Partyflock

Forumonderwerp · 971236
Waarschuw beheerder
Ik heb een i-mac gekocht en wil me bezig gaan houden met produceren.
Welke software raden jullie aan?

Alvast bedankt voor het meedenken :bloem:
Waarschuw beheerder
vet voor je tante
laatste aanpassing

Werkzaam bij {SHOWLIST organization 1648, 1817}
Artiest Barabas
Waarschuw beheerder
gewoon cubase doen met de benodigde vst's (y)

Evt. wavelab om samples te maken

:)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van ENROC op maandag 10 september 2007 om 19:47:
Ik zou eerst beginnen met Logic Express.

kan ook...

is meteen goed (y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van koezer op maandag 10 september 2007 om 19:40:
vet voor je tante

:lol: dank u!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ENROC op maandag 10 september 2007 om 19:47:
Ik zou eerst beginnen met Logic Express.

Die zag ik op de apple site.
Daar kan ik dus wel even mee vooruit?
Dan ga ik daar voor.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Vette tante op maandag 10 september 2007 om 20:11:
Die zag ik op de apple site.
Daar kan ik dus wel even mee vooruit?
Dan ga ik daar voor.

is prima (Y), gebruik ik zelf ook. Voor het resultaat van die producties zoek maar even verder hier op Partyflock O:)
Waarschuw beheerder
Weet niet of je em op Os X of gewoon op Windows hebt draaien, is het 2e het geval, dan kan je het ook met Fruityloops proberen :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Vette tante op maandag 10 september 2007 om 19:37:

Alvast bedankt voor het meedenken

Anders verdiep je je eerst in de materie en schaf je daarna pas een pc/mac aan :-S
Waarschuw beheerder
Tsja, Cubase denk ik...
Werkzaam bij Total Asphyxiation
Werkzaam bij Cube
Waarschuw beheerder
Uitspraak van TECHNOFREAK® op maandag 10 september 2007 om 21:42:
Anders verdiep je je eerst in de materie en schaf je daarna pas een pc/mac aan :-S

Wie zegt dat ze het systeem puur voor produceren heeft aangeschaft?
Waarschuw beheerder
donateur
Of Ableton Live, ook vrij populair tegenwoordig
Artiest {SHOWLIST artist 61113, 54585}
Waarschuw beheerder
als je met alleen software gaat werken raad ik je toch een beetje hardware aan.

Een midiklavier en een midicontroller. Op die manier kan je van elke software synthesizer een hardware synthsesizer maken. scheelt een hoop tijd, vergroot de lol. zorgt voor levendigheid in je producties, zonder dat je de dure hardware bakken hoeft aan te schaffen.
Waarschuw beheerder
oja, Uiteraard Logic, ableton of cubase.

en niet onnodig tijd steken in een prog. als fruityloops waar je op een gegeven moment toch vanaf moet stappen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Frots op dinsdag 11 september 2007 om 09:03:
Wie zegt dat ze het systeem puur voor produceren heeft aangeschaft?

Precies...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fruitcake op dinsdag 11 september 2007 om 12:24:
Een midiklavier en een midicontroller. Op die manier kan je van elke software synthesizer een hardware synthsesizer maken. scheelt een hoop tijd, vergroot de lol. zorgt voor levendigheid in je producties, zonder dat je de dure hardware bakken hoeft aan te schaffen.

Mmm... klinkt leuk.
Een midi controller, is dat een uitgebreide mixer? Of heb ik het helemaal mis?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Vette tante op dinsdag 11 september 2007 om 16:49:
Een midi controller, is dat een uitgebreide mixer? Of heb ik het helemaal mis?

Dat kan zijn. je hebt een allen & heath dj mixer die tegelijk een midicontroller is. Maar dat is een dure oplossing.

ik heb de uc 33 e van het merk evolution

kostte mij destijds 250 eur ofzo
elke knop sn schuif die daar op zit, kan je een functie aanwijzen op je monitor.

Artiest {SHOWLIST artist 34392, 21864}
Waarschuw beheerder
Met een apple zit je gelijk helemaal goed qua produceren.

Logic pro 7. Erg dure software (1000+) maar dan heb je gelijk de topsequencer te pakken.
Waarschuw beheerder
Mooi dat dit topic er is want ik zit met hetzelfde probleem... wil een macbook aanschaffen maar weet niet welke sequencer ik wil gaan gebruiken :)

wat zijn de dingen die ik ga missen met logic express tegenover cubase? neem aan dat logic ook gebuik maakt van VST's?

Waarschuw beheerder
Logic express kan ik je niet aanbevelen want je mist dan een hoop functies. Je moet dus voor logic pro 7 gaan. Deze is vergelijkbaar met cubase. Ikzelf heb 1,5 jaar geleden uitvoerig uitgezocht welke secuencer ik wou gebruiken. logic op mac of cubase op pc en ben toen voor logic gegaan met als consequentie dat ik een mac moest kopen.

Nee logic gebruikt geen vsts maar au-plugins. Alle betere plugins zijn in zowel vst als au verkrijgbaar. Daarnaast zijn er wrappers om alsnog vstgs te kunnen gebruiken.

Voorzover ik weet is logic pro overigens *(naast express) de enige sequencer vor mac. Dus veel keuze heb je niet echt;-) Maar dit zou je nog ff moetem uitzoeken
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 september 2007 om 11:58:
Voorzover ik weet is logic pro overigens *(naast express) de enige sequencer vor mac. Dus veel keuze heb je niet echt;-) Maar dit zou je nog ff moetem uitzoeken

Ableton live heb je nog...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 september 2007 om 11:58:
logic pro 7

Die zo verschrikkelijk duur dat ik liever dan voor cubase ga.. die is zelfs nog goedkoper :p

Waarschuw beheerder

Deze opmerking.... omg.....

Zelfde als je zegt. Koop sportvelgen. DE manier om je fiat panda 200 te laten lopen.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 september 2007 om 22:12:
Zelfde als je zegt. Koop sportvelgen. DE manier om je fiat panda 200 te laten lopen

:lol:

logic pro 8 is ondertussen trouwens uit (Y)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Fruitcake op dinsdag 11 september 2007 om 12:26:
en niet onnodig tijd steken in een prog. als fruityloops waar je op een gegeven moment toch vanaf moet stappen.

want ?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 september 2007 om 23:12:
want ?

ghehehe de eeuwige discussie.

Ik heb me even bezig gehouden met fruityloops, maar het is het voor mij iig al niet. Maar dat is puur subjectief. Ik vind het rottig werken met automation omdat je elke keer met 1 veld voor je snuffert zit.

+ Alle grote jongens werken met pro-tools, giga studio, cubase logic, of ableton.

Uitzonderingen daar gelaten. Ik geloof dat Michel de hey ook eens een plaatje heeft gemaakt met Fruityloops, maar uitzonderingen bevestigen de regel.

Ik heb nog nooit gehoord dat grote studio's Fruityloops gebruiken. Met dat ik dat weet + mijn eigen ervaring ermee, heb ik dat geschreven.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 september 2007 om 22:12:
Zelfde als je zegt. Koop sportvelgen. DE manier om je fiat panda 200 te laten lopen.

vind ik een slechte vergelijking.

Velgen zorgen er niet voor dat je iets extra's toevoegt, behalve uiterlijk. er zaten immers al velgen onder.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fruitcake op donderdag 13 september 2007 om 00:06:
vind ik een slechte vergelijking.

Velgen zorgen er niet voor dat je iets extra's toevoegt, behalve uiterlijk. er zaten immers al velgen onder.

Precies. Een midi keyboard voegt ook niks toe aan een softstynth.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 september 2007 om 00:27:
Precies. Een midi keyboard voegt ook niks toe aan een softstynth.

hmmm heb jij er 1 ? Ik denk 't niet. Anders zou je dit niet schrijven. Tuurlijk voegt dat toe, en niet zo'n beetje ook !! :S

Waarschuw beheerder
Heb jij hardware? Ik denk 't niet. Anders zou jij dit niet schrijven.

Zowel hardware als softsynths stuur je aan met een midicontroller.
Waarschuw beheerder
als je met alleen software gaat werken raad ik je toch een beetje hardware aan.

Een midiklavier en een midicontroller

Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 september 2007 om 09:23:
Heb jij hardware? Ik denk 't niet. Anders zou jij dit niet schrijven.

Zowel hardware als softsynths stuur je aan met een midicontroller.

Ik heb genoeg hardware, maar niet in de vorm van hardware synthesizers. En dat is dus vanwege de reden, dat ik software synthesizers gebruik in combinatie met een midi keyboard en een midicontroller, waardoor deze dus reageren als hardware synthesizers.

:S gast....

Waarschuw beheerder
reageren als hardware synths????

Ik snap je echt niet. Een hardware synth klinkt toch niet zoals een softstynth?

