Uitspraak van verwijderd op zaterdag 11 december 2010 om 22:26:
Werd God eigenlijk ook al Allah genoemd (in de arab world) vóór de Islam?
Ja
Arabieren, Joden en Christenen in Arabië noemden God al Allah voordat Mohammed(saw) bestond (Allah, Alaha, Elah, enz zijn allemaal verschillende uitspraken van t zelfde woord)
Er waren Christenen, Joden en Arabieren met voor- en achternamen als Abdullah (de slaaf/dienaar van God)
Volgens de traditie kenden de Arabieren God al als Allah sinds Abraham(as) Arabië bezocht
evolutietheorie
Ik ken niks uit de Bijbel of uit de Qur'an die n stapsgewijze ontwikkeling van organismen op aarde zou tegenspreken
Het enige 'knelpunt' is de schepping van de mensheid zelf, met name Adam(as)
Hoe dat precies in combinatie met evolutie werkt ben ik (nog) niet uit voor mezelf
Maar t is niet iets wat voor mij erg problematisch is of waar ik dringend n antwoord op nodig heb
Eerlijk gezegd, ondanks mn kennis over evolutie heb ik altijd al n raar gevoel gehad bij t idee dat mensen afstammen van aapachtigen
Ik weet dat we mensen in die groep plaatsen en t lijkt voor de hand liggend.. maar iets daaraan heeft me altijd al dwarsgezeten
En dat heeft geen religieuze reden..
Tis meer.. kweenie
De mensheid is echt uniek onder de dieren op aarde hoor
Er is nooit n dier geweest dat ook maar enigszins in de buurt kwam van wat de mens is
Leven is er al miljarden jaren, complexe levensvormen al honderde miljoenen jaren
De.. tijdsduur.. waar ik t over heb is haast niet te bevatten
We zeggen t zo makkelijk: 'miljoenen jaren', maar wat dat precies inhoudt ontgaat ons meteen
En in al die eons, in alle epochs en de haast ontelbare levensvormen die hier bestaan hebben is er geen 1 vorm die kon wat wij kunnen
Toch, opeens, zowat uit t niets verschijnt er 1 levensvorm die zó verschillend is van alles wat daaraan vooraf ging..
Zelfs al zou ik helemaal niet religieus zijn, dan zou ik evengoed bijna geneigd zijn t n wonder te noemen, of te denken dat we hulp hebben gehad ofzo
Neem elke diersoort, maakt niet uit hoe lang ze al bestaan of hoe lang en indrukwekkend hun evolutionaire reis tot t heden ook is..
De mens heeft in minder dan 10.000 jaar iets gedaan wat voorheen ongeevenaard was
Voor mij is dat echt haast ondenkbaar, wanneer ik denk aan hoe lang t leven er al is en hoeveel levensvormen er al gepaseerd zijn, hoeveel kansen en mogelijkheden
En toch moest dit alles wachten tot de mens verscheen.. ik vind dat wel opmerkelijk en kan niet geloven dat dit alles zomaar toeval is
Anywayz, zo alien is dit allemaal niet voor Islam hoor
Al lang voordat Darwin bestond waren er al Islamitische schrijvers die het over het ontstaan en ontwikkelen en uitsterven van organismen hadden
Op basis van Quranische verzen concludeerden ze dat leven op aarde in stappen moet zijn ontstaan en kan uitsterven (n idee dat wij pas heel laat accepteerden hier)
Hier zullen veel Moslims t natuurlijk niet mee eens zijn
Maar ik heb in de Qur'an niets kunnen vinden wat dit idee tegenspreekt
De enige uitzondering is t verhaal van Adam(as), maar das ook btje ingewikkeld..
Er staat iig NERGENS dat God met n toverstaafje alle beesten ineens uit dunne lucht in t bestaan tovert
Het woord 'create' in t Arabisch is 'khalaqa' en betekent volgens t woordenboek 'scheppen in verschillende stadia'
Zal je n paar verzen geven die wel interessant zijn..
76:1-2
Has there not been an endless time span when humans were not even a thing thought of?
Verily, it is We who have created man out of a drop of sperm intermingled (with the female ovum).
We made him a being endowed with hearing and sight (wisdom and reason).
24:45
Allah has created all beings from water.
Some creep on their bellies, some walk on two legs and some on all four.
Allah creates what He wills! Indeed, Allah has power over everything.
21:30
..and We made from water every living thing.
Will they not then believe?
71:17
And Allah has caused you to grow out of the earth in (gradual) growth.
71:13-14
What is the matter with you, that you should not strive to reverence Allah?
While He has created you in (different) stages.
76:28
It is We who have created them and strengthened their make.
And when We will, We can substitute the like of them by a complete change.
35:15-17
O mankind, it is you who stand in need of Allah,
But Allah is Rich (Free of all wants and needs), Worthy of all praise.
If He wills, He could destroy you and bring about a new creation.
And that is not hard for Allah.
6:133
Your Lord, the Rich and Merciful,
If He wishes, can discard you,
And succeed you with whatever He wishes,
Just like He created you from the seed of another clan.
29:20
Say: Go all over Earth and observe (study) how He has created in the first instance,
And then Allah will bring forth (the creation) in the Hereafter.
Verily, Allah is Able to do all things.
56:58-62
Then tell Me (about) the human semen that you emit.
Is it you who create it, or are We the Creator?
We have decreed death to you all, and nobody beat Us to alter your form and raise you in forms that you do not perceive.
And indeed, you have figured out your first form, then why do you not take heed?