Partyflock

Forumonderwerp · 954107

Waarschuw beheerder
Bron: NRC Handelsblad 9 juni 2007, pagina 19 kolom 1

Door Mohammed Benzakour, schrijver en columnist.

Met Berbers heb je altijd gedonder

Wangedrag door Marokkaanse jongeren verklaren uit sociaal economische motieven is de halve waarheid. Ook de cultuur is een probleem. Zegt een berber.

Het is goed om zo nu en dan afstand te nemen van datgene waar je dag in dag uit met je neus bovenop zit. Distantie schept overzicht en, in het gunstige geval, ook enig inzicht. Dat is een van de redenen waarom ik besloot een poosje rond te neuzen in een gebied waar de meeste Marokkanen in Nederland vandaan komen alsook hun zomervakanties: het Berberse rifgebied in Noord-Marokko.

Nu was mij al het volgende bekend, maar ik kan het nu zelfs staven: van het Berbervolk kun je een hoop zeggen (trots hardwerkend, ascetisch, humoristisch, poetisch) maar 1 ding niet: dat het lieverdjes zijn. Berbers zijn grosso modo een tamelijk heetgebakerd, anarchistisch volkje - en dit zeg ik, zelf een Berber van origine, met stelligheid en zonder vreeze.

1 verkeerde opmerking of blik, en je kan de schuttingswind van voren verwachten, in het ongelukkige geval gevolgd door een vuistslag of, nog ongelukkiger door een messteek. De alledaagse straattaal, vaak op luidruchtige wijze, is doorspekt met de meest vunzige machowoorden, welke ik niet zal conretiseren op deze plek. Tal van publieksrijk aangelegenheden, of het nu een cultureel festival betreft, een drukke vismarkt, muziekconcert, taxistandplaats voetbalwedstrijd, bruiloft - ze gaan steevast gepaard met een een rits ruzies of knokpartijen waarbij de boel dikwijls, al dan niet in gedrogeerde toestand, kort en klein wordt geslagen. Het hoofdhaar is al kort, de lontjes zo niet nog korter; een ogenschijnlijke jolly good time kan om het geringste omslaan in een explosief atmosfeertje. Zelfbeheersing is voor velen een teken van zwakte en daarom zo schaars als regen in de julimaand. Politie en justitie - standaard van Arabische huize - vreest men nauwelijks, al was het maar omdat deze authoriteiten alle gezag reeds lang verloren hebben daar hun optreden niet zo zeer met de wettelijke orde te maken heeft alswel met de portemonnee van de burgerman in kwestie.

Nu, de overheid geeft het goede voorbeeld, en in consequentie krijgt elke overheid het volk die het verdient. Hetgeen in dit gebied hierop neerkomt: een volk dat bepaald niet blaakt van verantwoordelijkheidszin en minimaal oog heeft voor het algemeen belang. Althans minimaal voor zover het niet de eigen omgeving betreft. De eigen familie en directe woonomgeving wordt een nogal heilige status toegedicht en om die reden met grote zorg en alertheid bewaakt. Evenzeer de buurtmoskee en sacrale graftomben, ook deze kunnen rekenen op gemeenschappelijke zorg en onderhoud. Maar daar houdt het ongeveer op. Want erbuiten heerst anarchie chaos en en een diep doorleefde achterdocht jegens alles en iedereen. Pure onvoorwaardelijke vriendschappen zijn luchtkastelen, evenals de liefde, waar alle liedjes over gaan. Als Islam praxis en welvoegelijkheid betekent is Allah op sterven na dood. De dingen buiten het eigen tuinmuurtje, de dieren, de natuur, het publieke domein, andermans bezit of waar(dig)heden, ze genieten geen of weinig respect, Ieder voor zich, allen voor God - het had zomaar een Riffijns credo kunnen zijn.

Onlangs, gedurende de wedstrijd JongOranje-Jong Marokko in Tilburg, zorgden de Marokkaanse jongeren voor grote rellen - terwijl ze nota bene de match wonnen! Prettige bijkomstigheid was dat de Nederlandse politie lang niet zo hard mept als de Marokkaanse. Om te huilen natuurlijk, zeker als men beseft dat de meerderheid van de oppassende Marokkanen erop wordt aangekeken.

