Partyflock

Forumonderwerp · 954107

Waarschuw beheerder
Bron: NRC Handelsblad 9 juni 2007, pagina 19 kolom 1

Door Mohammed Benzakour, schrijver en columnist.

Met Berbers heb je altijd gedonder

Wangedrag door Marokkaanse jongeren verklaren uit sociaal economische motieven is de halve waarheid. Ook de cultuur is een probleem. Zegt een berber.

Het is goed om zo nu en dan afstand te nemen van datgene waar je dag in dag uit met je neus bovenop zit. Distantie schept overzicht en, in het gunstige geval, ook enig inzicht. Dat is een van de redenen waarom ik besloot een poosje rond te neuzen in een gebied waar de meeste Marokkanen in Nederland vandaan komen alsook hun zomervakanties: het Berberse rifgebied in Noord-Marokko.

Nu was mij al het volgende bekend, maar ik kan het nu zelfs staven: van het Berbervolk kun je een hoop zeggen (trots hardwerkend, ascetisch, humoristisch, poetisch) maar 1 ding niet: dat het lieverdjes zijn. Berbers zijn grosso modo een tamelijk heetgebakerd, anarchistisch volkje - en dit zeg ik, zelf een Berber van origine, met stelligheid en zonder vreeze.

1 verkeerde opmerking of blik, en je kan de schuttingswind van voren verwachten, in het ongelukkige geval gevolgd door een vuistslag of, nog ongelukkiger door een messteek. De alledaagse straattaal, vaak op luidruchtige wijze, is doorspekt met de meest vunzige machowoorden, welke ik niet zal conretiseren op deze plek. Tal van publieksrijk aangelegenheden, of het nu een cultureel festival betreft, een drukke vismarkt, muziekconcert, taxistandplaats voetbalwedstrijd, bruiloft - ze gaan steevast gepaard met een een rits ruzies of knokpartijen waarbij de boel dikwijls, al dan niet in gedrogeerde toestand, kort en klein wordt geslagen. Het hoofdhaar is al kort, de lontjes zo niet nog korter; een ogenschijnlijke jolly good time kan om het geringste omslaan in een explosief atmosfeertje. Zelfbeheersing is voor velen een teken van zwakte en daarom zo schaars als regen in de julimaand. Politie en justitie - standaard van Arabische huize - vreest men nauwelijks, al was het maar omdat deze authoriteiten alle gezag reeds lang verloren hebben daar hun optreden niet zo zeer met de wettelijke orde te maken heeft alswel met de portemonnee van de burgerman in kwestie.

Nu, de overheid geeft het goede voorbeeld, en in consequentie krijgt elke overheid het volk die het verdient. Hetgeen in dit gebied hierop neerkomt: een volk dat bepaald niet blaakt van verantwoordelijkheidszin en minimaal oog heeft voor het algemeen belang. Althans minimaal voor zover het niet de eigen omgeving betreft. De eigen familie en directe woonomgeving wordt een nogal heilige status toegedicht en om die reden met grote zorg en alertheid bewaakt. Evenzeer de buurtmoskee en sacrale graftomben, ook deze kunnen rekenen op gemeenschappelijke zorg en onderhoud. Maar daar houdt het ongeveer op. Want erbuiten heerst anarchie chaos en en een diep doorleefde achterdocht jegens alles en iedereen. Pure onvoorwaardelijke vriendschappen zijn luchtkastelen, evenals de liefde, waar alle liedjes over gaan. Als Islam praxis en welvoegelijkheid betekent is Allah op sterven na dood. De dingen buiten het eigen tuinmuurtje, de dieren, de natuur, het publieke domein, andermans bezit of waar(dig)heden, ze genieten geen of weinig respect, Ieder voor zich, allen voor God - het had zomaar een Riffijns credo kunnen zijn.

Onlangs, gedurende de wedstrijd JongOranje-Jong Marokko in Tilburg, zorgden de Marokkaanse jongeren voor grote rellen - terwijl ze nota bene de match wonnen! Prettige bijkomstigheid was dat de Nederlandse politie lang niet zo hard mept als de Marokkaanse. Om te huilen natuurlijk, zeker als men beseft dat de meerderheid van de oppassende Marokkanen erop wordt aangekeken.

