Meld hieronder wat je vindt van welke generatie en wat jij graag anders had wilen zien?
Wat heeft jouw mening op dit punt veranderd?
Heb je er altijd zo tegenaan gekeken?
Het mag positief en negatief zijn.
Ten eerste moet ik zeggen dat ik niet kan aangeven of mijn idee de juiste is. Ik ken namelijk weinig Marokkanen persoonlijk dus ga over de beeldvorming die ik van hen heb af op media en dergelijke. De beelden die ik schets zijn dus per definitie generaliserend. Het is dan ook ondoenlijk om per Marokkaan te bekijken hoe hij of zij zich gedraagt.
In antwoord op je eerste vraag: naar mijn idee is er een verschil in integratie te bemerken tussen de verschillende generaties. Tot op zekere hoogte is de eerste generatie beter geintegreerd, in die zin dat zij zich hebben geconformeerd aan onze maatschappij. "Je hebt er geen last van", om het maar even heel "tolerant" te verwoorden.
Aan de andere kant zijn de huidige Marokkaanse jeugdigen beter geintegreerd in die zin dat zij zichzelf de Westerse waarden meer toemeten en de taal over het algemeen beter beheersen.
Wat ik graag anders had gezien, is het punt van gezinshereniging. In eerste instantie was er sprake van een contract met de landen waar de gastarbeiders toendertijd vandaan kwamen, namelijk dat ze na enige tijd weer zouden terugkeren. Ik denk dat de herenigingswetten te ver zijn gegaan, waardoor het te makkelijk is geweest voor allochtonen om zich in ons land te vestigen.
Vergeet niet dat het over het algemeen de sociale onderklasse was die als gastarbeider in ons land is komen werken, waardoor de sociale onderlaag zich hier heeft gevestigd. De stelling "wie voor een dubbeltje geboren is, zal nooit een kwartje worden" doet wel erg prehistorisch aan, maar is natuurlijk voor een groot deel wel waar omdat sociale en intellectuele capaciteiten genetisch bepaald zijn.
Door deze "overload" aan hereniging en geen beleid t.a.v. spreiding heeft de integratie naar mijn idee een negatieve impuls gekregen.
Ik kan het ze ook nauwelijks kwalijk nemen, als ik naar een land zou kunnen, terwijl ik hier in Nederland niets had, en daar zou ik ergens gaan wonen waar heel veel "mijn soort mensen" zouden wonen en de daar woonachtige mensen zouden niet voor ons openstaan, dan zou ik me ook richten op mijn eigen groep, vasthouden aan mijn eigen normen en waarden en mezelf afzetten tegen "de rest" (lees: de autochtonen).
In andere landen is dit op een verstandigere wijze gebeurd, zo zie je in bijvoorbeeld Nieuw Zeeland dat er per "afkomst" maar 1 per klas mag zitten, om de integratie te bevorderen. En dat is maar 1 voorbeeld.
Ik ben anders tegen deze groep aan gaan kijken sinds ik van een dorp in Brabant naar Rotterdam ben verhuist. Enerzijds is mijn beeld positiever geworden, doordat ik zie dat veel Marokkanen goed integreren, bijvoorbeeld bij mijn studie. Anderzijds is mijn beeld negatiever geworden (mijn buitenlanderbeeld in het algemeen) omdat veel Marokkanen zich naar mijn idee asociaal en "anders" gedragen.
In principe denk ik dat de integratie alsnog een positieve impuls zou kunnen krijgen, dit zal echter alleen gebeuren wanneer de scepsisch van autochtone Nederlanders enerzijds en Marokkanen anderzijds tegenover elkaar zal afnemen.
Hoe dan ook, over het algemeen merk ik dat ik "bots" met Marokkanen. Ik begrijp hen niet en zij begrijpen mij niet, hoewel we allemaal Nederlands spreken. Zo zie je maar dat culturele achtergronden, zeker Westerse tegenover Islamitische, ondanks een gedeelde taal, een grote barriere op kunnen werpen. Ik hoop dat dit met verloop van tijd zal afnemen.
Ik zie als "schuldigen" van dit probleem de Nederlandse immigratie- en integratiepolitiek, discriminerende autochtone groeperingen en discriminerende allochtone groeperingen.