Echter toen de KNVB zich verstoutte te spreken over 'Marokkaanse jongeren' sprongen vele ongediplomeerde allochtonologen en andere (gesubsidieerde) inktmorsers Pavloviaans overeind. 'Hoho, dit zijn geen Marokkaanse jongens, dit zijn Nederlandse jongens want ze zijn in Nederland opgevoed en de meeste zijn hier zelfs geboren'. Steevast gevolgd door uiteenzettingen over achterstanden, onvrede, racisme en onvermijdelijk Geert Wilders.

Dat laatste kan best waar zijn, maar het eerste hoort thuis in de allochtone fabeltjeskrant; fabeltjes waar we geen millimeter mee opschieten. Vanzelfsprekend, en dit zeg ik met nadruk, ontmoette ik talloze Berbers van een hoog onderwijs- en beschavingspeil; Berbers die zich kwaad maken en zich doodschamen voor hun rotte appels in Marokko EN Nederland.

Omgekeerd is het hoegenaamd een statistisch Nederlands feit dat deze rotte appels disproportioneel vaak van Berberse origine zijn. Dit moeten we onder ogen willen zien. Want laat dit gezegd zijn: wat ik in dit Rifgebied in nog geen twee maanden aan bonje, kift en ander non-verbaal vuurwerk heb meegemaakt, heb ik in geen dertig jaar tussen de Nederlanders beleefd. Terwijl Wilders in geen velden of wegen te bekennen is.

Alle wangedrag verklaren uit sociaal economische motieven is de halve waarheid. Ik vrees, met pijn in 't hart te moeten bekkenen dat het rellerige, respectloze gedrag in Tilburg tot op zeker hoogte is terug te voeren tot een cultureel element- in al z'n historisch en economische gelaagdheden. Hoe precies dat laat ik aan gediplomeerden over.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 09:33:
Dan had ik op basis van iemands instelling al meteen mijn vooroordeel gehad, ook al had iemand net zulke kwalificaties.

Niks racisme dus, en zo denkt iedere werkgever in Nederland erover, het is al lastig zat om goed personeel te vinden, dus of iemand nou Marokkaan, Pekinees of Smurf is, als er een vacature open staat krijg je een kans

Dit noem ik dus erg naief ;)

Ff zwart op wit gaan bekijken is niet je kijk hierop projecteren maar heeft meer iets van er snel mee weg komen.

Zo makkelijk gaat dat niet en mijn neefje werkt bij een uitzendbureau en heeft vaak genoeg mee gemaakt dat bedrijven als voorkeur opvragen ''liever een Nederlander persoon want onze clientele zijn met hun meer op hun gemak''
het bedrijf wil gewoon haar geld verdienen en in handel is er geen tijd voor ethische normen want geld en wensen is het enige wat er telt.
Ik heb gesolliciteerd voor een stage en ik was met 4 andere klasgenoten de hoogste scorende leerlingen van onze Hogeschool Communicatie.
Na 17 keer gesolliciteerd te hebben met PAK en AL eindelijk een baantje te pakken DANKZIJ een brieven van mijn Mentor en stagecoordinator.
Leerlingen van mijn klas hadden het een stuk makkelijker en er is daarna zelfs een grote discussie hiervoor geweest met Arno Vischer van de VVD die ons met een bezoekje kwam vereeren.
Prima ik snap het wel maar constateer wel dat de kansen niet gelijk zijn in dit geval.
Er zijn gewoon zat bedrijven die allochtonen in dienst nemen en er zijn ook zat bedrijven die ze liever niet nemen. Ik wens daar geen slachtoffer van te zijn en heb liever dat de laatste groep bedrijven dat ook gewoon kenbaar maken zonder berecht te worden voor enige vorm van discriminatie.

Het is erg makkelijk om te gaan veronderstellen dat ze dan wel met capuchon en mobielje hun solli-gesprek hebben gedaan maar jij weet net zo goed als ik dat dit in de meeste gevallen niet zo is.

