Partyflock
 
Forumonderwerp · 1106406
 
Waarschuw beheerder
Poll, geopend op zaterdag 13 november 2010, looptijd van 5510.1 dag.
Iedereen · Mannen · Vrouwen

De servicekosten per ticket zijn veel te hoog, waarom betalen we dit?

9683%
Eens: de kosten zijn veel te hoog en je komt er niet onder uit, dit moet anders!
1412%
Neutraal: het is misschien veel maar het boeit me niet
65%
Oneens: die kosten zijn nodig en ik vind het geen probleem om ze te betalen

Winden jullie je ook wel eens op over de hoge servicekosten die je per ticket betaalt, die nergens op gebaseerd lijken te zijn?

Ik heb het volgende gemaild naar onze vrienden van Paylogic:

Ik heb een vraag over Paylogic en de business waar jullie in zitten.
Namelijk: waar betaal ik die zogenaamde servicekosten voor? Ik meen dat jullie met jullie premies nog één van de goedkoopsten zijn van alle ticketboeren. Maar toch moet er een enorme omzet achter zitten door de hoeveelheden evenementen en bezoekers waarvoor jullie de kaarten cateren. Echte keus is er niet voor de consument; online kopen is vaak de enige mogelijkheid.
Jullie dienst bestaat uit het verzorgen van de website, het contact met de organisatoren, afhandelen van betalingen en bemannen van de helpdesk. Of zijn er meer taken die nuttig zijn voor de consument, die ik hier over het hoofd zie? Waar hebben wij zoal recht op als we een dienst afnemen bij Paylogic, naast het zelf mogen uitprinten van de te grote tickets (enkel de streepjescode zou voldoende zijn)?
Ik vraag me eerlijk af waar de prijs op gebaseerd is, want hoe ik me de situatie voorstel lijkt het me een bedrijfstak die er vooral op gericht is iedere cultuurliefhebber een poot uit te draaien. Er van uit gaande dat dit niet zo simpel ligt hoop ik op een verhelderende verklaring zodat ik mijn mening bij kan stellen. :-)


Dit geldt eigenlijk voor alle ticketdienstverleners, maar ik moet ergens beginnen dus waarom niet bij de nieuwste, modernste en nog meest sympathieke uit het stel? SeeTickets is wat mij betreft bijvoorbeeld een bedrijf dat nog meer op maffiaprijktijken gebaseerd lijkt te zijn.

Nu is het afwachten of en wat voor reactie ik terug krijg.

Hoe staan jullie hier in?
 
Waarschuw beheerder
Nee hoor, gewoon huiliemensen moe :). Wat loop je nou te janken? Iedereen snapt dat als je
kaartjes koopt voor de feestfabriek á €60-. dat in verhouding duurder zal kosten qua fee's
dan een één of ander goedkoop pauper (dat laat ik verder in het midden....) feest waar je
2 kaartjes voor €30-. koopt. En nogmaals, zie opmerking / post van Cheez, daar staat precies
in hoe- en wat.
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Kontra-indication op zondag 14 november 2010 om 19:07:
Voor ons als consument is er namelijk geen enkele mogelijkheid om bij een concurrent de kaarten te halen.


Dan heb ik een handige site voor je waar je je beklag kunt doen:

http://www.nma.nl/nederlands/home/index.asp Is de Nederlandse Mededingings Authoriteit en anders stap je naar de Consumentenbond.

Je hebt beslist een punt, zeker, net zoals alle anderen een punt hebben. Maar ik heb niet echt het idee dat we er hier uit gaan komen.

Uitspraak van Kontra-indication op zondag 14 november 2010 om 19:07:
De vraag was waar we nou eigenlijk dat extra bedrag voor moeten betalen.


Weet je waaruit je ticketprijs zèlf is opgebouwd? Daarover ga je toch ook niet bij een organisator vragen? Tickets kosten nu eenmaal geld. En dat een ticketburo hiervoor een bepaald bedrag doorberekend is al zo oud als maar kan. Vroeger werd het "reseveringskosten" genoemd (bij een theater of bioscoop) en tegenwoordig heten het "servicekosten". En waaruit die service bestaat...dat kan van alles zijn. Alleen vind ik het goedkoop en ronduit zielig om hier schamper te doen alsof een Paylogic, Timoco of noem ze allemaal maar op, enkel en alleen een computer hebben en voor de rest geen kosten hebben. Een bank berekend ook kosten voor het in stand houden van je betaalrekening. Dan kun je naar een andere bank gaan, maar die berekend het ook. En inderdaad, voor evenementen wordt vaak maar één ticketburo gebruikt dus is er weinig keus. Je kunt nog het kaartje aan de deur kopen maar dan ben je vak meer kwijt.


Uitspraak van ~Curl~ op zondag 14 november 2010 om 18:45:
Nou inderdaad :/ En als je je dan toch druk wilt maken over recht en onrecht hou je dan bezig met uitbuiting van kansarme kindertjes, dierenmishandeling of verwaarloosde ouderen in Roemenië


Nee, dáár gaan we ons niet druk om maken want er zijn grenzen en bovendien komende Roemenen hier al zakken rollen dus ze moeten niet zeuren! ;)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op zondag 14 november 2010 om 19:30:
En inderdaad, voor evenementen wordt vaak maar één ticketburo gebruikt dus is er weinig keus. Je kunt nog het kaartje aan de deur kopen maar dan ben je vak meer kwijt.


Precies, en waarom? Er moet iemand extra worden neergezet die betaald moet worden.
Zij moeten zelf wat tickets gaan printen, verwerken in het systeem en noem het maar
op, kosten die je uitspaart (lees: kunt uitbesteden) door de verkoop online te laten
geschieden.
 
Waarschuw beheerder
donateur
Ik heb zelf een beetje research gedaan (iemand moet het vuile werk toch doen :lol: ) en op de site van Paylogic kwam ik dit tegen:

Servicekosten

Onder servicekosten wordt verstaan het bedrag dat de bezoeker bij een voorverkooppunt afrekent voor het aanschaffen van kaarten. Doorgaans wordt hiervoor een bedrag per kaart gerekend. Dit zijn noodzakelijke kosten, omdat er een logistiek proces aan de uitgifte van kaarten voorafgaat. Ook Paylogic rekent servicekosten, maar door de directe online aanpak kunnen deze kosten worden beperkt. Daardoor is de bezoeker vele malen goedkoper uit dan bij de reguliere E-Ticketingaanbieders, die nog gebruik maken van fysiek gedrukte kaarten.

Bij deze traditionele ticketpartijen betaalt de bezoeker een hoog bedrag per ticket, omdat een groot en duur netwerk in stand gehouden moet worden. Daarbij ontvangen ook de vaste verkooppunten een bedrag voor hun diensten. Per kaart worden soms bedragen gerekend tot wel 5 euro. Paylogic daarentegen verkoopt kaarten direct online, zonder tussenkomst van andere dure tussenschakels en extra kosten. Op die manier weet Paylogic de servicekosten te beperken tot het strikt noodzakelijke. Paylogic rekent alleen een klein bedrag per bestelling, ongeacht het aantal kaarten dat de bezoeker bestelt. Worden er dus meerdere kaarten tegelijk besteld dan loopt het voordeel voor de bezoeker nog veel hoger op. Bij een bestelling van bijvoorbeeld 4 kaarten zijn de servicekosten al gauw 10 maal lager.

Bron: https://v1.paylogic.nl/corporate/nl/personal/over_paylogic/servicekosten/
 
Waarschuw beheerder
En buiten dat:

Uitspraak van actief op zondag 14 november 2010 om 18:24:
Kaartjes Feestfabriek:


En trouwens betalingskosten? Hoe heb jij betaald?
Creditcard?! :cry: :lol:
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op zondag 14 november 2010 om 19:45:
Bij deze traditionele ticketpartijen betaalt de bezoeker een hoog bedrag per ticket, omdat een groot en duur netwerk in stand gehouden moet worden. Daarbij ontvangen ook de vaste verkooppunten een bedrag voor hun diensten. Per kaart worden soms bedragen gerekend tot wel 5 euro.


Opvallend dat ze dit bedrag zelf noemen als veel te hoog, maar dat ze dit dus zelf ook kunnen rekenen. De verklaring die je gevonden hebt leest mooi weg, maar ik herken hun prijsbeleid hier helemaal niet in.

Uitspraak van actief op zondag 14 november 2010 om 19:30:
Dan heb ik een handige site voor je waar je je beklag kunt doen:

http://www.nma.nl/nederlands/home/index.asp Is de Nederlandse Mededingings Authoriteit en anders stap je naar de Consumentenbond.


Thnx voor de tip. ;) Een dergelijke optie hield ik open maar zoals ik in mijn openingspost al liet vallen was ik eerst benieuwd naar mogelijke steun of tips vanuit de Partyflock community. Aangezien hier 75% van de posts van 5 mensen afkomstig is ben ik daar nog weinig mee opgeschoten, maar dat wil niet zeggen dat ik dit niet doorzet.

Uitspraak van actief op zondag 14 november 2010 om 19:30:
Weet je waaruit je ticketprijs zèlf is opgebouwd? Daarover ga je toch ook niet bij een organisator vragen? Tickets kosten nu eenmaal geld.


Absoluut, en mede baserend op de ticketprijs die genoemd word op de flyer bepaal je of je wel of niet gaat. Het wordt dus misleidend als hier een variabel aantal euro's bovenop wordt getild nadat je afrekent. Kontra-indication haalde er al de luchtvaartsector bij: die zijn op Europees niveau tot regels gedwongen omdat ze de boel belazerden met minimale ticketprijzen waarna er nog talloze kosten verplicht bij kwamen voor de klant. Ondoorzichtig noemen ze dat, en daardoor misleidend. Ditzelfde gebeurt al jaren bij de evenementenkaartjes (en nogmaals, niet alleen bij dance events, bij theater of concert is het vaak nog schandaliger) en het is voor ons allemaal van belang dat dit een keer aan de kaak wordt gesteld.
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zondag 14 november 2010 om 20:00:
En trouwens betalingskosten? Hoe heb jij betaald?


Als je via iDeal betaald (via je bank dus) dan betaal je vaak ook transactie kosten. Hoef je geen creditcard voor te hebben hoor! ;)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op zondag 14 november 2010 om 20:05:
Als je via iDeal betaald (via je bank dus) dan betaal je vaak ook transactie kosten. Hoef je geen creditcard voor te hebben hoor! ;)


Creditcard = 4.5%
Ideal = 0,62 cent

Dat is toch een heel verschil. Je ziet men vaak janken
over die fee's, maar ondertussen gaan ze wel lekker met
hun CC kaartjes bestellen.
  → als beheerder
Waarschuw beheerder
Er is wederom het één en ander aangeveegd. een discussie word vaak op het scherpst van de snede gevoerd (anders is het ook geen discussie maar een gesprek). Maar dat wil nog niet zeggen dat ook alles maar moet kunnen. Laten we even afspreken dat we elkaar met respect benaderen en dat het on topic blijft.
 
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zondag 14 november 2010 om 20:07:
Creditcard = 4.5%
Ideal = 0,62 cent

Dat is toch een heel verschil. Je ziet men vaak janken
over die fee's, maar ondertussen gaan ze wel lekker met
hun CC kaartjes bestellen.


Ja ik heb zelf geen creditcard (ben niet kredietwaardig ;)) maar das dan ook niet handig...als je kunt kiezen dan zou je toch zeggen, dan kies je het goedkoopste...Toch?
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op zondag 14 november 2010 om 20:18:
Toch?


