Partyflock

Antonio Donà: 100% Tuneboy!

Antonio Donà: 100% Tuneboy!

door , gepubliceerd op
Antonio Donà: 100% Tuneboy! (afbeelding)
ArtiestTuneboy Site
Click here for the English version of this interview


De nieuwe generatie hardstyle lovers kent hem wellicht pas sinds een paar jaar. Via z'n optredens op feesten als Tomorrowland, Decibel, Q-BASE en Dance Valley. Omdat tracks als 'Re-Generate It' en 'Hear This' menig dansvloer uit haar voegen hebben doen barsten. Of als helft van het duo TNT aka Technoboy 'N' Tuneboy. Degenen die al langer in de hardstylescene meedraaien kennen de naam Tuneboy al van ver voor 2008, toen hij nog niet op het podium stond. Veel grote hits, die nu worden beschouwd als ultieme hardstyle klassiekers, staan op naam van dit alias. Een early feest zonder tracks als Housesensation, Sexbusters en Just A Detail is niet compleet.

Enkel gekeken naar Tuneboy en zijn releases kun je al spreken van een artiest die meetelt. Maar wie zich verder verdiept in de man achter dit project, kan echt niet meer om hem heen: Antonio Donà is een muzikaal genie die een enorme impact heeft gehad (en nog steeds heeft) op de hardstyle scene. Tientallen aliassen, honderden tracks, mixen en cd's, actief in de dance scene sinds 1996, één van de pioniers van wat we vandaag de dag hardstyle noemen en medeverantwoordelijk voor het succes van een van 's werelds grootste platenlabels: Saifam Records. Jarenlang hield hij zich verborgen in een kleine donkere studio om zich volledig op z'n muziek te kunnen richten. In 2008 besloot hij die muziek een gezicht te geven. Als Tuneboy heeft hij ontdekt dat hij niet slechts een producer in hart en nieren is, maar ook een DJ. En vanaf dit jaar wil hij eindelijk de wereld in zijn keuken toelaten, te beginnen met een twee uur durend openhartig Skype gesprek. Maak kennis met Antonio Donà aka Tuneboy.


[dump id=7614 left]Zoals veel biografieën beginnen, openen we ook dit interview met de vraag hoe het allemaal begonnen is. Donà antwoordt: "Dat is te wijten of te danken, hoe je wilt, aan mijn vader: een klassiek geschoold musicus die piano en contrabas speelde. Hij had daarnaast een grote passie voor elektronische muziek en we hadden thuis een kleine homestudio met daarin een computer, een sampler en een mixer. Toen ik een jaar of 14 was mocht ik daar van hem m'n gang op gaan. Ik rommelde zo een paar jaar wat aan." Het was niet vaders klassieke kant die Antonio aantrok. "Het was begin jaren '90 en ik raakte in de ban van hardcore en techno (wat in Italië meer een verzamelnaam was voor diverse soorten elektronische muziek, red.). Zodra ik oud genoeg was, stond ik iedere zaterdagavond los te gaan in discotheken in Bologna, Riccione en Rimini. Ik vond die muziek te gek en tja, dit zal het bekende riedeltje van menig producer zijn: ik wilde dat zelf ook kunnen maken. Dus als het even kon, zat ik in mijn vaders studio. Mijn vader vond dat overigens prachtig, ook als ik knoertharde hardcore produceerde. Hij had liever dat ik met die muziek bezig was dan dat ik buiten rondhing en rotzooi trapte. Hij is altijd open-minded geweest wat onze muziek betreft, ik vraag 'm ook regelmatig om feedback als we een track hebben gemaakt."

De omslag van 'aanrommelen' naar 'het echte werk' kwam in 1995. "Ik boekte progressie, vond dat mijn tracks professioneel genoeg begonnen te klinken om er meer mee te doen. Ik stuurde wat demo's naar platenmaatschappijen. Een vriend van me, Daniele (Fraboni, ed.) was ook al een tijdje bezig met produceren. Als 'Wide World' maakten we samen het nummer 'Integrated', stuurden een promo naar een aantal platenmaatschappijen en toen was daar ineens dat telefoontje van Paolino Nobile die bij Saifam Records werkte." Donà kan zich die woorden nog letterlijk herinneren. "Jullie hebben een goeie track gemaakt. DJ Cirillo heeft 'm geluisterd en vindt 'm te gek. We willen hier graag de eerste release op ons nieuwe label Spectra Records van maken.' Wat er toen door me heen ging is onbeschrijfelijk. Cirillo was dé DJ hier in Italië. Die man was mijn idool, ik stond in de weekenden vol bewondering naar hem te kijken als 'ie aan het draaien was en nu kreeg ik te horen dat hij onze track vet vond. Ik was echt oprecht de gelukkigste persoon op de aardbol. Ook vanwege het feit dat ik toen de bevestiging kreeg dat ik goed was in wat ik deed."

Ondanks die bevestiging duurde het nog nog een aantal jaren voor Donà echt volledig voor de muziek wilde en kon kiezen. "Daniele en ik zijn ingegaan op het aanbod van Paolino en hebben vervolgens nog een aantal platen gereleased op Spectra Records. In 1998 scheidden onze wegen zich: ik moest een jaar het leger in. Dat betekende ritme en regelmaat en de overstap naar een 'normale' baan na afloop van m'n dienstplicht lag toen ook voor de hand. Ik werd technicus in de airconditioning- en verwarmingsbranche. In de avonduren maakte ik nog wel eens muziek en bracht een paar releases uit. Muziek kon beter een hobby blijven, dacht ik toen." Toch bleek dat vooral een strijd tussen verstand en gevoel. "In 2001 kreeg ik opnieuw een telefoontje van Paolino Nobile. Of ik als technicus bij Alternative Sound Planet (één van de zes recording studio's van Saifam Records, red.) in Bologna wilde komen werken. Dat was een moeilijke keuze voor me, want ik had het echt goed naar m'n zin op m'n werk. Ik was goed in wat ik deed en verdiende lekker. De muziekwereld was onzeker en de boterham zou minder dik belegd zijn. Maar muziek was al van kinds af aan mijn grootste passie en ik voelde mijn hart sneller kloppen toen ik dat aanbod kreeg. Ik was nog vrij jong, in de twintig, dus ik heb gezegd: 'ik probeer het een jaar, laten we zien wat er gebeurt'. Hoe dat afliep moge inmiddels wel duidelijk zijn: ik ben nooit meer weggegaan bij Alternative Sound Planet."

[dump id=7617 right]Daar begon het grote avontuur dat niet veel later het stempel 'hardstyle' opgedrukt zou krijgen. En dat avontuur beleefde hij niet alleen: "Toen ik bij Alternative Sound Planet begon, leerde ik Cristiano Giusberti aka Technoboy en Luca Antolini kennen, die daar al werkten. Het was best een drukke boel in de studio, er was altijd wel een man of zes aanwezig, maar op muzikaal gebied waren wij echt de Drie Musketiers. De rest hield zich meer bezig met zaken als administratie en organisatie en wij zaten met z'n drieën in de studio te doen wat we allemaal het liefste deden: muziek maken." Donà kijkt met een grote glimlach terug op die eerste jaren. "De titel van één van onze tracks uit 2003, 'Speedwave – The Hardstyle Factory', sloeg op hoe wij te werk gingen. Onze standaard was minstens één track per week te releasen. Dat was ook de reden dat we veel verschillende aliassen hadden. Moeite kostte het niet, integendeel zelfs. Vooral die eerste jaren liepen we werkelijk over van de inspiratie. En iedere DJ draaide onze platen."

Cristiano en Luca maakten de bloeitijd van de hardstyle op een andere manier mee dan Antonio. "Zij waren DJ's in hart en nieren, draaiden al vele jaren voor ze bij Alternative Sound Planet kwamen werken terwijl ik maar één gig op m'n naam had staan. Dat was trouwens geen misselijk optreden: in 1996 mochten Daniele en ik een live-act doen in Cocoric̣, dé discotheek van Italië. Ik ging daar als het even kon op zaterdagavonden naartoe en toen stonden we er dus ineens on stage." Antonio klom tien jaar later pas weer een keer op het podium. "Mijn focus was produceren. Ik kan echt niet meer tellen hoeveel tracks ik op m'n naam heb staan. Het gaat richting de drie nullen, dat is een ding wat zeker is. Cristiano ging echter als een speer in zowel binnen- als buitenland. Zijn verhalen maakten me nieuwsgierig naar het leven van een DJ. In 2006 regelde Q-dance dat we onder de naam 'Hardstyle Masterz', één van onze vele aliassen was, samen op In Qontrol mochten draaien. Ik wist niet wat ik meemaakte! Dat is wel een ommekeer geweest ja. Cris heeft me ook laten draaien op zijn Technoboy solo party in de Silverdome."