Het is vooral in het dagelijkse leven dat ik me zelf betrap op voorkomende maatregelen.
Terwijl ik dat niet hoef te doen want ben niemand wat schuldig en hoef mij zelf niet bewijzen puur om de redenen dat ergens anders iemand zich niet heeft gedragen zoals het hoort en de oorzaak is opgezocht in afkomst.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 09:58:
Nee er komen hier vaak genoeg (en meeredeel gewoon autochtoon) gastjes op sollicitatie die nog geeneens een rechte houding kunnen aannemen

Onderuitgezakt/ongeintereseerd:S

hun scheve pet niet even kunnen afzetten

Hoort bij hun imago en is stoer voor hun vrienden:S

en op een gebrekkig nederlandse manier tegen je praten(terwijl het gewoon Nederlanders zijn).

Nogmaals hoort bij die stoere imago:no:

Tja dan zullen wij je niet aannemen

En maar janken dat ze niet serieus genomen worden door de werkgevers:no:

(en discotheek Hollywood ook niet).

:lol:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 10:04:
en er zijn ook zat bedrijven die ze liever niet nemen.

Dar zou ik als allochtoon bij voorbaat al niet willen werken.

Wij kijken niet naar afkomst e.d.

Als wij iets vermoeden wegens taalgebruik wat aanstootgevend jegens een andere cultuur/geloof, verzoeken wij onze mensen op de werkvloer hier direct mee te stoppen.

Maar als ik zo overal rondkijk werken er genoeg allochtonen in het serieuze bedrijfsleven, dus ik denk dat deze ook kans genoeg hebben op de arbeidsmarkt.

Maar ja dat is hier in zeeland en niet in Playas de nog wat in Spanje.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 10:04:
Ik heb gesolliciteerd voor een stage en ik was met 4 andere klasgenoten de hoogste scorende leerlingen van onze Hogeschool Communicatie.
Na 17 keer gesolliciteerd te hebben met PAK en AL eindelijk een baantje te pakken DANKZIJ een brieven van mijn Mentor en stagecoordinator.
Leerlingen van mijn klas hadden het een stuk makkelijker en er is daarna zelfs een grote discussie hiervoor geweest met Arno Vischer van de VVD die ons met een bezoekje kwam vereeren.
Prima ik snap het wel maar constateer wel dat de kansen niet gelijk zijn in dit geval.

Probleem is dat er vrijwel altijd meteen uitgegaan wordt dat er dan weer gediscrimineerd wordt.

ik ben ook bij 10 organisaties geweest voor een stageplek, werd bij sommige ook op een aso manier afgewimpeld, zit toch ook niet meteen te schreeuwen over discriminatie.
Het komt je gewoon niet aanwaaien en je zult goed je best moeten doen voor een baan/stageplek whatever. Als je echt goed bent en over de capaciteiten en inzet beschikt komt het goed ongeacht je nationaliteit of cultuur.

Er zullen best organisaties zijn die op afkomst zullen oordelen maar dan zorg je ervoor dat je zo goed bent dat je zowiezo een baan vindt ipv als een lamme lul in een stoel te gaan hangen bij een uitzendbureau.

Het is ook nog steeds zo dat een managementfunctie eerder aan een man toegeschreven wordt dan aan een vrouw. Vrouwen gedragen zich toch ook niet zo als een allochtoon?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Rafa op dinsdag 12 juni 2007 om 23:44:
Hebben Marokkanen hetzelfde speelveld als een Nederlander in deze maatschappij? ja of nee?

is nog geen reden om je niet te gedragen?

marokkanen die in nederland geboren zijn hebben gewoon hetzelfde speelveld, recht op educatie zorg, werk etc. echter deze Marokkanen zien zichzelf liever als Marokkanen ipv Nederlander. Maken vaker hun school niet af. Thuis wordt geen nederlands gesproken. 1 op de 5 kinderen in groep 1 en 2 ligt al achter met de Nederlandse taal, rara hoe kan dit?. Ouders hebben een grote invloed.

Oftewel ze verkleinen het speelveld voor zichzelf. Wiens schuld is dat dan? Het is ook duidelijk een kwestie van willen!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 10:27:
Ouders hebben een grote invloed

Dit is het enige raakvlak dat sense maakt.
Ik had al eerder geopperd voor oplossingen ipv constant het ophopen van problemen en oorzaken.

Als er een oplossing gezocht moet worden lijkt mij dat de sleutel bij de ouders gezocht moet worden maar dit zijn overwegend onderontwikkeld als het gaat om Nederland en Handleiding.

