hee lieve fl0ckieJs met mij. leuk dat jullie allemaal reageren. dacht ik ik vrijwel met bram en .care de enige was op flock die helemala teslagek is ;)

ga zo door!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 30 oktober 2007 om 17:03:
wat voor model is dat?
hoeveel Ohm gebruikt ie?
indrukwekkend hoor.. wat een impulsie, lijkt wel ejaculatie, alleen betekend 't iets anders, toch knap.. ga zo door

Hee anders ga jij eerst even een tijdje inlezen in het tesla beginners topic jwt

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op dinsdag 30 oktober 2007 om 18:40:
hee lieve fl0ckieJs met mij. leuk dat jullie allemaal reageren. dacht ik ik vrijwel met bram en .care de enige was op flock die helemala teslagek is

Is mijn hobby sinds de brugklas B)

Had een pocket gemaakt die ik tijdens de les telkens effe of mijn buurman uitprobeerde.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Topboy Bram op dinsdag 30 oktober 2007 om 19:16:
Hee anders ga jij eerst even een tijdje inlezen in het tesla beginners topic jwt

ben dr mee begonnen wijsneus.. ben alleen een stukkie kwijt jwz die weekenden zijn nogal skadelek aan je brainpan, dus ja.. niet alles is wat 't was
Waarschuw beheerder
vanavond komt gerben hier, lekker veel bap roken en werken aan onze tesla jwt
Waarschuw beheerder
ewa mensen waar ken ik onderdelen voor die tesla stelen

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Topboy Bram op dinsdag 30 oktober 2007 om 20:16:
vanavond komt gerben hier, lekker veel bap roken en werken aan onze tesla jwt

Gezellig :D

Uitspraak van Skirheid op dinsdag 30 oktober 2007 om 20:24:

Op knaleiland rijnbaan

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 30 oktober 2007 om 19:45:
Is mijn hobby sinds de brugklas

Had een pocket gemaakt die ik tijdens de les telkens effe of mijn buurman uitprobeerde.

Denk niet dat je er zo veel vanaf weet als wij :)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op dinsdag 30 oktober 2007 om 18:40:
helemala teslagek

Mijn tweede poging:
Ik heb nieuwe prim spoel gemaakt, deze met 10 winding.
Met de javatc heb ik berekend dat het rond de 5 en 8 winding is (met en zonder de toroid). Ik heb ook uitgeprobeerd, maar de vonken waren niet groter bij 9 windingen of bij 4 windingen, maar het beste resultaat hadden we bij 7 windingen.

Met de toroid erbij is alles minder, je ziet geen zichtbare vonken. Heb ik iets in de berekening fout gedaan? of iets anders verkeerd gedaan. capaciteit? te grote toroid?

Units = Centimeters
Ambient Temp = 20°C

zonder autotune:
----------------------------------------------------
Surrounding Inputs:
300 = Ground Plane Radius
300 = Wall Radius
300 = Wall Height
300 = Ceiling Radius
300 = Ceiling Height

Secondary Coil Inputs:
Current Profile = G.PROFILE_LOADED
3.75 = Radius 1
3.75 = Radius 2
0 = Height 1
36 = Height 2
720 = Turns
0.05 = Wire Diameter

Primary Coil Inputs:
13 = Radius 1
28 = Radius 2
0 = Height 1
8.5 = Height 2
9 = Turns
0.001784 = Wire Diameter
0.005 = Primary Cap (uF)
0 = Total Lead Length
0 = Lead Diameter

Top Load Inputs:
Toroid #1: minor=11, major=32, height=43, topload

Secondary Outputs:
438.09 kHz = Secondary Resonant Frequency
90 deg° = Angle of Secondary
36 cm = Length of Winding
20 cm = Turns Per Unit
0 mm = Space Between Turns (edge to edge)
169.65 m = Length of Wire
4.8:1 = H/D Aspect Ratio
14.89 ohms = DC Resistance
19651 ohms = Forward Transfer Impedance
19450 ohms = Reactance at Resonance
0.296 kg = Weight of Wire
7.066 mH = Les-Effective Series Inductance
6.81 mH = Lee-Equivalent Energy Inductance
7.328 mH = Ldc-Low Frequency Inductance
18.678 pF = Ces-Effective Shunt Capacitance
17.635 pF = Cee-Equivalent Energy Capacitance
32.687 pF = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.1061 mm = Skin Depth
15.13 pF = Topload Effective Capacitance
75.2 ohms = Effective AC Resistance
259 = Q

Primary Outputs:
366.55 kHz = Primary Resonant Frequency
16.33 % high = Percent Detuned
30 deg° = Angle of Primary
1159.25 cm = Length of Wire
1.914 cm = Average spacing between turns (edge to edge)
9.25 cm = Primary to Secondary Clearance
37.706 µH = Ldc-Low Frequency Inductance
0.0035 µF = Cap size needed with Primary L (reference)
0 µH = Lead Length Inductance
50.354 µH = Lm-Mutual Inductance
0.096 k = Coupling Coefficient
10.42 = Number of half cycles for energy transfer at K
14.13 µs = Time for total energy transfer (ideal quench time)

met autotune:
Primary Coil Inputs:
13 = Radius 1
25.533 = Radius 2
0 = Height 1
7.102 = Height 2
7.5199 = Turns
0.001784 = Wire Diameter
0.005 = Primary Cap (uF)
0 = Total Lead Length
0 = Lead Diameter

p.s
Een teslathon, dat zou ik wel leuk vinden, waar en wanneer vond de vorige plaats? hoe was dat?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Skirheid op dinsdag 30 oktober 2007 om 20:24:

als het open dag is op een universiteit kun je mooie
spulletjes lenen.

lenen he, wel terug brengen natuurlijk.
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 30 oktober 2007 om 22:28:
Een teslathon, dat zou ik wel leuk vinden, waar en wanneer vond de vorige plaats? hoe was dat?laatste aanpassing 30 oktober 2007 22:30

In Nederland is er nog geen officiele teslathon gehouden he ;)
maar dat wordt wel eens tijd, de eerste nederlandse teslathon
Misschien nog even wachten tot sparks zijn berg caps heeft !ingeslagen ?
Ik had verder geen reactie gehad op mijn aanbod dus ik heb er verder niks mee gedaan. Morgen heb ik vergadering op de werkplaats. Dan zal ik vragen of de rest het ook een goed iedee vind. Dan horen jullie morgen avond wel of het okay is. Anders weet ik misschien nogwel een locatie.

Waarschuw beheerder
donateur
Hey flesh lijkt me leuk een teslathon, helemaalals dat uit ons initiatief komt. Zou heb misschien bij jouw in de garage kunnen? Neem ik een koelbox mee met fristi ;)

Artiest Mike-L
Waarschuw beheerder
Deze is ook wel interesant :P

laatste aanpassing door een beheerder

Waarschuw beheerder
donateur
Eyz dat is Chrimaldijn
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op woensdag 31 oktober 2007 om 15:18:
Hey flesh lijkt me leuk een teslathon, helemaalals dat uit ons initiatief komt. Zou heb misschien bij jouw in de garage kunnen? Neem ik een koelbox mee met fristi

Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op woensdag 31 oktober 2007 om 11:02:
Morgen heb ik vergadering op de werkplaats. Dan zal ik vragen of de rest het ook een goed iedee vind. Dan horen jullie morgen avond wel of het okay is. Anders weet ik misschien nogwel een locatie

;)

Waarschuw beheerder
donateur
Oh sorry door mijn enthosiasme las ik er over heen ;)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Topboy Bram op maandag 29 oktober 2007 om 10:51:
Hoi Ilse, nodig hem anders even uit in dit topic, kunnen we misschien nog wat van hem leren

hij ligt in het ziekenhuis met 2 handen in het gips, dat gaat niet lukken (F)
Waarschuw beheerder
Been there, done that!

[img width=97 height=108 cacheid=000ea1e500299e4c04661d691a020fd4e9]http://www.cncgames.com/arsenalpics/teslacoil.jpg[/img]
:respect: hulde voor c&c games!
beste fl0ckieJs met mii

Ik heb het gevrgaad, en we kunnen bij mij in de werkplaats een teslathon houden :cheer: dus ik stuur dadelijk wat pb's rond over de datum :)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 1 november 2007 om 08:41:
hij ligt in het ziekenhuis met 2 handen in het gips, dat gaat niet lukken

Geeft niet hij is toch maar een teslamateur in onze ogen ;)

Waarschuw beheerder
donateur
Ik heb misschien een rare vraag. hebben mensen jullie nooit gevraagd waarom de vonkenbrug daar staat zoals hij daar staat, zeg maar, waarom precies hij in parallel staat. en wat er zou gebeuren zonder de sparkgap, of zonder de sparkgap én de condensatoren. ( ik weet wel hoe het zit met de condensatoren en sparkgap bij een marx generator, maar bij een tesla spoel nog niet helemaal...) :)

want een traditionele trafo is gewoon: wisselspanning door 1e spoel en een andere spoel ernaast en je krijgt dan een verhoogde (of verlaagde spanning): prim voltage x wikkelingverhouding = sec voltage. zo simpel was dat. :)

vragen mensen dat nooit? kan haast niet toch, hoe hebben jullie toen beantwoord? :)

Bram? Flesh?
Waarschuw beheerder
.Care, Ik zou daar niet aan beginnen als ik jouw was. Zeker leuk als je al een keer een tesla aan de gang hebt gekregen maar niet echt iets om mee te beginnen.
De eerste condensator kan een elco zijn als je er een kan vinden voor ee dergelijke spanning.
Stel je hebt een 4 kv nst als voeding. Dan moet de gelijkrichtbrug tegen 4*1,4 kV=5,6kV, De elco moet tegen 5,6 kV kunnen. De de-q-ing diode tegen 11,2 kv net als de hv ballast. Die hv ballast moet ook nog iets in de orde van de 1 a 10H zijn. Dat is niet niks. Het schijnt dat een MOT of 4 in serie werkt. Waarschijnlijk in olie.
Die dioden zijn ook een probleem. Je zal niet de eerste zijn met een berg gebakken silicium.
Het kan zeker maar ik zou wat makkelijker beginnen.
Dat plaatje komt van richie burnett zijn site. Wat mij bedtreft de beste tesla site op het net. Zeer uitgebreide uitleg en alle benodigde formules zijn gegeven.
http://www.richieburnett.co.uk/dcreschg.html#resonant