Echter toen de KNVB zich verstoutte te spreken over 'Marokkaanse jongeren' sprongen vele ongediplomeerde allochtonologen en andere (gesubsidieerde) inktmorsers Pavloviaans overeind. 'Hoho, dit zijn geen Marokkaanse jongens, dit zijn Nederlandse jongens want ze zijn in Nederland opgevoed en de meeste zijn hier zelfs geboren'. Steevast gevolgd door uiteenzettingen over achterstanden, onvrede, racisme en onvermijdelijk Geert Wilders.

Dat laatste kan best waar zijn, maar het eerste hoort thuis in de allochtone fabeltjeskrant; fabeltjes waar we geen millimeter mee opschieten. Vanzelfsprekend, en dit zeg ik met nadruk, ontmoette ik talloze Berbers van een hoog onderwijs- en beschavingspeil; Berbers die zich kwaad maken en zich doodschamen voor hun rotte appels in Marokko EN Nederland.

Omgekeerd is het hoegenaamd een statistisch Nederlands feit dat deze rotte appels disproportioneel vaak van Berberse origine zijn. Dit moeten we onder ogen willen zien. Want laat dit gezegd zijn: wat ik in dit Rifgebied in nog geen twee maanden aan bonje, kift en ander non-verbaal vuurwerk heb meegemaakt, heb ik in geen dertig jaar tussen de Nederlanders beleefd. Terwijl Wilders in geen velden of wegen te bekennen is.

Alle wangedrag verklaren uit sociaal economische motieven is de halve waarheid. Ik vrees, met pijn in 't hart te moeten bekkenen dat het rellerige, respectloze gedrag in Tilburg tot op zeker hoogte is terug te voeren tot een cultureel element- in al z'n historisch en economische gelaagdheden. Hoe precies dat laat ik aan gediplomeerden over.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Roel63 op woensdag 13 juni 2007 om 17:45:
Dan geloof jij dus dat er geen god is...

Je gelooft dus toch iets... dus jij ook dom?

Ik begrijp jouw redenatie niet helemaal, ben ik nu ook dom :vaag:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Roel63 op woensdag 13 juni 2007 om 17:45:
Dan geloof jij dus dat er geen god is...

Je gelooft dus toch iets... dus jij ook dom?

Ik heb er geen enkel probleem mee als jij dat denkt of vindt.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 17:47:
Ik begrijp jouw redenatie niet helemaal, ben ik nu ook dom

Ik ben niet degene die iemand dom noemt.

Uitspraak van verre neef op woensdag 13 juni 2007 om 17:52:
Ik heb er geen enkel probleem mee als jij dat denkt of vindt

Daarmee beantwoord je mijn vraag niet.

Waarschuw beheerder
donateur
ik geloof niet dat er een god is, dus geloof ik niet dus heb ik ook geen geloof...

dat is mijn redenatie
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 18:18:
ik geloof niet dat er een god is, dus geloof ik niet dus heb ik ook geen geloof...

dat is mijn redenatie

En die is duidelijk.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Roel63 op woensdag 13 juni 2007 om 18:13:
Daarmee beantwoord je mijn vraag niet

Met het woord 'geloof' bedoelde ik uiteraard religie. Dat wist je natuurlijk maar je wilde gewoon effe wat zeggen omdat je mijn opmerking niet leuk vond. Geeft niks.

Kijk, ik geloof wel meer dingen. Ik geloof dat als je als kerel roze polootjes draagt, je een nicht bent. Ik geloof dat als je elke dag een halve beker mars ijs eet, je niet slim bezig bent. Ik geloof dat discriminatie op de Nederlandse arbeidsmarkt een fabeltje is.

Waar ik niet aan doe is Geloof® (religie, het geloven in niet-bestaande hogere machten). Want dat is voor de dommen.