Ik dnek dat het stukken beter gaat als de 2de generatie aan bod gaat komen in hun versie van papa en mama met de kinderen.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 10:27:
Oftewel ze verkleinen het speelveld voor zichzelf. Wiens schuld is dat dan? Het is ook duidelijk een kwestie van willen!

Helemaal waar, de jongen die ik recent heb aangenomen is 4 jaar geleden eerder uit Frankrijk vertrokken omdat daar men daar wel echt gewoon geen Marokkaan zal aannemen.
Hij heeft in 4 jaar tijd de Nederlandse taal geleerd en een studie autotechniek afgemaakt.
Het is allemaal een kwestie van willen en jezelf positief profileren, Marokkaan of niet.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 10:20:
Probleem is dat er vrijwel altijd meteen uitgegaan wordt dat er dan weer gediscrimineerd wordt.

ik ben ook bij 10 organisaties geweest voor een stageplek, werd bij sommige ook op een aso manier afgewimpeld, zit toch ook niet meteen te schreeuwen over discriminatie.
Het komt je gewoon niet aanwaaien en je zult goed je best moeten doen voor een baan/stageplek whatever. Als je echt goed bent en over de capaciteiten en inzet beschikt komt het goed ongeacht je nationaliteit of cultuur.

Er zullen best organisaties zijn die op afkomst zullen oordelen maar dan zorg je ervoor dat je zo goed bent dat je zowiezo een baan vindt ipv als een lamme lul in een stoel te gaan hangen bij een uitzendbureau.

Het is ook nog steeds zo dat een managementfunctie eerder aan een man toegeschreven wordt dan aan een vrouw. Vrouwen gedragen zich toch ook niet zo als een allochtoon?

Jochie toch :aai:

Na 4 weken was 3 kwart van de allochtonen nog op zoek naar een stageplek terwijl de rest al bezig was in hun 2de week stage.
Hier is een rapport van gemaakt en nu mag jij 1 plus 1 gaan tellen.

Admit and walk to the second level of solution.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 10:32:
Ik dnek dat het stukken beter gaat als de 2de generatie aan bod gaat komen in hun versie van papa en mama met de kinderen.

Ik ben bang dat als de 2e generatie zoals we die nu zien hangen in doelpalen tijdens vriendschappelijke oefenwedstrijden hun kinderen zal opvoeden met de gedachte dat Nederlanders vermeende racisten zijn deze haat van generatie op generatie zal worden doorgegeven.

Waarschuw beheerder
geen aandacht meer aan schenken,doelloze discussie
er zijn serieuzere zaken,die mensen krijgen al aandacht genoeg

Waarschuw beheerder
donateur
Het is een feit dat de Marokkaanse jongeren nu een hele slechte indruk hebben achtergelaten bij het Nederlandse bedrijfsleven, voor zover die er al niet in grote mate was.
De welwillende Marokkaan zal nu dus dubbel zo hard zijn best moeten doen om een goede indruk achter te laten.
Moet hij dan boos worden op de Nederlandse maatschappij als hij minder kans maakt in de arbeidsmarkt of moet hij de schuld voor een groot deel toeschrijven aan zijn 'landgenoten' die het zo lekker verpest hebben?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 10:38:
Ik ben bang dat als de 2e generatie zoals we die nu zien hangen in doelpalen tijdens vriendschappelijke oefenwedstrijden hun kinderen zal opvoeden met de gedachte dat Nederlanders vermeende racisten zijn deze haat van generatie op generatie zal worden doorgegeven.

Ok maar ik zal ff een filmpje maken van 2de generatiegenoten die druk bezig zijn met studeren en met ondernemingen in de weer zijn (nee niet in sollicitatie maar zelf opstarten)

Of jij dat erg interessant vindt :D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 10:32:
Als er een oplossing gezocht moet worden lijkt mij dat de sleutel bij de ouders gezocht moet worden maar dit zijn overwegend onderontwikkeld als het gaat om Nederland en Handleiding

Maar in een land als Marokko kunnen de ouders de kinderen wel fatsoenlijk opvoeden?

En daar lopen de kinderen van 12 jaar niet s'nachts buiten op straat.
Daar lopen jongeren ook niet op straat te provoceren.

Kijk als je als ouder geen fatsoenlijk Nederlands kan, hoeft dat nog niet te betekenen dat je ze geen normale opvoeding kan geven.
En ik neem aan dat ze in een gemeenschap leven deze mensen, waar is dan de sociale controle?