Waarschuw beheerder
donateur
Ey Bram Bap ;)
ik heb alles voor handen om dit te creeren,
sillicium zat,ik werk in de vermogenselektronica dus wat materiaal betreft maakt het niet uit,
die elco heb ik zo gemaakt, ik heb ze van 1uF 400 Volt dus 10 in serie en ik heb 4000 volt 0.1uF, het afstellen lijkt me gemakkelijker voor dit schema.
ook smoorspoelen heb ik tot 200 kilo staan

;)

Waarschuw beheerder
donateur
Dit is ook intressant;
Vacuum Tube Tesla coil, een tesla waar je de spoel aanstuurt met een buis ipv een sparkgrap

[img width=384 height=512]http://research.microsoft.com/~swinder/sparks/vac_images2/pic00054.jpg[/img]

Waarschuw beheerder
donateur
up
Waarschuw beheerder
ik heb dus net een flyback uit een monitor gehaald.
weet iemand hoe ik deze aan moet sluiten?
er zitten aan de onderkant 10 pinnetjes in een halve cirkel en twee pinnetjes erlangs, aan elk van de twee zit een draadje, een rode en een grijze.
de twee pinnetjes aan de zijkant zijn waarschijnlijk dus de 12V input?
er zit ook nog een rood draadje bovenop met een zuignap eraan. kan het zijn dat deze aan een van de 10 pinnetjes vast zit? (effe doormeten?)

er staat dit op:

TLF099-01-3
7Y19A

en op het stickertje:

3138 128 78211
LCE CF1009 A
LOT NO. HK24
^beetje vaag tekentje, lijkt meest op een H

ik ga even google, dan weet ik mss de spanning van dat ding.

ps. jammer dat Fleshh hier gebanned is, waarschijnlijk kunnen ze niet op tegen zijn kennis
Waarschuw beheerder
Je kunt niet zomaar 12V op een flyback gooien en dan verwachten dat er hoogspanning uit komt, er moet een oscillator aan om het eea aan de gang te slingeren,

Google maar eens op flyback driver

Waarschuw beheerder
donateur
Bram,

Als ik jouw was zou ik gewoon de zvs driver nemen.:)
Deze levert geen extreem hoge spanning (de meeste flyback drivers leveren rond de 15 tot 20 kv). Je wilt bij je tesla coil:kwijl: niet zo'n heel hoge spanning primair omdat je dan veel condensatoren nodig hebt. :)(hoge spanning dus veel :)in serie is weer lagere capaciteit dus meer parralel om hogere capaciteit te krijgen). Het voordeel van de zvs driver is dat de spanning:) dus niet zo hoog ligt. :)Ook levert de driver nog wel aardig wat stroom. Ze leveren meestal rond de 300 Watt.:) En daar kun je zeer leuke vonken mee maken (ik heb met een 400 watt nst 1.30 meter gehaald) :)
De driver kun je wel met google vinden. :)

Waarschuw beheerder
donateur
up
Waarschuw beheerder
De tes werkt weer !
Door transport was een aansluiting van een van de twee trafo's gammel geworden. Waarschijnlijk is die even verbroken geraakt waardoor alles over de ander trafo kwam te staan en wat em teveel is geworden. 40A en een hogere spanning.
1 trafo sluit dus kort op een of andere manier. Een beetje moeilijk temeten aangezien de primaire minder dan 0,1 ohm is, en dat is het laagste wat mijn mulitmeter kan meten. Kan ook zijn dat het de secondaire is. Ze zitten in een gesloten metalen behuizing vol met pcb houdende olie. Niet echt leuk om om te gaan repareren.
Gelukkig stond er juist dinsdagavond een 2*4,5kv 3kva trafo op marktplaats !!! Gekocht en en geinstalleerd en het werkt allemaal weer
Geen bot van jullie !! lagen jullie te slapen ofzo
Zoals gewoonlijk was er weer wat raars waardoor de aardlek van de generator er steeds uitvloog. Zo is er altijd wel iets als je een verandering maakt maar dat is opgelost.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Mooi zo Bram dat ie het weer doet.
Nee ik kijk niet zoveel meer op marktplaats speurders etc.
Kost elke keer geld en ik heb al zoveel zooi :p , en ik koop liever bap van me geld. :)
Die pole pig nog gevonden daar op de ketsheuvel?

Ik ben vandaag nog even bezig geweest met de vttc.
Ik heb nu net genoeg ruimte om de buis uit de houder te halen zonder de primaire verdieping eraf te halen.
Dus hij wordt nu in twee delen de filament voeding en de rest.
Wordt wel een leuk ding.
Ik speel met de gedachte om de platte primaire te gebruiken en een vertikale grid coil.
Zal wel een probleem geven met lage coupling vrees ik.

Verder een stapje verder met mijn grote topload.
Ik heb de flexi pijp aan elkaar genaait met koper draad en om de ronde plaat gelegt en 1 kant gekit.
Vanacht en morgen drogen maandag nieuwe kit halen de topload omdraaien en afmaken.

Morgen ga ik denk ik bezig met een static multiple gap.
Mocht de srsg tegenwerken dan heb ik nog wat achter de hand ;)

Owjah de caps zijn gister verstuurd dus vrijdag over een week komen ze aan.....
dan ben ik er niet komen ze zaterdag weer ben ik er weer niet.
Dan gaan ze naar het postkantoor waar ik ze dan over vandaag drie weken vandaan kan gaan halen......
:/

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 2 november 2007 om 15:32:
up

Waarschuw beheerder
Hey peepz, leuke toppa mang.
Ben self ook besig met tesla ensow, hep de spoel wel al af
en is bezig met afstellen wat dus niet lukt. Spec zijn als volgt:

Secondary Coil Design
Diameter of secondary coil : 50,00mm
Winding height of secondary coil : 300,00mm
Wire diameter for secondary coil : 0,43mm
Spacing between windings : 0,00mm
Secondary turns : 697,00
Secondary wire length : 109,59m
Secondary inductance : 3,71mH
Approximate resonant frequency : 1224,48kHz
Secondary quarter wavelength resonant frequency : 684,37kHz
Secondary self capacitance : 4,55pF
Toroid capacitance required to form quarter wavelength coil : 10,01pF

Primary Coil Design
Primary capacitance : 0,0127uF
Primary resonant frequency : 684,37kHz
Secondary coil diameter : 50,00mm
Primary conductor diameter : 5,70mm
Primary turn to turn spacing : 0,80mm
Spacing between the secondary and the inside turn of the primary : 32,00mm
The primary will need to be tapped between turn 4 and turn 5 to form a resonant circuit at 684,37kHz

The approximate inductance at each turn is :

Turn 1 0,26uH
Turn 2 0,98uH
Turn 3 2,12uH
Turn 4 3,66uH
Turn 5 5,61uH
Turn 6 7,98uH
Turn 7 10,78uH
Turn 8 14,05uH
Turn 9 17,79uH
Turn 10 22,03uH
Turn 11 26,79uH
Turn 12 32,10uH
Turn 13 37,99uH
Turn 14 44,47uH
Turn 15 51,57uH

Neon Transformer / Primary Capacitor Matching
Transformer secondary voltage : 5,00kV
Transformer secondary current : 20,00mA
Number of transformers : 1

Heb em op alle windingen al getest zelfs nog een winding eraan gemaakt, mn toroid is 8pF dus zou geen windingen te kort moeten komen.
Mn condensatoren zijn in totaal 12.3nF (zoutwater flessen) Weet iemand hoe nauw dit afstel proces luisterd ??

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Volgens mij is die 684,37 khz een beetje veel.
Ik zou alleen wel even op andere reacties wachten.
Waarschuw beheerder
eyz fleshjz

Waarschuw beheerder
steatiet 4,4

??

Ik zou eerder voor de 7,3 gaan.. daar heb je veel meer aan.. je kan het proberen hoor, maar je condensator trekt die 7,3 zeker wel als je het maximale er uit wilt halen..

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Mijn multimeter zegt dat mijn weerstand van hand tot hand 200kOhm is.
V=I*R
Bij 220 V kan er 1,1 mA lopen
bij 90kv 450 mA

Stroom dood, spanning niet, maar spanning maakt stroom mogelijk.

200kohm is met droge handen. nat is het maar 1kohm ofzo.
Je huid is een goede isolator, binnen je huid is de weerstand veel lager. 90kv slaat waarschijnlijk zo door je huid heen dus de stromen kunnen veel hoger zijn.

quote van deze site door bap :

effect op het menselijk lichaam (AC 15-100Hz, weg linkerhand-voeten)
bij stroomweg hand-hand mag je de stromen delen door twee voor hetzelfde effect

"stroom; duurtijd; effect"

0-1mA; onbeperkt; geen merkbare invloed

1-15mA; onberperkt; verkramping spieren en moeilijk zelfstandig lossen

15-30mA; minuten; nauwelijks draagbare pijnen,moeilijk ademhalen en stijgende bloeddruk

30-50mA; seconden; verdere bloeddrukstijging

30-50mA; minuten; bewusteloosheid en hartfibrilatie door sterke spierverkramping

50-500mA; <1hartslag; sterke shockwerking zonder hartfibrilatie

50-500mA; >1hartslag; bewusteloosheid en hartfibrilatie, stroommerktekens, snelle dood mogelijk

>500mA; <1hartslag; bewusteloosheid, stroommerktekens, onmiddelijke dood mogelijk

Toch een beetje opletten dus :p
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Hallo lieve flockiejs, lang niet gezien.

Ik zie dat er al behoorlijke vorderingen zijn onder de vaste coilers en dat er ook veel nieuwe zijn bijgekomen. Flesh behaald al extreem goede resultaten zie ik, gezien het vermogen van zijn NST. Petje af Flesj

Enige tijd terug had ik het er al over, dat ik ook een tweede Tesla wilde gaan maken. Mijn eerste teslacoil was niet bijzonder groot en daarmee behaalde ik nagenoeg dezelfde resultaten als Flesh's eerste coil.
Ik ben nu al weer enige tijd druk bezig geweest met een nieuwe coil en vandaag kan ik de eerste resultaten laten zien.

