Partyflock

Forumonderwerp · 764947
Waarschuw beheerder
Ligt het aan mij, of is iedereen in deze wereld stekeblind???

Vorige week werden de resultaten van een 3 jaar durend onderzoek door 190 wetenschappers over de hele wereld naar ons klimaat en leefomgeving bekend gemaakt. Er is onderzoek gedaan naar hoe wij mensen de afgelopen vijftig jaar van invloed zijn geweest op de natuur, het milieu en het klimaat. Resultaat (voor mij geen verassing, maar dat terzijde): de explosie van de wereld bevolking en alle smerige gewoontes/machines die we de laatste 100 jaar hebben uitgevonden zorgen ervoor dat onze aarde in een steeds sneller tempo aftakeld. Let op! Een steeds sneller tempo. Dat betekent dus dat we ondanks dingen als het Kyoto verdrag en de steeds strengere emissie normen toch steeds meer ipv minder vervuilen. Om het even in cijfers uit te drukken: als de Aarde nomaal gesproken 100% gezond is, was zij in 1900 nog 98% gezond, in 1950 nog 85% en in 2000 40% !!! Dit accelereert zo snel dat we volgens de 190 knappe koppen over 20 jaar op een maanlandschap wonen. (en we dus onder de 0% zitten)

20 jaar? Dat lijkt heel snel maar ga maar na: er verdwijnt per jaar 15 miljoen hectare (ongeveer 4x nederland) aan bos. Doe dat x 20 (er van uitgaand dat we niet steeds meer kappen wat op het mement wél gebeurt) en je komt op een opervlakte van 80 (!) keer nederland. Kun je je enigszins voorstellen wat voor gapend leeg gat je dan overhoud? Daar komt dan ook nog eens bij dat er bij minder bossen (dus minder zuurstof in de lucht) ook minder regen valt waardoor er ook weer minder nieuwe bossen bijgroeien.

Dan de olie. Met de huidige consumptie doen we daar nog plusminus 30 jaar mee. Maar ook hier geld dat de consumptie kwadratisch toeneemt. Elk jaar gebruiken we weer tientallen procenten meer als het jaar daarvoor. Realistisch denk ik dus dat je blij moet zijn als de voorraad nog 10-15 jaar meegaat. Let op: olie is niet zoals veel mensen denken alleen een brandstof, maar ook een grondstof.
ALLES wat kunstmatig gefabriceerd word (kunstoffen zoals plastic maar ook bijvoorbeeld shampoo en andere schoonmaakmiddelen of en stoffen zoals Nylon) komt uit olie!

Als laatste belangrijke factor hebben we nog de opwarming van de aarde. Dit word door veel mensen gezien als marginaal en niet merkbaar. Tot je verder kijkt dan je neus lang is... Voorbeeld: de Kilimanjaro, de enige witte bergtop in Afrika. Deze was tot 20 jaar geleden nog echt wit, helemaal, het hele jaar door. Een paar weken terug vond ik een foto die nota bene in februari (dit jaar) was gemaakt. Er was niet veel meer dan een paar hoopjes sneeuw over. In de zomer ligt er zelfs helemaal niks meer.
Ook de stijging van het zeewater peil gaat harder dan je denkt. Vorige eeuw was dat gemiddeld 1 tot 2 milimeter per jaar. Dat is echter de laatste paar jaar langzaam opgelopen tot bijna een centimeter. Als dit ook blijft versnellen hebben we dus over 10 jaar een stijging van 10 centimeter per jaar en duurt het niet lang of de halve wereld ligt onder water. Als laatste en meest catastrofale effect van de opwarming kan je nog de wijziging van de Golf stroom noemen. Dat is een warme luchtstroom boven het Golf gebied die het klimaat van onze hele aarde bepaalt. Als die stroom wegvalt of verandert slaat het klimaat op onze planeet drastisch om.

Wat betekent dat nu precies? Kijk eens rustig om je heen. Probeer je je huidige omgeving (kantoor, slaapkamer, whatever) voor te stellen zonder hout, zonder kunstmatige produkten en zonder produkten waar energie voor nodig is om te produceren. Geen vloerbedekking, geen ruiten, geen computer, geen kasten, geen meubels, geen deuren, geen elektriciteit (zelfs als we alternatieve energiebronnen uitvinden hebben we geen matteriaal meer om de bekabeling te isoleren) en dus geen verwarming, geen boeken of tijdschriften, geen auto's of andere vervoermiddelen zelfs geen geld meer omdat we geen faciliteiten hebben om de munten en briefjes te fabriceren. Helemaal niets meer behalve de fundering en de muren van je huis!

Best wel beangstigend huh? En dan heb ik het nog niet eens gehad over de overstromingen die de halve wereld tijsteren. Heb je je al een beetje een beeld gevormd? Probeer maar eens te visualiseren hoe dat er uit ziet! En believe it or not, het gaat echt gebeuren. Het is geen theorietje van een paar wannabee wetenschappertjes, maar een conclusie van 190 mensen die hier 3 jaar non-stop aan hebben gewerkt. Ik denk zomaar dat die wel weten waar ze het over hebben.

Hoe raar is het dan dat ik dit hele stuk wat ik nu heb geschreven in een heel klein stukje samengevat terug vind ergens op pagina 8 van de krant? Dit is toch wereld schokkend nieuws? Hallo iedereen, we maken de aarde kapot! En wij gaan zelf het einde nog meemaken. Dit is niet een probleem van onze achterkleinkinderen, maar van ons zelf!

Wakker worden!!!!!!!!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
:gaap:
Artiest Z1ppo
Waarschuw beheerder
donateur
slapen!!!!!!!
Waarschuw beheerder
Dit geeft de instelling van ons mensen mooier weer als ik in woorden kan omschrijven! We nemen niet eens meer de tijd om een stukje tekst te lezen..... Triest hoor
Waarschuw beheerder
donateur
teveel text

Waarschuw beheerder
Waarom zijn mensen toch zo beinvloedbaar? Dat is nou juist een van de hoofdoorzaken waarom er zo veel ellende is op de wereld. De voordurende tegenstellingen in de wereld en al het geweld, de agressie en de angst die daar uit voortvloeien worden veroorzaakt door het feit, dat we er schijnbaar maar niet in slagen onszelf van onze kondities te bevrijden. Niet de realiteit doch onze identiteit bepaalt onze verkeerde standpunt. Dat onvermogen in de wereld zijn we dus zelf. Door konditioneringen verliezen we onze vrijheid, terwijl angst en ónvrijheid hun plaats innemen. Oók de vrees voor het nieuwe is er vaak de oorzaak van dat men aan het verleden hangt, (godsdienst kan zo'n "verleden"zijn) en omdat vernieuwing nu eenmaal altijd een feit is blijft die vrees bestaan. Het hebben van een religie is niet persé verkeerd,wel je laten"konditioneren". Wanneer je dit door hebt ben je in staat met de opheffing hiervan te starten. Niemand heeft jou namelijk dwingend te zeggen wat jouw levensweg is; laat de ander maar zijn "anders zijn" en wordt niet zijn slaaf, je geniet soms een zekere bescherming maar betaalt er voor met je vrijheid. Echte vrijheid vraagt echter wel om dicipline,matigheid en tevens consequent gedrag. Ben je er steeds van bewust uit vrije wil te handelen, laat de tegenstellingen"non verbaal" op je afkomen, schouw emotionele of sentimentele uitingen met een lege geest. Schakel steeds terug naar het heden, ben steeds aanwezig en veel frustraties kunnen verdwijnen. Deze instelling van afstandelijk schouwen geeft ons zicht op de werkelijkheid en uiteindelijk opheffing van onze konditioneringen, de grootste vijanden van het menselijk ras. Zo verdwijnen onze vooroordelen. Met volle aandacht aanwezig zijn doet gespletenheid verdwijnen. Schouw met een lege geest naar verleden,heden,en toekomst en het "Ego" verdwijnt. Zo kom je in aanraking met de bron en de zin van het leven, voor mij mag je dat God noemen. Angst is er ook in de vorm van vrees voor eenzaamheid, het is schijnbaar een wet, dat we afhankelijk moeten zijn van een ander. Laten we in ieder geval probéren dit te voorkómen. Oók meditatie behoort geen lapmiddel te zijn tegen een confrontatie met hetzelf. Zoals we al eerder zagen worden konflicten veroorzaakt door onze voorkeuren en konditioneringen. Deze gespletenheid kan niet vermeden worden; we zouden niet kunnen fuctioneren zonder kennis van anderen te ontvangen tevens ontvang je met je geboorte eigenschappen en talenten waar je het mee zult moeten doen. Laat je geen schuldgevoel aanpraten; als je achteraf tot de conclusie komt iets niet goed gedaan te hebben doe je het de volgende keer beter. Je moet echter wel beseffen, dat je in een maatschappij leeft die maar niet alles kan accepteren. Als we presteren omdat anderen dit willen i.p.v. wijzelf of als we beledigd worden en dit toedekken zal die houding onze groei beperken en ons onzeker maken. Al het handelen om de groep te behagen kost energie, laat dat dus en de energie stroomt weer terug. Dit geldt tevens voor alle "ismes" die je denkt te moeten dienen: loslaten dus. Interessant he? Dacht ik al.....tja, zo kom je nog es op hersenspinsels
Waarschuw beheerder
En de wereld gaat ten onder , onder het motto:

Finish what you've started B)
Waarschuw beheerder
te veel leesvoer :S
Waarschuw beheerder
donateur
[img width=350 height=500 cacheid=00131d4a000e2f106e4402071a00aaf1ca]http://forumspam.articblue.nl/user_related/fag/images/0157.jpg[/img]

Waarschuw beheerder
donateur
Ik wist wel dat het snel ging, maar zo snel toch echt niet..

Best een enge gedachte, dat over 20 jaar gewoon helemaal niets meer van Nederland over is als het op zo'n tempo doorgaat.

Maar wat met de nucleaire wapens? De kernbommen? Eén kernbom en er is ook weer zoveel vierkante kilometers (en dan niet denken aan 3 vierkante km) van de aarde weg.

Lullig dat je dat op pagina 8 van je krant moet lezen.
Waarschuw beheerder
@ poema: Uhhh...... ok! :S
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
ik wil dr niet over na denken, als we gaan gaan we allemaal!

en ik doe heel hard mijn best voor het milieu maar er moeten wel wat meer mensen met mij meedoen wil het echt effect hebben

Waarschuw beheerder
@ poema: Uhhh...... ok

Is dit niet de wedstrijd van het meest nietszeggende topic???

Waarschuw beheerder
de Kirimanyao :S

Die heuvel heet toch de Kilimanjaro?

Waarschuw beheerder
tis wa...
Waarschuw beheerder
Dat is het vervelende Jeany, onze 'maatregelen' om het milieu te sparen helpen geen flikker. Voorbeeld: door grote inspanning is het onze fantastische westerse samenleving gelukt om auto's 10-20 % schoner te maken. Gefeliciteerd!! Maar er word niet bijgezegd dat het totale wagenpark in diezelfde periode met 200% is toegenomen. Ligt het nu aan mij, of kotsen we dan in zijn totaliteit 160% meer vuiligheid de lucht in?
Waarschuw beheerder
Die heuvel heet toch de Kilimanjaro

Hmmm, toch nog iemand die iig de moeite neemt het stuk te lezen
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Verbeter de wereld, plant een boom (y)
Waarschuw beheerder
Ach joh, de platen die je koopt zullen ook wel niet van gerecycled materiaal zijn (y)

Waarschuw beheerder
Ik heb het stuk ook zeker gelezen maar wij hebben er zo weinig invloed op, het beangstigd mij ook maar als ik daadwerkelijk iets had kunnen doen had ik dat allang gedaan.
Waarschuw beheerder
Nee, dat is waar. En ik ben zelf net zo schuldig als ieder ander. Ik wil hier niet het heilige boontje gaan uithangen ofzo. Maar ik vond het gewoon ronduit schokkend om te zien dat dit soort wereld schokkend nieuws, want dat vind ik het echt, ergens in een achterafje te moeten lezen. Als die flapdrol uit Engeland gaat trouwen moet het wel 3 dagen op de voorpagina :S

Waarschuw beheerder
hahaha
Waarschuw beheerder
Maar het is wel een keer groot in het nieuws geweest toch?
Of niet :vaag: Weet niet eigenlijk,...

Hoe dan ook, Shit Happens.

Waarschuw beheerder
Ja er is laatst ook een documantaire over geweest in Nova dacht ik.

Waarschuw beheerder
heb toch zo'n beetje alles al gedaan wat ik wou doen in dit leven :)
Waarschuw beheerder
Mischien is het wel vaker in het nieuws geweest, maar níemand staat er bij stil. Het is alsof we met zijn allen met onze ogen dicht op een afgrond afrijden en niemand komt op het idee om ze eens open te doen.

Als de Doktor tegen je zegt dat je over tien jaar dood gaat staat je wereld op zijn kop. Als 190 wetenschappers precies hetzelfde tegen je zeggen doe je alsof je het niet gehoord hebt. Dat is toch vaag?

Waarschuw beheerder
Mischien is het wel vaker in het nieuws geweest, maar níemand staat er bij stil. Het is alsof we met zijn allen met onze ogen dicht op een afgrond afrijden en niemand komt op het idee om ze eens open te doen.

je kan er ook niks aan doen.

Waarschuw beheerder
Dat is toch vaag

Lijkt vaag ja...maar voor veel mensen valt het vergaan van de wereld buiten hun eigen belevingswereld en daardoor wordt het automatisch onbelangrijk. Het verhaal van de dokter is, in tegenstelling tot het vergaan van de wereld, wel iets wat direct in de belevingswereld valt van een persoon. Je krijgt namelijk van een bepaald persoon die deskundig is op dat gebied te horen dat JOUW leven over 10 jaar stopt. Dit heeft een veel grotere impact dan wanneer 190 wetenschappers tegen de wereld zeggen dat over 10 jaar de wereld eruit ziet als een maanlandschap...tenminste, zo zie ik het...

Waarschuw beheerder
Als de Doktor tegen je zegt dat je over tien jaar dood gaat staat je wereld op zijn kop. Als 190 wetenschappers precies hetzelfde tegen je zeggen doe je alsof je het niet gehoord hebt. Dat is toch vaag

ja maar wat moeten we doen? we kunnen met zijn allen nog wel 10 jaar gaan lopen panieken maar wij kunnen toch niet doen. Hebben we simpelweg niet genoeg macht voor.

Waarschuw beheerder
ach..alles valt in principe te herstellen, er is alleen tijd voor nodig.

na de (vermeende) meteorietinslag 65 miljoen jaar geleden is alles toch ook weer goed gekomen? 8)

maar ik ben 't met je eens dat er (betere) technologische ontwikkelingen moeten komen m.b.t. biologisch afbreekbare polymeren, waterstofmotoren, opwekken van groene energie (als vervanger van fossiele brandstof, kan dus bijv. gebruikt worden voor 't "produceren" van waterstof) d.m.v. zonnepanelen, windmolens, hydrocentrales, etc., dna-onderzoek (denk aan genetisch gemodificeerde planten die een grotere opbrengst kunnen leveren waardoor boeren niet nog meer land hoeven te ontginnen zodat ontbossing tegen kan worden gegaan) en zo kan ik nog wel even doorgaan. :/
Waarschuw beheerder
2 Hans: daar raak ik ook steeds meer van overtuigd. Maar 1 ding is zeker, hoe langer we niks doen, hoe moeilijker het word het tij te keren.

En in je eentje iets doen helpt niet. Met 100 man of 1000 man of wat mijn part 100.000 man ook niet. Dit is een zaak van de 'wereld leiders', maar die geven meer om een andere wereld, namelijk de wereld die Economie heet.
Waarschuw beheerder
2 RR: :respect:

Kijk, jij weet waar je over praat. En het erge is, al die technologie bestaat al!!! Maar ja, waterstof motoren zijn economisch nog niet haalbaar word er dan gezegd. Bullshit!!! Gaan we dan maar liever dood met zijn allen?

Waarschuw beheerder
je kan het tij gewoon niet keren.
wil jij je auto je tv je comp. etc alles opgeven??
nee
jij niet, ik niet en eigenlijk niemand niet.
jou zo hoogstens het gebruik kunnen minderen.
maar dat is alleen maar uitstel van executie.

Waarschuw beheerder
nah ja, waterstofmotortechnologie is wel degelijk vrij lastig te implementeren. maar dat is altijd zo met relatief nieuwe technologie.

digitale camera's waren 5 jaar geleden nog onbetaalbaar, nu zitten ze zelfs op je gsm.

maar dan heb je 't over een 'klein' iets, het immers maar een camera. een auto is dan gelijk een heel ander verhaal. de ontwikkelingsperiode van een gewone auto, van tekentafel tot showroom, is zo'n 6 jaar. daar gaat dus gewoon wat meer tijd in zitten.

en natuurlijk werkt de oleochemische-industrielobby ook niet fijn mee, maar dat valt te verwachten.

bovendien heb je ook energie nodig om waterstof 'op te wekken', hoe kom je op de korte termijn aan zoveel energie?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
bovendien heb je ook energie nodig om waterstof 'op te wekken', hoe kom je op de korte termijn aan zoveel energie?

zonneenergy 8)

Waarschuw beheerder
en waar wou je al die zonnepanelen gaan plaatsen? allemaal in Afrika? en hoe wou je dat verder logistiek gaan regelen?

Waarschuw beheerder
je hebt immers ook nog rekening te houden met zaken als politiek klimaat, gebrek aan kennis en fondsen etc. etc.

Waarschuw beheerder
donateur
De meest mensen hebben ook een instelling als in "ach wat maakt het uit, tegen die tijd dat het helemaal uit de hand loopt leef ik toch niet meer". Met zo'n instelling schiet je niet echt op.

Je leest nu van verschillende weerinstanties hoe erg het over een paar jaar is in bijv. Nederland. Het gaat dus inderdaad erg achteruit. Maargoed, ik denk dat in de loop van een paar jaar we zo ver zijn dat we auto's super zuinig en milieu vriendelijk kunnen laten rijden. Dat zal in het begin onbetaalbaar zijn voor de meeste mensen maar aangezien iedereen daar belang bij heeft zal dit op prijsniveau ook veranderen denk ik.

Ik denk dus dat er al op dit moment veel word gedaan voor de ontwikkeling op milieu-vriendelijk niveau maar ik weet niet of het haalbaar is. Misschien is het dan al te laat...

Waarschuw beheerder
Net zoals onze buren, die hebben 3 auto's waarvoor heb je nou 3 auto's nodig? hun kids zijn ook nog lang geen 18

Artiest J-Mode
Waarschuw beheerder
donateur
Om alleen al de opbouw van groene stroom te realiseren heb je het milieu al 2 keer zo veel belast met chemische stoffen in vergelijking met wat je eruit kan halen. wat betreft geld is dit hetzelfde verhaal maar dan in plaats van die 2 keer zoveel is het 1,5 keer. de poging tot groene stroom is ook niet zo groen als ons allen wijs gemaakt wordt.
Waarschuw beheerder
Ik weet precies over wat voor inmense operatie we het hebben. Maar dat is ook onze eigen schuld. We hebben zelf jaren lang onze kop in het zand gestoken voor de gevolgen van onze 'ontwikkelingen'

Daaromn zeg ik ook dat het 'milieu bewust zijn' gewoon een fucking wassen neus is. Dat stelt geen reet voor en daar help je echt niemand mee. Al het geld en al onze energie zou gestopt moeten worden in het ontwikkelen van de technologie die RR net opnoemt.

En politiek klimaat, gebrek aan fondsen? Laat me toch niet lachen! Geld is er zat, alleen moet je het wel daaraan willen besteden. En ja, dat kan betekenen dat de koopkracht 50 of zelfs 80% kan afnemen. Ja, dat is schokkend. Nee, dat is niet leuk. Maar nogmaals, gaan we dan liever allemaal dood? Hebben we wereld leiders om ons de laatste 20 jaar van onze beschaving op een luxe manier te laten doorbrengen? Of zijn ze er om de wereld in goede banen te leiden?
Waarschuw beheerder
ach wat maakt het uit, tegen die tijd dat het helemaal uit de hand loopt leef ik toch niet meer

Dat denken idd veel mensen, maar dat is NIET WAAR!!! Ik hoop tenminste over 20 jaar nog in leven te zijn
Waarschuw beheerder
Maargoed, ik denk dat in de loop van een paar jaar we zo ver zijn dat we auto's super zuinig en milieu vriendelijk kunnen laten rijden

Zo ver zijn we helaas al. Een moderne auto heeft meerdere computers die uit elke druppel benzine het maximale persen. Veel schoner kunnen we een verbrandings motor niet maken. Het enige echt schone alternatief is waterstof.

En trouwens, ook die 'schone' auto's zijn gewoon een zoethoudertje. Want wat heb jij aan je schone auto als je buurman doodleuk een porsche heeft aangeschaft die 1 op 3 rijd. En zelfs als dat niet meer zou kunnen, weet je hoeveel brandstof er tijdens een simpele autorace op zandvoort wordt verbruikt? Laat staan de F1

Waarschuw beheerder
Diepe shit :/

Waarschuw beheerder
donateur
Dat denken idd veel mensen, maar dat is NIET WAAR!!! Ik hoop tenminste over 20 jaar nog in leven te zijn

Nee precies, maar ik denk veel mensen hier nog niet van op de hoogte zijn. Een jaartje of 3 terug was dit nog niet allemaal naar voren gebracht. Iedereen was er zich van bewust dat het slechter ging maar velen weten niet dat het nu al zo slecht gaat.

Waarschuw beheerder
donateur
Zo ver zijn we helaas al. Een moderne auto heeft meerdere computers die uit elke druppel benzine het maximale persen. Veel schoner kunnen we een verbrandings motor niet maken. Het enige echt schone alternatief is waterstof.

Denk je dat er straks geen ander alternatief komt? Misschien kijk ik teveel scifi maar ik ben er van overtuigd dat het straks wel allemaal anders kan en nog veel zuiniger en minder schadelijker kan.
Waarschuw beheerder
Sterker nog, hat kan nu al! Je kijkt niet te veel sci-fi, alle techniek is al uitgevonden! Alleen vind men het te 'duur'. Dat is onzin. Dat is gewoon een andere manier om te zeggen dat ze de huidige luxe, economische situatie of hoe je het ook wil noemen niet willen opgeven.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
t gaat alleen nog slechter worden
Waarschuw beheerder
Met al die percentages erbij is het toch wel erg schokkend ja. Iedereen weet natuurlijk wel dat het slecht gaat, maar niemand denkt erover na dat we straks dus echt met een uitgeputte aarde zitten en dan hulpeloos zijn. Men verwacht denk ik dat wij als 'geniale' mensen wel weer een oplossing vinden.

Waarschuw beheerder
auto's van tegenwoordig krijgen alleen maar meer opties.
boordcomputer tv etc etc
alles neemt energy
wat opgewekt word uit benzine..
niemand wil tegenwoordig zijn raam met de hand openen

klein voorbeeldje :9

Waarschuw beheerder
donateur
Overigens was een natuurkunde leraar van mij ervan overtuigd dat er in verre toekomst waarschijnlijk de mogelijkheid om te kunnen "teleporten". Hij zegt: Je kent het wel van de films waarin ze zeggen: "Beam me up Scottie".

Hij zegt dat het tegenover gestelde van teleporten al bestaat.

