Partyflock
 

Verwend?

anoniem gepubliceerd op
Verwend?
Gisteren was weer zo’n dag. Ik was net klaar met winkelen en het begint te regenen. Nou ja, geen probleem toch? Bel ik gewoon even een taxi. Eenmaal in de taxi doe ik de oordopjes van mijn spiksplinternieuwe ipod in. Even een nummer uitkiezen valt niet mee; tussen al die duizenden nummers kan ik mijn favoriete nummer niet vinden. Na een tijdje gezocht te hebben zet ik een andere goede track op.

Ritmisch beweegt mijn hoofd mee op het dreunen van de bass. Eenmaal thuis aangekomen betaal ik de taxichauffeur. Ik doe de sleutel in het slot en de rolluiken gaan automatisch omhoog. Ik loop naar binnen en geef de katten wat te eten. Ga op de bank liggen, doe de beamer aan en zet een willekeurige zender op. Heerlijk, lekker lui zijn. Na een half uurtje gaat de deurbel, ik doe open. En net op het moment dat ik wou zeggen “ik koop niets aan de deurâ€, zie ik een klein ventje van een jaar of 10 staan met zijn moeder, helemaal doorweekt van de regen. Of ik wat geld over had voor het diabetis fonds? In mijn goede bui nodig ik ze binnen uit om even op te warmen en voor een kopje thee. Ze nemen het aanbod aan. Als we rond de tafel zitten vraag ik: u had toch ook kunnen gaan collecteren als het droog was? De vrouw is stil en zegt na een tijdje. Mijn man is gisteren overleden omdat er geen donornier beschikbaar was. Hij heeft 3 jaar aan de dialyse gelegen. Het jongetje begint te huilen. We proberen nu andere mensen te helpen, zodat niet meer mensen dood hoeven te gaan aan deze verschrikkelijke ziekte. Ik weet niet wat ik moet zeggen dus zeg ik maar; gecondoleerd. Als de vrouw en haar zoontje weg zijn, vraag ik me toch af waarom ze zoiets tegen mij vertelt? Werd het haar eventjes te veel? Maar wat ik me eigenlijk meer afvroeg; is alles wel zo vanzelfsprekend?

Vandaag loop ik door hetzelfde winkelcentrum en de zon schijnt. Ik loop net langs de V&D als ik een zwerver zie zitten. Ik geef hem een euro om wat eten van te kopen. Ik loop door. De moeder en het kind blijven in mijn hoofd hangen. Wat moet die zwerver als het regent? Ja, die wordt zeiknat. Wat als die zwerver een keertje muziek wil luisteren? Ja, dan moet hij mazzel hebben dat er ergens in het openbaar muziek wordt gedraaid. Waar slaapt hij vannacht? Ja, op het bankje in het park. Wat doet hij de hele dag? Ja, bedelen om in leven te blijven. Wat nou als hij ernstig ziek wordt? Ja, dan is hij waarschijnlijk ten dode opgeschreven. Misschien is alle luxe die we hebben niet zo vanzelfsprekend.

Soms hoor ik mensen klagen dat het geluid niet goed is of dat de line-up anders moet. Meestal wordt zo’n feest meteen bestempeld als een stom feest. Maar bedenk je voor je zo’n uitspraak doet, dat je überhaupt naar een feest kan. Tuurlijk kan niet elk feest perfect zijn. Het is allemaal maar net hoe jij het bekijkt. Positief of negatief?

203 opmerkingen

 
Waarschuw beheerder
donateur
leuke column, de moraal is denk ik iets te kort door de bocht.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op woensdag 9 december 2009 om 15:18:
Conclusie????


Dat je af en toe wel eens blij mag zijn met wat je hebt, i.p.v. klagen over wat je niet hebt ;)


Uitspraak van Antonio op woensdag 9 december 2009 om 15:32:
ik niet klagen over een feest?? GA WEG!!


Ik heb nooit gezegd dat er niet er niet geklaagd mag worden, doe het zelf genoeg hoor. Maar om een feest nou helemaal af te zeiken omdat er in jou ogen iets mis aan was, vind ik persoonlijk not done. Een organisatie doet ook z'n best om er een mooi feest van te maken.


Uitspraak van reefdave op woensdag 9 december 2009 om 11:22:
jij hebt echt geen beamer


Jawel hoor, en ben er heel erg blij mee ;)

voor de rest bedankt voor de reacties (F)
Waarschuw beheerder
Wat een conclusie :/
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Smiley © op woensdag 9 december 2009 om 08:31:
Column begint sterk. Eind beetje zwakjes.


Mee eens :yes: jammer, het begon zo veelbelovend...
Probeer het nog een keer :flower:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 9 december 2009 om 15:49:
Een organisatie doet ook z'n best om er geld aan te verdienen.


Waarschuw beheerder
Je klaagt over je eigen leefomgeving, dat heeft niets met welvaart te maken.

De emotie is precies hetzelfde bij iedereen; wat kut dat we geen eitjes in huis hebben of dat die DJ een uur lang één nummer draait. Terwijl voor andere mensen het niet zo fijn is als ze na een uurtje rondlopen met een collectebus maar 10 euro hebben gevangen. Van binnen worden we allebei net zo ongelukkig.
Moet ik mezelf dan maar ongelukkig laten worden omdat ik het toevallig(of door hard werken) beter heb, zodat ik uiteindelijk ongelukkiger wordt dan die zwerver die ook echt wel geaccepteerd heeft dat hij zwerver is?

Dan zou leven in een westers/welvarend land ineens een stuk minder aantrekkelijk zijn voor me.
Beetje slechte boodschap dus.

ED: Natuurlijk moet je dit met korrel zout nemen maar in essentie is het wel waar.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Eindelijk weer eens een fatsoenlijke column
 
Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
lekker met bakkie koffie erbij gelezen de mooiste column wie ik ooit gezien hebt :)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 9 december 2009 om 09:53:
Goed verhaal, alleen 'diabetis' bestaat niet (diabetes wel) en daar is prima mee te leven en te partyen. 'Verschrikkelijke ziekte' is wat overdreven (ik zou het niet eens een ziekte willen noemen, zieke mensen liggen in bed) maar je had een voorbeeld nodig (kankerfonds was te afgezaagd?) en dat snap ik dan weer wel goede moraal!


Geen ziekte? Missschien moet je eerst eens nagaan wat diabetes is voordat je zoiets gaat roepen :S
Waarschuw beheerder
diabetis heb toch niks met je nieren te maken.
Waarschuw beheerder
Goede column, toen ik begin van de 2e alinea zag moest ik even aan Jochem Myers 'vrouw zonder clue' denken, :P
Artiest {SHOWLIST artist 52485, 55752}
Waarschuw beheerder
hele sterke column alleen je eindconclusie vind ik een beetje vreemd.. zijn 2 andere dingen zeg maar ;)

verders (Y)
 
Waarschuw beheerder
mooi geschreven, maar rare conclusie, een zwerver kan de openbare muziek ook maar kut vinden. maarja, verder prachtige column
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 9 december 2009 om 15:49:
Maar om een feest nou helemaal af te zeiken omdat er in jou ogen iets mis aan was, vind ik persoonlijk not done.


ja maar nu zeg je het al een stuk extremer dan in je column, vergelijk: "helemaal afzeiken" en het oorspronkelijke "Soms hoor ik mensen klagen dat het geluid niet goed is of dat de line-up anders moet".

Dat vind ik nogal een verschil qua uiting :)


Uitspraak van verwijderd op woensdag 9 december 2009 om 15:49:
Een organisatie doet ook z'n best om er een mooi feest van te maken.


Dat ongetwijfeld, maar als een met name ervaren organisatie hele dikke steken laat vallen die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden, of dingen anders voorstelt dan ze zijn, mag dat gewoon gezegd worden, klant is koning he ;)
Zelfde geldt voor dj's, als die er met de pet naar gooien mag dat best duidelijk gemaakt worden, je hoeft niet alles zomaar te ondergaan omdat je het beter hebt dan andere mensen. Ik vind het meten met 2 maten..
Waarschuw beheerder
Van de hak op de tak...
 
Waarschuw beheerder
Conclusie: beter verwend dan verwaarloosd :D
 
Waarschuw beheerder
helemaal mee eens, mensen moeten ophouden met klagen
we hebben het harstikke goed !!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 9 december 2009 om 17:25:
mooiste column wie ik ooit gezien hebt


Serieus ? :/
Of ben je toevallig bevriend met Q-Daphne :)
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van actief op woensdag 9 december 2009 om 15:18:
Ik vind het ook altijd zo'n slap argument als iemand kritisch en eerlijk zijn mening ergens over geeft, dat mensen met opmerkingen komen als "Ach, denk eens aan de kindertjes in Afrika" en dergelijke.. wat heeft dat er in godsnaam mee te maken wat ik van een feest vind? Als ik bijvoorbeeld voor een feest 50 euro voor een kaartje en in totaal 150 euro kwijt ben, en ik krijg daar op het ene feest goede setjes, organisatie en geluid voor terug, terwijl dit op vergelijkbare feesten soms totaal ondermaats is, mag je toch gewoon zeggen dat het slecht was? Maar dat mogen we dan niet zeggen omdat andere mensen helemaal niet naar feesten kunnen gaan ofzo? Wat een onzin..


(y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van area_master op woensdag 9 december 2009 om 17:35:
diabetis heb toch niks met je nieren te maken.


toch wel.. door diabetes (suikerziekte) moet je meestal vaker plassen en waar komt urine vandaan? Juist uit je nieren..
van een site:

"Het medische woord voor diabetische nieraandoening is nefropathie.

Wat gebeurt er bij nefropathie?
De nieren zuiveren het bloed van afvalstoffen en laten de stoffen die het lichaam wel nodig heeft in het bloed zitten. Door diabetes vormt zich steeds meer bindweefsel in de nieren, waardoor die niet meer goed werken. Hierdoor kunnen afvalstoffen toch in het lichaam blijven terwijl ze anders via de urine het lichaam zouden verlaten. En andersom, veel goede stoffen die normaal in het lichaam blijven, worden nu via de urine uitgescheiden. "

OT: wel goede column maar ben het met de meeste mensen eens de conclusie vond ik nergens op slaan.
Waarschuw beheerder
nja begin was goed.... vergelijking met de zwerver vindt ik bullshit. een zwerver kiest ervoor blabla eindeloze discussie. Als je dakloos wilt zijn heb je het nog best goed. Als je naar een feestje wil moet je ervoor werken ipv bedelen of op de grond zitten bij een winkelcentrum.

Verder verwend op feesten heb je op zich wel een punt, maar als student moet ik wel moeilijk hard werken voor al mijn feestjes dus uiteindelijk stel je daar ook wel verwachtingen aan ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
+1
'De vrouw is stil en zegt na een tijdje. Mijn man is gisteren overleden omdat er geen donornier beschikbaar was. '

Dit is nogal ongeloofwaardig en haalt hiermee de kwaliteit van het stuk naar beneden.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Misschien is alle luxe die we hebben niet zo vanzelfsprekend.



sommige mensen kiezen er bewust voor om op straat te leven. niet alle zwervers worden gedwongen door een te kort aan geld.
ik kan ook lang niet naar alle feesten waar ik heen wilt. een huishouden is duur en daardoor vallen alle feesten die ik heb gehad weg en word het nog maar 3x ofzo per jaar naar een feest.
maar als er dan kut word gedraait en zo zeg ik zeker wel wat een kut feest.
tuurlijk kan een feest niet voldoen aan ieders verwachtingen maar ik heb wel bepaalde verwachtingen waar een feest aan moet voldoen.



verder wel ok. collumn
 
Waarschuw beheerder
donateur
als alle feestjes nou gratis waren geweest, hadden we minder moeten klagen, maar excuse moi, als ik 60 euro moet neertellen voor een kaartje, en er bevalt me iets niet op dat feest, ga ik echt niet mn bek houden omdat er ook mensen zijn die niet de kans hebben om naar feesten te kunnen gaan! De meeste mensen moeten nog altijd werken voor die zuur verdiende centen die ze aan zoiets uitgeven, mogen ze er dan ook iets voor terug verwachten? Dat er mensen zijn die het slecht hebben betekent nog niet dat wij geen recht van spreken hebben.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 9 december 2009 om 15:49:
Een organisatie doet ook z'n best om er een mooi feest van te maken.


Een organisatie doen z`n best om zoveel mogelijk winst te maken ja;)
Waarschuw beheerder
Deze column bezorgde mij even kippenvel, ik heb hier ook niks meer aan toe te voegen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
+1
Wajo Daphne, je hebt mij de ogen geopend! Vanaf nu zal ik juichend vijf euro-plus-vijfentwintig-voor-de-borg neerleggen voor een falend kluisjessysteem, hoef ik de speakers achter niet eens meer te horen, kan voor mijn part de achterneef met z'n winamp-playlist de nacht vullen, en houd ik heel lang mijn adem in, zodat die visuals ook wel vanzelf komen.

Want ik kan het tenminste! Ik ben bevoorrecht! Door dat te beseffen, en een ontzettende kutnacht te hebben, maak ik het verschil voor die gast die buiten zijn roes ligt uit te slapen! Oh, en door het daarna weer allemaal in zo'n heerlijke 'JA TOCH NIET DAN'-column op pf te flikkeren, een euro in een zwerver z'n bakkie te gooien en nergens verder meer over na te denken. Uiteraard.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Nosh op donderdag 10 december 2009 om 02:05:
Wajo Daphne, je hebt mij de ogen geopend! Vanaf nu zal ik juichend vijf euro-plus-vijfentwintig-voor-de-borg neerleggen voor een falend kluisjessysteem, hoef ik de speakers achter niet eens meer te horen, kan voor mijn part de achterneef met z'n winamp-playlist de nacht vullen, en houd ik heel lang mijn adem in, zodat die visuals ook wel vanzelf komen.

Want ik kan het tenminste! Ik ben bevoorrecht! Door dat te beseffen, en een ontzettende kutnacht te hebben, maak ik het verschil voor die gast die buiten zijn roes ligt uit te slapen! Oh, en door het daarna weer allemaal in zo'n heerlijke 'JA TOCH NIET DAN'-column op pf te flikkeren, een euro in een zwerver z'n bakkie te gooien en nergens verder meer over na te denken. Uiteraard.


Stel je had geen kluisje en je moest die 12 uur lang al jou tering troep meenemen (denk dat je dan zelfmoord had gepleegd)
Als je die speakers wilt horen achterin moet je naar achteren lopen (ik sta graag vooraan)
Als je achterneef zo veel van zijn playlist houd is het zijn probleem dat die 45 euro of 50 euro voor een feestje neerlegt en uberhoud zijn mp3 speler meeneemt de zaal in en het feest kut vind
Als je begint met je adem in te houden mag je van mij als je dat zelf wilt dan heh gewoon lekker in houden
Visualiseer je een lege zaal 5 lampjes en 2 boxen (Als niemand er bij zou stilstaan dat mensen houden van groote feesten enz dan was mysteryland etc niet geweest jah ik weet het mysteryland is ook niet leuk om naartoe te gaan die 40.000 bezoekers dachten daar ook net zo over)
Als jij een kut nacht hebt doe jij dat in ieder geval zelf.
Ik zou er ook heel graag over willen nadenken hoe het is in indie ik wil ook mezelf graag inbeelden en nadenken over hoe ik die euro in dat bakje had willen gooien (Denken/Doen)
Als ik jou bakje voorbij zou lopen terwijl je niks hebt zou je ook beretrots op mij zijn en mij een top kerel vinden
Je zou aan iedereen vertellen kijk die gozer hij is echt de man hij gaf mij gewoon niks zo goed maaruhh je wist het nog niet heh gossie hij dacht wel aan me ;)

Als je niet stilstaat bij het probleem of hebt meegemaakt (ken je het probleem niet)
Kan je lang doorlopen zoeken naar de oplossing van het probleem


Het verschil zal je nooit maken. Daar zal JIJ denk ik ook niet eens in de buurt komen
Maaaaar het begin is er
5 cent is het begin van de 1 Miljoen
is er geen begin dan zal er zeker ook geen einde zijn
beetje moeite kan geen kwaad
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ! Mr B ! op woensdag 9 december 2009 om 23:56:
Uitspraak van Q-Daphne op woensdag 9 december 2009 om 15:49:
Een organisatie doet ook z'n best om er een mooi feest van te maken.

Een organisatie doen z`n best om zoveel mogelijk winst te maken ja


Stel jij bent baas
gratis feest artiesten gratis (knap gedaan dan)
koopt 100 flessen voor 1,50
verkoopt voor 1,50
jij bent baas dus je huurt iemand in
kost 25 euro per uur
12 uurtjes 300 euro
einde dag 100 flesjes verkocht 150 verdient
verdient 150 euro
kosten 300 euro
maar je kon de beveiling niet betalen voor het feestje want je had het vorige feestje ook al verlies gemaakt :O
en je word overvallen omdat je geen goed geluid had en lampen en je bent je 150 euro kwijt :( je hoeft die tafel en stoel niet te betalen is normaal dat je niks hoeft te betalen voor dingen die stuk gaan
ik moet zeggen jij bent wel slim man iedereen wilt wel op jou feestje komen
ow wacht na dit alles te berekenen bekertjes zijn ook gratis :D
en me gezin thuis heb ik niks mee te maken ik hoef geen winst te maken met me bedrijfje
laatste aanpassing