Partyflock
 

Verwend?

anoniem gepubliceerd op
Verwend?
Gisteren was weer zo’n dag. Ik was net klaar met winkelen en het begint te regenen. Nou ja, geen probleem toch? Bel ik gewoon even een taxi. Eenmaal in de taxi doe ik de oordopjes van mijn spiksplinternieuwe ipod in. Even een nummer uitkiezen valt niet mee; tussen al die duizenden nummers kan ik mijn favoriete nummer niet vinden. Na een tijdje gezocht te hebben zet ik een andere goede track op.

Ritmisch beweegt mijn hoofd mee op het dreunen van de bass. Eenmaal thuis aangekomen betaal ik de taxichauffeur. Ik doe de sleutel in het slot en de rolluiken gaan automatisch omhoog. Ik loop naar binnen en geef de katten wat te eten. Ga op de bank liggen, doe de beamer aan en zet een willekeurige zender op. Heerlijk, lekker lui zijn. Na een half uurtje gaat de deurbel, ik doe open. En net op het moment dat ik wou zeggen “ik koop niets aan de deurâ€, zie ik een klein ventje van een jaar of 10 staan met zijn moeder, helemaal doorweekt van de regen. Of ik wat geld over had voor het diabetis fonds? In mijn goede bui nodig ik ze binnen uit om even op te warmen en voor een kopje thee. Ze nemen het aanbod aan. Als we rond de tafel zitten vraag ik: u had toch ook kunnen gaan collecteren als het droog was? De vrouw is stil en zegt na een tijdje. Mijn man is gisteren overleden omdat er geen donornier beschikbaar was. Hij heeft 3 jaar aan de dialyse gelegen. Het jongetje begint te huilen. We proberen nu andere mensen te helpen, zodat niet meer mensen dood hoeven te gaan aan deze verschrikkelijke ziekte. Ik weet niet wat ik moet zeggen dus zeg ik maar; gecondoleerd. Als de vrouw en haar zoontje weg zijn, vraag ik me toch af waarom ze zoiets tegen mij vertelt? Werd het haar eventjes te veel? Maar wat ik me eigenlijk meer afvroeg; is alles wel zo vanzelfsprekend?

Vandaag loop ik door hetzelfde winkelcentrum en de zon schijnt. Ik loop net langs de V&D als ik een zwerver zie zitten. Ik geef hem een euro om wat eten van te kopen. Ik loop door. De moeder en het kind blijven in mijn hoofd hangen. Wat moet die zwerver als het regent? Ja, die wordt zeiknat. Wat als die zwerver een keertje muziek wil luisteren? Ja, dan moet hij mazzel hebben dat er ergens in het openbaar muziek wordt gedraaid. Waar slaapt hij vannacht? Ja, op het bankje in het park. Wat doet hij de hele dag? Ja, bedelen om in leven te blijven. Wat nou als hij ernstig ziek wordt? Ja, dan is hij waarschijnlijk ten dode opgeschreven. Misschien is alle luxe die we hebben niet zo vanzelfsprekend.

Soms hoor ik mensen klagen dat het geluid niet goed is of dat de line-up anders moet. Meestal wordt zo’n feest meteen bestempeld als een stom feest. Maar bedenk je voor je zo’n uitspraak doet, dat je überhaupt naar een feest kan. Tuurlijk kan niet elk feest perfect zijn. Het is allemaal maar net hoe jij het bekijkt. Positief of negatief?

203 opmerkingen

Waarschuw beheerder
Uitspraak van **Tim op donderdag 10 december 2009 om 21:31:
helemaal mee eens van mij mogen ze wegrotten


tim je hebt zo'n 3 maanden geleden in amsterdam nog een euro gegeven aan een zwerver dus wat kom je stoer doen:P
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
vind het wel een goed verhaal, maar de uiteindelijke conclusie vind ik er niet helemaal bij aansluiten.

misschien als je was begonnen was met ... ik was op een feest en bla bla bla dan naar die taxi enz.. dan sluit de conclusie van het feest wel aan bij de rest van het verhaal.

overigens vind ik het wel leuk om weer een colum te lezen :kots:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van O-070 is baaaaack op vrijdag 11 december 2009 om 00:23:
Dit is NL, kansen zat.


Ben ik niet met je eens! Een hoop van dit soort mensen (zwervers) zijn vaak personen die tussen wal en schip vallen. Deze personen komen vaak niet eens (meer) in aanmerking voor bijvoorbeeld een uitkering of een dak boven hun hoofd, dit alles is te danken aan het feit dat ze eigenlijk nergens echt thuis zijn. Zonder vaste woon of leefplek kom je in Nederland voor (bijna) niets in aanmerking. En wees nu eens eerlijk, denk je nu echt dat je een betaalde baan krijgt op het moment dat je een zwerver bent??

Ik vind wel dat het feit dat je zwerver bent voor een groot gedeelte bij jezelf ligt. Aan de andere kant, en ik praat het niet goed, hebben die mensen zo veel meegemaakt en op hun dak gehad/gekregen dat ze ervoor gekozen hebben om op straat te leven!
 
Waarschuw beheerder
Niet bepaald een sterke column. Vind vooral die laatste alinea niet echt bij het verhaal passen,.... rare manier van afsluiten.
Soms hoor ik mensen klagen dat het geluid niet goed is of dat de line-up anders moet. Meestal wordt zo’n feest meteen bestempeld als een stom feest. Maar bedenk je voor je zo’n uitspraak doet, dat je überhaupt naar een feest kan.


Als je 100-150 eurie neerlegt voor avond waar je naar uit kijkt mag je er toch wel wat van verwachten, voor dat geld moet gewoon hard werken.
Uitspraak van 200% Wouterror op vrijdag 11 december 2009 om 11:31:
Aan de andere kant, en ik praat het niet goed, hebben die mensen zo veel meegemaakt en op hun dak gehad/gekregen dat ze ervoor gekozen hebben om op straat te leven!


Voor 90% van de gevallen geldt dat er verband is tussen drugsgebruik en hun manier van leven.
Uitspraak van Australian Girl op donderdag 10 december 2009 om 18:32:
Daar heb ik geen medelijde mee..


Hoeft ook niet, maar het blijven wel mensen. Overigens kan het iedereen overkomen, tenzij je met koninklijk bloed geboren bent ;)
Waarschuw beheerder
inedaad wie het kleine niet aert is het grote niet waert!!!!:respect voor dceze mooie collum!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van 200% Wouterror op vrijdag 11 december 2009 om 11:31:
Ben ik niet met je eens! Een hoop van dit soort mensen (zwervers) zijn vaak personen die tussen wal en schip vallen. Deze personen komen vaak niet eens (meer) in aanmerking voor bijvoorbeeld een uitkering of een dak boven hun hoofd, dit alles is te danken aan het feit dat ze eigenlijk nergens echt thuis zijn. Zonder vaste woon of leefplek kom je in Nederland voor (bijna) niets in aanmerking. En wees nu eens eerlijk, denk je nu echt dat je een betaalde baan krijgt op het moment dat je een zwerver bent??

Ik vind wel dat het feit dat je zwerver bent voor een groot gedeelte bij jezelf ligt. Aan de andere kant, en ik praat het niet goed, hebben die mensen zo veel meegemaakt en op hun dak gehad/gekregen dat ze ervoor gekozen hebben om op straat te leven!


als zwerver zijnde kan je altijd ergens terecht... leger des heils, staat etc. je moet er alleen wel moeite voor doen soms...
Werkzaam bij JP dance events
Artiest {SHOWLIST artist 40343, 66932}
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Diedus op donderdag 10 december 2009 om 22:38:
Als ik nou commentaar heb op deze column, ben ik dan ook verwend..? :nosmile:


Ja Kim, jij kunt lekker internetten. Denk eens aan die vrouwen in Afrika die 17889 km. moeten lopen om water te halen of de lepra kinderen in Brazilië waarvan het hoofd is afgestorven! Die kunnen niet internetten.
 
Waarschuw beheerder
Je betaalt 50 euro voor een ticket, dan mag je toch op zijn minst een redelijk feest verwachten :/?

Ben het wel eens met het feit dat te veel dingen als vanzelfsprekend worden gezien,
maar de column an sich...
 
Waarschuw beheerder
Goede column..! Apart en onverwacht einde, maar het achterliggende idee komt wel overeen.. Het had ook over de luxe van genoeg eten en drinken, verwarming, een bed, tv en internet kunnen gaan bijvoorbeeld.

Verder heeft de column ook voor een (soort van) discussie gezorgd, kenmerk van een goede column :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Australian Girl op donderdag 10 december 2009 om 18:32:
De meeste zwervers, doen het zichzelf aan ..
Daar heb ik geen medelijde mee..


wij ook niet met jou als je op straat komt te staan....

misschien snap je zulke mensen beter als je wat ouder zou zijn......
 
Waarschuw beheerder
Mooi geschreven en idd eens handig om na te denken wat je allemaal hebt,
maar dat stukje van het bekritiseren van feesten ben ik het niet mee eens..
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Een feestje maak je zelf.. Dat gezeur over de line up bla bla bla...

Go hard or go home:)..
 
Waarschuw beheerder
je moet kijken na wat je wel hebt,en lief kunt hebben,en niet wat je niet hebt,kijk na jezelf in deze tyd,dan doe je genoeg!!
Waarschuw beheerder
+1
Je hebt helemaal gelijk, er is alleen één grote maar. De "zwervers" op straat hebben ook recht op een daklozenuitkering...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Nosh op donderdag 10 december 2009 om 20:19:
Sorry, niet gelezen, probeer het nog eens!


:lol:
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 20178, 5021}
Artiest {SHOWLIST artist 61382, 62260}
Waarschuw beheerder
Alles went. :P


haha nee, goeie column! Zal zeker vaker stil bij gestaan moeten worden
(ook al verandert dat niets) ..ondertussen blijf ik wel lekker zeiken over de lineup + geluid :P
 
Waarschuw beheerder
gooi jhe zelf weg!!
Artiest {SHOWLIST artist 61507, 38666, 43052, 35651, 5418}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 11 december 2009 om 22:56:
maar dat stukje van het bekritiseren van feesten ben ik het niet mee eens..


gaat niet om de feesten. Dit is alleen maar een voorbeeld. had net zo goed iets anders kunnen staan ;)

Goede column vind ik. even nadenken bij het feit dat de meeste van ons het toch wel aardig goed hebben (f)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
een big mac, een MACshake en een grote patat graag..
ja en 2 frietsaus.. en vergeet de kipnuggets niet.
fuck zwervers? :D
 
Waarschuw beheerder
donateur
Het heeft even geduurd, maar eindelijk een column die ik ook in de krant zou kunnen zien :jaja:

Niveau gaat omhoog.

Goede shit Daphne! :respect:

We zijn verwend, dat zeg ik zelf ook al jaren. Je hebt het mooi verwoord in dit fictieve verhaaltje :jaja:
Waarschuw beheerder
de nederlandse regering maakt zelf ons land kapot ;)
laat ze daar in den haag maar eens zow leven zonder hun maadelijkse krappe <kuch kuch >loontjes...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Australian Girl op donderdag 10 december 2009 om 18:32:
De meeste zwervers, doen het zichzelf aan ..
Daar heb ik geen medelijde mee..


Uitspraak van **Tim op donderdag 10 december 2009 om 21:31:
helemaal mee eens van mij mogen ze wegrotten


Zou je dit ook zeggen als je zelf door de een of andere reden op straat moest leven.
Vraag me af of hoe jij dan zou reageren. Dan zit je er zelf middenin en moet je je hoofd boven water zien te houden.
De meeste kiezen er zelf niet voor om op straat te leven zodat ze niks meer hebben.

Maar zijn vaak alles kwijtgeraakt door verlies van hun baan (vind in deze tijden maar is een baan), zonder werk krijg je ook geen geld en heb je niks om van te leven en helemaal niet om je huis van te betalen.
Ken je wel een uitkering krijgen maar daar ken je ook niet van rondkomen tegenwoordig, zeker niet als je vaste lasten hebt.

Wat dan schulden als gevolg heeft en er niks anders opzit dan je huis te verkopen of eruit gezet te worden.
En trouwens krijg je niet eens meer een uitkering als je een koophuis hebt dan zeggen ze gewoon verkoop die maar en dan heb je geld en ken je eten.
Maar heb je dus geen onderdak meer, en niet iedereen ken bij familie etc. terecht.

Met zulke zwervers heb ik dus wel medelijden die ineens alles kwijt zijn, en in een opvang gaan zitten is ook niet alles,
vaak is het maar tijdelijk en heb je nog een hoop gezeur ook om een bed te krijgen doordat er geen ruimte is

Wij hebben allemaal makkelijk praten, wij zitten droog en warm, kunnen gewoon eten, kunnen onszelf verzorgen, en zitten er veilig en goed bij thuis.
Maar doordat een zwerver niks heeft om welke reden dan ook is hij niet minder mens!

Een gezin dat moet leven van 50 euro de hele maand word ook zielig gevonden terwijl die nog wat hebben al is het maar een snee brood.
Ook hebben die een dak boven hun hoofd. Waarom zijn die dan wel zielig in veel gevallen.

Uitspraak van O-070 is baaaaack op vrijdag 11 december 2009 om 00:23:
Behalve gedeelte met de zwerver. Dit is NL, kansen zat. Al zouden ze ook echt niks hebben, gooi ze de gevangenis in: Geen last van & ze kunnen vandaar beter weer een leven opbouwen.


Ja je ken ze beter de gevangenis ingooien. Lijken hier in NL wel hotels en is geen straf om te gaan zitten. Enige nadeel is dat je niet ff ergens heen ken gaan erbuiten voor de rest heb je alles en als je eruit komt word je beter geholpen met terug in de maatschappij te komen als menig ander die hulp vraagt.
Waarschuw beheerder
Goed stukje tekst, zet je aan het denken en het leest lekker weg! Het laat je even stilstaan bij de zorgen van anderen en nadenken over hoe goed je het eigenlijk hebt.
Maar: mensen die naar een feest gaan, kopen daar een duur kaartje voor. Je mag best kritiek hebben als je de prijs/kwaliteit-verhouding niet vindt kloppen. We zijn misschien verwend, maar van kritisch zijn is nog nooit iemand dood gegaan. Tuurlijk, het is zo, als je met een hangsik naar een feest gaat, dan wordt het nix, je moet er zelf wat van maken. Maar sommige factoren heb je zelf niet in de hand, zoals het geluid, licht, line-up en platenkeuze. Bovendien zullen er altijd mensen zijn die het beter hebben, maar ook altijd mensen die het slechter hebben dan wij! Ik vind het goed om te kijken naar de mensen hebben die het minder hebben dan wij, zodat je even stilstaat hoe goed je het eigenlijk hebt, dus die boodschap vind ik heel mooi van je (Y) Blijf schrijven, Daphne! Leuk stukje!
Waarschuw beheerder
Wat een onzinnige conclusie zeg...

Ik ben heel blij dat ik de luxe heb om te klagen over de minder belangrijke dingen in het leven. Daar maak ik dan ook graag gebruik van :lief:
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van *lady_dais* op zondag 13 december 2009 om 12:58:
(vind in deze tijden maar is een baan)


Er is al-tijd een baan voor je :jaja: Wat daar aan vooraf is gegaan, dat ben ik met je eens, dat is onlogisch.

Kranten bezorgen? Vuilnis ophalen?

Maar mensen die zeggen dat ze geen baan kunnen vinden? :no:

Als mensen geen baan kunnen vinden, is er ook geen werkloosheid :D

En bovenstaand is even een mening ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Turbo-D op vrijdag 11 december 2009 om 11:30:
vind het wel een goed verhaal, maar de uiteindelijke conclusie vind ik er niet helemaal bij aansluiten.


+1
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Marcell. op zondag 13 december 2009 om 16:28:
Uitspraak van Turbo-D op vrijdag 11 december 2009 om 11:30:
vind het wel een goed verhaal, maar de uiteindelijke conclusie vind ik er niet helemaal bij aansluiten.

+1


+1
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 13 december 2009 om 15:27:
Er is al-tijd een baan voor je


nou k weet niet waar jij vandaan komt maar hier dus niet
dit jaar ben ik 4 keer mn baan kwijt geraakt door failliet.
neem nu banen aan in alle vacatures maarja heb alleen voor metaalbewerking geleerd dus tis nog knap lastig.
en ja ik heb kranten bezorgt maar daar kan ik mn huur niet van betalen en eten.