Partyflock

Forumonderwerp · 981120

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Gerenomeerde psychiaters werken momenteel aan een concept om het onder dwang onvruchtbaar maken van schizofrenie patiënten mogelijk te maken:

Casus: De grenzen van zelfbeschikking: ethische en juridische dimensies van onvrijwillige abortus en sterilisatie

Een jonge vrouw die bekend is met schizofrenie werd in psychotische toestand opgenomen. Twee maanden later tijdens de opname werd een zwangerschap vastgesteld. Vanwege haar ziekte was zij niet in staat zich een oordeel te vormen over een eventuele zwangerschapsonderbreking. De behandeling werd gecompliceerd door het chronische karakter van haar psychose, een afwezig steunsysteem en een verstandelijke handicap. Uiteindelijk beviel patiënte van een gezonde baby en werd zij, met toestemming van haar mentor, gesteriliseerd. De ethische en juridische aspecten hiervan worden besproken.

Tijdschrift voor Psychiatrie 49 (2007) 9, 667-671
http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/zoeken/download.php?id=1667

Ik vind dit een zeer gevaarlijke ontwikkeling, mede gelet op de vele wreedheden die psychiaters in het verleden begaan zijn zonder dat zij dat als beroepsgroep aangerekend zijn. Het lijkt er op dat we niet hebben geleerd van het verleden...

Psychiaters hebben de holocaust geïnitialiseerd en mogelijk gemaakt, ze hebben voordat Hitler aan de macht kwam en voordat hij zijn boek Mein Kampf schreef de wereld voorbereid op en bepleit voor een situatie die het massaal moorden en steriliseren (uitroeiien) van mensen mogelijk zou maken ten behoeve van de maatschappij.

Psychiaters hebben de eerste dodenkampen ontwikkeld en bedacht en hebben later de SS moordenaars getraind om het moorden op grote schaal mogelijk te maken.

Psychiaters (de psychiatrie) zijn begonnen met het moorden en zijn nadat de Joden uit de dodenkampen bevrijdt waren en de oorlog over was, doorgegaan met moorden van psychiatrisch patiënten omdat zij geloofden in hun eigen goedheid, n.l. medisch moorden voor de patiënt zijn eigen bestwil en voor dat van de gemeenschap.

Hoe denken jullie hierover?

(bron voor aantijgingen betreffende de initialisatie van de holocaust door de psychiatrie in Duitsland, Engeland en Amerika: http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/33143631/ en http://www.psychiatrie.nu/geschiedenis/38-psychiatrie-achter-de-holocaust.html )
Waarschuw beheerder
ik vint dat mense met schizzofrenie uit de kast moeten kome
het is tenslote een deel van jezelluf war je trots op moet zijn
Waarschuw beheerder
Dat kan zelfs fout aflopen...onderdrukken is het meest slechte wat je kan doen... :/
Maar kan het enigzins wel begrijpen dat ze het doen...de meeste mensen hebben hun oordeel namelijk zo snel klaar gebaseerd op complete onwetendheid...
Dat er veel mensen ontsporen vandaag de dag heeft alles te maken met hoe we vandaag de dag met elkaar omgaan...zoveel onbegrip...
Mensen kroppen vandaag de dag alles maar op...vooral niet tonen dat je ff niet lekker in je vel zit...blijven doen alsof er niks aan de hand is...met alle mogelijke gevolgen van dien...
Meeste mensen snappen dat alleen niet dat ze mede-schuldig zijn aan die ontsporing van velen vandaag de dag...door hun vooroordelen gebaseerd op onwetendheid...ze snappen niet wat dat voor gevolgen heeft...maar vervolgens wel allemaal janken dat de wereld "zieker" lijkt te worden...
Terwijl de ironie juist is dat de mensen die het tonen in feite psychisch gezien hartstikke gezond zijn...het is een doodnormale en natuurlijke reactie van de psyche...niks foutje of wat dan ook...het is juist een onderdeel van het helingsproces van de psyche...
Het grootste gedeelte van de "normale" mens is juist psychisch ziek in feite...
De gekken zijn gezond en de gezonden zijn hartstikke knettergek... :vaag:
Waarschuw beheerder
Insanity in individuals is something rare - but in groups, parties, nations and epochs, it is the rule.
- Nietzsche

In a mad world only the mad are sane.
- Akira Kurosawa

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
- Krishnamurti

B)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
schizofrenie is idd niet hetzelfde als DIS, maar het overgrootste deel van de mensen die er aan lijden horen WEL stemmen, ze zijn alleen niet gekoppeld aan een zogenaamde andere persoonlijkheid.

en ze zelf de keus te geven om kinderen te nemen... blijft een moeilijk punt om dat voor iemand anders te beslissen,
maar feitelijke cijfers zijn dat maar 10% van de patienten, hun leven weer op kunnen pakken zoals voor de eerste psychose.

en van alle schizofrene patienten beseft ook maar 10% zich dat ze psychisch ziek zijn... dus de vraag is of ze dan een weloverwogen beslissing kunnen maken

Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op woensdag 14 november 2007 om 10:50:
Eeuh...dat is niet waar schizofrenie voor staat...

Oke!!:D Heb me er ff in verdiept.:yes:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van monique28 op woensdag 14 november 2007 om 21:29:
maar feitelijke cijfers zijn dat maar 10% van de patienten, hun leven weer op kunnen pakken zoals voor de eerste psychose.

Is het sowieso al niet verkeerd om ervan uit te gaan dat het leven van iemand die een psychose of wat dan ook heeft gehad zich uberhaupt al hetzelfde voortzet als daarvoor?
Dat is toch logisch dat dat niet zo is?

Als ik een psychose zou krijgen dan zou mij dat op zijn minst aan het denken zetten namelijk waardoor ik die psychose heb gekregen in de eerste plaats...en daar vervolgens op anticiperen...en dat betekend in de praktijk een ander leven...een ander persoon zelfs...
Persoon is maar een masker naar de buitenwereld...is niet iets fixed...als het goed is veranderd dat per definitie regelmatig je hele leven door...
In de meeste gevallen zijn dat geleidelijke veranderingen...haast niet eens merkbaar...zeker niet voor de buitenwereld...
Maar bepaalde gebeurtenissen kunnen drastischere verandering opleveren...maar dat is vrij normaal...het zijn heftige ervaringen tenslotte...en die hebben een diepere impact...
Maar men gaat er teveel vanuit dat alles weer hetzelfde als het oude MOET zijn als daarvoor ook het geval was...dan pas is de behandeling een succes...
Dat is naar mijn mening niet enkel een foute maar ook een gevaarlijke gedachte...
Daarmee legt men die mensen al een ernstige beperking op...want ze zullen het daarmee zelf ook als vervelend gaan ervaren...omdat de algemene opvatting heerst dat het nou eenmaal zo moet zijn...
Men heeft een bepaald verwachtingspatroon die per definitie niet in overeenstemming is met de werkelijkheid...
Maar een goed excuus natuurlijk om de mensen heel hun leven aan de medicatie te houden...en daarmee de farmaceutische mafia plezier te doen... :/
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
ik heb het over een eigen zelfstandig bestaan leiden, zoals vóór de eerste psychose,

maar ik ga er ook niet te diep op in ook,
je lult veel, maar zegt weinig...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van monique28 op zondag 18 november 2007 om 23:25:
ik heb het over een eigen zelfstandig bestaan leiden, zoals vóór de eerste psychose,

Ik ook...kwestie van anticiperen alleen...
Er rekening mee houden dat dingen veranderd zijn na die psychose en dus anders aangepakt dienen te worden...
De mensen die een psychose hebben gehad en weigeren medicatie te nemen hebben gewoon simpelweg geaccepteerd dat alles anders is...en richten hun leven na de psychose zo in dat het in overstemming is met dat...ze houden er juist rekening mee dat dingen veranderd zijn...
Maar ze weigeren alleen te accepteren dat het een beperking is...ze zien het eerder als een uitdaging om op een creatieve manier alsnog in staat te zijn hetzelfde te doen als daarvoor...maar met respect naar wat er gebeurd is...dat ontkennen ze echt niet...
Als ze zeggen "ik ben niet ziek" dan zeggen ze dat NIET omdat ze denken dat er niks aan de hand is...ze weigeren het gewoon te accepteren alszijnde een ziekte...want daar hangt dus veel te veel de negatieve betekenis van belemmering aan vast...dat is wat ze weigeren te accepteren...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op vrijdag 16 november 2007 om 21:30:
In de meeste gevallen zijn dat geleidelijke veranderingen...haast niet eens merkbaar...zeker niet voor de buitenwereld...
Maar bepaalde gebeurtenissen kunnen drastischere verandering opleveren...maar dat is vrij normaal...het zijn heftige ervaringen tenslotte...en die hebben een diepere impact...
Maar men gaat er teveel vanuit dat alles weer hetzelfde als het oude MOET zijn als daarvoor ook het geval was...dan pas is de behandeling een succes...

Wanneer je zoiets als een psychose hebt gehad, kan die psychose er idd voor zorgen dat dit een verbreding in bewustzijn/zelfkennis oplevert. Dergelijke ervaringen laten je diepere lagen zien van jezelf, en dan zeker van de duistere kant in jezelf (die we uiteraard allemaal hebben; ying-yang). Dit is hoe een psychose ook bekeken kan worden: als een soort vulkaanuitbarsting waarbij de lava die daarbij vrij komt staat voor de emoties uit het onderbewustzijn (dit zeg ik eigenlijk even tegen monique en de rest hier, want weet wel dat jij daar ook zo over denkt ongeveer). Dat is idd heel heftig en dat kan iemand zeker veranderen. Maar ´t zal niet zo'n drastische verandering zijn dat degenen die zo iemand behandelen hun twijfels hebben of degene nog wel helemaal goed is denk ik. ;) Er is een verschil tussen een beschadiging en een persoonlijke verrijking. Iemand die na een psychose er beter uitkomt zal dan ook denk ik eerder juist een positieve indruk wekken dan een wazige - nog helemaal herstelde - indruk. Denk je ook niet?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Nog niet helemaal herstelde indruk bedoel je lijkt me... ;)

Die mensen zijn er zeker...dat beweer ik ook niet...
Maar zijn dat niet gewoon mensen die moeite hebben met acceptatie van die veranderingen? En zou dat heel misschien niet te maken kunnen hebben met bepaalde opvattingen die er heersen? Onder andere met betrekking op de manier van behandelen?
Want het enige wat ze steeds horen is dat het nooit goed zal komen met ze...
In hoeverre zal zo'n pessimistische kijk erop zo'n persoon uberhaupt al kunnen helpen om positiever in het leven te staan na zo'n psychose...op eigen kracht?