Partyflock

Forumonderwerp · 832451

Waarschuw beheerder
Ik heb gezocht en kon niet vinden. Maar als dit dubbel is. Het spijt me.

Maar. Wat vinden jullie van dat Kabinet eerst negatiev over het sturen van extra militairen naar een risicovol gebied was. En toen VS met zei dat het steun zou 'bidden' in nood situatie dat het opeens helemaal omgedraaid was.
Waarschuw beheerder
Maar daar moet dus aan gewerkt worden! Als je die mensen daar aan hun lot overlaat kan je erop wachten dat het fout gaat, maar als je ze laat zien dat het ook anders kan dan wil het misschien wel werken!

Welke andere burgerbevolking precies?

Zo beetje alle terroristen komen deze dagen uit Saudi-Arabie, Irak en Pakistan wat allemaal bondgenoten zijn van de VS....

Dus volgens jou is iedere burger in Afghanistan terrorist?

Waarschuw beheerder
donateur
Maar daar moet dus aan gewerkt worden! Als je die mensen daar aan hun lot overlaat kan je erop wachten dat het fout gaat, maar als je ze laat zien dat het ook anders kan dan wil het misschien wel werken!

Waarom gaan we dan niet Colombia binnenvallen, dat land is gevaarlijker dan Afghanistan, Of Bolivia bijvoorbeeld?

Dus volgens jou is iedere burger in Afghanistan terrorist?

Integendeel, maar waar zeg ik dat dan?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van "Lucky Luciano" op zondag 15 januari 2006 om 12:50:
us volgens jou is iedere burger in Afghanistan terrorist?

ik denk dat ie bedoeld dat elk slachtoffer dat in zulke politieke spelletjes (wat wij oorlog noemen) vallen burgers zijn. zoals hij al zegt, al qaeda stelt niks meer voor. De echte leiders komen uit pakistan/saudie arabie (Amerika's vriendjes) en alles wat daar over blijft zijn burgers die IN WELK GEVAL DAN OOK het slachtoffer zijn.
Waarschuw beheerder
Zie mijn quote...

Maar als je het idd zo bedoelt heb ik niets gezegd. Maar dan kunnen we daar toch wel gaan helpen aan de wederopbouw van het land? Of zie ik t nou verkeerd...

In colombia zijn de amerikanen ook vast wel actief... maar dat is een andere oorzaak! En voorzover ik weet komen daar geen terroristen vandaan, alleen vele kilo´s coke...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Maar als je het idd zo bedoelt heb ik niets gezegd. Maar dan kunnen we daar toch wel gaan helpen aan de wederopbouw van het land? Of zie ik t nou verkeerd...

Wederopbouw? De lokale bevolking leeft van papaver, die moeten ze ook kunnen verkopen om er heroine van te maken en dat moet dan weer verkocht worden aan Europa. legale papavervelden voor morfine zijn er volgens mij alleen in Pakistan en zeker niet in Afghanistan.

Dus als jij met je legertje daar komt en je verhinderd de bouw en verwerking van papaver en daarmee heroinehandel, dan sloop je de lokale economie.
Wat wil jij er dan gaan opbouwen?

En voorzover ik weet komen daar geen terroristen vandaan, alleen vele kilo´s coke...

Uit Afghanistan kilo's heroine en in Colombia zitten meer terroristen dan in welk land dan ook! Daarnaast komen de meeste terroristen tegenwoordig uit Irak, Tjetjenie, Saudi-Arabie, Pakistan en westerse landen, niet uit Afghanistan.

Tenzij je nu in Afghanistan de bevolking werkloos maakt, dan zullen daar ook snel terroristen uit komen, ja.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van "Lucky Luciano" op zondag 15 januari 2006 om 12:58:

Kijk daar maak je naar mijn mening al een denkfout.
Het is geen wederopbouw,maar opbouw.

Waarschuw beheerder
donateur
Afghanistan is continue bezig met wederopbouw, hahaha ;P
Waarschuw beheerder
Er zijn ook voor die mensen andere manieren om aan geld te komen en daar kunnen wij ze misschien een helpende hand bij bieden.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 januari 2006 om 13:04:
Uit Afghanistan kilo's heroine en in Colombia zitten meer terroristen dan in welk land dan ook! Daarnaast komen de meeste terroristen tegenwoordig uit Irak, Tjetjenie, Saudi-Arabie, Pakistan en westerse landen, niet uit Afghanitan.

