Partyflock

Forumonderwerp · 1056142
Waarschuw beheerder
Zijn het vooral de mannen die vallen voor een Mac,
of zijn er hier ook vrouwen die de overstap naar Apple gemaakt hebben?

En wat was je motivatie hiervoor?

Graag ON-TOPIC antwoorden.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
doe mij maar een pc mac
Waarschuw beheerder
Uitspraak van d-russo op maandag 6 april 2009 om 15:46:
doe mij maar een pc mac

Snap ik, pc's hebben vaak een veel mooier design en zijn van veel mooiere, hoogwaardigere materialen gemaakt ;)
Waarschuw beheerder
donateur
Uhmz, waarom zouw een Mac alleen voor de man zijn :no:
Ik zelf werk liever nog met de Pc , hebben op school ook met de Mac's gewerkt, en deze hebben het maar een jaar uitgehouden en toen weer terug na de pc gegaan (L)
En dat was toch wel op een Grafische school :)

Artiest Balbasaur
Waarschuw beheerder
Volgens mij spreekt die minimlistische witte stijl van Apple juist best veel vrouwen ook aan. Dat zie je iig aan de iPods, en ik ken ook wel vrouwen met een MacBook. Ik vind een Mac zeker geen typisch mannending dus. iPhone wel btw (voordat er weer mensen bijdehand gaan reageren; ja, er zullen ongetwijfeld ook wel vrouwen zijn met een iPhone. Maar veel minder dan mannen)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op maandag 6 april 2009 om 16:28:
Volgens mij spreekt die minimlistische witte stijl van Apple juist best veel vrouwen ook aan

ik wou het net zeggen ;)

zelf vind ik een mac heel mooi en alles, maar de software vind ik 3x niks dus doe mij maar een pctje. niet dat windows zo geweldig is altijd, maar het aanbod van software is gewoon veel groter voor windows. ik zou wel een laptopje willen met de buitenkant van de mac en de binnenkant van de pc
Waarschuw beheerder
donateur
Hier ook een meisje met appeltje :) MacBook Air heb ik.. Heerlijk, wil nooit meer een windows machine!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 6 april 2009 om 16:28:
witte stijl van Apple juist best veel vrouwen ook aan

Witte Iphone & Macbook...:)
Waarschuw beheerder
donateur
Apple?
Dat zijn toch gewoon componenten die in een "normale" pc zitten met een appeltje erop en waar mensen absurd veel meer voor betalen? :lol:

Sowieso een pc kopen voor het uiterlijk ontzettend dom, dat je voor het OS gaat oke, maar omdat ie er mooi uitziet? echt iets voor vrouwen :x
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Nooit goed mee leren werken. Windows ken ik nu zo'n beetje helemaal, dus dat is voor mij nu prettig werken.

Zou er ooit een keer de tijd voor moeten nemen om goed op een mac te werken, zodat ik een goede keuze zou kunnen maken. Vind die macs trouwens wel erg duur in verhouding met een pc, ik hoef niet zo nodig extra geld uit te geven voor het design.
Waarschuw beheerder
donateur
Apple macbook:
€1.049 Euro

• Intel Core 2 Duo-processor van 2,0GHz
• Frontside bus van 667 MHz
• 1GB 667-MHz DDR2 SDRAM, uitbreidbaar tot 2GB
• 5400-rpm seriële ATA harde schijf van 80 GB met Sudden Motion Sensor
• Slot-loading Combo drive (dvd-rom/cd-rw)
• Intel Graphics Media Accelerator 950

bron: http://www.letsgodigital.org/nl/14710/apple_macbook/

Sony Vaio VGN-NS21M/S
€ 679,00

Processor
Intel Pentium Dual Core - T3400
Kloksnelheid
2160 MHz
Intern geheugen
3072 MB DDR2 1024 MB + 2048 MB
Harde schijf
250 GB (5400 RPM, Serial ATA)
Videokaart
Intel Graphics Media Accelerator X4500MHD
Videokaartgeheugen
Max. 1320 MB

bron:http://www.bol.com/nl/p/notebooks-pc-accessoires/sony-vaio-vgn-ns21m-s-3072-mb-250-gb/9000000006515716/index.html

Bijna €400 euro meer voor een inferieure laptop :lol:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op maandag 6 april 2009 om 16:54:
maar het aanbod van software is gewoon veel groter voor windows

lees het gekraakte aanbod!! :LOL:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van T!M op maandag 6 april 2009 om 18:44:
Sowieso een pc kopen voor het uiterlijk ontzettend dom, dat je voor het OS gaat oke, maar omdat ie er mooi uitziet? echt iets voor vrouwen

Uitspraak van T!M op maandag 6 april 2009 om 18:51:
Bijna €400 euro meer voor een inferieure laptop

Dus? Als je het geld heb dan moet je kopen wat je wilt...:)

Waarschuw beheerder
De beste Mac is een Mac kroket!

Nu ff weer serieus.....

Doe mij maar een pc, Mac's zijn volgens mij heel echt beperkt qua mogelijkheden/software. Misschien dat ik later wel een wil, want ik hoorde dat ze met een techniek bezig waren om de kracht van de grafische kaart te gebruiken voor CPU. Dan is een mac misschien wle interresant.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Tin Tin ™ op maandag 6 april 2009 om 19:02:
Dus? Als je het geld heb dan moet je kopen wat je wilt...:)

Tuurlijk het is jouw geld (Y)
Maar als jij een auto gaat kopen betaal je dan meer voor een auto met een mindere prijs/kwaliteit verhouding omdat je toch het geld er voor hebt?
Sorry die logica ontgaat mij een beetje :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van T!M op maandag 6 april 2009 om 19:13:
Maar als jij een auto gaat kopen betaal je dan meer voor een auto met een mindere prijs/kwaliteit verhouding omdat je toch het geld er voor hebt?

Ligt eraan, je gaat je eisen afwegen en er zullen vast wel meer factoren meespelen in je keuze.

Maar iig, hou ik idd van design & gebruiksgemak. Ik kan het me veroorloven en ik ga starten met mijn nieuwe opleiding Mediavormgeving en dan is het werken met een Mac gewoon fijner.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van T!M op maandag 6 april 2009 om 19:13:
Sorry die logica ontgaat mij een beetje

Omdat je niet alleen betaalt voor de onderdelen, maar uiteraard ook voor het OS, waar je volledig aan voorbij gaat in je mooie relaas. Verder uiteraard de bouwkwaliteit en het design. Die vergelijking met een auto slaat dus nergens op.
Waarschuw beheerder
Apple koop je niet OM het design, maar Apple koop je omdat het doet wat het moet doen. Windows kende ik van voor naar achteren, en Apple is nu een verademing. Omschakelen kost je twee dagen, daarna heb je nooit meer een blauw scherm :) Opbouw is logischer, alles 'klopt' veel meer.

En ja, dat het er mooier uitziet, is mooi meegemomen. Materialen en afwerking is veel mooier, je hebt echt het idee dat je een kwaliteitsproduct in handen hebt. En ik hou van kwaliteit (boven kwantiteit :) )
Waarschuw beheerder
Zo'n apple kan tenminste flink wat zware programma's tegelijk aan, niet voor niks hebben de meeste artisten zo'n mac.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Koen² op dinsdag 7 april 2009 om 12:38:
niet voor niks hebben de meeste artisten zo'n mac

Goed punt. Iedere Hollywood movie die je kijkt is ge-edit op een Mac. Ieder muzieknummer dat je luistert is bewerkt met een Mac. En vrijwel iedere commercial/advertentie is gemaakt op een Mac.

Blijkbaar doen ze dan toch iets GOED, zeg maar?

Als prijs de enige beweegreden was, zat heel de wereld al lang op Windows.

Oh ja, ook handig: geen virussen ;)
Waarschuw beheerder
Apple :no: ik ga geen extra geld uitgeven aan iets met dezelfde specificaties dan een ander merk.

Dus fuck apple met hun geldvragende portomonee.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van DirtyThirties op dinsdag 7 april 2009 om 12:48:
Goed punt. Iedere Hollywood movie die je kijkt is ge-edit op een Mac. Ieder muzieknummer dat je luistert is bewerkt met een Mac. En vrijwel iedere commercial/advertentie is gemaakt op een Mac.

Blijkbaar doen ze dan toch iets GOED, zeg maar?

Als prijs de enige beweegreden was, zat heel de wereld al lang op Windows.

Voor bepaalde dingen schijnt een Mac toch echt beter te zijn ja (kan er niet persoonlijk over oordelen). Ik denk alleen dat het gros van de mensen die een computer gebruikt dat soort dingen niet of nauwelijks doet.
Waarschuw beheerder

Dit is volgens mij een van de grootste broodjes aap verhalen ooit.

Photoshop wordt idd vaak in combinatie met een mac gebruikt.

Maar jij gaat mij niet wijsmaken dat 3d programma's voor het maken van animatie's en special effects met een mac gedaan worden.

Je hebt een renderfarm nodig van minimaal 20 pc's voor een goede cluster en tja koop je liever 20 mac's voor dezelfde prijs of 20 andere computers met meer vermogen voor dezelfde prijs.

3d animatie en special effects zijn afhankelijk van processor kracht en geheugen.

Hollywood werkt tegenwoordig meer met IBM bladeservers en dat is geen MAC.

Ik werk namelijk zelf graag met Maya dus ik weet waar ik over praat.

Je moest is weten hoe lang het duurt om op een enkele pc een simpele animatie te renderen ;)

Als ik zeg dat het minimaal 15 uur is dan zul je vast schrikken. Laat staan dat je een animatie in combinatie met special effects wilt renderen en keer op keer opnieuw moet doen omdat je voor perfectie gaat.

