Luna en techno, de combinatie is misschien nog wat onwennig maar sterk is hij zeker. Dat de sympathieke Hagenees prima uit de voeten kan met drie draaitafels en een bende technoplaten is allang geen geheim meer. Met zijn mixtechnieken en zijn voorliefde voor de ‘drive’ in een set krijgt hij alle voetjes van de vloer. Nou ja, bijna alle, want er zullen altijd wat in hun hokjes vastgeroeste figuren langs de kant staan. Daar heeft Luna maling aan en terecht. “Er zullen best mensen zijn die vinden dat ik niet op een technofeest thuis hoor maar dat hou je toch altijd wel.” Nu Luna plannen heeft om een eigen technolabel te beginnen en hij vaker te zien is op (hard)techno feesten is het een mooi moment om hem eens aan een vragenvuur te onderwerpen.
Luna, allereerst: waarom techno, wat heb je er precies mee?
“Ik draai veel verschillende stijlen en doe dat allemaal met net zoveel plezier, maar techno is voor een DJ toch wel de ultieme stijl om te mixen. Je kunt veel experimenteren en je mengpaneel echt als instrument gebruiken omdat de platen vaak lange stukken zonder breaks bevatten. Bij hardstyle ben je daarin toch wat meer beperkt omdat er veel breaks in de platen zitten. Bovendien kan je een mooie opbouw maken in een technoset waarbij je echt naar een climax toewerkt met meerdere platen. Bij hardstyle zit de climax meestal in elke plaat afzonderlijk. In techno zit een bepaalde aanstekelijke drive, je blijft maar gaan! Eind jaren negentig ontdekte ik techno. De hardcore zat op een dieptepunt en ik was zoekende naar nieuwe uitdagingen. De oude Detroit platen vond ik nog wat kaal en leeg. Techno heeft zich echt heel goed ontwikkeld. De producties van nu klinken heel erg vol.
Welke platen vind je goed?
“Ik vind dat heel lastig om te zeggen. Er is niet een speciaal label waar ik blind alles van koop of een bepaalde producer die er voor mij uitspringt, ik heb heel veel platen die ik super vind. Maar als ik toch iets moet noemen vind ik een label als Intec vaak goede platen uitbrengen. Producties van bijvoorbeeld Lars Klein en Speedy J vind ik meestal ook wel goed.”
In 2003 draaide je op Shockers tussen Speedy J en Rush in, dat was eigenlijk een moment waarna je toch vaker techno had kunnen draaien want de reacties waren erg positief. Waarom is dat sindsdien zo weinig gebeurd denk je?
“Aan die set heb ik hele mooie herinneringen. Zo’n enorme hal vol mensen, primetime en vooraf was er al veel om te doen geweest. Mijn optreden zou de doodsteek voor techno zijn en meer van dat soort onzin. Achteraf bleken veel mensen het prima naar hun zin gehad te hebben en wie het niet trok kon altijd nog naar de ICT waar ze puur techno draaiden. Ik heb daarna regelmatig geprobeerd om techno in m’n hardstyle sets te combineren maar dat sloeg niet altijd aan. Op feesten waar een opbouw in de avond zit met verschillende stijlen, zoals Shockers vinden mensen het leuk, maar op een puur hardstyle feest blijft het toch moeilijk. Ik heb daarna ook niet echt de tijd ervoor genomen om me meer op techno te richten. Ik had het erg druk met andere stijlen en wilde eerst de geheimen van de studio leren. Nu is de tijd gekomen om me ook op het produceren van techno te gaan richten.”
Je gaat dus zelf technoplaten uitbrengen. Wat maakt voor jou een technoplaat goed?
“Na de zomermaanden die altijd enorm druk zijn ga ik een nieuw technolabel starten waarbij ook mijn vrienden en tevens technoliefhebbers Thilo en Evan Forrest betrokken zullen worden. Een goede technoplaat heeft een lekkere drive. Je moet hem ‘voelen’. Mensen zeggen soms tegen me: "Ik vind techno zo eentonig!" Dat ligt er dus maar net aan, er zijn zoveel verschillende soorten techno. Natuurlijk zijn er heel monotone platen die je saai kunt vinden, maar er zal ook wel een publiek voor zijn dat daar voor gaat. Je moet de juiste platen eruit pikken en daar een mooie mix van maken. Is misschien een open deur maar daar zit wel de sleutel tot succes, wanneer draai je wat? Met downtempo heb ik niet zoveel al kan ik sommige minimal platen wel waarderen. Maar het gaat bij mij altijd om de drive in een plaat. Niet alleen in techno hoor! Ook in hardcore, hardstyle, of groove. In mijn sets pak ik toch altijd de platen die het publiek kan waarderen. Het hoeft niet altijd allemaal zo moeilijk en verantwoord, het gaat om het feest. Je moet de mensen vermaken, niet alleen maar je eigen ding staan te doen.”
Cliché vraagje maar we zouden toch graag een antwoord willen. Welke techno DJ’s kan jij waarderen? Voor wie heb je bewondering en waarom?
“Ik heb geen namen voor je. Maar ik heb sowieso veel waardering voor DJ's die voor de volle 100% met hun muziek bezig zijn. Zowel in de studio als op een feest. Ik vind het fascinerend om te zien hoe een DJ in z'n set kan zitten tijdens het draaien. In de techno vind je veel van die DJ’s die echt volledig met de muziek bezig zijn en minder met de show.”
Waarom zal techno nooit zo groot worden als hardstyle of hardcore denk je?
“Techno heeft een wat meer underground imago. Het lijkt wel alsof mensen techno op latere leeftijd steeds meer gaan waarderen. En als je wat ouder bent, ga je over het algemeen niet zo vaak meer naar de massale raves, je voelt je lekkerder in de clubs.”
Toen je in januari een harde technoset draaide op The Chaos Theory waren veel mensen die aanvankelijk sceptisch waren na je set bijna allemaal enthousiast.
“Dat was voor mij een groot compliment en daar doe ik het ook voor. Veel mensen vonden het toch tof en lieten dat ook weten achteraf op de forums. Die feedback vind ik onwijs leuk om te krijgen. Ik hoop dat al die mensen de komende editie weer aanwezig zullen zijn.”
Hoe zie jij de toekomst van techno en je eigen rol daarin?
“Techno bestaat al zolang en na al die tijd ontwikkelt het zich alleen maar verder. Ik probeer daarin m'n eigen ding te doen. Ik weet ook wel dat ik naam heb gemaakt in een ander genre maar ik vind het helemaal niet erg om me te bewijzen. DJ’s als Speedy J of Michel de Hey draaiden vroeger ook andere stijlen. Het is juist een uitdaging. Daarbij vind ik het gewoon heerlijk om te draaien. En ik hoef helemaal niet de nummer 1 te worden in de techno, dat boeit me totaal niet, ik vind het gewoon leuk om voor een publiek te staan en er een goede set van te maken.”
Zou je tot slot commentaar willen geven op de volgende stellingen?
Als je op TeQnology of Awakenings had gestaan was je nu veel verder geweest op technogebied.
“Dat had misschien gekund, maar ik ben van mening dat als je echt iets wil, het uiteindelijk gaat lukken als je maar volhoudt. Ik heb twee jaar geleden een aanvraag voor het Awakenings festival moeten afzeggen omdat ik een week later op een ander groot feest stond. Ik vind dat nog steeds heel jammer, maar ik ga daar niet eeuwig over zitten treuren. Als ik mijn eigen technoplaten uitbreng en deze goed ontvangen worden komen de grote boekingen vanzelf wel.”
Het is moeilijk om geaccepteerd te worden in de technoscene als je bekendheid hebt gekregen door andere stijlen te draaien.
“Dat is absoluut waar, maar het is niet onmogelijk. Ik vind het gewoon leuk om me met meerdere stijlen bezig te houden. En er zullen best mensen zijn die vinden dat ik niet op een technofeest thuis hoor maar dat hou je toch altijd wel. Ik heb daar verder niet zo’n boodschap aan als ik een volle zaal voor me zie springen.”
Benieuwd naar een DJ-set van Luna? Hier (Right Click – Save As!) is alvast een voorproefje van Luna op de technotour!
426 opmerkingen
En aangezien 9 van de 10 techno organisaties vooral hun best doen om maar zo credible mogelijk te boeken en vooral geen bekende naam uit een ander genre durven te boeken omdat dat niet 'mag' is het logisch dat zijn technoboekingen bij lange na niet zoveel zijn als die in de hardstyle...
Tjeerd, wij hebben met de Above & Beyond techno beneden in het Vat (nu Noa) altijd leuke techno line-ups proberen neer te zetten. Soms gelukt en soms niet.
Toen wij via via hoorden dat Luna graag techno wilde draaien leek ons dat een mooie muzikale uitdaging. Helaas was dit prijstechnisch onmogelijk. Dit in tegenstelling tot bijv de technoprijzen van Pavo, Dano en zelfs bijv Marco Bailey (bedoel dan niet zijn huidige prijs).
In mijn ogen zijn bijv K.Cee, Damian Keane, Dano etc qua techno(bekendheid) al verder. Hun prijs voor een (techno) boeking is echter vele malen minder dat wat Luna voor een technoboeking wil hebben. In mijn ogen is er dan nu al wat scheef.
Doordat zijn boekingskantoor zijn technoprijs niet aanpast aan zijn huidige status in de technoscene wordt het denk ik wel moeilijk om je op bepaalde kleinere technofeestjes te "bewijzen" als DJ. Terwijl juist deze feestjes een goede voedingsbodem zijn om je als DJ goed neer te zetten en te laten zien dat je meer in je mars hebt dan menig technoliefhebber denkt.
Door op dit soort feestjes werk je zelf mee aan een goede fundering zodat als je op een groter technofeest staat je veel meer terechte credits hebt.
Ondanks dat ik waardering heb voor Luna zijn ding (ondanks dat ik zelf hardstyle niks vind) blijf ik het wel vreemd vinden dat hij nu ineens meer aandacht krijgt dan bepaalde techno dj's die allang bezig zijn om de waardering te krijgen die ze verdienen.
laatste aanpassing
de hardstyle scene is nu volledig uitgemolken en zie daar ook geen verandering of ontwikkeling in komen. Heb een aantal setjes gehoord van Luna maar ik hou niet echt van de technostijl die hij draait.... over het algemeen beetje platte rommel
helemaal mee eens
laatste aanpassing
vind t opzich jammer, want dan zijn we 'm straks kwijt in de hardstyle.. maar dat denk k eigenlijk niet..
maar hij heeft absoluut gelijk.. er komen steeds meer jongere hardstyle dj's waardoor de ouderen onder gaan leide, en hun eigen weg in gaan slaan.. wat ZEKER jammer is!!
maar toch goed bezig rich
maar hij heeft absoluut gelijk.. er komen steeds meer jongere hardstyle dj's waardoor de ouderen onder gaan leide, en hun eigen weg in gaan slaan.. wat ZEKER jammer is!!
maar toch goed bezig rich
Tjeerd, wij hebben met de Above & Beyond techno beneden in het Vat (nu Noa) altijd leuke techno line-ups proberen neer te zetten. Soms gelukt en soms niet.
Toen wij via via hoorden dat Luna graag techno wilde draaien leek ons dat een mooie muzikale uitdaging. Helaas was dit prijstechnisch onmogelijk. Dit in tegenstelling tot bijv de technoprijzen van Pavo, Dano en zelfs bijv Marco Bailey (bedoel dan niet zijn huidige prijs).
In mijn ogen zijn bijv K.Cee, Damian Keane, Dano etc qua techno(bekendheid) al verder. Hun prijs voor een (techno) boeking is echter vele malen minder dat wat Luna voor een technoboeking wil hebben. In mijn ogen is er dan nu al wat scheef.
Doordat zijn boekingskantoor zijn technoprijs niet aanpast aan zijn huidige status in de technoscene wordt het denk ik wel moeilijk om je op bepaalde kleinere technofeestjes te "bewijzen" als DJ. Terwijl juist deze feestjes een goede voedingsbodem zijn om je als DJ goed neer te zetten en te laten zien dat je meer in je mars hebt dan menig technoliefhebber denkt.
Door op dit soort feestjes werk je zelf mee aan een goede fundering zodat als je op een groter technofeest staat je veel meer terechte credits hebt.
Ondanks dat ik waardering heb voor Luna zijn ding (ondanks dat ik zelf hardstyle niks vind) blijf ik het wel vreemd vinden dat hij nu ineens meer aandacht krijgt dan bepaalde techno dj's die allang bezig zijn om de waardering te krijgen die ze verdienen.laatste aanpassing 1 juni 2006 11:39
Toen wij via via hoorden dat Luna graag techno wilde draaien leek ons dat een mooie muzikale uitdaging. Helaas was dit prijstechnisch onmogelijk. Dit in tegenstelling tot bijv de technoprijzen van Pavo, Dano en zelfs bijv Marco Bailey (bedoel dan niet zijn huidige prijs).
In mijn ogen zijn bijv K.Cee, Damian Keane, Dano etc qua techno(bekendheid) al verder. Hun prijs voor een (techno) boeking is echter vele malen minder dat wat Luna voor een technoboeking wil hebben. In mijn ogen is er dan nu al wat scheef.
Doordat zijn boekingskantoor zijn technoprijs niet aanpast aan zijn huidige status in de technoscene wordt het denk ik wel moeilijk om je op bepaalde kleinere technofeestjes te "bewijzen" als DJ. Terwijl juist deze feestjes een goede voedingsbodem zijn om je als DJ goed neer te zetten en te laten zien dat je meer in je mars hebt dan menig technoliefhebber denkt.
Door op dit soort feestjes werk je zelf mee aan een goede fundering zodat als je op een groter technofeest staat je veel meer terechte credits hebt.
Ondanks dat ik waardering heb voor Luna zijn ding (ondanks dat ik zelf hardstyle niks vind) blijf ik het wel vreemd vinden dat hij nu ineens meer aandacht krijgt dan bepaalde techno dj's die allang bezig zijn om de waardering te krijgen die ze verdienen.laatste aanpassing 1 juni 2006 11:39
Marlin jij slaat de spijker op zijn kop!
Ben het helemaal met je eens!
Ik las ook ergens dat Luna ooit eens bijna op Awakenings stond. Come on get a life, er zijn vele technotalenten voor hem die het veel meer verdienen om op awake te staan! Zoals ik al zei, het is een goede zaak als een dj zich muzikaal ontwikkelt, maar een dj moet zich dan wel bij een styleswitch/style verbreding realiseren dat ie bij zn nieuwe style qua credits en respect helemaal op 0 begint, en zich zoals elk beginner weer moet gaan bewijzen.
maar een dj moet zich dan wel bij een styleswitch/style verbreding realiseren dat ie bij zn nieuwe style qua credits en respect helemaal op 0 begint, en zich zoals elk beginner weer moet gaan bewijzen.
En wie zegt dat hij dat niet doet?
Hij voelt zich echt niet te goed om te openen hoor...
En het 'verdienen' om op Awakenings te staan vind ook dikke onzin. Feit is dat er meer mensen benieuwd zijn naar een technoset van Luna dan naar een set van Pietje Puk of Dennis Vaughn. En als organisator zoek je altijd een balans tussen namen die het 'verdienen' en namen die interessant zijn om te boeken omdat ze een toegevoegde waarde hebben op een line-up. Luna valt wat dat betreft in de 2e categorie...
En dit is al mijn zoveelste reply in deze discussie maar dat vind ik helemaal niet erg omdat het goed is om zo'n kwestie van meerdere kanten te bekijken. En de organisatorische kant wordt vaak vergeten...
Tijdens de 1e editie van The Chaos Theory hadden we een flink vernieuwende line-up vol met mensen die het 'verdienden'. Maar na die avond zit je wel met een behoorlijk verlies. De 2e editie waar wat bekendere namen stonden (en ook Luna) was wel een dik succes, en dat gold zeker ook voor zijn set...
En voor ons heeft Luna op de line-up absoluut een toegevoegde waarde omdat het een bekende naam is die ook nog eens prima op zijn plek is met zijn stijl in de lijn van avond. Daarbij boeken we al genoeg talenten die het 'verdienen'...
donateur
Zoals ik al zei, het is een goede zaak als een dj zich muzikaal ontwikkelt, maar een dj moet zich dan wel bij een styleswitch/style verbreding realiseren dat ie bij zn nieuwe style qua credits en respect helemaal op 0 begint, en zich zoals elk beginner weer moet gaan bewijzen.
Hoezo, hij heeft zich toch al ruimschoots bewezen in de housescene? Techno is ook house hoor. Net als Hardstyle.
donateur
Als ie al zegt dat ie weinig met minimal heeft dan heeft Luna het technogevoel nog niet eens voor 10 % door.
Ik heb ook niks met Minimal hoor. Dat is gewoon een hype onder het trendy techno publiek die nergens over gaat...
Ik begrijp[ best dat dat weer gezien word als terug naar de roots... maar waarom zou je persé iets moeten hebben met het begin van... ook weer zo'n belachelijk dogma! Je kan toch ook juist verfand zijn op muziek doordat het zo'n ontwikkeling heeft doorgemaakt...
Waardering voor het geworden is! Heb ik ook... wat het ooit gewreest is zal mij een worst wezen. We leven NU, niet toen...
donateur
Fuck de hokjes, fuck de puristen, leve de mensen met een passie!!!
Juist!!!
maar een dj moet zich dan wel bij een styleswitch/style verbreding realiseren dat ie bij zn nieuwe style qua credits en respect helemaal op 0 begint, en zich zoals elk beginner weer moet gaan bewijzen.
En wie zegt dat hij dat niet doet?
Dit stukje insinueert dat toch wel degelijk:
In mijn ogen zijn bijv K.Cee, Damian Keane, Dano etc qua techno(bekendheid) al verder. Hun prijs voor een (techno) boeking is echter vele malen minder dat wat Luna voor een technoboeking wil hebben.
Tijdens de 1e editie van The Chaos Theory hadden we een flink vernieuwende line-up vol met mensen die het 'verdienden'. Maar na die avond zit je wel met een behoorlijk verlies. De 2e editie waar wat bekendere namen stonden (en ook Luna) was wel een dik succes
Dat geloof ik ook wel dat het vanuit marketingtechnisch/organisatorisch oogpunt gezien een slimme set is om dergelijke dj's op een feest neer te zetten...
En inhoudelijk, want Luna past prima in de lijn van de avond. 
Wat betreft die prijs weet ik niet precies wat er gevraagd werd maar ik kan me voorstellen dat als je voor een boeking naar Leeuwarden moet en daar andere boekingen voor moet laten schieten het niet zo goedkoop is. Maar dat is verder mijn zaak niet, ben niet zijn zaakwaarnemer ofzo.
r2r: dat geldt toch voor elk interview? Als Promo over club r_AW praat is dat toch ook promotie? Of Sander Kleinenberg over This is...
Wat betreft die prijs weet ik niet precies wat er gevraagd werd maar ik kan me voorstellen dat als je voor een boeking naar Leeuwarden moet en daar andere boekingen voor moet laten schieten het niet zo goedkoop is. Maar dat is verder mijn zaak niet, ben niet zijn zaakwaarnemer ofzo.
r2r: dat geldt toch voor elk interview? Als Promo over club r_AW praat is dat toch ook promotie? Of Sander Kleinenberg over This is...
Volgens mij heeft Luna een verstandsverheldering.
Techno wordt zowiezo veel meer gewaardeerd en is niet zo makkelijk weg te draaien dan die onzettend iq loze hardstyle..
Vind het top en ik ga hem een kans geven ..
Lettt.. me know when and where
Techno wordt zowiezo veel meer gewaardeerd en is niet zo makkelijk weg te draaien dan die onzettend iq loze hardstyle..
Vind het top en ik ga hem een kans geven ..
Lettt.. me know when and where
laatste aanpassing




















