Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine.
Het octaangehalte wordt aan de brandstofpomp meestal aangeduid met de afkorting RON. RON staat voor Research Octane Number, een gestandaardiseerde methode voor de bepaling van het octaangehalte in een testmotor.
Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
Je weet, ik heb niet gestudeerd he, maar ik heb altijd begrepen dat een hoger octaan gehalte juist een "koelere verbranding" heeft, zodat je opgevoerde motor niet vast smelt....... waar of niet ???
Aan de meeste benzinestations kan men benzine in twee soorten vinden, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen euro 95 in auto's die super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel, maar is niet nodig. De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motor-management bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip te verlaten. Deze ingreep gaat echter wel gepaard met een vermindering van het vermogen.