Dit alles kost tijd en tijd is geld en in de film industrie is er niet veel tijd en moet je in een korte tijd perfectie leveren.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van DirtyThirties op dinsdag 7 april 2009 om 12:38:
Omschakelen kost je twee dagen, daarna heb je nooit meer een blauw scherm

Dat komt omdat het kernel panic scherm van Mac OS zwart is :-)

Artiest System
Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van DirtyThirties op maandag 6 april 2009 om 15:41:
Zijn het vooral de homos die vallen voor een Mac,

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van T!M op maandag 6 april 2009 om 18:51:
Bijna €400 euro meer voor een inferieure laptop :lol:

Ja dus? Zelfde met auto's.. Alle auto's brengen je van A naar B, alleen ziet de ene er mooier uit en rijd beter.
Mac ziet er gewoon mooier uit en werkt beter!

Mac :lief:

Mijn lieve macbook

Modelnaam: MacBook
Modelaanduiding: MacBook5,1
Processornaam: Intel Core 2 Duo
Processorsnelheid: 2.4 GHz
Aantal processors: 1
Totaal aantal cores: 2
L2-cache: 3 MB
Geheugen: 4 GB
Bussnelheid: 1.07 GHz

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
donateur

ja, mannen die niet om te kunnen gana met een pc\en lekker interssant willen doen met een Mac

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
donateur
Uitspraak van Tin Tin ™ op maandag 6 april 2009 om 15:50:
Design & gebruiksgemak

je bedoelt, verschrikkelijk lelijk, en niet compatible met de rest van de wereld
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 7 april 2009 om 20:40:
je bedoelt, verschrikkelijk lelijk, en niet compatible met de rest van de wereld

alsof je een beschrijving geeft van jezelf ouwe:D

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
donateur
daarna heb je nooit meer een blauw scherm

wil alleen maar zeggen dat jij niet met een pc om kan gaan :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Richard op dinsdag 7 april 2009 om 20:09:
Mac ziet er gewoon mooier uit en werkt beter!

Mooi is subjectief, en dat een Mac beter werkt is gewoon bullshit.

Waarschuw beheerder
Ik weet niet hoor, maar zelfs Bill Gates heeft nog eens een BSOD gekregen tijdens een presentatie van Windows...die kan zeker ook niet met een pc om gaan?
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 7 april 2009 om 20:39:
ja, mannen die niet om te kunnen gana met een pc\en lekker interssant willen doen met een Mac

:aai:

Werk op me werk met windhoos pc's, heb hier een windhoos pc staan, nu een macbook erbij.. Maar idd, ik kan niet werken op een PC :gaap:

Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 7 april 2009 om 20:40:

Dat jij geen smaak heb, is jou tekortkoming.

Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 7 april 2009 om 20:51:
en dat een Mac beter werkt is gewoon bullshit.

Ik heb geen vastlopers hoor, of blauwe schermpies..

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
donateur
Uitspraak van Richard op dinsdag 7 april 2009 om 21:05:

ik ook niet
en ik werk al jaren met de pc's
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 7 april 2009 om 21:21:
ik ook niet
en ik werk al jaren met de pc's

Zeg toch ook niet dat jij er last van heb? 'T komt alleen wel vaker voor als bij Mac OS. Dan ken je wel zeggen dat Mac voor mensen is die niet met een PC kunnen omgaan, maar dat is gewoon poep!

Kijk naar een Vista.. Wat voor PC je nodig heb om Vista vlekkeloos en snel te laten verlopen :)
Moet wel zeggen dat ik benieuwd ben naar Windows 7..
Waarschuw beheerder
En ik hou van kwaliteit

Uitspraak van Koen² op dinsdag 7 april 2009 om 12:38:
Zo'n apple kan tenminste flink wat zware programma's tegelijk aan, niet voor niks hebben de meeste artisten zo'n mac.

geen virussen

Uitspraak van DirtyThirties op dinsdag 7 april 2009 om 12:33:
Jij snapt het

;) Maar goed, iig ON-TOPIC:
Er zijn ook vrouwen die voor een MAC gaan.:)
Uitspraak van Busty. op dinsdag 7 april 2009 om 20:43:
alsof je een beschrijving geeft van jezelf ouwe

Dat jij geen smaak heb, is jou tekortkoming.

:roflol:
Waarschuw beheerder
Iemand nog een Macbook Pro kopen?

Macbook Pro 2.16GHz Intel Core Duo
2GB 667 MHz DDR2 SDRAM
100GB Hardeschijf
ATI Radeon x1600 256 MB

MBP (2.5 jaar oud) is zelden de deur uitgeweest. Staat als 'desktop computer' aangesloten op mijn cinema display. Werkend te zien, geen krasje / dode pixel, nieuwe accu!

€850,-
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
donateur
Uitspraak van Richard op dinsdag 7 april 2009 om 21:26:
Kijk naar een Vista.. Wat voor PC je nodig heb om Vista vlekkeloos en snel te laten verlopen

nee, de mensen willen het nieuwste dus zwaardere OS op hun ouwe meuk pc laten lopen, terwijl als ze een beetje nadenken al weten dat dat niet goed gaat

Moet wel zeggen dat ik benieuwd ben naar Windows 7..

werkt prima
en ook die moet je niet op een Celeron Aldi pc installen :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
donateur
Uitspraak van Dennis C. op woensdag 8 april 2009 om 00:01:
Staat als 'desktop computer' aangesloten op mijn cinema display

waarom koop je dan een hemelsnaam een laptop ??

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)

Heb ik ook niet, dus wat is je punt?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Kijk naar een Vista.. Wat voor PC je nodig heb om Vista vlekkeloos en snel te laten verlopen :)

Draait prima op m'n laptop. Je punt?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Dan ken je wel zeggen dat Mac voor mensen is die niet met een PC kunnen omgaan, maar dat is gewoon poep!

Weet je wat poep is? Mensen die lopen te zeiken dat Mac zo goed is.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 8 april 2009 om 12:16:
nee, de mensen willen het nieuwste dus zwaardere OS op hun ouwe meuk pc laten lopen, terwijl als ze een beetje nadenken al weten dat dat niet goed gaat

Pcies, 't doorsnee windhoos mensje dus :)

werkt prima
en ook die moet je niet op een Celeron Aldi pc installen :)

Veel verschil ten opzichte van Vista?

Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 8 april 2009 om 20:08:
Heb ik ook niet, dus wat is je punt?

Dat dat vaker gebeurt als bij een mac (Y)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Richard op woensdag 8 april 2009 om 20:10:
Dat dat vaker gebeurt als bij een mac (Y)

Je kunt bij een PC niet eens spreken van "de PC" zoals je kunt spreken over een Mac, omdat er veel te veel verschillende soorten en maten zijn. Er zijn ook trage Macs. Er zijn ook Macs met gedowngrade LCD schermen (dan zou ik me pas genaaid voelen). Kwalitatief goeie PC hardware die goed geinstalleerd zijn (want daar gaat het vaak fout) lopen bijna nooit vast. Niet op XP en niet op Vista. Dat hele gezeik over Mac is gewoon religieuze bullshit door Apple fanaten die alleen maar roepen wat ze op internet lezen.

En verder:

http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=macs_cant

Waarschuw beheerder
Ik hoor meer ''ik haat MAC want ik trap niet in de PR campagne'' mensen praten over Mac dan ''Mijn Mac is zoooooooo cool!'' Mac. Eerst was je stoer als je Windows had, toen was je stoer als je niet met de kudde meeging en Windows afzeek en een Mac nam, nu ben je cool als je zegt dat je niet in de Mac campagne trapt en dat je Windows gebruikt omdat het eigenlijk toch wel een perfect en foutloos systeem is. Benieuwd wat hierna komt.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 20:24:
Windows gebruikt omdat het eigenlijk toch wel een perfect en foutloos systeem is.

Dat heb ik niemand horen zeggen.

Waarschuw beheerder
Was een tikkeltje overdreven voor komisch effect.
Waarschuw beheerder
Dat dat vaker gebeurt als bij een mac

'Kernel panics' komen ook gewoon onder Mac OS voor; XNU heeft geen magische protectie tegen rotte drivers, defecte hardware of kernel bugs.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Hij zegt toch ook niet dat ze niet voorkomen?
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van eSDee op woensdag 8 april 2009 om 20:55:
'Kernel panics' komen ook gewoon onder Mac OS voor; XNU heeft geen magische protectie tegen rotte drivers, defecte hardware of kernel bugs.

Ongetwijfeld, niks is perfect. Maar de "bugs" komen denk ik meer voor bij Windows als bij Mac.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 20:56:
Hij zegt toch ook niet dat ze niet voorkomen?

Hij doet voorkomen alsof XNU een of ander superieur ontwerp heeft. Vrijwel alle bugchecks op Vista worden veroorzaakt door rotte third-party drivers of kapotte hardware. Hier crasht XNU dus even hard op, net als Linux, FreeBSD, Minix of OS2/Warp er op zouden crashen.

Uitspraak van Richard op woensdag 8 april 2009 om 21:01:
Ongetwijfeld, niks is perfect. Maar de "bugs" komen denk ik meer voor bij Windows als bij Mac.

Waar baseer je dat op? Weleens naar code van Apple gekeken? (Check mDNSResponder bijvoorbeeld eens (draait standaard als root :) Qua security design loopt XNU zelfs een aantal jaar achter op Vista of Linux 2.6.x.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van eSDee op woensdag 8 april 2009 om 21:31:
Waar baseer je dat op?

Eigen ervaring. Dat je bij het werken op een Mac minder bugs tegenkomt dan bij het werken op een PC vind ik vrij logisch; hoe goed of slecht de code van OSX ook is, het kan wel goed samenwerken met de hardware van een mac waar OSX altijd op draait, Windows draait zoals je zegt soms ook op/met crappy 3rd party soft/hardware en dan zul je dus vaker bugs tegenkomen.

Waarschuw beheerder
Ik ben ook een Apple gebruiker, benut de voordelen ervan (stabiliteit, snelle opstarttijd, gebruiksvriendelijke software)
en de nadelen boeien me niet (upgraden vind ik niet nodig, voor gamen heb ik een PS3).
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 23:58:
Windows draait zoals je zegt soms ook op/met crappy 3rd party soft/hardware en dan zul je dus vaker bugs tegenkomen.

Dus je zegt zelf al, dat ligt niet aan Windows, maar dat ligt aan de hardware en/of buggy drivers.