Hey aansturen van een synth heeft niks met hard of software te maken toch?

Hoe dan ook. Ik hoop dat de mensen hier niet gaan denken dat je met een midicontroller van je softsynth een hardware synth kan maken (of iets dat er op lijkt) want dat is gewoon echt niet waar.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 september 2007 om 12:18:
Ik snap je echt niet. Een hardware synth klinkt toch niet zoals een softstynth?

3 jaar geleden misschien niet, maar de tijd staat niet stil.

Er zijn tegenwoordig zeer goede sample-based software synthesizers. Die dus samples bevatten uit hardware bakken. Waardoor ze exact hetzelfde klinken.

Hey aansturen van een synth heeft niks met hard of software te maken toch?

Hoeft niet nee. Maar t werkt veel prettiger, veel sneller, en een stuk meer inspirerend.

Maar hoe doe jij de automation dan ? teken jij het liefst alles in met je muis ?

Hoe dan ook. Ik hoop dat de mensen hier niet gaan denken dat je met een midicontroller van je softsynth een hardware synth kan maken (of iets dat er op lijkt) want dat is gewoon echt niet waar.

Laat jezelf eens informeren zou ik zeggen.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fruitcake op donderdag 13 september 2007 om 12:47:
. Waardoor ze exact hetzelfde klinken.

nee, de software-varianten van 'gerenomeerde'synths halen het niet bij het orgineel. Al is bijvoorbeeld de sylenth 1 van lennard digital een waardig digitaal alternatief op hardware.

Uitspraak van Fruitcake op donderdag 13 september 2007 om 12:47:
Hoeft niet nee. Maar t werkt veel prettiger, veel sneller, en een stuk meer inspirerend.

ja :yes:

Waarschuw beheerder
Tuurlijk gebruik ik een midicontroller. Maar niet om van mn softsynths een hardware synth te maken.

Samples based softsynths bevatten zelden bruikbaar materiaal. ik heb ze ook maar das niet een synth . Dat noem ik meer een sampler. (nexus en dergelijke)

Je hebt gelijk.. Een midi controller werkt supermakkelijk en zou ik niet kunnen missen. Maar de argumenten die jij aanvoert zijn onjuist.

Je zegt zelf geen hardware synths te hebben..... waarover moet ik me dan laten informeren volgens jou?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 september 2007 om 13:29:
Maar de argumenten die jij aanvoert zijn onjuist.

wil je even citeren over welke argumenten je het niet eens bent..dan zal ik proberen ze zo goed mogelijk uit te leggen.

Waarschuw beheerder
Denk dat logic wel het meest aan te raden is, ben zelf alleen nog niet er achter hoe je dikke VST instrumenten er aan kan koppelen en waar distortion effecten te vinden zijn...
Waarschuw beheerder
Is het zo dat albeton met een mac hetzelfde zal werken als de ableton op een PC? ook met VST's enzo? Vind ableton namelijk wel een goed programma :)

Waarschuw beheerder
Logic 8 is uit, zou maar eerst ff overwegen ;)

Denk dat ik m zelf wel ga halen, gezien die prijzen (enorm gedaald)

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/wa/RSLID?mco=9401DF8A&nplm=MA797

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fruitcake op donderdag 13 september 2007 om 15:02:

Heb ik toch al gedaan.
Jij zegt dat je een softsynth met een midicontroller als een hardware synth kan gebruiken. Dat slaat nergens op omdat je hardware OOK met een midicontrollers aanstuurt.

Vervolgens zeg je dat tegenwoordig softsynths sample based zijn. Wat ook niet waar is. Samplebased synths zoals nexus zijn leuk als je een preset vind die je bevalt. De mogelijkheden om zelf er sounds mee te maken zijn beperkt/miniem.

Een hardwarsynth is gewoon wat anders dan een softsynth. Of je er nou een midicontroller aan hangt ja of nee.

Maar leg eens uit wat het verschil is tussen een softsynth met midicontroller en een hardware synth met midicontroller?????

T gaat toch om het aparaat zelf. Niet om hoe je het bestuurt.

De beste verglijking op wat jij zegt is;

Koop een goed stuur voor je auto. Dan gaat ie harder rijden.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 september 2007 om 17:40:
Jij zegt dat je een softsynth met een midicontroller als een hardware synth kan gebruiken. Dat slaat nergens op omdat je hardware OOK met een midicontrollers aanstuurt.

Precies, je zegt het zelf... OOK !!

Waarvoor zou je dan hardware bakken aanschaffen, als het nu ook anders kan ?

ok, dan zal ik het zo duidelijk als dat ik het weet uit te leggen opschrijven:

Je kan met een midi-controller ( met toetsenbord ) of een midi keyboard en midicontroller je software synthesizers zodanig aansturen dat het net lijkt ALSOF je een hardware synthesizer voor je neus hebt staan.

De knoppen van een midi controller kan je koppelen aan de knoppen van je software synthesizer, en op die manier maak je dus zelf je hardware interface. Je hoeft dus niet meer constant met je muis te gaan lopen klootzakken, maar je kan dus NET ZOALS met hardware bakken, aan toetsen zitten en knoppen draaien.

Vervolgens zeg je dat tegenwoordig softsynths sample based zijn. Wat ook niet waar is.

Je leest weer eens verkeerd. Ik schrijf DAT ze bestaan. Er kunnen dus nog steeds andere synths bestaan zoals virtuele software synthesizers ( albino, z3ta+ ), die wat flexibeler zijn. maar er bestaan ook sample based synthesizers ( atmosphere, trilogy, nexus ) waarbij je idd een stuk minder aan de presets kunt veranderen.

Een hardwarsynth is gewoon wat anders dan een softsynth

Lijkt me duidelijk ja. Lang leve de ontwikkelingen.

T gaat toch om het aparaat zelf. Niet om hoe je het bestuurt.

Tuurlijk wel. Dat scheelt alles.

Koop een goed stuur voor je auto. Dan gaat ie harder rijden.

:LOL: sorry hoor, maar vind het nog steeds een hele slechte.

maak er dan zoiets van :

Koop een stuur en pedalen en een dashboard met knoppen, dat bestuurt een stuk precieser en makkelijker, tevens bevordert het het rijplezier

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fruitcake op donderdag 13 september 2007 om 17:55:

Dit is het argument waar ik over viel. Je koopt hardware omdat deze synths beter klinken krachtiger zijn noem allemaal maar op. NIET omdat ze makkelijk te besturen zijn.

Je hebt inderdaad een midicontroller nodig om je synths te besturen maar echt niet omdat je dan van je softsynths hardwaresynths kan maken.

Koop een stuur en pedalen en een dashboard met knoppen, dat bestuurt een stuk precieser en makkelijker, tevens bevordert het het rijplezier

Dus iemand vraagt wat voor auto je moet kopen en jij zegt het volgende:

Koop gewoon een langzame met wat knoppen, dashboard, stuur en pedalen heb je het zelfde als een snelle.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van 8-bit Kid™ op maandag 10 september 2007 om 19:44:
apple (n).

Vandaar dat het zo veel wordt gebruikt door goede producers. :9
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 september 2007 om 16:16:
Logic 8 is uit, zou maar eerst ff overwegen

So! Dat scheelt nogal inderdaad.
Beterrrrr! (y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 september 2007 om 16:16:

niet duur nee...

maar kan iemand nog een antwoord op mijn vraag geven?:

Uitspraak van Nightflash.nl op donderdag 13 september 2007 om 15:51:
[Xino] Is het zo dat albeton met een mac hetzelfde zal werken als de ableton op een PC? ook met VST's enzo? Vind ableton namelijk wel een goed programma :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 september 2007 om 19:31:
Dus iemand vraagt wat voor auto je moet kopen en jij zegt het volgende:

Koop gewoon een langzame met wat knoppen, dashboard, stuur en pedalen heb je het zelfde als een snelle.

Nee, eerder :

Koop een goede wagen, pimp m iets en voer hem op, dan heb je hetzelfde als een snelle sportwagen. En dat voor een stuk minder geld :LOL:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fruitcake op vrijdag 14 september 2007 om 09:36:
Koop een goede wagen, pimp m iets en voer hem op, dan heb je hetzelfde als een snelle sportwagen. En dat voor een stuk minder geld laatste aanpassing 14 september 2007 09:37

zucht. als je een auto opvoert dan verbeter je de motorprestatie. Je auto wordt sneller. Maar met een midicontroller verander je helemaal NIKS aan de softsynth zelf. Je bestuurt hem enkel. Maar dat doe je met alle synths.

Ik denk dat we van mening verschillen omdat ik een softsynth voor veel sounds niet zo vet vind als hardware. Veel producers delen die mening.

