Partyflock

Forumonderwerp · 942141
Ik ben nog even bezig geweest met de simulatie in multisim, en ik denk dat ik inmiddels een goed alternatief voor de sparkgap heb!

­
Het werkt als volgt:
De spanning over de condensator gaat de 2 comparatoren in. De bovenste comparator schakelt als de spanning hoger wordt dan 9.5kV, de onderste als de spanning hoger is dan -9.5kV ;). Als de onderste comparator uitgang geinverteerd wordt, dan heb je de juiste signalen voor het aansturen van de schakelaar. Simpel met een OR-poortje aanelkaar knuppen en klaar :).

De spoel (de primaire van de TC) is hier nog op 0H gelaten, voor de duidelijkheid van het laden en ontladen van de condensator. Als ik wel een inductie toevoeg, dan krijg ik een boel pieken te zien op het moment van doorslag. Nu lijkt me dit wel enigzins logisch, omdat er voor korte tijd resonantie tussen de primaire en condensator is. Jammer genoeg kan ik er nog niet precies de resonantiefrequentie mee bepalen :).

deze formules ken je erbij gebruiken :

C=Farad
ER=gebruikte dielectrum
S=oppervlakte in m2 Van de platen.
e=meter tussen de platen

Hier zijn nog een paar waarden:
mica 6-8
glas 4-7
polystyreen 2,3-2,4
steatiet 4,4
lucht 1

Ik heb inmiddels een systeem ingebouwd dat de schakelaar voor 0,1 milliseconde open blijft staan :d. Ik weet niet zeker of dit een realistische waarde is, maar dat maakt ook niet zo heel veel uit. Ik zie nu in ieder geval wel de goede resonantie tussen primaire en condensator

Ik heb alleen mijn vraagtekens bij de manier waarop deze resonantie te werk gaat. In de simultatie lijkt het namelijk helemaal niet af te zwakken. Laat ik het even verduidelijken met een plaatje

­
Hierboven zie je dus weer het opladen en ontladen van de condensator, maar nu dus met een primaire spoel erbij.
Hierboven is sterk ingezoomd op het moment van doorslag. Je ziet de resonantie tussen de primaire en de condensator duidelijk. Maar ik had eigenlijk verwacht dat het snel uitgedempt zou zijn, wat dus kennelijk niet het geval is. Zou dit kunnen kloppen met de realiteit?

Oh ja, ik maak nu inderdaad geen gebruik van resonantie van de NST. Ik weet namelijk niet of dit zo veilig is. Misschien dat het wel beter is voor een lagere BPS, want nu zit ik rond de 350BPS, wat tamelijk veel is. wat zou jij aanraden om toch voor NST resonantie te gaan?? :)
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 14 april 2007 om 11:23:
Dus weet iemand of dit kan?

Alvast bedankt, ben aan het doorhalen trouwens dus mischien is deze verhaal niet zo duidelijk stuur maar pb dan

he man, ik heb ook doorgehaald, hele nacht aan mijn tesla gewerkt :)

maar hier ff antwoord op je vraag..
Met een bobine zou je makkelijk 15kV op kunnen wekken op die manier. Zo gebeurt het ook ongeveer in een ontsteking van een auto (heb ik nu op school), daar vragen ze soms om 40kV.

Ik snap de tekening van de reactie hierboven niet maar je kunt zelf een gelijkrichter maken met of diodes die 9kV aankunnen of diodes in serie.

Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag als teslaman.
Je kunt een condensator 1/4 golf van wisselspanning opladen en die energie dan vrijgeven via de sparkgap. Maar je kunt ook de condensator opladen met gelijkspanning en dan die energie vrijgeven als ie vol is. Maar ik weet niet of de vonk bij de sparkgap zal doven, omdat er dan 9kV op de sparkgap blijft staan door de gelijkspanning.

Het schema van hierboven is bijna hetzelfde als die van mij alleen heb ik de maximale spanning over de transistor begrenst tot 360V en hier wordt de blokspanning opgewekt door een 555.

PS. Ik ben niet zo met ic's bezig, daarom doe ik alles nog met torren.

Bedankt voor jullie toevoegingen jongens. Ga nu met de laptop inloggen op het netwerk en wat prognoses downloaden die ik ga analyseren. Zal daarstraks enkele feedback geven

Echt heel interessant eerlijk:P:)

hmmmz, topic bloed een beetje dood heb je nog aan die sparkgap kennen werken, eyz kayleigh ik houdt van je kepot veel
eh man, je hebt wel een beetje gelijk, maar ben nog druk bezig met mn tesla.
Maar even voor de duidelijkheid. Ik heb de posts vlug gelezen en zag wat onduidelijkheden. Een Astabiele MultiVibrator is volgens mij hetzelfde als AMV en ook het zelfde als flipflop.