Ik hoop dat je vraag hiermee beantwoord is.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verre neef op woensdag 13 juni 2007 om 18:52:
Met het woord 'geloof' bedoelde ik uiteraard religie. Dat wist je natuurlijk maar je wilde gewoon effe wat zeggen omdat je mijn opmerking niet leuk vond. Geeft niks.

Nee ik ben er niet de persoon naar om iets te zeggen om het zeggen. Ik vroeg me alleen af in hoeverre je je bewering
Uitspraak van verre neef op woensdag 13 juni 2007 om 14:20:
Geloof is voor de dommen

kan staven aangezien je met die opmerking ongeveer 3/4 van de wereldbevolking voor dom uitmaakt. Is op zich niets mis mee, zij het lichtelijk arrogant.

Maar je bent in je antwoord
Uitspraak van verre neef op woensdag 13 juni 2007 om 18:52:
religie, het geloven in niet-bestaande hogere machten

overduidelijk.

De vraag is wat mij betreft beantwoord.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verre neef op woensdag 13 juni 2007 om 14:20:
Uitspraak van Gabber_4_life op woensdag 13 juni 2007 om 12:03:
god

God bestaat niet. Geloof is voor de dommen.

dat weet ik al heel lang

Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 15:31:
Uitspraak van Gabber_4_life op woensdag 13 juni 2007 om 12:03:
dan kun jij naar saoedie-arabie je god gaan aanbidden, dan is iedereen tevreden

Lieverd ik ben geen moslim

goed zo(y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Roel63 op woensdag 13 juni 2007 om 19:05:
aangezien je met die opmerking ongeveer 3/4 van de wereldbevolking voor dom uitmaakt. Is op zich niets mis mee, zij het lichtelijk arrogant

Ben ik me van bewust, maar ik kan het niet helpen. Ik kan er echt niet bij dat je zo rotsvast kunt geloven in iets waar totaal geen bewijs voor is. Echt niet.

Ik denk dat het simpelweg puur toeval is dat jij en ik hier rondlopen
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verre neef op woensdag 13 juni 2007 om 19:27:
kan er echt niet bij dat je zo rotsvast kunt geloven in iets waar totaal geen bewijs voor is.

Okee maar dat klinkt een stuk milder dan "het bestaat niet".

Ik heb ook moeite met het "hogere macht" idee. Maar kan me ook niet voorstellen dat dit hier "alles" is.
Artiest {SHOWLIST artist 7148, 75201}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Roel63 op woensdag 13 juni 2007 om 19:05:
aangezien je met die opmerking ongeveer 3/4 van de wereldbevolking voor dom uitmaakt. Is op zich niets mis mee, zij het lichtelijk arrogant.

dus ?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verre neef op woensdag 13 juni 2007 om 19:27:
Ik kan er echt niet bij dat je zo rotsvast kunt geloven in iets waar totaal geen bewijs voor is. Echt niet.

toevallig is mijn vrouw onlangs voor het eerst in haar leven de bijbel aan het lezen... de vragen waar ze mee bij me komt... bevestigen voor mij wederom waarom ik me afgekeerd heb van het geloof/religie...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Roel63 op woensdag 13 juni 2007 om 19:39:
Maar kan me ook niet voorstellen dat dit hier "alles" is.

waarom niet ?! ik vind het tamelijk arrogant om te denken dat wij zo bijzonder zijn dat er voor ons iets is nadat ons lichaam ophoudt met leven ?! ;)
Waarschuw beheerder
toch grappig dat zelfs een topic over marokaanse jeugd in nederland en de al dan niet bijkomende allerhande problemen uiteindelijk ontaard in een discussie over geloof...

zo zie je maar weer... geloof.. maakt meer kapot dan je lief is :D
Waarschuw beheerder
Ik zeg nergens dat het bij elke allochtoon zo zou gaan hoor maar het is wel de tendens om de schuld al snel bij de organisaties of de andere partij te leggen. Ik heb namelijk een HBO opl afgemaakt en er zaten genoeg turkse/marokkaanse mensen bij mij in de klas. Hadden meteen een stage/afstudeerplek en nu zelfs een prima baan, topfuncties zelfs. Ze toonden veel inzet en spraken vloeiend nederlands. Nergens ook maar een seconde last gehad dat ze minder behandeld zouden zijn.

