Partyflock

Forumonderwerp · 662602
2114x bekeken
Waarschuw beheerder
Ik zit te overwegen om een andere computer aan te schaffen. Ik weet nog niet of dat een nieuwe wordt of een al gebruikte ( financien :S ) maar wat ik wel belangrijk vind is dat ik er een goede geluidskaart in heb. Waarschijnlijk koop ik die er bij. Mijn vraag is nu: welke geluidskaart gebruiken jullie? Of welke wil je gebruiken?? Ik heb niet handen vol met geld dus aub prijs/kwaliteit ;) Ik gebruik nu fruityloops, maar misschien ga ik proberen om cubase te snappen:) Of anders reason 2.0. Verder heb ik hier nog een midikaart liggen van magix geloof ik waar ik een keyboard mee aan kan sluiten op de pc. Gebruiken jullie ook nog midi of alleen maar usb controllers??
Mijn vriendelijke dank :D

Artiest Odd
Waarschuw beheerder
Yow R2D2!
Wat wil je er precies mee gaan doen. Welke programma's wil je midi gaan gebruiken? Heb je digitale en/of analoge uitgangen nodig en hoeveel uitgangen?!

Anyway, ik zat eerst ook te denken aan een M-Audio audiophile 24/96, maar was me te min.
En die Terratec's zuigen ook, geven geen neutraal geluidsbeeld weer (veruit het belangrijkste als je serieus muziek wilt gaan maken)... en daarbij, wat voor monitors heb je? Als je flutspekaers hebt, heb je dus niks aan een dure kaart.

Dus: (we) need more input :)

Oja, was ik het bijna vergeten te vermelden:
Ik heb een Echo MIA, heeft superneutraal geluid en je kunt het beste op concrete testresultaten afgaan en je niet blind staren op dat 24bit/96kHz gebeuren.

Je moet eens googlen op "Rightmark" en wat merken van geluidskaarten. De rightmark audio analyzer geeft prima resultaten weer over de capaciteiten van een geluidskaart.
Zie voor wat testresultaten hier
Let vooral op de frequency response voor de neutraliteit. En kijk op google, want hier staan dus duidelijk niet alle kaarten. En kijk voor de lol ook even voor die Echo MIA op 24bit/96kHz ;) ... Kostte me trouwens 250,- (y)

oja, RME's zijn kaarten met digitale in- en uitgangen. Vrij overbodig voor jou denk ik. Dacht eerst ook van: yes, wat een geweldige resultaten. Maarja, da's wel makkelijk met digitale in en uitgangen. En daarbij digitaal is zo perfect ook nog niet. Succes ermee!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ik denk dat jullie 9 van de 10 keer van Cd, MD of LP opnemen en het hele 24 bits, 96 khz verhaal niet opgaat.
-----------------------------------------------
Uhh... produceren is nie van n cd iets opnemen.
Tenminste doe ik nie.
En wat dacht je van geluiden uit je synthesizer opnemen?!?!
En wat die ruis betreft, als je heel zacht opneemt en maximized dan is t logisch dat ie ruist, maar heb k echt geen last van.En nee heb ook geen 'amateur monitoren'.
Waarschuw beheerder
Ik weet niet hoe het komt dat jullie zo negatief denken over de ews88 terwijl grote bladen als Future music en Sound on Sound het voor deze prijs een te gekke kaart vinden. Kheb weinig negatiefs op het net gelezen over terratec alleen dat ze in het verleden inderdaad de terratec support niet goed was, maar dat was ook een post van zoveel jaar geleden.

