Ben ik het niet mee eens. Wat is de waarde van traditie ?
"Volgens aloude traditionele receptuur"
Tegenover n snelle vette ongezonde hap, waar je niets uithaalt dat voedzaam is

De waarde van n sterke traditie ligt in de ervaring, de lessen, die overgedragen worden van generatie op generatie
Dat zijn maybe specifieke normen en waarden die de test des tijds moeten zien te doorstaan of soms misschien aangepast moeten worden of moeten evolueren
Maar in t algemeen hecht ik veel waarde aan t behouden van 'mijn' traditie, vooral nu ik n aantal weken in Marokko was en weer eens kon zien en meemaken hoe men daar is
Dr is niets mis mee om je kind dingen te leren, zodat t kind dat zelf niet allemaal hoeft uit te vogelen
Mensen hier zeggen dat de wijze persoon leert van zn fouten, maar ik denk dat de échte wijze persoon leert vd fouten van n ander (en vd successen uiteraard)
Het vernietigen van tradities is btje de norm tegenwoordig
Traditioneel gezien waren verreweg de meeste Nederlandse gezinnen gelovig en hielden ze vast aan hun Christelijke achtergrond
Tegenwoordig valt dat vies tegen en dat is iets wat vrij recent is lijkt me
Mn moeder groeide nog op met naar de kerk gaan en bezig zijn met t geloof
Denk dat zij behoort tot de laatste der Mohikanen wat dat betreft, haar generatie deed dat nog, die kregen dat nog mee van huis uit
Dat mag je slecht vinden, maar dat is hoe ouders hun gezinnen opvoedden, dat is wat ze hen meegaven, die identiteit, dat is wat n cultuur n cultuur maakt
Taal, normen, waarden, religie, familiebanden, enz. - traditie
Nu is t zo dat veel tekenfilms dat wereldbeeld aanvallen
Kijk naar Aladin van Disney
Maybe n leuke tekenfilm voor jong en oud, maar waar t eigenlijk om gaat in die film is t breken van tradities
De prinses zou trouwen met iemand uit haar stand, maar wil de jonge dief en rebelleert dan tegen t systeem
Uiteindelijk krijgt ze wat ze wil en dat is de boodschap: je kan je ouders kwaad maken en je hoeft niet te accepteren wat zij te zeggen hebben, want uiteindelijk komt t toch wel goed
Luister eens goed naar de liedjes in die film en wat er precies gezongen wordt

Ik kan me n stukje herinneren waar n liedje over t breken van de traditie eindigt in n scene waarin je de weerspiegeling vd sikkel-maan in de nachtelijke hemel in t water ziet..
En t water rimpelt dan en wist t spiegelbeeld vd maan compleet uit en dan gaat de nacht (het oude) over in de dag (het nieuwe)
Dat is dezelfde sikkel-maan die bovenop de minaretten staat, n religieus symbool van Islam
Tis t verdwijnen van (in dit geval) de Islamitische traditie, t vergaan van t oude en de komst van t nieuwe
Het nieuwe is t seculiere wereldbeeld, waarbij de eeuwenoude tradities zomaar ff ad kant geschoven worden
Een vd klassieke betekenissen van seclorum is 'van de tijd', oftewel 'modern', als in: 'niet wat ooit was'
Dan is elk moment in de tijd 'modern' en 'nieuw' en tegelijkertijd is geen enkel moment meer écht 'modern' of 'nieuw'
Zelfde verhaal met de kleine zeemeermin
Zij gaat ook tegen de wil van dr strenge pa in en ze krijgen onenigheden, maar aan t eind vd film geeft de vader t op en zij krijgt wat ze wilde
Bart Simpson gaat ook over t ondermijnen van gezag
Het gezag van t schoolhoofd of t gezag van zn vader.. watvoor enorme debiel zn vader wel niet is
Valt dit alles ook niet onder kritisch denken?
Analyseren toch..
Dat is wat ik mijn kinderen zal bijbrengen
Om door t oppervlakte te kijken en dingen leren zien voor wat ze zijn
Bijna alles is gewoonte, zeggen de Arabieren
Dat betekent dat zo btje alles wat je doet iets is wat je aan moet leren en waar je n gewoonte van maakt of moet maken
Volkeren hebben gewoontes of gebruiken en die verschillen van volk tot volk
Ik zal mijn kinderen Nederlandse gebruiken leren en Marokkaanse, maar ook zeker Islamitische gebruiken
Ouders hebben dat recht over hun kinderen denk ik, ook al zijn andere volwassenen t daar misschien niet mee eens en vinden ze dat ik daarmee mn kinderen onrecht aandoe
Als ik mn kinderen naar n Islamitische basisschool wil sturen is dat mijn goed recht
Mn vriendin heeft op n Islamitische school gezeten toen ze jong was.. ze studeert nu voor chirurg
En zij groeide op in n voornamelijk Islamitische omgeving in de Bijlmer
Zou dr verschil geweest zijn als ze naar n normale openbare basisschool gestuurd zou zijn ipv n Islamitische school?
Ik zelf zat op zo'n normale basisschool en kijk naar mij.. ik heb geen diploma's nu.. ik ben 27 jaar en ga nu pas oppikken waar ik gebleven was ..ik loop ver achter op haar
Dus maybe zijn dingen niet zo zwart-wit als je denkt