Ik zou zeggen van we;, daarom ben ik ook zó benieuwd hoe persoon in kwestie heeft betaald.
En mijn vermoedens zijn denk ik al wel bevestigd door mijn eigen ticket door te lopen en
zo vrij te zijn de screenshotjes hieronder te plaatsen:

defqon

[img width=510 height=320 cacheid=001180c0002efc5f368e59421a02b7ca0c]http://img593.imageshack.us/img593/7788/defqon.jpg[/img]


inqontrol

[img width=509 height=381 cacheid=001180c2002efc62d8b83c1e1a02b7ca0c]http://img259.imageshack.us/img259/1629/inqontrol.jpg[/img]

Hey wat vreemd, 2 keer 0,62 cent aan betalingskosten.
Nou, wat zou meneer hierboven gedaan hebben? Per CC
betalen. Dat is toch superdom :frusty:. Zeik dan gewoon
niet!

Maar goed, dat is mijn bescheiden niet boeiende mening :cry:.
 
Waarschuw beheerder
Je hebt hier gelijk. Als ik ernaast zit geef ik dat ook toe. :) Ik heb het nagezocht en het was niet bij me opgekomen dat hier de betalingskosten stonden voor mijn creditcard. Daarop neem ik dus terug dat de kosten 9% zouden zijn geweest, want dit staat inderdaad buiten Paylogic's invloed. Waarom ik daar met CC betaalde doet er hier niet toe.

Dit verandert namelijk niets aan mijn verwijt aan de ticketboeren dat de servicekosten ondoorzichtig en te hoog zijn.

We zijn daarmee wel weer ongeveer terug bij mijn eerste claim, namelijk dat de verplicht te betalen fee per ticket soms ruim boven de € 3 ligt en daarmee nog steeds erg hoog. Dit in ieder geval voor de ID&T events, waar je alleen voor Paylogic kan kiezen. Let wel: dat is dus nog zonder de betalingskosten (die afhangen van je zelf te kiezen vorm inderdaad).
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op zondag 14 november 2010 om 21:18:
Dit verandert namelijk ook niets aan mijn verwijt aan de ticketboeren dat de servicekosten ondoorzichtig en te hoog zijn.


Nogmaals, met oog op de kosten die betaald worden, 3 euro voor kaartjes rond de 40/50/60 euro, 6 euro voor
kaartjes rond de 100/120 euro en 12/13 euro voor kaartjes met een subtotaal van 240 euro. Vind je dat nog
steeds duur? Ik vind nog steeds van niet.
Waarschuw beheerder
met dank aan de mensen die niet kritisch kijken naar prijzen, betalen we sowieso al veel te veel voor een kaartje.
die mensen maakt dat hetzelfde feest volgende keer weer 5 0f 10 euro duurder is en een glaasje drinken 4, 5 of 6 euro gaat kosten en er weer hogere VVK kosten bovenop komen ook niks uit.
een kudde makke schaapjes die graag volledig wordt (uit)gemolken (y)
[img width=1024 height=768 cacheid=00006c3a0000c8eca424c6a91a02b7cdfa]http://www.sonnisheide.be/schapen%20tunnel.JPG[/img]
 
Waarschuw beheerder
+1
Bericht terug van Paylogic.

Dank u voor uw kritische vraag. Paylogic wil inderdaad het door u genoemde verzorgen. Het is een compleet systeem wat telkens in ontwikkeling is, waardoor we evenementen nog sneller kunnen verkopen, waarin ontwikkeld wordt dat er plaatsen zijn te selecteren, waar het gebruiksgemak wordt verbeterd. Behalve het aanmaken van e-mails, de kaartverkoop per post en bij de Primera, wordt er ook bij de evenementen zelf gezorgd voor ingangscontrole en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Daarvoor rekenen wij kosten aan een organisatie, nooit aan de consument. De organisatie kan dan zelf bekijken op welke manier zij deze kosten wil doorberekenen.


Dit klinkt zeer redelijk, maar dit is alsnog totaal geen verklaring voor > € 3 per kaartje. Ik kan hooguit bedenken dat ID&T er zelf bewust voor kiest die kosten te splitsen van de toegangskaart en bij de servicekosten te plaatsen. Ik zal hen die vraag ook eens gaan stellen, maar ik betwijfel of ik daar antwoord op krijg.
 
Waarschuw beheerder
Bericht aan ID&T:

Ik heb een vraag betreffende het ticketing verkoop beleid van ID&T.
Als frequent betalende bezoeker van ID&T events word ik sinds december 2009 geconfronteerd met verplichte afname van tickets bij Paylogic. Dit systeem werkt erg betrouwbaar en gebruiksvriendelijk, waarvoor lof.
Maar wat mijn verbazing schetst is dat ik voor ieder ticket € 3,25 aan servicekosten krijg doorberekend. Dit staat nog los van de betalingskosten aan bank of creditcard provider, die er nog bovenop komen.
Ik vraag mij af waar deze kosten voor staan? Welke diensten worden hier aan mij als consument geleverd, waarvoor ik nog niet had betaald in de ticketprijs? Waarom worden deze servicekosten berekend per ticket, en niet per bestelling? En waarom ligt de deze fee zoveel hoger dan bij vergelijkbare evenement organisatoren?
Ik hoop op een inhoudelijk antwoord zodat ik begrip kan opbrengen voor deze prijsconstructie. Ik ben namelijk erg tevreden over de kwaliteit en innovatie van de evenementen en zou me graag over deze laatste ergernis heen willen zetten.


laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
+2
Uitspraak van actief op maandag 15 november 2010 om 10:08:
Dit klinkt zeer redelijk, maar dit is alsnog totaal geen verklaring voor > € 3 per kaartje.


Klopt, maar als ze bij PayLogic die kosten niet zelf 'bedenken', kunnen zij het bedrag ook niet verklaren natuurlijk.
Wat mij betreft bevestigt deze reactie dat het gewoon cheap ass gedrag is van de organisatoren.
Valt me trouwens op dat deze kosten bij Awakenings een stuk minder zijn dan bij ID&T en Q-Dance.
Wederom bewijs dat de commerciëlere bedrijven minder respect hebben voor hun klanten (en de feesten zijn ook nog schraal, maar dat is een hele andere discussie natuurlijk :devil: ).

