Partyflock

Forumonderwerp · 886018
4602x bekeken
Hoi allemaal.

Ik wil wat serieuzer word met het het djen.

En nu wil ik spullen aan gaan schaffen.

Eigenlijk wil ik meteen met cdspelers beginnen
omdat scratching tegenwoordig ook gewoon mogelijk is met de huidige cd spelers en ik toch wel verwacht dat steeds meer platen op cd uit zullen komen.

Wat adviseren jullie mij?

Gr Huib
Waarschuw beheerder
vinyl, alleen daar krijg je het echte gevoel mee in de vingers.
cd kan altijd nog :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Braxxoyn a.k.a. Belle Levelle op zaterdag 8 juli 2006 om 13:26:
steeds meer platen op cd uit zullen komen.

Je bedoelt dat je de vinyl rips zo van het internet af kan halen? Das toch niet echt draaien - vinyl is gewoon 10x zo cool :)
Waarschuw beheerder
vinyl :respect:
Waarschuw beheerder
donateur
Mja ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je wil gaan draaien. Voor sommige stijlen is vinyl gewoon handiger omdat niet alles op cd uit wordt uitgebracht. (of je moet het al gaan downloaden en branden, maar dat schiet ook niet op als je echt ergens wil gaan draaien).

en....
Uitspraak van Bram1985 op zaterdag 8 juli 2006 om 13:32:
vinyl is gewoon 10x zo cool :)

laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
En vinyl klinkt mooier.
Ja ik merk wel vaker dat vinyl populairder is is ook mooier.

Maar ik zie het ook een beetje als we durfen met zn allen geen afstand te doen van vinyl want dat heeft het altijd goed gedaan.

kwa platen is het nog een probleem omdat niet veel op cd uitgebracht word ik maar dat verwacht ik toch meer.

Waarschuw beheerder
vinyl:respect:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Braxxoyn a.k.a. Belle Levelle op zaterdag 8 juli 2006 om 14:02:
Maar ik zie het ook een beetje als we durfen met zn allen geen afstand te doen van vinyl want dat heeft het altijd goed gedaan.

kwa platen is het nog een probleem omdat niet veel op cd uitgebracht word ik maar dat verwacht ik toch meer.

Het geluid van vinyl is gewoon veel mooier dan digitaal geluid.
Daar om blijft het populair.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Heb t beide gedaan en moet zeggen...

Tis onverklaarbaar gewoon veel leuker om met platen te draaien...

Echt dat live touch... cd's moet je naar mijn idee alleen als ondersteuning gebruiken

Ik zou vinyl's kiezen (al ben je natuurlijk wel meer geld kwijt)

Waarschuw beheerder
Vinyl natuurlijk :D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Arjan S op zaterdag 8 juli 2006 om 14:30:
cd's moet je naar mijn idee alleen als ondersteuning gebruiken

idd die mening deel ik

Waarschuw beheerder
En vinyl klinkt mooier.

dit is een opmerking die 10 jaar geleden wel correct was maar heden ten dage niet meer.
En dat heeft te maken met de soundengineers van destijds die niet (goed genoeg) met digitale apparatuur overweg konden omdat ze tot die tijd alleen analoog gewend waren

tegenwoordig is het verschil niet meer hoorbaar

ik kies zelf voor het vinyl
is toch ja uhh ik vind het gewoon leuker, meer feeling
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
CD
AHa ja

Een paar nutiige antwoorden.

Dit is een van de weinige berichten die ik op pf heb gezet.

Ik merk toch wel dat er een hoop poepzaaiers bij zitten die nooit een plaat aangeraakt hebben.

Maar voor de serieuze adviezen danku

Gr Huib
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Braxxoyn a.k.a. Belle Levelle op zaterdag 8 juli 2006 om 19:16:
poepzaaiers

Zoals wie dan?? in dit topic probeert iedereen een fatsoenlijk antwoord op je vraag te kunnen geven, zijn we dan meteen poepzaaiers.? stop die vinyl maar in je reet en kijk of dat lekkerder zit dan een cd

Artiest {SHOWLIST artist 52609, 81872}
Waarschuw beheerder
Fuck cds and mp3...Real Dj plays Vinyl;P

Goos probeer(sorry) bedoel gewoon doen...

Just feel Vinyl
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Braxxoyn a.k.a. Belle Levelle op zaterdag 8 juli 2006 om 19:16:
Ik merk toch wel dat er een hoop poepzaaiers bij zitten die nooit een plaat aangeraakt hebben.

:no: wat doe je jezelf tog aan 8)
Artiest DanM
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 8 juli 2006 om 19:36:
wat doe je jezelf tog aan

Die wordt niet meer serieus genomen...;) anyway...ik draai vinyl, cd's zijn de toekomst, maar vinyl is the bomb....:)
Werkzaam bij Saw Blade Records
Artiest {SHOWLIST artist 53730, 96470, 32852, 30416, 98446}
Waarschuw beheerder
Vinyl Rulezzzz man, dat is het echt werk. Zo'n mooie grote zwarte plaat heeft wat zo'n klein cdtje heb ik nie veel mee. Btw Terror rulezzzz :D:P
Artiest {SHOWLIST artist 39362, 34000}
Waarschuw beheerder
makkelijk.. vinyl... Next !
Waarschuw beheerder
Uitspraak van House Makelaar op zondag 9 juli 2006 om 23:54:
Sinds wanneer is dat dan???

ja idd...

wist dat terror een zootje bagger was, dat klonk naar een fiat panda met overtoeren maar dat het ook ruleerde! :no: waar gaat deze wereld heen!? :cry:

Waarschuw beheerder
Ik vind een dj met cd's (alleen cd's) een beetje nep als je het me vraagt
Waarschuw beheerder
donateur
:yawn: Dubbel!
Artiest {SHOWLIST artist 43992, 69091, 71165, 45735}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Hiemen op zaterdag 8 juli 2006 om 13:30:
vinyl

amai vinyl is dikke macht :yes:

cker daarvoor gaan.

daarnaast is het gevoel ook veel beter "dat je de plaat hebt ipv een mp3" (y)

Artiest Killerbase
Waarschuw beheerder
Vinyl is over het algemeen veel lekkerder te draaien. Er is ook een beter overzicht over het nummer als je gaat kijken op de vinyl.

Vinyl geeft meer het gevoel dat je alles zelf doet.

Vandaar Vinyl :D
Artiest {SHOWLIST artist 68437, 59028, 53364, 60556}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 10 juli 2006 om 00:06:
Ik vind een dj met cd's (alleen cd's) een beetje nep als je het me vraagt

En wat als je in het begin geen vinyl's kan betalen?
Waarschuw beheerder
2 CDJ's zijn veel duurder dan een set goeie draaitafels..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 8 juli 2006 om 16:29:
tegenwoordig is het verschil niet meer hoorbaar

Daar ben ik het niet mee eens.
Bij vinyl ligt de naald op de plaat, een cd wordt gelezen.
Vinyl geeft een diepere sound, VINYL LEEFT!!!
Werkzaam bij House of Justice
Artiest {SHOWLIST artist 56855, 62740, 93455, 39403}
Waarschuw beheerder
Volgens mij is het antwoord duidelijk, VINYL!!!
Het is gewoon mooier en leuker, draai wel eens met cd's maar cd spelers zou ik thuis nooit neerzetten. CD zet je aan, drukt een paar knoppen in en klaar.
Vinyl is echt werken.
Artiest Eric Witlox
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dj Dniz op maandag 10 juli 2006 om 15:49:
Vinyl is echt werken.

enige verschil kwa draaien is dat je met een cd een cue punt heb waar je met 1 druk terug kan zeggen en bij vinyl moet je naalt terug zetten.
Vind de uitspraak hierzo van de ECHTE dj doet met vinyl maar een stomme uitspraak.
want kijk eens naar bijv sensation op black heb ik maar 1 iemand met plaat zien draaien (Catscan) dus de rest die met cd draaien zijn geen dj's.
Ik zelf vind vinyl wel meer the feeling hebben dat wel.
dus vinyl.
Maar als je niet echt veel cente heb kan je beter met CD beginnen ;)
laatste aanpassing
Uitspraak van Aw op maandag 10 juli 2006 om 18:32:
want kijk eens naar bijv sensation op black heb ik maar 1 iemand met plaat zien draaien (Catscan) dus de rest die met cd draaien zijn geen dj's.

eigenlijk moet je dus met beide draaien:P

Uitspraak van Aw op maandag 10 juli 2006 om 18:32:
Maar als je niet echt veel cente heb kan je beter met CD beginnen

Ik wilde eerst 2 cdj 800's halen of 2 akiyama acura draaitafels:). Maar ga denk ik toch voor de draaitafels.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
met cd's ben je alleen maar bezig om op knopjes te drukken en getalletjes (tijd) af te lezen.
Je kunt niet ff snel kijken waar een nummer is, bij vinyl kun je in 1 oogopslag zien waar een plaat is. Oke, dat laatste is een kwestie van gewenning.
Ook als je paniek bent (kan door van alles komen) kun je per ongeluk net op het verkeerde knopje drukken waardoor het geluid wegvalt en je weet dan niet waar het aan ligt. Bij een plaat ist gewoon makkelijk en overzichtelijk, naald erop, op de juiste snelheid en dan doe ie het gewoon.
Nadeel van cd's is dat die lens toch meer gevoeliger is, blijft sneller hangen of overslaan. Een naald blijft gewoon fatsoenlijk liggen, ook als je (of iemand anders) er tegen aan stoot. Ook in een warme, hoge luchtvochtigheid (komt niet altijd door de vrouwen....)zaal kunnen cd-spelers nog wel een haperen door condens.
oja, en met vinyl heb je gewoon meer muziek in je klauwen, veel steviger. krassen kun je uit een plaat halen, probeer dat maar eens met cd's......
de keuze lijkt me nu makkelijk
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Buster Palmer op maandag 10 juli 2006 om 15:55:
Uitspraak van Lancher op maandag 10 juli 2006 om 11:20:
Hmmm okay enw at is de prijs van een plaat?

7/8 euro

dan moet ik n andere platen winkel zoeken :p hier is alles ondertussen al €10,50- sinds n jaar of zo :D daar voor idd rond de 8 :D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ERVEE op maandag 10 juli 2006 om 22:52:
krassen kun je uit een plaat halen,

Leg eens uit :D.

Uitspraak van verwijderd op maandag 10 juli 2006 om 23:04:
dan moet ik n andere platen winkel zoeken :p hier is alles ondertussen al €10,50- sinds n jaar of zo :D daar voor idd rond de 8 :D

Incl. verzendkosten :P?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
erg bruikbaar ja :s
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 05:42:
erg bruikbaar ja :s

Hehe om dat te lezen moet je een artiesten profiel hebben ;).

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Buster Palmer op dinsdag 11 juli 2006 om 10:39:
Hehe om dat te lezen moet je een artiesten profiel hebben

heb ik,alleen geen directe link meer er naar toe
Artiest {SHOWLIST artist 27900, 47423}
Waarschuw beheerder
Vinyl :respect:

Het heeft zoiezo zoals iedereen al zegt hier, meer feeling..Je hebt echt het gevoel dat je wat in je handen hebt..Je kan vette zoektochten naar een bepaalde plaat hebben gedaan, en dan toch die plaat hebben gevonden en dan echt heel trots zijn..Met cd's kan je zowat alles nog kopen. Maar met vinyl heb je nog echt platen die zeldzamer zijn, en niet iedereen heeft. En ik vind t geweldig om in de platenzaak de platenbakken door te zoeken naar mooie platen :jaja:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
vroegah waren er niet eens cds...:p:s:p

Waarschuw beheerder
als ik jou was zou k beginnen met platen heb ik zelf ook gedaan. Je krijgt er meer gevoel mee en persoonlijk als DJ vind ik vinyl`s veel lekkerder draaien dan je met cd`s draait.
Waarschuw beheerder
krassen kun je uit een plaat halen, probeer dat maar eens met cd's......
de keuze lijkt me nu makkelijk

je brand dan gewoon een nieuwe en de over van overslaan enz.
in bijna alle clubs staan wel een setje pioneers (CDJ 1000 of CDJ 800) nou je moet je best doen om die over telaten slaan :)

Maar vinyl is wel meer feeling :9
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Cd's hebben zo hun voordelen, maar vinyl blijft, vind ik, toch dè shit.

Stel dat het je niks zou kosten, waar zou je dan voor kiezen?

:bier:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
[img width=300 height=203 cacheid=0013d4d4002461cc359b91e91a017ca05e]http://www.idp.nl/warehouse/easyshopmaker/e9_8.jpg[/img]

Toch wel erg mooi! en werkt zeer goed!

Mhaw met CD's scheelt het je een hoop sjouw en sleep werk. :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 13:35:
Mhaw met CD's scheelt het je een hoop sjouw en sleep werk

Dat is wel zo!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Buster Palmer op dinsdag 11 juli 2006 om 13:28:
Stel dat het je niks zou kosten, waar zou je dan voor kiezen?

Dan voor vinyl en cd :D want soms is een loopje maken handig want kan je eigen mixen maken live en dan is t vet:P
Waarschuw beheerder
image

Toch wel erg mooi! en werkt zeer goed!

Mhaw met CD's scheelt het je een hoop sjouw en sleep werk. :)

heb er veel negatieve dingen over gehoord dat die niet aanvoelt als een SL enz enz

Waarschuw beheerder
donateur
Ach dat zal het nooit worden! Is ook nooit met elkaar te vergelijken. Toch een beetje appels met peren. Het is denk ik ook een kwestie van (willen) wennen en aanpassen. Werkt dan prima!
Waarschuw beheerder
technics beweerde van wel :P
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
See for yourself :) kan wel :)

http://video.google.com/videoplay?docid=8387850343829975145&q=rockid
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Zoo, die kerel kan dat wel :jaja:

Waarschuw beheerder
donateur
Is rockid er is geen betere in Nederland!
Waarschuw beheerder
100% vinyl :)

Artiest R-K
Waarschuw beheerder
Ook als je paniek bent (kan door van alles komen) kun je per ongeluk net op het verkeerde knopje drukken waardoor het geluid wegvalt en je weet dan niet waar het aan ligt. Bij een plaat ist gewoon makkelijk en overzichtelijk, naald erop, op de juiste snelheid en dan doe ie het gewoon.
Nadeel van cd's is dat die lens toch meer gevoeliger is, blijft sneller hangen of overslaan. Een naald blijft gewoon fatsoenlijk liggen, ook als je (of iemand anders) er tegen aan stoot

haha, als je niet weet waar het aan ligt ben je gewoon een knoeier ;)

En een lens is gevoeliger?? Hou jij eens een platenspeler die draait op de kop en vervolgens een CDJ en schud hem heen en weer... niks aan de hand, kan ook simpelweg niet overslaan omdat de cd is ingelezen in het geheugen..

verder vind ik vinyl evengoed ook leuk :P

Waarschuw beheerder
Mhaw met CD's scheelt het je een hoop sjouw en sleep werk

watjus
Waarschuw beheerder
op 1 cd passen 3 vinyls ong. op.
Naar een feest neem je een stuk of 21 platen mee nou 21 platen of 7 cdtjes nou dat is een stuk minder slepen + dat een cd als die kapot gaat geen probleem brand je een nieuwe:P

Waarschuw beheerder
CD is makkelijker, het tempo van een master track (Zoals die meestal op CD's staan) is altijd gelijk, en dat tempo wil op een draaitafel nog wel eens varieeren..

of heb ik het nu helemaal mis?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 12:07:
Uitspraak van ChieLLes op dinsdag 11 juli 2006 om 10:39:
Hehe om dat te lezen moet je een artiesten profiel hebben

Ahh shit wil ik... paar van mijn platen klinken beetje als kampvuurtjes... gezellig maar niet echt draaibaar
Artiest {SHOWLIST artist 61045, 646, 98523}
Waarschuw beheerder
Nadeel van cd's is dat die lens toch meer gevoeliger is, blijft sneller hangen of overslaan. Een naald blijft gewoon fatsoenlijk liggen, ook als je (of iemand anders) er tegen aan stoot

Ooit van een buffer geheugen gehoord? En daarnaast komen er steeds meer "cd" players met een Harddisc op de markt...