Allereerst wat specs:
- Zelfde oude 8kV 50mA NST (kortsluitstroom gemeten op 65mA)
- Ook de oude Sparkgap
- Nieuwe 29nF supercap (Built to last deze keer)
- Primaire ~12 wikkelingen
- Secundaire 125mm PVC buis, 55cm gewikkeld, 1500 wikkelingen
- Toroid van flexibele afvoerbuis

De coil is op dit moment resonant rond de 133kHz. Ik ben er nog wat mee aan het stoeien om de primaire goed gestemd te krijgen. Vandaag was eigenlijk second-light dag, gisteren had ik de coil al geprobeerd, met teleurstellende resultaten, maar de oorzaak daarvan lag in de sparkgap. Deze moest eerst ff schoongemaakt worden.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Is 0,36mm (ongeveer dan) niet een beetje dun? Ik heb hier ook nog een 12,5cm pvc buis liggen van een meter lang ongeveer, helaas met krasjes en kuiltjes, denk niet dat ik die kan gebruiken voor mijn toekomstige (profielwerkstuk, dus binnen niet al te lange tijd) secundaire. Maar eerst maar eens een transformator zien te vinden in de buurt van Utrecht of zo.

Ik zat voor mezelf meer in de richting van 0,7mm te denken. Ben nog al die formules aan het doornemen, en proberen te begrijpen wth er nu allemaal gebeurt, het wordt na 20 sites ongeveer wel een beetje duidelijk. Maar mij lijkt 0,36mm wikkeldraad een beetje dun, en 1500 wikkelingen dus ook beetje veel voor 55 cm. :)

;)
Waarschuw beheerder
iemand een idee waar ik onderdelen kan stelen
hai liev fl0ckieJs met mij. ik kom zo even met wat info en een vraag. ben met gerben maar hij heeft wat stoms gedaan. hij heeft slaap tekort enzo je weet hoe hij is
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op woensdag 14 november 2007 om 18:23:
hai liev fl0ckieJs met mij. ik kom zo even met wat info en een vraag. ben met gerben maar hij heeft wat stoms gedaan. hij heeft slaap tekort enzo je weet hoe hij is

haha ja gerben mij ook een keer geholpen na midweekje door, ging niet helemaalgoed haha jwt

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Aardige vonken net hier :D

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 14 november 2007 om 22:22:
Aardige vonken net hier

tering, vandaag een paar duizend volt door mn kankerlijer gekregen toen ik m aandeed, weet niet wat er fout ging maar denk dat gerben wat draden heeft verwisseld eergister nacht toen we hem meenamen naar de TU op m te presenteren

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Nee snap ik maar hoe ging de presentatie?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Misschien kan ik er een nummer overschrijven ofzo, leuk clipje erbij :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Lekker straat op het schoolplein van de TU opnemen ofzo?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
:D

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Trouwens ik heb m`n nieuwe tesla af :)
de secondaire moet nog wel afgelakt worden ( nog 1 laag ofzo) maar verder is hij klaar. dus dan is het alleen nog wachten op de condensatoren en nog een paar mot's en misschien een variac zien te regelen.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ja al gedaan gap :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Gerben ik mis je schatje (k)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Gaat weer lekker, vandaag weer een uurtje kunnen testen en het ging beter dan verwacht. Hier alvast een kleine impressie

[img width=500 height=395 cacheid=000eb15c0029c36a53d5ff451a021409e7]http://media1.break.com/dnet/media/2007/11/45nov14-home-made-magneto.jpg[/img]
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 16 november 2007 om 17:32:
tering, vandaag een paar duizend volt door mn kankerlijer gekregen toen ik m aandeed, weet niet wat er fout ging maar denk dat gerben wat draden heeft verwisseld eergister nacht toen we hem meenamen naar de TU op m te presenteren

pff zit r nog steeds een beetje mee, ik denk dat gerben maar is op zijn gedrag ga aanspreken
Waarschuw beheerder
Is het eigenlijk mogelijk om een grote SSTC te maken? Zijn daar ook ergens voorbeelden / schakelschema's van te vinden?

(De meeste SSTC's zijn erg klein tot klein...)

Sorry dat ik jullie conversatie onderbreek, maar dit zit me echt al heel lang dwars...

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Tesla-weekendje :)
Waarschuw beheerder
Vandaag nog maar eens een jacobsladdertje op een veel te lichte flyback in mekaar geprutst.
Blijft grappig om te zien, maar ik wil meer.
Nu ben ik eens aan het rond zien met wat ik wil gaan prutsen.
A) Grotere flybacks (boooooooooooring)
B) Tesla ()
Keuze lijkt me tesla te worden.
Koperen pijp, buizen, spoeldraad en dampenkapafzuigbuis zal 'k nog wel hebben liggen.
De aansturing dan maar. Ik neem aan dat je zo'n tesla best aanstuurt met een stevige spanning op de primary, dus dacht ik al aan neon transformators, of de transformator uit een microgolfoven.
Ik heb totaal geen idee hoe 'k aan een neon transformator kom, maar een microgolf open sleutelen, zie 'k wel zitten. Gewoon eventjes langs de kringloopwinkel gaan en voor 15 euro een microgolfoven kopen.
Maar eerst eens langs CO gaan, en m'n ideeën daar dumpen. Waarschijnlijk zal er wel iemand zijn die me voor gek wilt verklaren nu ik uitgelegd heb wat ik wil doen...
Waarschuw beheerder
dit is echt het vetste topic van pf mang...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van melluh op zondag 18 november 2007 om 00:05:
dit is echt het vetste topic van pf mang...

ik hep ook vet :respekt: voor deze

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Lijkt me niet nodig... op zondag 18 november 2007 om 00:01:
Vandaag nog maar eens een jacobsladdertje op een veel te lichte flyback in mekaar geprutst.
Blijft grappig om te zien, maar ik wil meer.
Nu ben ik eens aan het rond zien met wat ik wil gaan prutsen.
A) Grotere flybacks (boooooooooooring)
Tesla ()
Keuze lijkt me tesla te worden.
Koperen pijp, buizen, spoeldraad en dampenkapafzuigbuis zal 'k nog wel hebben liggen.
De aansturing dan maar. Ik neem aan dat je zo'n tesla best aanstuurt met een stevige spanning op de primary, dus dacht ik al aan neon transformators, of de transformator uit een microgolfoven.
Ik heb totaal geen idee hoe 'k aan een neon transformator kom, maar een microgolf open sleutelen, zie 'k wel zitten. Gewoon eventjes langs de kringloopwinkel gaan en voor 15 euro een microgolfoven kopen.
Maar eerst eens langs CO gaan, en m'n ideeën daar dumpen. Waarschijnlijk zal er wel iemand zijn die me voor gek wilt verklaren nu ik uitgelegd heb wat ik wil doen...

zo ongeveer ....

Een tesla met een enkele MOT is best moeilijk, de spanning is daar eigenlijk te laag voor, eigenlijk zou je op iets van 8kV oid moeten uitkomen.

Een enkele mot is wel weer leuk voor een VTTC
..;)

Huub als je dit leest, bedankt voor de hulp. Je bent een topper

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Wat gaaf zeg, wanneer vertrekken jullie naar Berlijn voor de presentatie?
Waarschuw beheerder
Zo reeds weer een stukje gevorderd.
de gelijkrichter met filtertje is nu klaar en zit in een kastje

[img width=640 height=480]http://www.uploadarchief.com/Bestanden/e97ee2054defb209c35fe4dc94599061.jpg[/img]

En ik heb een nieuwe rotary gemaakt.
Ik was eerst van plan om met een dc motor te gaan werken.
Maar ik kwam in de Gamma een nieuwe motor tegen met twee jaar garantie
Dus die maar gekocht variac ervoor en gaan met die banaan.

[img width=640 height=480]http://www.uploadarchief.com/Bestanden/b86e8d03fe992d1b0e19656875ee557c.jpg[/img]

voor 22 euries een rsg met 2 jaar garantie wat wil je nog meer
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
N=Us/Up
N=Ip/Is
Us=Up*N
Is=Ip/N
Zp=Up/Ip
Zs=Us/Is =>
Zs=(Up*N)/(Ip/N) =>
Zs=(Up/Ip)*N^2 =>
Zs=Zp*N^2
Ik hoop dat het klopt, het is nog vroeg

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ziet er indrukwekkend uit die gelijkrichter.
Hopen dat hij even goed gaat presteren

Ik heb je trouwens nog een pb'tje gestuurd met een misschien wel interessant aanbod. ;)

________

Ik heb een vraag m.b.t. het aarden van de sec. coil.
Ik heb het tot nu toe op twee manieren gedaan, en dat was of een koperen staaf de grond in slaan in de tuin, of een vierkante meter alufolie als counterpoise onder de coil leggen.

Ik ga de coil in oktober gebruiken bij een halloween evenement, maar hoe kan ik de boel dan het beste aarde als deze twee oplossingen niet echt voor de hand liggen?
In walibi had Fry de coil volgensmij aan het frame van het reuzenrad vastgemaakt, nu vraag ik me af zou er onderin geen spanningsverschil kunnen ontstaan t.o.v. de aarde? Dus als ik het aan een stalen frame zou hangen waar mensen met het handjes aankomen ze een optater kunnen krijgen? =)

Of ben ik nu te lang niet meer met het coilen bezig geweest dat ik domme vragen begin te stellen!?
Waarschuw beheerder
Ik zou hem echt niet zo maar aan een reuzenrad knopen hoor
De 6 voeten van het reauzen rad hadden ieder een eigen officiele aardpen. Aan zo'n pen had archibald hem geknoopt.

Is er geen staal constructie die vlakbij de grond in verdwijnt of iets in de trant ?

Thx voor pbtje trouwens, check je mail...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Ja, daar zou ik voor kunnen kijken. Ik heb opzich ook wel de mogelijkheid daar zelf een aardpin te slaan, maar er loopt toch wat aan bedrading e.d. door de bodem en heb geen zin in tafrelen als toen bij jou met de Teslathon dat die pomp, of wat was t, overleden was!
(of had dat met vervuiling terug naar het net te maken? )

Ik ben er ook wel benieuwd naar hoe ze dat bijvoorbeeld bij sensation hadden opgelost, toen hadden ze daar ook een tesla van het plafond hangen en dan kom je ook niet zo ff 1, 2, 3 aan je aarding...

