Ik denk niet dat alle hardcore-liefhebbers minder begaafd zijn, maar je hebt wel gelijk dat een groot deel dat wel is.
Maar ik denk meer dat dit te wijten is aan het feit dat zij makkelijker zichzelf over kunnen geven aan de muziek en een nacht (of dag) lang volledig uit hun dak kunnen gaan op deze muziek.
Als ik kijk naar mijn klasgenoten, op het vwo, dan merk ik aan hen toch vaak dat ze er veel serieuser over nadenken. "Weet je wel wat zo'n nacht overslaan met je doet", "Op zulke feesten wordt zoveel drugs gebruikt, dan kan ik het niet gezellig hebben". Ze hebben zoveel vooroordelen, waar ze alleen over nadenken zonder het ook zelf te ervaren. Ze zijn niet zo van de uitdagingen.
En mn klasgenoten hebben er op de 1 of andere manier minder behoefte aan. Net zoals dat 'hoger begaafde' mensen op veel latere leeftijd met stappen en liefde/seks bezig zijn. Dat begint op het vmbo bij wijze van spreke als ze een jaar of 14/15 zijn, terwijl ik nu pas in mijn klas (17/18jaar) zie dat ze gaan stappen en dat ze een beetje anders naar jongens en meiden gaan kijken...
Omdat de hardcoremuziek/aanhangers soms een wat kortzichtiger indruk achterlaten in de maatschappij, worden zij misschien ook eerder voor 'dom' aangezien. Neem bijvoorbeeld het Statement van Thunderdome.. 'Fuck this, fuck that', daar voel ik me dus totaal niet door aangetrokken, maar de organisatie zal dit vast wel met een bedoeling hebben gedaan om HUN doelgroep te bereiken.. (verder was Thunderdome wel een goed feestie hoor

)
Nu luister ikzelf ook graag naar Hardcore maar ik sta ook open voor vele andere dingen, dit is ook iets kortzichtigs wat veel gabbers hebben... 'Als je Écht van hardcore houdt, dan luister je niet naar wat anders!'
Maarja, het is niet de muziek die de mensen dom maakt, maar het is wel de sfeer die de meer minder begaafde mensen aantrekt dan hoger begaafden!
Ik heb er schijt aan (om ook ff in de thermen te spreken) ik luister graag naar Harcore en het boeit me niet zoveel dat mijn mede liefhebbers minder begaafd zouden zijn... Als ze maar weten wat feesten is! Dan vermaak ik me met hen beter dan met de mensen die (te)veel volgens hun verstand leven!