Waarschuw beheerder
Niemand zegt dat het aan Windows ligt ;)

Dat dat vaker gebeurt als bij een mac

Uitspraak van Richard op woensdag 8 april 2009 om 21:01:
Maar de "bugs" komen denk ik meer voor bij Windows als bij Mac.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Tin Tin ™ op maandag 6 april 2009 om 18:33:
Witte Iphone & Macbook...

:D Heb ik ook ! (L)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 12:17:
Niemand zegt dat het aan Windows ligt

Ja en dus? Dan koop je fatsoenlijke spullen en heb je nergens last van.

Waarschuw beheerder
Ten eerste betekent dat dus dat je moeite moet doen om goed te zoeken zodat je zeker weet dat je fatsoenlijke spullen hebt (bij Mac kun je het goedkoopste instapmodel kopen bij welke winkel dan ook en je weet dat het werkt), en ten tweede zal het zelfs dan nooit zo goed op elkaar afgestemd zijn als bij Mac.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 13:39:
Ten eerste betekent dat dus dat je moeite moet doen om goed te zoeken zodat je zeker weet dat je fatsoenlijke spullen hebt

Goh hey, wat een moeite. Ongeveer net zoveel moeite om een mac winkel te vinden. Je kunt je makkelijk informeren, en als je gewoon een fatsoenlijk merk PC (of laptop) koopt zit je altijd goed. En kost het een stuk minder.

(bij Mac kun je het goedkoopste instapmodel kopen bij welke winkel dan ook en je weet dat het werkt),

Traag als stront, maarja, als jij dat "werken" noemt.

en ten tweede zal het zelfs dan nooit zo goed op elkaar afgestemd zijn als bij Mac.

Gelul. Bij een fatsoenlijk merk PC (bv. Dell of HP/Compaq) zijn de componenten altijd goed op elkaar afgestemd. Anders brengen ze die modellen niet uit, slimpie.

Waarschuw beheerder
Bij een mac betaal je alleen voor de naam, het desing en de apple software, niet direct voor de prestaties, maar om te produceren hebben ze wel goede software en apparatuur.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 13:48:
Goh hey, wat een moeite. Ongeveer net zoveel moeite om een mac winkel te vinden. Je kunt je makkelijk informeren, en als je gewoon een fatsoenlijk merk PC (of laptop) koopt zit je altijd goed. En kost het een stuk minder.

Zoals ik dus al zei; extra moeite ;) Geeft niet hoor, het is niet erg om toe te geven dat Mac toch misschien niet zo heel erg dramatisch is

Traag als stront, maarja, als jij dat "werken" noemt.

Nooit last van gehad :)

goed

Bij Mac beter, slimpie ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 23:58:
Eigen ervaring. Dat je bij het werken op een Mac minder bugs tegenkomt dan bij het werken op een PC vind ik vrij logisch; hoe goed of slecht de code van OSX ook is, het kan wel goed samenwerken met de hardware van een mac waar OSX altijd op draait, Windows draait zoals je zegt soms ook op/met crappy 3rd party soft/hardware en dan zul je dus vaker bugs tegenkomen.

Tja, dat is het hele punt. Die hele vergelijking slaat dus nergens op. Je vergelijkt een operating system + hardware met alleen een operating system. En aangezien dat laatste operating systeem ook op inferieure hardware kan draaien, vind je het andere systeem "beter". Vista draait trouwens prima op een Mac book :-)

en ten tweede zal het zelfs dan nooit zo goed op elkaar afgestemd zijn als bij Mac.

Waaruit blijkt dat alles "goed op elkaar afgesteld staat" bij Mac OS? Hebben ze de hele kernel herschreven toen ze van PPC naar intel switchde? :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van eSDee op donderdag 9 april 2009 om 18:38:
Tja, dat is het hele punt. Die hele vergelijking slaat dus nergens op. Je vergelijkt een operating system + hardware met alleen een operating system. En aangezien dat laatste operating systeem ook op inferieure hardware kan draaien, vind je het andere systeem "beter".

Ik heb helemaal niks gezegd over beter, ik werk zelf met Vista en vermaak me er prima mee. Ik zeg alleen dat Mac wel degelijk voordelen heeft, terwijl hier wordt beweert dat mensen alleen Mac kopen vanwege het design en de status, wat volgens mij complete onzin is (al zullen die mensen er uiteraard wel tussen zitten). En ik vergelijk niet os + hardware met alleen os, ik vergelijk OSX + Mac Hardware met Windows + Random hardware, en in die vergelijking lijkt het mij vrij logisch dat je bij het werken op die Mac minder bugs zult tegenkomen

Uitspraak van eSDee op donderdag 9 april 2009 om 18:38:
Waaruit blijkt dat alles "goed op elkaar afgesteld staat" bij Mac OS? Hebben ze de hele kernel herschreven toen ze van PPC naar intel switchde?

Waarschijnlijk niet, maar ik kan me zo voorstellen dat ze zich er wel mee bezig hebben gehouden, en dat er programmeurs aan het werk zijn gezet om de communicatie tussen OSX en de hardware optimaal te maken

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 18:49:
ik kan me zo voorstellen

Oftewel, je hebt geen flauw idee waar je het over hebt (y)

Waarschuw beheerder
Ik ben niet op de hoogte van de activiteiten van de programmeurs daar, da's wat anders.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 19:45:
Ik ben niet op de hoogte van de activiteiten van de programmeurs daar, da's wat anders.

Leg mij eens uit wat dan het verschil is tussen programmeurs van bv. Nvidia die hun drivers zo optimaal mogelijk maken om met Windows XP (oftewel DirectX) te werken, en de programmeurs die dat doen voor een Mac.

Waarschuw beheerder
Nvidia zullen hun zaakjes wel op orde hebben, maar Windows kan met hardware van honderden bedrijven in aanraking komen, waarvan sommigen ook wel mindere drivers zullen hebben gemaakt...daar heeft Mac toch een stuk minder last van.

Of doel je op ''en ten tweede zal het zelfs dan nooit zo goed op elkaar afgestemd zijn als bij Mac.''? Wat dat betreft heb je wel een punt idd. Al moet een videokaart niet alleen communiceren met Windows maar ook bijv. met het moederboord en met de monitor (en denk dan ook even aan laptops), ik kan me zo voorstellen dat wat dat betreft Mac toch wel een voordeel hebben aangezien zij van tevoren weten wat met elkaar moet werken en er dus voor kunnen zorgen dat ze er zeker van kunnen zijn dat het ook daadwerkelijk werkt.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 19:55:
ik kan me zo voorstellen dat wat dat betreft Mac toch wel een voordeel hebben aangezien zij van tevoren weten wat met elkaar moet werken

Dat weten ze met Windows ook omdat daar gewoon afspraken over worden gemaakt.

Waarschuw beheerder
Uiteraard, maar als je tussen twee bedrijven afspraken maakt zal de kennisdeling toch minder zijn dan wanneer je het allemaal binnen hetzelfde bedrijf doet.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 20:06:
Uiteraard, maar als je tussen twee bedrijven afspraken maakt zal de kennisdeling toch minder zijn dan wanneer je het allemaal binnen hetzelfde bedrijf doet.

Microsoft stelt gewoon z'n DirectX omgeving met documentatie en API's beschikbaar. Klaar is kees. Het gaat alleen fout op het moment dat je een rotte videokaart koopt. Maarja, daar hebben we het al over gehad, als je een samengesteld systeem koopt van een redelijk merk of van een gerenommeerde PC bouwer, dan kan er eigenlijk weinig fout gaan. Tja, er kan eens iets stuk gaan, maar dat kan bij Mac ook.

Waarschuw beheerder
Misschien heb je wel gelijk inderdaad. :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 20:12:
Misschien heb je wel gelijk inderdaad. :)

Ik ben er van overtuigd je alleen voordeel hebt van een Mac als je gewoon gewend bent aan een Mac. Als je dat systeem kent is het veel makkelijker om met een nieuwe Mac aan de slag te gaan. Dat heeft niet zozeer met de hardware te maken, maar meer met het OS en de interface.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 20:13:
Ik ben er van overtuigd je alleen voordeel hebt van een Mac als je gewoon gewend bent aan een Mac

Dat denk ik toch echt niet. Hoe verklaar je anders dat zoveel artiesten, musici, designers en kunstenaars met een Mac werken. Doen die het allemaal vanwege het design en de status? Lijkt mij toch heel sterk.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 20:16:
Hoe verklaar je anders dat zoveel artiesten, musici, designers en kunstenaars met een Mac werken.

Precies wat ik zeg. Omdat ze gewend zijn aan Mac.

Omdat ze van anderen in de branche hebben gehoord dat ze een Mac moeten gebruiken, omdat DIE er aan gewend zijn.

Vroeger (pakweg 10/15 jaar terug) was er trouwens wel een enorm verschil tussen grafische ontwikkeling op Mac of PC. De videokaarten op de Mac waren veel geavanceerder dan die op PC. Maar die vlieger gaat nu niet meer op.

Zelfde verhaal als vroeger met Atari. Iedereen in de muziek die toen met Cubase werkte zei toen dat Atari de beste computer was voor muziek. Dat was gewoon onzin. De Amiga kon het net zo goed, of nog beter, maar Atari was zo slim om een midi interface in de computer in te bouwen (die moest je bij de Amiga apart erbij kopen). Maarja, na enkele jaren was de markt vergeven van Atari en mensen die riepen dat Atari het beste was om muziek mee te maken.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 20:22:
Precies wat ik zeg. Omdat ze gewend zijn aan Mac.

Omdat ze van anderen in de branche hebben gehoord dat ze een Mac moeten gebruiken, omdat DIE er aan gewend zijn.

Vroeger (pakweg 10/15 jaar terug) was er trouwens wel een enorm verschil tussen grafische ontwikkeling op Mac of PC. De videokaarten op de Mac waren veel geavanceerder dan die op PC. Maar die vlieger gaat nu niet meer op.