Moet wel even goed opletten wat je allemaal krijgt voor die prijs natuurlijk.
Waarschuw beheerder
Om ff duidelijk te maken, ik ben van plan om dit jaar een nieuwe pc aan te schaffen. Nu "produceer" ik me shit gewoon met het ingebouwde geluidskaartje van een celeron 700 mhz en fruityloops. En wat diamond boxxies waar der 1 het nauwelijks meer van doet hehehe. Maar straks wil ik dus wat serieuzer aan de gang omdat ik het gewoon grappig vind om me eigen muziek te maken. Maar ik wil toch wel dat het een beetje overkomt en evt in djsetjes van vrienden gedraaid kan worden. Kijk ik ben natuurlijk niet van plan om een vette studio te bouwen maar wil toch wel een beetje kwaliteit kunnen halen. Verder heb ik geen hardware maar ben wel van plan om die in de toekomst er op aan te sluiten. Waarschijnlijk wil ik het geheel onder of cubase of reason laten draaien, daar ben ik nog niet helemaal over uit. En een usb controller zit er ook aan te komen dus daar moet het ook goed compatibel meej zijn. Dus de latency moet vrij laag zijn. Verder wat heel erg meespeelt is mijn budget, ik kan geen duizenden euro's besteden, maar heb wel vast werk dus ben nou ook weer geen arme student.
Dat het ff duidelijk is ;)
Waarschuw beheerder
denk dat alle bovengenoemde kaarten prima te gebruiken zijn, maar je versterker en speakers zijn net zo goed belangryk, houd dat in gedachten!
Als je serieus dingen wil maken, zou ik zorgen dat je een goede kaart koopt, goede speakers en daarbij behorende versterker of actieve speakers met ingebouwde versterker (Y)

Waarschuw beheerder
juist, persoonlijk vind ik monitors belangrijker als de geluidskaart, maar de geluidskaart volgt toch rap erna als belang onderdeel...
Waarschuw beheerder
ja maar om een beetje kwaliteit te krijgen zal je toch ook een goede soundcard moeten hebben met weinig ruis (Y)
Waarschuw beheerder
En onder welk systeem draaien jullie het?? Cubase SX??
Waarschuw beheerder
ikzelf gebruik nog Cubase 5.1 had veel gezeik met sx tydje terug en dit werkt prima dus blijf hier voorlopig bij.
Waarschuw beheerder
Uhhh... het is algemeen bekend dat dit een betere kwaliteit oplevert.

lees dit maar eens:

http://www.prorec.com/prorec/articles.nsf/files/4AE9C107C78E706886256688000FBE08

Oja, ff een qoute van het artikel:

Want a real dose of Blasphemy? I compared recording at 96kHz and Sample Rate converting down to 44.1, to simply recording at 44.1kHz. I couldn't believe my ears! The track originally recorded at 96kHz and Sample Rate converted down to 44.1kHz had much better sounding highs, maintaining much of the character from recording at 96kHz.

Of test het zelf ff uit. Echt, je hoort het verschil!!!!laatste aanpassing: 12 maart 2004 14:39

--------------

Reactie hier op;

Ik heb toch echt gelijk.

Wanneer je een 96khz recording downsampled naar 41.1 Khz is de kwaliteit alleen beter wanneer de bron (in jouw geval een cd of plaat) ook 96Khz is. Dat is een plaat of een cd dus niet.

Jou verhaal gaat alleen op wanneer je acoustische recordings maakt met een microfoons en het later downsampled naar 41.1Khz voor cd.

Waarschuw beheerder
een sb is in ieder geval een grote kutkaart ik heb zelf een audigy 2 pro en ik heb er echt spijt van dat ik die heb gekocht. je kan beter een terratec of een audiophile kopen.

Waarschuw beheerder
>>>DJ oDD 14 maart 2004 13:33
juist, persoonlijk vind ik monitors belangrijker als de geluidskaart

dit is idd waar, ik had wel goede monitoren (spirit absolute 2) maar geen goede versterker. toen ik een alesis versterker kreeg kon ik al m'n mummers weg donderen. Veel te veel hoog laag geen mid enz. dus alleen een dure kaart kopen heeft geen zin !!

kijk hier maar eens even http://www.netzmarkt.de/thomann/gruppe-COXS-0.html?iwid=7

En als laatste, als je je geluiden niet op een grote mixer per kanaal wilt opnemen heb je al helemaal geen kaart met 8 of meer uitgangen nodig !!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Precies, Creative klinkt absoluut niet mooi, audigy 2 heb ik ook gehad, na 2 maanden verkocht en een Terratec EWX 24/96 gehaald, en die kost maar €125.- heeft optisch in/out, analoog in out + midi/in out, is voor mij genoeg om muziek te luisteren met erg goeie geluidskwaliteit (stukken beter dan een onkyo dvd-speler van €400.-)(en dan bedoel ik ook echt: STUKKEN BETER!!) en muziek te produceren met Reason werkt ook perfect.
Waarschuw beheerder
Sjemig kep ff op die site gekeken maar die Aardvark kaarten zijn PRIJZIG :S Worden die niet veel bij rock gebruikt?? Komt me nl bekend voor die naam en dan bedoel ik niet van die producer of dat beest uit Afrika ;)
Waarschuw beheerder
Reactie hier op;

Quote:
"Ik heb toch echt gelijk.

Wanneer je een 96khz recording downsampled naar 41.1 Khz is de kwaliteit alleen beter wanneer de bron (in jouw geval een cd of plaat) ook 96Khz is. Dat is een plaat of een cd dus niet.

Jou verhaal gaat alleen op wanneer je acoustische recordings maakt met een microfoons en het later downsampled naar 41.1Khz voor cd."
--------------------------------------------

Uhhh.... dat geld alleen als je bron ook digitaal. Dan heeft het idd geen zin om met een hoge samplerate op te nemen dan dat de bron daadwerkelijk is. Het voegt namelijk niets toe.

We hebben het nu echter over analoog naar digitaal. een analoog signaal kent helemaal geen samplerate's. Het signaal komt analoog binnen wordt omgezet naar digitaal. Samplerate is niets anders dan het aantal samples wat per seconden genomen wordt. Voor 44.1 Khz is dat dus 44100 samples per seconden. Als je dit verhoogt naar 48 of 96 zal hij dus meer samples per seconden opnemen wat resulteerd in een beter geluid.

Maar volgens mij haal jij nu samplerates en frequentiebereik (in Khz) door elkaar. Samplerates zeggen niets over het frequentiebereik. Het zegt alleen wat over de manier (de hoeveelheid in seconden) van samplen....

Maar nogmaals, probeer het gewoon eens uit. Sluit je platenspeler aan en neem wat op. Je zal zien (horen ) dat er wel degelijk verschil is. En anders kan je altijd nog Google gebruiken voor het technische gedeelte hier is namelijk zat over te vinden...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Het gaat inderdaad om analoog naar digitaal.

Maar het analoge signaal wat je van je draaitafels krijgt is afkomstig van een plaat waarop een 16 bit/41.1Khz mix is geperst.

Wil dus zeggen dat er niks wordt toegevoegd. Ja, enkel wat ruis wat door je plaat en draaitafel wordt geproduceerd.

De enige rede die ik kan bedenken om toch een hogere sample en bitrate te nemen is wanneer je je mix nog wilt gaan masteren/bewerken. Zodoende werk je in een hogere resolutie en dat komt effectprocessing natuurlijk wel ten goede.
Artiest {SHOWLIST artist 45822, 30830}
Waarschuw beheerder
donateur
Heeft er iemand ervaring met Emu - 1212m? ...of andere pci kaarten (+ extra's) van Emu?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Vaag dat zoveel mensen het hebben over 'goede' en 'slechte' merken. Tuurlijk het ene merk denkt iets langer na voordat ze iets bouwen en je hebt echt wel slechte merken..

Maar verder is het echt type afhankelijk. De Terratec DMX6fire24/96 is echt heel anders dan de Terratec 88MT. De 1 is een blije surround kaart die je idd in de mediamarkt zal vinden. De ander is een iets professionelere kaart.
Verder vind ik de Delta 1010 ook perfect.

Over drivers heeft Terratec idd een slechte naam gehad. Maar ik heb nu de afgelopen 4 versies van de drivers gebruikt en bij geen enkele een probleem gehad...

Waarschuw beheerder
Ok hoor hier allemaal kaarten, maar nog niemand heb de Emu genoemd.

De Emu1212M is een heel mooi kaartje hoor, ook voor die prijs. Kost 200 euri! Ook geen vertraging in je midi....

