Partyflock
 
­ Nederland

Kredietcrisis?

door , gepubliceerd op
Kredietcrisis?
3 november 2008
De afgelopen en waarschijnlijk de komende tijd is er veel te doen op de Nederlandse en wereld economie. De uitspraak “veramerikanisering van de gemeenschap†blijkt na het omvallen van Amerikaanse banken en het daarmee in zijn teloorgang meeslepen van ontelbare andere banken in de hele wereld, waaronder ook Nederland, een uitspraak die dicht bij de realiteit komt.

Nu zit je zelf lekker op de bank met een hapje en een drankje en je denkt bij jezelf, (er van uitgaande dat je geen geld in icesave of Fortis hebt zitten) wat merk ik daar nu van? Ikzelf probeer altijd op de hoogte te zijn van alles maar ook voor mij is deze crisis, zoals hij genoemd wordt, niet echt te bevatten.

We praten over eentjes en nulletjes waaraan bedragen gehangen worden die niet te bevatten zijn. En vervolgens wordt er door de Nederlandse staat 10 miljard eentjes en nulletjes beschikbaar gesteld aan de ING om ervoor te zorgen dat zij haar financieel gezonde status kan handhaven. Goed bericht zou je denken voor de ING? Beursopening op maandag laat zien dat de aandelen 22% gestegen zijn. Dus ja, een goed bericht, terwijl het voor de Nederlander gewoon een sigaar uit eigen doos is. Vraag en aanbod is een duidelijke zaak en dit werk overal in door maar snap jij het dan nog?

De hele economie hangt op een bepaalde manier in elkaar en lijkt als ontworpen door een groepje Einstein nazaten. En dan wordt verwacht dat men met een bericht op de tv dat er een crisis is, iedereen snapt wat er aan de hand is. Ik vraag me af of meneer Bos überhaupt weet wat er aan de hand is, afgezien van het feit of hij er wat van snapt.

Ook met alle gemeentes die geld bij icesave hadden staan. Allereerst waarom hebben zij zoveel geld over? Betalen we dan toch teveel belasting, of zijn daar de gemeentes gewoon krenterig? Enschede staat lekker in het rood dus bang zijn voor het verliezen van geld hoeven wij niet.

En dan nog die slimme gast in de gemeenteraad van Drenthe. Een paar simpele analyses deed hem inzien dat het tijd werd om het geld bij icesave weg te halen. Hij moet minister van financiën worden!

Dan heb je Balkenende nog. Afgezien van al het commentaar wat hij al over zich heen heeft gekregen heeft hij het helemaal nog zo slecht niet gedaan. Laten we eerlijk zijn, als je kijkt naar Amerika hebben wij het zo slecht nog niet. Wel even voor de duidelijkheid; mijn stem heeft hij niet en nooit gehad.

Maar goed, inderdaad zijn er gevolgen die mensen voelen en ondergaan. Ik als student af en als komend starter op de huizenmarkt zie het nu ook al. Huizen staan lang te koop. Dit was al zo en zal ook nog wel zo blijven, tenzij er wat met de prijzen gaat gebeuren. Het lijkt erop dat die trend is ingegaan. Maar goed, ik durf het nog even niet aan. Met mij ook vele anderen waardoor de huizen ellende nog wel even zal aanblijven. Ook hier een kwestie van vertrouwen, vraag & aanbod.

Dus? Willen wij dat we er weer bovenop komen, hoe dan ook? Dan moeten we gewoon geld gaan uitgeven aan onze eigen economie. Zo is het altijd al geweest. Je denkt dan wat kan ik er aan doen. Nou, jij en ik kunnen daar ook wat aan doen door in de winkel en of supermarkt nu eens niet de 3e wereld-sponsor-de-armen-max-havelaar te kopen, maar eens aan jezelf te denken en Douwe Egberts made in Holland te kopen. Niets mis mee!

