3692x bekeken
donateur
Die telling die snap ik dus juist niet is me nog nooit echt goed uitgelegd...
de "kicks" gaan altijd in tellen van 8.
Dus na een break ga je anders eerst tellen:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 1, 2, etc.
sowieso moet je je nieuwe plaat altijd op de eerste tel eringooien wil je m synchroon laten lopen met je andere plaat.
pak gewoon 2 platen, en ga daar een hele tijd mee oefenen.
Dus eerst de ene beatmatchen op de ander, en dan de ander weer op die ene.
Raak bekend met die 2 platen
En dan kom je er vanzelf uit of je je nieuwe plaat een zetje bij moet geven, of dat je m moet afremmen
of dus of je je pitch hoger of lager moet zetten
Tip: zoek op internet een tutorial, er staat zat!
sowieso moet je je nieuwe plaat altijd op de eerste tel eringooien wil je m synchroon laten lopen met je andere plaat.
Of pak 2 X hetzelfde nummer, dat is ook een goeie oefening...
meestal wel ja, hoewel 16 ook wel eens voorkomt, maar het gaat in principe over vierkwartsmaten, dat is het belangrijkste!
Het zijn steeds zichzelf herhalende stukjes van 4 beats...
laatste aanpassing
moet je die wel hebben he
de meeste (beginnende) dj's hebben een plaat niet dubbel
Ik had die luxe wel, ik heb nog steeds echt onzinnig veel dubbele eigenlijk, ik denk wel meer dan 100...
Dat heb je als je complete platencollecties overneemt van die slappelingen die overstappen op cd`s of andere stijlen...
laatste aanpassing
Anyway, focus je op een bepaald toontje, tel mee in je hoofd [ bijv. met de hihat ] en je zal zien wat ze bedoelen met 'het aantal maten '....heb je dit een beetje door, gebruik dit dan bij het gelijktrekken van de tempo's....heb je dit onder de knie, kan je verdr met de zeker niet onbelangrijke timing van je herrie...[ anders klinkt het nog nergens naar ]
donateur
Tip: zoek op internet een tutorial, er staat zat!
En dan kom je er vanzelf uit of je je nieuwe plaat een zetje bij moet geven, of dat je m moet afremmen
Kijk hier heb ik wat aan, kga het proberen
netjes uitgelegd man
Tellen doe je áltijd in een veelvoud van 4, en het leifste 4 x 4....dus als voorbeeld....4 x 4 kickdrum, zodra die eerste 4 x 4 kickdrum voorbij is komt er een hat bij...ook weer 4 x 4...dan komt er een snare bij....enzenzenz.....kan je die geluiden onderscheiden ben je goed opweg..
dat is 'tellen'....
Tellen doe je áltijd in een veelvoud van 4, en het leifste 4 x 4....dus als voorbeeld....4 x 4 kickdrum, zodra die eerste 4 x 4 kickdrum voorbij is komt er een hat bij...ook weer 4 x 4...dan komt er een snare bij....enzenzenz.....kan je die geluiden onderscheiden ben je goed opweg.. dat is 'tellen'....
die dingen kun je ook zien bij een sony ericsson telefoon
is wat andere muziek maar dan kun je die tellen wel goed begrijpen door er een beetje mee te spelen
de meeste (beginnende) dj's hebben een plaat niet dubbel
Idd of misschien lenen van een vriend die ook draait...
Wat ook handig is, maar dat moet je net hebben, is een mixer met bpm weergave, ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik ff dubbelcheck in de display van mijn DJM600....het is alleen een dubbelcheck [ vooral handig als je volume niet zo hard kan ]!!
Dan is jouw DJM-600 beter als de mijne, want die bpm-counter is bij mij echt compleet ruk, vooral als ik hardcore draai!
Die 2 schermpjes geven dan allerlei fantasie-getallen weer, maar weinig betrouwbare info...
Met andere (langzamere) stijlen gaat `t beter, maar boven de 160 BPM heb je er weinig meer aan.
boven de 160 BPM
kun je ook niet echt meer van muziek spreken
kun je ook niet echt meer van muziek spreken
[img width=470 height=353]https://album.partyflock.nl/58416018.jpg?nocache;2838103[/img]{non-image link}
Ach ja, in weze heb je misschien wel gelijk, maar `t is al 10 jaar de enige muziekstijl die mij echt meesleept...
donateur
een mixer met bpm weergave
ik vind dat jezelf voor de gek houden....
netjes uitgelegd man
ik had even een momentje
Tellen doe je áltijd in een veelvoud van 4, en het leifste 4 x 4....dus als voorbeeld....4 x 4 kickdrum, zodra die eerste 4 x 4 kickdrum voorbij is komt er een hat bij...ook weer 4 x 4...dan komt er een snare bij....enzenzenz.....kan je die geluiden onderscheiden ben je goed opweg.. dat is 'tellen'....
true
Toen ik net begon had ik altijd veel aan de split functie, dan hoor je de spelende plaat in je linker oor en je voorluisterplaat in je rechteroor.
als je dan op t juiste moment je in te mixen plaat erin gooit hoor je meteen of hij lekker meeloopt, en kan je zonodig bijsturen tot de platen lekker blijven lopen.
