Weinig mensen kennen de echte persoon achter Jan Liefhebber.
Ga eens zelf na hoeveel mensen je echt kent. Dan blijft maar een kleine groep van vrienden en familie over. Natuurlijk ken ik heel veel mensen en veel mensen kennen mij en ik het is ook hartstikke leuk om mensen te leren kennen, maar echt kennen is iets heel anders. Maar: de echte Jan Liefhebber dus! Ik ben 1974 in Arnhem geboren. Mijn vader is Nederlands en mijn moeder Duits. Toen ik klein was zijn we naar Iran verhuisd omdat mijn vader daar een baan had. Toen de revolutie uitbrak, moesten we snel het land verlaten. We zijn in Duitsland beland. Omdat mijn ouders gingen scheiden, bleef ik ook in Duitsland wonen tot mijn 15de, waarna ik weer naar Nederland terugkwam. Helaas kon ik geen woord Nederlands en ik moest naar een internationale schakelklas om de taal te leren zodat ik in het reguliere onderwijs deel kon nemen. Dit verklaart mijn Duitse accent. In Duitsland was ik fanatieke skater, was zelfs in de top 50, maar eenmaal in Nederland kende ik niemand die dat deed en alleen skaten is niet leuk dus ik storte me op mijn andere hobby: muziek. Na een tijdje zanger te zijn geweesd in een Punk band ontdekte ik Dancemuziek. Er was toen alleen mellow of gabber in Nederland, dus ik reisde heel Duitsland af op zoek naar feesten. Het duurde niet lang voordat ik zelf platen ging draaien thuis op twee
belt drive turntables met zelfgebouwde pitch. Hoewel de feesten in Duitsland heel vet waren, was er niets te doen in Nederland. Clubs hadden ook geen belangstelling voor techno. Toen heb ik samen met Mark (Mark Generator) besloten om zelf feesten te geven. Een vriend van ons had een PA en al snel hadden we onze eerste locatie gevonden: een kraakpand in Nijmegen. Jaren lang hebben we underground feesten gegeven op verschillende locaties totdat ik er helemaal genoeg had van de Nederlandse wetgeving. De politie ging steeds harder optreden en ik werd zelfs gearresteerd voor het oprichten van een criminele organisatie, en dat alleen maar voor het geven van feesten! Hoewel ik tegenwoordig betaald wordt om te draaien, ben ik mijn wortels absoluut niet vergeten. In september heb ik nog gedraaid op een demonstratie in Nijmegen tegen het kraakverbod.
Nijmegen is de mooiste stad van Gelderland.
Dat vind ik wel. Dit komt niet alleen door de mooie gebouwen en omgeving, maar ook door de sfeer. In Nijmegen voel ik me echt thuis. Nijmegen heeft al jaren een hele intense muziek scene. Doornroosje was toonaangevend voor techno lang voordat het in de Randstad populair werd. Nu is er ook de Matrixx die een andere doelgroep bedient, maar erg succesvol is. Nijmegen telt ook een handvol DJ's / producers die naar mijn idee echt toekomst hebben.
Zonder [label=270]{element is niet toegankelijk} was ik niet geworden wie ik nu ben.
Dit vind ik heel moeilijk om te beantwoorden. [label=270]{element is niet toegankelijk} is eigenlijk een voor mij uit de hand gelopen hobby. Voor 1995 draaide ik op feesten, na 1995 draai ik nog steeds maar ik heb ook een label er naast. Het label geeft mij wel leuke mogelijkheden. Highland Beats showcases waarbij ik met andere artiesten van mijn label optreedt vind ik erg leuk om te doen. Dan heb je een hele avond muziek die ik tof vindt, beter kan toch niet! Ik heb ook door het label veel mensen leren kennen die ik echt respecteer.
Het feit dat de DataFlow record shop niet goed van de grond kwam komt omdat NL niet klaar is/was voor hardtechno.
Dataflow Records bestond 5 jaar en de eerste 4 jaar liep het heel goed. Begin 2006 merkte ik helaas dat veel mensen platen haalden bij webwinkels voor 6 a 7 euro. Hiermee kon ik niet concurreren en ik heb besloten iets anders te gaan doen. Ik was toch niet van plan om mijn hele leven achter de toonbank te blijven staan. Ik verkocht trouwens alle soorten elektronisch muziek, van electro naar minimal naar hard techno. Ik draai ook geen hard techno oftewel schranz, dus kan ik niet beoordelen of NL er klaar voor is.
In Nederland word ik niet begrepen, gezien het feit dat ik populairder ben in het buitenlandEr zijn heel veel misvattingen over mij in Nederland. Ik kom uit de Free Party scène en begin jaren 90 heb ik platen van Drop Bass Network, IST, Mononom enz gedraaid. Dit heeft mij jarenlang achtervolgd. Mensen dachten dat ik heel hard zou draaien. Tegenwoordig draai ik compleet anders, mijn favoriete producers op dit moment zijn o.a. Hertz, Drumcomplex. Cave, Chris Liebing en Motor, dat kun je niet hard techno noemen. Of ik nou populair ben of niet maakt mij niet uit. Ik doe gewoon mijn ding en als andere mensen het ook tof vinden, ben ik blij. Smaken verschillen nou eenmaal en het is ook goed zo.
