Partyflock

Forumonderwerp · 942141
2 volgers · 9514x bekeken
Ik ben nog even bezig geweest met de simulatie in multisim, en ik denk dat ik inmiddels een goed alternatief voor de sparkgap heb!

[img width=491 height=385 cacheid=000dcfdc00278c53b5855dda1a01d8345a]http://jnaudin.free.fr/images/easyov01.gif[/img]
­
Het werkt als volgt:
De spanning over de condensator gaat de 2 comparatoren in. De bovenste comparator schakelt als de spanning hoger wordt dan 9.5kV, de onderste als de spanning hoger is dan -9.5kV ;). Als de onderste comparator uitgang geinverteerd wordt, dan heb je de juiste signalen voor het aansturen van de schakelaar. Simpel met een OR-poortje aanelkaar knuppen en klaar :).

De spoel (de primaire van de TC) is hier nog op 0H gelaten, voor de duidelijkheid van het laden en ontladen van de condensator. Als ik wel een inductie toevoeg, dan krijg ik een boel pieken te zien op het moment van doorslag. Nu lijkt me dit wel enigzins logisch, omdat er voor korte tijd resonantie tussen de primaire en condensator is. Jammer genoeg kan ik er nog niet precies de resonantiefrequentie mee bepalen :).

deze formules ken je erbij gebruiken :

C=Farad
ER=gebruikte dielectrum
S=oppervlakte in m2 Van de platen.
e=meter tussen de platen

Hier zijn nog een paar waarden:
mica 6-8
glas 4-7
polystyreen 2,3-2,4
steatiet 4,4
lucht 1

Ik heb inmiddels een systeem ingebouwd dat de schakelaar voor 0,1 milliseconde open blijft staan :d. Ik weet niet zeker of dit een realistische waarde is, maar dat maakt ook niet zo heel veel uit. Ik zie nu in ieder geval wel de goede resonantie tussen primaire en condensator

Ik heb alleen mijn vraagtekens bij de manier waarop deze resonantie te werk gaat. In de simultatie lijkt het namelijk helemaal niet af te zwakken. Laat ik het even verduidelijken met een plaatje

[img width=632 height=486 cacheid=000077520000d8a24fb2e5661a01d8345a]http://www.stevehv.4hv.org/Staccato/staccatosch.gif[/img]
­
Hierboven zie je dus weer het opladen en ontladen van de condensator, maar nu dus met een primaire spoel erbij.
Hierboven is sterk ingezoomd op het moment van doorslag. Je ziet de resonantie tussen de primaire en de condensator duidelijk. Maar ik had eigenlijk verwacht dat het snel uitgedempt zou zijn, wat dus kennelijk niet het geval is. Zou dit kunnen kloppen met de realiteit?

Oh ja, ik maak nu inderdaad geen gebruik van resonantie van de NST. Ik weet namelijk niet of dit zo veilig is. Misschien dat het wel beter is voor een lagere BPS, want nu zit ik rond de 350BPS, wat tamelijk veel is. wat zou jij aanraden om toch voor NST resonantie te gaan?? :)
Uitspraak van Topboy Bram op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:25:
Jammer dat er geen rms en piekstroom in de datasheet staat.
Of ze als tank condensator gebruikt kunnen worden betwijfel ik. Ze hebben een polypropyleen dielectrum dus ze zijn geschikt voor hoge frequenties, dat is goed. Maar de geleiders zijn opgedampt aluminium. Erg dun en meestal niet geschikt voor hoge piek stromen. Je wil echt alufolie condensatoren voor de 100-600 A die je in het primaire circuit vindt. Vooral in kleine tesla's met kleine primaire inductie is de stroom vaak erg hoog.

hoeveel ma geeft een ccfl polypropyleen dielectrum eigelijk?
daar heb ik ook al 3 mm vonk mee gemaakt
je kan denk ik met je nst gewoon een jacobsladder maken met 2 waterleidings buizen in v
je kan altijd ontladen door de hv aansluitingen kort te sluiten
ohja bijna vergeten: is je bobine er al?
denk dat de nst zo zit

code:

hv | | |
oooooooooo
220 | |

en dan de 2 buitenste hv aansluitingen
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:30:

Uitspraak van Topboy Bram op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:25:
Yes mensen!