Look for yourself http://www.emu.com
Kijk als je natuurlijk geld heb ga je voor de 1820M, maargoed als redelijk snel tevreden hobbyist die toch wel in de toekomst wat hardware wil aansluiten is de Emu1212m toch wel een lekkere kaart
24-bit/192kHz converters (the same A/D converters used in Digidesign®'s flagship Pro Tools® HD 192 I/O interface)
Heeft ook zero latency! :P
laatste aanpassing
Artiest Ritz
Waarschuw beheerder
Ik twijfel nog tussen de Audiophile 2496, de M-Audio 44 en de Emu 1820. Wat kan ik het beste aanschaffen? Ik ga met de cracks van Cubase sx en reason 2.5 aan de gang.
Waarschuw beheerder
ik heb de delta 66, echt een brute kaart.
ik had de isis maar die moet je weg gooien,...wat een kut ding.
alle m audio kaarten zijn gewoon goed!
luna ken ik niet maar schijnt goed zijn.

ik zou de delta 66 morgen weer kopen al zou er een glas bier overheen gaan vanavond.
Waarschuw beheerder
je moet zowiezo m-audio nemen kost misschien wat meer maar dan heb je ook wat.
ik werk zelf met logic op een 1900+ amd het is ff vechten maar dan heb je ook wat.
als je slim bent neem je een externe audio kaart van m-audio die kan je dan koppelen via usb met je labtop.
dan kan je gelijk abelton live draaien als optreden.
als je vragen heb let me no!
ciao marichio

Waarschuw beheerder
alle m audio kaarten zijn gewoon goed!
luna ken ik niet maar schijnt goed zijn.

IDD

ik heb Creamware Luna II SFP gehad .. erg goed en heb nu delta 44.. ook erg goed

je moet zowiezo m-audio nemen kost misschien wat meer maar dan heb je ook wat

M audio is naar mijn mening 1 van de goedkoperen voor de kwaliteit die t levert
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
DJ MARICHIO >> usb is traag

Waarschuw beheerder
ik zou de delta 66 morgen weer kopen al zou er een glas bier overheen gaan vanavond.
Dan zou je wel heel erg stom zijn ;) :bier:
Waarschuw beheerder
Bij feedback hebben ze de ESI Juli@ in de aanbieding voor 149 euris.... schijnt een hele goede kaart te zijn... of de audiophile 2496, die schijnt ideaal te zijn icm reason (ik ben zelf die hard reason fan :) )
Waarschuw beheerder
altijd moeilijk een geluidskaard.
weet wel dat de RME HDSP 96\32 je plugjes laat klinken als een echte synd.
negeer gewoon dat ze in de gebruiksaanwijzing waarin ze praate over twee cpu,s.
als je je productie later naar wave converd ondersteund de kaart dat weer.
1ms latency op je toetsen,en wil je uitbrijde hoef je aleen maar een andere comp te kopen.
maar met 2,6 g ht en 512ddr loop tie wat mij betreft priema.
Waarschuw beheerder
bijna vergete 110 db echt ved.
Waarschuw beheerder
donateur
Ik ga denkik een EMU halen, ff kijke welke precies en wat de bankrekening wil :9

+ een versterker en 2 monitor speakers + standaard :)

Waarschuw beheerder
Goeie monitor speakers zijn toch al voorversterkd zodat je er geen versterker aan hoef te gooien en hoor je het geluid zoals het uit je geluidskaart kom, dat is toch het hele plan van monitor speakers???
Artiest XoNaR
Waarschuw beheerder
Je hebt actieve en passieve monitors. Passieve hebben een versterker nodig. Ik zit op passieve Spirit Absolute II nearfield monitors aangedreven door een Samson Servo 260 studio amp.

Werkt smoooooth ;)

XoNaR
Waarschuw beheerder
donateur
Het verschil tussen actieve en passive monitoren in geluidskwaliteit is volgensmij 0.

