Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 augustus 2007 om 16:27:
ze had ook gehoord dat het cbr maar een bepaald aantal mensen per dag mag laten slagen?? de volgende keer wil ze sochtends want nu reed ze 14.00 uur.... als het wel waar is...
Altijd die verhalen over dat ze maar een X aantal mensen per dag mogen laten slagen... dat is echt niet waar hoor. Mijn instructeur is inmiddels examinator en hij heeft mij het systeem eens uitgelegd, en volgens hem werkt het als volgt:
Bij het CBR werken ze met een gemiddeld slagingspercentage. Als je als examinator hier ver boven of onder zit, dan krijgen ze begeleiding om te zien hoe dat kan. Want het is natuurlijk raar als er landelijk bijv. 60% slaagt, en bij een bepaalde examinator maar 30%. Of andersom: 80%. Als men van mening is dat de examinator teveel mensen laat zakken of juist laat slagen moet hij opnieuw zijn examinators opleiding doen. Daar zit natuurlijk geen examinator op te wachten, en daarom let een examinator er op dat hij niet ver boven of onder die gemiddeldes uitkomt. Zo kan het inderdaad gebeuren dat een examinator een twijfelgeval toch laat zakken (of laat slagen!!) als zijn week of maand percentage een bepaalde richting op dreigt te gaan. Maar dit is echt geen schering en inslag en heeft zeker niks met absolute dagaantallen te maken. Het is dus niet zo dat een examinator 8 examens op een dag heeft en er daar maar 7 van mag laten slagen, en als hij er dan ’s ochtends al 6 heeft laten slagen en jij ’s middags moet, je sowieso geen schijn van kans maakt. Dat is echt bullshit. Er wordt vaak gedaan alsof het CBR mensen expres laat zakken en erg onredelijk zijn, maar in werkelijkheid schijnt dat nogal mee te vallen. Natuurlijk kan je pech hebben door een chagrijnige examinator te treffen. Maar vergeet niet dat dat echt niet meteen betekend dat je zakt. Als je onterecht zakt dan is het aan jouw instructeur om daar tegenin te gaan. Maar de meeste instructeurs doen dat niet omdat ze vinden dat de examinator gelijk had. En mij is ook nog verteld dat ze bij het CBR nog feller zijn op examinators die ver onder het slagingspercentage zitten, dan die daar ver boven zitten.
Afrijden blijft een beetje een loterij. Als je het verkloot, verkloot je het. En dat kan puur pech zijn maar ook omdat je er gewoon nog niet klaar voor bent om af te rijden (of om OOIT te gaan rijden).
Ik moet ook nog en maak me er niet zo druk om. Ik wil pas op als ik voor mezelf 100% weet dat ik alles beheers en kan slagen. En dan komt er nog een beetje geluk bij kijken. We will see