Me nieuwe bobinesturing werkt!
Ik heb het schema een beetje omgegooid, in plaats van een bd137 die dan een 2n3055 aanstuurt, gebruik ik nu een BUL310 hoogspanningstransistor.

haha sorry, door alle enthousiasme las ik daar overheen :p

Waarschuw beheerder
donateur
Hmmm heb op marktplaats een primaire spoel, een secundaire spoel en een HV Transformator op de kop getikt voor een mooi prijsje.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:30:
hoeveel ma geeft een ccfl polypropyleen dielectrum eigelijk?
daar heb ik ook al 3 mm vonk mee gemaakt
je kan denk ik met je nst gewoon een jacobsladder maken met 2 waterleidings buizen in v
je kan altijd ontladen door de hv aansluitingen kort te sluiten
denk dat de nst zo zit

code:

hv | | |
oooooooooo
220 | |

en dan de 2 buitenste hv aansluitingen

Ik draai nu op 200 bps. Ik denk dat ik de disc voorboor zodat ik makkelijk elektroden kan bijplaatsen. Ik dacht aan 200,400,600 en 800 bps.
Het nadeel is dat de motor synchroon maar erg zwak is. Ik denk dat bij een verdubbeling van elektroden dat hij het al niet meer rond krijgt op 3000 rpm. Dus wordt het dan een arsg. Dat is opzich niet echt een probleem, maar wel jammer.
Met die fasecontroller samen met een srsg kun je wel mooie effecten uithalen.
Zo kan ik nu langzaam van 100bps overgaan naar 200 bps. Waarbij de tweede bang van niks steeds harder wordt tot ze even hard zijn. Dan klinkt de tesla super monotoon en worden de streamers ook veel rustiger. Ze blijven langer op de zelfde plek en kronkelen heel rustig. Als de tweede bang zacht is en de eerste hard (veel harder door resonant laden) klinkt het het een soort van schor met wild rond springende streamers. Super gaaf omdaar mee te spelen
Helemaal omdat ik met de tweede variac de power kan regelen.
Maar goed, even eerst dit proberen, aan jouw tes tezien werkt hoge bps als een speer !

Waarschuw beheerder
donateur
Hey bram bap

ik heb bijna alle onderdelen voor mijn sstc. (krijg morgen 13 power fets binnen (1tje gratis )) Maar nu heb ik nog een paar vragen.
hoe bereken ik hoeveel primaire windingen ik moet nemen of moet ik er gewoon een aantal nemen (rond de 20 komt veel voor geloof ik )
en voor de secondaire spoel zat ik te denken aan 2000 windingen van 0.20 mm draad op een plexi buis (tenminste het lijkt op plexi) van 18 cm doornsede en 40 cm hoog. het probleem is alleen dat de verhouding dan niet klopt (hoogte ten opzichte van de breedte) nu meen ik ergen gelezen te hebben dat dit voor een sstc niet veel uit maakt maar weet het niet zeker. klopt dit of kan ik beter een andere buis zoeken ?

edit:
specs van de spoel met plexi buis.

code:
Secondary Outputs:
103.51 [kHz] = Secondary Resonant Frequency
90 [deg°] = Angle of Secondary
40 [cm] = Length of Winding
50 = Turns Per cm
0 [cm] = Space Between Turns (edge to edge)
16 [awg] = Recommended Wire Size
1130.97 [meters] = Length of Wire
2.22 = H/D Aspect Ratio
620.81 [ohms] = DC Resistance
176449 [ohms] = Reactance at Resonance
176336 [ohms] = Forward Transfer Impedance
0.316 [kg] = Weight of Wire
271.305 [mH] = Les-Effective Series Inductance
284.95 [mH] = Lee-Equivalent Energy Inductance
268.066 [mH] = Ldc-Low Frequency Inductance
8.714 [pF] = Ces-Effective Shunt Capacitance
9.164 [pF] = Cee-Equivalent Energy Capacitance
16.122 [pF] = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.205 [mm] = Skin Depth
0 [pF] = Topload Effective Capacitance

edit2:

of ik moet voor een kolosale secondaire gaan van 18 bij 70 cm. hmm klinkt verleidelijk alleen beetje groot
draad heb ik genoeg dus. maarjah dan word het weer zon lomp ding

code:

Secondary Outputs:
84.01 [kHz] = Secondary Resonant Frequency
70 [inch] = Length of Winding
28.6 = Turns Per inch
0 [inch] = Space Between Turns (edge to edge)
15 [awg] = Recommended Wire Size
9424.8 [ft] = Length of Wire
3.89 = H/D Aspect Ratio
202.71 [ohms] = DC Resistance
92409 [ohms] = Reactance at Resonance
95602 [ohms] = Forward Transfer Impedance
5.42 [lbs] = Weight of Wire
175.067 [mH] = Les-Effective Series Inductance
189.432 [mH] = Lee-Equivalent Energy Inductance
165.775 [mH] = Ldc-Low Frequency Inductance
20.501 [pF] = Ces-Effective Shunt Capacitance
20.726 [pF] = Cee-Equivalent Energy Capacitance
29.442 [pF] = Cdc-Low Frequency Capacitance
8.976 [mils] = Skin Depth
15.297 [pF] = Topload Effective Capacitance

???
laatste aanpassing
Uitspraak van Topboy Bram op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:33:
Ik draai nu op 200 bps. Ik denk dat ik de disc voorboor zodat ik makkelijk elektroden kan bijplaatsen. Ik dacht aan 200,400,600 en 800 bps.
Het nadeel is dat de motor synchroon maar erg zwak is. Ik denk dat bij een verdubbeling van elektroden dat hij het al niet meer rond krijgt op 3000 rpm. Dus wordt het dan een arsg. Dat is opzich niet echt een probleem, maar wel jammer.
Zo kan ik nu langzaam van 100bps overgaan naar 200 bps. Waarbij de tweede bang van niks steeds harder wordt tot ze even hard zijn. Dan klinkt de tesla super monotoon en worden de streamers ook veel rustiger. Ze blijven langer op de zelfde plek en kronkelen heel rustig. Als de tweede bang zacht is en de eerste hard (veel harder door resonant laden) klinkt het het een soort van schor met wild rond springende streamers. Super gaaf omdaar mee te spelen
Helemaal omdat ik met de tweede variac de power kan regelen.

Zo! beter man :)

aan jouw tes tezien werkt hoge bps als een speer !

yep, ik weet dat mijn NST ongeveer doorslaat bij een afstand van 8-9mm, en daarop heb ik de afstanden van de buisjes afgestemd. Het idee van meerdere buisjes is ook dat je een beetje kunt testen met verschillende afstanden. Het komt dus niet zo precies.

Als je het moeilijker wilt doen met resonant laden, dan kun je misschien het beste even kijken naar een simulatie, wat precies de juiste spanning is zodat je een BPS van 100 hebt (= maximale energie per doorslag). Je kunt dan met die spanning gaan terugrekenen wat de juiste afstand moet zijn voor de spark-gap. Let wel op dat deze afstand nooit helemaal juist van te voren te bepalen is. Dit komt doordat de overslag-spanning afhankelijk is van een boel factoren. Een verstelbaar type is daarom altijd handig.

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:35:
klopt dit of kan ik beter een andere buis zoeken ?

Marco. ik ben bang dat dat nogal een zooitje zal worden. Twee componenten lijm is nogal taai. Ik vraag me af of je dat netjes op de spoel krijgt. Misschien kun je het verdunnen met thinner.
Er bestaat twee componenten epoxylak, maar dat is nogal duur.
Ik bebruik lak op polyurethaan (PU) basis en dat werkt prima.
Glitsa vloer lak bevoorbeeld. Dat is tekoop in kleine blikjes voor weinig.
Ga altijd voor hoogglans, daar zitten minder vulstoffen in.

Nickbongers, KillerB geeft een uitleg op pagina 12 van deze thread. Ik geef een uitleg onderaan pagina 2 en bovenaan pagina 3. Misschien dat je daar wat een hebt.

Zo kan ik nu langzaam van 100bps overgaan naar 200 bps. Waarbij de tweede bang van niks steeds harder wordt tot ze even hard zijn. Dan klinkt de tesla super monotoon en worden de streamers ook veel rustiger. Ze blijven langer op de zelfde plek en kronkelen heel rustig.

Welk diameter draad heb je nu eigenlijk gebruikt? Het ziet er namelijk erg fijn uit. Ik weet nog dat het bij mijn coil een hels karwei was, en dat was dan met 0,35mm draad, wat relatief dik is in vergelijking met wat jij hebt volgens mij.