Een bobine is een trafo (transfo of transformator) speciaal ontwikkelt voor hoogspanning (HV). Ik heb het altijd het idee dat de autoontwerpers niet zo veel verstand hebben van electronica dus noemen ze het een bobine ipv transformator.
Aan de bobine zitten 3 aansluitingen: een + (15) vanaf het contactslot, een - (31) aan de massa en een hoogspanningsaansluiting das de grote in het midden.
Aan de - aansluiting zitten de massa van de prim. en sec. aan elkaar.

k ga mzlf ff lkkr vrwnnn

Ben de hele middag bezig geweest met de contactpunten berekenen van de gurk en de recht uit het middel-ovale drechtgedeelte, bleek toch tegen te vallen. We hadden verwacht er enkele uurtjes mee bezig te zijn maar de condolisister begaf het en toen konden we weer op nieuw beginnen. Gaan straks verder met de toezuinigingen, kijken of dat wel in een keer goed gaat.. ik hou jullie op de hoogte
Uitspraak van permanent verbannen op maandag 16 april 2007 om 18:22:
Ben de hele middag bezig geweest met de contactpunten berekenen van de gurk en de recht uit het middel-ovale drechtgedeelte, bleek toch tegen te vallen. We hadden verwacht er enkele uurtjes mee bezig te zijn maar de condolisister begaf het en toen konden we weer op nieuw beginnen. Gaan straks verder met de toezuinigingen, kijken of dat wel in een keer goed gaat.. ik hou jullie op de hoogte

he man, ben benieuwd dan
Zo na maanden van proberen en afstellen is het me gelukt de neurotransmitter parralel te krijgen aan de uitgans - fase van de sparkgap
Let wel:
Ik heb de polen van de condolisister om moeten draaien om geen negatieve controverse te creeeren in de applicator ;)

Hihi verder laat ik jullie nog even in het ongewisse :)

Yehud hoever is Gerben met die trafo
Uitspraak van permanent verbannen op maandag 16 april 2007 om 21:19:
Yehud hoever is Gerben met die trafo

Je vroeg op msn hoe Gerben spanning ging opkrikken zonder trafo toch? Hij had al een schema bedacht en kwam er nu net dus achter dat het schema al bestond en dus voltage multiplier heet :x . Maar hij heeft 1 voordeel, hij weet nu exact hoe het werkt. Ger heeft er een bedacht (ik weet niet of die er ook al is) die de spanning zelfs 5 keer kan verhogen. Dus van 230effectief (325max.) naar 1630V :). Eigenlijk nog te laag voor een TC, maar hij gaat het misschien gebruiken voor de voeding van een versterker die hij wil bouwen. Alleen weet ie nog niet hoeveel A als een elco kan hebben en wat de max. freq. op een elco mag zijn.
Uitspraak van Meks! op maandag 16 april 2007 om 21:16:
Zo na maanden van proberen en afstellen is het me gelukt de neurotransmitter parralel te krijgen aan de uitgans - fase van de sparkgap
Let wel:
Ik heb de polen van de condolisister om moeten draaien om geen negatieve controverse te creeeren in de applicator

Klinkt goed Meks :)

Ik wil dus met een bobine een Jacob's Ladder maken... Kan ik niet met de bottle capacitors die ik nu maak en 2 boutjes als sparkgap niet zorgen voor een lagere frequentie zodat ik een hoger ampèrage krijg? Want er komt schijnbaar een hoog voltage uit maar bijna geen stroom.... Kan iemand mij vertellen of ik zeg maar achter de bobine output een zelfde schema kan zetten als bij een tesla coil maar dan inplaats van de sparkgap de 2 pennen van de jacob's ladder te zetten en dan geen primaire maar iets anders dat meer weerstand bied als de geioniseerde lucht tussen die 2 polen van de sparkgap en minder ruimte inneemt als de wikkelingen van de primaire? Want er moet wel een stroom naar de condensatoren lopen om die op te laden en als die vol is moet de weg door de lucht minder weerstand bieden als gewoon door het draad omdat er anders helemaal geen vonk slaat...
Maar dan heb je weer het probleem dat je voor de condensatoren weer geleikspanning nodig hebt maar voor de jacob's ladder zelf weer tussen de 50 en 60 hertz nodig hebt...

Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op maandag 16 april 2007 om 21:27:

Ja, dat ik heb ik namelijk vaker gezien. Maar dat heb ik het over hoogspanningsweerstanden, de vr37 serie om precies tezijn, goed voor 2500V AC rms. Een gewone weerstand mag meestal 300V hebben, vaak lukt een beetje meer ook wel, maar zeker geen 2100V van een MOT :no:

En 1 Mohm is teweinig, als de vonk tussen de gabriel elektrode en de ladder blijft vonken verstookt de weerstand 4,4 Watt. :O
5 keer 1 Meg kwartwatters gaan wel goed. (y)

ja die liggen ver uit mekaar dus dat gaat niet werken xx
Uitspraak van actief op dinsdag 17 april 2007 om 14:50:
Ja, dat ik heb ik namelijk vaker gezien. Maar dat heb ik het over hoogspanningsweerstanden, de vr37 serie om precies tezijn, goed voor 2500V AC rms. Een gewone weerstand mag meestal 300V hebben, vaak lukt een beetje meer ook wel, maar zeker geen 2100V van een MOT

En 1 Mohm is teweinig, als de vonk tussen de gabriel elektrode en de ladder blijft vonken verstookt de weerstand 4,4 Watt.
5 keer 1 Meg kwartwatters gaan wel goed.

oke top man thnx.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 april 2007 om 15:51:

huh wat bedoel je sweetieJ ??

xXx

zonne energie?
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 14 april 2007 om 11:23:
Maar dan heb je weer het probleem dat je voor de condensatoren weer geleikspanning nodig hebt maar voor de jacob's ladder zelf weer tussen de 50 en 60 hertz nodig hebt...

VET!!:D:D Ga je er niks mee maken? En kun je hem eens testen misschien :p? Dus je bedoelt nu dat ik hem mag hebben ofzow?....Ik heb wel interresse. Kun je misschien een fotow sturen PB Ik heb intresse..;)

Met mijn transformator gaat het redelijk... k heb het meeste roest ervanaf geschuurd en ik heb door de 4 gaten in het weekijzer grote bouten gedaan zodat dat niet meer uitelkaar valt Ik kan de secundaire uitgang nog steeds niet vinden... Dat is wel jammer :(... De grote wikkelingen van waarschijnlijk de primaire hebben een weerstand van 13Ohm. Ik wil hem binnenkort wel een keer aansluiten op 12V ofzo... dan kan ik misschien op de plek waar de vonk der uitslaat de secundaire vinden. Hij is voor 230~ maar ik heb niet zo'n transformator waar 230~ uitkomt... Dus ga ik het proberen met 12... ;) als ik dan de secundaire uitgangen gevonden heb en die doormeet dan weet ik de factor waarmee het voltage omhoog gaat dus dan kan ik dat ook uitrekenen als ik er 230 opzet toch? :)

Pfffff heb het wel weer gehad voor vandaag, de hele middag bezig geweest met de bramen van het accugestuurde memoprogramma wat ik van Archiebald heb gehad. Hij is docent op onze school en helpt mij altijd na schooltijd. Echt zo vervelend dat hij niet bereikbaar was toen ik de kluts en de barbel van de betreffende arius wilde berekenen. Heb nog wel toeken geamfibreerd maar dat werkte totaal niet. Ben overigens ook benieuwd hoe jullie we weerstand regenereren van de presslens die de condentie bepaalt van de massa betreffende de hoeken van het cilindervormige terpkaliber. Ik heb vannacht weer slecht geslapen en dacht dat ik er vandaag wel uit zou komen, maar niets bleek minder waar. Als iemand hier meer info heeft dan hoor ik het graag, wil vannacht wel een paar uurtjes kunnen slapen
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 18 april 2007 om 18:11:
Als iemand hier meer info heeft dan hoor ik het graag, wil vannacht wel een paar uurtjes kunnen slapen

super simpele onweer indicator
output van radio op 2 leds, leds moeten zo

code:
----|<----
| |
---->|----

:)

de streepjes verbinden de leds en moeten aaan de output
gebruik: zoek een stil plekje op de midden of langegolf
zet radio aan en wacht op een flits
dit kan ook zonder de leds, dan hoor je gekraak ;)

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 17 april 2007 om 15:51:

whahah Kayleigh wat een opmerkinmg! haha (Y)

Beter doe je geen uitspraken hierover ik denk dat je gwo0n beter kunt zwijgen en mooi kent wezen ;)
vodka+baco+bier=bap

Uitspraak van pavelski op vrijdag 20 april 2007 om 13:03:
vodka+baco+bier=bap

Da's een zeer interessante formule die ik zelf vele weekenden bestudeerd hebt. Ik ben echter van mening dat de betreffende formule voor verbetering vatbaar. Aanschouw het resultaat:

vodka+baco³+bier=bap²

Uitspraak van actief op vrijdag 20 april 2007 om 13:11:
vodka+baco³+bier=bap²

respect voor deze, bap2 is dus 2 halve of 2 hele?

