Partyflock

Forumonderwerp · 885041

Wie van jullie heeft ook wel eens te maken gehad met het verschijnsel LIF oftewel Slaapverlamming?

Je wordt wakker maar je kunt je totaal niet bewegen.
Ook waarneer je geluid probeert te maken komt er niets uit je mond. In sommige gevallen komen er ook schimmen aan te pas die in je kamer staan.
Dit alles gaat gepaard met een soort blikkerig geruis in je hoofd.
Het schijnt dat ±20% van alle mensen dit wel eens hebben meegemaakt.

Mij overkomt dit ongeveer elke week.
Ik heb zelfs ´n keer ´n tvprogramma kunnen volgen terwijl ik dit had.
Toen ik het voor het eerst ervaarde dacht ik dat ik dood was.
maar ff vraagje...
die dingen die je gebeuren zoals dat je helemaal op en neer word geschud en opgetild word zijn dat hallicunaties??? of gebeurd dat nou echt :S
heb der vanacht veel over opgezocht en las echt de raarste dingen over een een of andere geest van een boze heks die levende mensen snachts lastig komt valle enzo :S
of dat je op het punt staat ontvoerd te worden door aliens.... hmzzz :P haha
maar t is dus zo dat je niet helemaal slaapt en niet helemaal wakker bent.. jijzelf bent al wakker alleen je geest nog niet.... mja blijft eng :S ben wel blij dat ik nou weet wat het is want ik dacht echt dat het aan mij lag :P
laatste aanpassing

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 juli 2006 om 14:00:
Wie van jullie heeft ook wel eens te maken gehad met het verschijnsel LIF oftewel Slaapverlamming?

Heb ik ook last van. Voornamelijk als ik b.v. op de bank in slaap val. Dan kan ik er eigenlijk direct al vanuit gaan dat ik weer in zo'n rare situatie terecht kom.

Behoorlijk angstaanjagend, omdat je wakker bent, alles om je heen hoort en ziet gebeuren maar je niet kan bewegen of kan reageren op wat er om je heen gebeurt. Pas na, wat voelt als een héle lange tijd, kan ik me weer bewegen of geluiden maken.
En soms is het inderdaad dat ik dan schimmen zie. Soms ervaar ik dat als slangen die over me heen kruipen, enzovoort.

Voor mij dus voortaan alleen nog maar in bed slapen ;)

k had vanacht iets raars. ik zat in de auto was aan het rijden of iemand reed en ik zat er langs dat weet ik niet. k reed op n muur of gebouw af, en wou remmen maar dat ging niet. daarna wilde ik zelf wakker worden maar dat lukte me niet.

k had vanacht iets raars. ik zat in de auto was aan het rijden of iemand reed en ik zat er langs dat weet ik niet. k reed op n muur of gebouw af, en wou remmen maar dat ging niet. daarna wilde ik zelf wakker worden maar dat lukte me niet.

Dit lijkt meer op een droom aka nachtmerrie

kweet niet wat het was. raar in ieder geval maarja
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 juli 2006 om 15:35:
tja, ghb is a killer

gebruik geen ghb(Y) t zal wel gewoon de lighouding zijn..;)
VET VAAG!!! Ik heb dat 3 weken geleden gehad en ik was helemaal overstuur ervan. Heb de dokter gebeld en die zei dat het gewoon een slapende arm was maar ik wist wel beter. VET VAAG dat ik dit nu lees want dat had ik dus ook!
Haha ja zoiets heb ik ook es gehad. Lag ik in bed en dacht ik zowaar in slaap gevallen te zijn maar toch was ik wakker dus dat was raar ehm ik keek naar de spiegel aan de muur en die zat op het plafond en toen probeerde ik in al mijn vaagheid eenandere muur aan te raken en toen donderde ik op de grond :S en zwaar duizelig en kon me even niet meer herinneren hoe ik moest opstaan en toen deed ik mijn ogen open en lag ik nog in me nest...... beetje vreemde ervaring maar ach.... :D

Is het niet een soort epilepsie (absence) of iets dergelijks? Of hoe heet die psychische stoornis dat je gaat staren enzo (even van de wereld)?

Ik heb er nog nooit van gehoord en het klinkt wel errug vaag, vooral die schimmen erbij zien.
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 juli 2006 om 00:12:
Is het niet een soort epilepsie (absence) of iets dergelijks? Of hoe heet die psychische stoornis dat je gaat staren enzo (even van de wereld)?