Ik heb overigens wel gewoon 2componenten epoxy gebruikt voor het aflakken. Ik had het nog in redelijk grote hoeveelheden staan. Wat ik wel heb gedaan is de coil gemonteerd op een horizontaal draaibare opstelling (technisch lego even van de zolder gehaald ), zodat de epoxy niet kon druppelen naar onderen toe. Dan liet ik de coil dus gewoon langzaam draaien met iets van 5RPM. Gaf echt een mooi gelijkmatig resultaat.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:41:
Marco. ik ben bang dat dat nogal een zooitje zal worden. Twee componenten lijm is nogal taai. Ik vraag me af of je dat netjes op de spoel krijgt. Misschien kun je het verdunnen met thinner.
Er bestaat twee componenten epoxylak, maar dat is nogal duur.
Ik bebruik lak op polyurethaan (PU) basis en dat werkt prima.
Glitsa vloer lak bevoorbeeld. Dat is tekoop in kleine blikjes voor weinig.
Ga altijd voor hoogglans, daar zitten minder vulstoffen in.

Nickbongers, KillerB geeft een uitleg op pagina 12 van deze thread. Ik geef een uitleg onderaan pagina 2 en bovenaan pagina 3. Misschien dat je daar wat een hebt.

Ja word lastig om het op de spoel te krijgen aangezien ik heb 0.1 mm draad genomen best wel klote karwei maar wel goed gelukt morgen waarscijnlijk ook de primaire bouwen
is zien hoe dat gaat. Ik weet wel dat met dat draad zo'n spoel draaien is echt lastig.
Mocht je nog overlappende windingen hebben, lak die extra, want dat zijn punten waar vonken graag uitbreken. We zullen het zien! Spannend! :kwijl:

Nog iets;

Ik zou een mirco tesla maken
Iemand tips ??
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 26 oktober 2007 om 12:47:
Ik zou een mirco tesla maken
Iemand tips ??

He marco,

hier al naar gekeken?

Secondary Outputs:
28.6 = Turns Per inch
3.89 = H/D Aspect Ratio
Waarschuw beheerder
Ik ben vandaag nog eens met de fase shifter bezig geweest
Ik ben van lage capaciteit naar 24 uf gegaan maar ik kan niet zeggen dat ik een boel shift heb.
Moet ik er wel bij vermelden dat ik geen weerstand en geen zekering gebruik maar dat zal voor de werking toch weinig uitmaken dacht ik?

[img cacheid=0014187c00298cc2f22187b51a020e1087]http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=hobbyhok+006.jpg[/img]

ff weer een plaatje brengt de zaak wat tot leven

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Topboy Bram op vrijdag 26 oktober 2007 om 13:04:
He marco,

hier al naar gekeken

Ey Bram ik zal het even met mijn vulpen overnemen misschien dat het nog relevant is.
Uitspraak van Topboy Bram op vrijdag 26 oktober 2007 om 13:04:
hier al naar gekeken?

Secondary Outputs:
28.6 = Turns Per inch
3.89 = H/D Aspect Ratio

Beste fl0ckies, ben zojuist een fout van mega omvang tegengekomen.
Een ding, je hebt als pimary inner radius 20 cm, gekozen.
Een diameter van 40 cm dus. Dat is nogal veel.
Ik denk dat je radius voor diameter hebt aangezien ?
Je zou deze kunnen nemen :
Gradient angle [degrees] 0
Primary tap factor [%/100] 0.900
Primary inner radius [cm] 10.00
Primary number of turns 8.50
Primary copper diameter [mm] 8.00
Primary winding distance [cm] 2.00
Primary resonance frequency [kHz] 289.86

Je hebt daar dan 7.5 meter leiding voor nodig.

Voor zover ik weet, is een primary onder een hoek alleen beter voor kleine coils. En dan een hoek van 15-25 graden. Voor grotere coils is plat beter.
Bij een te grote hoek raakt de coil overcoupled, met als resultaat dat de secondary coil gaat overslaan.

dit betekend dat je je flink kunt bezeren, en zelfs waarschijnlijk de dood zult vinden. Het is maar een waarschuwing, ik hoop dat jullie hem wel serieus nemen.