Ennuh, komt de MaxiEMM weer naar Walibi of is de EMM++ al klaar?
:):x

Waarschuw beheerder
donateur
up!
Ben momenteel ook de radius aan het bereken van de knig. Maar het blijft lastig heb het maar een paar keer op school gehad.. we hadden wel proefjes met brarpen en cynankald maar dat is lang nog niet alles. Verheug me wel op volgende week dan gaan we kijken hoe lang het duurt voordat de trafo bij de bolkern komt, schijnt dat het wel dagen kan duren.. maar ja we gaan gewoon zitten en kijken hoe het afloopt

Waalbert komt drechten morgen, ben ook benieuwd hoe dat afloopt, jullie hadden al resultaten toch? Heb nog via de mail gelezen, maar het was echt een langdradig verhaal, heb liever een samenvatting net als bij te cirkelvormige graapberekening, was erg leerzaam toen. Hoor het wel in dit topic, per mail of pb. Succes alvast
Waarschuw beheerder
Heb gisteravond buiten getest met een hoop toeschouwers erbij en het was vreselijk.
Had van te voren gezegd dat er toch wel vonken van 1,5 meter te zien zouden zijn, kwam ik nog niet eens tot een meter!!!!!!
Met mijn nieuwe topload was het nog erger 30 a 40 centimeter.
Maw ben goed af gegaan.
FF een vraagje voor de deskundigen hier, Ik had de hele handel midden in een weiland staan en toen gewacht tot het donker was ondertussen was alles lekker beslagen door vocht.
Zou dat een reden kunnen zijn van de slechte prestatie??
Mijn neefje had er de aardpin geslagen daar ben ik niet bij geweest dus dat zou ook nog niet helemaal lekker kunnen zijn.
Voor de gene die ook van plan zijn midden in een weiland te testen denk aan een lamp!!!!!!!!

En nog heel iets anders, gaan we nog eens bij elkaar komen voor een nederlandse testhalon?????
Uitspraak van Topboy Bram op woensdag 21 november 2007 om 10:51:
En nog heel iets anders, gaan we nog eens bij elkaar komen voor een nederlandse testhalon?????

lijkt me een goed plan, was hier al mee bezig. ik zal jullie z.s.m via pb op de hoogte brengen
Waarschuw beheerder
Ik neem dan ook mijn kleine broertje willibrord mee als het goed is...
Waarschuw beheerder
lijkt me niet nodig...

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ja de teslathon kan ik echt niet meer op wachten :kwijl: ik neem wijfen mee jwt
jongens wel ontopic blijven, begin jullie steeds minder te geloven wat de tesla coil betreft. heb zo'n gevoel dat jullie alles van site kopieren en plakken. gaarne daarmee kappen, en normaal reageren.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
thanks flesJ

begin me hier ook al meer te irriteren aan wannabe's

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Hoe meer alcohol ik consumeer, hoe meer dit topic mij begint te fascineren.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Topboy Bram op woensdag 21 november 2007 om 16:08:
begin me hier ook al meer te irriteren aan wannabe's

Mja eendagsvliegen , van die sukkeltjes die een coil maken en dan alweer stoppen :gaap:, gaan ze een marx generator maken ofzo :gaap:

Waarschuw beheerder
donateur
Wanneer is de teslathon trouwens? :)
Flesh had je dat pandje al geregeld daarvoor? :)
Ik wil wel ranja en koek regelen hoor. :) Misschien wat bap ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
hmm
Waarschuw beheerder
Haha ik heb geen zin om een woordenboek erbij te pakken, dus kan ik ook geen zinnige reply op je forumonderwerp geven 8)

Waarschuw beheerder
donateur
Denk dat je er beter eerst een tijdje in moet verdiepen voordat je er dingen over gaat posten. :) Hebben de meesten hier ook gedaan. Tesla Coil is echt niet iets wat je zomaar onder de knie heb. :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 21 november 2007 om 22:21:
Denk dat je er beter eerst een tijdje in moet verdiepen voordat je er dingen over gaat posten. Hebben de meesten hier ook gedaan. Tesla Coil is echt niet iets wat je zomaar onder de knie heb.

Okay, dan houd ik me bij deze buiten de discussie ;)

Waarschuw beheerder
donateur
Idd ga maar snel weg
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 21 november 2007 om 22:11:
hmm

Cit, wij zijn meer gemaakt voor torries zetten en de studio of niet dang gap

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Skirheid op donderdag 22 november 2007 om 09:13:
Cit, wij zijn meer gemaakt voor torries zetten en de studio of niet dang gap

Ja zeker gappie harde cd komt er weer aan!

Waarschuw beheerder
donateur
Tesla ik hou van je (L)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op zondag 25 november 2007 om 19:46:
Tesla ik hou van je

Waarschuw beheerder
Wat ik me nu al altijd heb afgevraagd maar niet echt dierf vragen om een discussie over veiligheid te vermijden(ik zou het toch nooit zelf doen! Ik zou zoiets al nie tmaken,maar toch)

Als je nu zo'n kleine SSTC hebt (bv http://www.roffesoft.com/tesla/nt/nanotess.htm)

Kan dat dan eigenlijk kwaad als je de uitgang vastpakt?

Als ik dat schema nareken levert het ongeveer 2.1W, ik zou verwachten dat het lage vermogen+HF het ongevaarlijk(RF-BURNS daar gelaten) maakt, klopt dit eigenlijk?

Waarschuw beheerder
donateur
stroom en spanning is dus absoluut niet hetzelfde het gaat in principe om het vermogen wat de tc levert

volgens mij is het enige verband tussen volt en ampere dat ze equivalent aan elkaar zijn.

ik wil tiny tess gaan nabouwe, maar ik heb 2 vraagjes:
-hoeveel mA moet die nst zijn (of maakt dat niks uit)?
-waar kan ik een nst kopen? op marktplaats, gewoon in iedere onlinewinkel of bijv. bij de conrad?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Eyz, gezellig hier jwt

Waarschuw beheerder
donateur
Ey krijn hoe is het?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Tinytess heeft geen nst nodig. Je bouwt daar de hoogspannings voeding zelf daarom kan hij ook op 12 volt draaien. Misschien slim om eerst wat meer theorie door te lezen zodat je wat beter weet waar je mee bezig bent. Maar om toch nog maar antwoord te geven op je vragen.
Tinytess gebruikt zoals al gezecht geen nst maar daarom kun je er nog wel een nst aanhangen. Iets van 5 kv en 10 mA is wel genoeg voor een coil van dat formaat wil je een grotere coil bouwen dan is het beter om een nst te nemen met een hoger vermogen.
Nst's zijn bij conrad te koop jah. Ze hebben er daar 1 te koop wie veel te duur is. Beter is om op marktplaats rond te kijken of je er 1 kunt vinden en om winkels waar ze met neon werken in de buurt te bellen. Zo ben ik ook aan mijn nst gekomen.
Waarschuw beheerder
taser-draad-boem-bak-smeul
easy:P

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 27 november 2007 om 22:48:
Tinytess heeft geen nst nodig. Je bouwt daar de hoogspannings voeding zelf daarom kan hij ook op 12 volt draaien. Misschien slim om eerst wat meer theorie door te lezen zodat je wat beter weet waar je mee bezig bent. Maar om toch nog maar antwoord te geven op je vragen.
Tinytess gebruikt zoals al gezecht geen nst maar daarom kun je er nog wel een nst aanhangen. Iets van 5 kv en 10 mA is wel genoeg voor een coil van dat formaat wil je een grotere coil bouwen dan is het beter om een nst te nemen met een hoger vermogen.
Nst's zijn bij conrad te koop jah. Ze hebben er daar 1 te koop wie veel te duur is. Beter is om op marktplaats rond te kijken of je er 1 kunt vinden en om winkels waar ze met neon werken in de buurt te bellen. Zo ben ik ook aan mijn nst gekomen.

ja ik dacht er eerst ook over om zelf de transformer te bouwen (4t @1mm & 2000t @0.125 on an ETD49 core).
maar ik heb even contact opgenomen met een ervaren vriend en die zegt dat het gevaarlijk is, dat ik moet weten of er isolatie om de draden moet (staat er niet bij) en dat de (ferriet)kern precies goed moet zijn.

dus weer een vraagje : moet er isolatie om de draden, moet ik over elkaar heen rollen en welke draad moet ik dan als eerste om de kern doen?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 27 november 2007 om 22:50:
dus weer een vraagje : moet er isolatie om de draden, moet ik over elkaar heen rollen en welke draad moet ik dan als eerste om de kern doen?

Natuurlijk moet dat!, anders sluit je al de wikkelingen kort!
anders hou je maar 1 stuk draad over eigenlijk.

En ik zou echt eens heel snel wat gaan lezen over tesla coils... want tesla coil secundaires bestaan maar uit ÉÉN laag, en er moet gewoon isolatie op het draad zitten.

Vergeet trouwens ook geen epoxy o.i.d. als je je secondaire gewikkeld hebt, dan blijven de wikkelingen op z'n plaats en heb je extra isolatie.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Hmmm tesla

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Flinke vonken net!

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
De meesten hier kennen em wel ja ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Zijn wel mooie vonken al zeg ik het zelf

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 30 november 2007 om 14:33:
mooie vonken

Waarschuw beheerder
donateur
up
Waarschuw beheerder
down

Waarschuw beheerder
donateur
Hey wesje was het nog gelukt met je primaire spoel?
Waarschuw beheerder
Nee niet echt kreeg teveel spanningsschommelingen op de meter.
Durfde het niet aan er te hoge spanning op te zetten vanwege het aanwezige oververhittings gevaar door die schommelingen.
Waarschuw beheerder
net beetje praten op de soos, over:

C=Farad
ER=gebruikte dielectrum
e=meter tussen de platen

zeiden paar gasten uit urk dat S een andere waarde had dan in onze tesla, goed discussie gehad over fluctuaties en meetkunde maar op einde toch knokken, flinke rwina.