Meh, dat geloof ik echt niet. Vooral voor live-acts bijvoorbeeld, volgens mij bij een live-act met een midi keyboard, kaospad en een drumcomputertje aangesloten, waarvan alles de computer in gaat real-time en waarbij je ook nog eens in verschillende programma's die tegelijk draaien aan het spelen met het geluid, ik denk dat een Mac echt beter om kan gaan met dat soort situaties :) Heb zelf ook weleens film bewerkt op een Mac, waar je dan tegelijk bezig met een soundtrack te maken en tussendoor een filmpje renderen in een video-edit programma, en op de 1 of andere manier voelt dat toch lekkerder en stabieler aan dan in Vista.

Vind je btw dan ook dat je alleen voordeel aan Windows hebt als je gewend bent ermee te werken, en dat het verder geen voordelen biedt t.o.v. OSX?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 20:32:
ik denk dat een Mac echt beter om kan gaan met dat soort situaties

Ja dat denk jij misschien wel, maar je baseert het nergens op. En het is ook gewoon niet WAAR.

en op de 1 of andere manier voelt dat toch lekkerder en stabieler aan dan in Vista.

Ja dat is leuk, maar zolang jij daar je hardware niet bij specificeert is het gewoon een kul-argument. Wat voor Mac was dat? Wat voor PC was dat? Welke versie van Vista?

Vind je btw dan ook dat je alleen voordeel aan Windows hebt als je gewend bent ermee te werken, en dat het verder geen voordelen biedt t.o.v. OSX?

Nee, een ander voordeel is dat als je met Windows based PC's werkt, dat je dan een stuk meer performance krijgt voor minder geld. Dat heb ik al gezegd.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 20:51:
Ja dat denk jij misschien wel, maar je baseert het nergens op. En het is ook gewoon niet WAAR.

Baseer het op verhalen van anderen, niet op eigen ervaring nee. En als jij zegt dat het niet waar is mag je ook wel met een bron aankomen waaruit dat blijkt.

Ja dat is leuk, maar zolang jij daar je hardware niet bij specificeert is het gewoon een kul-argument. Wat voor Mac was dat? Wat voor PC was dat? Welke versie van Vista?

Daar heb je gelijk in idd :)

Nee, een ander voordeel is dat als je met Windows based PC's werkt, dat je dan een stuk meer performance krijgt voor minder geld. Dat heb ik al gezegd.

Dat is het enige? De prijs?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 20:54:
Dat is het enige? De prijs?

Het is heel simpel.

Als ik de keuze heb tussen 2 apparaten die qua performance en kwaliteit gelijkwaardig zijn, dan koop ik de voordeligste. Jij niet?

Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 20:54:
Baseer het op verhalen van anderen, niet op eigen ervaring nee. En als jij zegt dat het niet waar is mag je ook wel met een bron aankomen waaruit dat blijkt.

Omdat er genoeg studios zijn die gewoon een PC hebben staan ipv een Mac. Omdat Protools op een PC net zo goed, zo niet beter werkt dan op een Mac. Je hebt namelijk voor studios speciaal ontworpen PC's, die bv. in een rackmount passen. Dat heb ik met een Mac nog niet gezien.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 21:00:
Als ik de keuze heb tussen 2 apparaten die qua performance en kwaliteit gelijkwaardig zijn, dan koop ik de voordeligste. Jij niet?

Nee, zaken als design en compatibility spelen ook een rol. Imago misschien ook wel (je kunt bijv. uit principe geen Windows kopen vanwege de vele patentbreuken en het misbruik van hun monopoliepositie). Nog wel meer zaken spelen een rol.

Omdat er genoeg studios zijn die gewoon een PC hebben staan ipv een Mac. Omdat Protools op een PC net zo goed, zo niet beter werkt dan op een Mac. Je hebt namelijk voor studios speciaal ontworpen PC's, die bv. in een rackmount passen. Dat heb ik met een Mac nog niet gezien.

Ik had het over een live-act. Van een enkele artiest, met een enkele computer tot zijn beschikking.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 21:08:
Nee, zaken als design en compatibility spelen ook een rol. Imago misschien ook wel (je kunt bijv. uit principe geen Windows kopen vanwege de vele patentbreuken en het misbruik van hun monopoliepositie). Nog wel meer zaken spelen een rol.

Of je koopt uit principe geen Mac omdat ze hun klanten opzadelen met inferieure beeldschermen op peperdure Airbooks.

Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 21:08:
Ik had het over een live-act. Van een enkele artiest, met een enkele computer tot zijn beschikking.

Na 6 juni zal ik het je laten weten.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 21:12:
Of je koopt uit principe geen Mac omdat ze hun klanten opzadelen met inferieure beeldschermen op peperdure Airbooks.

Het enige wat ik probeerde te zeggen is dat er meer factoren meespelen dan alleen prijs en performance. En het voordeel van een Airbook lijkt me toch wel duidelijk; lichter en dunner, dus stukken mobieler.

Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 21:12:
Na 6 juni zal ik het je laten weten.

Ga je live-act doen? :D Have fun!

...stiekem hoop ik natuurlijk op een BSOD na een kwartiertje, maar dat terzijde

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 21:17:
Het enige wat ik probeerde te zeggen is dat er meer factoren meespelen dan alleen prijs en performance.

Ja, RELIGIE! Vooral bij Mac fanaten! :roflol:

En het voordeel van een Airbook lijkt me toch wel duidelijk; lichter en dunner, dus stukken mobieler.

Ten eerste is dat onzin, er zijn ook zat platte/dunne laptops van andere merken, net zo mobiel.

Ten tweede, vindt jij een goeie trade-off tegen een inferieur beeldscherm? Lees dit maar eens:

http://hardware.slashdot.org/article.pl

Niet dat mij dat iets boeit hoor, maar jij begint ineens over bijzaken zoals principieele kwesties.

Ga je live-act doen? :D Have fun!

Yep! Met een laptop (en wat randapparatuur). En GEEN Apple. :D

...stiekem hoop ik natuurlijk op een BSOD na een kwartiertje, maar dat terzijde

Zoiets zou kunnen gebeuren, door bv. abnormale warmteontwikkeling door lampen, of iets dergelijks. Maar (daar gaan we weer) dat heb je dus met een Mac ook. :P

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 21:25:
Ten eerste is dat onzin, er zijn ook zat platte/dunne laptops van andere merken, net zo mobiel.

Net zo licht en dun? Zijn er weinig denk

Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 21:25:
Ten tweede, vindt jij een goeie trade-off tegen een inferieur beeldscherm? Lees dit maar eens:

Ik niet, een ander misschien wel :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 21:32:
Ik niet, een ander misschien wel :)

Ik denk het niet. Ik denk dat mensen zich goed genaaid vinden door dit soort valse adverteerders-praktijken van Apple.

Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 21:32:
Net zo licht en dun? Zijn er weinig denk

http://www.electronics-au.com.au/blog/computers/lenovo-thinkpad-x300-apple-mac-air-killer/

Let vooral op het prijsverschil!

http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/global/products/adamo/topics/nl/emea/adamo-pearl?c=nl&cs=nldhs1&s=dhs

Waarschuw beheerder
You win...again...grrmblrm
Waarschuw beheerder
Zelfde verhaal als vroeger met Atari. Iedereen in de muziek die toen met Cubase werkte zei toen dat Atari de beste computer was voor muziek. Dat was gewoon onzin. De Amiga kon het net zo goed, of nog beter, maar Atari was zo slim om een midi interface in de computer in te bouwen (die moest je bij de Amiga apart erbij kopen). Maarja, na enkele jaren was de markt vergeven van Atari en mensen die riepen dat Atari het beste was om muziek mee te maken.

Amiga was zeker beter, daarmee kon je hardwarematig gesampled geluid afspelen, terwijl de Atari slechts een synthesizer ingebouwd had. Blijkbaar waren de Midi-interfaces voor een Amiga zelfs niet eens zo gek duur eigenlijk toen, en met vrijwel geen latency ook.
Ook deed de Amiga het vanaf de negentiger jaren beter dan Atari, mede ook door de superieure graphics en animatiemogelijkheden. Alleen in Nederland was de Amiga niet zo populair, hier leken ze te zijn blijven steken in de Commodore 64 en 8-bit Nintendo.
Waarschuw beheerder
donateur

Nee, design is voor mij ook belangrijk. En daar betaal je ook voor bij Apple maar dat vind IK het waard!

Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 21:48:
http://www.electronics-au.com.au/blog/computers/lenovo-thinkpad-x300-apple-mac-air-killer/

Alleen die titel al "mac air killer" :gaap:
Terwijl die macbook air nog dunner is en vele male mooier :)

Mensen kijken dan naar de prijs. De ene vind het duur, de andere vind het waard, anders worden er niet zo veel verkocht :)
Waarschuw beheerder
waarom koop je dan een hemelsnaam een laptop ??

Om hem mee te nemen naar klanten :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Richard op vrijdag 10 april 2009 om 09:53:
Nee, design is voor mij ook belangrijk. En daar betaal je ook voor bij Apple maar dat vind IK het waard!

Dat moet je lekker zelf weten, maar mooi zijn of niet heeft niets te maken met kwaliteit en/of performance.

ele male mooier

Wat de een mooi vindt, vindt de ander lelijk. :D

De ene vind het duur, de andere vind het waard, anders worden er niet zo veel verkocht

Mensen kopen ook Macs omdat dat door mensen uit hun eigen branche wordt aanbevolen omdat ze niet beter weten. Dat heb ik al eerder gezegd.
Werkzaam bij Total Asphyxiation
Werkzaam bij Cube
Waarschuw beheerder
8)
macs zijn echt goed! zeker die nieuwe macbook pro met dat hitte/vga-kaart probleem O:)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ik heb ook een Macbook. Vanwege m'n werk (journaliste) had ik een laptop nodig zodat ik ook onderweg kan werken en ik wilde een kleine omdat die handzamer zijn en makkelijker mee te nemen (thuis werk ik gewoon op mn desktop namelijk, beter ivm RSI). Ik schrijf o.a. voor een bedrijf waar iedereen met Apple werkt en zodoende werd me die Macbook aangeraden. Tevens omdat ik meer wil gaan doen met videobewerking en Apple daarvoor door meer mensen wordt aangeraden dan Windows.

Toch merkte ik al snel hoe enorm ik gewend ben aan Windows. Je moet er eigenlijk even voor gaan zitten om met Mac te leren werken en die tijd heb ik nooit genomen. Zo heeft m'n laptop eigenlijk 1,5 jaar alleen dienst gedaan als tekstverwerker voor onderweg en hij is dus nog brand new. Paar weken terug is echter m'n computer gecrasht (oud lor) en was ik vanwege ziekte ook nog eens een paar weken niet thuis maar bij m'n ouders. Toen moest ik wel om wat de Apple betreft.

Ik vind dat beide systemen zo hun voors en tegens hebben. Wel mis ik bepaalde programma's die niet draaien op een Mac en ben dus ook voornemens Windows erop te knallen zodat ik als ik m'n laptop bij me heb iig kan switchen. Het zal me echt aan m'n kont roesten dat dat heiligschennis is voor al die Apple fans :D Sowieso vind ik die hele vete tussen Windows en Apple een beetje triest. Het is maar een computer hoor, ik gebruik 'm om m'n werk te kunnen doen.

Tegenwoordig heb je ook van die Netbooks die nog kleiner zijn dan m'n 13" schermpje en die zijn nog makkelijker om mee te nemen, maar als ik lang op zo'n schermpje moet kijken krijg ik na een paar uurtjes toch wel last van m'n ogen. Wat dat betreft zijn de afmetingen van m'n Macbookje gewoon perfect.

Anyway, ga binnenkort een nieuwe desktop aanschaffen en dat wordt dan gewoon een Windows, want ik wil gewoon lekker kunnen cammen op MSN en muziek kunnen afspele zonder iTunes. En als laptop houd ik deze gewoon, en ga er wat meer tijd in stoppen er alle voordelen uit te halen zodat ik ook perfect op een Apple kan werken. Het kan ook allebei dus :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Wackiejacky op zondag 12 april 2009 om 20:08:
Ik schrijf o.a. voor een bedrijf waar iedereen met Apple werkt en zodoende werd me die Macbook aangeraden. Tevens omdat ik meer wil gaan doen met videobewerking en Apple daarvoor door meer mensen wordt aangeraden dan Windows.

Idd. De reden daarvoor heb ik al uitgelegd. En er is natuurlijk gewoon niks mis mee.

Toch merkte ik al snel hoe enorm ik gewend ben aan Windows. Je moet er eigenlijk even voor gaan zitten om met Mac te leren werken en die tijd heb ik nooit genomen. Zo heeft m'n laptop eigenlijk 1,5 jaar alleen dienst gedaan als tekstverwerker voor onderweg en hij is dus nog brand new. Paar weken terug is echter m'n computer gecrasht (oud lor) en was ik vanwege ziekte ook nog eens een paar weken niet thuis maar bij m'n ouders. Toen moest ik wel om wat de Apple betreft.

Idd. En dat bedoel ik dus met "als je een Mac gewend bent kun je beter een Mac nemen", gewoon puur vanwege het feit dat je weet hoe het systeem globaal werkt. Het is allemaal net even anders, andere toetscombinaties (hotkeys) en die 1 knopsmuis, bijvoorbeeld. Het is nogal onzinning om veel geld uit te geven aan een Macbook als je gewoon een laptopje nodig hebt en Windows gewend bent.

Sowieso vind ik die hele vete tussen Windows en Apple een beetje triest. Het is maar een computer hoor, ik gebruik 'm om m'n werk te kunnen doen.

Tja die vete stamt al uit de oudheid en die gaat nooit en te nimmer over. Zo heb je altijd vetes. Vroeger ook tussen Atari en Amiga. Commodore 64 en Sinclair ZX spectrum. Cubase en Logic. Linux en Windows. PC en Mac. Frikandel en kroket. Hardcore en Mellow. Nee DIT is beter. Nee DAT is beter. Bla bla bla. Het gaat er uiteindelijk om wat je ermee doet.

En die hele principekwestie is, zoals ik al aangaf, gewoon onzin, want Apple is ook een bedrijf met z'n eigen rare streken. Net zoals Microsoft.

Anyway, ga binnenkort een nieuwe desktop aanschaffen en dat wordt dan gewoon een Windows, want ik wil gewoon lekker kunnen cammen op MSN

Gezellig. Wat is je msn naam? :k

Oh, trouwens, die vete is wel duidelijk uit m'n forumplaatje dacht ik. :P
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op maandag 13 april 2009 om 17:25:
die 1 knopsmuis, bijvoorbeeld.

die vind ik bijzonder kut :[ en heb dus ook lekker opstandig een externe Microsoft muis aan mn Apple gehangen :[ :D

Tja die vete stamt al uit de oudheid en die gaat nooit en te nimmer over. Zo heb je altijd vetes. Vroeger ook tussen Atari en Amiga. Commodore 64 en Sinclair ZX spectrum. Cubase en Logic. Linux en Windows. PC en Mac. Frikandel en kroket. Hardcore en Mellow. Nee DIT is beter. Nee DAT is beter. Bla bla bla. Het gaat er uiteindelijk om wat je ermee doet.

Inderdaad ja, voetbalclubs en steden niet te vergeten ;) Vind het ook maar bullshit. Ik eet frikandellen en kroketten en ben een trancekutje dat naar hardcore luistert. (l) Alles heeft z'n voor- en nadelen. Voor het een kun je beter OSX gebruiken en voor het ander Windows.

Gezellig. Wat is je msn naam?

Haha nou daar kom ik tzt nog wel eens op terug dan :p want nu zit ik met dat irritante Adium te kutten en dan werkt m'n cam niet :(

Oh, trouwens, die vete is wel duidelijk uit m'n forumplaatje dacht ik.

Haha mn broertje had ook eens zo'n filmpje laten zien over Firefox en IE, weet niet meer precies hoe of wat maar daar was ook al zo'n vete tussen. Mooi dat wij daar niet an meedoen ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Wackiejacky op maandag 13 april 2009 om 18:47:
en heb dus ook lekker opstandig een externe Microsoft muis aan mn Apple gehangen

Haha! Laten ze het maar niet horen :$

Voor het een kun je beter OSX gebruiken en voor het ander Windows.

Ik zie het meer als hetzelfde. Het is een besturingssysteem waar je je programma's mee draait. Welke je gebruikt is puur persoonlijke voorkeur, al dan niet ingegeven door goedwillende collegas of vrienden die zeggen "je moet dit en dat kopen want dat is goed". Het feit dat veel programma's zowel verkrijgbaar zijn op Mac als PC zegt al genoeg. Het is gewoon net wat je gewend bent.

Haha nou daar kom ik tzt nog wel eens op terug dan

Zal het onthouden! :P

Haha mn broertje had ook eens zo'n filmpje laten zien over Firefox en IE, weet niet meer precies hoe of wat maar daar was ook al zo'n vete tussen. Mooi dat wij daar niet an meedoen

Firefox en IE, hoe kon ik die vergeten. Ach ja, tegenwoordig gebruik ik thuis Google Chrome. :D
Waarschuw beheerder

Net als vroeger Sega en Nintendo en nu Microsoft Xbox en Sony Playstation. Wat te denken van apparatuur vroeger: Philips of Sony, en Netscape en IE, Volkswagen of BMW, Ferrari of Porsche :p
Waarschuw beheerder
die 1 knopsmuis

Gast, je kunt al een meerknops muis met apple computers gebruiken sinds die dingen usb aansluitingen hebben (en daar waren ze een van de eersten mee). Jij bent er toch niet toevallig zo één die dingen basht die je nog nooit echt gebruikt hebt hè? Nee okee, dan is het goed :nosmile:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verre neef op donderdag 16 april 2009 om 18:38:
Gast, je kunt al een meerknops muis met apple computers gebruiken sinds die dingen usb aansluitingen hebben

Goh, daar hebben we captain obvious. Dat wil nog niet zeggen dat die ook daadwerkelijk zo vaak worden gebruikt. Het meerendeel van de Apples die ik heb gezien hebben allemaal die 1 knops muis. Ook een kwestie van gewenning. En pleur op met je "gast". :loser:

Waarschuw beheerder
Gast.
Waarschuw beheerder
Vroeger had je toch een slogan 'gek op mac' waar was dat ook alweer van :p

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Morax op dinsdag 14 april 2009 om 06:52:
Volkswagen of BMW

maak van dat vw maar mercedes of audi van en het is geloofwaardig 8)

OT

Op school met een mac moeten werken(met de nadruk op moeten) vind het 3x niks en zal dan ook zeker geen macbook kopen. Binnekort maar eens kijken voor een laptopje voor Traktor.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Haha mn broertje had ook eens zo'n filmpje laten zien over Firefox en IE, weet niet meer precies hoe of wat maar daar was ook al zo'n vete tussen. Mooi dat wij daar niet an meedoen ;)

Als gebruiker heb je er misschien geen last van maar zeker nog nooit een website gemaakt?

Waarschuw beheerder
IE die tegen alles in lekker z'n eigen kansloze standaard wil gebruiken :/
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op maandag 20 april 2009 om 06:48:
Goh, daar hebben we captain obvious. Dat wil nog niet zeggen dat die ook daadwerkelijk zo vaak worden gebruikt. Het meerendeel van de Apples die ik heb gezien hebben allemaal die 1 knops muis. Ook een kwestie van gewenning. En pleur op met je "gast".

Gast, relax, 't is maar een computer.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Marcel op maandag 20 april 2009 om 13:15:
Als gebruiker heb je er misschien geen last van maar zeker nog nooit een website gemaakt?

Site ontwerpen in firefox en daarna met conditional comments een aparte stylesheet speciaal voor IE (y)

En dan te bedenken dat er idioten zijn die in IE beginnen te ontwerpen.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verre neef op maandag 20 april 2009 om 16:03:
Site ontwerpen in firefox en daarna met conditional comments een aparte stylesheet speciaal voor IE (y)

En dan te bedenken dat er idioten zijn die in IE beginnen te ontwerpen.

Gebruik hiervoor Tripoli(css framework) heb nu nog zelden comments nodig.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Marcel op maandag 20 april 2009 om 13:15:

Niet gemaakt nee. Wel gewerkt met een CMS dat in IE een stuk beter werkte dan in FF. Om ove Safari maar helemaal te zwijgen. ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ik heb wel eens wat gemaakt met Mambo/Joomla maar nooit problemen gehad met IE of Firefox (of Chrome, nowadays).
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Wackiejacky op dinsdag 21 april 2009 om 22:09:
Niet gemaakt nee. Wel gewerkt met een CMS dat in IE een stuk beter werkte dan in FF. Om ove Safari maar helemaal te zwijgen.

Dat is wat anders ja ;)
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 21 april 2009 om 22:33:
Ik heb wel eens wat gemaakt met Mambo/Joomla maar nooit problemen gehad met IE of Firefox (of Chrome, nowadays).

Ook een template?

Het gaat erom dat ie zich niet houdt aan de webstandaarden
Waarschuw beheerder
donateur
het enigste wat je met een mac(book) koopt is een merk een feeling
op hardware nivo zijn het gewoon windowsbakken met dubbele prijs

tegenwoordig kan je van alle windows machines een mac maken mitst het een desktop is

http://efi-x.com/index.php
Waarschuw beheerder

Graag ON-TOPIC antwoorden.

Ja die zijn er ook o:) ik heb de overstap gemaakt want ik werd stront ziek van windows en ik vond de nieuwe mac's ook erg mooi. Daarnaast heeft m'n macbook pro voor mijn studie en latere vakgebied ook alleen maar voordelen.

Omdat ze gewend zijn aan Mac.

Ik ben dus overgestapt naar een mac en niet omdat ik er aan gewend was.

Uitspraak van Marcel op woensdag 22 april 2009 om 09:35:
Het gaat erom dat ie zich niet houdt aan de webstandaarden

Ow zo irritant! IE mag van mij dan ook echt dood en met name IE6.
Voor de medestanders nog een leuke link: http://ripie6.com/
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Miriam <3 op woensdag 20 mei 2009 om 00:29:
IE6

Is ook al dood, we zijn inmiddels bij versie 8 ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Morax op woensdag 20 mei 2009 om 08:48:
Is ook al dood, we zijn inmiddels bij versie 8 ;)

Klopt, maar dat versie 8 er ondertussen is betekend nog niet dat IE6 dood is.. Het word helaas nog heel vaak gebruikt :(

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Miriam <3 op woensdag 20 mei 2009 om 14:39:
Het word helaas nog heel vaak gebruikt

Klopt. Op m'n werk gebruiken ze het ook nog steeds. Wat een drama.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 20 mei 2009 om 14:47:
Klopt. Op m'n werk gebruiken ze het ook nog steeds. Wat een drama.

Dat komt omdat bij veel bedrijven nog bepaalde applicatie's van IE6 gebruik maken.
Deze werken niet allemaal goed in IE7 of IE8.
Dit moet eerst weer getest worden en mochten ze overgaan dan moet meteen het hele bedrijf over gezet worden.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Knuppel.. op woensdag 20 mei 2009 om 15:40:
Dat komt omdat bij veel bedrijven nog bepaalde applicatie's van IE6 gebruik maken.

Nee echt?

Uitspraak van Knuppel.. op woensdag 20 mei 2009 om 15:40:
Deze werken niet allemaal goed in IE7 of IE8.
Dit moet eerst weer getest worden en mochten ze overgaan dan moet meteen het hele bedrijf over gezet worden.

IE7 is er al jaren. En voor dat testen heb je een testomgeving. Geen excuus, het is gewoon pure luiheid.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 20 mei 2009 om 21:56:
IE7 is er al jaren. En voor dat testen heb je een testomgeving. Geen excuus, het is gewoon pure luiheid.

En kostenbesparing ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Knuppel.. op woensdag 20 mei 2009 om 22:17:
En kostenbesparing

Slechte zuinigheid. Straks kunnen je medewerkers niet meer op sites komen van leveranciers omdat ze een verouderde browser gebruiken.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 20 mei 2009 om 21:56:
7 is er al jaren. En voor dat testen heb je een testomgeving. Geen excuus, het is gewoon pure luiheid.

Ik wou al zeggen, IE7 is er inmiddels ook al bijna 3 jaar.

Om maar niet te spreken van het gebrek aan beveiliging onder IE6...

Waarschuw beheerder
meline heeft sinds een dag een mac en daar typt ze nu op (L)

Waarschuw beheerder
ik doe gewoon lekker alles op me "aldi" pctje. hoewel ik het design van mac mooi vind en het er allemaal lekker geordend uitziet bij de mac. maar ja zo lang mijn pctje doet wat ik wil en ik me dvdtje kan fikken en beetje kan internetten vind ik het goed zo :P. wat een gejammer over wat het beste is. de een kan een mac betalen en is er helemaal tevreden over en de ander gaat liever voor een "aldi" pctje omdat ie daar helemaal tevreden mee.

Waarschuw beheerder
ik denk dat het tegenwoordig meer een kwestie van smaak is.

de echte voordelen van mac die je vroeger had zoals betere grafische kaarten en toppie schermen is tegenwoordig achterhaald.

pc´s presteren grafisch net zo goed en de schermkwaleit van macbooks is ook niet meer wat het geweest is
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 28 mei 2009 om 10:01:
de echte voordelen van mac die je vroeger had zoals betere grafische kaarten en toppie schermen is tegenwoordig achterhaald.

Dat is dan wel heel vroeger, uit de tijd van voor de VGA-kaarten, en toen had je nog Amiga wat aan beiden superieur was.
Waarschuw beheerder
donateur
In mijn omgeving zijn er alleen maar vrouwen met een MAC.
Het zijn opzich wel leuke dingen, maar ik moet het toch meer van de Windows apps/games hebben.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Morax op donderdag 28 mei 2009 om 12:58:
uit de tijd van voor de VGA-kaarten

Nee hoor, dat was in pakweg 1996/1997 ook nog zo. De grafische kaarten van de Macs waren veel verder in ontwikkeling dan die van de PC. Later is dat ingehaald.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 28 mei 2009 om 21:28:
Nee hoor, dat was in pakweg 1996/1997 ook nog zo. De grafische kaarten van de Macs waren veel verder in ontwikkeling dan die van de PC. Later is dat ingehaald.

Ik denk dan misschien eerder 1994/1995, gezien de 3D-revolutie rond 1996 in opmars kwam (3DFX Voodoo etc.), daarvoor lag een normale PC zelfs achter op een simpele console als de Sony Playstation en Sega Saturn, die betere 3D-kwaliteit hadden.

Volgens mij gebruikte Apple sindsdien toen ook gewoon grafische kaarten zoals de ATI Rage die ook in 'normale' PC's zaten.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Morax op vrijdag 29 mei 2009 om 07:32:
Volgens mij gebruikte Apple sindsdien toen ook gewoon grafische kaarten zoals de ATI Rage die ook in 'normale' PC's zaten.

Misschien in normale Apples ja, maar niet in die dingen die werden gebruikt in de grafische industrie, die hadden in 1996 al videokaarten met 16 Mb. Dat was toen ontzettend veel.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 29 mei 2009 om 07:34:
Misschien in normale Apples ja, maar niet in die dingen die werden gebruikt in de grafische industrie, die hadden in 1996 al videokaarten met 16 Mb. Dat was toen ontzettend veel.

Die professionele OpenGL videokaarten zaten niet standaard in een Power Macintosh van toen. Die kon je er nog eens bij kopen voor de prijs van een nieuwe auto, en waren voor de meesten onder ons dus niet echt weggelegd. En ten tweede waren die grafische kaarten niet van Apple zelf, en je had er ook niet persé een Apple voor nodig, je kon ze ook onder Windows NT4 gebruiken, of Unix, etc.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Morax op vrijdag 29 mei 2009 om 15:23:
Die professionele OpenGL videokaarten zaten niet standaard in een Power Macintosh van toen.

Dat zeg ik ook niet.

Uitspraak van Morax op vrijdag 29 mei 2009 om 15:23:
En ten tweede waren die grafische kaarten niet van Apple zelf, en je had er ook niet persé een Apple voor nodig, je kon ze ook onder Windows NT4 gebruiken, of Unix, etc.

Ik heb ze niet gezien. Althans niet op PC platform. Jij wel?

Waarschuw beheerder
lekker boeienggg .. i (L)macbook(L)

Waarschuw beheerder

grafisch vormgeven:$
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 30 mei 2009 om 02:42:
Ik heb ze niet gezien. Althans niet op PC platform. Jij wel?

Misschien heb je gelijk, dergelijke grafische kaarten kwamen eigenlijk vooral in de tweede helft van de negentiger jaren aan bod voor pc's, ik kan me wel oude computer totaals herinneren waar een review van dergelijke kaarten in stond, maar het is wat lastig om er iets over terug te vinden.

Wat ik bedoel eigenlijk is dat er lang niet alleen Apples gebruikt werden in de grafische wereld, maar ook veel andere soorten PowerPC's zoals van Silicon Graphics, IBM, Sun etc.

En nog wat:

Uitspraak van verwijderd op donderdag 28 mei 2009 om 10:01:

Uitspraak van Morax op donderdag 28 mei 2009 om 12:58:
Dat is dan wel heel vroeger, uit de tijd van voor de VGA-kaarten,

Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 28 mei 2009 om 21:28:

Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 29 mei 2009 om 07:34:

Het ging over normale Apples t.o.v. normale PC's, en niet over het high-end spul wat in de professionele grafische industrie werd gebruikt, dat was zowiezo al niet Apple-exclusief dus.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Morax op zaterdag 30 mei 2009 om 10:41:
Silicon Graphics

Dat was toen ook een topspeler op de grafische markt, maar alleen voor rendering enzo. Niet echt voor DTP met Quark en al die zooi.

Uitspraak van Morax op zaterdag 30 mei 2009 om 10:41:
, dat was zowiezo al niet Apple-exclusief dus.

Ik heb nergens anders toen die dikke videokaarten gezien. Alleen op Apple. In die tijd was ISA nog standaard.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 30 mei 2009 om 15:56:
Ik heb nergens anders toen die dikke videokaarten gezien. Alleen op Apple. In die tijd was ISA nog standaard.

Opzich aangezien ISA een nogal trage bus is was het wel logisch dat de kaarten van zichzelf extra geheugen meehadden (net als wat ISA-wavetable geluidskaarten als de Soundblaster AWE), dus daar kun je goed gelijk in hebben (had Apple toen geen eigen busstandaard overigens?), maar de PCI was er al vanaf 1994 en rond 1996 was het op Pentsiums in ieder geval al standaard, en het zat ook op de toen moderne Power Macintoshes, en rond die tijd kreeg je ook al kaarten met bijvoorbeeld een 3DLabs Glint 300SX chip die toen voor zowel PC's met Windows NT als Apples beschikbaar waren en hadden tot 16MB aan VRAM.

Voor halverwege de negentiger jaren werd er trouwens ook grafisch veel gedaan met Amiga's en Atari ST's, ook Desktop Publishing.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Morax op zaterdag 30 mei 2009 om 23:43:
(had Apple toen geen eigen busstandaard overigens?)

Volgens mij heeft die nog best lang bestaan!
Waarschuw beheerder
Mijn MacbookPro komt deze week binnen!:kwijl:

Waarschuw beheerder
nice, hier nog een overstapper als het goed is.
het is idd wel jammer dat die krengen zo duur zijn, bijna 2x zo duur als de laptop die ik eerst wilde kopen, en dan maar een 13 inch scherm ipv 18.4 :S
werkt dat macintosh een beetje? lijkt het een beetje op linux? heb ervaring met windows en linux dus dat zou mooi zijn. de mogelijkheid om nu Windows of Macintosh beide te kunnen draaien op een Mac is voor mij de reden geweest om me er in te verdiepen. mocht ik er niks aan vinden kan ik er altijd nog windows op gooien :)
ga denk ik ook voor een macbook pro
Artiest {SHOWLIST artist 69437, 22984}
Waarschuw beheerder
Tevens omdat ik meer wil gaan doen met videobewerking en Apple daarvoor door meer mensen wordt aangeraden dan Windows.

Dat is een argument uit de oude doos. Was vroeger waar, doet nu uberhaupt niet meer ter zake nu Apple dezelfde hardware heeft als PCs...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op zondag 14 juni 2009 om 13:35:
de mogelijkheid om nu Windows of Macintosh beide te kunnen draaien op een Mac is voor mij de reden geweest om me er in te verdiepen.

Lekker belangrijk :gaap:

mocht ik er niks aan vinden kan ik er altijd nog windows op gooien

En dan heb je dus wel Mac geld betaald.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 14 juni 2009 om 19:37:
En dan heb je dus wel Mac geld betaald.

who cares? de materialen waar hij uit bestaat, het uiterlijk zelf en de touchpad zijn al reden genoeg.
tis een beetje de rolls royce onder de computers, maar je hebt wel waar voor je geld :)
Artiest {SHOWLIST artist 27650, 75347, 12423, 46143}
Waarschuw beheerder
Je lapt vooral voor de naam en het os.

Het OS los kost geen drol. Maar je betaald er al voor als je de hardware koopt.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op maandag 15 juni 2009 om 23:18:
, het uiterlijk zelf

Dus daarom koop jij een computer. Voor het uiterlijk.

:roflol:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op maandag 15 juni 2009 om 23:18:
e de rolls royce onder de computers,

Een rolls met een motorblok van een trabant zeker :roflol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 16 juni 2009 om 02:39:
Dus daarom koop jij een computer. Voor het uiterlijk.

En natuurlijk voor die niet geheel verorberde Elstar die erop staat.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
daarvoor lag een normale PC zelfs achter op een simpele console als de Sony Playstation en Sega Saturn, die betere 3D-kwaliteit hadden.

En de Sony Playstation 1 lag ook al ver achter op de Sega Dreamcast, maar alleen de de Sega Dreamcast heeft het niet lang vol gehouden
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dennis1977 op dinsdag 16 juni 2009 om 09:06:
En de Sony Playstation 1 lag ook al ver achter op de Sega Dreamcast, maar alleen de de Sega Dreamcast heeft het niet lang vol gehouden

Eigenlijk is het gewoon een bewijs dat inferieure techniek het vaak het langst overleeft, alleen bij Super Nintendo - Sega Megadrive dan niet (al hield de Megadrive het toch nog lang vol).
Maar inderdaad:
Nintendo (Classic/Pocket) Gameboy < Sega Game Gear & Atari Lynx
Nintendo Entertainment System < Sega Master System
Sony Playstation < Sega Saturn
Sony Playstation < Nintendo 64
Sony Playstation < Sega Dreamcast
Sony Playstation 2 < Nintendo Gamecube
Sony Playstation 2 < Microsoft XBox
Sony Playstation 2 < Sony Playstation 3
Microsoft XBox 360 < Sony Playstation 3
Nintendo Wii < Sony Playstation 3
Nintendo Wii < Microsoft XBox 360
Nintendo DS < Sony PSP

Commodore 64 < MSX2

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Morax op dinsdag 16 juni 2009 om 13:38:
Eigenlijk is het gewoon een bewijs dat inferieure techniek het vaak het langst overleeft,

Nou nee hoor, het is eerder een bewijs dat producten met superieure techniek vaker slechtere promotie en randzaken hebben. Vooral Sega en Atari zijn daar altijd een ramp in geweest. En vergeet niet dat een stuk meer zaken als techniek een rol spelen, denk aan spelaanbod, mediafunctionaliteit, gadgets (beweging & shit), ... Maarre:

Sony Playstation < Nintendo 64

Sony Playstation 2 < Nintendo Gamecube

I beg to differ.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 13:44:
I beg to differ.

De Nintendo 64 was technisch gezien beter dan de PSX, alleen de beperkte opslagkwaliteit op die dure klote cartridges zorgde natuurlijk voor minder derderangs-ontwerpers. Misschien is het dan wel gelijkspel voor de twee :p

Ander verhaal met de Gamecube, technisch gezien toch wat krachtiger dan de PS2, maar minder dan de eerste Xbox, in it geval zal het wel toch het spelaanbod zijn geweest wat rammelde.

Waarschuw beheerder
Nou, ik heb op de PSX mooiere beelden gezien als op de N64, en op de PS2 mooiere als op de GC. Ik geloof toch niet dat de GC ooit een game als Final Fantasy XII aan zou kunnen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 16 juni 2009 om 14:13:
Nou, ik heb op de PSX mooiere beelden gezien als op de N64

Kan ik me goed voorstellen, meeste N64-games die ik heb gezien waren allemaal met fletse kleuren groen geel of rood en blauw. Kan aan de spellen liggen, aangezien de PSX wat 'realistischer' beelden had (al werd het in een aantal gevallen wel een pixelachtige zooi wat op de N64 weer 'soepeler' was).

Wat Gamecube betreft is het gebrek aan 3rd-party support, maar ik weet wel zeker dat dat apparaat in principe wel een Final Fantasy XII aan zou kunnen. Waarschijnlijk wel op meerdere schijfjes verspreid voor de FMV's maar dat is dan bijzaak. Maar ook hier was het merendeel kiddie-platform games voornamelijk Mario-georiënteerd of Donkey Congo. Ik weet eigenlijk niet of er wel iets vergelijkbaars is.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Commodore 64 < MSX2

Beetje onzinnige vergelijking. De MSX2 is nooit concurrent geweest van de C64. De MSX 1 wel. En de Amiga won het van de MSX2 en was veruit superieur.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 16 juni 2009 om 18:43:
Beetje onzinnige vergelijking. De MSX2 is nooit concurrent geweest van de C64.

Gezien dat de C64 eind jaren '80 nog volop in de roulatie was en de MSX2 ook hier in Nederland z'n populariteit had behalve alleen in Japan leek het me wel een aardige vergelijking.
Maar anderzijds heb je wel gelijk natuurlijk dat de MSX2 meer concurreerde met 16-bitters als de Amiga en Atari ST's en het uiteraard moest afleggen.

Misschien meer dit dan:
Atari ST < Commodore Amiga (het duurde pas tot Shadow of the Beast dat ontwikkelaars eindelijk doorkregen dat een Amiga veel meer kon dan alleen maar crappy Atari ST-ports met inferieure grafische effecten)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Morax op dinsdag 16 juni 2009 om 19:25:
Atari ST < Commodore Amiga

Yep, dat is een goeie vergelijking. De enige reden waarom Atari het zo goed deed op de muziekmarkt was omdat deze computer standaard geleverd werd met midi in/out/thru. Dat kon op de Amiga ook (met een externe interface) maar het was voor de klant een reden om toch voor die Atari te kiezen want daar zat alles al op. Daarom heeft die ST het uiteindelijk gewonnen van de Amiga. En de Amiga was natuurlijk veel en veel krachtiger dan die ST.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 16 juni 2009 om 19:31:
Yep, dat is een goeie vergelijking. De enige reden waarom Atari het zo goed deed op de muziekmarkt was omdat deze computer standaard geleverd werd met midi in/out/thru. Dat kon op de Amiga ook (met een externe interface) maar het was voor de klant een reden om toch voor die Atari te kiezen want daar zat alles al op. Daarom heeft die ST het uiteindelijk gewonnen van de Amiga. En de Amiga was natuurlijk veel en veel krachtiger dan die ST.

