3692x bekeken
donateur
Die telling die snap ik dus juist niet is me nog nooit echt goed uitgelegd...
de "kicks" gaan altijd in tellen van 8.
Dus na een break ga je anders eerst tellen:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 1, 2, etc.
sowieso moet je je nieuwe plaat altijd op de eerste tel eringooien wil je m synchroon laten lopen met je andere plaat.
pak gewoon 2 platen, en ga daar een hele tijd mee oefenen.
Dus eerst de ene beatmatchen op de ander, en dan de ander weer op die ene.
Raak bekend met die 2 platen
En dan kom je er vanzelf uit of je je nieuwe plaat een zetje bij moet geven, of dat je m moet afremmen
of dus of je je pitch hoger of lager moet zetten
Tip: zoek op internet een tutorial, er staat zat!
sowieso moet je je nieuwe plaat altijd op de eerste tel eringooien wil je m synchroon laten lopen met je andere plaat.
Of pak 2 X hetzelfde nummer, dat is ook een goeie oefening...
meestal wel ja, hoewel 16 ook wel eens voorkomt, maar het gaat in principe over vierkwartsmaten, dat is het belangrijkste!
Het zijn steeds zichzelf herhalende stukjes van 4 beats...
laatste aanpassing
moet je die wel hebben he
de meeste (beginnende) dj's hebben een plaat niet dubbel
Ik had die luxe wel, ik heb nog steeds echt onzinnig veel dubbele eigenlijk, ik denk wel meer dan 100...
Dat heb je als je complete platencollecties overneemt van die slappelingen die overstappen op cd`s of andere stijlen...
laatste aanpassing
Anyway, focus je op een bepaald toontje, tel mee in je hoofd [ bijv. met de hihat ] en je zal zien wat ze bedoelen met 'het aantal maten '....heb je dit een beetje door, gebruik dit dan bij het gelijktrekken van de tempo's....heb je dit onder de knie, kan je verdr met de zeker niet onbelangrijke timing van je herrie...[ anders klinkt het nog nergens naar ]
donateur
Tip: zoek op internet een tutorial, er staat zat!
En dan kom je er vanzelf uit of je je nieuwe plaat een zetje bij moet geven, of dat je m moet afremmen
Kijk hier heb ik wat aan, kga het proberen
netjes uitgelegd man
Tellen doe je áltijd in een veelvoud van 4, en het leifste 4 x 4....dus als voorbeeld....4 x 4 kickdrum, zodra die eerste 4 x 4 kickdrum voorbij is komt er een hat bij...ook weer 4 x 4...dan komt er een snare bij....enzenzenz.....kan je die geluiden onderscheiden ben je goed opweg..
dat is 'tellen'....
Tellen doe je áltijd in een veelvoud van 4, en het leifste 4 x 4....dus als voorbeeld....4 x 4 kickdrum, zodra die eerste 4 x 4 kickdrum voorbij is komt er een hat bij...ook weer 4 x 4...dan komt er een snare bij....enzenzenz.....kan je die geluiden onderscheiden ben je goed opweg.. dat is 'tellen'....
die dingen kun je ook zien bij een sony ericsson telefoon
is wat andere muziek maar dan kun je die tellen wel goed begrijpen door er een beetje mee te spelen
de meeste (beginnende) dj's hebben een plaat niet dubbel
Idd of misschien lenen van een vriend die ook draait...
Wat ook handig is, maar dat moet je net hebben, is een mixer met bpm weergave, ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik ff dubbelcheck in de display van mijn DJM600....het is alleen een dubbelcheck [ vooral handig als je volume niet zo hard kan ]!!
Dan is jouw DJM-600 beter als de mijne, want die bpm-counter is bij mij echt compleet ruk, vooral als ik hardcore draai!
Die 2 schermpjes geven dan allerlei fantasie-getallen weer, maar weinig betrouwbare info...
Met andere (langzamere) stijlen gaat `t beter, maar boven de 160 BPM heb je er weinig meer aan.
boven de 160 BPM
kun je ook niet echt meer van muziek spreken
kun je ook niet echt meer van muziek spreken
[img width=470 height=353]https://album.partyflock.nl/58416018.jpg?nocache;2838103[/img]{non-image link}
Ach ja, in weze heb je misschien wel gelijk, maar `t is al 10 jaar de enige muziekstijl die mij echt meesleept...
donateur
een mixer met bpm weergave
ik vind dat jezelf voor de gek houden....
netjes uitgelegd man
ik had even een momentje
Tellen doe je áltijd in een veelvoud van 4, en het leifste 4 x 4....dus als voorbeeld....4 x 4 kickdrum, zodra die eerste 4 x 4 kickdrum voorbij is komt er een hat bij...ook weer 4 x 4...dan komt er een snare bij....enzenzenz.....kan je die geluiden onderscheiden ben je goed opweg.. dat is 'tellen'....
true
Toen ik net begon had ik altijd veel aan de split functie, dan hoor je de spelende plaat in je linker oor en je voorluisterplaat in je rechteroor.
als je dan op t juiste moment je in te mixen plaat erin gooit hoor je meteen of hij lekker meeloopt, en kan je zonodig bijsturen tot de platen lekker blijven lopen.
Helaas zit niet op elke mixer een split functie.
als je dan op t juiste moment je in te mixen plaat erin gooit hoor je meteen of hij lekker meeloopt, en kan je zonodig bijsturen tot de platen lekker blijven lopen.
Helaas zit niet op elke mixer een split functie.
DanM citeer 11 januari 2009 12:47
Je begrijpt dat deze jongen helemaal gek wordt wanneer er roffels voorbij komen, of wanneer kicks geplaatst worden op de halve tel of zelfs worden weggelaten?
donateur
Zullen we het gewoon zo stellen dat "een track wordt opgebouwd in vierkwartsmaten"?
ja, okee, maar voor mensen die nog niet zover zijn als jij, is mijn uitleg toch iets duidelijker
e begrijpt dat deze jongen helemaal gek wordt wanneer er roffels voorbij komen, of wanneer kicks geplaatst worden op de halve tel of zelfs worden weggelaten?
Met die platen moet ie ook nog even een jaartje wachten
Toen ik net begon had ik altijd veel aan de split functie, dan hoor je de spelende plaat in je linker oor en je voorluisterplaat in je rechteroor.
splitfunctie vind ik persoonlijk echt een van der irritanste dingen die er bestaan
maarre houd je aan de 32 regel en blijf oefenen. oefening baart kunst.
Maak `t vooral niet te moeilijk, zeker niet in het begin, en zoek ergens een begrijpelijke tutorial...
Al die adviezen die half tegen elkaar ingaan, maken het ook niet beter!
hiermee bedoel ik oa:
Er zulen vast ook wel filmpjs te vinden zijn op youtube enzo...
succes!
Al die adviezen die half tegen elkaar ingaan, maken het ook niet beter!
hiermee bedoel ik oa:
Zullen we het gewoon zo stellen dat "een track wordt opgebouwd in vierkwartsmaten"?
Je begrijpt dat deze jongen helemaal gek wordt wanneer er roffels voorbij komen, of wanneer kicks geplaatst worden op de halve tel of zelfs worden weggelaten?
maarre houd je aan de 32 regel en blijf oefenen. oefening baart kunst.
Er zulen vast ook wel filmpjs te vinden zijn op youtube enzo...
succes!
laatste aanpassing
Dan is jouw DJM-600 beter als de mijne,
Nee hoor, zoals je zelf al zegt..
ik vind dat jezelf voor de gek houden....
Juist niet, vooral thuis bijlagere volumes is het een zeer handig [ b] hulpmiddel[/b] zoals eerder gezegd, het is gewoon puur een dubbelcheck, ik draai al zóóóó lang plaatjes dat ik in principe geen controle brauch, maar het is aanwezig, dus waarom geen gebruik maken van zoiets...
splitfunctie vind ik persoonlijk echt een van der irritanste dingen die er bestaan
vooral met het gegeven dat ik meestal alleen mijn linkeroor in het weegevertje van mijn HP heb hangen..
Mixen is vooral een kwestie van zeer veel oefenen, oefenen en nog meer oefenen..
Na verloop van tijd ontwikkel je een bepaalde manier, ook wel style genoemd..
Succes......
gewoon tellen blijven 
mocht je er niet uit komen dan verwijs ik je door naar DJ School Zuid Holland
Dat is pas zonde van je geld, mixen is toch echt iets wat je jezelf aan kunt leren door veel te oefenen en tips over te nemen van mensen die al langer draaien.
Een cursus produceren bij de dj school lijkt me daarentegen wel bruikbaar.
tevens de meeste mensen die op zo'n cursus komen krijgen daar goed advies over wat voor apparatuur ze kunnen aanschaffen en waar en wat er binnen hun budget past. Ook belangrijk
Yup
Voor veel DJs die (denken te) kunnen mixen is zo'n cursus ook niet overstandig, iig les 1: let op de dB/vu-meter mogen ze wel eens volgen
laatste aanpassing
Ach ja, in weze heb je misschien wel gelijk, maar `t is al 10 jaar de enige muziekstijl die mij echt meesleept...
Het enige dat telt toch!?
laatste aanpassing
160 BPM
Dan geeft ie waarschijnlijk 80 aan, ff x 2 doen. En het bovenste schermpje geeft ook achter de komma weer dus switchen
anders kan je nog zomaar 0,9 bpm achter/voor lopen
juist, toch zeker op de speakers en versterkers
kan een dure hobby zijn...vet in het rood knallen
hardcore met R'n'B combineren 90 bpm mixen met 180 bpm tracks
eclectic...helemaal de bom nu
laatste aanpassing
Tellen doe je in je hoofd, of met je voet op de maat van de muziek...in het begin ongetwijfeld 'bewust', na verloop van tijd heb je er een 6e zintuig voor ontwikkeld...
Gevorderde djs, test het zelf maar op je werk met de radio aan, geheid dat je precies kan zeggen wanneer een break komt, of whatever er veranderd in de track..
dát is je zintuig die je ontwikkeld in de loop der tijd...
Gevorderde djs, test het zelf maar op je werk met de radio aan, geheid dat je precies kan zeggen wanneer een break komt, of whatever er veranderd in de track..