Partyflock

Forumonderwerp · 950698
Het CDA wil dat BNN stopt met de voorbereidingen van De Grote Donorshow, die de omroep vrijdag wil uitzenden ter nagedachtenis aan zijn overleden oprichter Bart de Graaff. BNN zendt de show gewoon uit.

In de show (20.30 uur, Ned. 3) krijgt de ongeneeslijk zieke Lisa (37) de keuze aan wie van drie nierpatiënten (18 tot 40 jaar oud) zij het liefst een nier afstaat.

SMS

De kijkers kunnen de vrouw adviseren door te sms'en. BNN wil op deze manier aantonen dat het, vijf jaar na het overlijden van oprichter Bart de Graaff, nog steeds lastig is om aan donoren te komen.

BNN-voorzitter Laurens Drillich zei zaterdag in het Radio 1 Journaal dat de uitzending gewoon doorgaat. "De kans van de deelnemers op een nier is 33 procent, dat is veel hoger dan de mensen die op een wachtlijst staan. Je zou verwachten dat het beter wordt, maar het wordt slechter."

Verwerpelijk

CDA-mediawoordvoerder Joop Atsma vindt het een verkeerd en verwerpelijk idee van BNN en tv-producent Endemol. "Dinsdag in het vragenuurtje roep ik minister Ab Klink (Volksgezondheid) en Ronald Plasterk (Media) erover naar de Tweede Kamer. Ik wil dat zij er een stokje voor steken, dit kan echt niet."

"Ook wil ik dat zij met BNN over de kwestie in gesprek gaan. BNN lost het ene probleem met het andere op. Hoe moeten de twee afgewezen patiënten zich wel niet voelen na de uitzending?", schetste Atsma zaterdag.

Controversieel

BNN zegt te weten dat het programma controversieel is, maar wil de ophef gebruiken om aan te tonen dat in de afgelopen jaren het aantal mensen met een donorcodicil is afgenomen.

Directeur Paul Beerkens van de Nierstichting laat weten dat hij het geweldig vindt dat BNN aandacht aan dit grote probleem schenkt. "Maar de manier waarop zij dit doen, is beslist niet onze keuze. Dit biedt geen structurele oplossing. Daarom hebben wij het masterplan orgaandonatie bedacht."

(c) ANP

Uitspraak van BJK op dinsdag 29 mei 2007 om 18:34:
dus iedereen die hier tegen is heeft liever dat die 3 mensen die mee doen terug op de lijst staan en ipv 33% maar 1% kans maken op een nier op korte termijn en dus waarschijnlijk sterven??

zie je iemand dat hier zeggen dan..? :frusty:

het gaat er hier niemand om dat die mensen weer terug komen op een wachtlijst, maar als er hier mensen tegen zijn, dan zijn ze tegen het uitzenden van het programma, niet tegen het doneren van de nier..;)
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 26 mei 2007 om 15:33:
sollen met mensenlevens

vette shit:D
heb al mn organen nodig in mn pyramide straks
laatste aanpassing
Uitspraak van S.F.X. op dinsdag 29 mei 2007 om 19:55:
heb al mn organen nodig in mn pyramide strakslaatste aanpassing 29 mei 2007 19:55

denk je maar. dan komen er een paar egytenaren en dan worden je lendenen verkocht

Ronduit belachelijk vindt ik het!

Aandacht aan donors e.d. werpen prima (Y), maar niet op deze manier.
BNN ging al achteruit maar dit slaat echt alles.

Helaas wordt het programma wel gewoon uitgezonden, ik hoop dat men naar het programma zoveel commentaar en kritiek krijgt, dat het meteen ook de laatste keer was dat men het uitzond.

Het ergste vindt ik nog dat ze een "sms-lijn" hebben ingezet zodat ze er nog geld op kunnen verdienen ook. :looser:

In één woord: TRIEST!
laatste aanpassing
dus iedereen die hier tegen is heeft liever dat die 3 mensen die mee doen terug op de lijst staan en ipv 33% maar 1% kans maken op een nier op korte termijn en dus waarschijnlijk sterven??

dat maak jij er weer van.. :nocheer:

vind dat het geen keuze moet zijn of je donor bent of niet..
Mensen die geen donor zijn zijn egoisties

mensen die dit soort opmerkingen maken zijn egoisten! tis ieders zijn/haar mening en dien jij te accepteren, of ze nou donor zijn of niet! heb jij geen reet over te zeggen..:looser:
Jullie kunnen allemaal lullen wat jullie willen, maar BNN heeft nu wel wat ze graag wouden bereiken (Y)

BNN Rules !!!!