Helaas zit niet op elke mixer een split functie.
als je dan op t juiste moment je in te mixen plaat erin gooit hoor je meteen of hij lekker meeloopt, en kan je zonodig bijsturen tot de platen lekker blijven lopen.
Helaas zit niet op elke mixer een split functie.
DanM citeer 11 januari 2009 12:47
Je begrijpt dat deze jongen helemaal gek wordt wanneer er roffels voorbij komen, of wanneer kicks geplaatst worden op de halve tel of zelfs worden weggelaten?
donateur
Zullen we het gewoon zo stellen dat "een track wordt opgebouwd in vierkwartsmaten"?
ja, okee, maar voor mensen die nog niet zover zijn als jij, is mijn uitleg toch iets duidelijker
e begrijpt dat deze jongen helemaal gek wordt wanneer er roffels voorbij komen, of wanneer kicks geplaatst worden op de halve tel of zelfs worden weggelaten?
Met die platen moet ie ook nog even een jaartje wachten
Toen ik net begon had ik altijd veel aan de split functie, dan hoor je de spelende plaat in je linker oor en je voorluisterplaat in je rechteroor.
splitfunctie vind ik persoonlijk echt een van der irritanste dingen die er bestaan
maarre houd je aan de 32 regel en blijf oefenen. oefening baart kunst.
Maak `t vooral niet te moeilijk, zeker niet in het begin, en zoek ergens een begrijpelijke tutorial...
Al die adviezen die half tegen elkaar ingaan, maken het ook niet beter!
hiermee bedoel ik oa:
Er zulen vast ook wel filmpjs te vinden zijn op youtube enzo...
succes!
Al die adviezen die half tegen elkaar ingaan, maken het ook niet beter!
hiermee bedoel ik oa:
Zullen we het gewoon zo stellen dat "een track wordt opgebouwd in vierkwartsmaten"?
Je begrijpt dat deze jongen helemaal gek wordt wanneer er roffels voorbij komen, of wanneer kicks geplaatst worden op de halve tel of zelfs worden weggelaten?
maarre houd je aan de 32 regel en blijf oefenen. oefening baart kunst.
Er zulen vast ook wel filmpjs te vinden zijn op youtube enzo...
succes!
laatste aanpassing
Dan is jouw DJM-600 beter als de mijne,
Nee hoor, zoals je zelf al zegt..
ik vind dat jezelf voor de gek houden....
Juist niet, vooral thuis bijlagere volumes is het een zeer handig [ b] hulpmiddel[/b] zoals eerder gezegd, het is gewoon puur een dubbelcheck, ik draai al zóóóó lang plaatjes dat ik in principe geen controle brauch, maar het is aanwezig, dus waarom geen gebruik maken van zoiets...
splitfunctie vind ik persoonlijk echt een van der irritanste dingen die er bestaan
vooral met het gegeven dat ik meestal alleen mijn linkeroor in het weegevertje van mijn HP heb hangen..
Mixen is vooral een kwestie van zeer veel oefenen, oefenen en nog meer oefenen..
Na verloop van tijd ontwikkel je een bepaalde manier, ook wel style genoemd..
Succes......
gewoon tellen blijven 
mocht je er niet uit komen dan verwijs ik je door naar DJ School Zuid Holland
Dat is pas zonde van je geld, mixen is toch echt iets wat je jezelf aan kunt leren door veel te oefenen en tips over te nemen van mensen die al langer draaien.
Een cursus produceren bij de dj school lijkt me daarentegen wel bruikbaar.
tevens de meeste mensen die op zo'n cursus komen krijgen daar goed advies over wat voor apparatuur ze kunnen aanschaffen en waar en wat er binnen hun budget past. Ook belangrijk
Yup
Voor veel DJs die (denken te) kunnen mixen is zo'n cursus ook niet overstandig, iig les 1: let op de dB/vu-meter mogen ze wel eens volgen
laatste aanpassing
Ach ja, in weze heb je misschien wel gelijk, maar `t is al 10 jaar de enige muziekstijl die mij echt meesleept...
Het enige dat telt toch!?
laatste aanpassing
160 BPM
Dan geeft ie waarschijnlijk 80 aan, ff x 2 doen. En het bovenste schermpje geeft ook achter de komma weer dus switchen
anders kan je nog zomaar 0,9 bpm achter/voor lopen
juist, toch zeker op de speakers en versterkers
kan een dure hobby zijn...vet in het rood knallen
hardcore met R'n'B combineren 90 bpm mixen met 180 bpm tracks
eclectic...helemaal de bom nu
laatste aanpassing
Tellen doe je in je hoofd, of met je voet op de maat van de muziek...in het begin ongetwijfeld 'bewust', na verloop van tijd heb je er een 6e zintuig voor ontwikkeld...
