Partyflock

Forumonderwerp · 825050
4374x bekeken
Waarschuw beheerder
Ik zit met een probleem, ik ben beginnend dj en zit te twijfelen of ik nou vinyl of cd draaitafels moet kopen. Vinyl heeft een stijl, maar CD is het geleidelijk aan het overnemen? Wie raad mij Wat aan?!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 24 januari 2006 om 19:18:
En wie zegt dat ik het alleen over de pro's heb

Ik ben ook nog geen top dj maar k moet ook niet veel van cd`s hebben (N)

Ik denk dat daar veel meer beginende dj`s er zo over denken.

Artiest {SHOWLIST artist 46571, 25578}
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Dee.D. op dinsdag 24 januari 2006 om 18:25:
Tsja.......en een zebra is een soort paard, maar toch totaal iets anders!!

Slechte vergelijking en iets heel anders dan wat D-vine bedoeld...

Zo kun je alle argumenten van iedereen wel aan de kant gooien!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op maandag 23 januari 2006 om 18:41:
gaat het jou alleen om het publiek?

draaien is niet alleen voor het publiek, voor mij is het een passie,

Inderdaad het gaat mij ALLEEN om het publiek... Lijkt me ook eigenlijk wel voor een volle 500% logisch.

Het DJ-wereldje, de passie, het gevoel enz. enz. zijn allemaal leuk en aardig, maar je hebt er niets mee te maken als je publiek niet op de eerste plek komt. DIE zorgen er uiteindelijk voor dat jij je passie kan voortzetten?
Heb ik gelijk of heb ik gelijk? ;)

Artiest D-Vine
Waarschuw beheerder
Als het publiek vol los gaat is juist supervet! Als het publiek maar stil staat kan je het nog zo naar je zin hebben, zo retevet draaien maar heb je dan geen ene h*l aan.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 januari 2006 om 00:33:
Het DJ-wereldje, de passie, het gevoel enz. enz. zijn allemaal leuk en aardig, maar je hebt er niets mee te maken als je publiek niet op de eerste plek komt. DIE zorgen er uiteindelijk voor dat jij je passie kan voortzetten?
Heb ik gelijk of heb ik gelijk?

dat is natuurlijk zo :yes:

maar ik bedoel het meer in de commercieele zin ;)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 25 januari 2006 om 18:08:
dat is natuurlijk zo

maar ik bedoel het meer in de commercieele zin

Jep ik kan me ook wel verplaatsen in jou, maar je aantal fans hangt denk ik toch echt af van hoe je draait, of je dat naar zin en behoeften van het publiek doet... dat is iets wat je moet kunnen aanvoelen.

Als jij een productie maakt (als producer) en jij vind hem zelf geweldig en je platenlabel ook, dan kun je hem releasen. Leuk als je dat lukt, want het is je passie/streven enz. Als je track bij maar weinig mensen in de smaak valt, dan ben je producer die iets kan releasen en daarnaast (in ons geval) dj die kan draaien, maar fans krijg je er iig niet mee... Dus enkel als je doel niet is "iets bereiken en verder komen in de DJ-wereld" dan komt passie op de eerste plaats. Als je wel iets wil bereiken zul je je publiek toch moeten kunnen vermaken...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 januari 2006 om 19:36:
dan ben je producer die iets kan releasen en daarnaast (in ons geval) dj die kan draaien, maar fans krijg je er iig niet mee...

Niet helemaal waar, veel dj's worden geboekt op het feit dat ze goed kunnen produceren (funkerman bijvoorbeeld)
Artiest {SHOWLIST artist 4319, 123131}
Waarschuw beheerder
moet je dan alles letterlijk gezegd hebben?

Nou ja zeg ..... hier haak ik af....echt dom gezemel dit!!
Jij zegt dat ik iets beweer, iets wat he-le-maal niet waar is......lijkt me dat ik dat ook al een paar keer heb duidelijk proberen te maken. En dan kom je met zo'n domme reply
moet je dan alles letterlijk gezegd hebben?

Ik zeg :gaap:

Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 januari 2006 om 00:31:
Zo kun je alle argumenten van iedereen wel aan de kant gooien

Nee.....dit is een lekker intelligent argument
moet je dan alles letterlijk gezegd hebben

Je kunt ook vast WILLEN houden aan iets (zoals jullie in dit geval. Ik heb nooit, en zal nooit beweren dat de topjocks illegale cd's hebben (zie eerdere uitleg)

Mannetjes......als jullie zo graag aan jullie "standpunt" vast willen houden.....ik vind het dikke prima!
Want écht héél erg boeiend vind ik jullie mening toch zowiezo niet echt....
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Dee.D. op woensdag 25 januari 2006 om 21:57:
Nee.....dit is een lekker intelligent argument

Zit ook niet voor niets op de havo ;)

Mannetjes......als jullie zo graag aan jullie "standpunt" vast willen houden.....ik vind het dikke prima!
Want écht héél erg boeiend vind ik jullie mening toch zowiezo niet echt....

Wij die van jou ook niet hoor mannetje :no:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 januari 2006 om 19:59:
veel dj's worden geboekt op het feit dat ze goed kunnen produceren (funkerman bijvoorbeeld)

Jep helaas wel... Maar goed, ik werk hard aan mn produce-carriere ;)
Artiest {SHOWLIST artist 99392, 4097}
Waarschuw beheerder
Uiteraard Vinyl gasten...het mooiste om mee te draaien!!!
Maar het idd wel een hele kostenpost, maar ja je hebt dan ook wat in je handen dan zo'n cd'tje!

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Thello op donderdag 26 januari 2006 om 10:54:
Uiteraard Vinyl gasten...het mooiste om mee te draaien!!!
Maar het idd wel een hele kostenpost, maar ja je hebt dan ook wat in je handen dan zo'n cd'tje!

:yes:

Waarschuw beheerder
Nou ja zeg ..... hier haak ik af....echt dom gezemel dit!!

k zeg :gaap:

gelukkig, kan je onze menig waarderen :|

+1 keer mijn post quoten is wel genoeg;)
Maar ik laat dit nu maar zitten want anders zijn we hier nog jaren over het bakkerlijen.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 januari 2006 om 22:50:
Jep helaas wel... Maar goed, ik werk hard aan mn produce-carriere ;)

hehe, dat plan heb ik ook alwel een hele tijd staan....shame
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 26 januari 2006 om 12:17:
hehe, dat plan heb ik ook alwel een hele tijd staan....shame

Beginnen dan! Is ff doorbijten in het begin, althans, ik had snel de neiging om de computer weer uit te schakelen als iets niet wilde lukken... vraag hulp van grotere artiesten die (evt.) bij je in de buurt wonen ofzo...

Ik denk dat je met producen een heel eind verder komt!

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 26 januari 2006 om 12:17:
Maar ik laat dit nu maar zitten want anders zijn we hier nog jaren over het bakkerlijen.

Jep ik kap er ook mee... genoeg over vinyls en cd's gehad. Ieder blijft toch bij zn standpunt, en dat mag ook!

Groetjes, maybe tot in een ander topic!!

Waarschuw beheerder
Graag toch een opmerking. Ik heb zelf best een aantal jaren als LJ gewerkt en voel heel goed de interactie aan tussen het publiek en de DJ.

Als DJ heb je een aantal onderdelen die je kan gebruiken als expressie naar het publiek:
1:platenkeuze
2:mediumkeuze (en dus de gebruiksmogelijkheden)
3:perfecte mixtechniek, echter deze hangt natuurlijk mede af van je kennis van punt 2

Het belangrijkste is echter: Je creativiteit. We hebben het hier in dit topic over mediums die je als DJ gebruikt.

* Bekende internationale DJ's zoals Sasha / James Zabiela / Infusion gebruiken software (ableton) en hardware (CDJ's icm hardware effecten) om nummers realtime te strippen/loopen en daar hun eigen draai aan te geven. (=creativiteit).
* Behalve dat is het ook een feit dat als je veel internationaal bezig bent, en dus veel reist het een fors aantal kilo's scheelt in de baggage en je dus fitter op de Gig aankomt
* Ik vind wel dat Buma/Stemra aanwezig moet zijn op de grotere feesten om de DJ's te controleren n op de legaliteit van hunmuziek, een goede vriend van mij is producer en hij weet hoe de muziekindustrie onderuit is gegaan met het downloaden van mp3

Ik zelf draai met plaatjes, vind dat genoeg maar vind niet dat je de cd-techniek af moet kraken, daar doe je potentie die daarin zit geen goed. de gebruiksmogelijkeheden van digitaal hebben de toekomst waarin jij, de dj bepaalt in hoeverre the sky the limit is!
Waarschuw beheerder
wijze woorden van king.dude (Y)
Waarschuw beheerder
NAtuurlijk zit er potentie in CD maar Vinyl is voor deze oude tut toch de ultieme muziekbeleving
Waarschuw beheerder
ik ben zeker voorstander voor vinly je kunt mooier scratchen en als beginnende dj is dat makkelijk ( vind ik ) ik draai ook wel eens met cd's kun je ook relaxt mee mixen allen dan vind ik het niet relaxt mixen maar meer beetje spelen..

Artiest Roy Habets
Waarschuw beheerder
Uitspraak van gieluz op donderdag 23 maart 2006 om 18:55:
ik ben zeker voorstander voor vinly je kunt mooier scratchen en als beginnende dj is dat makkelijk ( vind ik ) ik draai ook wel eens met cd's kun je ook relaxt mee mixen allen dan vind ik het niet relaxt mixen maar meer beetje spelen..

Met platen speel je anders ook maar wat hoor. Daar ga je ook creatief mee om? Beetje scratchen, backspin, enz.

Alleen is het zo dat je met vinyl héél beperkt bent, daar waar je met CDJ's kan loopen, samplen, naast het reguliere scratchwerk bijv. Daar waar het te makkelijk wordt, zoek je al gauw extra bezigheden om 't interessant te houden. :)

Overigens ben ik meer en meer voorstander van cd, hoewel ik zelf ook met vinyl draai..
Het is toch net dat extra's dat je je sets kan meegeven door de vooruitgang in techniek. Zo'n plaat is wel leuk en speciaal, mede voor de verzamelaars onder ons, maar heeft 't nou echt zoveel voordelen in je sets? Je hoort 't niet eens, of je moet al met slechte naalden draaien, met welk medium je draait. Laat staan dat 't evt. publiek erom minder zou dansen op de muziek die jij draait.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Naast het leren van het mixen zelf ben je in het begin ook erg bezig met het zoeken naar je eigen sound. Als je met cd's gaat draaien is het verleidelijk om al die leuke liedjes die je op de radio hebt gehoord door je mix heen te gooien. Zo komen er veel nieuwe dj's die eigenlijk allemaal dezelfde muziek draaien en dat vind ik eigenlijk best zonde.

Omdat vinyl al snel een tientje per stuk kost ga je toch zoeken naar wat echt jou ding is, en draai je dus echt je eigen stijl.

Voordat mensen meteen gillen dat het voor hun niet zo was, dit geld niet voor iedereen die met cd's draait en al helemaal niet voor mensen die al veel langer draaien.
Waarschuw beheerder
Vinyl!

En wie niet met vinyl is begonnen heeft waarschijnlijk nog veel te leren. Weinig ervaring dus.

Uitspraak van Ringelding :honger: op woensdag 18 januari 2006 om 23:58:
Pcies ... Bijna elke dj is begonnen met cd

Elke DJ met CD begonnen????? Ik denk het niet, moet ik beginnen met de waslijst aan DJ's die draaiden toen er bijna nog geen CD bestond zelfs?

Ik ben er een van in ieder geval.

Artiest Rize
Waarschuw beheerder
Een half jaar geleden begonnen met draaien......alles in 1x gekocht...technics...cdj 800s...en de djm 600 ....Ok...weet dat velen zo niet kunnen beginnen.....In begin veel gedraaid/geoefend met cds.....bpm lezen in display...gewoon wat makkelijker......Ik vind dat de basis uiteindelijk bij het vinyl ligt en ben na anderhalve maand alleen nog maar met vinyl gaan oefenen...en heb de cd players gewoon ff opzij geparkeerd. Mijn idee......eerst vinyl es heel goed onder de knie krijgen....Nu gaat dat lekker en vervolgens de aandacht gaan verleggen naar cd....Voor mijzelf vond ik het beter om me te gaan concentreren op 1 ding......we willen alles tegelijk kunnen en vervolgens balen omdat het niet allemaal tegelijk lukt...Zolang je lekker thuis aant klooien bent geef dan de volledige aandacht aan 1 ding tegelijk....Als je dan eens voor publiek kan/mag draaien kun je je ook beter concentreren op datgene waar je mee bezig bent.

Waarschuw beheerder
Vinyl natuurlijk!!

met cd is gewoon hartstikke nep!

Artiest Edwin M
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 24 maart 2006 om 17:10:
met cd is gewoon hartstikke nep!

Niet mee eens, sommige DJ's kopen alleen maar Vinyl om die vervolgens thuis met een rip machine te digitaliseren waarna ze met de CDJ-1000 hele vette dingen doen die jij niet met je platen fixt!

Als je het op deze manier doet ben je vet bezig :-)

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 24 maart 2006 om 16:29:
Een half jaar geleden begonnen met draaien......alles in 1x gekocht

Sorry dat ik je een hoop geld hebt gekost !
( Swannie is bij weer begonnen met draaien (Y)

Waarschuw beheerder
Sorry dat ik je een hoop geld hebt gekost !
( Swannie is bij weer begonnen met draaien

Zou ik dat ergens kunnen declareren..?
Artiest Nevz
Waarschuw beheerder
Vinyl is leuker, heeft een bepaalde waarde , en je kunt zo een verzameling opbouwen en deze aan het publiek laten horen.

Iedereen kan een CDtje branden, dus niet echt iets speciaals...
Waarschuw beheerder
vinyl is basis!!!
Artiest Baars
Waarschuw beheerder
Ik draai zelf met cd's..is denk ook wel handiger om mee te beginnen..

Waarschuw beheerder
Ik raadt een PowerBook aan :yes:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 26 maart 2006 om 13:51:
Ik raadt een PowerBook aan

Daar kun je inderdaad met cd of vinyl mee draaien. (y)

Dit is geen topic over digitaal draaien, vrind.
Waarschuw beheerder
vind het niet zoveel uitmaken

het gaat er uiteindelijk om of je een lekker setje neerzet, of het nou met vinyl of cd is..

qua geluid vind ik vinyl wel lekkerder klinken.

maarja veel topjocks pleiten voor cd-decks , omdat je er gewoon meer mee kunt.. bovendien kun je makkelijker nieuw materiaal als producer ten gehore brengen, wat je nog niet hebt uitgebracht.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 26 maart 2006 om 15:02:
Dit is geen topic over digitaal draaien, vrind.

Nee maar ik date het effe up vrind, we zijn nu in 2006 he dus ...
Artiest {SHOWLIST artist 31027, 16404, 58027}
Waarschuw beheerder
We leven in 2006...

vinyl én cd's natuurlijk

cd's zijn een goeie toevoeging aan en set, ik baal er ook van dat ik zelf geen cd-j's heb staan hier...

cd's zijn lekker licht, je kan er dus veel meenemen;
je kan technisch meer met cd's tegenwoordig dan met vinyl;
je kan makkelijk eigen produkties draaien

maar blijf er wel bij dat vinyl de basis is...