Hardware is gewoon wat anders

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 14 september 2007 om 10:43:
omdat ik een softsynth voor veel sounds niet zo vet vind als hardware

Gebruikersgemak is ook veel groter (Y)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Nightflash.nl op vrijdag 14 september 2007 om 09:11:
[Xino] Is het zo dat albeton met een mac hetzelfde zal werken als de ableton op een PC? ook met VST's enzo? Vind ableton namelijk wel een goed programma :)

Werk zelf met Ableton op de Mac, je AU (audio units = vst voor de apple) kun je gewoon gebruiken.

Maat van mij werkt met Ableton op PC en dit is idem dito, alleen heeft PC de vst ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
stel je heb een apple uit de winkel, moet je dan nog een goeie geluidskaart hebben? ja toch zit er toch niet al in?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 14 september 2007 om 14:24:
stel je heb een apple uit de winkel, moet je dan nog een goeie geluidskaart hebben? ja toch zit er toch niet al in?

Over Powermac of een andere mac zou ik t niet weten. Heb zelf een iMac G5 (2jaar oud) waar dus al een ingebouwde geluidskaart in zit en kmoet zeggen dat het geluid top, zuiver en kristalhelder is (Y)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 14 september 2007 om 14:37:
Over Powermac of een andere mac zou ik t niet weten. Heb zelf een iMac G5 (2jaar oud) waar dus al een ingebouwde geluidskaart in zit en kmoet zeggen dat het geluid top, zuiver en kristalhelder is

aha oke ik zat namelijk te denken om een macmini te kopen.

het enige is dat er geen scherm aanvastzit
Waarschuw beheerder
Ik denk dat we van mening verschillen omdat ik een softsynth voor veel sounds niet zo vet vind als hardware. Veel producers delen die mening.

Ik deel die mening ook wel. Maar t ligt niet mee zo mijlen ver uit elkaar als eerst.

Maar luister eens naar die plat klinkende trance van tegenwoordig, of de nieuwe hype van het jaar...jumpstyle...dan krijg je uit een nexus of z3ta+ een voller geluid. Voor zware minimal, of progressive dingen bijvoorbeeld, heb je idd maar weinig softsynths waar je echt wat aan hebt. Maar dat is gewoon een kwestie van tijd...komt vanzelf
Artiest {SHOWLIST artist 44392, 12465}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 14 september 2007 om 14:24:

De onboard geluidskaart van een Apple is al bijzonder goed (24 bit/96KHz) dus je hoeft niet per se een geluidskaart erbij te kopen. :)
Mocht je meer in en uitgangen willen is het wel handig om een externe kaart erbij te halen..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 14 september 2007 om 13:18:
Werk zelf met Ableton op de Mac, je AU (audio units = vst voor de apple) kun je gewoon gebruiken.

Maat van mij werkt met Ableton op PC en dit is idem dito, alleen heeft PC de vst

Apple heeft allebei. ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Stalcon op zondag 16 september 2007 om 01:26:
De onboard geluidskaart van een Apple is al bijzonder goed (24 bit/96KHz) dus je hoeft niet per se een geluidskaart erbij te kopen.
Mocht je meer in en uitgangen willen is het wel handig om een externe kaart erbij te halen..

nou ik wil iig midi input
Waarschuw beheerder
Dan kan je ook nog kiezen voor een USB naar MIDI adapter voor een euro of 40 in plaats van honderden euro's voor een audio interface.. :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Stalcon op zondag 16 september 2007 om 01:27:
Apple heeft allebei. ;)

oja? Of je moet een of andere converter gebruiken?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Stalcon op zondag 16 september 2007 om 03:14:
Dan kan je ook nog kiezen voor een USB naar MIDI adapter voor een euro of 40 in plaats van honderden euro's voor een audio interface..

soort converter?

Waarschuw beheerder
Heb je niet nodig. Als je sequencer vst ondersteunt.

Logic ondersteunt geen vsts dus dan heb je wel een converter nodig.

vst-au wrapper
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Fruitcake op vrijdag 14 september 2007 om 20:11:
dan krijg je uit een nexus of z3ta+ een voller geluid

klinken die dan beter omdat je een midi controller erop hebt
neee...
zo breng jij eht wel!
dat probeert kasparov te zeggen

gr

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op zondag 16 september 2007 om 09:35:

maar toch moet een controller bij da's midi
Waarschuw beheerder
Volgens mij antwoordde Kasparov de vraag van JJE. ;)

En ja een USB-MIDI adapter is een soort converter die MIDI-signalen vanuit je sequencer door kan geven via USB naar een extern MIDI apparaat. :)
http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=64&page=1

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
oke oke

ik doelde op dit stukje ik dacht dat ie zij niet nodig zo'n converter

maar cool thnx (Y)
Waarschuw beheerder
Logic ondersteunt geen vsts dus dan heb je wel een converter nodig.

vst-au wrapper

dus als ik het goed begrijp krijg je geen VST's aan de gang onder MAC? Dan heb je AU's nodig?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Nightflash.nl op zondag 16 september 2007 om 14:21:
dus als ik het goed begrijp krijg je geen VST's aan de gang onder MAC? Dan heb je AU's nodig?

of een dongle?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
VST's en VSTi's werken gewoon onder Mac OS X, verschil is dat het geen .dll bestanden zijn maar .vst en deze dus speciaal voor de mac zijn geschreven. :)
Windows VST's krijg je dus niet aan de praat op een Apple, als deze óók zijn geschreven voor Mac OS X is het een ander bestand wat je moet downloaden.
Ik hoop dat het nu duidelijk is. ;)
Waarschuw beheerder

Om maar even een antwoord te geven op de topic-opener:

Bij een nieuwe Apple zit een softwarepakket genaamd iLife (als je de nieuwste iMac hebt gekocht is dat iLife '08).
In dit softwarepakket zit ook een muziekprogramma: GarageBand
GarageBand werkt in principe hetzelfde als iedere andere gerenomeerde sequencer maar zit iets makkelijker in elkaar en daardoor veel beter voor beginners.
Als je dat eenmaal onder de knie hebt kan je eens kijken wat het beste werkt voor je.
Als je de manier waarop GarageBand werkt prettig vindt, maar je op beperkingen van het programma stuit, kan je besluiten om over te gaan op Logic Express of de meest uitgebreide versie Logic Studio.

Als je andere programma's uit wilt proberen dan zijn er van ieder programma wel demo's te krijgen om een idee te geven van de workflow van het programma.

Andere programma's voor de Mac zijn onder andere:
Cubase, Reason, Sonar, Digital Performer, Live, Renoise en Pro Tools.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en succes met je zoektocht. :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Stalcon op zondag 16 september 2007 om 16:55:
Windows VST's krijg je dus niet aan de praat op een Apple, als deze óók zijn geschreven voor Mac OS X is het een ander bestand wat je moet downloaden.

Ook niet al draait je Apple op Windows ipv Os X?
Waarschuw beheerder
Dan zou dat gewoon mogelijk moeten zijn, maar niet iedereen heeft dat. ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Stalcon op zondag 16 september 2007 om 17:27:
Dan zou dat gewoon mogelijk moeten zijn, maar niet iedereen heeft dat. ;)

Ik hoop van wel :9 zit nog steeds te wachten tot ik Windows van school krijg voor mijn Macbook, heb geen zin om aan Logic te beginnen nu ik na 4 jaar eindelijk FL Studio fatsoenlijk onder de knie heb :9
Waarschuw beheerder
In principe boot je Apple Windows zoals een PC dat zou doen, dus ik zie niet waarom het niet zou kunnen. :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Stalcon op zondag 16 september 2007 om 17:32:
In principe boot je Apple Windows zoals een PC dat zou doen, dus ik zie niet waarom het niet zou kunnen. :)

Dan weet ik dat, heb ik tenminste wat te doen in de trein :9

Waarschuw beheerder
een softsynth voor veel sounds niet zo vet vind als hardware. Veel producers delen die mening.

:gaap:

Klopt alleen als het om analoge synths zoals de klassieke 303 en de Moog Modular enzo gaat.

Digitale synths zijn ALLEMAAL gewoon opgebouwd uit een CPU, en de oscillatoren zijn softwarematig. Enige verschil met een VSTi is dat daar de software niet op een printplaat in een ROM chip gemonteerd zit, maar op je harde schijf.

En ik kan niet eens het verschil horen tussen de Z3ta met de Virus soundbanks, en een echte Virus. Natuurlijk zitten deze synths anders in elkaar kwa bediening enzo, maar dat zou niets moeten uit maken voor het resultaat dat je er mee kan behalen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 16 september 2007 om 18:48:
en de oscillatoren zijn softwarematig

Hier zit nog een substantieel kwaliteitsverschil tussen, ook tussen verschillende VSTi's..

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 16 september 2007 om 18:48:
ik kan niet eens het verschil horen tussen de Z3ta met de Virus soundbanks, en een echte Virus

Nou ik wel. Ik gebruik zelf zowel softsynths als hardware en laatste klinkt voor bepaalde sounds gewoon echt veel beter.

