Partyflock
 

Kredietcrisis?

door , gepubliceerd op
Kredietcrisis?
De afgelopen en waarschijnlijk de komende tijd is er veel te doen op de Nederlandse en wereld economie. De uitspraak “veramerikanisering van de gemeenschap†blijkt na het omvallen van Amerikaanse banken en het daarmee in zijn teloorgang meeslepen van ontelbare andere banken in de hele wereld, waaronder ook Nederland, een uitspraak die dicht bij de realiteit komt.

Nu zit je zelf lekker op de bank met een hapje en een drankje en je denkt bij jezelf, (er van uitgaande dat je geen geld in icesave of Fortis hebt zitten) wat merk ik daar nu van? Ikzelf probeer altijd op de hoogte te zijn van alles maar ook voor mij is deze crisis, zoals hij genoemd wordt, niet echt te bevatten.

We praten over eentjes en nulletjes waaraan bedragen gehangen worden die niet te bevatten zijn. En vervolgens wordt er door de Nederlandse staat 10 miljard eentjes en nulletjes beschikbaar gesteld aan de ING om ervoor te zorgen dat zij haar financieel gezonde status kan handhaven. Goed bericht zou je denken voor de ING? Beursopening op maandag laat zien dat de aandelen 22% gestegen zijn. Dus ja, een goed bericht, terwijl het voor de Nederlander gewoon een sigaar uit eigen doos is. Vraag en aanbod is een duidelijke zaak en dit werk overal in door maar snap jij het dan nog?

De hele economie hangt op een bepaalde manier in elkaar en lijkt als ontworpen door een groepje Einstein nazaten. En dan wordt verwacht dat men met een bericht op de tv dat er een crisis is, iedereen snapt wat er aan de hand is. Ik vraag me af of meneer Bos überhaupt weet wat er aan de hand is, afgezien van het feit of hij er wat van snapt.

Ook met alle gemeentes die geld bij icesave hadden staan. Allereerst waarom hebben zij zoveel geld over? Betalen we dan toch teveel belasting, of zijn daar de gemeentes gewoon krenterig? Enschede staat lekker in het rood dus bang zijn voor het verliezen van geld hoeven wij niet.

En dan nog die slimme gast in de gemeenteraad van Drenthe. Een paar simpele analyses deed hem inzien dat het tijd werd om het geld bij icesave weg te halen. Hij moet minister van financiën worden!

Dan heb je Balkenende nog. Afgezien van al het commentaar wat hij al over zich heen heeft gekregen heeft hij het helemaal nog zo slecht niet gedaan. Laten we eerlijk zijn, als je kijkt naar Amerika hebben wij het zo slecht nog niet. Wel even voor de duidelijkheid; mijn stem heeft hij niet en nooit gehad.

Maar goed, inderdaad zijn er gevolgen die mensen voelen en ondergaan. Ik als student af en als komend starter op de huizenmarkt zie het nu ook al. Huizen staan lang te koop. Dit was al zo en zal ook nog wel zo blijven, tenzij er wat met de prijzen gaat gebeuren. Het lijkt erop dat die trend is ingegaan. Maar goed, ik durf het nog even niet aan. Met mij ook vele anderen waardoor de huizen ellende nog wel even zal aanblijven. Ook hier een kwestie van vertrouwen, vraag & aanbod.

Dus? Willen wij dat we er weer bovenop komen, hoe dan ook? Dan moeten we gewoon geld gaan uitgeven aan onze eigen economie. Zo is het altijd al geweest. Je denkt dan wat kan ik er aan doen. Nou, jij en ik kunnen daar ook wat aan doen door in de winkel en of supermarkt nu eens niet de 3e wereld-sponsor-de-armen-max-havelaar te kopen, maar eens aan jezelf te denken en Douwe Egberts made in Holland te kopen. Niets mis mee!

Voordat je het weet zijn wij die armen doordat we telkens weer over de grens blijven kijken in plaats van naar ons eigen landje. Klein als we zijn moeten we op onszelf passen, een ander doet het namelijk niet voor ons.

Ik ben helemaal geen fan van de Amerikaanse cultuur maar zij houden wel echt van hun land en vlag. Een beetje meer patriottisme zou de gemiddelde Nederlander niet misstaan!

228 opmerkingen

Waarschuw beheerder
Slecht stuk!
Ik zou je aanraden eerst even wat meer onderzoek te doen voordat je je conlusies trekt, welke nergens op gebaseerd zijn.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ZuAndy op woensdag 5 november 2008 om 00:38:
die 10 miljard is gewoon een lening dus ik vraag me of jij er wel iets van snapt, maar ik snap je punt, maar vind hem toch niet helemaal kloppen bijv. die max havelaar betaal je evenveel belasting voor als DE. En al het geld dat men hier uitgeeft ( aan "made in holland"-producten) komt tenslotte toch bij de hoge piefen terecht.


het is geen lening!!! Het is een op equity-beruste investering, voor (te) laag percentage van 8,5%!!! ik ken geen enkele investeringsmaatschappij die voor dergelijke percentages ene bedrijf in stapt. maar goed, Bos en consorten zullen er vast lang over nagedacht hebben :no:
 
Waarschuw beheerder
Kun je dit wel neerleggen bij de consumenten? In tijden van crises lijkt het me logisch dat mensen niet zomaar een grote uitgaven doen. En dus gaan lenen, bij banken waarvan de meesten denken dat ze risico lopen. Zou jij op dit moment een leuke auto willen kopen? Ik denk het niet..

Nee dit kun je niet neerleggen bij de consumenten.
Bij bedrijven dan? Ik denk het ook niet, in tijden van crises letten consumenten beter op hun geld en gaan dus minder uitgeven. Door dit minder uitgeven gaat de productiecapaciteit omlaag. En als de productiecapaciteit omlaag gaat, verkopen bedrijven minder en verdienen minder. Terwijl de vaste lasten gewoon doorgaan. Dit kan betekenen dat je ten ondergaat, dit zie je al bij de auto-industrie, deze ligt helemaal plat.
Je kunt dus niet verwachten dat bedrijven gaan investeren in tijden van crises.

Dan heb je de overheid, van deze zou je het wel kunnen verwachten. Als zij in tijden van crises juist een spoorweg aanleggen, creëren ze werk. Door dit creëren van werk verdient bijvoorbeeld de spoorwegindustrie meer geld. De werknemers krijgen loon en de 'hoge pieten' krijgen meer winst.
En waar geven ze dit uit?? Bij de supermarkt natuurlijk! Hierdoor creëren zij voor supermarktmedewerkers ook meer werk en meer winst. Deze geven het ook weer uit en daardoor wordt 1 enkele uitgaven 10 keer zo meer waard.
Nu zou je kunnen zeggen, de overheid kan toch niet zomaar een uitgaven doen, en het begrotingstekort dan?
Dit is heel gemakkelijk, door deze uitgaven krijgen ze meer belasting van bijvoorbeeld BTW in de supermarkten.
Maar ook groeit door deze uitgaven de economie, waardoor ze dadelijk in betere tijden meer belasting kunnen vragen.
Deze uitgaven krijgen ze voor een groot deel terug door belastingopbrengsten en hiermee kunnen ze bijvoorbeeld de staatschuld weer aflossen.

Dus leg het niet neer bij de consumenten of bedrijven, maar doe dit bij de overheid!
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
donateur
Zo'n slechte column heb ik nog NOOIT gelezen. Als je er allemaal niks vanaf weet, heb dan ook geen kritiek op anderen.