Veel allochtonen denken dat het ze aan komt waaien, net zoals aardig wat Nederlanders trouwens. je zult fucking goed je best moeten doen voor je toekomst, zolang je dat niet wil of doet heb je niks te huilen in dit land en ligt de schuld bij jezelf. totale gelijkheid en behandeling is een utopie.

EN gelijk heb je zeker!!! Het is niet te ontkennen dat je als "allochtoon" je meer moet bewijzen maar desondanks dwingt een ieder dit af zodra hij echt wilt.

Waarschuw beheerder
Hier kun je amper over oordelen. In Frankrijk zijn de problemen met Marokkanen veel groter en daar heb je juist veel meer Arabieren onder de Mocro's. Ik zelf heb een aantal Marokkaanse vrienden (zijn Berbers) keurige jongens. Ze studeren, hebben een keurige baan en doe normaal en zijn serieus. We praten hier over randmarokkanen die in de grote steden wonen. Logisch dat ze zo worden..zij worden overal gestigmatiseerd en gediscrimineerd. Logisch dat je dan gefrustreerd wordt en rottigheid uithaalt. Verder komen diezelfde mensen vaak uit lage sociale milieus..hebben karrige opvoeding genoten etc. Allerlei factoren kunnen een rol spelen.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 20:47:
Logisch dat ze zo worden..zij worden overal gestigmatiseerd en gediscrimineerd. Logisch dat je dan gefrustreerd wordt en rottigheid uithaalt.

weer die slachtofferrol he :nocheer:

dus als je gestigmatiseerd wordt geeft je dat het recht om je te gedragen als een stelletje hufters?
Lees het boek maar eens wat ik al gequote heb, daarin staat dat de intentie om jezelf te gedragen al niet aanwezig was omdat men schijt heeft aan de nederlandse regels...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 20:47:
We praten hier over randmarokkanen die in de grote steden wonen.

woehahahaha. hallo stap even van die wolk af:S

Waarschuw beheerder
Halloo in 2005 ben ik nog in Marokko geweest. Ik zat in Tanger, een stad nabij het rifgeberte, waar dus de Berbers vandaan komen. Ik ben Nederlands, heb een typische Nederlandse uitstraling en was ook gewoon casual gekleed. Daar liep ik dan tussen die chaos, genoeg schoffies, bedelaars en drugsdealers om me heen gehad maaaaar ben nog geen 1x lastiggevallen, in elkaar geschopt, beroofd of dat iemand ruzie met me zocht. In tegenstelling tot wat die schrijver publiceert is mijn ervaring dat men daar over het algemeen vriendelijk en voorkomend is zolang jij dat ook bent. Kijk als je daar bevooroordeelt, achterdochtig en bang gaat rondlopen dan trek je ook bovengenoemde situaties aan :yes: Met een relaxe, flexiblele, vriendelijke houding en open geest kun je Marokko prima bereizen en ga je een geweldige tijd tegemoet :yes:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 21:24:
Halloo in 2005 ben ik nog in Marokko geweest. Ik zat in Tanger, de hoofdstad binnen het rifgeberte, waar dus de Berbers vandaan komen. Ik ben Nederlands, heb een typische Nederlandse uitstraling en was ook gewoon casual gekleed. Daar liep ik dan tussen die chaos, genoeg schoffies, bedelaars en drugsdealers om me heen gehad maaaaar ben nog geen 1x lastiggevallen, in elkaar geschopt, beroofd of dat iemand ruzie met me zocht. In tegenstelling tot wat die schrijver publiceert is mijn ervaring dat men daar over het algemeen vriendelijk en voorkomend is zolang jij dat ook bent. Kijk als je daar bevooroordeelt, achterdochtig en bang gaat rondlopen dan trek je ook bovengenoemde situaties aan Met een relaxe, flexiblele, vriendelijke houding en open geest kun je Marokko prima bereizen en ga je een geweldige tijd tegemoet laatste aanpassing 13 juni 2007 21:28

wat heeft dit met Nederland te maken? Blijkbaar gedragen Berbers zich dus heel anders hier.

