een paar kleine herzieningen
ACHTERGROND – Aan het begin van dit decennium kreeg de hardcore-scene een flinke ‘opdonder’. Bezoekersaantallen slonken, mensen uit de scene kregen een ander gezicht – met name door een andere kledingstijl – en grote organisaties weken hierdoor van hun hardcore-concept af. Mysteryland schrapte als één van de eerste grote feesten hun hardcore-area van de planning, waarna enkele anderen dit voorbeeld volgden.
Nu, bijna 10 jaar later, is het hardcore-wereldje flink op aan het leven. Behalve een enorme schare nieuwe dj’s en hardcore-producers, is hardcore nu opgesplitst in allerlei verschillende subgenres. Eén van de eerste subgenres was industrial hardcore, wat eigenlijk een rauwere versie van hardcore is met een wat minder melodieuze toon. Kregen dit soort genres eerder een speciale area/zaal op middelgrote en grote evenementen, tegenwoordig heeft ieder subgenre wel haar eigen feestje. Om te polsen hoe het tegenwoordig staat met de hardcorescene en vooral met de subgenres, nam uw Webson-reporter afgelopen zaterdag een kijkje bij het Eindhovense evenement ‘Noize’, waarvoor twee zalen gereed waren gemaakt. Dit waren een techno&schranz area, en een darkcore/frenchcore/industrial hardcore zaal met in dit artikel de nadruk op de hardcore-area.
Dat techno/schranz en hardcore-stijlen heel erg van elkaar verschillen, bleek alleen al uit het publiek wat in beide area’s stond, alle kale partygangers, lonsdalejongeren en aussi-gabbers stonden in de industrial zaal terwijl de wat minder uitbundig geklede bezoekers in het techno-zaaltje stonden. Ook kwamen er een aantal gothic-achtige mensen op de industrial area af. Van een agressieve of negatieve sfeer kon je absoluut niet spreken; binnen dit zeer diverse publiek kon je geen spoor van agressie ontdekken. Mensen doen hier zelfs de deur voor elkaar open, en dat kom ik in de meeste ‘normale’ discotheken nog niet eens tegen. Nog zo’n vooroordeel dat bijna iedereen heeft over de hardcore-scene is dat er volop drugs wordt gebruikt. En dat vooroordeel moet ik min of meer bevestigen. Vooral de diehard-gabbers zie je met enorme ogen of onnatuurlijke kaakhoudingen rondlopen, en dat wijst bijna altijd op het gebruik van een harddrug. Onder bezoekers die niet zo extreem hardcore gekleed zijn, lijkt het drugsgebruik véél minder te zijn.
De lonsdalekleren lijken wel weer een beetje uit de mode te raken. Bestond 5 jaar geleden minstens de halve zaal uit kale lonsdalers met kisten, op dit evenement waren het vooral gabbers met trainingspakken. De lonsdale-hype raakte een beetje in het slob toen het merk gelijk werd gesteld aan racisme, waarna het nieuwe motto ‘lonsdale loves all colors’ werd op sommige shirts. Vooral in wat kleinere gemeentes zie je nog lonsdalejeugd, maar daarbuiten lijkt dit steeds minder aandacht van de jeugd te krijgen. Een shirt met het logo van een dj is veel meer in trek. Het dragen van hardcore-gerelateerde kleding is bovendien ook wat minder essentieel geworden voor fans binnen het hardcore-wereldje.
Het ouderwets hakken (wie kent het niet uit clips als ‘hakken&zagen’, en dergelijke clips uit de jaren negentig) veranderd daarentegen nauwelijks. Op ‘Noize’ waren er niet bijster veel mensen op de dansvloer, maar waar wel zag je dat typische ouderwetse dansstijltje, met hier en daar een mix met het moshen uit de rock-scene. Wat dat betreft hebben de verschuivingen in de muziekgenres en het publiek nauwelijks effect op de dansjes.
Wat verder opvallend was op dit evenement, was het vrij lage bezoekersaantal. De organisatie had duidelijk gerekend op meer bezoekers, en dat lijkt wel vaker het probleem te zijn met dit soort subgenres in Limburg en Noord-brabant. De ‘mainstream’ (normale) hardcore trekt volle zalen, maar voor subgenres als ‘frenchcore’ en ‘UK hardcore’ lijkt een stuk minder animo te bestaan. Deze subgenres lijken bovendien vaak ook een stuk minder in trek bij de gabbers, en meer bij een ander soort publiek. In de Randstad trekt het genre veel meer bezoekers. Eén ding staat wel vast, met de opkomst van deze nieuwe vormen van hardcore, ontstaat ook een ander soort publiek, en dat is misschien wel de oorzaak van deze opleving.
