Ik produceer zelf ook muziek, en ben ook geen fan van downloaden alleen vind ik dat hier een verkeerde discussie wordt uitgevochten..
Als je produceerd in de housebranche in nederland(om het maar even algemeen te houden) weet je bij voorbaat al dat je in nederland met het produceren geen tot weinig geld gaat verdienen.. de tijd die je investeert kan je alleen maar terugverdienen wanneer je naam aan de hand van je platen groeit en er vraag vanuit de markt komt naar je naam: zodra je wekelijks op feestjes gaat draaien kan je dus ook echt iets verdienen. Of je plaat moet in andere landen doorbreken waar de afzet groter is.
ik ben van mening dat internet en downloaden ondanks dat het illegaal is, en het ongetwijfeld geld kost, wel de mogelijkheid bied om je naam wereldwijd naar buiten te kunnen brengen.
Tuurlijk was het vroeger anders, en kon je nog wel duizenden vinyls verkopen, en 200.000 cds. maar dat is gewoon geweest. Je kan nu helaas via je pc thuis alle muziek achterhalen, maar je kan ook gratis met je meisje praten als ze net te ver weg woont.. timboektoe ofzo

elk voordeel heeft nou eenmaal een nadeel en in dit geval is dat voor producers zo.
Laten we eerlijk zijn, van de vinyl verkoop mag je in je handen klappen met een paar honderd euro, en cd licenties stellen ook niet gek veel meer voor.. daarentegen is het draaigeld wel aantrekkelijk.
Hoe kom je tegenwoordig aan t draaien? juist. platen produceren, hits schrijven. dus ik denk dat de insteek van de jongens die hier produceren niet is om geld te verdienen, en als dat wel een insteek is, moeten ze toch proberen om wekelijks aan het draaien te komen. Met platen maken alleen, zonder commercie of doorbraak in het buitenland ga je ook je boterham niet kunnen betalen