Het houden van je vlag heeft niets, maar dan ook niets met credietcrisis te maken. Daarnaast heeft Bos hier uitstekend in gehandeld om banken over te komen en bankgaranties te verhogen. Daarnaast zijn veel personen die bij Icesafe hun geld hadden staan, dat geld niet kwijt, door de bankgarantie die in een uitzonderlijk geval door DNB zijn opgevangen en als lening om zijn gezet naar IJsland. Ook is het vrij normaal je spaargeld op een buitenlandse bank te zetten als dat meer opleverd. Mijn spaargeld is ook in handen van Rusland. Waarom niet?

Berust je in je mening niet op een minima aan feitjes die jij toevallig hebt meegekregen!
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 5 november 2008 om 14:21:
Kun je dit wel neerleggen bij de consumenten? In tijden van crises lijkt het me logisch dat mensen niet zomaar een grote uitgaven doen. En dus gaan lenen, bij banken waarvan de meesten denken dat ze risico lopen. Zou jij op dit moment een leuke auto willen kopen? Ik denk het niet..

Nee dit kun je niet neerleggen bij de consumenten.
Bij bedrijven dan? Ik denk het ook niet, in tijden van crises letten consumenten beter op hun geld en gaan dus minder uitgeven. Door dit minder uitgeven gaat de productiecapaciteit omlaag. En als de productiecapaciteit omlaag gaat, verkopen bedrijven minder en verdienen minder. Terwijl de vaste lasten gewoon doorgaan. Dit kan betekenen dat je ten ondergaat, dit zie je al bij de auto-industrie, deze ligt helemaal plat.
Je kunt dus niet verwachten dat bedrijven gaan investeren in tijden van crises.

Dan heb je de overheid, van deze zou je het wel kunnen verwachten. Als zij in tijden van crises juist een spoorweg aanleggen, creëren ze werk. Door dit creëren van werk verdient bijvoorbeeld de spoorwegindustrie meer geld. De werknemers krijgen loon en de 'hoge pieten' krijgen meer winst.
En waar geven ze dit uit?? Bij de supermarkt natuurlijk! Hierdoor creëren zij voor supermarktmedewerkers ook meer werk en meer winst. Deze geven het ook weer uit en daardoor wordt 1 enkele uitgaven 10 keer zo meer waard.
Nu zou je kunnen zeggen, de overheid kan toch niet zomaar een uitgaven doen, en het begrotingstekort dan?
Dit is heel gemakkelijk, door deze uitgaven krijgen ze meer belasting van bijvoorbeeld BTW in de supermarkten.
Maar ook groeit door deze uitgaven de economie, waardoor ze dadelijk in betere tijden meer belasting kunnen vragen.
Deze uitgaven krijgen ze voor een groot deel terug door belastingopbrengsten en hiermee kunnen ze bijvoorbeeld de staatschuld weer aflossen.

Dus leg het niet neer bij de consumenten of bedrijven, maar doe dit bij de overheid!


:no:

slaat nergens op. Het zit hem natuurlijk wel bij de banken, die hebben geen geld, dus wordt lenen duurder, daardoor kunnen bedrijven minder makkelijk investeren, stokt de werkgelegenheid en de economie. De overheid kan nu wel projecten gaan initieren, maar dat kunnen ze echt niet financieren van de BTW.. Hoe kom je daar bij? dat is echt te simplistisch... Daarnaast groeit volgens jouw de economie door het opgeven van grote projecten... ik denk het niet, niet alleen kost het voorbereiden van het project, de besluitvorming etc. enorm veel tijd en geld, ook de uiteindelijke uitbesteding e.d. gaat eerst kosten, voordat het opbrengt. Daarnaast kan dit neit snel geregeld worden, dus hoezo is het een goede manier van reageren op een crisis?

economie is blijkbaar ingewikkelder dan het lijkt.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 5 november 2008 om 14:42:
slaat nergens op. Het zit hem natuurlijk wel bij de banken, die hebben geen geld, dus wordt lenen duurder, daardoor kunnen bedrijven minder makkelijk investeren, stokt de werkgelegenheid en de economie. De overheid kan nu wel projecten gaan initieren, maar dat kunnen ze echt niet financieren van de BTW.. Hoe kom je daar bij? dat is echt te simplistisch... Daarnaast groeit volgens jouw de economie door het opgeven van grote projecten... ik denk het niet, niet alleen kost het voorbereiden van het project, de besluitvorming etc. enorm veel tijd en geld, ook de uiteindelijke uitbesteding e.d. gaat eerst kosten, voordat het opbrengt. Daarnaast kan dit neit snel geregeld worden, dus hoezo is het een goede manier van reageren op een crisis?

economie is blijkbaar ingewikkelder dan het lijkt.


Ik bedoel hiermee te zeggen dat je dit niet bij de consumenten kan leggen. De schrijver van dit column wijst ons erop dat wij meer moeten uitgeven. Ik probeer hiermee duidelijk te maken dat dit niet helpt. We kunnen nederland, of de wereld, laat staan de crises niet redden met het kopen van eigen merk producten en het trots zijn op het eigen land. Dit ligt zeker ingewikkelder in elkaar, zoals je al zegt.

Daarbij komt nog dat deze theorie is gebaseerd op de theotie van Keynes, die wel degelijk heeft gewerkt en Anno 2008 nog goed aanwezig is in de economie en bij de overheid.
Werkzaam bij Play! Events
Waarschuw beheerder
lekker hard maar wel goed geschreven
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 5 november 2008 om 14:51:
Daarbij komt nog dat deze theorie is gebaseerd op de theotie van Keynes, die wel degelijk heeft gewerkt en Anno 2008 nog goed aanwezig is in de economie en bij de overheid.


Keynes is een economisch model gebaseerd op een normale recessie, een model dat overigens niet geheel werkt, maar slechts een aanzet geeft tot het terugverdienen van vertrouwen en een start van bestedingen te geven in de economie. Dit kun je niet doortrekken naar de huidige situatie, vanwege de grootschalige tekorten aan geld en krediet. Ik snap je redenatie verder wel hoor, dat is het niet. Ben het er alleen niet mee eens.
 
Artiest David M
Waarschuw beheerder
donateur
Ook met alle gemeentes die geld bij icesave hadden staan. Allereerst waarom hebben zij zoveel geld over? Betalen we dan toch teveel belasting, of zijn daar de gemeentes gewoon krenterig?


Dat is niet helemaal waar. Dat was niet perse geld wat ze 'over hadden'. Sommige lagere overheden hadden geld geleend, en apart gezet op spaardeposita, om daar later o.a. grote bouwprojecten mee te financieren. Waarom ze die in sommige gevallen op IceSave zetten is wel duidelijk voor wie het gevolgd heeft, aantrekkelijke rente.
Waarschuw beheerder
Gast ik weet niet wat je studeert, maar ik zou maar eens beter opletten, want er klopt niks van je verhaal.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op woensdag 5 november 2008 om 15:15:
Dat is niet helemaal waar. Dat was niet perse geld wat ze 'over hadden'. Sommige lagere overheden hadden geld geleend, en apart gezet op spaardeposita, om daar later o.a. grote bouwprojecten mee te financieren. Waarom ze die in sommige gevallen op IceSave zetten is wel duidelijk voor wie het gevolgd heeft, aantrekkelijke rente.


daarnaast stimuleert de centrale overheid dat lagere overheden zoveel mogelijk rente - opbrengsten moeten zien te vergaren. dus tsja... vind het ook erg makkelijk om dan de gemeentes de schuld te geven. tis gebeurt, jammer dan.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ZuAndy op woensdag 5 november 2008 om 13:04:
explain?


