Aangezien er nogal wat discussies de ronde doen en mensen soms verkeerde indrukken krijgen heb ik hier nog even een vraag en antwoord van een PB'tje die ik kreeg...;

Ik ben bang dat mn camera speelgoed is vergeleken met wat ik op sommige feesten zie

Maar ja geld voor een goede camera is er nog niet.
Het lijkt me gewoon fun om te doen, en wie weet wordt het wel een uit de handgelopen hobby
http://www.europe-nikon.com ... &prodId=1020&catId=82
Dat is iig de camera die ik heb, is dat voldoende of zeg je van give up? Omdat ik eigenlijk nog nooit echt dr mee bezig ben geweest kan ik eigenlijk ook niet laten zien wat ik tot nu toe kan

Enig advies wat je me daarin kan geven?
Grtz. xyz
----
Hmm het advies is om niet al te veel naar anderen te kijken qua spullen. Je doelt waarschijnlijk op het gebruik van spiegelreflexen (zoals ik doe). Je hebt niet perse een spiegelreflex nodig voor goede party foto's.
Wel een goede camera. Een goede camera heeft redelijk tot goede prestaties op ISO400 (het houden van een laag ruisniveau op die waarde). Verder moet de lens een vrij lage diafragma waarde hebben van rond de F2.8(-F4), dit noemt met een 'lichtsterke' lens. Ook moet de camera een manuele instel modus hebben om sluitertijden en diafragma in te stellen.
Daar bovenop het liefst nog een flash hotshoe zodat er een externe flitser op kan (de interne flitser doet op vrijwel iedere camera niet voldoende goed werk en veroorzaakt in veel gevallen ook nog eens rode ogen).
Om een voorbeeld te noemen komt de Sony V3 er vrij goed uit. Op Marktplaats voor 450 Euro...
Niet te weinig inderdaad! Maar helaas is nou juist partyfotografie nogal pittig om te doen omdat je naast de donkere omstandigheden ook nog eens te maken hebt met soms zeer vervelend licht, (dikke) rookwolken en een beperkte ruimte waardoor de noodzaak voor een groothoek lens ook geen overbodige luxe is.
Lijkt wel een brochure dit maarre dit is het wel zo ongeveer. Dat wat betreft de apparatuur, alleen is de apparatuur niet het enige punt. Er speelt veel meer mee en dat is o.a. hoe je het bedient. Je kan mij wel een Mc Laren F1 auto geven maar dat wil niet zeggen dat ik pole position rijd (wel bijna

). Vandaar dat er een aantal voorbeelden nodig zijn, het liefst een hele set foto's van een of andere avond.
En dan moet je ook nog een beetje passend karakter binnen het team hebben maar dat zit wel goed als ik het zo zie.
Enne die Nikon 5600 die je aanhaalt, ik denk niet echt dat dat zomaar gaat lukken. Vooral als ik een willekeurige test lees;
http://www.imaging-resource.com/PRODS/CP5600/CP56A.HTM
# Limited low-light exposure capability
# Relatively poor low-light autofocus performance, no AF-assist lamp
# Camera "cheats" by boosting ISO on flash shots, increasing noise. Usable flash range only about 9 feet as a result.
# Flash recharges very slowly
Dit soort zaken zijn echt geen goede zaak, verder zit er geen manuele mode op wat er op neerkomt dat de camera zomaar lukraak wat gaat verzinnen. Daar zijn ze niet echt ontzettend goed in.
Kortom, ik wil je niet demotiveren maar er komt wel iets bij kijken voordat je Partyflock fotograaf kunt worden maar onmogelijk is het niet

. Andere sites stellen trouwens wat minder eisen en proberen o.a. snel foto's online te krijgen om op die manier een verschil te maken. Ik/wij zijn hier niet van die gedachtegang en hebben liever een beetje kwaliteitswaarborging als extra. Je mag ook rustig weten dat er intern bij elke foto set een discussie plaatsvind over oa de kwaliteit van een serie.
Heel verhaal dus. Ik neem dit bericht even als voorbeeld trouwens, wellicht dat anderen hierover ook iets meer informatie zouden willen.
Groetjes,
Dave
Nou niet iedereen mij gaan PB'en want ik ga er in principe helemaal niet over en dat wil ik graag zo houden

, ik geef alleen mijn mening, daar ben ik goed in

(ahem, denk ik)...