Partyflock
 
Forumonderwerp · 886018
Hoi allemaal.

Ik wil wat serieuzer word met het het djen.

En nu wil ik spullen aan gaan schaffen.

Eigenlijk wil ik meteen met cdspelers beginnen
omdat scratching tegenwoordig ook gewoon mogelijk is met de huidige cd spelers en ik toch wel verwacht dat steeds meer platen op cd uit zullen komen.

Wat adviseren jullie mij?

Gr Huib
Artiest Mount
Ik ben zeker niet in de war met oversampling.. in theorie heeft een stukje vinyl een groter bereik dan een cd. (een veel groter bereik zelfs)

Plaat heeft een dusdanig frequentiebereik dat jij het kan waarnemen, wat moet je met frequenties die je toch niet hoort/waarneemt?


Een plaat KAN een bereik hebben van 7 hz tot ver boven de 20 Khz.. veel meer dan dat wij kunnen horen.
Maar gezien de huidige kwaliteit (vooral in de dance) en het toch wel aan vervorming onderhevige vinyl wordt dat allang niet meer gehaald. En dan hou je een matig klinkend medium over wat misschien wel een aantrekkelijk geluid heeft voor ons gehoor maar technisch zeker niet beter is dan een cd.

Ja? kopieer maar eens een cd via je pc...;)


Een directe kopie heeft in principe geen invloed op de geluidskwaliteit. in tegenstelling tot het opnemen van een analoge bron hoeft het niet omgezet te worden (A/D) en worden de bitjes gewoon op de zelfde plaats gezet als waar ze op het orgineel stonden. Of je nu met je pc een kopie maakt of ergens anders mee.

Als er al storing optreed in het brandproces dan hoor je dat terug in kraakjes/piepjes/artifacts of het niet kunnen afspelen van de cd maar zeker niet in een andere klank. (dat is simpel weg niet mogelijk al gaan er 100 dingen mis tijdens het branden)
Om de klank te veranderen moet je namelijk de hele stroom 1tjes en 0letjes veranderen. en niet een deel er van. Zet maar eens een kras op een plaat.. de hele plaat blijft gewoon de zelfde geluidskwaliteit en klank geven totdat je bij de kras komt.

Waarom zeg ik dan toch "Een directe kopie heeft in principe geen invloed op de geluidskwaliteit."

Als je je brand instellingen op je pc niet in orde hebt of waardeloze cd-r's gebruikt dan kan het zeker zo zijn dat een kopie amper werkt of dat er storingen in zitten. (maar dat is niet de schuld van de cd maar van de gebruiker ;))

Even nog een leuk weetje: een cd-r heeft in veel gevallen een lagere error-rate dan het orgineel uit de winkel ;)
laatste aanpassing
Artiest DanM
:) laat ik er maar geen eindeloze discussie van maken...sleep tight...
 
Vinyl blijft, cd is op z'n einde.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 september 2006 om 11:16:
Vinyl blijft, cd is op z'n einde.


LOL
aan de ene kant vind ik dat dj's gewoon lekker met vinyl moeten blijven draaien.

maar aan de andere kant:

als een dj overdag iets geproduceerd heeft, kan hij het op een cd branden, en s'avonds meteen draaien.
op die manier komt het zijn set ten goede. meer afwisseling, en meer nieuwe muziek.

dus mijn voorstel: combineer het gewoon. draai zoveel mogelijk met platen, en nieuwe muziek op cd zetten om het op een feest uit te proberen.
 
Uitspraak van DanM op maandag 18 september 2006 om 20:40:
Ja? kopieer maar eens een cd via je pc


Ik hoor dus echt geen verschil, tussen een originele, en een gecopiërde cd, ook met gecopiërde cd's nooit last van dat het meer zou overslaan of last van errors.
99% van de bezoekers op feesten hoort ook niet met welk medium er gedraaid word...zelfs niet als er met mp3 gedraait word (of het moeten slechte 128 kb/s rips zijn).


Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 september 2006 om 11:16:
cd is op z'n einde.


whahahahaha...jij komt dus weinig in clubland...ik zie steeds meer (professionele) dj's met een cd-mapje aankomen, ipv met niet te tillen platenkoffers :flower:
 
whahahahaha...jij komt dus weinig in clubland...ik zie steeds meer (professionele) dj's met een cd-mapje aankomen, ipv met niet te tillen platenkoffers


Nee hoor en dit zijn eigenlijk 2 argumenten voor mijn stelling. Aan CD spelers valt niet zoveel meer te verdienen en de schijfjes met een bijna 100x zo grote opslagruimte zijn er al.
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 september 2006 om 11:16:
Vinyl blijft, cd is op z'n einde.


Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 september 2006 om 12:04:
Aan CD spelers valt niet zoveel meer te verdienen


Dat betekent dus dat cd spelers goedkoper zijn/worden...dan is dat toch juist een argument om met cd spelers te gaan werken?


Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 september 2006 om 12:04:
schijfjes met een bijna 100x zo grote opslagruimte zijn er al.


Als die schijfjes + bijbehorende cd-spelers er zijn, dan is dit toch ook een argument om van vinyl over te stappen op een digitaal schijfje.

:vaag:
Aan CD spelers valt niet zoveel meer te verdienen


Ik zou graag meneer pioneer heten en voor rond de 1000 euro prof cdspelers verkopen.. denk dat er nog genoeg op verdiend wordt ;)
 
Dat betekent dus dat cd spelers goedkoper zijn/worden...dan is dat toch juist een argument om met cd spelers te gaan werken?


Ja, maar ook om even te wachten met fors geld neer te tellen voor een paar CDJ's ;) Persoonlijk wil ik op den duur ook wel een cd speler erbij hoor, maar dan puur voor de dingen die op plaat niet meer te vinden zijn.

Als die schijfjes + bijbehorende cd-spelers er zijn, dan is dit toch ook een argument om van vinyl over te stappen op een digitaal schijfje.


Als je het zoekt in gemak wel, maar het gaat er om dat vinyl altijd blijft bestaan en zn waarde blijft behouden.
In een blu ray speler kun je bijvoorbeeld niet eens normale cd's afspelen.
laatste aanpassing
Sowieso heeft cd/dvd/harddisks niet de toekomst. in principe is dat net zo "achterhaald" als een platenspeler. Vast geheugen wat veel minder slijtage gevoelig is is de toekomst.
 
Artiest NTT
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 september 2006 om 15:10:
Persoonlijk wil ik op den duur ook wel een cd speler erbij hoor, maar dan puur voor de dingen die op plaat niet meer te vinden zijn.


Ik zal maar snel zijn met cd spelers te kopen dan, een label als magic music heeft al aangekondigd te stoppen met het persen van hun nummers op vinyl (ze verdienen meer aan een mp3 van 1 euro dan aan een vinyl van 8!)... als er een schaap over de dam is volgen er meer... zoals ik al bij het artiesten forum had geschreven, ik geef het nog geen 5 jaar. Vinyl zal misschien voor de liefhebber nog wel te koop zijn (met beperkte diversiteit), maar alleen als je er een shitload aan geld voor over hebt. Plaatjes zullen 3 misschien wel 5x duurder zijn dan nu...

Uitspraak van Mount op woensdag 20 september 2006 om 14:20:
Ik zou graag meneer pioneer heten en voor rond de 1000 euro prof cdspelers verkopen.. denk dat er nog genoeg op verdiend wordt


omdat deze cd spelers niet in grote oplagen worden verkocht en de research & productie kosten redelijk hoog zijn denk ik niet dat er zo heel veel aan word verdient. De winkelier weet ik zeker dat hij er nog geen 10% aan overhoud, zeker niet de winkeliers die de 1000 MK3 tussen de 1150 en 1200 euries hebben liggen momenteel ;)
 
ik blijf bij vinyl, zal waarschijnlijk wel ooit is een cd speler erbij gaan kopen, beetje uitbreiden kan geen kwaad dacht ik zo :)
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 september 2006 om 13:02:
Persoonlijk wil ik op den duur ook wel een cd speler erbij hoor, maar dan puur voor de dingen die op plaat niet meer te vinden zijn.


dat ook(Y)
 
Ik zal maar snel zijn met cd spelers te kopen dan, een label als magic music heeft al aangekondigd te stoppen met het persen van hun nummers op vinyl (ze verdienen meer aan een mp3 van 1 euro dan aan een vinyl van 8!)... als er een schaap over de dam is volgen er meer... zoals ik al bij het artiesten forum had geschreven, ik geef het nog geen 5 jaar. Vinyl zal misschien voor de liefhebber nog wel te koop zijn (met beperkte diversiteit), maar alleen als je er een shitload aan geld voor over hebt. Plaatjes zullen 3 misschien wel 5x duurder zijn dan nu...