(Owja, het is zeer frustrerend dat jullie dezelfde avatar hebben, ik kan jullie bijna niet onderscheiden)

Waarschuw beheerder
donateur
:S :S :S

Godverdomme dat meen je niet!
Dus inner radius is geen diameter? Weet je dat zeker? Ik ging er van uit dat dat diamter was en dat ik dus aan beide kanten van mijn secundaire nu zo'n 5cm over zou houden.
Mijn tesla coil is een kleintje hoor. Ik heb secundair maar 41cm gewikkeld hoewel ik wel op 500W uit kom dus das dan wel weer behoorlijk. Ik ga toch liever voor een inverse conical maar ik vind 30 graden toch een beetje aan de steile kant maar het kan wel. 25 lijkt me nog beter maar dan kwam ik dus niet goed uit maar dat ga ik nu dus nog eens ff opnieuw proberen met een inner radius van 10cm.
En die koperbuis is idd veels te duur! Ik ga informeren bij zo'n koelings bedrijf! Misschien kunnen we elkaar een beetje helpen!

Ik heb nog eens even berekend nu en ik ga toch liever voor 1 van deze:
(Het verschil zit hem in de primary winding distance)

Gradient angle [degrees] 20
Primary tap factor [%/100] 0,900
Primary inner radius [cm] 14,00
Primary number of turns 7,00
Primary copper diameter [mm] 6,00
Primary winding distance [cm] 2,00

Primary resonance frequency [kHz] 289,68
Secondary resonance frequency [kHz] 291,369
Resonance wavelength/4 (Lambda/4) [m] 258,91
Secondary length of wire [m] 257,61
--------------------------------------------

Gradient angle [degrees] 20
Primary tap factor [%/100] 0,900
Primary inner radius [cm] 14,00
Primary number of turns 7,00
Primary copper diameter [mm] 6,00
Primary winding distance [cm] 1,50

Primary resonance frequency [kHz] 291,00
Secondary resonance frequency [kHz] 291,369
Resonance wavelength/4 (Lambda/4) [m] 257,73
Secondary length of wire [m] 257,61
--------------------------------------------

Voor de eerste vind ik het frame makkelijker te maken. Ben van plan om 4 standaards te maken rondom te secundaire. Dan boor ik de gaten voor de koperbuis in het mdf en omdat ik 4 standaards heb verdeel ik de 2cm tussen de gaten door 4 zodat ik het langzaam en geleidelijk naar buiten kan laten lopen. Dan boor ik dus in de eerste plaat 5cm van de secundaire, de 2e 5,50cm van de secundaire, de 3e 6cm en de 4e 6,50 zodat ik in de eerste weer 7cm van de secundaire kan beginnen. Dat is dus 5+2=7 dus precies 2cm verder.
Die 1,5cm is veel moeilijker netjes in 4en te delen.

Nou Bram wat zeg jij er van?
(trouwens ik heb ergens gelezen dat die graden tussen de 20 en 45 mogen liggen... Maja dat zal wel steeds verschillend zijn.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 26 oktober 2007 om 13:42:
Nou Bram wat zeg jij er van?
(trouwens ik heb ergens gelezen dat die graden tussen de 20 en 45 mogen liggen... Maja dat zal wel steeds verschillend zijn.

Die gelijkspanning stop je gewoon in je tankcap.
Die 50 hertz is toch verder nergens goed voor.
Je laad je cap op tot de spanning die nodig is om de sg te overbruggen.
Op het moment dat ie vonkt resoneert ie toch op de resonantie frequentie van de coil. vele khz

Waarschuw beheerder
donateur
Ooh oke is goed Bram Bap, ik zal dat even realiseren

Ik zie dat je lekker bezig bent.:) Nog steeds fanatiek met folie en plastic velletjes ;) Gaaf dat het zo goed werkt.
Wordt de primaire spoel warm na een tijdje ? :)

Waarschuw beheerder
donateur
up
Waarschuw beheerder
eyz bois zit ook met een probleem, heb er één overgenomen voor een mooi prijsje maar hij maakt kortsluiting ofzo er komt allemaal stroom vanaf. Ik heb ff gezocht op internet maar schijnt vaker voor te komen ik heb foto:

[img width=500 height=375]http://www.makezine.com/blog/98272227_4f6f848bd4.jpg[/img]

Waarschuw beheerder
donateur
Zou je bedrading ff wat dikker maken om mee te beginnen
Waarschuw beheerder
sorry maar daar zie ik het nut even niet van in, kan je misschien uitleggen waarom ik daar profijt van zou moeten hebben?
Waarschuw beheerder
hallo wat is dat een tesla, zijn die duur dan knal ik er 1
he man, Het werkt als volgt:
De spanning over de condensator gaat de 2 comparatoren in. De bovenste comparator schakelt als de spanning hoger wordt dan 9.5kV, de onderste als de spanning hoger is dan -9.5kV . Als de onderste comparator uitgang geinverteerd wordt, dan heb je de juiste signalen voor het aansturen van de schakelaar. Simpel met een OR-poortje aanelkaar knuppen en klaar .

De spoel (de primaire van de TC) is hier nog op 0H gelaten, voor de duidelijkheid van het laden en ontladen van de condensator. Als ik wel een inductie toevoeg, dan krijg ik een boel pieken te zien op het moment van doorslag. Nu lijkt me dit wel enigzins logisch, omdat er voor korte tijd resonantie tussen de primaire en condensator is. Jammer genoeg kan ik er nog niet precies de resonantiefrequentie mee bepalen .

zodoende.

een tesla kan je niet kopen, je gemotiveerd zijn en vooral kennis van zaken hebben wil je een actieve tesla in je bezit hebben.

heb laatst een aangeboden gekregen via tesla forum. Ik kon m overnemen voor 16.000

Er zit dus duidelijk geld in

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op vrijdag 26 oktober 2007 om 18:38:
heb laatst een aangeboden gekregen via tesla forum.

Je mag best zeggen dat je daar admin bent hoor :)
Ik wil dat je er trots op ben en dat mag best gehoord worden. :)
Waarschuw beheerder
toch zou het wel vers zijng om er eeng te hebbeng zou ik hem mooi op de koolsingel setteng :D

Waarschuw beheerder
donateur
Hmmm misschien voor een test ja

Waarschuw beheerder
donateur
Ben nu veel te high om aan me tesla te werken

Waarschuw beheerder
donateur
te veel red alert gespeeld (Y)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zondag 28 oktober 2007 om 21:02:
te veel red alert gespeeld

Ehh volgens mij kan je na het doorlezen van dit topic wel concluderen dat je hier te maken heb met kenners.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Flesh is the Fever, yehudim ha kadholim op zondag 28 oktober 2007 om 23:12:
:gaap: denk dat airmax een beetje te veel achter PF zit, aangezien zijn zwakzinnige uitspraak van vanvond.

zeg dat wel ja, alhoewel jij meer pagina's bekeken heb. Maar dat maakt niet uit. Ik ga rustig een nachtje slapen en dan komt alles weer goed (Y) (F)
Waarschuw beheerder
Hee FlockieSss, heb vannacht lekker doorgehaald en aan me coil gewerkt jwt, even een vraag:

Ik heb net mijn bescheiden Tesla spoel klaar en hij doet het prima. Vonken van 25 cm, mooi horizontaal in alle richtingen vanuit de torus. Maar er is ook vonkoverslag tussen de Primaire en secundaire spoel. Om mijn secundaire spoel te beschermen besloot ik hem in een pvc pijp te plaatsen maar de vonk had er maar een halve minuut voor nodig om de pijp te doorboren. Als ik foto's zie van werkende coils zie ik dit probleem niet. Weet iemand de oorzaak/oplossing van dit probleem zou kunnen zijn?

Waarschuw beheerder
donateur
mn broer heeft er ooit 1 suc6vol gemaakt :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 29 oktober 2007 om 09:27:
mn broer heeft er ooit 1 suc6vol gemaakt

Hoi Ilse, nodig hem anders even uit in dit topic, kunnen we misschien nog wat van hem leren

Waarschuw beheerder
donateur
Denk eerder dat wij hem wat zullen leren :)

Waarschuw beheerder
donateur
e maar als je die tesla gefixt hebt, fix er dan ook eentje voor mij
Artiest Parr
Waarschuw beheerder
ik wil pocketformaat jwt

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Topboy Bram op maandag 29 oktober 2007 om 08:42:
Hee FlockieSss, heb vannacht lekker doorgehaald en aan me coil gewerkt jwt, even een vraag:

Ik heb net mijn bescheiden Tesla spoel klaar en hij doet het prima. Vonken van 25 cm, mooi horizontaal in alle richtingen vanuit de torus. Maar er is ook vonkoverslag tussen de Primaire en secundaire spoel. Om mijn secundaire spoel te beschermen besloot ik hem in een pvc pijp te plaatsen maar de vonk had er maar een halve minuut voor nodig om de pijp te doorboren. Als ik foto's zie van werkende coils zie ik dit probleem niet. Weet iemand de oorzaak/oplossing van dit probleem zou kunnen zijn?

hmm lastig,
Uitspraak van Topboy Bram op maandag 29 oktober 2007 om 08:42:

heeJ BrammetJ met mii, ik heb de volgende tips even voor je opgeschreven :)

DE VOEDING: De meest gebruikte voeding's zijn neon transformators, veel voorkomende waarden zijn 9000V 60mA - 12000V 100mA.Zo heb ik ook Tesla spoelen gezien die werken met meerdere micro-golf-oven transformators.

PRIMAIR SPOEL: Hou de weerstand in de primair zo laag mogelijk, dit kan gereduceerd worden met dikke koperdraad.Let ook op de afstand tussen de windingen, te dicht kan aanleiding geven tot vonkoverslag en zelfinductie.

SECUNDAIR SPOEL: De sec. spoel moet goed geaard worden, ideaal is een ijzeren staaf in de grond plaatsen en daarmee verbind je je sec. spoel. Sluit geen aarding aan op het netwerk van je netstroom, dit kan aanleiding geven tot beschadiging van elektrische toestellen. Hou de weerstand zo laag mogelijk. Vernis eventueel de complete spoel zelf om vonkoverslag te voorkomen. Bij het opwinden van je sec. spoel kijk je best uit dat je niet dubbel koperdraad opwind op bepaalde plaatsen dit kan zorgen voor een onregelmatige resonantie.

ANDERE: Zeer belangrijk is de resonantie frequentie, die frequentie moet op elkaar afgestemd of gelijk zijn voor beide spoelen. Dit kan ber worden met formules en programma's. (Met zelf te experimenteren in diktes en lengtes van spoelen kom je er ook)Hou alle lengtes van kabels zo kort mogelijk in de primair, denk aan de weerstand en zelfinductie dit komt niet ten goede voor de resonantie. ;)

Ik hoop je hiermee voldoende ingelicht te habben wat betreft jou probleem :)

Waarschuw beheerder
donateur
ik heb ook een vraagje

Waar kan je eigenlijk wikkeldraad in kleine hoeveelheden bestellen, voor men flyback heb ik nog geen meter nodig, dan zou het nogal stom zijn om 5 km te kopen.

Waarschuw beheerder
donateur
(Ik heb denk ik eindelijk 2 trafo's voor mijn filament winding. Het waren oorspronkelijk trafo's wie begrenst waren op 300 watt (er zaten shunts in). Ik heb de shunts er nu uitgezaagd en de kern levert nu een stuk meer. Als ik hem secondair flink belast schiet hij al snel over de kilowatt dus. De kern kan het makkelijk aan want hij was enorm overgedimensioneerd. De kern is namelijk nog groter als die van mijn mot's dus (18 bij 16 bij 5 cm).
Morgen even de 2de trafo verbouwen en dan opnieuw wikkelen met 8 mm lasdraad.)

Waarschuw beheerder
donateur
ff klein schattig tesla'jte gemaakt ;P

[img width=1024 height=908 cacheid=0002e5310006cdcf49f5c7531a020f0ba9]http://cas.umkc.edu/physics/sps/projects/teslacoil/teslacoil.JPG[/img]

Voor op vakantie ofzo hehe ;)

Waarschuw beheerder
he maar ouwe, luister dan de polaire groep van de plasmamembraan is hydrofoob he? of niet? zo ja.. is de resolutie van die tesla natuulek 4.2 Kwv aan waarde groter ten opzichte van de resonantie frequentie van die tesla van werner of heb ik dat mis? :/

en hoeveel Ohm. heb je nodig voor een pocketformaat tesla? wat voor spanning?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
leuk tesla'tje(y)
*even nog een aanvulling:
vergeet niet dat Geladen deeltjes niet door een potentiaalgradiënt kunnen worden voortbewogen. dus is het wel 4 mg? en Dekzie. de polaire groep is trouwens hydrofiel. sorry foutje;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Echt leuk dat we zoveel van elkaar kunnen leren hier. :)

Waarschuw beheerder
ken gebeuren, zal het gelijk ff aanpassen bij mn model hier thuis.. is toch nog niet af :)