Vraag me al een tijdje af, wát is er anders aan de techniek van een Technics dat het zo duur moet zijn, en andersom, waarom is een OEM met al zijn snufjes zo goedkoop in vergelijking? betaal je voor het merk? betaal je voor de kwaliteit van de gebruikte componenten? wát is het?
In het geval van Technics de laatste jaren puur voor de merknaam en het stukje kwaliteit.
Vergeet niet dat de wereld verder gaat en ook de dj zich door de jaren heen steeds aan het ontwikkelen is geweest. Technics had daarin de SL ook mee kunnen laten ontwikkelen maar wat heeft men gedaan? 25 jaar lang achterover leunen en genieten van het patent wat men had waarbij de platter een onderdeel was van de motor. Het enige wat men bij Technics heeft gedaan is zinloze knoppen toevoegen en de fouten gewoon laten zitten.
Het contragewicht op de SL is te zwaar voor veel elementen, om die reden moet je bijvoorbeeld een metalen plaatje monteren tussen headshell en element bij een Stanton 500 omdat je anders niet genoeg naalddruk kunt genereren, de anti skating is pas op het laatste model aangepast evenals de target lights terwijl de led toch al een paar jaar bestaat om nog maar te zwijgen over de ronduit belabberde plaatsing van de aan/uit knop.
Technics heeft dus niet meer gedaan dan achterover leunen en geld gevangen voor een draaitafel die ooit de standaard is geworden omdat ie voldeed aan de eis en betaalbaar was want de beste draaitafel was het zeker niet toen hij op de markt kwam... wel betaalbaar.
Dat de rest van de merken wel door heeft ontwikkeld is een logisch gevolg van het patent wat Technics had, je moet tenslotte ergens mee komen wil je de standaard verslaan. Een display kan heel handig zijn wanneer je corrigeert met de pitch fader in plaats van met je tengels aan het plateau te zitten. Het overshoot verhaal bij een handmatige correctie heeft technics nooit iets aan gedaan, wij hebben er mee leren leven en merken het niet meer maar een OEM bak is op dat punt verder geperfectioneerd.
Daarnaast zijn extra features geen verplichte dingen die je moet gebruiken en de knoppen zitten ook niet echt in de weg dus ik vind dat persoonlijk een non issue, hetzelfde verhaal wat betreft het gelijk lopen... ik kan het zonder problemen en ik ben echt geen bijzonder goede dj dus als ik het kan...
Dat Technics het zo lang heeft vol kunnen houden is te danken aan het patent wat men had en niet omdat het bedrijf zo'n geweldig product had. Een ander kan ook een geweldig product maken blijkt nu en omdat Technics nooit door heeft ontwikkeld heeft ze dat toch een behoorlijke tik gegeven.
Als Technics door had ontwikkeld en net zo'n product neer had gezet als de OEM bak had geen hond een Synq, Akiama of Citronic gekocht. Technics heeft het echter na gelaten en door de jaren heen is de kennis die men had verdwenen , dat bleek maar al te goed uit de M5G met zijn anti skip systeem wat behalve niet werkte ook nog eens je vinyl sloopte (welke imbeciel bedenkt het om een toonarm vast te zetten in een groef

).
De OEM is dus een door ontwikkeling van iets wat er al was, de SL. Alleen nu geperfectioneerd tot in de puntjes.
Dat jij aan halat er niet beter van te gaan draaien... je hebt helemaal gelijk. Het zou ook van de pot afgerukt zijn wanneer nu ineens iedereen beter ging draaien. Neemt niet weg dat je voor minder geld wel een door ontwikkeld product aan kunt schaffen welke je ook nog eens diverse extra's bied zoals een hogere torque die als resultaat heeft een mooier correctie gedrag, geen klik meer in de fader, een led die heel blijft in plaats van een gloeilampje etc.
Neemt niet weg dat de SL ook nog steeds zijn sterke punten heeft, behalve zijn vintage cq cult status is het ook nog steeds een goede draaitafel (wel duur betaald maar nog steeds goed) met een goede interne demping en een goede toonarm.
Is het jammer dat het merk verdwijnt? Nee ik zelf vind van niet want het enige goede wat echt onderscheidend en van enige vorm van betekenis is geweest was de SL1200. Alle andere producten waren prima alternatieven voor die vaak een klap minder geld kosten.
Aantal producenten heeft samen onderzoek en ontwikkeling gedaan van deze tafel en de kosten gedeeld. nu brengt iedere producent deze tafel op de markt onder het eigen merk.
Niet dus... de draaitafel is ontworpen door hopin (grote fabrikant waar veel OEM spul vandaan komt maar ook Denon, Numark e.d geproduceerd word).
Het vermoeden is nog altijd dat de draaitafel ontworpen is voor één merk maar dat deze niet kon leven met een beperkte tijd van alleenrecht waarna de draaitafel als OEM model de wereld in is geschopt. Alle merken die het apparaat verkopen hebben daar echt 0,0 research en development in gestopt.