In ieder geval hij was ervan overtuigd :)
Ik ben benieuwd maar denk niet dat ik dat nog mee zou maken dan.
Waarschuw beheerder
2 moersauzert: idd, maar zo geniaal zijn we niet. We hebben het in een rap tempo (wat is nou 100 jaar op het bestaan van de aarde) weten te verkloten.

2 Hans: idd een klein voorbeeld, maar het schetst wel hoe fucking lui we met zijn allen zijn. We zouden eigenlijk weer terug moeten naar de tijd dat je zelf je koe nog moest vangen voor je biefstukje ;-)

Waarschuw beheerder
We zouden eigenlijk weer terug moeten naar de tijd dat je zelf je koe nog moest vangen voor je biefstukje

stiekem naar mijn beroep gekeken he boefke! :o

maarja wat ik ook bedoel te zeggen.
motoren worden steets zuiniger
maar er komen steets meer opties.
neemt meer energy en meer grondstoffen.
en dat gaat toch alleen maar zo door...
net zo lang tot dat we allemaal kapot zijn :O

Waarschuw beheerder
En politiek klimaat, gebrek aan fondsen? Laat me toch niet lachen! Geld is er zat, alleen moet je het wel daaraan willen besteden. En ja, dat kan betekenen dat de koopkracht 50 of zelfs 80% kan afnemen. Ja, dat is schokkend. Nee, dat is niet leuk. Maar nogmaals, gaan we dan liever allemaal dood? Hebben we wereld leiders om ons de laatste 20 jaar van onze beschaving op een luxe manier te laten doorbrengen? Of zijn ze er om de wereld in goede banen te leiden?

mwah..zonne-energie zou je toch 't beste kunnen opwekken in regio's rondom de evenaar, en laten die nou toevallig politiek gezien redelijk instabiel zijn..

een andere (goede) korte termijn oplossing is trouwens 't gebruik van bijv. lijnzaadolie als brandstof; de CO2-uitstoot is gelijk aan 0 in vergelijking wat er opgenomen wordt uit de atmosfeer door de planten die gebruikt worden voor de lijnzaadolieproductie. bovendien is 't misschien ook wel een oplossing voor mestoverschot dat we hebben.

aan de andere kant moet je dan wel land ontginnen, wat weer verdere ontbossing inhoudt. het is gewoon een kwestie van (een natuurlijk) evenwicht vinden.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
het is gewoon een kwestie van (een natuurlijk) evenwicht vinden.

en dan zijn er heel wat mensen te veel :/

Waarschuw beheerder
Mijn visie

Het was een rustige dag, de zon scheen door de bomen en grassprietjes kwamen uit de grond als bloemetjes in het Zaagmuldersebos.

Roodkapje werd wakker en na een intense douche pakte ze haar mandje en vulde het met vlezige spijzen voor oma die met pensioen was.

De moraal van het verhaal is dat ik absoluut niet snap waarom de wolf zo'n lief meisje wou opeten. Hij had toch ook haar mandje af kunnen pakken?
Waarschuw beheerder
Véél te veel.

Waarschuw beheerder
nou ja..te veel..

met te veel mensen zijn of te veel ruimte innemen zijn natuurlijk 2 verschillende dingen.

Waarschuw beheerder
Het was een rustige dag, de zon scheen door de bomen en grassprietjes kwamen uit de grond als bloemetjes in het Zaagmuldersebos.

Roodkapje werd wakker en na een intense douche pakte ze haar mandje en vulde het met vlezige spijzen voor oma die met pensioen was.

De moraal van het verhaal is dat ik absoluut niet snap waarom de wolf zo'n lief meisje wou opeten. Hij had toch ook haar mandje af kunnen pakken?

True... true... (Y) :D

Waarschuw beheerder

zo huppelde roodkapje ook eens door het bos
toen daar de grote boze wolf kwam!!
vroeg de grote boze wolf aan roodkapje,
zeg roodkapje, waar ga je heen??
ik ga mijn kut wassen bij de beek.
zegt de grote boze wolf, die sprookjes van tegenwoordig zijn ook veranderd!

:/
Waarschuw beheerder
lol :D

Waarschuw beheerder

Koor : "zeg Roodkutje waar ge je hene?"
Roodkutje : "ik ga 't menstruatiebloed van m'n doos afspoelen want 't begint korstig te worden."

:vaag:
Waarschuw beheerder
donateur
Te bedenken dat het zeewater grotendeels bestaat uit methaan..
en wanneer het klimaat gemiddeld een aantal graden stijgt... dit methaan verdampt waardoor het broeikaseffect nog sneller gaat....

We gaan dus nog eerder naar de kanker

Waarschuw beheerder
jeps
Waarschuw beheerder
met te veel mensen zijn of te veel ruimte innemen zijn natuurlijk 2 verschillende dingen

Dat is waar, maar ik denk dat we in dit geval toch echt met teveel mensen zijn. En we neuken ook allemaal maar een end heen, dus op dit moment verspreiden we ons sneller dan het Aids virus ons weer kan afmaken...

Beetje negatief, maar ja, zo is het nu eenmaal :(
Waarschuw beheerder
Zo is het inderdaad wel, de natuurlijk doet vreselijk goed haar best om ons in toom te houden. Maarja wij verpesten alles weer :(

Waarschuw beheerder
mjah, de medische wetenschap is zowel een vloek als een zegen wat dat betreft.

eigenlijk is 't een beetje te hard om 'te hopen' op een dodelijke griepepidemie op mondiaal niveau, maar zo hard hoort de natuur eigenlijk wel te zijn. maar ja, leg dat maar aan je kinderen uit, om maar wat te noemen.
Waarschuw beheerder
mjah, de medische wetenschap is zowel een vloek als een zegen wat dat betreft

Helemaal mee eens

eigenlijk is 't een beetje te hard om 'te hopen' op een dodelijke griepepidemie op mondiaal niveau, maar zo hard hoort de natuur eigenlijk wel te zijn.

Nu snij ik een heel ander onderwerp aan en misschien ga ik voor sommige wat te ver de diepte in, maar vanuit dit oogpunt zijn de voorspellingen voor 2012 misschien niet zo gek. Als wij niet ingrijpen doet de natuur het uiteindelijk wel, en een polenkering met als gevolg het uitsterven van 80% van de bevolking zou daar natuurlijk een voorbeeld van kunnen zijn
Waarschuw beheerder
Tjah, het leven is hard. En de natuur weet daar alles van. Maar het is wel voor 'the sake of the earth' :)

Waarschuw beheerder
mjah, als je dan toch een recent voorbeeld wil : de tsunami van december '04?

Waarschuw beheerder
weet ik niet maar ik zit wel in de ontwenningsfase :D :bier:
Waarschuw beheerder
We zijn met zijn allen gewoon veel te lui om er iets aan te doen.We denken''Iemand anders die lost het wel op''.We graven gewoon ons eigen graf als het zo doorgaat....eigenlijk te triest voor woorden.Niemand wil wat van zijn eigen luxe opofferen met het argument''Als ik het in mijn eentje doe heeft het toch geen nut''.
Het is gewoon een weerspiegeling van de maatschappij van tegenwoordig,iedereen kijkt maar hoe hij het zo chill mogelijk voor zichzelf kan maken en het maakt ons geen fuck uit dat andere dingen daar onder lijden.....Nogmaals te triest voor woorden,maarja je doet er zelf waarschijnlijk net zo hard aan mee.....
Waarschuw beheerder
lekker laten gaan
Waarschuw beheerder
zegt de grote boze wolf, die sprookjes van tegenwoordig zijn ook veranderd!

die week daarop dan! :S
roodkapje weer door dat bos heen, hoort ze een raar gekreun en gaat es kijken.
Komt ze de boze wolf weer tegen half achter een bosje.
Zegt ze: wat heb jij een grote ogen meneer de wolf!
Zegt de wolf: Rot op trut ik zit te schijten!
Waarschuw beheerder
En wat moet ik hier aan doen dan ?
Waarschuw beheerder
donateur
Nu snij ik een heel ander onderwerp aan en misschien ga ik voor sommige wat te ver de diepte in, maar vanuit dit oogpunt zijn de voorspellingen voor 2012 misschien niet zo gek. Als wij niet ingrijpen doet de natuur het uiteindelijk wel, en een polenkering met als gevolg het uitsterven van 80% van de bevolking zou daar natuurlijk een voorbeeld van kunnen zijn

Die polenkering is trouwens wel een interessant onderwerp :)
Waarschuw beheerder
80%minder mensen? damn wat zou er weer een ruimte zijn op de wegen:[
Waarschuw beheerder
de tsunami van december '04

Dat zou je idd kunnen zien als een poging van de aarde om het evenwicht te herstellen. Volgens de 2012 theorie gaan we de komende tijd steeds meer van dat soort 'incidenten' meemaken. En ook dingen als Aids zijn natuurlijk door moeder natuur uitgevonden om ons in bedwang te houden. Maar dan komt dat punt wat je net al aansneed: de moderne medische wetenschappen zijn in dat opzicht een groot nadeel. Vroeger werkte een epidemie ook echt en kon een bevolking binnen 10 jaar gedecimeerd worden. Tegenwoordig vinden we rubber hoesjes uit en heeft een op zich vernietigende ziekte als Aids niet meer de vrijheid die zij 100 jaar geleden zou hebben.

zal wel loslopen allemaal

Haha! Als dat is wat jij hier van leert, WAY TO GO! (y)
Waarschuw beheerder
damn wat zou er weer een ruimte zijn op de wegen

Alleen een beetje jammer dat je er dan niks meer aan hebt, aangezien er geen mensen meer zijn voor de produktie distributie van benzine ;-)

Waarschuw beheerder
Dat zou je idd kunnen zien als een poging van de aarde om het evenwicht te herstellen. Volgens de 2012 theorie gaan we de komende tijd steeds meer van dat soort 'incidenten' meemaken. En ook dingen als Aids zijn natuurlijk door moeder natuur uitgevonden om ons in bedwang te houden. Maar dan komt dat punt wat je net al aansneed: de moderne medische wetenschappen zijn in dat opzicht een groot nadeel. Vroeger werkte een epidemie ook echt en kon een bevolking binnen 10 jaar gedecimeerd worden. Tegenwoordig vinden we rubber hoesjes uit en heeft een op zich vernietigende ziekte als Aids niet meer de vrijheid die zij 100 jaar geleden zou hebben.

ligt er aan de andere kant ook maar aan hoe je de evolutietheorie interpreteert; 'het recht van de sterkste' kan net zo goed 'het recht van de slimste' zijn.

'wij' hebben 't grootste en meest ontwikkelde brein, dus 'wij' hebben de grootste kans op overleving.

overigens sta ik daar niet achter, wat 'wij' nou doen heeft nog bar weinig met overleven te maken.

Waarschuw beheerder
geld en macht gaan voor...

ze komen er toch pas achter als het (bijna) te laat is.
Waarschuw beheerder
Alleen een beetje jammer dat je er dan niks meer aan hebt, aangezien er geen mensen meer zijn voor de produktie distributie van benzine

tegen die tijd rijden de auto's op water of op zonne energie, of weet ik het wat :p

Waarschuw beheerder
Ik vind dit soort berichten altijd een beetje raar om te lezen. Ik weet dat ik zuinig om moet gaan met dingen, om exact deze redenen, maar ik hebt zelf niet de kennis in huis om andere alternatieven te bedenken.

Wat voor zin heeft het dan voor mij om gestressed te gaan zitten aftellen? Voor mijn geluksbeleving doet dat weinig goed. Ik vind dat je moet doen wat je kan doen. Hopelijk bedenken mensen met andere kwaliteiten dan de mijne een oplossing.

Waarschuw beheerder
zoiets simpels als anders (groener?) stemmen kan al wat uitmaken. (f)

Waarschuw beheerder
Ik dnek hier ook best vaak overna. Klinkt lomp maar vind het best eng en vind ook dat er actie moet komen!!

Waarschuw beheerder
Dan de olie. Met de huidige consumptie doen we daar nog plusminus 30 jaar mee.

Dit zijn de bewezen reserves die 'direct' te benaderen zijn. De wereld bevat veel meer olie, alleen zal dat bijvoord geextraheert uit klei moeten worden. Dit is nog een relatieve dure techniek die nauwelijks gebruikt wordt omdat olie uit het midden oosten zo verdraaid goedkoop is om omhoog te pompen

Waarschuw beheerder
zoiets simpels als anders (groener?) stemmen kan al wat uitmaken

Veel groener dan groenlinks gaat het niet worden :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
ey, daar stem ik ook op, niks mis mee. (f)

Waarschuw beheerder
Vorige week werden de resultaten van een 3 jaar durend onderzoek door 190 wetenschappers over de hele wereld naar ons klimaat en leefomgeving bekend gemaakt.

het zijn er zelfs 1300

maar goed, maakt niet uit. we doen maar en we doen maar.
het schijnt zelfs dat de halve wereld al weg is, maar de mensen worden in de waan gelaten dat dat niet zo is.
Een grote samenzwering :vaag:
Waarschuw beheerder
Wat voor zin heeft het dan voor mij om gestressed te gaan zitten aftellen

Geen. Maar hoe meer mensen zich bewust worden van de ernst van de situatie, hoe moeilijker het voor een regering word om vol te houden dat het allemaal wel mee valt. Stel je eens voor dat morgen 4 miljard mensen niet alleen op de hoogte zijn van de situatie( want in ons achterhoofd weten we natuurlijk allemaal wel dat we verkeerd bezig zijn), maar ook echt beseffen hoe ernstig het is. Dan worden prioriteiten van regeringen vanzelf anders. Want denk je dat mensen er dan nog om geven hoe uitgebreid het ziekenfonds is, wanneer ze met pensioen kunnen, hoeveel blauw er op straat staat en noem zo nog maar een paar financieel gerelateerde zaken op. Want wat heb je er aan als je dood bent?

het zijn er zelfs 1300

maar goed, maakt niet uit

Hmm, moet je nagaan. Maar goed, maakt idd niet uit want van 190 geloofde ik het ook al ;-)

maar de mensen worden in de waan gelaten

En daarom vind ik het belangrijk om zoveel mogelijk mensen te laten inzien hoe ver we op weg zijn om de aarde te verneuken
Waarschuw beheerder
De tijd zal het leren, we merken het vanzelf wel.
Ik doe er verder ook niks mee, heeft toch geen zin!
Artiest {SHOWLIST artist 17364, 50778, 33453}
Waarschuw beheerder
Iedereen huis verlaten en als backpacker/nomaad ronddwalen... KLAAR (Y)

Waarschuw beheerder
ja....klote...

maar wat moet ik met deze info ?
Ik kan de wereld niet veranderen

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Dit is zeker schokkend nieuws!!

De mensheid moet uitsterven dat is duidelijk!

Wij zijn niet meer dan een dodelijk virus voor de aarde.

Alleen niemand lijkt dit te beseffen...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
[PPT]Sanderovic Dit is zeker schokkend nieuws!!

De mensheid moet uitsterven dat is duidelijk!

Wij zijn niet meer dan een dodelijk virus voor mensen aarde.

Alleen niemand lijkt dit te beseffen...

Je zegt het al... Virus denkt niet... doet gewoon...
Waarschuw beheerder
donateur
maar wat moet ik met deze info ?
Ik kan de wereld niet veranderen

Zo denken de meeste mensen (ik ook) daarom zal er denk ik ook niet veel veranderen :nee:
Waarschuw beheerder
Zo denken de meeste mensen (ik ook) daarom zal er denk ik ook niet veel veranderen

Idd... waar te beginnen eh... Meeste mensen doen al zoveel mogelijk op kleinen schaal, met in het achterhoofd dat het beter./minder slecht voor het milieu is... Maar dat blijkt gewoon niet genoeg... Teveel mensen gewoon... En dan hebben we het alleen over de westerse maatschappij die er mee bezig is, 3e wereld landen kun je daar niet eens voor motiveren, aangezien veel aanpassingen gewoonweg teveel geld kost...

Mja kan zo wel door blijven lullen, maar vaak blijft het dan ook daarbij :S

Waarschuw beheerder
zou het niet zo kunnen zijn dat de verandering van leefklimaat niet een natuurlijk proces is? Wij versnellen het proces alleen maar.

Je hebt gegevens van 3 jaar onderzoek alleen er is gekeken naar zo'n 100jaar tijd? Waarom zou je dit niet beter kunnen bekijken over 10.000en jaren. (inclusief ijstijd etc etc)

Misschien is er een soort jaargetijde zoals wij kennen maar dan over een hele lange periode. Dan zou je andere bronnen ook moeten bekijken, meer gebruik maken van archeologie en andere bronnen van andere tijden zoals bijv de Maya's.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
'mensen doen al zoveel mogelijk op kleinen schaal' ... 'Maar dat blijkt gewoon niet genoeg'

je hoeft niet alleen iets uit te voeren mits het genoeg is, het hangt er maar vanaf wat je 'genoeg' vindt,'iets' is vind ik al genoeg, beter dan toe zitte kijken
maar wat dat 'iets' precies moet zijn blijft de vraag, waag een kans zou ik zeggen

volgens mij is dit hele verhaal een beetje opgeblazen, het is waar dat er sprake is van een negatieve verandering maar dat zal heus niet zó snel gaan, mensen zijn al eeuwen lang bezig met bomen kappen etc.

en áls het ooit zo ver komt verzinnen ze vast iets leuks dan bakenen ze een bosje af en dat wordt dan een gigantische aangelegenheid voor jong en oud wereldwijd
daar maak ik me niet zo druk over maar eerder dat het zo oenig is gelopen en we dat weten en dat er toch weinig aan verandert.

Waarschuw beheerder
die kut amerikanen gebruiken ongeveer 3x zoveer stroom als wij NL-ers en om over brandstof nog mar te zwijgen....

beter maak je eerst hun wakker en kom je dan bij mij aan kloppen
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
je kunt er niks meer aan doen hoor het is al te laat en we wisten het al veel langer hoor dat de wereld vergaat das al lang verteld maar toen wou ook niemand luisteren dus dan moeten we nu ook niet gaan zeuren

Waarschuw beheerder
plak zoveel mogelijk woorden achter elkaar en je hebt vanzelf een zin. :)

maar inderdaad, we gaan lekker allemaal met zijn alle dood!!

Our name is already lost, when the world is lost..

:D

Waarschuw beheerder
zou het niet zo kunnen zijn dat de verandering van leefklimaat niet een natuurlijk proces is? Wij versnellen het proces alleen maar.

Je hebt gegevens van 3 jaar onderzoek alleen er is gekeken naar zo'n 100jaar tijd? Waarom zou je dit niet beter kunnen bekijken over 10.000en jaren. (inclusief ijstijd etc etc)

Misschien is er een soort jaargetijde zoals wij kennen maar dan over een hele lange periode. Dan zou je andere bronnen ook moeten bekijken, meer gebruik maken van archeologie en andere bronnen van andere tijden zoals bijv de Maya's.

heb je lekker veel aan, aan die Maya's.. :/

http://www.meervrijheid.nl/index.html?mrkyoto.htm

Waarschuw beheerder
for the record : 't ging me om 't artikel, niet om de site.

libertarisme is niet mijn favo politieke stroming (zacht uitgedrukt). :no:

Waarschuw beheerder
Is helaas waar wat de original poster zegt. Lees deze site eens als je veel tijd over hebt: http://www.lifeaftertheoilcrash.net

Het bleek dat we meer afhankelijk zijn van olie dan ik dacht. Ook voor het produceren van voedsel is enorm veel olie nodig (vervoer, energie voor in kassen) Er staat op die site dat de huidige vormen van alternatieve energie geen oplossing zijn.

Klinkt vrij kut allemaal, maar aan de andere kant denk ik: laat ze die olie maar oprstoken, dan kunnen we de planeet iig niet verder verpesten. Zo worden landen ook gedwongen om energie (<-- ongelukkige woordkeus hier)te steken in de ontwikkeling van bv. kernfusie.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Even realistisch gezien, de aarde kan wel wat hebben denk ik, kijk maar naar de natuur, it will find it`s way. Zo ook met de aarde, het duurt evengoed nog wel lang voordat wij er, ondanks onze steeds vooruitstrevendere technologie, geen raad meer mee weten. Maar vrees niet, tegen die tijd is de technologie al zo ontwikkeld dat we ergens in het Alpha 302 Stelsel een perfect slachtoffer hebben gevonden... Aarde 2.
Succes

:vaag:

Waarschuw beheerder
volgens mij is dit hele verhaal een beetje opgeblazen, het is waar dat er sprake is van een negatieve verandering maar dat zal heus niet zó snel gaan, mensen zijn al eeuwen lang bezig met bomen kappen etc.

Dat van die bomen kappen klopt, maar de wereldbevolking groeit explosief en daarmee ook economieen en problemen. Kijk naar India en China, die landen maken een enorme ontwikkeling door op economisch gebied (300 miljonairs erbij per dag in China). De vraag naar olie zal hierdoor enorm stijgen, want olie is simpelweg de motor van elke economie. Een grote toename in het aanbod van olie hoef je niet te verwachten, een grotere vraag zeker wel.

Economische groei is eigenlijk alles wat telt tegenwoordig. Regeringen worden er op afgerekend...Onze (Westerse) manier van leven is heel leuk natuurlijk, maar het zou door deze problemen zo kunnen dat het ooit afgelopen is met die levenswijze.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
maar de mensen worden in de waan gelaten

Geen leuke manier om het te zeggen, maar het is wel de waarheid...

Misschien wel, in dat geval is het tij zeker niet meer te keren.

Nee, dat is het niet. Word nou toch eens wakker! Het gaat wel zo snel! Die procenten die ik in de post noem zijn echt waar! Miljoenen, nee miljarder jaren is de 'gezondheid' van de aarde op het zelfde peil gebleven. Neem nou eens rustig de tijd om op je in te laten werken hoe ongelofelijk lange periode dat is ten opzichte van de 100 jaar waar we het nu over hebben. Om even een vergelijk te maken:

Stel jij bent je hele leven kerngezond geweest. En dan bedoel ik echt kerngezond, dus zelfs geen hoofdpijntje of 2 dagen griep. Helemaal niks! Hoe zou je dan reageren als je binnen een paar uur zo ziek word dat je op sterven na dood bent. Dan bel je toch ook een ambulance? Dan weet je toch dat het fout zit? Dan zeg je toch ook niet: Mwa, het loopt wel los, voor ik dood ben zijn we jaren verder. Nee! Want dan weet je dat je MORGEN AL DOOD BENT!!!

En ja, mensen kappen al eeuwen bomen. Maar nogmaals, 500 jaar geleden was dat misschien 1000 hectare per jaar, 200 jaar geleden 2000 hectare en vandaag 15.000.000 Dat is een explosie die je niet zomaar kunt bevatten. Maar doe nou eens je best! Als iedereen op deze wereld dat net zo zou beseffen als het feit dat het pijn doet als je 10 meter naar beneden flikkert zou deze wereld er heel anders uitzien!

2 Flutflopper: helemaal gelijk! We denken nu allemaal dat het iig nog wel een jaar of 30 gaat duren voor het echt problematisch word maar met de huidige economische explosie in de door jou aangegeven landen geef ik ons niet meer als een jaartje of 7 ( 2012 ? ;-) )

Waarschuw beheerder
Neeeeee begin ajb niet over 2012 :D Zijn al genoeg topics over de gebeurtenissen die zogenaamd gaan plaats vinden 2012!

