Lees ik net op de site van Buma/Stemra de veel gestelde vragen:
Wanneer is muziek illegaal?
Muziek is altijd illegaal wanneer u het gebruikt zonder toestemming van de muziekauteur, dus in het openbaar uitvoert of afspeelt, of verveelvoudigt op een geluidsdrager als cd of dvd.
Wanneer je in de muziek sectie de track upload geef je toch zelf toestemming dat je muziek afgespeelt wordt door anderen? (Tenzij je jezelf niet onder controle kunt houden)
*edit: hier nog wat punten
Ik wil graag een sample gebruiken van hooguit 7 seconden. Kan ik de sample zonder toestemming gebruiken?
Nee. Als het gaat om een sample uit een beschermd werk, moet u altijd toestemming vragen aan de maker of uitgever van het werk en de producent van de opname. Ook al gaat het om twee seconden. De duur van de sample doet er niet toe.
Is een stukje muziek van maximaal 30 seconden vrij?
Veel mensen denken dat voor het gebruik van een gedeelte van een auteursrechtelijk beschermd werk geen toestemming nodig is van de auteur. Maar ook voor gebruik van een fragment, hoe kort het ook is, moet u toestemming hebben.
Heb ik toestemming nodig om samples te gebruiken?
Ja. Als u samples wilt gebruiken in uw muziek, dan moet u altijd toestemming vragen aan de maker. Daarnaast moet u toestemming vragen aan de eigenaar van de opnames. De ‘mastertape’ is namelijk vaak eigendom van een platenmaatschappij. De duur van de sample speelt hierbij geen rol.
Houd ook rekening met de persoonlijkheidsrechten van de auteurs en de naburige rechten van de uitvoerende kunstenaars. Voor naburige rechten kunt u terecht bij SENA.
Meer:
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/Service/FAQ.htm
*edit2:
De muziekauteur als ‘rechthebbende’
Iemand die een muziekstuk componeert of een songtekst schrijft, is volgens de Auteurswet ‘rechthebbende’: degene die het auteursrecht heeft. Het auteursrecht is automatisch van kracht, daar hoeft de muziekauteur niets extra’s voor te doen. Toch kan het handig zijn dat hij zijn creatie registreert. Dat kan bij een belastingkantoor met een afdelling 'Registratie en Successie' of bij de notaris. Hij kan ook een opname van zijn werk in een envelop doen en verzegeld en aangetekend naar zichzelf opsturen. Vervolgens bewaart hij de ongeopende envelop met datumstempel op een veilige plek. Zo claimt de muziekauteur dat hij toen al de auteur was.
Meer:
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/Auteursrecht/DeMakerEnZijnWerk.htm