donateur
Zou de doodstraf hier in Nederland ingevoerd moeten worden?
Wat zijn jullie argumenten hierover?
Ik ben zelf vóór de doodstraf.
Wat zijn jullie argumenten hierover?
Ik ben zelf vóór de doodstraf.
de doodstraf is verkeerd want als je perongelijk iemand hebt vermoord heb
doodstraf (met alles erop en eraan) is DUURDER dan levenslang
Het aantal moordenaars dat in herhaling treedt is groter dan dat er onschuldig mensen tot de doostraf veroordeeld zullen worden.
en de nabestaanden van slachtoffers die omgebracht zijn door moordernaars die na paar jaar weer vrij op straat stonden, of door foutje van justitie al eerder vrij waren
ik ben voor de doodstraf of dat levensgevaarlijke criminelen echt levenslang opgesloten worden, en niet in een luxe cel met allemaal extraatjes,
...waardoor de bewakingsfaciliteiten weer zwaarder moeten worden (gevangenen die zich vervelen zijn nu eenmaal een heel stuk gevaarlijker) en de kosten een heel stuk hoger zullen komen te liggen. Niet echt iets om serieus te overwegen in een tijd van bezuinigingen...
t is t enige vergelijkingsmateriaal dat we hebben, dus we moeten wel... iig heeft NIEMAND tot nu toe kunnen aantonen dat t goedkoper zou zijn
[quote]
zijn zat andere landen waar de doodstraf ook geldt, er heersen ook nog 2 totaal andere rechtssystemen dus ik vind het on verglijkbaar. Zo mogen we nederland nooit met usa vergelijkenen nu dan ineens wel.
[quote]en dat gevangenen die zichzelf bezig kunnen houden minder lastig zijn is gewoon (behalve logisch) een bewezen feit... ga je ze hun speeltjes afnemen, dan heb je meer bewaking nodig
Dus jij wil zeggen dat er meer bewaking nodig is wanneer je ze in een sombere cel stopt dan wanneer je ff een gezellig zeiltochtje gaat maken
maar nee moordenaars gaan we vermaken met de burger zijn centen
75% maal het aantal moorden...
Mensen die nu moorden zullen er niet meer of minder om moorden. ze plegen de moorden nu toch ook? Of denk jij dat ze nu mensen laten leven omdat ze een gevangenisstraf krijgen?
een gedetineerde kost 350 euro per dag een tbs-er 1000
in de usa kost een gevangenis 20$
ja doe maar gelijk alle kindermoordernaars en verkrachters etc etc etc het graf in
Als ze aan/in een kind hebben gezeten wel ja!!
En dan weer gaan zeggen "het is een ziekte"
En je moet natuurlijk 100% zekerheid hebben dat iemand de dader is, de daad is gepleegd met de bedoeling om te doden en dat de dader op dat moment goed bij zijn/haar hoofd was.
Maargoed jij geeft liever met heel nederland miljoenen uit per jaar om recidivisten lekker te laten zeilen af en toe vrij te komen om nog een moord te plegen
een groep criminelen creëren die gaan moorden omdat ze niets meer te verliezen hebben.... dan zou het aantal moorden nog wel eens kunnen gaan verveelvoudigen
puur speculatief.... en er wordt niets gecreerd.. de mensen doen het nog altijd zelf. Ik denk zelfs dat zware criminelen nu makkelijker tot bepaalde dingen overgaan omdat de straffen zo laag zijn....
Ik wil ook zien dat wij burgers de overheid betalen om criminelen te laten boeten voor hun daden.
Dat gevoel krijg ik nu gewoon niet.
Sorry hoor dus er wordt gekeken naar wat een crimineel voelt of wil????
Er wordt gekeken naar hoe je kunt voorkomen dat het erger wordt. Als in de praktijk blijkt dat zwaardere straffen leiden tot zwaardere criminaliteit, dan doe je dat dus gewoon niet.
Dat heeft verder niks te maken met de gevoelens van een crimineel, maar hoe je de hoeveelheid criminaliteit zo laag mogelijk houdt. Zwaardere straffen appeleren natuurlijk best wel aan het rechtsgevoel van iedereen, maar als je daardoor meer / zwaardere criminaliteit krijgt, zul je toch iets anders moeten bedenken.
Nogmaals: het hoort toch uiteindelijk te gaan om zo weinig mogelijk criminaliteit te hebben?