De Technotrixx avonden zijn voor mij een opstap naar het grotere werk.
Het is erg leuk om op de Technotrixx avonden te draaien, maar voor die tijd had ik al over de halve wereld gedraaid, O.a. in Japan, Mexico, America en de rest van Europa inclusief natuurlijk in de Century Circus tent op Nature One en op Awakenings Festival.
Q-dance is het beste wat me de laatste tijd overkomen is.
Ik heb 2x voor Q-Dance gedraaid en ben gewoon geboekt zoals veel andere artiesten. Een track van mij is op hun label uitgekomen in 2004. Verder hoor ik er niet bij of zo. Het was wel een leuke verassing toen ze mij vroegen of ik met Highland Beats een area wilde hosten op Teqnology. Ze pakken echt groot uit op hun feesten en ik vind de productie en techniek van de Q-dance evenementen erg professioneel.
Liever wereldwijd bekend bij het grote publiek dan bij een beperkte kern van echte liefhebbers.
Het is vleiend als je geboekt wordt om in een ver land te draaien. Ik zal nooit mijn eerste bezoeken aan Japan en Brazilie vergeten. De mensen hebben mij met zo veel respect behandeleld en hebben mij werkelijk in de watten gelegd. Maar het is net zo vleiend als iemand in Nederland mij een compliment geeft voor een set of voor een plaat die ik heb gemaakt.
Als Highland Beats volgend jaar 12 jaar bestaat maken we een tour door heel Europa.
Samen met Claudia, mijn tourmanager ben ik een concept aan het uitwerken. We willen een concept neerzetten die iets terug geeft aan iedereen die ons heeft gesteund tijdens de laatste 12 jaren. Op de tour gaat Drumcomplex mee, soms gaan we back2back draaien. Ook wil ik special performances van Nimbuz, F-Supreme (Peter Horrevorts) en andere Highland Beats artiesten integreren. In Nederland wil ik up-coming DJ’s van eigen bodem de opening sets laten verzorgen. Er zullen ook speciale visuals worden gepresenteerd
door een van Nederlands beste VJ’s: E202.
![[photo id=251514 size=medium right clear]](https://photo.partyflock.nl/251514/main/Emporium-130-Jan-Liefhebber.jpg)
Het Nederlandse technopubliek is te verwend.
Er zijn tegenwoordig zo veel feesten dat je inderdaad verwend wordt hier in Nederland. Ik vind het hokjes denken en al die subgenres soms een beetje zorgwekkend. Het is jammer dat sommige mensen dingen afkraken omdat het te hard is of te soft terwijl alleen maar de kwaliteit van de muziek belangrijk is.
Vinyl sterft een langzame dood.
Vinyl verkoop zal voor de echte Liefhebber en de DJ blijven. Ik zou mijn platen op dit moment absoluut niet inruilen voor MP3’s. Ik vind de kwaliteit van de MP3 namelijk niet goed genoeg voor een hoogwaardig PA wat in de meeste clubs aanwezig is. Persoonlijk mis ik de dynamiek en de warmte van de sound.
Ik word ontzettend moe van de hele discussie rondom minimal en schranz.
Of ik vind iets goed of niet.. het is heel normaal dat mensen groepjes vormen maar ik hou me daar niet meer zo mee bezig. Dat afkraken van de smaak van een ander is compleet zinloos.
En als laatste nog 3 zinnen die je aan mag vullen: wat je in 2007 van Jan Liefhebber kunt verwachten is….
In 2007 komen er veel producties van Jan Liefhebber vs Nimbuz uit. Om te beginnen komt er een plaat uit op HZ Trax, het label van Hertz, dan komt er een opvolger van Falling Stars op X-Trax en een release op Highland Beats.Verder veel draaien en met de tour bezig zijn.
Vroeger luisterde ik naar……
Voordat er techno was luisterde ik voornamelijk bands zoals Front 242, Siousxie and the Banshees, Depeche Mode en the Cure en nog steeds trouwens. In Maart ga ik naar een concert van Nine Inch Nails in Paradiso, als ik er tijd voor heb ben ik altijd in voor een goed concert.
Platen die ik nooit uit mijn platentas zal halen zijn.....
Het zou een beetje saai zijn als ik in iedere set hetzelfde plaat zou draaien. Je hebt wel klassiekers zoals Red 3 van Dave Clarke die het steeds goed doen, maar om ze dan altijd mee te nemen is een beetje overdreven.
Jan, bedankt voor je tijd & moeite en succes in de toekomst! Alle leden die input hebben geleverd voor vragen en / of stellingen ook zeer zeker bedankt! Kijk voor meer informatie over Jan Liefhebber of zijn label Highland Beats op de site van Highland Beats. Als bonus bij dit interview mag Partyflock van Jan Liefhebber 10 vinyls weggeven. Klik HIER als je met die actie mee wilt doen!



























![[]V[]](/images/user/32149_227777.jpg)







![Empathy [BTR]](/images/user/68927_1659640.gif)









![[MOH-Radio] Mercenary](/images/user/48978_2184752.jpg)