Toen de eerste cd spelers kwamen was het met vinyl volgens bijna iedereen afgelopen. Maar door de dance heeft het een enorme opleving gehad. De productie is nu ongeveer 70 miljoen platen per jaar in Europa, waarvan het grootste deel in Nederland. Dat een mp3 meer oplevert dan een plaat, kan ik begrijpen. Maar als ze denken dat de meeste DJ's ervoor betalen kunnen ze zich nog weleens lelijk vergissen. Zelf ga ik trouwens meer voor onbekende labels die het juist met vinyl doen. De mensen die alleen met CD's draaien wachten dan een tijd voordat er een rip op soulseek verschijnt.
Het zal idd wel een beetje aan de stijl liggen, maar ik heb meestal al promo's e.d. binnen via beatport en xpressbeats voordat ze op vinyl er zijn. dus in dat opzich ben ik heel tevreden. (naast de andere gemakken van digitaal)
 
ik wilde net zeggen... Beatport is vaak eerder dan Vinyl... en de meeste releases worden toch eerst op een cd-tje uitgebracht voordat er een test persing word gedaan...

Overigens word er van "de grote jongens" verwacht dat ze een tracklist inleveren bij buma (dit weet ik van Tiesto)Om zo te bepalen welke nummers er zijn gedraaid & wie er betaald moeten worden... ik heb zelfs gehoord dat er gasten van de buma zijn die naar discotheken/feesten gaan om daar de lists op te vragen... ik kan me dus ook voorstellen dat er controle gaat plaats vinden op de "legaliteit" van de muziek... al is die nog erg vaag...
 
Artiest High Rollers
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 september 2006 om 11:16:
Vinyl blijft, cd is op z'n einde.


denk het niet ik denk dat de cd weer helemaal terug komt en dat de plaat er over een paar jaar uit is denk ik.

zou het wel jammer vinden, want met platen is leuker draaien dan cd's

maarja op cd's kan je meer nummers kwijt


Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 september 2006 om 11:42:
ik zie steeds meer (professionele) dj's met een cd-mapje aankomen, ipv met niet te tillen platenkoffers


dat is zo
 
Overigens word er van "de grote jongens" verwacht dat ze een tracklist inleveren bij buma (dit weet ik van Tiesto)Om zo te bepalen welke nummers er zijn gedraaid & wie er betaald moeten worden... ik heb zelfs gehoord dat er gasten van de buma zijn die naar discotheken/feesten gaan om daar de lists op te vragen... ik kan me dus ook voorstellen dat er controle gaat plaats vinden op de "legaliteit" van de muziek... al is die nog erg vaag...


Tsja persoonlijk vind ik het niet erg netjes als een dj zijn muziek illegaal download. Produceren van dance tracks is meestal geen vetpot en al helemaal niet als mensen illegaal gaan downloaden. Daarintegen betaal ik ook niet graag voor een ontastbaar product. Daarom leg ik liever iets meer neer voor vinyl. Blijft toch leuk om te verzamelen, iets wat je vast kan pakken met een mooie sleeve.
Dat is wel het voordeel van vinyl.. ik kan alleen m'n externe harddisk vast pakken ;)

Maar ik vind het totaal geen probleem om 1-2 euro voor een track te betalen, mede om de producer daar gewoon recht op heeft (ookal komt er maar bijzonder weinig bij hem zelf terecht.. maar dat was ook al zo bij cd/vinyl). Daarbij vind ik illegaal vervelend omdat je eindeloos kan zoeken naar een compleet nummer (geen radio edit o.i.d.) in een goede kwaliteit. Zeker bij de wat appartere nummers zijn lastig. En dan is die euro helemaal wel erg veel value for money.
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 september 2006 om 15:57:
ik kan me dus ook voorstellen dat er controle gaat plaats vinden op de "legaliteit" van de muziek...


Hoe kun je eigenlijk aantonen dat je legale mp3tje legaal is?
 
als je 'm online koopt (en dan download) krijg je een gespecificeerde rekening. Deze moet je uitdraaien en bewaren.

Maar je mag ook een kopie van een origineel hebben voor eigen gebruik (dat is het grijze gebied waar ik 't dus over heb)... waar het origineel vandaan komt staat niet beschreven... dus dit kan uit een collectie van een vriend zijn... Wel zit ik nog met dat "eigen gebruik" als je er dus een demo mee gaat maken of gaat draaien voor publiek, dan mag dat dus niet. Uberhaubt vraag ik me af in hoeverre een demo legaal is...
 
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 september 2006 om 19:14:
Daarom leg ik liever iets meer neer voor vinyl. Blijft toch leuk om te verzamelen, iets wat je vast kan pakken met een mooie sleeve.


precies
Uberhaubt vraag ik me af in hoeverre een demo legaal is...


Niet tot je rechten over elk nummer betaald hebt.
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 23 september 2006 om 09:36:
hoeverre een demo legaal is...


Ik denk nooit maar zal wel onder promotie matriaal vallen ofzo en dan mag het misschien.


Uitspraak van verwijderd op zaterdag 23 september 2006 om 09:36:
Maar je mag ook een kopie van een origineel hebben voor eigen gebruik (dat is het grijze gebied waar ik 't dus over heb)... waar het origineel vandaan komt staat niet beschreven... dus dit kan uit een collectie van een vriend zijn...


Is dat niet mits je de originele cd bij je hebt of gelijk kan laten zien.

Copyrights pffff grote onzin vind ik het maar....iedreen plukt samples uit films en andere muziek en daar wordt bijna niet naar gekeken. Mensen zijn meer met beschermen van muziek bezig dan dat men er naar luisterd of dat ze het maken en uitbrengen.

Vinyl is ook niet altijd legaal trouwens....neem nou de promo's.....wie heeft er wel eens voor betaald?
Meestal staat het er ook nog op dat ze niet te koop zijn omdat ze dan aan buma/stemra moeten betalen om muziek uit te brengen....te gek voor woorden is dat.
Promo's zijn wel legaal, er is geen wet die verbied je eigen muziek weg te geven ;)

Je mag dus van je eigen nummer een plaat laten maken en gratis uitdelen. (mits je dat nummer niet bij de Buma hebt aangemeld want dan behartigen die je belangen en moet er wel rechten betaald worden)
Zelfs voor het gebruik van je eigen nummer in je eigen video clip moet je zelf afdragen aan de buma.

Ik denk nooit maar zal wel onder promotie matriaal vallen ofzo en dan mag het misschien.


Nee, het is als je niet een extra heffting betaald hebt is het nooit legaal.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Mount op zaterdag 23 september 2006 om 14:25:
Promo's zijn wel legaal, er is geen wet die verbied je eigen muziek weg te geven


Ja een promo van eigen productie is wel legaal maar die mag niet verkocht worden wat dus wel vaak gebeurd.

Ik denk ook niet dat een demo met niet eigen producties erop ooit legaal kan zijn.
((Kijken of hier nog wat te rellen valt ;) ))


Betreffende geld en muziek;


Mensen zouden blij moeten zijn als je hun muziek wilt horen, dat je er dan zelfs voor betalen moet is een verzinsel van iemand die eigenlijk gekruisigt had moeten worden.

Dan kan eindelijk muziek weer met hart en ziel gemaakt worden, en niet met het oog op geld of status......
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Allstyles op maandag 25 september 2006 om 10:12:
Mensen zouden blij moeten zijn als je hun muziek wilt horen, dat je er dan zelfs voor betalen moet is een verzinsel van iemand die eigenlijk gekruisigt had moeten worden.

Dan kan eindelijk muziek weer met hart en ziel gemaakt worden, en niet met het oog op geld of status......


:respect:

Zie de Goa/Psytrance en Tekno scene...it's a Free scene (y)
De meeste nieuwe producties worden veelal via internet als mp3 aangeboden, om zo gratis te verspreiden.
De DJ's die daar nieuwe muziek draaien, zijn zo bijna wel genoodzaakt om met CDJ's te draaien. (of vanaf een HD)
ssssssssssstttttt,,.... niet gelijk alles vertellen ;)
 
Mensen zouden blij moeten zijn als je hun muziek wilt horen, dat je er dan zelfs voor betalen moet is een verzinsel van iemand die eigenlijk gekruisigt had moeten worden.


Allemaal leuk en aardig, maar muziek maken kost veel tijd en er moet toch brood op de plank komen. En de apparatuur die je nodig hebt is ook erg duur. Ik vind het niet meer dan logisch om er geld voor te vragen. Hoewel het wel zeer respectabel is om het gratis aan te bieden.

De DJ's die daar nieuwe muziek draaien, zijn zo bijna wel genoodzaakt om met CDJ's te draaien. (of vanaf een HD)


Ik was laatst nog een Tekno feest. Geen cd speler te bekennen.
Alleen een live act (zonder pc) en een dj met draaitafels.
 
Uitspraak van Allstyles op maandag 25 september 2006 om 10:12:
((Kijken of hier nog wat te rellen valt ))


Betreffende geld en muziek;


Mensen zouden blij moeten zijn als je hun muziek wilt horen, dat je er dan zelfs voor betalen moet is een verzinsel van iemand die eigenlijk gekruisigt had moeten worden.