En ik geef toe dat ook veel Autochtone ouders het tegenwoordig verdommen om hun kinderen normaal op te voeden (ouders allebei een baan e.d.), als je er geen tijd voor hebt neem dan geen kind denk ik dan.
En ook het aantal groeiende aso-gezinnen (mensen die amper rond kunnen komen en dan ook nog 3 of meer kinderen nemen waar de buren op mogen letten) neemt alsmaar toe.
De ouders met rottende tanden door het speed snuiven in de jaren negetig e.d.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Er zullen best organisaties zijn die op afkomst zullen oordelen maar dan zorg je ervoor dat je zo goed bent dat je zowiezo een baan vindt

:respect:
Goed gesproken(y)

ipv als een lamme lul in een stoel te gaan hangen bij een uitzendbureau.

:lol:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 10:43:
Of jij dat erg interessant vindt

Ik vind dit onderwerp al jaren erg interessant... Volgens mij hebben wij weleens vaker discussies gehad over dit soort zaken en je weet dat ik een soort haat-liefde verhouding heb met dit onderwerp.
Ik heb het beste met iedereen voor; heb Marokkaanse vrienden, medewerkers, heb zelfs een Marokkaanse vriendin gehad maar er is gewoon een grote groep die erg zijn best doet om zich niet populair te maken...

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 10:38:

:S

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 10:41:
Het is een feit dat de Marokkaanse jongeren nu een hele slechte indruk hebben achtergelaten bij het Nederlandse bedrijfsleven, voor zover die er al niet in grote mate was.
De welwillende Marokkaan zal nu dus dubbel zo hard zijn best moeten doen om een goede indruk achter te laten.
Moet hij dan boos worden op de Nederlandse maatschappij als hij minder kans maakt in de arbeidsmarkt

Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 10:41:
of moet hij de schuld voor een groot deel toeschrijven aan zijn 'landgenoten' die het zo lekker verpest hebben?

Daar hoor je niemand over:S
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 10:45:
En ik geef toe dat ook veel Autochtone ouders het tegenwoordig verdommen om hun kinderen normaal op te voeden (ouders allebei een baan e.d.), als je er geen tijd voor hebt neem dan geen kind denk ik dan.

Hmmm discutabel. Ik had nog de luxe "alleenverdiener" te kunnen zijn toen er kleine kinderen waren.

Volgens mij is dat nu ECHT onmogelijk en dus niet asociaal.
Waarschuw beheerder
donateur
Mooie colum. Erg fijn geschreven.
Leuk stukje tekst dat prima weg leest.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 juni 2007 om 15:34:
Echter toen de KNVB zich verstoutte te spreken over 'Marokkaanse jongeren' sprongen vele ongediplomeerde allochtonologen en andere (gesubsidieerde) inktmorsers Pavloviaans overeind. 'Hoho, dit zijn geen Marokkaanse jongens, dit zijn Nederlandse jongens want ze zijn in Nederland opgevoed en de meeste zijn hier zelfs geboren'. Steevast gevolgd door uiteenzettingen over achterstanden, onvrede, racisme en onvermijdelijk Geert Wilders

:yes:

En ik kan niet anders zeggen dan dat ik het er mee eens ben :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
waar is dan de sociale controle?

Is er dan niemand van de overgrote deel welwillende Marokkannen die de paar rotte appels/kutjochies binnenboord kan houden??????
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 10:50:
Ik vind dit onderwerp al jaren erg interessant... Volgens mij hebben wij weleens vaker discussies gehad over dit soort zaken en je weet dat ik een soort haat-liefde verhouding heb met dit onderwerp.
Ik heb het beste met iedereen voor; heb Marokkaanse vrienden, medewerkers, heb zelfs een Marokkaanse vriendin gehad

Zo denkt het meederendeel er ook over:D

maar er is gewoon een grote groep die erg zijn best doet om zich niet populair te maken...

FEIT!!!!
En onder ogen zien:yes:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 10:36:
Na 4 weken was 3 kwart van de allochtonen nog op zoek naar een stageplek terwijl de rest al bezig was in hun 2de week stage.
Hier is een rapport van gemaakt en nu mag jij 1 plus 1 gaan tellen.