De tesla van team groen is meegenomen voor onderzoek (y)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Wel mooi om te zien, dat je midden in de nacht nog aan je tesla werkt, net paar traantjes weggepinkt hier, echt ontroerd. Hvj wjnmk ntb (L)

Waarschuw beheerder
goeie toppa dit

Waarschuw beheerder
donateur
:s
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 2 december 2007 om 17:50:
Wel mooi om te zien, dat je midden in de nacht nog aan je tesla werkt, net paar traantjes weggepinkt hier, echt ontroerd. Hvj wjnmk ntb

Kan het niet loslaten :D
hier even wat informatie wat betreftmijn Tesla. Ik heb nu berekend met de formule van Archiebald hoeveel Q er uit mijn bottle capacitor komt. Formule luid:

Q = C * U
Q = I * t
kan je de stroom berekenen in bepaalde tijd

Q=lading in Coulomb
I=stroom in Ampere
U=spanning in Volt
t=tijd in Seconden
C=capaciteit in Fahrad

dus:
U = 10KV = 10000Volt
Dus dat is 0,000133C.

Maar hoeveel is een Coulomb nou eigenlijk? Ik heb er wel wat over gehad met natuurkunde maar das alweer tijdje geleden. Ik kan het met die andere formule uitrekenen als ik wist wat er met t bedoeld word. Welke tijd is dit namelijk? De tijd waarin de condensator word opgeladen?

Verder heb ik uitgerekend dat de inductance(L1) van mijn primaire 22,47497089 moet zijn. Nu moet ik dus op de 1 of andere manier zien uit te rekenen hoeveel wikkelingen dat zijn. Op deze site kun staat bij nummer 15:"Aproximate number of primary turns: (N1)." Nou ik dacht die kan ik gebuiken maar eronder staat:"Some assumptions must be made here, i.e.: for a normal helix we define." Het gaat hier dus om een Helical coil en ik ga liever voor een flat primary of een inverse conical primary omdat de afstand tussen toroid en primaire zo groot mogelijk moet zijn. Daarom deze site misschien meer wat ik zoek. In de stukjes over de primaire staat ook dat ik het beste een inverse conical primary kan maken. De primaire moet dan in ongeveer 30 tot 40 graden omhoog lopen. Daarvoor geld deze formule:"L=wortel(L1sinX)^2+(L2cosX)^2" (ik heb het woord wortel gebruikt omdat het tekentje wortel op deze computer op de site een vraag teken word. Dan word het wel een hele wazige formule) Er staat onder dat L1 en L2 afkomstig zijn uit de formules van de flat en de helical coil. Dus die moet ik eerst uitrekenen en dan combineren voor de inverse conical coil. Kan iemand me vertellen wat X dan betekend in de formule?

Tot zover mijn vragen voor vandaag.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Goed ik ga nu eerst maar eens een flat primary coil berekenen. Daar is deze formule voor nodig:"L=(NR)^2/8R+11W" :kwijl:

Hierin is:
L: de inductance in µH
N: aantal wikkelingen :coke:
R: de afstand van het centrum van de primaire tot aan precies de helft van de wikkelingen van de primaire in inches
W: de afstand vanaf de binnenste wikkeling tot aan de buitenste wikkeling [img width=14 height=11 cacheid=000004bf000009bb63b7fe901a0217ecfe]https://static.partyflock.nl/images/redmail.gif[/img]

Ik neem nu dus aan dat bij L hetzelfde uit moet komen als het eerder uitgerekende getal bij Primary Inductance: (L1) Dit was: 22,47497089
[img width=14 height=11 cacheid=000004bf000009bb63b7fe901a0217ecfe]https://static.partyflock.nl/images/redmail.gif[/img][img width=14 height=11 cacheid=000004bf000009bb63b7fe901a0217ecfe]https://static.partyflock.nl/images/redmail.gif[/img][img width=14 height=11 cacheid=000004bf000009bb63b7fe901a0217ecfe]https://static.partyflock.nl/images/redmail.gif[/img]

Dus moet ik gewoon een beetje puzzelen met de cijfers tot ik zo dicht mogelijk bij dat getal uit kom. Klopt dat?[img width=14 height=11 cacheid=000004bf000009bb63b7fe901a0217ecfe]https://static.partyflock.nl/images/redmail.gif[/img]
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op zondag 2 december 2007 om 19:28:
Kan iemand me vertellen wat X dan betekend in de formule?

wat jij X noemt is volgens mij de hellingshoek van de spoel

tg X = H/W

of X = Bgtg (H/W)

mkay??

let op de fomules voor het berekenen van de gewone en helix spoel gebruikt de maten in inches ;) maar dat had je denk ik al wel door ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Leuk om te zien dat jullie elkaar helpen!
Waarschuw beheerder
ik heb nog 2 originele aardcondensatorspoelen te koop, iemand interesse?

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Dieter Beukenoot op zondag 2 december 2007 om 20:54:

PB ;)
Waarschuw beheerder
russische fabrikanten zijn het, echt juweeltjes

Waarschuw beheerder
donateur
Kan ze goed gebruiken voor mijn opstelling ;), zou ze graag voor de teslathon 2007 willen hebben. :)

Waarschuw beheerder
donateur
[img width=450 height=636 cacheid=00141b0b0029e6c1f39601091a0217edf4]http://www.tb3.com/tesla/dvd/ratcb2004/front_cover.jpg[/img]
Mooi weekend was dit!
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 december 2007 om 20:49:
wat jij X noemt is volgens mij de hellingshoek van de spoel

tg X = H/W

of X = Bgtg (H/W)

mkay??

let op de fomules voor het berekenen van de gewone en helix spoel gebruikt de maten in inches maar dat had je denk ik al wel door laatste aanpassing 2 december 2007 20:49

he thnx voor je post, maar had het al uitgevonden ;)

Uitspraak van Dieter Beukenoot op zondag 2 december 2007 om 20:54:

kom anders even op msn :)

Waarschuw beheerder
donateur
:|

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
we love you tesla, we do
Waarschuw beheerder
eyz niets aan de hant togh ik vertel die torie van Krijn en de postbode en ja nee ja nee dit dat zus zo alles vertelt die natuurkunde shizzle jwz ontoppa als een malle

Waarschuw beheerder
donateur
Eyz krijn :'(

Waarschuw beheerder
donateur
krijn love you zjnv :'(
Waarschuw beheerder
weggenomen van partyflock
maar niet uit ons hart.
[img width=288 height=211 cacheid=000ec4ed0029f16cb3a24f6e1a021923c6]http://img440.imageshack.us/img440/9224/krijngoi6.jpg[/img]
de volgende vonk draagt jouw naam :cry:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 7 december 2007 om 18:02:
droog de tranen bois. fleshiej is er nog en weet evenveel over de tesla als krijnii vang mii

maarja krijn had wel ballengs weetje hij deed gewoon die postbode in de brand hehe moeten we o0k een keers d0ens fleshiiejj
Waarschuw beheerder
von het wel lache echt zo tzzzzzzzzzzzzzzzzz BOEM conscript reporting acknowleged for mother russia manouever props engaged deng deng deng pompiedompiedom alles

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van ja nee ja nee op vrijdag 7 december 2007 om 13:13:
weggenomen van partyflock
maar niet uit ons hart.
­
de volgende vonk draagt jouw naam

Waarschuw beheerder
donateur
Ik zou heel graag een functiegenerator maken, maar die xr 2206 is duur!

Ik moet er 7,50 voor betalen!

By the way: tellen cascade's ook nog mee?
Ik weet inmiddels de waardes voor de onderdelen om een 555 circuit te maken en daarmee een transformator aan te sturen op 50 hz.
Maar een blokgolf is lang niet zo efficient als een sinus, dus vroeg ik me af of iemand weet welke waarde condensator je nodig hebt om een blokgolf te ver- sinussen.

Ik wist trouwens niet dat er nu al zoveel tesla's waren!
Ik ben ook nog steeds dingen erover aan het zoeken en zo kom ik er goed achter wat je er allemaal voor nodig hebt.
Zeker is wel dat ik er een ga bouwen.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Jwt die shit is sowieso lijp!
Waarschuw beheerder
hey flokkies met oud en nieuw lope er altijd van die brullende mense voorbij bij me deur als je beetje probeer te chillenhg dus ik zit zo te denken heb iemand ervaring met teslaatje aansluiten op een lantarenpalen voor de stoep?
beetje die mensen respetk leren hele jaar stoer kijke en nu ineens gelukkig nieuwjaar doen jwt,
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 9 december 2007 om 20:52:
dus vroeg ik me af of iemand weet welke waarde condensator je nodig hebt om een blokgolf te ver- sinussen.

Minimaal 24 Farad (y)
Maar jongens, hier even wat informatie wat betreftmijn Tesla. Ik heb nu berekend met de formule van Pepijn hoeveel Qt er uit mijn bottle capacitor komt. Formule luid:

Q = C * U
Q = I * t
(kan je de stroom berekenen in bepaalde tijd)

Q=lading in Coulomb
I=stroom in Ampere
U=spanning in Volt
t=tijd in Seconden
C=capaciteit in Fahrad

dus:
U = 10KV = 10000Volt
Dus dat is 0,000133C.

Verder heb ik uitgerekend dat de inductance(L1) van mijn primaire 22,47497089 moet zijn. Nu moet ik dus op de 1 of andere manier zien uit te rekenen hoeveel wikkelingen dat zijn. Op deze site kun staat bij nummer 15:"Aproximate number of primary turns: (N1)." Nou ik dacht die kan ik gebuiken maar eronder staat:"Some assumptions must be made here, i.e.: for a normal helix we define." Het gaat hier dus om een Helical coil en ik ga liever voor een flat primary of een inverse conical primary omdat de afstand tussen toroid en primaire zo groot mogelijk moet zijn. Daarom deze site misschien meer wat ik zoek. In de stukjes over de primaire staat ook dat ik het beste een inverse conical primary kan maken. De primaire moet dan in ongeveer 30 tot 40 graden omhoog lopen. Daarvoor geld deze formule:"L=wortel(L1sinX)^2+(L2cosX)^2" (ik heb het woord wortel gebruikt omdat het tekentje wortel op deze computer op de site een vraag teken word. Dan word het wel een hele wazige formule) Er staat onder dat L1 en L2 afkomstig zijn uit de formules van de flat en de helical coil. Dus die moet ik eerst uitrekenen en dan combineren voor de inverse conical coil.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Hai Flesjjii, misschien kan je hier wat mee

J A V A T C v.10 - CONSOLIDATED OUTPUT
Tuesday, October 11, 2005 19:41:36

Units = Centimeters

Surrounding Inputs:
0 = Ground Plane Radius
0 = Wall Radius
0 = Wall Height
0 = Ceiling Radius
0 = Ceiling Height

Secondary Coil Inputs:
Current Profile = G.PROFILE_LOADED
5.5 = Radius 1
5.5 = Radius 2
0 = Height 1
55 = Height 2
1100 = Turns
0.05 = Wire Diameter

Primary Coil Inputs:
7.5 = Radius 1
21.329 = Radius 2
0 = Height 1
0 = Height 2
8.64 = Turns
0.8 = Wire Diameter
0.0298 = Primary Cap (uF)
0 = Desired Coupling (k)

Top Load Object Inputs (dimensions & topload or ground connection):

Toroid #1: minor=12.5, major=60, height=57, topload

Secondary Outputs:
194.77 [kHz] = Secondary Resonant Frequency
55 [cm] = Length of Winding
20 = Turns Per cm
0 [cm] = Space Between Turns (edge to edge)
19 [awg] = Recommended Wire Size
380.13 [meters] = Length of Wire
5 = H/D Aspect Ratio
33.39 [ohms] = DC Resistance
30054 [ohms] = Reactance at Resonance
30657 [ohms] = Forward Transfer Impedance
0.664 [kg] = Weight of Wire
24.559 [mH] = Les-Effective Series Inductance
24.992 [mH] = Lee-Equivalent Energy Inductance
24.284 [mH] = Ldc-Low Frequency Inductance
27.189 [pF] = Ces-Effective Shunt Capacitance
26.592 [pF] = Cee-Equivalent Energy Capacitance
39.18 [pF] = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.15 [mm] = Skin Depth
23.58 [pF] = Topload Effective Capacitance

Primary Outputs:
194.77 [kHz] = Primary Resonant Frequency
0 [%] = Percent Detuned
0 [deg°] = Angle of Primary
782.84 [cm] = Length of Wire
0.8 [cm] = Average spacing between turns (edge to edge)
2 [cm] = Primary to Secondary Clearance
22.513 [uH] = Ldc-Low Frequency Inductance
98.946 [uH] = Lm-Mutual Inductance
0.134 [k] = Coupling Coefficient
7.46 = Number of half cycles for energy transfer at K
18.94 [uS] = Time for total energy transfer (ideal quench time)

Transformer Inputs:
230 [volts] = Transformer Rated Input Voltage
8000 [volts] = Transformer Rated Output Voltage
50 [mA] = Transformer Rated Output Current
50 [Hz] = Mains Frequency
230 [volts] = Transformer Applied Voltage
0 [amps] = Transformer Ballast Current

0 [ohms] = Measured Primary Resistance
0 [ohms] = Measured Secondary Resistance

Transformer Outputs:
400 [volt*amps] = Rated Transformer VA
160000 [ohms] = Transformer Impedence
8000 [rms volts] = Effective Output Voltage
1.7 [rms amps] = Effective Input Current
400 [volt*amps] = Effective Input VA
0.0199 [uF] = Resonant Cap Size
0.0298 [uF] = Static gap LTR Cap Size
0.0519 [uF] = SRSG LTR Cap Size
24 [uF] = Power Factor Cap Size
11312 [peak volts] = Voltage Across Cap
39988 [peak volts] = Recommended Cap Voltage Rating
1.91 [joules] = Primary Cap Energy
412.5 [peak amps] = Primary Instantaneous Current
77.7 [cm] = Spark Length (JF equation using Resonance Research Corp. factors)

Rotary Spark Gap Inputs:
0 = Number of Stationary Gaps
0 = Number of Rotating Electrodes
0 [rpm] = Disc RPM
0 = Rotating Electrode Diameter
0 = Stationary Electrode Diameter
0 = Rotating Path Diameter

Rotary Spark Gap Outputs:
= Presentations Per Revolution
[BPS] = Breaks Per Second
[kmh] = Rotational Speed
[ms] = RSG Firing Rate
[ms] = Time for Capacitor to Fully Charge
= Time Constant at Gap Conduction
[ms] = Electrode Mechanical Dwell Time
[%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
[peak volts] = Effective Cap Voltage
[joules] = Effective Cap Energy
[peak volts] = Terminal Voltage
[joule*seconds] = Energy Across Gap
[cm] = RSG Spark Length (using energy equation)

Static Spark Gap Inputs:
2 = Number of Electrodes
1 [cm] = Electrode Diameter
0.37 [cm] = Total Gap Spacing

Static Spark Gap Outputs:
0.37 [cm] = Gap Spacing Between Each Electrode
11312 [peak volts] = Charging Voltage
10924 [peak volts] = Arc Voltage
37354 [volts] = Voltage Gradient at Electrode
29524 [volts/cm] = Arc Voltage per unit
96.6 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
10.57 [ms] = Time To Arc Voltage
95 [BPS] = Breaks Per Second
1.78 [joules] = Effective Cap Energy
365693 [peak volts] = Terminal Voltage
168 [joule*seconds] = Energy Across Gap
87.8 [cm] = Static Gap Spark Length (using energy equation)

Waarschuw beheerder
donateur
Hoi vonkentrekkertjes met mii.

Ik had laatst deze pagina gekregen: http://www.b-kainka.de/bastel102.htm Hier wordt een mini-tesla beschreven.

Ik dacht, die wil ik ook bouwen.

Het schema en de opbouw wijken echter erg af van wat ik hier allemaal tegenkom. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met tesla coils, maar als ik het zo zie is het makelijk na te bouwen van die site. Wat lijkt jullie het beste, de site volgen of jullie advies volgen?

Ik ben al begonnen met de secundaire, en heb 620 wikkelingen op een stokje van 8mm gekregen:
[img width=800 height=359 cacheid=000ed236002a0e05b3b423491a021ce9b3]http://www.uploadarchief.net/files/download/Micro-~1.jpg[/img]
De resonantiefrequentie moet ik nog meten maar ik denk dat die zo'n 1.1mhz is als ik javatc mag geloven.

Waar ik dus mee zit, is het wel aan te raden om de secundaire deels in het oscillatorcircuit te verwerken? En werkt het wel optimaal als de primaire een gewoon dik draadje is dat ik 'barbaars' om de secundaire wikkel zonder exacte spiraal vorm?

Tweede waar ik mee zit, hoe krijg ik de resonantiefrequentie van de primaire het makkelijkst gelijk aan die van de secundaire? (indien dat belangrijk is)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op zondag 23 december 2007 om 21:48:
Succes, en pas op overspannen electronen... haha

haha jwt :p
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op zondag 23 december 2007 om 21:48:
Nu vroeg ik mij af of er een mu metaal bestaat (iets van ferriet oid) waarmee een vergelijkbare Q factor haalbaar is?

Aardleks gaan er ook wel eens uit als de inschakelstroom te hoog is.Dit heeft te maken met de opbouw hiervan.Het probleem wat zich dan voordoet is het volgendee gemeten stroom wat er IN komt moet de gemeten stroom zijn wat er UIT komt.Als er ook maar een verschil zit in deze meting,flipt de aardlek uit (wat ook moet gebeuren).Bij grote inschakelstromen is het mogelijk,dat de nauwkeurigheid van de totale opbouw een rol gaat spelen.De stroomspoelen die de meting verrichten zijn dan net niet goed op elkaar afgestemd.Vooral oudere aardlekschakelaars hebben dit probleem.Daarom staat er ook op iedere aardlek,dat je deze regelmatig moet testen.Maar wie doet dit?????????
Uitspraak van verwijderd op zondag 23 december 2007 om 21:53:
probleem.Daarom staat er ook op iedere aardlek,dat je deze regelmatig moet testen.Maar wie doet dit?????????

haha vrijwel nieman denk ik :p

Waarschuw beheerder
donateur
haha jwt :p

Vonkentrekkers van mii (L)

Waarschuw beheerder
donateur
vandaag weer eens mijn tesla getest. :kwijl:
de roterende spark-gap en de statische met stofzuiger hebben allebij ongeveer hetzelfde effect.
we hebben een draad vanaf de aarding (strike rail) naar de toroid gebogen. de streamer van de draad naar de toroid is maximaal 15 - 20 cm lang. is dit niet aan de korte kant?
we gebruiken nu wel nog maar 3 mots omdat eentje slecht was..
als het meezit dan post ik vanavond een filmpje. (Y)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Onlangs weer een kniep met bef gemaakt.. project duurde erg lang maar het was de moeite waard. Grondrotatie van 4³ mm/sec, zijn wel blij mee.

Waarschuw beheerder
donateur
Wat gebruik je als aarde Bertje als ik vragen mag? :)

Waarschuw beheerder
donateur
up

Waarschuw beheerder
donateur
Love you Tesl_Y
Waarschuw beheerder
veel vonken toegewenst voor 2008!
Maar goed, even eerst dit proberen, aan jouw tes tezien werkt hoge bps als een speer !

Waarschuw beheerder
donateur
Flesh_Y... zoek jezelf gewoon een mooie synchrone motor uit of maak een regeling voor een DC motor
Waarschuw beheerder
Ik kwam net op een leuk idee...

Ik heb daarnet ff mijn nst gepakt en het lukt me met 6 KV al kleine Fulguriten te maken

Nou dacht ik : als een van jullie dat nou is met een tesla coil zou maken hoe zal het resultaat dan zijn

Ik heb gewoon vogelzand genomen (niet van dat witte) en dat gezeeft en dan de vonk door de zand laten springen

[img width=320 height=240 cacheid=000ee614002a3990018263251a0221d642]http://www.asahi-net.or.jp/~ug7s-ktu/fulgurite1.jpg[/img]
en het is natuurglas dat bij blikseminslagen door de warmte ontstaat

Waarschuw beheerder
donateur
Dat slaat echt nergens op, echt een teslamateur ben jij zeg.
Voortaan in dit topic alleen serieus reageren. :)

Waarschuw beheerder
donateur
:gaap:

Waarschuw beheerder
donateur
hmmmm tesl_Y

Waarschuw beheerder
donateur
up

Waarschuw beheerder
ey boys, waar kan ik zn ding kopen?