Een virus vergelijken met z3ta................ Doodszonde vind ik.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Stalcon op zondag 16 september 2007 om 16:55:
als deze óók zijn geschreven voor Mac OS X is het een ander bestand wat je moet downloaden.

Oke dan klopt mijn stelling dus :) Is het dan niet zo dat er meer VST's zijn voor windows dan voor apple? Ik las ook iets over "VST to AU Adapter v2.0 (http://www.fxpansion.com/index.php?page=5)... werkt dat ook goed?

Uitspraak van The Whisper op zondag 16 september 2007 om 17:25:
Ook niet al draait je Apple op Windows ipv Os X?

DLL's zijn typerend voor Windows dus die gaan sowieso wel werken op je Windows installatie ook al draai je die onder een Mac... snap alleen niet waarom je FL wilt gaan gebruiken op een Windows installatie op je mac? Dan stap je toch gewoon over op een andere sequencer? Als ik andere mag geloven zijn die snel beter dan FL :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Restortion op zondag 16 september 2007 om 11:40:
klinken die dan beter omdat je een midi controller erop hebt
neee...
zo breng jij eht wel!
dat probeert kasparov te zeggen

Ik heb het hier over reageren, het bedienen.
Nogal logisch dat je door een midi-controller het geluid van een synth niet kan veranderen. Een midi-controller zal geen ander geluid krijgen eruit krijgen, dan de geluiden die je eruit krijgt zonder een midi-controller.

Maar het zorgt voor bedieningsgemak, waardoor je levendigheid in je werk kan krijgen, op een snelle eenvoudige manier. ipv dat statische gedoe wat je krijgt zonder midi-controller

was dat nou alles joh ?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Fruitcake op zondag 16 september 2007 om 22:23:
Maar het zorgt voor bedieningsgemak, waardoor je levendigheid in je werk kan krijgen, op een snelle eenvoudige manier. ipv dat statische gedoe wat je krijgt zonder midi-controller

module+controller en vst
Waarschuw beheerder
Is het dan niet zo dat er meer VST's zijn voor windows dan voor apple? Ik las ook iets over "VST to AU Adapter v2.0 (http://www.fxpansion.com/index.php?page=5)... werkt dat ook goed?

Er zijn inderdaad veel meer VST's voor Windows, maar dat komt ook omdat er meer gebruikers zijn.
Die VST to AU Adapter is alleen voor VST's die voor Mac zijn geschreven als ik het zo zie:
New in version 2.0:-
* Support for Intel-based Macs (Universal Binary VSTs only)
Waarschuw beheerder
Ah, ik weet het zeker:
* "OS X Carbon" and "OS X Mach-O" VST plug-ins on OS X / PPC; "OS X Intel" plug-ins on OS X / x86. "Mac OS 9" VST plug-ins are not supported; "Mac OS X PPC" plug-ins can not be used on Intel-CPU Macs, and vice versa. >>>Windows VST plug-ins cannot be used<<<.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 16 september 2007 om 21:46:
Een virus vergelijken met z3ta................ Doodszonde vind ik.

Weet ik niet, ik vind de z3ta samen met de Lennardigital Sylenth1 (testrapport in spaans audio magazine: beter dan de Virus Indigo) de absolute top plugins.

Maar niet alleen die 2, ook de Modular vsti (Moog kloon, 1 vd dikste softsynths die ik ken), de Terratec Komplexer en de NI Massive zijn echt wel een match voor de meeste hardware synths.

Bovendien zijn ze allemaal makkelijk in gebruik, goedkoop, en met uitstekende presets uit gerust. En je kan er werkelijk ALLE denkbare geluiden uit halen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Stalcon op maandag 17 september 2007 om 00:24:
Er zijn inderdaad veel meer VST's voor Windows, maar dat komt ook omdat er meer gebruikers zijn.

Hm dan zie ik eerlijk gezegd niet in waarom een Mac beter zou moeten zijn dan een PC met produceren als je een grotere beperking aan geluiden heb...
Waarschuw beheerder
Stabiel besturingsstysteem en Core Audio..
Dat wil zeggen een zeer lage latency, MIDI over een netwerk, ondersteuning van meerdere audio interfaces, Audio Units, en nog tal van voordelen. :)
Bovendien is Apple gericht op de professionele markt, niet het gros van de zolderproducers..

De beperking aan geluiden ligt aan degene die ze wil gebruiken, overal zit geluid in. ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Zit er dan ook een verschil in kwaliteit tussen AU's en VST's?

Waarschuw beheerder
Maar het zorgt voor bedieningsgemak, waardoor je levendigheid in je werk kan krijgen,

Ja dat geld voor een hardware synth ook. Dus waarom raad je dan softsynths aan?

was dat nou alles joh ?

Denk ff aan de topicstarter. Die krijgt door jou de indruk dat softsynths netzo klinken als hardware. Ik zal gelijk antwoord geven op je vraag.

Je koopt hardware omdat dat anders (ik vind beter) klinkt. Niet omdat die makkelijker te besturen zijn ofzo.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op maandag 17 september 2007 om 14:08:
Je koopt hardware omdat dat anders (ik vind beter) klinkt. Niet omdat die makkelijker te besturen zijn ofzo.

klinkt ook beter, kan wel dan een hardsynth ook is opgebouwd vanuit een cpu, het is er speciaal voor gemaakt hij hoeft minder dingen te delen met andere hard/software alleen z'n eigen geluiden. dat hoor gewoon!

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op maandag 17 september 2007 om 14:08:
Niet omdat die makkelijker te besturen zijn ofzo

nou lijkt mij even simpel/lastig 8)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Nightflash.nl op maandag 17 september 2007 om 13:57:
Zit er dan ook een verschil in kwaliteit tussen AU's en VST's?

Eh, ja (zet maar vast een leesbril op)..
Hier een stuk tekst geciteerd van een pagina op http://www.bigbluelounge.com:

Why is AU better than VST?

GUIs:
The GUI stuff is thoroughly defined and sanely designed in AU. In VST, there's a lot of completely ambiguous or undefined stuff. Handling of mouse clicks, what happens while the mouse drags, keyboard events, keyboard focus, etc. is all a mess. The most obvious fallout of this is that, if the plugin wants keyboard events, they just don't work right in most hosts (there are no fewer than 3, yes 3, ways to do keyboard input for VST plugins, with none of them documented, and vastly unsupported). Or text edit boxes crash in some hosts because the behavior for keyboard focus was never defined. Host GUIs freeze when you drag your mouse. Also, a really basic thing, but VST didn't define a way to say to a plugin, "hey, I actually want you to draw your GUI at this position in the window, rather than right in the top left." As a consequence, tons of hacks in plugins and hosts have made this mostly work okay, thought there are always new problems it seems. In AU, all of this stuff is defined and there are ways to do things right. Here's one example: keyboard navigation for SFX Machine RT works in every single AU host, no problems. But the VST version only works in like 2 hosts out there. Oh yeah, and just to add one more thing, AU allows a plugin to specify more than one custom GUI for an AU. This unfortunately still belongs in the category of no-one-has-taken-advantage-of-this-yet, but it's still a good thing. It means that there is a straight-forward system for presenting the user with multiple skins, expert and simple modes, different sections of the GUI, etc.

multiple i/o configurations:
This is just so basic and VST always frustrated me with this, but in VST, there's no way for a plugin to say "I can do stereo and I can do surround" or "I can do mono or stereo" or "I can do any number of channels, just tell me what you want." AU can. There are several problems that come along with this severe shortcoming of VST's. Well, basically the result of this problem is that most developers simply release plugins that present themselves as handling 2-in and 2-out. You can then do this stupid VST hack thing (canMono) that says, "well, if you want, I can do mono input also, but ummm, not really, you just have to fake it and make it look like stereo to me by doubling the input signal," if you want, but that's really just meaningless anyway. So what you get as a result of this is plugins that, when processing "mono", actually do everything in stereo and spit out stereo in the end. In most cases, this means that the plugin is using twice as much CPU to do the work and almost twice as much memory. This can vary, but that's a general tendency. I for one do a lot of tracks recorded in mono when I do multitrack recordings, and I for one sometimes run out of CPU power with plugins (I think I'm not the only one who does, either), and so I have always frickin hated that VST was so stupid in this respect. Most of the time, you're just throwing away half of your CPU resources. Then on the other side of things, what about when you want to do surround or other multichannel output? You'll find that virtually no VST effects can do this. Now technically, the vast majority of effects could do it, but it's stupid VST preventing them from providing this functionality. So that's it, dead in the water, no chance for surround processing with VST plugins in 99.9% of cases. With AU, however, a plugin can specify any number of input/output counts that it can support. It just provides a list to the host. Or, if it doesn't provide a list, then the host assumes that the plugin can do any number of channels, as long as the number of inputs equals the number of outputs. And for most effects, this is entirely feasable. Sometimes an effect really only makes sense as stereo or mono-in/stereo-out or surround whatever, something specific, but in the vast majority of cases, the algorithms are generalizable to any number of channels, no problem. With AU, this is simple. So with AU, your effects can be less wasteful and be more useful and flexible, in this basic way that really matters.

