Uitspraak van verwijderd op dinsdag 29 augustus 2006 om 09:02:Hebben jullie dan ook een samenlevingscontract opgesteld of niet? Of iets op papier gezet?
Ik weet niet of die vraag voor mij is bedoeld. Maar ik zal even antwoorden.
Wij hadden niets op papier. Ik hield mn eigen woning nog aan voor een half jaar mocht het toch spaak lopen.
Achteraf bekeken vind ik dat we het niet helemaal slim gedaan hebben. Maar goed das achteraf gelul en ben blij dat alles goed is gegaan.
Nu we getrouwd zijn hoeft er weinig op papier komen te staan. Das allemaal geregeld nu.
Goeie vraag ja.. Ik ga volgend jaar op mezelf, waarschijnlijk ook gewoon in m'n eentje. Maar de kans zit er best in dat m'n vriend bij me in komt of dat ie er bijna altijd is zeg maar. Ook willen we misschien z'n postadres op mijn adres zetten (ib-groep geld afhandig maken
). Maar er staat mij iets bij uit m'n schooltijd (ik had ook juridische lessen) dat als z'n postadres bij mij staat en hij er meer dan 75% van de tijd is ofzo, we officieel samenwonen. En hij dus ook aanspraak maakt op een deel van het huis als de relatie overgaat. En laat dat nou niet de bedoeling zijn, ook omdat ik de hele hypotheek voor m'n rekening ga nemen (of iig hij niet meer dan 75 ofzo betaald).
Iemand hier ervaringen mee, hoe dit dicht te timmeren is?!
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 29 augustus 2006 om 09:17:Toen ik ging samenwonen kocht hij het huis op zijn naam. Achteraf gezien zo veel spijt dat ik niet een contractje had opgesteld. Ik wil niet nog een keer deze fout maken!
Wat al blijkt uit de vorige post: als jij kan aantonen dat je hebt meebetaald enzo heb je volgens mij ook recht op een deel hoor! Maar ik weet 't dus niet meer zeker
Jij bent er waarschijnlijk slecht afgekomen en hebt niks gekregen terwijl je wel betaalde. Ik wil voorkomen dat ze m'n huisje afpakken
En hij dus ook aanspraak maakt op een deel van het huis als de relatie overgaat.
Dat wist ik niet eens! Maar jah het is nu ruim een jaar geleden en ik heb geen zin om er alsnog een zaak van te gaan maken. Wat gebeurd is, is gebeurd en daar laat ik heb bij.
Ik ben bang dat als ik weer zou gaan samenwonen en dat het verkeerd af zou lopen dat ik dan weer alles kwijt ben. Vandaar dus dat ik wil weten of er iemand is die ook met een samenlevingscontract werkt of iets doet... ik zou namelijk mijn rechten wel eens willen weten voor in de toekomst.
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 29 augustus 2006 om 09:30:Dat wist ik niet eens! Maar jah het is nu ruim een jaar geleden en ik heb geen zin om er alsnog een zaak van te gaan maken. Wat gebeurd is, is gebeurd en daar laat ik heb bij.
Ik ben bang dat als ik weer zou gaan samenwonen en dat het verkeerd af zou lopen dat ik dan weer alles kwijt ben. Vandaar dus dat ik wil weten of er iemand is die ook met een samenlevingscontract werkt of iets doet... ik zou namelijk mijn rechten wel eens willen weten voor in de toekomst.
Nou ik heb net even gezocht maar ik kom niet verder dan dat als het huis op de naam staat van één persoon, diegene er ook recht op heeft. Tenzij je dus inderdaad een samenlevingscontract afsluit. Maar staat het huis op naam van beiden dan is 't ook al geregeld volgens mij.
Kan er veel over vinden maar eigenlijk weer net niet precies wat ik zoek..
Ff langs de notaris om een samenlevingscontract op te laten stellen als het zover is
Eh ja..maar voor mij werkt dat dus juist niet denk ik want ik wil dus juist dat alles van mij is en blijft. Mijn huis, mijn spullen etc. Hij mag er alleen ook in 'verblijven' om 't maar ff zo te zeggen.
na 4,5 jaar heen en weer 200 km heen en weer pendelen zijn we gaan samenwonen.
Wij hebben wel bewust gekozen om wat te gaan huren. Aangezien we elkaar alleen maar in de weekenden zagen, waren we allebei wel realistisch dat we niet wisten hoe het zou gaan, ook al waren we natuurlijk wel positief, en nu wonen we alweer een jaar samen. Hoeveel stellen om je heen zie je wel niet die meteen wat kopen en na een half jaar gaat het mis! Zit je met een huis die je misschien allebei niet in je eentje kan betalen...
Wij hebben wel bewust gekozen om wat te gaan huren. Aangezien we elkaar alleen maar in de weekenden zagen, waren we allebei wel realistisch dat we niet wisten hoe het zou gaan, ook al waren we natuurlijk wel positief, en nu wonen we alweer een jaar samen. Hoeveel stellen om je heen zie je wel niet die meteen wat kopen en na een half jaar gaat het mis! Zit je met een huis die je misschien allebei niet in je eentje kan betalen...
als jij kan aantonen dat je hebt meebetaald enzo heb je volgens mij ook recht op een deel hoor! Maar ik weet 't dus niet meer zeker
ja klopt idd.....
en zolang beide partijen nog in hetzelfde huis wonen
dan blijft de gene met het hoogste inkomen verplicht om de ander te onderhouden
Ik heb sinds een jaartje een heerlijk plekje voor mijzelf en dat bevalt uitstekend (huurhuisje). In de toekomst is de kans natuurlijk aanwezig dat er iemand bij komt wonen.
Samenlevingscontract? of is dat overbodig?
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 29 augustus 2006 om 10:31:na 1.5 jaar..
Uitspraak van Sannemeisje op dinsdag 29 augustus 2006 om 10:24:Met mn ex na ehh.. een 1 3/4 jaar..
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 29 augustus 2006 om 09:58:na 4,5 jaar heen en weer 200 km heen en weer pendelen zijn we gaan samenwonen
Samenlevingscontract? of is dat overbodig?
Eh ja..maar voor mij werkt dat dus juist niet denk ik want ik wil dus juist dat alles van mij is en blijft. Mijn huis, mijn spullen etc. Hij mag er alleen ook in 'verblijven' om 't maar ff zo te zeggen.
Ook dat kun je in een samenlevingscontract vast laten leggen
Wij hebben geen samenlevingscontract.... dat is eigenlijk alleen nodig als je samen hele dure aankopen hebt gedaan of dat bijna alles van maar 1 persoon is.
Wij namen allebei ongeveer de helft mee aan spullen en de duurste aankopen: wasmachine en droger hebben we van mijn ouders en de koelkast en vriezer van zijn ouders ( en mijn ouders hebben de bonnen
).
Voor de mensen die wel een samenlevingscontract laten sluiten: informeer bij verschillende notarissen, want de prijzen hierin verschillen enorm!!!
Wij namen allebei ongeveer de helft mee aan spullen en de duurste aankopen: wasmachine en droger hebben we van mijn ouders en de koelkast en vriezer van zijn ouders ( en mijn ouders hebben de bonnen
Voor de mensen die wel een samenlevingscontract laten sluiten: informeer bij verschillende notarissen, want de prijzen hierin verschillen enorm!!!
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 29 augustus 2006 om 11:22:Voor de mensen die wel een samenlevingscontract laten sluiten: informeer bij verschillende notarissen, want de prijzen hierin verschillen enorm!!!
aan wat voor kosten moet ik ongeveer gaan denken dan?
Wat voor rechten heb je als je samen gaat wonen en je betaald beide de huur (terwijl ik het eerst huurde) en nu deel je de huur samen en het gaat over! Wie mag er dan in het huisje blijven zitten?
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 29 augustus 2006 om 11:29:aan wat voor kosten moet ik ongeveer gaan denken dan?
Volgens mij wel 200 euro ofzo, maar weet niet zeker hoor!! Gewoon paar notarissen bellen
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 29 augustus 2006 om 11:29:Wat voor rechten heb je als je samen gaat wonen en je betaald beide de huur (terwijl ik het eerst huurde) en nu deel je de huur samen en het gaat over! Wie mag er dan in het huisje blijven zitten?
Als het huisje op jouw naam staat, kan jij hem er gewoon uitgooien, ook al betaalde hij huur mee. Tenzij je zijn naam op huurcontract laat bijschrijven, dan zullen we weer gedeelde rechten zijn! Maar hoe dat allemaal precies zit, weet ik ook niet! Je hebt ook weer onderscheid als allebei de naam als hoofdhuurder staat ( evenveel rechten) of als jij als hoofdhuurder geregistreerd blijft en hij, weet ik veel, medehuurder ofzo ( hij hij ook wel rechten, maar wel minder).
Ons huisje staat op de naam van mijn vriend. Ik betaal wel de helft van de huur, maar als het uitgaat, kan ie mij op straat zetten. Hier bewust voor gekozen, want als het uitgaat, wil ik niet in dat huisje/plaats te blijven wonen, ik de huur te hoog vind om zelf op te brengen en ik zo weer ff bij mijn ouders in kan.
Ik woonde toen op een kamer.. en we zijn eigeiljk niet meer uit elkaar geweest.. dus gelijk elke dag bij me slapen... na een jaar kreeg ik een huisje aangeboden en daar zijn we samen gaan wonen en wonen nog stees samen 
maja dit was ook wel een bijzonder geval! egte liefde dus
maar t huis staat wel op mijn naam
maja dit was ook wel een bijzonder geval! egte liefde dus
maar t huis staat wel op mijn naam
laatste aanpassing
Ook dat kun je in een samenlevingscontract vast laten leggen
Misschien toch maar es over nadenken dan..'t is duur maar mocht het dramatisch misgaan dan is het dat geld meer dan waard.
Kan je wel ook vast laten leggen dat je niet voor de schulden van een ander opdraait dan?!
Omdat ik weet dat het totaal verkeerd kan gaan aflopen wil ik een aantal dingen op papier vastleggen...
ik vind het ook een hoop geld maar ja... het is het wel waard als het fout gaat!
Als je zelf nou zo'n contract opsteld en die beide ondertekend... is dat dan niet rechtsgeldig?
Misschien toch maar es over nadenken dan..'t is duur maar mocht het dramatisch misgaan dan is het dat geld meer dan waard.
ik vind het ook een hoop geld maar ja... het is het wel waard als het fout gaat!
Als je zelf nou zo'n contract opsteld en die beide ondertekend... is dat dan niet rechtsgeldig?
Kan je wel ook vast laten leggen dat je niet voor de schulden van een ander opdraait dan?!
Zekers
(behalve inboedel, maar als je bonnetjes hebt geldt dat ook weer niet)
Bij een huwelijk is het zo, dat alle zaken gedeeld worden, tenzij anders aangegeven
woonde eerder samen dan we wat hadden
maar dat kwam door wat problemen!
En toen klikte het zo goed dat we wat kregen,
en ik ben hartstikke blij om samen te wonen!!
Het is super, eigenlijk nooit ruzie, samen koken, boodschappen doen enz. en nooit lang alleen zijn!!
Gewoon echte liefde
maar dat kwam door wat problemen!
En toen klikte het zo goed dat we wat kregen,
en ik ben hartstikke blij om samen te wonen!!
Het is super, eigenlijk nooit ruzie, samen koken, boodschappen doen enz. en nooit lang alleen zijn!!
Gewoon echte liefde
laatste aanpassing
Goeie vraag ja.. Ik ga volgend jaar op mezelf, waarschijnlijk ook gewoon in m'n eentje. Maar de kans zit er best in dat m'n vriend bij me in komt of dat ie er bijna altijd is zeg maar. Ook willen we misschien z'n postadres op mijn adres zetten (ib-groep geld afhandig maken ). Maar er staat mij iets bij uit m'n schooltijd (ik had ook juridische lessen) dat als z'n postadres bij mij staat en hij er meer dan 75% van de tijd is ofzo, we officieel samenwonen. En hij dus ook aanspraak maakt op een deel van het huis als de relatie overgaat. En laat dat nou niet de bedoeling zijn, ook omdat ik de hele hypotheek voor m'n rekening ga nemen (of iig hij niet meer dan 75 ofzo betaald).
Tam... juridische vragen
Als jij in je eentje koopt, er gaat wonen etc, dan is je woning volledig van jou. Het maakt niet uit of er iemand bij je in gaat wonen of niet. Ook als je relatie weer over gaat kan je de persoon gewoon op straat zetten zonder iets verschuldigd te hoeven zijn.
Jij bent immers ook in je eentje hoofdelijk aansprakelijk voor je hypotheek, je hebt geen samenlevingscontract en bent ook geen fiscaal partner. Een en ander staat ook beschreven op www.notaris.nl
Eigen woning
Ingeval wordt samengewoond in een huis dat in eigendom toebehoort aan één van beiden, komt de niet-eigenaar in een afhankelijke positie. Eindigt de relatie dan zal hij het pand met moeten verlaten. In het samenlevingscontract kan in dat geval voor een bepaalde periode een voortgezet gebruiksrecht worden toegekend. Ook worden vaak afspraken gemaakt over de verhuis- en inrichtingskosten.
Overdracht van de helft van de woning aan de ander stuit meestal af op de kosten. Zo is onder andere zes procent overdrachtsbelasting verschuldigd over de waarde van hetgeen wordt overgedragen.
Om bedoelde afhankelijkheid te voorkomen wordt in een samenlevingscontract vaak afgesproken dat in geval van (toekomstige) aankoop van een huis, dit op naam van beiden zal worden gezet. Het verdient dan wel aanbeveling goed vast te leggen op welke wijze de financiering geschiedt en wat de gevolgen daarvan zijn bij scheiding.
Succes
laatste aanpassing