Waarschuw beheerder
:D
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
@ ja nee ja nee

Van welke site heb je deze quote gejat?????
Zorg dat je echt wat krijgt in plaats van de intresante man uit te hangen

Zo voedingen getest en ik leef nog.
de 35 kv 100mA voeding is prima in orde
vol olie er zit een buis in philips type vergeten maar staat op max 125 mA

maar dan de downside ik ben een multimeter armer
en de 43 Kv 80mA voeding mist de helft van de olie en ook zit er geen buis in.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Lelijk en simpel (n)
Waarschuw beheerder
hij hep die quotes van mij gestolen!
waar moet ik de admin over dit gedrag contacteren?
Waarschuw beheerder
kijk eens naar de datum
dan vervolgens jezelf aangeven bij de admin
Waarschuw beheerder
het leven van de teslamateur is hard met al die haters zoals ronald.
die data zijn fake dat weet iedereen.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Ronald-fryslan op zondag 3 februari 2008 om 15:27:

idd. :)

Waarschuw beheerder
donateur
Hai lie_V vonketrekkertjes met mii
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ronald-fryslan op zondag 3 februari 2008 om 15:27:

ik snap best dat je jaloers bent op me transformatoren
maar je hoeft niet meteen zo kinderachtig te doen (N)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Die transformatoren hoef ik niet jaloers op te zijn.
Ten eerste waren ze onbruikbaar in een tesla coil wegens veel te hoge spanning.
Ten tweede waren ze gevuld met pcb houdende olie (kankerverwekkend)
And las but not least ik heb er één gesloopt en opnieuw gewikkeld tot een 150 ampere bij 8 volt trafo voor een gu21b buis.
Welke gebruikt wordt in een vttc.
Daarnaast heb ik beide besturingskasten gesloopt om de variac's te kunnen gebruiken in een zelfbouw controller voor mijn 35 Kw 10 inch coil

Dat wordt een driefasen dc coil met een driefasen gelijkrichter waarvan ook al ergens een foto in dit topic staat.

M.A.W. Ik hoef me niet meer te bewijzen ik heb al diverse werkende coil's gebouwd van groot tot klein en met spark gap , vacuum tube en in sollid state.

Maar maak je niet druk er komt een moment in je leven dat je niet meer met de eer van een ander kan strijken maar dat je jezelf moet bewijzen.
En dan kon jij nog wel eens een probleem gaan krijgen
Waarschuw beheerder
ok je hebt me door :(
nu moet ik maar een tesla stelen om me eer te bewijzen
laatste aanpassing
Artiest DanM
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ronald-fryslan op zaterdag 16 februari 2008 om 09:08:
10 inch

:s werk hier enkel en alleen met 12" formaat...:O mietjes...:lol: 10" is voor kinders..:yes:
Waarschuw beheerder
mwah 10 inch is nog altijd 250 mm
das een behoorlijke secundaire
gewikkelde lengte is 175 cm aantal wikkelingen aprox 1800
resonantie frequentie ligt rond de 100khz en met topload 78 khz

Ik moet in nederland de eerste grotere coil nog tegenkomen.
Al wordt er in utrecht wel gebouwd aan de grootste van Europa

dat ding gaat draaien op 124 Kw
Verwachting is vonken van rond de tien meter

Maar then again jij hebt het vast over vinyl :P
laatste aanpassing
Uitspraak van Ronald-fryslan op maandag 4 februari 2008 om 16:41:
onderaan de pagina het bewuste bericht dat- ja nee ja nee -gekopieerd heeft.
Jammer dat dan weer wel.

Maar desalnietemin kun je die voedingen wel van mij kopen.
Ze zijn wat licht voor mijn huidige coil

:gaap: heel sneu idd

Uitspraak van Ronald-fryslan op zaterdag 16 februari 2008 om 09:08:
Ik hoef me niet meer te bewijzen ik heb al diverse werkende coil's gebouwd van groot tot klein en met spark gap , vacuum tube en in sollid state.

Ik ben dadelijk weer naar Gerben. Waarschijnlijk hebben we tegen de avond uren een werkende Tes

Heerlijk zonnetje schijnt, frisse bries, een heerlijke zondag
Waarschuw beheerder
eyz zag gister nog een trafo lopen
Waarschuw beheerder
vanavond komt gerben weer langs. Kijken of we wat kunnen maken in een weeken doorhalen haha jwt

Waarschuw beheerder
up

Waarschuw beheerder
donateur
up
ben weer een tijdje bezig met mn tesla jongens..

ik heb de volgende tips even opgeschreven

DE VOEDING: De meest gebruikte voeding's zijn neon transformators, veel voorkomende waarden zijn 9000V 60mA - 12000V 100mA.Zo heb ik ook Tesla spoelen gezien die werken met meerdere micro-golf-oven transformators.

PRIMAIR SPOEL: Hou de weerstand in de primair zo laag mogelijk, dit kan gereduceerd worden met dikke koperdraad.Let ook op de afstand tussen de windingen, te dicht kan aanleiding geven tot vonkoverslag en zelfinductie.

SECUNDAIR SPOEL: De sec. spoel moet goed geaard worden, ideaal is een ijzeren staaf in de grond plaatsen en daarmee verbind je je sec. spoel. Sluit geen aarding aan op het netwerk van je netstroom, dit kan aanleiding geven tot beschadiging van elektrische toestellen. Hou de weerstand zo laag mogelijk. Vernis eventueel de complete spoel zelf om vonkoverslag te voorkomen. Bij het opwinden van je sec. spoel kijk je best uit dat je niet dubbel koperdraad opwind op bepaalde plaatsen dit kan zorgen voor een onregelmatige resonantie.

ANDERE: Zeer belangrijk is de resonantie frequentie, die frequentie moet op elkaar afgestemd of gelijk zijn voor beide spoelen. Dit kan ber worden met formules en programma's. (Met zelf te experimenteren in diktes en lengtes van spoelen kom je er ook)Hou alle lengtes van kabels zo kort mogelijk in de primair, denk aan de weerstand en zelfinductie dit komt niet ten goede voor de resonantie.

Ik hoop je hiermee voldoende ingelicht te habben wat betreft jou probleem

Waarschuw beheerder
donateur
Hee goed om te horen dat er hier nog genoeg gerookt wordt :)

Ik ben zojuist ook weer even bezig geweest, en ik heb weer een nieuw probleem ontdekt. Of eigenlijk twee.
(Y)
De eerste zit hem dit keer in de secundaire spoel. Kennelijk is het voltage nu zo hoog in de secundaire dat ik overslag krijg tussen een aantal windingen. Het is een vonk van ongeveer 5cm lengte. Ik denk dat ik inmiddels ook weet waar het vandaan komt. Er is namelijk 1 winding op de spoel die een stukje over een andere winding is gaan zitten. Het is dan logisch om te concluderen dat daar de isolatie het dunst is. Tevens zag ik 5 cm daarboven een :coke:klein deukje in de isolatie (gemaakt van 2componenten epoxyhars). Het lijkt erop dat het afkomstig is van een klein luchtbelletje dat naar de oppervlakte is gekomen tijdens het droogproces. Wederom een dunne isolatie dus. Van een afstandje is het altijd wat moeilijk in te schatten, vooral omdat het maar zo eens in de 5-10 seconden gebeurd, maar ik denk dat daar iig de oorzaak zit. :loL:
Nu is dit opzich geen groot probleem, maar ik had me van tevoren niet gerealiseerd dat de isolatie van de secundaire zo belangrijk was. Nah ja, ff een nieuw laagje epoxy erover en klaar

Het tweede probleem is waar Gerben:vaag: nu ook mee zit. De sparkgap. Ook ik heb het gevoel dat de vonken niet snel genoeg gedoofd worden. Er gaat dus te veel energie verloren. Ik denk dat ik voor een simpeler model ga, met twee afgeronde bouten oid. Dan is het ook makkelijker om daar een grote hoeveelheid bap.. ehhhh lucht door te laten stromen.
Haha goed bezig. Maak je niet druk wat de sparkgap betreft, energiepijl blijft vrijwel hetzelfde ;) misschien dat er 0,00098 mm/suVn verloren gaat. ;)

Die 1,5cm is veel moeilijker netjes in 4en te delen..

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
:gaap:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
jij bent natuurlijk wel onzettend slim (K)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op maandag 16 juni 2008 om 16:38:
Haha goed bezig. Maak je niet druk wat de sparkgap betreft, energiepijl blijft vrijwel hetzelfde misschien dat er 0,00098 mm/suVn verloren gaat.

Die 1,5cm is veel moeilijker netjes in 4en te delen..

Het is echt radius ja.
Het hoeft niet op de hertz nauwkeurig te kloppen, want je hebt nog altijd die tapfactor speling.
En 8.25 turns kan ook, hoeft niet precies op een hele turn uit te komen.
:loL:

Ik had je edit nog niet gezien toen ik poste.
De manier van maken klinkt goed.:s

De afstand van de sec tot de prim vindt ik wel wat veel 7 cm nu . Ik weet niet of dat wel efficient is.
;)

Waarschuw beheerder
donateur
up

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op maandag 1 september 2008 om 22:30:
up

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zondag 14 september 2008 om 21:13:
up

Okey ik heb hulp nodig. Ik heb dus me flyback driver aangesloten op een 12V 4A computer voeding maar niks geen vonken. Ik durf het draad niet aan te raken maar ik neem aan dat er dus niks geen hoogspanning uit komt.
Het enigste dat er gebeurt is dat mijn 2n3055 bloedheet wordt en het koelblok ook maar dit hoort schijnbaar.
Iemand die weet wat het probleem is??
wat het eventueel zou kunnen zijn maar ik verwacht van niet:
Ik heb inplaats van de 240ohm weerstand een 220 genomen omdat 240 geen standaard maat is.
Verder vraag ik me af of het aan de manier van wikkelen ligt. De feedback heb ik 0,6mm draad 3 wikkelingen. Dit is makkelijk te wikkelen omdat het zo dun is en makkelijk buigt en ingewikkeld met tape dus daar moet het probleem niet liggen. Ik heb de primaire ook ingepakt met tape maar omdat dit 1mm draad is en minder makkelijker buigt is het lastiger om het netjes te wikkelen. Ik heb dus 5 wikkelingen primair die ongeveer rond zijn gewikkeld om een vierkante ferriet kern. Ik kan niet zulke scherpe bochtjes maken zegmaar. Hier zitten de wikkelingen dus ook minder netjes en niet allemaal even dicht tegen elkaar aan. varierend van wel een mm afstand tot 0mm afstand.