Ontopic:

zet twee cdx'en van Numark op het podium, en het publiek ziet echt niet het verschil tussen Vinyl of digitaal. De Dj doet precies hetzelfde met die dingen als met vinyl, simpelweg omdat er echt vinyl op ligt in de maat 12" Zelfde interface dus...

de sounds is vet, geen resonantie en skippende naalden...

Ik mag dan zeker een Vinyl Junk zijn en hecht daar veel waarde aan, maar ben ook realistisch dat de kids van nu met hun gadgets de dj's van morgen zullen zijn... No way dat die met vinyl gaan draaien, kijk je naar de toekomst? dan ga je die CDX 'en van Numark checken... Verder zijn de sl dz's van Technics ook een goede optie....

Out, Junk

*** sniff vinyl ***
laatste aanpassing

Artiest Frank B
Waarschuw beheerder
Verder zijn de sl dz's van Technics ook een goede optie....

ik had deze ergens vorig jaar gekocht maar was er niet zo tevreden over kwa gebruik / gevoeligheid. ik heb hem omgewisseld voor een pioneer waar ik echt mega tevreden over ben!
Vinyl is zeker mooi

Maar ik heb gemerkt dat in de werkelijkheid
er vaak alleen maar geshowed word met de plaat en plots naar cd speler gegrepenen word als het tot overmixen komt.

Ik houd het de laatste tijd veel in de gaten en kom er toch wel achter dat er ook heel wat voor de show word gedaan.
Knop draaien hier,knopje draaien daar,plaatje starten en stoppen fff goed legghen weer goed leggen.
En dan vervolgend naar de map van gecopieerde cdmixen lopen om de cd erin te frotten en starten maar.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Braxxoyn a.k.a. Belle Levelle op woensdag 12 juli 2006 om 21:17:
Knop draaien hier,knopje draaien daar,plaatje starten en stoppen fff goed legghen weer goed leggen.

dat snap ik idd ook nooit
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Braxxoyn a.k.a. Belle Levelle op woensdag 12 juli 2006 om 21:17:
En dan vervolgend naar de map van gecopieerde cdmixen lopen om de cd erin te frotten en starten maar.

Net alsof "net zoals met vinyl draaien maar dan vanaf cd" veel makkelijker is als draaien met vinyl :s

Sweet dreams buddy, je komt nog van een koude kermis thuis...

cd mixen is net als met vinyl, soms zelfs lastiger!

;)

*** sniff vinyl ***
Artiest Ricos
Waarschuw beheerder
Ikzelf draai met beiden. Zoiezo vinyl (standaard) en dan ligt het aan het soort feestje of ik cd's gaat gebruiken.

Hier heb ik zelf 2 technics draaitafels en 1 denon dns5000 cd speler staan. Geloof mij, cd draaien is totaal NIET makkelijker dan vinyl draaien.

Voor demo's opnemen is het wel handig. En je hebt tevens meerdere mogelijkheden om te doen (2 platen 1 cd etc, eigen intro maken + gebruiken in je demo)

Ik ben tevreden over beiden, maar ooit zal de cd speler standaard worden in de clubs, en een draaitafel een bijzaak zoals nu de cd speler.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Vinyl Junk op woensdag 12 juli 2006 om 21:26:
je komt nog van een koude kermis thuis

ik kom nog vd oude kermis...

maar goed,de meester heeft gesproken...

Artiest Punk!
Waarschuw beheerder

Lastiger omdat er veel meer mee kan en de verleiding groot is de meervoud aan features te gebruiken.

Vinyl is een ontzettend beperkt medium en dj's zijn echt op de zwate kousen kerk na de meest conservatieve lui op deze aardkloot. Is de hele wereld inmiddels al aan de ipod staan wij nog te werken met een medium van 50 jaar geleden.

Je hebt ook gelijk wanneer je zegt dat de volgende generatie niet meer met vinyl zal werken, wij zijn wat dat betreft de generatie die de mazzel heeft zowel met het nieuwe als met het oude kunnen werken. Later als we groot zij kunnen wij dus zeggen, ja opa weet best hoe die pc werkt maar vroeger waren de dj's nog echte mannen die met een tas van 30kg op pad moesten op zaterdag ;)

Overigens ben ik zelf ook nog een SL bezitter maar mag van mij al het vinyl er uit getyft worden en vervangen worden voor hedendaagse media. Voordeel van de hedendaagse media is dat het leven buiten het draaien om een stuk makkelijker word, geen gekloot meer met 10 platenzaken af lopen om TE duur vinyl te scoren, geen zware platentassen meer, geen kromme, bekraste of weet ik veel wat vinyls meer etc etc.

Nee over 10 jaar zoeken we de SL op in het museum en is CD ook alweer achterhaald. Ik ben er namelijk van overtuigd dat wanneer de overgang naar CD volledig is gemaakt de digitale revolutie zijn achterstand in zal gaan halen die de afgelopen 10 jaar is opgelopen.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 juli 2006 om 00:55:
geen gekloot meer met 10 platenzaken af lopen om TE duur vinyl te scoren,

dat is voor mij ook een zeer belangrijke reden. Scheelt zoveel geld al koop je je nummers digitaal!! Komt natuurlijk ook doordat die shit niet geperst hoeft te worden etc..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Aw op woensdag 12 juli 2006 om 17:15:
een cd als die kapot gaat geen probleem brand je een nieuwe

Met een plaat net zo :yes:, steel je gewoon een nieuwe :devil:

(beetje flauwe vergelijking, sorry ;))
Net alsof "net zoals met vinyl draaien maar dan vanaf cd" veel makkelijker is als draaien met vinyl

Sweet dreams buddy, je komt nog van een koude kermis thuis...

Nee dat gellof ik wel maar ik merk dan gewoon dat ze op dat cdtje een totaal thuis in elkaar gezette mix hebben staan.

Niet dat daar heel veel mis mee is maar dan moet je ook niet net doen ofdat je een plaat an het mixen bent.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 juli 2006 om 08:04:
dat is voor mij ook een zeer belangrijke reden. Scheelt zoveel geld al koop je je nummers digitaal!! Komt natuurlijk ook doordat die shit niet geperst hoeft te worden etc..

Weten jullie waar je dan die extended versiersies digitaal kunt downloaden?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Braxxoyn a.k.a. Belle Levelle op donderdag 13 juli 2006 om 10:45:

extended versies? wat bedoel je?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Aw op woensdag 12 juli 2006 om 17:15:
op 1 cd passen 3 vinyls ong. op.
Naar een feest neem je een stuk of 21 platen mee nou 21 platen of 7 cdtjes nou dat is een stuk minder slepen + dat een cd als die kapot gaat geen probleem brand je een nieuwe

21 platen mee? licht het aan mij of is dat bestwel weinig...
is dat alleen de mix die je ingestudeerd hebt.. dat je maar 21 platen mee neemt? en als het niet aanslaat bij het publiek,... dan moet je toch verschillende mogelijkheden hebben om andere platen te gaan draaien?

met 21 platen red ik het denk ik echt niet heb altijd veel meer bij

Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 juli 2006 om 11:02:
Uitspraak van DJ Huub vs The Entity op donderdag 13 juli 2006 om 10:45:

extended versies? wat bedoel je?

dat zijn de versies die op plaat staan, dus met een langere intro en langere outro.. zodat ze ingemixt kunnen worden.

op een plaat duurt een nummer vaak een stuk langer dan op een compilatie CD ofzo
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dennis W op donderdag 13 juli 2006 om 11:32:
op een plaat duurt een nummer vaak een stuk langer dan op een compilatie CD ofzolaatste aanpassing 13 juli 2006 11:34

wie gaat er dan ook van compilaties cd draaien??

gewoon www.beatport.com, daar kan je de nummers downloaden zoals ze op vinyl worden uitgebracht
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dennis W op donderdag 13 juli 2006 om 11:32:
21 platen mee? licht het aan mij of is dat bestwel weinig...
is dat alleen de mix die je ingestudeerd hebt.. dat je maar 21 platen mee neemt? en als het niet aanslaat bij het publiek,... dan moet je toch verschillende mogelijkheden hebben om andere platen te gaan draaien?

met 21 platen red ik het denk ik echt niet heb altijd veel meer bij

Ik had er bijv. bij moeten zetten idd.
had t zo gedaan dat me rekensommetje goed uitkwam :-$:9

Waarschuw beheerder
donateur
Vinyl heeft gewoon iets moois! Collectors Items.

CD's heb je een onbeperkte oplage van. Zeker als je het kan downlaoden.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 juli 2006 om 13:12:

wen er maar aan, dat is nu al zo met een groot deel wat digitaal uitgebracht word.. of je moet zelf aan de bak om exclusieve tracks te bouwen
Artiest PRAIA
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 juli 2006 om 13:12:
Vinyl heeft gewoon iets moois! Collectors Items.

dat valt ook wel mee, die ontzettende hype van REPRESSES gaat maar door. Erg jammer. Maja er moet geld in het laadje komen

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Praia op donderdag 13 juli 2006 om 13:31:
die ontzettende hype van REPRESSES gaat maar door

Dat is waar. Maar is anders dan het origineel.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 juli 2006 om 13:37:
Dat is waar. Maar is anders dan het origineel.

True,maar ik baal er wel van. Ik heb voor sommige platen echt de hele wereld afgezocht, en dan zie je dat er nu van die lullige represses komen.

:(

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Praia op donderdag 13 juli 2006 om 13:40:
True,maar ik baal er wel van. Ik heb voor sommige platen echt de hele wereld afgezocht, en dan zie je dat er nu van die lullige represses komen.

dat hou je toch altijd, niks aan te doen.. enige wat echt exlusief is zijn je eigen tracks
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Praia op donderdag 13 juli 2006 om 13:40:

en een baal geld voor hebt neergelegd :lol:
Waarschuw beheerder
maar met een cd kan je een set bijzonder maken door bijvoorbeeld je eigen nummers/remixen te laten horen.

Waarschuw beheerder
donateur
Ben zelf opgegroeid in een tijd dat SL-1200 de enige draaitafel ter wereld was die voldeed aan de eisen van een DJ. Er was gewoon niets anders.

Goed draaien leer je met vinyl. Daarna zou ik pas overstappen op digitale dex. Voordeel om met vinyl te beginnen is dat je niet direct verzuipt in de muziek.

Bij opbouwen van een set is het belangrijk dat je je muziek kunt dromen, zodat je altijd perfect instart. Niets vervelender dan twee verschillende stringpartijen vals door elkaar heen. (n)

Met digitaal, lees downloaden, komt de muziek sneller binnen dan dat je jezelf de muziek eigen kunt maken. Je hebt dan wel heel veel muziek staan, maar eigenlijk weet je van de meeste nummers niet genoeg. Gevolg is een slechte mix. Mijn oude platen van vroeger kan ik nog steeds in een razend tempo blind aan elkaar breien, maar door de overkill van nieuwe shit beheers ik het nieuwe spul veel te weinig vind ik zelf.

Heb zelf ook paar digitale dex staan. Ik heb diverse modellen een week gehuurd om te kijken welke voor mij het lekkerste aanvoelden.

SLDZ-1200: geluidskwaliteit is ronduit slecht. Scratchen klinkt vreselijk digitaal, vreemde artefacten in het geluid. Zelfs met de laatste software-update blijft R2D2 in het apparaat zitten -> komen soms onverklaarbare bliepjes uit apparaat. Design is streling voor het oog, en je kan er leuk stoer mee voor de dag komen, maar bruikbaar vind ik ze niet. Platter voelt niet fijn.

CDJ800/CDJ1000MKII: Pioneer is dé standaard, staat overal opgesteld. Je hoeft je apparaten dus niet overal mee naar toe te slepen. Pioneer was een van de eerste die met echt serieuze digitale dex kwam en is zodoende de standaard geworden. Ondertussen is Pioneer door andere merken aan alle kanten ingehaald, maar DJ's zijn nu eenmaal vreselijk conservatief en blijven vasthouden aan dit apparaat. Beetje vergelijkbaar verhaal met SL-1200, is ook een draaitafel van rond de 30 jaar oud. Geen draaiende platter en dat vind ik toch wel een gemis.

Numark CDX/HDX: Perfect apparaat voor turntablists. Het apparaat voelt als een draaitafel met vinyl. Geen aanpassing van techniek nodig. Lay-out vind ik een beetje onhandig, het zijn grote lompe apparaten en ze ogen nogal goedkoop en plastic voor het bedrag wat je er voor moet neerleggen. Levensduur valt tegen. Ken twee verhuurbedrijven die ze uit het assortiment hebben gehaald.

Denon DN-S3500/DN-S5000:Fijne stabiele apparaten. De platter draait vrij snel en dat is in het begin vanaf vinyl wel even flink wennen. Platter is ook er klein. Apparaat heeft duidelijke layout, is lekker compact en geluid als een klok!

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 juli 2006 om 00:55:
Vinyl is een ontzettend beperkt medium en dj's zijn echt op de zwate kousen kerk na de meest conservatieve lui op deze aardkloot. Is de hele wereld inmiddels al aan de ipod staan wij nog te werken met een medium van 50 jaar geleden.

Heerlijk! Met de CDJ gaat de geschiedenis zich wel herhalen als je kijkt hoeveel mensen het apparaat blind kopen. Prima als je het een fijn apparaat vindt om mee te werken, maar kom wel met een valide reden waarom.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 juli 2006 om 16:09:
Goed draaien leer je met vinyl. Daarna zou ik pas overstappen op digitale dex. Voordeel om met vinyl te beginnen is dat je niet direct verzuipt in de muziek.

ligt meer aan de persoon zelf denk ik.
Bijvoorbeeld ik ben streng met nrs op een cd branden want of ze zijn *** kwa kwaliteit of het is m net niet..
ik beoordeel me nummers streng en dan verzuip je niet snel in de muziek.
Waarschuw beheerder
[img width=400 height=280 cacheid=0013bcc30022e1eab79fb3711a017df9b5]http://www.w3sh.com/archives/ipodmixer2-thumb.jpg[/img]

Toch erg nieuwschierig naar een setje via dit setje...

*** sniff vinyl ***

Waarschuw beheerder
succes met scratchen ;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Vinyl Junk op vrijdag 14 juli 2006 om 20:31:
Toch erg nieuwschierig naar een setje via dit setje...

Valt niet mee te draaien aangezien het apparaat geen pitch mogelijkheden heeft.

Er is echter al een nieuwe versie.
[img width=500 height=375]http://www.aboutdj.nl/diversen/messe-2006/numark-15.jpg[/img]

De iDJ2, volledige scratch, pitch mogelijkheden etc etc en maar 1 iPod nodig in plaats van 2. Ik zal eens kijken of ik het filmpje nog kan vinden van Cris Roman (1 van de marketing directors bij Numark die ik op de Music Messe gesproken heb over het apparaat).

iDJ2 zal in ieder geval ook door AboutDJ gereviewed gaan worden zodra ie beschikbaar is. Ik vind het namelijk wel een leuke maar vooral usefull gadget, je kunt er immers gewoon mee draaien net als met cd spelers eigenlijk.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Aw op vrijdag 14 juli 2006 om 16:23:
ligt meer aan de persoon zelf denk ik. ... ik beoordeel me nummers streng en dan verzuip je niet snel in de muziek.