Dan kan eindelijk muziek weer met hart en ziel gemaakt worden, en niet met het oog op geld of status......laatste aanpassing 25 september 2006 10:12


Juist :)

Van de tekno scene kan je gewoon nieuwe producties kopen als je dat wil trouwens voor 7 to 8 euro per vinyl ongeveer.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 september 2006 om 00:04:
Allemaal leuk en aardig, maar muziek maken kost veel tijd en er moet toch brood op de plank komen.


Waar is de liefde voor muziek gebleven? ;)


Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 september 2006 om 00:04:
Hoewel het wel zeer respectabel is om het gratis aan te bieden.


inderdaad, was iedereen maar zo :respect:


Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 september 2006 om 00:04:
Ik was laatst nog een Tekno feest. Geen cd speler te bekennen.


Als 1 dj in de "free scene" met vinyl draait, wil niet zeggen dat ALLE dj's dat doen :flower:

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 september 2006 om 08:12:
Van de tekno scene kan je gewoon nieuwe producties kopen als je dat wil trouwens voor 7 to 8 euro per vinyl ongeveer


Waarom 7-8 euro betalen als je de tracks ook (legaal) gratis kunt krijgen?
Er zijn er iig steeds meer die overschakelen op cdj's (y)
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 september 2006 om 09:04:
Er zijn er iig steeds meer die overschakelen op cdj's


Wat andere doen zal me een worst wezen... vinyl rules
 
Waar is de liefde voor muziek gebleven?


Kan dat niet samen gaan?

Als 1 dj in de "free scene" met vinyl draait, wil niet zeggen dat ALLE dj's dat doen


Dat zeg ik ook niet, het was alleen maar om aan te geven dat er in die scene dus ook wel degelijk met vinyl gedraaid wordt.
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 september 2006 om 09:04:
Waarom 7-8 euro betalen als je de tracks ook (legaal) gratis kunt krijgen?


Omdat je dan een stuk vinyl krijgt.
Ik luister de gehele track ook eerst een tijdje en daarna schaf ik de plaat aan bij de gene die ze maakt.

Waar jij op doelt is een MP3 ofzo die je dan weer op cd brandt.

Lekker belangrijk dat cd's goedkoper zijn dan drink ik een paar biertjes minder en dan kan er een vinyl gekocht worden.

Jullie vergeten ook de picture discs.....vind je zoiets dan niet mooi om te hebben.

Deze discussie is ook omdat er generatie verschil is vaak vermoed ik. Toen ik begon met draaien had ik 0 cd's in huis.
Mixtje altijd onze eigen bandjes en later werd dat mini disc.
Daarna pas kwam de CD die je zelf kon branden.
Tot op heden heb ik nog nooit gehad dat ik perse een cd speler nodig had om toffe muziek te kunnen draaien.

Hey fluq....ben je nog naar die platenruil beurs geweest Zaterdag in den Bosch ? of heb je een hekel aan vinyl :)
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 september 2006 om 21:30:
Hey fluq....ben je nog naar die platenruil beurs geweest Zaterdag in den Bosch ? of heb je een hekel aan vinyl


Helemaal vergeten :frusty: die platenbeurs.

Ik heb vd week nog wel voor een paar euro Rob Base (y) en een paar hele foute disco platen gescoord bij de kringloop :D
laatste aanpassing
 
Jammer...ik zelf kon niet want ik moest zondag weer vroeg en fris op en meestal kan ik een feestje zoals erna was niet weerstaan.:)
 
Artiest Punk!
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 september 2006 om 21:30:
Jullie vergeten ook de picture discs.....vind je zoiets dan niet mooi om te hebben.


Die kutdingen die een keer zo hard slijten..... nee ik haal wel een poster bij de ikea en ram die wel tegen de muur.

Overigens ben ik even aan het platendiggen geweest en heb een mooie bestemming gevonden voor mijn zooi. tegen de muur die hap



Boozy woozy hang nu waar ie thuis hoort.... met een punaise in zijn gat aan de muur ;)
 
ziek vette kamer. alleen ben ik meer van de opgeruimde boot :X dus die shit onder je tafels moet weg :P
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 28 september 2006 om 02:09:
Die kutdingen die een keer zo hard slijten..... nee ik haal wel een poster bij de ikea en ram die wel tegen de muur.


Hehe, ik zie het ja :)

Wel een mooie decoratie zo.
 