Op dit moment lijkt het misschien niet zo ernstig, maar er komt ooit een tekort aan olie en dat gaan we allemaal merken. Je hoort regelmatig dat er nog voor 50 jaar olie is, maar dat moet je met een korrel zout nemen. Olie is nogal prijselastisch. Een klein tekort aan olie zorgt dus voor een enorme stijging in de prijs. Op de langere termijn (en dan hebben we het over enkele maanden, geen jaren) helpt een reserve aan olie echt niet.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Hoho, niet zo snel oordelen. Ik ben zelf ook iemand die er van overtuigd is dat er in 2012 iets gaat gebeuren en ik ben zeer realistisch. Ik denk dat je dat wel uit dit forum kan opmaken. Ik ben niet zo arrogant dat ik denk precies te weten wat er gaat gebeuren, maar je moet wel respect hebben voor de overtuigingen van iemand anders.

En 50 jaar met onze olie voorraad, yeah right! 30 jaar bij huidige concumptie, dus reeel een jaar of 10 - 15

Waarschuw beheerder
nou je hebt wel gelijk hoor maar je kunt er helaas niks meer aan doen en kijk jehovas getuigen hebben het al jaren geleden verkondigd aan de mensen maar ze brachten het een beetje verkeerd want de wereld verging niet meteen maar het was aan het vergaan en nu pas jaren later zien mensen het zelf in kijk ik geloof en iedereen zou gewoon eens de bijbel moeten pakken en de openbaring moeten lezen daar staat precies in wat er nu allemaal gebeurd en dat hebben niet gewoon maar wat mensen geschreven nee want niemand had dat toen al kunnen voorspellen wat er nu zou gebeuren
Waarschuw beheerder
De punt zit 2 toetsen rechts naast de m, en als je shift indrukt krijg je een HOOFDLETTER. (y)

Maargoed, openbaringen bevat denk ik idd een kern van waarheid. Het is alleen cryptisch omschreven, maar goed, dat geld voor de hele bijbel. Daarom vind ik het ook jammer dat iedereen de hele bijbel letterlijk neemt, maar openbaringen dan wel weer als cyptisch omschreven kan zien. Maar goed, dat is weer een hele andere discussie.

Ik moet trouwens zeggen dat ik er nog niet zo zeker van ben dat de werled niet in een paar dagen kan vergaan. Als we straks conflicten krijgen over het laatste restje olie en iemand denkt: kom, laat ik mijn kernwapens eens uit de kast pakken! , dan is het snel afgelopen.

Waarschuw beheerder
ik gebruik ook geen hoofdletters. :[

Waarschuw beheerder
Ok, we hebben stap 1 gehad, we zien het probleem onder ogen. Wat gaan we eraan doen? :P
Waarschuw beheerder
Dat ben ik helaas niet met je eens. Jij en ik en nog een paar mensen in dit forum hebben stap 1 gehad. 15 miljoen andere mensen in dit land en 5 miljard over de rest van de wereld still doesn't have a clue!

Ik weet ook niet goed wat we moeten doen. Ik heb ook de wijsheid niet in pacht. Maar ik had gewoon heel sterk het gevoel dat ik mijn mening over dit verhaal eens op moest schrijven.

Wat we moeten doen? Het aan zo veel mogelijk mensen doorvertellen denk ik.
Waarschuw beheerder
god groovar denk om je bloeddruk
als de wereld vergaat dan zij het zo ik vind het allemaal maar een beetje dramatisch dit

heb je eigenlijk al nagedacht over het kiyoto protocol??
nu blijkt dus dat de gemeten stijgingscijfers van bijvoorbeeld het broeikaseffect niet relevant zijn, omdat niemand is nagegaan of alles juist berekend is.
nu zijn een stelletje onderzoekers alles aan het nachecken en waarschijnlijk zijn die stijgingscijfers gevolg van een proces dat zich steeds opnieuw herhaalt, dus zal het binnenkort weer dalen en dan weer stijgen en dan weer dalen etc
en dat 2012 dat vind ik al helemaal onzin de wereld kan nog veel dieper zinken en dat zal niet maar 8 jaar duren

DUSSSS

Waarschuw beheerder
:P
Waarschuw beheerder
Daar kan je dan gelijk in hebben, maar het hele verhaal over de olie heeft geen op en neer gaande lijn. Die troep is binnen afzienbare tijd toch echt op. En wat gebeurt er dan?

Nogmaals, olie is niet alleen een brandstof. Het is niet zo dat als de olie op is we alleen geen auto meer kunnen rijden. Onze hele logistiek word lam gelegd en dat zal resulteren in het feit dat jij niks meer te vreten hebt.

En je kunt toch niet ontkennen dat onze aarde ziek is? Of ga je me nu vertellen dat het doodnormaal is dat er een gigantisch gat in de ozon laag zit? Groeit dat ook vanzelf weer dicht? En de extreme concentratie van koolstofdioxide boven de westerse landen. Dat gaat zeker ook 'vanzelf' weer over? Doe je ogen nou toch eens open en haal je kop uit dat zand!
Waarschuw beheerder
O ja, en over 2012. Dat moet iedereen zelf maar weten wat hij/zij daar van gelooft. Ik vind het iig wel HEEL toevallig dat de ondergang van de aarde zoals die 1000'en jaren geleden door verschillende volken over de hele wereld is voorspeld precies gelijk op gaat met de bijna ondergang die we nu kennen.

Waarschuw beheerder
we zitten zeker weten met een probleem. De toestand verslechterd zeer snel...ik snap ook zeker dat je mensen op dit feit wilt attenderen, maar geloof je serieus die voorspellingen? In die tijd geloofde ze ook in een regen goed en in zonne goden :s....ze verbranden heksen, allemaal bijgeloof....dus dat vind ik persoonlijk vrij naif.... Maar er moet wel ingegrepen worden voor het te laat is...al zal dat niet in 2012 zijn....
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Het is duidelijk dat je je niet echt in het onderwerp hebt verdiept. Wat wil je hiermee zeggen? Dat de volkeren waar ik het over heb (mainly Maya's en Egyptenaren) dom waren? Hun kennis stond op sommige vlakken een stuk hoger als die van ons nu. En goden moet je ruim zien. Jij hebt van kinds af aan geleerd dat God een mannetje is dat in de hemel zit, en je hebt mogen kiezen of je daar wel of niet in geloofd. De maya's waren wat dat betreft een stuk slimmer. Zij wisten wel dat god geen persoon is. God is iets ongrijpbaars, ondefinieerbaars, en iets dat van invloed is op je leven. En in dat opzicht kan je de zon best een god noemen. Want kan jij mij uitleggen hoe hij daar terecht komt? Ik ook niet. En hij is van heel grote invloed op je leven. Dus valt dat in deze definitie van een God. Je moet niet denken dat iedereen zo denkt als wij in onze westerse samenleving en iedereen God dus associeert met een persoon die ergens op een wolkje zit en dingen regelt.

O ja, en heksen verbranden is een gebruik van onze fantastische westerse cultuur hoor!

En die 2012 voorspellingen hebben trouwens helemaal niets te maken met bijgeloof, maar met sterrenkundige berekeningen. En laat dat nou net een wetenschap zijn waar de Maya's en de Egyptenaren veeeeeeeeeeeel verder mee waren als wij nu! (zij wisten bijvoorbeeld 1000'en jaren geleden al dat de aarde rond was, iets waar wij pas 500 jaar geleden achter zijn gekomen)

Waarschuw beheerder
Zij wisten wel dat god geen persoon is. God is iets ongrijpbaars, ondefinieerbaars, en iets dat van invloed is op je leven

Beetje offtopic dit, maar je doet net alsof de Maya's gelijk hebben met hun beeld dat ze van een hogere macht, in dit geval God hebben. Ik vraag me af hoeveel Westerlingen nu nog werkelijk denken dat God zijn zaakjes regelt vanaf een wolkje.

Maar ok, ik vind het een goed topic, laten we het serieus voortzetten :P Laten we er voor het gemak van uitgaan dat wij de toekomst niet kunnen voorspellen, en oude volkeren evenmin.
Waarschuw beheerder
Credits voor de topic opener (Y). Ik zag het nieuws op het NOS journaal, het nieuwsbericht wendde zich al snel af van de West-Europese samenleving en focuste zich op de ontwikkelingen in China. Dat daar problemen gaan ontstaan. Hallo! dacht ik, wat is hier de afgelopen 100 jaar wel niet gebeurt dan.
Maar goed, dat geeft al weer aan dat de meeste mensen de confrontatie moeilijk vinden. Face it, ieder van ons medeverantwoordelijk voor de huidige situatie, maar ik denk dat we het samen wel kunnen verbeteren. Kleine voorbeelden; het water van de Rijn is minder verontreinigd dan 20 jaar geleden, zo zijn er meer plekken in Ned. waar het oppervlakte water verbeterd. Het is alleen jammer dat het meestal eerst naar een dieptepunt moet gaan, voorkomen is beter dan genezen. Cliché, maar toch.

Waarschuw beheerder
Ik ben het volkomen met dit topic eens, maar als het zo'n groot issue was, waarom dan op pagina 8?

We zien reclames van Greenpeace en die shit en denken "Later, f*ck dat klote Greenpeace". Als het echt zo'n groot probleem is, waarom dan maar zo weinig aandacht eraan, of begrip?! Waarom maken de media er niet zo'n groot onderwerp van dat het écht tot ons doordringt?! We kunnen toch van die mooie voorspellingen maken? Maak ook maar eens een soort dreigfilmpje. Want dát raakt mensen.
Kijk maar naar dit forum. Mensen nemen niet de moeite om het hele stuk tekst te lezen (uitzonderingen daar gelaten), maar zodra er een plaatje staat is alles zielig enz enz enz. Als je in de krant zet dat er een tsunami is, weinig belangstelling. Gooi er een paar kapotte gebouwen bij en witte lakens over mensen, hoppa alle aandacht heb je.
Als het echt zo erg is vind ik het belachelijk dat de regering, nee de hele wereld zelfs er zo weinig aan doet. Tuurlijk, ik begrijp ook wel dat niet alle kosten en plannen naar natuur&milieu kunnen, maar blijkbaar heeft zelfs de héle wereld het niet helemaal door...

Ik ben er ook van overtuigd dat de natuur heel veel zelf op kan lossen. Steeds meer mensen, steeds meer consumptie, alles wordt maar meer en meer.
Steeds meer wereldrampen met duizenden doden. Eén aardbeving en een half land is leeg. De natuur lijkt het wel op die manier op te lossen. Volgensmij zijn er in zo'n korte tijd nog nooit zoveel bevingen en rampen geweest, niet alleen in Azië. De VS is ook al meerdere malen getroffen.
Maar omdat we willen leven en overal het beste van willen maken komen er ook overal oplossingen voor, kijk maar naar Aids, kanker, griep, whatever. We willen zo dragelijk mogelijk leven, logisch.

En die olie: misschien een plan dat de wereld Bush onder druk zet qua Kyoto. Waarom kan de VS alles maar maken?! De auto's slurpen daar benzine, alleen maar grote bakken en niemand zegt wat! De olieprijzen stijgen, wij betalen. Er zijn nu echt geen mensen die de trein vaker pakken, geloof ik simpelweg niet.
China wordt ook echt een probleem, ik vraag me zelfs af of daar wel voldoende rekening mee wordt gehouden in al die onderzoeken.

Als het echt zo erg is, laat alle wereldleiders dan maar eens goed gaan overleggen en de VS aanpakken en China proberen te redden van wat er komen gaat...
Waarschuw beheerder
2 flutflopper: idd een beetje off-topic, dus ik zal met de verklaring van mijn eerdere post dit onderwerp afsluiten. Ik bedoelde niet dat heel veel westerlingen daar in geloven (de god op de wolk), maar wel dat beeld hebben bij het woord God. Maya's hadden een heel ander beeld bij het woord God en konden daarom dingen als de Zon ook een God noemen.

Maar idd, laten we even on-topic blijven.

Als het echt zo'n groot probleem is, waarom dan maar zo weinig aandacht eraan, of begrip?! Waarom maken de media er niet zo'n groot onderwerp van dat het écht tot ons doordringt?!

Dat vraag ik me dus ook af. Van allerlei relatief gezien kleinschalige rampen smullen de media. Zolang het maar niet te dichtbij komt. Een Tsunami aan de andere kant van de wereld is prachtig om te filmen, maar als er een documentaire moet worden gemaakt over ONZE toekomst is er ineens niemand thuis.

Misschien ga ik nu te ver hoor, maar het zou natuurlijk kunnen dat de belangrijke heren aan de top al lang weten wat er aan de hand is, maar uit angst voor massa hysterie niks doen. En ik denk echt dat dat de enige personen zijn die iets kunnen doen. Want de auto laten staan, geen plastic zakjes meer gebruiken en je afval scheiden heeft echt geen enkele zin. De grote industrieën moeten aangepakt worden. De grote transport maatschappijen (ter land ter zee en in de lucht ;-) ) moeten ingedamt worden. De manier van energie opwekken moet worden veranderd, allemaal dingen die jij en ik als gewone burger helaas niet in de hand hebben...
Waarschuw beheerder
de auto laten staan, geen plastic zakjes meer gebruiken en je afval scheiden heeft echt geen enkele zin.

Het heeft zeker wel zin, al is het alleen maar voor je eigen bewustzijn. Het is een en-en verhaal, zowel op grote als kleine schaal is er actie nodig.
Als alle diesel auto's over zouden schakelen op LPG, aardgas, of nog beter lijnzaadolie, dat zou al schelen. Kwestie van vraag en aanbod. Streekproducten en biologische producten schelen al enorm in energie verbruik met reguliere produkten. Allemaal kleine dingen die je zelf kan veranderen.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
O ja, en over 2012. Dat moet iedereen zelf maar weten wat hij/zij daar van gelooft. Ik vind het iig wel HEEL toevallig dat de ondergang van de aarde zoals die 1000'en jaren geleden door verschillende volken over de hele wereld is voorspeld precies gelijk op gaat met de bijna ondergang die we nu kennen.

Waarheid als een koe! (Y)

Ik geloof ook zeker weten in 2012, en de voorspellingen die daar over gedaan zijn.
We zijn er gewoon zeer zichtbaar keihard naar op weg, daar kan geen mens om heen!
Alleen wat kunnen wij er aan doen??;)

En wie gaan dit jaar overleven?

Zou 1/5 van de wereldbevolking gaan uitsterven, en blijven de mensen die klaar zijn voor de volgende cyclus (het aquarius tijdperk) dan alleen over??

Men zal natuurbewuster en zelfbewuster moeten gaan worden!
2012 zal voor sommigen de grootste levensles ooit worden, de meesten kunnen het niet meer na vertellen...

De vraag is WIL je dat wel overleven?;)
Waarschuw beheerder
@ Beatbox: tuurlijk heeft het wel zin, maar het is uitstel van executie. Niet onze redding

@ Sanderovic: ik had net beloofd dat onderwerp af te sluiten ;-) Maar idd, the profecy unfolds :devil:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ik had gelezen, dat je daar niet te ver op door wilde gaan, maar het staat toch heel erg sterk in verband met dit probleem of we nou willen of niet. ;)
Je kan wel zeggen: "ik geloof er niet in", maar dan vraag ik mezelf sterk af, waarop je, je ongeloof baseerd...echt alles maar dan ook alles wijst er op, dat we er naar op weg zijn.
Daarintegen is er niks maar dan ook niks dat er op wijst dat we er niet naar op weg zijn. :P

Misschien ga ik nu te ver hoor, maar het zou natuurlijk kunnen dat de belangrijke heren aan de top al lang weten wat er aan de hand is, maar uit angst voor massa hysterie niks doen.

Hier vind ik zeker weten iets in zitten. Zelfde verhaal met UFO's. :jaja:
De overheid weet veel meer, dan dat ze ons vertellen.
Maar als die dingen uitkomen, verliezen ze totaal de controle, en stelt ineens het hele machtssysteem geen fuck meer voor!
Waarschuw beheerder
Je kan wel zeggen: "ik geloof er niet in", maar dan vraag ik mezelf sterk af, waarop je, je ongeloof baseerd...echt alles maar dan ook alles wijst er op, dat we er naar op weg zijn.
Daarintegen is er niks maar dan ook niks dat er op wijst dat we er niet naar op weg zijn

Daar heb je wel gelijk in, ik geloof er zelf ook best wel in maar dat heeft 1 nadeel. Namelijk dat het niet omkeerbaar is. En als iedereen dat zou geloven zou niemand meer de moeite nemen om de situatie te verbeteren. En ik hou toch in mijn achterhoofd dat het ook niet waar kan zijn. Zou een beetje lullig zijn huh? 2012 gebeurt er niks, en 10 jaar later gaan we alsnog allemaal dood, maar dan zonder hoger doel :-)

En voor jou en mij is dit onderdeel van het probleem. Iemand die zich hier niet zo heel erg in verdiept heeft als ik kan weinig met die info en zal het snel af doen als onzin, fantasie. Ik wil graag dat dit topic serieus genomen word en laat dus het hele 2012 verhaal een beetje afzijdig.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ergens hou ik ook wel in mijn achterhoofd dat het ook wel eens niet zo zou kunnen zijn hoor. Maar dat is maar een klein reserve deel in mijn gedachte.. ;)
We zijn er iig zeer hard naar op weg, toeval??
Het zou natuurlijk tóch kunnen...
Laten we het hopen ;)
Waarschuw beheerder
@Groovar; bereid zijn te willen veranderen is een begin van 'onze redding'. Ik zet het tussen aanhalingstekens, omdat we absoluut niet verloren zijn en ik geen waarde zie in doom-denken. Als je de 2012 theorie werkelijk goed bestudeert hebt weet je dat er geen reden is om bang te zijn.
Waarschuw beheerder
donateur
Als we zo doorgaan kan ik m'n kinderen alleen nog maar plaatjes laten zien over hoe het d'r allemaal uitzag.
Je merkt het ook dat de aarde aan het veranderen is.
Hele slechte zaak :x.
Waarschuw beheerder
Goed, on-topic blijven is een ook een kunst, oftewel in het nu zijn.
Waarschuw beheerder
Haha! Geloof me, ik heb de 2012 theorieën (want het zijn er nogal wat) heeeeel goed bestudeerd. En bang zijn, nee dat ben ik ook niet. Het ligt er natuurlijk aan welke theorie uiteindelijk werkelijkheid zal blijken maar als ik er bij omkom zal het zo moeten zijn en is 1 ding zeker, de generaties na mij hebben het dan een stuk beter.

En wat is doem denken? Je kan het uitsterven van 80% of meer van de huidige wereld zien als een doem scenario, of als een verlossing. Het is maar hoe je het bekijkt ;-)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Het is een verlossing.. ;)

Waarschuw beheerder
Ook als je niet bij de lucky few blijkt te horen? De enige winnaar zou de planeet zijn in dat geval...
Waarschuw beheerder
Grappig dat jullie het grotendeels uitsterven van mensen als een verlossing voor de planeet zien, dat de planeet dan de winnaar zou zijn.
Veel van de Native Americans zouden het totaal anders zien, zij voelen zichzelf op zo'n manier verbonden met moeder aarde, dat als zij zouden sterven, een deel van de aarde ook sterft en er geen winnaar is.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Pffff veels te lang om te lezen..

Waarschuw beheerder
Bedankt voor je nuttige bijdrage.

Op het moment merken we niets van wat er op handen is. Olie tekorten, oorlogen die om die reden gevoerd gaan worden en een economie die instort. Een verpest milieu hoort ook in dit rijtje thuis. Voor sommige dingen is het misschien al wel te laat.
Waarschuw beheerder
Pfff tja wat moet je hier nou van denken... Ik denk dat die film (the day afther tommorow) gewoon de waarheid gaat worden...
HET IS OVER EN UIT
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 46587, 23243}
Waarschuw beheerder
Best goed gedaan van de mens he? Sinds het bestaan van de eerste constante verbanding van van fossiele grondstoffen (olie, gas etc) in voertuigen, ongeveer een kleine 100 a 125 jaar geleden) hebben we in deze zeer korte tijd onze hele ozonlaag totaal naar de haaien geholpen :D

Iets waar onze planeet al een aantal miljoen jaar mee zit opgescheept maken wij in no time kapot...ben benieuwd hoe het er over 100 jaar uit ziet. Waarschijnlijk worden we dan lekker gebakken door de Ultraviolet straling die van onze lieve zon af komt....

Burn baby Burn!! The flames are getting higher!! (6)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
over 100 jaar is er geen ons meer :nee:

Waarschuw beheerder
De wereld is tog al 1 grote *** zooi

van mij mag deze aarde ( liever gister nog ) exploderen :D

Wat heb je aan een wereld waar iedereen elkaar afmaakt of iemand de baas over wil spelen ?
Niks tog.

waar de mens ook kom , de mens zal het tog wel op 1 of andere manier het naar de knopen helpen.

Waarschuw beheerder
donateur
Maar een wereld zonder oorlog bestaat helaas niet.
Als er geen oorlog zou zijn, zou er ook geen vrede kunnen komen.
De stelling:
'Mensen willen geen oorlogen, maar wie maken de wapens..'

Zo zie je maar.
Ik denk persoonlijk dat alle goede begin dus altijd bij jezelf begint.
Niet de wereld in ze geheel nemen. Niet te veel negatief nieuws op tv tot je door laten dringen.

Gewoon in jezelf geloven dan wordt de wereld best leuk om in te leven.

Maar ben het wel met je eens.. met dit:

waar de mens ook kom , de mens zal het tog wel op 1 of andere manier het naar de knopen helpen.

Laten we dan een voorbeeld aan onze (toekomst kinderen geven) die zijn de toekomst. En al lijkt het nog zo weinig wat je kan doen.. toch kan je zelf aan die jonge mensen altijd het goede voorbeeld geven.

Als iedereen dat zou gaan doen heb je een goede wereld om in te leven denk ik.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Mensen willen geen oorlogen, maar wie maken de wapens..'

Sommige machthebbers willen oorlog...

Waarschuw beheerder
Misschien ga ik nu te ver hoor, maar het zou natuurlijk kunnen dat de belangrijke heren aan de top al lang weten wat er aan de hand is, maar uit angst voor massa hysterie niks doen.

Dat weet ik echt 100% zeker. Neem een aantal voorgaande kabinetten, die wisten zoveel wat nú pas uitkomt. Je kan beter geen hysterie in een land kweken, of onrust zaaien, werkt slecht op de economie en dat is wat ze (nu) niet willen.
Waarschuw beheerder
Waarom is alles wat ik hoor 'Economie' ? Wat heb je aan een goede economie als je dood bent? Natuurlijk, als de nodige investeringen gedaan zouden worden in da aarde zou dat betekenen dat we allemaal terug geworpen worden naar het welvaarts niveau van 100 jaar terug. Nee, niet leuk. Maar wat dan? Liever allemaal rijk doodgaan of liever een toekomst voor je kinderen veilig stellen?

En wat Flutflopper zegt is ook waar. We kunnen wel zo lang mogelijk onze economie op pijl proberen te houden, als de olie straks op is krijgen we daar toch ellende van, met de bijbehorende economische crisis. Dus hoe je het ook went of keer, de huidige welvaart is toch geen eeuwig leven beschoren. Laten we dan liever nu een offer maken voordat er straks niks meer te offeren valt...
Waarschuw beheerder
donateur
Mensen moeten altijd eerst echte rampen en gevolgen meemaken voor ze tot actie komen. Als je nu zegt dat de wereld naar de klote gaat over 100 jaar, dan kijkt niemand echt verschrikt op. Ik vind het zelf ook heel erg, maar ja... ik ben maar 1 persoon.
Waarschuw beheerder
Uhh, 100 jaar? trek daar maar een nulletje vanaf. En dat weet niemand! Misschien dat je dan wat andere reacties krijgt ;-)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Waarom is alles wat ik hoor 'Economie'

Zoals ik al zei is de economie het enigste dat echt telt voor een overheid en regering. Alles moet in het teken staan van economische groei. Ik denk dat juist de economie, onze levensstandaard, ervoor gaat zorgen dat de planeet eraan gaat.