Voordat je het weet zijn wij die armen doordat we telkens weer over de grens blijven kijken in plaats van naar ons eigen landje. Klein als we zijn moeten we op onszelf passen, een ander doet het namelijk niet voor ons.

Ik ben helemaal geen fan van de Amerikaanse cultuur maar zij houden wel echt van hun land en vlag. Een beetje meer patriottisme zou de gemiddelde Nederlander niet misstaan!

228 opmerkingen

De nieuwe president van America word gewoon de nieuwe wereldleider, aangezien heel de wereld America als grote voorbeeld ziet, en ze gewoon achterna lopen.
Wat betreft de huizenmarkt... tjah dat heb ik zelf eigenlijk ook nooit begrepen, waarom moeten die dingen zo gigantisch duur zijn :S
 
Helemaal mee eens gewoon geld uit geven dat word dus meer uitgaan :) want dan moet je wel aan leuke dingen uitgeven tóch !?
laatste aanpassing
Nou jah ik hou me er niet echt mee bezig maar ben het wel eens met deze zin..

Ik ben helemaal geen fan van de Amerikaanse cultuur maar zij houden wel echt van hun land en vlag. Een beetje meer patriottisme zou de gemiddelde Nederlander niet misstaan!

Tjah verder lekker gefilosofeerd ;) maar kan me er niet toe verdiepen want dit soort tekst boeit me niet echt :$
goede redenatie (y)
of hij er wat van snapt

die 10 miljard is gewoon een lening dus ik vraag me of jij er wel iets van snapt, maar ik snap je punt, maar vind hem toch niet helemaal kloppen bijv. die max havelaar betaal je evenveel belasting voor als DE. En al het geld dat men hier uitgeeft ( aan "made in holland"-producten) komt tenslotte toch bij de hoge piefen terecht.
Ik ben helemaal geen fan van de Amerikaanse cultuur maar zij houden wel echt van hun land en vlag. Een beetje meer patriottisme zou de gemiddelde Nederlander niet misstaan!

Wat heeft deze uitspraak te maken met de creditcrisis??

Meer geld uitgeven zal de creditcrisis op korte termijn niet bedwingen, al helemaal niet op een manier zoals dat in Amerika gebeurd; ieder gezien 1000 dollar geven ter bevordering van de koopkracht.
Hou goed in gedachte dat meer geld in de economie pompen de inflatie zal doen stijgen. De enige partijen die profiteren van zo'n beleid zijn de Nationale Banken, die letterlijk uit het niets geld creeeren op aanvraag van de overheid en dat met rente terugvragen(belastinggeld).
De ommekeer begint bij berichtgeving. Beurzen hangen van verwachtingen en speculaties aan elkaar. Als er een hausse aan negatieve berichtgeving ontstaat, al dan niet gegrond, dan zal automatisch de crisis serieuze vormen aannemen omdat het vertrouwen verdwijnt. Dat is wat hier gebeurd is :flower:
laatste aanpassing
Uitspraak van Luchèl :bier: op woensdag 5 november 2008 om 00:11:
De nieuwe president van America, Obama
 
strakke txt
 
Ook met alle gemeentes die geld bij icesave hadden staan. Allereerst waarom hebben zij zoveel geld over? Betalen we dan toch teveel belasting, of zijn daar de gemeentes gewoon krenterig? Enschede staat lekker in het rood dus bang zijn voor het verliezen van geld hoeven wij niet.

:-| Gemeentes innen belasting, maar geven dit niet in 1 keer uit. Veel gemeentes (maar ook de provincien en staat) beleggen hun gelden, of zetten ze om in spaartegoeden, bedoelt om voorzieningen te financieren. Overigens is het wel dom om geld te stoppen in een internetbank, dat neem dat domme feit niet weg natuurlijk :P Had beter gemonitord moeten worden.

overigens betalen we te veel belasting, maar dat heeft hier niets mee te maken.

