een hand geven" is trwns een typisch Franse/Belgische gewoonte, geen Nederlandse en evenmin een Westerse (in de VS is het zeer ongebruikelijk dat een man een vrouw een hand geeft) en er staat *nergens* in onze etiquetteregels dat "een hand geven" de enige juiste manier van elkaar begroeten is
onzin wat je nu zegt. het is in nederland heel gebruikelijk dat je elkaar een hand geeft
Wat vinden jullie ervan dat Imam's moslims vrouw of man, de hand weigeren (in Nederland) van iemand omdat het hun geloof is??
dus als we daar opeens van afstappen als het om moslims gaat, zijn WIJ degenen die ons niet aan onze "normen en waarden" houden en *niet* "die ander"
Iemand hand weigeren, Iemand land weigeren.
er zijn nou eenmaal ongeschreven regels en in sommige functies moet je reprsentatief zijn en je klantgericht opstellen, wil je dat niet moet je maar een andere baan zoeken.
het gaat dus niet perse om moslims, dat snap jij kennelijk niet
Wat vinden jullie ervan dat Imam's moslims vrouw of man, de hand weigeren (in Nederland) van iemand omdat het hun geloof is??
of zal ik dan naar de cgb gaan en zeggen dat het mijn relgieuze overtuiging is er onverzorgd uit te zien?
ik vind het nogal een verschil
- er als een voddenbaal bijlopen en een uur in de wind stinken
- iemand op een andere wijze respectvol begroeten
Wat vinden jullie ervan dat Imam's moslims vrouw of man, de hand weigeren (in Nederland) van iemand omdat het hun geloof is??laatste aanpassing 10 november 2006 12:08
het weigeren om een vrouw een hand te geven vind ik anders niet echt respectvol
“Een organisatie heeft regels nodig om te kunnen functioneren. Mensen een hand geven hoort daarbij."
Niet als dat betekent dat je daarmee een eigen gebruik of gewoonte boven een religieus, medisch of principieel gebod/verbod (= voor die persoon onoverkomelijk) steltlaatste aanpassing 10 november 2006 15:41
Niet als dat betekent dat je daarmee een eigen gebruik of gewoonte boven een religieus, medisch of principieel gebod/verbod (= voor die persoon onoverkomelijk) stelt
Wat ik van deze hele toestand het bedenkelijkst vind is dat NIEMAND er ooit over viel toen dit gebod ons alleen van orthodoxe joden bekend was en het nu opeens een hele heisa is omdat ook sommige moslims het doen
Je kunt onmogelijk bij 160 verschillende culturen evenzoveel manieren invoeren om elkaar te begroeten.
maar dat heeft misschien te maken met de selectieve beeldvorminv van de media.
Je kunt onmogelijk bij 160 verschillende culturen evenzoveel manieren invoeren om elkaar te begroeten
als ze hier willen leven moeten ze ook gewoon onze normen en waarde accepteren en wat is er zo erg een hand geven kom op !
In het dagelijks leven dring je elkaar ook niet op om een handje te geven, let er maar eens op.
de mensen die vinden dat het "gewoon zo hoort" zouden voor de aardigheid eens een hele week lang iedereen met een hand moeten begroeten
en iedereen die tegen moslims willen aanschoppen neemt het klakkeloos over, zonder zélf eens naar een moskee toe te gaan om te vragen hoe het precies zit.
je bent nooit verplicht een hand te geven...of je nou klantmanager bent of niet...
maar als je een functie hebt als klantmanager zal je toch echt handen moeten schudden
Iemand hand weigeren, Iemand land weigeren.
of als die klant net een polsoperatie heeft gehad? of t is iemand met smetvrees?
het is gewoon een dagelijks gebruik
dat zijn gewoon ongeschreven regels
en als die klant nou een moslimvrouw is die jou geen hand mag geven? of als die klant net een polsoperatie heeft gehad?
sta je er dan als klantmanager op om tóch een hand te geven, ook al ben je daardoor een klant kwijt?
en als deze mensen weglopen omdat de klantmanager een hand wil geven, zit er bij hun iets fout als ze niet inzien dat dat een goedbedoelde groet is
als de wergever vind dat zn personeel dat moet doen heeft de werkgever daar het volste recht toe en staat het de werkgever vrij dat te bepalen, aangezien hij/zij verantwoordelijk is voor de uitstraling van zijn of haar bedrijf.
daar ga je weer..
een klantmanager die om zoiets een order van een paar miljoen verspeelt, zal niet erg lang meer klantmanager blijven denk ik
ik neem aan dat die andere kant dat ook realiseert. krijgen ze een goeie reputatie van in de business wereld
order van 10 miljoen afgeketst wegens weigeren van het aannemen van een hand
als iemand bij mij een mega-order wil plaatsen op de voorwaarde dat ik bij de onderhandelingen een tutu draag, dan draag ik een tutu
De dames gaven aan het einde van de rondleiding en diverse gesprekken kenbaar dat ze heel vriendelijk en respectvol behandeld zijn.
Jij gelooft ook alles wat iemand je voorschotelt he
Ik zou het juist verdacht vinden als een vrouw gaat staan te vertellen hoe goed ze wel behandeld word.
en als die klant nou een moslimvrouw is die jou geen hand mag geven? of als die klant net een polsoperatie heeft gehad? of t is iemand met smetvrees?
er zijn bepaalde omstandigheden dat het niet kan
Waarom zou je dan persé een hand willen geven?
In het dagelijks leven dring je elkaar ook niet op om een handje te geven, let er maar eens op.
Dus laten we niet doen,alsof het een Islamitisch probleem is,dat doet de Nederlandse vrouw geen goed!
in staphorst hebben ze ook belachelijke regeltjes. (op zondag mag je niet zwemmen of autorijden bijvoorbeeld)
daar heeft nederland toch ook schijt aan? volgt toch ook niemand...
laat staan dat we er uberhaubt aan denken om ons daar op aan te passen?
Dagelijks leven of officeel bezoek van iemand uit de regering, wel een heel groot verschil dacht ik zo.
Iedereen kan zich dus situaties indenken waarbij fysiek contact niet gepast of gewenst is. En dan kun je niet meer zeggen "behalve als het om moslims gaat" want dan is t gewoon moslimmetje pesten geworden
maar als er een moslimse vrouw met een burka een baan wilt denk ik niet dat ze een baan zou vinden
Zij was daar te gast en ik geloof dat het hier op PF heel normaal was dat gasten zich aanpassen.
Overigens bezocht zij de iman in zijn hoedanigheid, dan zal hij zich ook zo moeten gedragen.
Uhmmmm, oke. Dus ze bezocht een iman in zijn moskee en daarom moet hij zich "over zijn religie" zetten?
waar sommige moslims en joden iets strikter in zijn dan de gemiddelde Nederlander, maar dat lijkt me iets dat ze zelf mogen uitmaken... ja toch?
niet moeilijk doen..gewoon schudden en klaar!
Die universele begroetingsnormen zijn er niet voor niets.
In Nederland zijn we in onze hoedanigheid behalve als je thuis bent, zeker als er leden van de regering op bezoek komen.
Dus als Verdonk ervoor kiest om een iman te bezoeken in een moskee, dan mag zij zichzelf wel opdringen, terwijl ze te gast is?
Als ik bij jou langs wil komen en ik drink je koelkast leeg om er dan weer vandoor te gaan is toch ook niet netjes?
Het volk staat hoger dan welke politicus dan ook, democratie
Artikel 11 van onze Grondwet zegt toch écht dat iedereen het recht heeft om te weigeren dat hij/zij wordt aangeraakt.
Hoort onze Grondwet dan niet meer bij onze "normen en waarden"?