Tenzij je nu in Afghanistan de bevolking werkloos maakt, dan zullen daar ook snel terroristen uit komen, ja.

De Taliban is volgens mij gewoon de lokale bevolking,leden van Al-Qaida zouden wel eens uit andere landen kunnen komen.
En volgens mij is de Taliban ook een verzamelnaam geworden voor iedereen met een wapen in Afghanistan en spreek je eigenlijk over zover verschillende groepen met verschillende belangen,dat het vrij onderzichtig is wie wat is en welk belang ze aanhangen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van "Lucky Luciano" op zondag 15 januari 2006 om 12:58:
In colombia zijn de amerikanen ook vast wel actief...

haha idd 8)

Zorgen dat democratie dood blijft.. de Bolivianen en Venezuelanen houden hun hart vast
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Er zijn ook voor die mensen andere manieren om aan geld te komen en daar kunnen wij ze misschien een helpende hand bij bieden.

Wat dan precies?

De Taliban is volgens mij gewoon de lokale bevolking

Niet helemaal, de Taliban zijn Pakistanen die vlak na het ontstaan van Afghanistan de zuid-oostkant onder controle hebben genomen. Dus de gewone afghaan is geen taliban-lid.

En volgens mij is de Taliban ook een verzamelnaam geworden voor iedereen met een wapen in Afghanistan

De gewone afghaan zal ook wel een wapen hebben, maar als zij moeten kiezen tussen hun leider en daarmee de enige stabiele factor in de omgeving, of een stelletje groene jongens die hun leven moeilijk komen maken dan is de keuze makkelijk gemaakt.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 januari 2006 om 13:17:
Dus de gewone afghaan is geen taliban-lid.

wel als (zoals FLY het zegt) ze een wapen pakken en meedoen in de strijd. de ECHTE Taliban en de echte organisatie is idd geen Afghaanse boer
Waarschuw beheerder
ik heb een beetje een dubbel gevoel bij Afghansistan, aan de ene kant moeten we niet meedoenmet Amerika's politieke spelletje maar aan de andere kant zijn het o.a. Nederlanders die het daar echt op kunnen bouwen.

Afghanistan is niet een veilig land met mogelijkheden tot ontwikkeling zoals Irak dat was, maar het meest bedorven land in de wereld.
De Afghanen zullen er niet minder op worden zoals de Irakezen dat zijn geworden

Waarschuw beheerder
donateur
Of wij inderdaad het verschil maken tussen een Afghaans boertje met een AK47 die soldaten beschiet, of een Taliban-lid is natuurlijk nogal twijfelachtig, ja.

Maar de Taliban is een internationeel erkende organisatie, omdat zij overeenkomsten aangingen met Rusland en de VS over pijpleidingen door hun gebied. Ook gingen zij heroinehandel tegen in de noordelijke gebieden van Afghanistan (daar zat namelijk hun concurrentie) en daarmee de handel naar Europa.
Door de inval van de VS in Afghanistan is de heroinehandel helemaal gaan opleven en word Europa overladen met dat spul, nu is Heroine eigenlijk het enige exportproduct van Afghanistan.

Maarja, de VS helpt wel meer drugs exporterende landen, dus wat is er nou eigenlijk nieuw ;P

Waarschuw beheerder
donateur
ik heb een beetje een dubbel gevoel bij Afghansistan, aan de ene kant moeten we niet meedoenmet Amerika's politieke spelletje maar aan de andere kant zijn het o.a. Nederlanders die het daar echt op kunnen bouwen.

Wat wil je dan precies gaan opbouwen? De taliban zorgt voor de afname van papaver..die factor haal je weg wat wil je dan gaan doen?
Enorme fabrieken zetten die maanzaad produceren voor dezelfde prijs zeker? ;P

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 januari 2006 om 13:17:
Niet helemaal, de Taliban zijn Pakistanen die vlak na het ontstaan van Afghanistan de zuid-oostkant onder controle hebben genomen. Dus de gewone afghaan is geen taliban-lid.

Ja,dat weet ik,maar wordt dat nog steeds bedoeld met taliban strijders?
Of wordt bijvoorbeeld de Moejhahedien ook voor het gemak maar ff taliban genoemd.
Je hebt te maken met zoveel verschillende aftakkingen,krijgsheren en noem maar op,dat het 1 samenwerkt met de ander om de ander weer dwars te zitten en dat het toch soms onmogelijk wordt om alles maar een naampje te geven.

Ik bedoel het ene moment zouden sommige groepen de Nederlanders als vrienden zien,maar als ze ff in het vaarwater van een bevriendee groep komen ook net zo makkelijk weer een doelwit vormen.

Het lijkt mij een missie die echt heel lang gaat duren en waar Nederlandse soldaten nog wel eens een harde dobber aan kunnen krijgen.

En dat de kans van een vrede's operatie zo kan omslaan in oorlogs situatie,waarin de Nederlanders(en natuurlijk ook andere landen)niet meer weten op welke missie ze nu zijn.

Ik zeg niet dat de bedoelingen niet goed zijn,maar hoeveel nederlandse soldaten moeten het leven laten en wat kun je er mee bereiken?

Ik vind het een gevaarlijk "gok" die je neemt!
Ik denk dat Zuid Irak iets anders in elkaar zat,als het gebied waar ze nu naar toe gaan.

Maar we zullen zien!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Ja,dat weet ik,maar wordt dat nog steeds bedoeld met taliban strijders?

Ik denk dat alles wat lastig is, inderdaad gezien gaat worden als Taliban of Al-quaida. Je kan moeilijk zeggen dat je gaat vechten tegen burgers.

Het lijkt mij een missie die echt heel lang gaat duren en waar Nederlandse soldaten nog wel eens een harde dobber aan kunnen krijgen.

Als we de papaver-velden met rust laten, zal het initieel wel meevallen denk ik maar wat is dan precies het nut van daar te gaan zitten vraag ik me af.
Daarnaast zal het voor de lokale bevolking een worst wezen of jij een soldaat van de VS bent die daar al jaren de boel verziekt en mensenrechten schend, of dat jij uit Nederland komt.

Ik zeg niet dat de bedoelingen niet goed zijn,maar hoeveel nederlandse soldaten moeten het leven laten en wat kun je er mee bereiken?

Er moet gewoon keihard op papier staan wat we moeten doen en niet van die vage dingen als "de situatie herstellen" of "24 maanden vrede bewaren".
Zijn we klaar, dan zijn we klaar en kunnen we terug met een voltooide missie.
En ik zag net op TV dat het leger hard aan het ronselen is, zoals het halen van een rijbewijs bij het leger dus er zal wel een aardige berekening worden gemaakt van het aantal bodybags.

Ik denk dat Zuid Irak iets anders in elkaar zat,als het gebied waar ze nu naar toe gaan

Dat weet ik wel zeker eigenlijk en daarnaast...is het daar nou echt vrede of horen we er gewoon niets meer van?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 januari 2006 om 13:26:
Wat wil je dan precies gaan opbouwen? De taliban zorgt voor de afname van papaver..die factor haal je weg wat wil je dan gaan doen?
Enorme fabrieken zetten die maanzaad produceren voor dezelfde prijs zeker?

geen idee

Ikweet alleen dat de serieuze vredesmachten (oa Nederland) de enige hoop zijn voor die mensen.

Waarschuw beheerder
donateur
Ikweet alleen dat de serieuze vredesmachten (oa Nederland) de enige hoop zijn voor die mensen

Dat is wel zo, maar wij moeten daar niet met een blanco opdracht gaan zitten, de doelstellingen moeten duidelijk geformuleerd zijn en haalbaar geacht worden.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 januari 2006 om 13:41:
Dat is wel zo, maar wij moeten daar niet met een blanco opdracht gaan zitten, de doelstellingen moeten duidelijk geformuleerd zijn en haalbaar geacht worden.

Precies (Y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 15 januari 2006 om 13:41:
Dat is wel zo, maar wij moeten daar niet met een blanco opdracht gaan zitten, de doelstellingen moeten duidelijk geformuleerd zijn en haalbaar geacht worden

daarom ben ik dus tegen

einde discussie :P
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Rafa op zaterdag 14 januari 2006 om 17:05:
Een Nederlandse soldaat hoort te sterven voor zijn vaderland en niet voor een of andere onzinnige missie duizenden kilometers verderop.

Een Nederlandse militair hoort zeker niet te sterven voor zijn vaderland. Want dan springt ie wel voor de trein van de NS!

De Nederlandse militair traint het hele jaar, om te kunnen optreden in gevaarlijke situaties, onder alle weersomstandigheden, overal ter wereld. Deze mannen zijn ervoor getraint om dit soort missie's te doen voltooien. Hoe ver van huis dat dan ook mag zijn.

Dus praat alstublieft geen poep want wij denken niet als (bepaalde) moslims die sterven voor hun vaderland en geloof.