Dus? zegt niet automatisch dat er gediscrimineerd wordt he. Allochtonen later begonnen met zoeken? minder intensief gezocht? slechtere houding? etc etc. Altijd makkelijker om ermaar vanuit te gaan dat het de schuld is van de andere partij.

Ik zeg nergens dat het bij elke allochtoon zo zou gaan hoor maar het is wel de tendens om de schuld al snel bij de organisaties of de andere partij te leggen. Ik heb namelijk een HBO opl afgemaakt en er zaten genoeg turkse/marokkaanse mensen bij mij in de klas. Hadden meteen een stage/afstudeerplek en nu zelfs een prima baan, topfuncties zelfs. Ze toonden veel inzet en spraken vloeiend nederlands. Nergens ook maar een seconde last gehad dat ze minder behandeld zouden zijn.

Veel allochtonen denken dat het ze aan komt waaien, net zoals aardig wat Nederlanders trouwens. je zult fucking goed je best moeten doen voor je toekomst, zolang je dat niet wil of doet heb je niks te huilen in dit land en ligt de schuld bij jezelf. totale gelijkheid en behandeling is een utopie.
Waarschuw beheerder
Ik heb het beste met iedereen voor; heb Marokkaanse vrienden, medewerkers, heb zelfs een Marokkaanse vriendin gehad maar er is gewoon een grote groep die erg zijn best doet om zich niet populair te maken...

Inderdaad maar je begrijpt ook dat ik niet verantwoordelijk gehouden wil worden op kleine aapjes die doelpaaltjes aanranden.
Of dat iemand in naam van zijn geloof een ander vermoordt en dat anderen dat op hun rekest krijgen terwijl zij toch een ander ideologie op na hebben over datzelfde geloof en mensen dat op een geforceerde manier gewoon niet erkennen.
Kortom je identiteit wordt te grabbel gegooid en je bent net als de rest.
Jammer want je loopt interessante mensen mis in deze wereld door deze houding.

Lees deze fora's hier op pf en stel je zelf de vraag ''hoe zouden deze bevolkingsgroep hier op reageren als zij dit allemaal lezen''

Denk je dan dat je iets hebt bijgedragen of eerder het probleem hebt gepimpt.

Maar in een land als Marokko kunnen de ouders de kinderen wel fatsoenlijk opvoeden?

En daar lopen de kinderen van 12 jaar niet s'nachts buiten op straat.
Daar lopen jongeren ook niet op straat te provoceren.

Kijk als je als ouder geen fatsoenlijk Nederlands kan, hoeft dat nog niet te betekenen dat je ze geen normale opvoeding kan geven.
En ik neem aan dat ze in een gemeenschap leven deze mensen, waar is dan de sociale controle?

En ook het aantal groeiende aso-gezinnen (mensen die amper rond kunnen komen en dan ook nog 3 of meer kinderen nemen waar de buren op mogen letten) neemt alsmaar toe.
De ouders met rottende tanden door het speed snuiven in de jaren negetig e.d

Cultuurverschil want in de zuidelijke landen (Italie, Spanje Noord Afrika) zitten mensen nog tot een uur of 2 buiten, luidruchtig en gezelligheid als ingredienten.
Eten ook pas rond 22.00 en niet om 18.00.

Dingen veranderen kost tijd en laten we wel duidelijk zijn dat het niet gaat om veranderen maar om evolueren :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Roel63 op woensdag 13 juni 2007 om 10:53:
Volgens mij is dat nu ECHT onmogelijk en dus niet asociaal.

Maar zorg er dan wel voor dat je kinderen een juiste opvoeding krijgen en dat men de tijd voor zijn kinderen neemt ;)

Dat gebeurt de laatste tijd steeds minder.
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 13 juni 2007 om 10:55:
Is er dan niemand van de overgrote deel welwillende Marokkannen die de rotte appels/kutjochies binnenboord kan houden??????

Het is te hopen van wel.