Brong: http://www.webson.nl/?p=1619
ACHTERGROND – Aan het begin van dit decennium kreeg de hardcore-scene een flinke ‘opdonder’. Bezoekersaantallen slonken, mensen uit de scene kregen een ander gezicht – met name door een andere kledingstijl – en grote organisaties weken hierdoor van hun hardcore-concept af. Mysteryland schrapte als één van de eerste grote feesten hun hardcore-area van de planning, waarna enkele anderen dit voorbeeld volgden.
Nu, bijna 10 jaar later, is het hardcore-wereldje flink op aan het leven. Behalve een enorme schare nieuwe dj’s en hardcore-producers, is hardcore nu opgesplitst in allerlei verschillende subgenres. Eén van de eerste subgenres was industrial hardcore, wat eigenlijk een rauwere versie van hardcore is met een wat minder melodieuze toon. Kregen dit soort genres eerder een speciale area/zaal op middelgrote en grote evenementen, tegenwoordig heeft ieder subgenre wel haar eigen feestje. Om te polsen hoe het tegenwoordig staat met de hardcorescene en vooral met de subgenres, nam uw Webson-reporter afgelopen zaterdag een kijkje bij het Eindhovense evenement ‘Noize’, waarvoor twee zalen gereed waren gemaakt. Dit waren een techno&schranz area, en een darkcore/frenchcore/industrial hardcore zaal met in dit artikel de nadruk op de hardcore-area.
Dat techno/schranz en hardcore-stijlen heel erg van elkaar verschillen, bleek alleen al uit het publiek wat in beide area’s stond, alle kale partygangers, lonsdalejongeren en aussi-gabbers stonden in de industrial zaal terwijl de wat minder uitbundig geklede bezoekers in het techno-zaaltje stonden. Ook kwamen er een aantal gothic-achtige mensen op de industrial area af. Van een agressieve of negatieve sfeer kon je absoluut niet spreken; binnen dit zeer diverse publiek kon je geen spoor van agressie ontdekken. Mensen doen hier zelfs de deur voor elkaar open, en dat kom ik in de meeste ‘normale’ discotheken nog niet eens tegen. Nog zo’n vooroordeel dat bijna iedereen heeft over de hardcore-scene is dat er volop drugs wordt gebruikt. En dat vooroordeel moet ik min of meer bevestigen. Vooral de diehard-gabbers zie je met enorme ogen of onnatuurlijke kaakhoudingen rondlopen, en dat wijst bijna altijd op het gebruik van een harddrug. Onder bezoekers die niet zo extreem hardcore gekleed zijn, lijkt het drugsgebruik véél minder te zijn.
De lonsdalekleren lijken wel weer een beetje uit de mode te raken. Bestond 5 jaar geleden minstens de halve zaal uit kale lonsdalers met kisten, op dit evenement waren het vooral gabbers met trainingspakken. De lonsdale-hype raakte een beetje in het slob toen het merk gelijk werd gesteld aan racisme, waarna het nieuwe motto ‘lonsdale loves all colors’ werd op sommige shirts. Vooral in wat kleinere gemeentes zie je nog lonsdalejeugd, maar daarbuiten lijkt dit steeds minder aandacht van de jeugd te krijgen. Een shirt met het logo van een dj is veel meer in trek. Het dragen van hardcore-gerelateerde kleding is bovendien ook wat minder essentieel geworden voor fans binnen het hardcore-wereldje.
Het ouderwets hakken (wie kent het niet uit clips als ‘hakken&zagen’, en dergelijke clips uit de jaren negentig) veranderd daarentegen nauwelijks. Op ‘Noize’ waren er niet bijster veel mensen op de dansvloer, maar waar wel zag je dat typische ouderwetse dansstijltje, met hier en daar een mix met het moshen uit de rock-scene. Wat dat betreft hebben de verschuivingen in de muziekgenres en het publiek nauwelijks effect op de dansjes.
Wat verder opvallend was op dit evenement, was het vrij lage bezoekersaantal. De organisatie had duidelijk gerekend op meer bezoekers, en dat lijkt wel vaker het probleem te zijn met dit soort subgenres in Limburg en Noord-brabant. De ‘mainstream’ (normale) hardcore trekt volle zalen, maar voor subgenres als ‘frenchcore’ en ‘UK hardcore’ lijkt een stuk minder animo te bestaan. Deze subgenres lijken bovendien vaak ook een stuk minder in trek bij de gabbers, en meer bij een ander soort publiek. In de Randstad trekt het genre veel meer bezoekers. Eén ding staat wel vast, met de opkomst van deze nieuwe vormen van hardcore, ontstaat ook een ander soort publiek, en dat is misschien wel de oorzaak van deze opleving.
Brong: http://www.webson.nl/?p=1619
laatste aanpassing

