Universeel? Terwijl voor het grootste deel van de wereldbevolking een handje geven *niet* iets vanzelfsprekends is?
(t is trwns 1 van de meestvoorkomende manieren om iemand met een ziekte te besmetten )
Als verschillende mensen elkaar begroeten dan lijkt het me niet meer als een fatsoen dat mensen die elkaar begroeten dit op de meest univesele manier mogelijk doen om elkaar je wederzijds respect te tonen
Een WET en normen en waarden zijn toch iets totaal anders in de praktijk?
Niet zo bangerig zijn, het is eerder goed voor je weerstand, dat lijkt me ook belangrijk
dan hebben w eniet meer zo last van allergien
Als verschillende mensen elkaar begroeten dan lijkt het me niet meer als een fatsoen dat mensen die elkaar begroeten dit op de meest univesele manier mogelijk doen om elkaar je wederzijds respect te tonen
De meest universele manier van begroeten is om elkaar te kussen
Hoe kan in hemelsnaam een religieus leider en een gebedshuis los zien van religie?
als iemand schijt heeft aan de wet, kun je toch moeilijk van die persoon zeggen dat hij/zij de Nederlandse normen en waarden nastreeft
Respect tonen doe je door een manier te kiezen die voor BEIDE partijen acceptabel is
DAt kan ik, gebedshuis is niet meer dan een gebouw met een maffe inrichting en de man zelf geloof in een sprookje
Nou, als het allemaal zo zwakzinnig is als jezelf, dan moet Verdonk er gewoon niet langs gaan
Respect is niet iets wat je vraagt, dat is iets wat je krijgt
Niet iedereen houd ervan zichzelf op te dringen bij vrouwen.
Verrassing : er zijn ook vrouwen die geen behoefte hebben aan fysiek contact met alle mannen
En Verdonk heeft het niet gekregen.
Ja en?
Ze komt toch ook niet naar deze iman toe om respect af te dwingen ofzo?
Want, ze komen toch bij hem te gast?
Als ze zich niet willen aanpassen moeten ze maar weg gaan naar hun land waar dat wel geweigerd mag worden.
Degenen die zich niet willen aanpassen zijn in dit geval juist die mensen die onze wet en etiquette naast zich neerleggen.
Gewoon lekker tolerant zijn en ons land naar de vernieling helpen..
Ongewenste intimiteiten zijn gewoon ongewenst en dan ga je niet zeggen "behalve als het om moslims of joden gaat"
kzie het probleem niet, na een verloren voetbal wedstrijd weigeren mensen soms ook elkaar een hand te geven, maken we hier problemen van?
Er moet geen onderscheid gemaakt worden dus ook niet voor moslims die een vrouw geen hand willen geven vanwege een religieuze achtergrond...
Niemand heeft het recht om voor een ander uit te maken wat voor die persoon als ongewenste intimiteit geldt en wat niet. Dat heeft verder niets met "onderscheid" te maken, maar gewoon met artikel 11 van onze Grondwet.
we moeten elkaar gewoon een tongzoen geven bij een begroeting
je verdiept je er wel helemaal in
Niemand heeft het recht om voor een ander uit te maken wat voor die persoon als ongewenste intimiteit geldt en wat niet. Dat heeft verder niets met "onderscheid" te maken, maar gewoon met artikel 11 van onze Grondwet
Jammer dat je niet ff gewoon met je eigen mening komt.. Zou wat sterker zijn dan je achter die grondwetjes te verstoppen.
Wetten zijn er voor mensen die zich van het goede niet bewust zijn en in de hand moeten worden gehouden..
Ik vat de weigering van een hand persoonlijk op omdat ik een vrouw ben... misschien moet je je daar eens in verdiepen ipv de grondwetten...
als ze nou eens in al die geloven zeggen dat je niet mag stelen, geen mensen mag mishandelen en geen dingen mag opblazen
Hoe kun jij jezelf Nederlander vinden als je vindt dat onze wetten niet voor jou gelden?laatste aanpassing 16 november 2006 16:07
Ofte wel: jij wil voor een ander bepalen wat die persoon ongewenst intiem mag vinden en wat niet.
helaas zijn er een paar idioten die dat op hun eigen manier uitleggen en vervolgens ándere idioten zo gek krijgen om te gaan stelen, mishandelen en opblazen
(volgens de Koran zijn zowel zelfmoord als het doden van onschuldigen zondig, dus een zelfmoordaanslag is onwijs tegen de Koran)
Verklaar dat dan is even voor mij.
Maar goed ik neem je niets kwalijk je bent tenslotte geen vrouw
Bij mij gaat dit onderwerp dieper
Ah, het bekende stukje over hoe moslims zich in een oorlog moeten gedragen (1 van de meest uit zijn verband gerukte stukken uit de Koran).
Het gedeelte hoe je je in vredestijd moet gedragen of wat je moet doen als de "ongelovige" (hiermee wordt bedoeld: de tegenstander) hulpeloos is of zich heeft overgegeven, wordt meestal "gemakshalve" weggelaten
'Als de heilige maanden voorbij zijn, dood dan de ongelovigen waar ge ze maar vinden kunt, grijp ze, breng ze in het nauw en lok ze overal in hinderlaag'.
Verklaar dat dan is even voor mij.
Ah, het bekende stukje over hoe moslims zich in een oorlog moeten gedragen (1 van de meest uit zijn verband gerukte stukken uit de Koran).
Het gedeelte hoe je je in vredestijd moet gedragen of wat je moet doen als de "ongelovige" (hiermee wordt bedoeld: de tegenstander) hulpeloos is of zich heeft overgegeven, wordt meestal "gemakshalve" weggelaten.
Neerbuigendheid is jou ook niet echt vreemd he?
Welke bladzijde, want ik vermoed dat er in deze zin diverse verwijzingen zitten naar andere sura's....
Google it Grapje... heb geen zin om al die bladzijdes na te gaan zitten lezen, wordt ik duizelig van en misschien wel radicaal...
ach... rozijn, druif... de een is gewoon wat droger dan de ander
bovendien heb je in het paradijs sowieso meer aan rozijnendruiven dan aan maagden, want in het laatste geval zit je opgescheept met 72 (of 70) schoonmoeders
handen geven = raar beleefdheidsregeltje
mensen uit andere culturen hebben andere beleefdheidsregeltjes, en soms (vreemde) regels daarover.
handen geven = raar beleefdheidsregeltje
mensen uit andere culturen hebben andere beleefdheidsregeltjes, en soms (vreemde) regels daarover.
Toch vind ik het een mooie multiculturele oplossing wanneer we geconfronteerd worden met mensen die een uitgestoken hand weigeren.
Uitspraak van Thijs1984 op zaterdag 18 november 2006 om 14:58:
Internationaal gezien is het handje geven alom geaccepteerd
Gelukkig stelt onze Nederlandsche Etiquette dat de man altijd moet wachten tot de vrouw als eerste haar hand uitsteekt, waarmee ze te kennen kan geven of ze al dan niet fysiek contact wenst / gepast vindt. Zolang je als man dus maar gewoon beleefd blijft, kan je niks gebeuren.
Okee, soms sta je dan een btje voor lul te wachten op die hand die niet komt
Maar zeg eens heel eerlijk... zou jij het nou écht op prijs stellen als een man jou een hand geeft terwijl je weet dat dat voor hem betekent: "ik respecteer je niet, ik vind je een hoer"?
Of naar Japan, India, Rusland, de VS, Engeland...
"Handje geven" is iets specifiek Belgisch/Frans... Nederlanders
De jappen schudden tegenwoordig ook gewoon handjes..
Dus dat zou dan betekenen dat zelfs bemanning van schepen veel beter op de hoogte is van de gebruiken alhier