Goeie vraag ja.. Ik ga volgend jaar op mezelf, waarschijnlijk ook gewoon in m'n eentje. Maar de kans zit er best in dat m'n vriend bij me in komt of dat ie er bijna altijd is zeg maar. Ook willen we misschien z'n postadres op mijn adres zetten (ib-groep geld afhandig maken ). Maar er staat mij iets bij uit m'n schooltijd (ik had ook juridische lessen) dat als z'n postadres bij mij staat en hij er meer dan 75% van de tijd is ofzo, we officieel samenwonen. En hij dus ook aanspraak maakt op een deel van het huis als de relatie overgaat. En laat dat nou niet de bedoeling zijn, ook omdat ik de hele hypotheek voor m'n rekening ga nemen (of iig hij niet meer dan 75 ofzo betaald).
Iemand hier ervaringen mee, hoe dit dicht te timmeren is?!
Tam... juridische vragen
Als jij in je eentje koopt, er gaat wonen etc, dan is je woning volledig van jou. Het maakt niet uit of er iemand bij je in gaat wonen of niet. Ook als je relatie weer over gaat kan je de persoon gewoon op straat zetten zonder iets verschuldigd te hoeven zijn.
Jij bent immers ook in je eentje hoofdelijk aansprakelijk voor je hypotheek, je hebt geen samenlevingscontract en bent ook geen fiscaal partner. Een en ander staat ook beschreven op
www.notaris.nl
Eigen woning
Ingeval wordt samengewoond in een huis dat in eigendom toebehoort aan één van beiden, komt de niet-eigenaar in een afhankelijke positie. Eindigt de relatie dan zal hij het pand met moeten verlaten. In het samenlevingscontract kan in dat geval voor een bepaalde periode een voortgezet gebruiksrecht worden toegekend. Ook worden vaak afspraken gemaakt over de verhuis- en inrichtingskosten.
Overdracht van de helft van de woning aan de ander stuit meestal af op de kosten. Zo is onder andere zes procent overdrachtsbelasting verschuldigd over de waarde van hetgeen wordt overgedragen.
Om bedoelde afhankelijkheid te voorkomen wordt in een samenlevingscontract vaak afgesproken dat in geval van (toekomstige) aankoop van een huis, dit op naam van beiden zal worden gezet. Het verdient dan wel aanbeveling goed vast te leggen op welke wijze de financiering geschiedt en wat de gevolgen daarvan zijn bij scheiding.
Succes