parameters:
Parameter handling in VST is totally inadequate. All you can do is give a parameter a name, a "units" text, and some display of what the value is at the current moment. You can't do totally basic things like saying: is this integer or continuous, is this a list of choices not a numerical value, is this an on/off switch parameter, is there a specific range (min and max values) for this parameter. And you can't do other interesting things like say: is this parameter hidden, or only for looking at, or only for input or output, is it part of a cluster of parameters that all go together, etc. AU provides all of this, though. Just take a look at some AUs with generic interfaces (not with Logic, but in other apps, Logic's generic interface is not so great). You see popup menus, check boxes, clusters of parameters, meter displays, text input boxes where you can enter in specific values, etc. Now look at some VST plugins. It's just a bunch of sliders or knobs. You can't type in values ever. Even ridiculous stuff like an on/off parameter will be presented as a slider. The generic interfaces are terrible. Now I know that some of you may say, "But I want a custom GUI anyway," well, but sometimes you do still want to use a generic interface. Like, for example, editing automation data in Logic. Hey, have you noticed how incredibly nice that has gotten with AUs (as long as they were decently made AUs)? Or if you use a hardware control surface like the Logic Control, or if you are disabled in certain ways, or if you are using some hosts that don't support custom GUIs (FCP, Sonasphere, etc.), you really need a decent generic interface, and VST simply cannot offer that, while AU really can very well.
One thing that I want to just mention again is the issue of parameter ranges. In VST, every parameter value ranges from 0 to 1. There's nothing that you can do about this. The plugin will hide this from you, though, by displaying a meaningful value, while actually mapping back and forth between that 0 to 1 range internally. I always found this annoying as a developer, but it has important drawbacks for us as users, too. Remember how I mentioned that you can type in exact values in the AU generic interface, but not with VST? Well, that's because AU is working with literal values. If you type in 6, the generic interface knows how to deal with that because it can just say to the AU, "Now this parameter's value is 6." A VST generic interface, on the other hand, can't know what to do. It can only communicate in the 0 to 1 range. What you get here is a situation in VST where you only know what the parameter value is after you set it. You can't say "Go to 6." Instead, you have to twiddle around until you reach 6, until the plugin says back to you, "Okay, I'm showing you 6 now." This really sucks in apps like Max/MSP, for example. So much of the power of Max comes from connecting its event structure to anything, but when you try to do that with VST parameter changes, you always just have to guess. "Yeah, so I want that delay time to go to 12 ms now, ummm, maybe 0.138 will do that???"

presets:
VST doesn't actually have a real notion of presets. Instead, it does what it calls "programs." From everything I've managed to determine from talking to other folks, no one seems to like this (so I'm not alone). AU presets are actually presets. Let me elaborate...
In a VST plugin, let's say that you've switched to program 3 and then adjust some parameters after that. Then you switch to program 6. Then back to 3. The parameter changes that you made after first loading program 3 are back. The original state of the preset is not recalled. In AU, presets are simply presets, they are read-only and applied to the current state. The AU just has a single state, not multiple ones which also correspond to each program, like with VST.
There are a few reasons why I think that the AU way is better. One is that I find that most users seem to either be confused by the VST behavior, or they understand it but dislike it. It also can lead to a lot of unexpected behavior when restoring settings, I've found from many support emails that I've handled. So basically I think that folks just seem to like the AU behavior better, and expect it. Another problem is that most VST hosts will save the entire set of programs when saving settings in a song document. After all, the host doesn't know if you're using state data from more than one of the programs, although 99.9% of the time users are not, but to make sure, the host has to just save everything. This leads to way more bloated song files than need be. It varies from plugin to plugin, and depends on how many programs the plugin has, but for example, with the VST version of SFX Machine RT, the settings are almost 1 MB per instance for VST, as compared to 4 KB for AU (SFX has about 300 presets).

busses:
AU allows plugins to use multiple "busses". In this context, a bus is a set of audio channels. A set can mean just 1, or more. You would use multiple busses if, for example, you had a vocoder with carrier and modulator signals. It makes a lot more sense than for the plugin to say "left input is carrier and right input is modulator" or something annoying like that. It also allows for switching of context from 3 channels for each bus or 2 channels or whatever. And most importantly, it means that the plugin is presenting this i/o configuration in a way that the host can make sense of, and when the host can make sense of it. That means that the host can know that there are 2 distinct sets of i/o, and present that informtation in a meaningful way to the user. In Logic, for example, Logic would know to present a sidechain input for the plugin for its secondary bus. This also allows for what folks call "multi-out" instruments to present their output in a saner way, as sets of stereo outputs or whatever they actually are. So for the user, this means that hooking up audio can actually make sense when using these plugins. VST has no way of presenting this information. The plugin just says that it has X total number of inputs and Y total number of outputs and who knows what they are for, if anything special.

notifications:
In VST, if something changes about your plugin (like maybe the latency due to a parameter change, or the number of parameters due to a preset change, or the currently selected preset, or a parameter value, whatever), you can't do anything to tell other interested "listeners" (like the host, a hardware control surface, etc.). This can mean that interfaces will no longer represent the current state, or that things just won't work right. VST simply has no system for saying, "Hey, this just changed internally, pay attention!" You just have to hope that the host might eventually do that, or simply expect that it won't and therefore don't implement something useful in your plugin. In AU, it is possible to broadcast notifications about changes of any property or parameter. It's a very basic and necessary thing, but VST does not offer it, whereas AU does.

extended music API:
AU gets around the limitations of MIDI (7-bit all da way!) by providing an extended music data API. It allows for fractional note values, multiple same-note instances, continous fractional values for any controller messages, etc. Now, this is another thing in the as-yet-to-be-taken-advantage-of category, but I'm still glad that it's there and personally I plan to take better advantage of it in my projects. VST, on the other hand, can only send a stream of raw MIDI data to plugins.

initialization after creation:
One issue that's always plagued VST is the problem of when a host will "scan" your plugin collection while launching in order to collect information about features of the plugins. With VST, this can be quite inefficient because basically you have to fully create the plugin before you can ask it anything. In AU, however, there are 2 stages of creation: Open and Initialize. When you Open an AU, you can start querying any of its properties, configure its audio stream format, etc. But once you want to actually start rendering audio, you Initialize it and then the plugin may allocate heavy resources, do calculations to prepare for rendering, etc. It of course varies from plugin to plugin how this goes, but this does provide a way to allow plugins to be created more efficiently. Now some VST developer may say, "but hey, VST has suspend and resume," but those are not the same, they are more for clearing the DSP state, although sometimes they're used in the same way as Initialize/Uninitialize (VST is very muddled), but on top of that, in order to determine if a plugin uses MIDI, you have to do a suspend/resume pair anyway.

you can make a host without constant struggle:
Yes, Apple came up with this brilliant idea when they created the AU docs and SDK: "Let's tell people how to host AU plugins." Whoa, what a breakthrough! You'd think, if all you knew was VST, that this was a total revelation. Yeah, VST may have been around for 5 years or so before AU came along, yet it still doesn't have any host documentation, example code, or anything!!! Every developer who wants to host AUs faces a constant uphill battle, trying to figure out how to host VSTs via reverse psychological analysis of the plugin SDK, which is pretty damn pathetic itself already. On the other hand, you look at even the very first release of the AU SDK and it was filled with pages and pages of pretty thorough host documentation and full source code for 3 yes 3 example AU host apps. They even created a wonderful convenience API for hosting AUs called AUGraph, which can make it really really easy to add good AU support to your app. In the Panther SDK, they've begun a project of creating a handy C++ class encapsulating an AU instance in a similar way that the AUBase SDK helps plugin developers. Apple are very committed to helping both host and plugin developers do AU. I think that this is evident by the fact that new AU host apps keep sprouting up every month it seems. And every new app that appears that hosts plugins only hosts AU, no one is bothering with VST for new apps anymore, and who can blame them. You only get so many years until you die, ya know...

AUValidation:
Apple provides a commandline tool which will analyze your AUs for conformance. This is sooooo far beyond what Steinberg have ever provided with VST. This is a pretty new thing from Apple (only publicly released last week), but it is very good news for developers and for users, who I think will benefit from this very useful tool to help developers make sure that they got their stuff right. And basically it's part of a larger aspect of what I like about developing AU rather than VST, which is that Apple really support developers in meaningful ways, and are always improving this.
Waarschuw beheerder
Hoe kan het dat Apple de prijs van Logic 8 zo ongelofelijk veel omlaag heeft gehaald? Meen me iets te herinneren dat Logic 7 ergens rond de 1100 lag...
Ben blij dat ik nog maar even heb gewacht met het aanschaffen van een mac :D

Artiest ProCeela
Waarschuw beheerder
Kasparov ik snap niet dat je er zo in laat mee slepen man :9

Iedereen weet opzich wel dat de hardware bakken gewoon net ff wat beter en voller geluid brengen dan softsynths !

Maar heb je Sylenth1 wel is geprobeeerd ? en dan een paar keer layeren ?

Dan kan je als audiofiel Zeker niet zeggen dat het slecht klinkt !

Maar je heb gelijk .. maar laten we eerlijk wezen het gaat er ook om wat je ermee doet

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 18 september 2007 om 12:24:
Kasparov ik snap niet dat je er zo in laat mee slepen man

Iedereen weet opzich wel dat de hardware bakken gewoon net ff wat beter en voller geluid brengen dan softsynths !

ja begon ik mezelf ook al af te vragen ;-)

Maar wat je zegt. Iedereen weet dat opzich wel. Maar precies in een topic waar iemand net wilt beginnen met producen komt er dan iemand die zegt dat je gewoon een midicontroller moet kopen en je het zelfde hebt als hardware.

Waarschuw beheerder
Cakewalk Sonar B)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 18 september 2007 om 13:04:
ja begon ik mezelf ook al af te vragen

Maar wat je zegt. Iedereen weet dat opzich wel. Maar precies in een topic waar iemand net wilt beginnen met producen komt er dan iemand die zegt dat je gewoon een midicontroller moet kopen en je het zelfde hebt als hardware.

Dat is idd niet zo ..soms laat jezelf ff gaan he haha

Je laatste plaat was trouwens top (Y)
Waarschuw beheerder
Heb het trouwens voor elkaar gekregen Mac OS X op mn laptop te installeren, alleen nog ff videokaart voor elkaar krijgen en dan ga ik is ff wat sequencers proberen :)

kijken of mac inderdaad iets voor mij is :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Noel Garner op dinsdag 18 september 2007 om 10:54:
Hoe kan het dat Apple de prijs van Logic 8 zo ongelofelijk veel omlaag heeft gehaald?

Ik heb het nog eens opgezocht en ik kan geen reden vinden waarom ze de prijs zover naar beneden hebben gehaald..
Wellicht hebben ze dat gedaan om te kunnen concurreren met andere DAW's. :)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 18 september 2007 om 12:24:
Kasparov ik snap niet dat je er zo in laat mee slepen man :9

Geweldige discussie.

Hardware is beter dan software.
Het geluid uit een softsynth wordt geemuleerd.
Het geluid uit hardware is echt.
Je kan iets niet beter na doen dan dat het is.
Of het makkelijker is is een heel ander verhaal.

En het verhaal over de midicontroller:
Dat is niet meer dan een plank met knopjes, die de hard of soft-synt aan stuurt.
Dit heeft dus geen invloed op het geluid.

Als we dan toch bezig zijn; je hebt generators en samplers.

Een generator "maakt geluiden", d.m.v. geluidsgolven te genereren/beinvloeden (frequenties).
De sampler speelt geluidenaf.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
amen

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van ENROC op donderdag 20 september 2007 om 12:22:
Het geluid uit hardware is echt

maar het is toch beide digitaal? dus dat geluidje moet ergens op geprogrammeerd zijn toch?

Waarschuw beheerder
Je kan iets niet beter na doen dan dat het is.
Of het makkelijker is is een heel ander verhaal.

En het verhaal over de midicontroller:
Dat is niet meer dan een plank met knopjes, die de hard of soft-synt aan stuurt.
Dit heeft dus geen invloed op het geluid.

Als we dan toch bezig zijn; je hebt generators en samplers.

Een generator "maakt geluiden", d.m.v. geluidsgolven te genereren/beinvloeden (frequenties).
De sampler speelt geluidenaf

Eindelijk. Dacht al dat ik de enige was die er zo over dacht.
Waarschuw beheerder

Ik wil me niet teveel mengen in deze discussie, maar hier zit nogal wat verschil in..
Er zijn inderdaad een hoop softsynths die 'sample-based' werken, maar er zijn ook softsynths die zelf een geluidsgolf genereren (of in sommige gevallen de oscillator van je geluidskaart gebruiken).
Dit principe is identiek aan die van digitale hardware synths alleen is de geluidskwaliteit van de chip en D/A omvormer doorgaans beter (gezien die voor enkel en alleen die functie dienen).

Al met al blijven het nullen en eenen..

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Stalcon op vrijdag 21 september 2007 om 01:19:
Al met al blijven het nullen en eenen..

indd

Ik heb het even aan me docent gevraagd vanavond en hij zij het ook dat er inprincipe geen verschil is!

ik weet niet hoe het zit met hardsynth maar sommige vst is niet multi trimbaal dus is wel lastig je moet dan voor elke spoor een nieuwe moet openen, dit is in steinberg cubase sx 4 die ik gebruik!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Stalcon op vrijdag 21 september 2007 om 01:19:
softsynths die zelf een geluidsgolf genereren

hoe werkt dat?

want het komt gewoon in je sequencer!?
Waarschuw beheerder
Precies hetzelfde als digitale synthesizers, alleen in plaats van dat het geluid rechtstreeks naar een output wordt geleidt, gaat het eerst via het programma die de betreffende functie opvraagt.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
oke..

maar waarom is die geluidsgolf dan goed voor?

wordt die golf opgevangen weer ofzo? zo ongeveer als je naald analoog is en digitaal omgezet wordt?

of zit ik er naast?
Waarschuw beheerder
De computer ziet het geluid als binaire codes, deze worden uiteidelijk omgezet in een analoog signaal door middel van je geluidskaart.
En met die geluidsgolf of golfvorm bedoel ik het geluid zelf. :)

Heb je eigenlijk wel eens met een synthesizer gewerkt?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Stalcon op vrijdag 21 september 2007 om 11:21:
Heb je eigenlijk wel eens met een synthesizer gewerkt?

nou ik ben het nu een beetje aan het leren enzo...
Waarschuw beheerder
Oh oke, dan hoop ik dat mijn informatie bruikbaar is in het proces. ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
haha ik hoop het ook :p

btw met deze leren we een beetje

Kurzweil PC-88 en nog wat modules
Kurzweil
Korg A/D
Korg Triton
Roland U-110
Roland JV-1080
Roland JV-880
Roland XV-3080
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Het valt me op dat de meeste (zo niet allemaal) Romplers zijn (sample-based).
Al met al wel een leuke verzameling om mee te beginnen. :)
Ik raad trouwens wel aan om ook eens met een subtractieve synth te werken om de synthese een beetje te leren begrijpen. ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Stalcon op vrijdag 21 september 2007 om 12:23:
Ik raad trouwens wel aan om ook eens met een subtractieve synth te werken om de synthese een beetje te leren begrijpen.

dus dan maak je elk geluid ook zelf?
Waarschuw beheerder
Inderdaad, dan kan je door middel van de filter en envelope zelf de klankkleur bepalen (bij Romplers is de klankkleur al opgeslagen op een ROM in de vorm van een sample waar je het verloop en dergelijken natuurlijk nog wel aan kan passen).
Qua mogelijkheden verschilt het niet veel met bovenstaande synthesizers, alleen is het de essentie ervan (dus met de basisvormen van geluid: sinus, zaag, blok, puls en driehoek golfvormen). :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ach zo...

alleen die klankkleuren zijn dan ook weer opgeslagen toch? want hoe weet je synth dat je die gebruiken wil?
dus dan heb je eigenlijk alleen meer sound keuze dan sound echtheid toch?

en welke synth raad je me aan beetje betaalbaar ;) module of toetsen maakt niet uit! maar wel die subtractieve synth
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 18 september 2007 om 13:04:

Tja, je kan begrijpend lezen of niet :S

Lees even de opening van de topic:

Software synthesizers dus en een goede manier om er wat mee te doen, aangezien ze er mee wil beginnen en waarschijnlijk niet echt een idee heeft, waar te beginnen. Vanwege deze reden heeft het op dit punt dus ook weinig zin om hardware synths aan te schaffen, omdat ze veel en veel duurder zijn, en het principe blijft hetzelfde, als je dus een midi-controller erbij hebt :S Ik heb nooit geschreven dat een midi-controller het geluid van een softsynth verbeterd. :

Ik heb het hier over reageren, het bedienen.
Nogal logisch dat je door een midi-controller het geluid van een synth niet kan veranderen. Een midi-controller zal geen ander geluid krijgen eruit krijgen, dan de geluiden die je eruit krijgt zonder een midi-controller.

Maarja, het wil er niet in bij je, blijkbaar

Waarschuw beheerder

Kan je NIET zomaar zeggen.

Ik citeer even vanaf de site van Paratoxic en zn vsti plugin Sylenth1:

"Whoever plays the Sylenth1 for the first time will be surprised - I promise! It can sound so intense, so analog and at the same time in the highs so brilliant, like almost no other virtual analog Synthesizer on the market (and I mean not at all restricted to Software only)! (...) Even my Virus Indigo wasn't able to achieve such sound quality."Read the whole review (German)...

Daar!

bron

Das dus een zeer gerenommeerd Duits vaktijdschrift.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 21 september 2007 om 13:35:
ach zo...

alleen die klankkleuren zijn dan ook weer opgeslagen toch? want hoe weet je synth dat je die gebruiken wil?
dus dan heb je eigenlijk alleen meer sound keuze dan sound echtheid toch?

en welke synth raad je me aan beetje betaalbaar module of toetsen maakt niet uit! maar wel die subtractieve synth

De geluiden zelf kan je niet opslaan bij een subtractieve synth (je hebt namelijk de standaard golfvormen), maar de instellingen om dat geluid te creeën wel..
Iedere virtueel analoge/'analog modeling' synthesizer werkt op een subtractieve manier dus er is keuze genoeg (Roland SH-201, Korg Radius of MS2000, Alesis Micron, Waldorf Blofeld, enz). :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Stalcon op zaterdag 22 september 2007 om 00:10:
maar de instellingen om dat geluid te creeën wel..

oke, alleen dan wordt het als nog vertaald naar digitaal!?
Waarschuw beheerder
Uiteindelijk naar analoog (je eindsignaal).

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
lastige shit allemaal ;)
Waarschuw beheerder
Haha, welkom in de wondere wereld van geluid. :D

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
hehe i like it :devil:

echt ziek hoor elke keer wat nieuws leren, deed ik het maar zo vroeger op school :p
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Het verschil is dat het je toen niet kon boeien.. :P

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
indd ja nu zou ik zou een 400pagina handleiding kunnen bestuderen :p

misschien wel een idee voor cubase ik leer er wel alles over, alleen alle fijne kneepjes is wel handig
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 22 september 2007 om 03:24:
wel beter ik krijg alles met 40% korting

Hoe dat zo?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
met me inschijving van me opleiding ;)
Waarschuw beheerder
Welke opleiding als ik vragen mag?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
sound academy in hilversum

studio technicus / producer
Waarschuw beheerder
Dat is een veelzijdige opleiding zo te zien. :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ja best wel ja!

niet alleen electronisch maar ook goed opnemen en afmixen van bands studio producties tv en radio producties high definition en nog veel meer ;)

ben echt nog maar net begonnen 3lessen gehad 8)

en heet probleem is dat ze zo'n dikke studio hebben dat ik niet weg wil gaan want ja thuis heb ik het niet :(
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 22 september 2007 om 14:10:
en heet probleem is dat ze zo'n dikke studio hebben dat ik niet weg wil gaan want ja thuis heb ik het niet

Haha, ik heb de specificaties gezien en dat is inderdaad niet mis. :D

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
:lol: vooral die yahama mengtafel :kwijl: digitaal wel lastig hoor als je er nul verstand van heb ja me eigen dj mixer ;) heel anders.

wat je alleen al met een aux kan :p

heb je het op internet gezien?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ik had het op hun website gezien inderdaad.. :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
wel lache alleen heb ik problemen met cubase installen

ik heb vista, en er is mij verteld dat het niet lukt! en andere weer van wel! ik heb geen zin om te wachten tot is een apple heb ofzo dat trek ik niet :p
Waarschuw beheerder
Welke Cubase heb je?
Wellicht is het raadzaam om een recente versie aan te schaffen (Cubase 4, Cubase 4 Studio of SE3).
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ja ik heb cubase sx 3 (geript) 8)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Die zal nog geen Vista ondersteuning hebben dus ik denk ook niet dat het je gaat lukken eigenlijk.. :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
:s kut!

xp installen dan maar
Waarschuw beheerder
Dat raad ik sowieso aan in plaats van Vista. :P
Of gewoon geduld opbrengen om voor een Apple te sparen. ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ja dat is vrij lastig, ik krijg opdrachten mee naar huis en die wil ik graag doen! ik sta echt te srpingen :bounce:
Waarschuw beheerder

beetje kort door de bocht dit. Dan zouden ook alle VA synths nep zijn.

Heb je trouwens wel een van Reaktor gehoord? Dan gaan er grenzen open voor een soundengineer die met een hardware synth echt niet mogelijk zijn.

Discussie hardware - software zie ik nou al jaren langskomen op diverse fora. Helaas heeft er niemand gelijk. Koop gewoon wat je wilt en wil je alleen hard- of software dan is dat prima toch. Je kan ook beide doen en dan heb je het beste uit both worlds.

Overigens met die steeds snellere cpu's zal je straks zien dat er nog nieuwere ideeën met VST's mogelijk zijn waar je nu alleen nog maar van kan dromen.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van -Dikkie- op zaterdag 22 september 2007 om 17:36:
Heb je trouwens wel een van Reaktor gehoord

dat is die synth die geluiden maakt die je niet in een hardsynth heb toch?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 22 september 2007 om 18:38:
dat is die synth die geluiden maakt die je niet in een hardsynth heb toch?

nah het is eigenlijk meer dan een synth. Tis niet my cup of tea omdat het erg ver gaat maar er zijn mensen die erbij zweren (Rank 1 o.a.), maar inderdaad het is software van Native Instruments
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Reaktor is een modulair programma, zelf gebruik ik SonicBirth voor deze doeleinden. :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ff een vraag:

deze controller is dit wat?

M-Audio Keystation 61ES

http://www.maudio.nl/?page=catalog&view=category&cat_id=14

en waar zit hier de tru ingang of heet het anders?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van 8-bit Kid™ op maandag 10 september 2007 om 19:44:
apple (n).

apple is geweldig :yes:

supersimpel en it does the job!

maar het maakt op zich niet uit wat je gebruikt om te produceren

je kan wel dure pannen hebben
maar als je er niet mee kan koken houdt het al gauw op natuurlijk
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op zondag 23 september 2007 om 01:39:
je kan wel dure pannen hebben
maar als je er niet mee kan koken houdt het al gauw op natuurlijk

een kok moet een goed mes hebben!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 23 september 2007 om 00:02:
deze controller is dit wat?

Deze controller werkt via USB en heeft een MIDI-out (bovendien is die niet Vista-compatible).
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
nja vista gooi ik er zoiezo af 8)

is usb niet goed? of usb 2 toch?
Waarschuw beheerder
Het zal wel USB 2.0 zijn, maar ik meld het even omdat er dus geen MIDI in of thru op zit.
Maar het is wel een aardig klavier lijkt me, om eerlijk te zijn denk ik niet dat er veel verschil zit tusen MIDI-klavieren maar ik heb dan ook niet echt kijk op die markt (ik gebruik ze zelf ook niet).
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Stalcon op zondag 23 september 2007 om 14:26:
geen MIDI in of thru op zit

midi out staat er wel op alleen die tru ja kan ik niet doorkoppelen dus!

shit echt lastig heb je tips? 8)
Waarschuw beheerder
Je zou het door kunnen koppelen als de andere apparaten wel een thru hebben:

USB<>M-Audio MIDI out>2e Apparaat MIDI in>2e Apparaat MIDI thru>3e apparaat MIDI in>enzovoorts.. :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
oke oke beter

wat gebruik jij dan?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Stalcon op zondag 23 september 2007 om 14:26:
Het zal wel USB 2.0 zijn, maar ik meld het even omdat er dus geen MIDI in of thru op zit.

waarom zou er op een midi controller midi-in zitten?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Stalcon op zondag 23 september 2007 om 15:23:
USB<>M-Audio MIDI out>2e Apparaat MIDI in>2e Apparaat MIDI thru>3e apparaat MIDI in>enzovoorts..

koop gewoon een midi thru box. Ben je gelijk klaar
Waarschuw beheerder
Uitspraak van -Dikkie- op zondag 23 september 2007 om 15:33:
waarom zou er op een midi controller midi-in zitten?

Ik citeer HHHakelaar:

en waar zit hier de tru ingang of heet het anders?

Ik weet niet wat hij precies zocht op het klavier, maar ik gaf aan dat het MIDI via USB is.
Nou ben ik benieuwd waar ik impliceer dat er een MIDI in op een controller moet zitten.. :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ja ik zag alleen nergens thru dat was me vraag! maar het is duidelijk nu (Y)

btw wat gebruik jij stalcon?
Waarschuw beheerder
Ik heb een Echo AudioFire 12 en een ESI MIDI-Mate, beide met 1x MIDI in & out en 3 synths (Alesis Micron, Korg MS2000 en een Moog Little Phatty) om aan te sturen of om VSTi's mee te bespelen. :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
hha zodra ik alles heb opgezocht kan ik een oordeel vellen ;) :p

zal vast dik zijn!
Waarschuw beheerder
Ik heb nog wel meer, maar dat is het MIDI/klavieren aspect. :)
Op http://www.stalcon.net/ staat bij 'studio' de volledige lijst..