Uitspraak van pavelski op vrijdag 20 april 2007 om 13:29:
bap2 is dus 2 halve of 2 hele?

Bap in het kwadraat, in dit geval 2 hele dus.
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 20 april 2007 om 13:30:
eej bois ont0pik jwt

Als je vodka+baco³+bier=bap² gebruikt, dan bereik je vanzelf een beter resultaat met de tesla coil.
laatste aanpassing
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 20 april 2007 om 13:30:
eej bois ont0pik jwt

sorry rudolf

Uitspraak van actief op vrijdag 20 april 2007 om 13:42:
Bap in het kwadraat, in dit geval 2 hele dus.

bokseng

Uitspraak van actief op vrijdag 20 april 2007 om 13:42:
Als je vodka+baco³+bier=bap² gebruikt, dan bereik je vanzelf een beter resultaat met de tesla coil

ik zeg 28 april onder het genot van een drankje bij mij thuis uitprobereng als de bbq staat te brandeng

Kom net van de UvA, wederom proeven gedaan, zowel met testbuisjes, computerberekeningen en aangesloten voltbeladers. De resulataten vallen allerminst tegen, tot drie maal toe de FP931 exhaler gebruikt om te temporiseren en de taurult in combinatie met de betamix en hadryl te berekeken. Helaas mislukte dit één keer, maar met behulp van de braak in het geleide kodiumelement toch tot tweemaal toe resultaat geboekt, zoals gezegd verbluffend. Archiebald en zijn hulp Emanuel stonden zelfs met open ogen te kijken. De kuik van het merbaanstelser bleek te matchen met de deler van het open stelser van de deltafiguren uit het pnomische rekenstelser (die overigens in eerste instantie wat problemen opleverde)

Morgen met wat jongens van de VU afgesproken bij Herbert van Gemerden, hooggeleerde tijdens onze collegebezoeken aan de universiteit van Leiden. In eerste instantie waren wij nogal huiverig, wederom. Achteraf bleek alle consternatie voor niets en hebben wij, in goed overleg, besloten voor de volle 100% ervoor te gaan en zonder enige schroom de testen door te voeren. Na de nodige feedback weten wij de snelpunten, de valkuilen en ook onze sterke punten. De toekomst zal het leven

Huub, bedankt voor de hulp. Je bent een topper

Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 20 april 2007 om 18:15:
VU afgesproken bij Herbert van Gemerden

:boks: voor die gast. Kwam 'm laatst tegen. Helemaal verstrooid en alleen maar over hoertjes en drank praten. Dan sta je wel ff te kijken.
Uitspraak van :bounce: DaSanniej :bounce: op vrijdag 20 april 2007 om 18:25:
tis weekend hoor!!

Hoezo? Wil je weer afspreken dan?
laatste aanpassing

Uitspraak van actief op vrijdag 20 april 2007 om 18:52:
boks: voor die gast. Kwam 'm laatst tegen. Helemaal verstrooid en alleen maar over hoertjes en drank praten. Dan sta je wel ff te kijken.

Ik denk dat jij niet de Herbert bedoelt die ik bedoel :S

Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 20 april 2007 om 19:11:
Ik denk dat jij niet de Herbert bedoelt die ik bedoel

Hij heeft een baard net als ik. Loopt altijd in een regenjas, ook in het lab.

Uitspraak van :bounce: DaSanniej :bounce: op vrijdag 20 april 2007 om 18:55:
met jou altijd hoor

Ja, was gezellig hè, vorig weekend? Kom anders ff op msn zo. Dan praten we verder.
Uitspraak van actief op vrijdag 20 april 2007 om 19:28:
Ja, was gezellig hè, vorig weekend? Kom anders ff op msn zo. Dan praten we verder.

jah ben ik toch allang!!! zeg dan wat tegen mij!! :O je bent me nou toch al nie vergeten :'(

Uitspraak van :bounce: DaSanniej :bounce: op vrijdag 20 april 2007 om 20:07:
je bent me nou toch al nie vergeten

Nee tuurlijk niet dushi :lief:
Maar ik had visite, jwt
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 20 april 2007 om 19:11:
Ik denk dat jij niet de Herbert bedoelt die ik bedoel

Ik denk het persoonlijk ook niet.

Maar jongens, hier even wat informatie wat betreftmijn Tesla. Ik heb nu berekend met de formule van Archiebald hoeveel Q er uit mijn bottle capacitor komt. Formule luid:

Q = C * U
Q = I * t
kan je de stroom berekenen in bepaalde tijd

Q=lading in Coulomb
I=stroom in Ampere
U=spanning in Volt
t=tijd in Seconden
C=capaciteit in Fahrad

dus:
C = 13,3nF = 0,0000000133F
U = 10KV = 10000Volt
Q = 0,0000000133*10000=0,000133
Dus dat is 0,000133C.

Maar hoeveel is een Coulomb nou eigenlijk? Ik heb er wel wat over gehad met natuurkunde maar das alweer tijdje geleden. Ik kan het met die andere formule uitrekenen als ik wist wat er met t bedoeld word. Welke tijd is dit namelijk? De tijd waarin de condensator word opgeladen?

Verder heb ik uitgerekend dat de inductance(L1) van mijn primaire 22,47497089 moet zijn. Nu moet ik dus op de 1 of andere manier zien uit te rekenen hoeveel wikkelingen dat zijn. Op deze site kun staat bij nummer 15:"Aproximate number of primary turns: (N1)." Nou ik dacht die kan ik gebuiken maar eronder staat:"Some assumptions must be made here, i.e.: for a normal helix we define." Het gaat hier dus om een Helical coil en ik ga liever voor een flat primary of een inverse conical primary omdat de afstand tussen toroid en primaire zo groot mogelijk moet zijn. Daarom deze site misschien meer wat ik zoek. In de stukjes over de primaire staat ook dat ik het beste een inverse conical primary kan maken. De primaire moet dan in ongeveer 30 tot 40 graden omhoog lopen. Daarvoor geld deze formule:"L=wortel(L1sinX)^2+(L2cosX)^2" (ik heb het woord wortel gebruikt omdat het tekentje wortel op deze computer op de site een vraag teken word. Dan word het wel een hele wazige formule) Er staat onder dat L1 en L2 afkomstig zijn uit de formules van de flat en de helical coil. Dus die moet ik eerst uitrekenen en dan combineren voor de inverse conical coil. Kan iemand me vertellen wat X dan betekend in de formule?

Tot zover mijn vragen voor vandaag.
laatste aanpassing

ben er aan had vastg ezeten paardeveldt hele nacht was eruit getrapt bij hardebollenstraat door een hoer en meteen meegenomen weet niet meer warom maar had nog wel me pijpie in me zak bij de cel heb hele nacht bruni gerookt net vrij ge laten

dus nu niks van die tesla jwt

Mensen ik ben terug. Hebben jullie me een beetje gemist? ik zie dat het hier een beetje dooieboel word zo... nou goed. ik zal binnenkort eens kijken of ik foto's van me NST hier kan plaatsen en ik ga ff snel een Jacob's Ladder in mekaar frutselen om me NST een beetje warm te draaien. :D:D En ik was met de onweer detector bezig. ik ga binnenkort verder. Het was de bedoeling dat hij voor de vak af zou zijn maar ik kon geen printen maken want daar kon ik de spullen niet op tijd voor maken... das wel jammer want in Frankrijk is er op 1 avond een onweersbui geweest met code orange.... Dat zij mij verder niet veel totdat de camping baas kwam vertellen dat het op 1 na ergste onweer voorbij kwam. :)

Artiest Hungry
De "Tesla Coil" heeft dus serieus bestaan

een alternatief voor olie is er al heel lang, al meer dan 100 jaar. Nicola Tesla leefde tussen 9 juli 1856 - 7 januari 1943 en was een briljante geleerde. Zijn naam is bij vele onbekend, maar bedenk u dit, als u de stekker in het stopcontact steekt is het de Nicola Tesla uitvinding die uw lamp doet branden of uw radio doet spelen.

bron:

http://www.eqgen.nl/html/energie.html
laatste aanpassing

Wist je dat dan niet??

:lol:

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 27 april 2007 om 12:46:
De "Tesla Coil" heeft dus serieus bestaan

Jeetje, spuit 11

Jeetje, spuit 11

Beroep: Advocaat

... :x
laatste aanpassing