Same here, maar het vereist wel de nodige discipline. Als je begint met draaien is er altijd het risico dat je doorslaat.

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 15 juli 2006 om 02:06:
iDJ2

Leuk ding, maar het blijft veredeld speelgoed. Al moet ik wel toegeven dat Numark flink aan de weg aan het timmeren is met goede spulletjes... :D

Was ik vergeten te melden: Serato Scratch Live is natuurlijk ook een mogelijkheid! Combineer je ouderwetse draaitafels met moderne techniek. Wel een Apple laptop nemen voor stabiliteit. Paar turntablists draaien er al mee, performance is goed. Ook bij zeer snelle bewegingen (scratchen dus) blijft het geheel natuurlijk reageren.

Waarschuw beheerder
Joow Newbee ;)

Het ligt dr maar net aan eik...
Ben je van plan om meerdere stijlen te draaien ??
Dan zou ik cd-spelers nemen..

Als het maar 1 of 2 stijlen zijn..zou ik gewooon gaan voor vinyl...

Voordelen.

Vinyl heeft gewoon warmer geluid
Je hebt meer controle...(direct contact met de plaat)
Je krijg geen gezeik met rechten en shitz..stel dat je in het buitenland zou gaand draaien ;)

Voordelen cd

Burn Baby Burn ;)
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 15 juli 2006 om 14:27:
Ben je van plan om meerdere stijlen te draaien ??
Dan zou ik cd-spelers nemen..

Als het maar 1 of 2 stijlen zijn..zou ik gewooon gaan voor vinyl...

ik ben zelf van plan meerdere stijlen te draaien, maar toch haal ik denk ik toch eerst draaitafels en daarna nog cd spelers.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 15 juli 2006 om 11:17:
Leuk ding, maar het blijft veredeld speelgoed. Al moet ik wel toegeven dat Numark flink aan de weg aan het timmeren is met goede spulletjes... :D

Ik mag inderdaad hopen dat we dit nooit in een club tegen komen maar hoe je het ook went of keert, ik denk dat een idee als dit wel de toekomst heeft. Welliswaar in een wat betere vorm maar het idee er achter vind ik erg goed.

Was ik vergeten te melden: Serato Scratch Live is natuurlijk ook een mogelijkheid! Combineer je ouderwetse draaitafels met moderne techniek. Wel een Apple laptop nemen voor stabiliteit. Paar turntablists draaien er al mee, performance is goed. Ook bij zeer snelle bewegingen (scratchen dus) blijft het geheel natuurlijk reageren.

Ik ben zelf een Final Scratch gebruiker wat net zo goed werkt als Serato maar wat meer mogelijkheden bied en draai dat op een apple, echter is een apple geen vereiste hoor, ik ken hele volksstammen die het op een normale notebook draaien zonder problemen.

Voor mij is Final Scratch overigens een oplossing voor het probleem wat ik had, 2 dure customized sl's staan die ik niet kwijt wil en een collectie van 6500 vinyls. Die collectie wil ik over mijn lijk niet weg doen en dus bleven de turntables een vereiste, echter wilde ik ook goedkoper aan releases komen en dus was FS een oplossing.

Als ik nu echter zou moeten beginnen kocht ik niet eens draaitafels maar een setje cd spelers. Vinyl is ouderwets en heb je echt niet meer nodig, alle releases komen uit op MP3 vandaag de dag en vaak zijn ze er nog eerder dan de vinyl release ook. De laatste keer dat ik serieus platen heb gekocht is Januari dit jaar voor het laatst geweest voor een bedrag van 210€, vandaag de dag koop ik voor 150€ p/m aan MP3's die weg gezet worden op een externe harddisk. Mijn collectie legale MP3 files is nu al groter dan mijn vinyl collectie die ik in 10 jaar opgebouwd heb en ik zie er alleen maar voordelen in. Op zaterdag geen zware platentas meer, een rugzak met Final Scratch, laptop en cd map is voldoende. Daarnaast geen slijtage aan het medium, geen last van krassen op het vinyl etc etc etc.

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 15 juli 2006 om 14:27:
Voordelen.

Vinyl heeft gewoon warmer geluid

Om de doodsimpele reden dat het frequentie bereik van vinyl beperkt is en de kanaalscheiding van vinyl zoals wij dj's dat gebruiken compleet ruk is.

Daarnaast word de kwaliteit van de persingen vandaag de dag steeds slechter. Als ik de vinyls van 10 jaar geleden vergelijk met die van vandaag de dag dan is het gemiddeld genomen een stuk slechter geworden wat betreft de kwaliteit van de persing.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op zondag 16 juli 2006 om 04:06:
Ik mag inderdaad hopen dat we dit nooit in een club tegen komen

idd:O

Uitspraak van verwijderd op zondag 16 juli 2006 om 04:06:
Als ik nu echter zou moeten beginnen kocht ik niet eens draaitafels maar een setje cd spelers.

KIjk ik ben dus zo iemand die zijn setje na de zomer vakantie aan gaat schaffen en vraag me dus echt af of het slim is om eerst 2 draaitafels te halen en daarna 2 cd spelers.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Euh, mijn mening is gewoon in beide oefenen ... !
Komt later altijd goed van pas.

Ik geniet er al jaren van !

S.
Nou ik ben er wel uit hoor voor mezelf.

Ik ga voor het digitale werk
gewoon 2 cd spelers.

Ik wil alleen eerst wat ervaring hebben met kopen van nrs op het net.

Maar ik weet niet waar ik goeie hardcore en hardstyle releases kan kopen.

Jullie wel?
Waarschuw beheerder
If i would start now, i wouldn't invest in vinyl. It's too expensive, you'll have twisted discs and you need a lot of space to store all the 12inches. Not to forget, if you play somewhere you got to take always the whole shit...perhaps you think it's cool or sexy but after ten gigs or more it still sucks.
The whole equipment, the 1210's and the mixer is also expensive.

Uitspraak van Hiemen op zaterdag 8 juli 2006 om 13:30:
vinyl, alleen daar krijg je het echte gevoel mee in de vingers.

That's true...
I like viniyl, but it's really past.

The question is not Vinyl or CD, CD is only another medium wich needs also hardware. It's the question of analogue or digital.
With digital informations you have so much more possibilities, wich are never possible with any analogue mediums. This will be the future.

And also if you start produce your own tracks it's much more easy to play them on a set. You don't have to press Dub-plates.
Waarschuw beheerder
Er is niets mooier dan een plaatje op je tafel te leggen en de naald erop leggen. Voor mij persoonlijk vind ik dat al te gek. Voor mij zal de lol er snel af zijn al moet ik een schijfje in een gleufje dauwen, op een paar knopjes draaien en de muziek begint. Daarom al aanbid ik vinyl, en het heeft z'n charmes. Neem het gekraak nou op een plaat. Kut? Ik vind van niet, misschien oudbollig en niet van deze tijd, maar ik koester het.
Artiest LarryD
Waarschuw beheerder
Tja, wat een heerlijk onderwerp. Als je klikt op de topic weet je gewoon van te voren al dat er een heleboel pro-vinyl reacties zullen zijn. Best begrijpelijk, want draaien van vinyl is heerlijk. Mijn mening is echter de volgende: iemand die vind dat Vinyl "echt" is en CD "nep" is een beetje kort door de bocht. Alle Top DJ's draaien meer CD dan vinyl en dat heeft vast een reden. Ik ben het wel eens met de opmerking dat je het draaien moet leren met vinyl om het echte gevoel te krijgen. Er is echter een goeie oplossing om dit toch met CD te bereiken:
Als je van cd wilt leren draaien, doe dat dan wel op een cd speler met "vinyl-mode". Op die manier heb je het gevoel van vinyl, maar de techniek van CD.
Ik heb zelf leren draaien met 2 reloop 6000 platenspelers en twee Pio 800 cd spelers. Ik begon met een stapel van ongeveer 30 platen en evenzoveel cd's. Nu, een paar maanden later draai ik veel meer cd dan vinyl. Het gevoel is voor mij hetzelfde, het financiele deel niet.
Reken eens uit wat 2 goeie platenspelers kosten PLUS 100 platen en reken dan eens uit wat 2 goeie CD spelers kosten PLUS 100 officieel gedownloade tracks op cd gebrand. Als je dan ook nog bedenkt dat je in de komende 5 jaar wel een veelvoud van deze hoeveelheden vinyl gaat kopen, of cd's gaat branden is na dat rekensommetje de keuze voor de huiskamer DJ toch snel gemaakt?
Ik blijf het eens met het "gevoel" van vinyl en daarom doe ik het volgende: Ik download bij beatport of andere sites nieuwe tracks. Als ik ze na 3 maanden nog draai bestel ik ze op vinyl. Dit scheelt bakken vol ongebruikt vinyl en dus ook bakken met geld.....
Waarschuw beheerder
Voor veel mensen is het daarom ook een financiele kwestie om met cd's te draaien.
Artiest Mount
Waarschuw beheerder
Tsja het heeft zeker voordelen om digitaal te draaien (1€ per nummer ipv. 15€)

maar ik vind het vooral fijn dat als ik s'avonds een nummer tegen kom ik het s'nachts nog kan draaien. Daarbij komen steeds meer promo's en samplers e.d. eerst op het net uit waarna ze pas een keer op vinyl verschijnen. En ik kan nummers nu zelf aanpassen en editen voor ik ze ga draaien. Dat de muziek opzich goedkoper is maakt me dan niet eens zo heel veel uit.. ben nooit echt zuinig geweest als het op dj spulletjes aankomt. ;)
Ja die beatport site ben ik geweest ja maar daar is het harstyle/hardcore aanbod zeer laag.

Het voordeel daar is wel dat je het kunt beluisteren.

Dan heb nog die site van Rige.

Daar is het aanbod beter alleen daar kan ik hem niet beluisteren.
wat opzich erg vreemd is want niemand koopt een plaat via het net die hij niet gehoord heeft toch.

Hebben jullie nog meer goede site of suggesties.

Alvast bedankt.

Waarschuw beheerder
Zoek ook nog een site waar je jump/hardstyle/hardcore mp3`s kan kopen.
Waarschuw beheerder
dance-tunes weet ik, maar verder ook geen idee

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mount op maandag 17 juli 2006 om 18:21:
maar ik vind het vooral fijn dat als ik s'avonds een nummer tegen kom ik het s'nachts nog kan draaien.

idd groot voordeel
Waarschuw beheerder
Zeker, voor mij iig de rede geweest dat ik FS heb staan.. wel gewoon vinyl draaien maar ondertussen ook de voordelen van digitaal.

Waarschuw beheerder
ja ik ga toch wel langzaam overstappen op cd, zal altijd wel vinyl blijven draaien hoor, gewoon combinatie.. ook groot voordeel is dat je nummers 'los' kan kopen, dus niet meteen een plaat van 10 euro omdat je 1 nummer goed vind.. nu ben je dan 1,50 kwijt..

Artiest {SHOWLIST artist 20378, 31299}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 19 juli 2006 om 09:11:
ja ik ga toch wel langzaam overstappen op cd, zal altijd wel vinyl blijven draaien hoor, gewoon combinatie.. ook groot voordeel is dat je nummers 'los' kan kopen, dus niet meteen een plaat van 10 euro omdat je 1 nummer goed vind.. nu ben je dan 1,50 kwijt

Dit is voor mij DE reden om over te stappen op digitaal binnenkort. En dat ik veel meer muziek mee kan nemen naar een gig. Want met een map met 500 cd's slepen is toch een stuk makkelijker dan 500 stuks vinyl (dat lukt nooooit. Twijfel alleen nog aan een notebook met ableton of FS of cd-spelers.

Waarschuw beheerder
moet alleen nog even bekijken hoe ik het makkelijkst mijn cd map kan indelen.. iemand nog tips?
Waarschuw beheerder
Ik zou kijken datg je nummers die je na elkaar wil draaien zo indeelt dat ze appart staan. En sowieso nooit meer dan 10 nummers op een cd om het overzicht te houden.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mount op woensdag 19 juli 2006 om 12:20:
Ik zou kijken datg je nummers die je na elkaar wil draaien zo indeelt dat ze appart staan

ja idd.. of alles op stijl indelen
Waarschuw beheerder
dan loop je wel tegen het probleem aan dat je 2 nummers van 1 cd wil draaien. misschien nummers per artiest indelen (meestal draai je niet 2x iets van een artiest achter elkaar)

Waarschuw beheerder
je kan ook alle cd's dubbel branden......wat kost een leeg cd-tje nou? heb je meteen een back up bij op locatie voor als er 1 een kras blijkt te hebben. En verder zou ik alles een beetje op stijl bij elkaar zetten. Binnen de stijl kun je dan sorteren op de maand van aanschaf.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
moet ook nog cd map kopen :D nog tips?

Waarschuw beheerder
hoe duur?
Waarschuw beheerder
donateur
http://www.ultimate-dj-gear.com/index.php?dept=products_categ&Type=Prod&catid=76

€32,- excl. verzenden.

Waarschuw beheerder
Thanks!

Waarschuw beheerder
Ik ben heel erg nieuwschierig naar het werk van een DJ en wil graag een cd draaitafel kopen. Ik ben een complete amateur op dit gebied dus sommige termen zullen niet correct zijn.

Jullie kunnen me voor gek verklaren maar ik ben toch van plan om binnen 2 jaar een cd draaitafel aan te schaffen. Ik kan dit namelijk niet zo 123 betalen. Ik weet dat ik meer dan 1000 mischien meer dan 2000 euro kwijt ben aan een goede draaitafel. Ik heb namelijk het gevoel dat dit toch de toekomst is maar ik weet ook dat platen nooit eruit zullen gaan. Maar mijn gevoel zegt cd's en dit is voor een amateur ook fijner zodat ik niet teveel geld kwijt ben met het kopen van platen en gewoon de tracks online kan kopen op internet en cdtjes kan blijven maken.

Mijn vraag aan jullie is:

Wat voor cd draaitafel adviseren jullie mij om mee te beginnen. Ik ga voor kwaliteit en dit kost wel wat maar dan heb je ook wat en leer je wat sneller hoe je het goed moet doen. Ik wil het gevoel hebben dat ik met platen bezig ben en daardoor ook ooit een draaitafel voor platen kan aanschaffen.

Ik ben al weken op zoek naar informatie maar ik dacht dat ik dat beter aan mensen met ervaring kan vragen dan dat ik op advertenties afga op internet.

Gr Bartje
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Beste wat je kan hebben als vinylfeel cd speler is de Numark CDX. helaas kost het een paar €'s

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 juli 2006 om 18:45:
Wat voor cd draaitafel adviseren jullie mij om mee te beginnen. Ik ga voor kwaliteit en dit kost wel wat maar dan heb je ook wat en leer je wat sneller hoe je het goed moet doen. Ik wil het gevoel hebben dat ik met platen bezig ben en daardoor ook ooit een draaitafel voor platen kan aanschaffen.

Ik heb vandaag de Pioneer CDJ800mk2 binnen gekregen.. erg vette speler.. en over kwaliteitsverschil van geluid, cd is echt zuiverder.. eerste wat me opviel!
Waarschuw beheerder
Tegenwoordig komt bijna alles eerder op (legale) mp3 uit dan op vinyl

Vinyl is letterlijk 10 keer zo duur.