Iemand die weet waar het aan ligt? Ik heb verder gewoon het schema gevolgt en de voeding heb ik gemeten en hier komt een spanning uit.
Waarschuw beheerder
Dat de 2n3055 bloedheet wordt klopt inderdaad, dat heb ik bij heel veel flybackdrivercircuits gelezen.
wat ik wel veel tegenkom is dat de feedback windingen 6 of 7 windingen zijn en geen 3, aangezien ik niet weet of dit per type verschilt wil ik me daar niet al teveel over uitlaten.

Waarschuw beheerder
donateur
Ik heb vorige week ook een demo gehad van de van der graaff generator gehad, deze wordt ook vaak bandgenerator genoemd. Vandaag heb ik mijn jacobs ladder laten zien in de klas. Veel vragen in de richting van "Is het dodelijk?" "Wat gebeurt er als je die sprieten in het achterwerk van mevrouw Meijer steek?" Niet dat ik dat wil doen of zo, maar ze is niet erg geliefd bij ons .

Over de lifters: Op dit forum is er eens een topic over geweest. FF zoeken op lifters. :p

Waarschuw beheerder
donateur
Mooie tesla hoor. :) Flinke vonken zie ik. :) :) Ga zo door (Y)
Waarschuw beheerder
respect voor psychonaut :) :) :)

leuk om te zien dat er nog steeds zoveel mensen interesse in hebbben :) :) :)

hoop persoonlijk dat dat nooit verdwijnt, die interesse :)

psycho, keep up the good work :)

Waarschuw beheerder
donateur
Tesla's blijven fascineren. :) :)
Waarschuw beheerder
Ze wilde dit toch xtje op feest introduceren ?
Waarschuw beheerder
je speeld te vaak RA
he jongens, leuk dat jullie nog zo actief zijn. heb inmiddels met gerben de eerste fase van onze nieuwe tesla afgerond. zit nu een beetje te kloten met de jacobsladder maar ik denk dat alles wel goed komt!
Binnekort komt Waalbert ook langs. Zijn kennis is na zijn teslatocht door Amerika steeds groter geworden wat betreft tesla coil dus we kunnen hem goed gebruiken.
IK ga weer even verder. om half 8 ga ik een doner eten met Octaaf en wil graag nog even verder met het bestuderen van de jacobsladder.
Jullie horen snel van me mensen :bier:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op woensdag 7 januari 2009 om 16:36:
he jongens, leuk dat jullie nog zo actief zijn. heb inmiddels met gerben de eerste fase van onze nieuwe tesla afgerond. zit nu een beetje te kloten met de jacobsladder maar ik denk dat alles wel goed komt!
Binnekort komt Waalbert ook langs. Zijn kennis is na zijn teslatocht door Amerika steeds groter geworden wat betreft tesla coil dus we kunnen hem goed gebruiken.
IK ga weer even verder. om half 8 ga ik een doner eten met Octaaf en wil graag nog even verder met het bestuderen van de jacobsladder.
Jullie horen snel van me mensen

Ik hoorde dat Octaaf is uitgenodigd voor een lezing in Ottowa van meester teslabouwer Hendrik Sparkle.
Moet zeggen dat ik toch wel vrij jaloers was maar hij heeft het verdiend. Komend weekend weer een leuke meeting bij Winand waar we de nodige vonken zullen trekken.
Ik hou jullie op de hoogte. :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Na elk bericht in dit topic gelezen te hebben, ben ik ook uiterst geinteresseerd. alleen dit is voor professionals.. kunnen jullie mij de basis leren om een project te starten??
Gister heb ik trouwens wat geexperimenteerd met een zelfbouw Marx-generator, welke ging tot ca. 50000 V. Leuke vonken (echte "bliksempjes" van verscheidene cm's lang, gewoon in lucht), maar kinderspeelgoed vergeleken met een grote condensator die ineens ontlaadt (zoals die 40 uF/6000V condensator, waar ik het eerder over had). De effectieve capaciteit van die generator was dan ook slechts 1 nF. Helaas is die Marx-generator niet meer. Hij deed het slechts een paar minuten, daarna was het gebeurd met een paar van de hoogspanningscondensatoren. Het was gewoon 'tik-tik-tik....' in een tweetal condensatoren en daarna niets meer, einde oefening . Er zit waarschijnlijk weinig anders op dan zelf condensatoren te maken met alu-folie en overhead projector folie.

Nog een belangrijke factor is de snelheid waarmee de energie wordt afgegeven. Je kunt een grote condensator hebben, maar de stroom die hij kortstondig kan leveren bepaalt ook in sterke mate de grootte van de klap.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op maandag 9 maart 2009 om 15:12:
Geen probleem. Neem anders even contact op via PB.

he bedankt gap, net even wat onderdelen besteld, van het weekend even high een beginnetje maken.. hopelijk kom je nog even langs om her en der wat te checken
ik kom anders met Archiebald dit weekend langs. heb zelf volgende week een teslathon van maandag tot vrijdag... lekker doorhalen dus. gerben komt om de dag langs met wat versnaperingen dus die teslathon komen we wel door jwt

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
eyz ja klinkt goed, net klein beginnetje gemaakt, liet alleen me ponypack vallen tussen 2 condonsoren, alsnog zwaar onder invloed hier maar wel een goed begin gemaakt.. kom je vanavond even langs? nodig ik ook wat wijfs uit als dat nog goed gaat met gerben whehe.. vorige keer ging ie fout alleen maar aan die wijfs zitten en niet werken jwt

owja heeft gerbens nou n ander num? zit nog steeds met octaaf maar ons pakkie is al meer als 45 minuten op :w. ben dadelijk nog even sleutelen, maaar heb echt n versnapering in poedervorms nodig wil ik mijn doelstellingen behalen..
nog steeds bezig.. rond 09:30 vanmorgen opnieuw bap gehaald. nu redelijk trillen zit al ruim een uur zonder. kan me nog nauwlijks concentreren en her en der zie ik ze vliegen. 2 a 3 shocks gehad van ruim 12 amper. die voel je wel bois!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 14 maart 2009 om 15:26:
nodig ik ook wat wijfs uit als dat nog goed gaat met gerben whehe.. vorige keer ging ie fout alleen maar aan die wijfs zitten en niet werken jwt

pfff whehe nog steeds wakker hier. Is die meid al bijgekomen die ik vol op dr tanden sloeg? haha was een redelijk harde mep volgens mij. Beetje bap roken en meppen maar jwt.

Uitspraak van Topboy Bram op vrijdag 29 februari 2008 om 18:19:
vanavond komt gerben weer langs. Kijken of we wat kunnen maken in een weeken doorhalen haha jwt

ben er tegen 21:00 uur. Ik haal eerst die oude condensoren op bij octaaf en kom dan z.s.m naar jou. Haal de jacobsladder er alvast bij dan kunnen we gelijk va start. Ik zorg voor 4 dikke strepen bap op mijn rutger single bij aankomst..

Waarschuw beheerder
up

Waarschuw beheerder
2x

Waarschuw beheerder
Goed bezig jongens. Ik wil zelf eentje bouwen. In een vorm van aansteker. Lekker hip.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 3 maart 2009 om 11:08:
Na elk bericht in dit topic gelezen te hebben, ben ik ook uiterst geinteresseerd. alleen dit is voor professionals.. kunnen jullie mij de basis leren om een project te starten??

Tuurlijks geen pr0bleem.

Het werkt als volgt:
De spanning over de condensator gaat de 2 comparatoren in. De bovenste comparator schakelt als de spanning hoger wordt dan 9.5kV, de onderste als de spanning hoger is dan -9.5kV . Als de onderste comparator uitgang geinverteerd wordt, dan heb je de juiste signalen voor het aansturen van de schakelaar. Simpel met een OR-poortje aanelkaar knuppen en klaar. ;)

De spoel (de primaire van de TC) is hier nog op 0H gelaten, voor de duidelijkheid van het laden en ontladen van de condensator. Als ik wel een inductie toevoeg, dan krijg ik een boel pieken te zien op het moment van doorslag. Nu lijkt me dit wel enigzins logisch, omdat er voor korte tijd resonantie tussen de primaire en condensator is. Jammer genoeg kan ik er nog niet precies de resonantiefrequentie mee bepalen. :)

C=Farad
ER=gebruikte dielectrum
e=meter tussen de platen

mica 6-8
glas 4-7
polystyreen 2,3-2,4
steatiet 4,4
lucht 1

Ik heb inmiddels een systeem ingebouwd dat de schakelaar voor 0,1 milliseconde open blijft staan . Ik weet niet zeker of dit een realistische waarde is, maar dat maakt ook niet zo heel veel uit. Ik zie nu in ieder geval wel de goede resonantie tussen primaire en condensator :D

Ik heb alleen mijn vraagtekens bij de manier waarop deze resonantie te werk gaat. In de simultatie lijkt het namelijk helemaal niet af te zwakken. Laat ik het even verduidelijken met een plaatje

[img width=1024 height=787 cacheid=000077520000d8a24fb2e5661a0287d0f9]http://www.stevehv.4hv.org/Staccato/staccatosch.gif[/img]

Hierboven zie je dus weer het opladen en ontladen van de condensator, maar nu dus met een primaire spoel erbij.
Hierboven is sterk ingezoomd op het moment van doorslag. Je ziet de resonantie tussen de primaire en de condensator duidelijk.

Waarschuw beheerder
misschien een gebrek aan een sociaal leven?

ga een keertje stappen man.
Uitspraak van jelken op woensdag 7 oktober 2009 om 21:16:
misschien een gebrek aan een sociaal leven?

ga een keertje stappen man.

nou we zitten anders altijd heel sociaal te doen hoor, gerben heeft echt een mega schuur waarin we lekker ongestoord bap kunnen roken en lekker high aan de tesla sleutelen, soms met een lekkere bakkie kamillethee om de scherpe werking randjes van de highheid eraf te halen. dus is redelijk sociaal hoor!
Uitspraak van verwijderd op woensdag 7 oktober 2009 om 21:19:
Post jij eens wat je nu al hebt dang.

pb

Waarschuw beheerder
eyz verse coil man jwt, wou dit jaar ook maken met school, mocht niet:@
Waarschuw beheerder
ben weinig technies maar als je geld wil hebben voor onderdelen geef je maar een seintje zaken gaan weer ouderwets goed gr bobii