Ik heb er nog nooit van gehoord en het klinkt wel errug vaag, vooral die schimmen erbij zien

Volgens mij niet hoor. Ik gaf al eerder de verklaring dat 't denk ik een soort miscommunicatie is tussen lichaam en hersenen.

Je hoofd is al wakker maar je lichaam heeft dat seintje nog niet doorgekregen en "slaapt" nog. Het duurt echt maar heel even, dat moment dat je denkt verlamt te zijn maar het voelt als een eeuwigheid. Volgens mij hebben heel veel mensen er wel eens last van. Gewoon een kleine error op dat moment, niets meer niets minder. Ontvoerd door aliens...:D Yeah right.

Uitspraak van Wackiejacky op zaterdag 22 juli 2006 om 15:11:
Je hoofd is al wakker maar je lichaam heeft dat seintje nog niet doorgekregen en "slaapt" nog. Het duurt echt maar heel even

Wat zijn dan de zogenaamde schimmen die mensen blijkbaar zien?
Uitspraak van Wackiejacky op zaterdag 22 juli 2006 om 15:11:
Ontvoerd door aliens

Aah, dat zijn natuurlijk die schimmen ;)
ik heb het maar 1 keer meegemaakt 3 maanden terug ofzo

kon niet bewegen en niet praten maar zag geen schimmen ofzo

vond het wel eng dacht dat er wat mis was ofzo
laatste aanpassing

Mijn vriend die heeft het pas geleden een keer meegemaakt :/ lijkt me echt heel vreemd en eng :S

Ik heb het ook wel eens een paar keer meegemaakt. 1x zelfs flink van in paniek geraakt. Heel bizar :S

ik dacht een hoop te hebben meegemaakt.vage shit...gelukkig nooit gehad.

ja ik heb dit een paar keer mee gemaakt ik dacht echt dat ik gek werd... Ik durfde ook gewoon niet meer te slapen echt zo eng.

zie vorige HIV topic
jaa ik ken ook iemand die dat soms heeft dat is echt wel vreemd jo lijkt me best eng kheb het gelukkig nog nooit zelf gehad
Ik heb het ook wel eens gehad..

Mega vaag :vaag: meestal altijd als ik na een feest niet geslapen had 8) nu heb ik er geen last meer van aangezien ik geen dope meer gebruik :p

Had ook wel eens het gevoel alsof ik kortsluiting in mn hoofd had 8) klinkt raar maar zo voelde het.

Enniewee ik vond het dood eng.. kon me niet bewegen, niet praten en het duurde soms echt lang :S
Maarjaaa heb er nu geen last meer van :D

hmm nooit meegemaakt, lijkt me wel wat:)

Yep heb het ook als kind vaak gehad en nog steeds af en toe
Weet niet beter als dat ik dan niet in mijn lichaam zit.....;) een soort uittreding
laatste aanpassing

Artiest Jaak
Paar keer meegemaakt.
Dat niet kunnen bewegen is aardig gek jah...

Toch temaken met tussen wakker en slapen in zitten geloof ik ofzo....

Geen last meer van trouwens.
heb nog nooit gehad dat ik mn hele lichaam niet kon bewegen, maar wel een paar keer mn arm.. heel naar gevoel is dat :S
Ik heb het ooit 1 keer gehad, ik vond het echt niet leuk. In me omgeving zeiden mensen dat ik het had gedroomd maar ik wist zeker dat dat niet zo was, ik wilde daarna eigenlijk niet meer gaan slapen.

nee zoiets nog nooit, wel een keer dat ik mezelf zag lopen, ik zweefde zeg maar achter mijn lichaam aan, dat is het ziekste wat ik ooit heb meegemaakt :|

ik dacht ook dat ik de enige was:D

ik heb het als ik het heb altijd sochtends,

ik word wakker, krijg geen lucht en kan nadenken, horen, zien, zelfs heel krmapachtig me beetje bewegen, ik ''schiet'' eruit op t moment dat ik ind dat automatische mechanisme zegt dat je weer lucht moet halen....

maar het is ind extreem bizar en angstig, vastzitten in je lichaam.

er was een jaar geleden een interview op tv, dat ging over een gozer van 35 met het locked-up syndroom.. die gozer heeft een hersenbloeding gekregen en was daarna totaal afgesloten van ze eigen lichaam, hij kan alles zien, horen, ruiken, maar dr is geen spier meer die hij kon bewegen.... hij comminuceerde met het knipperen van ze ogen. echt extreem kut dat:p

vandaar btw locked-up: ingesloten in je eigen lichaam.

het is gelukkig wat anders maar het komt heel erg overheen
laatste aanpassing
Heb het ook vaak gehad, meestal op het punt dat je tussen wakker zijn en in slaap vallen bent. Heel creepy gevoel, maar na de zoveelste keer weet je wat het is, en kon ik mijzelf dan ook weer wakker krijgen door uit alle macht met mijn tenen proberen te bewegen, en daarna kwam de rest vanzelf.
Hier een stuk uit wikipedia, dat ook een beetje de schimmen en 'aanwezigheid' van iets of iemand verklaart.

Tijdens de REM-slaap zijn alle spieren in het lichaam verlamd, behalve de oogspieren en het hart. Deze verlamming is normaal en zelfs noodzakelijk: het voorkomt dat we onze dromen echt zouden uitvoeren. Soms treedt deze verlamming echter op wanneer men nog wakker is, meerbepaald net voor het in slaap vallen of na het ontwaken. Deze slaapstoornis noemt men slaapverlamming of slaapparalyse. Het is een nog relatief onbekend begrip waar nog maar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan wordt. Om die reden is er nog geen zekerheid over de oorzaak van dit verschijnsel. Men vermoedt dat minstens 20 % van de mensen ooit al slaapverlamming gehad heeft.
Inhoud
[Niet tonen]

* 1 Hallucinaties
* 2 De Incubus
* 3 Verklaring voor bepaalde paranormale fenomenen?
o 3.1 Uittredingen
o 3.2 Alienontvoeringen
* 4 Slaapverlamming in literatuur en kunst

[bewerk]

Hallucinaties

Slaapverlamming is nauw verbonden met de REM-slaap, de slaapfase waarin men droomt. Hierdoor treden er tijdens de verlamming soms hallucinaties op. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen hypnagogische en hypnopompische hallucinaties, respectievelijk net voor het inslapen en net na het ontwaken. Dit verschijnsel kan bijzonder realistisch overkomen en gaat vaak gepaard met een extreme angst. Het kan gaan om visuele, auditieve, tactiele en gevoelsmatige gewaarwordingen. Voorbeelden van hallucinaties die relatief vaak voorkomen zijn:

Gevoelsmatig:

* De gewaarwording van een meestal onzichtbare, vaak kwaadaardige “aanwezigheid” in de kamer
* Het gevoel niet of nauwelijks te kunnen ademen
* Een druk/gewicht op de borst

Auditief:

* Voetstappen
* Stemmen
* Gezoem, gerinkel, geruis, … soms in combinatie met een gevoel van tinteling of vibratie doorheen het lichaam

Tactiel:

* Gevoel van aanraking

Visueel:

* Een zwarte figuur of schaduw die zich in de kamer bevindt.

[bewerk]

De Incubus

Eén specifieke hallucinatie komt opmerkelijk vaak voor: het gevoel dat er een demonisch wezen op de borst zit die de persoon probeert te verstikken. Dit wordt ook wel het “Old Hag-syndroom” genoemd. Mogelijk is de legende van de Incubus dan ook voortgevloeid uit hallucinaties tijdens slaapverlamming. De Incubus was een mannelijke demon die ’s nachts op de borst van vrouwen kwam zitten, vaak om hen te verkrachten. De vrouwelijke variant van de Incubus is de Succubus. Men vindt de legende van de Incubus terug in verschillende culturen.
[bewerk]

Verklaring voor bepaalde paranormale fenomenen?

De hallucinaties die tijdens slaapverlamming kunnen optreden, komen vaak zeer realistisch over. Mensen die geen kennis hebben over deze slaapstoornis, denken dan ook vaak dat ze een paranormale ervaring gehad hebben. Om die reden zou slaapverlamming een verklaring kunnen zijn voor verschillende paranormale fenomenen, zoals uittredingen en de zogenaamde “alien abductions” in Amerika.
[bewerk]

Uittredingen

Bij een uittreding of “out-of-body-experience” heeft men het gevoel dat de geest tijdelijk het lichaam verlaat. Men zweeft dan meestal boven het bed en kijkt neer op het lichaam, dat nog op het bed ligt. Dit wordt vaak gezien als een paranormaal fenomeen. Hypnagogische en hypnopompische hallucinaties zijn mogelijk een wetenschappelijke verklaring voor dit verschijnsel.
[bewerk]

Alienontvoeringen

In Amerika worden regelmatig gevallen gemeld van zogenaamde “alien abductions”: ontvoeringen door aliens. Deze ontvoeringen vinden volgens de getuigenissen vaak plaats in de slaapkamer, na het ontwaken, en de slachtoffers zijn meestal volledig verlamd terwijl het gebeurt. Ook hier zien we veel gelijkenissen met hypnopompische hallucinaties. De Incubi, waarover men tijdens de Middeleeuwen vaak hallucineerde vanwege de angst voor demonen en heksen, hebben tegenwoordig mogelijk plaats moeten ruimen voor een moderne invulling: de alienontvoeringen.

[bewerk]

Slaapverlamming in literatuur en kunst

Je dors - longtemps - deux ou trois heures - puis un rêve - non - un cauchemar m'étreint. Je sens bien que je suis couché et que je dors... je le sens et je le sais... et je sens aussi que quelqu'un s'approche de moi, me regarde, me palpe, monte sur mon lit, s'agenouille sur ma poitrine, me prend le cou entre ses mains et serre... serre... de toute sa force pour m'étrangler. Moi, je me débats, lié par cette impuissance atroce, qui nous paralyse dans les songes ; je veux crier, - je ne peux pas ; - je veux remuer, - je ne peux pas ; - j'essaie, avec des efforts affreux, en haletant, de me tourner, de rejeter cet être qui m'écrase et qui m'étouffe, - je ne peux pas ! Et soudain, je m'éveille, affolé, couvert de sueur. J'allume une bougie. Je suis seul. Après cette crise, qui se renouvelle toutes les nuits, je dors enfin, avec calme, jusqu'à l'aurore. (Uit: "Le Horla", Guy de Maupassant)

Zo beschrijft maupassant dit verschijnsel in "Le Horla". Slaapverlamming wordt wel vaker behandeld in kunst en literatuur, want hoewel het om een relatief onbekend begrip gaat, heeft het inmiddels al heel wat creatieve geesten geïnspireerd. Zo vinden we in de eerste akte van Romeo and Juliet van Shakespeare het volgende citaat over het Old Hag-fenomeen:

This is the hag, when maids lie on their backs, That presses them, and learns them first to bear, Making them women of good carriage. (Uit: "Romeo and Juliet", Shakespeare)

In de kunst zijn vooral de schilderijen van Fuseli die de Incubus als thema hebben bekend . In “De Nachtmerrie” zien we het slachtoffer op haar rug liggen in een verstijfde houding, terwijl er een kwaadaardige demon op haar borst zit.

laatste aanpassing
ik heb het een paar keer gehad, ik was toen nog geen 10 jaar
maar duurde wel wat langer dan een paar seconden namelijk eenn uur of langer
Er zijn mensen die hebben meegemaakt dat die schim vijandig werd of dat die op hun borstkas leunden.

Als je veel angst hebt in het dagelijks leven maak je dit soort shit ook sneller mee.

:|

Heb het nog nooit meegemaakt, en hoop het ook nooit mee te maken!!
ik heb hier regelmatig last van, je hersenen maken een stof aan zodat je niet doet waar je over droomt. (bij sommige te weinig, die gaan slaapwandelen.)
zodra je wakker wordt is deze stof direct uitgewerkt, nu is het in dit geval zo (bij mij vaak 1 keer per week soms minder soms vaker) dat de stof nog niet is uitgewerkt als ik wakker ben, de eerste paar keren wilde ik schreeuwen en kon ik niets doen, niet bewegen. maar op een gegeven moment ga je voor je zelf dingen proberen, ik bv probeer heel snel om te draaien en soms lukt dat. of ik sta in een keer rechtop in bed.

ik dacht dat dit ook te maken heeft met transulide dromen, (d8 dat je het zo schrijft weet ik niet meer zeker.)

dus ja meer mensen hebben hier last van. maar accepteer het en wees er niet bang voor.

ik d8 vroeger dat het met demonen te maken had. hehe beetje teveel foute spelletjes gespeeld en gerookt vroeger ;)

komen er ook schimmen aan te pas die in je kamer staan.
Dit alles gaat gepaard met een soort blikkerig geruis in je hoofd.
Het schijnt dat ±20% van alle mensen dit wel eens hebben meegemaakt.

aliens (Y)

Ben wel een keer halfzijdigverlamd wakker geworden
maar zag geen enge dingen ofzo en kon wel geluid maken
dus nee... geen alien-abduction

heb het heel vaak maar dan niet te lang, al is dat voor me gevoel wel zo.. vind dit heel erg eng!!
Uitspraak van R1ch4rd op donderdag 3 augustus 2006 om 12:01:
transulide dromen

bedoel je niet lucide dromen?

Grappig, ik heb hier zelf weleens last van, maar ik wist verder niet dat het een naam had .
Schimmen zie ik trouwens niet, maar gewoon het gevoel dat je spieren helemaal verzwakt zijn en het lukt me dan amper om op te staan. Ik heb het trouwens alleen als ik lang in bed lig.
laatste aanpassing

Slaapverlamming lijkt erg veel op uittreden. In beide situaties kun je bewust geesten zien. Zowel schimmen als daadwerkelijke manifestaties. De laatste x dat ik last van slaapverlamming had is inmiddels half jaar geleden. Ik zag een lange zwarte schim vlak naast me en aan mijn voeteneind heen en weer lopende zwarte schimmen. Hoe freak :S Gelukkig duurde het niet al te lang
Uitspraak van Wackiejacky op donderdag 3 augustus 2006 om 16:22:
bedoel je niet lucide dromen?

ja dat bedoelde ik idd hoe ik op die trans kom :S
maar ik zie nu ook dat dit er niets mee te maken heeft dus skip it ;) tnx for correction :)

Ja wtf dat heb ik ook gehad! Best vaak zelfs! De eerste keer schrok ik me helemaal het lamlazerus... Ik werd wakker maar kom me helemaal niet bewegen en het geluid van de ventilator die op dat moment op mijn kamer stond leek super hard... meer een gezoem of gebonk dan het echte geluid. Tijdens dat hele gebeuren tintelde mijn lichaam en hoorde ik ook een soort van stem die iets schreeuwde in de trant van "Heb je nou je zin!?" Hoe meer ik me probeerde te bewegen hoe erger het werd :S Toen het voorbij was sprong ik meteen uit m'n bed, rende naar de badkamer en gooide een plens koud water in mijn gezicht :S vage shit...
laatste aanpassing

Mij overkomt dit ongeveer elke week.

Heb het ook wel eens gehad. Nu komt het niet echt meer voor. Wel gebeurt het dat ik af en toe in alpha raak... ipv de rem... dus dan krijg ik soms energiestoten door mijn lichaam, maar niet meer dat ik echt verlamd ben. Als het enigszins wel gebeurt, dan dwing ik mezelf wel snel weer om wakker te worden
Nooit meegemaakt en ook nooit iets over gehoord. Als ik dit zo lees ben ik daar ook wel blij mee :)

Uitspraak van blije eikel op zaterdag 9 september 2006 om 04:28:
Nooit meegemaakt en ook nooit iets over gehoord. Als ik dit zo lees ben ik daar ook wel blij mee

Valt ook wel weer mee hoor, het enige wat je niet moet doen is in paniek raken ;)
lijkt mij freaky :S

gelukkig geen last van :no:
Mijn broer heeft het 1keer gehad toen ie op de bank in slaap was gevallen. Hij was half wakker en kon niet bewegen of praten. Hij had het gevoel dat ie stikte :S.

Ik heb dat ook 1x ervaren en het was dood eng....
8 jaar geleden is dat gebeurt, gebruikte ook nog geen drugs.
en ook schimmem heb ik gezien.

ik weet zelfs het tijdstip nog 4u en s`smorgens kom ik beneden en zegt me schoonzusje:
ik heb zo iets raars mee gemaakt vanacht om 4u, had zij het zelfde gehad als ik, dat is dus ook echt super freaky en super vaag.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 juli 2006 om 14:27:
Maar soms heb je toch wel eens dat je droomt dat je valt en dat je je dan echt helemaal lam schrikt?

ja dat heb ik ook heel vaak :S
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 juli 2006 om 14:27:
Ik heb gehoord dat dat het moment is dat je weer terug in je lichaam "valt" na een uittreding

:| ik hoop het niet

En ik maar denken dat ik gek aan het worden was :o

Ik heb het gelukkig al lang niet meer gehad, maar toen ik net in mijn nieuwe huis woonde (hier heeft zich iemand opgehangen) had ik dit inderdaad wel vaker!
In mijn droom is mijn kamer precies zoals ie in het echt ook is, maar dan komt er een zwarte schim de kamer op en loopt dan naar mij toe. Ik wil me dan bewegen en zeggen dat "hij" weg moet gaan, maar dat gaat niet, terwijl "hij" steeds dichterbij komt...

Heel erg eng!! En dan inderdaad zwetend wakker worden en angstig om je heen kijken of dit inderdaad wel een droom was...

Ik heb heel veel last van stikken in me slaap en dan word ik schrikkend en hoestend wakker :S
Nu valt het wel weer mee maar voorheen had ik het bijna elke nacht, echt freaky shit