Een voorbeeldje: een tijdje terug zei de voorzitter van Europese Commissie Barosso dat hij 3 kinderen heeft: milieu, economie en sociale zaken. Als er 1 ziek is (economie), krijgen de andere 2 minder aandacht. Ik vind dat hij hier de schijn opwekt dat er wel aandacht aan het milieu wordt besteedt als het goed gaat met de economie, wat onzin is.

Ik ben het eens met sinnerbabe. Pas als het fout is gegaan zeggen we: 'hoe heeft het zover kunnen komen?'
Waarschuw beheerder
In een andere topic met ongeveer dezelfde inhoud noemde iemand een MAD MAX scenario. Ik zit meer te denken aan WATERWORLD.

Ik heb ook geen idee wat eraan te doen. :(
Ik maak me zorgen soms...

Waarschuw beheerder
Nee, alleen jij....
Waarschuw beheerder
Ik denk dat juist de economie, onze levensstandaard, ervoor gaat zorgen dat de planeet eraan gaat.

Ik ook. Maar een regering in een democratisch land is er toch om het land te regeren zoals het volk dat wil (of ben ik nu heel erg naïef? :bloos: ). En waqt wil het volk? Rijk&Dood of Arm&verder leven?

Waarschuw beheerder
donateur
Ik vind de gehele situatie ontzettend verontrustend, en het ergste is, dat er geen ruchtbaarheid aan wordt gegeven.
Dus, wordt er ook niets aan/ mee gedaan!!

Het klopt toch niet, dat dit geen voorpagina nieuws is, schreeuwende headlines, elke dag in het nieuws?? :S Dit gaat iedereen aan!!!

Maar wat kun je in je uppie doen?

Igg goed dat je dit topic opent, nu zijn er meer mensen zich bewust van dit probleem.(y)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Het klopt toch niet, dat dit gene voorpagina nieuws is, schreeuwende headlines, elke dag in het nieuws?? Dit gaat iedereen aan!!!

Dat vind ik ook. En dat heeft me dus ook wakker geschud. Een nieuwsitem als dit in 2 alinea's op pagina 8? Zijn ze helemaal gek geworden?

Ik hoop hiermee zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen (topic is iig al 1000x bekeken :) ). Hoe meer mensen ongerust zijn over de situatie, hoe moeilijker media en regering om het probleem heen kunnen.

Waarschuw beheerder
donateur
Het maakt mij ook boos, wie haalt het in zijn hoofd om dit niet publiekelijk heel veel aandacht te geven??
Ik woon hier ook, ik voel me betrokken bij het lot van de wereld en wil graag weten wat er zoal gaande is!

Misschien wil ik ooit nog kinderen, maar wat voor toekonst hebben die?? EEn andere merk ik nu, dan ik em had voorgesteld.
Ik blijf maar gewoon reageren op dit topic, zodat het onder de aandacht blijft.

Ik ga de link ook doorsturen naar vrienden.
Waarschuw beheerder
Heel goed (y) Spread da word! :D

Een heel ander onderwerp, maar informatie is ZO'N relatief begrip. Op het nieuws, wat 95% van de westerse samenleving als waarheid accepteerd, krijg je slechts een dunne uitsnede van wat er allemaal in deze wereld gebeurt. En die dunne uitsnede word ook nog eens zo gemanipuleerd dat het goed verkoopt. Echt, laat je niet voorlichten door de media. De media is niets anders dan een commercieel apparaat wat ook gewoon geld moet verdienen.

Ik gebruik zelf internet als informatie bron. Ten eerste is die onuitputtelijk, en ten tweede heeft de informatie verschaffer vaak niets te verliezen als hij controversiele info op het net zet. Daarnaast kan je vaak tientallen point of views over het zelfde onderwerp vinden. Internet rules! (hebben we tenminste nog iets nuttigs uitgevonden de laatste 100 jaar ;-) )

Waarschuw beheerder
donateur
Ik begrijp niet hoe iemadn, mensen die verantwoordelijk zijn voor het "schiften" van nieuws, dit niet belangrijk genoeg kunnen vinden.
Zo ontneem je mensen de keus om er iets aan te doen, ze weten nergens wat vanaf!! :@

Waar op internet vind jij dit soort info?
Waarschuw beheerder
Pfff, overal en nergens ;-) Nee, zonder dollen, gewoon goed zoeken. Google helpt bijvoorbeeld altijd erg goed. Maar ook PF kan een goede start pagina zijn. Je zou het misschien niet zegge, maar er zitten hier toch best veel serieuse gasten die dan weer interessante links posten. Nogmaals, als je weet wat je precies wil weten moet je ff zoeken maar zul je uiteindelijk een heel spectrum aan info vinden.

En je kunt ook wel informatie uit de gewone media halen, alleen moet je goed opletten hoe je leest/kijkt. Alles wat ik hier zeg heeft namelijk wel een keer in de krant gestaan. Alleen moet je goed lezen. Vaak denken mensen: hoe verder naar achter en hoe kleiner het artikel, hoe minder belangrijk. Dat is dus niet zo. Ik vond dit stukje over ons klimaat bijvoorbeeld in het katern buitenland! Echt, ik zweer het je, alsof straks de hele wereld vergaat, behalve Nederland. Van de gekke natuurlijk, maar zo werkt informatie verstrekking tegenwoordig. Alles ligt voor handen, maar door je bepaalde onderwerpen onder de neus te duwen proberen bepaalde partijen geld te verdienen.

Waarschuw beheerder
Uhm ze vinden het waarschijnlijk niet belangrijk omdat het zo geleidelijk gaat. Een olietanker die op een rots knalt en al zijn olie verliest is wereldnieuws. Dat we het milieu verpesten door elke dag in auto's te rijden is geen nieuws Zoiets raakt mensen niet zo snel...
Waarschuw beheerder
En dus verkoopt het niet, en zijn we weer aan het begin van het circeltje ;-)

Alhoewel ik denk dat als de Telegraaf morgen levensgroot kopt met:

NOG 15 JAAR

oid ze toch echt wel een paar krantjes zullen verkopen. ;-)
Waarschuw beheerder
Men moet het gebruik van fossiele brandstoffen gewoon afschaffen. Datzou zo ontzettend veel schelen. Maar nee, daar draait de heel fucking wereld economie op dus dat gebeurt niet.

Ze maken de olie enkel maar duurder..maar gaat er daardoor iemand minder rijden...

Er zijn al jaren zeer goede en schone alternatieven..toch gaan we gewoon op dezelfde voet door.

Toch denk ik dat
Dit accelereert zo snel dat we volgens de 190 knappe koppen over 20 jaar op een maanlandschap wonen

wel een beetje een doom scenario is.

Er moet echter wel iets moet gebeuren. De hele wereld verandert in een stinkende wolk uitlaatgassen.
Waarschuw beheerder
nou, als we Nostradamus moeten geloven (en die heeft nogal wat dingen goed voorspeld...niet precies, maar wel in de zeer goede richting)

Iets wat ik had gelezen maar wel ff snel opgeschreven dan:

Er zal rond 2000-2010 een leuk oorlogje komen tussen bepaalde geloven. Ergens in het midden oosten zullen daar een aantal verboden wapens worden gebruikt... (zegt genoeg)
"Ook zal 1 geloof voor 80% worden uitgeroeid en zal Rome in handen vallen van de Islam".

Klinkt natuurlijk erg onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit. Die "oorlog" zal waarschijnlijk nu al aan de gang zijn in de vorm van Terrorisme vs. Het Westen. Dit is natuurlijk ook een nieuwe vorm van Oorlog voeren.

Maargoed...al met al wordt de wereld langzamerhand om zeep geholpen en niets of niemand die hier iets aan kan doen zodra de atmosfeer of ozonlaag weg is...

Waarschuw beheerder
De olie maken ze duurder omdat het schaarser wordt. Veel mensen denken dat er goede alternatieven zijn, maar dat is op het moment echt niet zo. Olie wordt voor veel meer dingen gebruikt dan alleen benzine.
Waarschuw beheerder
Lees deze site even. Tering, ik ben even sprakeloos. Zelfs ik wist niet dat het ZO ernstig was. Een gigantische olie crisis staat nu al voor de deur...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Jah dat is de site die ik al eerder gaf in dit topic. Het klinkt zeer realischt allemaal, het is geen site met alleen doem scenario's. De site handelt vooral over de economische aspecten van een evt. oliecrisis.
Waarschuw beheerder
Tering.....Als de feiten op die site allemaal kloppen....

Waarschuw beheerder
Daarom had ik ook mijn topic geopend.

Het wordt tijd dat we ons gaan bekwamen in landbebouwing en jagen, want na die crash zul je van anderen niet veel meer te vreten krijgen...

Chris
Waarschuw beheerder
Idd. Maar we hebben niet genoeg land om met onze onefficiente methodes van 200 jaar terug de hele wereld van eten te voorzien. Dat word dus een chaos!
Waarschuw beheerder
ben me er idd al een tijd van bewust ja :(

en t is zo frustrerend dat je er zo weinig tot niks aan kunt veranderen :/
Waarschuw beheerder
baal er nu ook wel behoorlijk van dat ik al zoveel geld in me rijbewijs heb gestoken..:/
Waarschuw beheerder
Ik zal het je nog sterker vertellen, weet je wat voor werk ik doe? Auto's verkopen :(
Waarschuw beheerder
:O

echt beroerd he...

en daar sta je dan..

"dit is een mooie auto meneer. u kunt er nog een jaartje of 10 mee rijden en daarna kunt u t op u buik schrijven..."

Waarschuw beheerder
De Westerse wereld produceert en consumeert domweg te veel.
Waarschuw beheerder
Die troep is binnen afzienbare tijd toch echt op. En wat gebeurt er dan?

dan regelen we wel wat met zonne energie ofzo dr zijn heus nog allerlei andere bronnen

Nogmaals, olie is niet alleen een brandstof. Het is niet zo dat als de olie op is we alleen geen auto meer kunnen rijden. Onze hele logistiek word lam gelegd en dat zal resulteren in het feit dat jij niks meer te vreten hebt.

hier is dat best mogelijk ja dat mensen zo verschrikkelijk afhankelijk zijn van het feit dat alles voorgeschoteld en geregeld is maar ik ben niet van plan hier nog lang te blijven wonen ik ga snel weer terug naar de plek waar je van je eigen geproduceerde voer kon leven honger zal ik niet lijden het hangt er dus maar van af waar je woont

En je kunt toch niet ontkennen dat onze aarde ziek is? ... 'Dat gaat zeker ook 'vanzelf' weer over? Doe je ogen nou toch eens open en haal je kop uit dat zand!

heb zojuist me kop uit het zand gehaald maarre ik zie nog steeds hetzelfde pik
kijk es een keer door de oude geschriften mensen riepen een miljoen jaar geleden al dat de wereld verziekt was en ze hadden het toen ook al over de goeie ouwe tijd en over de ellende van tegenwoordig

OUWE ALS WE IN 2013 IN DE KROEG ZITTEN MET EEN BIERTJE DAN LULLE WE WEL VERDER
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Macht maakt meer kapot, dan je lief is..

Waarschuw beheerder
Euh wereldschokkend? niet bepaald... kon ik je ook wel zonder 190 knappe koppen vertellen.
Ik zeg binnen nu en 20 jaar: of een virus, of een oorlog, of teveel CO2.

Waarschuw beheerder
Trouwens de kern van het probleem is de veel te grote wereldbevolking. Die is nu zo groot dat we last krijgen van bepaalde oerinstincten om elkaar af te maken zodat de bevolking weer onder een bepaald niveau komt. Net als dat experiment met ratten, als je er teveel tegelijk in een kooi stopt gaan ze elkaar aanvallen.
Waarschuw beheerder
Laat maar vallen want het komt dr toch wel van...
Waarschuw beheerder
donateur
lees vooral dit stuk ook even:
If you're wondering why the mainstream media is not covering an issue of this magnitude 24/7, now you know. Once the seriousness of situation is generally acknowledged, a panic will spread on the markets and bring down the entire house of cards even if production hasn't actually peaked.

het klopt ook wel. als dit op het nieuws zouo komen zou er inderdaad paniek uitbreken. als ik belegger zou zijn, zou ik al mn geld uit de olie business gaan halen.

dan regelen we wel wat met zonne energie ofzo dr zijn heus nog allerlei andere bronnen

word dus uitgelegd dat dat niet kan. als je kijkt naar mileuivriendelijke alternatieve energiebronnen, dan zie je dat de energie die je nodig hebt om het eruit te halen, meer is dan wat je krijgt...

For instance, it would take 4 Manhattan size city blocks of solar equipment to produce the amount of energy distributed by a single gas station in one day.

dit lijkt mij toch echt vrij duidelijk.... :S

*edit* en dan praat je nog niet eens over de onderhoud van die 4 grote blokken aan windmolens. voor het onderhoud heb je ook nog olie nodig...

OUWE ALS WE IN 2013 IN DE KROEG ZITTEN MET EEN BIERTJE DAN LULLE WE WEL VERDER

uitstel van executie...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Hebben jullie hier ook al eens naar gekeken?

Niet dat ik het helemaal oneens ben met dit topic, zeker niet, maar hier wat verhalen van de andere kant gezien:

http://www.meervrijheid.nl/index.html?hl-zandvoortaandezee.htm

Verder denk ik dat er gewoon veeel te veel mensen zijn, en de aarde gaat daar vanzelf wat aan doen. Helaas pindakaas.. :) Het natuurlijk evenwicht is sterker dan de mens, dus het zal wel loslopen met de aarde, maak je geen zorgen.

Ook al zorgen we dat er minder uitlaatgassen zijn, toch ademen miljarden mensen elke dag een hoop CO2 uit. Dus dat einde komt er wel.
Waarschuw beheerder
donateur
hupka, ik heb die link niet helemaal bekeken maar waar het daar over gaat is volgens mij klimaat verandering.

wat de topic-opener bedoelt is dat de wereld economie, losstaand van het broeikas-effect, op zn gat zal vallen.
Waarschuw beheerder
2 Japperd: 1 van de twee. Welke eerst komt weet ik niet, maar dat we zo niet lang verder zullen leven weet ik wel. Maar sinds ik dit topic heb geopend en hier en daar wat linkjes heb mogen ontvangen neem ik het olie probleem het meest serieus. Die peak theorie isecht beangstigend en word binnen nu en 2 jaar al werkelijkheid!

2 Neukje : begrijp me goed, ik wil je niet flamen want ik snap dat je zo denkt. Waarschijnlijk heb je je nog niet echt in de materie verdiept, anders had je deze mening niet. Maar voor ik dit ga uitleggen, iig (y) dat je meediscussieert!

Dat klinkt een stuk makkelijker dan het is. Alles wat wij hebben uitgevonden om schone energie te produceren is uiteraard opgetrokken uit bepaalde matterialen. Neem windmolens. Een hele grote constructie van staal. Staal moet gewonnen worden uit de grond. De machines die dat doen verbruiken olie als brandstof. Daarna moet de erts getransporteerd worden naar bijv. de hoogovens. Een hele trip die ook weer olie verbruikt. Dan moet de erts omgezet worden in staal. Voor de extreme hittes die daarbij worden gebruikt is olie nodig om de oven op te stoken. Als het erts eenmaal staal is geworden moet daar in een Fabriek weer een windmolen van worden gemaakt. En wat gebruiken de machines die dat doen? Juist! Olie! Als laatste stap moet de windmolen naar de plek van bestemming worden getransporteerd en dat gebruikt, jawel, Olie!

Uiteindelijk kan je ervan uitgaan dat dit hele proces ongeveer 7 vaten olie verbruikt voor elk vat olie aan energie wat er uit de molen komt. Dus stel er zit 1000KW aan energie in een vat olie, heb je 7 vaten olie nodig om 1000KWH energie te winnen uit de molen. Snap je al waarom deze zogenaamde alternatieven eigenlijk geen alternatieven zijn?

Ik noem nu windmolens, maar dit voorbeeld geld voor ALLES wat wij maken. Bij ELK productie proces komt olie kijken. Daarom verbruiken we ook zo onvoorstelbaar veel: 80.000.000 vaten per dag!!!!!!! De voorspellingen zijn zelfs dat we over 10 jaar op een consumptie van 120.000.000 vaten per dag zitten. PER DAG ja!

hier is dat best mogelijk ja dat mensen zo verschrikkelijk afhankelijk zijn van het feit dat alles voorgeschoteld en geregeld is maar ik ben niet van plan hier nog lang te blijven wonen ik ga snel weer terug naar de plek waar je van je eigen geproduceerde voer kon leven honger zal ik niet lijden het hangt er dus maar van af waar je woont

Dit klinkt leuk, maar kan je mij dan vertellen waar die plek is? Zijn er nog mensen die alleen op zichzelf zijn aagewezen? Zelfs de Mormonen, die alles zelf verbouwen, laten nog produkten zoals medicijnen aanvoeren. En hoe wou je bijvoorbeeld een traktor laten rijden? En hoe wou je als je een paard gaat gebruiken Paardenvoer aan laten voeren?

Echt, neem nou eens de tijd om dit op je in te laten werken. Alles in de wereld (dus niet alleen in de westerse samenleving) draait op olie. ALLES!

De enige manier die ik nog zie is echt op een hutje op de hei gaan wonen en jezelf in leven houden op de Expeditie Robinson manier. Dus puur van wat de natuur te bieden heeft. En ik kan je nu alvast vertellen: dat is lang niet genoeg voor iedereen. Ik schat dat 75% van de wereld bevolking dood zal gaan van de honger. Het is niet voor niets dat wij de bio industrie hebben uitgevonden. Dat komt omdat de aarde van zichzelf niet genoeg voedsel heeft om 6 miljard mondjes te vullen.
Waarschuw beheerder
UITSTEL VAN EXECUTIE HAHAHAHAHA jullie zijn wel lekker optimistisch allemaal als ik op een dag wakker word en ik zie buiten mensen gillend rondrennen en ik merk dat de ondergang na bij is dan zal ik jullie gelijk geven ok :)
Waarschuw beheerder
In afrika veel plekken zonder elektriciteit warm water of wat dan ook je kan best leven van je boerderij en je tuintje
Waarschuw beheerder
donateur
hee, ik wil je echt niet belachelijk maken ofzo hoor. maar waarom denk je dat dit in één dag gebeurt? mag ik je erop wijzen dat nu publiekelijk bekend is gemaakt dat de oorlog in irak al 27 jaar (!) is gepland? waarom zouden ze dit in godsnaam doen? ik denk olie...

*edit* trouwens, hebben ze in afrika niet een enorm voedsel tekort?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
wat de topic-opener bedoelt is dat de wereld economie, losstaand van het broeikas-effect, op zn gat zal vallen.

Opzich denk ik wel dat dit mee gaat vallen.

Inderdaad de wereldeconomie draait om olie...daarom is het ook zo dat de oliemaatschappijen en andere belanghebbenden en aandeelhouders degene zijn die het meeest investeren in andere (duurzamere) vormen van energie. Zodat zij de economie blijven beheersen.

Het lijkt mij niet dat we gewoon doorgaan met alles op te maken om dan ineens tot de conclusie te komen van: Shit het is op...en nu? hoewel het daar wel op lijkt...

Het gaat mij er om waarom we op dit moment al niet veel efficienter omgaan met onze schaarse olie. Ik bedoel: waarom worden er nog auto verkocht die op aardolie rijden en niet op waterstof zoals sommige bussen. Waarom heeft de gemiddelde auto 100 pk (ik noem maar wat) terwijl we het ook met de helft minder kunnen, enig idee hoeveel uitstoot dat zou schelen?

Waarom? Omdat we dat blijkbaar niet willen en/of onze kop in onze kont hebben.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
2 Hupka: interessant stukje. Maar toch krijg ik het idee dat deze meneer zijn bronnen niet helemaal voor elkaar heeft.

Ik hoor wel eens schattingen dat er nog olie is voor de komende zes- à zevenhonderd jaar

Kijk, als je dit soort dingen gaat zeggen raak je bij mij toch je geloofwaardigheid een beetje kwijt. Als dat zo zou zijn zou de hele aardkern uit olie moeten bestaan, en mij is toch altijd geleerd dat dat vloeibaar steen is.

En natuurlijk hebben we vaker rampscenario's voorgeschoteld gekregen. Maar onze voorspellingen worden steeds accurater en ons verbruik steeds buitensporiger. Het KAN nutuurlijk niet anders als dat dat een keer gevolgen gaat hebben. Deze meneer probeert ons te doen geloven dat we kunnen consumeren wat we willen, gevolgen heeft het niet.

Ok, dat de veranderingen in het klimaat wel meevallen kan ik hem in sommige opzichten wel gelijk in geven. Maar het gat in onze ozon laag kun je gewoon zien. Hij kan niet ontkennen dat dat dat er is. En dat het steeds groter word. Dat onze vervuiling gevolgen heeft kun je dus m.i. niet omheen!
Waarschuw beheerder
Het lijkt mij niet dat we gewoon doorgaan met alles op te maken om dan ineens tot de conclusie te komen van: Shit het is op...en nu?

Vergelijk olie in onze maatschappij met water in je lichaam. Het is niet zo dat je pas problemen ervaart als alles op is. Nee, als je 15 to 20 % van je lichamms vocht verliest ben je gewoon hartstikke dood. Zo is het ook met olie. Als de productie van ruwe olie 5% daalt hebben we een crisis zoals in de jaren 70. Als de productie ten opzichte van de vraag 20% achterblijft stort onze hele economie in. En nee, dan heb ik het niet over een koopkracht daling van 10 of 20%, nee dan heb je geen koopkracht meer. Dan moeten we met zijn allen leren hoe het is om honger te lijden!
Waarschuw beheerder
donateur
Waarom? Omdat we dat blijkbaar niet willen en/of onze kop in onze kont hebben

omdat er anders geen geld inzit. zoals ik al eerder had gezged in dit topic of de andere over dit onderwerp, er zit geen geld in dingen die oneindig meegaan. er schijnen geruchten te zijn dat een altijd meegaande gloeilamp allang is uitgevonden. dit maken ze niet omdat als iemand die koopt, er nooit meer een nodig heeft. dus dan zal die persoon nooit een nieuwe kopen. dus zal de fabrikant er verlies op maken...

uiteindelijk draait het zoals gewoonlijk om geld & macht...
Waarschuw beheerder
ik vind dit wel een behoorlijk uitzichtloze situatie zeg :/
Waarschuw beheerder
donateur
Hier komt weer zo'n *o jee de wereld gaat eraan verhaal*.

Maatregels zijn misschien wel nodig maar het loopt voorlopig niet zo hard als het bovenstaande artikel doet vermoeden.

Misschien zit ik ook wel in de ontkenningsfase :s :D
Waarschuw beheerder
Misschien zit ik ook wel in de ontkenningsfase

Je hoeft je nergens voor te schamen, met jou het overgrote deel van de wereld bevolking ;-)

Waarschuw beheerder
Inderdaad de wereldeconomie draait om olie...daarom is het ook zo dat de oliemaatschappijen en andere belanghebbenden en aandeelhouders degene zijn die het meeest investeren in andere (duurzamere) vormen van energie. Zodat zij de economie blijven beheersen.