Waarschuw beheerder
Is er dan niemand van de overgrote deel welwillende Marokkannen die de paar rotte appels/kutjochies binnenboord kan houden??????laatste aanpassing 13 juni 2007 11:00

nee dan wordt die taak weer op de Nederlandse overheid geschoven. grote probleem is ook gewoon veel van deze mensen zien zich en identificeren zich niet met Nederland, daarmee zien ze het ook meteen niet meer als haar taak.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van PpnA op dinsdag 12 juni 2007 om 20:44:
Zo zielige de berbers die de Arabieren als bezetters of onderdrukkers beschouwen en dan in nederland wel Arabisch studeren, net zo zielig als het zogenaamde Amazigh land (dromen land) van ze

ik bezie de arabieren ook als de bezetters die de berbers vergiftigen met hun islam, op een vrij tamazgha blijf ik nog altijd hopen
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 11:01:
Dus? zegt niet automatisch dat er gediscrimineerd wordt he. Allochtonen later begonnen met zoeken? minder intensief gezocht? slechtere houding? etc etc. Altijd makkelijker om ermaar vanuit te gaan dat het de schuld is van de andere partij.

Laat maar.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Gabber_Oreste op woensdag 13 juni 2007 om 11:03:
ik bezie de arabieren ook als de bezetters die de berbers vergiftigen met hun islam, op een vrij tamazgha blijf ik nog altijd hopen

Neem je berber vriendjes mee en ga lekker terug naar het land dat niet bestaat.
Waarschuw beheerder
Is er dan niemand van de overgrote deel welwillende Marokkannen die de paar rotte appels/kutjochies binnenboord kan houden??????

Hoe zie jij dat?

Kom vertel op want ben erg benieuwd of jij dit wel kan ipv constant anderen na te blaten.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ik zeg nergens dat het bij elke allochtoon zo zou gaan hoor maar het is wel de tendens om de schuld al snel bij de organisaties of de andere partij te leggen. Ik heb namelijk een HBO opl afgemaakt en er zaten genoeg turkse/marokkaanse mensen bij mij in de klas. Hadden meteen een stage/afstudeerplek en nu zelfs een prima baan, topfuncties zelfs. Ze toonden veel inzet en spraken vloeiend nederlands. Nergens ook maar een seconde last gehad dat ze minder behandeld zouden zijn.

Inderdaad!!
Dit zijn nou de successtories(y)

Veel allochtonen denken dat het ze aan komt waaien, net zoals aardig wat Nederlanders trouwens. je zult fucking goed je best moeten doen voor je toekomst, zolang je dat niet wil of doet heb je niks te huilen in dit land en ligt de schuld bij jezelf. totale gelijkheid en behandeling is een utopie.

De gene die zo hard lopen te janken zijn die gastjes die met hun pet op achterste voren, onderuitgezakt en ongeintereseerd in een stoel hangen bij het uitzendbureau en in slang/nog geen woord behoorlijk Nederlands denken in aanmerking te komen voor een job:lol:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 11:07:
Laat maar.

Je moet inderdaad het totaalplaatje willen zien!
Tuurlijk zijn er bedrijven in NL met vooroordelen over Marokkaans personeel...
Dat is natuurlijk nooit goed te praten..
Alleen moet je als Marokkaanse gemeenschap ook durven in te zien hoe die vooroordelen ontstaan en hoe je die zoveel mogelijk zelf de kop in kan drukken!!
Zelfkritiek/reflectie dus:yes:

@Rafa overzie het totaalplaatje dus!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 13 juni 2007 om 11:16:
Alleen moet je als Marokkaanse gemeenschap ook durven in te zien hoe die vooroordelen ontstaan en hoe je die zoveel mogelijk zelf de kop in kan drukken!!
Zelfkritiek/reflectie dus

Inderdaad, kijken waar het mis gaat en willen werken aan verbnetering op die gebieden om vooroordelen dubbel en dwars weg te nemen.
Waarschuw beheerder
en dat zegt :
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 juni 2007 om 15:34:
Mohammed Benzakour

:frusty:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 11:18:
Inderdaad, kijken waar het mis gaat en willen werken aan verbnetering op die gebieden om vooroordelen dubbel en dwars weg te nemen.

En ik ben er van overtuigd dat het dan echt gaat lukken:D
Er zijn genoeg goede voorbeelden van Marokkannen die wel geslaagd en een goede job in het bedrijfsleven hebben!