Waarschuw beheerder
Halloo in 2005 ben ik nog in Marokko geweest. Ik zat in Tanger, de hoofdstad binnen het rifgeberte, waar dus de Berbers vandaan komen. Ik ben Nederlands, heb een typische Nederlandse uitstraling en was ook gewoon casual gekleed. Daar liep ik dan tussen die chaos, genoeg schoffies, bedelaars en drugsdealers om me heen gehad maaaaar ben nog geen 1x lastiggevallen, in elkaar geschopt, beroofd of dat iemand ruzie met me zocht. In tegenstelling tot wat die schrijver publiceert is mijn ervaring dat men daar over het algemeen vriendelijk en voorkomend is zolang jij dat ook bent. Kijk als je daar bevooroordeelt, achterdochtig en bang gaat rondlopen dan trek je ook bovengenoemde situaties aan Met een relaxe, flexiblele, vriendelijke houding en open geest kun je Marokko prima bereizen en ga je een geweldige tijd tegemoet

Slijmbal ban voor marokkaantjes?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 21:52:
wat heeft dit met Nederland te maken? Blijkbaar gedragen Berbers zich dus heel anders hier.

Klopt

Sociale controle is in Marokko erg groot. Daarnaast vind je in Tanger op elke straathoek politieagenten die toeristen beschermen. Zodra je met een Marokkaan of meerdere rondloopt zul je vaak zien dat politiemannen op je afstappen om te vragen of alles in orde is. Dat de berbers zich hier anders gedragen heeft grotendeels te maken met opvoeding. Hun familie, afkomstig uit het rifgebergte, is hierheen gekomen als gastarbeider. Veelal ongeschool, ongeletterd en tradiotioneel ala Koran opgevoed. Marokkaanse jongeren worden heen en weer geslingerd. In Marokko worden zij vaak niet geaccepteerd en in Nederland evenmin. Daarnaast slingeren ze tussen traditionele en strenge opvoeding en vrije westerse normen en waarden. Zij zijn opzoek naar identiteit wat ze niet kunnen vinden. Hierdoor raken velen van hen gefrustreerd en wat doen ze dan? juist afzetten tegen die maatschappij en rotzooi trappen. Maar gelukkig zijn er ook amibitieuze en fatsoenlijke Marokkanen die wat van hun leven willen maken laten we deze groep vooral niet vergeten. Door die negatieve beeldvorming lopen hun ook vaak tegen een muur aan terwijl NL hierdoor veel hoogopgeleid potentieel jaarlijks misloopt. Dit alles gecreert door die negatieve beeldvorming over Marokkanen. Natuurlijk heb ik ook wel eens ruzie en klappen gehad van Mocro's (gebeurde in NL) maar heb ook vrienden onder hen, heb Marokko bezocht, ken de verschillen en weet redelijk de oorzaken. Je kunt niet alle berbers over 1 kam scheren als je de feiten niet kent :no:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Halloo in 2005 ben ik nog in Marokko geweest. Ik zat in Tanger, de hoofdstad binnen het rifgeberte, waar dus de Berbers vandaan komen. Ik ben Nederlands, heb een typische Nederlandse uitstraling en was ook gewoon casual gekleed. Daar liep ik dan tussen die chaos, genoeg schoffies, bedelaars en drugsdealers om me heen gehad maaaaar ben nog geen 1x lastiggevallen, in elkaar geschopt, beroofd of dat iemand ruzie met me zocht. In tegenstelling tot wat die schrijver publiceert is mijn ervaring dat men daar over het algemeen vriendelijk en voorkomend is zolang jij dat ook bent. Kijk als je daar bevooroordeelt, achterdochtig en bang gaat rondlopen dan trek je ook bovengenoemde situaties aan :yes: Met een relaxe, flexiblele, vriendelijke houding en open geest kun je Marokko prima bereizen en ga je een geweldige tijd tegemoet :yes:

Heel mooi maar Nador en Al Hoceima zijn de zenuwcentra van de Riffijnen en Tanger is echter Arabisch en misschien de grensplaats te noemen maar behoort zeker niet tot de Rif.