Voor zo ver ik weet houdt de olielobby (die veel geld en dus veel macht heeft) ontwikkelingen op het gebied van alternatieve energie tegen. Ik geloof niet dat er de laatste jaren een doorbraak is geweest in andere vormen van energie. Brandstofcellen (waterstof) bv, zijn nog steeds enorm duur.

Maatregels zijn misschien wel nodig maar het loopt voorlopig niet zo hard als het bovenstaande artikel doet vermoeden.

Klopt, op dit moment gaat het nog niet zo hard, maar het gaat dus steeds sneller! Bedenk dat de wereldbevolking ondertussen hard doorgroeit en daarmee de totale vraag en aanbod. Vooral Economieën die in opkomst zijn zoals China en India gaan (exponentieel) meer olie vragen. Dit is al eerder gezegd btw. Ik bedoel hiermee dat het geen 50 jaar hoeft te duren voordat we iets gaan merken van de tekorten. In 50 jaar is waarschijnlijk alle olie op, maar een klein tekort heeft al verstrekkende gevolgen zoals Groovar al zei.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Ergens denk ik dat we in de Westerse wereld in een droom of roes leven. Qua materiele zaken hebben we alles. We hoeven ons niet druk te maken over de primaire levensbehoeften. Dit is niet altijd zo geweest en hoeft ook niet altijd voort te duren.

In afrika veel plekken zonder elektriciteit warm water of wat dan ook je kan best leven van je boerderij en je tuintje

Je denkt er wel erg makkelijk over...Velen zouden onze manier van leven niet graag opgeven. Landen zijn bereid hier oorlogen om te gaan voeren.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Denk er helemaal niet makkelijk over ik heb het toch ook gekund
zou dolgraag terug willen naar daar waar mensen echt leven, in tegenstelling tot hier.
nee tuurlijk willen mensen dat niet dat zouden ze niet eens kúnnen slap hoor

jongens ik weet niet wat jullie hier mee willen bereiken, niks is zeker en DOE DR DAN WAT AAN kom dan met een of ander geweldig idee in plaats van stom toekijken en paniek zaaien
je kunt beter je mond houden
de meeste van jullie hebben waarschijnlijk ook even hard mee geholpen aan de situatie die jullie als zo vreselijk schetsen.
Plus als het echt zo erg was had het denk ik wel wat meer bekendheid.

Waarschuw beheerder
blaat.

ik doe er al wat aan; ik stem. :)

en aangezien ik geen wetenschapper, econoom, journalist of politicus ben, is dat in principe 't enige wat ik kan doen.

zo gaat dat in een democratie.

neemt alleen niet weg dat je 't wel onder de aandacht van de mensen mag brengen. ookal ben je er zelf ook schuldig aan. :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder

Voor zo ver ik weet houdt de olielobby (die veel geld en dus veel macht heeft) ontwikkelingen op het gebied van alternatieve energie tegen. Ik geloof niet dat er de laatste jaren een doorbraak is geweest in andere vormen van energie. Brandstofcellen (waterstof) bv, zijn nog steeds enorm duur.

Opvallend in de hele evolutie is wel dat het precies de grote oliemaatschappijen zijn die aan onderzoek inzake duurzame energie doen. Ook bij de ontwikkeling van nieuwe waterstoftechnieken (zie Veto 23) spaart een bedrijf als Shell Renewables kosten noch moeite om het voortouw te nemen als het op duurzame energie aankomt. En dat is eigenlijk geen verrassing voor wie de resultaten van een recente Shell-studie even bekijkt. "The Evolution of the World's Energy System" voorspelt immers de mogelijkheid om tegen 2050 ongeveer de helft van het volledige wereldverbruik met hernieuwbare energie te voorzien. Een andere tendens die in dezelfde studie opduikt, is de diversificatie van de energievoorziening: in de lange-termijnscenario's van Shell zitten niet één maar tien verschillende energiebronnen, die elk een aandeel van tien procent in de energievoorziening zullen hebben. Precies daarom zijn de oliemaatschappijen ongerust over hun positie op de energiemarkt: als ze niet tijdig op de kar van de 'hernieuwbare technologie' springen, dreigen ze immers hun aandeel op de energiemarkt te verliezen, en zitten ze daarom nu al voor op het beleid inzake hernieuwbare energie van de overheid.

bronnen: "The Evolution of the World's Energy System 1860-2060". Shell International, Londen 1995
"De mogelijkheden en belemmeringen voor hernieuwbare energie in Vlaanderen. Eindrapport ter voorbereiding van een "Duurzaam energieplan Vlaanderen", ODE Vlaanderen, september 1997

dus....
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
ik vind dat niet zo opvallend.

dergelijk research heeft meer met bedrijfscontinuiteit te maken dan met 't milieubewustzijn van de oleochemische industrie.

als de olie immers "op" is, dan hebben zij geen inkomsten meer.

jammer alleen dat 't rapport is uit '95, we zijn al in 2005 (voor als dat nog niet duidelijk was :vaag: ).
Waarschuw beheerder
klopt, ik wilde alleen even duidelijk maken dat flutflopper het niet helemaal goed had
Waarschuw beheerder
jij ook niet. :)

The Evolution of the World's Energy System" voorspelt immers de mogelijkheid om tegen 2050 ongeveer de helft van het volledige wereldverbruik met hernieuwbare energie te voorzien

als je deze link die ik net ook plaatste even goed leest snap je waarom. In de komende paar jaar piekt de olieproductie wereld wijd. Het produceren van de alternatieve energiebronnen waar je het over hebt opgeteld bij de groeiende economie=groeiende vraag kost zo gigantisch veel extra olie dat de vraag naar olie de komende 10 - 15 jaar van de 80 miljoen naar 120 miljoen vaten per dag zal stijgen. Maar zoals ik zei, de olieproductie begint aan zijn piek te komen, sterker nog is in een groot deel van de 44 olieproducerende landen al gebeurt.

Kun je je voorstellen wat er met de prijs van een vat olie gebeurt als de vraag blijft stijgen, de productie begint te dalen en het ergste van alles: iedereen weet dat die nooit meer zal stijgen. Geen op en neer gaande crisis, maar een permanenete situatie van een (veel) grotere vraag dan het aanbod ooit zal worden. Iedereen gaat olie inslaan. De prijs explodeerd! In de trend van binnen een aantal maanden vertienvoudigen. Als gevolg daarvan gaat alles en iedereen failliet. kan jij 13 euro per liter benzine betalen? Ik ook niet. Moet je nagaan wat voor een probleem een transport bedrijf dan heeft!

Nou ja, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. En nogmaals, lees dat stuk maar, we hebben het hier over een veeeeeeeeeel kortere periode als die we nodig hebben om met alternatieve energie bronnen de hele (dus niet 50% ) wereld van energie kunnen voorzien.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
die we nodig hebben om met alternatieve energie bronnen de hele (dus niet 50% ) wereld van energie kunnen voorzien

Check via google onderwerpen over nulpuntenergie o.a. (www.nulpuntenergie.net), verder zijn er al magnetische motoren die uit zichzelf energie opwekken (http://users.pandora.be/wouter.termote/)
Sorry 't zijn geen links.

Waarschuw beheerder
Ik weet het. Die uitvindingen worden geboycot.
Waarschuw beheerder
Dit accelereert zo snel dat we volgens de 190 knappe koppen over 20 jaar op een maanlandschap wonen.

relax, is iig een stuk goedkoper dan naar de maan reizen :o:yes:
Waarschuw beheerder
donateur
ik heb het er gister nog met mn moeder over gehad. maar die gelooft heilig in de techniek dat we er iets voor uitvinden. ik proberen uit te leggen dat er al onderzoek word gedaan en dat met alle huidigen projecten die lopen er geen genoeg tijd meer voor is om die projecten live te zetten. dus hoe wil je dan iets dat 100 % in theorie fase is zo snel ontwikkele voor deze piek?

"nou dat gebeurt vast wel" kreeg ik naar me hoofd...:S
Waarschuw beheerder
"nou dat gebeurt vast wel" kreeg ik naar me hoofd

Dat is de luie aard van de mensheid. Iemand anders lost het wel op. Het komt wel goed. Het zal wel loslopen

Die instelling heeft ons gebracht op de plek waar we nu zijn. Denk je dat ze 50 jaar geleden nog niet wisten dat olie vervuilend en niet onuitputtelijk was? Tuurlijk wel. Maar ach, dat komt wel weer goed joh...
Waarschuw beheerder
donateur
nou, het is niet zo dat me moeder het niet wilt zien, maar ze vertrouwt de techniek...nou, sorry hoor. maar ik niet...want als je kijkt hoever techniek ons nu heeft gebracht, vergeet het maar...

Waarschuw beheerder
nou ja..als 't echt moet, dan gebeurt 't ook wel.

alleen de meeste mensen houden niet zo van veranderingen tenzij 't noodzakelijk is.

en dan is 't voor sommigen al te laat.
Waarschuw beheerder
donateur
ja inderdaad. wel raar eigenlijk. dat we nu beseffen dat er wereld chaos komt over een paar jaar...:S

vinden jullie niet..?

Waarschuw beheerder
mwah..aan de andere kant zijn 't wel slechts modellen..scenario's, en ookal wordt 't nu wel tijd dat er iets gaat gebeuren, je moet je d'r ook niet al te veel over op gaan winden.
Waarschuw beheerder
donateur
ja maar, het enge van dat artikel is gewoon dat hij al zijn overtuigingen haalt uit wetenschappelijke feiten. en dat hij gewoon haast kan bewijzen dat al die theorieën voor alternatieve energie bronnen niet gaan werken...

maar idd, aan de andere kant: schijt...

Waarschuw beheerder
groovar: (...) Als laatste belangrijke factor hebben we nog de opwarming van de aarde. Dit word door veel mensen gezien als marginaal en niet merkbaar. Tot je verder kijkt dan je neus lang is... Voorbeeld: de Kilimanjaro, de enige witte bergtop in Afrika. Deze was tot 20 jaar geleden nog echt wit, helemaal, het hele jaar door. Een paar weken terug vond ik een foto die nota bene in februari (dit jaar) was gemaakt. Er was niet veel meer dan een paar hoopjes sneeuw over. In de zomer ligt er zelfs helemaal niks meer (...)

De aarde warmt op ja. Maar deze stijging is niet te stoppen. De globale temperatuurstijging is geen verschijnsel van de afgelopen 100 jaar zoals wel wordt voorondersteld door velen. De gemiddelde temperatuur stijgt al ruim 10.000 jaar namelijk. Het is een natuurlijk proces.

En aan enige menselijke invloed kan deze stijging niet geweten worden. Als je gaat nadenken dan is het ook wel erg onaannemelijk dat wij als mens temidden van al die grote krachten en energieen in het heelal in staat zouden zijn een mondiale temperatuurstijging te veroorzaken.

Dat de mens zichzelf naar de klote helpt dat was idd al langer bekend, maar aan de opwarming van de aarde kunnen wij echt niets doen.
Waarschuw beheerder
donateur
nee ok. dat is ook wel zo. en al die dingen zoals dat al onze landen zullen overstromen vind ik ook een beetje...ja, ongeloofwaardig. maar die theorie over dat olie niet...

Waarschuw beheerder
er zijn ook wetenschappers die 't tegendeel beweren.

alleen het idee van een aankomende Apocalypse valt 'beter' bij de mensen dan 't idee dat er niks aan 't handje is.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
is dat zo RR? Heb je ook bronnen voor die wetenschappers? zou dat graag willen lezen namelijk... en dit meen ik serieus, ik probeer je niet te dissen ofzo...:)

Waarschuw beheerder
ergens in deze thread heb ik een link geplaatst naar een artikel dat beschrijft wat gigakai net opnoemt, dat is d'r alvast 1.
Waarschuw beheerder
Stel dat het natuurlijk proces van opwarming niet gekatalyseerd wordt door menselijke activiteiten, dan nog is het noodzakelijk dat de Westerse samenleving zich gaat aanpassen aan de veranderingen van het weer en klimaat. In mijn opleiding wordt daar al rekening mee gehouden, meer neerslag in korte tijdsbestekken, steiging zeespiegel etc. De mate van eventuele chaos hangt puur af van de flexibiliteit van de maatschappij. De natuurlijke elementen zullen in kracht toenemen. Het kan een wedloop worden van hoe snel kan een moderne maatschappij zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden van de aarde.

Waarschuw beheerder
als je rampen kan voorzien worden 't nooit rampen natuurlijk. :)
Waarschuw beheerder
Mee eens, maar met stilzitten en subtiele signalen negeren kom je ook niet verder.
Voor Nederland is het misschien niet zo'n probleem om met steigende zeespiegels en ander wateroverlast om te gaan. Er wordt nu al gesproken over land teruggeven aan de zee.
Waarschuw beheerder
donateur
ik denk dat dat wel zou kunnen ja. we zouden in theorie met zn allen gewoon wat meer kunnen verhuizen naar het oosten. daar is wel ruimte. alleen halen we dan wel nog meer groen weg en de boeren zullen het denk ik niet waarderen dat we met zn allen daar een 2e randstad gaan bouwen...
Waarschuw beheerder
Over die opwarming maak ik me idd minder zorgen als toen ik het topic opende. Het schijnt dus idd dat wij daar als mensen weinig aan kunnen doen. Co2 Blijft natuurlijk schadelijk en een gat in de Ozon laag verhoogt wel degelijk de kans op huidkanker, maar snel overstromen zullen we niet.

Maar die olie, tja, dat baart me toch wel zorgen.

En over dat: 'de wetenschap komt wel met een oplossing':

Tot nu toe heeft de wetenschap ons nog nooit gered. We zijn een hoop te weten gekomen, true, en we hebben een hoop nieuwe mogelijkheden gekregen maar waar was de wetenschap bij de afgelopen Tsunami bijvoorbeeld? Kun je 1 voorbeeld noemen waarbij de wetenschap levens heeft gered? En dan heb ik het niet over de medische wetenschap, want die gaat ons niet redden van een economische of natuur ramp ;-)
Waarschuw beheerder
donateur
zijn er geen evacuatie plannen gemaakt en dergelijke in gebieden met veel kans op, aardbevingen of overstromingen? want volgens mij krijgt japan echt dagelijks te maken met aardbevingen. en zon ontwikkeld land als japan zal toch wel een bepaald systeem hebben daarvoor?

ik weet trouwens toevallig dat de san francisco golden gate bridge bestand is tegen kleine schokken. dit vanwege het feit dat de palen ervan staan op soort veren. niet dat de hele brug zal gaan stuiteren natuurlijk :P maar het kan wel wat schokken opvangen. bron? gezien op discovery. ben te lui om het nu op te zoeken op inet...

Waarschuw beheerder
Ehm een oliecrisis is wat anders dan een tsunami...

Waarschuw beheerder
Tot nu toe heeft de wetenschap ons nog nooit gered. We zijn een hoop te weten gekomen, true, en we hebben een hoop nieuwe mogelijkheden gekregen maar waar was de wetenschap bij de afgelopen Tsunami bijvoorbeeld? Kun je 1 voorbeeld noemen waarbij de wetenschap levens heeft gered? En dan heb ik het niet over de medische wetenschap, want die gaat ons niet redden van een economische of natuur ramp

nounou..niet zo pessimistisch. :D

centraal in de wetenschap staat als eerste het onderzoeken, het 'waarom' en het 'hoe'.

voor oplossingen moet je bij de techniek zijn, die de vindingen van de wetenschap omzet in praktische toepassingen.

maar zonder al te specifieke voorbeelden te geven: recycling, nucleaire energie (niet mijn oplossing, maar je kan d'r wel op terugvallen mocht dat nodig zijn. en ookal kleven er veel nadelen aan, zo'n centrale is nog altijd effectiever, efficienter en zuiniger dan een energiecentralie die werkt op fossiele brandstoffen), glasvezel (zeer sterk en zeer licht, uiterst geschikt voor hoge constructies) en kunststoffen (kevlar bijv.), etc. etc.
Waarschuw beheerder
donateur
oeh oeh! ik weet nog een voorbeeld! denk is aan alle levens die dagelijks gered worden door nieuwe technieken die in auto's worden toegepast? airbags, vieligheidskooien, ehm...dat ene waardoor de motor aan de voorkant helemaal indeukt ( weet de naam niet meer :bloos: ) etc.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
erm..je bedoelt dat de motor naar onderen en weg van de bestuurder wordt geschoven bij de Merc a-klasse?

Waarschuw beheerder
donateur
Heb dit hele topic doorgelzen, en ben daar in totaal een uur of 2 mee bezig geweest:|
Maar het was de moeite meer dan waard!

Dat het slecht met de aarde gaat, en de mensheid is mij verre van vreemd!!
Maar dat het in zo'n korte tijd wel eens volledig in de soep kan gaan lopen, is wel shockerend!

Ik zou ook niet zo snel weten wat ik hier aan zou moeten doen, en wat hier nog eigenlijk tegen de doen is.
Ik denk toch dat de mensheid flink uitgedund zou moeten worden.. :)
Keihard misschien, maar het is noodzaak. Het is duidelijk dat de mensheid gewoon niet goed kan omgaan met zijn intelligentie (dus zijn vermogen om al dit soort dingen te kunnen doen), waardoor we nu dus langzaam maar zeker kapot gaan.
De mens heeft zijn eigen weg gekozen, en is naast de natuur gaan leven, en dit zijn de gevolgen hiervan.. :/
Als wij niet zo veel luxe hadden wilde hebben, hadden we dit soort gezeik nooit maar dan ook nooit gehad!
Waarschuw beheerder
donateur
als we vanaf het begin ons waren gaan richten op milieu vriendelijke dingen dan was het nooit zover gekomen. maar ja, in de jaren 50 werd je dan voor gek verklaard omdat het VEEL duurder was om te investeren in dat soort dingen dan in goedkoop olie. zou je ook niet kunnen concurreren en dus geen winst kunnen maken...

als je nog 2 uur over heb, moet je ff dat artikel lezen dat hier ergens boven staat gepost...
Waarschuw beheerder
Ok, ik stelde het misschien iets te pessimistisch. Maar overall vind ik toch dat de wetenschap ons meer problemen heeft opgeleverd dan dat ze heeft opgelost. Ze geeft ons een heleboel mogelijkheden maar dat blijkt nu een nadeel. Zonder onze wetenschap en techniek hadden we bijvoorbeeld nooit de bio industrie kunnen opzetten. Zonder de bio industrie is er niet genoeg eten om onze hele wereld van voedsel te voorzien. De bio industrie heeft ons dus onbeperkte bevolkingsgroei mogelijkheden gegeven. (een bepaalde levensvorm groeit altijd naar verhouding van hoeveel voedsel er voor handen is. Als er ergens in een land hongersnood is zul je zien dat de bevolking niet zal groeien of zelfs afnemen terwijl in de gebieden dat er genoeg voedsel voor handen is de bevolking explosief stijgt) Maar moeten we daar nu blij mee zijn? Wij hebben de wet van vraag en aanbod overtreden door zelf het aanbod (= natuurlijk geproduceerd voedsel) te manipuleren. We zijn alleen per ongeluk vergeten dat als we de middelen waarmee we dat aanbod manipuleren wegvallen we weer terug moeten naar het oorspronkelijke aanbod. En geloof me, dat is echt niet genoeg voor ons allemaal! :(

Conclusie: wetenschap heeft ons blind gemaakt voor de gevolgen van verandering. Bij alles wat we uitvinden gaan we ervan uit dat de huidige omstandigheden gelijk zullen blijven. Bijvoorbeeld het aanbod van olie. Als dat niet zo blijkt te zijn moet plan B uit de kast worden getrokken, maar helaas moet men nog beginnen met het maken van plan B
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Tot nu toe heeft de wetenschap ons nog nooit gered. We zijn een hoop te weten gekomen, true, en we hebben een hoop nieuwe mogelijkheden gekregen maar waar was de wetenschap bij de afgelopen Tsunami bijvoorbeeld? Kun je 1 voorbeeld noemen waarbij de wetenschap levens heeft gered?

Nog nooit gehoord van seismografische monitoring?
Waarschuw beheerder
2 Japperd: Deze bedoel je ;-)

Ik denk toch dat de mensheid flink uitgedund zou moeten worden

Vroeg of laat zal dat dus ook zeker gebeuren. Er zijn een heleboel scenario's over hoe dat dan in zijn werk zal gaan, maar dát het zal gebeuren zijn een hoop mensen het wel over eens. Alleen werd er tot nog toe vanuit gegaan dat dat nog wel eens een paar honderd jaar kon gaan duren en we tegen die tijd al lang op andere planeten konden leven, maar mijn schatting is dat wij het nog gaan meemaken.

Wacht ons het zelfde lot als de dinosauriërs?
Waarschuw beheerder
2 Gas: jazeker wel, maar heeft het geholpen?
Waarschuw beheerder
Conclusie: wetenschap heeft ons blind gemaakt voor de gevolgen van verandering. Bij alles wat we uitvinden gaan we ervan uit dat de huidige omstandigheden gelijk zullen blijven. Bijvoorbeeld het aanbod van olie. Als dat niet zo blijkt te zijn moet plan B uit de kast worden getrokken, maar helaas moet men nog beginnen met het maken van plan Blaatste aanpassing 14 april 2005 17:02

Beetje bekrompen kijk op de wetenschap naar mijn mening. Zonder wetenschap hadden we nooit geweet waar we nu zijn.
De wetenschap springt -juist- in op de constant veranderende omstandigheden.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
de bio-industrie is puur een bedrijfskundig fenomeen, welliswaar mogelijk gemaakt door de wetenschap, maar zeer zeker niet de spil van de voedingsindustrie. zonder de bio-industrie worden agrarische producten schaarser en dus duurder, maar we zullen niet met z'n allen omkomen van de honger.

bovendien, er is een periode van eeuwen overheen gegaan van 't domesticeren van dieren tot 't kweken van eieren en karbonnades in een fabrieksomgeving, 't heeft zich niet van de een op de andere dag gemanifesteerd.

't kan nog alledaagser : wat dacht je van meteorologie?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Als er ergens in een land hongersnood is zul je zien dat de bevolking niet zal groeien of zelfs afnemen terwijl in de gebieden dat er genoeg voedsel voor handen is de bevolking explosief stijgt)

ben ik het niet helemaal mee eens. het eerste stukje dan. als je kijkt naar afrika bijvoorbeeld, dan zie je dat de gezinnen daar juist heleboel kinderen nemen. waarom? die kunnen later voor de ouderen zorgen. + nog komt erbij dat ze daar weinig doen aan voorbehoedsmiddelen. dus die neuken er maar op los en die kids blijven komen... ok ok, er gaan er ook meteen een boel dood maar toch...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
2 Gas: jazeker wel, maar heeft het geholpen?

Absoluut: zo worden jaarlijks veel levens gered. Enkel niet alles is aan te zien komen.

Waarschuw beheerder
Absoluut: zo worden jaarlijks veel levens gered. Enkel niet alles is aan te zien komen.

toch heb ik zo 't idee he, dat als die Amerikanen zo'n tremor registreren in de regio Turkije/Iran/Iraq/Egypte of zo, dat ze dan iets hebben van "jammer joh, die hebben we maar even niet gezien.." :x
Waarschuw beheerder
donateur
het zou me niks verbazen idd... :S

Waarschuw beheerder
Ik heb dit allemaal ff gelezen.
Was me er wel van bewust dat het niet zo goed gaat als het lijkt allemaal, maar nu ik die cijfers zie dat het dus mogelijk is dat we het zelf allemaal gaan meemaken.. pfff..