Gevorderde djs, test het zelf maar op je werk met de radio aan, geheid dat je precies kan zeggen wanneer een break komt, of whatever er veranderd in de track..
dát is je zintuig die je ontwikkeld in de loop der tijd...
Gevorderde djs, test het zelf maar op je werk met de radio aan, geheid dat je precies kan zeggen wanneer een break komt, of whatever er veranderd in de track..
donateur
hoop goeie tips had het zelf niet beter kunnen verwoorden!
maar na al deze goeie tips voor je,ben ik wel benieuwd hoe je ermee om bent gegaan!
kunnen we meteen luisteren hoe je het doet en waarschijnlijk nog meer tips geven iig
Nog steeds druk aan het oefenen
Hier nog even een mixje van mij, zojuist gemaakt.
zit een klein foutje in en bij het 4e of 5e nummer valt de rechterkant van de naald even weg.
verder een lekker rauw industrieel mixje.
http://rapidshare.de/files/41813962/industrial_mix_januari_2009.mp3.html
Total playing time:44:22 minuten
tracklist:
1 Emphasis - Back on the job
2 Nico & Tetta - Untouchebles
3 Weapon X- Planet rocker
4 Negative A & Tymon - Methods of madness
5 Nosferatu - Hit n run
6 Ruffneck & Ophidian - The real
7 Project omega - Lady alzheimer
8 Humanaptra & Ophidian - Flying Saucer
9 The outside agency - Elbow deep
10 Ruffneck & Sei2ure - Armorgeddon
11 The outside Agency - Match it
12 Enzyme x - dissonant poetry (Outside agency remix)
13 The outside agency - lost frequency
veel luisterplezier.
zit een klein foutje in en bij het 4e of 5e nummer valt de rechterkant van de naald even weg.
verder een lekker rauw industrieel mixje.
http://rapidshare.de/files/41813962/industrial_mix_januari_2009.mp3.html
Total playing time:44:22 minuten
tracklist:
1 Emphasis - Back on the job
2 Nico & Tetta - Untouchebles
3 Weapon X- Planet rocker
4 Negative A & Tymon - Methods of madness
5 Nosferatu - Hit n run
6 Ruffneck & Ophidian - The real
7 Project omega - Lady alzheimer
8 Humanaptra & Ophidian - Flying Saucer
9 The outside agency - Elbow deep
10 Ruffneck & Sei2ure - Armorgeddon
11 The outside Agency - Match it
12 Enzyme x - dissonant poetry (Outside agency remix)
13 The outside agency - lost frequency
veel luisterplezier.
Je kan mischien het best met lage bpm oefenen, rond 120 ofzo. Ook kan je platen zoeken met dezelfde bpm of kleine verschillen om te oefenen, de beats gelijk krijgen en de bpm gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen, dus als je eerst de beats gelijk kan krijgen is de bpm doen mischien makkelijker. Ook kan het helpen om lang de tijd te nemen. Ik kon eerst met moeite 2 tracks gelijk krijgen binnen de resterende tijd van het nummer, nu lukt het me vrij snel, na een minuutje loopt het meestal vlekkeloos. Het begin van de plaat waar nog niet al te veel geluiden samenzijn is mischien goed om te oefenen, op het hoogtepunt of met stiltes hoor je de beats soms niet eens, maar meestal beginnen de platen vrij simpel.
donateur
Oke,
Ik heb maar eens wat lopen vogelen en heb het ook gelijk opgenomen!
Zou graag wat kritiek horen van wat er beter kan, en ja ik weet het ik heb dirt te langzaam ingemixt
! En verwacht er niet veel van haha 
Tracklist:
1. Tha Playah vs Evil Activities - Cold As Me
2. Masters of Ceremony - Dirt
3. Tha Playah vs Evil Activities - Imperial
4. Masters of Ceremony - Rocking with the Best
5. Tha Playah vs Evil Activities - Raise it Up
6. Neophyte vs The Stunned Guys - The Soul Collector
7. Mad Dog ft. MC Justice - Payback Time
http://djxion.info/DJ Xion Mix 16-01-09.mp3
Ik heb maar eens wat lopen vogelen en heb het ook gelijk opgenomen!
Zou graag wat kritiek horen van wat er beter kan, en ja ik weet het ik heb dirt te langzaam ingemixt
Tracklist:
1. Tha Playah vs Evil Activities - Cold As Me
2. Masters of Ceremony - Dirt
3. Tha Playah vs Evil Activities - Imperial
4. Masters of Ceremony - Rocking with the Best
5. Tha Playah vs Evil Activities - Raise it Up
6. Neophyte vs The Stunned Guys - The Soul Collector
7. Mad Dog ft. MC Justice - Payback Time
http://djxion.info/DJ Xion Mix 16-01-09.mp3
laatste aanpassing
Heb je mijn setje toevallig geluisterd?
Mag je ook becritiseren hoor.
wat me opvalt bij jou mix is dat je niet hebt geteld,je moment van inmixen is zeg maar niet goed.
ook hoor ik je niet bijsturen/corrigeren.
Verder zit je al in de goede richting met de bpm's , ze lopen weliswaar niet gelijk maar t komt in de buurt.
Ik wil je wel wat praktijk tips geven eventueel als je eens in de buurt bent.
Laat maar weten via pb en spring eens binnen, op driekwartier sta je bij mij vanaf kapelle.
Groeten Eric
wat me opvalt bij jou mix is dat je niet hebt geteld,je moment van inmixen is zeg maar niet goed.
Verder zit je al in de goede richting met de bpm's , ze lopen weliswaar niet gelijk maar t komt in de buurt.
Laat maar weten via pb en spring eens binnen, op driekwartier sta je bij mij vanaf kapelle.
Groeten Eric
donateur
Heb je mijn setje toevallig geluisterd?
Groeten Eric
Jep net setje hoor
Ik heb voor maandagavond al iemand die met het een keer goed uit gaat leggen ipv via het forum
Gr
donateur
en hoe was je mix-les?
Begin het beter te begrijpen
gewoon op mekaar leggen dan liggen ze gelijk
Grappig
Makkelijk trucje is om de plaat die je wilt inmixen op +8 pitch te zetten dan is ie zowiezo te snel. Dan ga je hem afremmen tot hij gelijk loopt. laat je hem los en hoor je hem nog versnellen dan moet je dus minder pitchen. afremmen is makkelijker te leren dan versnellen.
Het makkelijkste is gewoon oefenen, oefenen en nog is oefenen!
Je moet doen wat jij denkt wat het beste is, probeer is wat, expirimenteer!
Durf te dromen en te doen!
Ik hoor het direct als een plaat te langzaam of te snel loopt.
Same here. de kunst is vervolgens je kennis toe te passen..
Same here. de kunst is vervolgens je kennis toe te passen..zonder dollen, 30 seconden max. en de plaat loopt gelijk....timen is ook een eitje....beetje platenkennis..
[ en kennis van opbouw van muziek opzich! ]
je moet ook niet teveel gaan nadenken, je moet gewoon doen wat goed voelt!
dat is muziek, muziek kan je niet leren, dat gebeurt opeens !!!
Jep, je traint je gehoor. Ik hoor het direct als een plaat te langzaam of te snel loopt. gewoon blijven oefenen...
Je moet zorgen dat je met beide oren naar verschillende dingen kunt luisteren. Het is net fietsen... eerst doe je het met zijwieltjes en dan als je het een keer doorhebt, kun je het ook niet meer 'niet goed' doen. Ik probeerde laatst voor de grap 2 platen 'off beat' te mixen... en dat lukt niet eens meer
heb heel dat tellen verhaal nooit zo begrepen. Je hoort toch gewoon welke plaat sneller loopt en bovendien voel je gewoon aan wanneer je de plaat moet starten-inmixen. Tenminste dat is hoe ik het ervaren heb.
Sowieso is er trouwens maar 1 goed middel zoals iedereen al zegt oefenen oefenen en heeel goed luisteren !

Sowieso is er trouwens maar 1 goed middel zoals iedereen al zegt oefenen oefenen en heeel goed luisteren !
Hallo,
Ik draai nog niet zo lang vinyl, alleen het lukt me nog steeds niet om de platen in elkaar over te laten lopen.
Iemand enige tips zodat het me wat beter lukt? Want ik ben nu nogal aan het prutsen
stap op CDJ's over.
En wat je dan doet is voordat je iets op CD brand, je de audio in laad in FL Studio, en timestretch op auto in stelt, en dan de juiste bpm range aan klikken (bij hardstyle of mainstream hardcore 100-200) en hij zet het ongeveer op de juiste bpm.
Je exporteerd het naar WAV, laad het in een wave editor, begin eraf knippen als dat nodig is zodat ie meteen de eerste moment van de plaat begint met de eerste beat. En je kan stuk makkelijker mixen. Zelf heb ik het zo in 2 weken geleerd.
stap op CDJ's over.
En wat je dan doet is voordat je iets op CD brand, je de audio in laad in FL Studio, en timestretch op auto in stelt, en dan de juiste bpm range aan klikken (bij hardstyle of mainstream hardcore 100-200) en hij zet het ongeveer op de juiste bpm.
Je exporteerd het naar WAV, laad het in een wave editor, begin eraf knippen als dat nodig is zodat ie meteen de eerste moment van de plaat begint met de eerste beat. En je kan stuk makkelijker mixen. Zelf heb ik het zo in 2 weken geleerd.
Dit is wel erg goedkoop
Dit is wel erg goedkoop
nee is het nie, want zo kan je fatsoenlijk mixen met een hulpmiddel, en als je maar door blijft gaan met ervaring opdoen lukt het vanzelf ook een keer zonder hulpmiddel.
je gaat tog ook geen kleuter met n dikke karate trap van zn fiets af schoppen omdattie zijwieltjes gebruikd?
Wat bedoel je in godsnaam met deze vergelijking....
dat iets niet op eigen kracht kunnen, niet wil zeggen dat je 't niet met hulpmiddelen mag doen, als je het op die manier wél kan.
Ok , bedankt voor de uitleg
maar, het op eigen kracht kunnen of niet heeft er weinig mee te maken denk ik zo
het is jezelf iets makkelijks aanleren en er op die manier aan gewend raken , en dan op de moeilijke manier het nog een keer leren met de kans dat het niet lukt en weer terugstapt op de easy way .
Lijkt mij dat je een grotere geestelijke motivatie nodig hebt om daarna nog eens door te zetten om het anders te doen en in het begin "kan" dat er niet aanwezig zijn.
Beter 1x goed doen dan via omwegen het nog niet bereiken.
(ik kraak niet je idee af )
het is jezelf iets makkelijks aanleren en er op die manier aan gewend raken , en dan op de moeilijke manier het nog een keer leren met de kans dat het niet lukt en weer terugstapt op de easy way .
Lijkt mij dat je een grotere geestelijke motivatie nodig hebt om daarna nog eens door te zetten om het anders te doen en in het begin "kan" dat er niet aanwezig zijn.
Beter 1x goed doen dan via omwegen het nog niet bereiken.
(ik kraak niet je idee af )
Zo lekker omslachtig, en daarbij, je past dus gewoon al je tracks aan op hetzelfde tempo?
Wat heb je dan geleerd in 2 weken? hoe je moet timestretchen? en knippen?
donateur
Als je echt wilt leren draaien moet je het gewoon blijven doen.
Oefening baart kunst zeggen ze altijd!
Naarmate je het vaker gaat doen begin je zelf in te zien dat je dingen gaat snappen en horen
Het horen en voelen van de momenten is eigenlijk het belangrijkst.
Als je echt streeft naar goede mixen en je er dus vaak mee bezig bent, zullen je mixen over een jaar of 2/3 al aardig gevorderd zijn.
Dus even doorzetten dan komt alles goed
Oefening baart kunst zeggen ze altijd!
Naarmate je het vaker gaat doen begin je zelf in te zien dat je dingen gaat snappen en horen
Het horen en voelen van de momenten is eigenlijk het belangrijkst.
Als je echt streeft naar goede mixen en je er dus vaak mee bezig bent, zullen je mixen over een jaar of 2/3 al aardig gevorderd zijn.
Dus even doorzetten dan komt alles goed
donateur
stap op CDJ's over.
Wordt idd gedaan door sommige bekende dj's. Maar naar mijn idee wilt deze jongen iets leren en kan hij dat dan beter met vinyl doen. Tijdens het leerproces om het zo maar even te noemen leer je zo ontzettend veel bij het is de moeite waard om vanaf 0 te beginnen
en weet je wat voor een kick het mij gaf me eerste plaatje strak
De eerste kick
met de eerste kick scratchen en op 't juiste moment erin gooien
stap op CDJ's over.
Goeie tip
Voor iemand die wil gaan dj'en op 2 normale cd-spelers, zonder pitch control dus.
Verder slaat dit echt nergens op
stap op CDJ's over.
Totaal gay. Dit is nog gayer als mp3 mixen...
donateur
Makkelijk trucje is om de plaat die je wilt inmixen op +8 pitch te zetten dan is ie zowiezo te snel. Dan ga je hem afremmen tot hij gelijk loopt. laat je hem los en hoor je hem nog versnellen dan moet je dus minder pitchen. afremmen is makkelijker te leren dan versnellen
vette tip btw, hier had ik nog niet opgekomen
Totaal gay. Dit is nog gayer als mp3 mixen...
hehe ja idd
jawel, je mixen worden er strak van.
die pitch-control zit er niet voor niets op, gebruik em dan ook
als je zonder tracks te bewerken geen strakke mix kunt maken is DJen niks voor je en kun je beter een andere hobby gaan zoeken.
slepen, knippen + plakken met virtual dj bijvoorbeeld
laatste aanpassing
Ik kwam altijd op kleinere feestjes waar dansvloer en dj-booth amper gescheiden was en stond altijd bij de dj te kijken... door te kijken en te luisteren leer je ook al heel veel. En uiteraard veel oefenen.
En ik heb leren beatmatchen door een willekeurig cd'tje op te zetten en een plaat op verschillende track gelijk te leggen. Werkte bij mij op zich goed
En ik heb leren beatmatchen door een willekeurig cd'tje op te zetten en een plaat op verschillende track gelijk te leggen. Werkte bij mij op zich goed
Ik kwam altijd op kleinere feestjes waar dansvloer en dj-booth amper gescheiden was en stond altijd bij de dj te kijken... door te kijken en te luisteren leer je ook al heel veel.
Dit was bij mij ook altijd het geval..
In deze tijd was het trouwens mijn hoogtepunt kwa platenaanschaf, bijna alles wat gereleased werdt haalde ik, Paul regelde het wel
Anyway...het is en blijft een kwestie van oefenen...ik ben nu op een punt beland dat ik er weinig tijd voor heb [ maak! ] maar ben wel zover dat áls ik een teepie opneem hij voor 95% technisch in orde is [ ligt overigens aan de style die ik draai op dat moment ]
Het punt is, elke droplul kan een plaatje gelijk leggen, het gaat erom hoe je het brengt..
Tegenwoordig heeft men allemaal hulpmiddelen in de vorm van FX [ filters had je in die tijd wel, anaal oog ] of allerhande tools op de peecee/mobiel ding. 13 in een dozijn...
klopt.. maar we moeten wel met de tijd mee blijven denken he. Ik weet nog goed dat je 10 jaar terug helemaal de man was met 2 technics SL1210 en een dateq xtc en een aantal DJ's hadden er zelfs 3 staan.
Tegenwoordig is dat met de DJM800 en CDJ1000mk3 van Pioneer. En het is allemaal wat uitgebreider geworden, iedereen kan inderdaad dezelfde muziek kopen / downloaden. "Vroegah" was je afhankelijk van wat de platenwinkels inkochten en waar je woonde.
Tegenwoordig is dat met de DJM800 en CDJ1000mk3 van Pioneer. En het is allemaal wat uitgebreider geworden, iedereen kan inderdaad dezelfde muziek kopen / downloaden. "Vroegah" was je afhankelijk van wat de platenwinkels inkochten en waar je woonde.
Met de tijd mee blijven gaan is nooit verkeerd, maar puur mixtechnisch gezien is het nivo drastisch onder dieptepunt gedaalt..
[ bepaalde stylen uitgezonderd ]
Dat ik mijn Sl's kocht, back in '99 , kwam iedereen altijd bij mij draaien want het was inderdaad redelijk 'speciaal' als je die dingen had staan....had in die tijd ook een LPM staan en retehard geluid dus elk weekend weer feest..(y0
Anyway....er is weinig kwaliteit meer aanwezig..
Dat ik mijn Sl's kocht, back in '99 , kwam iedereen altijd bij mij draaien want het was inderdaad redelijk 'speciaal' als je die dingen had staan....had in die tijd ook een LPM staan en retehard geluid dus elk weekend weer feest..(y0
Anyway....er is weinig kwaliteit meer aanwezig..
donateur
yup volgens mij is dat einde verhaal
lang leve de cdj's denk ik he.....
trouwens, weet iemand of de Midtownshop in Amsterdam gaat sluiten?
er hangt boven de winkel een banner met 'te koop / the huur; winkelruimte'.
Superlocatie zo vlak bij CS..
yup volgens mij is dat einde verhaal
tering
soms ga ik wel 's ff naar amsterdam speciaal om ff naar de midtown te gaan, zonder de intentie om iets te kopen,.. gewoon omdat het echt een leuke winkel is om door te struinen.
meestal is het wel iets prijziger dan de rest van de aanbieders, maar de service is echt top!
En platen uit je hoofd kennen is ook wel handig toch?
Dat is totaal niet nodig hoor! ok als je maar weet in welke richting het zit qua sound ...
Je kan nl zien aan de groeven (en het toerental) wat de timing van de plaat is (opbouw enz).
Hier door kun je makkelijk de juiste mix momenten er uitplukken en met de flow mee gaan.
oke als je jaren mixed ontwikkel je er wel een gevoel voor... so people keep on mixing !
Maar dat is niet echt waar het topic over gaat. Op zich is het denk ik ook wel handig om
je koptelefoon elke keer te wisselen tussen het linker en rechter oor met het oefenen.
Hier door leer je het met beiden oren het verschil te horen en het strak te krijgen.
(dan staan de monitoren ook nooit bij een feesje aan de foute kant)
En ik weet het is moeilijk maar als je net begint met mixen zet aub die koptelefoon minder hard!
gehoor beschadiging geneest niet ! (ik heb het vast en zeker ook)
Ik vind het nu vaak makkelijker om het verschil op te merken als het net een tik "te zacht" staat.
En nog een goede mix tip! doe niet de Hi EQ boosten (daar worden de meeste dj ook als eerst "doof").
En het klikt erg iri over een dikke PA ...
laatste aanpassing
je gaat tog ook geen kleuter met n dikke karate trap van zn fiets af schoppen omdattie zijwieltjes gebruikd
ja maar als je die zijwieltjes er nooit afhaald blijft ie tot zijn 50ste met zijwieltjes fietsen en dan kan je toch niet zeggen dat je goed kan fietsen.
tap op CDJ's over.
Dan blijf ik liever oefenen met vinyl.
maar puur mixtechnisch gezien is het nivo drastisch onder dieptepunt gedaalt
Ben ik het niet mee eens
Je perspectief is gewoon veranderd
Uitspraak van Canta op vrijdag 6 februari 2009 om 22:46:
"Vroegah" was je afhankelijk van wat de platenwinkels inkochten en waar je woonde.
dat is voor mij ook het mooie aan vinyl
je hebt dan echt iets in je handen
niet iets wat iedereen oneindig kan kopieren
precies, en de moeite die jij er voor wil doen, plus de diversiteit die je in setjes kan terug vinden
precies, en de moeite die jij er voor wil doen, plus de diversiteit die je in setjes kan terug vinden
idd en toch net dat ene totaal onbekende woeste plaatje hebben, wat je nergens kan downloaden
Misschien wel een beetje overbodige tip:
"scratch" op de beat mee en drop hem op de 4de tel er in. Als je hem al meteen goed er in gooit
dan hoor je ook ietsjes makkelijker of hij sneller/langzamer moet.
donateur
"scratch" op de beat mee
Iewe iewe iewe iewe
dat doe ik altijd, ik hou m nooit stil tot HET moment, dan ben je te laat, of doordat je een "gooi" wil doen skipt je naald oid.....
alleen ik sta niet als een gek 4 minuten lang te heen-en-weren tot t zover is
Oefenen, oefenen, oefenen, oefenen en nog meer oefenen.
Ook al denk dat je geen vooruitgang boekt, juist dan leer je.
Iedere keer als jij je decks aanraakt is een leermoment of het nu is of over enkele jaren...
Probeer als je de basis machtig bent eens jezelf te dwingen om tracks snel te kunnen pitchen.
Bijv je kamer opruimen en ondertussen een setje draaien met het doel geen enkele x de muziek te laten stoppen en toch nog zorgvuldig de boel aanelkaar te knopen
Wat ook helpt...draai geen muziek om maar als dj bezig te zijn, verdiep je ook daarin.
Ga opzoek naar de oorsprong. Hoe is het ontstaan, door wie en soms ook waarom.
Laat die handjes van je maar een verlengstuk worden van je gedachten, de plek waar alles zich afspeelt
Ook al denk dat je geen vooruitgang boekt, juist dan leer je.
Iedere keer als jij je decks aanraakt is een leermoment of het nu is of over enkele jaren...
Probeer als je de basis machtig bent eens jezelf te dwingen om tracks snel te kunnen pitchen.
Bijv je kamer opruimen en ondertussen een setje draaien met het doel geen enkele x de muziek te laten stoppen en toch nog zorgvuldig de boel aanelkaar te knopen
Wat ook helpt...draai geen muziek om maar als dj bezig te zijn, verdiep je ook daarin.
Ga opzoek naar de oorsprong. Hoe is het ontstaan, door wie en soms ook waarom.
Laat die handjes van je maar een verlengstuk worden van je gedachten, de plek waar alles zich afspeelt
Dat is inderdaad een hele mooie .. vaak genoeg zoiets gedaan.
Misschien is wel het belangrijkste leuke/vette platen te komen, het mixen komt van zelf wel.
Misschien wel een beetje overbodige tip:
"scratch" op de beat mee en drop hem op de 4de tel er in. Als je hem al meteen goed er in gooit
dan hoor je ook ietsjes makkelijker of hij sneller/langzamer moet.
Correctie...leve de onderwijsinspectie.
Een muziekmaat bevat 4 tellen. EEN, twee, drie, vier. EEN, twee, drie, vier.
Bij het beatmatchen op de EEN erin gooien...
Gewoon de tijd nemen. Niet gefrustreerd raken als het niet lukt, want dan lukt het juist niet.
Je hoort steeds beter en beter of ze gelijk liggen ja of nee, en je hoort het ook sneller uiteindelijk.
Niet teveel pitchen in 1 keer, maar gewoon hele kleine tikkies geven.
Hele goede tip voor de beginners en zo ben ik het ook onder de knie gaan hebben
En 't geeft een hele vette kick als het lekker vloeiend allemaal gaat
Ik draai nog niet zo lang vinyl, alleen het lukt me nog steeds niet om de platen in elkaar over te laten lopen.
Iemand enige tips zodat het me wat beter lukt? Want ik ben nu nogal aan het prutsen
valt niet uit te leggen dat hoor je gewoon. hoewel, hoe meer beats je het eerst laat 'testen' door je koptelefoon, hoe meer dat je merkt als het niet gelijk loopt. Bijvoorbeeld, als een nummer 0,1 seconde sneller per beat draait dan de andere hoor je dat niet zo snel na een beat, maar na 16 ofzo dan loopt het 1.6 sec. uit, dan hoor je het heus wel, en met oefening dan hoor je eventueel ook dat 0,1 sec verschil. je moet alleen geduld hebben totdat je zover ben
En platen uit je hoofd kennen is ook wel handig toch?
Dat is totaal niet nodig hoor!
Nou dat is dus totaal wel nodig hoor. Voor beatmatchen niet
een plaat goed doormixen wel. Op je kamer met goeie verlichting kan je de groeven lezen idd
Doe dat maar eens in een donkere discotheek, die lampjes op de technics zijn ook ALTIJD naar de klote
Als je een plaat te vroeg eruit gooit valt er opeens iets weg, en te laat klinkt helemaal nergens naar.
Weten wanneer de break begint bij de plaat die je in mixt is dus wel belangrijk
Weten wanneer de break begint bij de plaat die je in mixt is dus wel belangrijk
Ik draai alweer wat heel jaartjes mee, maar zelfs bij muziek waar ik normaal niet naar luister [ wel op werk ] kan ik feilloos de break aangeven...
Uiteraard heeft véél muziek vrijwel dezelfde opbouw [ met een andere indelimg of inhoud! ] dus écht noodzakelijk is het niet om je platen door en door te kennen....
Het klinkt raar, maar mijn beste setjes zijn vaak degenen opgenomen met verse platen, net bij de post of net uit de shop...als ik een plaat tévaak hoor is de lol er snel af en 'raffel ik af' betrap ik mezelf op....
6e zintuig,
Ontwikkel je idd na verloop van tijd
kan ik feilloos de break aangeven...
Das dus bij standaard platen, soms krijg je opeens een tussen breakje. Klinkt voor geen meter wanneer je da andere plaat door laat lopen
En omdat het klein is kan je t vaak ook niet aan de groeven zien
Ik mix mn nieuwe platen ook gewoon netjes in, maar als je net begint is het wel makkelijk om je platen te kennen
Aan de andere kant als je de muziek goed vind gaat dat automatisch, alleen niet alleen mix cd's luisteren
ik zou je pitch gebruiken
Das dus bij standaard platen, soms krijg je opeens een tussen breakje. Klinkt voor geen meter wanneer je da andere plaat door laat lopen
ligt er aan wat je draait
Uitspraak van Aphazia op maandag 30 maart 2009 om 23:16:
ligt er aan wat je draait
platenkennis
laatste aanpassing
platenkennisen je kan best mixen in een break hoor
(mits het strak loopt)
ja, ik laat het altijd gewoon door lopen, je kan toch filteren.....
verschilt per plaat
platenkennis
laatste aanpassing
Makkelijk trucje is om de plaat die je wilt inmixen op +8 pitch te zetten dan is ie zowiezo te snel. Dan ga je hem afremmen tot hij gelijk loopt. laat je hem los en hoor je hem nog versnellen dan moet je dus minder pitchen. afremmen is makkelijker te leren dan versnellen.
echt een hele fijne tip, hulde!
Er is hoop topic-opener: Op een gegeven moment hoef je de volgende plaat nieteens meer op de beat erin te gooien voor het eerste pitchwerk. Gewoon op de tt kwakken, beetje aan de pitch schuiven en bijsturen op gevoel tot je hoort dat die ongeveer even snel gaat. Naaldje eraf...nu heb je lekker de tijd om een beetje je mix te pimpen op de EQ. Als je voelt dat het tijd is naaldje op de eerste beat en loslaten maar... Laatste tikjes tegen de pitch en platter om te perfectioneren....en open die fader!
Beetje afhankelijk van de plaat overigens. Sommige blijven na 10000 keer nog moeilijk om in te mixen
Beetje afhankelijk van de plaat overigens. Sommige blijven na 10000 keer nog moeilijk om in te mixen
Uitspraak van DanM op maandag 30 maart 2009 om 20:49:
Uiteraard heeft véél muziek vrijwel dezelfde opbouw [ met een andere indelimg of inhoud! ]
klopt , dat merk je wel als je een tijdje draait!
Krijg je na een tijdje hetzelfde genre te luisteren ook wel door, hoef je niet eens voor te draaien
donateur
Het lukt me nu al aardig, tenminste dat gevoel heb ik 
https://vip.partyflock.nl/topic/1057801:DJ_Xion_Mainstream_Hardcore_Mix_20_April
https://vip.partyflock.nl/topic/1057801:DJ_Xion_Mainstream_Hardcore_Mix_20_April

![[ N-tec ]](/images/user/165638_2873538.jpg)

![Pascal [ Outrage ]](/images/user/54328_2049904.jpg)

![[img width=300 height=298]http://www.tumult.nl/users/lesbrieven/digitaal/Samenwerken/autostarten.jpg[/img]](http://www.tumult.nl/users/lesbrieven/digitaal/Samenwerken/autostarten.jpg)