Uitspraak van Bossche Bol op zondag 14 november 2010 om 23:50:
met dank aan de mensen die niet kritisch kijken naar prijzen, betalen we sowieso al veel te veel voor een kaartje.
die mensen maakt dat hetzelfde feest volgende keer weer 5 0f 10 euro duurder is en een glaasje drinken 4, 5 of 6 euro gaat kosten en er weer hogere VVK kosten bovenop komen ook niks uit.
een kudde makke schaapjes die graag volledig wordt (uit)gemolken


(Y)
Ik baal dat ik het niet zo heb kunnen verwoorden, want je hebt 100% gelijk.
In plaats van kritisch te zijn en voor hun eigen rechten op te komen, gaan ze een beetje zeiken op de mensen die wél kritisch durven te zijn.
Maar je moet ze eens horen zeiken als de overheid besluit om weer een of andere maandelijkse toeslag met een paar Euro te verhogen.
Dan kunnen ze ineens wel mekkeren of in dit geval blaten. :P
 
Waarschuw beheerder
-1
Uitspraak van Kontra-indication op maandag 15 november 2010 om 11:03:
Klopt, maar als ze bij PayLogic die kosten niet zelf 'bedenken', kunnen zij het bedrag ook niet verklaren natuurlijk.
Wat mij betreft bevestigt deze reactie dat het gewoon cheap ass gedrag is van de organisatoren.
Valt me trouwens op dat deze kosten bij Awakenings een stuk minder zijn dan bij ID&T en Q-Dance.


Hoe zal dat nou komen :cry:.
Waarschuw beheerder
+1
Ik begrijp niet waarom je voor elk kaartje apart 'servicekosten' moet betalen.
Het enige verschil is mijns inziens dat ik een 4 invul ipv een 1 als ik kaarten bestel.
Waarschuw beheerder
-1
Uitspraak van Kontra-indication op maandag 15 november 2010 om 11:03:
Valt me trouwens op dat deze kosten bij Awakenings een stuk minder zijn dan bij ID&T en Q-Dance.
Wederom bewijs dat de commerciëlere bedrijven minder respect hebben voor hun klanten


ja want awakenings is niet commercieel.. LOL


Uitspraak van ~Curl~ op zondag 14 november 2010 om 18:45:
En als je je dan toch druk wilt maken over recht en onrecht hou je dan bezig met uitbuiting van kansarme kindertjes, dierenmishandeling of verwaarloosde ouderen in Roemenië


laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Colonel Sanders op maandag 15 november 2010 om 15:13:
Ik begrijp niet waarom je voor elk kaartje apart 'servicekosten' moet betalen.
Het enige verschil is mijns inziens dat ik een 4 invul ipv een 1 als ik kaarten bestel.


Dat is dus juist niet zo, of je er 10 voor 30 euro koopt, of 1 voor 30, het kost je dan evenveel.
Gaat meer om het bedrag, wat ik hierboven liet zien, voor 50 euro bijvoorbeeld 3 euro, voor 100 5
euro en voor 200 euro zeg ongeveer 8 euro ofzo.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Kontra-indication op maandag 15 november 2010 om 11:03:
met dank aan de mensen die niet kritisch kijken naar prijzen, betalen we sowieso al veel te veel voor een kaartje.
die mensen maakt dat hetzelfde feest volgende keer weer 5 0f 10 euro duurder is en een glaasje drinken 4, 5 of 6 euro gaat kosten en er weer hogere VVK kosten bovenop komen ook niks uit.
een kudde makke schaapjes die graag volledig wordt (uit)gemolken

(Y)
Ik baal dat ik het niet zo heb kunnen verwoorden, want je hebt 100% gelijk.
In plaats van kritisch te zijn en voor hun eigen rechten op te komen, gaan ze een beetje zeiken op de mensen die wél kritisch durven te zijn.
Maar je moet ze eens horen zeiken als de overheid besluit om weer een of andere maandelijkse toeslag met een paar Euro te verhogen.
Dan kunnen ze ineens wel mekkeren of in dit geval blaten. :P


Ik mopper niet zo snel hoor en als ik het idee heb uitgemolken te worden dan ga ik gewoon niet, of ik moet gratis kaarten hebben dan interesseert het me niet

Uiteindelijk wordt je overal uitgemolken, in de supermarkt, kledingwinkel, via wehkamp, je verzekering, hypotheek etc.

Als ik me daar allemaal druk om moet gaan maken?
Uitspraak van Kontra-indication op maandag 15 november 2010 om 11:03:
Valt me trouwens op dat deze kosten bij Awakenings een stuk minder zijn dan bij ID&T en Q-Dance.
Wederom bewijs dat de commerciëlere bedrijven minder respect hebben voor hun klanten (en de feesten zijn ook nog schraal, maar dat is een hele andere discussie natuurlijk :devil: ).


Is overal zo grote 'merken' worden makkelijker en inhaliger, de mensen die daarom afhaken zijn voor hen nauwelijks voelbaar, klandizie genoeg
 
Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Mensen willen niet betalen voor 3 eurie service kosten....
maar vroegah reden ze wel tig kilometer om een ticket op te halen bij de verkoop punten......

Maar goed ik vind 3,- ook veel voor service kosten..........
P.P. is het mischien niet veel, maar wat doen ze nou voor je??? de site is compleet geautomatiseerd, de helpdesk is compleet ruk!!!! elk jaar dezelfde problemen, je moet zelf in de wachrij staan, downloaden, printen.....etc.
Ik betaal al 60,- voor een kaartje, dat is opzich al knap geld.....en dan MOET ik ook nog betalen om een kaartje te kunnen kopen.....erg vreemd als je er over nadenkt.
 
Waarschuw beheerder
Weer bericht terug van Paylogic.

Ik stuurde:
Bedankt voor de inhoudelijke reactie, dat stel ik erg op prijs!

Toch begrijp ik afgaande op uw uitleg nog totaal niet waardoor de servicekosten per kaart/organisatie zo enorm uiteen kunnen lopen.

Ik heb voorbeelden gevonden van € 3,21 "administratiekosten" voor 2 kaartjes bij een kleine onbekende organisator, tot aan € 3,25 "servicekosten" per kaartje voor ID&T events, exclusief betalingskosten. Wat de bank of creditcard provider in rekening brengt is daarbij dus nog los becijferd.