Als je trots op je roodwitblauwe vlag bent mag je dat niet uitbeelden.
Want als je een vlaggetje op je jas laat graferen of laat strijken
word je ten eerste raar aangeke en ten tweede moet je hem er ook gelijk afhalen
als ze politie of [ als je nog op school zit ] de leraar hem ziet.
Want dat is tegenwoordig ookal verboden als hij groter word dan 6 cm
 
Waarschuw beheerder
geen boeiende column, economie komt m'n strot uit en je kunt er verder toch geen kloot aan veranderen

en patriottisme? laat Nederland eerst maar eens wat doen voor ik trots ga zijn op dit land




Uitspraak van Scheveningen Keus op woensdag 5 november 2008 om 15:42:
Als je trots op je roodwitblauwe vlag bent mag je dat niet uitbeelden.
Want als je een vlaggetje op je jas laat graferen of laat strijken
word je ten eerste raar aangeke en ten tweede moet je hem er ook gelijk afhalen


omdat het 99 van de 100 keer ook mensen zijn die er andere bedoelingen mee hebben
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Dit is een typisch onderwerp waar heel veel mensen alles menen vanaf te weten maar er eigenlijk HELEMAAL niks van snappen/weten. Hoe het precies zit ga ik hier ook niet verkondigen want bij de economie hangt alles zo dicht bij mekaar dat je er ooit toch niet de juiste verklaring aan kunt geven dus wil ik geen domme dingen gaan roepen zoals velen hier wel in het extreem doen. Maar de collumnist roept ook maar wat als je toch over zoiets schrijft en dan zo kortzichtig bent tjaaah..

Dan snappen SOMMIGE hierboven mij het toch wel wat beter hoor.
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 5 november 2008 om 12:58:
Wolf is bang: ‘Alles wat ik heb voorspeld, komt uit. Al acht maanden roep ik: ‘Let op, dichter bij de verkiezingen gaan we meer instabiliteit en grotere crisissen zien.’ Oh boy, zie de economische crisis. Soms hoop je dat je geen gelijk krijgt.’

Economische crisis, instabiliteit; maar wat heeft dat met een staatsgreep te maken? Wolf: ‘Een grote crisis is cruciaal om een open democratie te veranderen in een angstige, gesloten samenleving. Het is stap één van in totaal tien stappen die een would-be dictator moet ondernemen om meer macht te krijgen: creëer een interne of externe dreiging.’


mooi stuk w8jij17 (y)

en de ironie is dat de McCain-groep uiteindelijk vooral door de economische crisis verloren heeft :)

goeie zaak !! (y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Scheveningen Keus op woensdag 5 november 2008 om 15:42:
Als je trots op je roodwitblauwe vlag bent mag je dat niet uitbeelden.
Want als je een vlaggetje op je jas laat graferen of laat strijken
word je ten eerste raar aangeke en ten tweede moet je hem er ook gelijk afhalen
als ze politie of [ als je nog op school zit ] de leraar hem ziet.
Want dat is tegenwoordig ookal verboden als hij groter word dan 6 cm


Naam: Destructor!
Geboortedatum: 1994
Favoriete genres: hardcore, terror

:)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Heel goed stukje, goed doordacht ook!
Artiest Poltek
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op woensdag 5 november 2008 om 13:08:
Een slechte column:

1. Het leest niet lekker.

2. Dat de schrijver het niet snapt, betekent niet automatisch dat onze minister van Financiën het ook niet snapt.

3. Het idee dat je door meer consumptieve bestedingen aan Nederlandse produkten* de Nederlandse economie er weer bovenop kunt helpen, is een vreemde mix van achterhaalde Keynesiaanse en isolationistische opvattingen.

*Wat zijn trouwens Nederlandse produkten? Douwe Egberts koffie komt uit Zuid-Amerika en Azië en is deel van een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf.


Inderdaad. En kredietcrisis .... Prima moment om in te stappen :) Laatste week lekker kunnen verdienen op de beurs dankzij Shell en Ahold (Y).

Daarnaast: Amerika kan het maken om alles uit eigen land te kopen, omdat ze bijna alles hebben. Wij zijn nog steeds voornamelijk afhankelijk van andere Economieën zoals Duitsland en Amerika. Waarom zou anders de AEX zo dicht samenhangen met de Dow Jones?
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 5 november 2008 om 16:47:
Wil je hiermee zeggen dan, technopoot


snap je het echt niet?