De kwaliteit van platen is minder als van cd's.
en je kan zeggen dat vinyl beter geluid is, maar dat is simpel weg gelul. vroeger was dat misschien zo, maar tegenwoordig echt niet meer.

Ik draai zelf ongeveer 50% vinyl, omdat ik het leuk vind, en tja.. je word toch sneller serieus genomen als je platen draait, en ik heb er toch al veel in geinvesteerd, maar helemaal als je beginner bent is het al het extra geld echt niet waard.

Met cd's kan je veel meer als vinyl.
Neem de pioneer CDJ1000 MK2, daar zitten zoveel functies op die met vinyl gewoon nooit te halen zijn.

het enige voordeel van vinyl is de uitstraling.
en je krijgt spierballen van die dikke platentassen ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Hamerling op vrijdag 21 juli 2006 om 21:20:
De kwaliteit van platen is minder als van cd's.
en je kan zeggen dat vinyl beter geluid is, maar dat is simpel weg gelul. vroeger was dat misschien zo, maar tegenwoordig echt niet meer.

Vroeger werden vinyls waarschijnlijk ook analoog opgenomen, ik betwijfel of dat nog gebeurt. Met elektronische muziek maakt het sowieso niet uit :P.

(toch blijf ik voor vinyl :yes: )
Waarschuw beheerder
In de meeste gevallen wordt het ook gewoon van digitaal naar analoog op de plaat gezet.

Zelfs de Stones e.d. nemen in een enorme digitale studio op ;)

Waarschuw beheerder
popel nu al om me 2e CDJ te kopen! :D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 24 juli 2006 om 08:55:
popel nu al om me 2e CDJ te kopen! :D

ik voor me 1e CDJ-800MKII :p
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 32336, 83550}
Waarschuw beheerder
ik doe het met allebij... cd en vinyl.... maar vinyl vind ik leuker en lekkerder draaien... maar met cd.s kan je leuke dingen er door heen mixen.. ;)
Artiest {SHOWLIST artist 61507, 38666, 43052, 35651, 5418}
Waarschuw beheerder
ik adviseer: draaitafels :yes:
veel leuker, heeft meer charmes en dat gekraak heeft ook wel wat :yes:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Xenobyte op maandag 24 juli 2006 om 20:20:
dat gekraak heeft ook wel wat

:S

Waarschuw beheerder
je hebt ook cd spelers die PRECIES hetzelfde zijn als platen spelers,
Numark heeft zo'n cd speler gemaakt, is een Vinyl plaat die rondjes draaid, ziet er ook uit als een draai tafel, maar daat binnen in zit een cdtje;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 19 juli 2006 om 09:11:
ook groot voordeel is dat je nummers 'los' kan kopen, dus niet meteen een plaat van 10 euro omdat je 1 nummer goed vind.. nu ben je dan 1,50 kwijt..

ja om deze reden ga ik mss overstappen op gecombineerd draaien :)

neemt niet weg dat als ik een originele vinyl tegen komt met veel waarde, dat ik die niet ga halen.. lijk wel gek.. zoiets hoort juist in de collectie _O_
Ik ben er wel uit

ik wil cd spelers.
Alleen wat is nou een goede keuze.

IK wil er wel met een platter ter groote van de plaat

Waarschuw beheerder
ik zou voor de pioneer gaan, cdj800mk2.. bevalt me prima.. platter is kleiner dan een plaat maar groot genoeg!!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Braxxoyn a.k.a. Belle Levelle op woensdag 26 juli 2006 om 15:13:
IK wil er wel met een platter ter groote van de plaat

die numark,
deze dus:
http://image01.conrad.com/xl/3000_3999/3000/3010/3011/301139_LB_00_FB.EPS.jpg

als je googled moet je dit intikken: NUMARK CD-WORKSTATION CDX

dat is ook een goeie namelijk;)

Waarschuw beheerder
nee waarom cd spelers...vinyl is veel chiller? :|

Waarschuw beheerder
vinyl draaien moet k wennen,
gister stond k bij iemand thuis met 2 cdj 800's en 2 technic's

2 vinyl platen gelijk leggen vond k moeilijker dan bijv vinyl laten mixen met een cd, of van cd naar vinyl.

terwijl het eigelijk hetzelfde is dus..

Werkzaam bij Partyflock
Artiest {SHOWLIST artist 95048, 1189, 142628, 9507}
Waarschuw beheerder
donateur
Vinyl en CD...... Ik gebruik allebei. ;) Maar als het erop aankomt vinyl :D

Waarschuw beheerder
Ik vind dat het hele gevoel van de platen mist bij cd's... Ik heb veel liever vinyl.
Waarschuw beheerder
het gevoel in de vorm van: Stof, krassen en 10-15€ per plaat ??

Hmm, dat mis ik zeker niet ;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mount op donderdag 27 juli 2006 om 11:00:

Hmm, dat mis ik zeker niet

hier nog 1 :D

Waarschuw beheerder
sluit ik me bij aan. Net voor 18 dollar 10 heerlijke tracks gekocht op beatport. En nooit meer hoeven wachten op backorders. En een shitload aan promo's via beatport....ik ga voor de combi vinyl (als het echt niet anders aan te komen is) en cd! Nu nog een cd-speler :-(

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 27 juli 2006 om 04:03:
terwijl het eigelijk hetzelfde is dus..

niet helemaal volgens mij. Ik heb het gevoel dat een cd echt continu hetzelfde tempo draait terwijl een TT altijd een kleine variatie heeft. En ik vind het fijne van een cd-speler dat ik met 1 druk op de knop terug ben bij mijn cue-punt.
Waarschuw beheerder
Vinyl heeft idd last van kleine veranderingen.. zeker met de kwaliteit van de huidig geperste platen.

Waarschuw beheerder
http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/article525934.ece
Waarschuw beheerder
daarom zeg ik combie is leuker vinyl en cd... maar ik zal het jammer vinden als de platen verkoop helemaal zal stoppen.. ik vind met cd draaien toch veel minder leuk dan platen... en platen draaien is moeilijker.. dus meer kunst voor nodig om te kunnen draaien ;)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Mount op donderdag 27 juli 2006 om 11:00:

Dan nog draai ik nog steeds liever met vinyl
Waarschuw beheerder
Ik dus zeker niet.. werk nu met Final scratch dus nog steeds het zelfde idee als vinyl mixen maar ook ableton e.d. vind ik steeds leuker worden.

Je kan er gewoon veel meer mee
Waarschuw beheerder
donateur
Ik hou van het romantisch aspect van het draaien ;P
Artiest G-lenn
Waarschuw beheerder
Wat adviseren jullie mij?

Persoonlijk zou ik zeggen ga gewoon voor vinyl (tegnix)

Final scratch zou de oplossing zijn als je digitale bestanden wil mixen.

Ik zou echter wel goed afwegen welke muziek je wilt gaan draaien. Tegenwoordig is bepaalde muziek uitstekend op cd of digitaal formaat te krijgen, maar er zijn ook platen die echt alleen op vinyl uitkomen. Denk dat daar het keerpunt ook een beetje ligt. Je kan namelijk wel vinyl gaan digitaliseren maar dit gaat de essentie voorbij mbt het draaien.
laatste aanpassing
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 182, 681, 1669}
Artiest Dynamike
Waarschuw beheerder
donateur
k ben ooit begonnen met cd's maar toen t serieuzer begon te worden overgestapt op volledig vinyl .. sinds kort gebruik k echter weer voorzichtig cd's r bij om mn sets exclusiever te kunnen maken > eigen gemaakt spul / intro's / tracks die nog nie op vinyl zijn verschenen etc.

maar daar laak t ook bij :yes:
Waarschuw beheerder
Heb liever dvdspelers dan cdspelers, maargoed dat is offtopic ;)
Waarschuw beheerder
plaaaaaatjes :)
Waarschuw beheerder
Platjes ??

Ieuw
Waarschuw beheerder
New platje species:
[img width=385 height=405]http://lakelandschools.org/Edtech/Monster/gw%20monsters/itchy_raab.jpg[/img]
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 juli 2006 om 18:45:
Ik weet dat ik meer dan 1000 mischien meer dan 2000 euro kwijt ben aan een goede draaitafel.

Kijk op duitse websites. Ik denk dat je voor 900 euro inclusief btw 2 technics sl1210(zwart) of sl1200 kunt aanschaffen. 2 naaldjes erbij en voor 1000 euro ben je klaar. :D
Artiest {SHOWLIST artist 27375, 62069}
Waarschuw beheerder
bijna geen van de muziek die ik vet vind is in goede vorm te verkrijgen op cd of mp3. Alle hitjes en ietwat bekendere muziek is gemakkelijk op cd te verkrijgen. Zodra je de wat onbekendere muziek wil zul je toch echt moeten uitwijken naar vinyl.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van RE1N!ER op vrijdag 4 augustus 2006 om 16:10:
bijna geen van de muziek die ik vet vind is in goede vorm te verkrijgen op cd of mp3. Alle hitjes en ietwat bekendere muziek is gemakkelijk op cd te verkrijgen. Zodra je de wat onbekendere muziek wil zul je toch echt moeten uitwijken naar vinyl.

denk dat je beter moet zoeken!!!
Waarschuw beheerder
zeker niet, veel industriele duistere terror herrie is echt niet te vinden op internet.

edit: hierbij bedoel ik de muziek van bijvoorbeeld de industrial, terror & speedcore shoponderdelen van: www.housevinyl.com

edit 2: mocht je een site/link weten waar ze wel al zulke muziek beschikbaar stellen dan hoor ik het graag van je R-K
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Waarom kiezen?
Er zijn nummers die ik persé op vinyl wil hebben. Nummers die waarvan ik verwacht dat ik ze maar een paar keer zal gaan draaien koop ik niet meer op plaat maar in MP3...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van RE1N!ER op vrijdag 4 augustus 2006 om 16:15:
zeker niet, veel industriele duistere terror herrie is echt niet te vinden op internet.

oh oke wist niet dat je dat draaide.. dat zal idd niet een muziekstijl zijn die veel te vinden is digitaal :P
Waarschuw beheerder
zijn wel wat netlabels die die style doen.. maar het is idd niet echt breed verkrijgbaar.

Waarschuw beheerder
draaien doe je met vinyltjes....cd speler is leuk voor dr bij als je een eigen nummer hebt gemaakt, dan kun je hem dr bij pakken....platen is toch wel vetter d8 ik zo...kost idd wat, maarja je moet er wat voor over hebben het is tenslotte je hobby
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 9 augustus 2006 om 20:07:
draaien doe je met vinyltjes....cd speler is leuk voor dr bij als je een eigen nummer hebt gemaakt, dan kun je hem dr bij pakken....platen is toch wel vetter d8 ik zo...kost idd wat, maarja je moet er wat voor over hebben het is tenslotte je hobby

hoe noem je draaien met cd's dan?
ik doe beide en kan niet zonder de een of het ander :)

al hoewel ik de laatste tijd meer met cd's draai dan platen

Waarschuw beheerder
donateur
Vinyl draait echt veel leuker. Je corrigeert veel directer , t voel veel beter...

als je van cds draaite ben je geen dj maar n cdj :D

en als je mp3s niet los kan laten is Stanton's Finalscratch nog een optie... kost ook weer bijna 700€ extra maar dan heb je ook wat :D

Uitspraak van Bram1985 op zaterdag 8 juli 2006 om 13:32:
vinyl is gewoon 10x zo cool

amen....
Waarschuw beheerder
Het is toch gewoon een persoonlijke voorkeur?
Wat maakt het nou uit dat de een met cd draait en de ander met vinyl? Principe blijft nog steeds hetzelfde!

En met die cdj-1000 kan je truukjes uithalen die je met je plaatje niet hoeft te proberen! Ik vindt dat hele vinyl hype gedoe maar overdreven... Je kan het ontkennen, maar cd/digitaal draaien is gewoon echt de toekomst!

Waarschuw beheerder
Wij zijn de toekomst.. dus als iedereen gewoon lekker met vinyl blijft draaien dan zal vinyl in de toekomst gewoon lekker blijven:) Hoe meer mensen afhaken van vinyl, des te duurder zal het voor de vinyl-gebruikers worden..
so, everybody has to stay with vinyl!:P
Waarschuw beheerder
en als je mp3s niet los kan laten is Stanton's Finalscratch nog een optie... kost ook weer bijna 700€ extra maar dan heb je ook wat :D

Maar je koopt wel 100 tracks voor 150€ terwijl je daar normaal maar 10-15 vinylplaatjes voor mag mee nemen. Ik heb de investering van 800€ er in iedergeval al uit.

Wij zijn de toekomst.. dus als iedereen gewoon lekker met vinyl blijft draaien dan zal vinyl in de toekomst gewoon lekker blijven

De markt is nu al zo klein dat als de persen kapot gaan ze echt niet vervangen zullen worden.. vinyl is gewoon uitstervend, neemt niet weg dat het lekker werkt MAAR het duurt geen 10 jaar meer voor de dj's niet meer weten wat vinyl is.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 10 augustus 2006 om 16:32:
so, everybody has to stay with vinyl!

daar word het niet goedkoper door ;)

olie is onderdeel van vinyl.... dus iedereen stoppen met vinyl kopen!!

Dan hebben de liefhebbers er ook wat aan... :O
Artiest {SHOWLIST artist 69852, 57208}
Waarschuw beheerder
Heb na 9 jaar met vinyl draaien dan toch eindelijk de cdj 800 gekocht! Maar meer om eigen tracks te gaan draaien :)

Opzich draait het heel lekker...en je kan er leuke extra dingetjes mee doen! MAARRRR...

Met vinyl ken je ook leuke dingetjes doen ;)
Die je op cd ook opzich wel kan doen...maar denk met vinyl toch iets strakker.Helemaal met de juggles

En door een cd mapje bladeren om een track te vinden vind ik uber saai!!! Geef maar die platen om doorheen te spitten ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Rob Hes op zaterdag 12 augustus 2006 om 00:29:
En door een cd mapje bladeren om een track te vinden vind ik uber saai!!! Geef maar die platen om doorheen te spitten

:yes:
Artiest Funk D
Waarschuw beheerder
wat een moeilijke keuze! een tijdje geleden was ik nog 100% pro vinyl! maar sinds de komst van echt goed (fantastisch) werkende cd spelers, begin in ook te twijfelen, alhoewel ik vinyl toch altijd nog meer vind hebben. op het moment houd ik het maar op een combinatie van hoofdzakelijk vinyl met zo nu en dan een paar cd's in mijn setjes.

ik vind wel dat het voor elke dj belangrijk is om in staat te zijn met vinyl om te gaan. maar dat is natuurlijk ook maar persoonlijk.
Waarschuw beheerder
ik kies voor vinyl, een plaat vindt ik beter klinken dan digitaal op een cd (vinyl klinkt veel voller) nee, cd zou ik persoonlijk nooit aan beginnen
Waarschuw beheerder
Grappig feit dat veel mensen vinyl "voller/warmer" vinden klinken terwijl het frequentiebereik erg klein is.. je hoort dus in principe minder muziek ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van extreme audio op zaterdag 12 augustus 2006 om 13:13:
ik kies voor vinyl, een plaat vindt ik beter klinken dan digitaal op een cd (vinyl klinkt veel voller) nee, cd zou ik persoonlijk nooit aan beginnen

Volgens mij wordt vinyl tegenwoordig digitaal opgenomen. Daarnaast is elektronische muziek sowieso digitaal.

Het klinkt naar mijn mening wel iets anders, maar dat heeft lijkt mij meer te maken met de manier (lees: techniek) van het afspelen.

(ik blijf toch pro vinyl :bier: )
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Idd, bij het omzetten van digitaal naar analoog (vinyl) gaan er bepaalde frequentie's verloren omdat vinyl dat niet kan bevatten/afspelen.

Waarschuw beheerder
Uit principe Vinyl, sowieso!
Laatst op zon pioneer cdj nog iets gedraaid, erg leuk speelgoed! Toch vind ik vinyl toch bepaalde 'feeling' hebben :)

Waarschuw beheerder
donateur
k wil ook wel finalscratch voor dr bij :D zitten shiny opties bij die ik wel wil hebben om mee te mixen...

maar k zou toch geen afscheid kunnen nemen van vinyl... alleen al het aanzicht van de berg platen al heeft iets :D

[img width=600 height=400]http://www.kiwi-doos.com/platen2.jpg[/img]

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 13 augustus 2006 om 14:35:
maar k zou toch geen afscheid kunnen nemen van vinyl... alleen al het aanzicht van de berg platen al heeft iets :D

I totally agree .0.
Waarschuw beheerder
het geluid van cd's klinkt voller en breder, maar vinyl is wel warmer en het geluid gaat ook dieper en vinyl ruikt lekkerder ..
Waarschuw beheerder
echte dj.s draaaiuh met platen... cd.s zijn te makkelijk..
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van < Rik > op vrijdag 18 augustus 2006 om 21:54:
echte dj.s draaaiuh met platen... cd.s zijn te makkelijk..

Wat een dom gelul

Al heb ik ook alleen maar platen
Waarschuw beheerder
nou vaak als je een cd opzet.. loopt de bas vrijwel gelijk.. bij platen ken dat nogal verschillen,, vind ik.. ik vind met cd.s draaien makkelijker dan platen,, mijn mening ) (oke echte dj.s is misschien overdreven... ;))
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van < Rik > op vrijdag 18 augustus 2006 om 22:51:
nou vaak als je een cd opzet.. loopt de bas vrijwel gelijk.. bij platen ken dat nogal verschillen,, vind ik.. ik vind met cd.s draaien makkelijker dan platen,, mijn mening

Ah ok zo :)

oke echte dj.s is misschien overdreven...

ja doelde hier op ja :)
Waarschuw beheerder
Ik tik net even een paar favo artiesten in bij beatport en daar hebben ze niet veel van en dan is het 5.96euro voor een ep en dat krijg je dan als...wat...?? wav. lijkt mij erg duur voor een ctrl+c ctrl+v handeling die ze daar doen.
Ik mis dan ook gelijk de hele visual art die vaak op labels staan of op hoezen....of heb ik het mis met het beatport concept?
Ik ben mischien ouderwets maar ik wil er met mijn handen aan kunnen zitten.....:)

Waarschuw beheerder
met cd's ben je alleen maar bezig om op knopjes te drukken en getalletjes (tijd) af te lezen.
Je kunt niet ff snel kijken waar een nummer is, bij vinyl kun je in 1 oogopslag zien waar een plaat is

Daar heb je een goed punt.....op vinyl kan je breaks zien want dan is de groef anders van tint omdat het minder druk is met de frequencies.

Maar dat kan met mp3 ook : http://www.mono211.com/monoraveik/mr1200.html
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder

Elke pro dj cd speler werkt op de zelfde manier als en draaitafel. gewoon op playdrukken en de rest met de platter doen (al is die vaak wel wat kleiner)
Dat je met hotcue's e.d. kan werken wil nog niet zeggen dat het alleen maar op knopjes duwen is.. je moet nog steeds handmatig bijsturen.

Je kunt niet ff snel kijken waar een nummer is, bij vinyl kun je in 1 oogopslag zien waar een plaat is

Als er in het display -3:15 staat dan weet je toch ook precies hoe lang de track nog duurt en waar je in het nummer zit ;) (een heel stuk nauwkeuriger dan bij vinyl iig)
Waarschuw beheerder
vinyl

zeg ik kwaliteit van d eplaten is beter als 10 jaar geleden en ben ook niet anders gewent als je een collectie platen heb zeg mij meer dan als je een paar gebrande cdtjes heb die je van internet heb geplukt

greetz
Werkzaam bij Vier
Waarschuw beheerder
Vinyl, maar toch zou een cdspeler erbij wel leuk zijn voor wat nummers die je niet op plaat hebt en er toevallig wel door wil mixen

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 18 augustus 2006 om 23:53:
Ik tik net even een paar favo artiesten in bij beatport en daar hebben ze niet veel van

Online is het niet anders dan bij de normale platenzaken, je zult een aantal shops langs moeten om aan het eind met een bevredigd gevoel weer weder te keren ;)

Oftewel, geen van allen hebben ze alles in huis..... dus je moet een beetje zoeken, voordeel van dat zoeken is dat je vaak weer hele andere leuke dingen tegen komt. Nadeel is dat je dat uiteindelijk nog meer geld kost. ;)
Waarschuw beheerder
vinyl zeg ik kwaliteit van de platen is beter als 10 jaar geleden

Waar koop jij je platen dan??? ik denk dat je "beter" met "duurder" verward hebt ;p

Waarschuw beheerder
nou vaak als je een cd opzet.. loopt de bas vrijwel gelijk.. bij platen ken dat nogal verschillen,, vind ik..

whahahahaha
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
deze had ik nog niet gehoord
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op maandag 21 augustus 2006 om 03:39:
deze had ik nog niet gehoord

daarvoor zet ik het er ook bij ;)

Waarschuw beheerder
maar weet je ook dat dat bullshit is :O
Waarschuw beheerder
omdat scratching tegenwoordig ook gewoon mogelijk is met de huidige cd spelers

Maar niet zoals met Vynil ;)

ikzelf begon ook met Cd's Gewoon simepele dingetjes nu met vynil gaan draaien en dat vin ik persoonlijk toch echt veel lekkerder draaien als met cd's...

Uitspraak van verwijderd op zondag 13 augustus 2006 om 14:35:
maar k zou toch geen afscheid kunnen nemen van vinyl... alleen al het aanzicht van de berg platen al heeft iets

Idd ik denk dat ik nog maar net 1 bak van die vol heb :D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van RamPag3 op zaterdag 26 augustus 2006 om 22:21:
Maar niet zoals met Vynil ;)

Speciaal voor jou,
http://www.interstateaudio.nl/numark/movies/Rockid_512k-001.wmv

Wat nou niet zoals met vinyl ;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van RamPag3 op zaterdag 26 augustus 2006 om 22:21:
Maar niet zoals met Vynil

haha wat een lulkoek!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 18 augustus 2006 om 23:53:
Ik ben mischien ouderwets maar ik wil er met mijn handen aan kunnen zitten.....

daarom moet je het ook op CD branden ;)
Waarschuw beheerder
ik zit er ook aan te denken om die dingen te kopen maar dan van pioneer... en tuurlijk hou ik ook me draaitafels.. gewoon combie gaan draaien platen en cd.s ... voor nummers die nooit uit zijn gebracht op plaat.. ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 28 augustus 2006 om 03:30:
Speciaal voor jou,

:P whaha wel lache om te zien ja

Waarschuw beheerder
Uitspraak van RamPag3 op maandag 28 augustus 2006 om 23:56:
:P whaha wel lache om te zien ja

En dat doet 95% van de vinyl dj's hem niet na die hier rond lopen ;)

Daarnaast hoor ik vaak mensen klagen over het geluid van de scratch, als ik echter op zaterdag avond ga stappen hoor ik het nooit een dj doen dus of die scratch nu echt zo belangrijk is...... ;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 29 augustus 2006 om 01:36:
Daarnaast hoor ik vaak mensen klagen over het geluid van de scratch, als ik echter op zaterdag avond ga stappen hoor ik het nooit een dj doen dus of die scratch nu echt zo belangrijk is......

Inderdaad (y)

De enige DJ die regelmatig aant scratschen is, is DJ Jean, en ik gelooof niet dat ik zijn sets wil horen :nocheer:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 29 augustus 2006 om 11:13:
Inderdaad (y)

De enige DJ die regelmatig aant scratschen is, is DJ Jean, en ik gelooof niet dat ik zijn sets wil horen :nocheer:

[img width=15 height=15 cacheid=0000082f00002495ca1f2ba11a018cdb4e]http://images.fok.nl/s/emo.gif[/img]
Waarschuw beheerder
http://video.google.nl/videoplay?docid=8902880559375598387&q=Scratch+Dj

Hoor da nummer op de achtergrond :respect:
(oude warm up kraker van Youri uit Cherrymoon;))
Staat volgens mij op Solid Sampler dat nummer
Waarschuw beheerder
Vinyl blijft het voor mij want, een digitale scratch is geen scratch.
Waarschuw beheerder
http://video.google.nl/videoplay?docid=8902880559375598387&q=Scratch+Dj

Nog geen perfecte techniek.. je hoort het fadertje behoorlijk heen en weer klappen. maar hij doet het heel erg netjes :)

Vinyl blijft het voor mij want, een digitale scratch is geen scratch.

Alleen vervelend dat je het verschil niet meer kan horen tegenwoordig ;)
Waarschuw beheerder
eeuwenoude discussie die de cd nooit zal winnen....:)
Waarschuw beheerder
Nee dat denk ik ook niet, ik zie meer toekomst in mp3 en controllers dan cd. En er zal altijd wel een klein groepje blijven wat vinyl wil kopen uit hobby/nostalgie, iets wat cd's een stuk minder hebben.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Hellkite op woensdag 30 augustus 2006 om 13:17:
eeuwenoude discussie die de cd nooit zal winnen....

Volgens mij is de CD al behoorlijk terrein aan 't winnen in clubland :)
Zeker 80% van de professionele DJ's draait op feesten enkel met digitale schijfjes.
Alleen in de hardcore/darkcore/wazicore, en andere core scene is met cd's draaien blijkbaar not done, blijven deze mensen in 't verleden hangen? ;)
Als je al een hoop vinyl hebt kan ik begrijpen, dat je er bij blijft, maar voor mensen die beginnen met draaien is het toch logisch dat die gelijk CD-spelers kopen, en daar mee gaan oefenen.
Als je auto wilt gaan leren rijden, ga je toch ook niet eerst leren hoe je een paard+wagen moet besturen....omdat dat vroeger hét vervoermiddel was?? ;)
Stilstand = achteruitgang :flower:
Waarschuw beheerder
whaaa ha ha ;)
Waarschuw beheerder
platen :) en cd.s :) ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 30 augustus 2006 om 14:10:
Stilstand = achteruitgang

Liever stilstaan, dan de charme verliezen van het dj-en.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dop Kruimel op vrijdag 1 september 2006 om 16:37:

wat een onzin.. :D je doet precies hetzelfde met een cd!
Waarschuw beheerder

Je moet het begrip dj ook anders zien.. een dj is iemand die muziek draait. Of dat nu met cd/vinyl/mp3/ableton doet is niet boeiend.

Wil je met vinyl werken en vind je het leuk een verzameling platen op te bouwen dan ben je naast dj ook gewoon liefhebber van vinyl. En daar is natuurlijk niets mis mee.
Waarschuw beheerder
dit ken nog wel 5 maandjes door gaan zo... hihihi de ene vind platen gewoon 10x beter en de ander vind cd leuker / beter... of de platen er helemaal uit gaan .. geen idee we zien wel, ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mount op vrijdag 1 september 2006 om 19:41:
Je moet het begrip dj ook anders zien.. een dj is iemand die muziek draait. Of dat nu met cd/vinyl/mp3/ableton doet is niet boeiend.

Je hebt gelijk, maar al denk ik aan dj, denk ik aan een grote koptelefoon en grote zwarte schijfen.

Waarschuw beheerder
ik ga voor beiden(y)

vind vinyl veel fijner draaien, maar met cd kun je tracks draaien die je niet meer kan krijgen op vinyl.

Waarschuw beheerder
Beiden :jaja:

Ik vind de vinyl ook veel beter draaien,voordeel met cdtjes is gewoon dat je gelijk de nieuwste nummers kan downen en dat bespaard toch wel een hoop geld!!!!

Waarschuw beheerder
donateur
Vinyl is inderdaad veeel duurder , dat gaat behoolijk in de centen zitten...

voordelen van cd/mp3 enz zijn dat je kunt downloaden enz branden enz.. dit is veel goedkoper ( ook legaal is dit vele malen goedkoper dan vinyl want een mp3 kost misschien 60ct ? )

Maar toch :D t is gewoon vet :D k blijf nieuwe media boycotten tot er geen andere mogelijkheid meer is :D vind vinyl gewoon te cool :D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 5 september 2006 om 12:33:
blijf nieuwe media boycotten tot er geen andere mogelijkheid meer is vind vinyl gewoon te cool

Mee eens :jaja:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van :bounce: Music-Lover :bounce: op dinsdag 5 september 2006 om 21:15:
hoezo branden, gwoon illegale BPM studio downloaden

en hij noemt zich music lover ....

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 5 september 2006 om 12:33:
misschien 60ct ?

Nee een goede kwaliteits release op 192kb/s kost je gemiddeld +/_ 2€. Maarja das nog altijd 8€ goedkoper dan een vinyl ;)

En je kunt gewoon gebruik blijven maken van vinbyl maar toch nieuwe media gebruiken.... koop je final scratch. Kun je zowel met cd als tijdcode vinyl aansturen en houd je lekker je oude vertrouwde interface om mee te werken.

Noemen we ook wel nieuwerwets ;)
Waarschuw beheerder
En de aanschaf prijs heb je er als je omrekend ook zo uit ;)

Ik heb iig al dik 500 legale tracks gekocht sinds FS.. en dat had ik in die relatief korte tijd zeker niet op vinyl kunnen aanschaffen.
Artiest {SHOWLIST artist 27650, 75347, 12423, 46143}
Waarschuw beheerder
Cd's is wel lachen hoor. Maar als ik zo rondkijk in de clubs hebben ze nog niet overal de goede cd-turntables.

Ga echt niet een hele set op zo'n "stijve" cd-speler draaien.

Vinyl:
+ is leuk(groots).
+ een soort cult.
+ een leuk verzamelobject
+ Maakt indruk op het publiek, dus extra entertainment.

- Duur
- je betaald ook voor de tracks die je kut vind
- Neemt bergen plaats in
- is ZWAAR

CD:
+ Kost in verhouding geen kont
+ Je hoeft de deur niet uit en je hebt direct je product (downloaden)
+ Je ken zomaar je eige productie er tussen mikken.
+ Weegt niet veel
+ Neemt niet zo veel plek in beslag

- Ziet er niet vet uit als je in een cd mapje zit te bladeren.
- Je kan niet ff aan de hoes zien welke track het is. Je moet echt gaan lezen.
- Beetje lullig als je thuis dikke cd-tt's hebt staan en in een club op van die ouderwetse/kroegdingen moet werken
- Je zal niet echt wreed met je verzameling zijn.
- Classichunt stelt geen ruk meer voor
Waarschuw beheerder
ja en daarom moet je met platen draaien
;) veel leuker... en geld moet je er voor over hebben...

Waarschuw beheerder
donateur
vinyl:jaja:
cd's:nee:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 september 2006 om 17:53:
wat een onzin.. je doet precies hetzelfde met een cd!

Dat is ook geen vooruitgang dus.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van GuidoVanSanten op donderdag 7 september 2006 om 23:12:

Ik heb weleens na jaren dat ik de track waar ik de plaat voor gekocht heb niet meer draai maar juist de track(s) die ik toen niet leuk vond....smaak verandering denk ik.

Domme smiley's daar staat dus een S tussen haakjes...grrrr
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 september 2006 om 11:33:
Dat is ook geen vooruitgang dus.

tuurlijk wel, je doet hetzelfde met een schijfje waar veel meer op kan, lichter is, en goedkoper.. hoezo geen vooruitgang?
Waarschuw beheerder
oh vind het wel wat hebben lekker met zn groote tas op je rug tussen de mensen doorlopen... ...

om te zien dan he.. ik zelf draai net.. ;)
en met platen.. omdat ik dat toch leuker vind
;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van dj_nolly_b op zaterdag 19 augustus 2006 om 08:35:
vinyl

zeg ik kwaliteit van d eplaten is beter als 10 jaar geleden en ben ook niet anders gewent als je een collectie platen heb zeg mij meer dan als je een paar gebrande cdtjes heb die je van internet heb geplukt

greetz

Ben ik het 110% mee eens :respect:
Waarschuw beheerder
Kwalitiet van platen is zoiezo beter dan die van 'empeedrietjuhs' is mijn mening, met goede weergevers hoor je dui-de-lijk verschil...:D
Waarschuw beheerder
En ook al brandt je geen empeedrie-cd's, het orgineel is 9/10x gedownload, dus een mp3...en zoals iedereen weet kan je kwaliteit nou eenmaal niet verbeteren...kut=kut...:9
Waarschuw beheerder
Vinyl voor de feeling :)
CD is wat betaalbaarder voor de thuis-hobbyist
Waarschuw beheerder
Idd, plus dat ik niet zie dat in de nabije toekomst CD's vinyl gaan verdrijven als hoofd-geluidsdrager bij DJ's :)

Waarschuw beheerder
Iemand weleens cd's gemixt met de Numark CDX's??
Komt tog wel heel erg dicht in de buurt van het vinylgevoel!
Maar voor het ultieme gevoel zul je (voorlopig waarschijnlijk) tog met platen moeten blijven draaien!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 16 september 2006 om 22:23:
(voorlopig waarschijnlijk

uuuuhh niet voorlopig..... altijd ;)

En waarom wil iedereen met digitaal spul het aan laten voelen als vinyl.... vind ik zo raar.... :O
Waarschuw beheerder
dat ik net begon met draaien..( begin jaren '90) hoorde ik al dat vinyl eruit zou gaan...ik moet het nog meemaken...:S

Waarschuw beheerder
Uitspraak van DanM op zaterdag 16 september 2006 om 19:36:
Kwalitiet van platen is zoiezo beter dan die van 'empeedrietjuhs' is mijn mening, met goede weergevers hoor je dui-de-lijk verschil...

echt grote onzin
Waarschuw beheerder
Uitspraak van bo loves techno! op donderdag 10 augustus 2006 om 15:47:
Wat maakt het nou uit dat de een met cd draait en de ander met vinyl? Principe blijft nog steeds hetzelfde!

Helemaal mee eens!
Het gaat er toch ook vooral om welke muziek je gebruikt?
Je setje moet gewoon lekker klinken, wat maakt het uit op wat voor apparaat je het afspeelt?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Hellkite op woensdag 30 augustus 2006 om 13:17:
eeuwenoude discussie die de cd nooit zal winnen....

onzin

Waarschuw beheerder
Uitspraak van DanM op zaterdag 16 september 2006 om 19:37:
En ook al brandt je geen empeedrie-cd's, het orgineel is 9/10x gedownload, dus een mp3...en zoals iedereen weet kan je kwaliteit nou eenmaal niet verbeteren...kut=kut...

:vaag: wat bedoel je nou?

Uitspraak van GuidoVanSanten op donderdag 7 september 2006 om 23:12:
Cd's is wel lachen hoor. Maar als ik zo rondkijk in de clubs hebben ze nog niet overal de goede cd-turntables.

Ga echt niet een hele set op zo'n "stijve" cd-speler draaien.

Vinyl:
+ is leuk(groots).
+ een leuk verzamelobject
+ Maakt indruk op het publiek, dus extra entertainment.

- Duur
- Neemt bergen plaats in

CD:
+ Kost in verhouding geen kont
+ Je hoeft de deur niet uit en je hebt direct je product (downloaden)
+ Je ken zomaar je eige productie er tussen mikken.
+ Weegt niet veel
+ Neemt niet zo veel plek in beslag

- Ziet er niet vet uit als je in een cd mapje zit te bladeren.
- Beetje lullig als je thuis dikke cd-tt's hebt staan en in een club op van die ouderwetse/kroegdingen moet werken
- Je zal niet echt wreed met je verzameling zijn.
- Classichunt stelt geen ruk meer voor

+ In bijna elke (fatsoenlijke) club staat standaard 2x pioneer 800/1000
+ CD is net zo leuk.
+ Ik ben toch erg blij met mn cd verzameling
- Meestal is (voor het publiek)het niet eens goed te zien met welk medium de dj draait.
- CD's zijn ook duur
- Je betaald bij cd ook voor de klote nummers die erop staan.
- Een jewelcase is dikker als een plaat + hoes.
+ op een cd staat meestal wel welke tracks erop staan.

Met cd draaien wil niet zeggen: met gedownloade mp3 cdtjes draaien. :[
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
ik ben ook van plan om meer met cd-spelers te gaan werken

moet zelf nog een 2e cdj o.i.d op de kop tikken

vooral om zo meer nieuwe tracks in mijn sets te gaan verwerken, en in de toekomst ook eigen producties

bovendien kun je bij de meeste grote legale download sites voor mp3 (beatport, expedition etc.) ook alle tracks in .wav kopen .. dat is dus zonder kwaliteitsverlies op cd en bovendien veel goedkoper dan vinyl

overigens zal ik zelf de echte TOP-platen nog wel blijven kopen op vinyl.. maarja soms koop je ook platen waarvan je denkt , waarom heb ik em eigenlijk aangeschaft ? dat heb je minder als je met cd gaat draaien

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 28 augustus 2006 om 03:30:
Speciaal voor jou,

lijp!!! B-)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 september 2006 om 11:46:
tuurlijk wel, je doet hetzelfde met een schijfje waar veel meer op kan, lichter is, en goedkoper.. hoezo geen vooruitgang?

Vind je dat handig dan als je cd's vol zet en dan tijdens het draaien denkt...nu deze...en dan staat het op die cd die je aan het draaien bent.
Ik heb dat zelfs met vinyl wel eens en daar staan meestal maar 4 tracks op, op cd's ongeveer 20 tracks dus die kans is 5 maal zo groot.....lijkt mij. Zo goedkoop zijn cd's niet vind ik.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 17 september 2006 om 19:13:
Met cd draaien wil niet zeggen: met gedownloade mp3 cdtjes draaien. laatste aanpassing 17 september 2006 19:14

Lijkt me niet anders slaat het nergens op en kan je beter met een labtop draaien.
Waarschuw beheerder
Vind je dat handig dan als je cd's vol zet en dan tijdens het draaien denkt...nu deze...en dan staat het op die cd die je aan het draaien bent.

Daarom hebben sommige denon spelers.. apha track (2 nummers van de zelfde cd tegelijk afspelen)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 17 september 2006 om 19:13:
wat bedoel je nou?

Wat ik bedoel is dat als je met gecopieerde cd's werkt de kwaliteit 9/10 keer KUT is en blijft, dit omdat je 9/10 keer een mp3 download, maar zodra je hem brand op een cd ( een audio cd dus) de kwaliteit dus niet verbetert kan worden....
Als je inderdaad al je vinyl zou rippen in WAV formaat ( 1411kbps!) heb je dit probleem niet, mp3 daarintegen is meestal tussen de 128 en 320 kbps, zodra je een audio cd brandt ( 1411kbps!) zou theoretisch dus de kwalitiet verbeteren, wat in de praktijk dus niet kan...(Y)
De kwaliteit van gecopieerde muziek is dus gewoon KUT en blijft dus gewoon KUT..
en kom niet aan met : ik hoor geen verschil, kom hier maar eens luisteren...dan hóór je wel degelijk verschil....:)
Waarschuw beheerder
een audio cd brandt ( 1411kbps!) zou theoretisch dus de kwalitiet verbeteren, wat in de praktijk dus niet kan...(Y)

Nope, maar de 320 kbps wordt ook zeker niet slechter ;)
Theoretisch wordt de kwaliteit ook helemaal niet verbeterd.. (al maak je een hele goede opnamen van een waardeloos stuk vinyl dan blijft de muziek in de opnamen net zo goed als wat je op de plaat stond.. of je nu 16bit 44.1 khz of zelfs op 24 bit 96 khz opneemt)

Daarbij ben ik nog NOOIT iemand tegen gekomen die in een blinde ABX luistertest het verschil kan horen tussen een 320 kbps mp3 en de orginele wav. (laat staan dat je dat hoort als je op een feest staat met een gemiddeld volume van +100 db ;))

Helaas is het verschil tussen een cd (of mp3 opnamen) en een plaat wel erg duidelijk te horen.. Simpelweg omdat een plaat niet zo'n gek groot freqentie bereik heeft. (en digitale muziek wel)

Neemt niet weg dat jij een voorkeur kan hebben voor het geluid wat een plaat geeft.. maar technisch beter is het zeker niet.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
2 danm gecopiërde cd's of samengestelde cd's zijn van exact dezelfde kwaliteit als een originele cd. :)

Wat mp3 betreft heb je gelijk, als t eenmaal gecomprimeerd is, kun je nooit meer de wav kwaliteit terug krijgen.

Uitspraak van verwijderd op zondag 17 september 2006 om 22:03:
Lijkt me niet anders slaat het nergens op en kan je beter met een labtop draaien.

:vaag: volgens mij snap je me niet, of ik jou niet :)
Uitspraak van verwijderd op zondag 17 september 2006 om 21:56:
Vind je dat handig dan als je cd's vol zet en dan tijdens het draaien denkt...nu deze...en dan staat het op die cd die je aan het draaien bent

Je kunt van een cd waar veel vette nummers op staan, heel simpel een kopietje maken....op elke cd spelert te gebruiken (y)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mount op zondag 17 september 2006 om 22:49:
Daarom hebben sommige denon spelers.. apha track (2 nummers van de zelfde cd tegelijk afspelen)

Ow dat is wel handig en neem ik mijn opmerking terug :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 18 september 2006 om 00:09:

volgens mij snap je me niet, of ik jou niet

Als je toch met gedownloade muziek werkt is het nog handiger met een labtop bedoelde ik, het slaat dan nergens op om het op cd te branden....is niet nodig lijkt me.

Uitspraak van Sinister Acoustics op zondag 17 september 2006 om 21:56:

Het is natuurlijk ook een stukje nostalgie voor mij en de meeste.

Ik koop regelmatig vinyl van mensen uit nederland en die zijn zelfs met verschillende kleuren bezig enzo......vergeet picture discs niet......dat ziet er gewoon zeer tof uit.

Je kunt van een cd waar veel vette nummers op staan, heel simpel een kopietje maken....op elke cd spelert te gebruiken

Ja maar dan is het niet meer een verbetering als je er meerdere van nodig hebt en daar doelde ik op.
Aangezien je dan veel dubbele cd's krijgt en het niet meer compact is.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 17 september 2006 om 21:56:

dan zet ik hem gewoon in me soundbite en mix ik daar op in
Waarschuw beheerder
Je kunt van een cd waar veel vette nummers op staan, heel simpel een kopietje maken....op elke cd spelert te gebruiken

:jaja: dat doe ik ook altijd. Vette cd's brand ik dubbel, erg handig!
Waarschuw beheerder
Ik vind zowel vinyl als cd oké, maar dan moeten de cd's wel gewoon in de winkel zijn gekocht vind ik. Zelf heb ik al mijn cd's legaal waar ik mee draai. Zelfgebrandde cd's vind ik best, maar alleen voor eigen gebruik.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
2 danm gecopiërde cd's of samengestelde cd's zijn van exact dezelfde kwaliteit als een originele cd.

Ja? kopieer maar eens een cd via je pc...;)
Uitspraak van Mount op zondag 17 september 2006 om 23:50:
Helaas is het verschil tussen een cd (of mp3 opnamen) en een plaat wel erg duidelijk te horen.. Simpelweg omdat een plaat niet zo'n gek groot freqentie bereik heeft. (en digitale muziek wel)

Plaat heeft een dusdanig frequentiebereik dat jij het kan waarnemen, wat moet je met frequenties die je toch niet hoort/waarneemt? ik geloof nog steeds dat de mens niet meer hoort dan een kleine 20Khz...;) je bent ( denk ik?) in de war met oversamplingfrequentie...ben hier in een ander topic al eens uitvoerig op in gegaan, ga dat niet weer doen...:)
Waarschuw beheerder
Ik ben zeker niet in de war met oversampling.. in theorie heeft een stukje vinyl een groter bereik dan een cd. (een veel groter bereik zelfs)

Plaat heeft een dusdanig frequentiebereik dat jij het kan waarnemen, wat moet je met frequenties die je toch niet hoort/waarneemt?

Een plaat KAN een bereik hebben van 7 hz tot ver boven de 20 Khz.. veel meer dan dat wij kunnen horen.
Maar gezien de huidige kwaliteit (vooral in de dance) en het toch wel aan vervorming onderhevige vinyl wordt dat allang niet meer gehaald. En dan hou je een matig klinkend medium over wat misschien wel een aantrekkelijk geluid heeft voor ons gehoor maar technisch zeker niet beter is dan een cd.

Ja? kopieer maar eens een cd via je pc...;)

Een directe kopie heeft in principe geen invloed op de geluidskwaliteit. in tegenstelling tot het opnemen van een analoge bron hoeft het niet omgezet te worden (A/D) en worden de bitjes gewoon op de zelfde plaats gezet als waar ze op het orgineel stonden. Of je nu met je pc een kopie maakt of ergens anders mee.

Als er al storing optreed in het brandproces dan hoor je dat terug in kraakjes/piepjes/artifacts of het niet kunnen afspelen van de cd maar zeker niet in een andere klank. (dat is simpel weg niet mogelijk al gaan er 100 dingen mis tijdens het branden)
Om de klank te veranderen moet je namelijk de hele stroom 1tjes en 0letjes veranderen. en niet een deel er van. Zet maar eens een kras op een plaat.. de hele plaat blijft gewoon de zelfde geluidskwaliteit en klank geven totdat je bij de kras komt.

Waarom zeg ik dan toch "Een directe kopie heeft in principe geen invloed op de geluidskwaliteit."

Als je je brand instellingen op je pc niet in orde hebt of waardeloze cd-r's gebruikt dan kan het zeker zo zijn dat een kopie amper werkt of dat er storingen in zitten. (maar dat is niet de schuld van de cd maar van de gebruiker ;))

Even nog een leuk weetje: een cd-r heeft in veel gevallen een lagere error-rate dan het orgineel uit de winkel ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
:) laat ik er maar geen eindeloze discussie van maken...sleep tight...

Waarschuw beheerder
Vinyl blijft, cd is op z'n einde.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 september 2006 om 11:16:

LOL
Waarschuw beheerder
aan de ene kant vind ik dat dj's gewoon lekker met vinyl moeten blijven draaien.

maar aan de andere kant:

als een dj overdag iets geproduceerd heeft, kan hij het op een cd branden, en s'avonds meteen draaien.
op die manier komt het zijn set ten goede. meer afwisseling, en meer nieuwe muziek.

dus mijn voorstel: combineer het gewoon. draai zoveel mogelijk met platen, en nieuwe muziek op cd zetten om het op een feest uit te proberen.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van DanM op maandag 18 september 2006 om 20:40:
Ja? kopieer maar eens een cd via je pc

Ik hoor dus echt geen verschil, tussen een originele, en een gecopiërde cd, ook met gecopiërde cd's nooit last van dat het meer zou overslaan of last van errors.
99% van de bezoekers op feesten hoort ook niet met welk medium er gedraaid word...zelfs niet als er met mp3 gedraait word (of het moeten slechte 128 kb/s rips zijn).

cd is op z'n einde.

whahahahaha...jij komt dus weinig in clubland...ik zie steeds meer (professionele) dj's met een cd-mapje aankomen, ipv met niet te tillen platenkoffers :flower:

Waarschuw beheerder
whahahahaha...jij komt dus weinig in clubland...ik zie steeds meer (professionele) dj's met een cd-mapje aankomen, ipv met niet te tillen platenkoffers

Nee hoor en dit zijn eigenlijk 2 argumenten voor mijn stelling. Aan CD spelers valt niet zoveel meer te verdienen en de schijfjes met een bijna 100x zo grote opslagruimte zijn er al.

Waarschuw beheerder

Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 september 2006 om 12:04:
Aan CD spelers valt niet zoveel meer te verdienen

Dat betekent dus dat cd spelers goedkoper zijn/worden...dan is dat toch juist een argument om met cd spelers te gaan werken?

Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 september 2006 om 12:04:
schijfjes met een bijna 100x zo grote opslagruimte zijn er al.

Als die schijfjes + bijbehorende cd-spelers er zijn, dan is dit toch ook een argument om van vinyl over te stappen op een digitaal schijfje.

:vaag:
Waarschuw beheerder
Aan CD spelers valt niet zoveel meer te verdienen

Ik zou graag meneer pioneer heten en voor rond de 1000 euro prof cdspelers verkopen.. denk dat er nog genoeg op verdiend wordt ;)

Waarschuw beheerder
Dat betekent dus dat cd spelers goedkoper zijn/worden...dan is dat toch juist een argument om met cd spelers te gaan werken?

Ja, maar ook om even te wachten met fors geld neer te tellen voor een paar CDJ's ;) Persoonlijk wil ik op den duur ook wel een cd speler erbij hoor, maar dan puur voor de dingen die op plaat niet meer te vinden zijn.

Als die schijfjes + bijbehorende cd-spelers er zijn, dan is dit toch ook een argument om van vinyl over te stappen op een digitaal schijfje.

Als je het zoekt in gemak wel, maar het gaat er om dat vinyl altijd blijft bestaan en zn waarde blijft behouden.
In een blu ray speler kun je bijvoorbeeld niet eens normale cd's afspelen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Sowieso heeft cd/dvd/harddisks niet de toekomst. in principe is dat net zo "achterhaald" als een platenspeler. Vast geheugen wat veel minder slijtage gevoelig is is de toekomst.

Artiest NTT
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 september 2006 om 15:10:
Persoonlijk wil ik op den duur ook wel een cd speler erbij hoor, maar dan puur voor de dingen die op plaat niet meer te vinden zijn.

Ik zal maar snel zijn met cd spelers te kopen dan, een label als magic music heeft al aangekondigd te stoppen met het persen van hun nummers op vinyl (ze verdienen meer aan een mp3 van 1 euro dan aan een vinyl van 8!)... als er een schaap over de dam is volgen er meer... zoals ik al bij het artiesten forum had geschreven, ik geef het nog geen 5 jaar. Vinyl zal misschien voor de liefhebber nog wel te koop zijn (met beperkte diversiteit), maar alleen als je er een shitload aan geld voor over hebt. Plaatjes zullen 3 misschien wel 5x duurder zijn dan nu...

Uitspraak van Mount op woensdag 20 september 2006 om 14:20:
Ik zou graag meneer pioneer heten en voor rond de 1000 euro prof cdspelers verkopen.. denk dat er nog genoeg op verdiend wordt

omdat deze cd spelers niet in grote oplagen worden verkocht en de research & productie kosten redelijk hoog zijn denk ik niet dat er zo heel veel aan word verdient. De winkelier weet ik zeker dat hij er nog geen 10% aan overhoud, zeker niet de winkeliers die de 1000 MK3 tussen de 1150 en 1200 euries hebben liggen momenteel ;)

Waarschuw beheerder
ik blijf bij vinyl, zal waarschijnlijk wel ooit is een cd speler erbij gaan kopen, beetje uitbreiden kan geen kwaad dacht ik zo :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 september 2006 om 13:02:
Persoonlijk wil ik op den duur ook wel een cd speler erbij hoor, maar dan puur voor de dingen die op plaat niet meer te vinden zijn.

dat ook(Y)

Waarschuw beheerder
Ik zal maar snel zijn met cd spelers te kopen dan, een label als magic music heeft al aangekondigd te stoppen met het persen van hun nummers op vinyl (ze verdienen meer aan een mp3 van 1 euro dan aan een vinyl van 8!)... als er een schaap over de dam is volgen er meer... zoals ik al bij het artiesten forum had geschreven, ik geef het nog geen 5 jaar. Vinyl zal misschien voor de liefhebber nog wel te koop zijn (met beperkte diversiteit), maar alleen als je er een shitload aan geld voor over hebt. Plaatjes zullen 3 misschien wel 5x duurder zijn dan nu...

Toen de eerste cd spelers kwamen was het met vinyl volgens bijna iedereen afgelopen. Maar door de dance heeft het een enorme opleving gehad. De productie is nu ongeveer 70 miljoen platen per jaar in Europa, waarvan het grootste deel in Nederland. Dat een mp3 meer oplevert dan een plaat, kan ik begrijpen. Maar als ze denken dat de meeste DJ's ervoor betalen kunnen ze zich nog weleens lelijk vergissen. Zelf ga ik trouwens meer voor onbekende labels die het juist met vinyl doen. De mensen die alleen met CD's draaien wachten dan een tijd voordat er een rip op soulseek verschijnt.
Waarschuw beheerder
Het zal idd wel een beetje aan de stijl liggen, maar ik heb meestal al promo's e.d. binnen via beatport en xpressbeats voordat ze op vinyl er zijn. dus in dat opzich ben ik heel tevreden. (naast de andere gemakken van digitaal)

Waarschuw beheerder
ik wilde net zeggen... Beatport is vaak eerder dan Vinyl... en de meeste releases worden toch eerst op een cd-tje uitgebracht voordat er een test persing word gedaan...

Overigens word er van "de grote jongens" verwacht dat ze een tracklist inleveren bij buma (dit weet ik van Tiesto)Om zo te bepalen welke nummers er zijn gedraaid & wie er betaald moeten worden... ik heb zelfs gehoord dat er gasten van de buma zijn die naar discotheken/feesten gaan om daar de lists op te vragen... ik kan me dus ook voorstellen dat er controle gaat plaats vinden op de "legaliteit" van de muziek... al is die nog erg vaag...

Artiest High Rollers
Waarschuw beheerder

denk het niet ik denk dat de cd weer helemaal terug komt en dat de plaat er over een paar jaar uit is denk ik.

zou het wel jammer vinden, want met platen is leuker draaien dan cd's

maarja op cd's kan je meer nummers kwijt

Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 september 2006 om 11:42:
ik zie steeds meer (professionele) dj's met een cd-mapje aankomen, ipv met niet te tillen platenkoffers

dat is zo

Waarschuw beheerder
Overigens word er van "de grote jongens" verwacht dat ze een tracklist inleveren bij buma (dit weet ik van Tiesto)Om zo te bepalen welke nummers er zijn gedraaid & wie er betaald moeten worden... ik heb zelfs gehoord dat er gasten van de buma zijn die naar discotheken/feesten gaan om daar de lists op te vragen... ik kan me dus ook voorstellen dat er controle gaat plaats vinden op de "legaliteit" van de muziek... al is die nog erg vaag...

Tsja persoonlijk vind ik het niet erg netjes als een dj zijn muziek illegaal download. Produceren van dance tracks is meestal geen vetpot en al helemaal niet als mensen illegaal gaan downloaden. Daarintegen betaal ik ook niet graag voor een ontastbaar product. Daarom leg ik liever iets meer neer voor vinyl. Blijft toch leuk om te verzamelen, iets wat je vast kan pakken met een mooie sleeve.
Waarschuw beheerder
Dat is wel het voordeel van vinyl.. ik kan alleen m'n externe harddisk vast pakken ;)

Maar ik vind het totaal geen probleem om 1-2 euro voor een track te betalen, mede om de producer daar gewoon recht op heeft (ookal komt er maar bijzonder weinig bij hem zelf terecht.. maar dat was ook al zo bij cd/vinyl). Daarbij vind ik illegaal vervelend omdat je eindeloos kan zoeken naar een compleet nummer (geen radio edit o.i.d.) in een goede kwaliteit. Zeker bij de wat appartere nummers zijn lastig. En dan is die euro helemaal wel erg veel value for money.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 september 2006 om 15:57:
ik kan me dus ook voorstellen dat er controle gaat plaats vinden op de "legaliteit" van de muziek...

Hoe kun je eigenlijk aantonen dat je legale mp3tje legaal is?

Waarschuw beheerder
als je 'm online koopt (en dan download) krijg je een gespecificeerde rekening. Deze moet je uitdraaien en bewaren.

Maar je mag ook een kopie van een origineel hebben voor eigen gebruik (dat is het grijze gebied waar ik 't dus over heb)... waar het origineel vandaan komt staat niet beschreven... dus dit kan uit een collectie van een vriend zijn... Wel zit ik nog met dat "eigen gebruik" als je er dus een demo mee gaat maken of gaat draaien voor publiek, dan mag dat dus niet. Uberhaubt vraag ik me af in hoeverre een demo legaal is...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 september 2006 om 19:14:
Daarom leg ik liever iets meer neer voor vinyl. Blijft toch leuk om te verzamelen, iets wat je vast kan pakken met een mooie sleeve.

precies
Waarschuw beheerder
Uberhaubt vraag ik me af in hoeverre een demo legaal is...

Niet tot je rechten over elk nummer betaald hebt.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 23 september 2006 om 09:36:
hoeverre een demo legaal is...

Ik denk nooit maar zal wel onder promotie matriaal vallen ofzo en dan mag het misschien.

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 23 september 2006 om 09:36:
Maar je mag ook een kopie van een origineel hebben voor eigen gebruik (dat is het grijze gebied waar ik 't dus over heb)... waar het origineel vandaan komt staat niet beschreven... dus dit kan uit een collectie van een vriend zijn...

Is dat niet mits je de originele cd bij je hebt of gelijk kan laten zien.

Copyrights pffff grote onzin vind ik het maar....iedreen plukt samples uit films en andere muziek en daar wordt bijna niet naar gekeken. Mensen zijn meer met beschermen van muziek bezig dan dat men er naar luisterd of dat ze het maken en uitbrengen.

Vinyl is ook niet altijd legaal trouwens....neem nou de promo's.....wie heeft er wel eens voor betaald?
Meestal staat het er ook nog op dat ze niet te koop zijn omdat ze dan aan buma/stemra moeten betalen om muziek uit te brengen....te gek voor woorden is dat.
Waarschuw beheerder
Promo's zijn wel legaal, er is geen wet die verbied je eigen muziek weg te geven ;)

Je mag dus van je eigen nummer een plaat laten maken en gratis uitdelen. (mits je dat nummer niet bij de Buma hebt aangemeld want dan behartigen die je belangen en moet er wel rechten betaald worden)
Zelfs voor het gebruik van je eigen nummer in je eigen video clip moet je zelf afdragen aan de buma.

Ik denk nooit maar zal wel onder promotie matriaal vallen ofzo en dan mag het misschien.

Nee, het is als je niet een extra heffting betaald hebt is het nooit legaal.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mount op zaterdag 23 september 2006 om 14:25:
Promo's zijn wel legaal, er is geen wet die verbied je eigen muziek weg te geven

Ja een promo van eigen productie is wel legaal maar die mag niet verkocht worden wat dus wel vaak gebeurd.

Ik denk ook niet dat een demo met niet eigen producties erop ooit legaal kan zijn.
Waarschuw beheerder
((Kijken of hier nog wat te rellen valt ;) ))

Betreffende geld en muziek;

Mensen zouden blij moeten zijn als je hun muziek wilt horen, dat je er dan zelfs voor betalen moet is een verzinsel van iemand die eigenlijk gekruisigt had moeten worden.

Dan kan eindelijk muziek weer met hart en ziel gemaakt worden, en niet met het oog op geld of status......
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Allstyles op maandag 25 september 2006 om 10:12:
Mensen zouden blij moeten zijn als je hun muziek wilt horen, dat je er dan zelfs voor betalen moet is een verzinsel van iemand die eigenlijk gekruisigt had moeten worden.

Dan kan eindelijk muziek weer met hart en ziel gemaakt worden, en niet met het oog op geld of status......

:respect:

Zie de Goa/Psytrance en Tekno scene...it's a Free scene (y)
De meeste nieuwe producties worden veelal via internet als mp3 aangeboden, om zo gratis te verspreiden.
De DJ's die daar nieuwe muziek draaien, zijn zo bijna wel genoodzaakt om met CDJ's te draaien. (of vanaf een HD)
Waarschuw beheerder
ssssssssssstttttt,,.... niet gelijk alles vertellen ;)

Waarschuw beheerder

Allemaal leuk en aardig, maar muziek maken kost veel tijd en er moet toch brood op de plank komen. En de apparatuur die je nodig hebt is ook erg duur. Ik vind het niet meer dan logisch om er geld voor te vragen. Hoewel het wel zeer respectabel is om het gratis aan te bieden.

De DJ's die daar nieuwe muziek draaien, zijn zo bijna wel genoodzaakt om met CDJ's te draaien. (of vanaf een HD)

Ik was laatst nog een Tekno feest. Geen cd speler te bekennen.
Alleen een live act (zonder pc) en een dj met draaitafels.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Allstyles op maandag 25 september 2006 om 10:12:
((Kijken of hier nog wat te rellen valt ))

Betreffende geld en muziek;

Dan kan eindelijk muziek weer met hart en ziel gemaakt worden, en niet met het oog op geld of status......laatste aanpassing 25 september 2006 10:12

Juist :)

Van de tekno scene kan je gewoon nieuwe producties kopen als je dat wil trouwens voor 7 to 8 euro per vinyl ongeveer.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 september 2006 om 00:04:
Allemaal leuk en aardig, maar muziek maken kost veel tijd en er moet toch brood op de plank komen.

Waar is de liefde voor muziek gebleven? ;)

Hoewel het wel zeer respectabel is om het gratis aan te bieden.

inderdaad, was iedereen maar zo :respect:

Ik was laatst nog een Tekno feest. Geen cd speler te bekennen.

Als 1 dj in de "free scene" met vinyl draait, wil niet zeggen dat ALLE dj's dat doen :flower:

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 september 2006 om 08:12:
Van de tekno scene kan je gewoon nieuwe producties kopen als je dat wil trouwens voor 7 to 8 euro per vinyl ongeveer

Waarom 7-8 euro betalen als je de tracks ook (legaal) gratis kunt krijgen?
Er zijn er iig steeds meer die overschakelen op cdj's (y)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 september 2006 om 09:04:
Er zijn er iig steeds meer die overschakelen op cdj's

Wat andere doen zal me een worst wezen... vinyl rules

Waarschuw beheerder
Waar is de liefde voor muziek gebleven?

Kan dat niet samen gaan?

Als 1 dj in de "free scene" met vinyl draait, wil niet zeggen dat ALLE dj's dat doen

Dat zeg ik ook niet, het was alleen maar om aan te geven dat er in die scene dus ook wel degelijk met vinyl gedraaid wordt.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 september 2006 om 09:04:
Waarom 7-8 euro betalen als je de tracks ook (legaal) gratis kunt krijgen?

Omdat je dan een stuk vinyl krijgt.
Ik luister de gehele track ook eerst een tijdje en daarna schaf ik de plaat aan bij de gene die ze maakt.

Waar jij op doelt is een MP3 ofzo die je dan weer op cd brandt.

Lekker belangrijk dat cd's goedkoper zijn dan drink ik een paar biertjes minder en dan kan er een vinyl gekocht worden.

Jullie vergeten ook de picture discs.....vind je zoiets dan niet mooi om te hebben.

Deze discussie is ook omdat er generatie verschil is vaak vermoed ik. Toen ik begon met draaien had ik 0 cd's in huis.
Mixtje altijd onze eigen bandjes en later werd dat mini disc.
Daarna pas kwam de CD die je zelf kon branden.
Tot op heden heb ik nog nooit gehad dat ik perse een cd speler nodig had om toffe muziek te kunnen draaien.

Hey fluq....ben je nog naar die platenruil beurs geweest Zaterdag in den Bosch ? of heb je een hekel aan vinyl :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 september 2006 om 21:30:
Hey fluq....ben je nog naar die platenruil beurs geweest Zaterdag in den Bosch ? of heb je een hekel aan vinyl

Helemaal vergeten :frusty: die platenbeurs.

Ik heb vd week nog wel voor een paar euro Rob Base (y) en een paar hele foute disco platen gescoord bij de kringloop :D
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Jammer...ik zelf kon niet want ik moest zondag weer vroeg en fris op en meestal kan ik een feestje zoals erna was niet weerstaan.:)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 september 2006 om 21:30:
Jullie vergeten ook de picture discs.....vind je zoiets dan niet mooi om te hebben.

Die kutdingen die een keer zo hard slijten..... nee ik haal wel een poster bij de ikea en ram die wel tegen de muur.

Overigens ben ik even aan het platendiggen geweest en heb een mooie bestemming gevonden voor mijn zooi. tegen de muur die hap

[img]http://www.aboutdj.nl/diversen/vinyl_muur.jpg[/img]

Boozy woozy hang nu waar ie thuis hoort.... met een punaise in zijn gat aan de muur ;)

Waarschuw beheerder
ziek vette kamer. alleen ben ik meer van de opgeruimde boot :X dus die shit onder je tafels moet weg :P

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 28 september 2006 om 02:09:
Die kutdingen die een keer zo hard slijten..... nee ik haal wel een poster bij de ikea en ram die wel tegen de muur.

Hehe, ik zie het ja :)

Wel een mooie decoratie zo.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op donderdag 28 september 2006 om 03:06:
dus die shit onder je tafels moet weg

Ik moet Final Scratch er dus maar uit gaan gooien.... dat dacht ik ook niet ;)

De mixer die op de grond staat is inmiddels ingepakt en weg, de tas is uitgeleend aan een collega dj die naar de states moest dit weekend en inmiddels zijn alle kabels die er onder door lopen voorzien van een kabel mantel.
Waarschuw beheerder
erg nice.. idd wel een beetje een takke werk maar eindresultaat mag er zijn :)
Waarschuw beheerder
vond ik op een site;

verbeeld het gevoel van velen....

You can’t make a rational case for choosing vinyl, and I wouldn’t – there isn’t a single one that’s compelling. Digital is cheaper, less wasteful, more malleable and far more portable. There’s virtually nothing to store, scratch, warp or shatter. Records meanwhile remain cumbersome, fragile and expensive. And yet, in spite of all this, I will continue buying, collecting, playing with and paying for the damned things, for as long as I’m willing and able to. Why?

Well, there are lots of reasons. First of all, it’s because vinyl has life. Don’t get me wrong, I’m not such a caner – I don’t think that my records are alive in the way my lover or my dog is. They don’t eat, drink, bark or bone. But, like us, they exist in space and through time – they have their own history, they wear their own scars, they need our care. They have a world.

When you dig for vinyl and you find something you’re looking for, you don’t just uncover the music. There’s a sense of connectedness, both of your desire to the sound and the sound’s embodiment in the object. Who knows the circumstances surrounding the original purchase? Maybe the record got sold because of a drug habit, a death, or a disappointment. Or maybe because of indifference. But in every case the piece you hold in your hands is the silent bearer of a story, a mute witness to whatever and wherever it went. It also carries the signal of its producers, embodying their dreams. I think Danny Wang said it once: second-hand record stores are such sad places. That’s because they’re dream graveyards. At one point, a group of people invested all their time and talent in making it. It was going to make them famous…

At the receiving end, the previous owners of a record invested their best hope in it too. So they chose it, they took it and kept it with them, and it slowly mapped itself into the web of their memories. Or they hated it, and flogged it. I don’t recall every intricacy of what I did last week, but I can tell you almost without fail the circumstances surrounding each record I own, and explain the resonance it has, what it evokes. It’s an object of music and of memory, and to me that gives it the true aura of an artefact, and makes it deserving of respect, reverence. I also love the presence of the music in the scratch. The groove is a perfect visual representation of the metaphor of what the thing is and does, and the music is there in a way that digital formats, even in whatever visual/waveform representations they use, aren’t. Functionally, this makes absolutely no difference. ‘Visual mixing’ of the kind now possible with digital obviously has advantages, but it’s always at a distance. Like talking through glass.

Records are also incredibly sensual objects, and this has always been their advantage for mixing. Even with the abilities the new technologies have given us to loop, sample and freely choose key and pitch (which is in every way musically superior as an instrument) there’s no substitute for being able to touch, to play by feel. Serato and Final Scratch have overcome this limitation, but even in ‘the best of both worlds’ there’s more than a little of nowhere and nothing at all. Mp3 doesn’t even exist, at least, not in the way we and our records do. It’s a nothing and it exists nowhere but in blips on our portable nonplaces.

Crucially, choosing a track through drag and drop is utterly different to digging through a box with a very limited selection thoroughly and carefully chosen before leaving home, or so you’d hope. In fact, the irony of having a greater number of choices is that it’s invariably harder to choose, or easier to make do with default choices, which are not real choices at all. A lot of DJs’ selections turn to shit after they start using digital. Somehow - no, because of all those choices, they’re unable to make a single interesting one. This is no coincidence.

There’s no sacrifice involved in collecting digital formats either. Any two-bit chump can download a huge body of work in a matter of days, something that would have required a huge expenditure of time, effort and money on the part of a vinyl collector. When you go and see a veteran play her set, she’s carrying with her whole decades of memories whittled down to some eighty selections. Packing a box requires further sacrifice, further selection, further acts of will, respect and love. You have to think, choose, include, reject. Without these repeated sacrifices, it’s all to easy fall prey to the tyranny of ‘any old thing’. ‘Oh shit, I need a track with drums to mix out of this, um… shit, only sixteen bars to go, oh, okay, this’ll do…’ Click, click, drag, drop. You hope the audience won’t feel the difference, and you fool yourself that you feel anything at all. I wouldn’t argue that this is a necessary outcome of digital, but it’s going to happen far more often.

The same is true of Ableton: paradoxically the program’s incredible power, speed and flexibility means you can churn out an average tune, not even in a matter of hours, but on the fly. ‘You can do anything on Ableton’ and you can, but most people do less and less. They don’t make minimal, they make very little of a lot. In fact, in a turn of events that would shock grandpappy, it’s easier to record a track than to write a song. All too often it shows: lazy drum programming, boring melodies with no tension or development, and a screaming, dithering, swarming shitload of plugin effects to cook the tune in, so we don’t have to listen to the half-baked mess. And how good are you as a musician really, Mr DJ? Can you really perform with the same level of musicality that’s contained within a well-made record, something a talented, dedicated person invested everything in for days, weeks, months? Why not let the record play, if it’s a good one. If it’s not, no wonder you’re bored, no wonder you need to fiddle.

Back to the body – the other quiet crime of indifference that this ‘choice’ contains is the death of another related artform: cover art. One of the things that make records so valuable and beautiful is the incredible creativity that goes into a lot of the covers, even if it’s the artful details of the colours and fonts chosen on the plainest of my EPs, or the ‘mastered by X at the Exchange’ scratched into the run off. No doubt the artisans who manufactured gilt frames for heavy oil paintings mourned the passing of their time, and maybe all systems of artistic representation are not only bound to, but should wither and die. It’s still sad.

Like most ‘technological advancements’, digital isn’t an improvement of what went before, it’s a rationalisation. Never forget that. From a consumer point of view, CD wasn’t ‘better’ than vinyl, and at least until the mid-nineties, a well-pressed record played better through a good component system (again, all put together through individual choices) than most CDs, even with, and probably because of the sound artifacts and sub-audible frequencies in the record. We’re losing them, too. But they’re inaudible, right? Never forget, it was the ‘record’ companies, greedy to reduce distribution costs and fit more units on shelves, who pushed for CD, and we paid more for less. Three times the price for something a third of the size and a fraction of the cost to make. Now they’re reaping the whirlwind, and a big and happy fuck you all.

Vinyl dies too, but not all at once. It goes slowly, just like we do. Do yourself a favour, and age gracefully with records.

The technology might end up getting us over the barrel too: it isn’t ‘simply better’ – it’s a new entanglement that solves some problems and embroils us in others. I’m late finishing this article. That’s because, not three days ago, my Powerbook, on which I do, well, almost everything, decided to play Hungry Hungry Hard Drives and eat itself for breakfast. Luckily, all my media and documents are backed up – are yours? Don’t think it won’t happen. Houses burn and vinyl will too, but data loss is a completely new kind of risk. If any of you still have the XT you grew up with, go pull it out of the garage, turn it on and see if it still works. Then, take one of the diskettes with all your old games on ‘em and see if you can load them. Captain Comic, Space Quest, all those daggy old things. Remember them? The only story most of mine can tell me now is one that goes from beginning to end in three words: permanent fatal errors. Vinyl dies too, but not all at once. It goes slowly, just like we do. Do yourself a favour, and age gracefully with records. They’re not dead, they’re elderly, and they need your care and respect.

I suppose this whole thing’s based on a bogus choice ‘vinyl or digital’. We don’t have to choose. I’ll eventually buy myself a digital interface and start using it, in conjunction with my records. But don’t expect me to love the interface. That’s a leap I’ll never make. Can you? Do you really ‘love’ your interface? Can you cherish a hard disk? I can only speak for myself and my records, the only musical objects I keep that capture my imagination, just as they capture something of the magic of music in space and time. And that’s something that no data packet can ever do.

Sounding off is a column for free comment from readers on any aspect of DJ and club culture. If you have a burning issue you'd like to get off your chest, send your submission or proposal to info@residentadvisor.net with the subject line 'Sounding off'.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Allstyles op vrijdag 20 oktober 2006 om 10:05:
First of all, it’s because vinyl has life. Don’t get me wrong, I’m not such a caner – I don’t think that my records are alive in the way my lover or my dog is. They don’t eat, drink, bark or bone. But, like us, they exist in space and through time – they have their own history, they wear their own scars, they need our care. They have a world.

Ghehehe, cool geformuleerd :P
Waarschuw beheerder
Vinyl vs CD lijkt me de verkeerde keuze.
We hebben van MP3s gehoord en wat men ermee kan met Ableton en andere mixprogramma's.
Natuurlijk is er zeker verschil tussen Vinyl, CD en MP3, in draagbaarheid, bewaarbaarheid, geluidskwaliteit, gevoel ne nog veel meer.
Dat MP3 of een ander compressieformaat uiteindelijk de toekomst is, is logisch gezien duidelijk, het is handig, met grotere harde schijven kan er meer op met hogere kwaliteit, je hoeft minder te slepen, mixprogrammas kunnen nog veel verder ontwikkeld worden, het is makkelijk te verspreiden, makkelijk te maken, etc.

Maar wat nu?
Ik heb er geen problemen mee dat de meesten hier voor Vinyl gaan, anderen voor CD en de kleine minderheid [zoals ik] voor MP3 en wellicht voor een ander kompressieformaat.
Waar ik wel problemen heb is de onterecht elitaire, hautaine, nostalgische en snobistische houding van Vinylliefhebbers tegenover het draaien met CDs en MP3s en dat er op andersdraaienden neer wordt gekeken.
Iemands voorkeur voor een medium mag niet betekenen dat de voorkeur van iemand anders voor een ander medium per definitie altijd slechter is.

Ik geloof dat Vinyl en ook CD achterhaald zijn door MP3, maar je hoort mij niet zeggen "Iedereen moet maar overstappen en de digitale revolutie omarmen!".
Ik geloof dat iedere DJ dat medium moet gebruiken welke hem/haar het beste/lekkerste ligt, dat zijn persoonlijke keuzes, de kwaliteit van het DJen is niet direct afhankelijk van mediumkeuze.

Dat hele artikel over perse gaan DJen met Vinyl slaat op mensen die al Vinyl gebruiken, dan is de keus al snel en emotioneel gemaakt, mij best.
Maar voor degenen die DJen willen en nog geen Vinyl of ander medium gebruiken is dit artikel lopgisch gezien onzin.
Als iemand met DJen wil beginnen en Vinyl cool/beter vindt vanwegen andere DJs, ervaringen op feestjes en andere dingen, goed, hetzelfde geldt ook voor de andere media.
Kijk, als ik ga DJen zal ik MP3s gebruiken vanwegen de handigheid ervan.
Dat artikel heeft het over honderden nummers en het met moeite samenstellen van een set en daar was iemand hier die het belang van het kennen van je nummers voorop stelt en dat MP3s dat moeilijker maken.
Dat geloof ik ook, maar ik geloof ook dat je al behoorlijke keuzes kunt maken in wat je als MP3s inkoopt, je ten eerste hoge en veel eisen kunt stellen aan tracks.
Ten tweede is het niet nodig om perse alle hits en classics te hebben om bij te blijven, originaliteit kan uitkomen door juist dat te draaien wat jij te gek vindt, zeker als je smaak zich erg fijnproeverig ontwikkeld heeft.
Dan gaan mensen zeggen "Oh, heb je laatst mckroket gehoord, wat een toffe DJ, die had laatst wat bommen in zijn set die ik nergens anders gehoord heb, hoe komt ie daaraan?" i.p.v. "Sjee, die Barachem ook, wat een saaie DJ, hij draaide maar een slappe set, alsof ie perse Menno de Jong wilde zijn."
En of je dan een of meerdere stijlen draait, maakt niet uit.
Eigen stijl in combinatie met wat actualiteit en een beetje nostalgie lijkt mij prima om als DJ mee te beginnen.
Daarom koop en verzamel ik gewoon de leukste trance die ik kan vinden, ik kies voor een genre i.p.v. hip mee te doen met de cross-over trends, verschil moet er zijn en ik vind er ook weinig aan om constant brokken tech en andere stijlen tussen de trance te horen bij sets van zgn. trance DJs, hoewel ik niet vies ben van een goed geplaatste knijter van electro, tech of wat voor track in een trance set en dat zelf ook zal proberen als ik eens ga DJen met MP3s. ;)

Doe dus gewoon wat je leuk vind kwa medium en hannes niet rond over of iemand anders wat voor medium gebruikt.
Voorspellen welk medium gaat winnen is leuk, maar maak er geen halszaak van, daar nostalgie geen reden is om andere mensen je wil op te leggen.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 28 september 2006 om 02:09:
Uitspraak van Sinister Acoustics op dinsdag 26 september 2006 om 21:30:

Draai dan lekker met cd's, die slijten helemaal niet.

Waarschuw beheerder
Naja heel langzaam iig :P