Dit komt op mij over als enorm ondoorzichtig beleid (je weet immers nooit wat er bovenop je ticketprijs komt) en hierbij is ook totaal onduidelijk wáár die kosten voor betaald worden. Doordat dit zo uiteen loopt en zelfs ook steeds anders door Paylogic word benoemd wakkert dit achterdocht aan.

Natuurlijk is er onderhoud van en ontwikkeling aan het systeem. Dat begrijp ik. Maar hoort dat niet direct aan uw directe klant, de organisator, berekend te worden?

Waarom moet dit bijvoorbeeld voor een uitverkocht evenement als Mysteryland, waarbij er 60.000 kaarten exclusief via Paylogic worden verkocht, € 195.000 opleveren aan "servicekosten" die door de bezoeker direct worden opgehoest? Daar kunnen heel wat scanners en laptops voor worden aangeschaft lijkt mij zo.

Is dit een bewuste/gedwongen keus van ID&T? Weet u wat daar de redenen voor zijn?

Ik begrijp dat dit wellicht overkomt als bemoeienis van mij met uw financiële gang van zaken. Maar ik probeer juist begrip op te brengen voor de hoge kosten die ik als consument steeds betaal als fervent cultuur bezoeker.


De reactie:
Zoals ook uitgelegd in de vorige email, berekend Paylogic de servicekosten alleen aan de organisatie. Dat zijn onze standaard servicekosten. De organisatie kiest er over het algemeen voor om deze servicekosten van Paylogic door te berekenen. En zoals gezegd, de organisatie maakt meer kosten voor de kaartverkoop dan alleen de servicekosten van Paylogic. Ook de ingangscontrole, beveiliging etc. Deze kosten worden soms ook meegenomen in de servicekosten voor het toegangskaartje. Zoals u begrijpt is dit bij een kleinschalig evenement vaak veel minder dan bij een heel groot evenement als Mysteryland.


Kortom: de organisaties zijn (in ieder geval bij Paylogic) verantwoordelijk voor de grote verschillen in servicekosten. En ID&T meent dus dat het € 195.000 extra van ons nodig heeft om de kaartscanners bij de ingang van Mysteryland te laten werken. De betalingskosten van de bestelde tickets betalen we daarbij nog los bovenop.
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op donderdag 18 november 2010 om 11:59:
En ID&T meent dus dat het € 195.000 extra van ons nodig heeft om de kaartscanners bij de ingang van Mysteryland te laten werken.


Misschien gaat het ook wel om beveiliging BIJ de deur.
Artiest DanM
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 november 2010 om 12:02:
Misschien gaat het ook wel om beveiliging BIJ de deur.


Wat dacht je van politiekorpsen die allemaal op scherp staan in de regio?
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van DanM op donderdag 18 november 2010 om 12:11:
Wat dacht je van politiekorpsen die allemaal op scherp staan in de regio?


Je zou denken dat dit verwerkt is in het 'ticketebdrag' maar zou me niks verbazen dat mensen buiten de hekken en bij de entree worden betaald middels de servicekosten. Het ticket geeft mensen de kans een veilige entree te maken, dus ook het controleren van mensen en diens zaken die ze bij zich dragen (lees: fouillering).
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 18 november 2010 om 12:24:
Je zou denken dat dit verwerkt is in het 'ticketebdrag' maar zou me niks verbazen dat mensen buiten de hekken en bij de entree worden betaald middels de servicekosten. Het ticket geeft mensen de kans een veilige entree te maken, dus ook het controleren van mensen en diens zaken die ze bij zich dragen (lees: fouillering).


Dit is zeker een geloofwaardige redenering.
Maar dan toch weer even terug naar de reactie van PayLogic:
Zij hebben het erover dat de organisator ervoor kiest om de prijs van PayLogic door te berekenen aan de klanten.
Dat is dan dus wat ze servicekosten noemen, als je logisch redeneert.
Maar de organisator hoeft niet bij PayLogic te betalen voor politie-inzet (moet je daar als organisator überhaupt zelf voor betalen!?) of beveiliging op het festivalterrein.

De beveiliging bij de entree is in principe gewoon de beveiliging op het festivalterrein, zo gauw het volloopt wordt het minder druk bij de ingang en gaan die lui van de security zich wat meer over het terrein verspreiden.
Als je even terugdenkt aan de redenering van de 'servicekosten' bij de sigarenboer wordt het helemaal krom...
Kan me niet voorstellen dat ze bij Primera moeten meebetalen aan de beveiliging bij de ingang van een festival. :/
Dus eigenlijk is het voor mij nu wel bewezen dat de servicekosten voor een groot gedeelte gewoon extra geldklopperij is, waarbij de gemiddelde consument waarschijnlijk ook nog het idee heeft dat 'die ratten van PayLogic' mee willen profiteren.

Het blijft natuurlijk zo dat het een bedrag is van maximaal 10% op de ticketprijs, dus in dat opzicht is het geen hoog bedrag.
Maar zoals hierboven berekend gaat het bij een festival als Mysteryland om bijna 2 ton wat ze extra opstrijken.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Kontra-indication op donderdag 18 november 2010 om 12:53:
Maar zoals hierboven berekend gaat het bij een festival als Mysteryland om bijna 2 ton wat ze extra opstrijken.


Tja, zo kun je het bekijken, ik bekijk het vanuit persoonlijk oogpunt
en als ik 4 tickets koop á 59,50 dan vind ik €13 euro niet veel. Het
bijna altijd een percentage of 5. Dat vind ik zéér acceptabel vooral
als wat ik net zeg hueruit bekostigd wordt.
Waarschuw beheerder
:x
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
toch blijf ik het raar vinden.
Ik dacht dat het vroeger was: als je bij mij bv de free recort shop kaartjes haalde betaalde je oer kaartje kosten. bestelede je via internet betaalde je maar 1x per bestelling service kosten. Dus niet per kaartje.

Bij grote events, zoals defqon of een U2 concert kan ik het nog begrijpen dat je extra fee betaald omdat ze dan extra services moeten huren omdat anders de site plat ligt. Maar ik begrijp, uit het verhaal hierboven dat de fee voor de organisatie is, en niet voor bijv paylocig.

interesante toppic(Y)
Waarschuw beheerder
Als je tickets bij Paylogic koopt, wordt er door Paylogic standaard een x bedrag per bestelling in rekening gebracht. Dat bedrag betaal je dus sowieso, ongeacht het aantal bestelde tickets.

Daarnaast hebben organisatoren de mogelijkheid om allerlei toeslagen op te voeren, bijvoorbeeld een toeslag van bijvoorbeeld € 1,50 per ticket. Organisatoren kunnen bovenop deze fee's ook nog eens een toeslag per bestelling opvoeren. Dus dan heb je al 3 verschillende soorten toeslagen: de standaard fee die naar Paylogic gaat, daar bovenop de extra fee per ticket en nog 's een fee per bestelling (die voor de organisatie zijn). Een soort extraatje dus.
Waarschuw beheerder
...en ondertussen met zijn allen op de heen- en terugweg stoppen bij een benzinestation om daar lekker een broodje, wat te drinken en natuurlijk wat te snoepen kopen voor de rest van de rit voor ong. EUR 12 pp.

Waar val je nog precies over? Dat je kosten moet betalen of dat de kosten te hoog zijn?

Kijk ; dat je een prijs moet betalen is vind je normaal. Klaarblijkelijk vind je de prijs te hoog of niet transparant genoeg. Maar in verhouding met je al je andere uitgaven gaat het helemaal nergens over.

Voor die 3,25 krijg je bij de KIOSK op een NS station net een kop koffie en misschien een koekje........

Dus eigenlijk is de oplossing ; Gooi de servicekosten in de prijs van het kaartje en klaar is kees. Want dan zijn er opeens "geen servicekosten" meer...maar oh nee kan ook niet ; want ; NIET transparant.....
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
+2
Uitspraak van AWuitK op zondag 21 november 2010 om 12:01:
Dus eigenlijk is de oplossing ; Gooi de servicekosten in de prijs van het kaartje en klaar is kees. Want dan zijn er opeens "geen servicekosten" meer...maar oh nee kan ook niet ; want ; NIET transparant.....


Je begrijpt niets van het punt dat ik hier al vaak heb onderbouwd.
Het gaat erom dat je van tevoren niet weet hoeveel je afrekent, en dat dat per kaartje of organisatie enorm kan verschillen. De prijs op de flyer is dus slechts een indicatie, want er komen X aantal kosten bij.
Bovendien: ze noemen het servicekosten, maar het is niet duidelijk welke service je daar voor krijgt. Als ik wat koop bij de KIOSK weet ik wat ik daarvoor krijg en heb ik daar zelf voor gekozen. Ik kan ook op de trein stappen zonder die koffie. Helaas kan ik niet naar een feest zonder die servicekosten.

Maar inderdaad, als de organisaties deze kosten niet zouden berekenen op het kaartje maar in het kaartje, zou ik tevreden zijn. Als deze kosten namelijk echt naar die scanners gaan, verwacht ik daarvoor al betaald te hebben met het ticket. Het hoort immers bij het feest, want zonder kom je niet binnen. Het is niet optioneel; het is geen service! De kosten die ik bij Paylogic afreken zouden alleen de betalingskosten moeten zijn, en die worden nu ook al apart berekend.
 
Waarschuw beheerder
+1
Uitspraak van lowlander :kwijl: op zondag 21 november 2010 om 04:16:
Als je tickets bij Paylogic koopt, wordt er door Paylogic standaard een x bedrag per bestelling in rekening gebracht. Dat bedrag betaal je dus sowieso, ongeacht het aantal bestelde tickets.


Als je hierboven naar de screenshots kijkt van bijvoorbeeld de ID&T feesten zie je dat dat niet klopt. Die berekenen € 3,25 per kaartje aan servicekosten, met daarbovenop variabele betalingskosten (afhankelijk van de door jou gekozen methode). Er komt niets bij per bestelling.
Waarschuw beheerder
Maar begrijp ik je dan goed dat je de prijs voor de onbekende service vervelend vindt en niet de hoogte vd prijs?

Zouden ze ook een winstmarge hebben op de prijs vh kaartje zelf?

Ik kan me nog herinneren (klinkt oud) dat ik vroeger met het ov naar een platenzaak moest gaan om een kaartje voor een feestje te kunnen kopen. Internetwinkels voor de kaartjes waren er toen nog niet.....

Pffff moest ik elke keer meerdere strippen op mijn strippenkaart afstempelen om naar een feestje te kunnen gaan....Stomme OV!......

Ik vind het wel een goede service dat je niet meer zoveel moeite hoeft te doen (naar een winkel ergens in de stad of zelfs andere stad gaan) om een kaartje te kunnen bemachtigen.

Je betaalt voor GEMAK en dat is een goede SERVICE
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
+1
Uitspraak van AWuitK op dinsdag 23 november 2010 om 18:49:
Je betaalt voor GEMAK en dat is een goede SERVICE


Misschien moet je eerst even de discussie doorlezen voordat je commentaar geeft.
Daarnaast is het voor een organisator ook alleen maar makkelijk en kostenbesparend als de feestgangers zelf hun kaartje bestellen en uitprinten.
Dus wat dat betreft is het niet per sé logisch om ervoor te betalen. :)
Waarschuw beheerder
Ik heb het gelezen. Vandaar ook de vraag of ze ook een winstmarge hebben op de prijs vh kaartje zelf.

En ik kijk terug naar hoe het was toen er nog geen internetwinkels waren. Ging vaak genoeg van platenzaak in de ene stad naar een platenzaak in een andere stad om een kaartje voor mijn feestje te kunnen bemachtigen.

Dus voor mij als koper in deze tijd ;

Ik vind het een prima service en erg gemakkelijk dus ik betaal die prijs wel aan die leverancier van die service.