Uitspraak van actief op donderdag 28 september 2006 om 03:06:
dus die shit onder je tafels moet weg


Ik moet Final Scratch er dus maar uit gaan gooien.... dat dacht ik ook niet ;)

De mixer die op de grond staat is inmiddels ingepakt en weg, de tas is uitgeleend aan een collega dj die naar de states moest dit weekend en inmiddels zijn alle kabels die er onder door lopen voorzien van een kabel mantel.
erg nice.. idd wel een beetje een takke werk maar eindresultaat mag er zijn :)
vond ik op een site;

verbeeld het gevoel van velen....

You can’t make a rational case for choosing vinyl, and I wouldn’t – there isn’t a single one that’s compelling. Digital is cheaper, less wasteful, more malleable and far more portable. There’s virtually nothing to store, scratch, warp or shatter. Records meanwhile remain cumbersome, fragile and expensive. And yet, in spite of all this, I will continue buying, collecting, playing with and paying for the damned things, for as long as I’m willing and able to. Why?

Well, there are lots of reasons. First of all, it’s because vinyl has life. Don’t get me wrong, I’m not such a caner – I don’t think that my records are alive in the way my lover or my dog is. They don’t eat, drink, bark or bone. But, like us, they exist in space and through time – they have their own history, they wear their own scars, they need our care. They have a world.

When you dig for vinyl and you find something you’re looking for, you don’t just uncover the music. There’s a sense of connectedness, both of your desire to the sound and the sound’s embodiment in the object. Who knows the circumstances surrounding the original purchase? Maybe the record got sold because of a drug habit, a death, or a disappointment. Or maybe because of indifference. But in every case the piece you hold in your hands is the silent bearer of a story, a mute witness to whatever and wherever it went. It also carries the signal of its producers, embodying their dreams. I think Danny Wang said it once: second-hand record stores are such sad places. That’s because they’re dream graveyards. At one point, a group of people invested all their time and talent in making it. It was going to make them famous…

At the receiving end, the previous owners of a record invested their best hope in it too. So they chose it, they took it and kept it with them, and it slowly mapped itself into the web of their memories. Or they hated it, and flogged it. I don’t recall every intricacy of what I did last week, but I can tell you almost without fail the circumstances surrounding each record I own, and explain the resonance it has, what it evokes. It’s an object of music and of memory, and to me that gives it the true aura of an artefact, and makes it deserving of respect, reverence. I also love the presence of the music in the scratch. The groove is a perfect visual representation of the metaphor of what the thing is and does, and the music is there in a way that digital formats, even in whatever visual/waveform representations they use, aren’t. Functionally, this makes absolutely no difference. ‘Visual mixing’ of the kind now possible with digital obviously has advantages, but it’s always at a distance. Like talking through glass.

Records are also incredibly sensual objects, and this has always been their advantage for mixing. Even with the abilities the new technologies have given us to loop, sample and freely choose key and pitch (which is in every way musically superior as an instrument) there’s no substitute for being able to touch, to play by feel. Serato and Final Scratch have overcome this limitation, but even in ‘the best of both worlds’ there’s more than a little of nowhere and nothing at all. Mp3 doesn’t even exist, at least, not in the way we and our records do. It’s a nothing and it exists nowhere but in blips on our portable nonplaces.

Crucially, choosing a track through drag and drop is utterly different to digging through a box with a very limited selection thoroughly and carefully chosen before leaving home, or so you’d hope. In fact, the irony of having a greater number of choices is that it’s invariably harder to choose, or easier to make do with default choices, which are not real choices at all. A lot of DJs’ selections turn to shit after they start using digital. Somehow - no, because of all those choices, they’re unable to make a single interesting one. This is no coincidence.

There’s no sacrifice involved in collecting digital formats either. Any two-bit chump can download a huge body of work in a matter of days, something that would have required a huge expenditure of time, effort and money on the part of a vinyl collector. When you go and see a veteran play her set, she’s carrying with her whole decades of memories whittled down to some eighty selections. Packing a box requires further sacrifice, further selection, further acts of will, respect and love. You have to think, choose, include, reject. Without these repeated sacrifices, it’s all to easy fall prey to the tyranny of ‘any old thing’. ‘Oh shit, I need a track with drums to mix out of this, um… shit, only sixteen bars to go, oh, okay, this’ll do…’ Click, click, drag, drop. You hope the audience won’t feel the difference, and you fool yourself that you feel anything at all. I wouldn’t argue that this is a necessary outcome of digital, but it’s going to happen far more often.

The same is true of Ableton: paradoxically the program’s incredible power, speed and flexibility means you can churn out an average tune, not even in a matter of hours, but on the fly. ‘You can do anything on Ableton’ and you can, but most people do less and less. They don’t make minimal, they make very little of a lot. In fact, in a turn of events that would shock grandpappy, it’s easier to record a track than to write a song. All too often it shows: lazy drum programming, boring melodies with no tension or development, and a screaming, dithering, swarming shitload of plugin effects to cook the tune in, so we don’t have to listen to the half-baked mess. And how good are you as a musician really, Mr DJ? Can you really perform with the same level of musicality that’s contained within a well-made record, something a talented, dedicated person invested everything in for days, weeks, months? Why not let the record play, if it’s a good one. If it’s not, no wonder you’re bored, no wonder you need to fiddle.

Back to the body – the other quiet crime of indifference that this ‘choice’ contains is the death of another related artform: cover art. One of the things that make records so valuable and beautiful is the incredible creativity that goes into a lot of the covers, even if it’s the artful details of the colours and fonts chosen on the plainest of my EPs, or the ‘mastered by X at the Exchange’ scratched into the run off. No doubt the artisans who manufactured gilt frames for heavy oil paintings mourned the passing of their time, and maybe all systems of artistic representation are not only bound to, but should wither and die. It’s still sad.

Like most ‘technological advancements’, digital isn’t an improvement of what went before, it’s a rationalisation. Never forget that. From a consumer point of view, CD wasn’t ‘better’ than vinyl, and at least until the mid-nineties, a well-pressed record played better through a good component system (again, all put together through individual choices) than most CDs, even with, and probably because of the sound artifacts and sub-audible frequencies in the record. We’re losing them, too. But they’re inaudible, right? Never forget, it was the ‘record’ companies, greedy to reduce distribution costs and fit more units on shelves, who pushed for CD, and we paid more for less. Three times the price for something a third of the size and a fraction of the cost to make. Now they’re reaping the whirlwind, and a big and happy fuck you all.



Vinyl dies too, but not all at once. It goes slowly, just like we do. Do yourself a favour, and age gracefully with records.


The technology might end up getting us over the barrel too: it isn’t ‘simply better’ – it’s a new entanglement that solves some problems and embroils us in others. I’m late finishing this article. That’s because, not three days ago, my Powerbook, on which I do, well, almost everything, decided to play Hungry Hungry Hard Drives and eat itself for breakfast. Luckily, all my media and documents are backed up – are yours? Don’t think it won’t happen. Houses burn and vinyl will too, but data loss is a completely new kind of risk. If any of you still have the XT you grew up with, go pull it out of the garage, turn it on and see if it still works. Then, take one of the diskettes with all your old games on ‘em and see if you can load them. Captain Comic, Space Quest, all those daggy old things. Remember them? The only story most of mine can tell me now is one that goes from beginning to end in three words: permanent fatal errors. Vinyl dies too, but not all at once. It goes slowly, just like we do. Do yourself a favour, and age gracefully with records. They’re not dead, they’re elderly, and they need your care and respect.

I suppose this whole thing’s based on a bogus choice ‘vinyl or digital’. We don’t have to choose. I’ll eventually buy myself a digital interface and start using it, in conjunction with my records. But don’t expect me to love the interface. That’s a leap I’ll never make. Can you? Do you really ‘love’ your interface? Can you cherish a hard disk? I can only speak for myself and my records, the only musical objects I keep that capture my imagination, just as they capture something of the magic of music in space and time. And that’s something that no data packet can ever do.

Sounding off is a column for free comment from readers on any aspect of DJ and club culture. If you have a burning issue you'd like to get off your chest, send your submission or proposal to info@residentadvisor.net with the subject line 'Sounding off'.
Uitspraak van Allstyles op vrijdag 20 oktober 2006 om 10:05:
First of all, it’s because vinyl has life. Don’t get me wrong, I’m not such a caner – I don’t think that my records are alive in the way my lover or my dog is. They don’t eat, drink, bark or bone. But, like us, they exist in space and through time – they have their own history, they wear their own scars, they need our care. They have a world.