Waarschuw beheerder
donateur
Alleen jammer dat ze niet trainen tegen het oplopen van oorlogstrauma's ;P

Waarschuw beheerder
Ja ja.. het punt is. Dat NL zo lang en erg moelijk over doet. Nee of Ja. En ze zitten nog steeds eenbeetje te sudderen.

Soldaat in NL kiets om Soldaat te zijn. Ze weten heus wel wat hen te wachten staat. Er zijn genoeg films zo als Full Metal Jacket en Platoon. En vast wel dat ze die gezien hebben. En het is ook niet echt een vraag of ze daar horen ja of nee. Het is duidelijk nee. Iedereen zegt dat het zinloos is om ze daar heen te sturen. Want, over een stabiele wederopbouw is daar nog onmogelijk over te spreken.
Of ze daarheen gestuurd moeten worden, tjah als Nederland dat niet doet geeft het Nederland een slechte naam binnen de NAVO. En het is uiteindelijk NAVO missie. Landen binnen de NAVO hebben zo hun rechten en plichten. Dus

Waarschuw beheerder
Hmm ik denk dat je ten eerste films niet moet gaan vergelijken met de werkelijkheid, maar anderzeids we zitten er al sinds 2002, en eeh de jacht op de taliban wordt ook uitgevoerd door nederlanders, ga zelf waarschijnlijk op hopelijk korte termijn ook die kant op.
Tuurlijk hebben we bewust gekozen, maar toch je gaat er om je werk te doen, wat voor hoedanigheid dan ook.
Het is alleen een slechte zaak voor ons de uitvoerenden ter plekke, dat er hier zo om geouwehoert wordt.
Maar we zijn proffesioneel genoeg om ook die klus te klaren.
Voor en tegenstanders heb je overal en altijd toch?

Waarschuw beheerder
stuur eerst die mariniers maar dan komt de luchtmacht wel als het veilig is

Waarschuw beheerder
ahhaha ze zitten er beiden al , dus eh kom es met wat nieuws?!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 21 januari 2006 om 00:28:
Voor en tegenstanders heb je overal en altijd toch?

Ja klopt en ik vergeleek die films niet met werkelijkheid. Ik bedoel alleen dat Nederlandse Militairen niet zo gehersenspoeld zijn als Amerikaanse militairen tijdens Vietnam. Dus zij (nederlandse militairen) weten wat hen te wachten staat (min of meer) en dus kiezen ze hier bewust om naar het leger te gaan (je hebt ze vast tussen die het alleen puur om makkelijker aan geld te komen). En de taak die daar moet uitgevoerd worden (vreden stichten en wederopbouw) is niet uit te voeren binnen de 2 jaar of zo.
Dus het is zinloos om ze daar heen te sturen voor die specefieke taak. Wel nuttig om Taliban op te sporen en te vernietigen.

Waarschuw beheerder
donateur
ik vind het een goede missie zolang ze maar alles meekrijgen wat ze nodig hebben en op steun van de navo lidstaten kunnen rekenen bij rottigheid

verder

met de "dutchapproach" heb ik er alle vertrouwen in dat het de nederlanders goed af zal gaan. nederland heeft veel goede getrainde soldaten met ervaringen uit irak en daar ging het ook relatief zeer goed

ik heb er alle vertrouwen in dat ze hun missie goed zullen doen

Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op zaterdag 21 januari 2006 om 13:39:
ik heb er alle vertrouwen in dat ze hun missie goed zullen doen

Volgens vele expers is hun missie niet te doen.. laat staan goed!!

Waarschuw beheerder
voor een situatie als in afghanistan is niet te trainen, herinner me nog yoegoslavie waar de soldaten ook "goed getraind" heen gingen met onbepantsterde vrachtautos:S
die harstikke doorzeeft werden.

als ik militair was zou ik zeggen fuck it. Dit heeft niets te maken met je taak of niet. puur politiek spelletje en daar zou ik mijn leven niet voor willen geven. Ik wil best uitgezonden worden voor een missie maar niet voor zoiets als dit belachelijks.

Waarschuw beheerder
Nou militairen zijn pionen voor een politieke spelletje. Militairen zijn gereedschappen van politiesie. Waarom denk je dat militair geen politieke uitspraken mag doen. En militaire mag er niet over na denken fuk it. Komt in de buurd van Desertatie!

Waarschuw beheerder
t slaat nergens op dat ze geen mensen willen sturen omdat het te gevaarlijk is, waar hebben we anders een leger voor, voor een stelletje ongeregeld wat wat geld wil veridenen maar daar voor de rest niet terug voor wil doen?

ik kan me niet voor stellen dat de gene die in het leger zitten zo in elkaar zitten, en als ze niet uitgezonden willen worden gaan ze toch gewoon het leger uit, we hebben namelijk geen dienstplicht meer.

Waarschuw beheerder
donateur
ik ga ook mee

Waarschuw beheerder
Nou ja dat bedoel ik dus. Maar je moet niet gaan liegen dat het om een vredes missie gaat. Zeg gewoon we sturen ze heen met een missie om Taliban te vernietigen in die regio. En een vaste voet te krijgen daar voor vedere vredes missie. En dat ze vertellen van. Dat is diepe shit daar er kunne dooie vallen. Maar het moet. En natuurlijk dat ze goed ondersteund worden. Dat er geen onnodige risicos onstaan. Want iedreen roept nu wel. Stuur ze daar heen. En er zal een andere stemming onstaan als er een soldaat sneuveld. En al helemaal als er getraumateseerde vetranen terug komen.

Waarschuw beheerder
Het zou een belediging voor de KL zijn, als ze zeggen dat het te gevaarlijk is voor militairen

Waarschuw beheerder
Ja tuurlijk. Maar ik bedoel van. Stuur ze dan meteen naar. Congo Soudan alweer naar Iraq Val Iran en Noord Korea binnen eeeh ga maar zo door. Ik bedoel. Had het nut dat Nederlandse militairen bij Sibrenitsa zaten? En nu moet je afvragen of het nut heeft om NL militairen te sturen naar Afghanistan. Wat voor Rule of Engagement zullen ze daar hebben. Niet dat ze tien handtekkeningen moeten zetten voor dat ze geweer mogen door laden.

Waarschuw beheerder
Je heb wel gelijk of die Rules of Engagement.
Als die weer te triest voor woorden is, kan je net zo goed bouwvakkers en dokters heen sturen.
Maar ja...wie ben ik (sld2)Dus kan wel zeuren dat alles nie goed is maar heb maar gwoon te slikken.

Waarschuw beheerder
Ja iderdaad. Maar als ze er soldaten er heen sturen. Hopelijk goed voorberijd en goed voorzin met alles. En als er dreigin is geen gezeur hele magazijn er op los schieten 8)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 21 januari 2006 om 03:35:

Volgens mij sturen ze de landmacht hoor...

Uitspraak van verwijderd op woensdag 18 januari 2006 om 18:54:
Alleen jammer dat ze niet trainen tegen het oplopen van oorlogstrauma's

funny

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zondag 22 januari 2006 om 20:57:
funny

Tis maar wat je lollig vind, als je ziet hoeveel er compleet psychotisch uit Irak terugkwamen sla je ook stijl achterover en de nazorg was een lachertje.

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zondag 22 januari 2006 om 21:02:
Uitspraak van *Jude* op zondag 22 januari 2006 om 20:57:
funny

Tis maar wat je lollig vind, als je ziet hoeveel er compleet psychotisch uit Irak terugkwamen sla je ook stijl achterover en de nazorg was een lachertje.

kleine miscommunicatie denk.. maar idd..de nazorg was een lachtertje..maar vind dat het tegenwoordig ook nog wel wat beter kan...

Waarschuw beheerder
donateur
Oow, je bedoelde het goed, sorry :flower:

Nou ja, ik verwacht niet dat ze er wat aan doen, want dan vind de huidige regering niet zo intressant.

Waarschuw beheerder
donateur
besluit is allang genomen of wel of niet gaan...
wat interesseert die lui nou wat wij denken of vinden..

Waarschuw beheerder
donateur
Het besluit is op 22 december inderdaad genomen, ja.

Uhmmmmmm, meer dan jij nu vermoed denk ik :P
Waarschuw beheerder
Ik weet wel wie we kunnen uitzenden

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van bbet op zondag 22 januari 2006 om 21:26:
Ik weet wel wie we kunnen uitzenden

Bassie & Adriaan?
Waarschuw beheerder
Balkenende is gewoon een asskisser...
Laat die Bush het zelf oplossen daar

Waarschuw beheerder
Nou nou nou... dat heeft afghaans volk niet verdient hoor. Ik denk dat ze liever NL dan USA zien
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 21 januari 2006 om 03:35:

mariniers lees:het 12e inf.bat van Luchtmobiel!!