Ga maar is fijn lopen in het midden gedeelte van de Rif en daar zal je het probleem vinden die meneer de Columnist waar heeft genomen en moet er bij zeggen dat hij het wel ff een ietsie pietsie overdrijft dat dan weer wel.

Het midden-gedeelte van de Rif is ook de plek waar de meeste berbers vandaan komen die zich hier in NL bevinden.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 23:06:
Tanger is echter Arabisch en misschien de grensplaats te noemen maar behoort zeker niet tot de Rif.

Is inmiddels aangepast

Weet jij trouwens wat deze zomer de 'place to be' in Tanger is? Dus waar is het leuk uitgaan en welke stranden kunnen we het beste bezoeken. Het stadsstrand is namelijk te vervuild. En is er wat te doen in Essaouira? Ik vertrek namelijk over 4 weken weer naar Marokko voor een vakantie van 2 weken. Vandaag mijn vraag :yes:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 23:45:
Is inmiddels aangepast

Weet jij trouwens wat deze zomer de 'place to be' in Tanger is? Dus waar is het leuk uitgaan en welke stranden kunnen we het beste bezoeken. Het stadsstrand is namelijk te vervuild. En is er wat te doen in Essaouira? Ik vertrek namelijk over 4 weken weer naar Marokko voor een vakantie van 2 weken. Vandaag mijn vraag

Ga lekker richting Marrakech of de overige binnensteden Zoals Fes en Meknes.

Wij zijn vorig jaar gaan backpacken en was echt super man! het gevoel dat je echt Marokko hebt gezien ipv tussen die macho's die keihard hun best doen om te laten zien wie de mooiste auto heeft.

Waarschuw beheerder
Super goede column! :) Erg mooi omschreven (Y)

Zijn we lekker mee dan dat het iets is dat echt vanuit die cultuur zelf komt.
Waarschuw beheerder
Hmmm...volgens mij heb ik dit al eerder een keer aangehaald...
Dat het iets is uit de cultuur...om precies een cultuur die heerst in een gebied wat heel erg afgescheiden is van de rest...zoals een rif gebergte...
Kan me niet herinneren dat men er toen zo positief over was hier trouwens...op een enkeling na...want nee...het was de islam... :/
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Die discussie ging toen trouwens onder andere over hoe je de ontwikkeling van zo'n type cultuur ook terug vind bij (bepaalde) autochtonen...voornamelijk in achterstandswijken...
Die vertonen precies dezelfde symptomen...
De overeenkomst tussen beide is dat ze aardig geisoleerd leven van de rest en daardoor een achterdocht opbouwen naar alles en iedereen die niet "1 van hun is"...een sterk overdreven wij vs zij gevoel...
Wat aan de basis ligt van het ontstaan van zo'n cultuur kan je misschien weer wel koppelen aan sociaal economische motieven...
Ze zijn geisoleerd en hebben het meestal ook niet bepaald breed iig...arbeiders...of boeren meestal...
Nog zo'n gewelddadige cultuur die uit "isolatie" ontstaan is is bijvoorbeeld de cultuur die heerst op Sicilie...
Volgens mij noemen ze het ook vaak "eiland mentaliteit"...maar het geld ook voor afgelegen gebieden in bijvoorbeeld gebergten...zitten ook wel gradaties in...maar koppig zijn ze op zijn minst allemaal...inclusief de Engelsen... :9

Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op donderdag 14 juni 2007 om 00:20:
Hmmm...volgens mij heb ik dit al eerder een keer aangehaald...
Dat het iets is uit de cultuur...om precies een cultuur die heerst in een gebied wat heel erg afgescheiden is van de rest...zoals een rif gebergte...
Kan me niet herinneren dat men er toen zo positief over was hier trouwens...op een enkeling na...want nee...het was de islam...

Ik heb ook EXACT hetzelfde beschreven. (namelijk dat er nog een culturele factor naast de socio-economische factoren zijn.) Ik zag het alleen meer als broers die hun broertjes 'opleiden'. Van Vip mocht ik toen met mn rechterhandje gaan wapperen :D Ik was redelijk blij toen ik de column las.

Waarschuw beheerder
Ik heb dat boek proberen te vinden in de boekenwinkel hier. Maar in beide 2 boekenwinkels die we hebben, hadden ze 'm niet... :(

Waarschuw beheerder
donateur
Ik had 'm voor me verjaardag gekregen, en het boek circuleert in mijn overwegend linkse familie.
Ik kan je wel zeggen dat zelfs mijn hippie-tante wel even schrok van wat er in stond

Waarschuw beheerder
Is het een boek die je een beter begrip geeft in het probleem of een boek die je aan zet tot haat?

(uiteraard kan ook de objectiviteit je shockeren in het geval van dit onderwerp;))

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 15 juni 2007 om 17:45:
Is een boek die je een beter begrip geeft in het probleem

Waarschuw beheerder
:cheer:

Waarschuw beheerder
donateur
waarom er vanuit cultureel oogpunt zo'n wederzijds wantrouwen is en waarom berbers zo'n pittig karakter hebben en dat dat botst met de hollandse nuchterheid

Waarschuw beheerder
Die moet ik maar eensch zijng teng bemachtigeng dang :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:
Artiest {SHOWLIST artist 62016, 34383}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 15 juni 2007 om 21:05:
hollandse nuchterheid

ROFLMAO :roflol:
Waarschuw beheerder
berber en maroc zijn 2 verschillende volkeren, net zoals hollander en n fries
Waarschuw beheerder
Uitspraak van S.F.X. op dinsdag 19 juni 2007 om 20:54:
berber en maroc zijn 2 verschillende volkeren, net zoals hollander en n fries

marokko is een kunstmatig land en de marokkaan op zich bestaat niet,het zijn berbers en arabieren
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Gabber_Oreste op dinsdag 19 juni 2007 om 21:22:
marokko is een kunstmatig land en de marokkaan op zich bestaat niet,het zijn berbers en arabieren

Zowat heel Afrika is kunstmatig samengesteld, zowat naar de wil van de Europese kolonisatoren, zonder rekening te houden met de culturele danwel ethnische verschillen van de volkeren onderling.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Deekore. op dinsdag 19 juni 2007 om 20:51:
ROFLMAO

lees dat boek maar
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 19 juni 2007 om 22:23:
lees dat boek maar

Daar heb ik het ook helemaal niet over :lol:

Waarschuw beheerder
donateur
waar heb je het dan wel over?
Waarschuw beheerder
euh.. over die zogenaamd "hollandse nuchterheid"
:roflol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Gabber_Oreste op dinsdag 19 juni 2007 om 21:22:
het zijn berbers en arabieren

niet helemaal want er zit ook germaans bloed in hun

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Deekore. op dinsdag 19 juni 2007 om 22:35:
euh.. over die zogenaamd "hollandse nuchterheid"

als je nou even de grap deelt kunnen we met z'n allen lachen
Waarschuw beheerder
Uitspraak van S.F.X. op dinsdag 19 juni 2007 om 22:36:

En dus?
Zijn ook afrikaanse dna sporen te vinden bij mannen over de gehele wereld.

Hij zegt gewoon dat er geen marrrokaanse identiteit bestaat volgens hem, aangezien het eigelijk een kunstmatige samenvoeging is van 2 verschillende volkeren.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van S.F.X. op dinsdag 19 juni 2007 om 22:36:
Uitspraak van Gabber_4_life op dinsdag 19 juni 2007 om 21:22:
het zijn berbers en arabieren

er zijn inderdaad veel berbers met keltisch bloed, de blauwogige en roodharige berbers zijn daar een voorbeeld van