Ghehehe, cool geformuleerd :P
Vinyl vs CD lijkt me de verkeerde keuze.
We hebben van MP3s gehoord en wat men ermee kan met Ableton en andere mixprogramma's.
Natuurlijk is er zeker verschil tussen Vinyl, CD en MP3, in draagbaarheid, bewaarbaarheid, geluidskwaliteit, gevoel ne nog veel meer.
Dat MP3 of een ander compressieformaat uiteindelijk de toekomst is, is logisch gezien duidelijk, het is handig, met grotere harde schijven kan er meer op met hogere kwaliteit, je hoeft minder te slepen, mixprogrammas kunnen nog veel verder ontwikkeld worden, het is makkelijk te verspreiden, makkelijk te maken, etc.

Maar wat nu?
Ik heb er geen problemen mee dat de meesten hier voor Vinyl gaan, anderen voor CD en de kleine minderheid [zoals ik] voor MP3 en wellicht voor een ander kompressieformaat.
Waar ik wel problemen heb is de onterecht elitaire, hautaine, nostalgische en snobistische houding van Vinylliefhebbers tegenover het draaien met CDs en MP3s en dat er op andersdraaienden neer wordt gekeken.
Iemands voorkeur voor een medium mag niet betekenen dat de voorkeur van iemand anders voor een ander medium per definitie altijd slechter is.

Ik geloof dat Vinyl en ook CD achterhaald zijn door MP3, maar je hoort mij niet zeggen "Iedereen moet maar overstappen en de digitale revolutie omarmen!".
Ik geloof dat iedere DJ dat medium moet gebruiken welke hem/haar het beste/lekkerste ligt, dat zijn persoonlijke keuzes, de kwaliteit van het DJen is niet direct afhankelijk van mediumkeuze.

Dat hele artikel over perse gaan DJen met Vinyl slaat op mensen die al Vinyl gebruiken, dan is de keus al snel en emotioneel gemaakt, mij best.
Maar voor degenen die DJen willen en nog geen Vinyl of ander medium gebruiken is dit artikel lopgisch gezien onzin.
Als iemand met DJen wil beginnen en Vinyl cool/beter vindt vanwegen andere DJs, ervaringen op feestjes en andere dingen, goed, hetzelfde geldt ook voor de andere media.
Kijk, als ik ga DJen zal ik MP3s gebruiken vanwegen de handigheid ervan.
Dat artikel heeft het over honderden nummers en het met moeite samenstellen van een set en daar was iemand hier die het belang van het kennen van je nummers voorop stelt en dat MP3s dat moeilijker maken.
Dat geloof ik ook, maar ik geloof ook dat je al behoorlijke keuzes kunt maken in wat je als MP3s inkoopt, je ten eerste hoge en veel eisen kunt stellen aan tracks.
Ten tweede is het niet nodig om perse alle hits en classics te hebben om bij te blijven, originaliteit kan uitkomen door juist dat te draaien wat jij te gek vindt, zeker als je smaak zich erg fijnproeverig ontwikkeld heeft.
Dan gaan mensen zeggen "Oh, heb je laatst mckroket gehoord, wat een toffe DJ, die had laatst wat bommen in zijn set die ik nergens anders gehoord heb, hoe komt ie daaraan?" i.p.v. "Sjee, die Barachem ook, wat een saaie DJ, hij draaide maar een slappe set, alsof ie perse Menno de Jong wilde zijn."
En of je dan een of meerdere stijlen draait, maakt niet uit.
Eigen stijl in combinatie met wat actualiteit en een beetje nostalgie lijkt mij prima om als DJ mee te beginnen.
Daarom koop en verzamel ik gewoon de leukste trance die ik kan vinden, ik kies voor een genre i.p.v. hip mee te doen met de cross-over trends, verschil moet er zijn en ik vind er ook weinig aan om constant brokken tech en andere stijlen tussen de trance te horen bij sets van zgn. trance DJs, hoewel ik niet vies ben van een goed geplaatste knijter van electro, tech of wat voor track in een trance set en dat zelf ook zal proberen als ik eens ga DJen met MP3s. ;)

Doe dus gewoon wat je leuk vind kwa medium en hannes niet rond over of iemand anders wat voor medium gebruikt.
Voorspellen welk medium gaat winnen is leuk, maar maak er geen halszaak van, daar nostalgie geen reden is om andere mensen je wil op te leggen.
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 28 september 2006 om 02:09:
Uitspraak van Sinister Acoustics op dinsdag 26 september 2006 om 21:30:
Jullie vergeten ook de picture discs.....vind je zoiets dan niet mooi om te hebben.

Die kutdingen die een keer zo hard slijten..... nee ik haal wel een poster bij de ikea en ram die wel tegen de muur.


Draai dan lekker met cd's, die slijten helemaal niet.
 
Naja heel langzaam iig :P