:aai:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Poltek op woensdag 5 november 2008 om 16:49:
Daarnaast: Amerika kan het maken om alles uit eigen land te kopen, omdat ze bijna alles hebben. Wij zijn nog steeds voornamelijk afhankelijk van andere Economieën zoals Duitsland en Amerika. Waarom zou anders de AEX zo dicht samenhangen met de Dow Jones?


Ehhmm Amerika is zwaar afhankelijk van andere landen waaronder China en de olieproducerende landen.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Knuffeldiertje (L) op woensdag 5 november 2008 om 00:18:
Ik ben helemaal geen fan van de Amerikaanse cultuur maar zij houden wel echt van hun land en vlag. Een beetje meer patriottisme zou de gemiddelde Nederlander niet misstaan!


Slechte column, al ben ik het wel eens met bovenstaande zin. :)
Snap alleen niet wat het met de kredietcrisis heeft te maken..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op woensdag 5 november 2008 om 13:08:
Een slechte column:

1. Het leest niet lekker.

2. Dat de schrijver het niet snapt, betekent niet automatisch dat onze minister van Financiën het ook niet snapt.

3. Het idee dat je door meer consumptieve bestedingen aan Nederlandse produkten* de Nederlandse economie er weer bovenop kunt helpen, is een vreemde mix van achterhaalde Keynesiaanse en isolationistische opvattingen.

*Wat zijn trouwens Nederlandse produkten? Douwe Egberts koffie komt uit Zuid-Amerika en Azië en is deel van een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf.


Mee eens een beetje columnist verdiept zich in de materie alvorens hij erover schrijft.
Beetje populistisch gelul
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 1706, 1940}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Colonel Sanders op woensdag 5 november 2008 om 12:20:
Ik ben helemaal geen fan van de Amerikaanse cultuur maar zij houden wel echt van hun land en vlag. Een beetje meer patriottisme zou de gemiddelde Nederlander niet misstaan!

Yup alleen is dat hier niet mogelijk.
Dat wordt hier racistisch genoemd


Eens
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Bassert op woensdag 5 november 2008 om 16:32:
Uitspraak van Destructor op woensdag 5 november 2008 om 15:42:
Als je trots op je roodwitblauwe vlag bent mag je dat niet uitbeelden.
Want als je een vlaggetje op je jas laat graferen of laat strijken
word je ten eerste raar aangeke en ten tweede moet je hem er ook gelijk afhalen
als ze politie of [ als je nog op school zit ] de leraar hem ziet.
Want dat is tegenwoordig ookal verboden als hij groter word dan 6 cm

[quote] element=column_comment id=59134]Naam: Destructor!
Geboortedatum: 1994
Favoriete genres: hardcore, terror


:roflol:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 5 november 2008 om 17:35:
Snap alleen niet wat het met de kredietcrisis heeft te maken..


Nou als wij er nou eens voor zorgen dat zoals hij al zei niet de max havelaar koffie kopen waarvan de opbrengst naar wie-weet-waarheen gaat, maar gewone koffie zodat de winst die daar gemaakt word ook onder de Nederlander blijft(Y):D
En gebeurt dit op grote schaal dan word onze economie er vanzelf beter op
Maar jah ze willen graag overal aan mee doen en overal voor aan staan en ja als je iets wilt doen kost het geld, mag jij 3x raden waar dat geld wegkomt;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Gastttt.. slechte column (N)!

Als je geen verstand hebt van bovengenoemde economische zaken,
hou je mond dr dan gewoon over :)

Daarbij; Waarom op partyflock?!?
laatste aanpassing
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Bassert op woensdag 5 november 2008 om 16:32:
Naam: Destructor!
Geboortedatum: 1994
Favoriete genres: hardcore, terror


:roflol: