Partyflock
 

Verwend?

anoniem gepubliceerd op
Verwend?
Gisteren was weer zo’n dag. Ik was net klaar met winkelen en het begint te regenen. Nou ja, geen probleem toch? Bel ik gewoon even een taxi. Eenmaal in de taxi doe ik de oordopjes van mijn spiksplinternieuwe ipod in. Even een nummer uitkiezen valt niet mee; tussen al die duizenden nummers kan ik mijn favoriete nummer niet vinden. Na een tijdje gezocht te hebben zet ik een andere goede track op.

Ritmisch beweegt mijn hoofd mee op het dreunen van de bass. Eenmaal thuis aangekomen betaal ik de taxichauffeur. Ik doe de sleutel in het slot en de rolluiken gaan automatisch omhoog. Ik loop naar binnen en geef de katten wat te eten. Ga op de bank liggen, doe de beamer aan en zet een willekeurige zender op. Heerlijk, lekker lui zijn. Na een half uurtje gaat de deurbel, ik doe open. En net op het moment dat ik wou zeggen “ik koop niets aan de deurâ€, zie ik een klein ventje van een jaar of 10 staan met zijn moeder, helemaal doorweekt van de regen. Of ik wat geld over had voor het diabetis fonds? In mijn goede bui nodig ik ze binnen uit om even op te warmen en voor een kopje thee. Ze nemen het aanbod aan. Als we rond de tafel zitten vraag ik: u had toch ook kunnen gaan collecteren als het droog was? De vrouw is stil en zegt na een tijdje. Mijn man is gisteren overleden omdat er geen donornier beschikbaar was. Hij heeft 3 jaar aan de dialyse gelegen. Het jongetje begint te huilen. We proberen nu andere mensen te helpen, zodat niet meer mensen dood hoeven te gaan aan deze verschrikkelijke ziekte. Ik weet niet wat ik moet zeggen dus zeg ik maar; gecondoleerd. Als de vrouw en haar zoontje weg zijn, vraag ik me toch af waarom ze zoiets tegen mij vertelt? Werd het haar eventjes te veel? Maar wat ik me eigenlijk meer afvroeg; is alles wel zo vanzelfsprekend?

Vandaag loop ik door hetzelfde winkelcentrum en de zon schijnt. Ik loop net langs de V&D als ik een zwerver zie zitten. Ik geef hem een euro om wat eten van te kopen. Ik loop door. De moeder en het kind blijven in mijn hoofd hangen. Wat moet die zwerver als het regent? Ja, die wordt zeiknat. Wat als die zwerver een keertje muziek wil luisteren? Ja, dan moet hij mazzel hebben dat er ergens in het openbaar muziek wordt gedraaid. Waar slaapt hij vannacht? Ja, op het bankje in het park. Wat doet hij de hele dag? Ja, bedelen om in leven te blijven. Wat nou als hij ernstig ziek wordt? Ja, dan is hij waarschijnlijk ten dode opgeschreven. Misschien is alle luxe die we hebben niet zo vanzelfsprekend.

Soms hoor ik mensen klagen dat het geluid niet goed is of dat de line-up anders moet. Meestal wordt zo’n feest meteen bestempeld als een stom feest. Maar bedenk je voor je zo’n uitspraak doet, dat je überhaupt naar een feest kan. Tuurlijk kan niet elk feest perfect zijn. Het is allemaal maar net hoe jij het bekijkt. Positief of negatief?

203 opmerkingen

 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van 200% Wouterror op woensdag 9 december 2009 om 10:49:
De enige zware keuze die wij 's ochtends moeten maken is wat voor kleuren sokken we vandaag aantrekken, wat we op onze boterham en wat voor smaakje thee we willen.


:roflol: (Y)

Wat je zegt over de klaagcultuur in Nederland, zeker mee eens. Wat me opvalt is dat ik laatste tijd steeds meer mensen in mijn omgeving dit hoor zeggen, maar dan wel lekker blijven klagen met zijn allen... Vraag me dan af, liggen de wortels van deze klaagcultuur al zo diep in de grond dat we er niks meer aan kunnen doen? Of is het uiteindelijk dan toch de wil? Wel klagen over het klagen, maar er niks aan willen doen, want dan zou je niet meer 'mogen' klagen? 8)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Project Industrial op woensdag 9 december 2009 om 10:34:
wel eens een gesprek met die lui aan gegaan ;) ? ze kunnen je precies uitleggen hoe slecht het soms geregeld is :)


Klopt idd, en je hebt aan de andere kant ook nog zwervers die bewust zijn gaan zwerven en ook geen uitkering of wat dan ook willen... simpelweg omdat ze niks meer met de maatschappij te maken willen hebben, ze willen er van los staan.

Eerst kon ik dat niet begrijpen, maar eerlijk gezegd begin ik hun standpunt de laatste jaren steeds meer te begrijpen.
Waarschuw beheerder
donateur
sterk slot.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 9 december 2009 om 10:55:
Vraag me dan af, liggen de wortels van deze klaagcultuur al zo diep in de grond dat we er niks meer aan kunnen doen? Of is het uiteindelijk dan toch de wil?


Jep..hoop klagen en gezeur..maar er iets aan willen doen? Ho maar!! Dit alles begint al bij de overheid..midden in een grote financieële crisis 100000 onderzoeken starten naar hoe we het op gaan lossen, na een jaar erachter komen dat het toch allemaal niet zo veel nut heeft gehad! Dan gaan onderzoeken waarom de onderzoeken niet goed waren..en inmiddels al 1 1/2 jaar verder en we zijn al lager gezakt dat het punt dan het punt waar we begonnen..

Hier kijk is...ik klaag!;) Typisch Nederlands haha8)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ik vind het persoonlijk niet zo'n hele sterke column.

Dat mensen in de regen gaan collecteren omdat hun man/vrouw wat dan ook net is overleden, is iets waardoor zij zich beter voelen.
Zij hebben immers het gevoel dat ze wat goeds doen.
De zwerver waar jij over praat kan inderdaad zelf er wel voor gekozen hebben om zwerver te worden, of hij heeft in het leven fouten gemaakt waardoor hij
nu niet meer naar die feesten kan en op straat moet leven.
Natuurlijk is dit allemaal al erg genoeg maar kop op.

Ik werk het hele jaar, betaal netjes mijn belastingen (en geloof mij met die belastingen worden we ook niet bepaald verwend).
Daarnaast betaal ik (naar mijn mening) aardig wat geld voor een feest.
En ik ga naar de feesten voor de sfeer, mijn persoonlijke ontlading maar ook vooral voor het geluid!!
Want als het geluid goed is voel ik me goed.

Dus bij het ene feest wordt je meer verwend dan bij het andere feest so be it!
Maar dat geeft ons JUIST wel het recht om te klagen na afloop van een feest, omdat we weten dat het beter kan!
En als we met ons verwende leven maar vaak genoeg klagen, dan worden we misschien wel meer verwend!
En heb ik net als de moeder en zoon / zwever een goed gevoel.....
Waarschuw beheerder
Uitspraak van NL-:devil:ukkie:devil:-NL op woensdag 9 december 2009 om 09:21:
goede colum,
geef eerlijk toe ben strontverwent.
zeker als ik zie dat ik meer heb en meer kan dan andere.
Iedere dag eten op tafel warm bedje,naar feesten kunnen gaan vaak shoppen
Ouders en vrienden die van je houden en waar je terecht bij kunt.
Denk dat ik gek zou worden als ik de luxe meer had,maarja ook daar kun je aan wennen


Mee eens^^
Waarschuw beheerder
donateur
Heel goed verhaal (Y) Je hebt helemaal gelijk ook :yes:
 
Waarschuw beheerder
Wat een super goed verhaal!!!
Ik ben het helemaal met je eens!!!

:yes:
Waarschuw beheerder
eigenlijk zouden er een half jaar geen feesten meer moeten worden gegeven.

dan heeft iedereen daarna misschien wat minder te zeiken over die paar ontbrekende decibellen :-D
Waarschuw beheerder
Positief denken :D doe ik altijd,, en wat die zwerver betreft ;) hij heeft het zelf zover laten komen en als hij niet zo lui was, jatte hij 3 appels en begint te oefenen met jongleren, kan hij geld verdienen ;)
Waarschuw beheerder
iedereen loopt altijd te zaniken over dit soort dingen! het is erg, tuurlijk! maar als je er echt zo om geeft, waarom geef je het geld waarvoor je een kaartje koopt voor een feest dan niet aan dat soort fondsen en/of mensen? zelfde als bekende nederlanders.. veel publiciteit en geld ophalen met acties voor goede doelen maar zelf rijden ze wel een dikke auto en hebben een mooi huis! laat dan een zwerver bij je in wonen!
Werkzaam bij Vier
Waarschuw beheerder
stomme conclusie. Kritisch zijn op een feest heeft niets te maken met het waarderen van wat je allemaal hebt en kan in je leven.
Waarschuw beheerder
donateur
Wat moet die zwerver als het regent


gebruik maken van zijn uitkering die hij gewoon kan aanvragen zodat hij een flatje kan huren

zwerver zijn is een optie in nederland

OT: pluk de dag, vandaag kan de laatste zijn dat je mag genieten van lekkere TEKNOOO!!!!!!
Waarschuw beheerder
De titel van het column sprak mij erg aan..

Maar de conclusie van het verhaal vind ik een beetje zwak.. Soms gebeuren er nou eenmaal dingen in het leven waar je geen invloed op hebt. Een feestje met slecht geluid staat hierlos van.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Qwaribo op woensdag 9 december 2009 om 13:02:
waarom geef je het geld waarvoor je een kaartje koopt voor een feest dan niet aan dat soort fondsen en/of mensen?


Nja, als ze aan de deur komen wil ik ze wel wat geld geven hoor! Maar over het algemeen, die ene euro die je geeft blijft hooguit 10 cent over voor het uiteindelijke doel (was laatst nog op tv)! Als je het goed wil doen, kan je beter zelf naar Afrika gaan en daar van je eigen geld een put bouwen!:)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Die zwerver kan net als ieder ander ook gewoon gaan werken hoor.
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 65798, 65100, 60976}
Waarschuw beheerder
Met de 'TAXI' van de supermarkt naar huis omdat het regent???!! :S

Dat is inderdaad verwend!
 
Waarschuw beheerder
nice one! (Y)
 
Waarschuw beheerder
:respect:
Waarschuw beheerder
Een van de weinige columns waar geen 1000 keer: 'herkenbaar' gereageerd gaat worden:lol:
Waarschuw beheerder
donateur
Herkenbaar.. wat hebben wij het toch goed :)
 
Waarschuw beheerder
herkenbaar


















vind het persoonlijk niet echt een goede column, kon me aandacht er niet echt bijhouden
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Foltergeist op woensdag 9 december 2009 om 00:07:
Overigens vind ik de conclusie erg onnozel, ik ben erg dankbaar voor het leven dat ik heb, maar in de grote overkill aan feesten op het moment mag je best kritisch zijn

Dat is overigens wat anders dan je vermaken, want dat doe ik meestal wel.


en hier ben ik het 100% mee eensch (y)

Ik vind het ook altijd zo'n slap argument als iemand kritisch en eerlijk zijn mening ergens over geeft, dat mensen met opmerkingen komen als "Ach, denk eens aan de kindertjes in Afrika" en dergelijke.. wat heeft dat er in godsnaam mee te maken wat ik van een feest vind? Als ik bijvoorbeeld voor een feest 50 euro voor een kaartje en in totaal 150 euro kwijt ben, en ik krijg daar op het ene feest goede setjes, organisatie en geluid voor terug, terwijl dit op vergelijkbare feesten soms totaal ondermaats is, mag je toch gewoon zeggen dat het slecht was? Maar dat mogen we dan niet zeggen omdat andere mensen helemaal niet naar feesten kunnen gaan ofzo? Wat een onzin..
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Conclusie????
Werkzaam bij Het Fabeltjesstrand
Artiest {SHOWLIST artist 43810, 33114}
Waarschuw beheerder
Als de vrouw en haar zoontje weg zijn, vraag ik me toch af waarom ze zoiets tegen mij vertelt? Werd het haar eventjes te veel?

NEE JE VROEG WAAROM ZE AAN HET COLLECTEREN WAREN!


Soms hoor ik mensen klagen dat het geluid niet goed is of dat de line-up anders moet. Meestal wordt zo’n feest meteen bestempeld als een stom feest.

ALS EEN ZWERVER AL ZIJN GELD HAD GESPAART EN HAD UITGEGEVEN TIJDENS EEN 'KUTFEEST' ZOU HIJ DIT OOK BESTEMPELLEN ALS EEN STOM FEEST.

Verder erg lief en nobel
Waarschuw beheerder
Naast mijn voltijd studie werk ik veel.
Van mijn zuur verdiende centen blijft meestal maar weinig over nadat de vaste kosten zijn betaald omdat een mens ook moet eten en plezier wil maken.

Vertel mij niet dat ik aan een of ander goeddoel één euro moet geven waarvan misschien 1/10 van aankomt waar het voor bedoeld is.

De twist in dit verhaal is naar mijn mening iets te ver gezocht.
Dus omdat mensen te lui zijn om wat voor werk dan ook aan te pakken, of omdat de regering van een of ander 3e wereld land corrupt als de nederlandse politie is en net zo weinig om haar burgers geeft mag ik niet klagen over een feest?? GA WEG!!