Dan heb je Balkenende nog. Afgezien van al het commentaar wat hij al over zich heen heeft gekregen heeft hij het helemaal nog zo slecht niet gedaan. Laten we eerlijk zijn, als je kijkt naar Amerika hebben wij het zo slecht nog niet. Wel even voor de duidelijkheid; mijn stem heeft hij niet en nooit gehad.

Balkenende en Bos hebben daar niets mee te maken, tis de verdienste van Zalm geweest. Daar plukken wij NU de vruchten van. daarnaast hebben wij in veel mindere mate een creditcard cultuur, wij betalen onze hypotheek gewoon met salaris, en niet met creditcard krediet.

Voordat je het weet zijn wij die armen doordat we telkens weer over de grens blijven kijken in plaats van naar ons eigen landje. Klein als we zijn moeten we op onszelf passen, een ander doet het namelijk niet voor ons.

Ik ben helemaal geen fan van de Amerikaanse cultuur maar zij houden wel echt van hun land en vlag. Een beetje meer patriottisme zou de gemiddelde Nederlander niet misstaan!

:no: nee joh, we hebben aardgas gekoppeld aan de olieprijs, we hebben van oudsher veel grote bedrijven, multinationals, waardoor andere landen juist afhankelijk zijn van ons. We moeten alleen ons land niet weggeven, en teveel melopen met de wereldpolitiek. We moeten eigenzinnig blijven, want die eigenzinnigheid heeft ons meer gebracht dan het achterna lopen van regeringen die worden geleid door bedrijven; amerika.
:S
laatste aanpassing
 
America = ignorance

Altijd alles maar ophangen aan god
 
Uitspraak van ZuAndy op woensdag 5 november 2008 om 00:38:
die 10 miljard is gewoon een lening dus ik vraag me of jij er wel iets van snapt, maar ik snap je punt, maar vind hem toch niet helemaal kloppen bijv. die max havelaar betaal je evenveel belasting voor als DE. En al het geld dat men hier uitgeeft ( aan "made in holland"-producten) komt tenslotte toch bij de hoge piefen terecht.

tis geen lening, maar een investering van de regering tegen equity van 8,5%. niemand betaald daar op af. Snap echt helemaal niets van dat het wordt toegejuicht door iedereen, echt onbegrijpellijk. vbij Fortis was het nodig, maar bij ING en Aegon is het alleen maar voor window dressing*: de uiteindelijke afwaardering van de derivaten zal toch moeten plaatsvinden...... Dus om dan op een fictieve waardering je eigen vermogen te herwaarderen, lijkt mij niet het beste plan.... Maar goed, tis een optie en er is voor gekozen. Mooi voor die bedrijven, beetje naief van de staat, mijns inziens, gaan iets te veel mee met de "crisis". Volgens mij is er helemaal geen crisis in nederland, eerder een self-fullfilling -prophecy: we laten ons onterecht bang maken, waardoor onze angst uitkomt. Tuurlijk zit het bankwezen in zwaar weer, en tuurlijk geven ze daardoor minder graag krediet, maar dat is eigenlijk altijd zo tijdens een "recessie", waardoor het een depressie wordt, waarna er weer bestedingen komen, en economische groei. Volgens mij noemen wij dit conjunctuur.


window dressing: opmaak van de jaarrekening, heeft invloed op hoe bedrijven wordne gewaardeerd op de beurs.
Ik ben helemaal geen fan van de Amerikaanse cultuur maar zij houden wel echt van hun land en vlag. Een beetje meer patriottisme zou de gemiddelde Nederlander niet misstaan!

Yup alleen is dat hier niet mogelijk.
Dat wordt hier racistisch genoemd :yes:
tis de verdienste van Zalm geweest.

Daar heeft Zalm ook weinig aan gedaan, is meer de manier van hoe banken hier werken en worden gecontroleerd...

Zo is het altijd al geweest. Je denkt dan wat kan ik er aan doen. Nou, jij en ik kunnen daar ook wat aan doen door in de winkel en of supermarkt nu eens niet de 3e wereld-sponsor-de-armen-max-havelaar te kopen, maar eens aan jezelf te denken en Douwe Egberts made in Holland te kopen. Niets mis mee!

Ooit wel is een koffie plantage in de polder zien staan? Max Havelaar is een briljant project, betaal boeren wat ze verdienen... Dus het is niet kiezen tussen sponsor-de-armen of made in holland, maar betaal-de-boeren-een-rechtvaardig-bedrag of pluk-die-domme-boeren-maar-kaal... Lekker zwart wit gesteld maar zo is het wel ongeveer :p Kies jij maar!

Verder redelijk stuk, behalve dan dat je met geld bij Fortis bijzonder zeker zit, ING inmiddels weer gezakt is tot 8.50 euro en het meer kopen nou juist iets is wat niet kan tijdens economisch mindere tijden. Maar goed, succes met kopen van phillips TV's, DAF vrachtwagens en meer van die grappen. Doe het met een creditcard, of Lenen.nl... is in Amerika ook lang goed gegaan ;-)

Succes met deze discussie verder :-)
 
Uitspraak van Colonel Sanders op woensdag 5 november 2008 om 12:20:
Amerikaanse cultuur

Uitspraak van Colonel Sanders op woensdag 5 november 2008 om 12:20:
Een beetje meer patriottisme

Goh, zou daar geen correlatie tussen bestaan?

Als je het mij vraagt, is patriotisme uiteindelijk maar een tegenwerkende kracht wat betreft wereldpolitiek.
 
Uitspraak van Colonel Sanders op woensdag 5 november 2008 om 12:20:
Yup alleen is dat hier niet mogelijk.
Dat wordt hier racistisch genoemd

:rot:

neem er nog een :xtc:
laatste aanpassing
 
WAKE THE F*CK UP PEOPLE!!!

Niemand heeft door dat de krediet'crisis' helemaal geen crisis is. De wereld wordt overgenomen door een stel gekken. Als het volk de macht niet terugpakt die de regering tot zich genomen heeft zal de New World Order snel een feit zijn. En doordat een dergelijke visie afgedaan wordt als conspiracy theory zal het niet meer goedkomen. De grootste conspiracy theory is de reguliere media.

By the way, wij hebben binnenkort een nieuwe president! Obama! Valt het niemand op hoe ontzettend uitgebreid de verkiezingen uitgemeten wordt en ons door de strot wordt geduwd!?

Democratie is een grote farce die allang is opgekocht door de commercie, gezien het feit dat je meer macht hebt met je portemonnee dan een stembiljet.

Luister eens naar George om mij te begrijpen:

http://www.youtube.com/watch?v=69PSh7eJVYQ

Lees vooral niet het volgende artikel uit 'De Pers'.

Door: Lars Anderson
Gepubliceerd: donderdag 16 oktober 2008 00:01
Update: donderdag 16 oktober 2008 08:34

Schrijfster Naomi Wolf (45) doet verwoede pogingen om het Amerikaanse volk te waarschuwen voor de machthebbers in het Witte Huis. Zij beramen een ordinaire staatsgreep. ‘Als McCain en Palin gekozen worden, is dat het einde van de vrije verkiezingen.’

Naomi Wolf, schrijfster van bestseller De mythe van de schoonheid, boegbeeld van de derde feministische golf, activiste en grondlegger van de American Freedom Campaign, twijfelt niet: er is een staatsgreep gaande in het land dat zich voordoet als de ideale democratie.

Twee verontrustende boeken heeft ze geschreven: Het einde van Amerika: brief aan een jonge patriot, dat onlangs in Nederland verscheen en het nog onvertaalde vervolgboek Give me Liberty; a Handbook for American Revolutionaries. Daarin beschrijft ze de ontwikkelingen die de open Amerikaanse samenleving langzaam veranderen in een gesloten autoritair systeem. En die nu, in de aanloop naar de presidentsverkiezingen, een climax bereiken.

'McCain doet er niet toe'
Bevlogen vertelt ze telefonisch vanuit New York hoe donkere wolken zich boven haar land samenpakken: ‘Als John McCain en Sarah Palin in november gekozen worden, is dat het einde van de vrije, democratische verkiezingen in Amerika. McCain doet er niet toe. Hij heeft volgens dermatologen een hardnekkige vorm van huidkanker en nog maar twee tot vier jaar te leven. Als hij sterft, is Palin de nieuwe, maar o zo plooibare president. Met haar aan het hoofd zal de Amerikaanse politiestaat sterker worden.’

Palin is volgens Wolf de ‘FrankenBarbie’ van de Republikeinse strateeg Karl Rove en vicepresident Dick Cheney. Zij zijn de leiders van een bende die de macht in Amerika wil overnemen. Ze leken even uit beeld door hun innige band met de impopulaire president George W. Bush. Tot Time Magazine meldde dat Rove zich bij het McCain-team had gevoegd en Politico erachter kwam dat hij een grote rol speelde in de keuze voor Palin. Wolf: ‘Er zwermen tientallen Rove- adepten om Palin heen die elke beweging regisseren. Ze verdedigt constant het Rove/Cheney-beleid, ze rakelt de oude leugens over 9/11 en Irak op, en ze drijft de spot met Barack Obama omdat hij het martelprogramma wil stoppen. Dit is niet McCains beleid, dit zijn de ideeën van Rove en Cheney.’

Wolf is bang: ‘Alles wat ik heb voorspeld, komt uit. Al acht maanden roep ik: ‘Let op, dichter bij de verkiezingen gaan we meer instabiliteit en grotere crisissen zien.’ Oh boy, zie de economische crisis. Soms hoop je dat je geen gelijk krijgt.’

Economische crisis, instabiliteit; maar wat heeft dat met een staatsgreep te maken? Wolf: ‘Een grote crisis is cruciaal om een open democratie te veranderen in een angstige, gesloten samenleving. Het is stap één van in totaal tien stappen die een would-be dictator moet ondernemen om meer macht te krijgen: creëer een interne of externe dreiging.’

Fascistische elite
De tien stappen (zie links) die Wolf in haar boek Het einde van Amerika aankaart, zijn een blauwdruk voor elke fascistische elite die een autoritair systeem wil ontwikkelen. ‘Alle despoten van de twintigste eeuw creëerden of gebruikten economische instabiliteit om over te gaan tot nationalisering van grote delen van de economie’, aldus Wolf.

En plots was daar, zes weken voor de verkiezingen, het bail out plan van de Amerikaanse minister van Financiën Henry Paulson. Wolf: ‘Sorry, maar hij vroeg een blanco cheque van 700 miljard dollar? Zijn ze gek geworden! Met dat geld, onder die voorwaarden, kun je de markt gijzelen. Sterker, zo veel geld in combinatie met een militair apparaat is een vrijbrief voor een legitieme coup.’


Karl Rove | EPA/AUDE GUERRUCC

De manier waarop de Bush-administratie het bail out (later rescue) plan erdoor probeerde te drukken, lijkt volgens Wolf sterk op de reactie na de terroristische aanslagen in september 2001. Hype de crisis, zaai angst en druk er een wet door die onder normale omstandigheden nooit zou worden goedgekeurd. Wolf: ‘Toen werd de controversiële US Patriot Actaangenomen. De meeste Congresleden hadden amper tijd er over te debatteren, velen hadden het niet eens gelezen.’ Dat hadden ze achteraf liever wel gedaan: de Patriot Act geeft de overheid het recht om telefoons af te luisteren, e-mailberichten door te spitten en vertrouwelijke dossiers van advocaten, psychiaters of doktoren op te eisen. Wolf: ‘De Congresleden werden in 2001 met de rug tegen de muur gezet. Tegenstemmen was onpatriottisch en gold als landverraad.’

Bailout
Dezelfde tactiek werd bij de bail out gebruikt. Wolf: ‘Congreslid Brad Sherman bekende op 2 oktober dat hem en andere Congresleden in privégesprekken is verteld dat als zij tegen de bail out zouden stemmen, de regering de noodtoestand (martial law) zou uitroepen. Vind je het gek dat de congresleden zo passief zijn? Ze zijn bang! En dat zouden ze moeten zijn, want volgens Mark Crispin Miller, een hoogleraar aan de Universiteit van New York, worden ze systematisch afgeluisterd.’

Economische crisis, instabiliteit, Congresleden onder druk en een cheque van 700 miljard. Maar nogmaals, waar is de staatsgreep? Wolf: ‘Sarah Palin roept voortdurend: ‘We zijn in crisismodus, we zijn in crisismodus.’ Bush roept: ‘We zijn in crisismodus.’ En let op, de Defense Authorization Act van 2007 geeft de president de macht om op eigen houtje de noodtoestand uit te roepen. Is het dan toeval dat de 1e brigade van de derde infanterie is teruggehaald uit Irak en sinds 1 oktober wordt ingezet op Amerikaans grondgebied? Het staat gewoon op de site van The Army Times! Voor het eerst sinds 1807 bewaken drie- tot vierduizend soldaten onze straten, onder het mom van crowd control. In theorie kunnen we morgen wakker worden en militairen op wacht zien staan voor overheidsgebouwen, waar ze stemregistratiegroepen of Congresleden intimideren.’

Vijandelijke strijder
Maar er zijn toch wetten die dat voorkomen? Wolf: ‘Dat is nog wat me het meest beangstigt. Door de War on Terror is Bush er in geslaagd om juridisch vast te leggen dat de hele wereld een slagveld is, inclusief Amerika. En als er militaire troepen op Amerikaans grondgebied rondlopen en Amerika is een slagveld, waarom zouden de militaire wetten dan niet de burgerwetten vervangen? En wat weerhoudt het leger ervan onschuldige Amerikanen op te pakken?’ Sinds de Military Commissions Act uit 2006 kan de president zoiets zelf bepalen. Als Bush zegt dat jij een ‘vijandelijke strijder’ bent, kan hij je zonder proces laten oppakken en het land uitvliegen naar een geheime gevangenis, waar hij je volgens de wet drie jaar lang mag martelen. Amerika is vervallen tot schurkenstaat.’


Cheney en Bush | EPA/TIM SLOAN

Meldingen over onderdrukking of mishandeling door autoriteiten komen steeds vaker binnen. Wolf: ‘Ik hoef niet meer te zoeken. De berichten komen naar mij toe. Journalisten worden gearresteerd en er vinden massa-arrestaties plaats tijdens vreedzame demonstraties. Zoals bij de Republikeinse conventie: mensen werden mishandeld, opnameapparatuur ontvreemd. Later dook alsnog een filmpje op van de mishandelingen. De filmer kon de tape nog net begraven voor hij werd opgepakt.’

Wolf heeft geen idee waarom dit soort verhalen nooit de belangrijke media bereiken. ‘Kijk, dat media als Fox News dat niet melden, begrijp ik wel. Die zijn op de hand van het Witte Huis. Maar kranten als The New York Times of The Washington Post? Het verbijstert me telkens weer. Ik kan het niet anders verklaren dan dat de signalen zó overduidelijk zijn, dat het eenvoudiger is dit soort gebeurtenissen te negeren of te rationaliseren. Er zit een kinderlijke redenering achter: dit gebeurt toch niet echt?’

Verkiezingssabotage
Wolf doet alles wat ze kan om straks verkiezingssabotage tegen te gaan. ‘Het grote probleem is om de stemmen geteld te krijgen. Er komt steeds meer bewijs dat de verkiezingen van 2000 gestolen zijn, evenals de cruciale staat Ohio in 2004. Zelfs John Kerry gelooft nu dat de Republikeinen hem zijn presidentschap hebben ontnomen. Ik heb een oproep gedaan voor burgercontroles: één miljoen mensen probeer ik bij elkaar te krijgen die gaan kijken of alles bij de stemkantoren eerlijk verloopt.’

‘Hey, ik heb nog een idee! Waarom nodigen we geen troepen van de Verenigde Naties uit om de vrede te bewaren in deze instabiele tijd. Kunnen ze meteen als waarnemers worden ingezet voor de verkiezingen. Zodra we uitgepraat zijn, ga ik meteen een opiniestuk schrijven!’

Maar of zélfs dat genoeg is om de roversbende van Rove en Cheney van de macht af te krijgen, weet Wolf niet. Wel weet ze dat dit Amerika’s laatste kans is om een open democratie te blijven. Daarna zal het volgens haar nooit meer hetzelfde zijn.
laatste aanpassing
Uitspraak van Colonel Sanders op woensdag 5 november 2008 om 12:20:
Yup alleen is dat hier niet mogelijk.
Dat wordt hier racistisch genoemd :yes:

explain?
 
Een slechte column:

1. Het leest niet lekker.

2. Dat de schrijver het niet snapt, betekent niet automatisch dat onze minister van Financiën het ook niet snapt.

3. Het idee dat je door meer consumptieve bestedingen aan Nederlandse produkten* de Nederlandse economie er weer bovenop kunt helpen, is een vreemde mix van achterhaalde Keynesiaanse en isolationistische opvattingen.

*Wat zijn trouwens Nederlandse produkten? Douwe Egberts koffie komt uit Zuid-Amerika en Azië en is deel van een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf.
 
Uitspraak van actief op woensdag 5 november 2008 om 13:08:
Een slechte column:

1. Het leest niet lekker.

2. Dat de schrijver het niet snapt, betekent niet automatisch dat onze minister van Financiën het ook niet snapt.

3. Het idee dat je door meer consumptieve bestedingen aan Nederlandse produkten* de Nederlandse economie er weer bovenop kunt helpen, is een vreemde mix van achterhaalde Keynesiaanse en isolationistische opvattingen.

*Wat zijn trouwens Nederlandse produkten? Douwe Egberts koffie komt uit Zuid-Amerika en Azië en is deel van een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf.

Juist!
:gaap:

Heb dit verhaal al zovaak voorbij zien komen.. word er moe van.
Of je het nu crisis wilt noemen of niet, de problemen zijn er en die dienen opgelost te worden. Op wat voor manier maakt niet uit.
Toch vraag ik me af wat ik er van merk..
Toen ik aan het lezen was en kwam bij:
Nu zit je zelf lekker op de bank met een hapje en een drankje en je denkt bij jezelf, (er van uitgaande dat je geen geld in icesave of Fortis hebt zitten) wat merk ik daar nu van?

dacht ik dat het interessant werd, maar nee.
Een pint is sinds de kredietcrisis niet duurder geworden dus waar maakt iedereen zich druk om :)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 5 november 2008 om 13:11:
Een slechte column:

1. Het leest niet lekker.

2. Dat de schrijver het niet snapt, betekent niet automatisch dat onze minister van Financiën het ook niet snapt.

3. Het idee dat je door meer consumptieve bestedingen aan Nederlandse produkten* de Nederlandse economie er weer bovenop kunt helpen, is een vreemde mix van achterhaalde Keynesiaanse en isolationistische opvattingen.

*Wat zijn trouwens Nederlandse produkten? Douwe Egberts koffie komt uit Zuid-Amerika en Azië en is deel van een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf.

Amen, ik neem aan dat de schrijver van dit column geen economische opleiding volgt of heeft gevolgd.
 
Uitspraak van Colonel Sanders op woensdag 5 november 2008 om 12:20:
Ik ben helemaal geen fan van de Amerikaanse cultuur maar zij houden wel echt van hun land en vlag. Een beetje meer patriottisme zou de gemiddelde Nederlander niet misstaan!

Yup alleen is dat hier niet mogelijk.
Dat wordt hier racistisch genoemd :yes:

ben ik het tot op zekere hoogte mee eens, aangezien sommige nogal ver gaan in het zogenoemde 'patriottisme'
 
Uitspraak van Finhouse op woensdag 5 november 2008 om 13:19:
Amen, ik neem aan dat de schrijver van dit column geen economische opleiding volgt of heeft gevolgd.

lijkt me duidelijk ja :P


Uitspraak van verwijderd op woensdag 5 november 2008 om 12:58:
WAKE THE F*CK UP PEOPLE!!!

Niemand heeft door dat de krediet'crisis' helemaal geen crisis is. De wereld wordt overgenomen door een stel gekken. Als het volk de macht niet terugpakt die de regering tot zich genomen heeft zal de New World Order snel een feit zijn. En doordat een dergelijke visie afgedaan wordt als conspiracy theory zal het niet meer goedkomen. De grootste conspiracy theory is de reguliere media.

ales Jones: The end game

moeten mensen hier maar eens checken op youtube, gewoon intoetsen, zitten en verbazen

overigens is zeitgeist (kan zijn dat er een s achter moet, weet ik niet zeker) ook een goeie :yes:

spooky stuff, wat onze Heer Rockefeller daar verteld
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op woensdag 5 november 2008 om 12:58:
Wolf is bang: ‘Alles wat ik heb voorspeld, komt uit. Al acht maanden roep ik: ‘Let op, dichter bij de verkiezingen gaan we meer instabiliteit en grotere crisissen zien.’ Oh boy, zie de economische crisis. Soms hoop je dat je geen gelijk krijgt.’

Economische crisis, instabiliteit; maar wat heeft dat met een staatsgreep te maken? Wolf: ‘Een grote crisis is cruciaal om een open democratie te veranderen in een angstige, gesloten samenleving. Het is stap één van in totaal tien stappen die een would-be dictator moet ondernemen om meer macht te krijgen: creëer een interne of externe dreiging.’

Heb ik ook over nagedacht idd.
Beetje toevallig, een crisis vlak voor de verkiezingen..
Artiest V.E.R.S.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 5 november 2008 om 12:00:
America = ignorance

Altijd alles maar ophangen aan god

Uitspraak van verwijderd op woensdag 5 november 2008 om 12:58:
Democratie is een grote farce die allang is opgekocht door de commercie

:jaja:
 
Uitspraak van Colonel Sanders op woensdag 5 november 2008 om 12:20:
Ik ben helemaal geen fan van de Amerikaanse cultuur maar zij houden wel echt van hun land en vlag. Een beetje meer patriottisme zou de gemiddelde Nederlander niet misstaan!

Yup alleen is dat hier niet mogelijk.
Dat wordt hier racistisch genoemd

Weet niet of het hier meteen rascistisch is, maar (de meeste) Nederlanders zijn gewoon te nuchter om bijvoorbeeld met zijn allen het volkslied mee te zingen etc...
Uitspraak van Finhouse op woensdag 5 november 2008 om 13:19:
Amen, ik neem aan dat de schrijver van dit column geen economische opleiding volgt of heeft gevolgd.

Dat weet ik wel zeker. En daarnaast totaal tekortschiet in het neerleggen van een duidelijk verhaal. Maar de conclusie is duidelijk!

Laten we met z'n allen massaal stoppen met fair trade producten kopen en nationalistisch worden. Dè oplossing!
:roflol: