Partyflock

Forumonderwerp · 942141
2 volgers · 9515x bekeken
Ik ben nog even bezig geweest met de simulatie in multisim, en ik denk dat ik inmiddels een goed alternatief voor de sparkgap heb!

[img width=491 height=385 cacheid=000dcfdc00278c53b5855dda1a01d8345a]http://jnaudin.free.fr/images/easyov01.gif[/img]
­
Het werkt als volgt:
De spanning over de condensator gaat de 2 comparatoren in. De bovenste comparator schakelt als de spanning hoger wordt dan 9.5kV, de onderste als de spanning hoger is dan -9.5kV ;). Als de onderste comparator uitgang geinverteerd wordt, dan heb je de juiste signalen voor het aansturen van de schakelaar. Simpel met een OR-poortje aanelkaar knuppen en klaar :).

De spoel (de primaire van de TC) is hier nog op 0H gelaten, voor de duidelijkheid van het laden en ontladen van de condensator. Als ik wel een inductie toevoeg, dan krijg ik een boel pieken te zien op het moment van doorslag. Nu lijkt me dit wel enigzins logisch, omdat er voor korte tijd resonantie tussen de primaire en condensator is. Jammer genoeg kan ik er nog niet precies de resonantiefrequentie mee bepalen :).

deze formules ken je erbij gebruiken :

C=Farad
ER=gebruikte dielectrum
S=oppervlakte in m2 Van de platen.
e=meter tussen de platen

Hier zijn nog een paar waarden:
mica 6-8
glas 4-7
polystyreen 2,3-2,4
steatiet 4,4
lucht 1

Ik heb inmiddels een systeem ingebouwd dat de schakelaar voor 0,1 milliseconde open blijft staan :d. Ik weet niet zeker of dit een realistische waarde is, maar dat maakt ook niet zo heel veel uit. Ik zie nu in ieder geval wel de goede resonantie tussen primaire en condensator

Ik heb alleen mijn vraagtekens bij de manier waarop deze resonantie te werk gaat. In de simultatie lijkt het namelijk helemaal niet af te zwakken. Laat ik het even verduidelijken met een plaatje

[img width=632 height=486 cacheid=000077520000d8a24fb2e5661a01d8345a]http://www.stevehv.4hv.org/Staccato/staccatosch.gif[/img]
­
Hierboven zie je dus weer het opladen en ontladen van de condensator, maar nu dus met een primaire spoel erbij.
Hierboven is sterk ingezoomd op het moment van doorslag. Je ziet de resonantie tussen de primaire en de condensator duidelijk. Maar ik had eigenlijk verwacht dat het snel uitgedempt zou zijn, wat dus kennelijk niet het geval is. Zou dit kunnen kloppen met de realiteit?

Oh ja, ik maak nu inderdaad geen gebruik van resonantie van de NST. Ik weet namelijk niet of dit zo veilig is. Misschien dat het wel beter is voor een lagere BPS, want nu zit ik rond de 350BPS, wat tamelijk veel is. wat zou jij aanraden om toch voor NST resonantie te gaan?? :)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Topboy Bram op woensdag 21 november 2007 om 16:08:
begin me hier ook al meer te irriteren aan wannabe's

Mja eendagsvliegen , van die sukkeltjes die een coil maken en dan alweer stoppen :gaap:, gaan ze een marx generator maken ofzo :gaap:

Waarschuw beheerder
donateur
Wanneer is de teslathon trouwens? :)
Flesh had je dat pandje al geregeld daarvoor? :)
Ik wil wel ranja en koek regelen hoor. :) Misschien wat bap ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
hmm
Waarschuw beheerder
Haha ik heb geen zin om een woordenboek erbij te pakken, dus kan ik ook geen zinnige reply op je forumonderwerp geven 8)

Waarschuw beheerder
donateur
Denk dat je er beter eerst een tijdje in moet verdiepen voordat je er dingen over gaat posten. :) Hebben de meesten hier ook gedaan. Tesla Coil is echt niet iets wat je zomaar onder de knie heb. :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 21 november 2007 om 22:21:
Denk dat je er beter eerst een tijdje in moet verdiepen voordat je er dingen over gaat posten. Hebben de meesten hier ook gedaan. Tesla Coil is echt niet iets wat je zomaar onder de knie heb.

Okay, dan houd ik me bij deze buiten de discussie ;)

Waarschuw beheerder
donateur
Idd ga maar snel weg
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 21 november 2007 om 22:11:
hmm

Cit, wij zijn meer gemaakt voor torries zetten en de studio of niet dang gap

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Skirheid op donderdag 22 november 2007 om 09:13:
Cit, wij zijn meer gemaakt voor torries zetten en de studio of niet dang gap

Ja zeker gappie harde cd komt er weer aan!

Waarschuw beheerder
donateur
Tesla ik hou van je (L)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op zondag 25 november 2007 om 19:46:
Tesla ik hou van je

Waarschuw beheerder
Wat ik me nu al altijd heb afgevraagd maar niet echt dierf vragen om een discussie over veiligheid te vermijden(ik zou het toch nooit zelf doen! Ik zou zoiets al nie tmaken,maar toch)

Als je nu zo'n kleine SSTC hebt (bv http://www.roffesoft.com/tesla/nt/nanotess.htm)

Kan dat dan eigenlijk kwaad als je de uitgang vastpakt?

Als ik dat schema nareken levert het ongeveer 2.1W, ik zou verwachten dat het lage vermogen+HF het ongevaarlijk(RF-BURNS daar gelaten) maakt, klopt dit eigenlijk?

Waarschuw beheerder
donateur
stroom en spanning is dus absoluut niet hetzelfde het gaat in principe om het vermogen wat de tc levert

volgens mij is het enige verband tussen volt en ampere dat ze equivalent aan elkaar zijn.

ik wil tiny tess gaan nabouwe, maar ik heb 2 vraagjes:
-hoeveel mA moet die nst zijn (of maakt dat niks uit)?
-waar kan ik een nst kopen? op marktplaats, gewoon in iedere onlinewinkel of bijv. bij de conrad?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Eyz, gezellig hier jwt

Waarschuw beheerder
donateur
Ey krijn hoe is het?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Tinytess heeft geen nst nodig. Je bouwt daar de hoogspannings voeding zelf daarom kan hij ook op 12 volt draaien. Misschien slim om eerst wat meer theorie door te lezen zodat je wat beter weet waar je mee bezig bent. Maar om toch nog maar antwoord te geven op je vragen.
Tinytess gebruikt zoals al gezecht geen nst maar daarom kun je er nog wel een nst aanhangen. Iets van 5 kv en 10 mA is wel genoeg voor een coil van dat formaat wil je een grotere coil bouwen dan is het beter om een nst te nemen met een hoger vermogen.
Nst's zijn bij conrad te koop jah. Ze hebben er daar 1 te koop wie veel te duur is. Beter is om op marktplaats rond te kijken of je er 1 kunt vinden en om winkels waar ze met neon werken in de buurt te bellen. Zo ben ik ook aan mijn nst gekomen.
Waarschuw beheerder
taser-draad-boem-bak-smeul
easy:P

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 27 november 2007 om 22:48:
Tinytess heeft geen nst nodig. Je bouwt daar de hoogspannings voeding zelf daarom kan hij ook op 12 volt draaien. Misschien slim om eerst wat meer theorie door te lezen zodat je wat beter weet waar je mee bezig bent. Maar om toch nog maar antwoord te geven op je vragen.
Tinytess gebruikt zoals al gezecht geen nst maar daarom kun je er nog wel een nst aanhangen. Iets van 5 kv en 10 mA is wel genoeg voor een coil van dat formaat wil je een grotere coil bouwen dan is het beter om een nst te nemen met een hoger vermogen.
Nst's zijn bij conrad te koop jah. Ze hebben er daar 1 te koop wie veel te duur is. Beter is om op marktplaats rond te kijken of je er 1 kunt vinden en om winkels waar ze met neon werken in de buurt te bellen. Zo ben ik ook aan mijn nst gekomen.

