Partyflock

Forumonderwerp · 954107

Waarschuw beheerder
Bron: NRC Handelsblad 9 juni 2007, pagina 19 kolom 1

Door Mohammed Benzakour, schrijver en columnist.

Met Berbers heb je altijd gedonder

Wangedrag door Marokkaanse jongeren verklaren uit sociaal economische motieven is de halve waarheid. Ook de cultuur is een probleem. Zegt een berber.

Het is goed om zo nu en dan afstand te nemen van datgene waar je dag in dag uit met je neus bovenop zit. Distantie schept overzicht en, in het gunstige geval, ook enig inzicht. Dat is een van de redenen waarom ik besloot een poosje rond te neuzen in een gebied waar de meeste Marokkanen in Nederland vandaan komen alsook hun zomervakanties: het Berberse rifgebied in Noord-Marokko.

Nu was mij al het volgende bekend, maar ik kan het nu zelfs staven: van het Berbervolk kun je een hoop zeggen (trots hardwerkend, ascetisch, humoristisch, poetisch) maar 1 ding niet: dat het lieverdjes zijn. Berbers zijn grosso modo een tamelijk heetgebakerd, anarchistisch volkje - en dit zeg ik, zelf een Berber van origine, met stelligheid en zonder vreeze.

1 verkeerde opmerking of blik, en je kan de schuttingswind van voren verwachten, in het ongelukkige geval gevolgd door een vuistslag of, nog ongelukkiger door een messteek. De alledaagse straattaal, vaak op luidruchtige wijze, is doorspekt met de meest vunzige machowoorden, welke ik niet zal conretiseren op deze plek. Tal van publieksrijk aangelegenheden, of het nu een cultureel festival betreft, een drukke vismarkt, muziekconcert, taxistandplaats voetbalwedstrijd, bruiloft - ze gaan steevast gepaard met een een rits ruzies of knokpartijen waarbij de boel dikwijls, al dan niet in gedrogeerde toestand, kort en klein wordt geslagen. Het hoofdhaar is al kort, de lontjes zo niet nog korter; een ogenschijnlijke jolly good time kan om het geringste omslaan in een explosief atmosfeertje. Zelfbeheersing is voor velen een teken van zwakte en daarom zo schaars als regen in de julimaand. Politie en justitie - standaard van Arabische huize - vreest men nauwelijks, al was het maar omdat deze authoriteiten alle gezag reeds lang verloren hebben daar hun optreden niet zo zeer met de wettelijke orde te maken heeft alswel met de portemonnee van de burgerman in kwestie.

Nu, de overheid geeft het goede voorbeeld, en in consequentie krijgt elke overheid het volk die het verdient. Hetgeen in dit gebied hierop neerkomt: een volk dat bepaald niet blaakt van verantwoordelijkheidszin en minimaal oog heeft voor het algemeen belang. Althans minimaal voor zover het niet de eigen omgeving betreft. De eigen familie en directe woonomgeving wordt een nogal heilige status toegedicht en om die reden met grote zorg en alertheid bewaakt. Evenzeer de buurtmoskee en sacrale graftomben, ook deze kunnen rekenen op gemeenschappelijke zorg en onderhoud. Maar daar houdt het ongeveer op. Want erbuiten heerst anarchie chaos en en een diep doorleefde achterdocht jegens alles en iedereen. Pure onvoorwaardelijke vriendschappen zijn luchtkastelen, evenals de liefde, waar alle liedjes over gaan. Als Islam praxis en welvoegelijkheid betekent is Allah op sterven na dood. De dingen buiten het eigen tuinmuurtje, de dieren, de natuur, het publieke domein, andermans bezit of waar(dig)heden, ze genieten geen of weinig respect, Ieder voor zich, allen voor God - het had zomaar een Riffijns credo kunnen zijn.

Onlangs, gedurende de wedstrijd JongOranje-Jong Marokko in Tilburg, zorgden de Marokkaanse jongeren voor grote rellen - terwijl ze nota bene de match wonnen! Prettige bijkomstigheid was dat de Nederlandse politie lang niet zo hard mept als de Marokkaanse. Om te huilen natuurlijk, zeker als men beseft dat de meerderheid van de oppassende Marokkanen erop wordt aangekeken.

Echter toen de KNVB zich verstoutte te spreken over 'Marokkaanse jongeren' sprongen vele ongediplomeerde allochtonologen en andere (gesubsidieerde) inktmorsers Pavloviaans overeind. 'Hoho, dit zijn geen Marokkaanse jongens, dit zijn Nederlandse jongens want ze zijn in Nederland opgevoed en de meeste zijn hier zelfs geboren'. Steevast gevolgd door uiteenzettingen over achterstanden, onvrede, racisme en onvermijdelijk Geert Wilders.

Dat laatste kan best waar zijn, maar het eerste hoort thuis in de allochtone fabeltjeskrant; fabeltjes waar we geen millimeter mee opschieten. Vanzelfsprekend, en dit zeg ik met nadruk, ontmoette ik talloze Berbers van een hoog onderwijs- en beschavingspeil; Berbers die zich kwaad maken en zich doodschamen voor hun rotte appels in Marokko EN Nederland.

Omgekeerd is het hoegenaamd een statistisch Nederlands feit dat deze rotte appels disproportioneel vaak van Berberse origine zijn. Dit moeten we onder ogen willen zien. Want laat dit gezegd zijn: wat ik in dit Rifgebied in nog geen twee maanden aan bonje, kift en ander non-verbaal vuurwerk heb meegemaakt, heb ik in geen dertig jaar tussen de Nederlanders beleefd. Terwijl Wilders in geen velden of wegen te bekennen is.

Alle wangedrag verklaren uit sociaal economische motieven is de halve waarheid. Ik vrees, met pijn in 't hart te moeten bekkenen dat het rellerige, respectloze gedrag in Tilburg tot op zeker hoogte is terug te voeren tot een cultureel element- in al z'n historisch en economische gelaagdheden. Hoe precies dat laat ik aan gediplomeerden over.

Waarschuw beheerder
komt door die volksverhuizing enzo

Waarschuw beheerder
marokko is een kunstmatig land en de marokkaan op zich bestaat niet,het zijn berbers en arabieren

Tja.. dat geldt ook voor Nederland: Saksen, Friezen en Franken.. (en inmiddels nog veel groepen meer)

er zijn inderdaad veel berbers met keltisch bloed, de blauwogige en roodharige berbers zijn daar een voorbeeld van

Zo simpel ligt het allemaal niet. Check http://en.wikipedia.org/wiki/Berber_people onder "Genetic evidence"
Waarschuw beheerder
we stammen allemaal af van de zelfde aap

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 02:24:
Ik geloof me ogen niet.
Ben je echt zo naief Rafa?

Marokanen in Nederland hebben ALLE mogelijkheden die andere
bevolkingsgroepen ook hebben (heck, als ze crimineel zijn krijgen ze al luxe boottochtjes met alles er op en er aan, moet je nagaan wat ze dan wel niet kunnen fixen als ze het rechte pad op gaan hehe)
MAAR vervolgens is er een relatief grote groep die rotzooi uithaalt WAARDOOR ze in Nederland niet geliefd zijn.

Je moet de zaken niet omdraaien door te stellen dat zij zich pas zijn gaan misdragen nadat ze niet werden geaccepteerd, want dat is echt de grootste bullshit. Zij worden niet "geaccepteerd" OMDAT ze zich misdragen, zo is het, en niet anders.

Altijd weer dat gejank en jezelf in een slachtofferrol positioneren. Doe je ogen eens open Rafique. Dat jij een goed geintegreerde, wel articulerende Nederlandse Marokaan bent, wil lang niet zeggen dat ze dat allemaal zijn. Ik begrijp ook niet waarom jij het uberhaupt altijd voor die klote gasten opneemt, want het zijn die kutventjes die het voor jou verpesten als jij een keer wordt geweigerd bij een discotheek of whatever. Het is maar net hoe je jezelf opstelt in het leven. En dat moeten die jongens maar eens een keer leren. Eens een keer niet de maatschappij of iets anders de schuld geven en verzwelgen in medelijden, maar gewoon het beste uit jezelf halen en knokken voor je plaats in de samenleving. Dat moeten wij immers ook.

Artiest {SHOWLIST artist 62016, 34383}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van S.F.X. op woensdag 20 juni 2007 om 02:00:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van S.F.X. op woensdag 20 juni 2007 om 02:00:

en van dezelfde eencellige en toch zijn mieren anders :vaag:
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 23:06:
Heel mooi maar Nador en Al Hoceima zijn de zenuwcentra van de Riffijnen en Tanger is echter Arabisch

Klink misschien heel vreemd, maar dat heb ik zelfs op rotterdam airport gemerkt aan de bagage van die mensen (toen ik daar werkte tijdens mijn schoolperiode)
rifsteden uitgaand: volop veel bagage, bij tanger viel het enigzins mee.
Rifstenden inkomend: Weer volop veel bagage en veel eten, zaad en zelfs woestijnzand in emmers en eetbare slakken :rot: en vaten honing :|
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 3 juli 2007 om 10:59:
en van dezelfde eencellige en toch zijn mieren anders

maar daarom niet minder

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Deekore. op dinsdag 3 juli 2007 om 15:34:
maar daarom niet minder

Het gaat niet om minder of meer, maar om anders.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Deekore. op woensdag 4 juli 2007 om 00:45:
En dus?

je kan ook aangeven dat sommigen anders zijn, zonder gelijk te zeggen dat iemand minder is.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Deekore. op dinsdag 3 juli 2007 om 02:28:

De Bonobo :jaja:

Waarschuw beheerder
I Love Tanger

[img width=500 height=350 cacheid=000e320100288805db12637b1a01f33e8c]http://www.overta.com/images/tanger.jpg[/img]
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 juli 2007 om 21:48:
je kan ook aangeven dat sommigen anders zijn, zonder gelijk te zeggen dat iemand minder is.

Spreekt voor zich; maar dat wil echter niet zeggen dat iedereen die daarin onderscheidt maakt, dat ook doet zonder die onderliggende gedachte...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Je kunt echt wel veel bereiken, als je maar wilt.
Ik ontken echt niet dat er waarschijnlijk wel bazen zijn die discrimineren, maar dat is echt niet zo groot als veel gasten soms roepen.

Veel Marokkaanse jongeren die het meest klagen over discriminatie op de arbeidsmarkt, dat zijn dus idd de capuchon-types, die hun school niet afgemaakt hebben, expres met zo'n shit-accentje praten omdat dat stoer is...enz. Nou ja, ik hoef ze niet uitgebreider te beschrijven, neem ik aan.

Een goede vriendin van mij is ook Marokkaanse (Berbers), en die denkt er precies hetzelfde over. Ze heeft een baan op academisch niveau (ondanks haar hoofddoek, dus het kan wél gewoon) en zij denkt precies hetzelfde over die 'rotjochies' als ik. Je kunt wel klagen over de maatschappij hier, maar je hebt meer in de hand dan je zelf denkt. Als je als Nederlander geen opleiding afmaakt en dan ook nog denkt dat je gangster bent, krijg je ook geen baan, dus waarom zou dat voor een Marokkaan anders zijn. Het is maar net wat je uitstraalt - en die 'rotjochies' stralen één en al desinteresse uit. Niet zo gek dus dat een uitzendbureau je dan afscheept. Zeker niet als er nog meer mensen voor die baan zijn en als die mensen allemaal wél graag willen.

Dan kunnen ze wel roepen dat ze geen gelijke kansen krijgen, maar het is maar net hoe je jezelf opstelt. Mijn vriendin heeft ondanks haar hoofddoek helemaal geen moeite gehad om een job te vinden. Ze spreekt accentloos Nederlands en heeft een universitaire opleiding afgerond. Dan doen mensen echt niet meer zo moeilijk over die hoofddoek, hoor!

Wat je zaait, dat oogst je - zo simpel is het anno 2007 ook nog steeds.

Uitspraak van Rafa op dinsdag 12 juni 2007 om 17:25:
Marokkanen: Hoe kunnen jullie van ons verwachten dat we ons gedragen als jullie ons beletten deel te nemen aan deze maatschappij.

Rafa, dat ben ik toch niet 100% met je eens. Er is niemand die een Marokkaanse jongere belet om zijn/haar schoolopleiding af te maken en daarna door te studeren. De mogelijkheden daarvoor zijn voor autochtoon en allochtoon beide gelijk. En iedereen weet dat een afgeronde opleiding stap 1 is op weg naar een fatsoenlijke goeie baan.
Het wil er bij mij namelijk niet in dat álle Marokkaanse jongeren een dusdanig laag I.Q. hebben dat ze niet eens de middelbare school af kunnen maken, dat geloof ik echt niet. Er moet dus een andere reden voor zijn waarom er in die groep zoveel vroegtijdige schoolverlaters voorkomen.

Anyway: als jij een diploma in je zak hebt, heb je in theorie net zoveel kans op een baan als een Nederlander. Misschien heb je dan in het begin een paar keer pech, en loop je een aantal keren tegen een racist aan die je niet in dienst wil nemen omdat je Marokkaan bent. Dat is klote, maar zoiets zal zich niet jaren voortslepen. Ik geloof niet dat je jarenlang afwijzingen krijgt als je een diploma op zak hebt, correct Nederlands spreekt, gemotiveerd bent en er netjes uitziet.
Misschien heb je gelijk en zul je ietsje harder door moeten zetten - maar dan nog is dat toch niet onoverkomenlijk? Ik bedoel: jij hebt toch ook gewoon een job, ondanks dat je wel met racisme te maken hebt gehad? Jij hebt het toch ook niet opgegeven en jij bent toch ook niet als etterbakkie op straat gaan hangen? Het kan dus wél, het hangt alleen volgens mij ook grotendeels van je eigen instelling af.
Dat je een paar keer pech hebt gehad, wil niet zeggen dat dus meteen de hele maatschappij zuigt en dat je het maar op moet geven. Er bestaat volgens mij ook nog altijd zoiets als trots, gewoon dat je niet eens zo WILT worden als die kansloze randgroep-typetjes en dat je besluit van "nee, die richting wil ik gewoon niet in!"

Maar tegenwoordig zie je ze gewoon op twaalf-, dertienjarige leeftijd die kant al opgaan. Terwijl ik denk: "Dan heb je nog niet eens een diploma kúnnen halen, dan heb je nog niet eens zelf kunnen ervaren of er werkelijk belemmeringen zijn voor jouw toekomst omdat je als Marokkaan wordt gediscrimineerd." Maar toch roepen ze dan wel dat ze geen gelijke kansen krijgen...nou, hoe kun je dat nou zeggen als je het nog niet eens geprobeerd hebt!

Uitspraak van verre neef op dinsdag 12 juni 2007 om 19:02:
Overigens heb ik sterk de indruk dat de berbermarokkanen in Nederland helemaal niks willen. Dat ze het wel best vinden zo.

Die indruk krijg ik ook van een hele grote groep jongeren. Als je echt wilt, dan kom je namelijk aan het werk. Dan gooi je die bontkraagjas op een stoel, dan doe je iets aan je thug-life-accentje en ga je in je fatsoenlijke kloffie naar het uitzendbureau.
Tegenwoordig zijn er zelfs banen waarin ze gráág allochtonen willen, zoals bij het maatschappelijk werk, bij de gemeente of bij de politie. Al kan ik me van die laatste dan voorstellen dat je daar voor je verdriet nog niet wilt werken. :lol: Maar dat terzijde.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 00:55:
Deze bevolkingsgroepen zijn met dezelfde lei begonnen en behalve een relatief kleine groep antillianen hoor je van deze groepen nagenoeg nooit die verhalen die je altijd wel overal van Marokkaanse berbers hoort, en dan jongens van 12 - 22 jaar in het bijzonder.

Mee eens. Ook Molukkers bijvoorbeeld...die mensen worden echt niet gediscrimineerd en het merendeel heeft gewoon een baan. Natuurlijk hou je altijd wel een paar kneuzen die mensen discrimineren omdat ze een ander kleurtje hebben, maar dat geldt iig niet voor het grootste deel van de Nederlanders.
Waarom zijn het meestal alleen maar Marokkanen over wie je dit soort dingen hoort? Nederlanders roepen "die lui willen niks" en Marokkanen roepen "we worden gediscrimineerd".
Als het werkelijk zo zou zijn dat het hier allemaal puur op kleur of afkomst gaat, waarom werken Molukkers dan wel gewoon? Waarom heb je daar niet van die grote probleemgroepen en waarom komen die niet zo vaak negatief in het nieuws? Waarom worden die dan niet zo massaal gediscrimineerd?
Ik denk toch werkelijk dat het mes hier echt wel aan twee kanten snijdt, hoor. Het ligt niet alleen aan 'de Nederlandse samenleving'. Het ligt ook aan de Marokkaanse jongeren zélf.

Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 10:04:
mijn neefje werkt bij een uitzendbureau en heeft vaak genoeg mee gemaakt dat bedrijven als voorkeur opvragen ''liever een Nederlander persoon want onze clientele zijn met hun meer op hun gemak''

Maar dan nog geldt dat niet voor álle bedrijven. Voor mij persoonlijk geldt dat ik niet eens bij zo'n bedrijf zou WILLEN werken als ik hoor dat ze mij niet hoeven omdat ik allochtoon zou zijn. Dan zou ik zoiets hebben van "dan zoek ik wel lekker verder en jullie bekijken het maar met je troep".
Niet alle bedrijven zijn zo, dus er is echt wel een mogelijkheid om ergens wél een leuke baan te vinden.

Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 10:32:
Als er een oplossing gezocht moet worden lijkt mij dat de sleutel bij de ouders gezocht moet worden maar dit zijn overwegend onderontwikkeld als het gaat om Nederland en Handleiding.

Ja, en dat is dus iets dat ik niet goed begrijp. Je hebt als ouders een bepaalde verantwoordelijkheid naar je kind toe - en dat is dat je je kind hoort te begeleiden op weg naar de volwassenheid toe. Dat wordt knap moeilijk als je verantwoordelijkheid als ouder ophoudt bij de drempel van de voordeur. Vaak spreken de ouders geen Nederlands, dus ouderavonden van school bezoeken wordt al moeilijk.
Ik kan dat niet begrijpen. Als ik morgen in een vreemd land zou komen te wonen, dan is het eerste wat ik doe: de taal leren! Omdat ik dus mezelf wil kunnen redden, omdat ik betrokken wil kunnen zijn bij de dingen waar mijn zoontje tegenaan loopt in die nieuwe maatschappij. Omdat ik fatsoenlijk met zijn meesters en juffen wil kunnen praten en gewoon op de hoogte wil zijn van wat er allemaal gebeurt. Ik wil IN het leven staan en niet ernaast.
En ik ben dus ook van mening dat zeker de ouders hierin een flinke steek hebben laten vallen.

Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 10:32:
Ik dnek dat het stukken beter gaat als de 2de generatie aan bod gaat komen in hun versie van papa en mama met de kinderen.

Dat hoop ik echt. Al ligt het er natuurlijk maar net aan wat die ouders zelf voor normen en waarden hebben. Als die allemaal nog steeds kotsen op de Nederlandse maatschappij, zullen ze dat beeld absoluut overbrengen op hun kinderen, en dan loop je dus kans op een soort Marokkaanse 'tokkies'.

Bovendien is het ook met de tweede generatie nog heel vaak zo dat ze trouwen met iemand uit Marokko. En dan heb je dus weer kans dat iig met één van de twee ouders het taalprobleem blijft bestaan, want de verplichte inburgeringscursus volstaat zéker niet voor het goed leren speken van de taal. Dat betekent dus dat je daarna zelf nog een tijdje les moet blijven nemen - en veel mensen doen dat gewoon niet.

Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 11:02:
Cultuurverschil want in de zuidelijke landen (Italie, Spanje Noord Afrika) zitten mensen nog tot een uur of 2 buiten, luidruchtig en gezelligheid als ingredienten.

Is waar. Ben net terug uit Israel (Tel Aviv) en daar is het onder Arabieren ook idd de gewoonte om tot 's avonds heel laat buiten te zijn. Zag om half 2 's nachts op het strand een moslimvrouw met haar peutertjes zitten picknicken, ik wist echt niet wat ik zag. En die kinderen zagen er echt heel fit en wakker uit...ik denk dat ze dat gewoon gewend zijn of zo.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 10:50:
er is gewoon een grote groep die erg zijn best doet om zich niet populair te maken...

Dat is idd een feit...die zie ik soms staan en dan denk ik echt "je WIL ook echt niet een kléin beetje je best doen hè!" :-S

Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 11:02:
veel van deze mensen zien zich en identificeren zich niet met Nederland, daarmee zien ze het ook meteen niet meer als haar taak.

Dat is dan knap onrealistisch van ze...je woont hier nou eenmaal, en ik vind dat je als ouder dan tenminste voor je kinderen de verantwoordelijkheid moet opnemen om betrokken te zijn bij de maatschappij. Je kinderen moeten namelijk de maatschappij in als ze groter worden...doe het dan op z'n minst voor hen.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 20:47:
We praten hier over randmarokkanen die in de grote steden wonen. Logisch dat ze zo worden..zij worden overal gestigmatiseerd en gediscrimineerd. Logisch dat je dan gefrustreerd wordt en rottigheid uithaalt.

Das de zaken omdraaien. Niet alle randmarokkanen wonen in de grote steden. Ik woon in Woerden (ook niet bepaald een big city) en wij hebben hier ook een grote groep zogenoemde 'randmarokkanen'. Heeft dus niks met de grote steden te maken.
En als de oorzaak discriminatie en stigmatisering is, hoe komt het dan dat er ook Marokkanen zijn die wél gewoon een baan hebben en zich normaal gedragen? Zijn die dan niet gediscrimineerd waardoor ze niet gefrusteerd zijn geworden?
Ik geloof daar dus niet in. Een Marokkaanse jongen die ik ken heeft ook te maken gehad met discriminatie bij het zoeken van werk, en die zegt dus heel terecht: "Ik ga me daar niet door uit het veld laten slaan. Ik wil gewoon iets van mijn leven maken en ik voel me te goed om op een straathoek te gaan hangen en te roepen dat alles kut is." Die heeft doorgezet en die heeft nu gewoon een normale job, want het is niet zo dat ALLE bedrijven discrimineren.

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 15 juni 2007 om 21:05:
waarom berbers zo'n pittig karakter hebben en dat dat botst met de hollandse nuchterheid

Ik heb ook een pittig karakter. Er is niks mis met pittig. Sterker nog: ik heb liever mensen waar een beetje pit in zit dan een zootje passieve slome duikelaars.
Maar evengoed moet je wel realistisch blijven, pittig of niet. Dat je pittig bent en een temperamentvolle inslag hebt, dat beperkt je niet in het realistisch kijken naar een maatschappij en het realistisch inschatten van je kansen. Ook met een pittig temperamentvol karakter moet je begrijpen dat je zélf je leven in eigen hand hebt, en dat je niet zomaar een maatschappij de schuld kan geven omdat jij op een straathoek rondhangt en vervelend doet. Die keuze maak je namelijk nog altijd ZELF.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op donderdag 14 juni 2007 om 01:02:
Volgens mij noemen ze het ook vaak "eiland mentaliteit"...maar het geld ook voor afgelegen gebieden in bijvoorbeeld gebergten...zitten ook wel gradaties in...maar koppig zijn ze op zijn minst allemaal...inclusief de Engelsen...

In een ruw berggebied waar iedereen schapen en geiten houdt, zijn heel andere skills en is aanleg voor andere dingen, nodig dan in de stad.

Als volkeren al sinds mensenheugnis in een omgeving leeft waar bepaald gedrag handig is, zullen die mensen hun genen door geven die dit gedrag vertonen. De harde samenleving in Marokko door de eeuwen heen (kolonisatie van Berbers door Romeinen, Grieken, Arabieren, en nog later, Fransen, heeft ervoor gezorgd dat ruwe omgangsvormen tov andere etnische groepen, niet als een probleem worden gezien.

En als het zo is (wat best eens zou kunnen) dat tolerantie tov andere groepen gedeeltelijk genetisch bepaald is, dan verklaart dit een groot deel van het 'Marokkanendrama'.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 juli 2007 om 05:14:
zullen die mensen hun genen door geven die dit gedrag vertonen.

daar heb je zo ongelofelijk veel generaties voor ndoig dat je er zeker van kan zijn dat het niet in hun genen zit.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 juli 2007 om 04:19:
Rafa, dat ben ik toch niet 100% met je eens. Er is niemand die een Marokkaanse jongere belet om zijn/haar schoolopleiding af te maken en daarna door te studeren. De mogelijkheden daarvoor zijn voor autochtoon en allochtoon beide gelijk. En iedereen weet dat een afgeronde opleiding stap 1 is op weg naar een fatsoenlijke goeie baan.
Het wil er bij mij namelijk niet in dat álle Marokkaanse jongeren een dusdanig laag I.Q. hebben dat ze niet eens de middelbare school af kunnen maken.

Er was een Marokkaans jongetje die wilde Nederlander worden. Hij zei tegen zijn meester:'Hoe kan ik Nederlander worden??'De meester zei:'dan moet je goeie cijfers halen voor taal en spelling.
Dat jongetje deed goed zijn best en haalde het. De meester zei:'Je bent nu officieel een Nederlander!
Het jongetje was heel blij en ging het tegen zijn ouders vertellen. Hij zei:'Mam, pap ik ben Nederlander geworden..!!Ze ouders sloegen hem in elkaar en het jongetje moest naar z'n kamer,,Hij zei: Ik ben nog niet eens 10 minuten Nederlander en ik heb nu al ruzie met die kut marokkanen

(Dit is een grapje, wil geen strafpunten meester!!)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Komt allemaal door Bush

Artiest Necrid
Waarschuw beheerder
Ben het het 100% eens met Aaltjelove­sdabass.
Had zo een post van mij kunnen zijn :)