Uitspraak van :bounce: DaSanniej :bounce: op woensdag 30 mei 2007 om 15:00:
mensen die dit soort opmerkingen maken zijn egoisten! tis ieders zijn/haar mening en dien jij te accepteren, of ze nou donor zijn of niet! heb jij geen reet over te zeggen

Wel of geen donor is idd ieders eigen keuze. Als je geen donor bent en ook geen donororganen wilt ontvangen is dat niet per per definitie egoistisch of asociaal.

Ben je echter niet BEREID om eventueel een orgaan af te staan na je dood, maar wil je ondertussen wèl organen ontvangen, dan is dat natuurlijk wel gewoon vrij egoistisch/asociaal/parasitair.
En dat staat verder los van wie daar wel of niet ene reet mee te maken heeft of wat het individu daar toevallig van vindt, maar simpelweg met de betekenis van die woorden zoals die gewoon in het woordenboek zijn opgenomen.
laatste aanpassing
Uitspraak van actief op woensdag 30 mei 2007 om 15:15:
En dat heeft verder niets te maken met wie daar wel of niet ene reet mee te maken heeft of wat het individu daar toevallig van vind, maar gewoon met betekenis van de woorden egoistisch, asociaal en parasitair zoals die al dan niet toevallig gewoon in het woordenboek zijn opgenomen.

je snapt me punt toch wel??:S

Uitspraak van :bounce: DaSanniej :bounce: op woensdag 30 mei 2007 om 15:17:
je snapt me punt toch wel??:S

Zolang je punt is dat het ieders eigen keuze of beslissing is om (indien van toepassing) wel of niet "deel te nemen" aan het fenomeen orgaandonatie - ongeacht of dat is als gevende of ontvangende partij - dan snap ik je punt prima ja.

Mocht je punt zijn dat "wel willen krijgen, niet willen geven" normaal en niet asociaal of egoistisch is, dan kan ik daar vrij weinig begrip voor opbrengen.
laatste aanpassing
Uitspraak van actief op woensdag 30 mei 2007 om 15:24:
Zolang je punt is dat het ieders eigen keuze of beslissing is om (indien van toepassing) wel of niet "deel te nemen" aan het fenomeen orgaandonatie, ongeacht of dat is als gevende of ontvangende partij, dan snap ik je punt prima ja

mooi (Y)
maar toch, hoort ook bij ieders eigen keuze.. tuurlijk tis logisch dat iedereen da egoistisch vind,as je wel wilt ontvangen, maar niet geven. maar tis zijn/haar lijf.
Dus ik denk dat je niet echt kan bepalen, wanneer iemand egoistisch, asociaal of hoe je t ook wilt noemen, is.

Uitspraak van :bounce: DaSanniej :bounce: op woensdag 30 mei 2007 om 15:27:
mooi (Y)
maar toch, hoort ook bij ieders eigen keuze.. tuurlijk tis logisch dat iedereen da egoistisch vind,as je wel wilt ontvangen, maar niet geven. maar tis zijn/haar lijf.
Dus ik denk dat je niet echt kan bepalen, wanneer iemand egoistisch, asociaal of hoe je t ook wilt noemen, is.

OF iemand wel of niet egoistisch of asociaal mag zijn, ja dat is inderdaad niet aan mij om dat te bepalen.

Maar dat neemt niet weg dat "wel krijgen, niet geven" niet bijster sociaal is.
Mensen die tijdens het uitgaan bijvoorbeeld wel constant drank van anderen aannemen, maar ondertussen nooit bereid zijn om zelf eens een keer een drankje voor anderen te halen/betalen zijn dat ook. Het feit dat het wel hun eigen portemonnee is waar ze dat dan uit zouden betalen verandert daar verder niets aan.
En of het nou om drankjes bij het uitgaan of om organen gaat, maakt voor de a(socialiteit) van dat gedrag verder weinig uit lijkt me zo.

waarom loopt haast iedereen nu te mekkeren dat het niet kan, en als je naar de stelling gaat hier op pf mag de donorshow uitgezonden worden dan stemt 59% ja!

of zitten in dit topic soms alle nee stemmers?

OT. goeie actie van BNN, en hopelijk worden we dan n beetje wakker met ze allen.:respect: voor BNN

Ga zeker kijkeng!!
Ooit aan gedacht dat er ook heel veel mensen zijn die niet het forum gebruiken?

De kijkers mogen toch per sms advies geven? Dat is toch wat we willen? Allemaal een beetje God zijn?
Het programma vestigt de aandacht op het probleem? Er zijn tich manieren om dat te doen. Maak bijvoorbeeld een smaakvol portret van mensen die al jaren op de wachtlijst staan.
De insteek van dit programma is helemaal verkeerd. Het is selectief en wekt de suggestie dat iemand die vooral leuk doet meer recht heeft op leven dan een ander. Het aapje dat het meest bereid is te dansen naar de pijpen van het publiek en de donor wint daarmee het recht om te leven. Zullen we dan ook maar een programma maken waarin drie hongerige Afrikaantjes voedselpaketten voor de rest van hun leven kunnen winnen?
dat maak jij er weer van.

ja idd... dat maak ik er van

mensen die dit soort opmerkingen maken zijn egoisten! tis ieders zijn/haar mening en dien jij te accepteren, of ze nou donor zijn of niet! heb jij geen reet over te zeggen..:looser:

ik egoist?? ik ben al jaren donor!
maar leg mij eens uit dan wat is er niet egoisties dat wanneer je dood gaat en je iemand kan helpen je daarvoor KIEST omdat NIET te doen??

Als der iemand op straat ligt me een gebroken been stap je der toch ook niet overheen:loser:?

kvind et 3x niks..
waarom via tv?
dan lijkt het net een spelletje.. met levens spelen..

Donor zyn is goed
je nier weggeven is ook goed,
maar waarom laten ze het publiek stemmen?
stel er zit zon jong blond meisje bij..
denken al die mannen thuis.. hee.. die mag wel langer leven daar ga ik op stemmen..

mijn mening.
iederen allemaal van het kan niet het is schandalig
maar ze gaan er allemaal toch wel naar kijken omdat
ze toch nieuwsgierig zijn geworden door de media.
we zullen de kijkcijfers maar ff in de gaten houden
zaterdag...
logisch als het wereldwijd groot nieuws is :/

hier thuis wordt er niet naar gekeken
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op woensdag 30 mei 2007 om 18:40:
denken al die mannen thuis.. hee.. die mag wel langer leven daar ga ik op stemmen..

en terecht.
Uitspraak van BJK op woensdag 30 mei 2007 om 18:00:
maar leg mij eens uit dan wat is er niet egoisties dat wanneer je dood gaat en je iemand kan helpen je daarvoor KIEST omdat NIET te doen??

nou, als je ff trug scrolt kun je t hele verhaal lezen, heb ik net al verteld tegen arthur!
Stakkers bij BNN, wat een pannenkoeken.
Uitspraak van :bounce: DaSanniej :bounce: op woensdag 30 mei 2007 om 20:26:
nou, als je ff trug scrolt kun je t hele verhaal lezen, heb ik net al verteld tegen arthur!

ok dat had ik niet gelezen:P ja snap wat je bedoeld maar zoals je zelf al zeg dat het iedereen zijn eigen keus is. maar zoiets zou helemaal geen keuze moeten zijn als mensen een beetje na zouden denken waar het eigenlijk over gaat, dan moet zoiets vanzelfsprekend zijn vind ik.
Je heb het niet over een fiets ofzo.

Waarom niet iedereen standaard donor maken vanaf een bepaalde leeftijd en als je het dan echt niet wil/kan je het door kan geven en je het dan niet wil zijn....
Lijkt me miss een goede middenweg....

:smoke:
Donor zyn is goed
je nier weggeven is ook goed,
maar waarom laten ze het publiek stemmen?

mijn mening.

De meeste mensen snappen het doel van het programma niet :no:

De mensen die mogelijk die donor kunnen krijgen zijn al vaker in BNN programma`s geweest zoals; je zal het maar hebben.
En dat je kan smsen is niet eens het hoofddoel van die hele show :S

BNN-oprichter Bart de Graaff onderging zelf verschillende niertransplantaties en ondanks zijn ziekte haalde Bart het maximale uit het leven, waarbij hij zich door niets en niemand liet tegenhouden. De Grote Donorshow laat met name zien hoe Bart omging met zijn ziekte en hoe het zijn leven heeft beïnvloed. Door verhalen van vrienden en bekenden leren de kijkers de Bart van buiten de schijnwerpers kennen. Daarnaast worden er portretten van jongeren getoond die net als Bart al jaren op de extreem lange wachtlijsten staan voor een nieuwe nier.
laatste aanpassing

Uitspraak van PiA op donderdag 31 mei 2007 om 10:19:
De meeste mensen snappen het doel van het programma niet

Hoe weet jij dat? Ik vind het ethisch niet verantwoord en snap wat het doel is.

ik ben tegen dit programma en zelf donor.

het is goed om de aandacht te vestigen op het donor-gebeuren, maar niet op zo'n treurige manier als dit :nee: een goed plan zou al zijn om iedereen te verplichten zich te laten registreren, of je nou donor wil zijn of niet!
of iedereen het er nou mee eens is of niet... het snapt of niet...
der tegen is of der voor....

Het doel hebben ze iig al lang berijkt:D!!
en das misschien wel het belangrijkste...

Uitspraak van PiA op donderdag 31 mei 2007 om 10:19:
De meeste mensen snappen het doel van het programma niet

Natuurlijk snapt iedereen die bedoeling wel. Maar als je de bedoeling snapt en het het eens bent met de intentie hoef je het nog niet eens te zijn met de invulling. Want door de invulling van het programma brengt het misschien onbedoeld een extra element met zich mee. En juist dat element (lees mijn eerdere post) vind ik een kwalijke zaak.

Ja, of er zit een of andere loser bij die toevallig meer dan een uur op TV geweest is in de laatste 2 jaar.
Dan denken al die Talpa en SBS6 kijkers thuis:
hee, een BNer.. die mag wel langer leven daar ga ik op stemmen..
rare bnn ja toch
hoe kunnen ze zo iets onsmakelijks bedenken
een schande voor ons land en een schande voor de tv wereld
beeetje zieltjes winnnen met zown progamma
konden ze niet iets beters verzinnen
zeg morgen me lidmaatschap meteen op
stelletje dwazen daar bij bnn

Uitspraak van verwijderd op donderdag 31 mei 2007 om 16:24:
Maar als je de bedoeling snapt en het het eens bent met de intentie hoef je het nog niet eens te zijn met de invulling.

yess, helemaal mee eens!

En zo blijkt eens te meer de juistheid van het oude gezegde:

GEEN BETERE PUBLICITEIT DAN NEGATIEVE PUBLICITEIT

Als het echt waar zou zijn, zouden wij allang weten wie zijn orgaan af gaat staan en wie er kans op maken. BNN maakt zo'n programma niet echt omdat het ethisch niet verantwoord is. Het gaat ze om de ophef en de aandacht voor het probleem.

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 11:21:
BNN maakt zo'n programma niet echt omdat het ethisch niet verantwoord is. Het gaat ze om de ophef en de aandacht voor het probleem.

Dat begin ik ook steeds meer te vermoeden. Maar niet alleen hebben ze dan de aandacht gericht op het probleem maar ook nog een ethische discussie losgemaakt. Dat is misschien wel minstens zo belangrijk.

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 15:05:
Maar niet alleen hebben ze dan de aandacht gericht op het probleem maar ook nog een ethische discussie losgemaakt. Dat is misschien wel minstens zo belangrijk.

Yep.

oiemand t gezien?,
laatste aanpassing

Werkzaam bij Struikgewas
Geweldig!!!!!
het was allemaal onzin en er werd geen nier weggegeven!
bnn HELDEN!!!!
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:45:
oiemand t gezien?,

is een hoax...

gewoon aandachttrekkerij..

maar slim gedaan

Uitspraak van Rob-Edd op vrijdag 1 juni 2007 om 21:46:
maar slim gedaan

inderdaad
:respect: BNN Donorshow Geweldige actie :p

veel aandacht gekregen

heel slim gedaan:respect:

Geweldig!!!!!
het was allemaal onzin en er werd geen nier weggegeven!
bnn HELDEN!!!!

KUT ik heb het gemist.
schijnbaat hebben ze toch nog net niet genoeg, publiciteit gwmaakt, prutsers.
het was allemaal onzin

Het was zeker geen onzin.
Maar het was zeker een keer goed om mensen ook op deze manier wakker te schudden.
Zelf had ik er ook nog nooit zo tegen aan gekeken.

Wel lachuh dat al die mensen die het met die show niet eens waren( en dan vooral het gezeik daarop) nu ook aardig in de kijker zijn gezet.
En vooral die balkenelende.

Respect voor BNN maar nog meer voor de mensen die het echt aan gaat.

:respect: geweldig gedaan (y)