Alsof een farmacoloog weet wat een bepaalde dosis 4-FA precies met een persoon doet. Dat blijft giswerk. Er is nauwelijks wetenschappelijk onderbouwde kennis over dit middel voorhanden.
Je hebt volledig gelijk dat een farmacoloog niet voor een willekeurig persoon kan voorspellen hoe die zal reageren op een bepaalde dosis van welk middel dan ook. Natuurlijk kan een farmacoloog met wat achtergrondinfo over het stofje wel beter dan gemiddeld inschatten wat de potentiële gevaren kunnen zijn. Maar daar gaat het in deze discussie niet zozeer over. Wat elke farmacoloog zal beamen (en de meeste artsen en andere mensen die zich bezighouden met medicijnen toedienen): Bij twijfel begin je altijd met een lage dosering. Als je iemand een injectie geeft en het is te veel, heb je een probleem. Als je met iets te weinig begint, kun je dit opmerken en corrigeren. Dit gegeven lijkt mij simpel genoeg voor iedereen om te begrijpen. Wat eenmaal in je bloed zit, komt er niet zomaar meer uit.
Hoe je het ook went of keert het zal niet snel voor twee mensen exact hetzelfde zijn.
Precies. En daarom zeg ik: Niemand kan voorspellen of persoon X iemand is die meer of minder dan gemiddeld nodig heeft. Daarom zou niemand persoon X moeten adviseren om meer dan gemiddeld te nemen.
Ach gut. Meneer Kontra speelt op de man als hij niet kan winnen met z'n paternalistisch gelul Valt me dat even van je tegen.
Op de man spelen is zeker niet chique, maar wat jij doet is precies hetzelfde. In plaats van op mijn argumentatie in te gaan, beschuldig je mij van 'paternalisitsch gelul'. Dat is net zo goed op de man spelen, maar bij jou ontbreken daarnaast zinnige argumenten.
Maar je opleiding is in deze totaal niet opportuun
Een farmacoloog is opgeleid om de positieve en negatieve uitwerking van drugs op het menselijk welzijn in te schatten en te voorspellen. Het lijkt mij dat mijn opleiding daarmee zo'n beetje de meest relevante opleiding ter wereld is om zulke zaken te beoordelen. Met daarbij de kanttekening dat mijn oordeel natuurlijk ook bepaald wordt door persoonlijke ervaringen. Maar dat betekent in de praktijk dat een volledig objectieve farmacoloog een nog veel lagere begindosering zou adviseren dan dat ik hier doe.
Natuurlijk is laag beginnen beter, maar om dan maar iedereen weg te zetten als een mongool maakt het er allemaal niet leuker op.
Het blijft vreemd dat je hier zegt 'natuurlijk is laag beginnen beter'. Terwijl jouw reactie op een voorgestelde begindosering vaak bestaat uit 'ik zeg: te weinig' of iets in die trant. Dus in de praktijk kom je niet met een goed onderbouwd verhaal, en breng je het 'laag beginnen is beter' al helemaal niet over. Misschien vergis ik me, maar dat je het hier nu zo mooi zegt komt op mij vooral over alsof je wilt doen alsof je eigenlijk heel genuanceerd in deze discussie staat.
je hebt totaal geen cijfers of zelf onderzoek gedaan naar 4FA
Jij ook niet, dus wat dat aangaat zijn we gelijk. Overigens zou je die '10 vrienden' van jou kunnen bestempelen als heel basaal onderzoek. In dat geval gaat het bij mij om 20-25 vrienden en misschien nog 40-50 mensen hier op PF. Waar er ook tussen zitten die 190 mg als begindosis pakken, maar ook die nog nooit boven de 100 mg zijn gegaan. Daarnaast weet ik door mijn opleiding wel precies op welke receptoren 4-FA aangrijpt, waar die zich in je lichaam bevinden, hoe lang het duurt voordat 4-FA weer uit je lichaam is, welke genetische verschillen er tussen mensen kunnen zijn waardoor het logisch is dat sommigen van 60 mg net zoveel voelen als anderen van 200 mg. Misschien een rijtje dat op jou of anderen overkomt als 'even wat interessante termen strooien om geleerd over te komen'. Maar het is juist door het samenspel van al dat soort kennis dat je een goede voorspelling kunt maken over het risico voor net die ene persoon die met 150 mg begint die dat absoluut niet moet doen.
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 4 mei 2013 om 08:21:
Wat wil je hiermee zeggen? Denk je dat je de enige hier bent?
Uit de context quoten, lekker makkelijk. Er zijn maar een paar studies die 6 jaar duren trouwens, dus wat dat betreft denk ik niet dat er hier veel zijn die ook een studie van 6 jaar hebben gevolgd. Wat helemaal niet betekent dat ik slimmer of beter ben dan iemand anders.
Ik ben met je eens dat je beter laag kunt beginnen met dosering, maar je toonzetting hier in dit topic gaat echt te ver en is ook niet gepast.
Jammer van de toonzetting dan. Maar pas nu ik het op deze toon heb neergezet, zie ik ineens mensen toegeven 'ja, je kunt inderdaad beter laag beginnen'. Het gaat hier wel om mensen die voor hun gezondheid vertrouwen op advies dat ze van ons krijgen. Omdat het mijn beroep is om die risico's (in een andere setting) te minimaliseren, trek ik het me waarschijnlijk wat persoonlijker aan dan nodig. Maar kijk zelf eens kritisch naar hoe mensen eerder in dit topic (afgelopen drie maanden) reageerden, en hoe er nu ineens toch een of twee zijn die zeggen 'natuurlijk kun je beter voorzichtig beginnen'. Waarom is dat nu 'natuurlijk', maar toen ze de kans hadden om iemand advies te geven over wat 'natuurlijk het beste is' houden ze toch stug vol aan hogere doseringen?
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 3 mei 2013 om 17:12:
Naar mijn inzien kun je bij een dosis onder de 150 mg het risico lopen om een wat mindere leuke ervaring te hebben dan als je er boven gaat zitten.
Voor zover je dat een risico kunt noemen, want zo zou ik het niet benoemen: Je begint met 100 mg en pakt na 60 tot 90 minuten 50-60 mg erbij. Probleem opgelost, geen enkel risico, alleen maar winnaars. Andersom is de oplossing een stuk ingewikkelder, met 150-160 mg beginnen en dan uitkomen op 50-60 mg minder. En dan hebben we het alleen over de eerste keer dat iemand gebruikt, want elke keer daarna kan diegene gewoon beginnen met de dosis die de eerste keer prettig zijn werk deed.
Je doet betweterig en je betrekt daarbij het feit dat je 6 jaar farmacie gestudeerd hebt, terwijl dat op geen enigerlei wijze extra waarde aan je reactie geeft, simpelweg omdat jij net zo weinig weet wat de risico's op de lange termijn van 4-FMP zijn en veilige doseringen.
Deze discussie ging niet over de risico's op de lange termijn, dus dat is niet relevant. Wat exact een veilige dosis is hoef ik niet te weten, het spreekt voor zich dat een dosis van 100 mg ALTIJD veiliger is dan een dosis van 150 mg. Of je het nou hebt over paracetamol, kristalsuiker, 4-FA of MDMA. Een lagere dosis is altijd minder gevaarlijk dan een hoge.
Jij pint je vast op een veilige dosering van 100mg zonder enige wetenschappelijke onderbouwing, dus waarom zou 50mg dan niet een nog veiligere dosering zijn?
50 mg is ook een nog veiligere dosis. Alleen mensen vragen hier om een dosis waarmee ze een bepaalde mate van effect behalen. Eerder adviseerde ik mensen meestal op met 60-80 mg te beginnen, maar uit ervaring bleek dat dat voor zoveel mensen te laag was, dat ik mijn mening bij heb gesteld naar 100 mg. Verder is je redenering nogal simplistisch, want feitelijk onderbouw je gewoon mijn argument alleen doe je het voorkomen alsof je het ontkracht. Als je met jouw redenering mijn argument ontkracht, ontkracht je het argument om voor 150 mg te kiezen drie keer zo hard.
Wat mij betreft is je post hierboven dan ook een waarde van nihil.
Het interesseert me vrij weinig. Het feit dat ik wel of geen gelijk heb, is totaal onafhankelijk van het wel of niet gelijk krijgen van jou of wie dan ook.
Een maand of langer geleden was er in dit topic iemand die op advies van mensen hier met 160 mg was begonnen, en 24 uur later nog steeds last had van bepaalde na-effecten. Als diegene naar ander advies had geluisterd, was dat wellicht nooit gebeurd.