Voor niks gaat de zon op in deze wereld.

Maar het is lastig om het te begrijpen want voor je gevoel is alles aanwezig en per direct beschikbaar en zou het niks mogen kosten want het lijkt zij onzinnig om iets te betalen omdat het er is en direct beschikbaar.
 
Waarschuw beheerder
+1
Jij draait het om. Jij wil de industrie graag evenredig of meer betalen voor de technologische voordelen die ze ons bieden, maar waar ze zelf ook van profiteren. Technische vooruitgang betekent vaak, en zeker hier, dat er kostenbesparend diensten of producten geleverd kunnen worden. Dat voordeel zou uit betaald moeten worden aan de consument, en niet terug in de zak van de markt worden gestoken als extra winst. Maar door sentimentele argumenten zoals die van jou blijft dat voor veel mensen wel logisch om te accepteren. De prijs van vroeger hoeft niet die van nu te zijn, simpelweg omdat je gewend bent dat te betalen en het wel prima vindt. Verworven welvaart uit vooruitgang zou evenredig moeten worden verdeeld.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
"verworven welvaart uit vooruitgang zou evenredig moeten worden verdeeld".

Helaas. Dat zal niet lukken in een maatschappij. Wellicht is er voor jou nu een gat in de markt. Bouw een website en bied ze tegen lagere kosten of beter GEEN kosten aan....

Mijn vraag of er ook een winstmarge zit op de verkoopprijs ve kaartje is nog niet beantwoord.

Tsja het lijkt alsof technische vooruitgang leidt tot kostenbesparende diensten of produkten maar dat is helaas niet zo. Het leidt tot produktievergroting en dat leidt tot hogere variabele kosten.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van AWuitK op zondag 28 november 2010 om 11:10:
Wellicht is er voor jou nu een gat in de markt. Bouw een website en bied ze tegen lagere kosten of beter GEEN kosten aan....


Ik betwijfel of een nieuwe concurrent hier iets aan zou kunnen veranderen. Er zijn al veel spelers op de markt, maar je ziet bij ID&T of bijvoorbeeld de musicals van Van de Ende dat de organisatoren zich toch liever exclusief aan één partner verbinden, en dan nog wel met de hoogste kosten voor de consument. Volgens Paylogic is dit het beleid van de organisator. Welke redenen daar achter steken is mij niet duidelijk; ID&T heeft niet gereageerd op mijn email.

Uitspraak van AWuitK op zondag 28 november 2010 om 11:10:
Mijn vraag of er ook een winstmarge zit op de verkoopprijs ve kaartje is nog niet beantwoord.


Wat bedoel je daar uberhaupt mee?

Uitspraak van AWuitK op zondag 28 november 2010 om 11:10:
Tsja het lijkt alsof technische vooruitgang leidt tot kostenbesparende diensten of produkten maar dat is helaas niet zo. Het leidt tot produktievergroting en dat leidt tot hogere variabele kosten.


Productievergroting? Er wordt niets meer geproduceerd; juist waar vroeger kaartjes werden gedrukt en opgestuurd is er nu slechts één website geproduceerd en gebeurt de rest virtueel of door de consument zelf. En welke "variabele kosten" zijn hoger?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op maandag 29 november 2010 om 12:07:
Ik betwijfel of een nieuwe concurrent hier iets aan zou kunnen veranderen.


Dus accepteer je het ook maar......


Uitspraak van actief op maandag 29 november 2010 om 12:07:
Wat bedoel je daar uberhaupt mee?


Ja sorry ; zouden ze de kaarten ook inkopen tegen een inkoopprijs?


Uitspraak van actief op maandag 29 november 2010 om 12:07:
Productievergroting?


Dit was niet specifiek gericht op de kaartjes zelf. Gewoon in het algemeen. Kijk maar om je heen. Het lijkt wel of de technische vooruitgang van de afgelopen 20 jaar alleen maar heeft geleid tot vergroting van de produktie en niet tot kostenbesparing of kostenbesparende diensten/produkten. Er wordt alleen maar meer geconsumeerd en de prijzen zijn ook nog eens gestegen. Alles is om ons heen in veelvoud toegenomen en alles is duurder...


Uitspraak van actief op maandag 29 november 2010 om 12:07:
En welke "variabele kosten" zijn hoger


? Dataverkeer is er 1 van denk ik.......Jij bent toch webontwikkelaar? Dan heb je toch inzicht in de evt vaste en variabele kosten??
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van AWuitK op maandag 29 november 2010 om 19:01:
Het lijkt wel of de technische vooruitgang van de afgelopen 20 jaar alleen maar heeft geleid tot vergroting van de produktie en niet tot kostenbesparing of kostenbesparende diensten/produkten. Er wordt alleen maar meer geconsumeerd en de prijzen zijn ook nog eens gestegen.


Het is echt onzin dat alles duurder zou worden, als je een fatsoenlijke vergelijking maakt.
Kijk eens wat voor PC je nu hebt voor 500 Euro en wat je 10 jaar geleden voor hetzelfde geld kocht.
Ook bij auto's en televisies zijn er steeds goedkopere modellen die ook nog eens beter/zuiniger zijn dan 10 jaar geleden.
Dat je nog steeds 350 Euro betaalt voor een product, wil niet zeggen dat dat product even duur is gebleven.
Het feit dat de meerderheid van de mensen tegenwoordig meerdere televisies, computers, een wasmachine + droger, magnetron, laptop en een of twee mobieltjes in huis heeft zegt wel genoeg, vind je niet? (Y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Kontra-indication op maandag 29 november 2010 om 20:04:
Het feit dat de meerderheid van de mensen tegenwoordig meerdere televisies, computers, een wasmachine + droger, magnetron, laptop en een of twee mobieltjes in huis heeft zegt wel genoeg, vind je niet?


Juistem! Meer produkten, vergroten die produktiviteit ; er moeten meer produkten van die rolband afkomen.

Het LIJKT alsof de technische vooruitgang de veroorzaker is.

Of produkten beter of zuiniger zijn dan 10 geleden weet ik niet maar het klinkt als marketing....een goedvoelertje zodat je het toch koopt...
Waarschuw beheerder
maar ff ontopic ;

Wellicht kan er een nieuwe uitvinding/service op de markt komen die ervoor zorgt dat men tegen lagere kosten een kaartje kan kopen.

Want alleen dan kan de consument tevreden worden gesteld.....althans dat lijkt zo....
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van AWuitK op maandag 29 november 2010 om 19:01:
Dus accepteer je het ook maar......


Het gaat er niet om of ik het zelf beter zou kunnen of niet. Moet ik maar direct aan de slag als fruitteler als ik meen dat de tomaten in de supermarkt kut zijn? Je mag mensen en organisaties aanspreken op slechte prestaties of wangedrag, zeker als betalende klant. Of ik het zelf beter zou kunnen, doet daarbij niet ter zake. Dat zou nog eens wat zijn als ik bij alles wat mis ging mijn baan zou opzeggen en het heft in eigen handen zou nemen. :')

Uitspraak van AWuitK op maandag 29 november 2010 om 19:01:
Ja sorry ; zouden ze de kaarten ook inkopen tegen een inkoopprijs?


Ik kan mij voorstellen dat Paylogic bij een exclusieve deal zoals met ID&T meer afdraagt aan de organisator dan gewoonlijk, maar of deze kosten echt bestaan en hoe hoog deze zijn kunnen we niet weten. Paylogic heeft er desgevraagd ook niets over gezegd. Bovendien is dat voor ons ook niet van belang om te weten; dat zij exclusiviteit hebben bedongen zou niet mogen betekenen dat die rekening daarvoor bij ons komt te liggen.
Dat er überhaupt een extra schakel tussen is geplaatst zou niet ten koste van de consument mogen gaan. ID&T zou de kaarten inmiddels ook zelf kunnen slijten over internet. Waarom ze dat al niet doen, is me overigens sowieso een raadsel. De ticketprijs als geheel hanteren met slechts variabele betalingskosten lijkt mij de meest eerlijke oplossing. Net zoals dat gebeurt in de luchtvaartsector.

Uitspraak van AWuitK op maandag 29 november 2010 om 19:01:
? Dataverkeer is er 1 van denk ik.......Jij bent toch webontwikkelaar? Dan heb je toch inzicht in de evt vaste en variabele kosten??


Inderdaad. Dataverkeer zou je als variabel kunnen beschouwen, maar in de regel wordt dit zo ruim ingekocht dat meer of minder traffic bij een dergelijke website niets uitmaakt. Het gaat om kilobytes per bezoek, waar honderden gigabytes al niets meer kosten tegenwoordig.
Vaste kosten zijn je onderhoud en doorontwikkeling aan de website en hosting. Nu kan ik niet weten aan wat voor spannende innovatieve zaken ze sleutelen, maar de voorspelbare kosten zouden weinig voor moeten stellen.
Ik kan me nog het best voorstellen dat de meeste tijd van de heren Paylogic gaat zitten in het lobbyen bij nieuwe organisatoren om de dienst breder in te kunnen zetten. Met € 3,25 per verkocht kaartje kan je heel wat maatpakken en benzine afrekenen.

Uitspraak van AWuitK op maandag 29 november 2010 om 20:54:
Meer produkten, vergroten die produktiviteit ; er moeten meer produkten van die rolband afkomen.

Het LIJKT alsof de technische vooruitgang de veroorzaker is.

Of produkten beter of zuiniger zijn dan 10 geleden weet ik niet maar het klinkt als marketing....een goedvoelertje zodat je het toch koopt...


Niemand zegt hier dat technische vooruitgang "de veroorzaker van verhoogde productiviteit" is. Als je het zo brengt slaat dat sowieso nergens op. Dat er de laatste 20 jaar enorm veel technische vooruitgang en verhoogde welvaart is geweest lijkt me zo evident dat ik daar niet eens op in ga. We houden hier geen economie les.

Uitspraak van AWuitK op maandag 29 november 2010 om 21:03:
Wellicht kan er een nieuwe uitvinding/service op de markt komen die ervoor zorgt dat men tegen lagere kosten een kaartje kan kopen.


Dan komen we dus weer terug uit bij het begin: we hebben nu de technische middelen om enorm eenvoudig en goedkoop toegangstickets bij de consument te krijgen, waarbij de enorme mogelijkheden van het internet en de thuisprinter de grootste hordes nemen. En dus is het hoogst opmerkelijk dat deze vooruitgang geen prijsdaling met zich heeft meegebracht. Je geeft zelf aan dat zoiets wenselijk is, maar je beseft niet dat de toekomst hier al is.
Waarschuw beheerder
Het is een illusie om te denken dat technische vooruitgang voor de consument kostenbesparende produkten/diensten oplevert.


Uitspraak van actief op dinsdag 30 november 2010 om 10:12:
We houden hier geen economie les.


Nee maar een prijs betalen voor een dienst is niet gewenst. Acceptatie is moeilijk. Alles draait toch in deze om de economie.

Uitspraak van actief op dinsdag 30 november 2010 om 10:12:
we hebben nu de technische middelen om enorm eenvoudig en goedkoop toegangstickets bij de consument te krijgen, waarbij de enorme mogelijkheden van het internet en de thuisprinter de grootste hordes nemen. En dus is het hoogst opmerkelijk dat deze vooruitgang geen prijsdaling met zich heeft meegebracht


Klaarblijkelijk is huidige vorm niet de vorm die kan bereiken wat jij wilt. Ipv te zeuren bij de aanbieder kan je ook kijken of er andere mogelijkheden zouden bestaan

Uitspraak van actief op dinsdag 30 november 2010 om 10:12:
Je geeft zelf aan dat zoiets wenselijk is, maar je beseft niet dat de toekomst hier al is.


Nu is nu en morgen is de toekomst.

Niemand maar ook niemand gaat jij vertellen waarom die prijs er ligt en wat die prijs dekt. Wellicht kan je RADAR inschakelen in je strijd tegen de kaartenboeren.