Dit is dus een verdomd goede reden waarom ik geen kids wil bijv. Om hun dit allemaal te besparen.
Of ik moet een geniaaltje uitpersen die het allemaal ineens weet en op kan lossen.. ghehehehe.. maar dat verwacht ik niet.
De wereld is te bagger in mijn ogen om nakomelingen dit te laten kennen.

Waarschuw beheerder
De wetenschap maakt ons leven wel makkelijker, maar we kunnen niet zeggen of het ons ook echt gelukkiger maakt. Het is goed mogelijk dat we eraan onderdoor gaan, door de wetenschap.

Aardbevingen zijn op het moment vrijwel niet te voorspellen...

Waarschuw beheerder
Bah Ya!!
Waarschuw beheerder
donateur
ja idd, we hebben meer luxe enzo, maar vroeger was het een strijd om voedsel en overleven. tegenwoordig is het stressen zodat je maar goeie cijfers haalt of doorwerkt en moet je maar zien te overleven in een wereld dat draait op imagebuilding...

maare, ff ontopic: we gaan allemaal hard naar de klote over paar jaar...
Waarschuw beheerder
Als je er echt van overtuigt bent dat je naar de klote gaat, zal het je waarschijnlijk gebeuren ook.
Terugkomend op de 2012 theorie, één aspect is dat de geestelijke vermogens van mensen zo gaan toenemen dat je een sterkere creëerende kracht krijgt, dus als je de hele tijd iets denkt, creëer je dat ook voor jezelf.
Always look on the bright side of life :D
O ja, we zouden niet meer met 2012 bezig zijn in dit topic, sorry.
Waarschuw beheerder
donateur
dat is wel zo ja. maar als we dus iedereen kunnen overtuigen dat het fout zal gaan kunnen we dit ook voorkomen dan....toch?

Waarschuw beheerder
ok hoe gaan we dit voorkomen

NIEMAND mag meer kinderen krijgen
onee dat gaat niet, wie verzorgt de ouderen??
ok iedereen boven de 50 moet dan maar afgemaakt worden
voor zover de overbevolking

we stoppen toch gewoon met olie te gebruiken
geen auto's meer, geen computers meer, geen tv's meer, helemaal NIETS meer
gaan we weer lekker jagen en verzamelen met z'n allen (Y)
en dan jagen we op mensen van boven de 50!!!
nou geen olie meer gebruiken, dan is de vervuiling wel weg denk ik (Y)

owja en hout hakken we ook niet meer dus we hebben het wel altijd koud en moeten alles rauw eten
en op dieren jagen mag niet, want dan sterven die uit...

ok misschien is dit wat kort door de bocht maar het gaat ff om het punt dat ik probeer te maken

want niemand weet de oplossing...
en ja ooit sterven we toch uit hoor :D
en er komt ook ooit weer een ijstijd, misschien nooit opgevallen maar de wereld verandert ALTIJD!
de zon houdt er ook ooit mee op (over 100 miljoen jaar wel pas maar ok..)

vroeg of laat sterven we uit, tenzij je de "natuur" ECHT kan beheersen, maar dat lijkt me lastig

en zo kan ik nu uren doorgaan :)
sorry dat ik niet heel het topic gelezen heb, maar ik zag dat dat 2 uur duurt ;)
Waarschuw beheerder
vroeg of laat sterven we uit, tenzij je de "natuur" ECHT kan beheersen

Volgens mij overleefden mensen vroeger (in sommige gevallen nog steeds) door met de natuur te leven en juist niet door de natuur te (willen) beheersen.
Waarschuw beheerder
de bio-industrie is puur een bedrijfskundig fenomeen, welliswaar mogelijk gemaakt door de wetenschap, maar zeer zeker niet de spil van de voedingsindustrie. zonder de bio-industrie worden agrarische producten schaarser en dus duurder, maar we zullen niet met z'n allen omkomen van de honger.

Ik moet bio industrie misschien wat algemener stellen. Dus niet alleen de legbatterijen en de varkens pakhuizen, maar ook dingen als kassen, of doormiddel van pesticiden of gen.manipulatie omhooggeschroefde opbrengst. Als je dat allemaal zou afschaffen ga je echt wel honger lijden. De aarde kan met zijn natuurlijke processen niet genoeg voedsel opbrengen, echt niet!

Wist je bijvoorbeeld dat wij in het westen zoveel graan verbruiken voor het voeden van onze (cunsumptie) koeien dat er in andere wereld delen te weinig graan is om het volk van brood te voorzien? Dan heb ik het nog niet eens over het graan wat we zelf opeten. En nu hebben we die hulpmiddelen wel. Stel je eens voor dat dat allemaal wegvalt!

Maar goed, het ging om de overbevolking. Ik ben er 100% van overtuigd dat we zonder al die high-tech agrarische hulpmiddelen nooit zo explosief in aantal waren gegroeid. Met alle problemen van dien...

Volgens mij overleefden mensen vroeger (in sommige gevallen nog steeds) door met de natuur te leven en juist niet door de natuur te (willen) beheersen.

En daar zit het probleem dus. Wij als mensen zijn de enige diersoort op aarde die de natuur proberen te manipuleren. Ok, het heeft heel lang heel mooi gewerkt, maar kijk waar het ons heeft gebracht. De enige reden dat er op deze planeet leven kan zijn is evenwicht. Alles heeft met elkaar te maken. Dat we niks aan de opwarming van de aarde kunnen doen geloof ik wel, maar dat we het evenwicht gruwelijk hebben verstoord lijkt me duidelijk. En dat komt nu recht in ons gezicht terug...

ok iedereen boven de 50 moet dan maar afgemaakt worden

Dan zouden we zelf weer voor moeder natuur gaan spelen. Dus bespaar je de moeite, dat gaat echt allemaal vanzelf. Ik ben alleen bang dat de natuur geen onderscheid maakt tussen een 50 plusser of iemand van 22 ;-)

Waarschuw beheerder
Maar goed, het ging om de overbevolking. Ik ben er 100% van overtuigd dat we zonder al die high-tech agrarische hulpmiddelen nooit zo explosief in aantal waren gegroeid. Met alle problemen van dien...

mjah, dan moet je 't gelijk doortrekken en zeggen dat we zonder 't gebruik van simpel gereedschap (geslepen stenen, speren, touw, etc.) nooit zo succesvol zouden zijn geweest in 't overleven.
Waarschuw beheerder
Dat is ook zo. Alleen levert een handgemaakte speer natuurlijk niet dezelfde efficiencie die we met onze huidige equipment behalen, bij lange na niet.

Waarschuw beheerder
maar 't is wel weer efficienter dan een wild zwijn met je blote handen te vangen en te slachten. en zo is elke daaropvolgende innovatie weer efficienter dan de vorige. waar leg je dan de grens?
Waarschuw beheerder
Mwa, ik weet niet of je een grens moet trekken. Inovatie hoeft niet per definitie slecht te zijn. Alleen is er in het verleden veel te weinig gekeken naar de gevolgen van een bepaalde uitvinding.Kijk bijvoorbeeld naar sigaretten. Als die nu pas uitgevonden zouden zijn zouden ze nooit maar dan ook nooit verkocht mogen worden. Maar ja, toen ze voor het eerst op de markt kwamen werd er niet nagedacht over de gevolgen, en nu (zoals het altijd gaat) zijn we afhankelijk van ons zelfuitgevonden product. Ik denk dat dat voor een hoop dingen zo geld.

Daarnaast heeft de mens de nare eigenschap om als er eenmaal iets is uitgevonden op dat principe door te borduren, dat te perfectioneren ipv ook nog verder te kijken. Helaas voor ons hebben we daarbij ook nog eens de eigenschap (wat een nare wezens zijn we eigenlijk ;-) ) om voor de weg van de minste weerstand te kiezen.

Stel je eens voor: hoe had de wereld eruit gezien als we eerder de waterstof motor ipv de brandstof motor hadden uitgevonden. Op zich niet onwaarschijnlijk want van de werking van waterstof zijn we ook al een hele tijd op de hoogte. Stel je voor dat de eerste T-Ford op waterstof had gelopen. Dan hadden we nu niks anders gekend.

Maar helaas, benzine kwam net een paar jaartjes eerder en vanaf toen hebben we slechts voortgeborduurd op het principe van de benzine motor. Jammer jammer jammer...

Waarschuw beheerder
mmmhh, zeker schokkend nieuws.

Waar ligt nu het probleem? Wordt er te weinig aandacht aan besteed? Dat denk ik wel.

Maar dan nog..... Wees eens eerlijk allemaal. Doen jullie er wat aan?

Begin bij jezelf zegt men, maar ik denk dat de jeugd, gewoon wij allemaal moeten opstaan en er echt werk van moeten maken.

En toch vrees ik, dat het al te laat is.
Waarschuw beheerder
donateur
wat het beste zou zijn denk ik, is als dit bericht op het nieuws zou komen of iets dergelijks.

want ik bedoel, neem het voorbeeld van mij en mn moeder. zij gelooft me niet. maar ik weet zeker dat als ze het zou horen van het nieuws of een krant, dat ze het dan wel gelooft... en dat ze dan wel zou realiseren dat het een ernstige situatie is...

maar aan de andere kant, als dat zou gebeuren, breek er ook paniek uit. gaan we met zn allen masaal olie inslaan alsof er geen morgen is, want er is geen morgen...

Waarschuw beheerder
dat is waar,

Maar ik denk dat er alle reden is voor paniek.

want de 'wekker' mag nu wel eens afgaan.

Moet zeggen dat de politiek het te druk heeft met zichzelf en dit soort kwetsbare onderwerpen nauwelijks aantippen om maar geen kiezers te verliezen.

Het moet een dagelijks ding worden wat elke dag ge-evalueerd zou moeten worden om tot ieders hersens door te dringen ben ik bang!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
want ik bedoel, neem het voorbeeld van mij en mn moeder. zij gelooft me niet. maar ik weet zeker dat als ze het zou horen van het nieuws of een krant, dat ze het dan wel gelooft

Wat zijn we ver heen met zijn allen. Het is toch erg dat je de krant eerder gelooft als je eigen kind :S Helaas de realiteit...

maar aan de andere kant, als dat zou gebeuren, breek er ook paniek uit. gaan we met zn allen masaal olie inslaan alsof er geen morgen is, want er is geen morgen

Dat word ook in dat olie stukje genoemd. Op het moment dat de ernst van de situatie naar buiten komt word iedereen gek. Maar ja, wat moet je dan?
Waarschuw beheerder
donateur
nou weet je, politiek is hier wel van bewust. althans, amerikaanse politiek. in dat artikel waar in verschillende posts word naar gelinkt, staat dat amerika de irak oorlog 27 jaar (!) in de planning had staan... tenminste, overname van dat hele gebied dan...
Waarschuw beheerder
Moet zeggen dat de politiek het te druk heeft met zichzelf en dit soort kwetsbare onderwerpen nauwelijks aantippen om maar geen kiezers te verliezen.

Juist...
Waarschuw beheerder
Ze zegt ook niet dat de politiek dit niet weet. Als wij het weten zullen de heren in den Haag of Washington zeker op de hoogte zijn. Maar of ze er ook wat aan doen is en tweede. Want zeg nou zelf: snel de laatste gebieden waar nog een beetje olie is veroveren lost toch niks op? Dat is echt weer amerika logica!
Waarschuw beheerder
donateur
ja maar amerika logica heb ik inderdaad allang opgegeven. ik vind hun een van de meeste kansloze regeringen die er zijn... enige waar ik me meer aan erger is communisme en dictatorschap... alhoewel dictatorschap toch wel veel lijkt op amerikaanse regering...zogenaamd "fighting the war againste terrorism" maar ondertussen hebben ze wel iets dat heet guatanamo bay...:/
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Mwa, ik weet niet of je een grens moet trekken. Inovatie hoeft niet per definitie slecht te zijn. Alleen is er in het verleden veel te weinig gekeken naar de gevolgen van een bepaalde uitvinding.Kijk bijvoorbeeld naar sigaretten. Als die nu pas uitgevonden zouden zijn zouden ze nooit maar dan ook nooit verkocht mogen worden. Maar ja, toen ze voor het eerst op de markt kwamen werd er niet nagedacht over de gevolgen, en nu (zoals het altijd gaat) zijn we afhankelijk van ons zelfuitgevonden product. Ik denk dat dat voor een hoop dingen zo geld.

Daarnaast heeft de mens de nare eigenschap om als er eenmaal iets is uitgevonden op dat principe door te borduren, dat te perfectioneren ipv ook nog verder te kijken. Helaas voor ons hebben we daarbij ook nog eens de eigenschap (wat een nare wezens zijn we eigenlijk ) om voor de weg van de minste weerstand te kiezen.

Stel je eens voor: hoe had de wereld eruit gezien als we eerder de waterstof motor ipv de brandstof motor hadden uitgevonden. Op zich niet onwaarschijnlijk want van de werking van waterstof zijn we ook al een hele tijd op de hoogte. Stel je voor dat de eerste T-Ford op waterstof had gelopen. Dan hadden we nu niks anders gekend.

Maar helaas, benzine kwam net een paar jaartjes eerder en vanaf toen hebben we slechts voortgeborduurd op het principe van de benzine motor. Jammer jammer jammer...

het gaat niet om 'de weg van de minste weerstand' of opportunisme, het gaat om kennisniveau's.

eerst wisten we hoe we vuur moesten maken (maar niet hoe 't tot stand kwam, frictie, energie, zuurstof etc. etc.) met hout als brandstof, toen vuur met olie als brandstof, toen kwamen we op zwavel (lucifers) en salpeter (buskruit) om 't vuur een praktisch gestalte te geven en om 't te controleren, toen kwamen we op aandrijving door stoom (door verbranding van steenkool, denk aan de stoomtreintjes) en toen pas kwamen we bij de verbrandingsmotor.

net zoals de mens, evolueert ook de techniek. als iets goed werkt, dan gooi je 't toch niet in de prullenbak om aan iets anders te beginnen?
Waarschuw beheerder
donateur
punt voor RR :P

Waarschuw beheerder
't gaat niet om puntjes scoren.. :/

ik wil alleen maar zeggen dat je de wetenschap 't niet kwalijk kan nemen dat de mensheid er misbruik van maakt.

tegenwoordig worden de meest briljante uitvindingen gedaan..en waar worden ze in gebruikt? in de wapenindustrie. :/
Waarschuw beheerder
donateur
was maar een grapje...:/

maar je hebt gelijk. technologie voor de wapenindustrie. zodat we NOG sneller dood gaan...

Waarschuw beheerder
trouwens Groovar, heb je de nwe. Gideon Jackson & Richard Saint op Shot al gehoord? :|

Waarschuw beheerder
Sterker nog, we hebben onze technologische ontwikkeling grotendeels te danken aan de wapenwedloop!

Waarschuw beheerder
mjah..actie reactie heeft er ook mee te maken.

Waarschuw beheerder
Ja al die wapentechnologie sijpelt uiteindelijk door naar het dagelijks leven..

Waarschuw beheerder
ech nie

Waarschuw beheerder

net zoals alle dieren en dieren sterven meestal ook uit op een gegeven moment. Kijk maar naar de dinosaurussen :o of andere diertjes

ok sommige overleven heeeeel lang, maar dat zijn er vrij weinig volgens mij ;)

Waarschuw beheerder
meestal is 't : hoe "simpeler" de levensvorm, hoe groter de kans op overleving. :)

Waarschuw beheerder
schorpioenen kunnen tegen radioactieve straling :vaag:

Waarschuw beheerder
kakkerlakken ook. :9
Waarschuw beheerder
net zoals de mens, evolueert ook de techniek. als iets goed werkt, dan gooi je 't toch niet in de prullenbak om aan iets anders te beginnen?

OK, klinkt logisch, maar door die logica komen we er wel iedere keer opnieuw te laat achter als iets achteraf toch niet zo goed is als het eerst leek. Natuurlijk, het is niet logisch om als je iets uitgevonden hebt direct een alternatief te verzinnen. Maar als we iets uitvinden en later beter willen doen denken we altijd: "hoe kan ik dat apparraat beter maken?" ipv "welke ander oplossing zou beter werken". En dat bedoel ik met de weg van de minste weerstand.

Daardoor gaan we iets altijd eerst doorontwikkelen. En als negatieve gevolgen zich pas na jaren voordoen zijn we vaak al afhankelijk van onze oorspronkelijke uitvinding en hebben we dus een probleem.

heb je de nwe. Gideon Jackson & Richard Saint op Shot al gehoord?

Uhhhhh...... ????????
Waarschuw beheerder
Hmmm, ok. Idd wel een beetje richting mijn ding, alleen wat heeft dat met dit topic te maken dan?

Waarschuw beheerder
niet veel, ik had alleen even niks meer te zeggen. :/
Waarschuw beheerder
Naast het materiele staat de wereld ook veel op het geestelijke gebied te wachten. Het is dan ook niet voor niets dat de 5 wereldreligies/overtuigingen de komst van iemand op aarde verwachten:

Joden: de messias
Moslims: de profeet
Boedhisten: de 5e boedha
Hindoeisten: visnu
Christenen: de antichrist

Dat wordt nog spannend!
Waarschuw beheerder
Hmmm, opmerkelijk dat alleen de christenen een minder positief iemand verwachten tov hun religie.
Waarschuw beheerder
Hahaha! Dat word weer een hele ander discussie! De antichrist is namelijk misschien wel niet zo negatief als iedereen denkt.

Maar goed, ik ben met Go(e)d Bezig eens dat er meer dingen staan te gebeuren als alleen het millieu wat naar de kloten gaat. Alleen zoals ik al eerder zei lijkt het me beter dat in een ander topic uit te vechten, want ik kan me voorstellen dat het voor de mensen die zich daar nog niet echt in verdiept hebben een beetje te ver gaat allemaal.
Waarschuw beheerder
KIJK ES JONGENS

NAOMI HEEFT EEN OPLOSSING

10 simple ways you can save the world in a day:Take out the mail
Remove yourself from junk mail lists. Believe it or not, 100 million trees are felled each year to produce junk mail.

Crack a light bulb joke
No joke: If every household replaced one lightbulb with a compact fluorescent bulb, it would be the equivalent of eliminating the pollution from 1 million cars.

Watch the stars
Using appliances carrying the Energy Star can save the average family $400 per year in energy bills.

Locate organic produce
Use the LocalHarvest map of organic food producers to pinpoint farmers markets and producers of environmentally friendly, locally grown food.

Teach a child
Invest in our future by teaching kids the importance of Earth Day. Find fun ways to get children involved.

Park your car
Carpool or take public transportation to work once a week, and walk or ride a bike for short trips. Don't forget to celebrate Carfree Day.

Make yourself at home
Find an environmental group, volunteer in your community, and donate your unwanted but usable items.

Recycle that purchase
Spare the environment by recycling your old mobile phone or PC, after erasing your personal data.

Pull out the plastic
If every plastic bottle were recycled, landfills would be 2 billion tons lighter. Reusable bottles and water filtration systems make an even bigger difference.

Try something newspan
Take a closer look at what you're throwing away--it could have creative potential. View artwork made from discarded materials for inspiration. Then, make your own masterpiece.

EEN TIEN STAPPEN PLAN OM DE WERELD TE REDDEN
NOU HOEVEN WE NIET MEER PARA TE DOEN MET ZN ALLE

MAZZOOOOOL

Waarschuw beheerder
dude, je hebt echt een meesterlijk topic geopend; toch wonderbaarlijk dat zelfs mensen hierover zoiets kunnen hebben van:

och, zolang ik maar kan neuken of och stel je niet aan het valt wel mee; och maak me maar wakker als het gebeurt okee

WHAT THE FUCK IS WRONG WITH U PEOPLE :frusty:

kan dan nix jullie schelen :S

we hebben het hier over ONZE planeet; die als fuckin moeder en vader voor ons is; als de dokter je verteld YOW, je ouders gaan binnen nu heel snel dood; heb je dan zoiets van yow man; chill, no problem; het zal los lopen...

Hahaha! Dat word weer een hele ander discussie! De antichrist is namelijk misschien wel niet zo negatief als iedereen denkt.

ik ben de anti-christ :)

ik zeg; het is tijd voor een revolutie; het lijkt me zo klaar als een klontje dat de overheid al jaren, eeuwen, duizenden jaren bezig is met onze planeet systematisch te verneuken.

mooi voorbeeld het kikker in een kokende pan idee; een kikker springt direct uit een pan met kokend water, maar zet hem in een koude pan en kook het water langzaam.

jawel, jullie die zeggen, ach wat maakt het uit; vergis je niet, jullie zijn die kickers in die pan.

ow en voordat mensen denken 2012 bla bla onzin; guess again; Maya`s, Inca`s, Zulu`s, Hopi-INdianen, I-Ching en de pyramide van cheops vermelden allemaal de data van 21-december 2012 als eindpunt van het huidige zonnejaar. die volkeren kenden elkaar in die tijd niet eens; ja wellicht via out of body experiences, maar in the "flesh" niet echt. woonde ook veel te ver bij elkaar vandaan, ik bedoel africa, mexico, egypte, je ging in die tijd niet echt rond met je bootje van hoi jongens, zullen we ff een eindtijd theorie verzinnen voor onze nakomelingen; is vast leuk; hebben ze wat te doen :P

en ik hecht 2398092380923823 x meer waarde aan de wijsheid van een ouder hoger beschaafde bevolking dan een stel flapdrollen in grijze pakjes die voor ons de wet uitmaken.

de overheid fucked ons al jaren; hoe kunnen andere wezens die aan de top staan; zo goddamn asociaal zijn en niets om anderen geven dat ze de planeet totaal verneuken.

ik blijf erbij, het zijn fuckin aliens die we nu echt hun aarsch moeten kicken; het zijn diezelfde aliens die religie op onze planeet brachten en ons genetisch gemanipuleerd hebben zodat we makkelijk te beinvloeden zijn.

het is spijtig dat zelfs mensen al denken dat het kwaad in de mens zelf zit :nee:

ken je de term, MONKEY SEE, MONKEY DO???

;)

i rest my case; het zijn de mensen die kwaad doen in opdracht van de overheid en heeeey kijk nou er is een schaduw overheid en heeey kijk nou; er is een klein select groepje op deze planeet (illuminati) die meer dan 50% van de gehele wereld welvaart heeft.

jeetje wat een toeval en die mensen weigeren dan ook nog ons te vermelden omdat ze bang zijn voor paniek?

nee ze zijn bang hun aarsch gekicked te krijgen, wat denk jij?

hoi, ik ben de overheid; eigenlijk weten wij al veel te lang dat wij onze planeet verneuken; wij weten ook allang dat aliens zien ook bij die mooie coverup hoort. ik bedoel als ze nu ineens gaan toegeven van jongens, dit wisten we al uh sorry, wat sorry stelletje kankerlijers, we krijgen jullie wel met je machtbeluste krankzinnige kutvisies (n)

nee, die weten dat ze dat niet gaan overleven en wees niet bang; welke soldaten moeten de overheid verdedigen, het zijn namelijk mensen en die mensen hebben dan ook zoiets van WTF, dit is MIJN planeet; jij fucked met mijn bestaan !

ik weet dat veel dit niet willen horen; veel van jullie zullen ook sterven, er zit niets anders op :)

dus op naar 2012; ik overleef die shit en in de tussentijd ga ik alles wat ik kan doen om mensen bewust te maken van dat de overheid moet vallen; ik zou mijn leven in een oogwenk geven voor deze planeet.

het is het mooiste wat ik ooit gezien heb; alleen dankzij die kut reptiel-goden (de doorgevolueerde dino`s) die terug zijn gekomen (zie de bijbel die ja ook door hun bedacht is)
wordt deze prachtige plek volledig verneukt en beginnen mensen te denken dat mensen lage levensvormen zijn.

niets anders als parasieten... :nee:

ik wil een illegale pirate tv zender en alle hulp is welkom. dat is de enige manier om het volk bij elkaar te krijgen;
de wereld is van ONS de mens, niet van de overheid

het is voor mij al heel lang tijd om de rebel uit te hangen wie ik ben; en ik vind dat iedereen die geeft om de mensheid en deze planeet mee moet doen.

je kan niet vandaag ineens baf naar de overheid stappen en hey hallo bla bla; maar het begint bij illegale broadcasting; het is tijd voor een revolutie; maar probeer te onthouden.

kwaad met kwaad vergelden is soms leuk, soms noodzakelijk, maar je vijand verslaan doe je pas door hem zijn verlies te laten zien door jouw ogen en hem te laten leven.

de overheid buit de mens al jarenlang uit en de meesten hebben zoiets van ach; ik ben lui; who gives a shit.

ik kan hier niet over ophouden; ik praat er dagelijsk over; ik spreek mensen erover aan; ik zeg; als jongens./meiden zoals IK wereldleider zouden zijn zou dit echt wel een mooie plek zijn. en sommige reageren nogsteeds van ach wat maakt het uit :S

ik blijf erbij, WHAT THE FUCK IS WRONG WITH U PEOPLE :frusty:

begrijp me niet verkeerd; ik ben geen geite wolle sokken dragende hippie en ik hou ook zeker wel van vechten, maar keer op keer op keer je eigen rasgenoten de dood insturen alleen omdat de president/koning te pussy is om zelf zijn shit te regelen sterven miljoenen zielen.

ik hoop niet dat je dit als afdwalen ziet; ik weet niet zo heel veel over die concrete shit; ik ben meer de spirituele dude met info over alien goden en 2012.

maar 1 ding is zeker.

een illegale tv zender is absoluut een stap in de goeie richting. eventueel illegale radio etc; het moet kunnen.

tis de enige manier; we kunnen in ieder geval de overheid afzetten en met een nieuw systeem komen; als de aarde tijdelijk ten onder moet gaan zal dat toch wel gebeuren; maar vergis je niet; de overheid weet dit allang en hebben allang voor al hun rijke families dikke bunkers gebouwd :)

ik vind het iig goed dat je dit topic opent; het is wat directer en dit is iets wat mensen wellicht sneller gaan accepteren dan dat ze geregeerd worden door oude aard bewoners namelijk de reptielen; je moet het maar durven geloven ;)

maar goed; revolutie iemand? :jaja: ik wel ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Daar zeg jij ff een aantal HELE wijze dingen Lucifer!!! :respect:
Waarschuw beheerder
nou wereldschokkend zou ik het niet willen noemen

t is ongeveer t eerste wat ik bij me 2e studie heb geleerd....

het WTK stelsel
duurzaamheid
greenhouse gasses
de V-thema's (denk aan verspilling, verdroging, vervuiling, vermesting, verpreiding...)

Rio, Stockholm, Johannesburg
Brundtland
Agenda 21
...

The 'environment' is where we all live, and 'development' is what we all do in attempting to improve our lot within that abode"

(brundtland site)

"Duurzame ontwikkeling is een vorm van ontwikkeling waarbij aan de behoeften van de nu levende generaties tegemoet wordt gekomen, zonder dat daardoor de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun behoeften te voorzien in gevaar wordt gebracht.”

(Zie het ‘Brundlandrapport’ van de World Commission on Environmental Development, Our Common Future, 1987, p. 43.)

dus wat gaan we nu doen....

we gaan denken in termen van transitie

1.1 Transitiemanagement

In het Nationaal Milieubeleidsplan 4 (NMP4) wordt gesteld dat de aanpak van grote milieuproblemen vraagt om grote veranderingen. Bij onveranderd beleid vormt de beschikbaarheid van drinkwater over dertig jaar een groot probleem (VROM, 2001). Dit geldt overigens niet alleen voor Nederland, de toekomstige beschikbaarheid van zoet water is een mondiaal milieuprobleem. De aanpak van grote milieuproblemen kan worden georganiseerd via het transitiemanagement. Transities zijn veranderingsprocessen op technologisch, economisch, sociaal-cultureel en institutioneel vlak (VROM, 2001). Hierbij wordt niet het product of het proces geoptimaliseerd, maar wordt gekeken naar een alternatieve invulling van de functie die een product moet vervullen. Het gaat om het komen tot een systeeminnovatie (Vollenbroek 2002: 218).
Transitiemanagement vraagt om een andere benadering van de problematiek dan de huidige aanpak, omdat een lange termijnvisie als kader moet dienen voor het korte termijnbeleid (Arentsen et al. 2002: 75). Er moet eerst backcasting plaatsvinden, voordat er beleid kan worden geformuleerd. Backcasting houdt in dat de toekomstvisie als startpunt wordt gezien voor de beschrijving van het ontwikkelingsproces en de te nemen maatregelen, die nu (en later) genomen moeten worden om de drinkwatervoorziening in 2030 optimaal ingericht te hebben. Op deze manier kunnen nieuwe ideeën voor radicale veranderingen vormgegeven worden. Figuur 1.1 (hier niet te zien, red.) geeft het verschil tussen de eco-efficiëntie van een bestaande technologie en een systeeminnovatie weer. Uit deze figuur blijkt dat met systeeminnovaties een grotere verbetering op het gebied van eco-efficiëntie wordt bereikt.

Omdat in transitiemanagement uitgegaan wordt van backcasting en het gaat om een periode van 25 tot 30 jaar, kan een nieuwe technologie verder ontwikkeld en geïmplementeerd worden. Hierbij speelt de leerfactor (progress ratio) voor een nieuwe technologie een rol. Over het algemeen geldt voor veel technieken, wanneer het afgezette volume verdubbelt, de prijs met een vast percentage daalt (Holland Solar, 2004). Omdat transitiemanagement gericht is op een lange termijndoel, kunnen er in het korte termijnbeleid projecten geformuleerd worden die de implementatie van een nieuwe technologie begeleiden.
Naast het lange termijndoel dat sturend is voor het korte termijnbeleid kenmerkt transitiemanagement zich door de noodzaak te denken in termen als multi-domein, multi-level en multi-actor (Vollenbroek 2002: 219). Door de aard en grootte van de verandering worden meerdere domeinen beïnvloed en zullen ook op verschillende schaalniveaus de effecten doorwerken. Een transitie is een radicale verandering die in 25 à 30 jaar moet plaatsvinden, zodoende zullen er meerdere actoren bij betrokken zijn. Transitiemanagement richt zich met name op de zogenoemde stakeholders, dat wil zeggen de pioniers en de leidende partijen bij een bepaalde transitie.
Bij transitiemanagement is interdisciplinaire samenwerking noodzakelijk (Jansen et al. 2001: 176). Immers, als een nieuwe technologie wordt geïntroduceerd, kan dit leiden tot het verleggen of doorkruizen van bestaande grenzen van economische sectoren. Daarbij kan het belangrijk zijn om nieuwe samenwerkingsrelaties tussen betrokkenen te vormen. In dit onderzoek is in een multidisciplinair team samengewerkt om de breedte en diepte van de transitie van de drinkwatervoorziening in de regio Amsterdam te kunnen overzien.

(dit komt uit een verslag dat ik recent heb moeten maken met een groepje voor mijn opleiding)

misschien dat dat helpt

maar het scheelt ook al een stuk als mensen duurzamer gaan produceren en consumeren...

:)

Waarschuw beheerder
Daar zeg jij ff een aantal HELE wijze dingen Lucifer!!!

dankje; ik hoop niet dat het TE offtopic is :$
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Best offtopic, maar het is allemaal erg nauw verbonden met elkaar;)
Waarschuw beheerder
donateur
heel leuk sommige puntjes vind ik ook alleen dit is wel een beetje arrogant:

de wereld is van ONS de mens, niet van de overheid

de wereld is dus echt niet van de mensen. wij maken er deel van uit. De wereld in de ruimte, het is allemaal een grote balans. Alleen op dit moment is de mens bezig balansen te verstoren. 21-12-2012 beloof wat spannends te worden, een nieuw tijdperk komt er inderdaad aan. Ik heb t gevoel alsof we in een stroom versnelling zijn geraakt.

Nieuwe info en kennis komt men te weten. technologische ontwikkelingen gaan snoeihard.. Het is alsof we in een climax zitten naar een bepaald punt, zou dat punt 2012 zijn?

De mens is op dit moment bezig de boel dusdanig uit balans te halen dat kan gewoon niet goed gaan.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
maar ik meen het wel.

een illegale tv zender en radio zender zou al een geweldige stap in de goeie richting zijn. dat mensen op tv of op de radio dit soort materie kunnen bespreken; half nederland is toch lui en zit op zijn gat tv te kijken, dus wat is er makkelijker dan via de tv die mensen te bereiken van HEY LUILAK WAKKER WORDEN; de wekker gaat; je hebt genoeg op je kont gezeten; its harvest time :jaja:
Waarschuw beheerder
Heeeejjjjjj! Mijn topic leeft weer :D

2 Neuk: (y) haha! het houd je dus toch bezig :D

Alleen zoals ik al eerder zei lijkt het me beter dat in een ander topic uit te vechten, want ik kan me voorstellen dat het voor de mensen die zich daar nog niet echt in verdiept hebben een beetje te ver gaat allemaal.

Geeft niet hoor, ga jij ff lekker de diepte in Lucifer ;-P

Maar idd, ik zie ook een heel sterk verband tussen de perikelen rondom 2012 en wat er nu allemaal gebeurd. Als je alle theorieën op een hoop gooit komt er eigenlijk 1 ding uit. We moeten eerst een relatief korte (wat is 100 jaar op het bestaan van de aarde?) periode van duisternis en negatieve energie door, voor we uiteindelijk in het '1000 jarig vrederijk' terecht komen. In hoeverre dat een metafoor is voor een andere dimensie of andere manier van denken, of dat we het misschien letterlijk moeten opvatten weet ik niet. Maar ik kan mijn ogen niet sluiten voor de voortekenen. Al die theorieën hebben het over een climax van Kwaad. Of het nu de bijbel is met het boek openbaringen of de metafoor van de gekruisigde Jezus, de Maya's met hun einde van het 5e zonnejaar waarna het 6e zonnejaar (1000 jaar voorspoed)aanbreekt, de Nibiru theorie met het feit dat de 12e planeet weer langs komt of de oude egyptenaren met hun Cataclysme (polenkering waarbij de aarde verwoest word). Allemaal zeggen ze dat we eerst dood moeten gaan voor we weer kunnen leven. Let's face it, we zijn nu dood aan het gaan!

In die zin denk ik dat het misschien ook niet meer te stoppen is. Het is niet iets wat je als individu kan oplossen. Het is een constant fluid motion die deze hele wereld maakt. 1 keer in de zoveel 1000 of 100.000 of miljoen of whatever jaar word de aarde opgeschoond. Wij zijn de aarde daar nu voor aan het klaarstomen en straks komt het grote orgasme.

Waarschuw beheerder
de wereld is dus echt niet van de mensen. wij maken er deel van uit. De wereld in de ruimte, het is allemaal een grote balans. Alleen op dit moment is de mens bezig balansen te verstoren. 21-12-2012 beloof wat spannends te worden, een nieuw tijdperk komt er inderdaad aan. Ik heb t gevoel alsof we in een stroom versnelling zijn geraakt.

helemaal mee eens; maar je begrijpt wat ik bedoel; ik wil in harmonie met deze planeet en zijn wezens leven.

voorbeeld:

als ik elke dag train; gezond eet en mijzelf goed verzorg vind ik het heerlijk om mijzelf te zijn; als ik goed ben voor mijn lichaam is mijn lichaam goed voor mij.

deze aarde, genaamd Gaia is ook een lichaam; als we goed zijn voor dit lichaam... denk je eens in :)

de vruchten; hoe geweldig die zullen smaken; deze planeet was al als een hemel; het was een paradijs; reptilians (de demonen, je zou ze van satan kunnen noemen, maar in realiteit is het de god van de bijbel)

dus ja; het is nooit te laat om het tij te keren; it aint over till the fatlady has sung.

en wat mij betreft zingt die pas als alles is gedaan om meer mensen bewust te maken dat ze als de sodemieter wakker moeten worden.
Waarschuw beheerder
donateur
maar het staat vast dat de wereld niet verder kan gaan zoals t nu gaat. zoveel mensen. dat kan gewoon niet. er komt nog wel een dikke ziekte die hoogstens 1% van de mensen overlaat. een over ander gemanipuleerd virus wat door de lucht verspreid raakt.

de natuur is de hoeder van de balansen in de wereld. wij als mens verzieken de natuur nu om die balansen voor ons gunstig te houden, maar in feite maken we het grote plaatje kapot voor onszelf in de toekomst. telkens komen er gevaarlijkere ziekten, waarom? de natuur slaat terug! de balans moet rechtgetrokken worden.

wat zei einstein ooit? als de bijen sterven is het einde nabij. toevallig las ik laatst dat het aantal bijencolonies enorm is gedaald. veel dode bijen en vreemde ziekten :O

Waarschuw beheerder
als je het mij vraagt is aids niet een product van de natuur, maar van de Illuminati evenals SARS ed.

kan je het nodige over vinden, dus ik sluit aids als aards bestrijdingmiddel volledig uit. owjah, de planeet overvol?

doe niet zo gek; de planeet bied nog genoeg locaties om te wonen; de overheid daarintegen steekt liever geld in bullshit en oorlog inplaats van bijv de woestijn leefbaar te maken.

ja het kan DUH, tuurlijk kan dat; we kunnen zelfs op de noordpool wonen als we dat zouden willen; als we een fatsoenlijke overheid zouden hebben die geeft om zijn volk in plaats van om zijn economie ;)
Waarschuw beheerder
donateur
euh de planeet is echt wel te vol!! zoveel mensen. van welk dier bestaat nog zon grote populatie dan?

Zoveel energie is nodig om mensen draaiende tehouden. we staan gewoon tever af van de natuur. jahoor op de noordpool wonen, wat is daar voor nodig dan? speciale huizen, voedsel vinden op de noordpool? lekker eenzeidig pinguins eten als ze al niet op de zuidpool zijn.

net zoals leven op de woestijn. alsof daar geen giga berg energie voor nodig is om het daar leefbaar te maken.
Waarschuw beheerder
op dit moment is de mens bezig balansen te verstoren. 21-12-2012 beloof wat spannends te worden, een nieuw tijdperk komt er inderdaad aan. Ik heb t gevoel alsof we in een stroom versnelling zijn geraakt.

Nieuwe info en kennis komt men te weten. technologische ontwikkelingen gaan snoeihard.. Het is alsof we in een climax zitten naar een bepaald punt, zou dat punt 2012 zijn?

Dat dat punt er komt is voor mij zeker. En als dat punt er toch komt zou het wel heeeeeeeeel toevallig zijn als dat NIET 2012 is.

Waarschuw beheerder
je doet net alsof de mens nog een stel holbewoners zijn :)

de technologie is er allang; elke dag pinguins eten is natuurlijk niet de bedoeling gezien ik respect heb voor de natuur; wanneer we niet meer te maken hebben met een geld beluste overheid kan de ware wereldwelvaart gebruikt worden om de planeet te vernieuwen.

er is echt wel wat te vinden en vergeet niet dat er in amerika ook van die krankzinnig lange wegen zijn met alleen maar uitgestrekte onbebouwde gebieden.

giga berg energie in de woestijn; hmm even denken AH ik weet het al; wat dacht je van zonne energie :O :P

maar okee, gelijk heb je; we zijn wel met krankzinnig veel wezens; het zorgt sneller voor irritatie omdat we een steeds kleiner eigen territorium hebben.

misschien is het dan toch goed als een overdosis mensen sterft; meer dan de helft is toch te braindead om te begrijpen of te accepteren wat er hier gebeurt of houden zich te krampachtig vast aan hun oude geloofsovertuiginen.

de vraag is of jij (in het algemeen) de post-2012 periode geestelijk en mentaal wel aan kan? :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
hey maar serieus.

hoe regel je illegale pirate tv en dat je toch op de buis zichtbaar bent? desnoods tijd rippen van een veel bekeken zender, al die zenders zitten toch bij de illuminti dus fok hun. en als je om primtime, half 9 ineens, wij onderbreken deze geestdodende film om jullie op de hoogte te brengen van onze huidige planetaire status.

HOE?

want dit moet echt; ik ken al iemand die er mee bezig is; maar hoe meer opties hoe beter natuurlijk. ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
over 20 jaar zitte wel al dik in de nano-technologie.. en kenne we alles maken en laten verdwijnen als we dat willen

dus ook co2 wegdoen of o2 aanmaken..

:-) in mijn ogen komt alles wel goed.. MAAR

we moete nu wel ons uiterste best doen om het milieu niet sneller en sneller te vervuilen en verderven etc.
Waarschuw beheerder
hoe regel je illegale pirate tv en dat je toch op de buis zichtbaar bent?

Volgens mij is dat niet mogelijk. In de tijd dat we alles nog via de ether ontvingen kon je op iemand anders zijn frequentie (of op een unieke) uitzenden. Dat kan uiteraard nog steeds, maar wie kijkt er nog naar TV via de ether? :-P

Om je signaal via de kabel uit te zenden zal je toch echt een deal moeten sluitenmet een kabel maatschappij. Ff doorsparen ;-)

Waarschuw beheerder
ja dat gaat dus nooit lukken; dan stel ik gewoon een hostile takeover voor :)

niets is me te gek, ik ben half palastijns, little terrorist inside :devil:
Waarschuw beheerder
Half Palastijns? Ha, laat Eltiena dat maar niet horen! ;-P Filistijnen (= palastijnen toch?) hebben de Joden al heel wat narigheid bezorgt ;-P

Waarschuw beheerder
ik weet van nix O:)

:devil:
Waarschuw beheerder
Hahaha!!! Jij was zeker die mutherfucker die samson zijn ogen uit heeft gestoken? Ghehehehehe :devil: Of was je die filisteinse jongen die bezeten was door de duivel maar niet door jezes geholpen werd?

Waarschuw beheerder
ik schijn in die tijd een egyptische hoge priester te zijn geweest en niet veel later was ik een zwerver in de dark ages. vaak aan de schandpaal gestaan; tja wat wil je; als ik diezelfde shit verkondigde die ik nu ook verkondig en als je kijkt hoe duf mensen nu nog reageren, tja dan snap ik wel waarom ik zo ben als ik ben ;)

ik ben de eeuwige rebel :jaja:
Waarschuw beheerder
Ben je lekker mee (y) Weet je zeker dat je nog nooit gekruisigd bent :-P
Waarschuw beheerder
van welk dier bestaat nog zon grote populatie dan?

Er zijn verschillendediersoorten waarvan de populatie groter is dan van de mens....

Enkel zijn wij wel allesoverheersend....

Waarschuw beheerder
nou sowieso als je alle bacterien van alle mensen die op onze huid rondlopen bij elkaar op zou tellen dan zijn dat meer wezens dan mensen ja :P

Ben je lekker mee Weet je zeker dat je nog nooit gekruisigd bent

ben uiteindelijk in een kerker gestorven, maar gekruisigd neuh; der zijn trouwens veel ziekelijkere manieren om te sterven.

jezus mag van geluk spreken dat hij niet geboren is in de buurt van Shaka Zulu :D

dikke spiets door zijn anus :P
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
ik denk dat de enige oplossing is onze eigen politieke partij te beginnen.

ik zie die kneus van een balkenellende en heb zoiets van godver; als zo`n uber nerd als hij de politiek in kan dan doe ik het ook.

persoonlijk ben ik ook echt niet bang om neergeschoten te worden of vermoord voor mijn idealen; zonder idealen leef je niet eens ;)

politiek partijtje dan? ik wil niet de wereld redden in mijn 1tje; das saai :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
we zullen zien in 2012 :9
Waarschuw beheerder
*on topic topic mode aan*

deze aarde, genaamd Gaia is ook een lichaam; als we goed zijn voor dit lichaam... denk je eens in

Doe niet zo gek; de planeet bied nog genoeg locaties om te wonen.

Dat klopt niet bij elkaar. Jij rekent per vierkante meter die jij als 3d persoon nodig hebt om te slapen en te werken en alles daartussenin. Maar het reikt veel verder. Een mens neemt veel meer ruimte in beslag dan hij denkt, alleen is dat niet echt meetbaar.

Bedenk je even wat voor spullen jij allemaal gebruikt. Bijna allemaal op de een of andere manier in een fabriek gemaakt, getransporteerd en verkocht. Alles waar je geld aan besteed heeft energie gekost, en bijna alles grondstoffen (als je olie voor energie even niet als grondstof meerekent) Door de spullen die jij consumeert, of het nu duurzame spullen zijn zoals een auto of een huis of dingen die je direct consumeert zoals eten of stroom, is het nodig dat er fabrieken staan, wegen en winkels worden gebouwd en olie word verstookt. En niet per product of dienst een of twee van deze ruimte verslinders, nee meestal allemaal.

Krijg je al een beetje een idee hoeveel jij als 1 aardbewoner van de 5 of weet ik veel hoeveel miljard er zijn al aan ruimte opslokt?

En natuurlijk, er zijn nog viekante kilometers over waar we kunnen bouwen. Als we echt zouden willen, ja natuurlijk zouden we de natuur nog verder kunnen verneuken. Ik twijfel er niet aan dat de mensheid er in slaagt hun toe eigenen van land in de ruimste zin van het woord nog sneller te laten verlopen. We doen tenslotte de afgelopen 100 jaar niks anders. Land ontginnen, overal wegen en steden en industrie bouwen. Fuck, ik zie het voor m'n neus gebeuren!!!! De stad waarin ik woon is sinds ik er woon minstens dubbel zo groot geworden!

Maar ik neem toch aan dat je met mij eens bent dat hoemeer mensen er zijn, hoemeer er van Gaia gevraagd word? Land, grondstoffen, Flora en Fauna. Gaia moet steeds meer inleveren. De vergelijking met een lichaam vind ik heel mooi. Wij zijn een 'bacterie' die leeft op het lichaam van Gaia. In bepaalde mate zijn we goed voor het lichaam, net zoals alle andere 'bacterieen' (bloemen en planten) maar again net zoals die anderen is te veel nooit goed. We voeden (en dan bedoel ik niet alleen eten) ons met Gaia's lichaam zoals een bacterie zich voed met bepaalde stoffen uit een lichaam. Dus moet zij wel genoeg tijd hebben om voedsel aan te maken. Dat heeft ze niet, daarom hebben we manieren gevonden om ons te voeden die niet goed zijn voor het lichaam (de bacterie, of virus, is gemuteerd van goed naar kwaadaardig). De rem is er af. We verspreiden ons steeds sneller, waardoor we steeds meer van Gaia's lichaam opeten of stuk maken.

Totdat Gaia 'sterft' In dit geval tijdelijk, zoals, Tadaaaa!, Jezus ;-) Als de Host dood gaat sterven de bacterieen of parasieten in het lichaam ook. Maar als alles weer tot rust komt en Gaia (of metaforisch Jezus) weer verijst uit de dood ontstaat er weer nieuw leven. Of dat mensen zullen zijn? Misschien hebben de dino's zich dat ook ooit afgevraagd ;-)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
mensen...het ging over olie...:/
en nu wil er eentje een pirate tv kanaal opzetten... nou ja, als jij daar beter van word, vooral doen :jaja:

maar ik zie weinig dat we er tegen kunnen doen eigenlijk...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
mensen...het ging over olie

Nee, het ging over het verneuken van de aarde. We're back on track aint we?

Waarschuw beheerder
true je hebt gelijk; mensen hebben ook een psychologische ruimte nodig; maar wat is dan acceptabel; hoeveel mensen zouden er maximaal hier op aarde kunnen leven zonder dat we het habitat van onze soortgenoten of onze minder bewuste dierlijke en insectoide medebewoners.

want het is waar, in feite bouwen we de boel ook helemaal vol todat er niets meer over is van deze mooie planeet en indeed als een bacterie/parasiet zuigen we de planeet uit.

maar zoals je al zei, er zijn goede en slechte bacterien; hoewel teveel nooit goed is; tja daar zeg je wat; dan zou je het als onvermijdelijk kunnen zien.

moet je een voorstellen dat al die parasieten en bacterien op mijn lichaam dusdanig zijn geevolueert dat ze steden gaan bouwen en speciale bloedboren bouwen; omdat ja olie is het bloed van de planeet; affijn; het idee dat er allemaal wezentjes op mij mij volledig uitbuiten en uitzuigen lol; tja nee, dan zou ik als gaia zijnde ook ff zeggen EY KAPPEN NOU :P

een illegale pirate tv zender oprichten is aan de ene kant zwaar offtopic uiteraard, maar met oog op info verspreiden wat belangrijk is voor het volk is het weer niet offtopic; hoevaak krijgen we alleen maar bullshit te horen via de media; media is alles BEHALVE onafhankelijk en vertellen ons precies wat de overheid wil dat wij weten.

zodoende als je dan het 1e stuk gelezen hebt van de topic opener merk je zijn frustratie over het feit dat een intens belangrijk onderwerp als dit ergens achteraf in een klein column op pagina 8 weg gepropt is.

dat is krankzinnig; en idd de paus die staat 3 dagen lang op de voorpagina, maar over 20 jaar, is er geen voorpagina meer.

vandaar een pirate tv zender, of misschien een politieke partij; aan de ene kant heb ik zoiets van ach fuck it; zoals je hier al ziet kan het de meeste niet schelen en hebben ze zelfs zoiets van ach komt wel goed; nee kijk uit je fucking ogen; de overheid doet dit ons aan; het komt niet goed; en vergis je niet; die overheid ruckers hebben de cash en de mogelijkheden voor als dit gebeurt dat zij de knaken hadden om dikke bunkers te laten bouwen.

zij hebben niets te vrezen van een komende natuur ramp; wij wel!!!!

aan de andere kant heb ik dan toch zoiets van ja hey; ik ben een mens, jullie zijn mensen; ik ben geen asociale niets om anderen gevende eikel; ik heb mijn babbel mee; ik vind dit boeiunde materie; ik vind de aarde en mijn leven belangrijk; dus waarom zou ik er NIET voor vechten of iets voor doen?

op mijn kont zitten en wachten tot de aarde vergaat is gewoon niet mijn ding; echt niet :nee:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
hoeveel mensen zouden er maximaal hier op aarde kunnen leven zonder dat we het habitat van onze soortgenoten of onze minder bewuste dierlijke en insectoide medebewoners verwoesten

Mwa, hoeveel dat er zijn weet ik niet, maar dat we dik over dat getal heen zitten weet ik wel! Mensen denken altijd dat alle ruimte hier op aarde van hun is, en dat ze net zolang door kunnen bouwen tot er geen vierkante meter meer over is. Dat zie je ook aan jouw reactie. Mensen kunnen toch op de noordpool wonen? Ja, mensen kunnen overal wel wonen maar vergelijk het nog eens met een lichaam:

Als je kanker hebt breid die ziekte zich ook steeds verder uit. Maar het is niet zo dat je pas dood gaat als het gezwel net zo groot is als je hele lichaam. Nee, tot een bepaalde grote kan het geen kwaad, maar word het groter takel je snel af tot je op een gegeven moment dood bent. Hetzelfde als de vergelijking met lichaams vocht en olie die ik eerder maakte. Je lichaam betstaat voor meer dan 70% uit water, maar het is niet zo dat je pas dood gaat als alle 70 zijn verdwenen. Zo is het met alles.

Wij nemen nu strikt genomen misschien maar 15 tot 20% van het totale aardoppervlak in beslog, maar dat kan toch al kritisch zijn. Bedenk maar een wat er gebeurt met je als je een kanker gezwel in je lichaam hebt ter grote van 20% (zeg maar zo groot als je hele hoofd). Dat kan niet eens, dan was je al veel eerder dood geweest.

op mijn kont zitten en wachten tot de aarde vergaat is gewoon niet mijn ding; echt niet

De mijne ook niet, maar je kan zo weinig meer doen dan mensen proberen bewust te maken. Een beetje milleu vriendelijk je afval scheiden of voor een keertje de auto laten staan is een druppel op de gloeiende plaat. Sterker nog, als we zo ver zouden komen dat iedereen op de hele wereld millieu bewust zuo leven, dan nog is het niet veel meer dan een druppel. De industrie gaat wel door hoor!

Waarschuw beheerder
De mijne ook niet, maar je kan zo weinig meer doen dan mensen proberen bewust te maken. Een beetje milleu vriendelijk je afval scheiden of voor een keertje de auto laten staan is een druppel op de gloeiende plaat. Sterker nog, als we zo ver zouden komen dat iedereen op de hele wereld millieu bewust zuo leven, dan nog is het niet veel meer dan een druppel. De industrie gaat wel door hoor!

wat is het nut dan mensen bewust maken van een aankomende ramp waar we niets meer aan kunnen doen?

dan kan je ze net zo goed in die waan laten.

er is volgens mij echt wel een manier waarop we in ieder geval wel wat kunnen doen; al doen we net alsof de wereld niet een ramp staat te wachten; mensen bewust maken dat de overheid werkelijk alleen omzichzelf geeft wereldwijd; het zijn daarnaast ook idioten als een bush die het voor iedereen verneuken; der moet echt wel een manier zijn om de overheid gewoon omver te stoten; het is men vroeger gelukt zo`n revolutie; ik zou dolgraag een nieuwe revolutie zien, maar dan 1 waar het volk eindelijk de macht krijgt; zoals het hoort; meeste mensen zijn echt niet slecht en ik blijf erbij als jongens zoals ik en bijv Tja-en Toen wereld "leiders" zouden zijn; zou het gewoon overal vrede zijn en zouden er geen geheimen voor het volk zijn en zou milieu verzorging op nr 1 staan etc etc.

spreekt voor zich; onze wereld leiders zijn een stel zielige kleine kinderen :nee:
Waarschuw beheerder
ik heb deze site in een ander topic ook al geplaatst, maar hij blijft wel grappig:
www.exitmundi.nl

Allemaal "end of the world" scenario's :)

Let niet op zijn "mening" maar hij zijn wel leuke dingen 8)
Waarschuw beheerder
Een mens neemt veel meer ruimte in beslag dan hij denkt, alleen is dat niet echt meetbaar.

Check dit;

Hoeveel grond een mens nodig heeft om op een biologische en duurzame wijze te voorzien in zijn behoeften als verbruiker wordt bepaald door de verbruiksbehoeften van de mens. Deze verbruiksbehoeften zijn verdeeld in de volgende hoofdcategoriëen: voedsel, huisvesting, transport, gebruiksgoederen en diensten voor ontwikkeling en gezondheidszorg. Om in al deze behoeften te kunnen voorzien is land nodig. Het land dat nodig is om op basis van continuïteit alle verbruikte hulpbronnen te reproduceren en de ontstane afvalprodukten te assimileren, noemen wij ecologisch productief land. Hoeveel ecologisch productief land een bepaalde menselijke samenleving nodig heeft, wordt gedefiniëerd als de 'ecologische voetafdruk' en kan worden onderscheiden naar het type begroeiïng en naar de capaciteit om het afval van de samenleving op te slaan of af te breken.
Dankzij de technische vooruitgang hebben we onszelf meer ruimte geschapen en nu zijn we bezig die ruimte vol te maken. Nederland is daar een schoolvoorbeeld van.

Onze aardbol omvat 14,5 miljard hectare land en 36 miljard hectare zee. Na aftrek van de ijskappen, woestijnen, semi-aride streken en braak- of onvruchtbaar land blijft er 8,9 miljard hectare grond voor menselijk gebruik over. Delen we dit door het huidige aantal van 6 miljard mensen op de aarde dan komen we uit op 1,5 hectare beschikbare grond per inwoner. Per persoon en per type samenleving kan de behoefte aan land aanmerkelijk verschillen, maar er is een onmiskenbare trend in toename van de vraag naar 'levensruimte' per individu naarmate het inkomen stijgt.

De mens doet op de aarde en op haar vele hulpbronnen vaak een zwaarder beroep dan strikt genomen verantwoord is. Duurt een periode van onverantwoord en zwaar beroep te lang, dan is er sprake van roofbouw: het land wordt minder productief. In plaats daarvan zou de mens zijn natuurlijk kapitaal in stand moeten houden om van de rente te leven. De realiteit is dat een land als Nederland grotendeels van andermans kapitaal leeft. Nederland 'gebruikt' een oppervlakte land die vele malen groter is dan die van ons eigen land. De meeste westerse landen leven met zo'n te royale 'voetafdruk' behalve Noorwegen, Zweden en Canada.

Rees en Wackernagel stellen vast, dat de mens ongeveer 1 hectare land nodig heeft voor de ecologische productie van energie uit waterkracht, wind, zonne-energie of voor de aanplant van gewassen die fossiele brandstoffen vervangen. Als voorbeeld voor het laatste wordt ethanol genoemd. Eén hectare land zou genoeg ethanol kunnen opbrengen voor een energieproduktie van 100 GJ per jaar. Met één hectare land zou in de energiebehoefte van 3kWh voor één mens kunnen worden voorzien. De opbrengst per hectare zou in het geval van hydro-electriciteit en windkracht groter kunnen zijn en qua landgebruik zuiniger. Laten we 1 hectare voor ecologische energiewinning per mens reserveren.

Willey stelt vast dat circa 1 hectare (regen-)woud per persoon nodig is voor de absorptie van CO2 die ontstaat bij de energieopwekking door verbranding op een niveau van 100 GJ per jaar. Daarnaast is er natuurlijk de absorptie van CO2 door plankton en algen in de oceanen, wat naast de regenwouden een belangrijke 'CO2 sink' is.
Samenvattend stelt Willey, dat er per persoon 1 á 2 hectare land nodig is voor de voedselvoorziening én voor al wat verder noodzakelijk is voor het leven van de mens. Volgens deze globale redenering zou er in Nederland ruimte over zijn voor 5 á 7 miljoen mensen.

Indien we ons in een betere wereld zouden bekommeren om de ecologie, dat wil zeggen om het behoud van de aarde en het welzijn van de mensen, de dieren én de planten, dan zou de ecologische voetafdruk minstens 3 hectare per mens moeten zijn. Er blijven natuurlijk vele vage kanten aan zo'n redenering kleven, maar het geheel van gedachten geeft wel een duidelijke richting aan. Projecteren we deze getallen op de situatie in Nederland, dan merken we op, dat de huidige bevolking nu beslag legt op een landoppervlakte die 15 á 20 keer zo groot is als die van Nederland zelf. Volgens Rees en Wackernagel gaan de huidige aanspraken van de wereldbevolking op de grondstoffen en op de natuur de draagkracht van onze aardbol als geheel te boven.

Bron: www.tienmiljoen.nl
Waarschuw beheerder
we zullen zien in 2012

Hopelijk daarvoor al :)
De mijne ook niet, maar je kan zo weinig meer doen dan mensen proberen bewust te maken. Een beetje milleu vriendelijk je afval scheiden of voor een keertje de auto laten staan is een druppel op de gloeiende plaat.

Maar wel een begin van het 'milieubewustzijn'. Wat je binnen je eigen bewustzijnscirkel verbetert zal uiteindelijk de grote cirkel bereiken. Alle druppels samen doen een emmer overlopen (2012?).

Waarschuw beheerder
Weet je wrom de aarde aftakelt? Omdat die godverdommese tering hippies in de jaren 70 de kernenergie hebben zwartgemaakt en er dus nog steeds super veel olie verstookt moet worden. Kernsplitsing geeft geen uitstoot en uraniumwinning is veel milieuvriendelijker dan olie boren. Je graaft een diepe put, haalt 100 ton erts naar boven en whoppa!!! weer 3 maanden energie voor een middelgrote stad :P
Waarschuw beheerder
Kernenergie zou een optie kunnen zijn als het afvalprobleem afwezig is. Enkele bevindingen;

Nergens ter wereld is nog een definitieve opslag gerealiseerd en ook in Nederland vlot het niet erg.

Kortom, de geschiedenis van kernenergie in Nederland is een geschiedenis van ongelukken, affaires en niet waar gemaakte verwachtingen; en het einde is nabij. En daarin verschilt Nederland niet met de rest van de wereld.

Bron: http://www.laka.org/teksten/KENed-01/3-nederland.html

Er zijn tal van voorbeelden van wantoestanden voor bevolkingsgroepen die in de buurt wonen van plekken waar kernafval wordt opgeslagen. Dus zo simpel als je het stelt PQ is het niet.

Waarschuw beheerder
De gletsjers in het Zuidpoolgebied smelten sneller dan gedacht als gevolg van de opwarming van de aarde. Dat is gebleken uit omvangrijk Brits-Amerikaans onderzoek dat morgen in het wetenschappelijke blad Science verschijnt. De Sjögren-gletsjer is sinds 1993 ongeveer 13 kilometer kleiner gewonden.

[img width=250 height=100]http://www.hln.be/hln/artikels/foto/large_32936.jpg[/img]

Volgens de onderzoekers zijn de 287 gletsjers die ze onderzochten de jongste vijf jaar met gemiddeld 50 meter per jaar gekrompen, sneller dan in elke andere periode in de afgelopen 50 jaar.

Het smelten van gletsjers en ook van andere ijsmassa's aan de polen als gevolg van klimaatveranderingen, leidt tot een verhoging van de zeespiegel. De gevolgen daarvan kunnen volgens experts uiteindelijk zeer ingrijpend zijn, vooral voor laag gelegen landen.

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
leidt tot een verhoging van de zeespiegel. De gevolgen daarvan kunnen volgens experts uiteindelijk zeer ingrijpend zijn, vooral voor laag gelegen landen

Gaan we toch weer op terpen wonen, net als onze voorouders :)
Op sommige plekken in het rivierengebied wordt het al gerealiseerd.

Waarschuw beheerder
Nasa-rapport bevestigt broeikaseffect

De Aarde neemt meer zonne-energie op dan ze afgeeft en de warmte-balans op onze planeet raakt daardoor helemaal uit evenwicht. Die bevinding bevestigt de opwarming van de aarde door het broeikaseffect dat veroorzaakt wordt door de menselijke vervuiling.

Dat blijkt uit een studie van ruimtevaartorganisatie NASA. "Het onevenwicht op het vlak van energie is het doorslaggevende bewijs dat de wetenschappelijke schattingen over de impact van de menselijke bedrijvigheid op het klimaat correct zijn", zo zegt James Hansen, directeur ruimtevaart van het Goddard-instituut van de NASA. De resultaten van de NASA-studie stonden vrijdag te lezen op Science Express, de online-versie van het wetenschappelijke vakblad Science.

[img width=249 height=226]http://www.hln.be/hln/artikels/foto/large_33708.jpg[/img]

De Aarde neemt meer zonne-energie op dan ze afgeeft en de warmte-balans op onze planeet raakt daardoor helemaal uit evenwicht. Die bevinding bevestigt de opwarming van de aarde door het broeikaseffect dat veroorzaakt wordt door de menselijke vervuiling. Dat blijkt uit een studie van ruimtevaartorganisatie NASA. "Het onevenwicht op het vlak van energie is het doorslaggevende bewijs dat de wetenschappelijke schattingen over de impact van de menselijke bedrijvigheid op het klimaat correct zijn", zo zegt James Hansen, directeur ruimtevaart van het Goddard-instituut van de NASA. De resultaten van de NASA-studie stonden vrijdag te lezen op Science Express, de online-versie van het wetenschappelijke vakblad Science.

De studie verzamelde onder meer gegevens van weerstations op oceaanboeien en vergeleek ook informaticamodellen van oceaangegevens. Uit de verzamelde gegevens bleek dat de Aarde in een gegeven tijdspanne per kubieke meter 0,85 watt energie meer opving dan uitstraalde. Indien die toename van energie op Aarde aanhoudt, zal de mediane temperatuur tegen het einde van deze eeuw met 0,6 graden Celsius toenemen, zeggen de onderzoekers. Hoewel dat op het eerste zicht niet zo veel lijkt, zou die opwarming een belangrijke impact kunnen hebben op het klimaat, luidt het.

had dit ook al gepost bij 2012 topic, maar goed; heb het idee dat het hier ook kan staan O:)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Mooi stukkie!!

je hebt helemaal gelijk!! en ik denk dat iedereen dit ook weet, maar wat doe je eraan? Helaas draait deze wereld om geld en macht, niet om het milieu...

Natuurlijk weet de regering van Borneo dat er illegale houtkap plaats vind in de tropische regenwouden, wat doen ze eraan? juist: NIKS!

Die mensen hebben geen ander werk en inkomen.. ze kunnen overleven door de houtkap! en dat is precies zo met de zeehonden jagers in Canada.

Alleen als het spelletje van geld en macht ophoud, zal er iets kunnen veranderen....

tot die tijd:
een beter milieu begint bij jezelf ;) :flower:

Waarschuw beheerder
Copy paster :gaap:

Waarschuw beheerder
nou en :S

ik kan het allemaal gaan lezen en met me eigen woorden verwoorden of het gewoon copy pasten omdat ik lui ben; who fuckin cares :frusty:

Waarschuw beheerder
Ja hij zet er geen bron bij dus dat betekend:
Pronken met de veren van een ander.

dus daar mag ik geen opmerking over maken?
:/

Waarschuw beheerder
lekker boeiund weer :vaag:

dude jij draagt toch ook (merk)kleding die een ander heeft gemaakt :frusty:

beetje pronken met de kleding van een ander; kan je soms zelf geen kleding maken :S

i rest my case :cocktail:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
@mr morningstar
Wees blij dat ie reageert, geeft aan dat ie toch het stuk leest en misschien wel aan het denken wordt gezet.
Waarschuw beheerder
Check this out! Grappig stukje op Exitmundi over het 'runaway Greenhouse effect'

We’re in for a surprise. A few tens of years more, and our climate might suddenly go totally berserk. For starters, it would turn our planet into a lifeless, super hot oven, much like the planet Venus. Welcome to the ghastly phenomenon dubbed ‘the runaway greenhouse effect’. And the really scary part is: we seem to be heading straight towards it.

Phew! Aren’t we lucky? In the 1990s, they predicted we would get climate warming. The poles were about to melt, they said. Entire countries would get flooded. Huge hurricanes would sweep across the globe. Millions of people would die. Well: they had it all wrong. It’s the 21st century now -- and little has happened so far.

But then, suddenly, it all changes. From one month to the next, the climate of the world goes wild. Temperatures jump. The ice caps of the poles crumble, pushing the sea levels up. The snow caps on the mountain tops melt, turning even the tiniest rivulet into a roaring body of water. Cities are flooded, countries washed away. Tornadoes and hurricanes push across the globe. Harvests fail. Economies crumble. Tropical diseases like malaria and dengue push northwards. Forests turn into deserts. And of course, millions of people perish during all the mayhem.

And if you thought that was bad: you haven’t seen nothing yet. Within a few years, the situation goes totally out of hand. Temperatures just keep on rising, faster and faster. And as they do, more and more water on Earth begins to evaporate. The sea level starts to drop again. If you’re one of those poor souls who had his country or city flooded when the ice caps melted, you might be glad to find the sea retreating. But don’t put that flag out yet. What you’re witnessing, is the end of the world. Nothing more, nothing less.

Here’s how it goes. As the temperatures rise, more water evaporates. But as more water evaporates, our atmosphere gets thicker -- causing the temperatures to rise even more. And as the temperatures rise even more, even more water evaporates. And as even more water evaporates... You've got it: there’s a chain reaction going on. The dreaded ‘runaway greenhouse effect’ has just kicked in.

The Runaway Greenhouse: The facts

Of course, we could have known what was coming. Ever since the 1990s, there were some climatologists warning for it. But their calculations were laughed away, ill understood by the general public or ignored by the politicians in charge of things. The climatologists were dubbed pessimists. Even though their computer models told otherwise.

As late as 2001, the UN’s Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) formally warned that the greenhouse effect could ‘unleash catastrophic and irreversible changes to key planetary processes that make the world habitable.’ In 2005, a British government research council repeated the warning. And added the effect could kick in as soon as 2015.

The runaway greenhouse effect works quite simple, really. First, you should realize why we have an atmosphere in the first place. That’s because there’s a lot of water vapor and carbon dioxide in the air. There’s nothing wrong with that. The carbon dioxide and the water vapor serve as a ‘blanket’: they prevent some of the incoming heat from the sun from flying off again into space.

Killer Fog: The atmosphere will turn the planet into a shadowy fog world, as the atmosphere fills itself with water vapor.
At least, that’s how things went until one day, six billion humans came around. Mankind literally pumps trillions of tonnes of greenhouse gases like carbon dioxide and methane into the atmosphere.

No big deal, so far. Calculations show that this massive amount of extra greenhouse gas will only push up the Earth’s temperatures a few degrees. Besides, about one quarter of all the methane and the carbon dioxide is cleaned up by nature each year.

But around 2015, (*edit* 2012 misschien? ;-) ) that could suddenly change. The climate warming could pass a critical threshold. The ice caps of the poles could melt. This would set free billions of tonnes of extra carbon dioxide: the ice caps are full of tiny bubbles of trapped ancient air with a lot of carbon dioxide in them. This suddenly gives an extra push to the greenhouse effect.

Also, the warming could unleash carbon dioxide that is trapped in sea sediments, in the permafrost of Greenland and in the soil. And worse: the warming could set free the trillions of tonnes of methane that are stashed away below the ocean's floor. At the same time, nature could get ‘saturated’ with carbon. Of course, plants and soil organisms will still breathe carbon dioxide. But there will be too much of it.

And in the end, the water vapor kicks in. While it gets hotter, oceans and rivers start to evaporate. This would make the atmosphere denser and hotter, pushing up the evaporation, making it hotter... And so on.

Then you would have it: an environmentalists nightmare. The greenhouse effect will go wild. And wilder still -- until we live on a planet with an atmosphere so hot that lead and tin actually melt in it.

Gaat mij persoonlijk een beetje ver. Maar toch...

@ Beatbox: interessant stukje over die ruimte die en mens opslokt. Geeft mijn eerdere stelling dat wij al veel te veel ruimte in beslag hebben genomen nog een beetje meer kracht