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
cool man (Y) alleen geen plaatjes jammer.
Waarschuw beheerder
[img width=600 height=337]https://album.partyflock.nl/20744970.jpg[/img]
Mag je zelf de bijbehorende merken + types erbij zoeken.. ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
euhmm,.,,,

heb je een kamer vrij 8)

zo mooi voor elkaar man :yes: :kwijl:
Waarschuw beheerder
Dank u. :)
Ik heb geen kamer vrij. :P
Wel heb ik ruimtegebrek, er moet namelijk nog het een en ander bij komen in de komende paar maanden..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Stalcon op zondag 23 september 2007 om 15:40:
Nou ben ik benieuwd waar ik impliceer dat er een MIDI in op een controller moet zitten..

Dat deed je ook niet, twas meer een retorische vraag

Maar Stalcon, zie ik daar nou een Fender Rhodes staan?
Waarschuw beheerder
Dat zie je goed. :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Stalcon op zondag 23 september 2007 om 19:11:
Dat zie je goed.

:respect:

Ga ik ook nog een keer aanschaffen. Dan koop ik gelijk een 100% gerestaureerde Mark 1

Ben zo verliefd op het geluid van die piano :lief:
Waarschuw beheerder
Dit is een Rhodes Mark 1 Seventythree uit 1975, en werkt perfect. :)
En ik doe hem niet weg.. ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Stalcon op zondag 23 september 2007 om 20:15:
En ik doe hem niet weg..

haha, nu moet ik zeggen jammer ;-)
Waarschuw beheerder
Ook wel geinig uit het interview van Zany:

Van welke keuzes heb je spijt?
Dat ik in mijn studio voor een PC koos in plaats van een MAC. Voor de rest heb ik alleen maar MAC’s. Binnenkort komt er wel een MAC hier in de studio, het is nog een beetje een uitstel van executie.

Artiest Ricos
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Stalcon op zondag 23 september 2007 om 20:15:
Dit is een Rhodes Mark 1 Seventythree uit 1975, en werkt perfect.
En ik doe hem niet weg

Ik had t ook bij een andere topic gevraagt, dus zal het hier ook even doen :lol:

Hoe bevalt je apple laptop (macbook/pro?) voor het produceren ermee? (logic)

Thanks!
Waarschuw beheerder
Het is een MacBook Pro met een 2,16 GHz Core2 Duo-processor, als hoofdsequencer gebruik ik Renoise (geen Logic dus). ;)

Je kan je eigenlijk niets beters wensen op het gebied van produceren (eigenlijk op ieder gebied behalve Patience) omdat alles gewoon werkt als een trein.
Hiervoor had ik naast m'n iMac G5 een iBook G4 met een 1,2 GHz PowerPC-processor, maar die voldeed niet echt aan mijn eisen na verloop van tijd, zodoende ben ik overgestapt op een Pro model.

Mocht je de overstap overwegen dan zit je met een instapmodel MacBook al goed eigenlijk, deze hebben nagenoeg dezelfde specificaties als een 2006 MacBook Pro.. :)

Ik zou je geen advies kunnen geven over Logic, simpelweg omdat ik het niet gebruik.
Als je nog niet echt een programma hebt gevonden om mee te werken kan ik je wel aanraden om demo's te proberen en uitzoeken wat voor jou het beste werkt gezien dit verschilt per persoon. ;)

Hier nogmaals het lijstje wat ik eerder heb geplaatst (er zijn er nog veel meer, maar dit zijn de 'grotere' namen):

Cubase, Reason, Sonar, Digital Performer, Live, Renoise en Pro Tools.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Stalcon op donderdag 18 oktober 2007 om 01:42:
Het is een MacBook Pro met een 2,16 GHz Core2 Duo-processor, als hoofdsequencer gebruik ik Renoise (geen Logic dus). ;)

Je kan je eigenlijk niets beters wensen op het gebied van produceren (eigenlijk op ieder gebied behalve Patience) omdat alles gewoon werkt als een trein.
Hiervoor had ik naast m'n iMac G5 een iBook G4 met een 1,2 GHz PowerPC-processor, maar die voldeed niet echt aan mijn eisen na verloop van tijd, zodoende ben ik overgestapt op een Pro model.

Mocht je de overstap overwegen dan zit je met een instapmodel MacBook al goed eigenlijk, deze hebben nagenoeg dezelfde specificaties als een 2006 MacBook Pro.. :)

Interesting! (Y)

Zat er ook aan te denken om de overstap te maken van mn iMac G5 naar een Macbook, alleen t nadeel is dat mijn programma's (Logic 7 + Plugins) niet compatible waren op de Intel processoren..Dan draaien ze onder Rosetta, dat waarschijnlijk minder soepel loopt :S
Waarschuw beheerder
He bedankt man! Hier heb ik wat aan (y)

Probleem is eigenlijk dat mijn grootste twijfel is, of ik een macbook neem of een Imac 24''. Hoe zit het met hardware? (laatste vraagie ;) )

Kan je op je macbook gewoon alles aansluiten? Dus ik mijn geval een mixer etc met mn synths..

Alvast bedankt man! (y)
Waarschuw beheerder
Op zowel de iMac als de MacBook (Pro) heb je audio input en output dus je kan je mixer gewoon aansluiten. :)
Voor MIDI-implementatie zou je een USB naar MIDI adapter kunnen gebruiken (wat ik persoonlijk erg prettig vind werken), maar mocht je tevens meer audio inputs en/of outputs willen dan zou je een externe (USB of FireWire) audio-interface aan kunnen schaffen.

Al met al, wil je meer snelheid en grafische prestaties, dan zou je voor de iMac kunnen kiezen.
Voor een draagbaar compromis zou je voor een MacBook of een MacBook Pro kunnen kiezen.. :)
Waarschuw beheerder
Oke, ik weet iig genoeg nu ;) (y)

Tis alleen de keuze nu voor mij, of het een macbook word (geen pro) en een nieuw windows pctje over een tijdje...

of

Een Imac 24'' met een wat goedkoper windows laptop.

Hummm dat word dus denken denken denken haha

(y)
Waarschuw beheerder
Of zowel een MacBook als een iMac.. ;)
Waarschuw beheerder
hahaha jah dat kan ook, alleen dan zit er wel een jaartje verschil in ;)
Waarschuw beheerder
donateur
ik ben zelf wel heel erg blij met mijn E-mu Xboard49. Dit vooral omdat die draaiknopjes onglovelijk handig zijn bij het indraaien van effecten enzo. Ik maak mijn plaatjes altijd helemaal klaar en dan neem ik het op met soundforge en doe op de master dan een stuk of wat effecten die ik er in en uit kan draaien bij bepaalde stukken...heel erg vet.

grtz
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Don Nest op zaterdag 20 oktober 2007 om 00:32:
E-mu Xboard49

Fijn dingetje inderdaad..:yes:
Waarschuw beheerder
donateur
ghehe...zekers:)

Waarschuw beheerder
vanaaf weer aan de shit:):X
heb um ook die e-mu xboard49(L)

Waarschuw beheerder
logic zou ik aanraden voor de mac
als je nu kijkt op www.apple.com/logic
zie je wat er nu bij logic 8 allemaal bijzit
de hele ratteplan compleet
maar goed ieder voor zich natuurlijk maar zolang ik al werk met MAC gebruik ik logic
Waarschuw beheerder
ik ga voor de macbook + logic 8 ! Heb denk ik de knoop doorgehakt..

Macbook + 2 gb en 200 gb hd rond de 1500 euro.. Macbook pro kost 1900 euro heeft 120 hd en ietsjes meer processor (video kaart is niet echt van belang).. Hummm :P
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van DJ Ricos op dinsdag 23 oktober 2007 om 20:18:
ik ga voor de macbook + logic 8 !

(Y)
Ik denk dat je daar wel plezier aan gaat beleven. :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van DJ Ricos op dinsdag 23 oktober 2007 om 20:18:
macbook + logic 8 !

helemaal (Y)

Net Logic 8 binnen, wat een software! :kwijl:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Don Nest op zaterdag 20 oktober 2007 om 00:32:
Ik maak mijn plaatjes altijd helemaal klaar en dan neem ik het op met soundforge en doe op de master dan een stuk of wat effecten die ik er in en uit kan draaien bij bepaalde stukken...heel erg vet.

Dat kan ook in Logic, post-production noemen ze dat :) zelf vind ik Logic handiger vanwege de hyperdraw functie...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 oktober 2007 om 16:43:
Logic 8

Wat word nou echt het meest gebruikt in de muziek scene? Cubase zal wel met stip op 1 staan, maar daarna komt Logic toch zekers wel?