Actieve: De module in de speaker versterkt het signaal.
Passive: De versterker versterkt het signaal.
(Volgensmij werkt het zo)

En 1 voordeel van passive is dat als de versterker kapot gaat koop je gewoon een nieuwe versterker. Als de module kapot gaat dan heb je de kans dat je een compleet nieuwe monitor kunt kopen.
Waarschuw beheerder
Spirit Absolute IIs zijn erg onbetrouwbare monitoren in het laag. Dit komt ten dele door de bass port, volledig gesloten speakers van goede kwaliteit hebben een natuurlijker frequentieverloop. Ik mix af op Yamaha NS10MS (iets minder scherp dan de originele NS10s), en op Genelec S30s (actieve speakers).

Wie een goede amp zoekt voor passive monitor speakers kan beter Alesis en Samson links laten liggen en op zoek gaan naar een Bryston of Quad (405, liefst MkII) of iets dergelijks. Of als het budget moet, een NAD of Rotel.

Neem vooral geen 'te kleine' amp, want zodra de versterker gaat vervormen is de kans levensgroot dat je speakers het heel snel begeven.
Waarschuw beheerder
usb is traag

Traag in de vorm van wat?

Je leeft nog in de tijd van usb 1.0?
Waarschuw beheerder
Ik heb mn pc aangesloten op een mengpaneel die weer op een stereotoren is aangesloten, volgens mij is dit niet de goede manier om muziek te produceren of wel??
Waarschuw beheerder
Hoe zou ik het dan wel moeten doen??
(pardon my ignorance)
Waarschuw beheerder
donateur
USB 2 is ook traag (perzoonlijke mening). Ik zou persoonlijk nooit een externe audiokaart nemen omdat er een vertraging in zit. Dat verschil wordt tegenwoordig steeds kleiner maar toch :/ vertragingen zijn... kut :)
Waarschuw beheerder
Dj ritz een doodgewone stereo set is sowieso niet de goede manier om muziek te produceren.
Stereo speakers maken het geluid mooier dan het is laten we maar zeggen, dat wil zeggen dat als jij je tracks afmixed op jouw speakers de track op een ander systeem hoogst waarschijnlijk heel anders zal klinken, als je ze op studio speakers afmixed zouden ze op elke speaker goed moeten klinken. simpel gezegt dan...
Waarschuw beheerder
Welke speakers kan ik het beste gebruiken?? Waar sluit ik ze op aan???
Waarschuw beheerder
Nearfield monitors of een extreem goede koptelefoon als de Sennheiser HD600 of Sony MDR-V900.

Nearfields stralen het geluid evenwijdig ongeveer anderhalf meter neutraal uit, neutraal houd simpelweg in dat wat je hoort, ook daadwerkelijk jou muziek is, zonder enige toevoeging van bass expansion of wat voor geluidskleuraanpassingen dan ook. Je moet dus wel op de juiste afstand zitten van je monitors voor optimaal resultaat (meterbridge).

Kort gezegd, klinken jou tunes relaxed op je (kwaliteits) monitors, dan klinken ze relaxed op elk systeem.

Wat Phase Reverse zegt over m'n monitors (Spirit Absolute II's kwaliteit), daar ben ik het niet mee eens. De low-end is inderdaad een minpuntje, maar hij is fris en neutraal genoeg om goede mixen af te leveren. Ook het vermogen (100 W) zie je niet snel op een monitor in deze prijsklasse (+/- 450 euro).
Dynaudio's en Genelec's zijn toppers met een hele lekkere warmte, maar dat merk je ook in de prijs.

Voor strakke low-end afluistering gebruik ik m'n HD600's en ik kleur de bass wat bij met wat hardware units (op de output stage, de muziek blijft onveranderd) puur voor m'n eigen luisterervaring. Ook de Samson Servo doet z'n werkt goed genoeg, ik werk al 2 jaar in deze combinatie en heb nog geen behoefte om te upgraden.

Grtz,

XoNaR
Waarschuw beheerder
USB 2 is ook traag (perzoonlijke mening). Ik zou persoonlijk nooit een externe audiokaart nemen omdat er een vertraging in zit. Dat verschil wordt tegenwoordig steeds kleiner maar toch vertragingen zijn... kut

Onzin, usb 2.0 = 480 mbit per seconde... 60 mb data verkeer per seconde, dat verschil kan je ècht niet horen gewoon. Het komt echt niet later uit je speakers dan dat je geluid afspeelt via je laptop of pctje.