Toch sprong hij opnieuw niet direct in het diepe, maar maakte een weloverwogen keuze om een paar jaar later pas echt het DJ'en en produceren te gaan combineren. "Dat is nu eenmaal mijn karakter. Ik weeg alles goed af en wil ook echt zeker weten dat ik dingen perfect kan doen, dat ik 100% kan zijn. DJ'en en produceren zijn twee totaal verschillende dimensies. Dat ik goed was in produceren was onomstotelijk bewezen: iedere DJ draaide onze tracks en we hebben echt enorme aantallen vinyls en mp3's verkocht. Maar 10.000 man aan het dansen zien te houden is een ander verhaal. Ik wilde me daar goed op voorbereiden. Daarbij hadden Cristiano en ik het ook drukker in de studio zonder Luca Antolini, die in 2005 besloten had zijn eigen muzikale weg in te slaan. Trance en progressive spraken hem meer aan. We zijn overigens nog steeds hele goede vrienden en hij komt hier nog regelmatig over de vloer. Dan hebben we altijd de grootste lol." En toen was daar Q-BASE 2008."Als ik daaraan terugdenk krijg ik weer kippenvel. Ik was gevraagd een early set te doen en dat vond ik zo te gek. Toen kon ik voor het eerst echt de platen waar ik zoveel passie en werk in gestoken had zelf ten gehore brengen. En het ging los!"



[dump id=7616 left]Tientallen aliassen en Donà koos voor Tuneboy. Op de vraag waarom antwoordt hij: "Omdat dat altijd mijn favoriete alias is geweest. Het was niet eens een keuze, het was een vaststaand feit. Ik ben 100% Tuneboy en zo wilde ik dus ook dat podium op."

En dan sta je daar als pionier van een scene tussen andere pioniers die al jaren op dat podium staan en tussen de nieuwelingen die bij de nieuwe generatie meer tot de verbeelding spreken... "Dat klopt en je moet jezelf dus ook echt profileren. Het DJ- vak is sowieso enorm veranderd. Toen de hardstyle net opkwam, draaide iedereen elkaars platen. Tegenwoordig is een DJ set meer een soort concert. Het zijn producers die op het podium staan, mensen die de muziek die ze zelf maken met het publiek willen delen. En vice versa: het publiek komt naar een DJ set omdat ze hun muziek willen horen. Als je mee wilt blijven draaien in de hardstyletop dan moet je zorgen voor goede producties. En wat 'goed' is verandert ook nog eens voortdurend, omdat de hardstylescene zo in beweging is en een relatief jong publiek heeft. Hardstyleartiesten hebben een veel kortere houdbaarheidsdatum dan artiesten in andere scenes. Het is echt hard werken om te zorgen dat je in beeld blijft."

De hardstyle scene verandert dus voortdurend en elke nieuwe periode brengt meer hokjes, meer regels en minder vrijheid met zich mee. "In order to play this game, you get to follow the rules to the game." Dat betekent niet dat Antonio Donà zijn hart niet meer volgt. "Beslist niet. Je kunt geen muziek maken als het niet vanuit je hart komt, althans, ik zou het niet kunnen. Maar andersom kunnen er wel dingen vanuit je hart komen die je niet altijd kunt maken. Het is voor ons pioniers soms best ingewikkeld: aan de ene kant staan onze fans van weleer tekeer te gaan tegen al het nieuwe wat we doen, alsof ze niet begrijpen dat muziek niet stil kan blijven staan en wij zodoende ook niet. Maar als je dan iets uitbrengt wat te retro klinkt snapt de nieuwe generatie het weer niet."

De fans van weleer vragen hem vaak naar z'n oude aliassen. "Waarom er geen Builder tracks meer uitkomen, of The Hose ofzo. Dat is eigenlijk heel simpel: daar zijn we gewoonweg niet aan toe gekomen. We zijn nog maar met z'n tweeen hier bij Alternative Sound Planet. Cristiano en ik hebben het veel drukker gekregen. Toen Luca vertrok, waren wij samen al voor zo'n 85% van alle muziek die uitkwam verantwoordelijk. Sinds vorig jaar doen we het volledig met z'n tweetjes. Paolino vond het na de vele jaren dat hij voor Saifam werkte tijd voor een nieuwe uitdaging: zodoende hebben Cris en ik ook alle organisatorische en administratieve taken op ons bord gekregen. Daardoor is er dus al minder tijd om puur met de muziek bezig te zijn. Onze main focus is Technoboy, Tuneboy en ons project TNT aka Technoboy 'N' Tuneboy." Voorgoed vergeten zijn die oude aliassen niet."Zeker niet! We zijn onze fans van het eerste uur niet vergeten. Ik ben en blijf zelf ook een groot fan van de muziek van weleer dus: wie weet..."

Cristiano gaf een tijdje geleden aan juist geen early sets meer te willen doen. "Dat is een van de vele dingen waarin we anders denken en van mening verschillen. Ik blijf juist graag early hardstyle sets draaien! Degenen die het Youtube filmpje gezien hebben van onze dagen met Audiofreq dachten misschien dat het een grap was, maar geloof me, we lijken vaak echt een getrouwd stel. We zijn allebei ontzettend koppig. Ik vind dat ik altijd gelijk heb, ook als ik ongelijk heb! En zo steekt Cris ook in elkaar. Het kan er heftig aan toe gaan ja, maar daar zijn we ook Italianen voor. Uiteindelijk weten we dat we gewoon allebei alleen tevreden zijn met het allerbeste en komt het onze muziek alleen maar ten goede."

Al sinds een tijdje zijn Tuneboy en Technoboy behoorlijk actief op hun social media kanalen."Ik richtte me altijd volledig richten op het produceren en social media was een compleet nieuwe wereld voor me. Het duurde dan ook even voor ik daarop insprong. Ik begrijp nu dat niet slechts je muziek voor je spreekt, maar dat mensen echt willen weten wie JIJ nu eigenlijk bent." Goeie vraag! "Als mensen me voorheen vroegen 'wat doe je in het leven' dan antwoordde ik 'muziek maken'. Maar nu is het 'ik ben papa van een prachtige dochter en ik zit in de muziek'. Ik ben bijna een jaar geleden voor het eerst vader geworden en hoewel het korte nachten zijn is het echt waar wat ze zeggen: zodra je dat kleintje in je armen hebt, doet de rest van de wereld er niet meer toe." Naast z'n werk en gezinsleven zijn er meerdere zaken belangrijk voor Antonio. "Ik sport graag en veel. Iedere ochtend om 08.00u ga ik een uur hardlopen of zwemmen, dat is echt een uurtje helemaal voor mezelf waarin ik kan nadenken of m'n hoofd juist leeg kan maken. Ik heb vast wel een sixpack van dat vele sporten hoor, maar omdat ik ook heel graag mag eten en drinken heeft die zich ergens onder verstopt! Hoewel ik weinig vrije uren heb, probeer ik wanneer het kan ook tijd door te brengen met m'n vrienden. We zijn allemaal eind 30, maar in ons hart nog steeds zes maffe gasten die denken dat ze 18 zijn. We houden van lol trappen, onzin uithalen, biertjes drinken in de kroeg. Als je hen zou vragen mij te beschrijven, zouden ze denk ik zeggen dat ik een droogkloot ben, dat ik altijd volledig voor dingen ga, dat ik koppig ben en dat mensen altijd bij me terecht kunnen voor een luisterend oor."

Na ruim twee uur geskyped te hebben concludeert Antonio dat het eerste diepgaande interview dat hij ooit gaf 'm is meegevallen. "Ik ben gewoon niet gewend om zoveel over mezelf te praten (in het Engels!). Toch is mijn doel voor 2012 om meer van mezelf te laten zien en horen. Ik heb pas geleden een gratis track weggegeven die '100% Tuneboy' heet, een mash-up van twee grote hits van me. Daarnaast ben ik begonnen met 'I Sound Loud on Soundcloud' en daarmee wil ik nog veel meer gaan doen. Een podcast-achtig idée waarin ik ook informatie geef over m'n werk van weleer. Ook wil ik op m'n Soundcloud account sets gaan uploaden die ik op feesten draai, dus reden te meer om me te boeken! Ik loop eigenlijk over van de ideeën. Ben aan het nadenken over Youtube tutorials voor beginnende producers, videoreportages, contests etcetera. Ik ben er al vanaf het begin bij en ben nog lang niet van plan om te stoppen. Beter gezegd: I've only just begun!!"

[dump id=7618]

29 opmerkingen

Hulde voor de oudere producties van deze Man
_0_ leuk interview om te lezen ook :)
props!!
laatste aanpassing
Erg leuk om te lezen :)


Nooit geweten dat het Tuneboy was maar wat blijft deze toch lekker! :respect:
laatste aanpassing
Vet interview! Leest makkelijk weg, geen standaard biografie.­
Top! Ik hoop snel meer van zulke interviews van deze kwaliteit te zien op PF!
Heerlijk interview :respect: Hopen dat deze man op Hardclassics staan in November :D
Adaro
Artiest Adaro
heel leuk interview!!! (y) Tuneboy :respect: !
Zonder hem was Hardstyle van nu geen Hardstyle van nu!

100x :respect: voor deze man
Eindelijk eens een interview wat inhoudelijk goed is.­ Bespeur toch wel een beetje het gevoel dat hij eigenlijk helemaal niet mee wil in dat ''nieuwe'' maar dat ie dondersgoed weet dat het early HS publiek te klein is om er mee te verdienen..­jammer.­
Solis
Werkzaam bij Partyflock
Onze standaard was minstens één track per week te releasen.­ Dat was ook de reden dat we veel verschillende aliassen hadden.­

Hehe, eindelijk snap ik waarom heren als Tuneboy en Technoboy zoveel aliassen hebben! Maar het is heel jammer dat je niks meer hoort van aliassen zoals Builder, Citizen, Dark Oscillators, DJ Stardust, The KGB's, The Raiders enzovoorts :(. (oudere) Italiaanse hardstyle :kwijl:

Ik heb vast wel een sixpack van dat vele sporten hoor, maar omdat ik ook heel graag mag eten en drinken heeft die zich ergens onder verstopt!

:lol:

Uitspraak van Sten1990 op vrijdag 4 mei 2012 om 14:07:
Hopen dat deze man op Hardclassics staan in November

Dat vind ik een heel goed idee! B)

Verder een tof en uitgebreid interview!
laatste aanpassing
Uitspraak van Solis op zaterdag 5 mei 2012 om 23:13:
Dat vind ik een heel goed idee! B)

Waar kan ik tekenen?? :D
Echt tof interview! Ook leuk om te lezen over de reden van de andere aliassen:)!
:respect: nu hebben we ook antwoord waarom er niks meer is uitgekomen onder de andere(oudere)aliassen

Dat er meer van zulke(hardstyle dj/producer)interview's mogen komen!:)
Uitspraak van Solis op zaterdag 5 mei 2012 om 23:13:
Hehe, eindelijk snap ik waarom heren als Tuneboy en Technoboy zoveel aliassen hebben! Maar het is heel jammer dat je niks meer hoort van aliassen zoals Builder, Citizen, Dark Oscillators, DJ Stardust, The KGB's, The Raiders enzovoorts .­ (oudere) Italiaanse hardstyle

x2

maar volgens mij heb ik ooit gelezen dat ze per alias ook er een bepaalde sound aan gaven :)
laatste aanpassing
Eindelijk weer een goed interview op PF, hulde wacky! (Y)
Sterk interview :)
Tnx voor de complimenten mensen :)
Leuk interview, zeker een van de helden uit de hardstyle scene !