Dat klopt, het Christendom speelt geen actieve rol meer. Maar ben je het met me eens dat de geloofswaarden die we mee hebben gekregen uit eeuwenlang naar het gelul van Paus en posse geluisterd te hebben, nu doorvloeien en verweven zijn in de politiek?
Soms is het idd verweven met de politiek, maar gelukkig niet meer zo dusdanig als vroeger / of hetgene wat we nu nog steeds bij sommige conservatieve islamitische landen zien.
Met andere woorden, we willen nog steeds bekeren, we willen nog steeds veranderen, we willen nog steeds bemoeien en zeggen hoe het 'beter' kan, maar dan onder een andere noemer, een ander parapluutje, genaamd politiek. Waarom vinden kamerleden van D66 het nodig om 'vrouwenbesnijdenis te veroordelen'?
Ach ja internationaal gezien kan het opdringerig over komen, maar dat heb je van biede kanten, nou moet ik wel zeggen dat de grote partij (het westen en verre oosten voormen toch een soort duo) gewoon veel invloed hebben, en ondanks dat is "onze mnaier van leven" misschien wel beter dan het blijven hangen in wetten die gemaakt zijn op basis van een geloof.
De wereld moet vooruit, en dan kan alleen maar samen, geloof kan hierop een flinke rem zijn, en dan praat ik over religies in het algemeen en toch ook wel islam in het bijzonder omdat de islam in veel landen dusdanig veel invloed heeft dat het remmend werk op de ontwikkeling van die landen, heb niets tegen de islam, maar wel tegen de verwrongen conservatieve ideologie die vaak eruit voort vloeit. en zo is de islam trouwens ook nooit voorbestemd!.
Zo zag ik laatst een documentaire waarin de oud-presindent van maleisie aan het woord kwam, hij had ook zeer heftige kritiek op de islam, en dan voral de manier waarop veel moslims de koran interpreteren. Hij zegt dat hij met zijn land bewijst van deze verkeerde conservatieve interpretatie is afgestapt om zijn land voorwaards te kunnen ontwikkellen. en zoals we weten is hij daar erg goed in geslaagd, religie moet iets persoonlijks zijn, niet iets waarom je natie gebaseerd is, want dat brengt tegenwoordig ontabiliteit (in tegenstelling tot vroeger)
Een voorbeeld is dat er in de Koran staat dat je moet blijven leren, veel conservatieve moslims passen dit tegenwoordig alleen maar toe op het geloof zelf, terwijl ditin zijn algemeenheid was bedoeld, ook dus qua wetenschap enz, dat is de sleutel tot succes, en dat hadden de arabieren tijdens de middeleeuwen wel goed begrepen, ze lagen toen ver voor op de rest van de wereld, maar de kaartne werden opnieuw geschudt toen het westen en oosten opkwamen, tegelijk verdween de progessie uit de ilam en maate plaats voor meer conservatieve denkbeelden die tot op vandaag her en der een ferme grip hebben op de denkbeelden van moslims, incl moslims hier in NL en of PF.