Mwoah, Neophyte heeft t toch aardig voor elkaar gekregen toen ze begonnen op de amiga :D

Amiga 600 :lief: Moet nog ergens liggen hiero..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 16 juni 2009 om 19:31:

Kwam natuurlijk ook omdat de eerste Amiga (1000) een stuk prijziger was dan een standaard Atari 520ST, dus inderdaad had je toen een goedkope midi-computer met lage latency.
De ommezwaai begon pas langzaamaan een tijdje na de introductie van de Amiga 500, die een stuk betaalbaarder werd dan z'n voorganger, en pas toen ontwikkelaars de mogelijkheden gingen ontdekken (zoals Psygnosis met Shadow of the Beast).
Amiga deed het (later) ook goed bij muzici vanwege de mogelijkheid om hardwarematig geluidssamples af te spelen in (toen) zeer hoge kwaliteit (zelfs beter dan de eerste Soundblaster kaarten en zelfs de Super Nintendo, die een vergelijkbaar geluidssysteem had), waardoor weer de tracker-scene is ontstaan.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Richard op dinsdag 16 juni 2009 om 19:45:
Mwoah, Neophyte heeft t toch aardig voor elkaar gekregen toen ze begonnen op de amiga

Ja en? Wat heeft dat er mee te maken? We hebben het hier over de apparatuur en of die wel of niet succesvol is, niet of er mensen zijn die succesvol zijn/waren met die apparatuur. Ik ben zelf ook begonnen op een Amiga. PCP trouwens ook, dacht ik.

Uitspraak van Morax op dinsdag 16 juni 2009 om 19:52:
Amiga deed het (later) ook goed bij muzici vanwege de mogelijkheid om hardwarematig geluidssamples af te spelen in (toen) zeer hoge kwaliteit (zelfs beter dan de eerste Soundblaster kaarten en zelfs de Super Nintendo, die een vergelijkbaar geluidssysteem had), waardoor weer de tracker-scene is ontstaan.

Yep, maar de serieuze muzikant met een schuur vol synthesizers ging voor de ST omdat er standaard midi poortjes op zaten.

Voor iemand zonder hardware was een Amiga natuurlijk veel beter, inderdaad vanwege die trackers. Zo hoog was die kwaliteit trouwens niet hoor. Gewoon 8 bit 22khz, en 4 kanalen mono. De eerste soundblasters waren volgens mij toch echt stereo.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 16 juni 2009 om 20:11:
Voor iemand zonder hardware was een Amiga natuurlijk veel beter, inderdaad vanwege die trackers. Zo hoog was die kwaliteit trouwens niet hoor. Gewoon 8 bit 22khz, en 4 kanalen mono. De eerste soundblasters waren volgens mij toch echt stereo.

4 kanalen mono of 2 stereo ;), en de eerste soundblasters waren mono.
en die Amiga 8 bit 22KHz klonk om 1 of andere reden veel beter dan 8 bit 22KHz van een soundblaster (niet pro)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Morax op dinsdag 16 juni 2009 om 22:03:
en die Amiga 8 bit 22KHz klonk om 1 of andere reden veel beter dan 8 bit 22KHz van een soundblaster (niet pro)

Ja dat wel. Dat komt denk ik omdat de Amiga een soort ingebouwd compressor effect had. Als je veel harde geluiden bij elkaar stopte dan smolt dat samen tot 1 geheel. Als ik zelf wel eens zat te prutsen zat ik soms echt vol verbazing te luisteren naar het geluid wat er dan uit kwam. Zo'n soundblaster klonk veel kaler, dat viel me toen meteen al op met die trackers op de PC.
Waarschuw beheerder

Omdat ik hem van me zus gekregen heb :D
Was wel ff wennen maar vind hem fijn en mooi :lief:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 17 juni 2009 om 00:57:
Ja dat wel. Dat komt denk ik omdat de Amiga een soort ingebouwd compressor effect had. Als je veel harde geluiden bij elkaar stopte dan smolt dat samen tot 1 geheel. Als ik zelf wel eens zat te prutsen zat ik soms echt vol verbazing te luisteren naar het geluid wat er dan uit kwam. Zo'n soundblaster klonk veel kaler, dat viel me toen meteen al op met die trackers op de PC.

Het klonk vaak wat warmer inderdaad, ben wel benieuwd waar dat dan aan lag dat verschil. Enige wat jammer was is dat nieuwere Amiga modellen nog steeds diezelfde geluidchip met die vier mono/twee stereo geluidskanalen uit 1985 hadden (dankzij verkeerde investeringen van Commodore) en dat het daardoor in de loop van de jaren '90 met de steeds betaalbaarder wordende Soundblaster Pro en 16 (en AWE 32 met wavetable zodat ook de muziek beter klonk dan die simpele FM-synthese) gepasseerd werd ook op geluidsgebied.

Trouwens de "niewere" Atari TT en zeker de Falcon waren op zich ook niet slecht op hardware gebied, zowel op beeld als geluid waren ze behoorlijk verbeterd ten opzichte van de oude ST en kwam aardig in de buurt van de Amiga. Maar die werden helaas wat snel door Atari op de plank gelegd zodat ze zich volledig konden concentreren op de Jaguar, waar we allemaal bij weten hoe dat is afgelopen :p

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Morax op woensdag 17 juni 2009 om 13:08:
Het klonk vaak wat warmer inderdaad, ben wel benieuwd waar dat dan aan lag dat verschil. Enige wat jammer was is dat nieuwere Amiga modellen nog steeds diezelfde geluidchip met die vier mono/twee stereo geluidskanalen uit 1985 hadden (dankzij verkeerde investeringen van Commodore) en dat het daardoor in de loop van de jaren '90 met de steeds betaalbaarder wordende Soundblaster Pro en 16 (en AWE 32 met wavetable zodat ook de muziek beter klonk dan die simpele FM-synthese) gepasseerd werd ook op geluidsgebied.

Ja ook dat, maar ook omdat de trackers op de PC veel meer stemmen hadden. Die klonken natuurlijk weer kut op die goedkope geluidskaartjes, maar daar kwam later met betere geluidskaarten (zoals mijn ouwe GUS MAX) verandering in. Die wavetable was wel leuk, maar dan voor midi, met trackers had je daar niets aan. Die FM wel, die kon je in sommige trackers (zoals Screamtracker) aansturen. Maar toch klonk het nooit zo dik als een Amiga.

Uitspraak van Morax op woensdag 17 juni 2009 om 13:08:
Maar die werden helaas wat snel door Atari op de plank gelegd zodat ze zich volledig konden concentreren op de Jaguar, waar we allemaal bij weten hoe dat is afgelopen :p

Tja, er zijn toch wat van die missers.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 17 juni 2009 om 13:13:
Ja ook dat, maar ook omdat de trackers op de PC veel meer stemmen hadden. Die klonken natuurlijk weer kut op die goedkope geluidskaartjes, maar daar kwam later met betere geluidskaarten (zoals mijn ouwe GUS MAX) verandering in. Die wavetable was wel leuk, maar dan voor midi, met trackers had je daar niets aan. Die FM wel, die kon je in sommige trackers (zoals Screamtracker) aansturen. Maar toch klonk het nooit zo dik als een Amiga.

Ik heb vroeger weleens met OctaMED geëxperimenteerd, daar kon je zelfs 8 tracks gebruiken, wat ie dan softwarematig live deed mixen. Op zich klonk het resultaat wel aardig nog, maar inderdaad: soundblaster kaarten ondersteunden 16 tracks.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
weet iemand waar je macos snow kan loaden
Waarschuw beheerder
nice, hier nog een overstapper als het goed is.
het is idd wel jammer dat die krengen zo duur zijn, bijna 2x zo duur als de laptop die ik eerst wilde kopen, en dan maar een 13 inch scherm ipv 18.4
werkt dat macintosh een beetje? lijkt het een beetje op linux? heb ervaring met windows en linux dus dat zou mooi zijn. de mogelijkheid om nu Windows of Macintosh beide te kunnen draaien op een Mac is voor mij de reden geweest om me er in te verdiepen. mocht ik er niks aan vinden kan ik er altijd nog windows op gooien
ga denk ik ook voor een macbook pro

Nou hij is superfijn en supersnel, moet sommige dingetjes nog ff doorhebben want het is wel een switch vergeleken met Windows...:)
Waarschuw beheerder
Weet nog niet wat ik moet nemen eigenlijk, een Ibook is veel en veel duurder.
Ik doe niet echt games, en gebruik een laptop voornamelijk voor m'n school en internetten/films kijken als ik 'm aansluit op een tv...

Dus wat zou iemand mij aanraden?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Ibu op zondag 28 juni 2009 om 20:11:
internetten/films kijken als ik 'm aansluit op een tv... Dus wat zou iemand mij aanraden?

Een laptop met HDMI output dus. :D

Waarschuw beheerder
haha, ik draai nu OS X op mn normale PC met een AMD processor.
ook op mn laptop werkt het prima, alleen jammer dat 5.1 geluid niet werkt en mn onboard wireless internet, maarja die is inmiddels vervangen door een werkend kaartje :)
loopt als een speer, nog geen problemen gehad behalve wat incompatible hardware.
als je OSX hebt meegemaakt, dan zie je pas eigenlijk hoe verrot windows wel niet is, vooral vista.. wat een trage ugly baggerbende!

voor de mensen die ditzelfde willen proberen:

google eens op: "index of" ideneb
als het je bevalt, koop dan ook zo'n ding.. dit heeft mij iig overtuigd dat mn volgende notebook zeker weten een apple wordt :yes:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Zijn het vooral de mannen die voor mannen vallen die voor een Mac vallen,

Werkzaam bij Next.gen events
Artiest {SHOWLIST artist 31774, 72124}
Waarschuw beheerder
donateur
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om bijvoorbeeld Fruity Loops of Reason te installeren op de Apple MAC??
Waarschuw beheerder
Uitspraak van RyanM. op dinsdag 25 augustus 2009 om 12:07:
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om bijvoorbeeld Fruity Loops of Reason te installeren op de Apple MAC??

Je hebt toch al dat regenton live gebeuren speciaal voor apple?
Waarschuw beheerder
Nee vind ik niet..
K heb ook een macbook pro (L)

Motivatie: is toch handiger om met foto's te werken.. photoshop, lightroom etc :)
laatste aanpassing