@Rafa, dus niet bij de pakken gaan neerzitten en vooruit(y)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van #81 -[D.K]- op woensdag 13 juni 2007 om 11:19:
en dat zegt :

Uitspraak van #81 -[D.K]- op woensdag 13 juni 2007 om 11:19:
Uitspraak van DeKaleAas op dinsdag 12 juni 2007 om 15:34:
Mohammed Benzakour

Een hele slimme en geleerde man wethouder in Amsterdam:D
O.a. hij is een van de aangewezen personen om de Marokkaanse kutjochies op het rechte spoor te krijgen!!!!
Hij durft de problemen tenminste wel te benoemen!
Hij is een type van het soort niet lullen, maar poetsen!!

Helemaal:respect:voor die man!!!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 13 juni 2007 om 11:16:
Alleen moet je als Marokkaanse gemeenschap

Volgens mij is de gemeenschap tegenwoordig meer bezig met zeiken over waar nog meer moskeeen gebouwd kunnen worden.

Oftewel wil ermee aangeven dat bepaalde belangrijke punten helemaal niet zo belangrijk lijken voor deze gemeenschappen.

Waarschuw beheerder
Volgens mij is de eerste politieke partij die een hard regime tegen overlastveroorzakende Marokaantjes (en onveiligheid in het algemeen) koppelt aan een erkenning van het probleem van discriminatie en maatregelen daartegen (tegen positieve en negatieve discrimatie dan) kan volgens mij rekenen op goede steun in de hele bevolking.

Waarschuw beheerder
donateur
Het is alleen jammer dat de mensen die die dingen wel hardop durven te zeggen ook altijd hele andere enge plannetjes hebben, de huidige politici zijn iig slapjanussen

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
tis wel zo, dat marrokanen vaak geneigd zijn om te zeggen; RACISME en DISCRMINATIE als ze geweigerd worden voor een baan. terwijl ze misschien gewoon op basis van referenties niet worden aangenomen, dat een andere kandidaat gewoon beter was.

en dat is niet allen zo bij het vinden van een baan.
ik bedoel als ik tegen een marrokaan zeg, kutmarrokaan is het gelijk discriminatie en ben ik een racist, maar andersom mag wel van alles gezegd worden.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 11:47:
de huidige politici zijn iig slapjanussen

Mark Rutten/Wouter Bos:woep:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 11:08:
Neem je berber vriendjes mee en ga lekker terug naar het land dat niet bestaat.

dan kun jij naar saoedie-arabie je god gaan aanbidden, dan is iedereen tevreden
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 13 juni 2007 om 11:54:
maar andersom mag wel van alles gezegd worden

van mij niet ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Rafa op dinsdag 12 juni 2007 om 23:44:
Bij dat dikgedrukte stukje ben ik al gestopt met lezen en bij het naar beneden scrollen ving ik deze op

Ik wed dat je het helemaal gelezen hebt. Maar goed, wimpel me maar af. Slaap ik geen minuut korter om.

Over één ding zijn we het eens
Uitspraak van Rafa op woensdag 13 juni 2007 om 11:02:
dat het niet gaat om veranderen maar om evolueren

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Gabber_Oreste op woensdag 13 juni 2007 om 12:03:
dan kun jij naar saoedie-arabie je god gaan aanbidden, dan is iedereen tevreden

Lieverd ik ben geen moslim :)

Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juni 2007 om 11:43:
Volgens mij is de eerste politieke partij die een hard regime tegen overlastveroorzakende Marokaantjes (en onveiligheid in het algemeen) koppelt aan een erkenning van het probleem van discriminatie en maatregelen daartegen (tegen positieve en negatieve discrimatie dan) kan volgens mij rekenen op goede steun in de hele bevolking.

It sure is :jaja:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
discussies hier op flock over dit onderwerp bloeden allemaal dood op deze manier.. precies de reden waarom ik niet deelneem..
Waarschuw beheerder
Te veel tekst

Waarschuw beheerder
donateur
Prettige bijkomstigheid was dat de Nederlandse politie lang niet zo hard mept als de Marokkaanse. Om te huilen natuurlijk, zeker als men beseft dat de meerderheid van de oppassende Marokkanen erop wordt aangekeken.

Helaas...deed de Nederlandse politie dit maar eens flink
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verre neef op woensdag 13 juni 2007 om 14:20:
God bestaat niet. Geloof is voor de dommen.

Dan geloof jij dus dat er geen god is...

Je gelooft dus toch iets... dus jij ook dom?