ja ik dacht er eerst ook over om zelf de transformer te bouwen (4t @1mm & 2000t @0.125 on an ETD49 core).
maar ik heb even contact opgenomen met een ervaren vriend en die zegt dat het gevaarlijk is, dat ik moet weten of er isolatie om de draden moet (staat er niet bij) en dat de (ferriet)kern precies goed moet zijn.

dus weer een vraagje : moet er isolatie om de draden, moet ik over elkaar heen rollen en welke draad moet ik dan als eerste om de kern doen?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 27 november 2007 om 22:50:
dus weer een vraagje : moet er isolatie om de draden, moet ik over elkaar heen rollen en welke draad moet ik dan als eerste om de kern doen?

Natuurlijk moet dat!, anders sluit je al de wikkelingen kort!
anders hou je maar 1 stuk draad over eigenlijk.

En ik zou echt eens heel snel wat gaan lezen over tesla coils... want tesla coil secundaires bestaan maar uit ÉÉN laag, en er moet gewoon isolatie op het draad zitten.

Vergeet trouwens ook geen epoxy o.i.d. als je je secondaire gewikkeld hebt, dan blijven de wikkelingen op z'n plaats en heb je extra isolatie.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Hmmm tesla

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Flinke vonken net!

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
De meesten hier kennen em wel ja ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Zijn wel mooie vonken al zeg ik het zelf

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 30 november 2007 om 14:33:
mooie vonken

Waarschuw beheerder
donateur
up
Waarschuw beheerder
down

Waarschuw beheerder
donateur
Hey wesje was het nog gelukt met je primaire spoel?
Waarschuw beheerder
Nee niet echt kreeg teveel spanningsschommelingen op de meter.
Durfde het niet aan er te hoge spanning op te zetten vanwege het aanwezige oververhittings gevaar door die schommelingen.
Waarschuw beheerder
net beetje praten op de soos, over:

deze formules ken je erbij gebruiken :

C=Farad
ER=gebruikte dielectrum
S=oppervlakte in m2 Van de platen.
e=meter tussen de platen

zeiden paar gasten uit urk dat S een andere waarde had dan in onze tesla, goed discussie gehad over fluctuaties en meetkunde maar op einde toch knokken, flinke rwina.

De tesla van team groen is meegenomen voor onderzoek (y)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Wel mooi om te zien, dat je midden in de nacht nog aan je tesla werkt, net paar traantjes weggepinkt hier, echt ontroerd. Hvj wjnmk ntb (L)

Waarschuw beheerder
goeie toppa dit

Waarschuw beheerder
donateur
:s
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 2 december 2007 om 17:50:
Wel mooi om te zien, dat je midden in de nacht nog aan je tesla werkt, net paar traantjes weggepinkt hier, echt ontroerd. Hvj wjnmk ntb

Kan het niet loslaten :D
hier even wat informatie wat betreftmijn Tesla. Ik heb nu berekend met de formule van Archiebald hoeveel Q er uit mijn bottle capacitor komt. Formule luid:

Q = C * U
Q = I * t
kan je de stroom berekenen in bepaalde tijd

Q=lading in Coulomb
I=stroom in Ampere
U=spanning in Volt
t=tijd in Seconden
C=capaciteit in Fahrad

dus:
C = 13,3nF = 0,0000000133F
U = 10KV = 10000Volt
Q = 0,0000000133*10000=0,000133
Dus dat is 0,000133C.

Maar hoeveel is een Coulomb nou eigenlijk? Ik heb er wel wat over gehad met natuurkunde maar das alweer tijdje geleden. Ik kan het met die andere formule uitrekenen als ik wist wat er met t bedoeld word. Welke tijd is dit namelijk? De tijd waarin de condensator word opgeladen?

Verder heb ik uitgerekend dat de inductance(L1) van mijn primaire 22,47497089 moet zijn. Nu moet ik dus op de 1 of andere manier zien uit te rekenen hoeveel wikkelingen dat zijn. Op deze site kun staat bij nummer 15:"Aproximate number of primary turns: (N1)." Nou ik dacht die kan ik gebuiken maar eronder staat:"Some assumptions must be made here, i.e.: for a normal helix we define." Het gaat hier dus om een Helical coil en ik ga liever voor een flat primary of een inverse conical primary omdat de afstand tussen toroid en primaire zo groot mogelijk moet zijn. Daarom deze site misschien meer wat ik zoek. In de stukjes over de primaire staat ook dat ik het beste een inverse conical primary kan maken. De primaire moet dan in ongeveer 30 tot 40 graden omhoog lopen. Daarvoor geld deze formule:"L=wortel(L1sinX)^2+(L2cosX)^2" (ik heb het woord wortel gebruikt omdat het tekentje wortel op deze computer op de site een vraag teken word. Dan word het wel een hele wazige formule) Er staat onder dat L1 en L2 afkomstig zijn uit de formules van de flat en de helical coil. Dus die moet ik eerst uitrekenen en dan combineren voor de inverse conical coil. Kan iemand me vertellen wat X dan betekend in de formule?

Tot zover mijn vragen voor vandaag.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Goed ik ga nu eerst maar eens een flat primary coil berekenen. Daar is deze formule voor nodig:"L=(NR)^2/8R+11W" :kwijl:

Hierin is:
L: de inductance in µH
N: aantal wikkelingen :coke:
R: de afstand van het centrum van de primaire tot aan precies de helft van de wikkelingen van de primaire in inches
W: de afstand vanaf de binnenste wikkeling tot aan de buitenste wikkeling [img width=14 height=11 cacheid=000004bf000009bb63b7fe901a0217ecfe]https://static.partyflock.nl/images/redmail.gif[/img]

Ik neem nu dus aan dat bij L hetzelfde uit moet komen als het eerder uitgerekende getal bij Primary Inductance: (L1) Dit was: 22,47497089
[img width=14 height=11 cacheid=000004bf000009bb63b7fe901a0217ecfe]https://static.partyflock.nl/images/redmail.gif[/img][img width=14 height=11 cacheid=000004bf000009bb63b7fe901a0217ecfe]https://static.partyflock.nl/images/redmail.gif[/img][img width=14 height=11 cacheid=000004bf000009bb63b7fe901a0217ecfe]https://static.partyflock.nl/images/redmail.gif[/img]

Dus moet ik gewoon een beetje puzzelen met de cijfers tot ik zo dicht mogelijk bij dat getal uit kom. Klopt dat?[img width=14 height=11 cacheid=000004bf000009bb63b7fe901a0217ecfe]https://static.partyflock.nl/images/redmail.gif[/img]
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op zondag 2 december 2007 om 19:28:
Kan iemand me vertellen wat X dan betekend in de formule?

wat jij X noemt is volgens mij de hellingshoek van de spoel

tg X = H/W

of X = Bgtg (H/W)

mkay??

let op de fomules voor het berekenen van de gewone en helix spoel gebruikt de maten in inches ;) maar dat had je denk ik al wel door ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Leuk om te zien dat jullie elkaar helpen!
Waarschuw beheerder
ik heb nog 2 originele aardcondensatorspoelen te koop, iemand interesse?

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Dieter Beukenoot op zondag 2 december 2007 om 20:54:

PB ;)
Waarschuw beheerder
russische fabrikanten zijn het, echt juweeltjes

Waarschuw beheerder
donateur
Kan ze goed gebruiken voor mijn opstelling ;), zou ze graag voor de teslathon 2007 willen hebben. :)

Waarschuw beheerder
donateur
[img width=450 height=636 cacheid=00141b0b0029e6c1f39601091a0217edf4]http://www.tb3.com/tesla/dvd/ratcb2004/front_cover.jpg[/img]
Mooi weekend was dit!
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 december 2007 om 20:49:
wat jij X noemt is volgens mij de hellingshoek van de spoel

tg X = H/W

of X = Bgtg (H/W)

mkay??

let op de fomules voor het berekenen van de gewone en helix spoel gebruikt de maten in inches maar dat had je denk ik al wel door laatste aanpassing 2 december 2007 20:49

he thnx voor je post, maar had het al uitgevonden ;)

Uitspraak van Dieter Beukenoot op zondag 2 december 2007 om 20:54:

kom anders even op msn :)