De 1820M is het waard.
De breakout box is namelijk ook nog een volwaardige mixer (in combinatie met de Patchmix DSP software) en de kaart heeft een onboard E-DSP chip die de inbegrepen effecten kan aansturen zonder dat het je CPU leegzuigt.
Ook komen er geregeld nieuwe effecten uit (en wie weet softsynths?) voor de DSP chip en je kan alle ins en outs virtueel en fysiek routen met de uitgebreide Patchmix DSP software.
De M versie heeft mastering-grade AD/DA converters, dezelfde die je op een volwaardige Pro Tools HD systeem vind en de ruisdrempel is enorm laag.
Ik heb een Sennheiser HD600 monitor koptelefoon die elke minimale artifact opvangt (storing, ruis, gekraak etc.).
De headphone volume knop op de breakoutbox kun je maximaal open gooien en ik hoor echt NIETS over m'n koptelefoon. Geen ruis, niks. Play ik daarna een mp3tje of iets dan knalt de audio erin als een motherfucker

Een enorme dynamische output dus.
Bovenstaande zegt wat over de killer geluidskwaliteit van de EMU. En voor de studiofreaks zit er ook een Sync kaart bij.
Hiervoor zat ik op een Terratec DMX6fire 24/96 (vrijwel identiek aan de Audiophile 24/96) en dacht hiermee klaar te zijn. Maar nadat ik de EMU had aangeschaft kon ik het overduidelijke verschil pas horen.
Dit is een volwaardige professionele mastering-grade sound system die elke euro waard is.
Als je echt kwaliteit wil ga je gewoon voor de EMU 1820M of de EMU 1212M (a 200 euro, EMU hoeft niet duur te zijn).
De laatste is precies dezelfde kaart met dezelfde hoogwaardige componenten en DSP chip als de 1820M, maar dan zonder de breakout box en Sync card. Wel zit er een extra kaart bij met speaker uitgangen.
De 1820 versie (iets van 300 euro geloof ik) heeft ook een breakout box maar is kwalitatief wat minder dan de 1820M. Het bevat AD/DA converters van een lagere klasse en een wat mindere signal-to-noise ratio.
De M versies dus, voor het serieuse werk.
XoNaR