Het zal wel tussen je oren zitten.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Het zal wel tussen je oren zitten.

(perzoonlijke mening)

480 mbit per seconde

heb je daar het "regel" verkeer al vanaf gehaald? ;)
elk datapakketje heeft namelijk niet alleen de data maar ook de gegevens waar het naartoe moet. Als voorbeeld: Een tcp/ip frame heeft een header, frame header en een frame trailer etc. etc. Zo kun je bijv. bij ADSL nooit je volledige snelheid halen. Wat bij usb dus ook op zo'n manier werkt.
Waarschuw beheerder
donateur
M-Audio zeker
dan Terratec
en dan Creative

waarschijnlijk zijn er mensen die van anderen weten, maar dit is volgens mij waar je naar moet kijken.
Waarschuw beheerder
Zet Creative maar bovenaan (Creative EMU Professional). De EMU 1820M vernietigt alle kaarten.

XoNaR

Waarschuw beheerder
Zet Creative maar bovenaan (Creative EMU Professional). De EMU 1820M vernietigt alle kaarten

voor de 1 wel voor de ander niet.. niet in die van mij ;) maar gelukkig verschillen meningen
Artiest D-Core
Waarschuw beheerder
ik heb net een nieuwe soundcard gekocht sound blaster audigy 2 zs mooie vergulde plug input

die gaat dan weer naar mijn 600watt PA power amp

en dan blaast er een ongeloofelijke sound uit mijn boxen

ben wel tevreden
Waarschuw beheerder
Heb ook (helaas nog) creative.....

SUCKS BIG TIME.....

het is op zicht best een goede kaart (audigy 2 platinum EX), maar: dat ding maakt verdomme het geluid 100 keer mooier dan dat het is !!!!!

Dus tracks klinken bij mij thuis (y) maar in de auto ofzo (n)... Vaak veels teveel bass en zit helemaal geen treble in (veels te dof dus).....

Dus doorgedraaidehousefreak... idd klinkt het thuis alemaal (y)..... maar als het er op aan komt, kom je met een merkloos 16-bit kaartje verder....

binnenkort hier ook terratec.... (y)
Waarschuw beheerder
Dat klopt toen ik dat ding er indouwde en ik hoorde het geluid wat er uit kwam wist niet wat ik hoorde

geluid klinkt echt 100x beter

wist niet dat dat z'n effect had dat als je een track er mee hebt gemaakt dat het anders klinkt
en dat het geluid vervormd in auto of in de cd speler

als ik muziek gewoon luister dan is het echt een genot voor mijn oren.

ach en als ik dan een track wil maken dan maakt ik die wel op de pc van mijn viendin daar zit mijn ouwe soundcardje in.

Waarschuw beheerder
donateur
ten eerste.. het geluid van de Audigy II Pl. Ex is werkelijk top.. mitssssssssssssssss.. je NIET de creative drivers gebruikt maar KX Project

http://kxproject.lugosoft.com/index.php?skip=1

waarom?? is daar te lezen.

al die dingen als Effecten uit zetten.. en je hebt een van de beste (betaalbare) audio kaarten .. NIET alleen voor games.. integendeel.. ik doe geen games :)

Ik gebruik Steinberg Nuendo II.. werkt top :)

Suc6 met je keuze.
Waarschuw beheerder
Pin TRG wat voor speakers heb je ? gewone hifi speakers of monitor speakers.

Want het verhaaal is zoals je misschein al weet en anders leg ik het je nu ff uit ;) DAt gewone hifi speakers je geluid "kleuren" mooier maken dan dat het is, dus als je datzelfde geluid dan afspeelt in bijvoorbeeld de auto dat het heel anders klinkt. Monitor speakers kleuren het geluid niet en wat dus op je monitors goed klinkt zou ook goed moeten klinken op welke hifi of car speakers dan ook.

Maar als er effecten opzitten moet je die sowieso uitzetten idd...